Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 16:44
Gebruik je wel de AMD drivers, en welke? En werkt trim ook echt? Meestal kan je dat in hd-tune zien, de snelheid is hoog waar de schijf leeg is en laag waar nog data staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
er is zelfs een topic voor amd en ssd
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1368569

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Oud, en er staat niets nuttigs in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Ik heb hem volgens de amd en ssd geinstalleerd, dus in de bios op ahci en de rest via de win7 laten lopen.
Heb wel firmwareupdates gedaan, en heb wel al de nieuwste drivers voor moederboard ook.
Maar waar ie nu op draait? geen flauw idee eigenlijk hahaha

heb net ff crystaldiskmark voor je gedraaid :)
Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x418/jerdek1/cdmark3-18-12.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Jerdek op 18-12-2010 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:35
BlackShadow schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:01:
Ik haal de volgende resultaten met mijn Vertex2 120GB in mijn Sony VAIO F12S:
Volgens mij kan dit nog een stuk beter, iemand tips?

[afbeelding]
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Hoi Blackshadow,
volgens mij dezelfde ssd, ik heb deze:
http://tweakers.net/price...h-ssd-120gb.html#tab:info
heb je firmware al geupdate?
en die link die ik daarstraks gepost heb,
deze dus:
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/
daar staan goede tweaktips in.

Voor verdere hulp bij je probleem, zijn enige systeemspecs ook wel handig

[ Voor 24% gewijzigd door Jerdek op 18-12-2010 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Omdat er eigenlijk nergens wordt uitgelegd wat "garbage collection" nou echt doet of hoe het werkt ben ik er maar even van de populaire opvatting dat deze zou werken als je pc idled, uitgelogd bij het startscherm van windows. Helaas, na 10u nietsen ook geen enkele verandering in de hd tune read-bench, werkt echt goed hoor 8)7

Ik heb uiteindelijk de schijf tot de laatste byte vol gezet. De hd tune read-bench zag er nog steeds hetzelfde uit. Toen heb ik alles weer verwijderd. En ja hoor: gewoon de pieken naar 200MB/s waar de schijf nu wel echt weer leeg is, trim met MS AHCI driver werkt zoals het hoort.

Mijn conclusie: Trim werkt niet met de AMD AHCI driver (SB750) en gc is een fabeltje :p

[ Voor 3% gewijzigd door lampekap06 op 18-12-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lampekap06 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:12:

Ik heb uiteindelijk de schijf tot de laatste byte vol gezet. De hd tune read-bench zag er nog steeds hetzelfde uit. Toen heb ik alles weer verwijderd. En ja hoor: gewoon de pieken naar 200MB/s waar de schijf nu wel echt weer leeg is, trim met MS AHCI driver werkt zoals het hoort.

Mijn conclusie: Trim werkt niet met de AMD AHCI driver (SB750) en gc is een fabeltje :p
Maar die hdtune zegt niks over de snelheid van je ssd, dat is al eerder uitgelegd dat het eerder een afspiegeling is van de data die op de ssd staat , en of dat nu echte data is of vervuiling van het oppervlak maakt niet uit . Ik geloof dat je voor de vertex Atto moet draaien , omdat de meeste real life data zoals je os gewoon comprimeerbaar is en gelezen zal worden volgens specs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
@lampekap06: page-file niet op SSD zetten is gewoon een best-practice die van de leveranciers afkomt, die hebben een prima idee hoe iets werkt, toch? Het is ook een beetje logisch nadenken als je weet hoe flash/nand geheugen werkt. Maar goed, het is een vrije keuze ;-)

Die RAM-disk is inderdaad een beetje dubieus als je ook zonder page-file kan, maar lang niet alle programma's (incl. games) kunnen zonder, dus dan is het wel handig. Met de huidige geheugen prijzen maakt het ook weinig uit voor je bankrekening ;)

Uit mijn ervaring met SSD's haal je inderdaad op veel AMD (en Marvell) chipsets niet echt de maximale performance met SSD's en daarop heb ik TRIM nog nooit zien werken. Misschien komt/is er inmiddels iets veranderd op de markt (andere drivers/hardware), maar de meest ideale combi is toch Intel chipset + SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:51:
[...]

Maar die hdtune zegt niks over de snelheid van je ssd, dat is al eerder uitgelegd dat het eerder een afspiegeling is van de data die op de ssd staat , en of dat nu echte data is of vervuiling van het oppervlak maakt niet uit .
Dat is ook precies wat ik wilde testen! :) Als trim niet werkt geeft hij een lagere snelheid aan en dat betekent dat je ssd dus helemaal vol te komt te staan met meuk. En dat is iets wat je echte prestaties dus wel degelijk beinvloedt in real life.
Voor zover ik heb begrepen werken ssd's alleen goed als je echte vrije ruimte over hebt waarnaar direct geschreven kan worden, zonder eerst iets te verwijderen. En de firmware heeft ruimte nodig om goed te werken , bijv. zelf te beslissen hoe/waar data wordt geschreven etc.

Verder heb je gelijk. Benchmarks zeggen soieso helemaal niets over de real world prestaties van een ssd, enkel en alleen over de meetmethode. De resultaten die de fabrikanten geven zijn dan ook puur misleidend imo en eigenlijk niet eens geschikt voor onderling vergelijken.
Zeg nu zelf, alleen als er niets op de ssd staat haal je de leessnelheid, en alleen als je nulletjes schrijft haal je de schrijfsnelheid... Zo gauw je echte data gaat uitlezen of schrijven keldert de performance met de helft :X

edit: rookie, het is eerder andersom. Het nut staat voor geen een van van die tweaks vast. Leuk als je wilt tweaken om jezelf bezig te houden maar voor 99% van de gebruikers werkt W7 beter als je alles met rust laat, ook gewoon met pagefile. Dus waarom niet gewoon op de ssd als het kwa schrijfacties toch (bijna) niets uitmaakt... En een ramdisk voor je page is echt gewoon onzin natuurlijk 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door lampekap06 op 18-12-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
@lampekap06: zo man, jij bent een stuk eigenwijsheid. Leuk voor mensen die met je te maken hebben :X

In elk geval is het niet zo zwart/wit als jij zegt, andere situaties kunnen andere oplossingen nodig hebben. Ik stop de discussie. Hier loopt het iig helemaal top, zowel Windows 7 als de lifecycle van de SSD.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Hmmm, nu nog slechter na een fresh install! (ik had nieuwe/andere drivers geprobeerd en kreeg data corruptie!)

Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.com/photoAlbum/photos/3cb7f33575627948bfe85e30f00a9d4c.jpg

Laptop specs:
Intel® PM55 Express-chipset
Intel® Core™ i7-740QM-processor
6GB DDR3
Windows 7 Ultimate x64
OCZ Vertex2 120GB
(de originele 500GB 7200rpm schijf hangt nu op de plaats van de BD/DVD rom)

Verder heb ik de laatste ocz firmware en SSD Tweaker uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
Ik heb een Corsair Force F60 met Firmware 1.1, is het nodig en of verstanding om hem te updaten naar 2.0.
Verder heb ik geen problemen of hangers, alleen doet Borderlands wel eens hangen ingame sinds hij op de SSD staat.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@Blackshadow,

vreemd, welke drivers heb je gebruikt dan, ik gewoon die van win7 met op voorhand wel in de bios ahci aan en dan windows dvd de rest laten doen

de firmware voor de vertex2 staat hier:
http://www.ocztechnology...._2,_Vertex_LE,_Agility_2/

versie 1.24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Jerdek schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:03:
@Blackshadow,

vreemd, welke drivers heb je gebruikt dan, ik gewoon die van win7 met op voorhand wel in de bios ahci aan en dan windows dvd de rest laten doen

de firmware voor de vertex2 staat hier:
http://www.ocztechnology...._2,_Vertex_LE,_Agility_2/

versie 1.24
De laatste fw staat op de SSD.
Ik heb momenteel de Intel Rapid Storage Technology drivers.

ahci kan ik niet aanzetten in de bios (Sony VAIO laptop) voor zover ik weet, volgens het register is in Windows wel ahci enabled.

Het vreemdste is dat ik ooit een hogere write haalde! (zie vorige post/screenshot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@ Blackshadow: tip: lees je eerst in in de materie. Er is al een hoop gezegd over CDM met die settings, ATTO en PM55 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

lampekap06 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 12:12:
Omdat er eigenlijk nergens wordt uitgelegd wat "garbage collection" nou echt doet of hoe het werkt ben ik er maar even van de populaire opvatting dat deze zou werken als je pc idled, uitgelogd bij het startscherm van windows. Helaas, na 10u nietsen ook geen enkele verandering in de hd tune read-bench, werkt echt goed hoor 8)7

Er zijn nog andere conclusies mogelijk:
-HDtune is geen geschikte tool om te meten
-Je SSD had geen performance degradatie

Anandtech legt uit hoe je het wel kunt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Ik ben het met Philflow eens, lees je eerst in de materie in!
Ik heb voor de aanschaf van mijn SSD ongeveer heel dit topic doorgespit en ook nog andere sites en fora doorgenomen over de voor en nadelen van een SSD.
Hierdoor was ik dus, toen ik een half jaar later een SSD aanschafte goed voorbereid en verliep de installatie vlekkeloos.
@Blackshadow,
Ik draai met AMD systeem, en heb de SSD gewoon via de WIN7 dvd geinstalleerd. Daarna de Mobo drivers eropgezet, firmware geupdate en hier en daar wat getweaked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Vandaag mijn SSD maar eens aan een test onderworpen, viel mij opzich niet tegen, alleen de laatste 2 test wel... Gaat hier om een OCZ Vertex 1 30GB van een half jaartje oud:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2010/12/crystaldiskmark.jpg
Iemand enig idee waarom de laatste 2 zo slecht kunnen zijn?

Voor specs van mijn pc, klik hier.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is wat lampekap06 ziet

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/19/1292739845-770.jpg

Dit is de grafiesche weergave van een defragmentatie analyse van een gedefragmenteerde hd.
Een windows kwaal , vraag me af of apple os hier ook last van heeft .

Zo is er op 18-12-2010 een kleine update voor Silverlight geweest , waardoor die in een keer het meest gefragmenteerde bestand veroorzaakte :(

met stip op nr1

Fragmenten 645 omvang 1 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Temp\SilverlightMSI.log

Na het bestand weer handmatig even gecopied , gedelete , optimizer erover en bestand weer teruggezet ,hij is nu verdwenen uit de analyse :) Meeste van dit soort bestanden kun je niet vanuit hetzelfde os verwijderen , je moet het os benaderen van een ander os.

Browser opera is ook flink bezig op de ssd :(

160 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0000\wb.vx
155 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0004\wb.vx
152 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\PrivacIE\index.dat
151 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0006\wb.vx
149 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0005\wb.vx
148 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0008\wb.vx
138 2 MB \Documents and Settings\SSDxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\0007\wb.vx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@ Joopieboy,
misschien omdat het een vertex1 is, eerste generatie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@systeemherstel,

wat me hier opvalt is dat velen zich niet vtv inlezen en dan tegen probs aanlopen die hier in het topic al lang getackled zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jerdek schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:45:
@ Joopieboy,
misschien omdat het een vertex1 is, eerste generatie...?
Ja ok, maar dan nog is rond de 30mb/s erg traag. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@Joopieboy,
dan moet je naar de rest van je instellingen kijken he.
firmware, drivers, en wat heb je getweaked.

edit: hier staan wat leuke tips:
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

[ Voor 35% gewijzigd door Jerdek op 19-12-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey twiekers,

Ik heb sinds gister een OCZ Vertex 2 60gb erin zitten, hij gaat echt supersnel (ook meteen automatische defragmentatie uitgezet) maar ik moest al mijn steam games opnieuw downloaden, dus ik start ze allemaal en laat ze downloaden (Steam staat trouwens op de D:\ (1TB Samsung F3) dus alle downloads moeten volgens mij daar ook heen gaan.

Nu log ik net in en zie ik dit bericht:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2kitr9.png

Kan iemand mij zeggen wat te doen? Ik heb geen zin om mijn SSD naar de knoppen te helpen.
Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Jerdek schreef op zondag 19 december 2010 @ 09:16:
Ik ben het met Philflow eens, lees je eerst in de materie in!
Ik heb voor de aanschaf van mijn SSD ongeveer heel dit topic doorgespit en ook nog andere sites en fora doorgenomen over de voor en nadelen van een SSD.
Hierdoor was ik dus, toen ik een half jaar later een SSD aanschafte goed voorbereid en verliep de installatie vlekkeloos.
@Blackshadow,
Ik draai met AMD systeem, en heb de SSD gewoon via de WIN7 dvd geinstalleerd. Daarna de Mobo drivers eropgezet, firmware geupdate en hier en daar wat getweaked.
Philflow schreef op zondag 19 december 2010 @ 05:49:
@ Blackshadow: tip: lees je eerst in in de materie. Er is al een hoop gezegd over CDM met die settings, ATTO en PM55 chipset.
Waar halen jullie dat ik niet op de hoogte ben? Ik vergelijk 2 verschillende scores die ik met DEZELFDE machine gehaald heb. Ik ben nu op zoek naar de originele config waar ik betere performance haalde...

De 2 screens:
Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.be/CrystalDiskMark.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.com/photoAlbum/photos/3cb7f33575627948bfe85e30f00a9d4c.jpg

Ik ben op de hoogte van de tweaks die mogelijk zijn, maar vind het te riskant en onnuttig om (op een laptop) de cpu driver te gaan disablen.

Edit:
Heb het uitgeprobeerd met de tweak met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.com/photoAlbum/photos/bcc96bbc6647c0af70257ff834ccbd42.png

[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 19-12-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-09-2024
BlackShadow schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:43:

Ik ben op de hoogte van de tweaks die mogelijk zijn, maar vind het te riskant en onnuttig om (op een laptop) de cpu driver te gaan disablen.
uhm nou de cpu driver disablen heeft volgensmij nog niemand gezegd dat je dat moest doen, maar wet men volgensmij bedoelt is dat CDM niet de allergrootste vriend is van een VERTEX2. Als je dan toch daarmee wilt benchmarken stel hem dan test data in op: all 0x00(0 fill)
waarom gebruik je geen ATTO? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Doen jullie nog speciale dingen met applicaties als Newsleecher die veelvuldig temp files weg willen schrijven (in dit geval bij het downloaden) ivm degradation?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Is er nu ergens een goed artikel te lezen ivm die degradation? Of is dat een broodje aap?
Waarom zo'n dure drives verkopen als ze na 6maand al 'versleten' zijn?
Stel je voor dat je sabnzb op je drive laat werken, die maakt duizende temp files, zo zijn er nog wel andere programma's.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Mark81 schreef op zondag 19 december 2010 @ 18:12:
[...]

uhm nou de cpu driver disablen heeft volgensmij nog niemand gezegd dat je dat moest doen, maar wet men volgensmij bedoelt is dat CDM niet de allergrootste vriend is van een VERTEX2. Als je dan toch daarmee wilt benchmarken stel hem dan test data in op: all 0x00(0 fill)
waarom gebruik je geen ATTO? :)
For those who want to improve their SSD with the minimum amount of registry changes, all they have to do is to disable the CPU drivers by editing two values on the registry. As a warning though, none of those tweaks were extensively tested over the long-term and their side effects remain unknown so apply them on your own responsibility and always with caution. Always remember to take a backup of your data before you decide to change anything in your system.
http://www.storagereview....es_5_chipset_environments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampekap06
Philflow schreef op zondag 19 december 2010 @ 05:59:
[...]

Er zijn nog andere conclusies mogelijk:
-HDtune is geen geschikte tool om te meten
-Je SSD had geen performance degradatie

Anandtech legt uit hoe je het wel kunt meten.
Je hebt natuurlijk gelijk, die tezst is volgens mij hiervoor niet bedoeld/ontworpen en ongetwijfeld zijn er betrouwbaardere tests. Het feit dat ik wel heel duidelijk de "lege plekken" zag nadat ik data heb verwijderd met de MS AHCI drivers zegt voor mij voorlopig genoeg. Helaas geen tijd dat echt te testen en AMD zegt dat trim wordt ondersteund vanaf sb8.. ofzo :/
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:40:
Dit is wat lampekap06 ziet

[afbeelding]

Dit is de grafiesche weergave van een defragmentatie analyse van een gedefragmenteerde hd.
Een windows kwaal , vraag me af of apple os hier ook last van heeft .
Het lijkt erop maar dat is dus niet wat ik zie (of wat ik denk te zien ;)) in de hd-tune read bench. Wellicht ten overvloede maar dit is zoals ik het heb begrepen:
De fragmentatie wordt afgelezen uit de inhoudsopgave van de disk. Die zegt op welke plekken de files staan opgeslagen. Als je een file delete krijg je op die plek een wit blok in de inhoudsopgave, aangegeven als vrije ruimte dus. Als je een file delete blijft deze ehter gewoon op de schijf staan, hij wordt alleen uit de inhoudsopgave gewist. Geen prob voor een HD maar een SSD heeft vrije schijfruimte nodig om snel te kunnen schrijven en goed te functioneren. Vandaar dus trim, die een block op de ssd echt leegmaakt als de file wordt gedelete. En in de hd-tune read bench kun je dus, denk ik, precies zien waar alle deeltjes van gedelete files zijn blijven staan = not so good voor lampekap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Damn, je hebt gelijk. Ik kende dit artikel (nog)niet. Ik zou die instelling niet wijzigen als ik jou was.
Heb je trouwens de laatste bios versie van je laptop ??

en kijk eens via taakbeheer bij je processor hoe druk hij is als je de ATTO benchmark uitvoert. Bij mij (op een desktop machine) is hij behoorlijk druk tijdens het testen van de kleine bestandjes. Soms 90% cpu load. Als hij bij jou, om wat voor reden dan ook op 100% staat te pompen, dan is het niet vreemd dat je scores tegenvallen.

[ Voor 29% gewijzigd door Mark81 op 20-12-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

BlackShadow schreef op zondag 19 december 2010 @ 16:43:
[...]
Waar halen jullie dat ik niet op de hoogte ben?
Je draait CDM met met 5x 1000MB en je bent blijkbaar niet op de hoogte van de Sandforce write throttling. Verder was de 4K random performance dermate slecht dat het ook leek alsof je niet op de hoogste was van de PM55 problematiek.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 20-12-2010 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
multipasser schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:35:
Is er nu ergens een goed artikel te lezen ivm die degradation? Of is dat een broodje aap?
Waarom zo'n dure drives verkopen als ze na 6maand al 'versleten' zijn?
Stel je voor dat je sabnzb op je drive laat werken, die maakt duizende temp files, zo zijn er nog wel andere programma's.
Artikelen.. Lees je de TS wel?

Intel adviseert max. 20GB/dag om een levensduur van 5 jaar te garanderen. Je hebt een Sandforce, die een betere write amplification heeft, en meer flash. Dus mag je van een stuk meer uitgaan (tenzij ze 5k-flash gebruikt hebben).

Al zou ik niet weten waarom je je SSD zou gebruiken. Op een HDD gaat sabnzb net zo snel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

Bor de Wollef schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:12:
Doen jullie nog speciale dingen met applicaties als Newsleecher die veelvuldig temp files weg willen schrijven (in dit geval bij het downloaden) ivm degradation?
Ik zet de temp zowiezo op mn HDD en het programma zelf staat ook op de HDD + uitpakken. Scheelt een hoop acties per dag kan ik wel zeggen O-)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

_H_G_ schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:16:
[...]

Artikelen.. Lees je de TS wel?

Intel adviseert max. 20GB/dag om een levensduur van 5 jaar te garanderen. Je hebt een Sandforce, die een betere write amplification heeft, en meer flash. Dus mag je van een stuk meer uitgaan (tenzij ze 5k-flash gebruikt hebben).
Wat ik vreemd vind is dat bv OCZ de SSD's verkoopt met bv MTBF van 2.000.000 uur. Dat is niet te rijmen met 20 GB / dag wat echt erg weinig is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:20
Mark81 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:55:
[...]

nee je moet je driver forceren als "standaard AHCI driver" bij stuurprogramma bijwerken, daarna "op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken" daarna "ik wil kiezen uit een lijst" en daar staat hij als het goed is samen met de intel driver. kiezen voor "standaard AHCI serial ATA controller"
De problemen die ik eerder had met m'n vertex 2 120gb zijn blijkbaar nog niet over met het verwijderen van de intel drivers. Vannacht had ik een download aanstaan, toen ik vanmorgen naar m'n laptop keek stond daar de melding dat er geen bootable disk was gevonden. |:( Heb 'm niet meer gereset omdat ik naar m'n werk moest.

Samengevat; op m'n dell m4400 (p45, ICH8 controller) i.c.m. vertex 2 120gb dus al meerdere blue screens en meldingen dat de disk niet gevonden kan worden gehad. Dit geprobeerd op te lossen door de intel drivers te deleten. Laatste bios op laptop + firmware op ssd zijn geinstalleerd. Bios staat op AHCI. In powermanagement heb ik een schema gemaakt waarmee de disks altijd aan blijven volgens de guide op forum van OCZ. Verder geen enkele tweak of aanpassing gedaan behalve defrag/superfetch uitgezet.

Zou er mogelijk een compatibiliteits probleem zijn met sandforce + dell? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Edit op reactie systeemherstel: ik heb recent m'n SSD ingeruild voor een nieuwe. Maar ik zal vanavond een tool draaien om te zien of er meldingen zijn in de SMART waardes.

[ Voor 9% gewijzigd door lennartr op 20-12-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audione0 schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:21:
[...]

Ik zet de temp zowiezo op mn HDD en het programma zelf staat ook op de HDD + uitpakken. Scheelt een hoop acties per dag kan ik wel zeggen O-)
Denk dat je eens moet bijhouden wat je writes zijn met gemmiddeld gebruik , er kunnen progs zijn die zonder dat je het in de gaten hebt een hoop extra writes maken.

bv van zonealarm waarvan je meerdere opties moet toeppassen om logs uit te zetten , dacht dat de oplossing te vinden was in de advanced log and alert settings wat ook wel helpt om sommige logs te verplaatsen of uit te zetten .Maar er moet nog een optie uitgezet worden die je alleen kan benaderen dmv CTR SHIFT en rechtsklikken op ZA ,dan de optie debug uitkiezen . Voor een hd heb ik hier nooit moeite mee gehad ,maar met een ssd die toch al beperkt in omvang is zou ik zeker monitoren wat voor progs extra writes maken

My tvdebug.log file became monsterous in size :(

http://forum.zonealarm.com/showthread.php?t=72632

Edit @ lennartr

Blue screen duidt toch echt op hardware , check je disk met diverse schrijfcontrolle progs

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Mark81 schreef op maandag 20 december 2010 @ 00:03:
[...]

Damn, je hebt gelijk. Ik kende dit artikel (nog)niet. Ik zou die instelling niet wijzigen als ik jou was.
Heb je trouwens de laatste bios versie van je laptop ??

en kijk eens via taakbeheer bij je processor hoe druk hij is als je de ATTO benchmark uitvoert. Bij mij (op een desktop machine) is hij behoorlijk druk tijdens het testen van de kleine bestandjes. Soms 90% cpu load. Als hij bij jou, om wat voor reden dan ook op 100% staat te pompen, dan is het niet vreemd dat je scores tegenvallen.
Laptop is geflashed naar laatste BIOS.

CPU zit in het begin rond de 25% en zakt dan naar 10%
Afbeeldingslocatie: http://www.pixtria.com/photoAlbum/photos/d7ad626098f842ea3611b4d6be4a9f76.png
Philflow schreef op maandag 20 december 2010 @ 04:39:
[...]

Je draait CDM met met 5x 1000MB en je bent blijkbaar niet op de hoogte van de Sandforce write throttling. Verder was de 4K random performance dermate slecht dat het ook leek alsof je niet op de hoogste was van de PM55 problematiek.
Dus als het resultaat slecht is bij 4K random, ga je er vanuit dat ik niet op de hoogte ben van de PM55 problematiek. Dat doet mij vermoeden dat jij een oplossing hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Goede tip!

MIjn score in CrystalDiskMark was laag bij 4k QD32. Oorzaak: Windows 7 geinstalleerd op SSD schijf met IDE driver. Oplossing stond in het door jou genoemde topic: start de AHCI service, reboot en wijzig in je bios dat je AHCI hebt. Ik heb een AMD moederbord met RealSSD64GB. De drivers van AMD kun je links laten liggen, zit alleen maar troep in. Niet vergeten een Windows 7 backup te maken, voor het geval dat je er te laat achterkomt dat je moederbord geen AHCI ondersteunt of er iets anders mis gaat.
- Install windows 7 of vista met ahci, of als je onder IDE hebt installed moet je de registry aanpassen : ga met regedit naar "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci" en zet de "START" key van "3" op "0". Hierna kan je in de bios het bord op ahci zetten en windows opstarten
M'n score is verviervoudigd bij de 4k QD32 en bij de overige scores hoger geworden 8). Geen idee of ik het verschil ga merken. Verschil is duidelijk merkbaar tijdens het browsen in Opera: tabs sluiten gaat weer als een speer, browsen gaat vliegensvlug.

[ Voor 12% gewijzigd door dr snuggles op 20-12-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:06
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:56:
Ik heb een Corsair Force F60 met Firmware 1.1, is het nodig en of verstanding om hem te updaten naar 2.0.
Verder heb ik geen problemen of hangers, alleen doet Borderlands wel eens hangen ingame sinds hij op de SSD staat.
Iemand een idee?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Bor de Wollef schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:29:
Wat ik vreemd vind is dat bv OCZ de SSD's verkoopt met bv MTBF van 2.000.000 uur. Dat is niet te rijmen met 20 GB / dag wat echt erg weinig is.
MTBF zegt ook niks over de mogelijke levensduur van een enkel examplaar. En 20GB writes is nogal wat. Als je daar dagelijks overheen gaat, dan moet je daar inderdaad geen SSD voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-09 20:47

Hu9o

Schokkend

Wat moet ik hier nou van denken.
Ik heb een OCZ Vertex 2 ssd in m'n systeem hangen (Gigabyte MA790x-UD4, AMD Phenom II x3, 4GB geheugen)

Nu heb ik deze schijf onder Windows XP geformateerd en daarna Windows 7 erop gezet.
Daarna van de gigabyte site de drivers van m'n mobo geinstalleerd
http://www.gigabyte.co.nl...aspx?pid=3002&dl=1#driver
Chipset
AMD Chipset Driver (include chipset/sata raid driver)
Niet de USB Filter driver geinstalleerd.

En haal ik deze resultaten.
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/5lduue.jpg

Dit moet toch nog sneller kunnen heb ik het idee.

Kan iemand zien of deze schijf goed ge-aligned is? Disk#3 is m'n ssd
code:
1
2
3
4
5
6
C:\Users\Hugo>wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index, size
BlockSize  Index  Name                   Size          StartingOffset
512        0      Disk #3, Partition #0  120031543296  1048576
512        0      Disk #1, Partition #0  320070288384  32256
512        0      Disk #2, Partition #0  320070288384  32256
512        0      Disk #0, Partition #0  500096991744  32256

Alvast bedankt.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Hu9o schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:06:
Geloof (weet er niet veel van) dat je offset door 1024 moet kunnen delen, wat niet lukt. Ik vermoedt dat je de SSD onder XP niet alleen geformatteerd hebt, maar ook gepartitioneerd? Dat is een bekend probleem en je benchmark toont ook de typische prestatievermindering: installeer het opnieuw en laat Windows 7 de partities maken.

Je kan ook eens AS SSD draaien, die offset controleert, al zal die waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

_H_G_ schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:43:
[...]

Geloof (weet er niet veel van) dat je offset door 1024 moet kunnen delen, wat niet lukt. Ik vermoedt dat je de SSD onder XP niet alleen geformatteerd hebt, maar ook gepartitioneerd? Dat is een bekend probleem en je benchmark toont ook de typische prestatievermindering: installeer het opnieuw en laat Windows 7 de partities maken.

Je kan ook eens AS SSD draaien, die offset controleert, al zal die waarschijnlijk hetzelfde zeggen.
Bedankt voor je reply, geformateerd onder xp. gepartitioneerd weet ik niet meer zeker.
Maar de offset is wel te delen door 1024. En AS SSD zegt ook offset/alignment ok.

Dus het kan niet komen door foute alignment, maar waardoor wel?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Zoals ik zei weet ik er niet veel van, ik zat ook bij offset van je HDD te kijken ;) Als AS SSD zegt dat het goed is, dan zal het wel zo zijn.

Je kan deze draad nog doorzoeken op AMD.

[ Voor 32% gewijzigd door _H_G_ op 20-12-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Bij het delen van de offset moet er een geheel getal uitkomen en 31,5 is geen geheel getal ;) Bij 512 dus weer wel. Dus wanneer het 512 is de schijf niet uit allignment maar bij 1024 wel :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@dr snuggles

graag gedaan!

@hu9o

je moet je bios op AHCI zetten(mits ondersteund) en je SSD door WIN7 laten formatteren
zie ook topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1368569

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Bor de Wollef schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:29:
[...]
Ligt aan de hoeveelheid writes/reads die je hanteert. De gemiddelde gebruiker schrijft 5GB per dag (bron: storagereview). 20GB is dus best veel imo.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 20-12-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Hu9o schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:06:
Wat moet ik hier nou van denken.
Ik heb een OCZ Vertex 2 ssd in m'n systeem hangen (Gigabyte MA790x-UD4, AMD Phenom II x3, 4GB geheugen)

Nu heb ik deze schijf onder Windows XP geformateerd en daarna Windows 7 erop gezet.
Daarna van de gigabyte site de drivers van m'n mobo geinstalleerd
http://www.gigabyte.co.nl...aspx?pid=3002&dl=1#driver

[...]

Niet de USB Filter driver geinstalleerd.

En haal ik deze resultaten.
[afbeelding]

Dit moet toch nog sneller kunnen heb ik het idee.

code:
1
2
3
4
5
6
C:\Users\Hugo>wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index, size
BlockSize  Index  Name                   Size          StartingOffset
512        0      Disk #3, Partition #0  120031543296  1048576
512        0      Disk #1, Partition #0  320070288384  32256
512        0      Disk #2, Partition #0  320070288384  32256
512        0      Disk #0, Partition #0  500096991744  32256

Alvast bedankt.
stel CDM eens in op: all 0x00(0 fill) en benchmark dan eens weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr snuggles schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:02:
Verschil is duidelijk merkbaar tijdens het browsen in Opera: tabs sluiten gaat weer als een speer, browsen gaat vliegensvlug.
Zo hoort het ook met de snelste browser ter wereld ,wat hem nog sneller maakt en je ssd bespaart is diverse opties met betreking tot de geschiedenis uitzetten .Op deze pc heb ik het uitgeschakeld omdat die gegevens op deze locatie worden opgeslagen

\Documents and Settings\SSdxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\

En het valt me op dat de browser sneller lijkt te zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/19/1292778016-320.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 18:25:
Zo hoort het ook met de snelste browser ter wereld ,wat hem nog sneller maakt en je ssd bespaart is diverse opties met betreking tot de geschiedenis uitzetten .Op deze pc heb ik het uitgeschakeld omdat die gegevens op deze locatie worden opgeslagen

\Documents and Settings\SSdxp\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\vps\

En het valt me op dat de browser sneller lijkt te zijn :)

[afbeelding]
Bedankt voor de tip! Ik ben het aan het proberen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o

Hu9o

Schokkend

Mark81 schreef op maandag 20 december 2010 @ 18:07:
[...]

stel CDM eens in op: all 0x00(0 fill) en benchmark dan eens weer.
Ik heb nu de AHCI aangezet, regel met regedit en in bios enabled.
AMD drivers van de AHCI & South bridge geinstalleerd.

getest met settings default (Random)
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2namgeb.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
                           Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read :   214.126 MB/s
          Sequential Write :   139.087 MB/s
         Random Read 512KB :   202.615 MB/s
        Random Write 512KB :   137.672 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :    21.980 MB/s [  5366.1 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :    76.992 MB/s [ 18796.9 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :    91.976 MB/s [ 22455.1 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :   111.040 MB/s [ 27109.4 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 27.8% (31.1/111.8 GB)] (x1)
  Date : 2010/12/20 18:48:37
    OS : Windows 7 Enterprise Edition [6.1 Build 7600] (x64)

getest met 0x00(0 fill)
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2ztgju1.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

Sequential Read :   272.641 MB/s
          Sequential Write :   246.985 MB/s
         Random Read 512KB :   259.618 MB/s
        Random Write 512KB :   246.153 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :    26.010 MB/s [  6350.0 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :    83.257 MB/s [ 20326.3 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :   115.405 MB/s [ 28175.0 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :   130.424 MB/s [ 31841.7 IOPS]

Date : 2010/12/20 18:44:56

conclusie
De test mode is het meest belangrijk voor het resultaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartr
  • Laatst online: 11:20
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:46:
[...]

Edit @ lennartr

Blue screen duidt toch echt op hardware , check je disk met diverse schrijfcontrolle progs
De disk wordt niet meer herkend in mijn laptop. Als ik 'm als externe usb aan een macbook hang wordt ie ook niet herkend. Blijkbaar dus compleet overleden. Ik ga maar proberen om m'n vertex 2 terug te brengen of om te ruilen naar een intel. Hopelijk geeft dat wat minder crashes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark81
Hu9o schreef op maandag 20 december 2010 @ 18:50:
[...]

Ik heb nu de AHCI aangezet, regel met regedit en in bios enabled.
AMD drivers van de AHCI & South bridge geinstalleerd.

getest met settings default (Random)
[afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

Sequential Read :   214.126 MB/s
          Sequential Write :   139.087 MB/s
         Random Read 512KB :   202.615 MB/s
        Random Write 512KB :   137.672 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :    21.980 MB/s [  5366.1 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :    76.992 MB/s [ 18796.9 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :    91.976 MB/s [ 22455.1 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :   111.040 MB/s [ 27109.4 IOPS]

Date : 2010/12/20 18:48:37

getest met 0x00(0 fill)
[afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

Sequential Read :   272.641 MB/s
          Sequential Write :   246.985 MB/s
         Random Read 512KB :   259.618 MB/s
        Random Write 512KB :   246.153 MB/s
    Random Read 4KB (QD=1) :    26.010 MB/s [  6350.0 IOPS]
   Random Write 4KB (QD=1) :    83.257 MB/s [ 20326.3 IOPS]
   Random Read 4KB (QD=32) :   115.405 MB/s [ 28175.0 IOPS]
  Random Write 4KB (QD=32) :   130.424 MB/s [ 31841.7 IOPS]

Date : 2010/12/20 18:44:56

conclusie
De test mode is het meest belangrijk voor het resultaat :?
Ergens in dit forum staat wel uitgelegd waarom CDM niet de juiste tool is om een vertex2 mee te benchmarken, maar aan je 0 fill benchmarks te zien is hij compleet in orde and working fine, just like mine 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@hu9o
je ziet dat hier en daar een kleine tweak goed werkt dus

@Mark81
zoek met je eigen ssd de beste instelllingen naar aanleiding van de vele suggesties op dit topic
er zijn qua hardware zoveel configuraties mogelijk

dacht dat het doel van dit topic was om kennis te delen over ssd's...
zoals met alles online, moet je je gezonde verstand gebruiken en veel lezen..

Er worden heel gemakkelijk links gedumpt hier, ik link alleen na eerst zelf getest iig

ff ter verduidelijking voor de nummergeilers een benchmark :)
Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x418/jerdek1/cdmark3-18-12.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door Jerdek op 21-12-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Van de OWC site:
Doesn’t Slow Down With Use Like Ordinary SSDs
Ordinary SSDs offer fast read/write performance during first initial uses, but then experience significant write speed degradation over repeated usage. Independent simulation tests by leading drive performance experts (http://macperformanceguide.com/SSD-RealWorld.html) confirm the OWC Mercury Extreme Pro SSD’s ultra-efficient Block Management & Wear Leveling technologies are able to eliminate virtually any reduction in data transfer speeds over heavy long term usage of the drive and without dependency on less than effective OS TRIM management.

Ik heb geprobeerd om live support te contacteren maar dat is niet gelukt.
Hopelijk werkt hun SSD in osx zoals het moet. Op Macrumors komt je toch veel mensen tegen die na 6 maand een zeer trage SSD hebben. En je moet best wat stunten uithalen om ze te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
@multipasser
er moeten ook vast fora zijn met macfreaks en ssd support
ben op alle gebieden redelijk ingelezen,maar mijn specialisatie ligt in het AMD gebeuren

[ Voor 38% gewijzigd door Jerdek op 21-12-2010 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
multipasser schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:03:
Van de OWC site:
Doesn’t Slow Down With Use Like Ordinary SSDs
Ordinary SSDs offer fast read/write performance during first initial uses, but then experience significant write speed degradation over repeated usage. Independent simulation tests by leading drive performance experts (http://macperformanceguide.com/SSD-RealWorld.html) confirm the OWC Mercury Extreme Pro SSD’s ultra-efficient Block Management & Wear Leveling technologies are able to eliminate virtually any reduction in data transfer speeds over heavy long term usage of the drive and without dependency on less than effective OS TRIM management.

Hopelijk werkt hun SSD in osx zoals het moet. Op Macrumors komt je toch veel mensen tegen die na 6 maand een zeer trage SSD hebben. En je moet best wat stunten uithalen om ze te resetten.
Als het Trim commando werkt lijkt mij dat er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

dr snuggles schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 10:39:
[...]

Als het Trim commando werkt lijkt mij dat er niets aan de hand is.
Vziw ondersteunt OS X geen trim. Om de prestaties op niveau te houden kun je het beste een ssd kopen met veel reservecapaciteit of zelf extra reservecapaciteit creeëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

Hej hallo,

Ik heb al goed gelezen maar in 6 delen en honderden bladen misschien duizenden posts dacht ik, kom even een kort vraagje moet kunnen.

Op mijn p5n32-e sli (680i dus zonder AHCI) bordje wil ik een Vertex 2 van 60GB prikken en van Vista64 naar W7 gaan. Nu vraag ik mij het volgende af wat betreft de makkelijkste installatie.

1 stekker uit C: met Vista erop
2 SSD aansluiten
3 W7 installen en die SSD wordt automatisch C:
Comp uit en HDD eraan die dan automatisch d: wordt.

4 Comp aan.. start hij dan automatisc via de C: dus de SSD of kan ik dan kiezen OF begint Vista ineens..

Ik wil gewoon geen gedoe :)
En als hij het niet doet met de SSD (om wat voor reden dan ook) dan kan ik toch gewoon mij oude C: weer inprikken en Vista draait weer vanouds toch?

Please een beetje input zodat ik zonder gedoe bloed zweet en tranen lekker kan installen.

Concreet:
1 kan de volgorde van hd los, SSD met W7 wordt C:, oude schijf wordt d: en start geen Vista
2 kan ik bij problemen oid gewoon de SSD weer losmaken waarbij de C: weer gewoon Vista start.

THANKS alvast! En nogmaals sorry want deze info is er vast verspreid over het forum maar ik heb het geprobeerd maar kan het niet allemaal bij elkaar vinden.

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
MorgothG schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:41:
1 kan de volgorde van hd los, SSD met W7 wordt C:, oude schijf wordt d: en start geen Vista
2 kan ik bij problemen oid gewoon de SSD weer losmaken waarbij de C: weer gewoon Vista start.
Ja en ja. Zou dan wel de SSD op de eerste sata poort zetten en, na de installatie, je HDD op een latere SATA poort (en DVD als laatst). Info staat misschien verspreid omdat het in principe niks met SSDs te maken heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG

MorgothG

deftones

Oke bedankt. Ik heb met dit moederbordje (en het enorm kritisch zijn van de 680i chip en de geheugen reepjes) meer BSOD's gehad dan ooit te voren (draait nu al 2 jaar probleemloos hoor) maar ik ben gewoon het gedoe een beetje zat. Maar als je weet dat het niet zo veel kwaad kan dan zit je toch wat rustiger. Heb er al helemaal zin in om hem erin te monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Het was wel algemene informatie heh. Ik zal niet zeggen dat je geen problemen met 680i i.s.m. vertex 2 zal krijgen. Als je het zat bent, zou ik zeggen: weg ermee en een intel bordje (maar da's mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG

MorgothG

deftones

Ja, daar heb je gelijk in. Maar mijn volledige computer upgrade staat voor dec. 2011. Nu alleen een SSD volgend jaar is mijn mobo, CPU, mem en videokaart aan de beurt. Maar wie weet wordt dit de bekende glijdende schaal. Zo van, ja sorry vrouw (SSD is verjaardagkado) nu heb ik wel een SSD, maar MOET ik echt voor €500,- extra spullen kopen anders doet hij het niet.. hehehehe.. ja ze ziet me al aan komen. En anders bouw ik hem in bij de computer van mijn moeder. Dikke X6 CPU in een systeem van 6 maanden oud.

Maar ik hoop gewoon op een probleemloze install. Maar dat mijn mobo brak is wist ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

MorgothG schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:41:
4 Comp aan.. start hij dan automatisc via de C: dus de SSD of kan ik dan kiezen OF begint Vista ineens..
Je kan sowieso niet kiezen. De installatie op je ssd heeft geen weet van de installatie op je HD (en vice versa). Om een dualboot mogelijk te maken moeten beiden schijven in je pc zitten tijdens de installatie op je ssd.

Welke schijf je pc van opstart is trouwens afhankelijk van je bios instelling. Maar normaalgesproken zal je ssd gebruikt worden omdat je HD er later bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Femme schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:15:
[...]

Vziw ondersteunt OS X geen trim. Om de prestaties op niveau te houden kun je het beste een ssd kopen met veel reservecapaciteit of zelf extra reservecapaciteit creeëren.
Ik wist niet dat jij een apple freak bent? :)

"Unlike most SSDs on the market today, the Mercury Pro family uses advanced DuraWrite™ wear-leveling and block management technologies to keep Read/Write performance at peak while others see performance fall."

Is dit marketing mambojambo of effectief een technologie die werk?
OWC is niet ruim verkrijgbaar hier, dus er is weinig info over te vinden.
De techsupport chat van OWC blijft bezet. Ik probeer meer uitleg te vragen.

De 240gb heeft 'maar' 7% provisie, terwijl de meeste een 30gig als veilige marge nemen?
Een 30gig partitie maken en ze niet mounten is een oplossing? Ook in osx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu 2 SSDs in RAID0 (Corsair F60) en haal max snelheden van 560 Mb/s lezen, nu heb ik op verschillende plekken al gelezen dat Sata 2 dan niet het maximale uit de SSDs kan halen, kunnen jullie me hier wat meer over vertellen?

De SSDs zijn aangesloten op een ICH10R controller op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 SSDs in RAID0 betekent ook twee SATA kabels van elk 300MB/s max; dus 600MB/s is je bovengrens en 560MB/s is dus mogelijk voor sequential read.

Mag ik er ook nog eens op wijzen dat Sandforce SF-1200 SSDs compressie gebruiken, en je dus CrystalDiskMark/AS SSD dient te gebruiken (zonder de 0-fill optie) om de daadwerkelijke fysieke NAND snelheden te meten; met 0-fill (ATTO; CDM met 0-fill optie) test je voornamelijk de compressie-engine van Sandforce en niet de NAND zelf. Met dezelfde techniek kun je ook 600MB/s behalen door nullen naar een floppy te schrijven. ;-)

Maar die compressie werkt in de praktijk altijd wel een beetje, en het leuke ervan is dat dit extra spare space genereert zonder van TRIM afhankelijk te zijn. Dus als je geen TRIM hebt, kies dan een Sandforce SSD met 28% of 14% overprovisioning; dat is al veel meer dan de Intel heeft (6.8%).

Extra spare space genereren:
1) secure erase uitvoeren op je SSD (tenzij hij echt nieuw en ongebruikt is)
2) partitioneren op zo'n manier dat een plek ruimte nooit beschreven wordt; dus unpartitioned/unused space overlaten
3) installeren op de gepartitioneerde ruimte en de vrije ruimte met rust laten; daar maakt de SSD intern gebruik van

Over die SSDs die geen TRIM nodig hebben: dat geldt alleen voor sequentiële workloads; je gebruikt een SSD juist voor random workloads; maar duidelijk marketing-gerichte techniek; door een agressieve garbage collection te gebruiken lever je levensduur in voor een klein beetje extra performance; ik zelf vind dat zonde maar begrijp dat bedrijven vanuit marketing-perspectief kiezen voor deze optie. Maar toch is niet de juiste manier; gewoon wat meer spare space geeft je extra performance én levensduur.

Sandforce modellen met 28% overprovisioning: 50GB, 100GB, 200GB (fysiek: 64GiB, 128GiB, 256GiB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:03:
Als je ssd goed managed wordt die in pc land alleen maar sneller ,met name de ontwikkeling van de rst driver . Zo haal ik met versie 8xxxx met as ssd benchmark 431 en versie 9xxxxxx met as ssd benchmark niet boven de 440 ,Met de laatste versie 10xxxx haalt die er 444 :)

Heb ze net alle drie getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Sneller en sneller? Dat is eerste wat ik hoor! :)
Totaal niet in lijn wat de rest beweert. Helaas (gelukkig) zit in niet in pc land.
Waar alles kan en goedkoop is héhé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:39

amaterasu

In memory of Cj

Vandaag mijn eerste SSD aangeschaft en geinstaleerd.
Mijn keuze werd de Crucial RealSSD C300 en kom op het volgende uit met de benchmark.

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/6h6glf.png

De SSD is voor S-ata 6gb maar heb hem op een S-ata 3gb aangesloten ( Msi 760gm-e51 mobo)
Bench lijkt me ok. Of kan het beter?

Volgende al gedaan:
AHCI aangezet
Windows re-install
SSD-tweaker gedraaid.

Mocht systemspec van belang zijn kun je deze in mijn onderschrift vinden :) Ben in elk geval al zeer tevreden over de SSD. Echt vele malen sneller dan mijn oude 250Gb 5400rpm schijf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
  • Laatst online: 10:37
Welke APP is dat, SSD-Tweaker, ben ik niet bekend mee en ik zie dat ook niet terugkomen in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:39

amaterasu

In memory of Cj

Een tooltje gemaakt door een gebruiker op het OCZ forum. Alle kleine tweaks in Windows die je als gebruiker 1 voor 1 zou kunnen doen kun je ook hiermee. Kwam het meerdere malen tegen toen ik zocht op SSD windows 7 tweaks.

http://www.ocztechnologyf...p?49779-SSD-Tweak-Utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
  • Laatst online: 10:37
amaterasu schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:33:
Een tooltje gemaakt door een gebruiker op het OCZ forum. Alle kleine tweaks in Windows die je als gebruiker 1 voor 1 zou kunnen doen kun je ook hiermee. Kwam het meerdere malen tegen toen ik zocht op SSD windows 7 tweaks.

http://www.ocztechnologyf...p?49779-SSD-Tweak-Utility
Ohhh, handig :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik ben nog altijd tevreden met mijn postville's.
Ik heb ze nu al vrij lang. Heb bijna geen schijfruimte meer vrij maar de leessnelheid blijft vrij constant rond de 650 MB/s en de schrijfsnelheid rond de 240 MB/s.
:)

Ooit nog eens een reset doen en kijken of ik ze terug kan maxen op 768 MB/s en 350 MB/s :P

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Kain: dan toch in raid neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ja, uiteraard.
4 schijfjes in RAID 0 op een Areca controller.
Op maagdelijke schijfjes haalde ik dus sequentiele snelheden van 768 MB/s voor de leessnelheid en rond de 362 MB/s voor de schrijfsnelheid. 768 MB/s is de max van mijn controller. Ik denk dat ik dat ook bijna met 3 schijven kan halen. De schrijfsnelheid is een stuk lager van die Intel Postville's maar dat is gekend.

Nu meer dan 1,5 jaar later zit mijn 320 GB voor 99% vol. Eigenlijk is dat al 6 maanden zo.
Ik heb al meerdere keren de 4 schijven volledig vol geschreven.
Ik verplaats regelmatig wat bestanden naar mijn RAID 5 zodat ik nog een klein beetje ruimte vrij heb.
De snelheid blijft nu al maanden rond de 650 MB/s voor de leessnelheid en 240 MB/s voor de schrijfsnelheid. Dat vind ik niet slecht voor een systeem zonder trim.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

multipasser schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:29:
De 240gb heeft 'maar' 7% provisie, terwijl de meeste een 30gig als veilige marge nemen?
Een 30gig partitie maken en ze niet mounten is een oplossing? Ook in osx?
Nee gewoon een 210GB partitie maken en de rest ongepartitioneerd laten. De controller doet dan de rest.

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
Ik heb mijn temp files voor Winrar op een folder op mijn harde schijf ingesteld (Winrar --> Settings --> Paths), maar tijdens het uitpakken zie ik dat er tijdelijk ruimte ingenomen wordt op mijn ssd. Mijn vrije ruimte gaat dan bijvoorbeeld van 30GB naar 20GB.
Betekent dit dat Winrar alsnog op mijn ssd aan het schrijven en readen is?
Ik heb de afgelopen 7 dagen volgens SSDlife 64GB weggeschreven, terwijl slechts 2 spellen geïnstalleerd heb.

[ Voor 0% gewijzigd door yur400 op 23-12-2010 00:56 . Reden: typo ]

• _H_G_
Met Process Monitor kan je zelf kijken wat Winrar doet.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:14

4POX

Everybody is wired

multipasser schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:29:
[...]

Ik wist niet dat jij een apple freak bent? :)
Als je de hele dag voor je werk aan het tweaken bent, dan ben je blij dat je thuis een normaal werkend systeem hebt ;)

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

multipasser schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:14:
Sneller en sneller? Dat is eerste wat ik hoor! :)
Totaal niet in lijn wat de rest beweert. Helaas (gelukkig) zit in niet in pc land.
Waar alles kan en goedkoop is héhé
Denk ook dat mijn ssd gebruik niet als van de gemmiddelde gebruiker is :)
Zo is van me 80 GB 25GB ongepartinoneerd ,dus 25 GB is bestemd voor wear leveling en bad block magement .Me os staat op een partitie van 30 GB waarvan maar 6 GB gebruikt is. Elke MB die er extra bijkomt weet ik waar van die is en of het bestand gefragmenteerd is :)

Zo is met die kleine test tussen de rst drivers 21 GB aan benches weggeschreven en zijn deze bestanden gefragmenteerd.
309 335 kB \Intel\Logs\IntelStor.log
208 220 kB \Intel\Logs\IntelIRST.log

De ultieme bench is je eigen boottijd bijhouden, die bij windows de neiging heeft langer te worden na installeren van software :(

5500 IQ per second tijdens de boot ,die boottijd is korter dan vlak na de installatie :F

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/23/1293079083-360.jpg

Verwijderd

Ik hbe mijn SSD binnengekregen en windows 7 en al mijn drivers geinstalleerd.
alleen merk ik niet echt dat ik sneller opstart en ook trilt het scherm tijdens het opstarten en afsluiten terwijl dit op mijn andere harde schijf met windows 7 niet trilt.
Verder heb ik mijn moederbord geupdate en de ssd geformateerd kan iemand me misschien verder helpen?
Hoe komen de trillingen en werkt mijn SSD wel goed want met hd tune liet hij wel 180mb zien heb trouwens een ocz vertex2 60gb

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Iemand ervaring met deze ssd: OCZSSD2-1SLD30G

Ik vind er bitter weinig van terug, wss omdat het om een instap model gaat... Kan em op de kop tikken voor een prikkie... :) en zou em als bootschijf willen gebruiken (Win7 64)

Als ik me niet vergis heeft deze een jmicron controller, en zou ie last hebben van de bekende hickups.

Klopt dit?

Of zou ik beter voor deze gaan: OCZ Onyx 30GB SSD?

Gezien m'n beperkt budget (max 60eur) besef ik dat de prestaties niet uitzonderlijk zullen zijn, maar ik zou graag een idee hebben hoe deze (en die Onyx) zich verhouden tov. een 150Gb raptor (1e gen)

[ Voor 7% gewijzigd door jastas op 23-12-2010 14:02 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Ik zit met mijn 60GB al krap, 30 is haast niet te doen voor windows 7.

• Odysseus253
  • Laatst online: 14-09 19:33

Odysseus253

Metzonderzijwieltjes

mace schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:30:
Het kan wel, maar dan moet je alle programma's (echt alles) op een andere schijf zetten..

Verwijderd

Odysseus253 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:31:
[...]

Het kan wel, maar dan moet je alle programma's (echt alles) op een andere schijf zetten..
Dat is niet zo een probleem hoor ,maar voor W7 is het wel krap ,zit hier nu op 16 GB schoon aan de haak.
Dus kwa omvang moet het wel ¨passen ,wel krap maar wel te doen . Vergeet de onderpartitionering niet van bv 3 GB , dan houd je nog ruim 9 GB over .Waarschijnlijk valt daar nog wel het een en ander aan weg te tweaken :)

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:31:
[...]

De ultieme bench is je eigen boottijd bijhouden, die bij windows de neiging heeft langer te worden na installeren van software :(

[afbeelding]
Toch een groot voordeel van OSX. Die vertraagt niet zo snel as windows!
Dat had ik vroeger ook. Cleane XP en dat ging zo snel! Na 5 a 10tal programma's geinstalleerd te hebben was de boot al bijna 2x zo lang.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

mace schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:30:
Wut?

Mijn ouders draaien met gemak op een 30GB. Win 7 + office enzo is maar iets van 10GB ofzo bij ze. Ze hebben nog tussen de 15 en 20GB vrij. En zolang ze geen muziek/film-verzamelingen erop gaan zetten, gaat het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 23-12-2010 17:55 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Je ouders zullen vast precies hetzelfde doen als mace :P

Als je alleen Windows op SSD zet dan haal je nog steeds niet eruit wat eruit te halen valt natuurlijk. Als je bijvoorbeeld met Photoshop werkt ofzo, dan wil je dat ook op die SSD hebben, want dan start het veel sneller op. En met 30GB kan je best alleen Windows en Office draaien, maar als je meer wilt doen, dan wordt het al snel krap.

The devil is in the details.

Verwijderd

multipasser schreef op donderdag 23 december 2010 @ 17:03:
[...]

Dat had ik vroeger ook. Cleane XP en dat ging zo snel! Na 5 a 10tal programma's geinstalleerd te hebben was de boot al bijna 2x zo lang.
Dat is nog steeds het geval ,maar een ssd plus snelle cpu compenseren een hoop .Laten we met zen allen gewoon even blij zijn dat er zoiets is uitgevonden als flash geheugen :)
Mooiste is dat dit uitgevonden is door iemand met echt de intentie dit uit te vinden ,waarintegen een hoop uitvindingen per toeval zijn uitgevonden . Als de volgende vinding de surrounding gate transistor weer zoiets is ,belooft dat nog wat. bv een mac op 30 ghz :9

booten in milliseconden :)

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
yur400 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:55:
Ik heb mijn temp files voor Winrar op een folder op mijn harde schijf ingesteld (Winrar --> Settings --> Paths), maar tijdens het uitpakken zie ik dat er tijdelijk ruimte ingenomen wordt op mijn ssd. Mijn vrije ruimte gaat dan bijvoorbeeld van 30GB naar 20GB.
Betekent dit dat Winrar alsnog op mijn ssd aan het schrijven en readen is?
Ik heb de afgelopen 7 dagen volgens SSDlife 64GB weggeschreven, terwijl slechts 2 spellen geïnstalleerd heb.
Oplossing: 7zip gebruiken. :P Maakt geen gebruik van temp files.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Mijn OWC stuff is binnen, samen met 48gig 1333mhz 8gb latjes :)
Nu nog men macpro en we kunnen starten (met me op te jagen?).

Het lijkt wel een transformer met die multimount!

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/8xouhe.jpg

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

xxxneoxxx schreef op donderdag 23 december 2010 @ 19:20:
[...]

Oplossing: 7zip gebruiken. :P Maakt geen gebruik van temp files.
Die maakt zeker wel gebruik van tempfiles, Maar net zoals winrar kan je de tempdirectory gewoon wijzigen (bij 7-zip zelfs uitzetten).
tools > options > plugins > options > tabblad folders

[ Voor 11% gewijzigd door job op 23-12-2010 21:24 ]

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@Multipasser

Wat moet je toch met zoveel RAM geheugen? :P

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ronneuh. Rendereuhhhh :)
After effects op een 12core macpro. Dan kan ik 3gb aan elke core geven en nog 12gig overhouden voor de andere programma's.

En Triple channel is ook nog iets sneller dan dual channel. Dus 6 latjes van 8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog 1x dan maar:
Ik hbe mijn SSD binnengekregen en windows 7 en al mijn drivers geinstalleerd.
alleen merk ik niet echt dat ik sneller opstart en ook trilt het scherm tijdens het opstarten en afsluiten terwijl dit op mijn andere harde schijf met windows 7 niet trilt.
Verder heb ik mijn moederbord geupdate en de ssd geformateerd kan iemand me misschien verder helpen?
Hoe komen de trillingen en werkt mijn SSD wel goed want met hd tune liet hij wel 180mb zien heb trouwens een ocz vertex2 60gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb vandaag een nieuw SSD schijfje binnen gekregen voor in mijn inmiddels al oud laptopje.
Het gaat om devolgende specs
AMD turion x2 TL52 1.6GHz@1.9GHz
Moederbord chipset nvidia nforce 410 MCP
Nvidia Geforce 6100 128mb
3GB Kingston ddr 2
Kingston SSD Now V64GB
Afbeeldingslocatie: http://uploadpic.org/storage/originals/thumb_rsn4fnldluk8l84rseese2f4k8.jpg
Is dat een beetje normaal resultaat voor deze oude laptop ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me meldt

Van m'n eindejaars mezelf een Vertex2 120 Gb cadeau gedaan en ingebouwd. M'n BIOS op AHCI gezet, en geprobeerd om Windows te installeren. Alleen wilde mn DVD-rom niet de Windows installatie-DVD niet booten. Ik heb daarna IDE modus weer ingeschakeld, en booten liep als een zonnetje. Windows was in no-time geinstalleeerd. Ging een kopje thee maken, en na die korte tijd stond de installatie al op mijn invoer te wachten :o Zo snel heb ik Windows nog nooit geinstalleerd.

Daarna met regtweak de AHCI modus toegepast, AHCI in BIOS geactiveerd, en met SSD-tweak de juiste settings gecontroleerd & ingesteld waar nodig. Prima, behalve dat mn DVD-writer nog niet werkte zoals de bedoeling is.

Achteraf bedacht ik me het probleem met mn DVD-writer. Ik had de Vertex in SATA 0 (poort 1 leeg), mijn 2 WD greens HDD van 1TB in poort 2+3, en mn DVD-writer in poort 4 (poort 5 leeg). Maar ..... in het BIOS staat dat alleen SATA 0-3 native mode aankunnen. M'n DVD-writer vervolgens in poort 2 (poort 3 leeg) en mn HDD's in poort 4+5, en alles werkt weer vlekkeloos. Het is maar dat jullie het weten, er is vast iemand die zich ook afvraagt waarom zn DVD niet wil booten ;)

Alles bij elkaar ?
Beste upgrade van de afgelopen tijd, zo snel is mn systeem nooit geweest. Betere upgrade dan een snellere CPU of geheugen denk ik. Simpelweg omdat alle schrijf en lees transacties sneller gaan, gaat alles sneller lijkt wel.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 13:19 . Reden: de grootte van de SSD erbij zetten is handig ;) ]

Pagina: 1 ... 72 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD