SSD performance op AMD borden info en handleiding

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er zijn bij tweakers maar weinig mensen met een amd setup en een SSD, het heeft dus nogal wat moeite gekost om uit te zoeken hoe je in de buurt komt van de performance die haalbaar is met een intel chipset en dan met name de ich10r, die zo'n beetje 90% van de poster in het ssd topic heeft.

Omdat de informatie anders ondergesneeuwd wordt in het ssd topic heb ik het hier maar even apart neer gezet.

Hier direct de beste mogelijke setup voor je indilinx ssd op een AMD bord met de southbridge 700/710/750 en met zowel vista als windows 7 :

- Install windows 7 of vista met ahci, of als je onder IDE hebt installed moet je de registry aanpassen : ga met regedit naar "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci" en zet de "START" key van "3" op "0". Hierna kan je in de bios het bord op ahci zetten en windows opstarten

- Ga naar game.amd.com > drivers & Tools > chipset drivers > windows vista (ook voor 7)
- Download alle 3 de drivers, southbridge version 9.9, raid driver en raidexpert
- Install eerst de southbridge drivers
- Pak de raid driver uit
- start de device manager
- Selecteer de SATA controller en update driver manually
- select have disk
- navigeer naar de uitgepakte raid/ahci driver en selecteer 32 of 64 bit

Nu overnieuw opstarten als het gevraagd wordt, hierna worden de harddisks overnieuw herkend en drivers installed door windows. Daarna moet je nogmaals opstarten.

- Install de raidexpert utility
- in de config zet je NCQ aan voor je niet-ssd drives
- Als de write cache nog niet aanstaat, ook aanzetten

Bij sommige moederborden zoals b.v. de veelgebruikte gigabyte ga-ma770-ud3 rev 1.0 en 2.0 moet je de C1E uitzetten anders heb je beduidend slechtere performance. Dit verhoogt wel het idle gebruik van je pc met zo'n 20 watt.

Deze setup verhelpt ook het 20 seconden "hangen" tijdens het windows logo. Dit is nu beperkt tot een seconde of 5.

Hierna heb je de volgende performance met een 64gb indilinx ssd :

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/300/tweak1.jpg

Ter vergelijk met IDE en C1E aan krijg je de volgende average speed waardes in MB/S

2, 15, 94, 140, 120

Zoals je ziet scheelt dit voor de eerste 2, belangrijkste, waardes maar liefst 160 en 83 % !

Hopelijk gaat gigabyte en andere amd borden fabrikanten nog aan de slag met de bios om het c1e probleem uit de wereld te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Super dat je deze informatie met ons deelt!

Ben er zelf aan het denken om me 2 Crucial M225's van 64GB per stuk te bestellen in Duitsland en die in RAID0 aan mij SB710 te knopen.

Mocht de performance daarvan dramatisch zijn dan zet ik één van de SSD's in mijn laptop, die kan er ook wel een gebruiken hoewel daar nu een WD Scorpio Black in zit.

De gevallen welke nu bekend zijn presteren niet echt goed, maar er is in de eerste plaats gewoon erg weinig praktijk ervaring over te vinden en daarnaast kan het met jouw aangehaalde punten wellicht ook onder RAID 0 beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-03 14:51
Nuttige info! Ik wil binnenkort een AMD setup met Intel SSD maken en had me niet gerealiseerd dat er een verschil in performance kan zijn tussen Intel en AMD chipsets... Heb je enig idee of deze procedure ook zo werkt voor Intel SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Intel ssd : Ja ik denk dat dezelfde zaken daar spelen, omdat de problemen niet zozeer bij de SSD's liggen als wel bij de amd sata contoller en de bios. Met raid 0 loop je op een gegeven moment tegen de bandbreedte limiet van de amd chipset aan. Tomshardware heeft daar een aardig artikel over geschreven : link

Ik heb overigens een postville gehad maar dan op een m3n78-em, daar was de performance zo slecht dat ik hem heb teruggestuurd. De nvidia 8xxx chipset kan met b.v. de supertalent helemaal niet overweg, hij wordt niet eens herkend.

Moet overigens zeggen dat ik zo wel tevreden met de performance ben, en geen directe reden meer zie om over te stappen op intel, als het om single ssd performance gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Ik heb alweer zo'n 4 maanden een OCZ Vertex met een SB600 (MSI K9A2CF-F)
Ghost image van m'n oude Samsung F1 op de OCZ vertex 60GB gezet en gaan.
Over AHCI hoor ik wisselende verhalen en OCZ adviseerd sowieso AHCI uit te laten voor de Vertex.
Dus ik gebruik IDE en geen AHCI. Ik heb wel wat benches gedraaid om te zien of de schijf performed zoals OCZ opgeeft en dat doet ie.
Praktijkervaring: Loopt geweldig. Snel opstarten, snel starten van apps zoals outlook met een grote PST en met games laadt het allemaal duidelijk sneller. Bij online gamen (vooral GRID en BF2) ben ik meestal degene die als eerste als "ready"staat.

Gezien de ervaring heb ik onlangs een 2de hands Vertex 60GB (V&A) gekocht voor de PC van m'n vrouw (die was jaloers omdat m'n PC veel sneller "gereed voor gebruik" is. hehe) En dat loopt al net zo lekker. Haar PC heeft een SB710 (Gigabyte MA78GM-S2H). OS: Win7 x64 vanaf eerste beta.
Dus m'n ervaring geeft: OCZ Vertex (allebei fw1.30) met SB600 en SB710 in IDE mode is helemaal goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Tuurlijk gaat het prima onder IDE mode er zitten zelfs nog wat voordelen aan :

+ Geen enkele vertraging bij het windows laden logo
+ De wiper applicatie functioneert

Maar ja we zitten op tweakers dus je wilt elke % extra performance die mogelijk is, de voordelen van AHCI :

+ Ongeveer 10-15% hogere performance t.o.v. IDE met C1E uit
+ Je normale harddisks lopen een stuk sneller ivm NCQ

Aangezien SSD's nog lang niet groot / goedkoop genoeg zijn om alleen maar een SSD in je pc te hebben, zal je voorlopig nog met minimaal 1 harddisk erbij zitten. De performance voordelen van AHCI zijn dan toch niet te versmaden.

Het enige echte nadeel van AHCI is dat wiper niet functioneert, daarvoor moet je even in IDE mode opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-04 22:06
huh erm ik heb asus m2a-vm hdmi (sb600) met athlon be-2350
AHCI aan en NCQ aan

Wiper doet het gewoon iig hij geeft geen foutmeldingen. (onder windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Dan heb je waarschijnlijk de 32bits versie van windows 7, die geeft daar geen problemen mee. Als je toch de 64bits hebt, dan zal het aan het verschil liggen met de southbridge. Mijn bord heeft de 710.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-04 22:06
nee ik heb 64bit versie win7

vreemd dat juist een nieuwere chipset problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:19
Misschien handig om te vragen of er een link naar dit topic in de TS van het grote SSD-topic kan komen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Malantur schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:24:
Misschien handig om te vragen of er een link naar dit topic in de TS van het grote SSD-topic kan komen?
goed idee, ik heb een mod aangeschreven. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Even voor de VMWare gebruikers: Deze moeten bij de eerste stap de USB filter drivers NIET installeren als ze WEL van USB devices in hun virtual machines gebruik willen maken.

Verder, reuze bedankt voor de kleine snelheidswinst op mijn 2x 500GB WD RAID0 en Vista start-up.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 12:18
Bedankt HaseMike, dit scheelt al stukken:

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/764/hdtunebenchmarkintelssd.png

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/6864/knipself.png

Zijn jullie van mening dat dit nog sneller kan?

[ Voor 25% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 19-09-2009 17:07 ]

• HaseMike
  • Niet online
Nu breekt mijn klomp, of moederbord wat waarschijnlijker is : Op het moment ben ik een i5-750 systeempje in elkaar aan het zetten voor een bekende, en wat blijkt : exact dezelfde verschijnselen als met de amd chipsets. Alles o.k. met c1e uit, maar zodra je het aanzet lijken de resultaten als 2 druppels water op wat ik beschreven heb in mijn openings post.

Ik zal het ook nog maar even posten later met wat snapshots in het main topic.

Moederbord is een ga-p55m-ud van, raad eens, gigabyte. Is dit misschien een algemeen bios probleem bij de producten van gigabyte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-04 13:29
ik vind het echt schandalig, dat zelfs de splinternieuwe SB750 de 200MB/s nog niet eens haalt. Als ik dat had geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Laatst online: 20-04 19:46
Phorze schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:32:
ik vind het echt schandalig, dat zelfs de splinternieuwe SB750 de 200Mbps nog niet eens haalt. Als ik dat had geweten...
200Mbps haalt hij in ieder geval,
200MBps zo te zien ook makkelijk?

Goed dat ol dit topic zie, wil binnenkort een ssd kopen en heb een sb750.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Laatst online: 07-04 13:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:57:
Bedankt HaseMike, dit scheelt al stukken:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zijn jullie van mening dat dit nog sneller kan?

Ja. Ik haal zelf 270, 205, 24 bij reads en, toen het nog niet gedegradeerd was, dezelfde writes die jij hebt. Apart dat je reads zo achterlopen op wat ik zie (en vele anderen met deze intel). Ik heb zelf een ICH10R SB, vraag me af of je matige reads komen door je AMD chipset.

Trouwens, het is een algemeen gegeven dat met C1E aan je SSD performance inzakt. Dat is bij anandtech (als ik me wel herinner) al eens besproken.

Oh en voor ik het vergeet: ik draai ook win7 x64 en ik hang slechts seconden op het logo (nadat het logo volledig te zien is) bij opstarten. Denk dat ik tussen knop indrukken tot bezig zijn op de desktop nog geen 30s wacht. Daar moet ik bijzeggen dat het een vrij schone installatie is, ook zonder virusscanner e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door Termy op 20-09-2009 18:05 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 11:47

jelbo

Hij doet het niet!

Ik krijg die AMD/ATi RAID driver er niet op. In de device manager ga ik naar een van de twee 'Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller', kies voor 'Update Driver Software...', maar via 'Have Disk' wordt ahcix86s.inf uit WHQL_SB7xx_RAID_Vista_3.1.1540.127.zip niet geslikt..

Ik heb een GA-770TA-UD3 en heb AHCI in het BIOS aangezet. De SSD die ik heb is een Intel SSDSA2MH080G2R5 van 80GB.

/edit: verlies ik trouwens met die drivers niet de TRIM functionaliteit die mijn SSD ondersteunt?

/edit2: inmiddels is het gelukt met de AMD AHCI drivers, TRIM werkte niet meer met de Intel SSD Toolbox. Omdat m'n pc nieuw is en ik wat probleempjes had heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd, maar toen ging het niet helemaal lekker met die AMD drivers. Het is nu zo dat ze i.c.m. AHCI ingeschakeld bij het booten voor een BSOD en reboot zorgen, ook bij Safe Mode. Kan ik de AMD driver bestanden handmatig weggooien of maakt dat meer kapot? Ik daai nu IDE over SATA en dat is niet zo snel :P

[ Voor 51% gewijzigd door jelbo op 28-01-2010 14:07 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 12:18
@jelbo, heb je al geprobeerd de hd in een andere sata-aansluiting te steken? Ik had op een gegeven moment ook last van bsod's, maar door de hd in sata1 te steken is het bij mij verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Laatst online: 10-04 17:03
Hoi tweakers,

Ik ben ook aan het overwegen om mijn AMD systeem am790 systeem te upgraden met ssd.
Het is een AMD quad core systeem met 4 gig geheugen. 2 TB aan harde schijven door data en OS

Allen vraag ik me af of er voor amd processoren/borden heel veel verschil zit in de performance tussen de diverse types.

Uit wat ik op het algemene topic over SSD begrepen heb zou je voor max performance de grote afmetingen in GB moeten hebben? (60, 80?) Maar is dat nou alleen met de intel borden omdat deze sneller kunnen dan de amd borden?
Ik dacht eigenlijk zelf aan een SSD van ca 40 gig, want dat lijkt me voor OS en programmatuur ruim voldoende, maar een collega egt dat ik dan beter een 80 gig kan kopen ivm met snelheid? Scheelt dat echt veel of is het de laatse paar procent snelheidswinst?

Zijn er types waar ik icm met AMD beter kan wegblijven?

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Nu online
Kleinere SSD's zijn over het algemeen iets trager als het op sequentiële snelheden aankomt, maar de grote winst van een SSD zit hem in de toegangstijd. Dus trager: Ja, echt merkbaar, ik denk het niet.

Maar buiten het snelheids aspect zou ik zelf nooit voor een 30 of 40GB SSD gaan, een modern OS met wat programmatuur gaat daar zo over heen. Momenteel heb ik zelf 60GB aan OS, games en programma's op mijn computer staan, en dat zijn slechts 2 spelletjes en wat meer programma's. Alleen al de Windows map is 15GB groot, mijn Hiberfil.sys bestand is 6GB (8GB werkgeheugen)

Nee, ik heb zelfs mijn twijfels bij de bruikbaarheid van een 60GB SSD. In een laptop zou het voor mij voldoen, maar in een PC echt niet, dan zie ik 80GB echt wel als absoluut minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2024
De grootte zal niet veel uitmaken. Ik had zelf 2 OCZ Vertex 60GB in RAID 0 aan een SB750 gehangen, en daar haalde ik ongeveer 300 MB/s seq read. Niet echt heel boeiend dus. Ik merkte wel dat de stripe size invloed heeft op de performance van je OS partitie. Windows 7 pakt standaard gewoon een 4k block size voor de NTFS partitie die hij zelf aanmaakt. Heb je dan een stripe size van 64k zal de performance enorm veel lager zijn dan dat je een block size van 64kb maakt. Ter vergelijking haalde ik maar 100-150mb/s op m'n Windows 7 C: partitie, terwijl m'n D: partitie met de juiste block size dus de 300MB/s haalde met seq read.

Ter vergelijking heb ik nu de 2 Vertexen aan een Areca 1222 en haal ik net aan 1000MB/s seq read en 800MB seq write, maar dat zal ook gedeeltelijk de controller cache zijn. Ze zullen er immers niet veel meer dan 600MB/s doorheen krijgen vanwege de SATA interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
OK
Bedankt zo ver.

Dan moet ik eens gaan kijken hoeveel ruimte ik nu in gebruik heb. IK dacht zo uit mijn hoofd dat mijn boot partitie iets van 40 gig is met nog 15 vrij. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.
Mijn systeem is aardig gevuld met wat in gebruiken wil en natuurlijk heb ik wel wat marge nodig voor onverwachte zaken. En ik heb iig begrepen dat er een stukje reserve moet vrijblijven om het syssm veilig te houden

[ Voor 0% gewijzigd door mrbert op 03-02-2010 16:21 . Reden: typo 404 gig naar 40 gig ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GH45T schreef op maandag 01 februari 2010 @ 09:46:
Maar buiten het snelheids aspect zou ik zelf nooit voor een 30 of 40GB SSD gaan, een modern OS met wat programmatuur gaat daar zo over heen. Momenteel heb ik zelf 60GB aan OS, games en programma's op mijn computer staan, en dat zijn slechts 2 spelletjes en wat meer programma's. Alleen al de Windows map is 15GB groot, mijn Hiberfil.sys bestand is 6GB (8GB werkgeheugen)
Dan weet ik niet wat jij allemaal doet, maar op mijn laptop staat Windows 7 en daar staat dan de complete Office 2007 Enterprise versie bij.Mijn Windows map is nog net geen 9 Gig Het totale diskgebruik is 25 Gig Natuurlijk staan daar ook mijn data en wat andere software bij. Ik heb nergens geprobeerd om dingen weg te gooien of op ruimte te tweaken. Ik wed dat ik er zo nog een paar Gig kan afkrijgen als ik echt mijn best ga doen. Ik zou dus zonder problemen kunne werken met een 32 Gig SSD. Een 40 G is voldoende en een 64G is zelfs flink ruim.

Ik denk dat je een flinke HD hebt en Windows claimt altijd 15% voor de system restore. Dus naarmate je schijf kleiner wordt, neemt Windows automatisch minder ruimte in beslag. Je kan ook kiezen om die system restore te verkleinen als je dat nodig vindt

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 03-02-2010 13:17 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• mrbert
IK heb op dit moment een volledig draaiend systeem met daarop ook een paar CAD pakketten voor mijn werk voor als ik thus werk en heb nog 12 gig vrij van de 60 die ik had aangemaakt...

Ben best wel een beetje verbaasd eigenliijk :S
Alsik snel kijk:

5.5 gig progfiles X86
1.8 gig progfiles 64 bits
14 gig users (vreemd ik heb volgens mij alle user data op D drive:S)
Meeste is virtual machines... Grr die wil ik helemaal niet in mijn C hebben
13 gig windows
3 gig cad pakket

Dus best wel een hoop als ik zo kijk:S IK denk dat ik dus zeker niet onder die 60 gig moet gaan zitten:S

[ Voor 7% gewijzigd door mrbert op 11-02-2010 17:57 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Ìk zit eens even te kijken in de PW.

Ik zie de
pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 128GB
en de
pricewatch: Corsair S128 128GB
en de
pricewatch: Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB

Alle 3 voor ongeveer de zelfde prijs.

Dat scheelt nogal wat per GB en geeft heel wat ruimte op de drive.
Ik kan me ook herinneren dat ik gelezen heb een tijdje terug een grote SSD sneller is dan een kleinere. Maar natuurlijk werd hierboven al aangegegen dat ik me niet al te druk zou moeten makeno m dat soort relatief kleine verschillen?

Is hier de kingston of de corsair de betere/slimmere/passender keuze voor een AMD systeem?
Of zijn deze duidelijk langzamer dan de intel variant?

[ Voor 8% gewijzigd door mrbert op 12-02-2010 16:23 . Reden: aanvulling ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Werd door en collega gewezen dat er veel verschil zit tussen de V- en V+ series van Kingston.
ik blijk dus beter een V+ te kunnen nemen?
V-
HDD leessnelheid 100MB/s
HDD schrijfsnelheid 80MB/s

V+
HDD leessnelheid 230MB/s
HDD schrijfsnelheid 180MB/s

En om de verwarring compleet te maken is er ook nog en V serie die er tussen in ligt?

Gelukkig heb ik er nog geen een besteld en zou ik beter de V+ kunnen nemen maar is zie daar wel een heel ander prijs kaartje aanhangen :S Althans iig voor de 128 gig versie.

Het gaat dan dus tussen 64 gig kingston of 80 gig intel en dan krijg ik het idee dat de intel gaat winnen....

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn SSD binnengekregen en ingebouwd.

Gelijk de gelegenheid om Windows 7 opnieuw te installeren (gebruikte nog de RC versie).

Systeem:
- Intel Postville 80GB met nieuwste firmware
- AMD 780G / SB700 chipset
- Athlon X2 5000+
- 6GB RAM

Aansluitingen:
sata1: SSD
sata2: Samsung 640GB
sata3: Samsung 640GB
sata4: Samsung 1TB
sata5+6: leeg

bios: AHCI + C1E uit

windows:
- Nieuwe installatie W7 x64 + updates + video drivers
- Originele MS drivers voor AHCI

Ik haal de volgende waarden:
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/2448/intelg280gb02hdsb700msa.png

Als ik die met Sjaak banaan zijn waardes vergelijk dan haalt hij iets lagere Seq. en 512K en iets hogere 4K zowel read als write.

Dat zal dus het verschil tussen de standaard MS en de AMD driver zijn.

Ik ga morgen nog eens de AMD driver proberen, maar denk dat ik uiteindelijk de MS driver ga gebruiken. De lagere 4k waardes zijn een minpunt, maar automatische trim een pluspunt. Hoop dat AMD dit in de toekomst ook gaat ondersteunen in hun driver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-04 14:42

Therapy777

Metal!

Op de site van AMD staan nieuwere versies dan in post 1 beschreven:

South Bridge Driver versie 10.2
RAID Driver versie 10.2
AHCI Driver versie 10.2
AMD RAIDXpert for AMD 7-Series Chipsets versie 2.4

Dus 4 dingen ipv 3 die in de eerste post genoemd worden. Wat moet ik hier precies mee?

Ik gebruik trouwens de pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4

790 southbridge dus... wordt verder niks over gemeld. Is dit nodig dan?

[ Voor 39% gewijzigd door Therapy777 op 10-03-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

De topicstart is van maandag 14 september 2009. In de tussentijd is er het 1 en ander gebeurd. Windows 7 is uitgekomen, verschillende fabrikanten hebben de trimmogelijkheid toegevoegd, Intel heeft een firmwareupdate en een gereedschapsset uitgebracht. En volgens Therapy777 staan er nieuwe drivers op de site van AMD. Hieruit zou opgemaakt kunnen worden, dat de topicstart beter niet klakkeloos gevolgd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Heb de SSD , RAM en Processor binnen en moet inderdaad vaststellen de grootste winst geeft de SSD in mijn systeem.
Wat een genot dat open office binnen een seconde op start in plaats van de 5-10 sec eerst. Zo is het een response die ik al jaren zocht:)
4gig ->8 gig Ram en Processor dualcore 3.5Ghz -> quad core 3 GHz merk ik natuurlijk ook wel maar de grote klap zat toch volgens mij bij de SSD.:)
Ik had niet mijn hele systeem geinstaleerd staan met de SSD. Ik was te benieuwd naar de totale peformance, dus heb even de SSD los gemaakt en weer opgestart van mijn oude schijf en dat is wel iets sneller dan de oude situatie. Maar lang niet zo voelbaar!!

Dank ieder voor het advies dus!!

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:26
Sinds gistere ook maar aan de SSD.
Een Intel X25-M 80GB

-4gig ddr2
-GA-MA790GP-DS4H
-P2 X3 720

Allereerst een fresh install van Windows7 Ultimate 64bit gedaan met alles op IDE
Dit zijn de scores na schone install:
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/7646/freshinstall.jpg
By asharith at 2010-03-21

Hierna met regedit op AHCI gezet.. Behoorlijke snelheidswinst op Read Seq en 512k. de 4k read write best stukje naar beneden:
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/6510/freshinstallashiregedit.jpg

Hierna de ssd tweak die op hardwareinfo staat automatisch laten uitvoeren. De 512k read weer stukje ophoog maar de 4k scores nog meer naar beneden:
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/4379/freshinstallashitweak.jpg

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening moet houden?
Trim gaat nu toch automatisch? Ik heb er eigenlijk nog niet heel erg veel verstand van maar het gaat nu aardig snel. Windows opstarten doet er 11 sec over.
Die tweak heeft van alles uitgezet in windows om de ssd te sparen. Ben ik nog iets vergeten?

-------------HD Tune Bench-------------
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/4605/hdtunereads.jpg

Best netjes als je het vergelijkt met de startpost.

[ Voor 8% gewijzigd door CBlokkertje op 21-03-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350530

En ook vergeleken met Erik1. Het systeem van tweaker CBlokkertje is ook best aardig.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 350530 op 21-03-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Nu online
Crosspost uit het grote SSD topic deel 6:

Even systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 945
- 4 x 2GB DDR2
- Asrock A780GXH/128M (780G & SB710)
- S-ata controller in RAID modus (heb ook twee 250GB Samsung P120 schijven in RAID0 staan)
- Windows 7 x64 Professional UK

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/CDM_Solid2.png

SSD was bij aanvang van de test nog ongebruikt, heb hem alleen een quick format gegeven.

Deze test was dus met controller in RAID modus en AMD drivers, inmiddels staat Windows 7 op de SSd zelf, staat de controller in AHCI en gebruik ik de Microsoft AHCI driver. Prestaties zijn hetzelfde gebleven. Niet slecht lijkt me zo.

@gol:
Dank je, helemaal vergeten er bij te zetten, het was dan ook letterlijk copy-paste. Het betreft inderdaad de OCZ Solid 2 120GB.

[ Voor 9% gewijzigd door GH45T op 01-04-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

OCZ Solid 2 120 gigabyte ^^

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 01-04-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 11:47

jelbo

Hij doet het niet!

Mijn X25-M 80GB in IDE mode:

Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0441/cdm2_ide.png Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0918/cdm3_ide.png

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354041

Voor jelbo:
Dat lijken mooie snelheden.
Ter vergelijking staat hieronder een plaatje uit de review van tHe_BiNk.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenbinken.com/pics/X25-cd-vergelijk.jpg

productreview: Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB review door tHe_BiNk

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 354041 op 07-04-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 08:53

Noper

That's a noper...

Ik loop tegen een probleem aan dat mijn SSD niet (goed) herkend wordt. Het betreft hier de X25 80GB van Intel icm een Gigabyte GA-770TA-UD3 en Win7 64bit.

Bij het opstarten van windows blijft het scherm hangen net voor het windows-logo. Alleen een hardwarematige reset helpt dan waarbij vervolgens een startupmanager in beeld komt. Kies ik nu voor "start windows normally" dan start windows wel goed op, en snel ook! Het probleem doet zich zowel bij IDE als AHCI settings in de bios voor.

De oorzaak ligt volgens mij in de aansluitingen op het moederbord. Het systeem heeft namelijk prima gewerkt totdat ik een extra harde schijf toevoegde. Ik heb al verscheidene mogelijkheden geprobeerd (SSD op sata_0 of sata_1) maar dit heeft ook niet tot een oplossing geleid. Sterker nog, als ik nu alleen mijn SSD aansluit dan start de computer niet meer op en wordt er gevraagd om een bootable medium?!

Het rare is dus dat alles wel lijkt te werken als ik via de startup manager opstart na een mislukte opstartpoging. Weet er iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is wat weinig informatie over het systeem. De melding lijkt aan te geven, dat er geen opstartpartitie op de ssd staat. Een optie is om alle harde schijven en alle usb-apparaten los te koppelen en Windows opnieuw te installeren met alleen de ssd aangesloten op de sata-poort 0. Daaraan voorafgaand kunnen de gegevens opgeslagen worden in een backup en kan het CMOS gereinigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 08:53

Noper

That's a noper...

Opnieuw installeren heb ik nog niet geprobeerd en kan natuurlijk altijd nog. Het rare vind ik dat opstarten via de startupmanager wel schijnt te werken en dat het eerder (dus zonder extra HDD) ook probleemloos werkte. Wellicht dat ik toch iets fout doe in mijn bios instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om dat te zien zijn foto's van een paar biosschermpjes wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-04 14:42

Therapy777

Metal!

Ik heb voor de zekerheid ook maar eens dat progje over mijn Intel X-25 80GB SSD laten lopen en dit is mijn resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_fhBpSNhcQF0/S8WCHkRS8II/AAAAAAAAAj4/J44ls3VjQtQ/SSD.png

Is dit wat? Let wel dat ik 'm al ruim twee maanden in gebruik heb en hij al half vol staat op dit moment.

Ik heb 'm in AHCI geinstalleerd onder windows 7. De firmware versie is 02HA. Ik heb verder niks gedaan.
Ik heb geen idee hoe ik kan controleren of TRIM aan staat...

Reacties en tips? :)

*edit* Check mn sig voor de rest van mijn systeem :)

[ Voor 19% gewijzigd door Therapy777 op 14-04-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
gisteren ook een intel SSD aangesloten op mijn sb750
haalde prima scores

maar toen ik windows wilde instaleren op de SSD en voor het eerst op 64 bits wilde overstappen herkende windows7 tijdens de setup de raid 64 bits drivers niet na veel gekloot maar de x86 gebruikt en 32 bits windows geinstaleerd want die gingen wel OK
maar is toch vreemd wie heeft hier ook ervaring mee

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 23:19
Ik overweeg nu ook om in mijn HTPC een Intel 40GB SSD te plaatsen voor OS+apps.
Heb een Gigabyte 780G mobo en Athlon 5050e cpu. Maar nu ik dit verhaal lees begrijp ik dat de performance boost tov mijn gewone systeemschijf (WD Black Edition 5400rpm 160GB) het grootst is als ik een functie in het bios uitschakel waardoor er 20Watt meer stroom wordt verbruikt?

Aangezien mijn HTPC erg weinig stroom verbruikt... zit ik hier niet zo op te wachten. 20W is aardig veel (heb een 120W voeding!). Maar is de C1E optie niet heel specifiek voor bepaalde cpu's die je op je mobo prikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-02 13:13
Is er iemand die een goed werkend systeem heeft met
een combinatie van AMD 890FX /SB850 en een SSD ?

Ben benieuwd naar zo'n systeem en jullie ervaringen.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 13:51

BiLo

PSN: toiletcleaner

JellBro schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:57:

Ik deel dezelfde vraag als de persoon boven mij..

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Boszna
  • Laatst online: 29-01 15:53
Beste medetweakers,

Bij deze vraag ik om jullie hulp...

Ik heb al sinds januari een SSD in mijn pc zitten, namelijk de: OCZ Vertex-Turbo van 60GB.

In theorie zou de SSD een leessnelheid van 240MB/s en een schrijfsnelheid van 145MB/s moeten kunnen behalen, maar nu heb ik laatst voor de grap dat programmaatje erop gedraaid en dit waren mijn resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i90.photobucket.com/albums/k253/lildragon_nr1/CDM.jpg

Nou weet ik wel dat de schijf aardig vol zit maar volgens mij ligt het toch niet daar aan.

en dit zijn de resultaten met mijn Samsung F3 1TB

Afbeeldingslocatie: http://i90.photobucket.com/albums/k253/lildragon_nr1/CDM2.jpg

volgens mij is er toch wel echt wat mis ;(

dit is het resultaat als ik van de 1000MB, 50MB maak bij mn SSD

Afbeeldingslocatie: http://i90.photobucket.com/albums/k253/lildragon_nr1/CDM3.jpg
_____________________________________________________________________________________

Nu heb ik voor zover ik het kon volgens de stappen uit de eerste post gevolgd van dit topic.
- Ga naar game.amd.com > drivers & Tools > chipset drivers > windows vista (ook voor 7)
- Download alle 3 de drivers, southbridge version 9.9, raid driver en raidexpert
- Install eerst de southbridge drivers
- Pak de raid driver uit
- start de device manager
- Selecteer de SATA controller en update driver manually
- select have disk
- navigeer naar de uitgepakte raid/ahci driver en selecteer 32 of 64 bit
Ik heb de drivers gedownload van ATI Catalyst™ 10.8 Motherboard/Chipset Drivers -> Windows 7 64bit
En allemaal simpelweg geïnstalleerd.
Ik hoefde geen raid drivers uit te pakken want het waren allemaal .exe bestanden. ik heb dus ook de driver niet handmatig kunnen updaten.

deze stappen heb ik niet weten te volgen omdat ik niet weet waar de config voor de NCQ te vinden is.
- Install de raidexpert utility
- in de config zet je NCQ aan voor je niet-ssd drives
- Als de write cache nog niet aanstaat, ook aanzetten
ik heb wel RAIDxpert geïnstalleerd, maar wanneer ik het programma opstart dan kom ik op een website waar ik niets kan doen en geen opties heb. alleen 1 om een soort account te maken. na dat gedaan te hebben komen er ook geen nieuwe opties bij.

nu heb ik momenteel nog firmware1.4 op de SSD staan terwijl er al firmware versie 1.6 uit is op de website van de fabrikant.
maar daar moet ik volgens mij eerst nog versie 1.5 voor installeren en die is nergens te vinden.

Ik heb sinds ik dit topic tegen ben gekomen van alles geprobeerd.
ik heb de sata poorten verwisseld, in bios dingen van IDE naar ACHI gezet, C1E stond in de bios al standaard uit.
maar allemaal zonder resultaat, alleen dat de startup een heeel stuk langer duurt met ACHI aan.

Mijn setup is:
mobo: GA-790FXTA-UD5
Proc: AMD Phenom II x4 965
vga: ATI Saphire 4890 2GB
ram: 4GB
ssd: OCZ Vertex Turbo 60 GB
hdd: Samsung 1TB
hdd: WD 1TB

Ik ben echt ten einde raad en hoop dat dit topic nog enigszins leeft :'(

als er informatie ontbreekt graag in simpel nederlands alsjeblieft, dan kan ik die meteen plaatsen, ik ben maar een leek op dit gebied. :F

hoop op een reactie :X
__________________________________________________________________________________

edit: ik zal over paar uur windows opnieuw zetten, en zal daarna de resultaten wel opnieuw vermelden.

[ Voor 2% gewijzigd door Boszna op 26-08-2010 14:17 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

* opgelost 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 187449 op 30-08-2010 13:13 ]

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik ben van plan om bij mycom de OCZ Onyx Serie OCZSSD2-1ONX64G 64GB voor 100 eurie te halen. Ik koop liever nu een schijf die de beste prijs/Gb heeft om over bijvoorbeeld 2 jaar weer een nieuwe bij mijn volgende systeem aan te schaffen. De hoogst mogelijk snelheid hoef ik niet perse te halen. Anyway, aangezien ik een chipset van AMD heb vroeg ik mijn af of de hierboven beschreven problemen al zijn opgelost? Mijn systeem:

- Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
- AMD Phenom II X4 955 Processor
- 2x Kingston HyperX pc2-8500
- ATI Radeon HD 4890 Vapor-X
- Cooler Master 500W (Silent)
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
- Windows 7 Ultimate
- Samsung Syncmaster 2443BZ

Iemand enig idee of mijn plan gaat werken?

• GH45T
  • Nu online
@Wijkert: Dat is een moederbord met SB700, niet?

In je bios C1E disabled zetten als hij dat nog niet staat en ervoor zorgen dat je S-ata controller op AHCI (of native S-ata wordt het volgens mij ook wel eens genoemd) staat.

En dan verder niet de AMD AHCI drivers installeren maar lekker de MS AHCI drivers gebruiken, dan blijft TRIM ook functioneren wat bij de Onyx serie zeker aan te bevelen is.

Heb zelf een tijd terug wat budget SSD's zitten vergelijken en de Onyx viel toen voor mij af omdat die zonder TRIM een enorme performance degradatie heeft. Dit is ergens in een van de reviews van Anandtech te vinden. Niet dat het een slechte SSD is overigens, maar voor mij pastte dat niet omdat mijn laptop geen native S-ata heeft.

Eigenlijk zijn dit niet eens echt specifieke AMD chipset zaken, AHCI inschakelen is sowieso aan te bevelen met een SSD en ook sommige Intel systemen hebben problemen met de C1E state en een SSD.

Mijn OCZ Solid 2 120GB draait nog altijd super, TRIM doet zijn werk goed, na lange tijd weer eens CrystalDiskMark 3 gedraait:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/CDM_Solid2_9-10.png

Deze SSD heb ik nu vanaf begin April en werkt echt super, vooral met virtualisatie zaken is dit echt super, VMware workstation met daarin twee VMware ESXi servers en daarin weer ieder 3 virtuele servers in een testopstelling voelde sneller aan dan een Xeon server met ESXi, een SAS 10k rpm harddisk en twee virtuele servers. Natuurlijk, vergelijk is niet zo eenvoudig te maken, maar het performed in ieder geval super!

• Wijkert
GH45T schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 19:30:
@Wijkert: Dat is een moederbord met SB700, niet?
Inderdaad.

Dus de verwachting is dat hij, na het installeren van wat drivers gewoon moet doen? Ik zie trouwens in de benchmarks dat ie iets half zo snel als een vertex 2 scoort. Geldt dat ook voor de real performance, want dan zou het misschien niet de beste aankoop kunnen zijn?

• GH45T
  • Nu online
Ligt eraan hoe je real life performance ziet, waar je hem voor gebruikt. Als je hem als OS schijf gebruikt met wat programma's dan is vooral de lage toegangstijd een groot pluspunt van een SSD. Die heb je zowel met een Onyx als een Vertex 2. In dit geval is er misschien wel een verschil merkbaar maar dat zal niet enorm zijn verwacht ik zo.

Wil je echter grote bestanden kopiëren van/ naar de SSD dan komen de grote verschillen naar boven.

Laat ik het zo zeggen, in benchmarks is mijn Kingston SNV425/S2 64GB ongeveer half zo snel als mijn OCZ Solid 2 120GB. De overige specificaties van het systeem met de Solid 2 zijn ook stukken beter (zie links naar specs hieronder). Ik kan echter niet zeggen dat het zoveel sneller aanvoelt voor bijvoorbeeld Windows taken, programmatjes starten en dat soort dingen. Als ik bijvoorbeeld Photoshop CS5 opstart wordt het weer wel merkbaar (iets van 8 vs 5 seconden). Ga ik bestanden kopiëren dan merk ik het goed.

Nu weet ik niet of je meerdere systemen hebt, maar je kunt hem natuurlijk nog altijd in een ander systeem zetten. Als je eenmaal een SSD hebt zijn alle andere systemen traag. Mijn PC en laptop zijn inmiddels voorzien, ik ben sterk aan het overwegen om mijn mediacenter en uiteindelijk zelfs server te voorzien van een SSD.

Edit:
Wat betreft die drivers: ik zou juist de AMD AHCI drivers niet installeren, lekker op de MS AHCI driver laten staan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 11-09-2010 22:40 ]

• Wijkert
@GH45T

Ik irriteerde me de laatste tijd aan de laadtijden van verschillende games (vooral Dirt 2) en hoorde iedereen over ssd's als beste upgrade voor je pc. Ik gebruik mijn systeempje vooral voor het spelen van games, films kijken en op GOT rondhangen. Dus ben ik mij gaan inlezen in het hele ssd gebeuren. Ik schrok wel een beetje van dit topic, omdat ik niet had verwacht dat amd chipsets een probleem zouden vormen. Gelukkig heb je mij op mijn gemak gesteld en begrijp ik dat er niet veel mis kan gaan als ik de onyx zou kopen. Bedankt in voor je uitleg in ieder geval.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-04 22:39
Beste Tweakers,

Ik ga binnen 2 weken upgraden van een Intel systeempje ;
Q6600
ASUS P5Q-PRO
8 GB DDRII
x25M 80 GB intel SSD
2 x samsung 1TB HDD @ Raid 0

Naar een AMD systeempje;
AMD x6 1055t
Asus croshair formula III
4 GB DDR III (miss 8gb indien ik vertraging 'merk' :P)

Die x25m 80 gb hou ik natuurlijk in die nieuwe setup. Als ik jullie goed begrijp moet ik deze stappen uitvoeren :
1. c1e uit
2. SSD op AHCI mode
3. Via ASUS tool een Raid 0 array aanmaken voor mn samsung schijfjes
4. Windows 7 64 bit installeren
5. Geen extra drivers van AMD gebruiken.

Klopt dit?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-04 22:39
Schopje!

Echt niemand??

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Jouke74
Dit ligt er echt helemaal aan wat je zelf wilt.

Ik heb uiteindelijk de SATA controller SB750 op 2x IDE + 4x AHCI gezet (Gigabyte bord). Alle Harde schijven op AHCI, de SSD + CDROM op IDE! Dan werkt namelijk de Intel tool om je SSD te trimmen af en toe. Met de AMD RAID of AHCI driver gaat dit (nochthans) niet lukken, de tool herkent de SSD wel, maar kan hem niet bereiken.

Een andere optie is om de MS driver voor AHCI te gebruiken, maar dan krijg je de lange stop (30 seconden) tijdens de boot. Je kan dan wel AHCI draaien op alle poorten. En trim zou automagisch moeten werken.

Weet niet hoe dit zit op het Assus bord, dus gewoon proberen wat het soepelste werkt. Misschien dat je Windows een paar keer moet installeren, maar zolang je nog niet activeert totdat je de optimale hardware instellingen hebt is dit geen probleem... daar ben je toch een Tweaker voor?

c1e inderdaad uit zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Jouke74 op 22-09-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:22
Mijn Crucial C300-64Gb, AHCI(MS driver) en Sata3, 1CE aan, werkt fantastisch.

Afbeeldingslocatie: http://www.grotel.nl/images/SSD880.jpg

Asus M4A88TD-M EVO/PhII1055T/4GbCrucial1333MhzDDR3/CrucialC300-64GSSD+1.5TbSata2/SamsungST223DVD/AntecSonatePlus550/Win7X64

[ Voor 43% gewijzigd door bgttje op 28-09-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-02 11:22
the 785 test, MSI785G-E33 met PhII 965 CPU

Afbeeldingslocatie: http://www.grotel.nl/images/SSD785.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb na lang inlezen van de week een Ocz vertex2 120gb ingebouwd, en draait als een tierelier.

pc specs:

Gigabyte 790xta ud4
Phenom2 x4 955be
kingston valueram1333 4x2gb ddr3
win7 professional

krijg geen plaatje ingevoegd dus dan maar ff zo
Crystal disk mark gedraaid met van allerlei applikaties open

read / write
Seq : 256.2 / 238.7
512k : 242.8 / 230.8
4k : 20.42 / 56.39
4kQD32 : 138.5 / 132.2

[ Voor 6% gewijzigd door Jerdek op 01-10-2010 13:42 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
Ik heb al een paar maand een Intel X-25 SSDSA2M080G2GC draaien. Af en toe draai ik een CDM3 test om te zien hoe snel de schijf is maar ik hou dit niet echt bij. Bij mijn laatste test vond ik dat deze wat langzaam was en ben ik wat rond gaan kijken. Ik kwam uit bij de Toolbox van Intel maar deze werkte niet. Er was een error over dat mijn SSD schijf in een raid zou zijn. Het kwam erop neer dat ik de AMD Sata AHCI drivers gebruikte inplaats van de MS drivers.

Ik ben daarop wat gaan testen op wat het verschil nou is tussen de AMD en MS AHCI drivers. Dit heb ik getest op mijn SSD schijf (die is verdeeld in 2 partities) en een WD 7200rpm 500Gb schijf (WD5001AALS) (mijn games drive).

Ik heb getest met de standaard MS drivers van Windows, AMD drivers van een paar maand geleden en de allernieuwste AMD drivers (van 15 Sept. meen ik):

Met standaard MS drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/ms_ssd.pngAfbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/ms_wd.png

Met oude AMD drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd1_ssd.pngAfbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd1_wd.png

Met de nieuwste AMD drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd2_ssd.pngAfbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd2_wd.png

En als laatste wou ik even kijken of er verschil zat tussen de partitie die ik tot nu toe steeds heb getest en de 2e partitie:
Afbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd2_ssd_e.png

Daarnaast heb ik ook met het programma HD tune pro 4.50 de snelheden getest. Dit zijn alleen de read snelheden omdat bij de write test er geen partities mogen bestaan op de schijf. De 500Gb en de 1Tb zijn normale harde schijven (de 1 Tb is een WD10EACS), de 80Gb schijf is de SSD:

Afbeeldingslocatie: http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/hd_tune_pro.png
(standaard = MS driver | AMD = de oude AMD driver | AMD 2 = de nieuwste AMD driver)

SSD conclusies:
Seq read: Deze snelheid is overal ongeveer gelijk. Met de nieuwste AMD driver is de snelheid op de 1e partitie wat langzamer, maar op de 2e partitie juist weer sneller als met de MS drivers.

Alle overige read snelheden zijn hoger met de AMD drivers dan met de MS drivers.

De MS drivers zijn enorm veel sneller op de 512k write test, bijna dubbel zo snel als met de AMD drivers. De seq. write test is 12-13% sneller en de andere 2 tests zijn allebei iets sneller dan met de AMD drivers.

Het grootste verschil tussen de MS en AMD drivers zit in 2 punten:
- De 512k read snelheid is 70mb/s hoger met de AMD drivers
- De 512k write snelheid is ~35mb/s hoger met de MS drivers

Als dan ook wordt gekeken naar de resultaten van HD Tune Pro dan lijken de AMD drivers de betere keuze.

HDD conclusies:
Dit lijkt vrij simpel. Op eigenlijk geen enkel vlak zijn de MS drivers beter dan de AMD drivers. Bij sommige tests presteren de MS drivers gelijk aan de AMD drivers maar bij bijvoorbeeld de lees en schrijf testen van sequenties zijn de AMD drivers een stuk sneller.

Als echter alleen naar de HD Tune Pro resultaten wordt gekeken zit er bijna geen verschil tussen de 3 drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net dit topic beetje doorgebladerd, zie ik helemaal niks over XP staan, alleen 7. :?

690G+SB600 icm XP.... Moet ik dan gewoon aanhouden van wat er over 7 staat of is het dan een ander verhaal?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 09:26
Ik had het ook al elders gevraagd, maar in dit topic is de vraag meer op zijn plaats denk ik. Ik heb gehoord dat AMD mobo's een SSD slechter laten presteren. Is dit nog steeds zo in die mate dat jullie mij zouden afraden een SSD op een AMD platform aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
Nee hoor, ze presteren nog steeds veeeeeeeel beter dan een harddisk. Misschien dat het 10 Mb/s - 20 Mb/s minder is op een AMD bord als je niet de tijd erin steekt om het een beetje te tweaken, maar op de 200+ Mb/s en een file access tijd van bijna niets maakt dit echt niet uit. Gewoon kopen en proberen voordat je systeem vol zet met alle normale programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-03 09:26
Jouke74 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:23:
Nee hoor, ze presteren nog steeds veeeeeeeel beter dan een harddisk. Misschien dat het 10 Mb/s - 20 Mb/s minder is op een AMD bord als je niet de tijd erin steekt om het een beetje te tweaken, maar op de 200+ Mb/s en een file access tijd van bijna niets maakt dit echt niet uit. Gewoon kopen en proberen voordat je systeem vol zet met alle normale programma's.
Is er nog een algemene voorkeur voor een bepaalde chipset? Aangezien mijn huidige mobo maar 4 SATA aansluitingen heeft en ik naast een SSD ook nog 4 x 2TB in RAID 1+0 wil gaan zetten, is het nodig een nieuw mobo met tenminste 5 SATA-aansluitingen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117406

JellBro schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:57:

Ik heb net een systeem in elkaar gezet met een AMD 890GX chipset (SB850 sata controller) en een Crucial C300 64 Gb SSD. Bios voor Win7 installatie in AHCI mode gezet. Verder geen exotische settings veranderd of wat. Ik zal morgen even een test doen met crystaldisk. Ik had al eerder een test gedaan en daarbij had ik ongeveer dezelfde resultaten als bgttje. Of TRIM ook daadwerkelijk werkt..geen idee. De tijd zal het leren :)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 117406 op 14-10-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Laatst online: 28-02 13:13
@ Tokko,
Bedankt voor je reactie !

Als je je ervaringen verder nog wilt delen, bijv. als je weet of TRIM en dergelijke werken
zou dat tof zijn.

Heb je ook dingen als pagefile uitgezet en system restore, die dingen lees ik in het algemene
topic steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 22:06
nm

[ Voor 99% gewijzigd door Stiegl op 31-10-2011 13:30 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 13:51

BiLo

PSN: toiletcleaner

Anoniem: 117406 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:13:
[...]

Ik heb net een systeem in elkaar gezet met een AMD 890GX chipset (SB850 sata controller) en een Crucial C300 64 Gb SSD. Bios voor Win7 installatie in AHCI mode gezet. Verder geen exotische settings veranderd of wat. Ik zal morgen even een test doen met crystaldisk. Ik had al eerder een test gedaan en daarbij had ik ongeveer dezelfde resultaten als bgttje. Of TRIM ook daadwerkelijk werkt..geen idee. De tijd zal het leren :)
Ik ben zeer benieuwd naar jou resultaten! :)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvanI
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01-2017
Mijn resultaten zijn in ieder geval dat ik op de controller geen RAID configuratie aangesloten krijg.
windows herkent tijdens de installatie de drivers niet. Op alle mogelijke manieren aangesloten en zo ongeveer alle drivers die te vinden zijn geprobeert.
Wachten op nieuwe drivers denk ik. Nu 2 schijven via AHCI aangesloten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
Anoniem: 117406 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:13:
[...]

Ook ik sta op het punt om een ssd aan te schaffen voor mijn amd setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2410€ 515,-€ 515,-
1Antec Performance One P183€ 116,-€ 116,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
4Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,-€ 20,-
1Scythe Gentle Typhoon , 120mm€ 10,60€ 10,60
1Antec CP-850€ 109,46€ 109,46
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G€ 67,-€ 67,-
1AMD Phenom II X6 1055T€ 168,-€ 168,-
1Asus M4A89GTD PRO/USB3€ 115,-€ 115,-
2Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 138,-€ 276,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,55

Ben dus ook zeer benieuwd naar jou bevindingen (net als velen hier geloof ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 22-04 22:36

gws24

Thinking is hard!

Lijkt erop dat mensen geinteresseerd zijn in ervaringen met een sb850 southbridge van amd en een ssd schijf dus ik zal ook maar even de setup laten zien wat ik vandaag in elkaar heb gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Seasonic M12II 520W€ 79,-€ 79,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 117,89€ 117,89
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 55,99€ 55,99
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 122,95€ 122,95
1Asrock 870 EXTREME3€ 72,23€ 72,23
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,96

Voor het installeren van w7 heb ik de sata operation mode in de bios op AHCI gezet (plaatje is van tweaktown.com)

Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/3/4/3437_20.jpg

Vervelend is wel dat nergens staat uitgelegd wat nou precies die "amd ahci bios rom" inhoud maar ik ga ervan uit dat dat de amd drivers/bios settings zijn voor ahci. In ieder geval heb ik dat gewoon op disabled laten staan en zodoende is de w7 ahci driver automatisch geinstalleerd. Ook trim werkt; dit kan je controleren door in de command promt het volgende commando te typen: fsutil behavior query DisableDeleteNotify. Als je de waarde 0 krijgt werkt TRIM en bij 1 niet.

Over de prestaties ben ik zeer te spreken maar echt vergelijken kan ik niet want ik had tot vandaag een pc van alweer 5 jaar oud; echt alles was dus een verbetering qua snelheid :+. Ook nog even cdm 3 gedraaid met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/889/crucialc300.jpg

Lijken mij wel goede resultaten :P als ik zo rond kijk op inet. Ik had trouwens eerst write caching uitgezet omdat dat overal werd aangeraden maar dan zakt de 4k snelheid echt naar bedroevende waarden terwijl het voor de rest niet zoveel uitmaakt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-03 15:46

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Hoop dat ik niet te veel offtopic ga.. kijkend naar de topic titel.

Ik heb een Asus m4a78-em boardje met een athlon 240, 2gig ddr2, 160 gb 2,5" en een ocz onyx 32 gb ssd.

Deze combo is een regelrechte ramp, nadat ik de sdd heb toegevoegd enkel maar problemen.

- sata controller waarbij poorten verdwijnen in de bios
- blijven hangen op de bios met opstarten
- data corruptie op de 2,5" en ook op de ssd, voornamelijk op het boot gedeelte
- af en toe bsod's tijdens opstarten
- inmiddels al 2x win7 opnieuw geinstalleerd en meerdere malen een repair moeten uitvoeren. (bijde disks hebben een installatie)
- bios geflashed met de laatste versie
- zowel onder ahci als ide geeft het problemen

Ik weet inmiddels geen raad meer. Ik heb toen 2 dezelfde ssd's gekocht waarvan er eentje in een intel pc zit, die draaid zonder problemen. Nu stond ik afgelopen weekend op het punt om het moederbord terug te brengen naar de winkel maar heb er geen tijd voor gehad. De ssd heb ik nu al een dag of 4-5 afgekoppeld en de pc draaid weer prima.

Eingelijk zou ik een image van de 2 ssd's moeten trekken en ze verwisselen om te kijken als het aan de ssd ligt of aan het moederbord.

Iemand enig idee wat dit kan zijn of wat hier aan te doen.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-04 15:23
Mijn tip: koop een Asus U3S6 PCI-e kaart en het is opgelost. Ik had dergelijke problemen met een nforce chip en dit was de goude oplossing. Zelfs de Intel SSD Toolbox werkt volledig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 389270

Hoi,

Aller eerst dien ik te melden dat ik een behoorlijke beginner ben wat betreft tweaken en klussen aan de pc.

Dit gezegd te hebben mijn probleem is dat ik niet het maximale uit mn net gekochte SSD OCZ vertex 2 90 GB kan halen. Kunnen jullie mij helpen/tips geven om de performance te verhogen?

Ik heb het volgende systeem:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II X3 710
DDR3 1333MHz 4GB
Sapphire Radeon HD 4850 512MB
Seagate Barracuda 7200.12 500GB
Windows 7 64bit Professional

Verder heb ik de instructies uit de eerste post opgevolgd (met de nieuwe drivers van AMD) ik kan alleen niet de RAID expert Utility vinden (behalve dan die website, maar daar snap ik het nut niet van. Dit zal wel aan mij liggen).
Ik heb dus AHCI aan staan, C1E uit (volgens mij..) en al de drivers etc geïnstalleerd.

Ik krijg dan de volgende resultaten met de als ik die benchmark programmaatjes gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://869789182725854870-a-thijsvanrossum-nl-s-sites.googlegroups.com/a/thijsvanrossum.nl/www/plaatjes-ssd/CrystalDiskMark.jpg?attachauth=ANoY7crSw3Aghoq8p4q5BDGOhvjom6eg2NnsrRa-ttjAf_WwOekwgGsax6jzPHJLiz4IOp5xFecZEknKRpGkbcYXsVzuGlgqvqEmXyi1GEGMf2e74Mi015oULhhREgtgw3VLpT9GZBGrM3JO1N3b15drehsuKvXhCionVq6QB8RIiEkv0ePCMo1Lmn_mQGsOYBOSQODAwM1XOSpsUuUgFBr7CTrwmZhCrw%3D%3D&attredirects=0

Afbeeldingslocatie: https://869789182725854870-a-thijsvanrossum-nl-s-sites.googlegroups.com/a/thijsvanrossum.nl/www/plaatjes-ssd/HD%20Tune%20Pro%20Benchmark.jpg?attachauth=ANoY7crtZhKP6SSyI2sb6NW1tC0jd6-6yPB9oQ8jBZ_yoVKYdcGbkndqs1CA-AZrPryBxopeOY8qVJWLdkGuA9j4AHNhJJTvzfG9DWX1U2jH3bImhVTjyKYO2vI1jefg2E8iCaFDG6EH9QSunaWUB969ZEwLs82oy079ZZ34MA13getsOgusXRQqnCwXREAXz-Q6_IeSMSgpoiD3oeA4c3GFazVYysel3IgdoSDZvL7dcdO6ueYQEgw%3D&attredirects=0

Afbeeldingslocatie: https://869789182725854870-a-thijsvanrossum-nl-s-sites.googlegroups.com/a/thijsvanrossum.nl/www/plaatjes-ssd/HD%20Tune%20Pro%20Random.jpg?attachauth=ANoY7cqPXIH3g-jXieM0RXdENNPTxPq1TvoKjuHzlkfkuzo4VaH25kvpqK9CcfLWigdrZ72DC-5dcHjwspvpLFdDYfjEPd2oVvcz1fM-XrOXyF-MsGL87qU_pajzhlxEhdTDaL7FwiCIiwaNHSHweuWxSRTFM_6n4tsykGqVCklPUWs6fvUHDVKlOoX8p52MMPjtFe9uQO49SaUKgDA0v0IL0gcCN9TQ3fi2cDwBSRIybgWS5sv2puw%3D&attredirects=0

Alvast bedankt!!
Thijs

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 389270 op 27-12-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:28
Anoniem: 389270 schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:26:
Ik krijg dan de volgende resultaten met de als ik die benchmark programmaatjes gebruikt:
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\Crystaldiskmark.jpeg"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\HD Tune Pro Benchmark.jpeg"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\HD Tune Pro Random.jpeg"]afbeelding[/url]]
Linken naar plaatjes op je lokale schijf gaat niet werken, je zult ze eerst moeten uploaden naar een via internet bereikbare plek, hier bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-03 15:46

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

bartsled schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:08:
Mijn tip: koop een Asus U3S6 PCI-e kaart en het is opgelost. Ik had dergelijke problemen met een nforce chip en dit was de goude oplossing. Zelfs de Intel SSD Toolbox werkt volledig!
Wel een heel late reactie maar alsnog bedankt, het U3S6 kaartje is onderweg, hopen dat dit een oplossing bied ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:31:
[...]
Linken naar plaatjes op je lokale schijf gaat niet werken, je zult ze eerst moeten uploaden naar een via internet bereikbare plek, hier bv.
Check! was ik al achter, ergens op mn eigen pagina gegooid! Maare nog een antwoord voor mn problemen paraat misschien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Anoniem: 389270 schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:24:
[...]

Check! was ik al achter, ergens op mn eigen pagina gegooid!
Je plaatjes doen 't nog niet hoor. 'k Zie een https link dus mogelijk staat deze op webspace die alleen voor jouzelf toegankelijk is na inlog met je gebruikersnaam/pass.

/edit: Via deze link zijn ze wel te zien: http://www.thijsvanrossum.nl/plaatjes-ssd
Maare nog een antwoord voor mn problemen paraat misschien??
Welk probleem heb je nu precies?

[ Voor 25% gewijzigd door Nielson op 27-12-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:33:
[...]
Welk probleem heb je nu precies?
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik de benchmark (CrystalDisk) ik geen waarden hoger haal dan 151 MD/s read (bij seq) en steeds lager. De write waarden zijn hoog tov andere benchmarks (134 mb/s).

Als ik vervolgens via HD tune een benchmark uitvoer zie ik een zeer lage waarden (150 mb/s) in de periode 0 t/m 9, 16t/m25 en 45t/m50. De overige tijd loopt de ssd op circa 230 mb/s.

De laatste test (HD tune random acces) geeft goede gemiddelde snelheden en acces times.

Mijn vraag is nu:
1) hoe verhouden de beiden programma's en de scores zich tegen over elkaar?
2) Als de performance van mij systeem beter kan, hoe realiseer ik dit?
3) Waar komen die rare dips vandaan uit de twee benchmark?

ps. Scores Crystalmark:

seq 151 / 137
512 125 / 135
4k 45 / 74

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Anoniem: 389270 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:56:
3) Waar komen die rare dips vandaan uit de twee benchmark?
Zit je toevallig de ssd te testen waar ook je windows op draait? Want dat bijt elkaar natuurlijk.

Op welke s-ata controller heb je de ssd aangesloten, op de blauwe of de paarse connectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielson schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:52:
[...]
Zit je toevallig de ssd te testen waar ook je windows op draait? Want dat bijt elkaar natuurlijk.
Aha! zou dat de reden zijn? Want windows draait idd op de ssd die ik aan het testen ben!
[...]
Op welke s-ata controller heb je de ssd aangesloten, op de blauwe of de paarse connectors?
De SSD staat op sata1, de hdd op sata3 en de dvdrom op sata5 (de blauwe dus)

Gsata staat uitgeschakeld in de bios.

Met groet,
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:46
[quote]Anoniem: 389270 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 13:29:
[...]

Aha! zou dat de reden zijn? Want windows draait idd op de ssd die ik aan het testen ben!

Dat is natuurlijk onzin want je OS (Windows) staat per definitie altijd op je SSD... daar heb je hem voor toch...
Daar je een OCZ Solid 2 120GB gebruikt moet je als ik het goed heb in CrystalDiskMark wel de instelling aanpassen in: Bestand/Testdata/ All 0x00 (0 Fill) (of die andere), dan zou deze wel de juiste test waarden aangeven.

Voor diegene die een mobo met één SB850 hebben in combo met een SSD, daar zouden nu de AMD
AHCI Drivers vanaf 1.2.1.263 wel de trim ondersteunen..

Heeft iemandt daar al ervaring mee, zit zelf met een SB750, dus pies nog even naast de trim pot
zo gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Habana,

ik heb zelf dit mobo, ook met 750 southbridge
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3263#sp

en heb de trim wel werkend :)

tip, handige site waar je dingen kunt nakijken
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:46
@ Jerdek

Ja site die ken ik, er staat veel goede info in.

Tot nu toe heb ik de indruk dat met de AMD ACHI Drivers 1.2.1.263 de trim ook bij mij werkt,
op de SB750 chipset..
Ik heb de Intel Toolbox niet meer gebruikt zins 2 januarie en de read en write waardes blijven prima,
zelfs beter dan voorheen.

Onderstaande ben ik laatst nog tegen gekomen en schijnt dit te bevestigen:

Btw, there is also a reference in the .inf file that trim is supported:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\AMD_xata

"Parameters","AmdXataTrimSupport",%REG_DWORD%, 1
"Parameters","AmdXataOptions",%REG_DWORD%, 1

Dit is bij mij het geval, dus ga er maar even vanuit dat dit ook zo is, de tijd zal het verder leren.
Naar aanleiding van het artikel heb ik ook systeemherstel uitgezet en een systeemkopie gemaakt.
De 4K en de 4KQD32 Write waardes gingen iig. omhoog

Tot zover voorlopig happie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:27
Heb ook een ssdtje op de kop kunnen tikken (OCZ Vertex LE) en eerst de standaard MS AHCI gebruikt.
Werkt prima, alleen lange pauze bij het windows 7 scherm (tot 30sec!). Eenmaal doorgestart gaat ie als een speer!

Toch eens de amd driver uitgeprobeerd (11.1), de lange pauze is verdwenen én trim zou werken (gechecked met fsutil behavior query DisableDeleteNotify, uitkomst is 0 én christalinfo geeft ook trim aan)

Ik heb een Gigabyte 790x-ud3p (SB750), dus daar werken ze ook al mee

nog een klein vraagje: die trim werkt die continue? Ik lees hier en daar dat je de pc best eens een paar uur op het login scherm laat staan, maar ik werk zonder paswoord (dus geen login scherm bij mij, pc start rechtstreeks door naar desktop).

Of maakt dit geen zak uit en werkt trim altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 20:21
jastas schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
Heb ook een ssdtje op de kop kunnen tikken (OCZ Vertex LE) en eerst de standaard MS AHCI gebruikt.
Werkt prima, alleen lange pauze bij het windows 7 scherm (tot 30sec!). Eenmaal doorgestart gaat ie als een speer!

Toch eens de amd driver uitgeprobeerd (11.1), de lange pauze is verdwenen én trim zou werken (gechecked met fsutil behavior query DisableDeleteNotify, uitkomst is 0 én christalinfo geeft ook trim aan)

Ik heb een Gigabyte 790x-ud3p (SB750), dus daar werken ze ook al mee

nog een klein vraagje: die trim werkt die continue? Ik lees hier en daar dat je de pc best eens een paar uur op het login scherm laat staan, maar ik werk zonder paswoord (dus geen login scherm bij mij, pc start rechtstreeks door naar desktop).

Of maakt dit geen zak uit en werkt trim altijd?
trim is een commando dat het OS geeft aan de hd, ofwel werkt het ofwel werkt het niet
sommige schijven kan je laten pauzeren op het loginscherm en draaien dan zelf een garbage collector programma vanuit de firmware
als het trim commando werkt is dat overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Anoniem: 389270 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:56:
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik de benchmark (CrystalDisk) ik geen waarden hoger haal dan 151 MD/s read (bij seq) en steeds lager.
Op de plekken waar de performance rond de 150MB/s zit staat informatie die dynamisch geschreven is, de overige plekken zijn ongebruikt of statisch geschreven, waardoor de controller veel minder belast wordt. De compressie van Sandforce kan ook nog een factor spelen.
[...]
Dat geldt alleen voor HDDs omdat daarbij de performance totaal instort met af en toe een paar seeks tussendoor. Voor SSDs geldt dat niet.
jastas schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
Je kunt niet controleren of TRIM echt werkt. Zijn meerdere dingen nodig om TRIM te laten werken:
- Een SSD die TRIM ondersteunt (CrystalDiskInfo geeft dit aan)
- Een OS/Filesystem wat TRIM ondersteunt (NTFS en je DisableDeleteNotify=0)
- Een TRIM-capable driver stack (AS SSD kun je mee controleren; moet of recente intel/amd driver zijn of microsoft (msahci/pciide.sys) alleen deze drivers ondersteunen TRIM.

Genoeg mensen die zowel CrystalDiskInfo als die DisableDeleteNotify checken met hun mooie SSD op Marvell 6Gbps controller; maar toch geen TRIM hebben omdat ze de marvell driver gebruiken; beetje lame nietwaar. Je hebt in feite geen feedback of TRIM nu echt werkt ja of nee.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 07-02-2011 17:00 ]

• hobbelisback
  • Laatst online: 24-10-2024
een dezer dagen verwacht ik ook mijn nieuwe systeem met SSD, moet ik nu in de bios ahci aanzetten of detecteert windows 7 dat zelf?

als ik dit hier zo door lees doet de een dat wel en de ander dat niet?

Oudere systemen ondersteunen niet altijd AHCI, geen enkele reden om dat niet aan te zetten op een modern systeem. Je random reads op je SSD kunnen er 10 keer zo snel van worden.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 17:27
hobbelisback schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:20:
een dezer dagen verwacht ik ook mijn nieuwe systeem met SSD, moet ik nu in de bios ahci aanzetten of detecteert windows 7 dat zelf?

als ik dit hier zo door lees doet de een dat wel en de ander dat niet?
Windows kan niets zelf veranderen in het bios, dat moet je zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbelisback
  • Laatst online: 24-10-2024
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 201.243 MB/s
Sequential Write : 138.591 MB/s
Random Read 512KB : 189.198 MB/s
Random Write 512KB : 136.425 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.809 MB/s [ 4348.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 42.397 MB/s [ 10350.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 112.025 MB/s [ 27349.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 119.152 MB/s [ 29089.9 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 81.2% (15.9/19.5 GB)] (x1)
Date : 2011/02/15 21:09:58

Ahci aan in de bios, eerst met std microsoft drivers en daarna amd drivers, scores verschillen niet veel...
gaat om ocz vertex 2

Even extra systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 955 black
- 2 x 2GB DDR3
- Asrock 870 extreme 3
- Bios in ahci
- Windows 7 x86 Ultimate nl

is dit acceptabel of moet er nog een firmware update van de ocz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:56
Ondanks oud topic toch een succes voor mij:
  • ACHI stond al aan
  • Southbrigde drivers geupdate (http://game.amd.com)
  • ACHI drivers geupdate (via installer) (was voor SB8xx volgens titel, maar ik heb een SB700 en dat was prima)
  • Raidxpert kreeg ik niet aan de praat (login voor lokale site?)
  • C1E uitgezet (stond aan)
Voor:
Voor
Na:
Na uitvoeren SSD optimalisatie

[ Voor 18% gewijzigd door apokalypse op 03-03-2011 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81330

Ik heb eigenlijk een simpele vraag , maar kan de volgende ssd in mijn systeem? (zie sig voor specs)

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:33
kan iemand misschien vertellen hoe accuraat dit topic is? zijn deze problemen nog steeds aanwezig? Of is het tegenwoordig een kwestie van ACHI aanzetten en laatste AMD ACHI driver installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGluurbuur
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-04 18:09
dit zou ik ook wel willen weten. Wat googlen geeft mij ook geen echte duidelijkheid. Heb je al een antwoord gevonden prologic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWFpa2Vs schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:10:
kan iemand misschien vertellen hoe accuraat dit topic is? zijn deze problemen nog steeds aanwezig? Of is het tegenwoordig een kwestie van ACHI aanzetten en laatste AMD ACHI driver installeren?
Aangezien nieuwe AMD drivers nu ook TRIM ondersteunen, mits de SSDs niet onderdeel zijn van een RAID-array, zie ik geen problemen.

Pas wel op met moederbord cdtjes met ouderwetse drivers; sowieso kun je dat soort rommel beter niet installeren en gewoon standaard Windows drivers gebruiken. Sommigen melden hogere performance met intel/AMD vendor drivers, maar dat is dus niet verplicht.

Je kunt met AS SSD zien welke driver je gebruikt. Daarvoor hoef je niet de benchmark zelf te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triskele10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 15:34
ik heb een Asrock 870 Extrem3 met een 120gb Vertex2 en alleen de chipset drivers geinstallert en de standaart MS AHCI drivers.
Met de AHCI drivers van AMD duurt het opstarten iets langer maar de snelheid is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGluurbuur
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-04 18:09
dat moederbord heb ik ook. Volstaat het installeren van het nieuwste catalyst software suite? Zitten hier de juiste drivers al in?

Van de amd-site:

Description:
Package Includes:
Display Driver
OpenCL Driver
ATI Integrated Driver
Catalyst Control Center
(English Language Only)
For the 64 bit version of Windows Vista and Windows 7

Het valt op dat de AHCI-drivers hier niet apart benoemd worden. Via motherboard/chipset op de amd site kom ik ook niet echt op drivers uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triskele10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-04 15:34
Pagina: 1 2 Laatste