Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Ik ben zeer benieuwd naar jou resultaten!Anoniem: 117406 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:13:
[...]
Ik heb net een systeem in elkaar gezet met een AMD 890GX chipset (SB850 sata controller) en een Crucial C300 64 Gb SSD. Bios voor Win7 installatie in AHCI mode gezet. Verder geen exotische settings veranderd of wat. Ik zal morgen even een test doen met crystaldisk. Ik had al eerder een test gedaan en daarbij had ik ongeveer dezelfde resultaten als bgttje. Of TRIM ook daadwerkelijk werkt..geen idee. De tijd zal het leren
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
windows herkent tijdens de installatie de drivers niet. Op alle mogelijke manieren aangesloten en zo ongeveer alle drivers die te vinden zijn geprobeert.
Wachten op nieuwe drivers denk ik. Nu 2 schijven via AHCI aangesloten .
Ook ik sta op het punt om een ssd aan te schaffen voor mijn amd setup:Anoniem: 117406 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 23:13:
[...]
Ik heb net een systeem in elkaar gezet met een AMD 890GX chipset (SB850 sata controller) en een Crucial C300 64 Gb SSD. Bios voor Win7 installatie in AHCI mode gezet. Verder geen exotische settings veranderd of wat. Ik zal morgen even een test doen met crystaldisk. Ik had al eerder een test gedaan en daarbij had ik ongeveer dezelfde resultaten als bgttje. Of TRIM ook daadwerkelijk werkt..geen idee. De tijd zal het leren
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Dell Ultrasharp U2410 | € 515,- | € 515,- |
1 | Antec Performance One P183 | € 116,- | € 116,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,49 | € 32,49 |
4 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 5,- | € 20,- |
1 | Scythe Gentle Typhoon , 120mm | € 10,60 | € 10,60 |
1 | Antec CP-850 | € 109,46 | € 109,46 |
1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G | € 67,- | € 67,- |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 168,- | € 168,- |
1 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | € 115,- | € 115,- |
2 | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 138,- | € 276,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.429,55 |
Ben dus ook zeer benieuwd naar jou bevindingen (net als velen hier geloof ik...)
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 48,- | € 48,- |
1 | Seasonic M12II 520W | € 79,- | € 79,- |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 117,89 | € 117,89 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 55,99 | € 55,99 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 122,95 | € 122,95 |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 72,23 | € 72,23 |
1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 109,90 | € 109,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 605,96 |
Voor het installeren van w7 heb ik de sata operation mode in de bios op AHCI gezet (plaatje is van tweaktown.com)

Vervelend is wel dat nergens staat uitgelegd wat nou precies die "amd ahci bios rom" inhoud maar ik ga ervan uit dat dat de amd drivers/bios settings zijn voor ahci. In ieder geval heb ik dat gewoon op disabled laten staan en zodoende is de w7 ahci driver automatisch geinstalleerd. Ook trim werkt; dit kan je controleren door in de command promt het volgende commando te typen: fsutil behavior query DisableDeleteNotify. Als je de waarde 0 krijgt werkt TRIM en bij 1 niet.
Over de prestaties ben ik zeer te spreken maar echt vergelijken kan ik niet want ik had tot vandaag een pc van alweer 5 jaar oud; echt alles was dus een verbetering qua snelheid

Lijken mij wel goede resultaten
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik heb een Asus m4a78-em boardje met een athlon 240, 2gig ddr2, 160 gb 2,5" en een ocz onyx 32 gb ssd.
Deze combo is een regelrechte ramp, nadat ik de sdd heb toegevoegd enkel maar problemen.
- sata controller waarbij poorten verdwijnen in de bios
- blijven hangen op de bios met opstarten
- data corruptie op de 2,5" en ook op de ssd, voornamelijk op het boot gedeelte
- af en toe bsod's tijdens opstarten
- inmiddels al 2x win7 opnieuw geinstalleerd en meerdere malen een repair moeten uitvoeren. (bijde disks hebben een installatie)
- bios geflashed met de laatste versie
- zowel onder ahci als ide geeft het problemen
Ik weet inmiddels geen raad meer. Ik heb toen 2 dezelfde ssd's gekocht waarvan er eentje in een intel pc zit, die draaid zonder problemen. Nu stond ik afgelopen weekend op het punt om het moederbord terug te brengen naar de winkel maar heb er geen tijd voor gehad. De ssd heb ik nu al een dag of 4-5 afgekoppeld en de pc draaid weer prima.
Eingelijk zou ik een image van de 2 ssd's moeten trekken en ze verwisselen om te kijken als het aan de ssd ligt of aan het moederbord.
Iemand enig idee wat dit kan zijn of wat hier aan te doen.... ?
Anoniem: 389270
Aller eerst dien ik te melden dat ik een behoorlijke beginner ben wat betreft tweaken en klussen aan de pc.
Dit gezegd te hebben mijn probleem is dat ik niet het maximale uit mn net gekochte SSD OCZ vertex 2 90 GB kan halen. Kunnen jullie mij helpen/tips geven om de performance te verhogen?
Ik heb het volgende systeem:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II X3 710
DDR3 1333MHz 4GB
Sapphire Radeon HD 4850 512MB
Seagate Barracuda 7200.12 500GB
Windows 7 64bit Professional
Verder heb ik de instructies uit de eerste post opgevolgd (met de nieuwe drivers van AMD) ik kan alleen niet de RAID expert Utility vinden (behalve dan die website, maar daar snap ik het nut niet van. Dit zal wel aan mij liggen).
Ik heb dus AHCI aan staan, C1E uit (volgens mij..) en al de drivers etc geïnstalleerd.
Ik krijg dan de volgende resultaten met de als ik die benchmark programmaatjes gebruikt:

Alvast bedankt!!
Thijs
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 389270 op 27-12-2010 17:35 ]
Linken naar plaatjes op je lokale schijf gaat niet werken, je zult ze eerst moeten uploaden naar een via internet bereikbare plek, hier bv.Anoniem: 389270 schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:26:
Ik krijg dan de volgende resultaten met de als ik die benchmark programmaatjes gebruikt:
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\Crystaldiskmark.jpeg"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\HD Tune Pro Benchmark.jpeg"]afbeelding[/url]]
[[url="C:\\Users\\Thijs\\Documents\\PrintScreen Files\\HD Tune Pro Random.jpeg"]afbeelding[/url]]
Wel een heel late reactie maar alsnog bedankt, het U3S6 kaartje is onderweg, hopen dat dit een oplossing biedbartsled schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:08:
Mijn tip: koop een Asus U3S6 PCI-e kaart en het is opgelost. Ik had dergelijke problemen met een nforce chip en dit was de goude oplossing. Zelfs de Intel SSD Toolbox werkt volledig!
Check! was ik al achter, ergens op mn eigen pagina gegooid! Maare nog een antwoord voor mn problemen paraat misschien??Nielson schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:31:
[...]
Linken naar plaatjes op je lokale schijf gaat niet werken, je zult ze eerst moeten uploaden naar een via internet bereikbare plek, hier bv.
Je plaatjes doen 't nog niet hoor. 'k Zie een https link dus mogelijk staat deze op webspace die alleen voor jouzelf toegankelijk is na inlog met je gebruikersnaam/pass.Anoniem: 389270 schreef op maandag 27 december 2010 @ 23:24:
[...]
Check! was ik al achter, ergens op mn eigen pagina gegooid!
/edit: Via deze link zijn ze wel te zien: http://www.thijsvanrossum.nl/plaatjes-ssd
Welk probleem heb je nu precies?Maare nog een antwoord voor mn problemen paraat misschien??
[ Voor 25% gewijzigd door Nielson op 27-12-2010 23:40 ]
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik de benchmark (CrystalDisk) ik geen waarden hoger haal dan 151 MD/s read (bij seq) en steeds lager. De write waarden zijn hoog tov andere benchmarks (134 mb/s).
Als ik vervolgens via HD tune een benchmark uitvoer zie ik een zeer lage waarden (150 mb/s) in de periode 0 t/m 9, 16t/m25 en 45t/m50. De overige tijd loopt de ssd op circa 230 mb/s.
De laatste test (HD tune random acces) geeft goede gemiddelde snelheden en acces times.
Mijn vraag is nu:
1) hoe verhouden de beiden programma's en de scores zich tegen over elkaar?
2) Als de performance van mij systeem beter kan, hoe realiseer ik dit?
3) Waar komen die rare dips vandaan uit de twee benchmark?
ps. Scores Crystalmark:
seq 151 / 137
512 125 / 135
4k 45 / 74
Thijs
Zit je toevallig de ssd te testen waar ook je windows op draait? Want dat bijt elkaar natuurlijk.Anoniem: 389270 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:56:
3) Waar komen die rare dips vandaan uit de twee benchmark?
Op welke s-ata controller heb je de ssd aangesloten, op de blauwe of de paarse connectors?
Aha! zou dat de reden zijn? Want windows draait idd op de ssd die ik aan het testen ben!Nielson schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:52:
[...]
Zit je toevallig de ssd te testen waar ook je windows op draait? Want dat bijt elkaar natuurlijk.
De SSD staat op sata1, de hdd op sata3 en de dvdrom op sata5 (de blauwe dus)Nielson schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:52:
[...]
Op welke s-ata controller heb je de ssd aangesloten, op de blauwe of de paarse connectors?
Gsata staat uitgeschakeld in de bios.
Met groet,
Thijs
[...]
Aha! zou dat de reden zijn? Want windows draait idd op de ssd die ik aan het testen ben!
Dat is natuurlijk onzin want je OS (Windows) staat per definitie altijd op je SSD... daar heb je hem voor toch...
Daar je een OCZ Solid 2 120GB gebruikt moet je als ik het goed heb in CrystalDiskMark wel de instelling aanpassen in: Bestand/Testdata/ All 0x00 (0 Fill) (of die andere), dan zou deze wel de juiste test waarden aangeven.
Voor diegene die een mobo met één SB850 hebben in combo met een SSD, daar zouden nu de AMD
AHCI Drivers vanaf 1.2.1.263 wel de trim ondersteunen..
Heeft iemandt daar al ervaring mee, zit zelf met een SB750, dus pies nog even naast de trim pot
zo gezegd
ik heb zelf dit mobo, ook met 750 southbridge
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3263#sp
en heb de trim wel werkend
tip, handige site waar je dingen kunt nakijken
http://thessdreview.com/o...ssd-optimization-guide-2/
Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.
Ja site die ken ik, er staat veel goede info in.
Tot nu toe heb ik de indruk dat met de AMD ACHI Drivers 1.2.1.263 de trim ook bij mij werkt,
op de SB750 chipset..
Ik heb de Intel Toolbox niet meer gebruikt zins 2 januarie en de read en write waardes blijven prima,
zelfs beter dan voorheen.
Onderstaande ben ik laatst nog tegen gekomen en schijnt dit te bevestigen:
Btw, there is also a reference in the .inf file that trim is supported:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\AMD_xata
"Parameters","AmdXataTrimSupport",%REG_DWORD%, 1
"Parameters","AmdXataOptions",%REG_DWORD%, 1
Dit is bij mij het geval, dus ga er maar even vanuit dat dit ook zo is, de tijd zal het verder leren.
Naar aanleiding van het artikel heb ik ook systeemherstel uitgezet en een systeemkopie gemaakt.
De 4K en de 4KQD32 Write waardes gingen iig. omhoog
Tot zover voorlopig happie...
Werkt prima, alleen lange pauze bij het windows 7 scherm (tot 30sec!). Eenmaal doorgestart gaat ie als een speer!
Toch eens de amd driver uitgeprobeerd (11.1), de lange pauze is verdwenen én trim zou werken (gechecked met fsutil behavior query DisableDeleteNotify, uitkomst is 0 én christalinfo geeft ook trim aan)
Ik heb een Gigabyte 790x-ud3p (SB750), dus daar werken ze ook al mee
nog een klein vraagje: die trim werkt die continue? Ik lees hier en daar dat je de pc best eens een paar uur op het login scherm laat staan, maar ik werk zonder paswoord (dus geen login scherm bij mij, pc start rechtstreeks door naar desktop).
Of maakt dit geen zak uit en werkt trim altijd?
trim is een commando dat het OS geeft aan de hd, ofwel werkt het ofwel werkt het nietjastas schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
Heb ook een ssdtje op de kop kunnen tikken (OCZ Vertex LE) en eerst de standaard MS AHCI gebruikt.
Werkt prima, alleen lange pauze bij het windows 7 scherm (tot 30sec!). Eenmaal doorgestart gaat ie als een speer!
Toch eens de amd driver uitgeprobeerd (11.1), de lange pauze is verdwenen én trim zou werken (gechecked met fsutil behavior query DisableDeleteNotify, uitkomst is 0 én christalinfo geeft ook trim aan)
Ik heb een Gigabyte 790x-ud3p (SB750), dus daar werken ze ook al mee
nog een klein vraagje: die trim werkt die continue? Ik lees hier en daar dat je de pc best eens een paar uur op het login scherm laat staan, maar ik werk zonder paswoord (dus geen login scherm bij mij, pc start rechtstreeks door naar desktop).
Of maakt dit geen zak uit en werkt trim altijd?
sommige schijven kan je laten pauzeren op het loginscherm en draaien dan zelf een garbage collector programma vanuit de firmware
als het trim commando werkt is dat overbodig
Anoniem: 15758
Op de plekken waar de performance rond de 150MB/s zit staat informatie die dynamisch geschreven is, de overige plekken zijn ongebruikt of statisch geschreven, waardoor de controller veel minder belast wordt. De compressie van Sandforce kan ook nog een factor spelen.Anoniem: 389270 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 09:56:
Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik de benchmark (CrystalDisk) ik geen waarden hoger haal dan 151 MD/s read (bij seq) en steeds lager.
Dat geldt alleen voor HDDs omdat daarbij de performance totaal instort met af en toe een paar seeks tussendoor. Voor SSDs geldt dat niet.Nielson schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 10:52:
[...]
Zit je toevallig de ssd te testen waar ook je windows op draait? Want dat bijt elkaar natuurlijk.
Je kunt niet controleren of TRIM echt werkt. Zijn meerdere dingen nodig om TRIM te laten werken:jastas schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:40:
- Een SSD die TRIM ondersteunt (CrystalDiskInfo geeft dit aan)
- Een OS/Filesystem wat TRIM ondersteunt (NTFS en je DisableDeleteNotify=0)
- Een TRIM-capable driver stack (AS SSD kun je mee controleren; moet of recente intel/amd driver zijn of microsoft (msahci/pciide.sys) alleen deze drivers ondersteunen TRIM.
Genoeg mensen die zowel CrystalDiskInfo als die DisableDeleteNotify checken met hun mooie SSD op Marvell 6Gbps controller; maar toch geen TRIM hebben omdat ze de marvell driver gebruiken; beetje lame nietwaar. Je hebt in feite geen feedback of TRIM nu echt werkt ja of nee.
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 07-02-2011 17:00 ]
als ik dit hier zo door lees doet de een dat wel en de ander dat niet?
Windows kan niets zelf veranderen in het bios, dat moet je zelf doenhobbelisback schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:20:
een dezer dagen verwacht ik ook mijn nieuwe systeem met SSD, moet ik nu in de bios ahci aanzetten of detecteert windows 7 dat zelf?
als ik dit hier zo door lees doet de een dat wel en de ander dat niet?
CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]
Sequential Read : 201.243 MB/s
Sequential Write : 138.591 MB/s
Random Read 512KB : 189.198 MB/s
Random Write 512KB : 136.425 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.809 MB/s [ 4348.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 42.397 MB/s [ 10350.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 112.025 MB/s [ 27349.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 119.152 MB/s [ 29089.9 IOPS]
Test : 1000 MB [C: 81.2% (15.9/19.5 GB)] (x1)
Date : 2011/02/15 21:09:58
Ahci aan in de bios, eerst met std microsoft drivers en daarna amd drivers, scores verschillen niet veel...
gaat om ocz vertex 2
Even extra systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 955 black
- 2 x 2GB DDR3
- Asrock 870 extreme 3
- Bios in ahci
- Windows 7 x86 Ultimate nl
is dit acceptabel of moet er nog een firmware update van de ocz?
- ACHI stond al aan
- Southbrigde drivers geupdate (http://game.amd.com)
- ACHI drivers geupdate (via installer) (was voor SB8xx volgens titel, maar ik heb een SB700 en dat was prima)
- Raidxpert kreeg ik niet aan de praat (login voor lokale site?)
- C1E uitgezet (stond aan)

Na:

[ Voor 18% gewijzigd door apokalypse op 03-03-2011 23:13 ]
Anoniem: 81330
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Aangezien nieuwe AMD drivers nu ook TRIM ondersteunen, mits de SSDs niet onderdeel zijn van een RAID-array, zie ik geen problemen.TWFpa2Vs schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:10:
kan iemand misschien vertellen hoe accuraat dit topic is? zijn deze problemen nog steeds aanwezig? Of is het tegenwoordig een kwestie van ACHI aanzetten en laatste AMD ACHI driver installeren?
Pas wel op met moederbord cdtjes met ouderwetse drivers; sowieso kun je dat soort rommel beter niet installeren en gewoon standaard Windows drivers gebruiken. Sommigen melden hogere performance met intel/AMD vendor drivers, maar dat is dus niet verplicht.
Je kunt met AS SSD zien welke driver je gebruikt. Daarvoor hoef je niet de benchmark zelf te draaien.
Met de AHCI drivers van AMD duurt het opstarten iets langer maar de snelheid is hetzelfde.
Van de amd-site:
Description:
Package Includes:
Display Driver
OpenCL Driver
ATI Integrated Driver
Catalyst Control Center
(English Language Only)
For the 64 bit version of Windows Vista and Windows 7
Het valt op dat de AHCI-drivers hier niet apart benoemd worden. Via motherboard/chipset op de amd site kom ik ook niet echt op drivers uit
Je moet deze ( SB en AHCI) apart downloaden.BorisG schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 18:12:
ah bedankt!, moet ik hier de southbridge driver en AHCI for windows 7 hebben? Of zit deze ook in de catalyst software suite?
Ik heb een AM3+ mobo en een Phenom II x4 965 CPU. Mijn SSD is een Kingston SSD now 96 GB.
Voordat ik windows ging installen heb ik AHCI aangezet in de BIOS.
Daarna windows installed op de SSD.
Met CristalDiskMark kreeg ik toen de volgende waardes:

Daarna de tips van dit http://www.pc-helpforum.b...or-gebruik-van-een-31445/ forum uitgevoerd:

Ik dacht dat het toen lichtelijk was verbeterd, maar nog steeds niet tevreden..
Hierna heb ik nog de SSD tweak utility gedraaid (autotweak) en werden de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoog...

Windows opstarten gaat best langzaam, duurt langer dan een minuut en het scherm staat vaak een tijdje op zwart voordat het windows bureaublad in beeld komt.
Heeft er iemand tips/ideeën wat ik nog meer kan proberen om de performance te verbeteren?
sry dat was ik nog vergeten te melden.. Win7 64 bit Home Premium. Dat van die driver weet ik ff niet, ik vermoed de AMD driver, want ik heb de "all in one" driver die bij het moederbord zat geïnstalleerd.Nielson schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:24:
Welke Windows versie draai je, W7 neem ik aan? Gebruik je de MS of de AMD AHCI driver?
Correct me if i'm wrong!
Ok thanks, ik ga het vanmiddag/vanavond ff uittesten en laat het nog wetenNielson schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 10:37:
Waarschijnlijk idd de AMD driver, kun je eventueel nog even checken in apparaatbeheer. Hoewel ik niet denk dat een andere driver een gigantisch verschil gaat maken is het wel altijd aan te bevelen de laatste drivers van internet te plukken en niet die van de bijgeleverde cd te gebruiken. Hier vind je bv de AHCI driver.
edit: Hm, ik check ff snel in het register of AHCI wel aanstaat: de waarde bij HKEY_LOCAL_MACHINES, System, Current ControlSet, Services, msahci, start staat echter op 3, maar volgens mij moet die op nul staan of niet?
edit2: AHCI was blijkbaar niet aan in m'n BIOS, terwijl ik absoluut voordat ik windows ging installeren dat heb aangepast. Zal wel vergeten zijn op te slaan of zo
Anyway, ik heb msahci in het register op 0 gezet --> reboot --> ahci aangezet in bios --> vervolgens ging windows automatisch drivers installeren. Dus AHCI staat nu aan.
Net CDM weer gedraaid, maar eigenlijk is alleen de seq read verbeterd, de rest is min of meer gelijk gebleven:
http://img844.imageshack.us/img844/2623/cdmtest4.jpg
Nog steeds niet overweldigend dus..
Maar goed er staat nu dus een windows driver op, maar is het toch verstandiger om die AMD driver te gebruiken?
[ Voor 56% gewijzigd door Mr_Size op 29-07-2011 16:52 ]
die waardes in het plaatje zijn prima.Mr_Size schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:25:
Ik ben nu wel redelijk tevreden over de performance. (Heb gewoon de windows AHCI driver nog draaien) Ik haal wellicht niet de snelheden die anderen halen met deze SSD, maar Windows start redelijk snel op en programma's zoals Firefox gaan ook vliegensvlug. Werkt heerlijk
en windows voelt lekker snappie aan daar gaat het om.
seq waarden moet je alleen naar kijken als er iets snels naast hebt,bv een raid aray.
als je een enkele 2(vb) tb schijf naast hebt is dat de bottelneck als je bv een dvdtje kopieert .
word nog wel een vergeten
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
youtube.com/@hisrep
Hier een paar nutige linkjes, heb je meer aan dan drie maanden wachten op antwoord,DeNachtwacht schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:42:
Hey, ik heb voor mijn MSI DKA790GX moederbord ook een Kingston 96gb V+100 aangeschaft, moet ik hier nu nog veel extra trucjes voor uithalen? ACHI aanzetten in het bios, maar Raid drivers en AHCI drivers zitten in windows 7 toch ingebakken? Ook wat betreft het onderpartitioneren lees ik wisselende berichten met de moderne generatie SSD's. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
hier staat het meeste wel in beschreven denk ik, suc6
http://www.ssdfreaks.com/...-choosing-the-right-ssd/2
http://thessdreview.com/s...ssd-optimization-guide-2/
@slowghost
Ik heb het zelfde moederboard maar geen Crucial M4, met mijn Intel160GbG2 heb ik hier iedergeval geen last van, maar zeg erbij slaapstand gebruik ik niet, Ik gebruik de AMD AHCI 1.2.1.163 drivers, waarvan ik na 6 maanden de ondersteuning van trim betwijfel, maar dat terzijde.
ps, Check Energie beheer, geavanceerde energie-instellingen, zet HD op nooit uitzetten en save setting.
[ Voor 31% gewijzigd door Habana op 11-09-2011 14:27 ]
Anoniem: 301464
Ik ben een beetje in de war, hopelijk kan er me iemand wat klaarheid geven;
mijn systeem:
Gigabyte 890gpa-ud3h
4 gig corsair
seasonic x 560
amd 6850 graka
crucial c300 64 gb ssd
Ahci aangezet in bios
win7 geinstalleerd
tweaks uitgevoerd ;
beleid voor schrijfcache ingeschakeld, indexing uitgeschakeld, defrag gecontroleerd , energiebeheer aangepast, superfetch en prefetch uitgeschakeld, trim geverifieerd met fsutil,
Als ik mijn crystaldiskmark results vergelijk met de reviews van mijn ssd op tweakers liggen mijn writes nog altijd laag;
Ik heb me toen nog wat verder verdiept want ssd's zijn toch nog wat nieuw voor me,
Ik draaide de microsoft ahci driver, ik heb deze verwijderd in apparaatbeheer en de amd ahci driver en sb driver van amd's site geplukt en geinstaleerd en gereboot,
Bij AS SSD lees ik nu amd_Sata = OK en 103424 K-OK
=> hiermee ga ik er vanuit dat m'n systeem nu de amd ahci driver gebruikt en dat mijn allignment goed is,
Chrystaldiskmark opnieuw gedraaid en nog steeds slechte write waardes,
Als ik nu echter terug naar apparaatbeheer zie ik bij IDE/ATAPI controllers zowel amd sata controller staan en de standaard ahci 1,0 serial ata controller van microsoft die ik verwijderd had staat daar ook terug,
als ik dan bij schijfstations in app beheer op m'n ssd klik geeft hij bij z'n stuurprogramma nog steeds microsoft aan en niet amd?
Hoe moet ik dit nu interpreteren? Kan er me aub iemand verduidelijken hoe ik correct overschakel van MS AHCI naar AMD AHCI en hoe ik correct terugrol van amd naar ms om alles eens goed te checken met crystaldiskmark,
Is er nog een andere manier om te weten wat nu juist mijn ssd aanstuurt buiten wat AS SSD toont?
Overigens een laatste wild guess; kan het zijn dat mijn write scores laag uitvallen omdat m'n ssd bijna vol staat ? Nog 3 gig beschikbaar?
Momenteel zijn mijn waardes nu;

Tnx in advance
Die standaard AHCI controller die er bijstaat zal zeer waarschijnlijk de andere storagecontroller op je mainboard zijn, een JMicron 36x welke 2x S-ATA 3Gbps en 1x P-ATA verzorgt.Als ik nu echter terug naar apparaatbeheer zie ik bij IDE/ATAPI controllers zowel amd sata controller staan en de standaard ahci 1,0 serial ata controller van microsoft die ik verwijderd had staat daar ook terug,
Dat is de driver voor het apparaat zelf (klik maar eens op Details, ws disk.sys oid), heeft niks met de driver voor de controller te maken.als ik dan bij schijfstations in app beheer op m'n ssd klik geeft hij bij z'n stuurprogramma nog steeds microsoft aan en niet amd?
en wanneer ik de amd ahci deinstaleer en reboot windows automatisch terug schakelt naar de microsoft driver?
Overigens moet ik ergens eens iets misgedaan hebben met te experimenteren met die drivers want ik heb ook al eens een windows herstel moeten uitvoeren, bleef namelijk hangen tijdens het laden van alles in de non gui boot.
PS ; Chrystalmark nu ook eens getest met 30 % vrij op de ssd ; write waardes even laag als met bijna propvolle ssd.
Mij werd verteld dat ik hem gewoon op AHCI moest zetten en dat hij het dan wel automatisch zou pakken. Nu heb ik vanmiddag dit geprobeerd, na het aanpassen van het register wat in de TS staat, waarna hij direct faalde. Windows kwam met de repair manager. Hij gaf aan dat de bootdisk niet gevonden kon worden gevonden. BIOS weer terug gezet op IDE, reboot en ik kon weer op windows.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat de BIOS mijn SSD, 2 harde schijven en DVD brander ziet in de BIOS onder AHCI mode? Moet ik hem gewoon op AHCI zetten, dan booten met de installdisk en dan windows er op nieuw op zetten? Aangezien het aanpassen van de register niet werkte...
alles behalve ssd loskoppelen ,
zorgen dat je bios op ahci ingesteld staat,
win 7 installeren vanaf de cd
Pc uit ; alles terug aankoppelen & opnieuw opstarten.
Ik installeer de AMD AHCI drivers altijd tijdens de install van Windows7, met de F6 functie.
1. In Bios Sata op AHCI, "Opstarten van CD/DVD drive"
2. AMD AHCI drivers op USB stick
3. F6 tijdens install wanneer er word gevraagd voor drivers?
4. Windows7 install laten voltooien
later tweaks nalopen, voor zover je dat wilt.
http://www.ssdfreaks.com/...-choosing-the-right-ssd/2
http://thessdreview.com/s...ssd-optimization-guide-2/
Voor beide van mijn SSD's, Intel 160GBG2 en nu en nieuwe CrucialM4128Gb werkt dat prima.
Mijn systeem is als volgt:
ASRock 970 Extreme 4
AMD Phenom II X4 965 BE
2x4GB Corsair
64GB Crucial M4 - 0009
Allereerst een vraag over de performance. Na een verse Windows 7 installatie heb ik CrystalDiskMark gedraaid evenals nadat ik de AMD AHCI drivers heb geïnstalleerd. De resultaten zijn:
MS drivers:
Sequential Read : 476.232 MB/s
Sequential Write : 106.880 MB/s
Random Read 512KB : 395.095 MB/s
Random Write 512KB : 107.033 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 22.245 MB/s [ 5430.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 61.662 MB/s [ 15054.1 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 178.337 MB/s [ 43539.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 102.417 MB/s [ 25004.2 IOPS]
Test : 50 MB [C: 58.6% (34.9/59.5 GB)] (x3)
Date : 2011/09/19 11:33:45
AMD drivers:
Sequential Read : 520.643 MB/s
Sequential Write : 105.474 MB/s
Random Read 512KB : 449.017 MB/s
Random Write 512KB : 104.772 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 24.265 MB/s [ 5924.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 54.595 MB/s [ 13328.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 141.861 MB/s [ 34634.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 85.769 MB/s [ 20939.6 IOPS]
Test : 50 MB [C: 72.6% (43.2/59.5 GB)] (x3)
Date : 2011/09/20 16:03:16
Mijn vraag is eigenlijk of het een beetje klopt dat de read-snelheden omhoog gaan (op eentje na) en alle write-snelheden omlaag gaan met die AMD drivers? Of zou het de tweede keer ook beïnvloed kunnen zijn dat mijn schijf 10% voller zat?
Mijn tweede vraag gaat over de BIOS. Ik heb natuurlijk AHCI aan staan. Maar er zit in mijn BIOS nog een optie, namelijk 'AMD AHCI BIOS ROM'. Het staat nu op disabled (default), ik heb namelijk geen idee wat het is. In de handleiding is die optie volledig afwezig en van Google wordt ik ook al niet veel wijzer. Moet ik dit inschakelen?
Alvast bedankt!

Ik gebruik een gigabyte GA-790XTA-UD4 mobo
North Bridge: AMD 790X
South Bridge: AMD SB750
De M4 zit in een SATA 6Gb/s poort met een Marvell 9128 chip en in de BIOS heb ik alle SATA poorten op AHCI gezet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| M4 128GB getest met AS SSD Sequential Read : 361.27 MB/s Sequential Write : 169.46 MB/s 4K Read : 16.51 MB/s 4K Write 512KB : 31.81 MB/s 4K-64Thrd Read : 408.59 MB/s 4K-64Thrd Write : 139.04 MB/s access time Read : 0.134 ms access time Write : 0.204 ms SCORE Read : 461 SCORE Write : 188 SCORE : 878 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| M4 128GB getest met CrystalDiskMark 3.0.1 x64 <All 0xFF, 1FILL> 5 - 100MB - c: 27% (31/115GB) Sequential Read : 348.8 MB/s Sequential Write : 174.1 MB/s Read 512KB : 291.7 MB/s Write 512KB : 161.1 MB/s Read 4KB (QD=1) : 17.66 MB/s Write 4KB (QD=1) : 34.60 MB/s Read 4KB (QD=32) : 152.4 MB/s Write 4KB (QD=32) : 134.4 MB/s |
Zelf vind ik vooral de access times erg sloom, ik had ongeveer de helft hiervan verwacht, verwacht ik teveel of heb ik iets fout gedaan?
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Ja, je hebt 'm op de Marvell aangesloten ipv op de chipset controller.Zelf vind ik vooral de access times erg sloom, ik had ongeveer de helft hiervan verwacht, verwacht ik teveel of heb ik iets fout gedaan?
De maximum leessnelheid is wel minder door de SATA2 ipv SATA3
zo slechts is die Marvell dan nog niet.
Naar dit antwoord zoek ik ook al langer.uberdraakje schreef op donderdag 22 september 2011 @ 14:25:
Mijn tweede vraag gaat over de BIOS. Ik heb natuurlijk AHCI aan staan. Maar er zit in mijn BIOS nog een optie, namelijk 'AMD AHCI BIOS ROM'. Het staat nu op disabled (default), ik heb namelijk geen idee wat het is. In de handleiding is die optie volledig afwezig en van Google wordt ik ook al niet veel wijzer. Moet ik dit inschakelen?
Alvast bedankt!
Wil je dat niet eens testen? Ik ben ook wel benieuwd.
SSd terug op de onboard controller
'AMD AHCI BIOS ROM' enabelen
en dan nog een AS SSD'tje draaien
[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 29-09-2011 10:04 ]
Dat is toch een 53% snellere read-access en dat vind ik erg veel.Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 september 2011 @ 09:26:
Volgens mij zijn de access tijden niet slecht. Enkel de read is vrij hoog. Ik heb mijn M4 op de onboard AMD controller van mijn Gigabyte GA-MA790XT-UD4P en de read access tijd is 0.072 ms.
Ik snap dat het ERG kleine tijden zijn, maar voor elektronica vind ik de afwijking hoog.
Alvast Bedankt
Dat maak geen noemenswaardig verschil bij mij.Joindry schreef op donderdag 29 september 2011 @ 10:02:
Volgens mij helpt dit enkel, hoeveel weet ik niet, als je de ssd aansluit op je onboard controller van je mobo,
Wil je dat niet eens testen? Ik ben ook wel benieuwd.
SSd terug op de onboard controller
'AMD AHCI BIOS ROM' enabelen
en dan nog een AS SSD'tje draaien
[ Voor 93% gewijzigd door The Guy op 16-10-2011 14:49 ]
Scientia potentia est
Nooit last van crashes oid, dus ik denk wel dat het snor zit.
Tweaks en dergelijke heb ik nooit toegepast, enkel nagekeken of de defragmentatie af staat (gebeurd automatisch maar je weet nooit...). Systeem is snel genoeg voor mij, en die tweaks kunnen soms ongewenste bij effecten hebben.
"Error: RAID array detected. If RAID array not present, reboot and try again"
Geen idee wat er precies aan de hand is en waarom deze melding komt, iemand een idee?
[ Voor 96% gewijzigd door Kenju op 16-12-2011 20:09 . Reden: aanschafvraag, hoort hier niet... ]
Je s-ata controller staat in de bios gewoon op AHCI? Welke driver gebruik je in dat geval, de Microsoft AHCI driver of die van AMD? Misschien dat de toolbox niet helemaal fijn werkt met die laatste. Iig even updaten naar de laatste versie of de MS driver proberen.ikbenheelmoe schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:13:
"Error: RAID array detected. If RAID array not present, reboot and try again"
Geen idee wat er precies aan de hand is en waarom deze melding komt, iemand een idee?

Specs: Asrock 970 Extreme4 moederbord met een 60GB Crucial M4 op een sata 3-aansluiting. Draaiend met Windows 7 en een heleboel geïnstalleerd. C:\ heeft 26,4 vrije ruimte van 59,6. Lijkt mij voldoende, toch?
There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).
Om even bij te dragen mijn ervaringen met AMD + SSD.
Afgelopen week voor huisgenoot nieuwe pc in elkaar gezet.
- AMD Phenom II 1090T
- 16Gb DDR3 1333Mhz RAM
- 120Gb OCZ Agility3
- Gigabyte GA-870A-USB3
Na een kneiter hoeveel aan zooi gehad te hebben met de 750Gb Seagate HDD uiteindelijk een stabiele Win7 Ultimate 64bits install voor elkaar gekregen door het Mobo te update en van alle recente drivers te voorzien.
Met het systeem eindelijk soepel en alle hardware getest besloten om de SSD er in te zetten. We zijn voor de Agility gegaan vanwege goede prijs / prestatie VS opslag grootte. Wonderbaarlijk ging de installatie dit maal vlekkeloos en draait stabiel. Ondertussen de nodige Adobe CS55 op gezet en natuurlijk Skyrim
iig, Agility 3 + AMD SB870 is fijne combi. De SSD werd ook direct in AHCI gezet door win7 en draait hier goed op. Verder de nodige standaard dingen zoals caching op de SSD uitgezet.
#edit:
ook trim bleek al aan te staan
M1 Max user
Vervolgens las ik ergens dat de hoogste scores behaald werden tijdens het draaien van Prime. Toen ben ik gaan testen met de clockspeed van mijn processor. Standaard clockt ie terug naar 800 MHz, wat dus een reden bleek te zijn voor de lage scores. Pas vanaf 1600 MHz bereik ik de volle snelheid van de SSD. D.m.v. K10stat heb ik de minimale clockspeed nu op 1000 MHz gezet en de volgende stap op 1600 MHz.
Mobo: Asrock 780GHX
Proc: AMD Phenom II X3 720
Het heeft gewoon te maken ermee, dat de SATA-controller, samen met de CPU in ruststand gaat gewoon.
Zodra er ook maar iets van belasting is en de CPU/chipset van zen gat afkomt, heb je je maximale SSD snelheden.
Daarbij merk over het algemeen geen verschil van performance in de praktijk en deze scores van doorvoersnelheid zijn voornamelijk theoretisch en synthetisch wat dus betekend dat ze niet toepasbaar op de praktijk zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 27-12-2011 16:26 ]
Heb zelf het volgende systeem:
* AMD Athlon II X4 635
* Gigabyte GA-870A-UD3
* 4 GB Kingston DDR3 1333 Mhz DRAM
* SSD: Samsung 830 128GB
* Samsung 1 TB conventionele harde schijf
* Windows 7 X64
Een aantal tips die nog niet zijn genoemd of waarover nog wat verwarring lijkt te bestaan:
* Sluit de SSD aan op een native AMD-controller poort en niet op de extra SATA-poorten die bij wat luxere moederborden via een externe chip worden aangestuurd.
BIOS-tips:
* Controleer of SATA 3-instelling aan staat (indien SSD een Sata-3 variant is; kan alleen bij nieuwere chipsets van AMD; bijv. de 800 en 900 serie, de 700 serie en ouder hebben geen SATA 3).
* Belangrijk: zet C1E voor de processor uit: dit is een energiebesparingsfunctie die delen van de AMD-processor uitzet oa: hypetransport en het verlagen van de kloksnelheid van de memory controller.
Het uitzetten van C1E levert voor mijn gevoel een veel responsiever systeem op.
Ook de random-read prestaties gingen met ruim 10% omhoog. De "prijs" voor het uitzetten van C1E is bij mij een energieverbruik die ongeveer 4 watt hoger ligt bij idle.
Windows 7-tips:
* Installeer Windows zonder voorgeladen AHCI driver (via F6). (ik heb Windows ook geïnstalleerd met een pre-installed driver, maar dat leverde geen stabiel systeem op, hoewel dit een indicatie is en geen bewijs vond ik dit toch het vermelden waard). Ook de (tijdelijke) Windows-driver heeft TRIM-ondersteuning.
* Installeer het "AMD Chipset Drivers" pakket (is nu 1 pakket geworden voor SATA/AHCI en Southbridge, te downloaden via game.amd.com --> 12-1_vista_win7_32-64_sb.exe).
Gebruik geen drivers die verkrijgbaar zijn op de site van je moederbord. Dit zijn vaak wat oudere drivers en hebben mogelijk geen ondersteuning voor TRIM, bovendien zijn er veel optimalisaties en problemen opgelost in de nieuwere AMD AHCI drivers.
AMD AHCI-drivers met versie 1.2.1.263 en hoger hebben TRIM-ondersteuning.
* Het veranderen van energieschema naar "hoge prestaties" (Windows) of het uitzetten van Cool 'n Quiet (BIOS) levert geen merkbare prestatieverbetering op (ook geen verschil gemeten met de Samsung benchmark)
Verder is alles hier wel genoemd zoals het aanzetten van AHCI in BIOS, alignment check met AS SSD, updaten van firmware van de SSD (misschien ook BIOS van het moederbord) en voorkomen dat de SSD wordt uitgeschakeld (energiebeheerschema aanpassen).
TRIM:
Om te zorgen dat TRIM daadwerkelijk kan worden uitgevoerd moet dus een controller-driver met TRIM-support zijn geïnstalleerd en moet er een recente Windows-versie worden gebruikt. (Windows 7 ondersteunt TRIM als er NTFS wordt gebruikt, maar bijv. XP en Vista ondersteunen TRIM sowieso niet)
Uiteraard moet de SSD zelf ondersteuning hebben voor TRIM.
* Verder zijn er nog veel tips om onnodige writes te beperken op de SSD, maar die laat ik maar even achterwege.
[ Voor 16% gewijzigd door Coyote76 op 06-02-2012 16:53 ]
Tevens alleen AMD AHCI 1.2.1.263 drivers geven mij de indruk dat trim actief is op SB 750, conclusie getrokken na 2.5 jaar met een Intel G2 160GB en de een jaar met Cruial M4 120Gb.
fsutil behavior query DisableDeleteNotify - zegt helemaal niets of trim actief is of niet.
Ik heb inmiddels de tekst aangepast en ook de andere voorwaarden nog eens expliciet genoemd om TRIM te laten functioneren.
Edit:
Ik heb een mail gestuurd en ontvangen van AMD. Voor de zekerheid heb ik dus gevraagd of alle versies na AHCI-driver 1.2.1.263 ook TRIM-ondersteuning hebben of alleen 1.2.1.263 zelf. Het antwoord van de Tech support van AMD was:
Any driver from 1.2.1.263 and up should support TRIM.
Dat lijkt me een duidelijk antwoord, en vertaald (voor wie daar behoefte aan heeft): driver 1.2.1.263 en nieuwer hebben TRIM-ondersteuning.
[ Voor 66% gewijzigd door Coyote76 op 08-02-2012 23:59 ]
2 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 75,- | € 150,- |
1 | Dell Ultrasharp U2412M | € 231,99 | € 231,99 |
1 | Samsung SH-S203B | € 0,- | € 0,- |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 85,- | € 85,- |
1 | Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Hyper N520 | € 0,- | € 0,- |
2 | Zalman ZM-F3 , 120mm | € 4,10 | € 8,20 |
1 | Logitech Media Keyboard | € 0,- | € 0,- |
1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 30,89 | € 30,89 |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 24,- | € 24,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 530W | € 54,40 | € 54,40 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 43,50 | € 43,50 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 129,80 | € 129,80 |
1 | Western Digital Elements Desktop 750GB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital My Book Essential 500GB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus M4A88TD-M EVO/USB3 | € 93,34 | € 93,34 |
1 | Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2 | € 133,70 | € 133,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.114,72 |
Dacht dat SSD's minder zouden presteren op een AMD moederbord, is blijkbaar onzin

System Specs staan in mijn signature.
[ Voor 33% gewijzigd door thijssie op 06-03-2012 23:19 ]
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Hm ik heb de 64GB Variant van die SSD. Op een Asus M4A89GTD-Pro/USB3 bordje (AMD 890GX + SB850). Wijken mijn waarden nou zo af omdat ik met 100MB heb getest ?thijssie schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:40:
SSD-tje (Samsung 830 128GB) binnen en gelijk getest resultaten vallen niet tegen:
Dacht dat SSD's minder zouden presteren op een AMD moederbord, is blijkbaar onzin![]()
[afbeelding]
System Specs staan in mijn signature.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Dat vermoeden had ik ook. Dacht ook dat ik dat ergens gelezen had, maar kan het niet meer vinden.Jorruchie schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:46:
Nee, het zit 'm waarschijnlijk in het feit dat jouw schijf 2x zo klein is.
http://tweakers.net/price...e-kit-128gb.html#tab:info
http://tweakers.net/price...de-kit-64gb.html#tab:info
Thanks, had het inderdaad ook al gevonden
Nog steeds een hele vooruitgang t.o.v. mijn WD Raptor 74GB. En ook nog een heel stuk stiller!
Merkte gisteren pas hoeveel lawaai de Raptor eigenlijk maakte t.o.v. een normale HDD.
Anoniem: 263719

Dit is een Crucial M4 256GB op een Asrock A785GXH/128M moederbord (AMD 785G - AMD SB710) met AMD Phenom II X4 940 processor en 2x 2GB DDR2 RAM.
Ik heb een paar tweaks gevolgd die hier vermeld staan in deze topic, maar het is mijn eerste SSD, dus had ik graag jullie mening geweten of deze waarden normaal zijn?
Op nieuwe Windows installeren is een optie, maar ik weet precies waar het aan ligt, die SATA controller driver. Dus wat zonde om geheel Windows opnieuw te installeren. Is er een andere mogelijkheid om op een of andere manier een andere SATA controller driver te verwijderen of een andere driver te gebruiken?
Ook de PC volledig van de stroom afhalen en desnoods de SATA/voedingskabels uit-en inpluggen kan helpen.
Wel vreemd dat hij kennelijk de verkeerde drivers installeert? Of is de guide van de topic start ondertussen verouderd? Het zijn echter wel nieuwe drivers die ook op mijn moederbord zou moeten werken. Ik denk dat ik het maar hierbij bij laat mocht ik geen eenduidig antwoord vinden. Maar nogmaals, bedankt voor jullie suggesties.
AMD 770 + SB710 chipset, Crucial M4, Trim liefst enabled.
Ik heb gelezen dat sinds november 2010 Trim ondersteund wordt door de AMD AHCI drivers, maar pas vanaf SB800 en hoger. Aangezien ik Trim wil gebruiken, zal ik niet anders kunnen dan voor de MS AHCI drivers te gaan, klopt dat? Ik neem aan van wel, maar ik vraag mij af of er sindsdien nog extra compatibiliteit met oudere chipsets is gegarandeerd door AMD. Nergens vind ik een sluitend antwoord, maar ik hou de mogelijkheid vrij dat dat kan zijn door mijn gebrekkige opzoekingsvaardigheden.
Mijn systeem zit er als volgt uit:
gigabyte GA-M68M-S2P REV. 2.3
Athlon64 X2 4200+
2x2GB (GEIL CL5-5-5 DDR2 800)
onboard GRAKA
crucial m4 128GB
windows 7 64bit
Ik dacht het een performance boost te geven met het plaatsen van een SSD. Maar sindsdien heb ik last van BSOD's, waar het systeem voorheen (dus zonder SSD) geen enkel probleem vertoonde.
Mijn vorige virusscanner (AVG) gaf na een scan (opdracht door mezelf) melding van een aan rootkits in bepaalde drivers van de chipset (denk ik), vond ik opzich niet bepaald logisch op een kale windows 7 installatie. Wat ik nogal vreemd vond en het CPU gebruik lag beduidend hoger dan vroeger, terwijl er geen scan of update bezig was.AVG heb ik dus verwijderd en vervangen door AVAST. De problemen zijn sindsdien een pak minder, maar blijven toch nog af en toe voorkomen.
Wat ik heb gedaan:
in totaal 4 nieuwe windows 7 installaties, met telkens de meest recente drivers
6 volledige loops met memtest zonder fouten
firmware SSD geupdate naar de meest recente (010G)
bios heeft ook de meest recente versie (FC)
Ik hoop dat het probleem wat duidelijk is en dat er iemand is die me op weg kan helpen.
040H is stuk stabieler weer, dus dat zal de oplossing wel zijn geweest
[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 25-12-2012 11:19 ]
Specs:
Asus M4a79 deluxe
(firmware 4101 met RAID ROM + MISC.BIN file v3.2.1540.15 , AMD AHCI ROM v3.2.1.0)
De raid rom heb ik aangepast vanwege de trage detectietijd,die soms zelfs tot timeouts leidden. Dat was super-irritant... Maar dit is verholpen, nu een consistente detectietijd van 1 sec. De extra ~15 MB/s write performance is mooi meegenomen. En dat laatste geldt ook voor de ahci rom.
Verder:
AMD Phenom II 1090T (3,2 Ghz)
4x2GB Crucial 1066 Mhz 5-7-7
Asus GTX560 Ti 1GB GDDR5
Lite-On SSD LCS-256M6S 256GB
Wat ik eigenlijk kwijt wilde is dat het aanzetten van NCQ voor mijn SSD een enorme boost heeft gegeven, in tegenstelling van wat er staat in de eerste post. (NCQ alleen aanzetten voor niet-SSD drives)
Non-NCQ

With NCQ