Toon posts:

SSD performance op AMD borden info en handleiding

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Er zijn bij tweakers maar weinig mensen met een amd setup en een SSD, het heeft dus nogal wat moeite gekost om uit te zoeken hoe je in de buurt komt van de performance die haalbaar is met een intel chipset en dan met name de ich10r, die zo'n beetje 90% van de poster in het ssd topic heeft.

Omdat de informatie anders ondergesneeuwd wordt in het ssd topic heb ik het hier maar even apart neer gezet.

Hier direct de beste mogelijke setup voor je indilinx ssd op een AMD bord met de southbridge 700/710/750 en met zowel vista als windows 7 :

- Install windows 7 of vista met ahci, of als je onder IDE hebt installed moet je de registry aanpassen : ga met regedit naar "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci" en zet de "START" key van "3" op "0". Hierna kan je in de bios het bord op ahci zetten en windows opstarten

- Ga naar game.amd.com > drivers & Tools > chipset drivers > windows vista (ook voor 7)
- Download alle 3 de drivers, southbridge version 9.9, raid driver en raidexpert
- Install eerst de southbridge drivers
- Pak de raid driver uit
- start de device manager
- Selecteer de SATA controller en update driver manually
- select have disk
- navigeer naar de uitgepakte raid/ahci driver en selecteer 32 of 64 bit

Nu overnieuw opstarten als het gevraagd wordt, hierna worden de harddisks overnieuw herkend en drivers installed door windows. Daarna moet je nogmaals opstarten.

- Install de raidexpert utility
- in de config zet je NCQ aan voor je niet-ssd drives
- Als de write cache nog niet aanstaat, ook aanzetten

Bij sommige moederborden zoals b.v. de veelgebruikte gigabyte ga-ma770-ud3 rev 1.0 en 2.0 moet je de C1E uitzetten anders heb je beduidend slechtere performance. Dit verhoogt wel het idle gebruik van je pc met zo'n 20 watt.

Deze setup verhelpt ook het 20 seconden "hangen" tijdens het windows logo. Dit is nu beperkt tot een seconde of 5.

Hierna heb je de volgende performance met een 64gb indilinx ssd :

Ter vergelijk met IDE en C1E aan krijg je de volgende average speed waardes in MB/S

2, 15, 94, 140, 120

Zoals je ziet scheelt dit voor de eerste 2, belangrijkste, waardes maar liefst 160 en 83 % !

Hopelijk gaat gigabyte en andere amd borden fabrikanten nog aan de slag met de bios om het c1e probleem uit de wereld te helpen.

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 03-08 12:02
Bedankt HaseMike, dit scheelt al stukken:

Zijn jullie van mening dat dit nog sneller kan?

[Voor 25% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 19-09-2009 17:07]

• Erik1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn SSD binnengekregen en ingebouwd.

Gelijk de gelegenheid om Windows 7 opnieuw te installeren (gebruikte nog de RC versie).

Systeem:
- Intel Postville 80GB met nieuwste firmware
- AMD 780G / SB700 chipset
- Athlon X2 5000+
- 6GB RAM

Aansluitingen:
sata1: SSD
sata2: Samsung 640GB
sata3: Samsung 640GB
sata4: Samsung 1TB
sata5+6: leeg

bios: AHCI + C1E uit

windows:
- Nieuwe installatie W7 x64 + updates + video drivers
- Originele MS drivers voor AHCI

Ik haal de volgende waarden:

Als ik die met Sjaak banaan zijn waardes vergelijk dan haalt hij iets lagere Seq. en 512K en iets hogere 4K zowel read als write.

Dat zal dus het verschil tussen de standaard MS en de AMD driver zijn.

Ik ga morgen nog eens de AMD driver proberen, maar denk dat ik uiteindelijk de MS driver ga gebruiken. De lagere 4k waardes zijn een minpunt, maar automatische trim een pluspunt. Hoop dat AMD dit in de toekomst ook gaat ondersteunen in hun driver....

• CBlokkertje
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:37
Sinds gistere ook maar aan de SSD.
Een Intel X25-M 80GB

-4gig ddr2
-GA-MA790GP-DS4H
-P2 X3 720

Allereerst een fresh install van Windows7 Ultimate 64bit gedaan met alles op IDE
Dit zijn de scores na schone install:

By asharith at 2010-03-21

Hierna met regedit op AHCI gezet.. Behoorlijke snelheidswinst op Read Seq en 512k. de 4k read write best stukje naar beneden:

Hierna de ssd tweak die op hardwareinfo staat automatisch laten uitvoeren. De 512k read weer stukje ophoog maar de 4k scores nog meer naar beneden:

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening moet houden?
Trim gaat nu toch automatisch? Ik heb er eigenlijk nog niet heel erg veel verstand van maar het gaat nu aardig snel. Windows opstarten doet er 11 sec over.
Die tweak heeft van alles uitgezet in windows om de ssd te sparen. Ben ik nog iets vergeten?

-------------HD Tune Bench-------------

Best netjes als je het vergelijkt met de startpost.

[Voor 8% gewijzigd door CBlokkertje op 21-03-2010 13:25]

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:11
Crosspost uit het grote SSD topic deel 6:

Even systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 945
- 4 x 2GB DDR2
- Asrock A780GXH/128M (780G & SB710)
- S-ata controller in RAID modus (heb ook twee 250GB Samsung P120 schijven in RAID0 staan)
- Windows 7 x64 Professional UK

Resultaat:

SSD was bij aanvang van de test nog ongebruikt, heb hem alleen een quick format gegeven.

Deze test was dus met controller in RAID modus en AMD drivers, inmiddels staat Windows 7 op de SSd zelf, staat de controller in AHCI en gebruik ik de Microsoft AHCI driver. Prestaties zijn hetzelfde gebleven. Niet slecht lijkt me zo.

@gol:
Dank je, helemaal vergeten er bij te zetten, het was dan ook letterlijk copy-paste. Het betreft inderdaad de OCZ Solid 2 120GB.

[Voor 9% gewijzigd door GH45T op 01-04-2010 13:54]

• jelbo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02-12 10:45

jelbo

Hij doet het niet!

Mijn X25-M 80GB in IDE mode:

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• zwe
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-04-2010
Voor jelbo:
Dat lijken mooie snelheden.
Ter vergelijking staat hieronder een plaatje uit de review van tHe_BiNk.

productreview: Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB review door tHe_BiNk

[Voor 55% gewijzigd door zwe op 07-04-2010 22:11]

• Therapy777
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:36
Ik heb voor de zekerheid ook maar eens dat progje over mijn Intel X-25 80GB SSD laten lopen en dit is mijn resultaat:

Is dit wat? Let wel dat ik 'm al ruim twee maanden in gebruik heb en hij al half vol staat op dit moment.

Ik heb 'm in AHCI geinstalleerd onder windows 7. De firmware versie is 02HA. Ik heb verder niks gedaan.
Ik heb geen idee hoe ik kan controleren of TRIM aan staat...

Reacties en tips? :)

*edit* Check mn sig voor de rest van mijn systeem :)

[Voor 19% gewijzigd door Therapy777 op 14-04-2010 11:03]

• Boszna
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07-12 18:30
Beste medetweakers,

Bij deze vraag ik om jullie hulp...

Ik heb al sinds januari een SSD in mijn pc zitten, namelijk de: OCZ Vertex-Turbo van 60GB.

In theorie zou de SSD een leessnelheid van 240MB/s en een schrijfsnelheid van 145MB/s moeten kunnen behalen, maar nu heb ik laatst voor de grap dat programmaatje erop gedraaid en dit waren mijn resultaten:

Nou weet ik wel dat de schijf aardig vol zit maar volgens mij ligt het toch niet daar aan.

en dit zijn de resultaten met mijn Samsung F3 1TB

volgens mij is er toch wel echt wat mis ;(

dit is het resultaat als ik van de 1000MB, 50MB maak bij mn SSD

_____________________________________________________________________________________

Nu heb ik voor zover ik het kon volgens de stappen uit de eerste post gevolgd van dit topic.
- Ga naar game.amd.com > drivers & Tools > chipset drivers > windows vista (ook voor 7)
- Download alle 3 de drivers, southbridge version 9.9, raid driver en raidexpert
- Install eerst de southbridge drivers
- Pak de raid driver uit
- start de device manager
- Selecteer de SATA controller en update driver manually
- select have disk
- navigeer naar de uitgepakte raid/ahci driver en selecteer 32 of 64 bit
Ik heb de drivers gedownload van ATI Catalyst™ 10.8 Motherboard/Chipset Drivers -> Windows 7 64bit
En allemaal simpelweg geïnstalleerd.
Ik hoefde geen raid drivers uit te pakken want het waren allemaal .exe bestanden. ik heb dus ook de driver niet handmatig kunnen updaten.

deze stappen heb ik niet weten te volgen omdat ik niet weet waar de config voor de NCQ te vinden is.
- Install de raidexpert utility
- in de config zet je NCQ aan voor je niet-ssd drives
- Als de write cache nog niet aanstaat, ook aanzetten
ik heb wel RAIDxpert geïnstalleerd, maar wanneer ik het programma opstart dan kom ik op een website waar ik niets kan doen en geen opties heb. alleen 1 om een soort account te maken. na dat gedaan te hebben komen er ook geen nieuwe opties bij.

nu heb ik momenteel nog firmware1.4 op de SSD staan terwijl er al firmware versie 1.6 uit is op de website van de fabrikant.
maar daar moet ik volgens mij eerst nog versie 1.5 voor installeren en die is nergens te vinden.

Ik heb sinds ik dit topic tegen ben gekomen van alles geprobeerd.
ik heb de sata poorten verwisseld, in bios dingen van IDE naar ACHI gezet, C1E stond in de bios al standaard uit.
maar allemaal zonder resultaat, alleen dat de startup een heeel stuk langer duurt met ACHI aan.

Mijn setup is:
mobo: GA-790FXTA-UD5
Proc: AMD Phenom II x4 965
vga: ATI Saphire 4890 2GB
ram: 4GB
ssd: OCZ Vertex Turbo 60 GB
hdd: Samsung 1TB
hdd: WD 1TB

Ik ben echt ten einde raad en hoop dat dit topic nog enigszins leeft :'(

als er informatie ontbreekt graag in simpel nederlands alsjeblieft, dan kan ik die meteen plaatsen, ik ben maar een leek op dit gebied. :F

hoop op een reactie :X
__________________________________________________________________________________

edit: ik zal over paar uur windows opnieuw zetten, en zal daarna de resultaten wel opnieuw vermelden.

[Voor 2% gewijzigd door Boszna op 26-08-2010 14:17. Reden: toevoeging]

• GH45T
  • Laatst online: 12:11
@Wijkert: Dat is een moederbord met SB700, niet?

In je bios C1E disabled zetten als hij dat nog niet staat en ervoor zorgen dat je S-ata controller op AHCI (of native S-ata wordt het volgens mij ook wel eens genoemd) staat.

En dan verder niet de AMD AHCI drivers installeren maar lekker de MS AHCI drivers gebruiken, dan blijft TRIM ook functioneren wat bij de Onyx serie zeker aan te bevelen is.

Heb zelf een tijd terug wat budget SSD's zitten vergelijken en de Onyx viel toen voor mij af omdat die zonder TRIM een enorme performance degradatie heeft. Dit is ergens in een van de reviews van Anandtech te vinden. Niet dat het een slechte SSD is overigens, maar voor mij pastte dat niet omdat mijn laptop geen native S-ata heeft.

Eigenlijk zijn dit niet eens echt specifieke AMD chipset zaken, AHCI inschakelen is sowieso aan te bevelen met een SSD en ook sommige Intel systemen hebben problemen met de C1E state en een SSD.

Mijn OCZ Solid 2 120GB draait nog altijd super, TRIM doet zijn werk goed, na lange tijd weer eens CrystalDiskMark 3 gedraait:

Deze SSD heb ik nu vanaf begin April en werkt echt super, vooral met virtualisatie zaken is dit echt super, VMware workstation met daarin twee VMware ESXi servers en daarin weer ieder 3 virtuele servers in een testopstelling voelde sneller aan dan een Xeon server met ESXi, een SAS 10k rpm harddisk en twee virtuele servers. Natuurlijk, vergelijk is niet zo eenvoudig te maken, maar het performed in ieder geval super!

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-11 12:18
Mijn Crucial C300-64Gb, AHCI(MS driver) en Sata3, 1CE aan, werkt fantastisch.

Asus M4A88TD-M EVO/PhII1055T/4GbCrucial1333MhzDDR3/CrucialC300-64GSSD+1.5TbSata2/SamsungST223DVD/AntecSonatePlus550/Win7X64

[Voor 43% gewijzigd door bgttje op 28-09-2010 09:47]

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-11 12:18
the 785 test, MSI785G-E33 met PhII 965 CPU

• Max Hunt
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 11:17
Ik heb al een paar maand een Intel X-25 SSDSA2M080G2GC draaien. Af en toe draai ik een CDM3 test om te zien hoe snel de schijf is maar ik hou dit niet echt bij. Bij mijn laatste test vond ik dat deze wat langzaam was en ben ik wat rond gaan kijken. Ik kwam uit bij de Toolbox van Intel maar deze werkte niet. Er was een error over dat mijn SSD schijf in een raid zou zijn. Het kwam erop neer dat ik de AMD Sata AHCI drivers gebruikte inplaats van de MS drivers.

Ik ben daarop wat gaan testen op wat het verschil nou is tussen de AMD en MS AHCI drivers. Dit heb ik getest op mijn SSD schijf (die is verdeeld in 2 partities) en een WD 7200rpm 500Gb schijf (WD5001AALS) (mijn games drive).

Ik heb getest met de standaard MS drivers van Windows, AMD drivers van een paar maand geleden en de allernieuwste AMD drivers (van 15 Sept. meen ik):

Met standaard MS drivers:

Met oude AMD drivers:
http://www.bioinf.nl/~maxily/ssd/amd1_ssd.png

Met de nieuwste AMD drivers:

En als laatste wou ik even kijken of er verschil zat tussen de partitie die ik tot nu toe steeds heb getest en de 2e partitie:

Daarnaast heb ik ook met het programma HD tune pro 4.50 de snelheden getest. Dit zijn alleen de read snelheden omdat bij de write test er geen partities mogen bestaan op de schijf. De 500Gb en de 1Tb zijn normale harde schijven (de 1 Tb is een WD10EACS), de 80Gb schijf is de SSD:

(standaard = MS driver | AMD = de oude AMD driver | AMD 2 = de nieuwste AMD driver)

SSD conclusies:
Seq read: Deze snelheid is overal ongeveer gelijk. Met de nieuwste AMD driver is de snelheid op de 1e partitie wat langzamer, maar op de 2e partitie juist weer sneller als met de MS drivers.

Alle overige read snelheden zijn hoger met de AMD drivers dan met de MS drivers.

De MS drivers zijn enorm veel sneller op de 512k write test, bijna dubbel zo snel als met de AMD drivers. De seq. write test is 12-13% sneller en de andere 2 tests zijn allebei iets sneller dan met de AMD drivers.

Het grootste verschil tussen de MS en AMD drivers zit in 2 punten:
- De 512k read snelheid is 70mb/s hoger met de AMD drivers
- De 512k write snelheid is ~35mb/s hoger met de MS drivers

Als dan ook wordt gekeken naar de resultaten van HD Tune Pro dan lijken de AMD drivers de betere keuze.

HDD conclusies:
Dit lijkt vrij simpel. Op eigenlijk geen enkel vlak zijn de MS drivers beter dan de AMD drivers. Bij sommige tests presteren de MS drivers gelijk aan de AMD drivers maar bij bijvoorbeeld de lees en schrijf testen van sequenties zijn de AMD drivers een stuk sneller.

Als echter alleen naar de HD Tune Pro resultaten wordt gekeken zit er bijna geen verschil tussen de 3 drivers.

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Lijkt erop dat mensen geinteresseerd zijn in ervaringen met een sb850 southbridge van amd en een ssd schijf dus ik zal ook maar even de setup laten zien wat ik vandaag in elkaar heb gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Seasonic M12II 520W€ 79,-€ 79,-
1Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB€ 117,89€ 117,89
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 55,99€ 55,99
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 122,95€ 122,95
1Asrock 870 EXTREME3€ 72,23€ 72,23
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,96

Voor het installeren van w7 heb ik de sata operation mode in de bios op AHCI gezet (plaatje is van tweaktown.com)

Vervelend is wel dat nergens staat uitgelegd wat nou precies die "amd ahci bios rom" inhoud maar ik ga ervan uit dat dat de amd drivers/bios settings zijn voor ahci. In ieder geval heb ik dat gewoon op disabled laten staan en zodoende is de w7 ahci driver automatisch geinstalleerd. Ook trim werkt; dit kan je controleren door in de command promt het volgende commando te typen: fsutil behavior query DisableDeleteNotify. Als je de waarde 0 krijgt werkt TRIM en bij 1 niet.

Over de prestaties ben ik zeer te spreken maar echt vergelijken kan ik niet want ik had tot vandaag een pc van alweer 5 jaar oud; echt alles was dus een verbetering qua snelheid :+. Ook nog even cdm 3 gedraaid met de volgende resultaten:

Lijken mij wel goede resultaten :P als ik zo rond kijk op inet. Ik had trouwens eerst write caching uitgezet omdat dat overal werd aangeraden maar dan zakt de 4k snelheid echt naar bedroevende waarden terwijl het voor de rest niet zoveel uitmaakt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• thijs1234
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 01-01-2011
Hoi,

Aller eerst dien ik te melden dat ik een behoorlijke beginner ben wat betreft tweaken en klussen aan de pc.

Dit gezegd te hebben mijn probleem is dat ik niet het maximale uit mn net gekochte SSD OCZ vertex 2 90 GB kan halen. Kunnen jullie mij helpen/tips geven om de performance te verhogen?

Ik heb het volgende systeem:
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
AMD Phenom II X3 710
DDR3 1333MHz 4GB
Sapphire Radeon HD 4850 512MB
Seagate Barracuda 7200.12 500GB
Windows 7 64bit Professional

Verder heb ik de instructies uit de eerste post opgevolgd (met de nieuwe drivers van AMD) ik kan alleen niet de RAID expert Utility vinden (behalve dan die website, maar daar snap ik het nut niet van. Dit zal wel aan mij liggen).
Ik heb dus AHCI aan staan, C1E uit (volgens mij..) en al de drivers etc geïnstalleerd.

Ik krijg dan de volgende resultaten met de als ik die benchmark programmaatjes gebruikt:

Alvast bedankt!!
Thijs

[Voor 45% gewijzigd door thijs1234 op 27-12-2010 17:35]

• apokalypse
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 05-12 17:41
Ondanks oud topic toch een succes voor mij:
  • ACHI stond al aan
  • Southbrigde drivers geupdate (http://game.amd.com)
  • ACHI drivers geupdate (via installer) (was voor SB8xx volgens titel, maar ik heb een SB700 en dat was prima)
  • Raidxpert kreeg ik niet aan de praat (login voor lokale site?)
  • C1E uitgezet (stond aan)
Voor:

Na:

[Voor 18% gewijzigd door apokalypse op 03-03-2011 23:13]

• Mr_Size
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:25
Hopelijk is dit topic niet dood, want ik kan wel wat hulp gebruiken ;)

Ik heb een AM3+ mobo en een Phenom II x4 965 CPU. Mijn SSD is een Kingston SSD now 96 GB.
Voordat ik windows ging installen heb ik AHCI aangezet in de BIOS.
Daarna windows installed op de SSD.
Met CristalDiskMark kreeg ik toen de volgende waardes:

Daarna de tips van dit http://www.pc-helpforum.b...or-gebruik-van-een-31445/ forum uitgevoerd:

Ik dacht dat het toen lichtelijk was verbeterd, maar nog steeds niet tevreden..

Hierna heb ik nog de SSD tweak utility gedraaid (autotweak) en werden de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoog...

Windows opstarten gaat best langzaam, duurt langer dan een minuut en het scherm staat vaak een tijdje op zwart voordat het windows bureaublad in beeld komt.

Heeft er iemand tips/ideeën wat ik nog meer kan proberen om de performance te verbeteren?

• tim006
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2019
hoi hoi :)

Ik ben een beetje in de war, hopelijk kan er me iemand wat klaarheid geven;

mijn systeem:

Gigabyte 890gpa-ud3h
4 gig corsair
seasonic x 560
amd 6850 graka
crucial c300 64 gb ssd

Ahci aangezet in bios

win7 geinstalleerd

tweaks uitgevoerd ;

beleid voor schrijfcache ingeschakeld, indexing uitgeschakeld, defrag gecontroleerd , energiebeheer aangepast, superfetch en prefetch uitgeschakeld, trim geverifieerd met fsutil,

Als ik mijn crystaldiskmark results vergelijk met de reviews van mijn ssd op tweakers liggen mijn writes nog altijd laag;

Ik heb me toen nog wat verder verdiept want ssd's zijn toch nog wat nieuw voor me,

Ik draaide de microsoft ahci driver, ik heb deze verwijderd in apparaatbeheer en de amd ahci driver en sb driver van amd's site geplukt en geinstaleerd en gereboot,

Bij AS SSD lees ik nu amd_Sata = OK en 103424 K-OK

=> hiermee ga ik er vanuit dat m'n systeem nu de amd ahci driver gebruikt en dat mijn allignment goed is,

Chrystaldiskmark opnieuw gedraaid en nog steeds slechte write waardes,

Als ik nu echter terug naar apparaatbeheer zie ik bij IDE/ATAPI controllers zowel amd sata controller staan en de standaard ahci 1,0 serial ata controller van microsoft die ik verwijderd had staat daar ook terug,

als ik dan bij schijfstations in app beheer op m'n ssd klik geeft hij bij z'n stuurprogramma nog steeds microsoft aan en niet amd?

Hoe moet ik dit nu interpreteren? Kan er me aub iemand verduidelijken hoe ik correct overschakel van MS AHCI naar AMD AHCI en hoe ik correct terugrol van amd naar ms om alles eens goed te checken met crystaldiskmark,

Is er nog een andere manier om te weten wat nu juist mijn ssd aanstuurt buiten wat AS SSD toont?

Overigens een laatste wild guess; kan het zijn dat mijn write scores laag uitvallen omdat m'n ssd bijna vol staat ? Nog 3 gig beschikbaar?

Momenteel zijn mijn waardes nu;

Tnx in advance

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
De resultaten van mijn Crucial M4 128GB op een AMD SATA2 controller na een versie Windows 7 installatie. Geen tweaks of wat dan ook. Specs staan in m'n sig.

• Drobanir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:30

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Ik heb mijn resultaten eens vergeleken met anderen in dit topic en er lijkt toch iets niet te kloppen. Lezen gaat snel genoeg, maar schrijven niet. Bovendien geeft AS SSD Benschmark voor de "offset/alignment @4k cluster" in het rood "31k bad" aan. Wat dat precies is en hoe ik dat oplos/verbeter weet ik niet.

Specs: Asrock 970 Extreme4 moederbord met een 60GB Crucial M4 op een sata 3-aansluiting. Draaiend met Windows 7 en een heleboel geïnstalleerd. C:\ heeft 26,4 vrije ruimte van 59,6. Lijkt mij voldoende, toch?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• Drobanir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:30

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat alignment van een partitie erg belangrijk is en ik heb met de informatie uit een artikel op lifehacker deze met behulp van Parted Magic gecorrigeerd. AS SSD Benschmark geeft nu de volgende resultaten:

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• thijssie
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
SSD-tje (Samsung 830 128GB) binnen en gelijk getest resultaten vallen niet tegen:
Dacht dat SSD's minder zouden presteren op een AMD moederbord, is blijkbaar onzin :)

System Specs staan in mijn signature.

[Voor 33% gewijzigd door thijssie op 06-03-2012 23:19]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• agoNITE
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 02-12 15:15
thijssie schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 22:40:
SSD-tje (Samsung 830 128GB) binnen en gelijk getest resultaten vallen niet tegen:
Dacht dat SSD's minder zouden presteren op een AMD moederbord, is blijkbaar onzin :)

[afbeelding]

System Specs staan in mijn signature.
Hm ik heb de 64GB Variant van die SSD. Op een Asus M4A89GTD-Pro/USB3 bordje (AMD 890GX + SB850). Wijken mijn waarden nou zo af omdat ik met 100MB heb getest ?

• Tweakers.mette
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13-02-2016
Wat denken jullie van dit :

Dit is een Crucial M4 256GB op een Asrock A785GXH/128M moederbord (AMD 785G - AMD SB710) met AMD Phenom II X4 940 processor en 2x 2GB DDR2 RAM.

Ik heb een paar tweaks gevolgd die hier vermeld staan in deze topic, maar het is mijn eerste SSD, dus had ik graag jullie mening geweten of deze waarden normaal zijn?

• I Am Weasel
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 06-11 23:44
Sorry voor het oude topic-bump, maar ik heb pas een retro-snelle machine in elkaar geschroefd waarop dit topic van toepassing is.

Specs:
Asus M4a79 deluxe
(firmware 4101 met RAID ROM + MISC.BIN file v3.2.1540.15 , AMD AHCI ROM v3.2.1.0)
De raid rom heb ik aangepast vanwege de trage detectietijd,die soms zelfs tot timeouts leidden. Dat was super-irritant... Maar dit is verholpen, nu een consistente detectietijd van 1 sec. De extra ~15 MB/s write performance is mooi meegenomen. En dat laatste geldt ook voor de ahci rom.
Verder:
AMD Phenom II 1090T (3,2 Ghz)
4x2GB Crucial 1066 Mhz 5-7-7
Asus GTX560 Ti 1GB GDDR5
Lite-On SSD LCS-256M6S 256GB

Wat ik eigenlijk kwijt wilde is dat het aanzetten van NCQ voor mijn SSD een enorme boost heeft gegeven, in tegenstelling van wat er staat in de eerste post. (NCQ alleen aanzetten voor niet-SSD drives)

Non-NCQ

With NCQ
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee