60 of 120 gb ?
Verwijderd
120 Gbbeunhaasbaas schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:13:
60 of 120 gb ?
Zal het ook ff in de post zelf vermelden
Informatique in de bocht met Intel SSD's! Weet niet of het wel goed gaat met de prijs daar, maar misschien kun je er een slaatje uit slaan!
http://www.informatique.nl/131701
Is een leuk stukje over trim... http://www.tomshardware.c...d-trim-firmware,2800.html
Met en zonder trim een gigantisch verschil
Met en zonder trim een gigantisch verschil
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Verwijderd
Oei , haal net een van 40 gb ter ondersteuning van me 80 gb , daar komen progs en me pagefile op te staanDominoNL schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:22:
Informatique in de bocht met Intel SSD's! Weet niet of het wel goed gaat met de prijs daar, maar misschien kun je er een slaatje uit slaan!
Lege ssd geeft een mooie hdtune uitslag, beter zelfs dan me 80 GB

As ssd is ook niet verkeerd met 346 punten
Hoe zit het nou precies met trim in raid.. Kan trim wel gebruikt worden op de samsung 470 raid 0 opstelling? OF kan geen enkele raid met trim overweg?
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Verwijderd
Je kan met RT 7 Lite een lite versie maken van Win7,ik zit nu op 3,8Gb voor een Win7 Ultimate met updates,drivers en programma's(Winrar,Quickpar,Grabit,Foxitreader,Nero lite,FTD) dus hou nog dik 25GB over op m'n OCZ Onyx.mace schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:30:
Ik zit met mijn 60GB al krap, 30 is haast niet te doen voor windows 7.
Ik heb geen virtueel geheugen en hibernate uitgeschakeld.
Verwijderd
Wat ik vreemd vindt is dat zodra er een hd aangesloten is op mijn pc de boottijd toeneemt in de windows boot.Heb inmiddels me page en progs op ssd , maar zodra de hd aangesloten wordt ziet die kans de boottijd met twee seconden te verlengen .Die vertraging kan zitten in het feit dat windows toch moet bekijken wat voor volume aangesloten is .
Situatie waarbij disk 0 een ssd met os is , disk1 is een hd en disk2 is een ssd met pagefile en wat progs die met opstarten te maken hebben ,waarbij de hd niet gebruikt wordt ,maar toch een hoop activiteit aangeeft.

Zelfde alleen de hd is losgekoppeld alleen met twee ssd ,waarbij al gelijk opvalt dat de eerste seconden gebruikt wordt , waarbij die met de hd erbij aangesloten het nog een seconden duurt eer er activiteit begint .
Plaatje ziet er heel anders uit met minder iops maar een kortere boottijd , bijna tien seconden

Iedereen een snelle kerst toegewenst
Situatie waarbij disk 0 een ssd met os is , disk1 is een hd en disk2 is een ssd met pagefile en wat progs die met opstarten te maken hebben ,waarbij de hd niet gebruikt wordt ,maar toch een hoop activiteit aangeeft.

Zelfde alleen de hd is losgekoppeld alleen met twee ssd ,waarbij al gelijk opvalt dat de eerste seconden gebruikt wordt , waarbij die met de hd erbij aangesloten het nog een seconden duurt eer er activiteit begint .
Plaatje ziet er heel anders uit met minder iops maar een kortere boottijd , bijna tien seconden

Iedereen een snelle kerst toegewenst

Super he!!Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:10:
/me meldt
Van m'n eindejaars mezelf een Vertex2 120 Gb cadeau gedaan en ingebouwd. M'n BIOS op AHCI gezet, en geprobeerd om Windows te installeren. Alleen wilde mn DVD-rom niet de Windows installatie-DVD niet booten. Ik heb daarna IDE modus weer ingeschakeld, en booten liep als een zonnetje. Windows was in no-time geinstalleeerd. Ging een kopje thee maken, en na die korte tijd stond de installatie al op mijn invoer te wachtenZo snel heb ik Windows nog nooit geinstalleerd.
Daarna met regtweak de AHCI modus toegepast, AHCI in BIOS geactiveerd, en met SSD-tweak de juiste settings gecontroleerd & ingesteld waar nodig. Prima, behalve dat mn DVD-writer nog niet werkte zoals de bedoeling is.
Achteraf bedacht ik me het probleem met mn DVD-writer. Ik had de Vertex in SATA 0 (poort 1 leeg), mijn 2 WD greens HDD van 1TB in poort 2+3, en mn DVD-writer in poort 4 (poort 5 leeg). Maar ..... in het BIOS staat dat alleen SATA 0-3 native mode aankunnen. M'n DVD-writer vervolgens in poort 2 (poort 3 leeg) en mn HDD's in poort 4+5, en alles werkt weer vlekkeloos. Het is maar dat jullie het weten, er is vast iemand die zich ook afvraagt waarom zn DVD niet wil booten
Alles bij elkaar ?
Beste upgrade van de afgelopen tijd, zo snel is mn systeem nooit geweest. Betere upgrade dan een snellere CPU of geheugen denk ik. Simpelweg omdat alle schrijf en lees transacties sneller gaan, gaat alles sneller lijkt wel.
Veel plezier ermee
Vorige week mijn Vertex2 120GB aangeschaft, werkt super stabiel, nog geen enkel probleem mee gehad. Installatie, alles ging als een speer. Hier nog wat benchmarks:

[/url]

[ Voor 39% gewijzigd door Mark81 op 25-12-2010 01:19 ]
Deze vraag is in dit topic meerdere keren beantwoord. Zoek op RAID en Trim.Masterkale1 schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 15:33:
Hoe zit het nou precies met trim in raid.. Kan trim wel gebruikt worden op de samsung 470 raid 0 opstelling? OF kan geen enkele raid met trim overweg?
Welk programma is dit? Ziet er handig uit.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:30:
Wat ik vreemd vindt...
[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 25-12-2010 09:31 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Kan weg, per ongeluk twee posts achter elkaar...
[ Voor 123% gewijzigd door Milmoor op 25-12-2010 09:32 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Verwijderd
Programma bootvisMilmoor schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 09:30:
[...]
Deze vraag is in dit topic meerdere keren beantwoord. Zoek op RAID en Trim.
[...]
Welk programma is dit? Ziet er handig uit.
Copypasta van de helpfile
Windows XP Boot and Resume Analysis Tool
Bootvis is a tool for easily enabling capture and graphical display of boot and resume performance trace data in Windows XP. Bootvis by itself will not change a system's boot or resume performance. Bootvis is intended as an aid to allow designers and manufacturers to characterize their system's performance during Windows startup in order to identify areas for further investigation and opportunities for performance improvement.
Bootvis can be used to analyze Windows XP startup performance from all off or sleep states, including:
System cold boot (power on from the ACPI S5 state)
Resume from hibernate (the ACPI S4, or "suspend to disk" state)
Resume from standby ( the ACPI S3, or "suspend to RAM" state)
Je kan hem instellen om langer te monitoren als de boot zelf ,zo kun je bv ook een bench vastleggen
Heb nieuwe postville gisteren binnen gehad, aangezien mijn oude kapot was, kreeg smart errors en hij wou niet meer opstarten.

Na een volledig nieuwe installatie en voor iets meer dan de helft gevuld. Met de benodigde tweaks die aanbevolen worden door Intel SSD toolbox. Op een Asus M4A89GTD PRO/USB3 ( 890GX )
Volgens mij een prima score

Na een volledig nieuwe installatie en voor iets meer dan de helft gevuld. Met de benodigde tweaks die aanbevolen worden door Intel SSD toolbox. Op een Asus M4A89GTD PRO/USB3 ( 890GX )
Volgens mij een prima score
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 26-12-2010 01:49 ]
Verwijderd
Wat dat SMART betreft heb ik een vraagje;
Ik schreef al eerder dat ik net een Vertex2 120 Gb heb aangeschaft en ingebouwd. Wanneer ik nu mijn PC opstart dan komt tijdens de POST uiteindelijk de AHCI enumeratie cq. installatie aan de beurt. So far so good.
Alleen bij mijn Vertex geeft ie soms een SMART error ("SMART command failed"), en soms ook weer niet. Ik kan er geen herkenbaar patroon in herkennen. Heeft iemand een vermoeden hoe of wat, en waar dat aan kan liggen ?
Ik schreef al eerder dat ik net een Vertex2 120 Gb heb aangeschaft en ingebouwd. Wanneer ik nu mijn PC opstart dan komt tijdens de POST uiteindelijk de AHCI enumeratie cq. installatie aan de beurt. So far so good.
Alleen bij mijn Vertex geeft ie soms een SMART error ("SMART command failed"), en soms ook weer niet. Ik kan er geen herkenbaar patroon in herkennen. Heeft iemand een vermoeden hoe of wat, en waar dat aan kan liggen ?
Gigabyte moederbord toevallig? In dat geval is er al wat eerder over gepost. Er zijn voor sommige GB moederborden nieuwe bios versies die SSD compatibiliteit verbeteren. Ik heb het ook op een P55 bord.Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 10:51:
Wat dat SMART betreft heb ik een vraagje;
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
GB moederbord inderdaad, ik zal eventjes naar eerdere posts zoeken.Bor de Wollef schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:04:
[...]
Gigabyte moederbord toevallig? In dat geval is er al wat eerder over gepost. Er zijn voor sommige GB moederborden nieuwe bios versies die SSD compatibiliteit verbeteren. Ik heb het ook op een P55 bord.
Ik heb al het nieuwste BIOS dus een update zit er niet in. Thx in ieder geval.
Verwijderd
Volgens mij is mijn week oude 60GB Vertex2 gestorven... 
Ik was er mee aan het prutsen omdat ik max write snelheden van 60MB/s haalde, dus vermoedde dat de partitie niet aligned was. Tijdens het installeren van de Paragorn Aligment Tool rebootte Windows 7 spontaan en nu reageert de schijf niet meer. Hij wordt wel gedetecteerd in 't BIOS (soms falen daarbij ook SMART instructies), maar de boel hangt daarna. Ook geprobeert Windows7 opnieuw te installeren, dan wordt de schijf na heel lang wachten ook niet gevonden. Toen heb ik de schijf in mijn laptop geschroefd, zelfde problematiek..
Komt dit iemand dit bekend voor?
edit: heb het nieuwste bios op mijn gigabyte bordje gezet, maar dat lost niets op..
Ik was er mee aan het prutsen omdat ik max write snelheden van 60MB/s haalde, dus vermoedde dat de partitie niet aligned was. Tijdens het installeren van de Paragorn Aligment Tool rebootte Windows 7 spontaan en nu reageert de schijf niet meer. Hij wordt wel gedetecteerd in 't BIOS (soms falen daarbij ook SMART instructies), maar de boel hangt daarna. Ook geprobeert Windows7 opnieuw te installeren, dan wordt de schijf na heel lang wachten ook niet gevonden. Toen heb ik de schijf in mijn laptop geschroefd, zelfde problematiek..
Komt dit iemand dit bekend voor?
edit: heb het nieuwste bios op mijn gigabyte bordje gezet, maar dat lost niets op..
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 13:04 ]
Die nieuwe bios versie die hij bedoelde zijn niet officieel uitgebracht. Op het Forum van OCZ en Tweaktown staan er nieuwe beta bios versies (zelfde als normale bios, maar dan met smart fix).Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:39:
[...]
GB moederbord inderdaad, ik zal eventjes naar eerdere posts zoeken.
Ik heb al het nieuwste BIOS dus een update zit er niet in. Thx in ieder geval.
De beta bios die ik al een paar maanden gebruik op mijn EP-45 DS4 staat ook niet op de Gigabyte website
Verwijderd
Hmmm, da's hetzelfde moederbord als ik hebBlisterin_Bull schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:02:
[...]
Die nieuwe bios versie die hij bedoelde zijn niet officieel uitgebracht. Op het Forum van OCZ en Tweaktown staan er nieuwe beta bios versies (zelfde als normale bios, maar dan met smart fix).
De beta bios die ik al een paar maanden gebruik op mijn EP-45 DS4 staat ook niet op de Gigabyte website
De beta biossen met "improved ssd compatibility" voor de P55 series staan gewoon bij Gigabyte op de site te downloaden. Het zijn wel idd beta's nog.Blisterin_Bull schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:02:
[...]
Die nieuwe bios versie die hij bedoelde zijn niet officieel uitgebracht. Op het Forum van OCZ en Tweaktown staan er nieuwe beta bios versies (zelfde als normale bios, maar dan met smart fix).
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Mensen,
Ik zit met een keuze tussen HDD of SSD en ik hoopte dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de beslissing.
Als eerste even de situatie:
Het betreft een systeem welke in een productie omgeving draait, de machine is ongeveer 3 jaar oud.
De gebruikers heben aan mij gemeld dat het systeem soms slecht reageerde en in de ochtend niet altijd meteen goed wil opstarten.
Ik haal dit systeem altijd aan het einde van het jaar uit de kast om het stofvrij te maken en enkele checks te doen op de hardware.
Dit keer bleek dat de harddisk niet meer helemaal goed is, de harddisk welke er nu inzit is een gewone maxtor 7200rpm sata disk, ik weet dat er ook speciale harddisks zijn voor 24/7 systemen bijvoorbeeld maxtor quickview schijven.
Ik heb nu een disc to disc clone gemaakt met ghost en moet nu een nieuwe harddisk gaan kiezen.
We willen ditmaal eigenlijk een SSD of speciale harddisk gebruiken, aan de ene kant onze voorkeur uit naar een SSD vanwege het feit dat dit geen mechanisch component is. Het komt wel eens voor dat mensen met een kar met materiaal of met een balk tegen de kast botsen waar deze pc inzit.
Vermoedelijk is dit ook de reden dat de schijf in HD-Tune een grafiek geeft met steeds op vergelijkbare plaatsen een grote drop in performance.
Het betreft echter een XP (Home) installatie en ik heb dus een aantal vragen over het gebruik van een SSD met windows XP:
- Hoe betrouwbaar is een SSD (x25-80GB) nu daadwerkelijk ?, ik lees veel verschillende berichten over het aantal
uren dat een SSD meegaat.
- Is een SSD een verstandige keuze in een productie systeem, het betreft geen kritieke data het is gewoon een
XP-Home installatie met een 2 tal software pakketen welke we ook op CD hebben. Bij een crash kunnen we
gewoon een her-installatie doen, data staat op het netwerk.
- Is het goed te doen om een SSD te gebruiken met Windows XP ? Ik weet dat ik wat zaken moet tweaken maar
dat hoeft geen probleem te zijn.
- Als laatste hoe gaat een SSD om met plotseling stroomverlies, soms zetten gebruikers de machine uit met de hoofdschakelaar, ik heb al een UPS besteld welke ik ook in de kast ga plaatsen zodat de machine overgaat op accu en een normale shutdown actie kan uitvoeren maar stel dat dit een keer niet werkt is de kans op data corruptie dan groter als bij een traditionele harddisk ?
- Zou ik bijvoorbeeld meer geheugen moeten bijplaatsen (2GB momenteel) en de swapfile uitzetten ? Dit lijkt me een goed plan, of de swapfile toch nog op een extra schijf plaatsen ?
Het verbaasd mij eigenlijk dat de computer voor de aansturing van een toch vrij prijzige machine eigenlijk maar goedkoop is opgebouwd.
Ik zit met een keuze tussen HDD of SSD en ik hoopte dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de beslissing.
Als eerste even de situatie:
Het betreft een systeem welke in een productie omgeving draait, de machine is ongeveer 3 jaar oud.
De gebruikers heben aan mij gemeld dat het systeem soms slecht reageerde en in de ochtend niet altijd meteen goed wil opstarten.
Ik haal dit systeem altijd aan het einde van het jaar uit de kast om het stofvrij te maken en enkele checks te doen op de hardware.
Dit keer bleek dat de harddisk niet meer helemaal goed is, de harddisk welke er nu inzit is een gewone maxtor 7200rpm sata disk, ik weet dat er ook speciale harddisks zijn voor 24/7 systemen bijvoorbeeld maxtor quickview schijven.
Ik heb nu een disc to disc clone gemaakt met ghost en moet nu een nieuwe harddisk gaan kiezen.
We willen ditmaal eigenlijk een SSD of speciale harddisk gebruiken, aan de ene kant onze voorkeur uit naar een SSD vanwege het feit dat dit geen mechanisch component is. Het komt wel eens voor dat mensen met een kar met materiaal of met een balk tegen de kast botsen waar deze pc inzit.
Vermoedelijk is dit ook de reden dat de schijf in HD-Tune een grafiek geeft met steeds op vergelijkbare plaatsen een grote drop in performance.
Het betreft echter een XP (Home) installatie en ik heb dus een aantal vragen over het gebruik van een SSD met windows XP:
- Hoe betrouwbaar is een SSD (x25-80GB) nu daadwerkelijk ?, ik lees veel verschillende berichten over het aantal
uren dat een SSD meegaat.
- Is een SSD een verstandige keuze in een productie systeem, het betreft geen kritieke data het is gewoon een
XP-Home installatie met een 2 tal software pakketen welke we ook op CD hebben. Bij een crash kunnen we
gewoon een her-installatie doen, data staat op het netwerk.
- Is het goed te doen om een SSD te gebruiken met Windows XP ? Ik weet dat ik wat zaken moet tweaken maar
dat hoeft geen probleem te zijn.
- Als laatste hoe gaat een SSD om met plotseling stroomverlies, soms zetten gebruikers de machine uit met de hoofdschakelaar, ik heb al een UPS besteld welke ik ook in de kast ga plaatsen zodat de machine overgaat op accu en een normale shutdown actie kan uitvoeren maar stel dat dit een keer niet werkt is de kans op data corruptie dan groter als bij een traditionele harddisk ?
- Zou ik bijvoorbeeld meer geheugen moeten bijplaatsen (2GB momenteel) en de swapfile uitzetten ? Dit lijkt me een goed plan, of de swapfile toch nog op een extra schijf plaatsen ?
Het verbaasd mij eigenlijk dat de computer voor de aansturing van een toch vrij prijzige machine eigenlijk maar goedkoop is opgebouwd.
Verwijderd
Thx nogmaals voor de tip Blisterin_Bull. Ik heb via het forum van OCZ een nieuwe versie van mijn BIOS gevonden die de SMART problemen heeft opgelost. Het AHCI scannen verloopt nog sneller ook. Beter kan nietVerwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:32:
[...]
Hmmm, da's hetzelfde moederbord als ik heb(EP-P45-DS4, rev.1.0) Dus die kan ik daar vinden ?
You're welcome
Zo valt er toch nog leven te persen uit het S775 platform. Heb een maandje geleden ook nog een QX9650 Extreme via eBay gekocht. Dat vindt x264.exe heel liev van me. Nog maar weer kijken voor een nieuwe ssd aangezien ik nog maar 3GB vrij heb op m'n laptop. Zal wel een vertex 2 oid worden. Dan gaat de Postville uit m'n PC naar de laptop en de nieuwe vertex in m'n desktop De 60GB G.Skill doneer ik dan aan het goede doel ( aan een vriend die nog op zo'n aftandse hdd z'n OS heeft staan
).
Ik ga ook voor een SSD heb ik besloten. Qua prijs/kwaliteit is 120GB het beste wat je kan hebben volgens mij.
Zonder dat ik 20 reacties verwcht hierop: maar wat is nou beter:
de OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB of de
Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB
(gewoon voor dagelijks office, internet en soms flight simulator X gebruik...?)
Zonder dat ik 20 reacties verwcht hierop: maar wat is nou beter:
de OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB of de
Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB
(gewoon voor dagelijks office, internet en soms flight simulator X gebruik...?)
Toch maar een weblog?
Denk dat ze elkaar niet veel zullen maken qua ervaring.
Intel doet het iets beter op random writes, Vertex2 veel beter op sequential writes.
Intel doet het iets beter op random writes, Vertex2 veel beter op sequential writes.
Verwijderd
Een SSd is betrouwbaar omdat die geen bewegende delen bevat ,maar je moet nooit vertrouwen op een medium als onfeilbaar Dus je doet slim om gelijk een duplicaat ssd klaar te zetten ,zodat door een falende ssd de productie hooguit 5 minuten vertraging oploopt . Xp draait goed van ssd , je moet alleen de partities maken met een moderner os om gealignde partities te krijgen die geschikt zijn voor SSD .En Xp herkend een ssd puur als hd ,dus trim wordt niet ondersteund .dutch_warrior schreef op maandag 27 december 2010 @ 11:50:
Mensen,
- Hoe betrouwbaar is een SSD
- Is een SSD een verstandige keuze in een productie systeem,
- Als laatste hoe gaat een SSD om met plotseling stroomverlies, soms zetten gebruikers de machine uit met
Na lang zoeken hoop ik hier het antwoord te vinden: welke SSD van 64gb tot 100gb kan probleemloos samenwerken met de Asrock 890GX extreme3 of 870 extreme3 moederborden? Ik krijg gelukkig genoeg waarschuwing dat sommige SSD's niet zouden kunnen werken, maar ik vind echt nergens welke dan WEL werken. Ik kan zelfs niet gevonden krijgen welke SATA3 controller deze moederborden hebben.
Ik heb 2 maanden geleden ditzelfde moederbord gebruikt voor het bouwen van een pc voor mijn ouders. Als SSD heb ik een OCZ 60 Gb gebruikt. Alles draaide direct uit de doos prima. Toen ik het met de kerst nog eens navroeg, kreeg ik een paar big smilesTunboy schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:21:
Na lang zoeken hoop ik hier het antwoord te vinden: welke SSD van 64gb tot 100gb kan probleemloos samenwerken met de Asrock 890GX extreme3 of 870 extreme3 moederborden? Ik krijg gelukkig genoeg waarschuwing dat sommige SSD's niet zouden kunnen werken, maar ik vind echt nergens welke dan WEL werken. Ik kan zelfs niet gevonden krijgen welke SATA3 controller deze moederborden hebben.
Zoals je hier paar berichten boven mij kan zien werkt de postville perfect op mijn 890GX.Tunboy schreef op maandag 27 december 2010 @ 20:21:
Wat performance nummers van een Raid 1 met 2 Intel X25-M 160GB drives.
Ik denk dat de raid controller cache van de H700 van 1 GB de hogere sequentiele read speed verklaart.
Je kan duidelijk verschil zien in de (mindere) hoeveelheid random IO met de CFQ scheduler versus noop/deadline zien.
Dell R710, 12GB ram, 2 Xeon E5506, 2.13Ghz, PERC H700, Bonnie++
De noop scheduler is eigenlijk de enige juiste keus met raid controllers, deze doen overwegend allemaal command queuing in de firmware.
Ook nog even een testje gedaan met XFS in plaats van Ext3
raid 1, elevator noop
Dat is toch dik 900 IOs per seconde erbij. Het loont wel de moeite.
Ter vergelijking met Sata disken, 4 disk raid 10, elevator noop, ext3.
Ik denk dat de raid controller cache van de H700 van 1 GB de hogere sequentiele read speed verklaart.
Je kan duidelijk verschil zien in de (mindere) hoeveelheid random IO met de CFQ scheduler versus noop/deadline zien.
Dell R710, 12GB ram, 2 Xeon E5506, 2.13Ghz, PERC H700, Bonnie++
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| Raid 1, elevator cfq Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP debian 24064M 100142 17 59742 7 328414 16 2504 79 Latency 1595ms 423ms 27734us 429ms Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- debian -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ Latency 458us 586us 604us 353us 44us 60us Raid 1, elevator noop Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP debian 24064M 100325 16 74060 9 330151 15 3381 108 Latency 1788ms 356ms 278ms 795us Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- debian -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ Latency 368us 581us 607us 344us 44us 58us Raid 1, elevator deadline Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP debian 24064M 96090 15 73223 9 328418 15 3327 106 Latency 877ms 459ms 278ms 1658us Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- debian -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ Latency 328us 547us 577us 361us 32us 47us |
De noop scheduler is eigenlijk de enige juiste keus met raid controllers, deze doen overwegend allemaal command queuing in de firmware.
Ook nog even een testje gedaan met XFS in plaats van Ext3
raid 1, elevator noop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP debian 24064M 101003 8 74448 7 334716 15 4178 116 Latency 520ms 610ms 4810us 2140us Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- debian -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 8565 33 +++++ +++ 8537 32 5958 25 +++++ +++ 3111 13 Latency 11266us 112us 4872us 300ms 28us 614ms |
Dat is toch dik 900 IOs per seconde erbij. Het loont wel de moeite.
Ter vergelijking met Sata disken, 4 disk raid 10, elevator noop, ext3.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Version 1.96 ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random- Concurrency 1 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks-- Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP debian 24064M 134213 21 72831 8 206344 9 487.0 15 Latency 2479ms 2340ms 1383ms 431ms Version 1.96 ------Sequential Create------ --------Random Create-------- debian -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete-- files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP 16 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ Latency 11671us 586us 628us 320us 59us 61us |
[ Voor 23% gewijzigd door databeestje op 29-12-2010 16:30 ]
Ik zit te overwegen om toch een SSD te halen voor mijn Win7 en andere progss, en waarschijnlijk ook een paar games...
Alleen vraag ik mezelf nu af op 60 GB genoeg is voor mij (aangezien ik BO, Grid, Hawx2 speel via steam)
Heb nog niet uitgezocht of ik dit ook op (bijvoorbeeld) de D: schijf kan laten installeren. Maar dat zoek ik wel uit..
Mijn vraag:
* Is 60 GB genoeg voor win7 en games ?
* Zo ja, welke van deze 2 zouden jullie mij aanraden:
OCZ Vertex http://tweakers.net/price...5-inch-60gb.html#tab:info
Kingston SSDnow http://tweakers.net/price...drive)-64gb.html#tab:info
Ik hoor het graag jullie meningen
Alleen vraag ik mezelf nu af op 60 GB genoeg is voor mij (aangezien ik BO, Grid, Hawx2 speel via steam)
Heb nog niet uitgezocht of ik dit ook op (bijvoorbeeld) de D: schijf kan laten installeren. Maar dat zoek ik wel uit..
Mijn vraag:
* Zo ja, welke van deze 2 zouden jullie mij aanraden:
OCZ Vertex http://tweakers.net/price...5-inch-60gb.html#tab:info
Kingston SSDnow http://tweakers.net/price...drive)-64gb.html#tab:info
Ik hoor het graag jullie meningen
Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //
Steam installeert alleen naar waar Steam zit. Dus staat steam op C: dan kan je, zo ver ik weet, games niet op D: installeren. Plus, games wil je wel op je SSD, je zal echt flinke verbeteringen ervaren in load-times.Soundstorm2010 schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:08:
Mijn mening: ik denk het niet. Ik speel ongeveer dezelfde spellen als jij en mijn 80gb Raptor zit tot de nok toe vol (heb zelfs mn page-file ergens anders moeten zetten). Tenzij je regelmatig spellen wist, zou ik voor groter kiezen.Mijn vraag:
De vertex. Maar wederom: ik denk dat het te krap is.* Zo ja, welke van deze 2 zouden jullie mij aanraden:
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Verwijderd
XanderDrake schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:28:
[...]
Steam installeert alleen naar waar Steam zit. Dus staat steam op C: dan kan je, zo ver ik weet, games niet op D: installeren. Plus, games wil je wel op je SSD, je zal echt flinke verbeteringen ervaren in load-times.
[...]
offtopic:
Dat vind ik dan een flinke tekortkoming van Steam.
Niet passend bij de huidige SSD-situatie waar je er soms (vaak) voor wilt kiezen om games etc. op een andere schijf te installeren
Dat vind ik dan een flinke tekortkoming van Steam.
Niet passend bij de huidige SSD-situatie waar je er soms (vaak) voor wilt kiezen om games etc. op een andere schijf te installeren
Je kan met wat fancy werk wel individuele games op een andere schijf zetten (meer bepaald via symlinks). Erg handig, maar heeft wel wat voeten in de aarde.XanderDrake schreef op woensdag 29 december 2010 @ 15:28:
[...]
Steam installeert alleen naar waar Steam zit. Dus staat steam op C: dan kan je, zo ver ik weet, games niet op D: installeren. Plus, games wil je wel op je SSD, je zal echt flinke verbeteringen ervaren in load-times.
[...]
Mijn mening: ik denk het niet. Ik speel ongeveer dezelfde spellen als jij en mijn 80gb Raptor zit tot de nok toe vol (heb zelfs mn page-file ergens anders moeten zetten). Tenzij je regelmatig spellen wist, zou ik voor groter kiezen.
[...]
De vertex. Maar wederom: ik denk dat het te krap is.
60 GB is héél krap hoor; ik speel alleen WoW en TF2 en vind mijn 80 GB aan de krappe kant.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Verwijderd
Je kan toch een partitie D aanmaken en daar steam op installeren , als die dan vol zit is die drive letter heel makkelijk om te zetten naar een ander medium ,hetzij ssd of hd .Je moet wel van te voren weten hoe groot je os partitie moet zijn ,wat dat betrefd zou ik zeggen zo klein mogelijk ivm met backups van je os partitie .
Je kan steam gewoon verplaatsen naar om het even welke map of drive.
Gewoon alles uit je steam map verwijderen behalve steam.exe en de map steamapps.
Als je daarna steam terug draait dan word alle andere files terug aangemaakt en geupdate.
In de map steamapps staan de volledige spelen. Dus je verplaats die gewoon mee en dan werkt alles prima.
Steam doet de rest.
En ik kan het weten want ik heb vandaag net steam van mijn SSD's naar mijn RAID5 geplakt. (om ruimte te maken op mijn SSD's. Zelfs 320 GB is DIK TE WEINIG)
89 GB aan 325 MB/s W00t !
Gewoon alles uit je steam map verwijderen behalve steam.exe en de map steamapps.
Als je daarna steam terug draait dan word alle andere files terug aangemaakt en geupdate.
In de map steamapps staan de volledige spelen. Dus je verplaats die gewoon mee en dan werkt alles prima.
Steam doet de rest.
En ik kan het weten want ik heb vandaag net steam van mijn SSD's naar mijn RAID5 geplakt. (om ruimte te maken op mijn SSD's. Zelfs 320 GB is DIK TE WEINIG)
89 GB aan 325 MB/s W00t !
[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 30-12-2010 01:33 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Ja, maar het idee is natuurlijk je meest gespeelde spellen wél op je SSD te zetten, en de rest op de trage schijf (niet iedereen heeft als "trage schijf" een RAID 5 hangen).
Zo dus ook bij mij: TF2 staat op mijn SSD, al de rest van steam (braid, worms, allerlei shit waar load times me niet raken) op mijn notebook 5400rpm schijfje ernaast (zit op een laptop). Dat kan dus niet in steam, zonder symlinks.
Zelfde verhaal voor WoW: mijn game staat écht wel op mijn SSD (waar heb ik dat ding anders voor) maar de update folders staan op mijn draaiende schijf.
Zo dus ook bij mij: TF2 staat op mijn SSD, al de rest van steam (braid, worms, allerlei shit waar load times me niet raken) op mijn notebook 5400rpm schijfje ernaast (zit op een laptop). Dat kan dus niet in steam, zonder symlinks.
Zelfde verhaal voor WoW: mijn game staat écht wel op mijn SSD (waar heb ik dat ding anders voor) maar de update folders staan op mijn draaiende schijf.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
IK kom nu niet aanzetten met een vraag over welke SSD in moet kopen, want ik heb nu de OCZ Vertex 2 120 GB gekocht. Maar mijn vraag is hoe ik windows 7 op mijn SSD moet installeren? Kan ik zodra mijn SSD erin, gewoon windows 7 erop installeren? Of moet ik eerst nog bepaalde dingen doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Jay-7AC op 30-12-2010 09:02 ]
Op mijn Intel 80 GB SSD staat mijn complete installatie (o.a. Windows 7, Office 2010 en CoD MW2) en dan nog de helft beschikbaar, enkel mijn virtuele machines en ISO's staan op een tweede 250 GB HDD.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Verwijderd
Dat is nu nog een probleem omdat de ssd gewoon nog niet zo groot is ,en als ze wel groot zijn zijn ze gelijk vrij prijzig . Ben er wel een voorstander van om een systeem zonder hd te laten functioneren , want een hd die alleen aangesloten is ,onderhoudt contact met het systeem en het os . Dan is de acces time de belangrijkste factor om een schijf in te delen in verschillende snelheids groepen .Dus een raptor of een schijf met lagere acces times zoals de cheetah die bijna zo laag is als een ssd zal minder vertragen als een Samsung f3
Boot van ssd is ongeveer tien seconden,met een raptor erbij ongeveer 10.4 seconden ,met een Samsung F3 ongeveer 12.6 seconden .Allebij aangesloten doet die in 13.2seconden,dat is 30 procent van de totale boottijd ,en dan worden ze niet gebruikt
Heb al een rij hardware disabled op mijn pc ,de floppy ,dvd , hd , Com poorten ,usb poorten .
Voordeel van de sata is hot swappable , dus je kan je hd op elk moment erbij steken
Boot van ssd is ongeveer tien seconden,met een raptor erbij ongeveer 10.4 seconden ,met een Samsung F3 ongeveer 12.6 seconden .Allebij aangesloten doet die in 13.2seconden,dat is 30 procent van de totale boottijd ,en dan worden ze niet gebruikt
Heb al een rij hardware disabled op mijn pc ,de floppy ,dvd , hd , Com poorten ,usb poorten .
Voordeel van de sata is hot swappable , dus je kan je hd op elk moment erbij steken
Of je nou een SSD of een HDD aan je sata poort hangt maakt voor de installatie niets uit.Jay-7AC schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:00:
Kan ik zodra mijn SSD erin, gewoon windows 7 erop installeren?
Verwijderd
Zeker weten dat AHCI aan staat in je BIOS, en dat je DVD-rom op een poort is aangesloten die "native mode" kan.Jay-7AC schreef op donderdag 30 december 2010 @ 09:00:
IK kom nu niet aanzetten met een vraag over welke SSD in moet kopen, want ik heb nu de OCZ Vertex 2 120 GB gekocht. Maar mijn vraag is hoe ik windows 7 op mijn SSD moet installeren? Kan ik zodra mijn SSD erin, gewoon windows 7 erop installeren? Of moet ik eerst nog bepaalde dingen doen.
Ter verduidelijking:
Althans bij mij gaf AHCI moeite met de DVD-rom in een poort die niet "native mode" ondersteunde. Mijn BIOS heeft 6 poorten (0-5) en alleen poort 0-3 kunnen native mode. Ik heb het zo opgelost dat de SSD in poort 0 zit (1 leeg), de DVD-rom in 2 (3 leeg) en mn HDD's in poort 4 en 5.
SSD in de laptop uiteindelijk. Ik zit alleen een beetje met de resultaten.
Duidelijkheid:
Vertex 2 60GB
PM55 chipset

Kan ook in de bios geen optie over ahci of wat dan maar ook vinden. (erg compacte bios
)
Duidelijkheid:
Vertex 2 60GB
PM55 chipset

Kan ook in de bios geen optie over ahci of wat dan maar ook vinden. (erg compacte bios
[ Voor 20% gewijzigd door Xentor op 30-12-2010 23:33 ]
- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
Thanks voor je antwoorden, ik ga het proberen.
Als ik mijn laptop herstart, dan druk ik op F2 om in het BOOT- scherm te komen, maar daar zie ik niks over AHCI (wat het dan ook moge zijn) of iets over "native mode", dus hoe kom ik daar?Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:10:
[...]
Zeker weten dat AHCI aan staat in je BIOS, en dat je DVD-rom op een poort is aangesloten die "native mode" kan.
Ter verduidelijking:
Althans bij mij gaf AHCI moeite met de DVD-rom in een poort die niet "native mode" ondersteunde. Mijn BIOS heeft 6 poorten (0-5) en alleen poort 0-3 kunnen native mode. Ik heb het zo opgelost dat de SSD in poort 0 zit (1 leeg), de DVD-rom in 2 (3 leeg) en mn HDD's in poort 4 en 5.
[ Voor 174% gewijzigd door Jay-7AC op 30-12-2010 23:45 ]
laptop/fabrikant pc of een eigen samengestelde (wetende moederbord type etc)?Jay-7AC schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:35:
[...]
Als ik mijn laptop herstart, dan druk ik op F2 om in het BOOT- scherm te komen, maar daar zie ik niks over AHCI (wat het dan ook moge zijn) of iets over "native mode", dus hoe kom ik daar?
Het is een Sony Vaio E serie. En Hebben deze poorten ook te maken met dat ik mijn SSD moet partitioneren en dat hij aandaf dat dat niet kon!
Ben bang dat je die optie dan niet hebt, zelfde hier met een vaio F. Kan er ook voor de rest weinig over vinden of dit standaard is, maar ga er wel van uit.Jay-7AC schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:53:
Het is een Sony Vaio E serie. En Hebben deze poorten ook te maken met dat ik mijn SSD moet partitioneren en dat hij aandaf dat dat niet kon!
Verwijderd
Ja, je gaf niet aan dat het om een laptop ging. Ik ging er dus van uit dat het om een "desktop" PC ging. Aangezien ik zelf geen laptop heb, kan ik je niet verder helpen.Jay-7AC schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:35:
[...]
Als ik mijn laptop herstart, dan druk ik op F2 om in het BOOT- scherm te komen, maar daar zie ik niks over AHCI (wat het dan ook moge zijn) of iets over "native mode", dus hoe kom ik daar?
Dus dat is ook een optie; de SSD in een andere pc formateren en dan de SSD weer terug plaatsen en Windows installeren! Ik ga dit proberen, jullie horen nog van me.
[ Voor 95% gewijzigd door Jay-7AC op 31-12-2010 15:40 ]
Ik had nergens last van, had m extern al keer aan pc gehangen en geformateerd. Daarna in laptop en die vond hem gewoon zonder problemen in de windows 7 installatie.Jay-7AC schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:31:
[...]
Maar weten jullie wel hoe ik de schijf moet partitioneren, zodat ik Windows gewoon kan installeren? En Xentor hoe heb jij je vertex SSD dan in je laptop gekregen? Want ik die wel in je specs dat er een SSD inzit.
En ik ben even gaan testen, Windows Vista installeert hij wel gewoon, maar als ik Windows 7 erin doe doet hij het niet. Dan geeft hij steeds aan Invalid media type reading drive C
[ Voor 3% gewijzigd door Xentor op 31-12-2010 11:39 ]
Verwijderd
Xentor schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:33:
SSD in de laptop uiteindelijk. Ik zit alleen een beetje met de resultaten.
Dat zijn mooie getallen , dat is vele malen sneller als elke hd .Mischien haal je niet het uiterste uit de ssd , maar die ssd haalt wel het uiterste uit je notebook.In het echte leven zijn die verschillen niet zo groot , alleen met benchmarks zul je dat zien .Voor de rest gaat het erom hoe snel die opstart ,je progs opstarten en hoe die aanvoelt .Dat is de bedoeling van een ssd alles moet soepel en snel geladen worden , dan weet je dat het goed zit
Dus dat is ook een optie; de SSD in een andere pc formateren en dan de SSD weer terug plaatsen en Windows installeren! Ik ga dit proberen, jullie horen nog van me.
Zolang het OS maar wel Windows 7 is ivm partitie alignment lijkt mij dat inderdaad geen issue. Maar booten vanaf windows 7 DVD en dan formatteren werkt echt niet?Jay-7AC schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:42:
Nee, dan geeft hij error die zegt; invalde media type reading drive C. Dus ik ga het maar viaceen andere pc doen,
En dit is een nieuwe schijf? Ook de enige schijf die op dat moment aan de pc hangt? Dus dat de setup niet een andere HDD of je dvd drive bijvoorbeeld als C markeert?Jay-7AC schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:21:
Nee, dan geeft hij error die zegt; invalde media type reading drive C. Dus ik ga het maar viaceen andere pc doen,
Het is de enige schijf ja, maar het gekke is is dat als ik Windows Vista wil installeren, dat ik deze wel vanaf de cd kan booten en partitioneren en installeren. Dus misschien is het windows 7 cd'tje de boosdoener.
W7 doet dat partitie alignment toch automatisch?xxxneoxxx schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:54:
[...]
Zolang het OS maar wel Windows 7 is ivm partitie alignment lijkt mij dat inderdaad geen issue.
Verwijderd
Is mijn corsair f120 een dud off is ie goedzo ?

Ik twijfel nog steeds.
Had in begin ook score index 7.8 in windows 7 nu nog maar 7.5
Daarom twijfel ik off mischien iets mis is met me ssd.
draai pas 34 uur op deze ssd.
heb wel een en ander getweaked.

Ik twijfel nog steeds.
Had in begin ook score index 7.8 in windows 7 nu nog maar 7.5
Daarom twijfel ik off mischien iets mis is met me ssd.
draai pas 34 uur op deze ssd.
heb wel een en ander getweaked.
hij is goed...
mijn corsair f60 haalt ook zulke resultaten en die draait al iets langer, mischien even updaten naar 2.0 firmware dan wordt ie weer wat sneller
mijn corsair f60 haalt ook zulke resultaten en die draait al iets langer, mischien even updaten naar 2.0 firmware dan wordt ie weer wat sneller
[ Voor 83% gewijzigd door SupremeRick op 01-01-2011 02:29 ]
PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i
Verwijderd
draaidt al 2.0 firmware
zo als verwacht ook als nieuwe corsair f120 koopt.
zou teleurgestelt zijn als er een oude firmware op iets zit dat ik net nieuw koop
zo als verwacht ook als nieuwe corsair f120 koopt.
zou teleurgestelt zijn als er een oude firmware op iets zit dat ik net nieuw koop
Zo gister mijn schijfje voor mijn B-day gehad.. Ingebouwd, niet eens de BIOS gechecked maar gewoon met de W7 DVD erin opstarten en hoppa!!! Wow, dingen kunnen soms zo mooi zijn. Bedankt voor jullie support!
En gelukkig nieuw tweak jaar!
En gelukkig nieuw tweak jaar!
MorgothG schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:41:
Hej hallo,
Ik heb al goed gelezen maar in 6 delen en honderden bladen misschien duizenden posts dacht ik, kom even een kort vraagje moet kunnen.
Op mijn p5n32-e sli (680i dus zonder AHCI) bordje wil ik een Vertex 2 van 60GB prikken en van Vista64 naar W7 gaan. Nu vraag ik mij het volgende af wat betreft de makkelijkste installatie.
1 stekker uit C: met Vista erop
2 SSD aansluiten
3 W7 installen en die SSD wordt automatisch C:
Comp uit en HDD eraan die dan automatisch d: wordt.
4 Comp aan.. start hij dan automatisc via de C: dus de SSD of kan ik dan kiezen OF begint Vista ineens..
Ik wil gewoon geen gedoe
En als hij het niet doet met de SSD (om wat voor reden dan ook) dan kan ik toch gewoon mij oude C: weer inprikken en Vista draait weer vanouds toch?
Please een beetje input zodat ik zonder gedoe bloed zweet en tranen lekker kan installen.
Concreet:
1 kan de volgorde van hd los, SSD met W7 wordt C:, oude schijf wordt d: en start geen Vista
2 kan ik bij problemen oid gewoon de SSD weer losmaken waarbij de C: weer gewoon Vista start.
THANKS alvast! En nogmaals sorry want deze info is er vast verspreid over het forum maar ik heb het geprobeerd maar kan het niet allemaal bij elkaar vinden.
Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"
heren eerder heb ik het al gezegd. Maar ik krijg mijn OCZ Vertex 2 120gb nog steeds niet van firmware geupdate. Ook CrystalDiskInfo kan de schijf niet zien. Dus de firmware kan ik niet checken.
Er werd iets gezegt over verschillende drivers. (hoewel ik ergens gelezen heb dat voor de OCZ Vertex 2 op Windows 7 x64 de windows stock drivers het beste werken) zou ik daar toch graag meer van horen. Ik kan weinig vinden mbt de verschillende drivers. Het OCZ forum wil bij mij niet eens werken. of het is wel een heel leeg forum waar nagenoeg niets op staat.
Er werd iets gezegt over verschillende drivers. (hoewel ik ergens gelezen heb dat voor de OCZ Vertex 2 op Windows 7 x64 de windows stock drivers het beste werken) zou ik daar toch graag meer van horen. Ik kan weinig vinden mbt de verschillende drivers. Het OCZ forum wil bij mij niet eens werken. of het is wel een heel leeg forum waar nagenoeg niets op staat.
Always look on the bright side of life.
klopt het dat intel zeer binnekort nieuwe SSD's introduceert? die als het goed is ook nog eens een stuk goedkoper zouden moeten zijn!
enige idee wanneer en wat de prijzen zijn?
Bedankt voor de hulp met mijn SSD Vertex 2 90GB, zit in mijn laptop en Windows 7 staat erop. Het enige is dat mijn SSD bij lange na niet zo snel schrijft als dat hij zou moeten doen, hij begint bij de 130MB/S en zakt daarna af naar 30MB/S, kan iemand mij vertellen wat ik hieraan moet doen?
Ik ben er ook op aan het wachten, maar geen idee hoe lang het nog kan gaan duren, het blijft angstvallig stil...Saven schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 18:00:
klopt het dat intel zeer binnekort nieuwe SSD's introduceert? die als het goed is ook nog eens een stuk goedkoper zouden moeten zijn!
Volgens Intel zou hij in het laatste kwartaal van 2010 of het eerste kwartaal van 2011 worden geintroduceerd.
Ik denk dat je over een kleine week meer weet vanwege de CESblacktarantulaX schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:17:
[...]
Ik ben er ook op aan het wachten, maar geen idee hoe lang het nog kan gaan duren, het blijft angstvallig stil...
Volgens Intel zou hij in het laatste kwartaal van 2010 of het eerste kwartaal van 2011 worden geintroduceerd.
Verwijderd
Zat een beetje te kriebelen ,want als je twee ssd s hebt die nog niet in raid staan,valt er nog wel iets snellers van te maken .Het zijn alleen twee verschillende maten een postville 80 en 40 GB ,waarbij de acces times wel dicht bij mekaar liggen , De eerste benches zijn niet zo geweldig .maar als ik de bootijd vergelijk van een ssd met twee in raid is er toch een behoorlijke vooruitgang geboekt.

Het flitst er in een keer op ,oftwel flash

Edit, de stripe size stond op default van 128 ,schijnt dat ssd op 16 moeten draaien ,dat geeft benches die better passen bij deze ssd ,uitgaande van de langzaamste . De totale iops bij kleine files is een stuk minder als de enkele g80 .maar de bandreedte neemt toe wat de bootijd op 5 seconden brengt

Het flitst er in een keer op ,oftwel flash

Edit, de stripe size stond op default van 128 ,schijnt dat ssd op 16 moeten draaien ,dat geeft benches die better passen bij deze ssd ,uitgaande van de langzaamste . De totale iops bij kleine files is een stuk minder als de enkele g80 .maar de bandreedte neemt toe wat de bootijd op 5 seconden brengt

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 12:00 . Reden: edit benchje toegevoegd ]
Wauw, dat is toch een dikke .... 0.718 seconden... net zo snel als je met je ogen kunt knipperen?Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:37:
Zat een beetje te kriebelen ,want als je twee ssd s hebt die nog niet in raid staan,valt er nog wel iets snellers van te maken .Het zijn alleen twee verschillende maten een postville 80 en 40 GB ,waarbij de acces times wel dicht bij mekaar liggen , De eerste benches zijn niet zo geweldig .maar als ik de bootijd vergelijk van een ssd met twee in raid is er toch een behoorlijke vooruitgang geboekt.
[afbeelding]
Het flitst er in een keer op ,oftwel flash![]()
[afbeelding]
Edit, de stripe size stond op default van 128 ,schijnt dat ssd op 16 moeten draaien ,dat geeft benches die better passen bij deze ssd ,uitgaande van de langzaamste . De totale iops bij kleine files is een stuk minder als de enkele g80 .maar de bandreedte neemt toe wat de bootijd op 5 seconden brengt![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Inderdaad een forse verbetering....
Zit ook al een tijdje te wachten op CES. Ik woon en werk nu in China en de Intel SSD's zijn de laatste maand ineens in prijs gedaald. Vaak een indicatie dat er iets nieuws gaat komen. Een 80GB kost hier nu 1050RMB in OEM versie en ongeveer 1100 in retail. Niet zo lang geleden was dat nog rond de 1200-1300RMB.Bartjuh schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:27:
[...]
Ik denk dat je over een kleine week meer weet vanwege de CES
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Ik wacht er ook op. Zag al wel een mooie aanbieding maar ik hoop dat die nieuwe intel's een stuk beter GB/prijs geven. Kan gelukkig nog wel een paar maanden wachten. Zal wel mooi zijn als ze komen na dat ik vakantie geld heb ontvangen.blacktarantulaX schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:17:
[...]
Ik ben er ook op aan het wachten, maar geen idee hoe lang het nog kan gaan duren, het blijft angstvallig stil...
Verwijderd
Dat is meer als tien procent ,wat aanzienlijk is op zo een tijdregmaster schreef op zondag 02 januari 2011 @ 18:18:
[...]
Wauw, dat is toch een dikke .... 0.718 seconden... net zo snel als je met je ogen kunt knipperen?
Inderdaad een forse verbetering....
Het is wel een XP zonder NET software ,die NET heb je helemaal niet nodig voor de meeste aplicaties .
Geheugenverbruik onder iddle is gezakt naar ongeveer 170MB.
Goed, de Crucial RealSSD C400 is eindelijk gelanceerd.
Veel is er nog niet over bekend, enkel dat het topmodel (512GB) een sequentiële schrijfsnelheid van 260MB/s haalt. Lezen gaat met 415MB/s. Verder worden 25nm MLC-geheugenchips gebruikt en komt de controller bij Marvell vandaan.
Het sequentiële gedeelte deert mij niet zo, ik wil meer weten over 4K en random I/O
Veel is er nog niet over bekend, enkel dat het topmodel (512GB) een sequentiële schrijfsnelheid van 260MB/s haalt. Lezen gaat met 415MB/s. Verder worden 25nm MLC-geheugenchips gebruikt en komt de controller bij Marvell vandaan.
Het sequentiële gedeelte deert mij niet zo, ik wil meer weten over 4K en random I/O
Heb even een vraag waar ik zelf niet uit kom, en het gaat om het volgende
Heb een SSD Vertex2 120 GB aangesloten op de intelcontroler ich10, heb ook 2 WD 1TB Black, maar die wil ik in Raid0 doen op de controler, en de vertex 120gb zo laten, alleen jullie voelen hem al aankomen (behoud ik dan mijn Trim Functie op de vertex2 120GB. want hij gaat van AHCI af en op Raid natuurlijk) hoe werkt zo iets, en wie kan mij daar het fijne van vertellen.
Heb een SSD Vertex2 120 GB aangesloten op de intelcontroler ich10, heb ook 2 WD 1TB Black, maar die wil ik in Raid0 doen op de controler, en de vertex 120gb zo laten, alleen jullie voelen hem al aankomen (behoud ik dan mijn Trim Functie op de vertex2 120GB. want hij gaat van AHCI af en op Raid natuurlijk) hoe werkt zo iets, en wie kan mij daar het fijne van vertellen.
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Good stuff, maar ik wil wel eens weten hoe het met write amplification zit (gezien 25nm NAND weer een stapje terugdoet in gegarandeerde durability en nu nog maar 1k/3k cycles beschrijfbaar is afhankelijk van het aantal bits per cel). En vervolgens wil ik ook wel eens weten hoe de SF-2000 hier tegenover gaat staan. En wat beide controllers aan GC doen.DaMarcus schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:41:
Goed, de Crucial RealSSD C400 is eindelijk gelanceerd.
Veel is er nog niet over bekend, enkel dat het topmodel (512) een sequentiële schrijfsnelheid van 260MB/s haalt. Lezen gaat met 415MB/s. Verder worden 25nm MLC-geheugenchips gebruikt en komt de controller bij Marvell vandaan.
Anyway, exciting times!
Zolang je de intel RST driver gebruikt, werkt dat prima. TRIM werkt voor non-raid-members.MiskentTalent schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:47:
.. alleen jullie voelen hem al aankomen (behoud ik dan mijn Trim Functie op de vertex2 120GB. want hij gaat van AHCI af en op Raid natuurlijk) hoe werkt zo iets, en wie kan mij daar het fijne van vertellen.
Hmmm, sinds een week ineens dat de pc bij het Windows 7 opstarten (Er staat Windows in beeld, maar die balletjes beginnen niet te verschijnen) blijft hangen. Er gebeurd dan ook echt niets meer.
Ik heb de IDE schijf eens losgekoppeld. Wat de eerste keer opstarten hielp, maar daarna bleef hij weer hangen. Daarna de SATA schijf die er naast hangt ook eens losgekoppeld, maar ook dat hielp maar een paar keer. Daarna alles weer vast gekoppeld en de pc startte ook weer een aantal keer op.
Maar vaak gebeurd het de eerste keer opstarten. Soms gebeurd het constant en krijg ik hem niet verder meer.
Zou haast zeggen dat het aan de SSD ligt aangezien ik al sinds het begin wat problemen heb.
De andere SATA schijf heb ik verplaatst naar een ander slot. De SSD staat op SATA_II 1 en de SATA schijf op SATA 1 (dus een hele andere controller).
Binnenkort maar eens tijd maken om de hele pc uit elkaar te halen en alles netjes weer terug te zetten. Daarbij ook de IDE schijf uit faseren en de SATA als extra schijf voor spellen e.d. die geen snelheid nodig hebben (en steam vanwege de grote hoeveelheid data).
Straks thuis maar even een boot tracer uitvoeren om te kijken wat er nou gebeurd. Ik hoop dan ook dat die het probleem traced. Maar dat moeten we nog maar even bekijken.
Ik heb de IDE schijf eens losgekoppeld. Wat de eerste keer opstarten hielp, maar daarna bleef hij weer hangen. Daarna de SATA schijf die er naast hangt ook eens losgekoppeld, maar ook dat hielp maar een paar keer. Daarna alles weer vast gekoppeld en de pc startte ook weer een aantal keer op.
Maar vaak gebeurd het de eerste keer opstarten. Soms gebeurd het constant en krijg ik hem niet verder meer.
Zou haast zeggen dat het aan de SSD ligt aangezien ik al sinds het begin wat problemen heb.
De andere SATA schijf heb ik verplaatst naar een ander slot. De SSD staat op SATA_II 1 en de SATA schijf op SATA 1 (dus een hele andere controller).
Binnenkort maar eens tijd maken om de hele pc uit elkaar te halen en alles netjes weer terug te zetten. Daarbij ook de IDE schijf uit faseren en de SATA als extra schijf voor spellen e.d. die geen snelheid nodig hebben (en steam vanwege de grote hoeveelheid data).
Straks thuis maar even een boot tracer uitvoeren om te kijken wat er nou gebeurd. Ik hoop dan ook dat die het probleem traced. Maar dat moeten we nog maar even bekijken.
[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 05-01-2011 10:58 ]
Anandtech heeft een goed artikel geschreven over Micron's ClearNAND. Interessant om het te vergelijken met Toggle DDR NAND, daar ben ik nu zelf van voorzien. Helaas is er te weinig over Toggle DDR NAND bekend om een oordeel te geven welke flashgeheugen nou beter is, los van de controller.mux schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:54:
[...]
Good stuff, maar ik wil wel eens weten hoe het met write amplification zit (gezien 25nm NAND weer een stapje terugdoet in gegarandeerde durability en nu nog maar 1k/3k cycles beschrijfbaar is afhankelijk van het aantal bits per cel). En vervolgens wil ik ook wel eens weten hoe de SF-2000 hier tegenover gaat staan. En wat beide controllers aan GC doen.
Anyway, exciting times!
Micron's nieuws is hopelijk een begin van een stroom van nieuws omtrend SSD's. Vooral benieuwd naar de Intel drives met dezelfde 25nm chips als in de C400.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
[img]Ik heb nog geen resultaten gezien van de Kingston SSDNow V100 disken.
Sinds een uurtje zit er één in m'n pc:

.
Sinds een uurtje zit er één in m'n pc:

.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Verwijderd
Het wordt waarschijnlijk tijd voor een deel 7.
De informatie in de topicstart van dit deel is langzamerhand een beetje verouderd.
En dit deel bevat nogal veel berichtjes.
De informatie in de topicstart van dit deel is langzamerhand een beetje verouderd.
En dit deel bevat nogal veel berichtjes.
[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 09:29 ]
Er zal vast wat verouderd zijn (zoals?), maar om zo even te stellen dat "de informatie" verouderd is.. Zoveel is het nu ook weer niet veranderd aan SSDs. Vond het wel een goed initiatief hoorVerwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:37:
De informatie in de topicstart van dit deel is verouderd.
OE de vertex 3 op CES, ben toch beetje benieuwd..
Hebben mensen hier ook gemerkt dat sinds je een/meerdere SSD's heb(t) je nauwelijks meer in dit subforum komt?
Voorheen was ik altijd erg bezig met storage en snelheid en scsi enzo, maar sinds ik gewoon een redelijke SSD in m'n pc's heb hangen boeit het me allemaal weinig meer
Nieuwe SSD's geven vast wel wat meer snelheid maar ik heb nu niet echt heel veel nood om m'n vertex 1 en intel postville snel te vervangen..
Beste upgrade ever, ik snap niet dat mensen zo veel zeiken over de prijs enzo..
Hebben mensen hier ook gemerkt dat sinds je een/meerdere SSD's heb(t) je nauwelijks meer in dit subforum komt?
Voorheen was ik altijd erg bezig met storage en snelheid en scsi enzo, maar sinds ik gewoon een redelijke SSD in m'n pc's heb hangen boeit het me allemaal weinig meer
Beste upgrade ever, ik snap niet dat mensen zo veel zeiken over de prijs enzo..
Agreed. Het is voor het eerst in jaren dat ik niet het gevoel heb dat de grootste bottleneck in mijn systeem de storage is. Dat is bevrijdend, écht.
Dat heb ik dus ook. Wanneer de pc per ongeluk op de oude schijf Windows 7 opstart, dan merk je hoe erg je verwend bent met de snelheid.
Kijk eens in Windows bij die hardware score. Dan is je SSD niet het langzaamste, maar weer wat anders. Maar zo kun je bezig blijven.
Kijk eens in Windows bij die hardware score. Dan is je SSD niet het langzaamste, maar weer wat anders. Maar zo kun je bezig blijven.
Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.
Ik wil de bottleneck ook weghalen, maar ben nog aan het wachten op de nieuwe generatie SSD. Ik vond het zonde om eind 2010 een SSD te kopen, terwijl de nieuwe generatie in Q1 2011 komen. (Nee, ik wil niet voor altijd blijven wachten)
Ben dus erg benieuwd wat er na de CES allemaal te koop zal zijn.
Ben dus erg benieuwd wat er na de CES allemaal te koop zal zijn.
Zolang je maar beseft dat in verhouding tot een HDD de verschillen tussen een Vertex 1 of een Vertex 3 marginaal zijn en ik niet te lang zou blijven wachten..
mijn nieuwe ssd binnen
vertex 2 60gb
en natuurlijk heb ik weer een slecht exemplaar te pakken... ja altijd zo

wat betekent 31k BAD?
vertex 2 60gb
en natuurlijk heb ik weer een slecht exemplaar te pakken... ja altijd zo

wat betekent 31k BAD?
[ Voor 5% gewijzigd door TI_Observer op 06-01-2011 13:32 ]
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
partitie niet aligned, wat een behoorlijke op de performance in kan hakken (en misschien besef je niet hoe een Sandforce omgaat met niet-in-te-pakken-data. zoek hier op sandforce+compressie ofzo).
Opnieuw installeren, of zoiets als gparted gebruiken om je partitie een stukje te verschuiven.
edit: waarom gebruik je trouwens de standaard ide driver.
Opnieuw installeren, of zoiets als gparted gebruiken om je partitie een stukje te verschuiven.
edit: waarom gebruik je trouwens de standaard ide driver.
[ Voor 9% gewijzigd door _H_G_ op 06-01-2011 13:53 ]
hoezo opnieuw installeren?
ik heb 2 normale HDD waarvan 1 met win 7 en heb win7 opnieuw via de "oude" win 7 op de ssd geinstalleerd
hoe kan het dan nu al fout zijn gegaan?
ik heb 2 normale HDD waarvan 1 met win 7 en heb win7 opnieuw via de "oude" win 7 op de ssd geinstalleerd
hoe kan het dan nu al fout zijn gegaan?
Verwijderd
Waarschijnlijk is die door XP geformateerd , die doet 31K bad alignen wat degradatie en snelheidsvermindering bevordert .Denk dat een secure erase en opnieuw partitioneren en formateren volgens moderne ssd richtlijnen, de ssd weer zijn volle potentie laat zien.
ok heb gparted gedownload, kan die alles doen wat jij net hebt voorgesteld?Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:54:
Waarschijnlijk is die door XP geformateerd , die doet 31K bad alignen wat degradatie en snelheidsvermindering bevordert .Denk dat een secure erase en opnieuw partitioneren en formateren volgens moderne ssd richtlijnen, de ssd weer zijn volle potentie laat zien.
het beste is denk ik win7 opnieuw installeren en booten vanaf het bios met een dvd en dan geen snel format maar een "normale" format?
dan is het toch ook opgelost?
[ Voor 15% gewijzigd door TI_Observer op 06-01-2011 13:58 ]
Verwijderd
Daar heb ik geen idee van ,maar om de ssd weer te resetten is een secure erase nodig .sheez88 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:55:
[...]
ok heb gparted gedownload, kan die alles doen wat jij net hebt voorgesteld?
Dan is die weer nieuw en kun je windows 7 via achi te installeren , wat ook miss een betere aligning geeft.
ik had gelijk, het werkte via mijn manierVerwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:01:
[...]
Daar heb ik geen idee van ,maar om de ssd weer te resetten is een secure erase nodig .
Dan is die weer nieuw en kun je windows 7 via achi te installeren , wat ook miss een betere aligning geeft.
hij lijkt nu weer perfect te functioneren..... echter staat bij device manager dat achi is geinstalleerd echt met AS SSD benchmark zegt ie dat de ssd via IDE draait.. vreemd
Verwijderd
Ga je SSD niet formatteren, wat je het beste kunt doen:
1) performance resetten door Secure Erase uit te voeren (HDDErase of Linux/BSD methode)
2) windows 7 setup starten, huidige partities verwijderen
3) nieuwe partitie laten maken door Windows 7; die 100MB systeempartitie is geen probleem
4) optioneel: maak de partitie kleiner dan de volledige capaciteit, voor extra snelheid/minder degradatie.
Ga dus geen lange format uitvoeren op je SSD dat heeft precies het tegenovergestelde effect. Als je dat doet werkt optie 4 ook niet meer; de 'gereserveerde' capaciteit wordt dan beschreven en onbenut en verspild.
1) performance resetten door Secure Erase uit te voeren (HDDErase of Linux/BSD methode)
2) windows 7 setup starten, huidige partities verwijderen
3) nieuwe partitie laten maken door Windows 7; die 100MB systeempartitie is geen probleem
4) optioneel: maak de partitie kleiner dan de volledige capaciteit, voor extra snelheid/minder degradatie.
Ga dus geen lange format uitvoeren op je SSD dat heeft precies het tegenovergestelde effect. Als je dat doet werkt optie 4 ook niet meer; de 'gereserveerde' capaciteit wordt dan beschreven en onbenut en verspild.
gooi er net 2 latten geheugen bij en nu vindt mijn bios mijn ssd niet meer
blijft hangen op auto detect sata 1........Kan er dus ook niet in
als ik mijn HDD aansluit en de Ssd niet dan boot hij wel normaal
weet niet meer zeker of ik hem netjes had afgesloten of meteen via de voeding uit had gezet
verschillende kabels geprobeerd zowel voedingskabels als sata kabels.... werkt niet
ssd aan andere pc gehangen... werkt ook niet (kan hem ook niet vinden)
godver, is hij dan nu al kapot? wilde alleen 2 extra geheugenlatjes erbij gooien
weet niet meer zeker of ik hem netjes had afgesloten of meteen via de voeding uit had gezet
verschillende kabels geprobeerd zowel voedingskabels als sata kabels.... werkt niet
godver, is hij dan nu al kapot? wilde alleen 2 extra geheugenlatjes erbij gooien
[ Voor 41% gewijzigd door TI_Observer op 06-01-2011 20:29 ]
Ben je in jezelf aan het praten?sheez88 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:13:
gooi er net 2 latten geheugen bij en nu vindt mijn bios mijn ssd niet meer
Nee ben hardop aan het denken hopende dat mensen ook meedenken tot oplossing
Anders gevalletje rma denk ik
Ben nu bezig met winxp te installeren om daarmee bios update te kunnen uitvoeren
En nog een vraag, kun je voelen dat je Ssd aanstaat? Want hij voelt behoorlijk levenloos aan hier
Ben nu bezig met winxp te installeren om daarmee bios update te kunnen uitvoeren
En nog een vraag, kun je voelen dat je Ssd aanstaat? Want hij voelt behoorlijk levenloos aan hier
[ Voor 46% gewijzigd door TI_Observer op 06-01-2011 21:02 ]
Volgens mij denken mensen mee maar reageer je er niet echt op. Sterker nog, volgens mij heb je al reakties gehad van mensen die er vrij veel van afweten. Die wel moeite doen zich ergens in te verdiepen alvorens lukraak iets te kopen en dan te denken dat dit topic een persoonlijke helpdesk is.sheez88 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:53:
Nee ben hardop aan het denken hopende dat mensen ook meedenken tot oplossing
Middels google had je bijvoorbeeld zo kunnen achterhalen dat een SSD geen bewegende delen heeft en je het dus niet kunt voelen i.o.d. Maar dat was als je zelf moeite had gedaan natuurlijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD