Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.512 views

Onderwerpen

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Een van die fudzilla pagina's had het over de 'holiday season', dan hebben we het over december.

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Knoop doorgehakt en OCZ Vertex II 60 Gb besteld bij Informatique :)

New Build in Progress

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:14:
Vaag, voor of na de tweaks maakt niet uit, maar soms hangt Windows 7 bij het booten.
Daarnet ook nog tijdens gebruik dat hij hing. Geen blauw scherm of iets, gewoon hangen.
Doet 1 van mijn laptops ook (2e hands OCZ Vertex 60 GB): 1e keer booten hangt ie meestal, 2e keer start ie wel op. Vaag...

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Viper72 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:25:
Knoop doorgehakt en OCZ Vertex II 60 Gb besteld bij Informatique :)
Zul je geen spijt van krijgen! d:)b

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Kan iemand mij kort uitleggen of verwijzen naar een uitleg waaruit ik kan zien welke van de onderstaande SSD's het snelst is? Ik persoonlijk zou zeggen die van Corsair en OCZ maar schijn bedriegt?

Corsair CSSD-F160GBP2-BRKT (Retail, Force F160, TRIM, MLC)
tot 285 MB/s (Flash lezen), tot 275 MB/s (Flash schrijven)

OCZ OCZSSD2-2VTXE120G (Light-Retail, Vertex2 Extended, MLC, TRIM)

Intel® SSDSA2MH160G2R5 (X25-M G2 Postville, MLC-Chips, 34nm)
tot 250 MB/s (Flash lezen), tot 70 MB/s (Flash schrijven)

Hoop dat jullie mij kunnen zeggen welk de beste/snelste is :)

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:34:
Kan iemand mij kort uitleggen of verwijzen naar een uitleg waaruit ik kan zien welke van de onderstaande SSD's het snelst is? Ik persoonlijk zou zeggen die van Corsair en OCZ maar schijn bedriegt?
Wat voor controller gebruik je?

Hier is een review die alle 3 de drives behandeld: http://www.storagereview....realssd_c300_review_256gb

Verwijderd

Bedankt voor je snelle reactie!

Het gaat eigenlijk voor in een notebook :).
Bedankt, ik ga het gelijk even doornemen!

Wat ik er van begrijp is dat de OCZ Vertex 2 120 GB SSD en OWC Mercury Extreme Pro 120 GB SSD goede SSD's zijn en dezeniet veel van elkaar verschillen, klopt dit een beetje ? :P

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2010 21:20 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:07:
[...]

Dat de 25nm flash gestart is bekend, evenals dat er een refresh zou komen rond Q410 en Q111.

Deze recente roadmap bevestigt dat het 2010 wordt. Daarnaast staan er een aantal nieuwe zaken in zoals het feit dat de highend nu ook MLC krijgt.
dat lijkt me nogal een nadeel, dat wordt dus flink lappen voor een beetje prestatie....

Nukezone FTW

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Voor advies over de aankoop van een SSD: [BBG aanschaf] SSD

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45

De Corsair en OCZ zijn aan elkaar gewaagt, de Intel is vooral bij schrijven langzamer.

Intel kost 369€, de Corsair 160 413€.
Er is ook een OCZ Vertex 2 Extended 180GB, 2.5", SATA II (OCZSSD2-2VTXE180G) die in Duitsland vanaf 416€ te koop is.

Hieronder een overzicht van alle SSD's van 120 tot 240GB met SandForce of Intel controller.
http://geizhals.eu/?cat=h...Force%7E1195_Intel&sort=p

EDIT
@Ed_L
Inderdaad beter topic over prijs, er is ook een topic over de verkrijgbaarheid.
Het Ssd-verkrijgbaarheidsTopic

[ Voor 4% gewijzigd door abusimbal op 12-08-2010 21:26 ]

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:16
SYQ schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:21:
en al binnen, ik wacht hier ook nog erg ongeduldig :) Kreeg ook bericht op 10augustus.
Ga zelf ook voor een verse installatie, en dan de stappenplan volgen zoals enkele posts hierboven
Nee :( Het was misschien ook iets te optimistisch om hem vandaag te verwachten.... hopelijk morgen dan :D

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:07:
Het gaat eigenlijk voor in een notebook :).
Dan is Sandforce de beste keuze op dit moment. Oftewel Corsair Force, OCZ Vertex 2 etc.

• Viper72
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:27:
[...]

Dan is Sandforce de beste keuze op dit moment. Oftewel Corsair Force, OCZ Vertex 2 etc.
Ik heb zelf in mijn HDX 1180-ED Portable de Vertex I 60 GB zitten sinds april. Geniet er nog elke dag van, af en toe in idle zetten, 1-2x per week wiper eroverheen, drive in perfecte staat.

Imo een uitstekende drive voor laptop en nu gunstig geprijsd

New Build in Progress

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Verwijderd schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 22:08:
Ik vroeg me het volgende af.

Mac OS X laadt alle programma's in het geheugen en daarna staan ze eigenlijk instant op het scherm, zoals Safari, Mail, Calendar, etc. Het laden van je documenten gaat iets sneller met SSD, maar daarnaast heb je weer minder opslag.

Kortom, heeft een SSD onder OS X wel zoveel voordeel in "real life"?
Heeft er iemand ervaringen met ontwikkelen in Eclipse (Java, veel kleine bestanden) en een SSD?
iemand al antwoord hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Viper72 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:30:
[...]
Ik heb zelf in mijn HDX 1180-ED Portable de Vertex I 60 GB zitten sinds april. Geniet er nog elke dag van, af en toe in idle zetten, 1-2x per week wiper eroverheen, drive in perfecte staat.
Ik heb zelf geen ervaring met de Vertex I maar is dat met die wiper nodig? Ik dacht dat de Vertex 1 gewoon TRIM ondersteunde?
Iets minder misschien dan met Windows waar mensen eerder geneigd zijn hun programma's af te sluiten. Maar dan nog is een SSD onder OS X veel sneller met booten, multi tasken, programma's starten en afsluiten. Alles wat storage intensief is.

[ Voor 30% gewijzigd door Philflow op 13-08-2010 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is toch gewoon een soort pc , dus waarvoor zou er verschil in zitten :)

Vindt het wel vreemd dat een ssd met overclocken van de cpu en mem , toch beter lijkt te presteren in sommige situaties . Dan ga je echt over real life ervaring spreken inplaats van een of ander synthetiesche benchmark.

Als ik die trace files van xp nog een keer naast mekaaar legt zit er verhoging in de 4 ghz oc , die ik niet had verwacht :) Dacht eigenlijk dat de max wel behaald werd met een oc op 3.6 , maar nu gaat die op 4 ghz weer hoger. Dit gaat alleen over het bootproces, dat die sneller opstart heeft met diverse tweaks te maken ,niet zozeer de overclock naar 4 ghz.

oude trace van 3.6
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/04/1280935070-890.jpg

Bij de trace van 4 ghz zie je duidelijk een toename in 1Q per seconden van 5000 tot bijna 7000 :O
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/13/1281669750-970.jpg

Is dit nu wat ze bedoelen dat een ssd een hoog tweakgehalte heeft _O-

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2010 08:45 . Reden: trace van 3.6 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Een kleine waarschuwing voor mensen die een SSD willen.

Ik heb sinds een week de pricewatch: OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE120G 120GB voor mijn laptop.

Toen ik het installeerde (eerste keer dat ik een laptop hdd vervangde! Eng!) dacht ik leuk. Dat was het geld niet waard. Maar na een week gebruik wen je aan de extreem stilte en snelheid.

Programma’s laden binnen paar seconden op. Alles lijkt instant. Het werkt zo fijn, dan je eraan wend. Zo erg dan mijn werk systeem, een quad-core met velicoraptor, langzaam aanvoelt. Zo vervelend dat ik nu wel 40 seconden moet wachten op een systeemboot. Soms wel 10 seconden moet wachten totdat een programma start. Het is net of je in de rij staat bij de kassa en een paar vervelende mensen voor je staan! Achteraf was de kassarij maar 2minuten lang, maar toen je erin stond voelt het aan als eeuwig!

Ik moest op mijn oude eeepc werken en wilde dat ding uit de raam gooien met zijn langzaam 5400rpm HDD.

Nu wil ik overal een SSD in! Mijn baas overtuigen om mijn al dure velocirapotor te vervangen door een 120GB SSD. Een goedkope 30GB SDD (rond 60 euro) vinden voor mijn eeepc.

Once you go SSD, your life changes! (copyright Lisa)
Wees gewaarschuwd!

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat kan ik beamen :P Het went zo snel, en nu vind ik een gewone harde schijf veel te traag... Beste upgrade die ik ooit heb gehad :)

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-08-2010 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Voor mij het grootste verschil: het geluid. Ongelooflijk hoe razend ik nu kan worden van dat koffiegemaal als ik moet wachten voor iets laadt (of zelfs als windows beslist dat het nodig is). Daar heb je allemaal geen last van met SSD.

Dus, idd, het is verslavend, en verreweg de meest "enjoyable" upgrade die je een oude computer kan geven. Dat er nog "gamer"/"high end" systemen worden verkocht zonder minstens een boot schijf in SSD vorm, kan ik niet bij.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 19:48
Ik heb onlangs een vertex 2 gekocht, maar nu zou ik graag weten hoe ik er windows op kan installeren. Ik heb ook nog een andere schijf in mijn pc steken (1TB) waar al mijn program files en films en muziek opstaan. Is het mogelijk om windows op de ssd te installeren, en via die windows programma's van op de andere schijf te gebruiken? En eventueel de windows van op de hard disk te verwijderen zodat ik niet altijd bij het opstarten moet kiezen welke os ik moet gebruiken.

Mvg, Thibault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52
OcNewB schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 22:21:
ik heb onlangs een ssd van adata gekocht. De 64gb versie. Nu heb ik al een paar keer gehad dat de schijf niet in het bios gezien wordt. Dit geeft boot failures als gevolg. na een paar harde resets wordt de schijf weer gezien en start de pc op. ik ben volgens mij niet de enige als ik de fora lees. Heeft iemand al een oplossing of iets van adata gehoord?

/edit

Ik heb net de schijf teruggebracht naar Computerland. De verkoper; bootproblemen zeker? Ik zei ja hoe weet je dat? Nou je bent niet de enige. Maar...we hebben een fw update binnengekregen van de fabrikant adata. Zullen we die installeren voor je? Als hetd an nog niet lekker werkt, breng hem dan maar terug.

ill keep you posted.
Welk filiaal ben je geweest btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

DexterBelgium schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 08:53:
Voor mij het grootste verschil: het geluid. Ongelooflijk hoe razend ik nu kan worden van dat koffiegemaal als ik moet wachten voor iets laadt (of zelfs als windows beslist dat het nodig is). Daar heb je allemaal geen last van met SSD.
Dat ligt meer aan wat voor computer kast of hdd cage constructie je kast heeft. Ik hoor mijn harde schijven niet die met rubbers om de schroeven vast zitten.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:43
thibaultvdb schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:57:
Ik heb onlangs een vertex 2 gekocht, maar nu zou ik graag weten hoe ik er windows op kan installeren. Ik heb ook nog een andere schijf in mijn pc steken (1TB) waar al mijn program files en films en muziek opstaan. Is het mogelijk om windows op de ssd te installeren, en via die windows programma's van op de andere schijf te gebruiken? En eventueel de windows van op de hard disk te verwijderen zodat ik niet altijd bij het opstarten moet kiezen welke os ik moet gebruiken.

Mvg, Thibault
Ja, dat kan. Maar je moet wel al die programma's hoe dan ook opnieuw installeren.
Ikzelf heb nog voorlopig de oude schijven in mijn pc ernaast hangen. Totdat alles over of weg is, dan gaan ze er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Shit, vorige week een Onyx 32GB besteld bij Databyte à 72EUR, staan ze ondertussen al aan 68EUR zeker :/ Dju, ik dacht, ik ga maar snel bestellen voor ze weer 10EUR in prijs stijgen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb vandaag m'n Crucial C300 binnen gekregen en die gaat vanavond natuurlijk direct de pc in. Om me alvast een beetje voor te bereiden....

- Is het beter om de AHCI functie aan te zetten in de bios? Gigabyte p35-s3 (F6 bios) Of hoef ik niets in de bios in te stellen?

- Moet ik nog aparte drivers installeren? Laatste Intel chipset drivers is voldoende lijkt me.

- Is het beter om laatste firmware voor de ssd te flashen of is dat niet nodig?

- Verder nog tips? (volledig partitioneren? trim gebeurt automatisch of moet ik daar handmatig iets mee doen?)

Ik draai trouwens win7 64 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
ocdaan schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:28:
Ik heb vandaag m'n Crucial C300 binnen gekregen en die gaat vanavond natuurlijk direct de pc in. Om me alvast een beetje voor te bereiden....

- Is het beter om de AHCI functie aan te zetten in de bios? Gigabyte p35-s3 (F6 bios) Of hoef ik niets in de bios in te stellen?
Ja. Maar als je vanop een oude IDE windows installatie meteen naar AHCI wilt booten moet je op voorhand dit doen: http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/
- Moet ik nog aparte drivers installeren? Laatste Intel chipset drivers is voldoende lijkt me.
Is in orde zo.
- Is het beter om laatste firmware voor de ssd te flashen of is dat niet nodig?
De 64 gig versie komt altijd met de laatste firmware, de twee andere moet je mogelijk updaten, al komen die waarschijnlijk ook al met de recentste firmware.
- Verder nog tips? (volledig partitioneren? trim gebeurt automatisch of moet ik daar handmatig iets mee doen?)
Onderpartitioneren hoeft niet, TRIM staat automatisch aan (dit kan je nakijken op deze manier: http://social.technet.mic...18-447e-b3d6-db2d580899cb ). Voor andere tips staat er wel een post met wat linkjes (bv naar SSDTweak) op de voorbije ~1-5 pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Met een Intel controller zou ik altijd de laatste Intel Rapid Storage driver installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Nice! Bedankt voor de info, ik heb trouwens de 64 GB versie, was ik vergeten te vermelden. Dat gaat vast leuk worden want ik ga van een oude pata boot schijf (was te lui om om te zetten naar een nieuwe sata schijf) naar een ssd. Ben benieuwd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb een leuk mailtje van WebConnexxion gehad : De Areca 1880ix modellen komen er eindelijk aan *O*

Dus straks eindelijk je SSD volledig benutten en dan ook als ze in RAID staan :9~

Staat straks ook op de frontpage gok ik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik zit zwaar te twijfelen tussen een 60GB of een 120GB vertex II EX.

De SSD wordt gebruikt voor Win7 X64 en een paar games (2 of 3).

Het prijsverschil van de 60GB is ongeveer de helft van de 120GB variant. Is het snelheidsverschil tussen deze twee SSD's merkbaar??

Ik doe regelmatig parren en unrarren is het goed om je SSD hiervoor te gebruiken dan is 120GB wellicht beter te rechtvaardigen. Graag jullie advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jordi.c schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:17:
Het prijsverschil van de 60GB is ongeveer de helft van de 120GB variant. Is het snelheidsverschil tussen deze twee SSD's merkbaar??
Dat verschil ga je in de praktijk niet merken.

Ik zou de 60GB nemen en wat tweaks uitvoeren om Windows klein te houden. Ik heb nu 40GB vrij van totaal 60GB. Ik spel echter geen games.

Als de 60 over een jaartje te klein is kun je tegen die tijd voor minder geld een grotere en snellere SSD kopen dan nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 13-08-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Laatst online: 03-11-2023
Bedankt philflow, toch maar voor de 60GB variant gegaan scheelt weer de helft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibaultvdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 19:48
Ik heb nog een paar probleempjes met mijn ssd. Ik had al een HDD met windows 7 en nu heb ik op mijn ssd ook windows 7 gezet. Hoe kan ik nu de windows 7 van op de HDD verwijderen? En hoe kan ik er voor zorgen dat bv mijn steam games, muziek en films op mijn HDD komen, en mijn programma's die ik snel wil openen op mijn SSD komen te staan? En als ik mijn windows opstart moet ik kiezen tussen 2 windows 7's, maar ik kan de selectie niet veranderen, het toetsenbord reageert niet, ik kan ook niet op enter duwen om in de andere windows te komen. hij wacht gewoon 25 seconden en dan boot hij met de windows op de SSD. Is dit een bekend probleem?

Mvg, Thibault

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Laatst online: 13-09 22:40
Zo te zien is het maar goed dat ik nog gewacht heb. Denk dat ik nog even 2a3 maanden kan wachten tot ik een SSD ga kopen. Of is het effect van snelheid bij de 25nm niet te merken? (dacht zelf altijd dat als het kleiner wordt dat ook de snelheid hoger wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht niet dat de snelheid drastisch gaat omhoog gaan met het 25nm-procedé. Echter zullen de prijzen wel drastisch naar omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

En al wordt ie sneller, dan is het nog maar de vraag hoeveel je er van gaat merken. Ik kan de verschillen tussen de huidige snelle SSDs ook niet merken zonder benchmark software.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 13-08-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Niet online
En gaan bij deze nieuwe reeks SSD's die er aankomen dan ook niet je controller uiteindelijk een bottleneck worden?

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik neem aan dat Intel de controller ook update....
____

Interessante post van OCZ forum:
Top 5 Most Frequent Drive Accesses by Type and Percentage
-8K Write (56.35%)
-8K Read (7.60%)
-1K Write (6.10%)
-16 Write (5.79%)
-64K Read (2.49%)
Top 5 account for: 78.33% of total drive access over test period
Largest access size in top 50: 256K Read (0.44% of total)
You can use DiskMon to check your own usage statistics but more than likely you will find that 4k reads are a very small percentage.

If I am not mistaken, most reads are sequential and most writes are small and random.

[ Voor 94% gewijzigd door Philflow op 13-08-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:48:
Ik verwacht niet dat de snelheid drastisch gaat omhoog gaan met het 25nm-procedé. Echter zullen de prijzen wel drastisch naar omlaag gaan.
Heu, voor wanneer staan die 25nm schijven gepland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Q4. 1 bron heeeft het over "the holiday season".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:54:
Ik neem aan dat Intel de controller ook update....
____
Ja ok je bedoeld qua drivers, of zullen er ook nieuwe MB's komen met dus ook nieuwe Onboard Controllers?

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

vorda schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:35:
TRIM staat automatisch aan (dit kan je nakijken op deze manier: http://social.technet.mic...18-447e-b3d6-db2d580899cb ). Voor andere tips staat er wel een post met wat linkjes (bv naar SSDTweak) op de voorbije ~1-5 pagina's.
Dan weet je inderdaad dat het in windows aanstaat (wat het altijd staat).
Dat betekent niet dat de drivers, controller en ssd er daadwerkelijk gebruik van maken.

Maar als men de standaard windows drivers gebruikt zal het gewoon werken.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 13-08-2010 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Viper72 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:02:
[...]

Ja ok je bedoeld qua drivers, of zullen er ook nieuwe MB's komen met dus ook nieuwe Onboard Controllers?
Oh je hebt het over het moederbord. Ik had het alleen over de controller op de SSD.

SATA II controllers zullen idd weleens een bottleneck kunnen worden voor de G3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thibaultvdb schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:26:
Ik heb nog een paar probleempjes met mijn ssd. Ik had al een HDD met windows 7 en nu heb ik op mijn ssd ook windows 7 gezet. Hoe kan ik nu de windows 7 van op de HDD verwijderen? En hoe kan ik er voor zorgen dat bv mijn steam games, muziek en films op mijn HDD komen, en mijn programma's die ik snel wil openen op mijn SSD komen te staan? En als ik mijn windows opstart moet ik kiezen tussen 2 windows 7's, maar ik kan de selectie niet veranderen, het toetsenbord reageert niet, ik kan ook niet op enter duwen om in de andere windows te komen. hij wacht gewoon 25 seconden en dan boot hij met de windows op de SSD. Is dit een bekend probleem?

Mvg, Thibault
Je hebt per ongeluk een dual boot gemaakt ,op zich niet zo erg . vindt het beste met zoiets om zo een hd even los te koppelen met een instalatie. Waarna je zelf kan kiezen in de bios van waar je wil opstarten .
Nu doet een windows het voor je wat te veranderen is in de geavanceerde systeemeigenschappen/opstart en herstelinstellingen . Daar kun je meerdere opties bewerken waaronder geljk doorbooten zonder keuzemenu :)

Heb even me Samsung F3 opgestart met windows 7 , het is echt een koude diesel :P , nietzozeer windows 7 dat is geavanceerd genoeg .

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/13/1281704904-940.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hardware.info heeft vandaag ook nieuws bekend gemaakt, niet echt iets onbekend.
http://nl.hardware.info/n...toont-plannen-nieuwe-ssds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

abusimbal schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:14:
Oud nieuws inderdaad: Help!!!! in "Het grote SSD topic ~ Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:14:
Toeval nieuws: 'Intels micro-architectuur Sandy Bridge verschijnt eind 2010' of gepland . Belooft wel wat die combinatie van nieuwe ssd met Sandy Bridge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Niet online
Voorlopig ga ik van mn vertex II straks genieten :9

Ik denk dat de wanneer de nieuwe generaties SSD's straks verschijnen, de 2e series flink gaan zakken in prijs. Dan wordt het ook intressant om een paar grotere ssd's als datadisks te gaan gebruiken. Of zullen dan de conventionele schijven ook weer zakken in prijs?

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Klein vraagje... als ik een OCZ Vertex II aanschaf, wordt hij dan gebottlenecked door mijn SATAI (dus geen SATAII) ondersteuning op mijn moederbord? Of moet ik dan goed opletten op welke SATA ingang ik mijn schijven aansluit? Of hoef ik nergens op te letten? :)

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper72 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:11:
Voorlopig ga ik van mn vertex II straks genieten :9

Ik denk dat de wanneer de nieuwe generaties SSD's straks verschijnen, de 2e series flink gaan zakken in prijs. Dan wordt het ook intressant om een paar grotere ssd's als datadisks te gaan gebruiken. Of zullen dan de conventionele schijven ook weer zakken in prijs?
De "2de generatie" zal NIET in prijs gaan zakken... Waarom zou dat wel gebeuren. Dat zijn geen auto's. Kijk eens naar de prijzen van Core 2 Quad's bijvoorbeeld...

De 3de generatie zelf, die gaat wel een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 01:30:
[...]
De "2de generatie" zal NIET in prijs gaan zakken... Waarom zou dat wel gebeuren
Zo onwaarschijnlijk vind ik het niet. De verwachting is dat de nieuwe schijven sneller en goedkoper worden, als dat zo is is het niet meer dan logisch dat de prijzen van de huidige generatie behoorlijk gaan zakken.
A-J schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:01:
Klein vraagje... als ik een OCZ Vertex II aanschaf, wordt hij dan gebottlenecked door mijn SATAI (dus geen SATAII) ondersteuning op mijn moederbord?
Volgens mij kun je in dat geval net zo goed voor een Vertex 1 gaan. Ik denk namelijk niet dat je het verschil gaat merken. Nou zijn die verschillen toch al moeilijk te merken, maar op een SATA I connectie nog moeilijker verwacht ik. (En ja ik begrijp dat random snelheden belangrijker zijn dan sequentiele snelheden).

[ Voor 92% gewijzigd door Philflow op 14-08-2010 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 07:35:
[...]

Zo onwaarschijnlijk vind ik het niet. De verwachting is dat de nieuwe schijven sneller en goedkoper worden, als dat zo is is het niet meer dan logisch dat de prijzen van de huidige generatie behoorlijk gaan zakken.
Welja, een beetje kunnen die wel zakken. Maar kijk eens naar de prijzen van de G1 en van de G2 generatie. De G3 word (wellicht) sneller en zoiezo een stuk goedkoper dan de G2, waarom zou je dan (in godsnaam) een G2 gaan aanschaffen? De prijzen van de G2 gaan toch nooit onder die van de G3 duiken.

Zoals ik al zei, kijk naar de prijzen van de Core2Quad's. Deze zijn ook niet noemenswaardig gezakt om hun aankoop te verantwoorden. Dus ok, de prijzen kunnen iets dalen, maar dat is niet relevant genoeg, die gaan niet zwaar zakken in prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nu gaat die vergelijking natuurlijk niet helemaal op. C2Qs worden nog verkocht aan mensen die een socket 775 systeem hebben staan en niet direct een nieuwe pc willen kopen Intel eerste generatie SSD wordt verkocht aan mensen die niet op hebben zitten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:19:
[...]
Welja, een beetje kunnen die wel zakken. Maar kijk eens naar de prijzen van de G1 en van de G2 generatie. De G3 word (wellicht) sneller en zoiezo een stuk goedkoper dan de G2, waarom zou je dan (in godsnaam) een G2 gaan aanschaffen? De prijzen van de G2 gaan toch nooit onder die van de G3 duiken.
Ik verwacht zelf dat de G2 flink in prijs gaat zakken. Zoals bijvoorbeeld ook gebeurt is met de Vertex 1 toen de Vertex 2 kwam.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=227396

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welja, maar bij de intels is dit totaal niet gebeurd, en zelfs met alle concurrentie van de Sandforce/Crucial/... zijn de prijzen van de G2's nog altijd constant.

Maar ja, we zullen zien he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
zo ik heb gisteren een Vertex II 120GB ingebouwd in mijn ruim 3 jaar oude systeem (heb de Raptor 150GB vervangen). Hele mooie upgrade, het is veel sneller. Wel wennen dat je geen geratel meer hoort. Bijkomend voordeel is dat naast het geluid zelf ook de warmteproductie van de raptor weg is en daarmee m'n hele systeem een stuk stiller geworden is, omdat de fans minder hard draaien. Betreft overigens een C2D E6600 @3.0Ghz, Asus P5B Deluxe, Win7 x64 systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door StanTheMan op 14-08-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:12:
Welja, maar bij de intels is dit totaal niet gebeurd, en zelfs met alle concurrentie van de Sandforce/Crucial/... zijn de prijzen van de G2's nog altijd constant.

Maar ja, we zullen zien he? :)
Maar even dat ik je goed begrijp: een Intel G2 80GB kost nu 200 euro. Wat denk je dat die 31 januari 2011 kost?

Ik zet in op minder dan 160 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou misschien wel kunnen, maar wat denk je dat een G3 80GB dan kost? Ik zet in op minder dan de G2, VEEL minder dan de G2.

Anyway, kijk vooral eens naar de prijs van de G1:
pricewatch: Intel Ephraim X25-M SSDSA2MH080G1 80GB

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:45:
Zou misschien wel kunnen, maar wat denk je dat een G3 80GB dan kost? Ik zet in op minder dan de G2, VEEL minder dan de G2.
Dan moet de G2 toch gaan zakken? Of verwacht jij dat ze de G2 duurder gaan verkopen dan de G3?
Anyway, kijk vooral eens naar de prijs van de G1:
pricewatch: Intel Ephraim X25-M SSDSA2MH080G1 80GB
Die is naar verloop van tijd 3x minder geworden. Als we dat bij de G2 ook kunnen verwachten zou mooi zijn.

Volgens Anandtech gaat de G3 80GB hetzelfde kosten als de G2 40GB bij introductie. Overigens neem ik dit verhaal met een korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Bovenstaande posts + verhaal van anandtech lijkt me allemaal stevig "glazen bol kijken", en niet echt iets bij te dragen.

Om toch de constructieve weg op te gaan: iemand die een goed artikel heeft over wat prefetch en superfetch net doet, en waarom je ze wilt uit zetten? Iets van een index die vele kleine schrijfacties doet ofzo, maar welke van de twee zorgt hiervoor? Zoals ik het zie is RAM nog altijd sneller dan SSD, en zou ik graag het voorladen van programma's in RAM behouden, zonder de nadelige schrijfacties die er bij betrokken zouden kunnen zijn.

Ik heb beiden nu uitstaan, maar in task manager heb ik wel nog altijd 2.7 gig van mijn ram onder "cached" staan. Welke service zorgt hier dan voor?

[ Voor 75% gewijzigd door vorda op 14-08-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar haalt gij 3 keer goedkoper? Die is van een 580 euro naar een 350 euro gezakt. Dat is een stuk goedkoper, maar toch 3 keer zo goedkoop?

En awel ja, dan gaat de G3 dus een 110 euro kosten en een G2 160 euro dan? G3 dus zoiezo een stuk goedkoper...

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de G3 goedkoper zal verkocht worden dan de G2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik vind prijs ontwikkeling van SSDs overigens wel een dicussie waardig onderwerp. Iemand als Anandtech lijkt toch kijk te hebben op de SSD markt. Ik ben benieuwd wat er uitkomt van zijn uitspraken.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:57:
Waar haalt gij 3 keer goedkoper? Die is van een 580 euro naar een 350 euro gezakt. Dat is een stuk goedkoper, maar toch 3 keer zo goedkoop?
Als je in het plaatje kijkt onderaan de pagina zie je dat de prijs van boven de 600 euro naar onder de 200 euro is gezakt. Inmiddels is ie nergens meer op voorraad en zijn de prijzen dus ook niet representatief.

Maar het blijft inderdaad glazen bol kijken. Ik denk dat ze het bij Intel zelf nog niet eens weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 14-08-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Het wordt altijd goedkoper... een paar jaar geleden was een SSD niet te betalen, enkel voor de industrie....
Nu hebben al veel thuisgebruikers een SSD in huis.
Dat was vroeger ook zo met de harde schijven...
Mijn eerste harde schijf van 20 MB (megabyte) heb ik toen 600 euro betaald. (25.000 oude Belgische Franken)
Nu kost een schijf van 2 Terrabyte 60 euro...
Dus binnen een tijdje heeft iedereen een SSD van 2 Terrabyte aan 50 euro... Maar dat is nog niet voor dit jaar.

Ik bedoel, ik ga daar niet op wachten... ik heb nu al een paar SSD's en ben der heel blij mee.
En ook al kosten die volgend jaar de helft minder... ik heb der toch veel plezier aan beleefd en vind het helemaal geen zonde van 't geld.
Wat ik wil zeggen... Als je wacht op "Goedkoper", dan blijf je wachten, want het wordt altijd goedkoper... maar ondertussen ... heb je niets! :+

[ Voor 28% gewijzigd door micd33 op 14-08-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:05:
Ik vind prijs ontwikkeling van SSDs overigens wel een dicussie waardig onderwerp. Iemand als Anandtech lijkt toch kijk te hebben op de SSD markt. Ik ben benieuwd wat er uitkomt van zijn uitspraken.

[...]

Als je in het plaatje kijkt onderaan de pagina zie je dat de prijs van boven de 600 euro naar onder de 200 euro is gezakt. Inmiddels is ie nergens meer op voorraad en zijn de prijzen dus ook niet representatief.

Maar het blijft inderdaad glazen bol kijken. Ik denk dat ze het bij Intel zelf nog niet eens weten.
Die uitschieters naar beneden zijn volgens mij totaal niet relevant, dat zijn 9/10 gewoon fouten in webshops, zoals wel vaker gebeurt, lijkt me heel straf als deze effectief voor die prijzen langere tijd tekoop hebben gestaan. Die naar boven tot daar aan toe. Maar dat is ook niet wat belangrijk is in deze discussie.

Wat mijn centraal punt is: Ik verwacht dat de G3 significant goedkoper zal zijn dan de G2. Ook als de G2 in prijs zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:07:
[...]
Die uitschieters naar beneden zijn volgens mij totaal niet relevant, dat zijn 9/10 gewoon fouten in webshops, zoals wel vaker gebeurt, lijkt me heel straf als deze effectief voor die prijzen langere tijd tekoop hebben gestaan.
offtopic:
De prijs is geruime tijd onder de 200 euro geweest rond september 2009. Dat heeft niets met uitschieters te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Klopt, ik heb mijn eerste SSD, de G2 Postville 80 GB gekocht aan 190 euro bij 4Launch.
Daarna zijn ze iets duurder geworden door de grote vraag ernaar.
Maar ze blijven nu rond de 200 euro hangen.
Als er een nieuw model, de G3 uitkomt, denk ik niet dat dit veel aan die prijs van de G2 zal veranderen...
Maar ik denk ook dat de G3 goedkoper zal zijn... niet direct in het begin als 't uitkomt... maar zo na een half jaartje zal deze onder de prijs van de G2 zakken.
Dat is altijd zo al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat over de G1, natuurlijk hebben de G2's lange tijd rond de 200 euro gestaan, die hebben ALTIJD rond 200 euro gestaan.

Lijkt me trouwens heel straf dat die, zonder fout, zolang voor die prijs effectief beschikbaar zijn geweest.Er staan wel vaker fouten in de pricewatch, er zat toch ook wel een heel groot prijsverschil tussen minimum en gemiddeld (welke nooit onder de 250-300 is gedoken).
Maar ik denk ook dat de G3 goedkoper zal zijn... niet direct in het begin als 't uitkomt... maar zo na een half jaartje zal deze onder de prijs van de G2 zakken.
Dat is altijd zo al geweest.
Stop toch eens met die onzin. De gemiddelde prijs van een G1 is NOOIT onder die van een G2 gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:06:
Lijkt me trouwens heel straf dat die, zonder fout, zolang voor die prijs effectief beschikbaar zijn geweest.Er staan wel vaker fouten in de pricewatch, er zat toch ook wel een heel groot prijsverschil tussen minimum en gemiddeld (welke nooit onder de 250-300 is gedoken).
offtopic:
Als het fouten of uitschieters zouden zijn zou het prijsverloop er anders uit zien. Nu kun je zien dat de prijs langzaam naar 200 euro is gezakt en ook +- een maand onder de 200 was. Hier wordt het nog eens bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:06:

[...]

Stop toch eens met die onzin. De gemiddelde prijs van een G1 is NOOIT onder die van een G2 gedoken.
Ja, dat zeg ik toch. Maar de G3 zal onder de G2 duiken net zoals de G2 onder de G1 gedoken heeft.
ik bedoel, dat zijn de verwachtingen... dat hebben we eerder al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn excuses, dan had ik het verkeerd gelezen.

Maar anyway, maakt ook niet uit. We zien wel wat het geeft. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:33
Ok, voor SSD's is de volgende statement een understatement:

SSD's zijn snel..

lol wat een lachtertje.. SSD's zijn retesnel!!!!

Net mijn systeem in elkaar geknutseld en de OCZ vertex 2 90GB als primary.

Nog nooit in mijn leven CS5 en lightroom zo snel zien opstarten!

HALELUJAH! :)

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb deze morgen de Vertex II ontvangen en ben nu wat aan het testen.
Wat meteen opviel was de enorme terugval van de leesprestaties na de write test, van 245 MB/s naar 217 MB/s en van 10850 IOPS naar 4400 IOPS (4K).

Hun claim van 50.000 IOPS is ook grote onzin.
Dit zijn de specs:
Seek Time: .1ms
Max Write: up to 275MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 50,000 IOPS

50.000 x .1ms = 5 seconden
en om die 4K x 50.000 te schrijven aan 275MB/s heb je ook nog eens 0,75 seconden nodig.

De Vertex heeft ook al meteen 480 kapotte geheugencellen maar dat blijkt normaal te zijn.

Ik ga morgen de Intel G2 en deze Vertex nog wat testen om uit te zoeken welke SSD in mijn werk PC mag zitten en welke genoegen moet nemen met de test PC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Twister336 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:41:
Ik ga morgen de Intel G2 en deze Vertex nog wat testen om uit te zoeken welke SSD in mijn werk PC mag zitten en welke genoegen moet nemen met de test PC ;)
Ik ben benieuwd, met name naar praktijk prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:41:
Ik heb deze morgen de Vertex II ontvangen en ben nu wat aan het testen.
Wat meteen opviel was de enorme terugval van de leesprestaties na de write test, van 245 MB/s naar 217 MB/s en van 10850 IOPS naar 4400 IOPS (4K).

Hun claim van 50.000 IOPS is ook grote onzin.
Dit zijn de specs:
Seek Time: .1ms
Max Write: up to 275MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 50,000 IOPS

50.000 x .1ms = 5 seconden
en om die 4K x 50.000 te schrijven aan 275MB/s heb je ook nog eens 0,75 seconden nodig.

De Vertex heeft ook al meteen 480 kapotte geheugencellen maar dat blijkt normaal te zijn.

Is dat programma nauwkeuriger dan 0.1 ms? Ik denk het niet. Dus wat doet die, oftewel moet die afronden naar 0.0ms oftewel naar 0.1ms. Je weet dus niet wat de seektime is... Dus die manier van tellen is compleet fout al.

Ik snap echt niet dat je op zo'n manier denkt die claim te kunnen ontkrachten. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

AS SSD kan trouwens nauwkeuriger access times meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

ocdaan schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:28:

AHCI, waar kan je die aanzetten? ik heb pa35-dsr3, bios opzet zal wel niet veel anders zijn neem ik aan.

Edit/ bah. Ahci aanzetten zorgt ook lekker dat alles zo strontlangzaam gaat. Heb een pa35-dsr3 mobo

[ Voor 9% gewijzigd door SYQ op 14-08-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:00:
[...]
Is dat programma nauwkeuriger dan 0.1 ms?
Welk programma? Het gaat over de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals hier te lezen:
http://www.storagereview....realssd_c300_review_256gb
is het meer 1.4ms dan 0.6ms..
Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/sandforce_storagemark2010_htpc(1).png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

kazzzdafke schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 22:29:
Ok, voor SSD's is de volgende statement een understatement:

SSD's zijn snel..

lol wat een lachtertje.. SSD's zijn retesnel!!!!

Net mijn systeem in elkaar geknutseld en de OCZ vertex 2 90GB als primary.

Nog nooit in mijn leven CS5 en lightroom zo snel zien opstarten!

HALELUJAH! :)
Zo te merken ben jij er blij mee. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

yeah lijk wel of ik een nieuw pc heb :P nog geen benchmarks gedaan, maar merk nu al dat het vele malen sneller werkt. Echt super. Ik heb trouwens de c300. Wel veel moeten klooien met de sata aansluitingen icm AHCI mode op mijn mobo, maar startpost hielp erg veel.

Alleen blijft FTD nog langzaam opstarten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Ik heb mijn C300 64GB gister binnen gekregen trouwens, maar ik loop tegen wat problemen aan. De meeste benchmarks lijken goed te gaan, maar HD Tune laat toch wat angstvallige dingen zien waardoor ik me af vraag of mijn SSD kapot is :(. Ik kan hier wel een nieuwe thread beginnen, maar het lijkt me beter dat ik hier even doorverwijs naar het Crucial forum waar ik een thread geopend heb. Als iemand hier nog suggesties heeft zijn ze ook welkom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ Slight, je plaatjes zijn onzichtbaar voor mij zowel in IE als FF.

[ Voor 83% gewijzigd door Philflow op 15-08-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben op zoek naar een programma waarmee weinig gebruikte data van de SSD weg geswapped wordt en vervangen door een hard link. Andersom mag natuurlijk ook: veel gebruikte data juist naar een SSD toe swappen. Ik kan het met de hand, dus dat zou ook geautomatiseerd moeten kunnen. Dit zou de gemiddelde snelheid behoorlijk omhoog halen. Ik lijk echter niet met de juiste keywords te zoeken, want ik vindt niets in Google. Bestaat het niet, of zie ik wat over het hoofd?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:11:
Ik heb mijn C300 64GB gister binnen gekregen trouwens, maar ik loop tegen wat problemen aan. De meeste benchmarks lijken goed te gaan, maar HD Tune laat toch wat angstvallige dingen zien waardoor ik me af vraag of mijn SSD kapot is :(. Ik kan hier wel een nieuwe thread beginnen, maar het lijkt me beter dat ik hier even doorverwijs naar het Crucial forum waar ik een thread geopend heb. Als iemand hier nog suggesties heeft zijn ze ook welkom natuurlijk.
Omdat we beide een zelfde batch hebben heb ik maar een screenshot gemaakt, misschien dat je er iets aan hebt. En geen flauw idee of de mijne wel goed is hoor (eerste ervaring met ssd)

ahci aan, en aangesloten op een 3.0gbs sata poort (intel)

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2gx0k2b.png

[ Voor 3% gewijzigd door SYQ op 15-08-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SYQ: wil je een crystal screen posten als je wil? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Philflow schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:23:
@ Slight, je plaatjes zijn onzichtbaar voor mij zowel in IE als FF.
Misschien is dat omdat je geen lid bent van het Crucial forum, zou kunnen.
De belangrijkste plaatjes zijn in ieder geval deze twee, je ziet op de eerste een gefaalde bench die compleet bizarre resultaten uitslaat. Na een reboot kon ik deze test echter wel met goed succes afronden.
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/15pmik2.png
Daarna ging ik dus verder met de test "Random Access" op de Read stand, maar daar blijft hij continu hangen bij het laatste resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/29bkbbt.png

Ik heb er zelfs een filmpje van als je het wilt zien, hij begint heel optimistisch aan de laatste Random read bench en dan ineens stopt ie er mee.

Het vreemde is dan ook dan alle andere benchmarks wel gewoon goede resultaten geven.

edit:
@SYQ dat zijn inderdaad de resultaten zoals ze moeten zijn, althans ze kunnen nog wel hoger als je hem aan een 6gb/ps poort hangt :P Maarja, die laatste test krijg ik niet afgerond, hij hangt gewoon.
@johnny mcclane hier zijn een aantal van de benches die ik wel succesvol af heb kunnen ronden, mocht je daar in geïnteresseerd zijn: CrystalDiskMark, AS SSD, Atto. Deze zullen later ook terugkomen in mijn review, zodra mijn schijf weer naar behoren werkt :(

[ Voor 25% gewijzigd door Slight op 15-08-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:17:
[...]
Het vreemde is dan ook dan alle andere benchmarks wel gewoon goede resultaten geven.
Maar als ik het goed begrijp draait je SSD goed, alleen draait HDTune er niet goed op? Misschien een idee om dat gewoon te negeren. Van HDTune is bekend dat het geen beste benchmark is voor SSDs. AS SSD is een betere benchmark. Hoe ziet je CrystalDiskMark eruit?
Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:17:
[...]
Deze zullen later ook terugkomen in mijn review, zodra mijn schijf weer naar behoren werkt :(
Misschien werkt je schijf wel naar behoren en is HDTune het probleem.
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:03:
SYQ: wil je een crystal screen posten als je wil? _/-\o_
Ik heet geen SYQ maar ik heb wel een Crucial C300 64GB op een Intel ICH9 (notebook) :)
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Untitled2-1.png

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 15-08-2010 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Philflow schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:58:
Misschien werkt je schijf wel naar behoren en is HDTune het probleem.
Ja, maar ik ben dus wel de enigste in de wereld die problemen heeft met deze test, dat lijkt me niet bepaald een goed teken van gezondheid. Ik wil niet dat ik straks mijn OS op dit ding ga draaien en dat ik na een week of twee verrast wordt door iets wat ik nu al had kunnen concluderen - namelijk dat het ding naar mijn mening niet naar behoren functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

Ik zal zostraks de nodige screenshots naar wens plaatsen, de resultaten boeien me eerlijk gezegd geen reet. Nu even bezig met verse install van Win7. Wat een verschil is dit zeg :)
@SYQ dat zijn inderdaad de resultaten zoals ze moeten zijn, althans ze kunnen nog wel hoger als je hem aan een 6gb/ps poort hangt
Yess, zo'n vermoeden had ik ook dat het aan het verschil lag tussen een 3.0gbs en 6.0gbs poort. Was wel eventjes schrikken :P

[ Voor 5% gewijzigd door SYQ op 15-08-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:03:
[...]

Ja, maar ik ben dus wel de enigste in de wereld die problemen heeft met deze test, dat lijkt me niet bepaald een goed teken van gezondheid. Ik wil niet dat ik straks mijn OS op dit ding ga draaien en dat ik na een week of twee verrast wordt door iets wat ik nu al had kunnen concluderen - namelijk dat het ding naar mijn mening niet naar behoren functioneert.
Ik zou me er persoonlijk echt geen zorgen om maken als voor de rest alles goed werkt. Maar goed.. jij wel blijkbaar.

De kans is gewoon erg groot dat het niet aan je SSD ligt.

[ Voor 71% gewijzigd door Philflow op 15-08-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Ik ben het wel met je eens grotendeels, maar als het je eigen schijf is dan ben je denk ik toch sneller geneigd om iets meer zekerheid van zaken te hebben anders dan een nattevingerwerk conclusie :) No offense, ik vind je namelijk wel heel behulpzaam.

Ik zal nog even afwachten of er op het Crucial forum nog iemand met wijze woorden komt, en ik heb trouwens ook direct gemaild naar Crucial om in ieder geval aan te geven dat ik nu al denk dat het wel eens mis kan gaan met deze schijf. Zodat ze me niet achteraf verwijten dat ik er eerder mee had moeten komen.

edit: Ik bedenk me zojuist iets, wat zou er nu gebeuren als ik nu Win7 op de SSD installeer en vervolgens vanaf die SSD dan nog een keer de test draai, misschien komt het dan wel goed? Het is wel een poging waard, ik heb niks te verliezen. Momenteel draai ik Win7 & alle tests nog vanaf mijn oude gare mechanische schijf namelijk. Ik ga het gewoon proberen, I'll be back (hopefully).

[ Voor 22% gewijzigd door Slight op 15-08-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:15:
Momenteel draai ik Win7 & alle tests nog vanaf mijn oude gare mechanische schijf namelijk. Ik ga het gewoon proberen, I'll be back (hopefully).
Ik ben ook benieuwd hoe je CrystalDiskMark 3.0 eruit ziet, als je die even zou willen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Hier zijn enkele benches die wel succesvol waren: CrystalDiskMark, AS SSD, Atto

Maar nu ben ik echt weg, Win7 install @ SSD.. kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Echt iedere andere benchmark geeft perfecte scores. Ik zou toch sneller denken dat het probleem softwarematig met de benchmark is dan met je hardware. Probeer hem later nog eens op je verse W7 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:58:
[...]
Van HDTune is bekend dat het geen beste benchmark is voor SSDs.
Maar heb je daar ook argumenten voor? We zijn immers tweakers :)

Hier een paar testresultaten van mijn Vertex 2

Sequential read
HD Tune Pro: 210 MiB/s (220 MB/s)
AS SSD: 156 MB/s
Crystal Diskmark: 164 MB/s
ATTO: 226 MB/s

Sequential write
HD Tune Pro: 210 MiB/s (220 MB/s)
AS SSD: 93 MB/s
Crystal Diskmark: 99 MB/s
ATTO: 235 MB/s

4K read
HD Tune Pro: 17 MiB/s (18 MB/s)
AS SSD: 17 MB/s
Crystal Diskmark: 18 MB/s

4K write
HD Tune Pro: 18 MiB/s (19 MB/s)
AS SSD: 41 MB/s
Crystal Diskmark: 46 MB/s

Access time write
HD Tune Pro: 0,22 ms
AS SSD: 0,26 ms

Ik zou dus eerder zeggen dat HD Tune Pro (en ATTO maar die is nogal beperkt) de beste resultaten geven.
En als je dan de resultaten van AS SSD analyseert:
Write access van 0.26ms en seq. write van 93 MB/s. Met zo'n waarden geraak je onmogelijk aan een 4k write van 41 MB/s dus ergens klopt er iets niet. Ik vermoed dat het iets met de cache te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Nou hier ben ik dan weer vanaf mijn verse Win7 install op de SSD, het ging wel lekker retesnel.. binnen 13 minuten zat ik al op de desktop. Maar helaas zijn de resultaten er niet beter op geworden. Hij bevriest inmiddels niet meer, maar de zoektijden voor de de laatste bench vliegen gewoon echt van de kaart af. De grafiek is nu helemaal ingedrukt omdat de normale zoektijden rond de 0.1ms liggen - en de Random zoektijden gaan nu soms naar 5000ms.
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2q0k5yg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Slight schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:37:
Hier zijn enkele benches die wel succesvol waren: CrystalDiskMark, AS SSD, Atto
Ziet er goed uit idd.
Twister336 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:03:
[...]
Maar heb je daar ook argumenten voor? We zijn immers tweakers :)
Ik weet het niet precies maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat standaard HDTune de sequentiele lees snelheid niet correct meet en de toegangstijd alleen in tienden van seconde kan aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 15-08-2010 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-07 18:35
Heb een nieuw systeem gebouwd met SATA III (SATA-600). Zelfs SATA III kabels opgehaald in Valkenswaard ;) Met de Crucial 64GB scoor ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/t9y6gn.png

Niet slecht d8 ik... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Helena zou je voor mij even de HD Tune > Random Access > Read test willen doen om te kijken hoe jouw schijf presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Helena schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:27:
Heb een nieuw systeem gebouwd met SATA III (SATA-600). Zelfs SATA III kabels opgehaald in Valkenswaard ;) Met de Crucial 64GB scoor ik het volgende:

[afbeelding]

Niet slecht d8 ik... :9
Als ik er reviews als deze (http://benchmarkreviews.c...=60&limit=1&limitstart=10 of http://www.anandtech.com/...s-crucials-realssd-c300/3) op nasla, dan haalt men daar veel hogere write resultaten met de Crucial C300. Hoe is dit te verklaren?

[ Voor 15% gewijzigd door Poeh op 15-08-2010 13:43 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD