Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.509 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribo32
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 19:04
sh1nigami schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:20:
Ik heb gisteravond toch maar even ATTO gedownload, alleen was het alweer zo laat geworden dat ik geen zin meer had te updaten.
Prestaties zijn met ATTO een stuk beter, nog niet helemaal aan de max, maar acceptabel.

[afbeelding]
Max krijg je zowizo toch niet(meer)

Nette scores toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
Philflow schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:54:
[...]

Toch wel. Hier nog een voorbeeld van een benchmark die Sandforce 'benadeelt', met uitleg eronder : http://techreport.com/articles.x/18864/5
De test benadeelt SF niet, het testsysteem had vooral "slechte" drivers. De andere redenen waren de extreme afhankelijkheid van NCQ (wat veel moderne SSD's delen met SF1200), en een heel luie garbage collection (wat een design keuze is van de SF1200).

Dus van de 3 redenen waarom het slecht scoort op de test is er één de schuld van de tester, eentje delen ze met andere SSD's (en heeft dus weinig invloed op de onderlinge rangschikking) en de laatste is een ontwerp keuze.

Ten slotte moet ik wel toevoegen dat het vooral de drivers waren die voor de problemen zorgden. Wat op zich eerder een firmware probleem dan een driver probleem is. Een SSD zou nu eenmaal goed moeten werken op de standaard W7 Drivers. Mss niet aan max snelheden, maar ook niet 2x trager dan het hoort.
That's not the end of it, either. On SandForce's suggestion, I ran through FC-Test once more, this time using Intel's current 9.6.0.1014 drivers rather than the Microsoft ones built into Windows 7. I only used the Vertex, which was secure erased and then run through our suite from the beginning, just like it was with the Microsoft drivers. The results? About a two-to-threefold increase in file creation and copy speeds.

There are numerous factors at play here, but it looks like poor optimization for Microsoft's drivers, a comparatively lazy garbage-collection scheme, and a reliance on queue depths greater than one are all conspiring to hinder SF-1200 write speeds in FC-Test.
Het is mooi om te denken dat de tests zelf fout zijn, maar dat klopt toch niet. Je moet gewoon goed weten wat je juist aan het testen bent, en dat in zijn context plaatsen. Het hele ATTO vs AS SSD/CDM verhaal op SF1200 hebben we al veel over geschreven hier, conclusie is imo dat ATTO een best-case scenario is (die nummers ga je als producent dus op de doos printen), en CDM een worst-case.

[ Voor 13% gewijzigd door vorda op 08-08-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sh1nigami schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:20:
Ik heb gisteravond toch maar even ATTO gedownload, alleen was het alweer zo laat geworden dat ik geen zin meer had te updaten.
Prestaties zijn met ATTO een stuk beter, nog niet helemaal aan de max, maar acceptabel.

[afbeelding]
dat is de max als je ook windows op de ssd draait. nog iets beter zelfs.
max scores haal je alleen op lege schijf. windows doet ook nog read en writes op de achtergrond vandaar deze waarde antivirus enz. gewoon prima zo:)

heb ongeveer zelfde met 1 schijf. maar draai het in raid dus kan het niet meer echt vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

vorda schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 17:50:
[...]
De test benadeelt SF niet,
Ze leggen heel goed uit dat het een combinatie van omstandigheden is maar ook "A standard Windows 7 file copy isn't as slow on the SandForce drives as our FC-Test results suggest." Zelfs zonder de Intel RST driver.

Maar voordat we gaan afdwalen naar een zijspoor, mijn punt was dat er wel degelijk benchmarks zijn die bepaalde drives er slecht uit laten zien terwijl ze in praktijk juist zeer goed scoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 08-08-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Volledig akkoord, maar er het omgekeerde is ook waar bij de SF1200. ATTO geeft (write) scores die veel beter zijn dan real life performance.

Wat ik dus al sinds mijn eerste post over de SF1200 en benchmarks zit te zeggen: de waarheid (als in, real life write performance) zitten ergens in het midden, tussen CDM en ATTO scores. Wat nog steeds heel goed is, op vlak van schrijven zelfs de beste betaalbare prestaties imo.

[ Voor 13% gewijzigd door vorda op 08-08-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tegenwoordig zijn de prijzen van diverse SSD schijven flink verschoven.
Nu zit ik er aan te denken om een SSD schijf aan te schaffen voor het OS/boot gedeelte.
Rond de 30GB is genoeg hiervoor (dat heb ik nu ook overigens).

Nu viel mijn oog op de OCZ Onyx (73 euro) en OCZ Vertex (87 euro, niet de twee versie).
Deze liggen qua prijs niet ver uit elkaar. Daarnaast zitten er nog wat andere merkjes tussen:(TakeMS Rapid bv)
http://tweakers.net/price...iZZ11r7aIzOnq61re4_1Ip5QQ

Nu heb ik gezien dat die Vertex sneller is, maar het is ook een oudere drive (denk aan degradatie).

Zijn er nog meer van zulk soort grappen onder deze schijven?
Welke van deze is rond de 80 euro het meest gunstig op dit moment?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

B_FORCE schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 03:00:
Welke van deze is rond de 80 euro het meest gunstig op dit moment?
Kingston 30GB is 76 euro
pricewatch: Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB 30GB

Anandtech heeft er een mooie uitgebreide review over geschreven:
http://www.anandtech.com/...ton-and-ocz-take-on-intel

Ik denk dat de Vertex wel het beste is in die categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:46:
[...]

Ze leggen heel goed uit dat het een combinatie van omstandigheden is maar ook "A standard Windows 7 file copy isn't as slow on the SandForce drives as our FC-Test results suggest." Zelfs zonder de Intel RST driver.

Maar voordat we gaan afdwalen naar een zijspoor, mijn punt was dat er wel degelijk benchmarks zijn die bepaalde drives er slecht uit laten zien terwijl ze in praktijk juist zeer goed scoren.
Wat ik mij dan wel afvraag is waaruit men dan de conclusie trekt dat "A standard Windows 7 file copy isn't as slow on the SandForce drives as our FC-Test results suggest.".

Is dat omdat de test slecht is? Is dat omdat alle ssd's zo snel zijn en dat je daarom geen verschil voelt? Of is het nog om een heel andere reden?
Mijn gok is dat misschien deze sandforce in die situatie wel stukken trager is dan andere ssd's (in die situatie!), maar merk je dat gewoon niet omdat elke ssd gewoon stukken sneller is dan een HD en meer dan snel genoeg is.

Voor de rest volg ik Vorda volledig, dat ATTO best case en die andere benchmarks worst-cast scenario is. Door de manier van werken kan een Sandforce-ssd nu eenmaal sommige dingen veel sneller wegschrijven dan andere. Niet-compresseerbare bestanden zoals GIF's, MP3's, ... daar kan een sandforce nu eenmaal minder goed mee overweg, die haalt zijn snelheid juist doordat hij minder wegschrijft door bepaalde compressiemethodes en dus niet alles wegschrijft = sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:34:
[...]
Wat ik mij dan wel afvraag is waaruit men dan de conclusie trekt dat "A standard Windows 7 file copy isn't as slow on the SandForce drives as our FC-Test results suggest.".
Omdat ze handmatig een file copy getimed hebben, de resultaten daarvan zijn heel anders. Zie onder aan de pagina.
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:34:
[...]
Is dat omdat de test slecht is? Is dat omdat alle ssd's zo snel zijn en dat je daarom geen verschil voelt? Of is het nog om een heel andere reden?
En combinatie van factoren, het staat er vrij uitgebreid uitgelegd. Maar hoe dan ook, een Sandforce is niet langzaam met kopieren, hoewel dat door de benchmark wel gesuggereerd lijkt.

[ Voor 82% gewijzigd door Philflow op 09-08-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

c0sje schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:19:
[...]

Omdat ik een BTW nummer heb ;)
Om even terug te komen op BTW verhaal. Op basis van bovenstaande dacht ik ook proberen, zodoende ook besteld via Crucial zonder btw. (Ja ik heb een btw-nummer). Even afwachten wat hun reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Philflow schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:54:
[...]
Toch wel. Hier nog een voorbeeld van een benchmark die Sandforce 'benadeelt', met uitleg eronder : http://techreport.com/articles.x/18864/5
Het is de Sandforce die zichzelf benadeelt met deze test.
Die review is wel een voorbeeld van het betere Tweaker werk. De conclusie van de reviewer over de onverwachte resultaten is niet Sandforce + FC Test = poep maar hij onderzoekt hoe het komt dat op exact hetzelfde systeem andere SSD's wel verwachte resultaten opleveren.
Ik ben eerder voorstander van de benchmarks zoals HD Tune en HD Tach die de pure prestaties van de schijf meten. Met de max. read/write transfer rates + random read/write prestaties weet je eigenlijk al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja ik test gewoon 1x als blanco schijf en een keer met windows voor een baseline. en dan icm met raid wat ik draai doe ik 1x pm een atto om de degredation te controleren.
raid = geen trim.
maar dan denk ik om de 6 maanden of als performance laag is een secure erase en dan image terug zetten.
heb je ook weer de factory performance terug zonder trim.

gebruik alleen atto al jaren omdat het programma voor mij zich wel bewezen heeft ook met raptors en andere schijven.

kan ook wel blijven benchen maar daar schiet je ook geen reet mee op. als mijn os maar snel start en de rest perfect loopt zie ik het nut niet in om elke dag te gaan benchen en onnodige je ssd's te beschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Twister336 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:20:
[...]
Het is de Sandforce die zichzelf benadeelt met deze test.
Tja... die test laat de Sandforce er slecht uit zien of de Sandforce laat er zichzelf slecht uit zien in die test. Hoe dan ook, in het echt kopieert de Sandforce veel sneller dan die test doet lijken.
Twister336 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:20:
[...]
Ik ben eerder voorstander van de benchmarks zoals HD Tune en HD Tach die de pure prestaties van de schijf meten. Met de max. read/write transfer rates + random read/write prestaties weet je eigenlijk al genoeg.
Is toch ook niet helemaal waar hoor. Als je bijvoorbeeld naar de Kingston V+ kijkt dan is dat afgaande op de max. read/write transfer rates + random read/write prestaties een langzamere SSD dan de intel X25-M. Als je echter gaat kijken naar de praktijk prestaties dan is ie sneller dan de Intel. (zowel terug te vinden in de review van Tweakers als op Techreport)

Ik ben een grote voorstander van praktijk testen. Met synthetische benchmarks blijft het gissen.

Ook met benchmarks als PCMark Vantage gebeurt het vaak, de schijf die zo snel leek te zijn blijkt in de praktijk veel minder snel.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 09-08-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Ik heb misschien wat domme vragen, maar na het lezen van de TS kom ik als SSD-noob nog steeds niet echt erachter welke SSD nou het beste voor mij is. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Als ik het goed begrijp zijn merken als Intel en OCZ goede keuzes, maar verschillen de controllers wel. Intel is beter voor kleine bestanden en OCZ is beter voor grote bestanden. Leuk, maar wat heb ik nou nodig? Ik wil graag de beste performance voor mijn OS (win7) en meest gebruikte games (en evt. applicaties, maar das van minder belang). Welke controller/merk raden jullie mij dan aan?

Daarnaast heeft een lokale pc-boer hier mij in zijn winkel een keer aangeraden een optie in win7 echt uit te schakelen om de levensduur van de SSD niet te beperken... iets met constant heen en weer schrijven ofzo had hij het over, weten jullie wat dat precies is?

[ Voor 18% gewijzigd door A-J op 09-08-2010 18:09 ]

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 15:02
A-J schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:07:
Ik heb misschien wat domme vragen, maar na het lezen van de TS kom ik als SSD-noob nog steeds niet echt erachter welke SSD nou het beste voor mij is. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Als ik het goed begrijp zijn merken als Intel en OCZ goede keuzes, maar verschillen de controllers wel. Intel is beter voor kleine bestanden en OCZ is beter voor grote bestanden. Leuk, maar wat heb ik nou nodig? Ik wil graag de beste performance voor mijn OS (win7) en meest gebruikte games (en evt. applicaties, maar das van minder belang). Welke controller/merk raden jullie mij dan aan?

Daarnaast heeft een lokale pc-boer hier mij in zijn winkel een keer aangeraden een optie in win7 echt uit te schakelen om de levensduur van de SSD niet te beperken... iets met constant heen en weer schrijven ofzo had hij het over, weten jullie wat dat precies is?
Die optie is waarschijnlijk indexeren geweest. Dit hoeft niet want een ssd is al snel genoeg. Ook hoef je een ssd niet te defragmenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Indexeren maakt volgens mij weinig uit. Dat kun je gerust aan laten staan.
A-J schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:07:
Als ik het goed begrijp zijn merken als Intel en OCZ goede keuzes, maar verschillen de controllers wel. Intel is beter voor kleine bestanden en OCZ is beter voor grote bestanden
Intel is al een tijdje niet meer de snelste. Op de afgelopen blz. kun je de laatste stand van zeken lezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 09-08-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
OCZ zegt het volgende over indexering aan of uit :

If you are going to use HDD in a RAID or non RAID set-up, do not disable Search Indexing in Windows Services. This will aid HDDs in searching for Indexed files faster. If your system is going comprise of SSD, Disable the Search Indexing in service.

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Kan het misschien SWAP-file zijn dan? Verkort dat niet ontzettend de levensduur van je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Mijn raptor van 74GB is dood en ik mag met enige financiering van Azerty iets nieuws uitzoeken voor bootdisk. Mijn systeem is een Phenom 9500, 4GB ram, Gigabyte GA-MA770 DS3 met SB600 southbridge en ik heb windows 7 64bits.
Na veel lezen over alles denk ik met mij beperkte budget dat de Kingston SSDNow V-Series Desktop Upgrade Kit - Vast station - 64 GB - 2.5" - SATA-300 voor mij de beste keuze is. 64GB is wel het minimum wat ik wil hebben, deze SSD ondersteund TRIM en het wordt geleverd met een montagekitje.

Goede keuze of zijn er betere dingen die ik bij Azerty kan gaan shoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

A-J schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 22:32:
Kan het misschien SWAP-file zijn dan?
zou kunnen dat ie de pagefile bedoelde ja.
Verkort dat niet ontzettend de levensduur van je SSD?
nee. de SSDs van tegenwoordig kunnen daar prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-08 09:47
Viper72 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:30:
OCZ zegt het volgende over indexering aan of uit :

If you are going to use HDD in a RAID or non RAID set-up, do not disable Search Indexing in Windows Services. This will aid HDDs in searching for Indexed files faster. If your system is going comprise of SSD, Disable the Search Indexing in service.
Als ze daar windows search mee bedoelen dan geloof ik daar niks van, als ik bv een tekst wil zoeken binnen een document dan zal dit veel sneller gaan binnen een geindexeerd bestandssysteem. Indexeren gaat verder dan alleen zoeken op bestandsnaam. Als dat echter alles is dat je gebruikt (zoeken op bestandsnaam) dan zou je het kunnen overwegen. Ook mis je dan de optie om in outlook snel mailtjes te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

@PeaceNlove: Geen OCZ Vertex 2 die in je budget valt, eventueel met bijbetaling? Anyway, de Kingston is zeker niet slecht. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 09-08-2010 23:07 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik zie ook niet zo goed wat het nadeel is van indexeren. Zoveel schrijf acties zijn dat niet lijkt mij.

Overigens zag ik dat bij mij na een clean install het indexeren van zelf uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

PeaceNlove schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 22:35:
Mijn raptor van 74GB is dood en ik mag met enige financiering van Azerty iets nieuws uitzoeken voor bootdisk. Mijn systeem is een Phenom 9500, 4GB ram, Gigabyte GA-MA770 DS3 met SB600 southbridge en ik heb windows 7 64bits.
Na veel lezen over alles denk ik met mij beperkte budget dat de Kingston SSDNow V-Series Desktop Upgrade Kit - Vast station - 64 GB - 2.5" - SATA-300 voor mij de beste keuze is. 64GB is wel het minimum wat ik wil hebben, deze SSD ondersteund TRIM en het wordt geleverd met een montagekitje.

Goede keuze of zijn er betere dingen die ik bij Azerty kan gaan shoppen?
http://azerty.nl/0-1990-1...ex-series-vast-stati.html

Die is beter. Zelfde prijs. geen montage kitje echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ach als iemand nog een montagekit nodig heeft, ik heb nog beugels liggen...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Joopieboy schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:06:
@PeaceNlove: Geen OCZ Vertex 2 die in je budget valt, eventueel met bijbetaling? Anyway, de Kingston is zeker niet slecht. :)
Dank voor de tip, die is bij Azerty maar 23 euro duurder, maar wel 4 GB minder. Ook schijnen de sb600 gare chipsets te zijn wanneer er echt veel data langs komt zoals bij een SSD en/of bij RAID, maar in hoeverre dat nu met driverupdates gefixt is wordt me niet duidelijk.
Ik ga de gok maar wagen in de hoop dat mijn chipset dit gaat trekken en ik kijk wel met wat benchmarks of ik goede snelheden haal met mijn moederbord.
Gelukkig heb ik al een kleine vingeroefening kunnen doen in het strippen van Windows 7, want ik heb momenteel een 5400rpm 20GB schijf :+
Oei, toch maar voor deze suggestie gaan denk ik. Wil ook nog een flitser gaan kopen binnenkort voor mijn camera en je kan die 20 euro verschil maar een keer uitgeven. Eigenlijk denk ik ook niet dat ik het verschil zal gaan merken met mijn oudere moederbord en CPU. En naar mijn idee is die Barefoot controller op de oude Vertex ook een prima ding.

[ Voor 27% gewijzigd door PeaceNlove op 10-08-2010 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Philflow schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 23:06:
Ik zie ook niet zo goed wat het nadeel is van indexeren. Zoveel schrijf acties zijn dat niet lijkt mij.

Overigens zag ik dat bij mij na een clean install het indexeren van zelf uit staat.
Hmm, deed ie hier niet (bij een x25-m dan). Wel interessant om te weten :) Dacht dat het een mythe was, dat ie bij extreme iops vanzelf uit gaat, maar die ervaring zal wel met een marvell of sandforce zijn?

Imho maakt het idd weinig uit. M'n search map is bijvoorbeeld 52MB. Zover ik begrijp is dat de context index van bespecificeerde bestanden, wat standaard Start,User en media mappen is. Inclusief index van bestandsnamen (wat maakt ie sowieso maakt, ook als het vlaggetje bij de schijf uit staat). Als je dat vergelijkt met hybernate of shadow copy (herstel), dan is indexeren zo minimaal. Het is geen Vista indexeren, die vrolijk zelf ging bedenken wanneer je idle was en dan alle mappen op context ging indexeren.

Heb alles standaard staan en schijnbaar (volgens SMART waardes) schrijft ie zo'n 2,5GB per dag. Met shadow copy uit zou dat wel een stuk minder zijn. Da's nog wel te overwegen, als je zelf vaak/goeie backups draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Ik denk dat ik voor de OCZ Vertex 2 ga... deze is echter ook verkrijgbaar als Vertex 2 Extended Capacities... zit er nog veel verschil tussen de EC en non EC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Philflow schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 08:34:
[...]

Kingston 30GB is 76 euro
pricewatch: Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB 30GB

Anandtech heeft er een mooie uitgebreide review over geschreven:
http://www.anandtech.com/...ton-and-ocz-take-on-intel

Ik denk dat de Vertex wel het beste is in die categorie.
Nog meer mensen die dit kunnen bevestigingen?
(Dus de Vertex 1 nemen tov Onyx)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Zo, ik heb mijn nieuwe samenstelling gevonden:

Nu het financiële gedeelte nog zien te regelen 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door Occy74 op 10-08-2010 04:54 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Iets vergelijkbaars hadden ze ook op CeBit staan afgelopen jaar. Daar heb ik inderdaad wel even naast staan kwijlen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
@pagefile: dit zegt Microsoft er over:
http://blogs.msdn.com/b/e...lid-state-drives-and.aspx
Should the pagefile be placed on SSDs?
Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.
In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that
Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.
In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Zo, de OCZ Vertex 2 120GB is in mijn bezit...
Nu alleen nog inbouwen en weer opnieuw Windows installeren. Ik laat zeker nog een 250GB schijf in de pc zitten als extra, maar wellicht dat die er uit zal gaan.

Op dit moment heb ik qua hardware een 6000+ X2 64-bits op een asrock moederbord waarop zowel PCI express zit en agp. Volgens mij zit het qua snelheid van de sataII poort wel goed (sataII 3Gbit/s).

Hopen dat ik binnenkort even tijd heb om het te regelen. Ben echt super benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Als je een page file nodig hebt dan moet ie op de SSD, dat lijkt me nogal logisch. Maar de vraag of je een pagefile nodig hebt is een andere. En dat ligt aan je gebruik en hoeveelheid RAM.

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 10-08-2010 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:42:
[...]

Als je een page file nodig hebt dan moet ie op de SSD, dat lijkt me nogal logisch. Maar de vraag of je een pagefile nodig hebt is een andere. En dat ligt aan je gebruik en hoeveelheid RAM.
inderdaad, heb pagefile uit maar heb ook 8gb ram. pagefile op ssd is leuk maar vind het zonde van de 4 tot 8 gb ruimte die het gebruikt. net als hiberfill.sys en system restore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

powercfg -h -s 50
Dit halveert de grootte van je hiberfil.sys. Het duurt wel iets langer voordat hij de data gedumped heeft. Ik verwacht dat hij en/of uitswapt en/of comprimeert.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lui, is de intel x25-m 80gb G2 nog steeds de beste keuze voor een 200euro ssd?
Ik hoor hier en daar vertex 2 en crucial, ocz en corsair langshuppelen, dus ik weet t ondertussen niet meer heel zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 13:15:
Lui, is de intel x25-m 80gb G2 nog steeds de beste keuze voor een 200euro ssd?
Ik hoor hier en daar vertex 2 en crucial, ocz en corsair langshuppelen, dus ik weet t ondertussen niet meer heel zeker :+
Volgens is mij is dezelfde vraag 1 pagina terug ook gesteld. Als je even terug leest kom je het denk ik wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:41:
[...]

inderdaad, heb pagefile uit maar heb ook 8gb ram. pagefile op ssd is leuk maar vind het zonde van de 4 tot 8 gb ruimte die het gebruikt. net als hiberfill.sys en system restore.
Kan het bij het verkeerde eind hebben , maar ik dacht dat de pagefile een essentieel onderdeel van windows is .Je kan hem wel uitzetten , maar windows blijft dan toch nog pagen omdat het essentieel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:09:
[...]

Kan het bij het verkeerde eind hebben , maar ik dacht dat de pagefile een essentieel onderdeel van windows is .Je kan hem wel uitzetten , maar windows blijft dan toch nog pagen omdat het essentieel is :)
Ik ben vrij zeker dat je het bij het verkeerde eind hebt. Zonder pagefile met onvoldoende ram krijg je namelijk duidelijke foutmeldingen, en sommige heel oude programma's weigeren op te starten als je niet een pagefile hebt, hoe klein hij ook is. Een pagefile van 1 mb maken werkt voor die programma's al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vorda schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:31:
[...]

Ik ben vrij zeker dat je het bij het verkeerde eind hebt. Zonder pagefile met onvoldoende ram krijg je namelijk duidelijke foutmeldingen, en sommige heel oude programma's weigeren op te starten als je niet een pagefile hebt, hoe klein hij ook is. Een pagefile van 1 mb maken werkt voor die programma's al.
Bedankt , dat is duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:09:
[...]

Toch heeft m.i. Systeemherstel het bij het rechte eind...
Ook al schakel je de page file helemaal uit, windows blijft toch pagen.
Althans onder Windows XP vind ik dit: no paging file, maar Windows Taskmanager zegt desalniettemin: Page File Usage: een paar honderd MB - een paar GB's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Ik heb het hier vanzelfsprekend over W7. Ik vind iig noch in taskmanager noch op mijn disks een spoor van de pagefile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:16
Kijk dan maar eens in je Task Manager bij Performance onderin in het Kernel Memory (MB) vakje. Bij mij staat daar Paged: 238 en Nonpaged: 44. Schijnbaar vindt Windows 7 het toch leuk om dingen te pagen terwijl ik nog 3.2gb geheugen vrij heb op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Laatst online: 13-09 20:06
Ik ben van plan om deze week een SSD te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Crucial C300 die ik ga aansluiten op een Highpoint rocket 620 of asus U3S6. is dit een goede keus of kan ik beter gaan voor een OCZ Vertex 2? Ik twijfel nog een beetje. het gaat om de 60/64Bg uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Ik werk nogal veel met grote bestanden, levert het veel voordeel op als je videobestanden waarmee je monteerd op je SSD zet, tijdelijk? Stel ik heb premiere op de SSD maar mn source materiaal op een spinpoint F3, doe ik dan de snelheidswinst in premiere door die SSD teniet door met bestanden te werken vanaf een tragere harde schijf geladen worden.

[ Voor 59% gewijzigd door Snuurtje op 11-08-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
@ Snuurtje, je hebt hierover ook al elders een topic geopend, dat is niet helemaal de bedoeling denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
klopt ik zag daarna pas onderaan dit forum dit topic staan en heb toen mijn topic gewijzigt dat die eventueel verwijderd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Snuurtje schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 08:48:
klopt ik zag daarna pas onderaan dit forum dit topic staan en heb toen mijn topic gewijzigt dat die eventueel verwijderd kan worden.
Daarnaast heb je in dit topic de topic waarschuwing gemist. ;) Sinds gisteravond kun je met dergelijke vragen hier terecht: [BBG aanschaf] SSD. Overigens is je topic niet verwijderd maar gewoon gesloten. Echt verwijderen van topics doen we/ik pas als de inhoud echt niet door de beugel kan.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2010 08:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
oke, maar in feite stel ik een vraag over SSD's op basis waarvan ik mijn keuze ga maken. Die vraag over videobestanden op een reguliere HDD icm met een videobewerkingsprogramma op een SSD dus. Daar zou ik graag wel een antwoord op hebben als dat mag.

edit heb m aangepast naar de vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Snuurtje op 11-08-2010 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

rows schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:45:
Ik ben van plan om deze week een SSD te kopen. Mijn voorkeur gaat uit naar een Crucial C300 die ik ga aansluiten op een Highpoint rocket 620 of asus U3S6. is dit een goede keus of kan ik beter gaan voor een OCZ Vertex 2? Ik twijfel nog een beetje. het gaat om de 60/64Bg uitvoeringen.
Wat voor controllers? Op SATA II is OCZ Vertex 2 sneller. Op SATA III is Crucial C300 sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuurtje schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:12:
oke, maar in feite stel ik een vraag over SSD's op basis waarvan ik mijn keuze ga maken. Die vraag over videobestanden op een reguliere HDD icm met een videobewerkingsprogramma op een SSD dus. Daar zou ik graag wel een antwoord op hebben als dat mag.

edit heb m aangepast naar de vraag.
Die combinatie gebruik ik nu ook voor video recording
Als ik wel eens met fraps wat opneem doe ik dat op een samsung f3. Dan is een halve minuut video ongeveer 1 GB . Daarna verplaats ik sommige files naar een vrije partitie van 30 GB op de ssd , en andere laat ik op de f3 staan om de workload een beetje te verdelen met editing .Het geeft een prestatieboost
Dan zal hd recording ongetwijfeld meer eisen stellen aan een systeem als fraps recordings doet , alleen fraps gebruikt dan weer zogoed als ongecomprimeerde files die heel groot zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Heb vandaag de OCZ Vertex 2 120GB als Windows schijf geinstalleerd en draaiend. Net even met ATTO getest.
Resultaat is als volgt:
Plaatje verwijderd in afwachting van nieuwe benchmark.

Ik heb in het bios geen AHCI aan staan.
Hij staat aangesloten op SATAII.
Zou AHCI nog wat verschil maken? Zo ja, dan installeer ik zo Windows 7 opnieuw, zo niet. Dan ga ik die moeite niet doen.
Daarbij krijg ik op de SSD een score van 7.2 in Windows. Dus dat lijkt me ook aardig.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 11-08-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:13:
Heb vandaag de OCZ Vertex 2 120GB als Windows schijf geinstalleerd en draaiend. Net even met ATTO getest.
Resultaat is als volgt:
[afbeelding]

Ik heb in het bios geen AHCI aan staan.
Hij staat aangesloten op SATAII.
Zou AHCI nog wat verschil maken? Zo ja, dan installeer ik zo Windows 7 opnieuw, zo niet. Dan ga ik die moeite niet doen.
Daarbij krijg ik op de SSD een score van 7.2 in Windows. Dus dat lijkt me ook aardig.
AHCI maakt verschil
Draai eens een crystaldiskmark, atto zegt niet zoveel voor SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ok, CrystalMark gedraaid.
De resultaten zijn redelijk gelijk aan de zonder AHCI van de persoon een paar pagina's terug:
Zie volgende post voor screenshot

Ik ga Windows 7 opnieuw installeren met AHCI voor het verschil. Thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 11-08-2010 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:50:
De resultaten zijn redelijk gelijk aan de zonder AHCI van de persoon een paar pagina's terug:
[afbeelding]

Je kan ahci activeren zonder opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 11:50:
[afbeelding]

google is je vriend!

How to enable AHCI in Windows 7 after Instalation:

There is one way to fix this, although you need to have knowledge of registry editing. The detailed steps from Microsoft are as follows:

1.Exit all Windows-based programs.
2.Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3.If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4.Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci
5.In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6.In the Value data box, type 0, and then click OK.
7.On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

After this you’ll have to restart your computer, go to BIOS and enable AHCI. When you log in to Windows again, you’ll notice the installation of drivers for AHCI. Another restart will be required to finish the driver installation.

These steps are provided at your own risk and not suggested unless you know and understand the risks. You will want to make sure the controller driver and MB BIOS support this option before you enable it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
haha, thanks. Ik was iets te snel.
Heb Windows alweer opnieuw geinstalleerd. >_<
Had nog niets echt geinstalleerd, dus dat was niet echt het probleem. En, het gaat lekker snel.
Met AHCI:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SpwGJxhYpi6wEawoHPz8Dll8/full.png
Zonder AHCI:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mbPqNY6DLlHF2jAzz8iAt4D0/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Idd, het kan zoals hierboven aangegeven ook na de Windows installatie.
Je veranderd het register zodat Windows de driver voor AHCI toch laad bij het opstarten.
Je start hiervoor op met je gewone Windows en klik op start en geeft in het zoekvenster "regedit" in.
Druk op "enter" .
Ga dan in het register naar: HKEY_LOCAL_MACHINE / System / CurrentControlSet / Services en Msahci
Klik rechts op "Start" in de "naam" kolom en kies voor "aanpassen"
en verander de "waardegegevens" in 0 (nul)
Verlaat het register en start de computer opnieuw op.
GA NU NAAR HET BIOS en verander nu IDE in AHCI, niet vergeten.
Hier komt een probleem want dat is niet voor iedere computer hetzelfde.
Ga het dus eerst eens opzoeken in de BIOS waar het staat en of je MB het ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ja, op zich wel logisch zoals aangegeven. Kreeg bij het veranderen in het bios een blauw scherm. Uiteindelijk niet verder gezocht (gebeurd allemaal toen bovenstaande 2 posts gemaakt werden). De installatie duurde toch niet zo heel erg lang.
Voor zover nodig, ga ik het op die manier zeker wel onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik krijg wss morgen mijn nieuwe pc thuis en vroeg me af wat ik juist allemaal moet instellen op mijn Vertex 2 90GB SSD.

Als ik dit topic doorlees, dan moet je defrag uitschakelen, indexering, ... en allerhande reg tweaks.

Heeft er iemand een guide of kan hier iemand een soort van checklist opstellen wat je allemaal moet doen alvorens WIN7 te installeren op je SSD en wat erna...?

Bedankt!

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 09:20:
[...]

Wat voor controllers? Op SATA II is OCZ Vertex 2 sneller. Op SATA III is Crucial C300 sneller.
Ik zal idd nog twee maanden op SATA II werkzaam zijn en ga dan over op SATAIII. Vandaar dat die controllers (Highpoint Rocket 620 of ASUS U3S6) erbij staan vermeld die beide SATAIII aan boord hebben.

maakt chipset nog wat uit voor de TRIM? Ik moet mijn moederbord nog bestellen, maar het wordt zeker een AMD systeem

[ Voor 12% gewijzigd door rows op 11-08-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ikheb zelf 2x corsair x32 disks in raid 0 en haal deze score:

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/5vtc0j.png

Is dat een beetje goed te noemen? Het is wel een zeer grote verbetering op mijn 1TB samsung F3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 12:35:
haha, thanks. Ik was iets te snel.
Heb Windows alweer opnieuw geinstalleerd. >_<
Je sequentiele waarde lijken me erg laag. Als je een Intel controller hebt geeft de Intel RST de beste performance.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 11-08-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
kazzzdafke schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:11:
Ik krijg wss morgen mijn nieuwe pc thuis en vroeg me af wat ik juist allemaal moet instellen op mijn Vertex 2 90GB SSD.

Als ik dit topic doorlees, dan moet je defrag uitschakelen, indexering, ... en allerhande reg tweaks.

Heeft er iemand een guide of kan hier iemand een soort van checklist opstellen wat je allemaal moet doen alvorens WIN7 te installeren op je SSD en wat erna...?

Bedankt!
Ja, veel is dat niet... Als je Windows 7 hebt hoef je je niets aan te trekken van Trim, Partitie Alignen
of andere dingen.
Win 7 doet veel zelf.
Maar kijk best even na of indexeren en defragmenteren van je C schijf (SSD) uitstaan.
De rest is niet zo belangrijk.
Kijk even op blz 1 van dit topic... Hier kan je al veel vragen oplossen... Maar zoals hier in dit topic al aangehaald. Sommige dingen, zoals , swapfile en pagefile... hoeven niet echt.
Kijk ook na of je SSD op AHCI staat en niet op IDE in je bios.
Hier een link met vele antwoorden:
http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=30040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:49:
[...]

Je sequentiele waarde lijken me erg laag. Als je een Intel controller hebt geeft de Intel RST de beste performance.
Ik heb jammergenoeg een Asrock moederbord met een Nvidia chipset. Dus geen intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De Vertex 1 60GB is bezig met een leuke prijsdaling. Nu voor het eerst (net) onder de 130 euro.
pricewatch: OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB 60GB

Maar voor nog minder geld heb je een C300 64GB. 128 euro nu... echt scherpe prijs. Ik weet alleen nit of ze echt voorraad hebben. http://www.4geheugen.nl/a...realssd-c300-64gb-sataiii
Arunia schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:28:
[...]

Ik heb jammergenoeg een Asrock moederbord met een Nvidia chipset. Dus geen intel controller.
Hmm das jammer. Ik heb het vermoeden dat er nog wat meer performance in het vat zit... als ik jou was zou ik even je 4K en 4KQD32 met anderen vergelijken.

edit: hier vergelijkingsmateriaal:
http://www.tweaktown.com/...lusive_review/index8.html

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 11-08-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 21:43
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:48:
De Vertex 1 60GB is bezig met een leuke prijsdaling. Nu voor het eerst (net) onder de 130 euro.
pricewatch: OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB 60GB
Als je prijs per GB als uitgangspunt neemt, dan blijft deze erg interessant: pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB

Hoewel ik er zelf aan zit te denken toch de 64GB vertex te halen en die dan in raid te zetten met de vertex die ik al heb. Anders heb ik er weer een partitie bij. En wie, misschien maakt raid de boel toch weer net een tikje sneller(hoewel het met SSDs niet veel uitmaakt)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:48:
Ja, zoals al eerder vermeld, zijn er in de tweede helft van dit jaar, vele nieuwe SSD modellen aangekondigd.
Wel, we zitten nu in de tweede helft van het jaar en de nieuwe modellen beginnen in omloop te komen.
Corsair, Vertex, enz...
Daardoor gaan de prijzen ietsje zakken...
Intel heeft ook enkele nieuwe modellen die ze deze maanden gaan uitbrengen.
En hoe groter en verscheidener 't aanbod, hoe lager de prijzen zakken.
Binnen een paar jaar is iedere computer met een SSD schijf uitgerust en kost een 500GB SSD schijf maar 50 euro meer, zoals nu de huidige harde schijven. Die waren vroeger ook heel duur. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
(jarig!)
Dan zal hd recording ongetwijfeld meer eisen stellen aan een systeem als fraps recordings doet , alleen fraps gebruikt dan weer zogoed als ongecomprimeerde files die heel groot zijn :)
Ik heb toevallig laatst testen gedaan met fraps.
En zoals bij me vorige tests scheelt het weer gewoon niks welke hdd je neemt om fraps daarop te laten recorden.

Video tussen verschillende hdd's
YouTube: ‪Fraps HDD test‬‎

Video tussen de corsair f120 en de velociraptor + samsung spinpoint..500GB
YouTube: ‪Corsair f120 SSD vs Velociraptor‬‎

Misschien dat het op idioot hoge resoluties een verschil maakt, maar bij 1280x1024, 1600x900, 2560x1024 allemaal niet/weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
@Philflow, zou je nog even kunnen replyen op mijn antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
micd33 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 15:13:
[...]

Ja, veel is dat niet... Als je Windows 7 hebt hoef je je niets aan te trekken van Trim, Partitie Alignen
of andere dingen.
Win 7 doet veel zelf.
Maar kijk best even na of indexeren en defragmenteren van je C schijf (SSD) uitstaan.
De rest is niet zo belangrijk.
Kijk even op blz 1 van dit topic... Hier kan je al veel vragen oplossen... Maar zoals hier in dit topic al aangehaald. Sommige dingen, zoals , swapfile en pagefile... hoeven niet echt.
Kijk ook na of je SSD op AHCI staat en niet op IDE in je bios.
Hier een link met vele antwoorden:
http://www.pc-experience.de/wbb2/thread.php?threadid=30040
Mic, hey hey!
Bedankt voor de link maar mijn duits s** big time en mijn vriendin heeft echt geen zin om dat te vertalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

offtopic:
[quote]rows schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:07:
[/quote]
Ik kan wel replyen maar niet met een zinnig antwoord :) Heb weinig verstand van desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
kazzzdafke schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:11:
[...]

Mic, hey hey!
Bedankt voor de link maar mijn duits s** big time en mijn vriendin heeft echt geen zin om dat te vertalen :9
Tja, idd, maar veel van dat kan je hier, in dit topic op blz 1 al lezen. Dan sta je al ver.
Nog veel plezier met je nieuw systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Vandaag ook eindelijk een ssd besteld,en wel de G.Skill FM-25S2S-60GBP2
Deze is voorzien van een sandforce SF-1200 controller en gezien de specs is ie net zo snel als de ocz vertex2 alleen 20 euro goedkoper bij alternate.Heb m besteld voor 139 euro.
En volgens een review ( http://www.hexus.net/content/item.php?item=25198 ) denk ik dat ik geen miskoop heb gedaan.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Corona schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:58:
Vandaag ook eindelijk een ssd besteld,en wel de G.Skill FM-25S2S-60GBP2
Deze is voorzien van een sandforce SF-1200 controller en gezien de specs is ie net zo snel als de ocz vertex2 alleen 20 euro goedkoper bij alternate.Heb m besteld voor 139 euro.
En volgens een review ( http://www.hexus.net/content/item.php?item=25198 ) denk ik dat ik geen miskoop heb gedaan.
Ben benieuwd!
Leuke schijf inderdaad, volgens die review iets sneller dan de Corsair Force zelfs, en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:18:
offtopic:
[quote]rows schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:07:
[/quote]
Ik kan wel replyen maar niet met een zinnig antwoord :) Heb weinig verstand van desktops.
Geeft niet :) Ik heb gebruik gemaakt van jouw tip van de crucial C300 bij 4geheugen voor €128. Ik heb hem net besteld! Weer een gelukkig mens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Hier is de Crystal van de C300 64GB op een laptop SATA II controller (ICH 9). Ziet er leuk uit imo.

Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/Untitled2-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 16:19
Twister336 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:13:
[...]

Dat je alleen maar groene blokjes krijgt is niet zo vreemd. De sectoren zijn immers 'vervangen' dwz. de inhoud van de slechte sectoren werd gekopieerd naar goede sectoren en de slechte sectoren zullen niet meer worden gebruikt.
Blijkbaar is het normaal dat zelfs splinternieuwe SSD's een aantal slechte sectoren hebben. Bij Intels zijn dit er meestal maar enkele, bij de Vertexen honderden.
De SSD terug sturen heeft dan ook weinig zin aangezien de kans reeel is dat je opnieuw een SSD krijgt met slechte sectoren.
Nou ik hem inderdaad maar eventjes getest met de intel software.
Eerst moesten de AMD drivers eraf, maar goed.

Ook deze software van intel geeft aan dat er 9 blokken vervangen zijn.
Echter zonder waarschuwing oid. Dus dat zal inderdaad wel goed zitten.
Ook de test van de fitness is helemaal in orde.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mL8OIMMrzKQ4oyoOIPiiuqe6/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:50
kazzzdafke schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 13:11:

Bedankt!
Hier is een wiki voor windows:
http://www.ocztechnologyf...et_up_Windows_on_a_VERTEX

Heb zelf ssdtweaker gebruikt om alles in te stellen en alleen nog even defrag uitzetten.
http://www.ocztechnologyf...lity&highlight=ssdtweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

pingkiller schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 16:05:
[...]
Als je prijs per GB als uitgangspunt neemt, dan blijft deze erg interessant: pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB
Mwa, je hebt nu voor 2 euro per GB de snellere C300 64GB. Dat blijft toch de topdeal van dit moment. Maar zoals gezegd ik weet niet of 4geheugen echt op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Prjzen lijken weer allemaal te dalen ook Intel, verwacht een mooi einde jaar.
Zeker als de nieuwe Intels komen, is verdacht stil daarrond trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:16
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:23:
zoals gezegd ik weet niet of 4geheugen echt op voorraad heeft.
De bestelling die ik direct bij de Crucial fabriek heb gedaan is op 10 augustus verstuurd, dus die verwacht ik morgen of overmorgen binnen. Dat wil zeggen dat 4geheugen hoogstwaarschijnlijk ook zijn lading binnen krijgt rond 12/13 augustus, dat vermelden ze trouwens ook bij de artikelpagina van ze.

[ Voor 8% gewijzigd door Slight op 11-08-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

abusimbal schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:04:
Prjzen lijken weer allemaal te dalen ook Intel, verwacht een mooi einde jaar.
Zeker als de nieuwe Intels komen, is verdacht stil daarrond trouwens.
http://www.computerbase.d...august/intel_ssd-roadmap/
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3FiItVmbr9Id7gHQrH4mQZ4I/thumb.jpg

Interessant is dat de opvolger vd x25-e ook MLC wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door Help!!!! op 11-08-2010 21:48 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik ben erg benieuwd wanneer ze komen. Q4 kan 1 oktober zijn of 30 december...

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 11-08-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Slight schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:18:
[...]
De bestelling die ik direct bij de Crucial fabriek heb gedaan is op 10 augustus verstuurd, dus die verwacht ik morgen of overmorgen binnen. Dat wil zeggen dat 4geheugen hoogstwaarschijnlijk ook zijn lading binnen krijgt rond 12/13 augustus, dat vermelden ze trouwens ook bij de artikelpagina van ze.
Bij Salland stond eergisteren een wachttijd van 1-5 werkdagen maar na het bestellen kreeg ik een mail waarin een verwachte datum van 18 augustus werd vermeld :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:41:
Ik ben erg benieuwd wanneer ze komen. Q4 kan 1 oktober zijn of 30 december...
Liever 1 oktober :P

Hopelijk zijn die dingen ook echt sneller en beter dan de huidige Crucial / sandforce SSD's

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Bedankt voor je reply, maar dit dingen zijn al een hele tijd geleden bekend gemaakt. En een aantal maanden geleden is de productie van 25nm flash NAND gestart, dus benieuwd wanneer nu effectief de SSD's uitkomen. Q4 is een ruim begrip. Maar begrijp dat Intel dat zo lang mogelijk "geheim" houd om zijn huidige SSD's te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

abusimbal schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor je reply, maar dit dingen zijn al een hele tijd geleden bekend gemaakt. En een aantal maanden geleden is de productie van 25nm flash NAND gestart, dus benieuwd wanneer nu effectief de SSD's uitkomen. Q4 is een ruim begrip. Maar begrijp dat Intel dat zo lang mogelijk "geheim" houd om zijn huidige SSD's te verkopen.
Dat de 25nm flash gestart is bekend, evenals dat er een refresh zou komen rond Q410 en Q111.

Deze recente roadmap bevestigt dat het 2010 wordt. Daarnaast staan er een aantal nieuwe zaken in zoals het feit dat de highend nu ook MLC krijgt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb ook het idee dat er wel nieuwe dingen instaan. De 300GB en 600GB waren laatst naar Q1 2011 verplaatst, nu staan ze weer voor Q4 2010.

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:00:
Hier is de Crystal van de C300 64GB op een laptop SATA II controller (ICH 9). Ziet er leuk uit imo.

[afbeelding]
Is dit onder AHCI of IDE mode?...

• vorda
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 00:11:
[...]

Is dit onder AHCI of IDE mode?...
AHCI, onder IDE zou de 4K QD32 praktisch gelijk zijn aan de gewone 4k.

• Philflow

Philflow

Ik ga er ook vanuit dat het AHCI is, hoewel mijn BIOS geen setting heeft.

• abusimbal
Philflow schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 22:09:
Ik heb ook het idee dat er wel nieuwe dingen instaan. De 300GB en 600GB waren laatst naar Q1 2011 verplaatst, nu staan ze weer voor Q4 2010.
Ik had al eerder dit nieuws gepost maar is niet geplaatst. (meuktracker)
http://techie-buzz.com/ga...the-end-of-this-year.html
Was dus al in mei bekend.

• Philflow

Philflow

abusimbal schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:45:
[...]

Ik had al eerder dit nieuws gepost maar is niet geplaatst. (meuktracker)
http://techie-buzz.com/ga...the-end-of-this-year.html
Was dus al in mei bekend.
Ja bekend, alleen zag ik daarna weer een bericht waarin stond dat 160GB en 300GB uitgesteld waren naar Q1 2011 (ik d8 fudzilla). Nu dus weer Q4. Mooi nieuws.

[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 12-08-2010 10:02 ]

• kazzzdafke
Bazvv schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:20:
[...]

Hier is een wiki voor windows:
http://www.ocztechnologyf...et_up_Windows_on_a_VERTEX

Heb zelf ssdtweaker gebruikt om alles in te stellen en alleen nog even defrag uitzetten.
http://www.ocztechnologyf...lity&highlight=ssdtweaker
Super!!!
Bedankt!! Die tool lijkt me superhandig!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Slight schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:18:
[...]

en al binnen, ik wacht hier ook nog erg ongeduldig :) Kreeg ook bericht op 10augustus.
Ga zelf ook voor een verse installatie, en dan de stappenplan volgen zoals enkele posts hierboven

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Voorraad van 4geheugen.nl is op :| Ik denk dat ik dan voor de Vertex2 60Gb ga. helaas.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• Arunia
Vaag, voor of na de tweaks maakt niet uit, maar soms hangt Windows 7 bij het booten.
Daarnet ook nog tijdens gebruik dat hij hing. Geen blauw scherm of iets, gewoon hangen.

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 12:09
Help!!!! schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:52:
[...]

Liever 1 oktober :P

Hopelijk zijn die dingen ook echt sneller en beter dan de huidige Crucial / sandforce SSD's
Vertel mij wat, ik kijk elke week wel even in dit topic voor nieuws over de Intel G3/Postville refresh/25nm SSD's! Er is zo weinig bekend, ik moet er maar van uitgaan dat het ergens Q4 wordt dus dat valt ook wel weer mee. 1 oktober zou een mooi verjaardagscadeau zijn ;)
Pagina: 1 ... 47 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD