Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.486 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand zou een test moeten maken met verschillende CPU's die opstarten vanaf een RAMdisk, dan word het de invloed, of het gebrek daaraan, van de CPU duidelijk.

maar euu, 6400MB/s is toch nog niet genoeg om een quadcore van instructies te voorzien? (anders zouden ze geen cache hebben) in dat opzicht is ram altijd de bottlenech, en dan in het bijzonder de latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:11:
iemand zou een test moeten maken met verschillende CPU's die opstarten vanaf een RAMdisk, dan word het de invloed, of het gebrek daaraan, van de CPU duidelijk.
Of: Opstarten met een systeem, tijd meten en dan de test herhalen met een trager geklokte CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Pittie schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 17:27:
Ik was zojuist even mijn schijven aan het testen, nu kwam ik bij mijn SSD de volgende vreemde error waarde tegen (in hd tune)
[afbeelding]

Vervolgens eventjes een full scan gedaan, en daaruit komen alleen groenen blokjes, alles goed dus.
[afbeelding]

Zijn er nog andere tooltjes om je ssd te testen? Zijn deze waarden iets om me zorgen over te maken? Eventueel wellicht de schijf te RMAen?
Dat je alleen maar groene blokjes krijgt is niet zo vreemd. De sectoren zijn immers 'vervangen' dwz. de inhoud van de slechte sectoren werd gekopieerd naar goede sectoren en de slechte sectoren zullen niet meer worden gebruikt.
Blijkbaar is het normaal dat zelfs splinternieuwe SSD's een aantal slechte sectoren hebben. Bij Intels zijn dit er meestal maar enkele, bij de Vertexen honderden.
De SSD terug sturen heeft dan ook weinig zin aangezien de kans reeel is dat je opnieuw een SSD krijgt met slechte sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:09:
[...]

en dan heb ik nog een vraag erbij: stel dat je een oudere firmware hebt, weet je dan zeker dat je de laatste wil hebben? Op Storagereview wordt immers gezegd dat de laastte firmware zo'n 2% langzamer is.
2% langzamer ga je niet echt merken lijkt me. Als de SSD "af-fabriek" keurig werkt, laat ik ze gerust want ik heb er niet zo gek veel verstand veel als andere forumgebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:13:
[...]

Dat je alleen maar groene blokjes krijgt is niet zo vreemd. De sectoren zijn immers 'vervangen' dwz. de inhoud van de slechte sectoren werd gekopieerd naar goede sectoren en de slechte sectoren zullen niet meer worden gebruikt.
correct, bij USB sticks word er zelfs standaard een marge genomen omdat er gegarandeerd een aantal % van de sectoren kapot zijn, dit is immers goedkoper dan de "brakke" chips in de prullenbak gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CarLL schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:16:
[...]

2% langzamer ga je niet echt merken lijkt me. Als de SSD "af-fabriek" keurig werkt, laat ik ze gerust want ik heb er niet zo gek veel verstand veel als andere forumgebruikers :)
Ga je niet echt merken, maar er is ook een kans dat je de bugs die worden opgelost met de laatste firmware nooit gaat merken. Daarom vroeg ik me af of je wel perse de laatste firmware wil installeren. Ik zou zeggen 'don't fix what ain't broken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:12:
[...]

Of: Opstarten met een systeem, tijd meten en dan de test herhalen met een trager geklokte CPU.
Zelfde systeem alleen geclocked op 200 x 9 inplaats van 400 x 9 , laat een toename in de boottijd van 4 seconden zien :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/05/1280998689-760.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:59:
[...]

Zelfde systeem alleen geclocked op 200 x 9 inplaats van 400 x 9 , laat een toename in de boottijd van 4 seconden zien :)
Is dat een schone installatie? Wat is de totale boottijd? wat voor CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:02:
[...]

Is dat een schone installatie? Wat is de totale boottijd?
Het is een vrij schone instalatie , wel met alle drivers en zonealarm en alles wat nodig is om de pc te laten draaien . De windows xp boottijd is ongeveer 15 seconden, met bios erbij ongeveer 30 ,. cpu E8400

edit ik zag dat me ram ook ondergeclocked werd op halve speed op 200 , nog een tracefile met ram op normale speed 400 , je ziet dat hier haast geen verschil in de tijd zit , hooguit een kwart seconden

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/05/1281000440-80.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 14:29 . Reden: cpu E8400 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:12:
[...]
- en alles wat nodig is om de pc te laten draaien -
wat bedoel je daar precies mee?
[...]
edit ik zag dat me ram ook ondergeclocked werd op halve speed op 200 , nog een tracefile met ram op normale speed 400 , je ziet dat hier haast geen verschil in de tijd zit , hooguit een kwart seconden
- een kwart seconde langzamer dan de CPU op volle snelheid? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:55
Zoals ik het lees:
CPU op halve en RAM op volle snelheid = A
CPU op halve en RAM op halve snelheid = B
Alles op volle snelheid = C

C is ~3.75 seconde sneller dan A
A is ~0.25 seconde sneller dan B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]
De windows xp boottijd is ongeveer 15 seconden, met bios erbij ongeveer 30 ,. cpu E8400
kun je even met boottimer meten? dan wordt het automatisch geteld.

Hoe zet je precies je CPU op halve snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:53:
[...]

in het bios, bclck naar beneden schroeven

je komt er vast wel uit als je een overclock tut zoekt, en dan de clock naar beneden zet ipv omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:19
Ik zit met een klein duivels dilemma, ik heb gister de Crucial RealSSD C300 64GB besteld bij 4geheugen.nl, er staat bij het product dat de verwachte leverdatum 11 augustus is, een weekje kan ik nog wel wachten. Maar als je kijkt in de lijst van Crucial SSD's dan staat er achter dat de levertijd onbekend is. Enkele mails verder naar 4geheugen wijzen inderdaad ook uit dat ze geen enkel idee hebben wanneer ze binnenkomen.
"Ik begrijp dat dit vervelend voor u is maar helaas kan ik de levertijd van de door u bestelde SSD niet versnellen. Wij hebben geen indicatie van de te verwachte leverdatum." etc.
Nu komt het dilemma, ze hebben daar toevallig wel de RealSSD C300 64GB + DATA TRANSFER KIT staan voor €16,88 meer. Deze kan binnen 5 dagen worden geleverd (is op voorraad bij leverancier zeggen ze). Maar de kans bestaat natuurlijk ook dat de normale C300 zonder transfer kit ineens beschikbaar wordt in de komende dagen. Wat zouden jullie doen? Wat extra geld uitgeven en dan maar de versie met data transfer kit kopen ook al heb je die niet nodig? Of maar even wachten...

Is er misschien iemand die eerder ervaring heeft gehad met 4geheugen.nl en de levertijden van de C300? Ik heb wel alle berichten over 4geheugen in deze thread gelezen, maar word er niet veel wijzer van. Sommigen hebben het ding zo binnen, en anderen lopen tegen dezelfde levertijd problemen aan als ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

Ik heb de Crucial C300 64GB beteld bij afuture.nl (net de laatste), afuture levert echt snel.
s'middags besteld, morgen pakketje thuis afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:56:
[...]

in het bios, bclck naar beneden schroeven

je komt er vast wel uit als je een overclock tut zoekt, en dan de clock naar beneden zet ipv omhoog :)
Nee ik bedoelde hoe zet JIJ je CPU op halve snelheid, als in jij user systeemherstel ;)

met mijn BIOS kan het helaas niet, heb een HP notebook.
Slight schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:14:
Wat zouden jullie doen?
Is er misschien iemand die eerder ervaring heeft gehad met 4geheugen.nl en de levertijden van de C300? Ik heb wel alle berichten over 4geheugen in deze thread gelezen, maar word er niet veel wijzer van. Sommigen hebben het ding zo binnen, en anderen lopen tegen dezelfde levertijd problemen aan als ikzelf.
Waarom bestel je niet bij Crucial.com? leveren ook snel.

Ik heb trouwens goede ervaringen met 4geheugen. Ze leveren op tijd en betaalden snel terug toen ik mijn order annuleerde.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 05-08-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
dCY schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:18:
Ik heb de Crucial C300 64GB beteld bij afuture.nl (net de laatste), afuture levert echt snel.
s'middags besteld, morgen pakketje thuis afgeleverd.
Afgezien van het feit dat hij daar nu niet op voorraad is denk ik ook niet dat je hem daar voor €131,75 had :)
edit: sterker nog ik zie hem zelfs niet eens meer op de website staan, er staat nu enkel nog de 256GB versie voor €594,10, zoveel geld heb ik niet beschikbaar atm ;(
Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:28:
Waarom bestel je niet bij Crucial.com? leveren ook snel.

Ik heb trouwens goede ervaringen met 4geheugen. Ze leveren op tijd en betaalden snel terug toen ik mijn order annuleerde.
Daar heb ik wel over nagedacht, maar de totaalprijs zou dan ook €145,69 zijn, bijna €14 meer dan waar ik hem bij 4geheugen.nl voor kan krijgen.

Daarnaast doet het levertijd probleem van 4geheugen mij sterk vermoeden dat de Crucial fabriek ook moeite heeft met uitleveren? Of denk je dat het probleem elders zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Slight op 05-08-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Slight schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:34:
[...]
Daar heb ik wel over nagedacht, maar de totaalprijs zou dan ook €145,69 zijn, bijna €14 meer dan waar ik hem bij 4geheugen.nl voor kan krijgen.
Bij Crucial kost ie € 137.46 met gewone post. Bij 4geheugen 133,70 met gewone post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:48:
Bij Crucial kost ie € 137.46 met gewone post. Bij 4geheugen 133,70 met gewone post.
Je hebt gelijk, maar ik bestel liever niet zoiets duurs vanuit het buitenland zonder het iig geregistreerd te hebben en liefst nog verzekerd ook (€7.00 UPS Express), dan heb je tenminste ook een vorm van packet trace. Daar komt nog bovenop dat ik toevallig ook nog een SD-kaartje moest bestellen waarmee ik 2 vliegen in 1 klap kon slaan bij 4geheugen op dat moment :D

*Diepe zucht*.. ik denk dat ik toch maar de bestelling van 4geheugen afblaas ofzo, hoe interessant de prijs ook is, het is het niet waard om zo lang te moeten wachten, of om uberhaupt in het duister te tasten over de levertijd. Ik heb meerdere malen boos gemaild over het feit dat ze geen leverdatum wisten en ik kan het me ook niet voorstellen waarom ze die niet gewoon kunnen noemen. Ik neem aan dat zij ook gewoon van Crucial bestellen, hoe kunnen ze anders zo'n lage prijs bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slight schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:59:
[...]
Ik neem aan dat zij ook gewoon van Crucial bestellen, hoe kunnen ze anders zo'n lage prijs bieden?
ahem? hoe kom je, als bedrijf, anders aan deze SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:02:
ahem? hoe kom je, als bedrijf, anders aan deze SSD?
Een reseller, importeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:53:
[...]

Heeft hij uitgelegd:
"Zelfde systeem alleen geclocked op 200 x 9 inplaats van 400 x 9 , laat een toename in de boottijd van 4 seconden zien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

vorda schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:07:
[...]
Heeft hij uitgelegd:
"Zelfde systeem alleen geclocked op 200 x 9 inplaats van 400 x 9 , laat een toename in de boottijd van 4 seconden zien"
Ja dat heb ik gelezen. Mijn vraag was hoe hij dat gedaan heeft. Waarschijnlijk in de BIOS maar ik was benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Nou het is gebeurd, ik heb mijn bestelling van 4geheugen.nl geannuleerd, en de Crucial RealSSD C300 64GB direct bij Crucial besteld. Zonder geregistreerde verzending dus fingers crossed 8)7. Ik ben trouwens van plan om een review te schrijven van deze schijf, dus dat wordt smullen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:10:
[...]

Ja dat heb ik gelezen. Mijn vraag was hoe hij dat gedaan heeft. Waarschijnlijk in de BIOS maar ik was benieuwd.
in de bios- 9 x400 is 15 seconden , 9 x 200 is 20 seconden en 6 x 200 is 27 seconden

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/05/1281013600-030.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ok thanks. Nou met XP en wat software dus maakt de CPU wel wat uit. Ben benieuwd hoe het met een echte schone install van Windows 7 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Philflow schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:26:
Ok thanks. Nou met XP en wat software dus maakt de CPU wel wat uit. Ben benieuwd hoe het met een echte schone install van Windows 7 is.
Mjah, het punt is wel dat er niet veel "echt" is aan een schone W7 install. Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de invloed van CPU snelheid op een normaal, proper maar gebruikt systeem.

Concreet, dit boot er bij mij:
- Avira
- Comodo
- Daemon
- Afterburner
- CCC
- iTunes helper ding
- Core Temp
- Realtek HD audio manager

services: AMD service, 2x Avira, Comodo, Ad Aware, PhenomMsrTweaker

Het is iig wel al langer geweten dat SSD's in praktijktesten voordeel halen uit snellere CPU's. Exact de reden waarom ik bv custom P-states heb ipv de standaard. (en C1E bv uitstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

vorda schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:33:
[...]
Het is iig wel al langer geweten dat SSD's in praktijktesten voordeel halen uit snellere CPU's.
Daar twijfel ik ook niet aan. Waar ik wel aan twijfelde was hoeveel een snellere CPU nog af zou kunnen halen van een boot time van 7.5 sec die ik met een SU4100 haal. Dat is dan met een schone Win 7 + heel wat tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Philflow
Als ik de specs erbij pak , is het niet een hele snelle cpu , dan zal je best wat van de tijd af kunnen snoepen met een snellere cpu . Denk als je hem 20 procent overclocked , je ook al twee tienden seconden sneller bent , alhoewel dit al erg snel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Valt niet zomaar te zeggen, je zou zelf eens een bootvis moeten draaien en zien hoeveel er van je CPU gevraagd wordt. Voor hetzelfde geld heb je net de zaken uitgeschakeld die veel cycles vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 21:51

FlotterPower

Boxy Brown

Afgelopen week dit hele topic doorgelezen (omg wat een werk :P ) en vandaag eindelijk maar overstag gegaan en een SSD gekocht. Uiteindelijk toch de cheap-bastard optie gekozen heb de Kingston gehaald (wel de SNV425), vooral omdat de Mycom in mijn woonplaats geen voorraad van de Vertex 2 had.

In ieder geval kom ik naar mijn idee lang niet tot de snelheden waartoe dit schijfje in staat zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/517jp.png
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/x53x9s.png

In dit topic zie ik benches van mensen met dezelfde schijf scores halen van rond de 40-50MB bij 4k reads en writes.

Ik zit echter een beetje op een dood spoor over het hoe en waarom deze schijf niet harder wil lopen.
-AHCI staat aan in het bios.
-TRIM is enabled (althans, fsutil behavior query DisableDeleteNotify geeft een nul, ik draai W7 en AHCI staat dus aan in bios).
-IC9H AHCI drivers van Intel zijn geïnstalleerd.
-Allignment is 1024k en dus goed.
-Ondanks aanwezigheid van TRIM is de schijf ongeveer 10% ondergepartitioneerd.

Op de schijf staat overigens een schone Windows 7 installatie. Qua prestaties maakt het niet veel uit, voor installatie daarvan draaide ik een run op de lege schijf en de resultaten waren vergelijkbaar.
Overige specs zouden ook niet een grote bottleneck moeten zijn;

Q6600
3gig DDR2 ram
GF 8600
MS 7502 mobo (= OEM, ich9dh chipset)

[ Voor 3% gewijzigd door FlotterPower op 06-08-2010 05:18 ]

I don't want no cake, I want me some pie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

FlotterPower schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 04:50:
In dit topic zie ik benches van mensen met dezelfde schijf scores halen van rond de 40-50MB bij 4k reads en writes.
Weet je zeker dat dat ook de 64GBs waren in precies dezelfde benchmarks. Je Crystal ziet er volgens mij gewoon goed uit.

Maar belangrijker dan benchmarks: hoe voelt ie aan? hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja mijn 30gb vertex haalt nog veel lagere waardes met de 4K maar dat voel je echnie hoor. Ik zou er niet zo over inzitten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
FlotterPower schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 04:50:

Ik zit echter een beetje op een dood spoor over het hoe en waarom deze schijf niet harder wil lopen.
-AHCI staat aan in het bios.
-TRIM is enabled (althans, fsutil behavior query DisableDeleteNotify geeft een nul, ik draai W7 en AHCI staat dus aan in bios).
-IC9H AHCI drivers van Intel zijn geïnstalleerd.
-Allignment is 1024k en dus goed.
-Ondanks aanwezigheid van TRIM is de schijf ongeveer 10% ondergepartitioneerd.
  • Zorg ervoor dat je caching hebt aanstaan.
  • Gebruik de laatste RST drivers van Intel
  • Zorg dat er geen achtergrond programma's draaien op de SSD en geef real time priority aan je benchmark programma)
Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken over die benchmark scores, het is belangrijker dat het allemaal nog snel aanvoelt. Die paar KB/s die je ontbreekt zal je waarschijnlijk niet eens merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
aval0ne schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:59:
[...]

Voor de rest zou ik me niet teveel zorgen maken over die benchmark scores, het is belangrijker dat het allemaal nog snel aanvoelt. Die paar KB/s die je ontbreekt zal je waarschijnlijk niet eens merken.
Wel dat denk ik ook.
Sommigen staren zich blind op enkele MB/sec sneller...
Je moet zien hoe 't in werkelijkheid draait.
En de toegangstijd? en de stabilitieit? Trimmmogelijkheid. Levensduur?
Ik bedoel, er komt veel meer bij kijken dan die cijfertjes op enkele benchmarks.
Nu, ik moet zelf niet veel zeggen, in het begin toen ik de SSD's testte, was ik ook zo.
Tien MB/sec verschil... Wow, wat was ik blij!.
Nu na meer dan een jaar testen en uitproberen, hecht ik nog weinig aandacht aan die cijfers. Als het meer snel en stabiel is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:24

RnB

Amen to that!
Ik heb een oudere generatie SSD (Mtron 3525) en die kan qua cijfertjes niet meekomen met de huidige generatie, maar dat ding is na 2 jaar nog rete snel en stabiel, ben er nog hartstikke blij mee! :)
Ik denk dat je die verschillen in doorvoersnelheden toch niet merkt, access times zijn in mijn ogen het belangrijkste en die is bij de meeste SSDs hartstikke laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Slight schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:46:
Nou het is gebeurd, ik heb mijn bestelling van 4geheugen.nl geannuleerd, en de Crucial RealSSD C300 64GB direct bij Crucial besteld. Zonder geregistreerde verzending dus fingers crossed 8)7. Ik ben trouwens van plan om een review te schrijven van deze schijf, dus dat wordt smullen :9~
Ah en ik wilde je net de tip geven naar aanleiding van je eerdere posts dat ze voor 116.99 euro te bestellen zijn via de shop van Crucial zelf. Zojuist ook bestelling geplaatst en betaald met paypal, dus hopelijk heb ik ze begin volgende week binnen.. ben benieuwd!

ik heb gekozen voor optie zonder btw. dit moet gewoon mogelijk zijn omdat btw tarief voor UK geldt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Ja ;) Heb me bestelling geannuleerd en het bedrag + verzendkosten (133,70) terug gekregen. Ik wacht wel tot die leverbaar is. Zodra die leverbaar is bestel ik hem pas. In iedergeval safe voor mn zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:24
Gigabyte heeft een test Beta Bios uitgegeven voor de X58Aud7 en de ga p55ud6 die het probleem
van Smart Command failed error op de Vertex 2 oplost.

Heb zo even de bios upgedate van min p55ud6 en de "Smart Command Failed" error is nu verdwenen.

Zeer goede samenwerking tussen OCZ en Gigabyte.

http://www.ocztechnologyf...with-FW1.11...look-inside

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
SYQ schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:01:
[...]

Ah en ik wilde je net de tip geven naar aanleiding van je eerdere posts dat ze voor 116.99 euro te bestellen zijn via de shop van Crucial zelf. Zojuist ook bestelling geplaatst en betaald met paypal, dus hopelijk heb ik ze begin volgende week binnen.. ben benieuwd!

ik heb gekozen voor optie zonder btw. dit moet gewoon mogelijk zijn omdat btw tarief voor UK geldt
De optie zonder BTW? Ik hoop dat je een BTW nummer hebt dan, anders klopt er toch iets niet. Als je iets binnen de EU koopt ben je geacht belastingen in het land van verkoop te betalen, en in ruil geen tax bij invoer. Voor de rest gelden exact dezelfde regels als mocht je iets in eigen land kopen (aka: je hebt een BTW nummer nodig om de BTW te kunnen terugvorderen).

Ik vind zelfs geen "optie zonder BTW" op de EU site.

[ Voor 4% gewijzigd door vorda op 06-08-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Is er een fatsoenlijke Benchmark voor MacOS waarbij ik mijn SSD kan testen?
Er is XBench, maar die geeft continue verschillende resultaten (soms wel met 50% afwijking)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, als we zonder btw gaan bekijken is het gemakkelijk. =) Dacht je nu echt dat je in het buitenland gewoon dingen zonder btw kon bestellen om het zo veel goedkoper te maken? Er zijn nog weinig in eigen land gewinkeld worden moest dat het geval zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Ik heb toch slecht nieuws voor alle mensen die (net als ik) bij Crucial besteld hebben, ik kreeg zojuist deze mail:
Hello, I am contacting you regarding the recent order you placed with us. Unfortunately there will be a delay in processing this as the parts are currently out of stock. We expect to have them available again on 11th August and will then process and ship your order as quickly as possible. You will receive a confirmation email on dispatch. I apologise for any inconvenience this may cause. If you have any further questions or need further help, just let us know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
SYQ schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:01:
[...]

Laat ik je uit de droom helpen. Je moet btw betalen. Het post of pakketbedrijf zal dit automatisch voor je doen, en zal je daarvoor ook een rekening presenteren:

Het post- of koeriersbedrijf kan u een rekening sturen voor:
inklaringskosten (de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
afhandelingskosten (de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
de eventueel te betalen belastingen (douanerechten, omzetbelasting en accijns)

En dat kan een aardige rekening worden (met die 19% ben je er dus nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:03:
[...]

En dat kan een aardige rekening worden (met die 19% ben je er dus nog niet)
Precies. En reken maar niet dat je SSD er volgende week al is, want pakketjes kunnen best een paar dagen bij inklaring/douane liggen.

Begrijp niet echt goed waarom dit dan besteld wordt in het buitenland vanwege de goedkopere prijs. Uiteindelijk betaal je toch hetzelfde of zelfs meer. En wat doe je bv als je je garantie zou moeten aanspreken, terugsturen weer naar het buitenland?

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Viper72 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:50:
[...]

Precies. En reken maar niet dat je SSD er volgende week al is, want pakketjes kunnen best een paar dagen bij inklaring/douane liggen.

Begrijp niet echt goed waarom dit dan besteld wordt in het buitenland vanwege de goedkopere prijs. Uiteindelijk betaal je toch hetzelfde of zelfs meer. En wat doe je bv als je je garantie zou moeten aanspreken, terugsturen weer naar het buitenland?
Neen, als je alles netjes doet betaal je (binnen de EU): buitenlandse prijs + buitenlandse btw + verzendkosten. In het geval van België heb je bijvoorbeeld al een redelijk BTW verschil (21% hierzo) tov onze buurlanden, en vaak een grotere markt en dus meer concurrentie en betere prijzen. Ik koop bijna nooit iets van hardware in België.

Als je beroep moet doen op garantie moet je het inderdaad zelf regelen met de fabrikant, maar dat is imo niet echt veel moeite ivm de plaatselijke pc boer.

ps: dit geldt eigenlijk voor zowat alles wat ik koop... Vorige jaar aan een paar duizend euro aan skimateriaal via internet in Duitsland en UK gekocht bv.

[ Voor 7% gewijzigd door vorda op 06-08-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
In dit geval leek het interessanter om zelf maar even bij de fabriek te bestellen in plaats van te wachten, maar achteraf blijkt nu dus dat de Crucial fabriek zelf ook leveringsproblemen heeft.

Wat betreft garantie maak ik me helemaal geen zorgen, ik heb nog nooit waarde gehecht aan een winkel "waar je service en garantie krijgt". Die mensen doen alleen maar iets wat ik zelf ook kan, namelijk het product opsturen naar de fabriek. Heb zelf al meerdere malen defecte producten naar fabrikanten gestuurd en het is nooit een probleem geweest, mijn Samsung monitor bijvoorbeeld, of een Maxtor harde schijf (ja dat was een tijdje terug), of mijn mp3 speler van Cowon. Daar heb ik echt geen (web)winkel voor nodig die "service" biedt.

Ik hoor in mijn omgeving ook nog steeds mensen zeuren dat ze niet op internet durven te bestellen omdat ze dan geen "service" krijgen, maar het is gewoon grote onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]
Begrijp niet echt goed waarom dit dan besteld wordt in het buitenland vanwege de goedkopere prijs.
Ik had hem in 2 dagen in huis met koerier, sneller en goedkoper dan de winkels in de PW.

4geheugen is een leuk alternatief, maar die hebben geen voorraad. (crucial nu ook niet meer)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 06-08-2010 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 18:36:
[...]

Ik had hem in 2 dagen in huis met koerier, sneller en goedkoper dan de winkels in de PW.
Ok dan heb ik niks gezegd :| Heb ook regelmatig besteld uit het buitenland (geen pc-onderdelen dan), maar dan slik je nog wel even van de extra kosten.

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorda
Viper72 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 18:45:
[...]

Ok dan heb ik niks gezegd :| Heb ook regelmatig besteld uit het buitenland (geen pc-onderdelen dan), maar dan slik je nog wel even van de extra kosten.
Als je binnen de EU koopt en netjes je BTW erbij betaalt (wat standaard zo is) zijn de enige kosten die je hebt boven iemand die achter de hoek koopt de verzendkosten. En die zijn gekend.

Als je van buiten de EU gaat bestellen wordt het ingewikkelder, en vooral, onverwacht voor iemand die nieuw is met he gebeuren. Maar dan nog kan je na een beetje lezen perfect voorspellen hoeveel het je in totaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Ik heb een vraagje aan iemand met verstand van AHCI zaken, en dan ben ik hier aan het goede adres hoop ik. Binnenkort komt mijn eerste Crucial C300 SSDtje, en ik ben van plan om deze op AHCI mode te gaan draaien. Maar nu heb ik al geprobeerd om met mijn huidige SATA schijven alvast op AHCI te draaien maar ik ben er achter gekomen dat mijn boot tijden nu VEEL hoger liggen (30-60 sec), en het systeem voelt over het algemeen heel erg traag aan. Benchmarks die ik heb gedaan wijzen ook uit dat in AHCI mode de pieken ietsje hoger zijn (~10MB/s) maar de dalen zijn ook dieper (~10MB/s) en meer frequent. Een hele instabiele indruk maakt het dus. Ik wil deze SATA schijven dus ook gewoon op IDE mode laten draaien straks.

Dat is op zich geen probleem, maar wat moet ik nu doen als mijn SSD straks komt? De SSD zal wel aan een aparte controller worden gehangen op mijn moederbord (de SATA3 6Gb/s controller) die eventueel los in te stellen is in de bios. Maar hoe moet ik het register van Windows 7 x64 dan configureren als ik mijn SATA schijven op IDE wil houden en tegelijkertijd de SSD op AHCI? Mode 0 (=AHCI) of Mode 3 (IDE)?

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/fnwti0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/142624p.jpg

Nu ik trouwens toch op het onderwerp van AHCI ben, hoe kun je handmatig de drivers updaten voor AHCI, van de standaard msahci.sys naar (in mijn geval) Jraid.sys bijvoorbeeld? Moet je dat dan simpelweg in het register instellen bij ImagePath? Ik had een poging gedaan om de Drivers te updaten via de Device Manager maar hij accepteert hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Heb eindelijk mijn 120gb OCZ Agility 2 binnen! Voor het eerste een laptop hdd vervangen! Mijn Acer 3810T standaard 320GB HDD voor deze 120GB SSD!

Hij is maar 6 gram lichter dan mijn vorige hdd :( verder is het heerlijk stil! Windows 7 score voor HDD ging van 5,4 naar 5,9

Getest met HD Tune

Oude scores
Min, 42,9 MB/s
Max 89,5 MB/s
Average 69,8 MB/S
Access Time: 18.2 ms
Burst Rate: 136.7 MB/sec
Temp: 32 graden

Nieuwe scores
Min, 61,5 MB/s
Max 155,7 MB/s
Average 96,7 MB/S
Access Time: 0.3 ms
Burst Rate: 91.8 MB/sec
Tem: 0 graden (??)

Not impressed!! Wat doen ik fout

p.s Ik gebruik firmare 1.11 en standaard windows 7 drivers. Kon geen andere drivers vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Lisadr op 06-08-2010 23:15 . Reden: p.s. ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Nou de temperatuur is iig normaal dat deze op 0 staat, voor zover ik weet hebben SSD's geen temperatuur sensor. Dat is tenslotte één van de goede eigenschappen van het hebben van een SSD, ze produceren vrijwel geen warmte of geluid. Verder lijkt het me verstandig om even uit te zoeken of je SSD wel in AHCI mode draait, want dat hebben ze graag. Daarvoor moet je even in je BIOS kijken om te zien op welke instelling je SATA controller staat (zie bijvoorbeeld mijn screenshot in een post hierboven). Het is echter niet direct mogelijk om deze instelling per direct te wijzigen, hiervoor moet je eerst een register instelling maken. Maar voordat ik daar op in ga moet je maar eerst even in je BIOS kijken hoe de zaken er voor staan. Nog niets veranderen dus.

edit: en inderdaad wat Blisterin_Bull zegt is ook iets om in het achterhoofd te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Slight op 07-08-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 21:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien is de sata interface op sata1 gecapped, vandaar die max. rate van ong. 155MB/s.
Daarnaast gaat de snelheid ook omlaag als je energie besparende features hebt aan staan, zowel in bios als windows (balanced/gebalanceerd energiebeheer schema).

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
@Lisadr
Is dat een nieuwe Win7 install of heb je een disk copy uitgevoerd?
Bij de 2e zou je zelf win7 nog moeten optimaliseren en klopt je allignment misschien niet.
Ik haal zelf 7,6 bij de windows prestatie index.

Volgens dit draadje op notebookreview, had iemand op een 3810 wel sata2 en op de 4810 niet, maar zou de 4810 het wel moeten hebben, zou een instelling of een driver kunnen zijn?
http://forum.notebookrevi...line-3810t-4810t-ssd.html

[ Voor 37% gewijzigd door Sinned123 op 07-08-2010 00:35 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
@ Philflow: Deze namiddag bracht Alternate koerierdienst de OCZ Vertex 2 60GB en na een schoone windows 7 professional installatie sta ik er werkelijk van versteld hoe snel die SSD werkt i.t.t. de Transcend 32GB SSD die ik twee jaar geleden kocht (en die langs geen kanten werkte). Eindelijk verlost van die trage WD 320GB 7200rpm HDD :P

Ben niet er niet zo sterk als sommige forumgebruikers hier mee bezig, maar opstarten had ietsje sneller gekund (maar ja, intel atom n280 8)7 ). Afsluiten duurt dan weer hooguit 5 seconden _/-\o_ Wat zal ik blij zijn als ik kan switchen naar apple macbook pro binnenkort. Dank je voor je advies!

[ Voor 5% gewijzigd door CarLL op 07-08-2010 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooi dat het goed bevalt CarLL. Graag gedaan.

@Lisadr, schone installatie uitvoeren en Intel RST Driver installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 07-08-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Een schoon Windows 7 64bit installatie (oude situatie was 32bit)
  • Bios stond staat op ACHI (stond al op ACHI)
  • 3810T heeft SATA2
  • Alle instellingen gezet op max performace
Nu krijg ik
Min, 86,6 MB/s
Max 195,9 MB/s
Average 158,1 MB/S
Access Time: 0.2 ms
Burst Rate: 152.2 MB/sec
Windows score: nog steeds 5.9

Het enige wat ik niet heb kunnen doen is het installeren van RST drivers. Volgens de readme van intel moet ik de .exe bestand uitvoeren. Maar hun bestand is .zip en er is geen executable bestand in de zip.

Snap niet dat OCZ zelf geen drivers heeft :(

[ Voor 2% gewijzigd door Lisadr op 07-08-2010 10:48 . Reden: windows score ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Die Windows score gaat pas omhoog als je de Intel RST driver installeert.

Intel Rapid Storage driver. Download from here 64-bit Intel® RST Driver Files for F6 Install. Go to Device Manager, select under "IDE ATA/ATAPI controllers" the "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller". Then right click, update driver software. Browse, browse. Now browse to where you saved the Intel Rapid Storage driver. Select the folder and click OK. Reboot required.

Je HDTune score gaat omhoog als je in de settings van HDTune de blocksize vergroot.

PS. waarom zou OCZ een driver moeten uitbrengen voor de controller van Intel?

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 07-08-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt Philflow! Je bent geweldig :)

Omdat ik een product bij OCZ koop en verwacht dat ik geen extra handelingen hoef te doen om de resultaten te halen die ze aangegeven ;)

Drivers geinstalleerd. Blok vergroot van 64k naar 512k

Nu krijg ik
Min, 105,7 MB/s
Max 251,3 MB/s
Average 217,7 MB/S
Access Time: 0.3 ms
Burst Rate: 146.6 MB/sec
Windows score: 7,8 :)

Ik ga nog verder tweaken om de beste uit mijn SSD te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooi dat het werkt nu. Pagefile en systemrestore uitzetten kan ook helpen.

@ Slight, ik heb je vraag gelezen maar ik weet het antwoord niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 07-08-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
@Philflow heb jij toevallig ook verstand van AHCI, en zou je eens willen kijken naar een vraag die ik een aantal posts hier boven stelde? Slight in "Het grote SSD topic ~ Deel 6". Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Gisteren voor mijn vrouw bij Alternate geweest. Zij is nu een tablet laptop ding rijker. Ikzelf heb nog even zitten neuzen bij de SSD's.
Wel wat raadt gevraagd en rond de 120GB schijf uitgekomen.
Er werd mij de Western Digital SSC-D0128SC-2100

Uiteraard dit topic doorgelezen, maar kom er geen wijzer uit.

Ik weet niet of het echt mag, maar toch even mijn situatie:
Ik heb een pc voor van alles en nog wat.
Hierin zitten 2 schijven. De Windows schijf 250GB en een schijf voor mijn spellen 320GB.
Beide zit ruim voldoende lege ruimte op.
Dit is het enige wat er op staat. De belangrijke data staat op mijn server welke aangesproken wordt middels een 1Gbit netwerk.
Een 120 of meer SSD zou voor mij goed moeten zijn.
De WD kost daar ongeveer 250 euro.
Rond die prijs wil ik graag blijven.

In dit topic kom ik niet echt tegen of de WD goed is of niet. Er werd wel vergeleken met de 64GB versie waarbij voor bepaald gebruik de C300 beter zou zijn.

Ik bewerk foto's vanaf de server, dus dat zou weinig verbetering op moeten leveren.

Valt er veel meer voor mij uit te halen wanneer ik de OCZ OCZSSD2-1VTX120G, OCZ OCZSSD2-2C120G of de OCZ OCZSSD2-2VTXE120G zou kopen?

De eerste is een vertex 1 met 250/180, de 2e volgens mij een VT2 met 170/98 (volgens alternate, maar wel duurder) en de 3e is zeker een Vertex 2 met 285/275 als lees/schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De WD is wel aardig maar te duur. Voor 262 heb je ook een C300, die rent rondjes om de WD ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 07-08-2010 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-09 10:02
Ik zit met een klein duivels dilemma, ik heb gister de Crucial RealSSD C300 64GB besteld bij 4geheugen.nl, er staat bij het product dat de verwachte leverdatum 11 augustus is, een weekje kan ik nog wel wachten. Maar als je kijkt in de lijst van Crucial SSD's dan staat er achter dat de levertijd onbekend is. Enkele mails verder naar 4geheugen wijzen inderdaad ook uit dat ze geen enkel idee hebben wanneer ze binnenkomen.

[...]

Nu komt het dilemma, ze hebben daar toevallig wel de RealSSD C300 64GB + DATA TRANSFER KIT staan voor €16,88 meer. Deze kan binnen 5 dagen worden geleverd (is op voorraad bij leverancier zeggen ze). Maar de kans bestaat natuurlijk ook dat de normale C300 zonder transfer kit ineens beschikbaar wordt in de komende dagen. Wat zouden jullie doen? Wat extra geld uitgeven en dan maar de versie met data transfer kit kopen ook al heb je die niet nodig? Of maar even wachten...

Ik had hem al besteld toen hij al op voorraad was. ( er zouden er 4 zijn ) Nou mooi niet dus.
Ik kreeg te horen dat ik hem eind volgende week kon verwachten.

Vervolgens ook een mail gestuurd met de vraag of ik hem kon omzetten naar de versie met datatransferkit maar ik kreeg als antwoord dat die ook niet op voorraad is, ook al staat op de site wat anders vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Wat een oplichters daar bij 4geheugen zijn het dan. Misschien niet letterlijk in de zin van dat ze je geld nemen en er mee van door gaan, maar ze lokken wel mensen door producten gewoon op voorraad aan te geven die simpelweg echt niet op voorraad zijn. Ik vind het sowieso erg vreemd dat er een hele hoop producten van ze "Op Voorraad" staan, maar als je dan even verder gaat kijken kom je er achter dat "Op Voorraad" eigenlijk gewoon betekent dat je hem binnen 5 dagen kan verwachten, want hij is namelijk op voorraad bij de leverancier. Die mensen hebben zelf volgens mij nul-komma-nul voorraad.

Maar in dit specifieke geval kunnen zij er ook niet heel veel aan doen natuurlijk, want zoals ik eerder al zei heeft Crucial moeite met leveren, en 4geheugen kan daar weinig aan veranderen. Ik vind wel dat ze me ten minste hadden kunnen vertellen dat de fabriek leveringsproblemen heeft, want ze deden het voorkomen alsof zij zelf leveringsproblemen hadden. Naar aanleiding daar van had ik maar besloten om zelf bij de fabriek te bestellen, tevergeefs dus. Crucial zegt nu dat ze rond 11 augustus weer beginnen met leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Philflow schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:20:
De WD is wel aardig maar te duur. Voor 262 heb je ook een C300, die rent rondjes om de WD ;)
Klinkt netjes, maar de schrijfsnelheid is dan weer laag.
Daarbij zou alleen Informatique (op zich in de buurt) deze hebben, maar daar is die dan weer duur.

Het is wat dat betreft redelijk moeilijk om iets uit te zoeken.

Thanks iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wmb zijn er in die categorie maar een paar opties: Sandforce of die Crucial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
De OCZ Vertex 2 (mijn 3e optie) en een versie met Agility2 zijn beide 285/275 qua snelheid.
Sandfroce kom ik alleen tegen in de force serie van Crosair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Arunia schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:40:
[...]

Klinkt netjes, maar de schrijfsnelheid is dan weer laag.
Daarbij zou alleen Informatique (op zich in de buurt) deze hebben, maar daar is die dan weer duur.

Het is wat dat betreft redelijk moeilijk om iets uit te zoeken.
De random write performance is juist hoger, waardoor die in de praktijk veel sneller schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Arunia schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:52:
De OCZ Vertex 2 (mijn 3e optie) en een versie met Agility2 zijn beide 285/275 qua snelheid.
Sandfroce kom ik alleen tegen in de force serie van Crosair.
De vertex2 en agility2 zijn ook allebei Sandforce.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ah ok, thanks aan beide.

Ik ga toch heel goed kijken naar die c300 alhoewel volgens mij de levertijd erg lang is.
Grote kans dat ik toch kijk naar de OCZ's. Het is altijd de vraag of je meer random write dan sequentieel. (als ik het goed heb zo.) Ik gebruik mijn pc vaak, maar daar kan ik geen antwoord op geven. Ik wil nog wel eens veel grote bestanden schrijven, maar ook veel kleinere bestanden.
Maar dan nog is alles wat sneller is dan een gewone hdd is al een vooruitgang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je kunt de C300 gewoon bestellen vanaf de site van Crucial zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Arunia schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:59:
Het is altijd de vraag of je meer random write dan sequentieel. (als ik het goed heb zo.) Ik gebruik mijn pc vaak, maar daar kan ik geen antwoord op geven. Ik wil nog wel eens veel grote bestanden schrijven, maar ook veel kleinere bestanden.
Hoe bedoel je grote bestanden schrijven? in wat voor situatie?

Ik heb 11GB aan bestanden gekopieerd op een Vertex LE en een Crucial C300 en getimed. Er was nauwelijks verschil in prestatie. Sequentiele snelheden zijn zwaar overrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-09 10:02
Maar in dit specifieke geval kunnen zij er ook niet heel veel aan doen natuurlijk, want zoals ik eerder al zei heeft Crucial moeite met leveren, en 4geheugen kan daar weinig aan veranderen.
Op zijn minst de waarheid vertellen op de website van ze, als ik op de website lees dat er iets op voorraad is en dan via de mail te horen krijg dat dit niet zo is dan word ik als klant daar niet echt blij van.

Het is dat ik mijn bestelling al geplaatst heb en dat het nu voor mij toch even lang duurt als dat wanneer ik hem ergens anders zou bestellen, maar ik vind dit geen manier van handelen en ik denk de volgende keer wel 2x na voordat ik daar nog iets bestel.

Mijn advies zou ook zijn; bestel hem gewoon via crucial zelf of kies een andere webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wil ik net gaan vragen waarom mijn SSD maar ~150MB/s doet bij HD tune, hoef ik alleen maar deze pagina te lezen om het op te lossen. Ook namens mij bedankt voor de info Philflow :)

Edit:

Nog maar even een extra vraagje dan. Iemand enig idee hoe het zit met de uitvalbetrouwbaarheid van een SSD ? Ik weet dat het misschien moeilijk is om te zeggen omdat ze er nog niet zo lang zijn. Toch is dit iets wat ik wel graag wil weten.

Ik maak tot op heden regelmatig een diskimage van mijn C schijf voor als de disk een keer kapot gaat. Ik ben nu met deze SSD weer een volle dag bezig geweest met herinstalleren. Ook kom ik altijd wel een paar kleine irritante problemen tegen die wat tijd kosten om op te lossen. Natuurlijk heb ik van deze install alweer een image gemaakt voor het geval van een virus of iets anders.

De voornaamste reden dat ik regelmatig een C image maak is omdat normale HDD's spontaan kunnen gaan tikken en dan compleet kapot kunnen zijn waardoor alle data er niet meer af te krijgen is. Nou heeft een SSD geen draaiende onderdelen waardoor dit opgelost zou moeten zijn. Maar zou het met een SSD kunnen dat er hardwarefouten optreden waardoor je met hetzelfde zit als met een oude HDD ? Misschien iets van beschadigde sectoren of iets anders waardoor de data verloren gaat ?

Ik weet dat het sowieso verstandig is om regelmatig een image te maken en dat zal ik ook wel blijven doen. Ik vraag mij alleen af hoe het met een SSD zit qua hardwarematige betrouwbaarheid.

[ Voor 80% gewijzigd door PilatuS op 07-08-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
SSD's hebben zeker ook een bepaalde levensduur (MTBF), dat heeft vooral te maken met het aantal write/erase cycles per cel. Iedere keer dat je naar een cel schrijft dan vermindert de kwaliteit hier van, voor een MLC SSD kan je ongeveer rekenen op 10.000 write/erase cycles per cel. Dit in tegenstelling tot read cycles want hierbij heb je over het algemeen geen last van slijtage.

Dus naar mate de tijd vordert zullen er een aantal cellen van je SSD sterven, deze worden gedetecteerd door de controller en worden vervolgens niet meer gebruikt. Ik moet echter bekennen dat ik niet exact weet of er hier dan data verloren gaat of dat deze data al vroegtijdig verhuist is naar een andere cel voordat deze kapot ging. Ik verwacht het laatste. SSD's hebben dan ook een algoritme ingebouwd dat er voor zorgt dat alle cellen even vaak gebruikt worden zodat je niet continu dezelfde cellen belast.

Schattingen die ik heb gezien gaan ongeveer uit van een levensduur van 5 jaar bij het wegschrijven van 21gb per dag. Dat is op zich best veel, maar het is wel verstandig om je SSD als iets speciaals te behandelen door na te denken bij alles wat je er op installeert of download, elke mb vermindert namelijk de levensduur. Daarom hebben veel mensen er ook nog gewoon een ouderwetse schijf naast om hun data intensieve dingen op te doen.

En als laatste is er natuurlijk altijd de kans dat een product compleet faalt, het zij de controller of een flash chip, wat dat betreft moet je dezelfde maatregelen treffen als bij elke andere schijf > back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Ik heb laatst na lang billen knijpen eindelijk maar een SSD gekocht.
De corsair F120 (dus met de SF1200 controller)
Zou dus ongeveer hetzelfde moeten presteren als de bekende ocz vertex2e

Maar mijn prestaties vind ik toch echt bagger, ik merk er (tot nu toe) maar weinig van in de praktijk dat dingen sneller gaan.
Soms gaat het iets sneller en dan net iets langzamer vergeleken met mijn 1ste generatie 300GB velociraptor.
Ik heb van te voren de SSD getest op IDE, en daarna op AHCI, op AHCI een aardig stukje sneller, maar nog steeds niet voldoende.

Ik gebruik een asus p5b deluxe moederbord, en de SSD is aangesloten op SATA5
Aangezien ik alle sata aansluitingen al in gebruik heb met de SSD is het lastig om dit aan te passen, dus daar kom ik nog liever niet aan.
(bord heeft totaal 7x sata, en ik heb een pci sata controller met 2x sata)
Ik heb een verse installatie gedaan op de SSD, ahci enabled, indexering uit, defrag uit, en de partitie is aangemaakt in W7x64 en moet dus ook aligned zijn.

Hieronder wat ik haal met Crystaldiskmark en Hd tune.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/znva6x.png
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/m2ann.png

Is dit normaal? of ben ik gewoon wat vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
21GB per dag kom ik gelukkig nooit aan. Ik gebruik mijn SSD als bootdisk voor Windows 7 en programma's. Verder zet ik er alleen 1 spel per keer op dat ik op dat moment veel speel. Er staat nu Starcraft 2 op zodat die lekker snel laad. Ik denk dat ik maar 1x per maand een spel van ~10GB er op zet en de oude er af haal.

Ik vraag mij wel af wat Windows 7 precies zal doen qua schijfacties maar ik denk dat het wel meevalt. Wat dat betreft moet mijn disk het dan wel een stuk langer dan 5 jaar uithouden. Nou zal over 5 jaar een SSD van 300GB toch wel leuk geprijst zijn zodat ik kan upgraden. Ik draai verder ook nog met 4 normale HDD's in mijn PC voor alle data en spellen.

Als er dan geen problemen zich voordoen met die cellen die kapot gaan en een chip die doorbrand moet het wel goed gaan. Een volledige backup van de C schijf zal ik dan gewoon normaal blijven maken zoals ik altijd al doe. Zo'n backup is toch altijd wel handig als er een keer een hardnekkig virus op komt oid.

Afgezien van doorbranden is een SSD dan wel weer een stuk veiliger dan een normale HDD. Dat een normale HDD na 2 weken of 2 jaar spontaan kapot kan gaan is iets dan ik toch een erg groot nadeel vind van die dingen. Ik ben ooit eens enorm veel data verloren en sindsdien backup ik regelmatig alles wat voor mij belangrijk is. Opzich is een HDD redelijk betrouwbaar maar zelfs een HDD van 3 weken oud kan zomaar ineens gaan tikken en al je data is verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Intel(R) Rapid Storage Technology driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
PilatuS schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 00:57:
Ik vraag mij wel af wat Windows 7 precies zal doen qua schijfacties maar ik denk dat het wel meevalt.
Ik wilde je ook niet laten schrikken :) Natuurlijk moet je het ding ook gewoon gebruiken. Ik moet zeggen dat ik zo snel geen cijfers kan vinden over het gemiddelde wat Windows 7 wegschrijft op dagelijkse basis maar ik denk dat we dan over mb's praten en niet gb's. Je hebt natuurlijk wel intensieve dingen zoals je Pagefile die op je bootschijf staan, maar daar zou ik niets aan veranderen want het komt je systeem alleen ten goede. Er zijn mensen die hun Pagefile verhuizen naar een mechanische harde schijf maar ikzelf vind dat ze hiermee het hele idee van een SSD voorbij gaan. Als je je SSD gebruikt zoals ik het hier lees dan ga je er nog lang plezier van hebben. Er zijn natuurlijk wel nog enkele goede dingen die je kunt doen voor je SSD, daarvoor moet je maar even de startpost van deze thread lezen. Met name de stukjes over alignen, defragmenteren, indexeren en de swapfile. Verder is het interessant om je Hiberfil.sys bestand uit te zetten om ruimte te besparen als je hier toch geen gebruik van maakt. Commando daar voor is "powercfg.exe -h off".

edit: en ohja, System Restore is ook voor watjes ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Zo veel mogelijk op de SSD inderdaad. Anders gaat het product jou gebruiken dat slaat natuurlijk nergens op. Juist TEMP en pagefile en whatnot lekker op de SSD.

Wat dat betreft slechte marketing aan het begin van de SSD-hype. Wat crappy producten en probleempjes en iedereen is voorzichtig.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ribo32
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 19:04
sh1nigami schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 00:54:

Maar mijn prestaties vind ik toch echt bagger, ik merk er (tot nu toe) maar weinig van in de praktijk dat dingen sneller gaan.Is dit normaal? of ben ik gewoon wat vergeten?
Ik heb/had het zelfde met de cristal benchmark.
Probeer ook eens ATTO:
http://downloads.guru3d.c...k-2.46-download-2466.html

Het is bekend dat de corair force en cristaldiskmark geen goede combinatie is (ook al zegt corsair van wel op hun site 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Zijn er trouwens speciale kabels voor SATA3 6 Gb/s? Ik zie namelijk bij een aantal winkels kabels staan specifiek voor SATA2 3 Gb/s en er staat dan in de specificaties ook bij "Max. Bandbreedte 300 MB/s". Is dit onzin of hoe moet ik het zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

maratropa schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 10:18:
Zo veel mogelijk op de SSD inderdaad. Anders gaat het product jou gebruiken dat slaat natuurlijk nergens op. Juist TEMP en pagefile en whatnot lekker op de SSD.
Ik kreeg de tip de page file helemaal uit te zetten. Ik heb 4GB en ben nogal een lichte gebruiker. Ik heb het idee dat het zonder page file sneller gaat maar dat zou goed tussen m'n oren kunnen zitten. Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het zit tussen je oren. Verschil in snelheid merk je (gemiddeld) alleen als er meer dan 25% verschil is met de oude situatie. De pagefile aan of uit zetten zal nooit zo'n verschil opleveren.
Als je zoekt op pagefile in dit topic zul je trouwens zien dat er voor aan/uit twee partijen zijn: een die vindt dat je hem i.v.m. de grote hoeveelheid geheugen toch niet nodig hebt, en een die vindt dat het een stuk veiliger is om hem aan te hebben staan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
Je kan inderdaad de Pagefile uit laten staan als je hem niet nodig hebt, maar sommige mensen hebben hem wel nodig. Ik heb er zelf ook mee geëxperimenteerd door de Pagefile uit te zetten met mijn 4GB, maar na het laden van een aantal campaigns in Starcraft 2 crashte hij ineens naar de desktop met een melding dat er niet genoeg geheugen was. Zolang je dat soort meldingen niet krijgt dan kun je inderdaad prima zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja als je hem uit kan zetten en het gaat goed heeft dat nu ook mijn voorkeur. Op mijn laptop met SSD en 4gb gaat dat prima. Op m'n desktop waar ik veel zware apps draai heb ik nu nog 4gb en dan houd ik hem nog even aan, al denk ik dat ik hem weer uitzet als er 8 in zit.

Feitelijk zal het niet zo veel uitmaken, pagefileruimte wordt altijd gereserveerd maar in dagelijks gebruik zelden veel gebruikt. Maar het is wel fijn als het er is als een app ineens veel nodig heeft. Je kunt hem ook dynamisch instellen zo ben je weinig ruimte kwijt en groeit hij mee met wat er nodig is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ribo32 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 12:17:
[...]

Ik heb/had het zelfde met de cristal benchmark.
Probeer ook eens ATTO:
http://downloads.guru3d.c...k-2.46-download-2466.html

Het is bekend dat de corair force en cristaldiskmark geen goede combinatie is (ook al zegt corsair van wel op hun site 8)7 )
+1
zowiezo altijd atto. andere apps hebben teveel narige heden om een goede baseline te zetten.
cristal+sandforce = poep
hdtune is niet echt geschikt voor ssd vind ik. laat zien dat je sectors slecht zijn terwijl er niets aan de hand is.
ssd+atto is way to go en niet elke dag gaan benchen uiteraard. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
(offtopic maar wat bedoel je met "+1" ?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slight
+1 is internettaal voor "daar ben ik het mee eens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slight schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 12:55:
+1 is internettaal voor "daar ben ik het mee eens".
scheelt typen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 12:38:
[...]
+1
zowiezo altijd atto. andere apps hebben teveel narige heden om een goede baseline te zetten.
cristal+sandforce = poep
hdtune is niet echt geschikt voor ssd vind ik. laat zien dat je sectors slecht zijn terwijl er niets aan de hand is.
ssd+atto is way to go en niet elke dag gaan benchen uiteraard. _/-\o_
Deze benchmarks hebben geen speciale code die specifieke schijven benadeelt. Elke schijf wordt op exact dezelfde manier getest. Het is gewoon een kwestie van lezen en schrijven, er is dus geen specifieke ondersteuning nodig voor de Sandforce of om het even welke controller.
De resultaten die ik met mijn Intel met de verschillende benchmarks krijg zien er in ieder geval normaal uit.
Als HD Tune toont dat er slechte sectoren zijn dan zijn die er wel degelijk. Wellicht gaat het dan om de reallocated sectors die 'vervangen' zijn. Maar de geheugencellen van SSD's gaan gegarandeerd stuk. De enige vraag is wanneer. Gemiddeld na x aantal schrijfoperaties maar het kan ook veel eerder of later zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:16:
[...]

Deze benchmarks hebben geen speciale code die specifieke schijven benadeelt. Elke schijf wordt op exact dezelfde manier getest. Het is gewoon een kwestie van lezen en schrijven, er is dus geen specifieke ondersteuning nodig voor de Sandforce of om het even welke controller.
De resultaten die ik met mijn Intel met de verschillende benchmarks krijg zien er in ieder geval normaal uit.
Als HD Tune toont dat er slechte sectoren zijn dan zijn die er wel degelijk. Wellicht gaat het dan om de reallocated sectors die 'vervangen' zijn. Maar de geheugencellen van SSD's gaan gegarandeerd stuk. De enige vraag is wanneer. Gemiddeld na x aantal schrijfoperaties maar het kan ook veel eerder of later zijn.
er zijn echt wel benchmark problemen met sandforce chips en atto werkt toch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Voor zover ik begrijp is 1 van de features van sandforce compressie. Als je de sandforce moeilijk samen te pakken data voert, zoals sommige benchmarks, dan geeft dat een vertekend beeld... Dus dat soort tools zijn dan niet geschikt om een goed idee te krijgen van wat de schijf kan ik relatie tot andere schijven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb de bestelling omgezet van de WD naar de OCZ Vertex 2 120GB Ga er ongeveer 8GB op achteruit met de WD, maar qua snelheid schijnt deze beter te zijn. Volgens google is de Vertex 2 een stukje beter dan de Agillity 2 van OCZ.
Kost een stukje meer dan de WD (249 tegenover 329), maar daar is overheen te komen.
Moet alleen nog even kijken voor spacers om deze in mijn kast te hangen. :P
Maar dat komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Twister336 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:16:
[...]
Deze benchmarks hebben geen speciale code die specifieke schijven benadeelt.
Toch wel. Hier nog een voorbeeld van een benchmark die Sandforce 'benadeelt', met uitleg eronder : http://techreport.com/articles.x/18864/5

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 08-08-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Moet alleen nog even kijken voor spacers om deze in mijn kast te hangen
Bij mijn Vertex2 zat een bracket voor 2,5" naar 3,5" Ding dus ook maar gemonteerd in een floppybay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Ik heb gisteravond toch maar even ATTO gedownload, alleen was het alweer zo laat geworden dat ik geen zin meer had te updaten.
Prestaties zijn met ATTO een stuk beter, nog niet helemaal aan de max, maar acceptabel.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2ueiivl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mooi voorbeeldje voor iedereen die denkt dat de sequentiele schrijfsnelheid zo belangrijk is.

Dupliceren van 7x 1GB mkv files op dezelfde drive, hand getimed.

C300 64GB: 2:09 min (seq. schrijfsnelheid 75 MB/sec)
Vertex LE 50GB: 2:18 min (seq. schrijfsnelheid 250 MB/sec)

(systeem: HP laptop met SU4100 en Intel ICH9 chipset)
Pagina: 1 ... 46 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD