Welke firmware heb je dan? Want niet alleen de laatste firmware ondersteunt trim. De laatste firmware was eigenlijk een bug fix voor het updaten van de firmware indien je met win7 x64 werkt.Therapy777 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:39:
Echter, ik wil graag de TRIM firmware update doen op mijn SSD.
Ik heb een OCZ Colossus 120GB als nieuwe C-schijf.
ACHI actief, Intel drivers. (Asus P5Q, Windows 7 x64)
temp directories zijn allen gewijzigd naar een normale HDD (WD Caviar Black 640 GB AALS)
Zowel de user profile temp verwijzingen als die van het OS zelf.
Verder gebruiken de browsers ook de normale schijf als temp.
imageshack popup!
Crystalmark bench
OCZ Colossus 120GB

WD Caviar Black 640 GB AALS

2x WD Caviar 320GB AAKS RAID-0 (SiliconImage R3132 PCI-E x1)

Tot nu toe is het als dag en nacht t.o.v. een normale schijf en ben erg tevreden over my OCZ Colossus.
Er is geen TRIM support. (is intern RAID-0) Er is wel een intern stukje firmware, wat bij geen activiteit de SSD's van onderhoud voorziet. Dit is niet door de gebruiker te updaten helaas.
ACHI actief, Intel drivers. (Asus P5Q, Windows 7 x64)
temp directories zijn allen gewijzigd naar een normale HDD (WD Caviar Black 640 GB AALS)
Zowel de user profile temp verwijzingen als die van het OS zelf.
Verder gebruiken de browsers ook de normale schijf als temp.
imageshack popup!
Crystalmark bench
OCZ Colossus 120GB

WD Caviar Black 640 GB AALS

2x WD Caviar 320GB AAKS RAID-0 (SiliconImage R3132 PCI-E x1)

Tot nu toe is het als dag en nacht t.o.v. een normale schijf en ben erg tevreden over my OCZ Colossus.
Er is geen TRIM support. (is intern RAID-0) Er is wel een intern stukje firmware, wat bij geen activiteit de SSD's van onderhoud voorziet. Dit is niet door de gebruiker te updaten helaas.
Heren,
Bedankt voor alle suggesties, enige conclusie die ik kon trekken was of SSD defect of mijn systeem.
Probleem is meestal alleen om de leverancier te overtuigen dat het de SSD is, maar de balie van alternate was een stuk mee werkender dan dat ze telefonisch waren.
Probleem basic uitgelegt en kreeg gelijk een andere
Was al voorbereid op een dikke discussie.
Klonen is uit eindelijk niet gelukt, windows vond de switch van raid naar achi niet echt leuk
Post nu dus ook vanaf een verse windows 7 install + office 2007 + usermeuk(30GB).
De software die kingston levert is trouwens Acronis True HD Image versie 11, deze kan de schijven vinden als ze op ACHI of IDE staan. En als je versie 2010 te pakken kan krijgen, deze kan de schijven zelfs vinden als ze op raid staan, alleen dan niet de raid sets. Je kan dan alleen Raid1 disk clone.
Het heeft wat tijd gekost, maar weer de nodige ervaringen opgedaan:
Zag trouwens dat er hier iemand met Sabnzb niet z'n artikel cache op z'n ssd wilde, er zit een instelling in om deze te cachen naar het geheugen in het nederlands heet de optie "Artikel buffer beperking:" met 70M aan cache in je geheugen kom je denk een heel eind
Nog effe de Crystal Hd scores
Bedankt voor alle suggesties, enige conclusie die ik kon trekken was of SSD defect of mijn systeem.
Probleem is meestal alleen om de leverancier te overtuigen dat het de SSD is, maar de balie van alternate was een stuk mee werkender dan dat ze telefonisch waren.
Probleem basic uitgelegt en kreeg gelijk een andere
Klonen is uit eindelijk niet gelukt, windows vond de switch van raid naar achi niet echt leuk
Post nu dus ook vanaf een verse windows 7 install + office 2007 + usermeuk(30GB).
De software die kingston levert is trouwens Acronis True HD Image versie 11, deze kan de schijven vinden als ze op ACHI of IDE staan. En als je versie 2010 te pakken kan krijgen, deze kan de schijven zelfs vinden als ze op raid staan, alleen dan niet de raid sets. Je kan dan alleen Raid1 disk clone.
Het heeft wat tijd gekost, maar weer de nodige ervaringen opgedaan:
- Windows 7 restore, wel een keer of 6
- Bios na wat zoek werk wel op de nieuwste 8.9 ipv van 7.3 gekregen via de MSI Forum HQ USB Flashing Tool, echt een topper.
- Shops met een reputatie van een slechte aftersales leveren blijkbaar wel service
- mounten ms Virtual disk onder windows 7, via google alleen maar meuk over installeren virtual server 2005 en virtual pc 2007, kan dus gewoon via de disk manager van windows
Zag trouwens dat er hier iemand met Sabnzb niet z'n artikel cache op z'n ssd wilde, er zit een instelling in om deze te cachen naar het geheugen in het nederlands heet de optie "Artikel buffer beperking:" met 70M aan cache in je geheugen kom je denk een heel eind
Nog effe de Crystal Hd scores
SSD | Raid0(5400) | Raid1(7200) | |
Sequential Read | 223.601 MB/s | 151.814 MB/s | 124.638 MB/s |
Sequential Write | 172.039 MB/s | 121.405 MB/s | 118.043 MB/s |
Random Read 512KB | 196.695 MB/s | 23.594 MB/s | 45.938 MB/s |
Random Write 512KB | 106.020 MB/s | 28.768 MB/s | 60.282 MB/s |
Random Read 4KB (QD=1) | 17.533 MB/s | 0.349 MB/s | 0.574 MB/s |
Random Write 4KB (QD=1) | 6.259 MB/s | 1.553 MB/s | 1.202 MB/s |
Random Read 4KB (QD=32) | 15.992 MB/s | 1.177 MB/s | 1.837 MB/s |
Random Write 4KB (QD=32) | 5.833 MB/s | 1.488 MB/s | 1.210 MB/s |
[ Voor 32% gewijzigd door brid op 10-03-2010 20:47 ]
Verwijderd
Vraagje: Ik heb 2 SSD's van 30GB die ik in RAID0 gebruik. Is er een verschil tussen een RAID-array van 55GB creëren (om 5GB te onderpartitioneren), en een RAID-array van 60GB creëren om vervolgens tijdens de Windows-setup een partitie van 55GB te creëren? Ik heb het eerste gedaan en in schijfbeheer zie ik slechts een schijf van 55GB en kan ik de overige 5GB niet zien (tenzij ik een 2e array maak), wordt deze ruimte nu gebruikt als 'buffer' tegen performance-degradatie? Of moet die schijf daadwerkelijk zichtbaar zijn voor Windows? Ik denk dat dit volledig hardwarematig buiten Windows om gebeurt?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 20:52 ]
Klopt, je hebt het goed gedaan op deze manierVerwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 20:51:Of moet die schijf daadwerkelijk zichtbaar zijn voor Windows? Ik denk dat dit volledig hardwarematig buiten Windows om gebeurt?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Thanks.Arfman schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:03:
[...]
Klopt, je hebt het goed gedaan op deze manier
Vorige week een nieuw syeteem inelkaar geschroeft en m'n Intel 160GB schijf meegenomen.
Ik zit nu echter met een probleem.
Op m'n vorige systeem (asus p5b, c2d E6850) haalde deze SSD makkelijk de 250 mb/s, maar nu ik met het nieuwe systeem aan de slag ben gegaan (Gigabyte P55A UD5, i7 860) haal ik merkwaardige lage scores met hdtune en crystaldiskmark.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Op m'n vorige systeem (asus p5b, c2d E6850) haalde deze SSD makkelijk de 250 mb/s, maar nu ik met het nieuwe systeem aan de slag ben gegaan (Gigabyte P55A UD5, i7 860) haal ik merkwaardige lage scores met hdtune en crystaldiskmark.

Verwijderd
Die benchmarks doen wel vaker raar: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"Rprp schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:17:
Vorige week een nieuw syeteem inelkaar geschroeft en m'n Intel 160GB schijf meegenomen.
[afbeelding]
Het probleem is dat ik in beide benchmarks een lichte daling zie (eerst 250 - 255, nu 200 - 210).Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:24:
[...]
Die benchmarks doen wel vaker raar: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"
Fresh install met exact dezelfde installatie CD. (Vista SP1, dus alignment is ook nog automatisch).
Verwijderd
Het hangt volgens mij een beetje van de biosinstellingen en de specificaties van de systemen af of het mogelijk is om iets zinnigs te zeggen over snelheidsverschillen tussen 2 computers. En soms vertroebelen de prestaties van de ene computer het zicht op de mogelijkheden tot versnelling van de andere computer.
Als er belangstelling voor is kan er getest worden met een gratis 3 maandenversie van Windows 7.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 22:11 ]
Dat zou pas echt een probleem zijn als je het gaat merkenVerwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:16:
[...]
Thanks.Ik kampte al met dit probleem, jammer dat als je Windows op de normale manier installeert (Windows SP1, dan SP2, dan de applicaties,...) dat je SSD's al gedragradeert zijn voor je begint te werken...
Dus niet in benchmarks, maar in het echt. Bovendien: daar zijn TRIM en garbage collection voor.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Volgens mij staat er standaard windows firmware op.kluyze schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 19:16:
[...]
Welke firmware heb je dan? Want niet alleen de laatste firmware ondersteunt trim. De laatste firmware was eigenlijk een bug fix voor het updaten van de firmware indien je met win7 x64 werkt.
Bij "driver version" staat 6.1.7600.16385 maar ik weet niet of dat ook firmware is. Waar kan ik dat vinden? Ik gebruik windows 7 64bit btw dus heb die fix wel nodig denk k
Verwijderd
Yep, maar ik heb Vista (geen trim) en gebruik RAID0 (werkt GC hier 100%?), maar ik heb wel de laatste FW 1.5.Arfman schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:25:
[...]
Dat zou pas echt een probleem zijn als je het gaat merken
Dus niet in benchmarks, maar in het echt. Bovendien: daar zijn TRIM en garbage collection voor.
Bij SSD's is de ruimte soms schaars. Voor wie een bepaalde folder naar elders wil verplaatsen is er een handige truuk (bijv. de download folder omdat de kinderen die elke keer vol laten lopen (collega had hier last van)). Windows kan (zolang je maar binnen de PC blijft) eigenlijk elke map via een link i.p.v. rechtstreeks benaderen. Een soort schortcut, maar dan op filesysteem niveau. Dit werkt ook voor temp bestanden, programma's, etc.
Als je hem ooit weer wil opruimen
- indien van toepassing: log in op een ander account zodat de bestanden niet in gebruik zijn
- kopieer de map naar waar je hem hebben wil (target van de link)
- gooi de oorspronkelijke map leeg (wordt een symbolic directory link)
- start een dos-prompt (CMD.EXE) in administrator mode
- MKLINK /D link target (Vista en Windows 7, XP werkt vergelijkbaar)
- klaar
Als je hem ooit weer wil opruimen
- indien van toepassing: log in op een ander account zodat de bestanden niet in gebruik zijn
- start een dos-prompt (CMD.EXE) in administrator mode
- RD link
- kopieer de map terug
- zodra het werkt: gooi de oude map weg
- klaar
[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 14-07-2010 15:03 . Reden: DEL is voor bestanden, RD voor directories ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Op je doos of op de ssd zelf staat de firmware versie. Ook met crystaldiskinfo kan je die uitlezen.Therapy777 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:39:
[...]
Volgens mij staat er standaard windows firmware op.
Bij "driver version" staat 6.1.7600.16385 maar ik weet niet of dat ook firmware is. Waar kan ik dat vinden? Ik gebruik windows 7 64bit btw dus heb die fix wel nodig denk k
De laatste firmware is 02HD, daarvoor was het 02HA. vanaf die 02HA heb je trim. Je moet alleen niet van een oudere firmware naar 02HA flashen als je win7 x64 hebt, dan moet je naar 02HD flashen. Indien je 02HA vanaf de fabriek er op hebt dan kan je gewoon met 02HA werken en werkt ook trim. 02HD heeft volgens de release notes nog wat optimalisaties maar dat was voornamelijk voor de 160GB als ik me niet vergis en die zaten ook al in de 02HA dacht ik.
release notes: klik (pdf)
De firmware heeft trouwens niets met windows of enige drivers te maken, dat is een stukje software dat op de ssd zelf draait en op het uitlezen na of het flashen heb je er nooit iets mee te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 11-03-2010 09:05 ]
IDE/RAID/AHCI, intel/ ms driver, caching, ....Rprp schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:17:
[afbeelding]
kan veel oorzaken hebben
Nog een aanvulling: Testen op een gebruikte SSD (in de nieuwe computer) of een zo goed als nieuwe SSD (in de oude computer)aval0ne schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:05:
[...]
IDE/RAID/AHCI, intel/ ms driver, caching, ....
kan veel oorzaken hebben
Ook het automatisch terugklokken bij weinig gebruik heeft behoorlijk effect op de snelheid. Kijk eens of dat aanstaat.
Verwijderd
De tweede installatie is over het bestaande besturingsprogramma heengezet. Dat kan misschien lagere snelheden veroorzaken. Verder staan misschien allerlei functies aan zoals defender, defragmentatie, herstelpunten, automatische updates en virusscanner. Het is niet met zekerheid te zeggen dat de instellingen en de softwareactiviteiten exact gelijk zijn op beide computers.Rprp schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:28:
[...]
Het probleem is dat ik in beide benchmarks een lichte daling zie (eerst 250 - 255, nu 200 - 210).
Fresh install met exact dezelfde installatie CD. (Vista SP1, dus alignment is ook nog automatisch).
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 13:25 ]
Dankjewel! Dat was erg nuttigkluyze schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 09:04:
[...]
Op je doos of op de ssd zelf staat de firmware versie. Ook met crystaldiskinfo kan je die uitlezen.
De laatste firmware is 02HD, daarvoor was het 02HA. vanaf die 02HA heb je trim. Je moet alleen niet van een oudere firmware naar 02HA flashen als je win7 x64 hebt, dan moet je naar 02HD flashen. Indien je 02HA vanaf de fabriek er op hebt dan kan je gewoon met 02HA werken en werkt ook trim. 02HD heeft volgens de release notes nog wat optimalisaties maar dat was voornamelijk voor de 160GB als ik me niet vergis en die zaten ook al in de 02HA dacht ik.
release notes: klik (pdf)
De firmware heeft trouwens niets met windows of enige drivers te maken, dat is een stukje software dat op de ssd zelf draait en op het uitlezen na of het flashen heb je er nooit iets mee te maken.
Even een vraagje tussen door, als ik raid0 met 2 schijven maak en een losse ssd als boot schijf blijft deze dan in ahci werken?(nodig voor trim ed is me verteld) kan kiezen uit none(ide)-ahci-raid in de bios.
betreft gigabyte x48-ds4 handleiding
En mocht ik van moederbord wisselen of windows herinstaleren(op zelfde mobo) is dan mijn raid0 verloren of blijft dat behouden?
En mocht ik van moederbord wisselen of windows herinstaleren(op zelfde mobo) is dan mijn raid0 verloren of blijft dat behouden?
if (!coffee) {
Work = false; }
Que? Dat hij niet meer presteert als toen hij brand new zonder data er op was lijkt me logisch.Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:17:
Mijnheer twiFight, met alles wat U doet haalt U de prestaties naar beneden.
Hier staat wat informatie. Een non-raid-member gebruikt AHCI (en kan dus trim commando's ontvangen). Raid moet opnieuw op te bouwen zijn.naaitsab schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:37:
Even een vraagje tussen door, als ik raid0 met 2 schijven maak en een losse ssd als boot schijf blijft deze dan in ahci werken?(nodig voor trim ed is me verteld) kan kiezen uit none(ide)-ahci-raid in de bios.
toevoeging: mits je bij dezelfde raid-controller fabrikant blijft.._H_G_ schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 08:22:
[...]
Hier staat wat informatie. Een non-raid-member gebruikt AHCI (en kan dus trim commando's ontvangen). Raid moet opnieuw op te bouwen zijn.
Oke dus hoogst waarschijnlijk is dus alle data naar de haaie als je van mobo wisselt.
Bedankt, kon van raid wel vinden maar de drives buiten raid op ahci gingen dat kon ik zo even niet vinden.
Bedankt, kon van raid wel vinden maar de drives buiten raid op ahci gingen dat kon ik zo even niet vinden.
if (!coffee) {
Work = false; }
Er staat anders genoeg informatie in de draad. Ik bedoelde eigenlijk om toch zelf te zoeken, maar misschien is het niet zo gemakkelijk te vinden: als je deze draad zoekt op raid EN ahci, dan krijg je een hoop info.naaitsab schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:04:
Oke dus hoogst waarschijnlijk is dus alle data naar de haaie als je van mobo wisselt.
Het is namelijk niet zo'n heel simpel verhaal. Je weet nu dat een non-raid-member ahci ondersteunt, maar hoe ga je -op dezelfde controller- de Microsoft ahci driver gebruiken (wel trim ondersteuning) en tegelijkertijd een raid driver (nog geen trim ondersteuning)?
Doen we maar niet dan_H_G_ schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:19:
[...]
Er staat anders genoeg informatie in de draad. Ik bedoelde eigenlijk om toch zelf te zoeken, maar misschien is het niet zo gemakkelijk te vinden: als je deze draad zoekt op raid EN ahci, dan krijg je een hoop info.
Het is namelijk niet zo'n heel simpel verhaal. Je weet nu dat een non-raid-member ahci ondersteunt, maar hoe ga je -op dezelfde controller- de Microsoft ahci driver gebruiken (wel trim ondersteuning) en tegelijkertijd een raid driver (nog geen trim ondersteuning)?
if (!coffee) {
Work = false; }
Je hebt een aantal dingen nodig. Je OS moet trim kennen, daarvoor heb je momenteel windows 7 voor nodig, je controller moet op ahci mode staan en je moet de standaard ahci driver van windows gebruiken voor deze controller en als laatste moet je ssd trim kennen.Therapy777 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:17:
[...]
Dankjewel! Dat was erg nuttigOp mijn SSD staat FW: 02HA dus ik neem aan dat TRIM dan gewoon werkt. Of moet ik het zelf nog aanzetten?
Je intel heeft al de juiste firmware voor trim dus dan moet je alleen zorgen dat je de andere dingen ook juist hebt ingesteld.
Om te weten of trim werkt is op dit moment eigenlijk alleen de ervaring die iets nuttig kan zeggen. Als je na een paar maanden niets van degradatie hebt/voelt dan werkt trim. Er is nergens een echte mogelijkheid om via een commando op te vragen of de volledige keten nu daadwerkelijk juist ingesteld is voor trim.
Als je een ander OS of een andere driver gebruikt kan je bij de intel ook een tool gebruiken om handmatig de trim commando's te sturen en dat ga je dan om de zoveel tijd moeten doen.
Maar je moet het dus niet zelf aanzetten.
Even een vraagje over backup restoren op een ssd.
Ik heb recentelijk een laptop gekocht met win7 erop. De standaard hd is vervangen door een ssd. Ik vroeg me eigenlijk achteraf af, stel dat ik een backup maakt van de werkende win7 (ex. de verborgen partitie waar de win7install opstaat) op een usb hd. En vervolgens gooi ik de ssd erin, en zet de backup hierop. Zal dit werken? Ik gebruik paragon, geen idee of de opstart cd ook usb hd ondersteunt, anders is het einde verhaal.
Hoe het het met de alignment enzo vd ssd na het restoren?
Ik heb recentelijk een laptop gekocht met win7 erop. De standaard hd is vervangen door een ssd. Ik vroeg me eigenlijk achteraf af, stel dat ik een backup maakt van de werkende win7 (ex. de verborgen partitie waar de win7install opstaat) op een usb hd. En vervolgens gooi ik de ssd erin, en zet de backup hierop. Zal dit werken? Ik gebruik paragon, geen idee of de opstart cd ook usb hd ondersteunt, anders is het einde verhaal.
Verwijderd
Wat zijn het merk, de fabrikant en het modelnummer van de laptop? Sommige herstelprogramma's bieden de mogelijkheid om een serie herstelcd's en hersteldvd's te branden.330d schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:00:
Even een vraagje over backup restoren op een ssd.
Volgens een bericht in het forum schudt een backup de bestanden door elkaar en lukt het niet om van een backup de (draagbare) computer op te starten. Voor het maken van een werkend kopietje van een draaiend besturingsprogramma wordt het maken van een image of een ghost-iets aangeraden. De kans bestaat, dat de alignment handmatig ingesteld moet worden. Hierover staat een beschrijving in dit topic.
Er staat: De standaard hd is vervangen door een ssd. En: En vervolgens gooi ik de ssd erin. Dit is onduidelijk.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 20:13 . Reden: de inhoud van deze post kan onjuist zijn ]
Ik heb de hd vervangen door de ssd. Stomme zinsconstructie van mij. Ik dacht eigenlijk later pas aan stel als ik nou een backup vd hd had gemaakt en dan deze pas eruit en ssd erin.
Hm... ik heb een Acer 1810TZ. Had inderdaad ook gelezen dat je een herstel schijf kon branden/bestellen.
Heb nu XP op de ssd gezet, was meer benieuwd naar voor evt later als ik eindelijk naar win7 wil overstappen.
Hm... ik heb een Acer 1810TZ. Had inderdaad ook gelezen dat je een herstel schijf kon branden/bestellen.
Heb nu XP op de ssd gezet, was meer benieuwd naar voor evt later als ik eindelijk naar win7 wil overstappen.
[ Voor 30% gewijzigd door 330d op 12-03-2010 20:16 ]
Zo is TRIM is in windows 7 te controleren.
Type in windows programma en bestande zoeken.
cmd.exe en open dit als Administrator door er met de rechter muisknop op te klikken.
Type nu de volgende regel in het command prompt van windows
fsutil behavior query disabledeletenotify
DisableDeleteNotify=1(windows TRIM staat uit)
DisableDeleteNotify=0(windows TRIM staat aan)
Windows TRIM aanzetten:
fsutil behavior set disabledeletenotify 0
Windows TRIM uitzetten:
fsutil behavior set disabledeletenotify 1
cmd.exe en open dit als Administrator door er met de rechter muisknop op te klikken.
Windows TRIM aanzetten:
Windows TRIM uitzetten:
Ik heb geen ssd en die geeft bij mij ook '0'. Dat is alleen om te kijken of windows trim commando's kan of gaat versturen. Die kijkt niet of je driver het ondersteunt, of je controller in ahci staat of je ssd het ontvangt.
Dus je kunt dan nog niet weten of je ssd ge-trimmed wordt.
[ Voor 16% gewijzigd door kluyze op 12-03-2010 20:53 ]
Ik heb wat raar gedrag gezien met het installeren van een SSD in m'n MacBook Pro.
Gisteren heb ik de SSD (Kingston SSDNow V 2nd gen) ingebouwd en OS X opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens een paar keer gereboot om te kijken hoeveel sneller het nou ging met opstarten etc, maar ik vond het erg tegenvallen.
Het laadcirkeltje ging nog steeds zeker 8 keer rond, en op Youtube had ik al bij mensen met Intel SSD's gezien dat hij maar 2 of 3 keer rondging.
Ik was dus aardig teleurgesteld in deze SSD, maar desondanks voelde alles een stuk responsiever dan met de 160GB HDD die er eerst in zat. Ik heb hem vervolgens gewoon de hele dag gebruikt op mijn werk.
Nu zet ik hem echter vanmorgen aan, en zie ik dat cirkeltje net 1 keer rond gaan, en m'n bureaublad stond voor m'n neus met al m'n programma's opgestart.
Ik kon dit niet geloven, dus ik reboot, en hop, nog een keer, van aanzetten tot desktop startklaar in nog geen 15 seconden!
Volgens mij is de garbage collection van deze SSD zo agressief dat het er na de installatie voor gezorgd heeft dat de SSD meer bezig was met GC dan met normale acties. De GC is nu allang klaar en heeft nu alle IO tot z'n beschikking. Dat is in ieder geval mijn theorie.
Goede morgen, wat een verbetering zeg, als het eenmaal allemaal loopt zoals het hoort!
Gisteren heb ik de SSD (Kingston SSDNow V 2nd gen) ingebouwd en OS X opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens een paar keer gereboot om te kijken hoeveel sneller het nou ging met opstarten etc, maar ik vond het erg tegenvallen.
Het laadcirkeltje ging nog steeds zeker 8 keer rond, en op Youtube had ik al bij mensen met Intel SSD's gezien dat hij maar 2 of 3 keer rondging.
Ik was dus aardig teleurgesteld in deze SSD, maar desondanks voelde alles een stuk responsiever dan met de 160GB HDD die er eerst in zat. Ik heb hem vervolgens gewoon de hele dag gebruikt op mijn werk.
Nu zet ik hem echter vanmorgen aan, en zie ik dat cirkeltje net 1 keer rond gaan, en m'n bureaublad stond voor m'n neus met al m'n programma's opgestart.
Ik kon dit niet geloven, dus ik reboot, en hop, nog een keer, van aanzetten tot desktop startklaar in nog geen 15 seconden!
Volgens mij is de garbage collection van deze SSD zo agressief dat het er na de installatie voor gezorgd heeft dat de SSD meer bezig was met GC dan met normale acties. De GC is nu allang klaar en heeft nu alle IO tot z'n beschikking. Dat is in ieder geval mijn theorie.
Goede morgen, wat een verbetering zeg, als het eenmaal allemaal loopt zoals het hoort!
Tesla Model Y RWD (2024)
Je verhaal klopt, maar als de controller, driver of SSD zelf geen trim ondersteund, dan nog zal deze setting er in staan. Je kan hiermee dus niet garanderen dat de SSD trim gebruikt of ondersteund.ETNA.NL schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:46:
Windows TRIM aanzetten:
Windows TRIM uitzetten:
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Ik denk, dat de MacBook Pro even moest wennen aan de ssd.--MeAngry-- schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:57:
Ik heb wat raar gedrag gezien met het installeren van een SSD in m'n MacBook Pro.
Misschien heeft het wel met de software te maken omdat je net opnieuw hebt geïnstalleerd met alle programma's e.d. Misschien een index-service die op de achtergrond liep ofzo?--MeAngry-- schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:57:
Vorige week zaterdag besteld, maar zit nog altijd op de OCZ Solid 2 120GB te wachten, ondanks dat hij op voorraad zou zijn.
Kan niet wachten om het ding te testen en in het weekend had ik daar fijn tijd voor gehad. Ach, we wachten geduldig af...
Kan niet wachten om het ding te testen en in het weekend had ik daar fijn tijd voor gehad. Ach, we wachten geduldig af...
Nou, ik merk het nu ook weer na het installeren van Windows 7 op een andere partitie.Bartjuh schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:11:
[...]
Misschien heeft het wel met de software te maken omdat je net opnieuw hebt geïnstalleerd met alle programma's e.d. Misschien een index-service die op de achtergrond liep ofzo?
Vlak na de installatie van Windows 7 start ik OS X op, en weer boot hij ongelooflijk traag. Laat ik hem zo 10 minuutjes staan, en start ik dan weer opnieuw op, dan gaat alles weer snel.
Hetzelfde met CrystalDiskMark onder Windows 7. Als ik een 100MB write test doe, zijn de schrijfsnelheden hoger als met de 1000MB schrijftest.
Als ik de leestest vlak na een schrijftest doe zit die op 180MB/sec. Doe ik die nadat ie 10 minuten niets gedaan heeft dan haal ik consistent 240MB/sec.
Moet zeggen dat ik verder erg tevreden ben over de prestaties. Zeker als je naar de prijs kijkt. 132 euro, inclusief USB behuizing voor de oude HDD.
[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 13-03-2010 18:43 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
OS X doet nog wel eens z'n caches vernieuwen bij een reboot. Dat vernieuwen neemt nogal wat tijd in beslag waardoor het rebooten ook lang kan duren. Als je daarna nog een keer reboot is het ineens een stuk sneller. Ik denk dan ook dat het eerder hierdoor komt dan door de ssd zelf. Het is iets wat al vaker is gevraagd, zelfs toen je nog geen ssd's kon verkrijgen. Niet dat mensen het vaak opmerken omdat de meeste OS X gebruikers hun Mac in slaapstand zetten. Meeste mensen merken het ook pas op bij het rebooten na een grote update van OS X. Caches worden dan weer verfrist en soms zijn er nog wat andere zaken die geupdate worden.
Zoals iemand anders al aanhaalde kan Spotlight ook een boosdoener zijn, die gaat lopen indexeren bij een nieuw installatie maar ook wanneer je een restore hebt gedaan middels Time Machine. Als je Win7 installeert zal hij daarna ook weer die partitie lopen indexeren. Dat kun je voorkomen (en is ook aan te raden om dat te doen) door die partitie in de privacy tab van Spotlight te zetten (te vinden in je sysprefs). Je kunt het makkelijk zien in Activity Monitor, het proces mdworker heeft dan aardig wat cpu usage.
Zoals iemand anders al aanhaalde kan Spotlight ook een boosdoener zijn, die gaat lopen indexeren bij een nieuw installatie maar ook wanneer je een restore hebt gedaan middels Time Machine. Als je Win7 installeert zal hij daarna ook weer die partitie lopen indexeren. Dat kun je voorkomen (en is ook aan te raden om dat te doen) door die partitie in de privacy tab van Spotlight te zetten (te vinden in je sysprefs). Je kunt het makkelijk zien in Activity Monitor, het proces mdworker heeft dan aardig wat cpu usage.
[ Voor 29% gewijzigd door ppl op 13-03-2010 18:57 ]
Dit zegt alleen maar of win 7 het trim commando verstuurt... (je kan trim namelijk uitzetten in win 7, standaard staat het aan).ETNA.NL schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:46:
Het zegt echt helemaal niets over de de driver, controllers en ssd's die ook allemaal nog iets met dit commando mogen doen. Haal voor de grap maar eens je ssd uit je pc. installeer een hdd met win 7 en voer het commando uit... tadaa... windows zegt dan ook dat het enabled is.. raar.. aangezien een hdd geen trim ondersteund.
oftewel.. dat commondo betekent dus niet wat jij zegt dat het betekent.
[ Voor 66% gewijzigd door job op 13-03-2010 19:03 ]
Ik zoek nog een SSD voor m'n toekomstige build. Ik wilde eerst voor de 80GB Intel Postville gaan, maar vind 80GB bij nader inzien toch wat krapjes.
Ik twijfel nu tussen deze 2:
http://tweakers.net/price...-brkt-120gb.html#tab:info
http://tweakers.net/price...5-kit-128gb.html#tab:info
Zit er nog noemenswaardig veel verschil tussen deze SSD's? Qua snelheid lijken ze elkaar niet veel te ontlopen voor zover ik kan inschatten, maar ondersteunt de Corsair ook TRIM, en waar mag ik ongeveer op rekenen qua levensduur bij beide schijven? Hij zal puur als OS en apps, schijf worden gebruikt onder W7, icm een core i5 750.
Ik twijfel nu tussen deze 2:
http://tweakers.net/price...-brkt-120gb.html#tab:info
http://tweakers.net/price...5-kit-128gb.html#tab:info
Zit er nog noemenswaardig veel verschil tussen deze SSD's? Qua snelheid lijken ze elkaar niet veel te ontlopen voor zover ik kan inschatten, maar ondersteunt de Corsair ook TRIM, en waar mag ik ongeveer op rekenen qua levensduur bij beide schijven? Hij zal puur als OS en apps, schijf worden gebruikt onder W7, icm een core i5 750.
Ik weet heel goed hoe OS X werkt, en dat is het allemaal niet. De kextcache wordt alleen bijgewerkt als je een nieuwe kext toevoegt, of er eentje verwijderd (of /System/Library/Extensions touch'ed). En dat gebeurt dus niet 5 reboots achter elkaar.ppl schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:52:
OS X doet nog wel eens z'n caches vernieuwen bij een reboot. Dat vernieuwen neemt nogal wat tijd in beslag waardoor het rebooten ook lang kan duren. Als je daarna nog een keer reboot is het ineens een stuk sneller. Ik denk dan ook dat het eerder hierdoor komt dan door de ssd zelf. Het is iets wat al vaker is gevraagd, zelfs toen je nog geen ssd's kon verkrijgen. Niet dat mensen het vaak opmerken omdat de meeste OS X gebruikers hun Mac in slaapstand zetten. Meeste mensen merken het ook pas op bij het rebooten na een grote update van OS X. Caches worden dan weer verfrist en soms zijn er nog wat andere zaken die geupdate worden.
Zelfde met spotlight, die is niet bezig als je aan het booten bent. De mdworker service start pas veel later op.
Het ging echt om het boot-proces. Daar merk je dat hij nog bezig is met "iets". Als je OS X in verbose mode opstart zie je ook niets vreemds. Anders kun je zien dat hij bijvoorbeeld alle kexts aan het inlezen is.
Maakt verder ook niet uit, je kunt er weinig aan doen, en ik heb er nu ook geen last meer van.
Je kunt alleen geen fatsoenlijke benchmark draaien, en dat is wel jammer. Na elke schrijf benchmark zakken de leessnelheden behoorlijk in.
[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 13-03-2010 19:21 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
c70070540 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:59:
[...]
Je verhaal klopt, maar als de controller, driver of SSD zelf geen trim ondersteund, dan nog zal deze setting er in staan. Je kan hiermee dus niet garanderen dat de SSD trim gebruikt of ondersteund.
job schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:00:
[...]
Dit zegt alleen maar of win 7 het trim commando verstuurt... (je kan trim namelijk uitzetten in win 7, standaard staat het aan).
Het zegt echt helemaal niets over de de driver, controllers en ssd's die ook allemaal nog iets met dit commando mogen doen. Haal voor de grap maar eens je ssd uit je pc. installeer een hdd met win 7 en voer het commando uit... tadaa... windows zegt dan ook dat het enabled is.. raar.. aangezien een hdd geen trim ondersteund.
oftewel.. dat commondo betekent dus niet wat jij zegt dat het betekent.
Dit was alleen reactie op onderstaande berichtkluyze schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:51:
Ik heb geen ssd en die geeft bij mij ook '0'. Dat is alleen om te kijken of windows trim commando's kan of gaat versturen. Die kijkt niet of je driver het ondersteunt, of je controller in ahci staat of je ssd het ontvangt.
Therapy777 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:17:
[...]
Dankjewel! Dat was erg nuttigOp mijn SSD staat FW: 02HA dus ik neem aan dat TRIM dan gewoon werkt. Of moet ik het zelf nog aanzetten?
Het begint er toch op te lijken dat mijn SSD'tje net iets te klein is voor mijn eisen... Wat opzich al vreemd is.
Comp zegt dat er nog 1,20 GB vrij is van de X32 (Corsair). Nou zouden mijn opties zijn 1 grotere schijf te nemen of nog een X32 en dan in RAID 0. Maar de Windows schijf is als update geïnstalleerd... Over een snelle install van XP. Zal ik dan de computer compleet moeten herinstalleren? Heb ik opzich geen probleem mee, dan begin ik weer clean...
Maar dan zal iedereen natuurlijk zeggen: Intel X-25M 80 GB neem ik aan?
Comp zegt dat er nog 1,20 GB vrij is van de X32 (Corsair). Nou zouden mijn opties zijn 1 grotere schijf te nemen of nog een X32 en dan in RAID 0. Maar de Windows schijf is als update geïnstalleerd... Over een snelle install van XP. Zal ik dan de computer compleet moeten herinstalleren? Heb ik opzich geen probleem mee, dan begin ik weer clean...
Maar dan zal iedereen natuurlijk zeggen: Intel X-25M 80 GB neem ik aan?
Verwijderd
X32 erbij doen.
En dat zeg ik niet omdat ik zelf een Corsair heb
Bespaart je veel geld op deze manier.
En dan Win7 erop.
En dat zeg ik niet omdat ik zelf een Corsair heb
Bespaart je veel geld op deze manier.
En dan Win7 erop.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 00:56 ]
Dat snap ik dan niet helemaal... Ik zou de SSD toch gewoon retour kunnen sturen en bijbetalen voor een Intel, waar iedereen zo lyrisch over is 
Of zijn de lees- en schrijfsnelheden dan zoveel verbeterd in RAID? Want die van mij waren bedroevend slecht te noemen
Ik snap dus niet hoe dat mij veel geld kan besparen atm...
Of zijn de lees- en schrijfsnelheden dan zoveel verbeterd in RAID? Want die van mij waren bedroevend slecht te noemen
Heb je al eens gekeken of er iets in je '/var/log/messages' staat? Of welke file dat ook al weer was in osx.
3 SSD's in RAID0? Dat kan niettimbry schreef op zondag 14 maart 2010 @ 13:01:
Ik heb hier 3x Vertex in raid0 met fw 1.5.
Resultaat lijkt me niet slecht.
[afbeelding]
Explain please... Wat heb ik gemist, dat RAID0 niet kan met3 SSD's?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Ik wist niet dat je hem nog terug kan sturen. In dat geval natuurlijk de Intel.Blue-Tiger schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:43:
Dat snap ik dan niet helemaal... Ik zou de SSD toch gewoon retour kunnen sturen en bijbetalen voor een Intel, waar iedereen zo lyrisch over is
Of zijn de lees- en schrijfsnelheden dan zoveel verbeterd in RAID? Want die van mij waren bedroevend slecht te noemenIk snap dus niet hoe dat mij veel geld kan besparen atm...
RAID 1 kan niet. RAID 0 wel
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ook RAID 1 kan gewoon hoor, RAID 10 of bijvoorbeeld 6 kan niet.
Oh, ik weet ook nog niet of dat kanVerwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:10:
[...]
Ik wist niet dat je hem nog terug kan sturen. In dat geval natuurlijk de Intel.
Mea culpa, RAID 10 kan niet.
<knip>
[ Voor 95% gewijzigd door Milmoor op 14-03-2010 18:45 . Reden: Veel te laat ]
Pak 'm beet twee weken geleden twee Intel SSD's gekocht. Nu is er ééntje wat raar gaan doen waardoor Windows niet meer opstartte. Windows wel opnieuw kunnen installeren, maar nu twee dagen later weer ellende.
In de POST hangt de pc een seconde of 10 op 'Detecting AHCI' en daarna gaat ie niet booten. Krijg zo'n melding dat er geen boot device is gevonden.
Nu is m'n SSD behoorlijk dood denk ik, de BIOS rapporteert dat dit ding nog maar 8 MB is, in plaats van 80 GB:

Heb SATA kabel voor de zekerheid vervangen en aansluitingen gecheckt, maar vrees dat dit een garantieclaim gaat worden. Heeft iemand dit eerder gezien?
Ik ben niet de enige: http://communities.intel....3BF298FC6160A83.node5COMS
In de POST hangt de pc een seconde of 10 op 'Detecting AHCI' en daarna gaat ie niet booten. Krijg zo'n melding dat er geen boot device is gevonden.
Nu is m'n SSD behoorlijk dood denk ik, de BIOS rapporteert dat dit ding nog maar 8 MB is, in plaats van 80 GB:

Heb SATA kabel voor de zekerheid vervangen en aansluitingen gecheckt, maar vrees dat dit een garantieclaim gaat worden. Heeft iemand dit eerder gezien?
Ik ben niet de enige: http://communities.intel....3BF298FC6160A83.node5COMS
[ Voor 8% gewijzigd door Crusader op 14-03-2010 21:30 ]
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Kan waarschijnlijk nog wel meer afBlue-Tiger schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:28:
Oh, ik weet ook nog niet of dat kanMaar'm... heb nu 6 GB vrije ruimte weten te creëren, hoop daar nog even mee te kunnen doen.
Voor trim kan je deze stappen nog even controleren:
- laatste firmware
- zet m op je intel controller (vermijdt die JMicron controller, is goed genoeg voor externe backups, dvd, enzo)
- ahci aan in je bios
- Microsoft ahci driver voor de controller in Windows 7 (als je deze aanpast en het boot niet meer, dan lees even de posts in deze draad over switchen van ide naar ahci).
Als dat nog niet helpt, dan kan ASCleaner FF nog uitkomst bieden. Linkje staat in:
http://www.ocztechnologyf...peed-cap-in-win7-try-this.
Wel een oude draad: was nog als oplossing voor ocz 1.4 firmware problemen, maar met andere ssd/firmwares moet het ook werken. Zolang het maar een indilinx barefoot controller is. Let op: gaat alleen om de FreeSpaceCleaner/ASCleaner. Als je je partities weggooit, kan je net zo goed hhderase ofzo draaien, denk ik.
Gelukkig niet zelf, maar je leest wat eens over dat soort problemen als een van de flash chips dood isCrusader schreef op zondag 14 maart 2010 @ 21:22:
[ Voor 37% gewijzigd door _H_G_ op 14-03-2010 21:44 ]
Ik ga de LSI SAS 9211-08i is uitproberen met een aantal ssd's in raid 0.
http://www.lsi.com/channe...l/lsisas92118i/index.html
Denk dat deze controller wel 1GB/s bij kan houden, als ik de reviews lees.
4x vertex op ICH10R werkt wel, maar wel wat vage problemen.
Niet altijd starten @ boot, laatst hele array valt uit midden in Windows 7 , dat soort onzin.
http://www.lsi.com/channe...l/lsisas92118i/index.html
Denk dat deze controller wel 1GB/s bij kan houden, als ik de reviews lees.
Niet altijd starten @ boot, laatst hele array valt uit midden in Windows 7 , dat soort onzin.

Oeps, ik had even niet in de gaten dat dit niet de laatste bladzijde was...
[ Voor 36% gewijzigd door GertjanO op 15-03-2010 08:36 ]
Jij ook al ... ik gebruik die van mij sinds Oktober niet meer op een nForce4 SLI mobonFo schreef op zondag 14 maart 2010 @ 23:23:
Hopelijk straks geen gezeik meer als ik straks zo'n nieuwe Areca heb gekocht (die net aangekondigd zijn gelukkig). Prachtige maand Mei ... duurt alleen nog effe
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Beste mensen. Ik heb een AcerOne110AB,n270, 8 gb standaard'ssdschijf, Os Xplite, browser google
chrome, 1,5 gb intern geheugen.
Dus oudere versie ssd. Ik bemerk de laatste tijd, afname van snelheid van de ssd. Geen trimoptie.
Schijnt vaker voor te komen bij oude ssdschijven. Zou slijtage zijn
!
Enigste optie ssdschijf vervangen in nieuwere versie ssd met trimoptie
Nogal prijzig
, is netbook niet waard.
Zijn er meer mensen op dit forum, die soortgelijke ervaringen hebben
Mogelijkheid mcsdkaartje 16gb gebruiken met OS XPlite er op, ik weet niet of dit kan, en hoe het zit met de snelheid i.r.t. een ssdschijf?
Misschien beter in het vervolg een netbook aan te schaffen met een ``normale`` hd, met draaiende delen?
chrome, 1,5 gb intern geheugen.
Dus oudere versie ssd. Ik bemerk de laatste tijd, afname van snelheid van de ssd. Geen trimoptie.
Schijnt vaker voor te komen bij oude ssdschijven. Zou slijtage zijn
Enigste optie ssdschijf vervangen in nieuwere versie ssd met trimoptie

Zijn er meer mensen op dit forum, die soortgelijke ervaringen hebben

Mogelijkheid mcsdkaartje 16gb gebruiken met OS XPlite er op, ik weet niet of dit kan, en hoe het zit met de snelheid i.r.t. een ssdschijf?
Misschien beter in het vervolg een netbook aan te schaffen met een ``normale`` hd, met draaiende delen?
Geen slijtage, maar het feit dat er geen lege cellen meer zijn. Nu moet voor het schrijven van een nieuwe cel altijd eerst een volgeschreven cel volledig leeggemaakt worden. En dat duurt even. Je kan je SSD wel handmatig "trimmen" maar hoe dat precies moet, weet ik niet
Dat vind je allicht wel in dit topic.
Verwijderd
Ik heb hem helemaal opnieuw geformateerd en Xplite erop gezet. Maar ja, zowel formateren als defragmenteren,is waarschijnlijk niet zo goed voor de levensduur van de ssd?
De vraag is, kunnen oude ssd's "getrimd" worden. Weten andere forumbezoekers dit?
De vraag is, kunnen oude ssd's "getrimd" worden. Weten andere forumbezoekers dit?
reviews: Kingston SSDNow V 40GB: "Een reeds beschreven drive kun je schoonmaken met het tooltje hdderase, dat het secure erase-commando op de drive loslaat."Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:44:
Ik heb hem helemaal opnieuw geformateerd en Xplite erop gezet. Maar ja, zowel formateren als defragmenteren,is waarschijnlijk niet zo goed voor de levensduur van de ssd?
Weet niet wat je moet schrijven. Bij Indilinx controllers is het FF, maar of dit voor alle ssd's geldt..
Even voor alle duidelijkheid: Mocht ik mijn SSD retour willen (/ kunnen) sturen, kan ik deze het beste aan een andere pc hangen en vervolgens het tooltje hdderase erop los laten>?
Moet dan nog wel even gaan uitzoeken hoe ik het beste de install over kan zetten naar de nieuwe SSD. Een schone installatie doen heb ik geen probleem mee, mits het mogelijk is (met een upgrade dvd).
Moet dan nog wel even gaan uitzoeken hoe ik het beste de install over kan zetten naar de nieuwe SSD. Een schone installatie doen heb ik geen probleem mee, mits het mogelijk is (met een upgrade dvd).
Verwijderd
Is het tooltje hdderase compattibele met Os XP(lite). Als ik deze gebruik wordt de ssdschijf toch niet_H_G_ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:56:
[...]
reviews: Kingston SSDNow V 40GB: "Een reeds beschreven drive kun je schoonmaken met het tooltje hdderase, dat het secure erase-commando op de drive loslaat."
Weet niet wat je moet schrijven. Bij Indilinx controllers is het FF, maar of dit voor alle ssd's geldt..
geschoond (verwijdering van programma's) Misschien een domme vraag
Sanitary Erase (van de OCZ forums) is speciaal bedoeld om een 'factory restore' los te laten op SSD'sBlue-Tiger schreef op maandag 15 maart 2010 @ 14:59:
Even voor alle duidelijkheid: Mocht ik mijn SSD retour willen (/ kunnen) sturen, kan ik deze het beste aan een andere pc hangen en vervolgens het tooltje hdderase erop los laten>?
Op de OCZ forums noemen ze dat Tony-TrimAdmiral Freebee schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:11:
Geen slijtage, maar het feit dat er geen lege cellen meer zijn. Nu moet voor het schrijven van een nieuwe cel altijd eerst een volgeschreven cel volledig leeggemaakt worden. En dat duurt even. Je kan je SSD wel handmatig "trimmen" maar hoe dat precies moet, weet ik nietDat vind je allicht wel in dit topic.
Formatteren maakt weinig uit, defragmenteren echter is ten strengste aanbevolen uit te schakelen (ikzelf heb gewoon de defrag service uitgeschakeld, en defrag mijn niet-ssd schijven met perfectdisk).Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:44:
[ Voor 53% gewijzigd door Mr Alfabet op 15-03-2010 15:59 ]
Je data is foetsie als je een secure erase doet (vandaar ook de naamVerwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:36:
[...]
Is het tooltje hdderase compattibele met Os XP(lite). Als ik deze gebruik wordt de ssdschijf toch niet
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Yep, en alles is dan zeker weg. Daar was het oorspronkelijk ook voor bedoeld (een paar keer hdderase en zelfs een data recovery bedrijf kan je geheime data niet meer achterhalen). Later kwamen de ssd's en iemand had gevonden dat je met FF's schrijven de snelheid weer kan herstellen.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:36:
Is het tooltje hdderase compattibele met Os XP(lite). Als ik deze gebruik wordt de ssdschijf toch niet
Er zullen vast genoeg andere programma's zijn die hetzelfde kunnen. Bijvoorbeeld de FreeSpaceCleaner, al beschrijft die alleen de vrije ruimte van je ssd. Daar heb je niks aan, omdat je ssd geen garbage collection heeft. Zonder garbage collection zou een volledige hdderase moet werken, maar zoals ik zei: vraag me niet of het voor jouw ssd geldt. Zul je moeten uitzoeken wat voor controller er op zit.
Als het een soortgelijke controller is als in de volgende draad, zou je die adviezen ook kunnen gebruiken.
edit:
maffe link werkte niet, volg link in de pagina
http://www.ocztechnologyf...-Speed-up-for-gen1-drives
[ Voor 11% gewijzigd door _H_G_ op 15-03-2010 16:02 ]
Raid1 met 3 schijven? Lijkt me stug.GH45T schreef op zondag 14 maart 2010 @ 15:16:
[...]
Ook RAID 1 kan gewoon hoor, RAID 10 of bijvoorbeeld 6 kan niet.
Verwijderd
Thanks voor al de info. Ik heb er tuneup onderhoud op zitten, waarvan de defragmentatiemogelijkheid is uitgeschakeld. Deze helpt misschien wel?
Kan prima hoor, je hebt dan 3 schijven met dezelfde data. Over het nut valt te twisten, maar technisch kan het gewoon hoor.
Bij een defecte hd verkleint het in ieder geval risico tijdens het rebuilden. De raid faq is niet allesomvattend wat dat betreft.
offtopic:
Edit:
Zojuist maar eens gebeld hoe het met mijn OCZ Solid 2 SSD zit, op zaterdag 6 maart besteld, nog weinig van vernomen. Blijkt dat hij nog van een leverancier moet komen in het buitenland. Ondertussen staat hij nog altijd op voorraad op hun website. Wordt woensdag op voorraad verwacht, zal hij wel het einde van de week bij mij in huis zijn. Toch jammer dat ze niet gewoon eerlijk de levertijd vermelden. Het doet er niet toe welke webshop het is, maar het is me al bij verschillende webshops gebeurd. Maakt het kopen via internet er niet leuker op.
Edit:
Zojuist maar eens gebeld hoe het met mijn OCZ Solid 2 SSD zit, op zaterdag 6 maart besteld, nog weinig van vernomen. Blijkt dat hij nog van een leverancier moet komen in het buitenland. Ondertussen staat hij nog altijd op voorraad op hun website. Wordt woensdag op voorraad verwacht, zal hij wel het einde van de week bij mij in huis zijn. Toch jammer dat ze niet gewoon eerlijk de levertijd vermelden. Het doet er niet toe welke webshop het is, maar het is me al bij verschillende webshops gebeurd. Maakt het kopen via internet er niet leuker op.
[ Voor 37% gewijzigd door GH45T op 15-03-2010 17:49 ]
Hallo allen,
Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een SSD Corsair Nova V64 64GB.
Ik merk dat mijn windows 7 64 bit met gemaak opstart. Nu heb ik zonet gelezen op de site van Corsair en de eerste treatment dat je je AHCI moet enabelen, dit heb ik gedaan maar geen succes AI logo was niet mooi grafisch waarna hij heel snel over ging naar een bsod, dit blijft zich herhalen.
Heeft iemand een idee hoe dat zo komt??
Het gaat hier om een mobo: P5Q deluxe van asus.
Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een SSD Corsair Nova V64 64GB.
Ik merk dat mijn windows 7 64 bit met gemaak opstart. Nu heb ik zonet gelezen op de site van Corsair en de eerste treatment dat je je AHCI moet enabelen, dit heb ik gedaan maar geen succes AI logo was niet mooi grafisch waarna hij heel snel over ging naar een bsod, dit blijft zich herhalen.
Heeft iemand een idee hoe dat zo komt??
Het gaat hier om een mobo: P5Q deluxe van asus.
Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb
Je bedoelt de Areca 1880 ?nero355 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 11:56:
[...]
Jij ook al ... ik gebruik die van mij sinds Oktober niet meer op een nForce4 SLI mobo
Hopelijk straks geen gezeik meer als ik straks zo'n nieuwe Areca heb gekocht (die net aangekondigd zijn gelukkig). Prachtige maand Mei ... duurt alleen nog effe
Wordt denk ik, erg snel en duur.
Verwijderd
PartedMagic + Acronis True Home Image 2010 en binnen een half uur heb je weer volledige snelheid._H_G_ schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:01:
[...]
Yep, en alles is dan zeker weg. Daar was het oorspronkelijk ook voor bedoeld (een paar keer hdderase en zelfs een data recovery bedrijf kan je geheime data niet meer achterhalen). Later kwamen de ssd's en iemand had gevonden dat je met FF's schrijven de snelheid weer kan herstellen.
Er zullen vast genoeg andere programma's zijn die hetzelfde kunnen. Bijvoorbeeld de FreeSpaceCleaner, al beschrijft die alleen de vrije ruimte van je ssd. Daar heb je niks aan, omdat je ssd geen garbage collection heeft. Zonder garbage collection zou een volledige hdderase moet werken, maar zoals ik zei: vraag me niet of het voor jouw ssd geldt. Zul je moeten uitzoeken wat voor controller er op zit.
Als het een soortgelijke controller is als in de volgende draad, zou je die adviezen ook kunnen gebruiken.
edit:
http://www.ocztechnologyf...-Speed-up-for-gen1-drives
Ik zag trouwens nog wat leuks vandaag.
http://www.overclock.net/...nx-ssd-status-thread.html
Leuk tooltje om te zien hoe het met je indilinx controller ssd is.

Bij mij.
Ook maar ff dat progje gedownload
Hier is mijn status:

Dit is de SSD die ik wil gaan vervangen omdat de ruimte nogal beperkt is voor mij

Dit is de SSD die ik wil gaan vervangen omdat de ruimte nogal beperkt is voor mij
Hoe komt het dat jij 2.3GB per uur schrijft, ieder uur dat de SSD powered on is?Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:43:
[...]
PartedMagic + Acronis True Home Image 2010 en binnen een half uur heb je weer volledige snelheid.
Ik zag trouwens nog wat leuks vandaag.
http://www.overclock.net/...nx-ssd-status-thread.html
Leuk tooltje om te zien hoe het met je indilinx controller ssd is.
[afbeelding]
Bij mij.
Kan je misschien uitleggen hoe dit in zn werk gaat?Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 00:43:
[...]
PartedMagic + Acronis True Home Image 2010 en binnen een half uur heb je weer volledige snelheid.
....
Werkt dit ook samen met Windows 7 en een Intel 80 Gb Postville SSD?
Verwijderd
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=85344edgarf28 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 10:05:
[...]
Kan je misschien uitleggen hoe dit in zn werk gaat?
Werkt dit ook samen met Windows 7 en een Intel 80 Gb Postville SSD?
En daar moet het ook mee werken.
@DaCoTa: pagefile is enige wat ik kan bedenken.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 10:39 ]
Zo als jullie weten ondersteund win 7 trim, mits je SSD trim ondersteunt.
Maar hoe kan je nou weten dat win 7 bezig is met trim?
Of moet je het maar geloven?
Maar hoe kan je nou weten dat win 7 bezig is met trim?
Of moet je het maar geloven?
Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:08:
Ik bemerk de laatste tijd, afname van snelheid van de ssd.
Misschien wordt de snelheid hoger als tuneup van de computer verwijderd wordt.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:10:
Ik heb er tuneup onderhoud op zitten, waarvan de defragmentatiemogelijkheid is uitgeschakeld.
Verwijderd
Het kan nuttig zijn om voor en na een bestelling per email te informeren naar de beschikbaarheid en de levertijd. Dit geldt zeker voor ssd's. De webwinkels schijnen de ssd's nog altijd niet naar verwachting aangeleverd te krijgen. Dit is te zien aan de langdurig uitgestelde verwachte leverdata van mycom.GH45T schreef op maandag 15 maart 2010 @ 16:36:
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 13:04 ]
Volg dit topic nog een aantal weken maar het bomen/bos verhaal begint zich een beetje te manifesteren in mijn hoofd.
Ik wil graag een 40 GB Intel X25-V als OS disk inbouwen in een HP ML 110 G5 (Windows 2008 R2 Technet)
(Ja ik zal streng zijn en alleen het OS met misschien 1 of 2 apps vanaf C: draaien dus 40 GB moet genoeg zijn)
Nu schijnt het zo te zijn dat de BIOS van de ML110 je niet laat rommelen met AHCI settings :
http://forums11.itrc.hp.c...nswer.do?threadId=1406667
Aannames:
- Ik ga ervan uit dat ik zonder problemen 2008 R2 kan installeren ookal is de AHCI optie wellicht niet handmatig aan te passen/activeren.
- Ik veroordeeld ben tot het "handmatig" runnen van de Intel tools om de SSD's netjes/opgeruimd en snel te houden aangezien native TRIM niet beschikbaar is wanneer AHCI niet geactiveerd kan worden.
- Ondanks bovengenoemde zaken, SSD nog steeds een top investering is die de tands des WAF kan doorstaan
Kan iemand mijn aannames uit ervaring bevestigen (of ontkennen)..?
Ik wil graag een 40 GB Intel X25-V als OS disk inbouwen in een HP ML 110 G5 (Windows 2008 R2 Technet)
(Ja ik zal streng zijn en alleen het OS met misschien 1 of 2 apps vanaf C: draaien dus 40 GB moet genoeg zijn)
Nu schijnt het zo te zijn dat de BIOS van de ML110 je niet laat rommelen met AHCI settings :
http://forums11.itrc.hp.c...nswer.do?threadId=1406667
Aannames:
- Ik ga ervan uit dat ik zonder problemen 2008 R2 kan installeren ookal is de AHCI optie wellicht niet handmatig aan te passen/activeren.
- Ik veroordeeld ben tot het "handmatig" runnen van de Intel tools om de SSD's netjes/opgeruimd en snel te houden aangezien native TRIM niet beschikbaar is wanneer AHCI niet geactiveerd kan worden.
- Ondanks bovengenoemde zaken, SSD nog steeds een top investering is die de tands des WAF kan doorstaan
Kan iemand mijn aannames uit ervaring bevestigen (of ontkennen)..?
[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 16-03-2010 16:01 ]
Member of the Ukraine IT Army
Lijkt me sterk dat een ML110 niet gewoon standaard op AHCI draait. Op stage heb ik een ML110 G5 onder mijn bureau staan, moet er ESX 4 op gaan draaien voor mijn afstudeeropdracht. Zal er morgen eens naar kijken.
Daar zit overigens een SAS 72GB HD in, die zal wel op een aparte controller aangesloten zitten, waarschijnlijk heeft die een eigen bios met bijbehorende instellingen.
Daar zit overigens een SAS 72GB HD in, die zal wel op een aparte controller aangesloten zitten, waarschijnlijk heeft die een eigen bios met bijbehorende instellingen.
Ik heb een X25-m 80gig besteld en ga hem donderdag ophalen, om hem te instaleren moet ik volgensmij de volgende stappen doen.
1. Bios op ahci en ssd op 1e plek in boot volgorde.
2. Firmware updaten dmv update-cd van intel(bios op ahci en anders op ide als ie m niet pakt)
3. Windows7 instaleren en gewoon 1 grote partitie maken ivm trim.
4. Intel toolkit erop en wekelijks laten draaien.
De rest doet w7 na mijn weten zelf, klopt dit lijsje zo of mist er iets?(buiten drive aansluiten enzo)
2. Firmware updaten dmv update-cd van intel(bios op ahci en anders op ide als ie m niet pakt)
De rest doet w7 na mijn weten zelf, klopt dit lijsje zo of mist er iets?(buiten drive aansluiten enzo)
if (!coffee) {
Work = false; }
Volgens mij wil je hem iig de eerste keer laten booten vanaf je dvd drivenaaitsab schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:10:
Ik heb een X25-m 80gig besteld en ga hem donderdag ophalen, om hem te instaleren moet ik volgensmij de volgende stappen doen.
PS: Is dit een schone installatie of een herinstallatie van je Win7?
Edit: na de eerste hersart zet je in je BIOS natuurlijk de SSD als (primaire) bootschijf!
[ Voor 5% gewijzigd door Fid3lity op 16-03-2010 17:16 ]
Ja uiteraard maar ik bedoel volgorde van de schijven heb er 4 inzitten nu 
Schone instalatie vanaf usb stick
kijke hoegroot het verschil is ssd+usb of hdd+dvd
Schone instalatie vanaf usb stick
if (!coffee) {
Work = false; }
Ben benieuwd
Ga wss mijn install ook overnieuw doen op een nieuwe SSD (wss de 80 gig van Intel, zelfde dus)... Zit er alleen mee dat de DVD een "upgrade - dvd" was en hoop niet dat die moeilijk gaat doen. Ik heb totaal geen belang bij het bewaren van enige data, staat namelijk toch niets van waarde op. Wat zou jij in mijn geval doen?
PS: HDD mag best geformatteerd worden als dat nodig is
PS: HDD mag best geformatteerd worden als dat nodig is
Dat upgrade verhaal van w7 snap ik ook niezoveel van, ik heb begrepen dat je een nieuwe instalatie kan doen en dan de serial of product code van je vista(of xp?) moet invoeren om m zo te kunnen gebruiken, maar ik las ergens anders dat je hem gewoon installerd met bijgeleverde code.
Hoe dan ook daar kan ik niks met zekerheid over vertellen, ik gebruik gewoon de code van mn via school gekochte w7(was ook upgrade geloof ik)
Ik zou de hdd loshalen en een schone instalatie op de ssd doen kijke wat er gebeurt.
Daarna evt weer aansluiten om leeg te halen of gewoon in gebruik te nemen als (backup)schijf.
Hoe dan ook daar kan ik niks met zekerheid over vertellen, ik gebruik gewoon de code van mn via school gekochte w7(was ook upgrade geloof ik)
Ik zou de hdd loshalen en een schone instalatie op de ssd doen kijke wat er gebeurt.
Daarna evt weer aansluiten om leeg te halen of gewoon in gebruik te nemen als (backup)schijf.
if (!coffee) {
Work = false; }
Dan neem ik aan dat jij je Win7 dvd via Sl!m hebt gekocht?
De eerst keer installeren pakte hij m'n serial niet. Dus een oude WinXP cd erin gedaan en geïnstalleerd... Kon daarna wel 7 installeren.
Ik kan ook de HDD in een andere pc hangen en van daaruit formatteren... Dan weet ik ook weer gelijk zeker dat die niet gaat lopen k*tten met een schone install van 7
Het enige wat ik weet is dat een OS gebonden is aan het moederbord... dus zolang ik die niet vervang (wat niet het plan is) zou een install op een andere SSD gewoon mogelijk zijn?
Ik kan ook de HDD in een andere pc hangen en van daaruit formatteren... Dan weet ik ook weer gelijk zeker dat die niet gaat lopen k*tten met een schone install van 7
Het enige wat ik weet is dat een OS gebonden is aan het moederbord... dus zolang ik die niet vervang (wat niet het plan is) zou een install op een andere SSD gewoon mogelijk zijn?
Waarom 1 grote partitie? Werkt trim niet als je 2 partities hebt?naaitsab schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:10:
Ik vind het zelf wel prettig om een aparte Data partitie te hebben.
GH45T schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:06:
Lijkt me sterk dat een ML110 niet gewoon standaard op AHCI draait. Op stage heb ik een ML110 G5 onder mijn bureau staan, moet er ESX 4 op gaan draaien voor mijn afstudeeropdracht. Zal er morgen eens naar kijken.
In de BIOS heb je de keuze bij "Native Mode Operation" voor "Serial ATA" of "AUTO".
De bedoeling is verder dat er een DELL Perc 6i in komt te hangen alleen moet ik nog bepalen of de SSD het beste op de onboard controller kan hangen of aan de Dell Perc 6i. (tips zijn WELKOM!)
Nog geen idee of ik de AHCI mode kan opgeven op de RAID Controller per device
Mocht AHCI niet haalbaar zijn, kan ik dan alsnog uit de voeten met de Intel toolbox of ben ik dan het haasje..?
[ Voor 7% gewijzigd door NIK0 op 16-03-2010 22:27 ]
Member of the Ukraine IT Army
Twee keer W7 Upgrade installeren werkt ook prima. Eerste keer geen key opgeven en daarna nogmaals de upgrade draaien en de key ingevenBlue-Tiger schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:36:
Dan neem ik aan dat jij je Win7 dvd via Sl!m hebt gekocht?De eerst keer installeren pakte hij m'n serial niet. Dus een oude WinXP cd erin gedaan en geïnstalleerd... Kon daarna wel 7 installeren.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Upgrade kan de 2e keer gewoon als clean install? Want anders installeer ik eerst XP weer evenNitai schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:42:
[...]
Twee keer W7 Upgrade installeren werkt ook prima. Eerste keer geen key opgeven en daarna nogmaals de upgrade draaien en de key ingeven
Nee ik heb de ssd puur voor windows, en voor de rest 1 hdd voor mijn docu en de hele handel er omheen 1 hdd voor mn temp(lees download) en eentje voor opslag en gamesCoenen schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:32:
[...]
Waarom 1 grote partitie? Werkt trim niet als je 2 partities hebt?
Ik vind het zelf wel prettig om een aparte Data partitie te hebben.
if (!coffee) {
Work = false; }
Key kan je ook pas opgeven als je windows gaat activerenNitai schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:42:
[...]
Twee keer W7 Upgrade installeren werkt ook prima. Eerste keer geen key opgeven en daarna nogmaals de upgrade draaien en de key ingeven
Dus je kunt gewoon zonder key instaleren, en alles lekker uit proberen, voor je windows activeer
Een vraag.
Ik heb een MSI H55M-ED55 met een Intel i5-661 in mijn htpc.
Nu heb ik een Intel X25-V 40 gb erin gezet op de sata 1.
De andere schijven niet aangesloten.
Nu kan ik in de bios alleen een RAID MODE vinden die ik op AHCI kan zetten.
Weet iemand of deze juist is om in te stellen?
Ik heb een MSI H55M-ED55 met een Intel i5-661 in mijn htpc.
Nu heb ik een Intel X25-V 40 gb erin gezet op de sata 1.
De andere schijven niet aangesloten.
Nu kan ik in de bios alleen een RAID MODE vinden die ik op AHCI kan zetten.
Weet iemand of deze juist is om in te stellen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD