Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.523 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

bandie schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:15:
Een vraag.

Ik heb een MSI H55M-ED55 met een Intel i5-661 in mijn htpc.
Nu heb ik een Intel X25-V 40 gb erin gezet op de sata 1.
De andere schijven niet aangesloten.
Nu kan ik in de bios alleen een RAID MODE vinden die ik op AHCI kan zetten.
Weet iemand of deze juist is om in te stellen?
Kort gezegd: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Even terugkomend op hiervoor: Mijn key is al geactiveerd... kon anders never de installatie afmaken? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:09
NIK0 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:00:
Volg dit topic nog een aantal weken maar het bomen/bos verhaal begint zich een beetje te manifesteren in mijn hoofd.

Ik wil graag een 40 GB Intel X25-V als OS disk inbouwen in een HP ML 110 G5 (Windows 2008 R2 Technet)
(Ja ik zal streng zijn en alleen het OS met misschien 1 of 2 apps vanaf C: draaien dus 40 GB moet genoeg zijn)
...
let op dat windows server 2008 als primaire schijf uit m`n hoofd minimaal 60Gb wil hebben. je kan wel installeren op minder maar dit blijft een probleem wat iedere keer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
jasring schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 22:54:
[...]

let op dat windows server 2008 als primaire schijf uit m`n hoofd minimaal 60Gb wil hebben. je kan wel installeren op minder maar dit blijft een probleem wat iedere keer terug komt.
Goeie tip jasring..! Ik heb ook in een VM, Small Business Server 2008 draaien met een 40 GB harddisk en ik kan me herinneren dat de setup idd begon te mekkeren over m'n 40 GB c-disk.
Ik heb heel Windows Update erop los gelaten en zelfs op de SBS 2008 doos heb ik nog 17 GB vrij aan diskspace lijkt me voldoende...dus waarom die setup van 2008 daarover mekkert is mij een raadsel..

[ Voor 5% gewijzigd door NIK0 op 17-03-2010 08:11 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:34
Wel wonderlijk, dat mijn Postville mijn enige hardware is waarvan de aanschafprijs na 9 maanden nog steeds even hoog is als dat ik betaald heb. (prijs is zelfs tijdelijk weer hoger geweest).
Meestal koop ik wat en is de prijs 3 maanden later de helft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:16
Op de site van PCM staat vandaag het volgende 'nieuws':

Intel introduceert een nieuw model in zijn reeks van solid state drives: de Intel X25-V Value SATA SSD. Wat vooral opvalt is de uiterst vriendelijke prijs: 125 dollar voor 40 GB.

http://www.pcmweb.nl/arti...ubriek=1245127&id=2546537

Die X25-V is toch al maanden te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naaitsab schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:10:
Ik heb een X25-m 80gig besteld en ga hem donderdag ophalen, om hem te instaleren moet ik volgensmij de volgende stappen doen.
1. Bios op ahci en ssd op 1e plek in boot volgorde.
2. Firmware updaten dmv update-cd van intel(bios op ahci en anders op ide als ie m niet pakt)
3. Windows7 instaleren en gewoon 1 grote partitie maken ivm trim.
4. Intel toolkit erop en wekelijks laten draaien.
De rest doet w7 na mijn weten zelf, klopt dit lijsje zo of mist er iets?(buiten drive aansluiten enzo)
1. ok
2. Ik zou eerst eens kijken welke firmware je hebt, alles vanaf 02HA ondersteunt trim
3. Wat je met je partities doet heeft niets te maken met trim. Je kan eventueel nog wat ruimte overlaten zodat het trim commando beter zijn werk kan doen.
4. Als je windows trim ondersteunt, je de standaard windows drivers gebruikt, je controller in ahci mode staat en je ssd een firmware heeft die trim verstaat dan hoef je de toolkit niet te draaien, dan gebeurt dat automagisch achter jouw rug om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:23
Hoe kun je zien welke firmware je hebt? boot liever niet in oude w7 met de ssd erin.
Hoeveel ruimte zou jij vrijlaten?
Oke dat is wel handig scheelt weer werk :+ doet w7 dat tijdens gebruik of moet je de pc dan aanlaten en even een bakkie gaan doen ofzo? En zo ja kan je ook handmatig die actie opstarten?

[ Voor 16% gewijzigd door naaitsab op 17-03-2010 10:07 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
De versie van de firmware zou ook op je doos of op een sticker de ssd moeten staan. De trim commando's worden real time doorgestuurd, dus zover ik weet gaat als jij een bestand verwijderd op je ssd, windows dat naar de ssd sturen zodat die er weet van heeft en die ruimte kan vrij maken.

Handmatig trimmen kan met die toolbox die je eerder al aangaf.

De ruimte die je vrij houdt is persoonlijk. Ja kan een volledige partitie kunnen maken en zorgen dat er altijd wat ruimte vrij is maar dat is volgens mij minder effectief dan dat je je partitie kleiner maakt, omdat dat deel nooit gebruikt kan worden voor data. Ik zou eventueel in de grootte van 5-6GB Onderpartitioneren. Meer is niet nodig, aangezien er ook al een deel 'reserve' cellen op zitten. In de TS staat iets van een partitie van 90% maar dat is zonder het gebruik van trim als ik me niet vergis.

[ Voor 12% gewijzigd door kluyze op 17-03-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ah oke bedankt voor de info, zal van de(geloof ik 76gb) 5 gig afhalen 70 is toch groot genoeg voor OS alleen zonder mijn docu's
Heb 4 gig ram dan moet swapfile wel aanblijven zeker?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
naaitsab schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:39:
Ah oke bedankt voor de info, zal van de(geloof ik 76gb) 5 gig afhalen 70 is toch groot genoeg voor OS alleen zonder mijn docu's
Heb 4 gig ram dan moet swapfile wel aanblijven zeker?
Onderpartitioneren is echt niet nodig voor een single-disk Postville. Je kan zo nodig altijd die toolbox optimizer gebruiken.

Swapfile blijft een punt van discussie :) Zou m persoonlijk wat kleiner maken, maar veel zetten m uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na zo ongeveer het hele topic doorgelezen te hebben, heb ik nog een enkel vraagje over.
Ik heb net een nieuwe HP Pavilion laptop besteld. Er zitten twee reguliere HDD's in. En eentje daarvan wil ik omwisselen met een Intel X25-V SSD. Nou staat alles op deze laptop al voorgeïnstalleerd en ik ben van plan om de hele schijf te kopiëren naar de SSD. Zal windows 7 nu dan nog wel deze schijf herkennen als SSD en het TRIM commando activeren?
Of kan ik dat anders op de een of andere manier handmatig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21
Zijn er hier al mensen met een Crucial C300 SSD? Of met een Sandforce controller? Daar ben ik zelf toch wel nieuwsgierig naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 21:51
Hoi,

Aangezien ik een poepdoos ben en nog al NOOB ben durf ik dit niet zelf uit te proberen.

Iemand die dat wel durft???

http://www.hardware.info/...GWa/Workshop_Tune_je_SSD/

www.ocztechnologyforum.co...p?49779-SSD-Tweak-Utility

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:26:
Na zo ongeveer het hele topic doorgelezen te hebben, heb ik nog een enkel vraagje over.
Ik heb net een nieuwe HP Pavilion laptop besteld. Er zitten twee reguliere HDD's in. En eentje daarvan wil ik omwisselen met een Intel X25-V SSD. Nou staat alles op deze laptop al voorgeïnstalleerd en ik ben van plan om de hele schijf te kopiëren naar de SSD. Zal windows 7 nu dan nog wel deze schijf herkennen als SSD en het TRIM commando activeren?
Ik zou Win 7 gewoon opnieuw installeren op je ssd, als je daarvoor de dvd niet hebt, kun je die waarschijnlijk op je laptop maken (recovery disk ofzo), daar zal HP wel een tooltje voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super!
Klinkt goed. Dan heb ik de andere HDD ook nog als backup van het origineel!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isman schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:25:
Hoi,

Aangezien ik een poepdoos ben en nog al NOOB ben durf ik dit niet zelf uit te proberen.

Iemand die dat wel durft???

http://www.hardware.info/...GWa/Workshop_Tune_je_SSD/

www.ocztechnologyforum.co...p?49779-SSD-Tweak-Utility
Ik heb dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En misschien leuk; bij Gamekings Hardware Woensdag gaat het over SSD's.
Steven heeft zijn pc meegebracht, om zijn nieuwe SSD Raid 0 opstelling te vertonen. Samen met Donny kijkt hij naar de voordelen hiervan!
http://www.gamekings.tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Blue-Tiger schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 21:41:
Even terugkomend op hiervoor: Mijn key is al geactiveerd... kon anders never de installatie afmaken? :S
? Win7 actievatie heeft niets met installeren te maken, actieveren kan alleen online, dus pas als alles geinstalleerd is, windows draaid. :)
Denk dat ff foutje maakt, je kunt ook zonder key installeren. 30 dagen spelen, en naderhand productcode opgeven. En daarna activeren.
mdcobra schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:15:
Zijn er hier al mensen met een Crucial C300 SSD? Of met een Sandforce controller? Daar ben ik zelf toch wel nieuwsgierig naar!
OCZ Vertex Limited Edition 100GB (valt wat tegen)

Crucial is volgens mij niet te verkrijgen in nederland ? toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Zijn er eigenlijk nog reviews of benchmarks die het verschil tussen de standaard w7 ahci drivers en de intel matrix drivers voor een x25-m aantoont?
Op het filmpje van "hardware woensdag" op www.gamekings.tv (filmpje voegt overgens niet veel aan waarde toe maargoed daar gaat het niet om) gebruikten ze dat in raid0 om van 160 naar 500+mb/s read te gaan, moet je die optie ook aanzetten zonder raid(uiteraard dan geen 500+mb/s)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Zo'n spannende instellingen zijn het ook weer niet. Enigste waar je wel nadelige gevolgen van kan hebben is het uitzetten van je System Restore. Het kan een erg handige functie zijn als je OS niet goed/meer opstart.

Imho zijn de opties uitstel van executie, als je ssd niets tegen degradatie doet. Als ie dat wel doet (waaronder je Nova, zeker als je ahci aan hebt staan en ms ahci driver gebruikt) dan: gewoon gebruiken die hap :) Je zou later eens kunnen kijken of Intel zelf eindelijk met een trim driver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
hetnet schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:23:
[...]

OCZ Vertex Limited Edition 100GB (valt wat tegen)

Crucial is volgens mij niet te verkrijgen in nederland ? toch :?
Bedankt voor de tip, die Vertex LE is voor mij dus echt een No-Go.

Ja de C300 is wel verkrijgbaar, op dit moment is de 128GB € 405,00 (VEEL te duur), en de 256GB € 589,75 , per GB gaat dat nog. Zie hier en hier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
mdcobra schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:20:
[...]

Bedankt voor de tip, die Vertex LE is voor mij dus echt een No-Go.

Ja is wel verkrijgbaar, op dit moment is de 128GB € 405,00 (VEEL te duur), en de 256GB € 589,75 , per GB gaat dat nog. Zie hier en hier .
Inderdaad de 256GB is stuk duurder maar per GB aantrekkelijker als de 128GB.
Als dat de trend word >:) (groter goedkoper) heb ik niet voor niets gewacht.
Nu nog af vragen of deze echt sneller is....... in de div. testen die ik gezien heb niet echt sneller.

Nu maar eest ff kijken, of Intel nog een nieuwe controller krijgen. (ze kunnen toch niet altijd bij deze blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Met SATA 600 is die zeker wel sneller, sequentieel is dit op dit moment de snelste "consumer" SSD die er is, alleen met random 4k writes is de Intel G2 160GB stukken sneller. Ik ben alleen bang dat Intel pas aan het eind van het jaar met nieuwe SSD's zal komen, dit zal dan een nieuwe controller zijn met flash chips op een kleiner procedé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
mdcobra schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:32:
Met SATA 600 is die zeker wel sneller, sequentieel is dit op dit moment de snelste "consumer" SSD die er is, alleen met random 4k writes is de Intel G2 160GB stukken sneller. Ik ben alleen bang dat Intel pas aan het eind van het jaar met nieuwe SSD's zal komen, dit zal dan een nieuwe controller zijn met flash chips op een kleiner procedé.
Klopt wel dat hij sneller is, maar waar de meeste SSD's in gezet worden zit toch echt nog geen SATA 600 controller in. Je moet al aardige luxe dure PC hebben, als je de opgegeven snelheden wilt benaderen, als ik hier de div. benz programa's voorbij zie flitsen. haalt bijna niemand het.

Zeker niet in de div. laptops waar dit de grooste boost geeft, en de mooiste upgrade is van dit moment.
Maar welke SSD er uit springt kwa prijs en snelheid ........ is vaak te klein. En niet in elke laptop past een tweede HD. Dan is 160GB Intel of Crucial C300 SSD wel de beste keus, nu alleen de prijs nog :P

Zit zelf ook te twijfelen, of nieuwe SSD, een van de bovenstaande, of nieuwe laptop met i5 of i7 erin (kost ook 1000 euro of meer) Denk dat SSD op het ogenblik de meeste boost geeft voor de uitgeven euro's.
Kwa spec heb ik nu dualcore Hp laptop 2GHZ en 4GB dus kan nog wel ff mee....... en nieuwe SSD kan ik mee nemen naar laptop van volgend jaar >:) Moeilijke keuse :$ ff wachten op vacantie euro's of toch op Intel wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat een intel postville nog steeds een goeie deal is, en dat je dit jaar wel snellere SSD's kan verwachten maar of je daar in dagelijks gebruik nou heel veel verschil met de huidige generatie zal merken?.. Ik denk het niet..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een advies zou zijn om nu de Intel 80GB te kopen en aan het eind van het jaar een nieuwe Intel. Op die manier worden de aanschafkosten een beetje gespreid. En het plezier van het gebruik van een ssd treedt onmiddellijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Vraag aan jullie, welke progjes worden er gebruikt om je SSD register te cleanen?
Of is dit gewoon af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
isman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 22:51:
Vraag aan jullie, welke progjes worden er gebruikt om je SSD register te cleanen?
Of is dit gewoon af te raden?
Kun je eerst even uitleggen wat je bedoelt met een SSD register?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
hmmz volgens mij zeg ik het verkeerd.

Ik bedoel eigenlijk..... informatie die bepaalt hoe je Windows opstart en hoe het zich verder gedraagt. De meeste programma's van tegenwoordig gebruiken het register om de configuratie en andere belangerijke informatie te bewaren. Als je iets installeert zal er een nieuwe registerpunt aangemaakt worden. Dit wordt weer verwijderd wanneer je het programma deïnstaleert. Dit is helaas niet altijd het geval want soms faalt een programma hierin. En ik zou graag de left overs volledig willen verwijderen met een progje,maar weet niet of dit van toepassing is op een SSD.

Ik zie mijn SSD steeds maar voller raken terwijl ik niets doe.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ccleaner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Hallo Boerentaler,

Sorry dat ik misschien wantrouwig over kom. 8)7 Zo ja. het is niet mijn bedoeling!
Zie dat jij ook een SSD gebruikt, helpt het met Ccleaner daadwerkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
isman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:13:
Hallo Boerentaler,

Sorry dat ik misschien wantrouwig over kom. 8)7 Zo ja. het is niet mijn bedoeling!
Informatie in het register kost niet zoveel schijfruimte, die oorzaak zal dus ergens anders liggen.

Download eens Treesize free en bekijk daarmee waar je schijfruimte aan op gaat. Wat nogal vaak voorkomt is de winsxs folder (welke je niet leeg moet gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Waar gaat het aan op dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/18/1268944369-490.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien aan Call of Duty. 33 x 0,2 GB = 6,6 GB.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isman schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 23:13:
Hallo Boerentaler,

CCleaner verwijdert een hoop dingen die ruimte kosten. Dus kan zeker handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:24:
[...]

CCleaner verwijdert een hoop dingen die ruimte kosten. Dus kan zeker handig zijn.
Bovendien gaat het maar om een paar bestanden, die zullen de levensduur van je ssd echt niet snel bekorten.

En nogmaals de tip: gebruik een ramdisk voor je temp files.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
isman schreef op maandag 15 maart 2010 @ 18:51:
Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een SSD Corsair Nova V64 64GB.
Ik merk dat mijn windows 7 64 bit met gemaak opstart. Nu heb ik zonet gelezen op de site van Corsair en de eerste treatment dat je je AHCI moet enabelen, dit heb ik gedaan maar geen succes AI logo was niet mooi grafisch waarna hij heel snel over ging naar een bsod, dit blijft zich herhalen.
Als bedoelt dat je AHCI in BIOS hebt enabled: bekend probleem. Je windows snapt AHCI dan nog niet.

Zet BIOS eerst weer op IDE.
Dan windows opstarten en in registry AHCI aanzetten
  1. Sluit alle Windows-toepassingen af.
  2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
  3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
  4. Klik op de volgende registersubsleutel:
  5. HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
  6. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
  7. Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
  8. Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
vervolgens AHCI weer in het BIOS aanzetten.
Blue-Tiger schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:36:
Het enige wat ik weet is dat een OS gebonden is aan het moederbord... dus zolang ik die niet vervang (wat niet het plan is) zou een install op een andere SSD gewoon mogelijk zijn?
Wat kort door de bocht, een OS is niet gebonden aan moederbord.
Wél zal bijvoorbeeld windows vaak willen heractiveren als je mobo vervangt.

OEM versies mag je niet meenemen naar een andere PC. En MS zie het vervangen van het mobo als.... nieuwe pc. Dit wordt niet afgedwongen, maar 'het mag niet'. Moreel gezien is dat m.i. nonsens.
isman schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 12:47:
Zo als jullie weten ondersteund win 7 trim, mits je SSD trim ondersteunt.
Maar hoe kan je nou weten dat win 7 bezig is met trim?
Of moet je het maar geloven?
Je kan niet direct zien of er netjes getrimt wordt, hoogstens indirect aan de afnemende schrijfprestaties (als je ook geen SSD optimizer tooltjes draait).
Wél kan je nagaan of aan alle randvoorwaarden is voldaan voor TRIM. En dan moet je inderdaad maar geloven dat er ook daadwerkelijk getrimt wordt.
  • Je SSD firmware ondersteunt TRIM
  • De controller waar je SSD aanhangt staat op AHCI
  • Je draait Win7
  • fsutil behavior query disabledeletenotify geeft 0 terug
kluyze schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:00:
[...]
3. Wat je met je partities doet heeft niets te maken met trim. Je kan eventueel nog wat ruimte overlaten zodat het trim commando beter zijn werk kan doen.
Even ervanuitgaande dat je door TRIM veel frequenter, kleinere garbage collection hebt dan bij een wekelijkse optimize, neem ik aan dat je met heel weinig extra ruimte toekan. De spares zijn dan wellicht al genoeg.
Jammer dat Intel die info niet vrijgeeft.
Zou zonde zijn als hele volksstammen vele GB's onbenut laten voor een vermeend voordeel...
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:26:
Wat ik verwacht: Windows zal beginnen met te klagen dat je hardware hebt veranderd. En je vragen opnieuw te activeren. Maar omdat er gebruik is gemaakt van een OEM bulkkey voor installatie op je laptop (image, fabrikant gaat niet elke install met aparte key uitvoeren), moet je eerst je product key veranderen. (Daarbij wordt je aan het handje meegenomen, dus niet moeilijk). Vervolgens evt. bellen met MS voor activatie.

Als AHCI in BIOS aanstaat heb je grote kans dat het werkt. Indien niet, dan moet je AHCI eerst in je windows aanzetten (zier ergens eerder in deze post), en dan in het BIOS aanzetten. Pas dan heb je een werkende TRIM.

Verder kan je gezeur krijgen dat je win7 traag opstart en met tijdelijke profielen gaat werken. Dit komt omdat de schijfletter van je systeemschijf nog wijst naar een of ander ID van je verwijderde HDD.
Dan moet je met regedit in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices de DOSDevice schijfletters veranderen: de driveletter die de voormalige systeemschijf was moet je dan laten verwijzen naar je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
titusvh,

Bedankt voorje uitleg.

misschien weet je of een ander waarom mijn CMD scherm 1 sec tevoorschijn komt en niet eens de tijd hebt om te zien wat er staat.

Als volg:

Ik wil graag weten of mijn trim daadwerkelijk aan staat, door na te kijken met de tekst "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" in te vullen in CMD.

Mocht hij aanstaan dan zou ik het getal 0 moeten zien staan, maar staat er een 1 dan staat hij uit, om dit te activeren moet je in CMD "fsutil behavior query|set DisableDeleteNotify" in tikken en dan de 0 invoeren.

Maar zoals mijn eerst tekst luid....kan ik dat niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

isman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:53:
misschien weet je of een ander waarom mijn CMD scherm 1 sec tevoorschijn komt en niet eens de tijd hebt om te zien wat er staat.
In het doscommandoschermpje blijven de 0 en de 1 staan.

to check trim status in windows 7:

open a command window as administrator, then type 'fsutil behavior query disabledeletenotify'. if the value displayed is 0, then trim is enabled. if the value is 1, it is disabled.

to disable trim:

open a command window as administrator, then type 'fsutil behavior set disabledeletenotify 1'

to (re-)enable trim:

open a command window as administrator, then type 'fsutil behavior set disabledeletenotify 0'

keep in mind, this setting only reflects whether or not the trim command is being passed to the drive by windows, not whether trim is actually working. the drive's firmware still needs to recognize and act on the trim command.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

isman schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:53:
titusvh,

Bedankt voorje uitleg.

Ik neem aan dat je niet eerst een CMD scherm opstart en daar het commando ingeeft, maar het via Start, Run doet nu.

Dus wat je moet doen is het volgende:

1) Klik op start
2) Klik op Run (of gewoon meteen typen)
3) Type in: CMD.EXE
4) Druk op CTRL + SHIFT + ENTER
5) Druk op Yes bij de UAC melding
6) Voer het trim controle commando in het scherm in
7) Druk op ENTER
regmaster schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 13:37:
[...]

Euhh, niet om te zeiken hoor maar laat ik in de veronderstelling zijn dat dit een SSD topic is en geen 'hoe open ik een commandline interface in Windows' topic.... |:(
Sorry, ik zal niet meer behulpzaam zijn... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Gé Brander op 20-03-2010 14:39 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
c70070540 schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 10:36:
[...]

Ik neem aan dat je niet eerst een CMD scherm opstart en daar het commando ingeeft, maar het via Start, Run doet nu.

Dus wat je moet doen is het volgende:

1) Klik op start
2) Klik op Run (of gewoon meteen typen)
3) Type in: CMD.EXE
4) Druk op CTRL + SHIFT + ENTER
5) Druk op Yes bij de UAC melding
6) Voer het trim controle commando in het scherm in
7) Druk op ENTER
Euhh, niet om te zeiken hoor maar laat ik in de veronderstelling zijn dat dit een SSD topic is en geen 'hoe open ik een commandline interface in Windows' topic.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
regmaster schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 13:37:
[...]
Euhh, niet om te zeiken hoor
Waarom dan wel?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Valt niets te zeiken over bovenstaande berichten!!!

Ik ga er vanuit dat ik hier om hulp mag vragen en gelukkig zijn er mensen die mij (en misschien anderen) daarbij helpen. immers het Grote SSD topic.

Of moeten we het alleen maar over snelheid en houdbaarheid van ssd's hebben.

Zoals:
ik heb een Corsair nova 64gb specs geven aan, lees 270MB/s en schrijf 130MB/s stoer he??

In iedergeval thanx mannen die mij helpen!!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door isman op 20-03-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
isman schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:39:
Ik ga er vanuit dat ik hier om hulp mag vragen en gelukkig zijn er mensen die mij (en misschien anderen) daarbij helpen. immers het Grote SSD topic.
Kan de reactie wel begrijpen. Aan de ene kant is het vanzelfsprekend dat je admin rechten nodig hebt voor fsutil. Aan de andere kant is het vreemd dat je admin rechten nodig hebt voor het uitlezen van een waarde.

Krijg je bij de Nova trouwens nog een tooltje om handmatig trim of garbage collection uit te voeren? Zoals Optimizer, gc_tool, wiper, etc? Kan het op de Corsair site niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Omdat we hier op Tweakers zitten en er van iedere deelnemer verwacht mag worden dat deze zelf het één en ander uitzoekt. Het antwoord op je vraag had je ook van de Googlematic af kunnen halen, het is best wel een beetje een Windows 7 basis vraag. Op GOT is een Windows OS forum dus met een beetje zelf zoeken had je je vraag niet hoeven stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
isman schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:39:

Of moeten we het alleen maar over snelheid en houdbaarheid van ssd's hebben.
Niemand wijst de helpende hand af en ik ook niet, maar we mogen hier best wel verwachten dat je zelf ook moeite doet en GOT niet als een soort verkapte helpdesk ziet.
En volgens mij is dit topic primair bedoeld voor SSD hardware gerelateerd vragen. GOT barst uit z'n voegen van de onderwerpen en de meeste vragen hoeven niet gesteld te worden mits de vraagsteller een beetje de moeite neemt om even zelf te zoeken. Daarnaast is er ook nog de Googlematic.
Of moeten we hier straks ook nog vragen gaan beantwoorden hoe je de schroefjes moet aandraaien als je een SSD in een kast wil monteren?

En hier laat ik het verder bij want dan kunnen we weer door met het schrijven over SSD's!

[ Voor 5% gewijzigd door regmaster op 21-03-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

ErA

Zo, tijdje mijn SSD in gebruik nu. Onderstaand maar eens wat resultaten.

Grootste merkbare verschillen:

Wake up uit slaap stand: Ik sta in windows klaar om te gaan in iets onder de 7 seconden.
Opstarten vanaf druk op de knop: 30 seconden.
Enkel het booten van windows 9,5 seconden.

Daarnaast is het heerlijk om te zien hoe explorer géén verval toont naarmate je systeem voller raakt.

resultaten: (klikken voor grote versie)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rutgertje/hddresultssmall.jpg

Zijn die sequential schrijfsnelheden van die Seagate schijf normaal? of juist hoog?

[ Voor 9% gewijzigd door ErA op 21-03-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
En hier laat ik het verder bij want dan kunnen we weer door met het schrijven over SSD's!
[/quote]

Ik heb me ass afgezocht op google, hoe anders denk je dat ik hier aan kom "fsutil behavior query DisableDeleteNotify"

Maar zoals je tekst hierboven luid!!!!!, sluit ik me bij aan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CBlokkertje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 22:23
Sinds gistere ook de X-25 80gig

Ik heb een Amd bordje 790gp met 4gig ddr2 en een 720x3

Heb gewoon op ide Windows7 64bit geinstalleerd en daarna met regedit op AHCI gezet. Verder de SSD Tweaker die op HW.nl stond met auto tweak setting gedraaid. Dit zijn mijn scores. Zelf vind ik de 4k scores nogal laag. Is hier een oplossing voor? Verder wel tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/4379/freshinstallashitweak.jpg
By asharith at 2010-03-21

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/4605/hdtunereads.jpg
By asharith at 2010-03-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErA schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:15:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rutgertje/hddresultssmall.jpg
Zijn die sequential schrijfsnelheden van die Seagate schijf normaal? of juist hoog?
Off topic: Testresultaten van een Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS harde schijf van 500 GB:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ylMC7g3kGtdx0lWLhgK0YG7s/full.png
Off topic: Zonder informatie over het modelnummer is het lastig om een antwoord te geven op die vraag. Voor een onderbouwd antwoord zijn de gegevens van de onderdelen en de ouderdom van het systeem en van het besturingssytseem en van andere geladen software en de hoeveelheid vrije ruimte op de harde schijf handig om te weten. Vergeleken met de review van peter123 met HDTune is de snelheid van de harde schijf blijkbaar hoog.

On topic:
De informatie over de snelheid van een harde schijf in een computer is in dit topic relevant om de snelheid van de ssd te kunnen relateren aan de prestaties van het systeem zonder ssd. Want uit die gegevens valt in dit geval waarschijnlijk af te leiden, dat er sprake is van een systeem, dat zelf snel is. Dit vergemakkelijkt de beoordeling van de prestaties van de ssd. De prestaties van deze ssd zijn heel behoorlijk. Voor een verdere beoordeling van de prestaties van de ssd rest nog informatie over de instellingen, biosinstellingen, gedownloade drivers en software.
isman schreef op zondag 21 maart 2010 @ 12:41:

Ik heb me *** afgezocht op google, hoe anders denk je dat ik hier aan kom "fsutil behavior query DisableDeleteNotify"
Misschien was dit commanco in dit topic gevonden. Dit topic kan een grote bron van informatie zijn. Dit onderwerp is al eerder behandeld. Waarschijnlijk is die informatie bijna niet meer terug te vinden door de enorme hoeveelheid opmerkingen in dit topic.
CBlokkertje schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:30:
Zelf vind ik de 4k scores nogal laag. Is hier een oplossing voor?
Als er geen bezwaar tegen bestaat om de ssd te beschrijven wordt de test meestal uitgevoerd met 1000MB. Hierbij wordt de invloed van de cache kleiner.

Als er belangstelling voor bestaat kunnen de snelheden gemeten en vergeleken worden met verschillende instellingen: ide en ahci, verschillende drivers, andere satapoorten, met en zonder besturingsprogramma en bestanden op de ssd, verschillende firmwareversies en de Intel Toolbox aan of uit. Misschien veranderen hierdoor de resultaten van 4k. Misschien zijn de 4k-scores te verhogen met een bord met DRR3 en een bijpassende processor. Met andere woorden: De prestaties van deze ssd in dit systeem zijn prima te noemen.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 22:06
Voor de RAID fanaten is dit denk ik wel leuk nieuws ;)

TRIM for raid is here ...(For Intel chipsets ;-) )

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Eindelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Heeft iemand eigenlijk ervaring met stroomuitval als je iets op je SSD aan het doen bent? Mijn gewone RAID configuratie(ICHR9) is hier nogal gevoelig voor en ik wil er vanaf stappen, maar als het met een SSD net zo gaat heeft dat niet zoveel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Oe dan wordt het toch eens tijd om m'n 2 1.3 firmware vertexen in raid 0 te updaten enzo... Want die degraderen gruwelijk nu.. nice

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dit dan ook icm Windows Vista? En kunnen deze drivers ook na de installatie geïnstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Drivers kunnen het alleen doorsturen, dus die driver installeren op Vista zal niet op magische wijze trim sturen.

Wat wel zou kunnen is deze driver het mogelijk maakt om de tooltjes (Optimizer enzo) op een raid los te laten. Als het echte trim tools zijn ten minste.. Volgens mij stuurt indilinx tool geen trim (forceert de interne garbage collector?) en gaat het je weinig helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:20:
Wat wel zou kunnen is deze driver het mogelijk maakt om de tooltjes (Optimizer enzo) op een raid los te laten. Als het echte trim tools zijn ten minste.. Volgens mij stuurt indilinx tool geen trim (forceert de interne garbage collector?) en gaat het je weinig helpen.
Misschien kan men nu wel wipen, ik ga het eens proberen (hoewel, ik heb 64bit - zie datacorruptie...)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit eraan te denken om een SSD te kopen daar Windows 7 op te installeren. Het probleem is echter alleen dat ik een OEM Windows 7 heb. Gaat deze zeuren als ik 'm op een andere schijf probeer te installeren (maar voor de rest dus nog compleet dezelfde computer)? En zoja, is daar iets tegen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00
Ik heb een Intel 80 GB SSD G1 en een nieuwe Intel postville 80 GB SSD G2.
Zou het mogelijk zijn om deze in raid0 te zetten?

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

debeer schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:17:
Ik heb een Intel 80 GB SSD G1 en een nieuwe Intel postville 80 GB SSD G2.
Zou het mogelijk zijn om deze in raid0 te zetten?
Raid 0 moet geen probleem zijn, alleen zul je wel geen trim hebben omdat de G1 geen Trim ondersteund

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanatic_FS schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:19:
[...]

Raid 0 moet geen probleem zijn, alleen zul je wel geen trim hebben omdat de G1 geen Trim ondersteund
Af en toe clonen en dan apart een secure ata erase is dan de oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:50:
Ik zit eraan te denken om een SSD te kopen daar Windows 7 op te installeren. Het probleem is echter alleen dat ik een OEM Windows 7 heb. Gaat deze zeuren als ik 'm op een andere schijf probeer te installeren (maar voor de rest dus nog compleet dezelfde computer)? En zoja, is daar iets tegen te doen?
Ik denk niet dat dat een probleem is, eventueel kan je gewoon via telefoon activeren (is een 0800 nummer) maar in het verleden was het pas na een upgrade van je moederbord dat microsoft kon zeggen dat je een nieuwe licentie nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00
Fanatic_FS schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:19:
[...]

En dat was nou net de reden dat ik een postville erbij had genomen :)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 21:11

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:50:
Tuurlijk, geen probleem. Je harddisk zou toch zomaar kapot kunnen zijn?
Geen zorgen hoor, gaan met die banaan ;)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10

GijsW

Koetje!

Damn, had zojuist voor een enkele 80GB X25-M gekozen ipv 2x X25-V 40GB SSD's doordat Raid nog geen Trim ondersteund.... De 80GB SSD ligt hier net een paar dagen in huis. Ben er niet minder tevreden om gelukkig, zal binnenkort eens kijken of ik wat HDTune benches kan draaien :)

Btw, zon SSD is wel ERG klein?! Ik had het nooit verwacht dat ze echt zo klein en lief (en supersnel) waren O+

[ Voor 16% gewijzigd door GijsW op 22-03-2010 15:05 ]

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GijsW schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:43:
Damn, had zojuist voor een enkele 80GB X25-M gekozen ipv 2x X25-V 40GB SSD's doordat Raid nog geen Trim ondersteund.... De 80GB SSD ligt hier net een paar dagen in huis. Ben er niet minder tevreden om gelukkig, zal binnenkort eens kijken of ik wat HDTune benches kan draaien :)

Btw, zon SSD is wel ERG klein?! Ik had het nooit verwacht dat ze echt zo klein en lief (en supersnel) waren O+
Mij viel vooral het ontzettend lage gewicht op (OCZ Vertex), maar misschien is een Intel toch gewoon zwaarder. Je kan een tijdje werken met een enkele SSD (de lage toegangstijd is al even belangrijk als een hoge transfersnelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
weet iemand of die nieuwe intel driver ook voor ahci is?
GijsW schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:43:

je kunt je afvragen of je die hoge sequentiele snelheid wel nodig hebt.
in mijn geval gaat een dvdtje kopieeren van mijn areca raid 5 aray naar de single ssd en andersom al met 200-250 mb/s
je acces times blijven hetzelfde.

[ Voor 86% gewijzigd door erikdeperik op 22-03-2010 17:56 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 19:17
Dat is goed nieuws zeg meteen eens installeren en kijken wat de resultaten gaan zijn :)

[ Voor 73% gewijzigd door Astratuner op 22-03-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Astratuner schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:36:
Dat is goed nieuws maar als ik mij niet vergis kan ik deze RAID driver niet installeren tenzij ik mijn Win7 eraf doe en vervolgens op F6 druk tijdens de installatie niet?

Of kan ik deze gewoon over mijn huidige installeren?

Ik heb een RAID 0 van OCZ Vertex met die 1.5 firmware.
als ik me niet vergis kan je ze gewoon er overheen instaleren,en ook een rolback maken mocht het niet bevallen.
f6 is alleen nodig bij een nieuwe instalatie(was f6 niet de xp manier? bij win 7 kan je gewoon de driver op een usb stick aanwijzen)zodat windows de aray ziet dmv de geladen driver

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
Astratuner schreef op maandag 22 maart 2010 @ 18:36:
Dat is goed nieuws maar als ik mij niet vergis kan ik deze RAID driver niet installeren tenzij ik mijn Win7 eraf doe en vervolgens op F6 druk tijdens de installatie niet?

Of kan ik deze gewoon over mijn huidige installeren?

Ik heb een RAID 0 van OCZ Vertex met die 1.5 firmware.
De nieuwe drivers hebben versienummer 9.6.0.1014 meegekregen en ondersteunen trim in alle configuraties behalve raid5. De drivers ondersteunen bijna alle recente Intel-chipsets.

Als je op je mobo een Intel chipset hebt Ja. deze driver van Intel heeft niets met je SSD te maken.

Maar snap wel dat het verwarrend is. met Intel SSD in het achterhoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ik ben de eigenaar van een single Intel X25-M Postville 80GB. Na het upgraden naar de nieuwste Intel drivers (hiervoor plain Microsoft AHCI driver) zijn mijn schrijfsnelheden omhoog gegaan:

In MB/sec:
Seq: 85 -> 86
512K: 42 -> 80
4K 47 -> 57

Toch een mooi verbetering met een simpele driver. Ook al heb je geen RAID, deze driver is een goede update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36

M0nkeymen

Monkeystyle!

Dutchmega schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:45:
Ik ben de eigenaar van een single Intel X25-M Postville 80GB. Na het upgraden naar de nieuwste Intel drivers (hiervoor plain Microsoft AHCI driver) zijn mijn schrijfsnelheden omhoog gegaan:

In MB/sec:
Seq: 85 -> 86
512K: 42 -> 80
4K 47 -> 57

Toch een mooi verbetering met een simpele driver. Ook al heb je geen RAID, deze driver is een goede update :)
Ik denk dat je de Microsoft AHCI driver niet helemaal goed had staan want een X25-m Postville met de standaard ahci haalt meer bij 512K en 4K. Dit zijn mijn scores met Microsoft AHCI driver:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/22/1269277042-170.jpg

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Betekent dat met de nieuwe firmware, die TRIM ondersteunt, het onderpartioneren van SSD's niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Als alle vereiste componenten het TRIM commando correct afhandelen dan is er bijna geen voordeel meer om te onderpartioneren, boven op de overprovisioning die de fabrikant reeds heeft ingebouwd in zijn eigen SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Laatst online: 14-09 05:16
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~admicare/files/trim2.jpg

Mijn oogst na een (trim supported) update op een 4 maanden draaiende intel postville 80Gb x 2 in raid-0 in een machine met asus p6t-se, core i7 920, 12Gb ram. Write behind cache enabled.
Heb een trim geforceerd (denk ik) door de 72Gb die ik nog vrij had te vullen en daarna te wissen. Helaas had ik geen precheck gedaan. |:(
Gelet op resultaten die ik her en der tegenkom geloof ik dat ik niet ontevreden hoef te zijn.

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Brains schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:26:
Betekent dat met de nieuwe firmware, die TRIM ondersteunt, het onder partioneren van SSD's niet meer nodig is?
Je hoeft niet meer te onderpartitioneren maar het is wel zinvol om bij een consumenten-ssd's circa 10 procent capaciteit vrij te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Ik snap het nog steeds niet waarom ik zo lage scores haal op die 4K random :/

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/8142-1/CrystalDiskMark-ssd2.png

Nuja laag ... da's relatief hé :p

-edit- met de laatste Intel drivers:

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/8159-1/CrystalDiskMark-ssd3.png

Toch nog niet helemaal zo hoog als andere scores hier :/

[ Voor 31% gewijzigd door Shaidar op 23-03-2010 23:55 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
REDFISH schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:23:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met stroomuitval als je iets op je SSD aan het doen bent? Mijn gewone RAID configuratie(ICHR9) is hier nogal gevoelig voor en ik wil er vanaf stappen, maar als het met een SSD net zo gaat heeft dat niet zoveel nut.
Ik heb er nog geen last van gehad. Natuurlijk ben je de gegevens in je cachegeheugen wel kwijt, maar dat is bij een gewone harde schijf ook. Wat oudere SSD's met de beruchte JMicron 602(B) controller werden wel eens opgevoerd met een groot cachegeheugen (à la 128MB) om de zwaktes van die controller wat te maskeren. In dat geval kan je wel veel kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Shaidar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:44:
Toch nog niet helemaal zo hoog als andere scores hier :/
Welke controller? Op eerste sata poort? Ook deze scores als de ssd de enigste op de controller is? IDE/AHCI/RAID? Welke driver?
HanslH schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:18:
Gelet op resultaten die ik her en der tegenkom geloof ik dat ik niet ontevreden hoef te zijn.
Wel flink gedegradeerd gezien de seq. en 512k writes. Het is ook niet erg, maar als ie nou ook nog eens snel bleef en dus sneller zou schrijven als een enkele 160GB dan zou de keuze voor velen een stuk gemakkelijker zijn.

De bovengenoemde nieuw Intel driver zou je die writes in theorie kunnen herstellen naar 160MB/s. Als je die update bedoelt, dan zul je eens een groot bestand moeten schrijven en weggooien. Dat zou zeker moeten leiden tot unused pages en dus volle snelheid. Zo niet, dan werkt trim niet goed.

[ Voor 10% gewijzigd door _H_G_ op 24-03-2010 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Ik heb een vraagje over de update van de Intel Raid drivers.
Ik draai zelf geen Raid, maar heb een enkele Postville 80GB in mijn laptop. De prestaties zijn ok, maar liggen onder die van de meesten in dit topic. Ik wil kijken of deze driver update een performance boost gaat geven, maar ik lees op veel forums dat je door deze driver geen manual TRIM meer kan uitvoeren met de Intel SSD toolbox? Kan iemand dit voor mij controleren of dit ook echt het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Laatst online: 14-09 05:16
_H_G_ schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 07:43:
Als je die update bedoelt, dan zul je eens een groot bestand moeten schrijven en weggooien. Dat zou zeker moeten leiden tot unused pages en dus volle snelheid. Zo niet, dan werkt trim niet goed.
Zoals in mijn bericht staat had ik dat dus juist al gedaan ;)

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
HanslH schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:55:
Zoals in mijn bericht staat had ik dat dus juist al gedaan ;)
En werkt trim dus niet goed (naar mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:10
Hmm ik snap de toolbox niet helemaal volgens mij. Ik start dat ding eens af en toe op en dan staat er een SSD Optimizer bij de tools. Als ik die ga runnen zegt ie dat het een paar minuten kan duren en er nog maar 1gb vrije ruimte overblijft, echter als ik dat ding run is ie binnen 2 seconden klaar? Is dat normaal?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
Ik weet niet of dit hier al vaker is voorbij gekomen, kon het met de zoekfunctie iig niet zo snel vinden. Als je Windows 7 opstart en je hebt een solid color als bureablad achtergrond, dan blijft het welcome scherm (nadat je je password hebt ingegeven) altijd 30 seconden staan voordat je je bureablad te zien krijgt.
Ondertussen gaat het laadproces gewoon door, maar je zit gewoon een halve minuut naar het welcome scherm te kijken met je ssd.
Verander je de achtergrond naar een van de themes, dan is het welcome scherm binnen een paar seconden foetsie. Ik snap nu waarom ik in het begin niet zo onder de indruk was van de boot-tijd in W7 met een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:37
Beste Forumleden,

Ik overweeg een SSD aan te schaffen, voor in mijn laptop.
Nu vraag ik mij alleen af wat het verschil is tussen de volgende modellen:

http://tweakers.net/price.../674/245891;243735;245892

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeroeg schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:23:
Beste Forumleden,

Ik overweeg een SSD aan te schaffen, voor in mijn laptop.
Nu vraag ik mij alleen af wat het verschil is tussen de volgende modellen:

http://tweakers.net/price.../674/245891;243735;245892

Bvd
Beste Oeroeg,

Het is fijn, dat dat gevraagd wordt. De ssd met de code met O1 aan het eind is 7 millimeter dik. De ssd met C1 aan het eind van de code is de O1 met een plastic opzetrandje van 2,5 millimeter, waardoor de ssd in een laptop past. De ssd met R5 als laatste twee tekens van de code is de C1 met in de doos een metalen plaatje om de ssd in een computer in een 3,5 inch bay te monteren.

Met vriendelijke groet,

uon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:37
Beste uon,

Hartelijk bedankt voor de informatie, ik heb nu een keuze kunnen maken.

Oeroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Phusebox schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:59:
Hmm ik snap de toolbox niet helemaal volgens mij. Ik start dat ding eens af en toe op en dan staat er een SSD Optimizer bij de tools. Als ik die ga runnen zegt ie dat het een paar minuten kan duren en er nog maar 1gb vrije ruimte overblijft, echter als ik dat ding run is ie binnen 2 seconden klaar? Is dat normaal?
Hier is het ook een paar seconden. De tool is wel geschreven voor meerdere ssd's en meerdere firmwares. Er kunnen dus gevallen zijn waar het langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:52:
[...]

Beste Oeroeg,

Het is fijn, dat dat gevraagd wordt. De ssd met de code met O1 aan het eind is 7 millimeter dik. De ssd met C1 aan het eind van de code is de O1 met een plastic opzetrandje van 2,5 millimeter, waardoor de ssd in een laptop past. De ssd met R5 als laatste twee tekens van de code is de C1 met in de doos een metalen plaatje om de ssd in een computer in een 3,5 inch bay te monteren.

Met vriendelijke groet,

uon
Kan deze post niet boven de quickreply? :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
  • Laatst online: 24-10-2020
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:52:
[...]

Beste Oeroeg,

Met vriendelijke groet,

uon
Dit wilde ik net ook vragen. Alleen nu wilde ik dus bestellen bij 4Launch (volgens mij wel betrouwbaar en goedkoper) maar daar vroegen ze mij of ik naast de R5 ook nog een 3.5 inch bracket erbij wil.

Dus nou snap ik het niet helemaal meer. Moet ik nu wel of geen extra bracket erbij bestellen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Als je SSDSA2MH080G2R5 besteld heb dan krijg je echt een doosje inclusief bracket. Zo niet, dan heb je niet het bestelde product ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maldar schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:05:
[...]

Dit wilde ik net ook vragen. Alleen nu wilde ik dus bestellen bij 4Launch (volgens mij wel betrouwbaar en goedkoper) maar daar vroegen ze mij of ik naast de R5 ook nog een 3.5 inch bracket erbij wil.

Dus nou snap ik het niet helemaal meer. Moet ik nu wel of geen extra bracket erbij bestellen. :?
wil je het ding ophangen met ducktape, heb je een 2.5" mount in je kast, gaat ie in je laptop, of meot hij in je PC wil je geen ducktape, heb je geen mount voor 2.5" drives én komt hij niet in je laptop? in dat laatste geval kun je een 3.5" bracket kopen zodat de ssd ineen HDD slot past.

/me prefers ducktape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
_H_G_ schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:40:
Als je SSDSA2MH080G2R5 besteld heb dan krijg je echt een doosje inclusief bracket. Zo niet, dan heb je niet het bestelde product ontvangen.
ik ga naar de pricewatch, klik de R5 versie aan. bij prijzen klik ik op 4launch en krijg ik deze pagina:

R5 versie 4 Launch

Als ik dan klik op "in winkelwagen", dan krijg ik een pagina waar dit gevraagd wordt:

Vink hieronder eventueel accessoires aan die u direct mee wilt bestellen.
Kingston SSD Bracket SNA-DC/35 2.5" -> 3.5"
Kingston SSD Bracket SNA-BR/35 2.5" -> 3.5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ik weet niet hoe het anders moet uitleggen :) Als je SSDSA2MH080G2R5 besteld heb dan krijg je ECHT een doosje inclusief bracket. Je hoeft GEEN bracket bij de bestellen.

Staat ook 100 keer in deze post vermeld. Je overschat denk ik de websites van winkels: waarschijnlijk is ssd bracket gekoppeld aan ssd, en zal ie bij elke willekeurige ssd die brackets laten zien.

[ Voor 37% gewijzigd door _H_G_ op 25-03-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
Ik snap jullie ook wel, maar die website van 4launch is gewoon een beetje raar. Als ze mij accessoires willen geven ook al heb ik die niet nodig.

Ik ga iig nu de ssd bestellen bij 4launch, zonder bij-accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Maldar. Houdt ons op de hoogte alstublieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mag ik een ieder er op wijzen dat een Tweaker ten alle tijden een ander Tweaker groet, daarom is het niet nodig om onder posts te groeten of een post te beginnen met een aanhef. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:40:
[...]

wil je het ding ophangen met ducktape, heb je een 2.5" mount in je kast, gaat ie in je laptop, of meot hij in je PC wil je geen ducktape, heb je geen mount voor 2.5" drives én komt hij niet in je laptop? in dat laatste geval kun je een 3.5" bracket kopen zodat de ssd ineen HDD slot past.

/me prefers ducktape.
Niet elk bracket pas in elke 3,5" bay: ik had ook een bracket bestelt. Echter de montageschroefgaten waarmee het bracket in de 3,5" bay hangt zijn de kleine maat, behorend bij 2,5".
Maar geen nood: die schroefjes leveren ze bij.

Echter in mijn Atec performanceOne kast hangen de schijven in rubber, en heb je lange schroeven nodig. Die worden bij de kast geleverd, maar die zijn dus wél de 3,5" maat en passen niet.

Dan boor je die gaatjes toch op? Nee dus. Het 3,5" bracket is wel 3,5" breed, maar slechts even lang als een kleine 2,5" drive. Dus kan ik hem per zijkant maar aan één schroef vastmaken waardoor het bracket dus wel kan roteren in de bay.

Maargoed dat het niet past kom je pas achter als je het zakje met schroefjes hebt opengemaakt. En dan mag je bij 4Launch niet meer retourneren. En heb je dus twee hele dure stukjes ijzer (maar wel mooi zwart gelakt) in de bureaulade liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je kunt van 4launch zoveel niet mogen, maar retourneren met geopende verpakking mag volgens de wet koop op afstand.
Pagina: 1 ... 27 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD