Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.526 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:41
Als ik de resultaten hier op het forum zie, vallen die van mij wel heel erg tegen:

ssd benchmark

Mijn systeem bestaat uit het volgende:

Intel Core i7 920@stock op een asus P6T deluxe mobo.
12 GB geheugen.
Windows 7 prof. 64bit
2x 60gb OCZ vertex in raid 0 met de 1.50 firmware.
2x WD 320gb in raid 0

De vertexen zitten op poort 0 en 1 van de ich10r, en de normale hdd's op 2 en 3.
Ik gebruik de laatste versie intel driver die pas gereleased is met de 8.9 intel matrix storage manager
met writeback cache enabled.
Ik heb alle tips aan het begin van het topic gebruikt ( allignment, 10% onderpartitioneren, naja gewoon alles ).

Heeft iemand mischien tips of een aanwijzing waarom dat de scores relatief zo laag uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Na een lange tijd de ontwikkelingen van SSD's gevolgd te hebben ben ik op het punt om toch een SSD of SSD's aan te schaffen.
Nu zit ik echter met een dilemma, namelijk: of ik 1 SSD voor TRIM of 2 SSDs in raid zonder trim.
Ik weet wel dat er Raid TRIM drivers uitkomen bijvoorbeeld van intel maar, is dit alleen voor Intel SSD's of voor elke TRIM ondersteunende SSD? (ik heb een ICH8R)
En misschien een noob vraag maar, als 1 SSD al aan het transfer limiet van SATA2 zou zitten, geld dit dan voor de hele controller of zouden 2 SSD's in raid alsnog de dubbele transfer rate hebben?

tot zover mijn vragen, ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:06
Heb je wel de laatste Intel drivers? Er is inderdaad iets niet in orde. Nu ik de plaatjes zie denk ik dat je SSD's over weinig echt vrije ruimte beschikken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EweN90CPPFYds7VvlZ0sS9Jg/full.jpg

versus

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q59/asingb/Computert/cdm.jpg

Intel Core I7 830, Asrock P55 Extreme, 4GB RAM en 2 OCZ Vertex Turbo's in RAID0.

[ Voor 11% gewijzigd door asing op 25-03-2010 19:26 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
asing schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:25:
Heb je wel de laatste Intel drivers? Er is inderdaad iets niet in orde. Nu ik de plaatjes zie denk ik dat je SSD's over weinig echt vrije ruimte beschikken.

[afbeelding]

versus

[afbeelding]

Intel Core I7 830, Asrock P55 Extreme, 4GB RAM en 2 OCZ Vertex Turbo's in RAID0.
Idd als je die verschillen in writes ziet, maargoed er is maar 37% bezet, en dan nog het 10% ongepartitioneerde stuk. Opzich zou de ingebouwde GC in firmware 1.50 het netjes bij moeten houden, maar het blijft vreemd. ( oja ik heb de allerlaatste intel drivers:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

joon schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:13:
Ik weet wel dat er Raid TRIM drivers uitkomen bijvoorbeeld van intel maar, is dit alleen voor Intel SSD's of voor elke TRIM ondersteunende SSD? (ik heb een ICH8R)
En misschien een noob vraag maar, als 1 SSD al aan het transfer limiet van SATA2 zou zitten, geld dit dan voor de hele controller of zouden 2 SSD's in raid alsnog de dubbele transfer rate hebben?
De drivers zijn voor de controller waar de SSD aan hangt. Het maakt dus niet uit of het een niet-Intel SSD is (zolang ze individueel trim ondersteunen). Verder heeft elke SATA poort de volledige bandbreedte tot zijn beschikking, dus niet gedeeld.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
remsie schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:49:
[...]

Idd als je die verschillen in writes ziet, maargoed er is maar 37% bezet, en dan nog het 10% ongepartitioneerde stuk. Opzich zou de ingebouwde GC in firmware 1.50 het netjes bij moeten houden, maar het blijft vreemd. ( oja ik heb de allerlaatste intel drivers:) )
Klein lesje SSD.... :P Je zegt dat je een bepaald deel van je SSD vrij hebt. Dat lijkt zo, maar is het zo? Als je de rest van je vrije ruimte vult met films etc, en die weer wist heb je technisch gelijk. Echter, de eentjes en nulletjes blijven gewoon staan. By design wordt alleen de referentie van de MFT gewist.

Wat je SSD nu doet, is die blokken eerst wissen, en daarna schrijven. Dat duurt wat langer waardoor je write performance inkakt. :o TRIM en Garbage Collection zijn mechanismes om lege ruimte alvast echt leeg te maken. TRIM gaat vanuit het OS, GC vanuit de SSD. Daarnaast heeft een SSD voorliefde voor echt lege stukjes, en als je je SSD veel aanspreekt, zijn die zo op terwijl het lijkt alsof er ruimte zat is.

Om die reden heb ik alle %temp% zooi naar mijn harddisk verplaatst, evenals de swap file. Wat ook kan is dat je de deaults van WinRAR bijvoorbeeld nog hebt staan. Die pakt je user profile als TEMP. Pak je veel films uit... reken maar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door asing op 25-03-2010 20:14 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 08:36
asing schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:13:
[...]
Wat je SSD nu doet, is die blokken eerst wissen, en daarna schrijven. Dat duurt wat langer waardoor je write performance inkakt. :o TRIM en Garbage Collection zijn mechanismes om lege ruimte alvast echt leeg te maken. TRIM gaat vanuit het OS, GC vanuit de SSD. Daarnaast heeft een SSD voorliefde voor echt lege stukjes, en als je je SSD veel aanspreekt, zijn die zo op terwijl het lijkt alsof er ruimte zat is.
Is dit niet te ondervangen door regelmatig de bijgeleverde tools te draaien indien je SSD niet door TRIM onder hand wordt genomen...? Maw, indien je dit zelf niet goed kan managen, wat is dan de point van een SSD zo lijkt het wel een tikkende tijdbom.. 8)

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
asing schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:13:
[...]

Klein lesje SSD.... :P Je zegt dat je een bepaald deel van je SSD vrij hebt. Dat lijkt zo, maar is het zo? Als je de rest van je vrije ruimte vult met films etc, en die weer wist heb je technisch gelijk. Echter, de eentjes en nulletjes blijven gewoon staan. By design wordt alleen de referentie van de MFT gewist.

Om die reden heb ik alle %temp% zooi naar mijn harddisk verplaatst, evenals de swap file. Wat ook kan is dat je de deaults van WinRAR bijvoorbeeld nog hebt staan. Die pakt je user profile als TEMP. Pak je veel films uit... reken maar uit.
Ja dat begrijp ik :) anders had ik ook niet over die ruimte begonnen, meerendeel is ongebruikt en die ruimte zou met GC/trim weer "echt" vrijgemaakt moeten worden. Aangezien ik raid draai kan ik trim niet gebruiken ( ook niet met de laatste intel driver, check hier maar ).
Dus ik zit vast aan de ingebouwde GC implementatie (het manual gc tooltje lijkt op raid niet te werken). Maargoed het blijft dus een raadsel waar die degradatie vandaan komt. (ervanuitgaande dat de GC z'n werk gewoon doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NIK0 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:27:
Is dit niet te ondervangen door regelmatig de bijgeleverde tools te draaien indien je SSD niet door TRIM onder hand wordt genomen...? Maw, indien je dit zelf niet goed kan managen, wat is dan de point van een SSD zo lijkt het wel een tikkende tijdbom.. 8)
Als je geen TRIM capable SSD hebt of een AMD bordje, dan heb je geen TRIM ondersteuning. In dat geval moet je terugvallen op GC. Ondersteunt je SSD dat niet, dan zit er nietas anders op dat af en toe herinstalleren met vantevoren een Secure Erase. Dat is inderdaad een tikkende tijdbom waarbij je heel goed moet nadenken wat je aan je SSD overlaat en wat aan de ernaast spinnende HDU.
remsie schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:55:
[...]
Ja dat begrijp ik :) anders had ik ook niet over die ruimte begonnen, meerendeel is ongebruikt en die ruimte zou met GC/trim weer "echt" vrijgemaakt moeten worden. Aangezien ik raid draai kan ik trim niet gebruiken ( ook niet met de laatste intel driver, check hier maar ).
Dus ik zit vast aan de ingebouwde GC implementatie (het manual gc tooltje lijkt op raid niet te werken). Maargoed het blijft dus een raadsel waar die degradatie vandaan komt. (ervanuitgaande dat de GC z'n werk gewoon doet)
Volgens die URL heb je weldegelijk TRIM EN GC. Je zit op fw 1.5. Die heeft beiden. Dan heb je een Intel IHC10 chip, die het ook kan, en de laatste driver ondersteunt het ook.

Waarom dan zo langzaam? Ik vermoed dat je systeem al een tijd draait. FW 1.5 kwam pas ergens januari en de laatste Intel drivers pas vorige week ofzo. Oftewel, hij was al vervuild voor je TRIM of GC had. Als dat zo is, breek de raid, secure erase de beide SSD's en begin opnieuw. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
Op het OCZ forum staat nu dit. De informatie in de helpfile van Intel was niet correct. De nieuwe Intel drivers ondersteunen dus alleen trim in raid-mode voor losse schijven. (pass-thru)

==========================================
Hello XXX,

Thank you for contacting Intel Technical Support.

I have confirmed that TRIM is not supported for SSDs that are part of a RAID configuration. It is supported in AHCI mode and for pass-through drives (drives that are not part of a RAID config). At this time our development teams are not working on solutions that would offer TRIM for SSDs that are part of a RAID configuration.

The information available on the Help Menu is incorrect. This has been escalated already and will be corrected shortly.

More information about what the driver supports regarding TRIM is available here:
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-022304.htm

For your convenience, the Intel(R) Matrix Storage Manager offers Top Technical Issues and FAQs at this link:
http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/
Which includes the latest technical articles, FAQs, and support information for this product.

Sincerely,

Allan J.
Intel Technical Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Niet online
Even een vraag over wat ik het beste kan doen met mijn config.
Ik heb een Gigabyte p35-ds3 mobo. Ik heb nu twee Intel x-25V's in RAID 0 op de Gigabyte RAID. (Is ICH9 dus geen intel raid aanwezig). Hierdoor kan ik niet gebruik maken van TRIM. Is het nu beter om geen RAID te draaien en wel gebruik te maken van de TRIM functie of kan ik het beter zo laten omdat de huidige RAID configuratie zelfs over lange tijd sneller zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Snow_King schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:31:
[...]

Zie mijn post in het vorige topic: Snow_King in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

code:
1
2
3
root@bacula-db:~# uptime
 22:22:18 up 52 days,  6:47,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
root@bacula-db:~#

code:
1
2
3
4
5
6
root@bacula-db:~# arccli event info
Date-Time               Device              Event Type         
===============================================================================
GuiErrMsg<0x00>: Success.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@bacula-db:~# arccli disk info
  # Ch# ModelName                       Capacity  Usage
  1  1  INTEL SSDSA2M080G2GC              80.0GB  Raid Set # 00   
  2  2  INTEL SSDSA2M080G2GC              80.0GB  Raid Set # 00   
  3  3  INTEL SSDSA2M080G2GC              80.0GB  Raid Set # 00   
  4  4  INTEL SSDSA2M080G2GC              80.0GB  Raid Set # 00   
GuiErrMsg<0x00>: Success.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@bacula-db:~# iostat -p sda
Linux 2.6.24-24-server (bacula-db)  12/12/2009

avg-cpu:  %user   %nice %system %iowait  %steal   %idle
           0.45    0.00    0.18    0.27    0.00   99.09

Device:            tps   Blk_read/s   Blk_wrtn/s   Blk_read   Blk_wrtn
sda              45.14       612.51       355.45 2766949640 1605722357
sda1             12.79       124.78        96.34  563691923  435215912
sda2              0.00         0.00         0.00       2206       1456
sda3             43.51       487.72       258.46 2203243367 1167591027

Mijn MySQL database is nu 57GB groot en die groeit nog steeds. Hier vinden verder héél wat transacties op plaats, maar alles draait nog super!

Binnenkort gaan we nog een zelfde server opzetten, dit maal met Zabbix, dat gaat ook heel wat IO doen, nog een leuke stress test voor de X25-M dus.
Ik dacht, laat ik mezelf nog eens quoten over dit verhaal.

Ik heb nu in totaal 20 Intel X25-M's in gebruik in aardig zware database-servers, op een van de servers (met 6 X25-M's) doet heel wat GB's per dag (zo geen stats).

Hierbij heb ik wel onderpartionering toegepast, op mijn Areca 1220 is het Volumeset maar 75% van de maximale beschikbare ruimte.

Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad, draait nu al enkele maanden onder 24/7 load en gaat allemaal prima!

Waarom de X25-M's? Puur een geld kwestie, ze zijn 1/4 van de X25-E's, voor dat verschil swap ik liever een defecte SSD dan op voorhand al 4x zo veel geld uitgeven.

Ook kan je voor meer performance simpelweg je RAID-set wat expanden (met aantal SSD's), waardoor je ook je write nog beter verdeeld over je SSD's.

Dus uit mijn ervaring: De X25-M is prima bruikbaar in high I/O load situaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
asing schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 23:20:
[...]

Als je geen TRIM capable SSD hebt of een AMD bordje, dan heb je geen TRIM ondersteuning. In dat geval moet je terugvallen op GC. Ondersteunt je SSD dat niet, dan zit er nietas anders op dat af en toe herinstalleren met vantevoren een Secure Erase. Dat is inderdaad een tikkende tijdbom waarbij je heel goed moet nadenken wat je aan je SSD overlaat en wat aan de ernaast spinnende HDU.
[...]
Thanks asing..! _/-\o_

Ik heb een HP ML 110 G5 (Intel based board) waar ik een intel SSD wil aansluiten (OS wordt Windows 2008 R2).

Er komt ook een Dell Perc 6i in (geen idee nog wat ik op de RAID controller kan aanzetten qua settings) dus mocht het beter zijn om de SSD daarop aan te sluiten, zal ik dat zeker niet laten..wie het weet mag het zeggen

Het schijnt zo te zijn dat je AHCI niet kunt aanzetten in de BIOS van die HP , krijg ik met die wetenschap ook een tikkende tijdbom of kan ik Intel tools gebruiken om m'n SSD op snelheid te houden..?

[ Voor 29% gewijzigd door NIK0 op 26-03-2010 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
NIK0 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:04:
[...]

Thanks asing..! _/-\o_

Ik heb een HP ML 110 G5 (Intel based board) waar ik een intel SSD wil aansluiten (OS wordt Windows 2008 R2).

Er komt ook een Dell Perc 6i in (geen idee nog wat ik op de RAID controller kan aanzetten qua settings) dus mocht het beter zijn om de SSD daarop aan te sluiten, zal ik dat zeker niet laten..wie het weet mag het zeggen

Het schijnt zo te zijn dat je AHCI niet kunt aanzetten in de BIOS van die HP , krijg ik met die wetenschap ook een tikkende tijdbom of kan ik Intel tools gebruiken om m'n SSD op snelheid te houden..?
Die HP heeft een Intel 3200 chipset. Dan gaat het erom of die driver TRIM ondersteunt. Dat kon ik zo niet vinden. Hetzelfde gaat op voor de Perc 6i, als de driver het niet ondersteunt gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02-2024
sajoku schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:01:
Ik heb een Gigabyte p35-ds3 mobo. Ik heb nu twee Intel x-25V's in RAID 0 op de Gigabyte RAID. (Is ICH9 dus geen intel raid aanwezig). Hierdoor kan ik niet gebruik maken van TRIM. Is het nu beter om geen RAID te draaien en wel gebruik te maken van de TRIM functie of kan ik het beter zo laten omdat de huidige RAID configuratie zelfs over lange tijd sneller zal zijn?
Wss zal dit niet werken. Het is immers geen Intel chip die de RAID array in orde brengt.
Je kan proberen met nieuwe drivers, kan je immers een roll-back doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:00
bdegroot schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:41:
Op het OCZ forum staat nu dit. De informatie in de helpfile van Intel was niet correct. De nieuwe Intel drivers ondersteunen dus alleen trim in raid-mode voor losse schijven. (pass-thru)

==========================================
Hello XXX,

Thank you for contacting Intel Technical Support.

I have confirmed that TRIM is not supported for SSDs that are part of a RAID configuration. It is supported in AHCI mode and for pass-through drives (drives that are not part of a RAID config). At this time our development teams are not working on solutions that would offer TRIM for SSDs that are part of a RAID configuration.

The information available on the Help Menu is incorrect. This has been escalated already and will be corrected shortly.

More information about what the driver supports regarding TRIM is available here:
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-022304.htm

For your convenience, the Intel(R) Matrix Storage Manager offers Top Technical Issues and FAQs at this link:
http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/
Which includes the latest technical articles, FAQs, and support information for this product.

Sincerely,

Allan J.
Intel Technical Support
Sorry voor de niet zo goed ingelichte vraag, maar betekend dit dus dat als ik de SSD (X25-M G2 met laatste FW) op een ICH9R of ICH10R heb, met de bios setting RAID, maar dat de SSD als non-RAID disc is gebruikt TRIM wel is ondersteund, maar als ik de SSD in een RAID0 of RAID1 set heb zitten er geen TRIM is?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
R.E. schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:37:
[...]

Sorry voor de niet zo goed ingelichte vraag, maar betekend dit dus dat als ik de SSD (X25-M G2 met laatste FW) op een ICH9R of ICH10R heb, met de bios setting RAID, maar dat de SSD als non-RAID disc is gebruikt TRIM wel is ondersteund, maar als ik de SSD in een RAID0 of RAID1 set heb zitten er geen TRIM is?
Inderdaad. Helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
asing schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:47:
[...]

Die HP heeft een Intel 3200 chipset. Dan gaat het erom of die driver TRIM ondersteunt. Dat kon ik zo niet vinden. Hetzelfde gaat op voor de Perc 6i, als de driver het niet ondersteunt gaat het niet werken.
Ik dacht dat AHCI hoe dan ook enabled moest zijn om TRIM aan de praat te krijgen..?

Indien TRIM niet werkt, levert Intel dan geen tooltje waarmee je de SSD op snelheid kunt houden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remsie schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:57:
Ik heb alle tips aan het begin van het topic gebruikt ( allignment, 10% onderpartitioneren, naja gewoon alles ).
Voor gericht advies is meer informatie handig. Te denken valt aan een completere lijst van uitgevoerde tweaks, verse installatie van Windows 7, andere software, antivirusprogramma, snelheidsverbeterende instellingen van Windows 7, instellingen in bios voor de installatie met betrekking tot ahci en ide, leeftijd van de ssd's en een plaatje van de snelheid van de harde schijf in de computer. Bij tweakers.net komt er meestal uit wat er in gestopt wordt. Gedetailleerde informatie leidt tot gedetailleerde advisering. Als de adviesaanvrager details geeft lukt het iemand anders eerder om handige ideetjes te krijgen over andere details. En een vollediger overzicht van wat gedaan is vanaf het begin van de installatie van de ssd's in de computer voorkomt voorstellen, die al uitgevoerd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sajoku schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:01:
Is het nu beter om geen RAID te draaien en wel gebruik te maken van de TRIM functie of kan ik het beter zo laten omdat de huidige RAID configuratie zelfs over lange tijd sneller zal zijn?
Dat is zo'n beetje pas te zeggen door een vergelijking te maken tussen de benchmarks van 1 ssd in single opstelling met de 2 ssd's in raid. En een gefundeerdere opmerking is te maken na dezelfde vergelijking van 1 ssd na 2 maanden en 2 ssd's in raid na 2 maanden gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Bij informatique hebben ze weer een voorraad 80 GB x18's, voor 139€ per stuk. Omdat trim/random 4k writes me niet zo heel veel schelen,wil ik er eigenlijk zsm eentje kopen, maar de adaptertjes van micro SATA naar gewoon SATA zijn daar €12,50.

Weet iemand waar je dat goedkoper kan krijgen? (Ik woon in regio Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:29:
Bij informatique hebben ze weer een voorraad 80 GB x18's, voor 139€ per stuk. Omdat trim/random 4k writes me niet zo heel veel schelen,wil ik er eigenlijk zsm eentje kopen, maar de adaptertjes van micro SATA naar gewoon SATA zijn daar €12,50.

Weet iemand waar je dat goedkoper kan krijgen? (Ik woon in regio Utrecht)
http://www.picco.nl/produ...ei1khm7di9v71tjj5jof857c3
deze bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of deze

http://www.picco.nl/produ...ei1khm7di9v71tjj5jof857c3
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A84384.jpg

SATA Micro All-in-One kabel

SATA 16pin to 7PIN +4 pins power connector (alleen 2 pinnen)
Kabel lengte: 30cm
Voor micro-SATA HDD 16pin SATA-aansluiting
7PIN SATA + Power 16pin SATA = 7 +7 + 2 pinnen
3,35 euro
http://www.informatique.nl/131532/intel-x18-m-ssd-80gb.html

Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/pic/150/KJC/131532.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/pic/150/RKR/131638.jpg

http://www.misco.nl/produ...oduct.htm?affiliate=10320
voor 10,65 euro
Vermoelijk zitten aan de buitenkant van de behuizing sata-verbindingen voor data en voeding. Dit insluitdoosje heeft waarschijnlijk als voordeel, dat er geen apart bracket voor 1,8 inch naar 2,5 inch en geen adapter en verloopstukje van micro-sata naar sata nodig zijn.

pricewatch unsorted: Dane-Elec

MaxICT 10,12 euro

Voor Pruimenvlaai: Dit is gevonden met de Pricewatch en Google. En bedankt voor de mededeling. Als voordelen van de 1,8 inch ssd G1 zijn te noemen een aantrekkelijke prijs en een prettig formaat. Als nadelen vallen op gebrek aan trim en de micro-sata-aansluitingen.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:52:
[...]

Ik dacht, laat ik mezelf nog eens quoten over dit verhaal.

Ik heb nu in totaal 20 Intel X25-M's in gebruik in aardig zware database-servers, op een van de servers (met 6 X25-M's) doet heel wat GB's per dag (zo geen stats).

Hierbij heb ik wel onderpartionering toegepast, op mijn Areca 1220 is het Volumeset maar 75% van de maximale beschikbare ruimte.

Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad, draait nu al enkele maanden onder 24/7 load en gaat allemaal prima!

Waarom de X25-M's? Puur een geld kwestie, ze zijn 1/4 van de X25-E's, voor dat verschil swap ik liever een defecte SSD dan op voorhand al 4x zo veel geld uitgeven.

Ook kan je voor meer performance simpelweg je RAID-set wat expanden (met aantal SSD's), waardoor je ook je write nog beter verdeeld over je SSD's.

Dus uit mijn ervaring: De X25-M is prima bruikbaar in high I/O load situaties!
Ik ben echt enorm benieuwd hoe lang die consumenten SSD`s het gaan uit houden. En ook of de performance niet minder word gedurende langere tijd.
Mooie test, en jij bent een stuk voordeliger uit met consumenten SSD`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretisch zolang als de garantie geldt. En binnen de garantietermijn wordt bij uitval theoretisch een nieuwe ssd verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Ik ben echt enorm benieuwd hoe lang die consumenten SSD`s het gaan uit houden. En ook of de performance niet minder word gedurende langere tijd.
Mooie test, en jij bent een stuk voordeliger uit met consumenten SSD`s.
Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.

Draai overigens wel overal RAID-5 of zelfs RAID-6, dus TRIM kan ik nergens gebruiken, daarom mijn onderpartitionering op 75%.

Verder ben ik me al tegoed bewust van het feit dat het "consumenten" SSD's zijn en zoals ik aangaf, gaat er een kapot, jammer dan!

Maar ik meet de performance niet echt direct, ben dus niet dagelijks benchmarks aan het draaien. Maar er wordt zo veel geschreven dat ik na inmiddels enkele maanden online geen verschil meer ga merken.

Tot nu toe blijft echter alles op een zeer acceptabel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:29:
... Omdat trim/random 4k writes me niet zo heel veel schelen, ...
Waarom wil je dan een ssd als de snelheid je niet veel scheelt? Ben je dan niet beter af met een gewone hdd? Of eventueel een raid0 array? Dan ben je veel goedkoper af, met veel meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
bdegroot schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:43:
[...]

Inderdaad. Helemaal juist.
Dus al die euforie voor niets :?

EDIT
Vind nog een nieuwe fabrikant van SSD controllers, Phison.
http://www.phison.com/Eng...View.asp?ID=137&SortID=11

Test van de patriot-ps-100-32gb-ssd met Phison PS3016 controller
http://www.phison.com/Eng...View.asp?ID=137&SortID=11
Tegenvallen als je het mij vraagt

[ Voor 46% gewijzigd door abusimbal op 26-03-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01
Ik ben in de running voor een 30GB OCZ Vertex voor in me MacBook!

Is er iets te zeggen over de controller van de OCZ Vertex als ik er nu 1 bij een bepaalde winkel koop? Of is het zo dat de Vertex met de JMicron controller niet meer wordt verkocht, en de andere controllers allemaal goed zijn en je dus niet mis kan zitten?

Welke firmware zal er waarschijnlijk op staan? Ik heb namelijk een Mac, en in me Mac schijn ik de firmware niet te kunnen update omdat de updatetool van OCZ niet door de EFI heen de schijf kan detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ben ook, na een jaar lang wikken en wegen ook maar eindelijk overstag gegaan :P. Intel Postville X-25 80 gig besteld, die ik vandaag hoop te ontvangen. Kwam er alleen wel achter dat het de OEM versie betreft, dus naar die 3,5 naar 2,5 bracket kan ik wel fluiten denk ik zo. Maar 'ns kijken of ik de SSD wellicht met wat plakband vast kan plakken ofzo for the time being |:(

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bracket voor 2,5 inch naar 3,5 inch kost bij Azerty 1,38 euro.

In de Pricewatch staat ook een lijstje.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Las Vegas schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 08:44:
Ben ook, na een jaar lang wikken en wegen ook maar eindelijk overstag gegaan :P. Intel Postville X-25 80 gig besteld, die ik vandaag hoop te ontvangen. Kwam er alleen wel achter dat het de OEM versie betreft, dus naar die 3,5 naar 2,5 bracket kan ik wel fluiten denk ik zo. Maar 'ns kijken of ik de SSD wellicht met wat plakband vast kan plakken ofzo for the time being |:(
Ik heb hem gewoon in de 3.5 inch hardeschijfruimte vastegezet aan 1 kant, aangezien zo'n ssd toch vrij licht en geen draaiende onderdelen heeft kan dat makkelijk.
Het is natuurlijk geen "mooie" oplossing maarja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Ook bij mij, hij hangt aan 1 schroefje. Gewicht is nog geen 100 gram, dus dat kan makkelijk. Ook geen bewegende onderdelen, dat scheelt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
Ik heb een vraagje omtrent SSD + Areca

Ik merk een duidelijk verschil in performantie tussen mijn Intel X-25M SSD op een ICH10R controller & Areca 1220 controller. Mijn SSD staat in pass-through mode op de Areca. Geeft Windows 7 dan wel de TRIM commando's door naar mijn SSD of niet?

Verschil qua performantie is wel enorm imho.
Graag jullie feedback Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX

Ik merk een duidelijk verschil in performantie tussen mijn Intel X-25M SSD op een ICH10R controller & Areca 1220 controller. Mijn SSD staat in pass-through mode op de Areca. Geeft Windows 7 dan wel de TRIM commando's door naar mijn SSD of niet?

Areca 1220 - Passthrough
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/cyberscan/SSD/HDTune_Benchmark_INTEL___SSDSA2M080G2GC__read.png
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/cyberscan/SSD/HDTune_Benchmark_INTEL___SSDSA2M080G2GC__write.png

Asus P5Q Deluxe - ICH10R (ACHI)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/cyberscan/SSD/HDTune_Benchmark_INTEL_SSDSA2M080G2GC____read_intel_ich10r.png
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/cyberscan/SSD/HDTune_Benchmark_INTEL_SSDSA2M080G2GC____write_intel_ich10r.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

In mijn nieuwe PC komt ook een SSD, de Intel Postville X-25 80 gig.
Twee (3 :P ) zaken zijn mij nog onduidelijk.

- Is het goed om je virusscanner/pakket ook op de SSD te plaatsen ?
Omdat deze software vaak updates enz krijgt heeft dit misschien nadelen of juist voordelen.

- Als ik +/- 8 gig vrije ruimte overhoud op de SSD betekend dit dan dat ik eigenlijk geen problemen
kan verwachten i.v.m. de pagefile ?
Als het goed is komt er 1 partitie op de SSD (ik laat de pc assembleren) en ga er vanuit dat windows gewoon een klein gedeelte van de ruimte gebruikt voor de pagefile.(er komt 4 gig RAM in + een normale hdd).

Verder gebruik ik ook winrar, Quickpar en VLC dit zijn programma's die zeg maar met data werken die op de normale hdd staan is het goed om deze programma's op de SSD te zetten of toch op de hdd?

Alvast bedankt

Groeten,
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gewoon alles op die ssd zetten. zo veel zal dat niet schelen. Een virusscanner update is ook geen GB's groot. En waarom zou winrar of vlc niet op de ssd mogen? Als op je hdd een rar bestand staat die je un-rar'd op je hdd dan komt je ssd daar niet tussen. En als je een film met vlc afspeelt dan hoef je ook niet te schrijven naar je ssd. Het lezen van een ssd is trouwens niet erg, het schrijven is wat 'beperkt' is.

pagefile en alle andere dingen is gewoon hetzelfde als op een hdd, daar staat ook gewoon standaard op de windows partitie een pagefile.sys bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Las Vegas schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 08:44:
Bwah... toen ik mijn intel ssd kocht, hadden ze ook geen bracket meer binnen. No biggie, dat ding ligt nu gewoon los in een 3.5" sleuf ... Maakt niet uit, is superlicht, trilt niet en is zelf weinig gevoelig voor schokken, dus ik zie niet in waarom ik die echt moet gaan vastvijzen in men kast :)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar omdat het probleem zo groot is als ik mis zit, toch even deze vraag....

Ik wil de firmware van mijn X-25M updaten; die zit nog op de hele oude versie 02G9. Daarvoor moet in de BIOS de SATA in ieder geval niet op RAID staan, zo heb ik begrepen.

Dat staat ie nu wel, want mijn huidige situatie is als volgt. Ik heb 1 X-25M, en daarnaast nog 2 gewone HDDs, die wel in RAID staan. (Intel Matrix RAID 0+1). De SDD is later bijgekocht, en mijn originele setup (Vista) is dus op HDDs geinstalleerd, op de RAID0 van de matrix RAID. Op die RAID disk staat (dus) ook de bootloader; deze disk(s) staan in de BIOS als 'first boot disk'.

Stel nu - ik zet in de BIOS de SATA mode op non-RAID (IDE of ACHI). Dan zal windows de raid setup van HDDs dus niet meer zien, en niet meer opstarten, correct?

Tweede vraag: is dit erg? Immers, alleen de SDD-firmware-update-tool hoeft te draaien. Zodra deze klaar is, kan ik de SATA mode weer terug naar RAID zetten, en zal windows weer netjes opstarten. Ook correct?

(mijn doemscenario is dus dat door het aan/uit zetten van de RAID mode in de BIOS, de RAID setup vernaggelt wordt, en werkelijk niets meer het doet; of erger nog, de RAID array *leeg* is..... :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Update van Anandtech.
De Crucial kan niet goed om met "stress". Anandtech heeft de SSD zeer zwaar beschreven maar de prestaties komen niet terug op niveau. Crucial zegt met een oplossing te komen.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3779

Waarom geeft google een waarschuwing bij deze pagina ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:10
BartS12 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:36:
Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar omdat het probleem zo groot is als ik mis zit, toch even deze vraag....

Ik wil de firmware van mijn X-25M updaten; die zit nog op de hele oude versie 02G9. Daarvoor moet in de BIOS de SATA in ieder geval niet op RAID staan, zo heb ik begrepen.

(mijn doemscenario is dus dat door het aan/uit zetten van de RAID mode in de BIOS, de RAID setup vernaggelt wordt, en werkelijk niets meer het doet; of erger nog, de RAID array *leeg* is..... :( )
Kun je de SSD niet even aan een andere PC hangen en daar flashen?

Ik heb overigens geen verstand van RAID setups, dus zoek dit a.u.b. eerst even uit voordat je dit zomaar doet, zou het erg vervelend vinden als je data weg is door mijn advies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartS12 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:36:

Tweede vraag: is dit erg? Immers, alleen de SDD-firmware-update-tool hoeft te draaien. Zodra deze klaar is, kan ik de SATA mode weer terug naar RAID zetten, en zal windows weer netjes opstarten. Ook correct?
Waarschijnlijk start Windows Vista niet op. En zeer waarschijnlijk zijn alle data weg. En waarschijnlijk dient de array opnieuw opgebouwd te worden.

Ook zonder veranderingen in bios is een backup van de gegevens aan te raden. Voordat er instellingen in bios veranderd worden helpt een backup tegen dataverlies.

Er kan waarschijnlijk beter van uit gegaan worden, dat alle bestanden verloren zullen gaan door bios te veranderen.

Informatie over de snelheden van de raidopstelling en de ssd kunnen helpen bij het advies of het systeem sneller wordt als het besturingsprogramma op de ssd gezet wordt. Waarschijnlijk is Windows 7 zowel op de ssd als op de raidopstelling sneller.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:48:
Ik heb overigens geen verstand van RAID setups (...)
:?
Dit is een niet onderbouwd advies.

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:12:
**geknipt en geplakt:
Hoe is dit gebeurd?

In bepaalde gevallen kunnen derden schadelijke codering toevoegen aan echte sites, waarna wij deze waarschuwing weergeven.

**Einde knipwerk en plakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op zondag 28 maart 2010 @ 01:12:

Het lijkt onverstandig om een link te posten naar site met een waarschuwing voor een trojan horse.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 12:53:
[...]
Dit is een niet onderbouwd advies.
Hij geeft toch een goed alternatief waarmee je de mogelijke problemen helemaal kan voorkomen?

Daarnaast, je weet dat je jouw vier posts ook in een post had kunnen doen?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Zo, m'n Intel Postville X-25 80 gig is up and running. Hij ligt los in de kast voor nu, maar dat moet maar ff. De bay is besteld, dus die hoop ik in de loop van volgende week wel te krijgen. Tegelijk met cd's zodat ik daar die firmware tool van intel op kan zetten.

Pc opstarten in ~ 18 seconden is wel heerlijk zeg! Zo snel, echt geweldig _/-\o_

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:58
Nou, vandaag eindelijk mijn OCZ Solid 2 120GB binnen gekregen. Direct in mijn PC gehangen en CrystalDiskMark gedraaid.

Even systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 945
- 4 x 2GB DDR2
- Asrock A780GXH/128M (780G & SB710)
- S-ata controller in RAID modus (heb ook twee 250GB Samsung P120 schijven in RAID0 staan)
- Windows 7 x64 Professional UK

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/CDM_Solid2.png

SSD was bij aanvang van de test nog ongebruikt, heb hem alleen een quick format gegeven.

De resultaten vallen me 100% mee. Zeker gezien de prijs die ik er voor betaald heb (235 euro voor een 120GB SSD). Alleen de 4K write vind ik niet echt denderend.

Binnenkort maar eens mijn OS er op installeren, dat staat nu op de RAID0 van P120 schijven, volgens mij gaat dat vanaf de SSD echt stukken sneller draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
GH45T schreef op maandag 29 maart 2010 @ 17:03:
Nou, vandaag eindelijk mijn OCZ Solid 2 120GB binnen gekregen. Direct in mijn PC gehangen en CrystalDiskMark gedraaid.

Alleen de 4K write vind ik niet echt denderend.

Binnenkort maar eens mijn OS er op installeren, dat staat nu op de RAID0 van P120 schijven, volgens mij gaat dat vanaf de SSD echt stukken sneller draaien :)
Ik zie ruim 9 MB das 7 x de snelheid van HD.. snel zat toch ? en daar was de prijs toch ook naar ;)

Leuk stukje over nieuwe JMicron JMF612 controller processor. Die in de nieuwe WD SiliconEdge-Blue SSD zit. De naam JMicron waarvan vele gelijk zeggen grrgrrr :( Lijkt nu toch uit het dal te klimmen.
Of zie ik dat verkeerd ? als de prijs leuk blijkt.
http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=481&Itemid=60

[ Voor 45% gewijzigd door hetnet op 29-03-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 29 maart 2010 @ 17:03:
Nou, vandaag eindelijk mijn OCZ Solid 2 120GB binnen gekregen.

SSD was bij aanvang van de test nog ongebruikt, heb hem alleen een quick format gegeven.

Zeker gezien de prijs die ik er voor betaald heb (235 euro voor een 120GB SSD).

Wat zijn de snelheden van het systeem zonder de ssd?
Dat geeft een indicatie over de snelheden van het systeem zonder ssd. Dat zet de snelheden van de ssd in perspectief.

Was de ssd ongeformatteerd?

Kan er een link komen naar de winkel met het aanbod voor die prijs?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:34

Ulti23

Quality Time

Ik lees hier veel dingen over hdderase en cleaners etc. voor de SSD. Maar als ik windows 7 wil herinstalleren op mijn 40Gb Postville van Intel, is het dan echt nodig om die programmas vooraf te draaien? Verlies je veel performance als ik een diskette maak met daarop de juiste AHCI drivers, deze aanzet in de BIOS, de PC laat booten van de DVD, in de windows setup de partities verwijderen en dan een nieuwe partitie maak (1 dus) en daarop weer Windows 7 installeer (eventueel na het aanmaken van de partitie een format)?

I pitty the fools who took my game-station.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verlies je veel performance als ik een diskette maak met daarop de juiste AHCI drivers, deze aanzet in de BIOS, de PC laat booten van de DVD, in de windows setup de partities verwijderen en dan een nieuwe partitie maak (1 dus) en daarop weer Windows 7 installeer (eventueel na het aanmaken van de partitie een format)?
Wat is: deze aanzet in de BIOS?
Een optie is om de snelheden te vergelijken na een installatie zonder gebruik te maken van de diskette en na een installatie met de diskette.
Misschien verbeteren de prestaties wel als de ssd 1 keer per half jaar grondig gereinigd wordt en de fabriekssituatie hersteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:34

Ulti23

Quality Time

Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:40:
[...]

Wat is: deze aanzet in de BIOS?
Ik bedoel hiermee, AHCI aanzetten in de BIOS. Het gaat er mij om of ik eerst die handelingen met bijvoorbeeld HDDerase moet uitvoeren om het maximale uit de SSD te halen bij een herinstall van windows 7. De SSD heb ik wel al voorzien van de nieuwste firmware.

[ Voor 34% gewijzigd door Ulti23 op 29-03-2010 19:50 ]

I pitty the fools who took my game-station.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:26:
[...]

Wat zijn de snelheden van het systeem zonder de ssd?
Dat geeft een indicatie over de snelheden van het systeem zonder ssd. Dat zet de snelheden van de ssd in perspectief.

Was de ssd ongeformatteerd?

Kan er een link komen naar de winkel met het aanbod voor die prijs?
Was straks even een snelle run, had weinig tijd.

De SSD had ik snel geformatteerd, zoals ook in de post valt te lezen.

Snelheid van het systeem, voor zover relevant dan. Er zitten nu twee Samsung P120 250GB schijven in (SP2504C) welke in RAID 0 staan op de SB710.

De snelheid daarvan in crystal disk mark met dezelfde settings, welliswaar grotendeels vol:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/CDM_SP2504C-RAID0.png

Ter vergelijk nog een keer de Solid 2:
Afbeeldingslocatie: http://teeh.mine.nu/CDM_Solid2.png

Zoals je kunt zien is over de prestaties van de oude Samsung schijven niet meer naar huis te schrijven. Toen ze nieuw waren in mijn Athlon XP systeem destijds in RAID0 was het best een snelle setup, maar tijden veranderen nu eenmaal.

Nu dus de Solid 2, binnenkort als het even kan nog een Spinpoint F3 erbij voor de bulk data. De beide SP2504C's komen normaal gesproken in mijn backup server terecht.
hetnet schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:02:
[...]

Ik zie ruim 9 MB das 7 x de snelheid van HD.. snel zat toch ? en daar was de prijs toch ook naar ;)
Jazeker, en dat realiseer ik me ook, maar de overige snelheden vond ik voor deze prijs overweldigend, de 4K write vond ik dan wat minder overweldigend vergeleken met andere SSD's.

Mij hoor je absoluut niet klagen hoor, het was meer bedoeld om het perspectief aan te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door GH45T op 29-03-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik wil ook graag die winkel weten, in de pricewatch staat de OCZ Solid2 120GB vanaf 269€.

De Solid2 is wel een mooi budget alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor GH45T:
Was de ssd ongeformatteerd? De verwachting is, dat alle ssd's geformatteerd geleverd worden. Als de ssd al geformatteerd was, waar was de snelle formattering dan voor? Is dat gedaan om zeker te weten, dat de ssd schoon is? De gegevens van de raid-configuratie geven een idee van de als enorm te waarderen hogere snelheden van de ssd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
abusimbal schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:59:
Ik wil ook graag die winkel weten, in de pricewatch staat de OCZ Solid2 120GB vanaf 269€.

De Solid2 is wel een mooi budget alternatief.
Heb hem gekocht bij Max ICT, maar daar is hij inmiddels behoorlijk gestegen in prijs.

Heeft ook wel even geduurd, heb hem op 6 maart besteld, stond de hele tijd als leverbaar op de website, maar hij kwam maar niet. Vanmiddag was ik van plan om voor de derde keer te gaan bellen hoe het zat, maar toen ik thuis kwam lag het pakketje er. Het wachten is dus beloond. Ik was eigenlijk een beetje bang dat ze er nu onderuit probeerden te komen, maar dat is niet gebeurd.

Maar voor deze prijs vind je hem nergens meer zover ik weet. Komt wel weer een keer een nieuwe interessante aanbieding ergens. Heb een tijd geleden ook zitten twijfelen om een Agility 120GB aan te schaffen, zat toen inclusief verzenden ergens rond de 275 euro. Toen heb ik te lang gewacht en enkele dagen later was hij toen weer een stuk duurder. Gewoon goed opletten wat er te krijgen is tegen welke prijs, benchmarks zoeken op internet en dan niet twijfelen als je echt een SSD wilt.
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 22:16:
Voor GH45T:
Was de ssd ongeformatteerd? De verwachting is, dat alle ssd's geformatteerd geleverd worden. Als de ssd al geformatteerd was, waar was de snelle formattering dan voor? Is dat gedaan om zeker te weten, dat de ssd schoon is? De gegevens van de raid-configuratie geven een idee van de als enorm te waarderen hogere snelheden van de ssd.
Ja, op het doosje stond inderdaad dat hij geformatteerd is, maar toen ik hem in mijn PC stopte was er nog geen partitie of bestandssysteem. Formatteren leek me dan ook wel handig ;)

Overigens staat Windows 7 x64 Professional UK nu op de Solid 2, echt stukken sneller dan de oude RAID configuratie :D

Ben er echt blij mee, hoe het exact op VMware workstation met daarbinnen ESX + virtuele machines gaat reageren is nog even afwachten, maar ik verwacht dat het prima gaat draaien. Dat is het zwaarste wat ik normaal gesproken met mijn PC doe. Regelmatig zit ik in ESX of ESXi wat testomgevingen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:35
GH45T schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:18:
Jazeker, en dat realiseer ik me ook, maar de overige snelheden vond ik voor deze prijs overweldigend, de 4K write vond ik dan wat minder overweldigend vergeleken met andere SSD's.
Je moet het ook niet als negatief punt zien t.o.v. andere ssd's. Als je ooit 4K bestandjes nodig hebt, dan komen die 9x zo snel binnen! Stel, in een extreem geval, heb je er 1000 nodig, is dat 10 seconden extra wachttijd bij een hdd. Bij je ssd is dat 1 seconde. Een betere 4k-ssd is dat minder: boeien.. Of je nou 9 seconden bespaard of 9,5 seconden.

Bij normaal gebruik is 10MB/s voor 4K zeker voldoende :) Als die writes ook zo blijven, dan is het zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10-2024
Wellicht is het al eens voorbij gekomen, alleen kan ik het niet vinden.

Is het mogelijk en ook verstandig om (bv dmv een image) je complete HD te kopieren naar een SSD en zo dus ook niks opnieuw te hoeven installeren?
Of gaat dit niet (goed) werken?

Iemand die wellicht hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^ Is het niet makkelijker om gewoon je OS opnieuw te installeren, en dan op de SSD de afweging te maken welk programma je wel en welke niet op de SSD hebt staan, SSD's zijn nogal duur en het lijkt me niet dat je terabytes aan SSD ruimte hebt, dus ik zou het noodzakelijke op de SSD zetten en diverse (niet nodige) dingen op een HDD zetten. Maar dit is mijn ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
Ik begrijp je reaktie, alleen gaat het in mijn geval om een laptop (Dell XPS16) en gebruik ik vooral mn NAS
voor opslag van data en bestanden.
Dacht wellicht is dit een stuk makkelijker en kan ik daarna alle software van de SSD afkiepen waarin ik geen interesse heb en hoef verder niet te rommelen met drivers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de voordelen en de nadelen van het overzetten van een image naar een ssd wordt verschillend gedacht. Sommige ssd-fabrikanten ondersteunen het door een imagecloonprogramma bij de ssd mee te leveren en instructies op hun website te zetten. In de praktijk schijnt een verse installatie van het besturingsprogramma op de ssd vaak het makkelijkst gevonden te worden. De harde schijf wordt in een externe behuizing als opslag gebruikt. De bestanden kunnen vanaf de ssd benaderd worden. Als de bestanden gekopiëerd zijn kan de externe harde schijf opzij gelegd worden als een backup. Waarschijnlijk is het zowel bij een verse installatie als bij een geclonede image aan te raden om veel instellingen na te lopen en zo nodig te veranderen, zoals het schema van de automatische defragmentatie. De clone biedt in dat opzicht geen voordelen en wellicht eerder nadelen met betrekking tot de herkenning van de ssd en de alignment.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
ik heb zojuist mijn Corsair 'Force' 100gb binnengekregen, nu vroeg ik me af of het beste is om de nieuwste intel drivers(die raid + trim drivers) in te laden bij de windows 7 setup onder ahci mode (ich8(r))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01

Milmoor

Footsteps and pictures.

noteboeki schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:56:
Wellicht is het al eens voorbij gekomen, alleen kan ik het niet vinden.

Is het mogelijk en ook verstandig om (bv dmv een image) je complete HD te kopieren naar een SSD en zo dus ook niks opnieuw te hoeven installeren?
Of gaat dit niet (goed) werken?

Iemand die wellicht hier ervaring mee heeft?
Ik heb meerdere keren een SSD in gebruik genomen met een image vanaf een HD. Zoek even op mijn naam als poster in dit topic voor aanvullende info. Zie bijv. Image for Windows van Terabyte Unlimited voor een imaging tool.

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 30-03-2010 19:12 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Ik ben dus ook opgelopen door het ssd virus :D. Maar nu dus de keus voor de eerste echte kaart...
Nu zit ik in dubio tussen 2 kaarten, namelijk de Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB en de OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB 60GB

Het verschil in Gb's maakt mij weinig uit. Natuurlijk groter leuker maar wil zelf een tussen de 60 tot 80 omdat het dan te betalen is en te gebruiken. Wat ik ermee wil doen is windows erop zetten (xp in mijn geval) om hem vervolgens te gebruiken bij het omzetten van beeld materiaal. (avisynth proces; van oud ruw beeld materiaal naar dvd/xvid/x264) Nu duurt dit alleen op dit moment nog uren aangezien mijn schijf sloom is en zo dus ook gegrepen door dit virus.

Heb het begin topic goed doorgenomen, alsmede wikipedia gekeken en diverse revieuws maar waar ik nu dus tussen zit is die 2. Zijn er nog belangrijke dingen waarop te letten? Waardes zeggen nog weinig op het moment want ik zit nog op een samsung 200 die gewoon stukken slomer is.
Zijn beide schijven goed op het moment of zitten er belangrijke verschillen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Even een vraagje:

Ga binnenkort waarschijnlijk over op de Intel Postville SSD 160GB, maar las wat vervelende berichten over de firmware update voor TRIM.
Is deze firmware nu al veilig op Windows 7 x64? Of staat die firmware er al op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
@DoeEensGek:

Voor dat gebruik kun je volgens mij beter twee snelle 7200rpm harddisks nemen.

Neem je 2 maal een Samsung spinpoint F3 500GB, één als bronschijf, de ander als doelschijf. Ben je voor onder de 100 euro klaar en volgens mij voor wat je wilt doen net zo snel danwel sneller. Tevens veel meer opslagcapaciteit.

Maar als jij graag een SSD wilt zeker doen hoor, mij lijkt het alleen niet erg zinnig voor het gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door GH45T op 30-03-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
@DoeEensGek: Ik veronder stel dat je jezelf reeds de vraag hebt gesteld of je niet wacht op de nieuwe Vertex 2 die in April moet uitkomen wacht, of op de nieuwe Intel die in 2010 Q3-4 uitkomt.

Grootste verschil tussen Intel en Vertex:
Intel is beter in I/O.
Vertex is beter in sequentiele throughput.

En waarom geen OWC 50GB schijf? SSD waarbij de bottleneck eerder de 3Gb-controller is dan de schijf zelf :D, zie ook Artikel van Anand.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Dragon op 30-03-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Lijkt mij ook wel leuk om een SSD in mijn laptop te bouwen. Echter is er in mijn geval maar plek voor 1 hardeschijf. Maar om nu toch mijn opslagruimte te behouden ben ik van plan de DVD drive te vervangen door een HDD bay, al iemand die dit ook gedaan heeft? Werkt je HDD op de plek van de DVD drive dan ook op gewone snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

GH45T schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:23:
@DoeEensGek:

Voor dat gebruik kun je volgens mij beter twee snelle 7200rpm harddisks nemen.

Neem je 2 maal een Samsung spinpoint F3 500GB, één als bronschijf, de ander als doelschijf. Ben je voor onder de 100 euro klaar en volgens mij voor wat je wilt doen net zo snel danwel sneller. Tevens veel meer opslagcapaciteit.

Maar als jij graag een SSD wilt zeker doen hoor, mij lijkt het alleen niet erg zinnig voor het gebruik.
Ja precies, als ik hem was had ik misschien een 40GB intel ssd gekocht voor het OS en de programma's, en twee aparte 7200tpm schijven voor het over pompen. Wat hij doet is vrij gewoon achter elkaar sustained read/write van vele GB's, daar komt een ssd nou niet echt tot zijn recht.

Misschien kan hij wel 2 tweedehands raptors kopen? Die zijn niet zo duur meer tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Normale raptor is sustained niets sneller dan een goede 7200rpm schijf.

Velociraptor is soms iets sneller sustained, maar ook niet overtuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
WWJD schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:39:
Lijkt mij ook wel leuk om een SSD in mijn laptop te bouwen. Echter is er in mijn geval maar plek voor 1 hardeschijf. Maar om nu toch mijn opslagruimte te behouden ben ik van plan de DVD drive te vervangen door een HDD bay, al iemand die dit ook gedaan heeft? Werkt je HDD op de plek van de DVD drive dan ook op gewone snelheid?
Kijk das leuk idee ! innovatief in iedergeval :) daar ga ik me eigen ook eens in verdiepen of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD

WWJD

*pluh*

Die bedoel ik dan ook :P
Ik zat zelf te denken aan het OBHD-SATA12-SATA-B model. Daar past een 12.7 mm hoge schijf in(1 TB HDD).
Alleen is mijn paypal geblocked dus kan ik daar niet bestellen... :(

[ Voor 6% gewijzigd door WWJD op 30-03-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Zo'n ding heb ik hier thuis nog liggen. Heb er ook wel eens een harddisk in gehad, maar meeste tijd helemaal niet gebruikt. Volgens mij is het ook zo'n OBHD.

Werkt prima hoor, haalde gewoon de snelheid wat de harddisk aan kon (WD1600BEKT).

Als mijn laptop wordt voorzien van een SSD ga ik hem ook gebruiken, de optische drive gebruik ik toch zo goed als nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Dank voor de reacties. Als ik het zo lees zou het alleen intressant zijn om op de ssd dus de software te hebben... en dus om alle films nog op gewone schijven te laten staan. Het idee van 2x500 is ook wel een aardig idee. Maar dan zit ik nogsteeds met deze slome schijf... Maar eens even kijken voor 2 snelle schijven dan voor het spul op te doen. Heb nu een losse tb schijf (usb) die als oplag dient. Ik hoef dus geen grote schijven voor het materiaal. Alleen het te bewerken materiaal elke keer wat niet boven de 100gb uitkomt, vandaar dat ik eigenlijk ook bij een ssd kwam. Maar lees ook nog wat "narigheid" over de schijven zoals verlies van snelheid alhoewel dat met trim opgelost zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik was het zelf eerst ook van plan met m'n Vaio, vandaar. Er zijn wel verschillende aansluitingen, dus let er goed op welke je nodig hebt voor jou notebook.

Succes met je paypall ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD

WWJD

*pluh*

Misschien dat er nog meer mensen zijn die zo'n ding willen hebben, dan kunnen we verzendkosten delen..

@GH45T Mooi om te horen dat de snelheid van de schijf in ieder geval niet verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
WWJD schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:57:
Misschien dat er nog meer mensen zijn die zo'n ding willen hebben, dan kunnen we verzendkosten delen..

@GH45T Mooi om te horen dat de snelheid van de schijf in ieder geval niet verandert.
Jaaa stel je voor dat je een paar euro meer kwijt bent... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD

WWJD

*pluh*

kipusoep schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:14:
[...]

Jaaa stel je voor dat je een paar euro meer kwijt bent... :/
Nee meer van paypal :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
Is zo een SSD nou de moeite waard voor mijn dagelijks gebruik in een laptop?
Ik gebruik hem voornamenlijk voor wat internetbrowsen, zo nu en dan wat foto's/video importeren
(van een foto/filmcamera), Cd's rippen enz.
Dus niet echt spectaculair en aangezien ik, stel ik wil naar een SSD, dan toch wel naar eentje wil
met 128GB of 256GB, en dus wel wat knaken er tegenaan moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
noteboeki schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:13:
Ik gebruik hem voornamenlijk voor wat internetbrowsen, zo nu en dan wat foto's/video importeren
Dus niet echt spectaculair en aangezien ik, stel ik wil naar een SSD, dan toch wel naar eentje wil
Dan ga je er denk ik niet genoeg voordeel uit halen...
Ik wil er graag één, omdat ik dagelijks tegelijk met Photoshop, Visual Studio, IIS, SQL Server en Adobe Reader bezig ben (websites ontwikkelen). Daar hoop ik enorm veel voordeel te gaan zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ssd is alleen de moeite waard als de computergebruiker het leuk vindt om voortdurend verbaasd te zijn over de snelheid van zijn draagbare computer.

Dit is nogal een algemene vraag. Voor een gerichter advies is meer informatie handig. In de adviesaanvraag kan informatie toegevoegd worden over merk en modelnummer van de draagbare computer en de computeronderdelen, links naar de sites van de fabrikant en de pricewatch van de laptop en de onderdelen, naam en bits van het besturingsprogramma, het budget, de ssd-modellen, die de adviesaanvrager uitgezocht heeft en de modellen, die afgevallen zijn met motiveringen en de voordelen en de nadelen van verschillende keuzes. Deze informatie kan inzicht geven in het systeem, waar de ssd in komt en de overwegingen kunnen inspiratie geven voor enthousiaste reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45

RnB

kipusoep schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:47:
[...]

Dan ga je er denk ik niet genoeg voordeel uit halen...
Ik wil er graag één, omdat ik dagelijks tegelijk met Photoshop, Visual Studio, IIS, SQL Server en Adobe Reader bezig ben (websites ontwikkelen). Daar hoop ik enorm veel voordeel te gaan zien!
Dat valt wel mee hoor, zelfs met kleine, lichte handelingen, kan een SSD al super zijn. Ik gebruik mijn laptop ook alleen maar voor lichte handelingen, zoals muziek luisteren, browsen, foto's licht bewerken, etcetera en dat doe ik allemaal liever op mijn systeem dan op eentje waar een harde schijf in zit. Ik denk dat ik per dag zeker een uur voordeel heb, met programma's openen, afsluiten, updaten, rebooten.

Maargoed, ik ben dan ook erg ongeduldig met alles..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Natuurlijk, als je budget het toelaat is een SSD de beste upgrade die je kan doen. Ook voor gewoon dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
DaRkMaNFX schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:08:

nee want dit loopt via je areca driver

Areca 1220 - Passthrough
[afbeelding]
[afbeelding]

Asus P5Q Deluxe - ICH10R (ACHI)
[afbeelding]
[afbeelding]
dat komt door je cache op je areca kaart.
als je een 1000 mb block test zal dit waarschijnlijk lager uit vallen(er vanuit gaande dat je 256 of 512 cache hebt)
100mb
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~seijs22/raid%20area.jpg
vs 1000mb
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~seijs22/cdm2.jpg
op areca 1220 met 5x seagate 1.5 tb raid 5

[ Voor 12% gewijzigd door erikdeperik op 31-03-2010 17:13 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Heb meerdere topics doorgelezen en via google gezocht maar kom niet een oplossing tegen voor mijn probleem. Weet dat er veel op lijken maar kennelijk zoek ik niet helemaal naar de juiste woorden.

Vandaag een Intel X25-M 80GB SSD binnen gekregen (de retail versie). Dacht ga mijn 2 raptors eruit gooien en doe alleen voor C de SSD erin en heb er een 1TB WD schijf bij gedaan voor Docs, Foto, Muziek en Download meuk. Lekker simpel.

Heb de SSD op SATA_1 en op SATA_2 de 1TB schijf. Gekke is dat SATA 2 niet herkend wordt en SATA1 wel. Koppel ik 1 los dan detecteerd mijn BIOS SATA 2 weer wel.

Oplossing is simpel .. in SATA3 doen... gekke is weer dat op SATA4 mijn BlueRay brander zit??

Moederbord is een P6T Deluxe trouwen en AHCI staat aan.

Enige is dat als ik dadelijk toch een schijfje erbij wil doen ik weer met hetzelfde probleem zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranzy op 31-03-2010 19:33 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tranzy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:32:
Heb de SSD op SATA_1 en op SATA_2 de 1TB schijf. Gekke is dat SATA 2 niet herkend wordt en SATA1 wel.
Voor de installatie van een nieuwe ssd en een nieuwe harde schijf valt de opruiming van CMOS aan te bevelen. In het Bios zitten bij wijze van spreken anders nog de instellingen van de verwijderde hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noteboeki
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:08:
[...]

Een ssd is alleen de moeite waard als de computergebruiker het leuk vindt om voortdurend verbaasd te zijn over de snelheid van zijn draagbare computer.

Dit is nogal een algemene vraag. Voor een gerichter advies is meer informatie handig. In de adviesaanvraag kan informatie toegevoegd worden over merk en modelnummer van de draagbare computer en de computeronderdelen, links naar de sites van de fabrikant en de pricewatch van de laptop en de onderdelen, naam en bits van het besturingsprogramma, het budget, de ssd-modellen, die de adviesaanvrager uitgezocht heeft en de modellen, die afgevallen zijn met motiveringen en de voordelen en de nadelen van verschillende keuzes. Deze informatie kan inzicht geven in het systeem, waar de ssd in komt en de overwegingen kunnen inspiratie geven voor enthousiaste reacties.
In mijn geval gaat het om een Dell XPS-1645 met een I7 720M, OS W7 Pro.
De zwakste schakel hierin is uiteraard de HD (500GB 7200RPM) dus vandaar om optimaal te profiteren van de snelheid van deze laptop zat ik dus in de richting van een SSD te denken.
Ik vroeg me alleen af of dit in mijn geval voor wat huis tuin en keuken werk een SSD een (groot) voordeel geeft behalve dan het feit dat de laptop sneller opstart?

Heb me verder dan ook nog niet verdiept in welke SSD aangezien ik niet wist of het uberhaupt wel zin heeft voor mij ;)

Bovendien lees ik tot nu toe wisselende berichten de ene zegt wel en volgens andere geeft het voor dagelijks begruik niet voldoende voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
waar ik zelf aan zit te denken is de 7200 rpm hd in mijn (toekomstige) laptop te vervangen met een 30 of 60 gb ssd. Vraag me alleen af of je in een laptop niet gewoon beter de goedkoopste ssd te nemen. Je levert namelijk overal al in op performance tov een gewone pc. Dus ik vraag me af of je het verschil nog zult merken.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Even reactie op vorige post: je laptop gaat vliegen. Was dé upgrade van de eeuw, zelfs met de matige performance die ik heb (haalde op windows 7 180mb/s!)

Gisteren een frisse re-install gedaan van Ubuntu 9.10

SSD Vertex 2.5" - Firmware 1.40

10 Gig systeempartitie
20 Gig hompartitie
1.4 Gig swap
(geen vrije ruimte gelaten verder, ik werk met opslag online dus op die 20 Gig blijft veel vrij)

De HDPARM resultaten zijn echter zéér slecht:

code:
1
2
3
4
5
6
riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   6824 MB in  1.99 seconds = 3424.25 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  260 MB in  3.02 seconds =  86.12 MB/sec
riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -t /dev/sda

86MB/sec is laag, voor de herinstallatie was dit al 120 (wat ook niet hoog was).
Ik heb geen idee waar het te zoeken bij Ubuntu, ik hoop dat iemand van jullie kan hinten?

EDIT: ergens gevonden dat AHCI modus geen juiste waardes geeft. In Bios op ATA gezet, en momenteel haal ik 96MB/sec. Is beter, maar zeker niet wat het zijn moet.

Ik heb ook erg veel moeite met het vinden van een TRIM commando voor linux...? Er worden talloze versies genoemd op de ocz fora, maar ik weet niet waar of wat ik nu kan installeren :)

[ Voor 31% gewijzigd door RielN op 01-04-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 08-08 09:26
RielN schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:26:
Even reactie op vorige post: je laptop gaat vliegen. Was dé upgrade van de eeuw, zelfs met de matige performance die ik heb (haalde op windows 7 180mb/s!)
ja, maar de vraag is, doet ie dat met de langzaamste al genoeg of heeft het nut om wat dieper in de buidel te tasten.

zowieso de vraag of 30 gb wel afdoende is voor windows 7

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RielN schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:26:

Gisteren een frisse re-install gedaan van Ubuntu 9.10

SSD Vertex 2.5" - Firmware 1.40

10 Gig systeempartitie
20 Gig hompartitie
1.4 Gig swap
(geen vrije ruimte gelaten verder, ik werk met opslag online dus op die 20 Gig blijft veel vrij)

De HDPARM resultaten zijn echter zéér slecht:

code:
1
2
3
4
5
6
riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   6824 MB in  1.99 seconds = 3424.25 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  260 MB in  3.02 seconds =  86.12 MB/sec
riel@laptopriel:~$ sudo hdparm -t /dev/sda

86MB/sec is laag, voor de herinstallatie was dit al 120 (wat ook niet hoog was).
Ik heb geen idee waar het te zoeken bij Ubuntu, ik hoop dat iemand van jullie kan hinten?

EDIT: ergens gevonden dat AHCI modus geen juiste waardes geeft. In Bios op ATA gezet, en momenteel haal ik 96MB/sec. Is beter, maar zeker niet wat het zijn moet.

Ik heb ook erg veel moeite met het vinden van een TRIM commando voor linux...? Er worden talloze versies genoemd op de ocz fora, maar ik weet niet waar of wat ik nu kan installeren :)
Doe je kernel eens updaten naar 2.6.33. Daar zit volgensmij native trim support in. mits je ssd dat ondersteund. Maar dat denk ik wel. Mocht je dit niet willen waar ik best in kan komen is er nog een optie om de laatste nieuwe versie van hdparm te installeren die heeft namelijk ook een trim optie

En hier vind je meer infomatie over linux en SSD's

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:06:
[...]

Voor de installatie van een nieuwe ssd en een nieuwe harde schijf valt de opruiming van CMOS aan te bevelen. In het Bios zitten bij wijze van spreken anders nog de instellingen van de verwijderde hardware.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb een (kleine) OC en dan moet ik alles weer opnieuw instellen..

Zal dat van het weekend eens doen.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
justice strike schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:50:
[...]

ja, maar de vraag is, doet ie dat met de langzaamste al genoeg of heeft het nut om wat dieper in de buidel te tasten.

zowieso de vraag of 30 gb wel afdoende is voor windows 7
Dat is groot genoeg (heb er lang mee gewerkt). Windows wordt wel groter en groter, maar als je je 'documents and settings' naar een externe schijf verplaatst, en je programma's op de SSD installeert, kom je behoorlijk goed uit. Denk eraan dat naast luxe een wat grotere schijf ook meer performance biedt. Wat betaal je voor een 60Gb VERTEX? Ik heb toen op de kop af 100 betaald voor deze 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 09:57:
[...]

Doe je kernel eens updaten naar 2.6.33. Daar zit volgensmij native trim support in. mits je ssd dat ondersteund. Maar dat denk ik wel. Mocht je dit niet willen waar ik best in kan komen is er nog een optie om de laatste nieuwe versie van hdparm te installeren die heeft namelijk ook een trim optie

En hier vind je meer infomatie over linux en SSD's
Kan het zijn dat de alignment van mij niet klopt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Schijf /dev/sda: 32.0 GB, 32017047552 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 3892 cilinders, totaal 62533296 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Schijf-ID: 0x8a792c27

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *          63    23936849    11968393+  83  Linux
/dev/sda2        59858190    62524979     1333395    5  Uitgebreid
/dev/sda3        23936850    59858189    17960670   83  Linux
/dev/sda5        59858253    62524979     1333363+  82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

riel@laptopriel:~$ sudo fdisk -l /dev/sda

Schijf /dev/sda: 32.0 GB, 32017047552 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 3892 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x8a792c27

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        1490    11968393+  83  Linux
/dev/sda2            3727        3892     1333395    5  Uitgebreid
/dev/sda3            1491        3726    17960670   83  Linux
/dev/sda5            3727        3892     1333363+  82  Linux wisselgeheugen

[ Voor 18% gewijzigd door RielN op 01-04-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

}:O Beste mensen. Ik heb de gehele topic gelezen.
Kan iemand mij aangeven: wat is het voordeel van een ssdschijf t.o.v. een "normale" hd?
Ik denk: positief: stootbestendigheid, grootte, gewicht, snelheid ? t.o.v. "normale" hd?
Negatief: beperkte capaciteit, kostenaspect, schrijfsnelheid, levensduur t.o.v. een "normale" hd (na intensief gebruik is de ssd versleten) of is het gewoon een nieuw soort "trend". De meerwaarde ervan zie ik niet 8)7 ? Zal wel aan mij liggen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:17

Nitai

Live the life you love.

Volgens mij noem je de belangrijke voordelen al op. Als dat geen meerwaarde voor jou heeft, dan is het toch vrij duidelijk?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegen de voordelen op tegenover de nadelen?
Voor mij wegen de nadelen zwaarder, is uiteraard persoonlijk?
Pagina: 1 ... 28 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD