Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.510 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Crusader schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:39:
[...]

Ik geloof niet dat ik je begrijp... kun je die vraag eens toelichten? Microsoft krijgt drivers van Intel en dan begin jij over Linux :?
Misschien wat kort door de bocht van mij geweest... Je beschreef dat Intel de drivers ontwikkelt voor het Windows-OS, deze doorgeeft aan MS die deze dan uitrolt naar zijn user-base. Nu vroeg ik mij af of Intel dit ook doet voor andere OSsen, zoals bijvoorbeeld die op de Linux-kernel gebaseerd zijn.

Ikzelf draai een Ubuntu, en tot nu toe heb ik altijd de discussie van drivers geskipt omdat deze meestal deel zijn van de kernel (<-- klopt dit, ben hier helemaal niet mee mee). Maar als deze drivers mogelijk een potentieel verschil uitmaken, dan is het voor mij nuttig om te weten of Intel ook drivers levert aan iets anders dan MS, vooraleer ik mij ga verdiepen in hoe de drivers op mijn systeem werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vendrom schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:57:
ruimte reserveren is toch ook niet nodig als je die tool vaak genoeg gebruikt?
Even ter illustratie, mijn niet ondergepartitioneerde SSD:

Intel X25-V 40GB, AHCI, Win7 (TRIM), laatste firmware, nieuw uit doos

Afbeeldingslocatie: http://screensnapr.com/u/s2z6xl.png

Intel X25-V 40GB, AHCI, Win7 (TRIM), laatste firmware, maand gebruikt en ~10GB vrij

Afbeeldingslocatie: http://screensnapr.com/u/1378sc.png

Kleine degradatie dus. Ik zal nog eens de toolbox proberen. Overigens heb ik er niks van gemerkt en hecht ik ook niet zoveel waarde aan bovenstaande benchwaardes.

En na de toolbox run:

Afbeeldingslocatie: http://screensnapr.com/u/l8l772.png

[ Voor 8% gewijzigd door twiFight op 05-03-2010 01:53 . Reden: toolbox run toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Toch eens leuk om de boot van Ubuntu op een (oude) dell d630 te laten zien.

Het is een kleine 30Gb Vertex SSD maar wat werkt dat lekker. Slaapmodus? nah, niet nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=Sy9cmb7WrD8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het blijft wel leip veel meer geld die je voor een Vertex LE 100GB moet betalen trouwens tov een intel 80GB, 150 euro meer voor eigenlijk alleen maar 20GB meer. Want de "real world" snelheid van de intel is over het algemeen hetzelfde...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
RielN schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:28:
Toch eens leuk om de boot van Ubuntu op een (oude) dell d630 te laten zien.

Het is een kleine 30Gb Vertex SSD maar wat werkt dat lekker. Slaapmodus? nah, niet nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=Sy9cmb7WrD8
Grappig, maar dan moet je 10.04 eens proberen, deze boot evensnel alleen dan zonder SSD _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 22:22:
Nog niemand met resultaten/ervaringen van een hele nieuwe batch aan SSDs? OCZ Solid2, Vertex LE. Corsair Reactor, Nova series? Kingston SNV325 en SNV425, oftwel de nieuwe V en V+? Allemaal nieuwe veelbelovende SSD's. Ik heb het vermoeden dat de Postville niet langer de beste keus is qua prijs/kwaliteit verhouding.
Heb deze week een OCZ Vertex LE besteld (gisteren binnen gekomen), zal wat benchmarks posten als ik ssd ingebouwd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
mdcobra schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:39:
[...]

Grappig, maar dan moet je 10.04 eens proberen, deze boot evensnel alleen dan zonder SSD _/-\o_ !
Inderdaad, dan ben ik benieuwd hoe 10.04 hierop gaat over een maandje! 10 seconden zit echt royaal onder de irritatiegrens :) vandaag ook komt een collega langs: "Kun je me die foto's even op mijn stick zetten". "ja wacht". "Oh moet je je laptop aanzetten, wacht maar kom straks wel effe langs". Gek he, dat we er zo aan gewend zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hey WD heeft ook een profi SLC SSD klaar de N1x

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=786

Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/global/images/products/img2/300/wdfSSD_N1X.jpg

Oh en een PC met o.a. 40SSD's :)

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/10-03-02/patriot2.jpg

http://www.techpowerup.co...System_on_The_Planet.html

[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 05-03-2010 14:44 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:42:
Hey WD heeft ook een profi SLC SSD klaar de N1x
Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/global/images/products/img4/300/wdfSSD_N1X.jpg

Met een professionele prijs:
1.410 euro

:|

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 09:17
Holy :X dat is niet mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Zijn er mensen die ervaring hebben opgedaan met de Transcend TS128GSSD25S-M 128GB SSD? Ik zag deze namelijk nieuw te koop voor ca 225 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat lees ik wel vaker en vind ik nogal merkwaardig. Je gebruikt de slaapstand niet vanwege snelheid maar vanwege het voordeel dat je een pauze mogelijkheid hebt. Je klapt het ding in, verkast, klapt 'm open en gaat verder waar je gebleven was. Leuk en aardig dat je snel kunt booten maar als je eerst alles moet afsluiten en saven om het later allemaal weer op te starten en spullen te openen is het toch echt een fors stuk trager. Daarnaast moet je ook geestelijk jezelf weer helemaal gaan lopen verdiepen met wat je ook alweer aan het doen was en dat levert ook een vertraging op. Slaapmodus is dus wel degelijk nodig ;)
mdcobra schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:39:
[...]

Gezien het feit dat mijn Ubuntu 10.04 de eerste Ubuntu vm is die hier brult dat er geen geheugen meer is denk ik dat dit komt doordat het nodige in het ram wordt geladen. De 512M die ik normaliter aan mem toewijs is ineens niet meer voldoende. Ik moet net als met Vista en Win7 1024M gaan toewijzen als minimum. Gelukkig is het nog maar alpha3 dus het kan nog veranderen maar dat snelle starten juichen we van harte toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Magnolia schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:41:
[...]

Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Kun je wat benchmarks posten?
Op de kop getikt via tweakers V&A (ik had een 'gevraagd' advertentie gezet). Prijsje was een mazzeltje dus.
Nieuw gesealed in doosje...

Prestaties zijn prima maar met name random writes legt ie t' flink af tegen indilinx-based controllers e.d.
Zocht een SSD vooral voor sequentieel lees/schrijf prestaties ivm extreme foto & video-editing. Dus prima zo.

Corsair P64, getest als secundaire hdd, 6gb unpartitioned. Windows 7 default alignment (volgens mij ok).
Afbeeldingslocatie: http://www.defocus.nl/temp/corsairp64.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens de 1000mb test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:15
Zojuist een pricewatch: OCZ Solid 2 SATA II 2.5" SSD 120GB besteld.

Met zijn € 1,96 per GB net onder de psychologische grens voor mij. Daarnaast zijn voor mijn huidige 2 Samsung P120 schijven in RAID0 de voordelen wat betreft snelheid wel weg tegenwoordig, de nadelen blijven echter (RAID initialisatie, iets hogere latency, grotere kans op falen)

Korte zoektocht op internet leerde mij dat deze SSD's helemaal niet slecht presteren. De snelheden liggen zo rond die van de 60GB Vertex wat ik er zo van lees.

Ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen. Ben al een half jaar aan het lezen over SSD's en ook al lang op zoek, maar vond ze nog altijd wat aan de dure kant en in mijn AMD PC komt geen Intel SSD te zitten ;)

offtopic:
Niet dat het me verder uitmaakt overigens, mijn laptop heeft een Core Duo T2250 en mijn server een Pentium D E2180

Verder ga ik waarschijnlijk regelmatig met grote VMware images slepen tussen HD's en SSD dus dan is een hogere sequentiële schrijf snelheid wel handig.

Als hij binnen is zal ik hier iets laten weten, zal ook een keer Crystalmark draaien, gewoon om te kijken of het allemaal juist draait, maar ga hem echt niet exact fine-tunen, heb daar niet zo'n behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De OCZ Solid 2 heeft een leessnelheid van 125 MB/s en een leessnelheid van 100 MB/s. Dat geeft de winkel aan. Hardware.info geeft dezelfde cijfers. OCZ geeft 220 en 130 MB/s aan. De laatste snelheden zijn prima.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:22:
De OCZ Solid 2 heeft een leessnelheid van 125 MB/s en een leessnelheid van 125 MB/s. Dat geeft de winkel aan. Hardware.info geeft dezelfde cijfers. OCZ geeft 220/130 MB/s aan. De laatste snelheden zijn prima.
En je wilt zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschillende websites geven verschillende snelheden voor de OCZ Solid 2 aan. En een leessnelheid van 125 MB/s is geen topsnelheid voor een ssd. Het is niet direct duidelijk welke snelheden kloppen. Als de lage leessnelheid juist is lijkt dit geen uitstekende ssd voor die prijs.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 07:46
Heb een AMD785G systeempje in elkaar gezet met Postville M 80GB, SATA op AHCI en alles wat betreft drivers standaard. Dit is mijn score, is dit een beetje normaal, heb het idee dat het wat te laag is, zie bijvoorbeeld Musho in "Het grote SSD topic ~ Deel 6".

Afbeeldingslocatie: http://photography.madeo.nl/cdm3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:41:
Dit is mijn score, is dit een beetje normaal,
Dat kunnen prima resultaten genoemd worden. Blisterin_Bull heeft een lege ssd getest. Het besturingsprogramma en het testprogramma staan op een andere schijf. De snelheden zijn van volledig lege deeltjes.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:30:
Verschillende websites geven verschillende snelheden voor de OCZ Solid 2 aan. En een leessnelheid van 125 MB/s is geen topsnelheid voor een ssd. Het is niet direct duidelijk welke snelheden kloppen. En het lijkt op het eerste gezicht geen uitstekende ssd voor die prijs.
Natuurlijk heb ik even verder gekeken dan de specificaties die op verschillende plaatsen worden aangegeven. Zo zijn hier wat benchmarks te vinden en hier staan enkele keren dezelfde resultaten, maar ook extra resultaten (screenshotjes)

Niet om de aankoop te verdedigen, maar wat ik er van opmaak presteert hij eerder beter dan slechter dan op de OCZ website staat aangegeven.

Mocht hij echt tegenvallen dan gaat hij ooit mijn laptop in, die heeft toch slechts S-ata 150MBps, maar ik verwacht niet dat dat voorlopig nodig is.

Maar goed, zoals ik al eerder zei, ik zal crystalmark draaien, kunnen jullie ook direct zien of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Nog even de 1000mb/4K-32 bench na een dagje gebruik. Getest als bootdisk.

Corsair P64 / Samsung controller :

Afbeeldingslocatie: http://www.defocus.nl/temp/crystal2.png

De partitie is aligned op <insert hoog getal deelbaar door 4096>. Dat heb ik nog even gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
Na een tijdje van alles over SSD's gelezen te hebben, heb ik er vorige week ook eentje besteld. Afgelopen vrijdag ingebouwd en nu wat testjes gedaan. De SSD die ik besteld heb, is er eentje van de nieuwe V+ (V2) serie van Kingston. Ik heb de 64GB versie gekozen omdat die voor mij als bootdisk ruim groot genoeg is. Met Windows7 x64, 8GB pagefile en een hele zooi aan software gebruik ik nauwelijks de helft. Ik snap dus ook nooit hoe iemand aan 64GB als bootdisk te weinig zou hebben, tenzij je daar ook heel veel spellen etc (heb ik niet) installeert.

Anyway, hier zijn de resultaten met CrystalDiskMark:

Afbeeldingslocatie: http://www.wildpicture.com/temp/CDM%20C-SSD.jpg
Test van de Kingston V+ V2 SSD met AHCI.

Afbeeldingslocatie: http://www.wildpicture.com/temp/CDM%20D-SSD.jpg
Ter vergelijk een Samsung 1TB schijf

Afbeeldingslocatie: http://www.wildpicture.com/temp/CDM%20R-SSD.jpg
Voor de lol even de resultaten van een RAM-disk. Ik heb im mijn pc 12GB geheugen, waarvan ik 2GB als ramdisk gebruik voor tijdelijke bestanden. Dit veegt natuurlijk helemaal de vloer aan met een SSD.

Groeten,
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat voor andere specs heb je? Cpu, en ram (welke snelheden en eventuele overclock)
En ook: welke software gebruik je voor die ramdisk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 09:16
kluyze schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:55:
Wat voor andere specs heb je? Cpu, en ram (welke snelheden en eventuele overclock)
En ook: welke software gebruik je voor die ramdisk?
Moederbord: Asus P6T
Processor: i7 920 (op 3.2ghz)
Geheugen: 12GB (Als ik me goed herinner Kingston 1066)
Video: Asus 9600GT Silent
De pc heb ik iets meer dan een jaar geleden in elkaar gezet voor Photoshop werk.

Ramdisk: Superspeed (http://www.superspeed.com/ramdisk.php)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

ErA

Ok.

Ik zit te overwegen om een SSD te halen. Ik wilde het halverwege vorig jaar al doen, alleen liet mijn budget het toen niet toe.

Korte situatie schets van wat ik doe, en waar ik mijn performance hoop te verbeteren.

PC:
AMD Phenom II X3 720
4 Gb geheugen.
4850 ATi
NVidia Nforce
(momenteel windows XP 32 bit :X )
640Gb Samsung.

Wat doe ik ermee:
Modern Warfare 2 - Bad Company 2 - Downloaden & uitpakken - browsen.

Dat is alles wat ik met mijn pctje doe.

Nu stoor ik me mateloos aan de lange laadtijden van allebei de games. En ik hoop dat een SSD (en Windows 7 64 bit) dit gaat veranderen.

Mijn budget is € 200.
Mijn gewenste grootte is 80 Gb (momenteel heb ik 40 voor windows, 40 voor games en dat is genoeg)

Ik heb al aardig wat reviews gelezen en zie dat de Intel toch vaak als winnaar naar voren komt. Dit was ook het eerste wat in mijn gedachte kwam.

In de pricewatch staan (wanneer al mijn voorkeuren zijn ingevuld) een 10tal kandidaten.
hiero

Wat is het wezenlijke verschil, uitgaande van mijn gebruik (read only dus eigenlijk) tussen:
Intel X18-M SSDSA1MH080G1
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80 Gb (deze had ik in gedachten)
Intel Postville X25-M Postville SSDSA2MH080G201 (ik zie het verschil dus niet met die andere)
Intel Postville 80GB SATA SSD 2,5" (SSDSA2MH080G2) (zelfde verhaal ik zie het verschil niet behalve prijs)

In principe ben ik op zoek naar het beste wat ik kan halen voor €200. Ik zal dan ook pas kijken naar een alternatief als dit meer dan 80 euro scheelt.
Ik weet dat de meeste zaken op google zijn te vinden, maar een tweaker die zegt: "dat moet je nemen" is veel overtuigender :P

Dan ter afsluiting:
Ik ben iemand die eigenlijk weinig tuned etc. Zijn er zaken die echt getuned dienen te worden wanneer je kiest voor een SSD. Of is de out of box performance prima (volgens de TS is dit dus prima te doen)

Ow ik vergeet 1 ding:
Ik heb begrepen dat je een SSD beter niet kan partitioneren.

Ik had zelf dan ook het volgende in gedachten:
C:\ (80 Gb SSD) Windows + Games
D:\ (40 Gb 2e games (voor dingen die ik niet veel speel) Samsung 640 Gb
E:\ 600 Gb (opslag etc.)

Zouden jullie nieuwsgroepen laten downloaden naar de SSD? om op die manier rete snel te kunnen uitpakken? of ga ik dan het aantal writes wel heel erg maken?

[ Voor 8% gewijzigd door ErA op 08-03-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
ErA schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:40:
Zouden jullie nieuwsgroepen laten downloaden naar de SSD? om op die manier rete snel te kunnen uitpakken? of ga ik dan het aantal writes wel heel erg maken?
Natuurlijk moet je dat doen. Waarom zo'n dure en snelle SSD kopen als je hem niet gebruikt in toepassingen waar hij het meeste verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11

Crusader

Arc Nature

aval0ne schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:02:
[...]

Natuurlijk moet je dat doen. Waarom zo'n dure en snelle SSD kopen als je hem niet gebruikt in toepassingen waar hij het meeste verschil maakt?
Ik doe dat juist niet. Persoonlijke keuze, ik wil de SSD ook niet teveel belasten. Alle parts worden ook naar een ouderwetse harddisk gedownload en het uitpakken gaat naar een NAS device.

Ik zou de nieuwsgroepen in elk geval niet op de SSD z'n ding laten doen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Crusader schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:25:
[...]

Ik doe dat juist niet. Persoonlijke keuze, ik wil de SSD ook niet teveel belasten. Alle parts worden ook naar een ouderwetse harddisk gedownload en het uitpakken gaat naar een NAS device.

Ik zou de nieuwsgroepen in elk geval niet op de SSD z'n ding laten doen.
Da's dan zonde van je SSD. Met een ferrari zou je ook maar 90 rijden als je 120 mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

aval0ne schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:34:
[...]

Da's dan zonde van je SSD. Met een ferrari zou je ook maar 90 rijden als je 120 mag?
Mijn SSD staat vol met games waarvan de maps giga snel laden. Dat vind ik belangrijker dan een minuut snelheidswinst bij het uitpakken van wat rar bestanden, echt zonde van je SSD gebruik.

Overigens gaat het uitpakken naar mijn NAS ook met 85 MB/s dus heb ik er totaal geen baat bij om mijn SSD daarmee vol te proppen. Dan is ie ook nog eens in no-time vol, dat heeft toch geen zin? Ben je alsnog alles aan het verplaatsen naar een andere harddisk. Dat doe ik dus in één stap. Geen zin in een vierwieler analogie :+

[ Voor 29% gewijzigd door Crusader op 08-03-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Wat is het wezenlijke verschil, uitgaande van mijn gebruik (read only dus eigenlijk) tussen:
Intel Postville X25-M Postville SSDSA2MH080G201 (ik zie het verschil dus niet met die andere)
Intel Postville 80GB SATA SSD 2,5" (SSDSA2MH080G2) (zelfde verhaal ik zie het verschil niet behalve prijs)
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:10:
[...]
De G2O1 is 7 millimeter dik.

De G2C1 heeft een extra plastic randje van 2,5 millimeter om de ssd passend te maken voor draagbare computers.

De G2R5 is de G2C1 met een metalen plaatje in de doos om de ssd in te kunnen bouwen in een computer.
Als de ssd in een computer ingebouwd wordt is de R5-versie handig.

G2O1:

[afbeelding]

C1 en R5:

[afbeelding]
Dan ter afsluiting:
Ik ben iemand die eigenlijk weinig tuned etc. Zijn er zaken die echt getuned dienen te worden wanneer je kiest voor een SSD. Of is de out of box performance prima (volgens de TS is dit dus prima te doen)

Ow ik vergeet 1 ding:

Ik had zelf dan ook het volgende in gedachten:
C:\ (80 Gb SSD) Windows + Games
D:\ (40 Gb 2e games (voor dingen die ik niet veel speel) Samsung 640 Gb
E:\ 600 Gb (opslag etc.)
Onderpartitioneren hoeft niet meer, doordat TRIM er is.
Ik zou die D: niet eens doen, gewoon alles lekker op 1 schijf en dan je 600GB als de D:
Ik zou dit, net als Crusader, op je 600GB-schijf (schijven) doen, met exact dezelfde reden. Als je je SSD vol zet met programma's en games kun je ook niet zo veel anders lijkt me :D.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

KoffieNT schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:42:
[...]

[...]

[...]

Onderpartitioneren hoeft niet meer, doordat TRIM er is.
Ik zou die D: niet eens doen, gewoon alles lekker op 1 schijf en dan je 600GB als de D:

[...]

Ik zou dit, net als Crusader, op je 600GB-schijf (schijven) doen, met exact dezelfde reden. Als je je SSD vol zet met programma's en games kun je ook niet zo veel anders lijkt me :D.
Dank voor de antwoorden.

Mijn idee met betrekking tot nieuwsgroepen was om Temporary op de SSD te laten zitten. Om dan vervolgens uit te pakken NAAR mijn 640Gig schijf.

Maar het aantal writes wordt hiermee gewoon erg groot. (en wat ik begreep houdt ssd hier niet van op de lange termijn)

Zou het een goed plan zijn om een Raptor 10K die ik nog heb liggen. Als temp schijf in te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 09:17
ErA schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:00:
[...]

Mijn idee met betrekking tot nieuwsgroepen was om Temporary op de SSD te laten zitten. Om dan vervolgens uit te pakken NAAR mijn 640Gig schijf.
de SSD gaat op deze manier helemaal geen voordeel leveren, een gewone HDD kan het opslaan makkelijk zelf. (tenzij je een hele Dikke internet lijn hebt liggen)
Zou het een goed plan zijn om een Raptor 10K die ik nog heb liggen. Als temp schijf in te zetten?
eigenlijk geldt hier hetzelfde, ik denk niet dat je voordeel groot zal zijn. en de raptor produceert nog meer geluid ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Vendrom op 08-03-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Vendrom schreef op maandag 08 maart 2010 @ 12:31:
[...]

de SSD gaat op deze manier helemaal geen voordeel leveren, een gewone HDD kan het opslaan makkelijk zelf. (tenzij je een hele Dikke internet lijn hebt liggen)
Dat levert wel degeljk een voordeel op, het tegelijk lezen en schrijven naar een harddisk maakt de zaak er niet bepaald sneller op. Bij uitpakken van bestanden op dezelfde schijf is dit het geval, als je downloads temporary op een SSD staan hoeft de HD alleen nog maar te schrijven.

Dezelfde winst kan worden behaald bij het toevoegen van een extra harddisk (bijvoorbeeld de raptor). Aangezien de meeste downloads uit grote bestanden bestaan waar doorgaans ook geen kleine brokjes data van nodig zijn heeft een SSD hier eigenlijk weinig toegevoegde waarde. Als de mogelijkheid bestaan zou ik dan ook de raptor als tijdelijke schijf inzetten, maar dit kan ook met een "normale" 7200rpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

GH45T schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:41:
[...]

Aangezien de meeste downloads uit grote bestanden bestaan waar doorgaans ook geen kleine brokjes data van nodig zijn heeft een SSD hier eigenlijk weinig toegevoegde waarde.
De nieuwsclient haalt anders wel steeds segmenten van maximaal 5000 lines binnen (uit de tijd dat nieuwsgroepen nog puur text based waren) en moet al die brokjes samenvoegen tot één artikel. Dan de volgende paar honderd artikelen erbij halen om je rar deelbestand te vormen. Dit herhalen tot alle rar bestanden binnen zijn. Er wordt wel degelijk gewerkt met kleine stukjes data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Crusader schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:48:
[...]

De nieuwsclient haalt anders wel steeds segmenten van maximaal 5000 lines binnen (uit de tijd dat nieuwsgroepen nog puur text based waren) en moet al die brokjes samenvoegen tot één artikel. Dan de volgende paar honderd artikelen erbij halen om je rar deelbestand te vormen. Dit herhalen tot alle rar bestanden binnen zijn. Er wordt wel degelijk gewerkt met kleine stukjes data.
Dat klopt inderdaad, had ik niet aan gedacht.

Maar goed, voor die stukjes data is de latency niet erg relevant, of dat nu met <1 ms wordt weggeschreven of bij 15 ms wordt weggeschreven, het verschil zul je waarschijnlijk niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

GH45T schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:50:
[...]

Dat klopt inderdaad, had ik niet aan gedacht.

Maar goed, voor die stukjes data is de latency niet erg relevant, of dat nu met <1 ms wordt weggeschreven of bij 15 ms wordt weggeschreven, het verschil zul je waarschijnlijk niet merken.
Inderdaad, tegenwoordig hebben de harde schijven ook cache van 16 MB of meer waardoor het wat betreft die usenet-brokjes sowieso niet meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Download gewoon naar je hdd en koop geen SSD. Als je toch te bang bent om er wat mee te doen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

twiFight schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:50:
Download gewoon naar je hdd en koop geen SSD. Als je toch te bang bent om er wat mee te doen.. :/
Ik heb hem zojuist gekocht :P

207 euro armer (80GB postville + brackets)

De reden waarom ik het vroeg is vanwege die zogenaamde 10.000 write verhalen.

Anyways, ik ga nu ff wat alternatieve benchmarks doen: namelijk filmpjes maken van de laadtijden van games (Mw2/BC2) en vervolgens later met de SSD geinstalleerd. Dit om naast alle cijfertjes ook eens wezenlijke voorbeelden te zien.

Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10

GijsW

Koetje!

Hallo,

Ik zit ook te overwegen een SSD aan te schaffen voor mijn Game-PC. Nu twijfel ik echter nog erg tussen Intel en OCZ. Wil de SSD alleen gebruiken voor het OS en enkele games, dus wil niet een al te grote SSD, ivm de prijs ervan. Wil er ervaring mee opdoen, maar er nog niet meteen honderden euro's in pompen als het over enkele jaren meer mainstream is.

Mijn configuratie (Windows 7):
Intel Core i7 met TRUE black
3x2GB Corsair Dominator PC3-16000
Asus P6T Deluxe V2
2x ATi HD5770 Hawk
3x Samsung F1 1TB

Nu heb ik de Intel X25-V al in bestelling staan. Maar kwam toch aan het twijfelen. Met name door de lage schrijf-snelheid wat de SSD heeft. Nu zat ik ook te kijken naar een OCZ 30GB ssd. Ook al twijfel ik of 30GB genoeg is voor een OS en de meest veeleisende games. Wat is trouwens het verschil tussen de Vertex/Agility/Vertex Turbo/Solid2 bij OCZ?

Nu zijn er enkele situaties mogelijk:

- PC met Intel X25-V 40GB
- PC met 2x OCZ 30GB in Raid

Wat is de beste oplossing voor mijn PC? Omdat mij 30GB naar het idee net te weinig is, wil ik eventueel twee SSD's in Raid overwegen. Nu vertelde mij echter eentje dat twee SSD's in Raid nutteloos is omdat mijn Raid-controller, de ICH10R op mijn P6T Deluxe v2, dit niet aan zou kunnen. In dat geval was het beter om de Intel X25-V 40GB te kopen omdat de 30GB van de enkele OCZ SSD te weinig was. Wordt Raid bij SSD's trouwens goed ondersteund? Werkt het stabiel en is het makkelijk te configureren?

Intel zou vaak als beste uit de bus komen. Maar misschien hebben jullie juist andere ervaringen. Iets wat ik sowieso graag wil gaan gebruiken is TRIM, Hwi raadt het al af een SSD te kopen zonder TRIM... Ook vraag ik me af of MLC met zijn 10k aan writes lang genoeg mee gaan. Heb natuurlijk het liefst SLC chips in mijn SSD ivm 100k aan writes, maar hoeveel writes maakt een OS uberhaupt? SLC zal natuurlijk ook wel iets meer aan de prijs zijn en zolang ik met MLC meer dan voldoende heb, heeft het geen zin extra te investeren in SLC chips...

Zijn er nog betere/andere alternatieven naast de X25-V aan de kant van Intel, OCZ of juist een andere fabrikant. Minimale eis is dat hij TRIM heeft, gewoon erg snel is en een kleine capaciteit. Heb liever 2x30GB ivm snelheid in raid dan 1 enkele 64GB SSD.

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

Het enige wat ik je kan meegeven is dat Games bijna geen write acties doen. Dus het gaat puur om leessnelheid.

Windows, idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

twiFight schreef op maandag 08 maart 2010 @ 15:50:
Deze reactie slaat gewoon helemaal nergens op. Het is gewoon een weloverwogen besluit om games op de SSD te zetten voor de snelheid en newsdownloads op een normale hdd. Als je het vreemd vindt dat over dat soort zaken nagedacht wordt, dan zegt die smiley ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 22:14
Ik zit met een vaag probleempje !
Hoop dat ik die hier mag posten.

Ik had twee ssd schijven in mijn pc zitten in Raid 0
Nu heb ik geupgrade naar nieuwe SSD Intel 80 GIG Postville
De oude waren twee OCZ schijven van 60 gig per stuk. totaal dus 120 gig !

Als ik nu éen van beide schijven erin stop, dan krijg ik bij één van de schijven onderstaan scherm te zien.
De ander SSD is wel gewoon benaderbaar maar hier kan ik niks meer mee ? :/
Formatteren in windows xp werkt ook niet, het lijkt wel of er iets achterblijft op de schijf.

Iemand enig idee hoe deze schijf in windows 7 weer zichtbaar te krijgen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268069836-350.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:06
ErA schreef op maandag 08 maart 2010 @ 16:16:
De reden waarom ik het vroeg is vanwege die zogenaamde 10.000 write verhalen.
Mhua, zou een probleem kunnen zijn, als je een echte newsleecher bent In de documentatie staat dat je zonder problemen 20GB per dag kan schrijven, voor 5 jaar lang. Als je die 10.000 writes gaat uitrekenen kom je op een nog hoger getal. Daarbij komt nog dat we niet echt weten of die max aantal writes nog wel geldig is. Je ziet hier en daar al SSDs met MLC chips die 100.000 claimen te halen. Lijkt me wel wat zonde van de ruimte: moet goed via je hdd(s) werken en dan heb je wat meer over voor je games ;)

Maar.. Is het je stiekem niet om WoW te doen? Kan je vertellen dat dat geweldig draait op een Intel Postville (al speel ik het zelf gelukkig niet meer :z).
Diego27 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:39:
Als ik nu éen van beide schijven erin stop, dan krijg ik bij één van de schijven onderstaan scherm te zien.
De ander SSD is wel gewoon benaderbaar maar hier kan ik niks meer mee ? :/
Hmm, je wil dus één van je ocz schijven los gaan gebruiken? Staat ie wel als non-raid-member? Of nog steeds als onderdeel van een raid?

[ Voor 20% gewijzigd door _H_G_ op 08-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als ik dít zo zie Klik eens met recht op "Schijf 1 Onbekend 119,4GB Niet geïnitialiseerd"

.. en kies dan voor "Schijf initialiseren" en vervolgens voor "Formateren" ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.vistainfo.nl/images/stories/workshops/hardeschijfindelen_02.jpg

Dit is overigens niet-SSD specifiek hoor :/

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-03-2010 20:54 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ik heb mijn oude systeem van de éné op de ander dag verkocht en de schijven er dus zo uitgetrokken.
Ik denk dat dus op de schijf nog ergens staat dat het aan een raid configuratie is toegewezen !
Ik heb alleen geen idee hoe ik alle data van de schijfjes kan verwijderen.
Aangezien éen schijf van 60 gig nu de grote van de 2 schijven samen 120 gig laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Als ik de schijf initialiseer krijg ik de volgende melding (heb het nu trouwens weer bij beide schijven)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268071011-160.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 07:06
Ja zal denk ik toch even in de raid setup moeten kijken (eventueel raid verwijderen en opnieuw opbouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Crusader schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:27:
[...]

Deze reactie slaat gewoon helemaal nergens op. Het is gewoon een weloverwogen besluit om games op de SSD te zetten voor de snelheid en newsdownloads op een normale hdd. Als je het vreemd vindt dat over dat soort zaken nagedacht wordt, dan zegt die smiley ook alles.
Als je het over de snelheid hebt wel ja, maar zoals je weet (je reageerde er nota bene zelf op) ging het eerst over het aantal writes die gedaan werden. Ik vind de discussie raar, aangezien niemand zich ooit zorgen heeft gemaakt over het aantal writes op een conventionele HDD, en er vooralsnog geen aanwijzingen zijn uit de praktijk dat SSDs minder lang mee gaan. Het enige waar iedereen hier over valt is het aantal write acties die de fabrikant garandeert. En het is logisch dat ze die garantie met een nieuwe techniek laag houden. Of een consument, zelfs een zwaar downloadende, ooit in de buurt komt van die limieten dat betwijfel ik (ook al zal ik nu wel een reactie krijgen over Joopie die 50 GB per dag download en bla bla bla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Het probleem is dat ik de pc al heb geinstalleerd met twee nieuwe schijven en die andere wil ik dus gaan gebruiken in een laptop ofzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ik heb alle harde schijven verwijderd en deze twee aangesloten en dan worden geen van beide schijven gevonden !
Lijkt wel of ze in één of andere semi-onzichtbare modus hangen !
Is er een tooltje voor OCZ SSD schijven waarmee je ze kan terugzetten naar fabrieksinstellingen dat je in windows kan draaien en niet op diskette want die zitten niet meer in mijn pc ! LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Diego27 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 20:59:
Als ik de schijf initialiseer krijg ik de volgende melding (heb het nu trouwens weer bij beide schijven)

[afbeelding]
Ik heb ook zulk soort problemen gehad (na een update naar de nieuwe fw), bleek dat het MBR niet helemaal meer lekker was en dat 1 schijf 120 Gb aanwees.

Via USB kun je ook flashen.

[ Voor 3% gewijzigd door Noodels op 08-03-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
En hoe doe ik dat dan en met welke tool ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
Him_ schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:18:
[...]

Heb deze week een OCZ Vertex LE besteld (gisteren binnen gekomen), zal wat benchmarks posten als ik ssd ingebouwd heb.
En, en, en.........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Dit zijn mijn testjes van allereerst:

één Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",
en rechts een 500 Western digital green

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268074455-980.jpg

En daaronder 2 Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5", in Radio 0

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268074495-240.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

diego27@ dat zijn pas lekkere snelheden in raid0. ik ben jarloers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ja ik ben er zeker ook wel tevreden over, maar zit nog steeds met die twee schijven waarvan ik er nu één aan de praat heb gekregen !
De andere wordt niet eens gezien in windows als ik die wil installeren.
Snap er even niks van, morgen maar ff verder kijken of iemand hier een goed idee heeft en anders even zelf verder klooien !
Het vreemde is dat als ik hem in een extrene drive bay doe en aansluit op een oude laptop (xp)
dan ziet hij hem wel, maar in windows 7 krijg ik de melding tijdens een installatie dat er geen schijf in zit. :?
De andere van de twee wordt wel gezien...

Even verder gezocht !

Als ik windows 7 dus installeer dan moet hij normaal de schijf weergeven, dat doet hij dus niet, hij zegt dat hij hem niet kan vinden waarna je kan zoeken voor drivers etc... als ik dat dan doe zie ik de schijf wel.
Maar windows zelf dus niet, terwijl hij de andere van de 2 ssd's die in raid stonden wel ziet.
Iemand nog een idee ? :/

[ Voor 51% gewijzigd door Diego27 op 08-03-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kijk eens of je checkdisk er op los kunt laten. Even spelen met de opties. Kijken of die wat repareert.

Wat je trouwens ook kunt proberen, 1 pc met 1 SSD erin en dan met een bootable cd-rom met fixmbr erop de partitietabel laten fixen ... maar of hij je SSD herkent :?

Misschien is het toch gemakkelijker ze weer aan de RAID-controller te hangen.

.. enne .. open er anders even een eigen topic voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-03-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ideeën genoeg.
- U kunt kijken of de harde schijf weergegeven wordt in het biosscherm, apparaatbeheer en schijfbeheer.
- U kunt de ssd formatteren met de laptop met XP.
- Testen of Ubuntu op de ssd geínstalleerd kan worden.
- Proberen om Windows XP op de ssd te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[i] Intel Postville 80GB SATA SSD 2,5" (SSDSA2MH080G2)
De serie met G1 in de modelaanduiding is de eerste generatie SSD's van Intel. In deze serie zit geheugen met 50 nanometerrechnologie. Deze serie heeft geen trimfunctie. En er is geen toolbox voor de eerste generatie.
De serie G2 is gemaakt met 34 nanometergeheugentechnologie. Deze ssd heeft een zilverkleurige buitenkant.
SSDSA2MH080G2 is de code voor de tweede generatie ssd's van Intel zonder de verkoopcode achter het modelnummer: O1, C1 en R5. R betekent hier Retail. Bij deze ssd zit een bracket in het doosje.
Zijn er zaken die echt getuned dienen te worden wanneer je kiest voor een SSD. Of is de out of box performance prima (volgens de TS is dit dus prima te doen)

Windows 7 past in sommige gevallen automatisch een aantal instellingen aan de ssd aan. In de topicstart staat de informatie ten tijde van eind vorig jaar. Voor informatie over de instellingen geeft de topicstart prima informatie.
De opmerking over het maken van partities is waarschijnlijk een misverstand. Een ssd kan beter niet gedefragmenteerd worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2010 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar de motivatie achter deze keus. Het lijkt erop alsof er een G2C1 gekocht is met een los bracket voor inbouw van de ssd met een formaat van 2,5 inch in een schijfplaats van 3,5 inch. Het is de vraag of de ssd in een willekeurig bracket van een ander merk past. Bij de bracket die Intel bij de G2O1-versie levert is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs74
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08 22:43

...Ow ik vergeet 1 ding:
Ik heb begrepen dat je een SSD beter niet kan partitioneren....
Hier zat ik net aan te denken. Wat als je je SSD wel partitioneerd? En dan een aantal jaar je OS op een partitie, hier dus bijna geen "slijtage". Op je andere partitie wel. En dan na een paar jaar installeer je je OS op de andere partitie. Ik weet dat het aantal writes veel kan zijn, dus het zal wel beetje onzinning zijn...

En dat onderpartitioneren: volgens Femme blijft dit aan te bevelen?!

Dan nog even concreet: iemand al resultaten / ervaringen met de Kingston SSDNow V Series (versie 2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:12:
[...]

Ik ben benieuwd naar de motivatie achter deze keus. Het lijkt erop alsof er een G2C1 gekocht is met een los bracket voor inbouw van de ssd met een formaat van 2,5 inch in een schijfplaats van 3,5 inch. Het is de vraag of de ssd in een willekeurig bracket van een ander merk past. Bij de bracket die Intel bij de G2O1-versie levert is dit geen probleem.
Waarom niet? De plaatsen waar schroefgaten zitten op schijven staan al jaren vast en ook de schroefgaten voor 3,5" drivebays staan al tijden vast. Ik heb de SSD met mijn Cooler Master case brackets ingebouwd, ook al zaten er ook Intel brackets bij (had geen keus bij bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:51:
[...]

Ideeën genoeg.
- U kunt kijken of de harde schijf weergegeven wordt in het biosscherm, apparaatbeheer en schijfbeheer.
- U kunt de ssd formatteren met de laptop met XP.
- Testen of Ubuntu op de ssd geínstalleerd kan worden.
- Proberen om Windows XP op de ssd te installeren.
"

- Harde schijf is herkenbaar in de bios
- Ik kan data zetten op de schijf als hij extern is in xp en formatteren
- Ubuntu (linux) heb ik niet maar zou ik kunnen proberen
- Windows xp kan ik proberen maar ik wil hem gewoon kunnen zien in mijn windows 7 configuratie zodat ik vier schijven in raid kan hangen. Deze twee zijn wel iets trager maar ben gewoon benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Ik heb nog steeds de Kingston SSD-now 40GB versie. Bevalt nog altijd prima. :)

Stel ik zou iets meer ruimte in de toekomst willen, en zou een vergelijkbaar exemplaar kopen (als die er dan nog zijn), zou ik dan zonder problemen de Ghost-backup die ik van de gehele ssd (in dit geval de gehele C-partitie) kunnen terugzetten op een raid0 array van dan 2 ssd's?

De Kingston SSDnow 40GB is helaas nergens meer (officieel) te koop, aldus de pricewatch.. :'(

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 09-03-2010 03:16 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb gister eens gemeten voor in m'n laptop (Dell XPS M1530).

Zit nu een 320GB 5400tpm schijf in, en kan niet anders dan er op vooruit gaan (behalve dan qua ruimte).
Ruimte is op zich geen probleem, zet de huidige interne HD gewoon in een exteren enclosure.

Wat ik me afvraag, als je dit topic doorleest en andere reviews/test waarom zou je in de range van 100-200 euro nog voor iets anders kiezen dan de Intel ? Als je een OCZ of Kingston neem heb je voor 3 tienen meer 80GB en betere lees prestaties,
Mijn vraag dus, wat zijn nu de redenen van andere om in die prijsklasse niet voor een Intel te kiezen ?
(eigenlijk heb ik m'n keuze al gemaakt, maar goed beter te veel weten dat te weinig met dit soort zaken)

[edit]
overigens 40gb wordt me iets te krap, ik draai Windows 7 en daarbij VisualStudio, Delphi en nog wat web gerelateerd spul.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Thijs74 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:14:
[...]

Dan nog even concreet: iemand al resultaten / ervaringen met de Kingston SSDNow V Series (versie 2)?
Ik heb er gisteren 1 besteld voor m'n MBP, en ik hoop em deze week binnen te krijgen, dan zal ik wat resultaten posten.

Ik heb specifiek voor de Kingston SSDNow V 2nd gen gekozen omdat deze ook zonder TRIM weinig last van degradatie heeft. En OS X heeft voor zover bekend nog geen TRIM ondersteuning.

De lage IOPS neem ik dan maar voor lief, ik denk niet dat ik daar erg veel last van krijg. Ten opzicht van de 160GB 5400rpm HDD die er nu in zit zal het sowieso 10x beter zijn, en dat voor een mooie prijs IMHO.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoopmans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik heb net de laatste test bij 'de buren' van hardware.info gelezen over SSD's en ben behoorlijk confused...

http://www.hardware.info/...jkingstest_7_nieuwe_SSDs/

Op basis van de laatste test in computertotaal heb ik een pc samengesteld tbv video en foto-editing met een SSD: de Kingston SSDNow V+ Gen2 128GB (SNVP325-S2B/128GB). SSD is voor OS en te processen RAW bestanden.

Hardware.info veegt er nu echter de vloer mee aan: "De prestaties van de TRIM-ondersteunende Kingston SSDNow V+ Gen. 2 vallen zeker in de real-world PCMark Vantage benchmarks erg tegen; aankoop van deze SSD moeten we simpelweg afraden".

Wat te doen? Kingston inruilen voor de Intel X25-M Postville 160GB of valt het in real-life allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA

ErA

Verwijderd schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:12:
[...]

De winkel in kwestie waar ik het haalde (www.cdromland.nl) had niet de retail versie. Echter hebben ze mij een hele mooie set brackets erbij geleverd.

Een beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://87.106.126.60/catalog/images/startech_hdd_brackets_res.jpg

Alleen die van mij zien er toch wel iets strakker uit.

Verder dan dat ben ik erg te spreken over mijn aankoopt. Ben op me werk dus heb me benchmark niet bij de hand, maar 250/80 wordt goed gehaald. Windows 7 boot in 9 seconden dus dat is wel nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik denk dat het nog steeds een snel ding is voor het geld. Ten opzichte van harde schijven is het sowieso beter. Ik zou hem eerst een gebruiken en kijken hoe dat gaat.
Voor 275 euro heb je 128gb, terwijl bij andere schijven in die test je 300 betaald voor de helft. Logisch dat die sneller zijn.
skoopmans schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:03:
Ik heb net de laatste test bij 'de buren' van hardware.info gelezen over SSD's en ben behoorlijk confused...

http://www.hardware.info/...jkingstest_7_nieuwe_SSDs/

Op basis van de laatste test in computertotaal heb ik een pc samengesteld tbv video en foto-editing met een SSD: de Kingston SSDNow V+ Gen2 128GB (SNVP325-S2B/128GB). SSD is voor OS en te processen RAW bestanden.

Hardware.info veegt er nu echter de vloer mee aan: "De prestaties van de TRIM-ondersteunende Kingston SSDNow V+ Gen. 2 vallen zeker in de real-world PCMark Vantage benchmarks erg tegen; aankoop van deze SSD moeten we simpelweg afraden".

Wat te doen? Kingston inruilen voor de Intel X25-M Postville 160GB of valt het in real-life allemaal wel mee?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 09-03-2010 11:48 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoopmans
  • Laatst online: 11-09 11:23
[b][Voor 275 euro heb je 128gb, terwijl bij andere schijven in die test je 300 betaald voor de helft. Logisch dat die sneller zijn.[...]
Op zich valt het mee: Kingston 128Gb - 275 euro / Intel 160Gb - 365 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:33
Hoe kan ik zien welke firmware op mijn Kingston SSD staat ? En hoe zie ik of er een nieuwere beschikbaar is ?
Op de site van Kingston kan ik hier niks over terugvinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Mijn OCZ Solid 2 is als het goed is vanochtend op de post gegaan. Indilinx Barefoot based, met 34nm Intel flash geheugen eraan gekoppeld.

Dan heb je 120GB voor 235 euro ongeveer. Hoewel er niet erg veel duidelijkheid bestaat over de daadwerkelijke snelheden zijn de benchmarks die ik tot nog toe gezien heb erg goed, soms zelfs beter dan de Vertex 120GB.

Ben erg benieuwd hoe hij hier gaat draaien, zal ook wat benchmarkjes posten als hij binnen is, maar het lijkt een hele mooie prijs te zijn voor de SSD, naar mijn idee ook met een betere prijs/prestatie verhouding dan de Postville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ik hoop binnenkort ook lid te zijn van de SSD familie :D

Alleen wil de Kingston ssd v+ V2 128GB niet meewerken in mijn eigen systeem :(

Heb hem net getest op een syteem van het werk en daar gaat het clonen van de os schijf zonder problemen.
Thuis geeft hij tijdens het clonen na een paar minuten write errors zowel via usb als Sata.
En als ik een verse install van windows probeer erop te zetten dan gaat het meestal fout door dat hij een bestand niet kan vinden tijdens het uitpakken, met hetzelde medium installeerd hij prima op de reeds aanwezig schijven.

Heb al geprobeerd om de schijf via een andere sata poort aan te sluiten, maar helaas met het zelfde resultaat.

Heb de volgende akties in de planning staan:
  • Bios van het moederbord updaten, loop denk een aantal versies achter.
  • 2uur orthos er oplos laten om te checken of het systeem nog wel stabiel is. Tijdens gamen is het systeem stabiel, maar wie weet.
  • SSD aansluiten op de extra sata controller van jmicron ipv de ICH10R
Aangezien het clonen via de meegeleverde software via een aparte boot-cd gaat, lijkt het me dat de oorzaak niet ligt in de drivers die ik voor windows 7 gebruik.
Het systeem werkt op dit moment met 4 samsung hardeschijven:
2x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB (1 mirror set(220GB) met OS en 1 stripe set)
2x Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI (1 stripe set)
Voor verder specs gallery: brid

Iemand nog suggesties over hoe ik de SSD goed werkend kan krijgen?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
@brid; Ik neem aan dat de controller in IDE modus staat? Verder zou ik zeggen; probeer eens niet te clonen maar gewoon op de 'oude' manier te installeren. Dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten. Daarnaast is dat met Windows 7 sowieso aan te raden aangezien deze dan automatisch instellingen voor een SSD optimaliseert.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
En ik zou zeker alles even terugklokken qua snelheid naar default, voor de zekerheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Zelf ben ik nu ook aan het overwegen om mijn eerste SSD aan te schaffen, ik zit echter met een paar vragen die ik niet in de startpost kan vinden en ik heb geprobeerd zo veel mogelijk posts te lezen.

1. Hoe kies ik mijn SSD?

Gezien de prijs lijkt het voor mijn gebruik het handigst om op mijn SSD het volgende te zetten:
- OS
- Office
- Game (alleen MW2 2gig)

Als dat technisch mogelijk is zou ik mijn conventionele HD als slave (mag je dat nog zo noemen) ernaast willen draaien, aparte partitie maken en daar mijn download meuk op gooien.

Office documenten worden opgeslagen op de centrale server hier.

+- 64gb is voldoende.

2. Hoe kies ik mijn SSD?

Maar nu technisch. Waar moet ik op letten? Kan ik in mijn desktop zo een willekeurig 2,5" met een bijgekochte 3.5" behuizing kopen, of moet ik uitzoeken welke aansluitingen ik nu heb en daar de juiste SSD bij kiezen.

Volgens mij heb ik (Dell optiplex 740) een ATA HD, maar kan er volstrekt naast zitten. Ga hard op zoek naar de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

Banjy schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:38:
@brid; Ik neem aan dat de controller in IDE modus staat? Verder zou ik zeggen; probeer eens niet te clonen maar gewoon op de 'oude' manier te installeren. Dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten. Daarnaast is dat met Windows 7 sowieso aan te raden aangezien deze dan automatisch instellingen voor een SSD optimaliseert.
Controller draait in ACHI mode tijdens het clonen. Tijdens installeren wat ik al had geprobeerd draait hij in raid mode aangezien ik natuurlijk wel bij de overige raid sets moet kunnen.
Met IDE mode zag hij de ssd dacht ik niet.

Hmmm net hier het werk systeem gecheckt, deze staat in ide mode....

Speeds zijn op dit moment trouwens stock, de overclock was leuk, maar standaard was hij al snel genoeg

[ Voor 11% gewijzigd door brid op 09-03-2010 14:07 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Ik zit met een dillema !

Ik heb 2 Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",9.5mm,MLC,Ret.
Nu had ik dus een probleem met windows 7 installeren op één van mijn oude vertex ocz ssd's maar nu heb ik een raid 0 installatie gemaakt van de twee nieuwe plus de twee oude en die installatie loopt perfect door en draai er nu op !

Alleen is de performance niet echt veel sneller zie de onderste screen.
Het is op zich wel logisch want de lees en schrijf snelheid van de oude is lager dus de laagste snelheden houdt hij waarschijnlijk aan, of ligt het aan de raid 0 versie of kan ik beter een ander raid versie gebruiken 1, 5 etc ??

Dit zijn trouwens de oude
http://www.hardware.info/..._SSD_voor_lagere_segment/

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/09/1268149212-350.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Diego27 op 09-03-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

daanNL schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 12:35:
Hoe kan ik zien welke firmware op mijn Kingston SSD staat ? En hoe zie ik of er een nieuwere beschikbaar is ?
Op de site van Kingston kan ik hier niks over terugvinden.....
Kijk op de sticker op de verpakking. Kijk op de sticker op de schijf zelf.
Kijk via crystaldiskinfo naar de firmware versie.

En welke kingston heb je het eigenlijk over? Ze hebben 20+ modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid

brid

brid schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:00:
[...]

Controller draait in ACHI mode tijdens het clonen. Tijdens installeren wat ik al had geprobeerd draait hij in raid mode aangezien ik natuurlijk wel bij de overige raid sets moet kunnen.
Met IDE mode zag hij de ssd dacht ik niet.

Hmmm net hier het werk systeem gecheckt, deze staat in ide mode....

Speeds zijn op dit moment trouwens stock, de overclock was leuk, maar standaard was hij al snel genoeg
Hij word hier nog gekker.
Bios bleek de meest recente die ik kon flashen, msi heeft wel een 8 serie van de bios, maar die zijn niet te flashen.....
In ide mode ging het clonen ook weer fout.
Had hier toevallig nog de oude HD van m'n mediaplayer liggen. Staat vol met films en deze was dus wel succes vol te clonen 8)7

Lijkt er dus dat de bron schijf voor problemen zorgt.....straks een proberen om de bron schijf te clonen naar de oude Mediaplayer Schijf en dan deze weer naar de SSD.
-dit wilde zowat, maar op 80% was het weer einde verhaal. Nog een poging gedaan W7 clean te installen, maar een no go. Ben het nu zat, mijn huidige systeem en deze SSD gaat hem niet worden. Lange leven de wet koop op afstand, met €284,- is hij toch te duur als hobby project.

Om toch ook wat positiefs te melden, resultaat met de werk pc was fantastisch.
Van 3 minuten naar 1 minuut 8)

[ Voor 10% gewijzigd door brid op 09-03-2010 21:15 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Heb een SSDSA2M040G2 (GC) gekocht via V&A, even backup erop teruggezet van m'n C: schijf, en hij snort nu vrolijk in m'n laptop (ThinkPad T61).

HD Tune benchmark laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V2Iy5zGVoMJdK0gaNjb4AfO7/thumb.jpg
Volgens mij moet dat nog wel beter kunnen?

En wat moet ik in Windows 7 doen om hem optimaal gebruik te laten maken van de SSD? Moet ik nog bepaalde dingen aan of uit zetten? Hoe zit het met TRIM? Daar schijnt hij ook sneller van te worden?

En moet ik de firmware nog upgraden? Er staat nu 2CV1 op

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Stomme vraag misschien, maar heb je al verschillende SATA connectors geprobeerd? Je moet vermijden om zo'n gare controller te gebruiken die ze meestal als extra op een moederbord prikken. Die dingen geven meestal meer ergernis dan dat het ergens goed voor is.

In jouw geval opletten dat je poorten 1 t/m 6 probeert. Ja, of misschien juist een poort van een andere controller.

[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-03-2010 13:24 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cai schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 13:52:
1. Hoe kies ik mijn SSD?

2. Hoe kies ik mijn SSD?

Volgens mij heb ik (Dell optiplex 740) een ATA HD, maar kan er volstrekt naast zitten. Ga hard op zoek naar de factuur.
Hoe kiest U een ssd? U kiest de ssd van Intel met 80 GB van de tweede generatie in de R5 verpakking.
Volgens de site van Dell heeft de Optiplex 740 een harde schijf met een sata II-aansluiting. Bijna alle ssd's hebben twee sata II-aansluitingen.

Deze ssd heeft een paar voordelen ten opzichte van de essesdees van andere merken. De ssd kent in verhouding tot andere merken een verhoudingsgewijs redelijke balans tussen prijs, prestaties en opslagkrapte. In het doosje zit een inbouwbracket voor 2,5 inch naar een 3,5 inch-bay verpakt. Bij een voorkeur voor hogere schrijfsnelheden kan gekeken worden naar andere ssd's.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brid schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 14:00:
[...]

Misschien is dit allemaal een beetje te ingewikkeld voor een installatie van Windows 7.
Het lijkt interessant om te kijken wat er gebeurt als brid de harde schijven uit raid wil halen en als brid wil proberen of de installatie op de ssd wel lukt als de ssd als single schijf en als enige schijf in het systeem is aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diego27 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:56:
Dit zijn mijn testjes van allereerst:

één Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5",
en rechts een 500 Western digital green

[afbeelding]

En daaronder 2 Intel X25-M Postville SSD 80GB,2.5", in Radio 0

[afbeelding]
Voor Diego27:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/08/1268074495-240.jpg
Bij de snelheid van 480,3 MB/s in raid is een degradatie van 50% nodig voordat een ssd in single mode met trim sneller is. Een gebruik gedurende 6 maanden toont misschien aan hoe groot de vermindering van de snelheid is. De snelheid van een ssd kan rap afnemen, maar een snelheidsvermindering van 50% is wel heel veel. Het nadeel, dat trim niet werkt bij een raidconfiguratie, wordt in zekere mate opgeheven door de verdubbeling van de snelheden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap niet dat Intel niet met een Notebook upgrade pakket komt, net als kingston.
In een keer gewoon bestellen, een SSD met externe eclosure voor de oude HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:53:
Snap niet dat Intel niet met een Notebook upgrade pakket komt, net als kingston.
Een externe behuizing voor een harde schijf voor een notebook is los verkrijgbaar. Ik vermoed dat Intel de prijs voor een pakket te hoog vindt worden.
Shadow_Dragon schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 00:52:
[...]
Ikzelf draai een Ubuntu, en tot nu toe heb ik altijd de discussie van drivers geskipt omdat deze meestal deel zijn van de kernel (<-- klopt dit, ben hier helemaal niet mee mee)
Ik denk er het volgende over. Als de kernel gezien wordt als de kern van het besturingsprogramma maken drivers en stuurprogramma's per definitie geen deel uit van de kernel. Het kenmerk van een driver is juist dat een driver een programmaatje is dat bij het besturingsprogramma op de harde schijf gevoegd wordt. Toevoeging van een stuurprogramma en verwijdering van een driver maken op de manier zoals ik kernels bekijk geen verschil uit voor de werking van de kernel. Dit geldt ook voor de kernel en de drivers die op een ssd staan en andere programma's beinvloeden.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:53:
Bestel dan gewoon een kingston?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aval0ne schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:15:
[...]

Bestel dan gewoon een kingston?
Toch niet in de zin van een pakket van Kingston bestellen voor de gratis exclosure en een ssd van Intel in de laptop stoppen?
twiFight schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 01:24:
[...]

Even ter illustratie, mijn niet ondergepartitioneerde SSD:

Intel X25-V 40GB, AHCI, Win7 (TRIM), laatste firmware, nieuw uit doos
Mijnheer twiFight, met alles wat U doet haalt U de prestaties naar beneden. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 09:52:
Wat ik me afvraag, als je dit topic doorleest en andere reviews/test waarom zou je in de range van 100-200 euro nog voor iets anders kiezen dan de Intel ?
Mijn vraag dus, wat zijn nu de redenen van andere om in die prijsklasse niet voor een Intel te kiezen ?
Verschillende redenen om voor een ssd van een ander merk dan Intel te kiezen en die onder andere in dit forum genoemd worden zijn dat iemand geen Intel in zijn AMDcomputerkast wil, afkeer van het merk Intel, behoefte aan hogere schrijfsnelheden voor fotobewerking en videobewerking, zin om een ssd van een ander merk te testen en te gebruiken, andere resultaten in reviews, prijsverschillen, onbekendheid met de voordelen van een ssd van Intel en hogere snelheden in benchmarks.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:50:
[...]

Voor Diego27:

[afbeelding]
Bij de snelheid van 480,3 MB/s in raid is een degradatie van 50% nodig voordat een ssd in single mode met trim sneller is. Een gebruik gedurende 6 maanden toont misschien aan hoe groot de vermindering van de snelheid is. De snelheid van een ssd kan rap afnemen, maar een snelheidsvermindering van 50% is wel heel veel. Het nadeel, dat trim niet werkt bij een raidconfiguratie, wordt in zekere mate opgeheven door de verdubbeling van de snelheden.
En wat als dan de 4k writes ook 50% degradatie hebben? Die zien er al niet beter uit als een single ssd, er zijn zelfs single ssd's die hogere scores neerzetten hier. En laat nu juist die kleinere read en writes veel belangrijker zijn als de sequentiele snelheden voor een OS ssd. Al zijn de read snelheden veel belangrijker als de write snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Laatst online: 05-09 22:23

Therapy777

Metal!

Hoi tweakers!

Ik hoop dat ik hier terecht kan voor mijn vraag.

Ik heb recentelijk een nieuwe PC gebouwd (zie mijn onderin de post voor mijn volledige specs) met een Intel X/25 SSD van 80 GB. Hierop windows 7 gezet en dat werkt allemaal prima. Windows herkent de SSD en de 500gb HDD van samsung.

Echter, ik wil graag de TRIM firmware update doen op mijn SSD. Ik heb de ISO gedownload, naar een CD gebrand en de PC opnieuw opgestart. Progje start op, maar als hij dan gaat zoeken naar Intel SSD's in mijn systeem zegt het progje dat hij niks kan vinden.

Ook als ik mijn PC opstart zie ik in het scherm 'detecting drives' ... 'none found'. Vervolgens roept hij 'scanning for drives' en geeft hij zowel mijn SSD als mijn HDD (samsung spinpojnt F3 500gb) aan.

Ook in het bios kan ik geen schijven vinden. Alhans... deels... ik kan wel de boot priority instellen en daar staan wel de beide schijven weer in.

Mocht het nuttige info zijn: ik heb de volgende instellingen in het bios (pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4)
OnChip SATA Type: AHCI
Onboard eSATA mode: AHCI
Onboard SATA3 mode: AHCI
Hier kon ik kiezen voor IDE of AHCI. Weet niet precies wat het verschil is maar mij werd verteld dat AHCI beter was.

Ik snap er niet zo veel van :s heeft iemand een idee hoe ik mijn SSD wel kan updaten?
Ik durf nou ook niks meer op mijn SSD te zetten of te uninstallen, omdat ik lees dat dit teveel doen zonder TRIM functie de schijfsnelheid behoorlijk naar beneden kan halen...

[ Voor 10% gewijzigd door Therapy777 op 10-03-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je moet even AHCI uitzetten in de BIOS en vervolgens booten met de CD erin. Dan zal hij de schijf wel meteen zien.
Tenminste bij mij werkte dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
ahci is wel iets beter maar als het op ide zetten je probleem oplost zou ik het niet laten, de prestatieverschillen ide/ahci zijn minimaal.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Thanks, maar kan ik dat zonder problemen doen dan? Of moet ik dan ook naar het registry? En als ik het daarna weer wil terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Voor alle duidelijkheid:
  1. uitgaand van een draaiende Windows.
  2. steek update CD erin
  3. *reboot*
  4. in Bios de controller waar de SSD opzit in IDE (ipv AHCI) zetten
  5. booten van CD => update zou moeten lukken
  6. update CD eruit
  7. *reboot*
  8. in Bios de controller waar de SSD opzit terug naar AHCI zetten (anders boot Windows wsl niet meer)
  9. ???
  10. Profit!
Het is dus alleen op het moment dat je de CD aan het draaien bent dat je even in IDE mode moet zitten. Windows krijgt, als het goed is, altijd je AHCI voor de kiezen, en dan moet je dus niet in het registry zijn.

Dit circus zal je dus wel bij elke firmware update moeten doen (hopelijk zijn dat er geen meer, eigenlijk).

[ Voor 42% gewijzigd door DexterBelgium op 10-03-2010 17:48 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Oh, ik heb mijn SSD gewoon in AHCI mode geflasht en geen problemen gehad? ;)

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777

Therapy777

Metal!

Zal het vanavond eens proberen. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Laatst online: 03-12-2021
Blisterin_Bull schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:50:
Oh, ik heb mijn SSD gewoon in AHCI mode geflasht en geen problemen gehad? ;)
Tja.... jij hebt een Intel mobo, en hij een AMD :o of had je daar overheen gelezen ;)
Pagina: 1 ... 25 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD