Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:12:
[...]

Maar via de jmicron controller werkt trim ook weer niet toch, ik dacht alleen via de intel controller...
Oh dat zou best kunnen, maar ik moet de SSD eerst op een andere controler aansluiten voor het omzetten van RAID naar AHCI. Als ik dat doe zonder dat eerst de juiste drivers zijn geïnstalleerd..... crashed W7 tijdens het booten. Als hier een handiger aanpak voor is dan hoor ik het graag.

De SDD komt dus uiteindelijk aan de Intel controller te hangen in AHCI mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
had dat maar gezegd dan! ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
maratropa schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:12:
Maar via de jmicron controller werkt trim ook weer niet toch, ik dacht alleen via de intel controller...
Oh ja. Zal het dan gewoon toeval geweest zijn? Dat het weer sneller ging, niet door het gebruik van de ahci driver, maar door het idlen (zodat die aggresieve gc z'n werk doet).

Had het niet in de gaten om welke kingston het ging :+
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:38:
Als ik dat doe zonder dat eerst de juiste drivers zijn geïnstalleerd..... crashed W7 tijdens het booten. Als hier een handiger aanpak voor is dan hoor ik het graag.
Zoek en gij zult vinden (GoT heeft ook leuke zoekfuncties, mocht je dat vergeten zijn).

[ Voor 29% gewijzigd door _H_G_ op 01-03-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 07:46
Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft TRIM. Het volgende, ik heb een AMD 785G bordje gekocht met Intel Postville M G2 80GB. Wat moet ik allemaal doen om TRIM in Win7 werkend te krijgen?

- Alleen AHCI aanzetten in BIOS en verder geen drivers meer installeren in Win7?
- AHCI aanzetten en AHCI drivers gebruiken van AMD?

Moet ik verder de firmware van de Postville nog upgraden of zijn recent aangekochte schijven hiervan al voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:38:
[...]
Oh dat zou best kunnen, maar ik moet de SSD eerst op een andere controler aansluiten voor het omzetten van RAID naar AHCI. Als ik dat doe zonder dat eerst de juiste drivers zijn geïnstalleerd..... crashed W7 tijdens het booten. Als hier een handiger aanpak voor is dan hoor ik het graag.

De SDD komt dus uiteindelijk aan de Intel controller te hangen in AHCI mode.
Ik heb op mijn MSI-P55GD80 bord de Intel SSD aan de intel controller hangen, samen met een stuk of wat schijven in RAID. De SSD zelf is geen onderdeel van de RAID opstelling, maar de controller staat wel op RAID. De trim tool werkt gewoon, dus het maakt niet zoveel uit. Als je helemaal geen RAID gebruikt, is AHCI op zich logischer, dan heb je ook niet de vertraging bij het opstarten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:29:
(....)
Moet ik verder de firmware van de Postville nog upgraden of zijn recent aangekochte schijven hiervan al voorzien?
Q10: How do I check the firmware version on my Intel® SSD?
A10: Users can look at:
- Look at the firmware Label on the Intel® SSD
- Use Intel® SSD Toolbox, click on view drive information and then go to word 23-26
- Right click on My Computer --> Click on Hardware --> Click on Device Manager --> Click on Disk Drives --> Double click on your drive --> Click on the Details tab. Your FW Version is listed in the window on right side.

Bron: Vaak gestelde vragen op de Intelwebsite

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Je moet idd even checken, want mijn kakelverse Postville was nog niet voorzien.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft TRIM. Het volgende, ik heb een AMD 785G bordje gekocht met Intel Postville M G2 80GB. Wat moet ik allemaal doen om TRIM in Win7 werkend te krijgen?

- Alleen AHCI aanzetten in BIOS en verder geen drivers meer installeren in Win7?
- AHCI aanzetten en AHCI drivers gebruiken van AMD?
Ik denk dat het er onder andere van af hangt hoe Windows 7 ge'i'nstalleerd is. Misschien is eerst een verandering in het register nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik ben een echte beginner op het SSD gebied, dus ik vraag julie hulp.
Ik ben opzoek naar een SSD als c-schijf icm. Windows 7 64bit, waar ik op photoshop, game(op andere drive geïnstalleerd) en verders wat programmeerwerk en het gewone pc gebruik(internet office ed.)

Na de ts en pricewatch en reviews in de gaten gehouden te hebben, ben ik erachter gekomen dat ik een intel of ocz wil, dit vooral door de slechte berichten over de controllers van de kingston ssd's

Formaat wil ik minimaal 60 gig maar hoeft niet meer dan 80gig te zijn en maximaal 200euro, kunnen jullie deze beginner wat aanbevelen?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11

Crusader

Arc Nature

naaitsab schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:33:
Ik ben een echte beginner op het SSD gebied, dus ik vraag julie hulp.
Ik ben opzoek naar een SSD als c-schijf icm. Windows 7 64bit, waar ik op photoshop, game(op andere drive geïnstalleerd) en verders wat programmeerwerk en het gewone pc gebruik(internet office ed.)

Na de ts en pricewatch en reviews in de gaten gehouden te hebben, ben ik erachter gekomen dat ik een intel of ocz wil, dit vooral door de slechte berichten over de controllers van de kingston ssd's

Formaat wil ik minimaal 60 gig maar hoeft niet meer dan 80gig te zijn en maximaal 200euro, kunnen jullie deze beginner wat aanbevelen?
Intel Postville 80 GB

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Nou, ik heb weer eens een leuke vraag. Ik heb al een OCZ Vertex 30 GB, en ik kan er voordelig een OCZ Vertex Turbo 30 GB bij aanschaffen. Gaat dat werken in RAID0, en heeft het sowieso zin?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
scorpionv schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:06:
Nou, ik heb weer eens een leuke vraag. Ik heb al een OCZ Vertex 30 GB, en ik kan er voordelig een OCZ Vertex Turbo 30 GB bij aanschaffen. Gaat dat werken in RAID0, en heeft het sowieso zin?
Ik heb hier al best lang en veel gebruikt 2 30GB's draaien in raid 0. Geen TRIM, en zelfs nog de oude firmware dus geen Garbage Collection ook. Dus het setje zal nu wel op z'n "traagst" zijn.

Iig, het is nog steeds lekker snel. Misschien als ik NU ineens naar 2 "verse" zou gaan dat het verschil merkbaar is, maar omdat 30gb toch wat weinig is, ik zou zorgen dat er een goeie firmware op staat (ik moet deze ook gaan updaten binnenkort) en ze idd in raid zetten. Werkt prima, zelfs zonder opruiming :)

Werken gaat het ook wel, de Turbo is iets sneller dus de oude vertex zal het geheel ietsje remmen maar boeie...

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 01-03-2010 21:33 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand hoe je een gebruikte SSD volledig kan resetten zodat hij terug zijn prestaties levert alsof hij nieuw was ? Of kan een gewone format dit regelen ?

Draai een Kingston SSD SNVP325-S2 maar nog met Windows XP en zonder AHCI mogelijkheid dus ik denk dat het nodig zal zijn om dit af en toe te doen zodat hij zijn prestatieniveau blijft aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
welk type dan?
pricewatch: Intel X18-M SSDSA1MH080G1
"verdacht" goedkoop en 1.8" uitvoering
pricewatch: Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB
pricewatch: Intel Postville X25-M Postville SSDSA2MH080G201 80GB
onderste is wat nieuwe verder zie ik geen verschil tussen de twee

[ Voor 4% gewijzigd door naaitsab op 01-03-2010 22:00 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wie zich afvraagt hoe groot groot genoeg is: ik heb een 80Gb Intel met het volgende erop geïnstalleerd:

* Windows 7 Ultimate 64b
* Office 2007
* Photoshop CS4 (incl.bridge)
* losse meuk als dbpoweramp, browser, winamp, etc..

Dit neemt momenteel 22,7Gb in beslag. En waarschijnlijk kun je nog eea aan rommel weghalen. In principe kan dus voor veel mensen ook een 40 of 60Gb voldoende zijn. Het is maar net wat je er allemaal op knalt natuurlijk.

Ik vraag me wel af hoe dat werkt met alle updates van Windows. Ruimt ie nou zelf eea op van downloadfiles oid? Blijft er 'rommel' achter van dat soort acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De G2O1 is 7 millimeter dik.
De G2C1 heeft een extra plastic randje van 2,5 millimeter om de ssd passend te maken voor draagbare computers.
De G2R5 is de G2C1 met een metalen plaatje in de doos om de ssd in te kunnen bouwen in een computer.

Als de ssd in een computer ingebouwd wordt is de R5-versie handig.

G2O1:

Afbeeldingslocatie: https://maxict.nl/images/160/1248248923.jpeg

C1 en R5:

Afbeeldingslocatie: https://maxict.nl/images/160/imhmw4.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het al langs is gekomen hier; maar Corsair heeft eindelijk firmware updates voor de X serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

mphilipp schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:57:
Wie zich afvraagt hoe groot groot genoeg is: ik heb een 80Gb Intel met het volgende erop geïnstalleerd:

* Windows 7 Ultimate 64b
* Office 2007
* Photoshop CS4 (incl.bridge)
* losse meuk als dbpoweramp, browser, winamp, etc..

Dit neemt momenteel 22,7Gb in beslag. En waarschijnlijk kun je nog eea aan rommel weghalen. In principe kan dus voor veel mensen ook een 40 of 60Gb voldoende zijn. Het is maar net wat je er allemaal op knalt natuurlijk.

Ik vraag me wel af hoe dat werkt met alle updates van Windows. Ruimt ie nou zelf eea op van downloadfiles oid? Blijft er 'rommel' achter van dat soort acties?
Als je 8GB aan geheugen hebt, en pagefile en hibernation hebt aanstaan, welke dus totaal 16GB aan HD space nodig hebben, is 40GB heel krap. Als we dan ook nog naar de toekomt kijken is 60GB toch wel het minimum wat je nodig hebt voor Windows 7. Maar gelukkig kan je pagefile en hibernation uitzetten.

Tevens hoe gebruik je de trashcan? Wil je die 20GB groot hebben of geen? Dus kijk goed uit dat je niet te klein gaat. Je schrikt wat een Adobe CS4 suite tegenwoordig aan ruimte nodig heeft.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

tHe_BiNk schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 03:49:
[...]
Als je 8GB aan geheugen hebt, en pagefile en hibernation hebt aanstaan, welke dus totaal 16GB aan HD space nodig hebben, is 40GB heel krap. Als we dan ook nog naar de toekomt kijken is 60GB toch wel het minimum wat je nodig hebt voor Windows 7. Maar gelukkig kan je pagefile en hibernation uitzetten.

Tevens hoe gebruik je de trashcan? Wil je die 20GB groot hebben of geen? Dus kijk goed uit dat je niet te klein gaat. Je schrikt wat een Adobe CS4 suite tegenwoordig aan ruimte nodig heeft.
Ik héb 8Gb RAM en ik heb nu slechts 22Gb in gebruik. Pagefile heb ik wel weer teruggebracht naar 2Gb. Ik denk dat 40Gb wel een beetje krapjes wordt, maar met 60 moet het zeker lukken. En je kunt van alles omleggen naar andere disks (My Documents enzo). Trashcan gooi ik altijd heel vaak leeg (is een tick van me). Photoshop kun je instrueren om zijn scratch elders te plaatsen. Ik weet ook dat er altijd wel zaken naar C gaan, ook al installeer je software op een andere disk. Sommige programma's krassen altijd iets naar C en natuurlijk heb je de MS updates. Maar voor de zuinigerds onder ons is er altijd wel wat te winnen hier of daar. Ik denk dat je aan Windows zelf ook nog wel eea kunt afschaven.

Maar ik geef alleen maar aan hoeveel ruimte er nu in gebruik is. Ik merk dat heel veel zich afvragen wat ze nou precies nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Een bepaalde grootte SSD kopen omdat je 'denkt' dat het allemaal wel zal passen is als een broek kopen in de groei, denk vooruit en denk niet dat je exact weet hoe dingen gaan ontwikkelen. Koop een maatje groter anders ga je spijt krijgen en moet je hem snel weer vervangen.

Luister naar mensen met ervaring en probeer niet te beknibbelen op een paar centen want die ga je later dubbel en dwars toch weer kwijt zijn.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Via MkLink kan je heel veel grote mappen/bestanden naar elders verplaatsen. Ik heb zelf geen enkel probleem om mijn Windows 7 binnen de 20GB te houden. Ik heb mijn SSD's (meerdere in huis) altijd opgedeelt in een OS- en een Data/games partitie. Ik installeer grote programma's op de andere partitie, en bulk data gaan naar een harde schijf.
Ik heb trouwens mijn Raid 0 via een Areca 1220 afgebroken. Dit omdat de irritatie over de pauze bij het opstarten van het initialiseren van de controller meer tijd kost dan het mij opleverde in extra snelheid bij het gebruik.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik lees vaak dat Windows 7 bij installatie op een SSD automatisch instellingen doet ter bevordering van de levensduur en prestaties van de SSD. Zoals o.a. het uitzetten van defragmentatie, indexeren e.d.
Nu zag ik zojuist dat bij mij al die zaken nog aan stonden na een frisse installatie. Is dit normaal ? of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Windows 7 doet dit als hij herkent dat het een SSD is. Ik kan me voorstellen dat dit niet goed gaat als je gelijk AHCI en/of Raiddrivers installeert die tussen de SSD en het OS gaan zitten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:10:
[...]

De G2O1 is 7 millimeter dik.
De G2C1 heeft een extra plastic randje van 2,5 millimeter om de ssd passend te maken voor draagbare computers.
De G2R5 is de G2C1 met een metalen plaatje in de doos om de ssd in te kunnen bouwen in een computer.

Als de ssd in een computer ingebouwd wordt is de R5-versie handig.

G2O1:

[afbeelding]

C1 en R5:

[afbeelding]
Oke bedankt, even sparen voor de R5 of C1,nog een verschil tussen de twee of alleen oem en retail verschil?
Heeft het nog zin om deze drive te onderpartioneren? is een 74.5gig gig drive dan zou ik (74.5*0.85=)63.33gig overhouden of is 15% teveel?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 21:22
naaitsab schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:37:
[...]

Oke bedankt, even sparen voor de R5 of C1,nog een verschil tussen de twee of alleen oem en retail verschil?
Heeft het nog zin om deze drive te onderpartioneren? is een 74.5gig gig drive dan zou ik (74.5*0.85=)63.33gig overhouden of is 15% teveel?
Nergens voor nodig als je trim gebruikt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tijgert schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 08:59:
Luister naar mensen met ervaring en probeer niet te beknibbelen op een paar centen want die ga je later dubbel en dwars toch weer kwijt zijn.
Sorry, maar zoals ik het schets is het redelijk duidelijk. Ik heb een flink aantal 'grote' pakketten geïnstalleerd en Windows Ultimate (dus Home Premium zal nog kleiner zijn) en er is slechts 22Gb in gebruik. Als je dan een 60Gb SSD hebt, is er weinig beknibbelen aan.

En dan nog: het was slechts ter informatie voor mensen die twijfelen. Ik heb geenszins voorgeschreven of proberen voor te schrijven welke maat SSD iemand moet kopen. Ik heb zelf een 80Gb en dat is dus erg ruim. En alles hangt af van wat iemand zelf van plan is erop te zetten. Als je van plan bent om ook wat data op de SSD te zetten oid, moet je natuurlijk je conclusies trekken. Je kunt over dergelijke zaken nu eenmaal geen generieke uitspraken doen. Iedereen gebruikt zijn systeem weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
mphilipp schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:59:
Sorry, maar zoals ik het schets is het redelijk duidelijk. Ik heb een flink aantal 'grote' pakketten geïnstalleerd en Windows Ultimate (dus Home Premium zal nog kleiner zijn) en er is slechts 22Gb in gebruik. Als je dan een 60Gb SSD hebt, is er weinig beknibbelen aan.
Je eigen ervaring is wel kort heh. Zoals je eerder vroeg zal Windows 7 inderdaad nog groeien. Wat dat betreft is er niet veel veranderd met Vista. Je vergeet ook te melden dat je getweaked hebt. Geloof er niks van dat je 22GB gebruikt met die programma's zonder tweaken :)

Ook had je het eerder over 40GB. Het kan wel met tweaken, maar om het aan te raden... Er zijn er genoeg die hier advies vragen zonder de draad te lezen ;) Kopen ze een 40GB en zitten ze maanden later in de shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_H_G_ schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:44:
[...]
Je eigen ervaring is wel kort heh. Zoals je eerder vroeg zal Windows 7 inderdaad nog groeien. Wat dat betreft is er niet veel veranderd met Vista. Je vergeet ook te melden dat je getweaked hebt. Geloof er niks van dat je 22GB gebruikt met die programma's zonder tweaken :)

Ook had je het eerder over 40GB. Het kan wel met tweaken, maar om het aan te raden... Er zijn er genoeg die hier advies vragen zonder de draad te lezen ;) Kopen ze een 40GB en zitten ze maanden later in de shit.
Tsja...ik werk pas 25 jaar met computers, dus zoveel weet ik er nog niet van. En nogmaals: ik gaf geen advies.

En dat jij me niet gelooft zegt iets meer over jouw deskundigheid dan van mijn geloofwaardigheid. Heb ik er enig belang bij om te liegen over de vrije ruimte op mijn SSD? Denk eerst na voordat je onzin uit gaat kramen aub. En ik sluit dit onderwerp hierbij af. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en dat is alles. Het was geen discussieonderwerp, maar slechts een observatie. Ik acht het publiek hier slim genoeg om ermee te doen wat ze denken dat goed is.

[ Voor 24% gewijzigd door mphilipp op 02-03-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 17:27
Voor beide heren hierboven,
Jullie bedoelen het allebei goed dus hierover bekvechten lijkt me vrij onzinnig. Ik volg zelf al een tijdje deze thread omdat ik ook van plan ben een SSD te kopen. Persoonlijk vond ik het erg interessant om te horen hoeveel windows 7 in beslag neemt. Ik draai het zelf ook, en kan dus hiermee vergelijken. Op het dit moment neemt mijn systeem drive 42 Gb ingebruik. Documenten staan hier niet op. Wel pagefile en hibernation file (4 Gb RAM). Verder wel grote applicaties (AutoCad2010, Office 2007, Photoshop etc.) Verder normale software (browser/mediacenter/picasa etc...) Ik moet nog eens goed analyseren waar ik ruimte op kan besparen met Windows, wellicht Autocad of andere sofware op een van de andere harddisks zetten.

Dan nu even ontopic, ik heb nog een vraag wat betreft een SSD in gebruik met AMD hardware, ik heb een Phenom X4 Quadcore draaien. 2 keer 1TB Samsung spinpoints. Mijn plan was om SSD als systeemdrive+2 a 3 spelletjes te gebruiken. en de 2 TB drives in RAID te zetten. Maar dit is weer niet mogelijk ivm AHCI? Dat gedeelte begrijp ik nog niet helemaal, kan iemand dat mij misschien uitleggen? Maar ook de compatibiliteit met AMD hardware dus, is dat nog een issue? Zat te denken aan een Intel Postville 80 Gb.
Any thoughts on this?

[ Voor 10% gewijzigd door Crashy op 02-03-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan ziozo die hibernate file weghalen door in een dos venstertje (cmd in zoekbalk tikken) "powercfg -h off" te tikken. je krijgt geen melding als het goed is gegaan en je ziet ineens 4gb extra vrije ruimte. met zoveel ram kan je de swapfile wel vastzetten op 250mb of zo zetten. dat scheelt je dus bijna 8gb totaal.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
mphilipp schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:01:
En dat jij me niet gelooft zegt iets meer over jouw deskundigheid dan van mijn geloofwaardigheid. Heb ik er enig belang bij om te liegen over de vrije ruimte op mijn SSD?
Ik zeg ook niet dat je liegt.. Ik denk alleen dat je wel getweaked hebt (wat je er niet bij vermeldde). Stel je hebt 4GB geheugen. Dan ben je sowieso al 8GB kwijt.

En excuses als je het andere stukje persoonlijk oppakte. Maakte meer een grapje op het aantal vragen van de afgelopen pagina's die allang beantwoord zijn. Jij hebt zo te zien alles netjes uitgezocht, maar niet iedereen heeft de kennis of neemt de moeite om het uitzoeken (het mislukte grapje ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

22GB (of beter gezegd 21GB) is ook wat ik in gebruik heb op mijn windows partitie. 13GB Windows & Office + 8GB aan portable applicaties. Pagefile en hibernation staan uit. Trashcan weet ik niet, standaard instellingen gok ik, 5-10% partitie grote.

Wel heb ik geen games geïnstalleerd staan op mijn windows partie, die staan op de RAID. Ook door het gebruik van portable applicaties zal er minder troep in de windows directories staan.

Op mijn tabletPC (Asus T91MT) het ik een 32GB SSD en dan heb je maar 10GB over, na installatie van Windows en Apps, en dat is niet veel. Een moderne game installeren van 2 DVD's gaat waarschijnlijk niet eens lukken, door gebrek aan ruimte.

Een leek zal met een SSD van 30 a 40 GB snel in problemen komen qua ruimte (en performance). 60GB is okay, 80GB of meer, is nog beter voor in een desktop. Voor een laptop hoe groter hoe beter. Hoeveel 32GB SDHC geheugenkaartjes kan je in de laptop steken? Is het plaatsen van een tweede gewone HD mogelijk?

[ Voor 18% gewijzigd door tHe_BiNk op 02-03-2010 17:13 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
Ik vind het voor een desktop juist niet zo erg van belang hoe groot de SSD is. Niet alle applicaties en documenten hoeven namelijk snel beschikbaar te zijn. Sommige games hebben niet zo veel aan een snelle harddisk bijvoorbeeld. In een desktop is het makkelijk een leuke harde schijf er bij te plaatsen.

Een laptop is juist belangrijk een fatsoenlijke ruimte te hebben, met name als je die laptop ook gebruikt voor muziek, een filmpje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:43:
Weet er iemand hoe je een gebruikte SSD volledig kan resetten zodat hij terug zijn prestaties levert alsof hij nieuw was ? Of kan een gewone format dit regelen ?
Vereist slechts 1 eenvoudig commando: ATA_Secure_Erase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GullLars 12/31/2009 4:49 PM

Short summary of flaws in this article:
*Crystal Disk Mark (CDM) 2.2 is not suited for benchmarking SSD, and gives unrepresentative results. Use 3.x (beta) instead, wich has been remade to work with SSDs, and tests random 4KB at Queue Depth 32 in addition to 1 (wich 2.2 uses). Intel x25-M can do 120-160MB/s of 4KB random reads at Queue Depth 32, while crystal 2.2 only tests QD1.

*Leaving 20% of free capasity on a partition on a SSD does NOT increase performance. Leaving 20% unpartitioned however does if the drive has not been used. This shows a misunderstanding of SSD architecture.

*They have not pointed out or seemed to notice the reason the Kingston V and the Velociraptor falls behind in some PCmark tests is their appalling random write performance. The reason Kingston V beats the Velociraptor in some tests is simelarly the random read difference.

*They have not posted the PCmark scores of the tested drives.

*They stated that the reason for x25-M's high random write scores in CDM is TRIM while the others get lower results because they don't have TRIM. This is false. These numbers are entirely due to controller architecture, keeping them sustained high however does rely on TRIM.

*TRIM was not active during this test since Intel Matrix storage driver does not support TRIM, the default Microsoft Win7 ACHI driver however does.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:20:
*TRIM was not active during this test since Intel Matrix storage driver does not support TRIM, the default Microsoft Win7 ACHI driver however does.
Dat is raar. Ik heb die Intel Matrix storage driver geïnstalleerd (want de 4 andere drives staan in RAID) en de trim tool werkt gewoon zonder mokken. Of snap ik iets niet? Trim is toch een functie van dat tooltje dat je moet draaien? De SSD optimizer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Trim (automatisch) vanuit het OS is wat anders dan trim (handmatig) met een tooltje.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb mijn X-25V verkocht, 40GB was me echt te klein, gelukkig weet ik nu wel wat meer van SSD's en ga ik voor een 80GB of ik wacht op de nieuwe SSD's van Intel, een ander merk is geen optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Welke nieuwe intels? zit te twijfelen om een x-25m postville te kopen maar als er binnekort wat nieuws komt dan is het wel slim om die even af te wachten

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naaitsab schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:53:
Welke nieuwe intels? zit te twijfelen om een x-25m postville te kopen maar als er binnekort wat nieuws komt dan is het wel slim om die even af te wachten
4de kwartaal komt er een refresh van de postville, nog bijna een jaar dus.
nieuws: 'Intel komt met Lyndonville-ssd's en 600GB-exemplaar in 2010':
De website expreview.com weet tevens te melden dat Intel in het vierde kwartaal van 2010 drie nieuwe ssd's zal introduceren, met capaciteiten van 160GB, 300GB en 600GB. De website baseert zich naar eigen zeggen op een roadmap van Intel. De ssd's zouden opgebouwd worden uit mlc-geheugenchips die op een nog nader te specificiëren procedé van tussen de 20nm en 30nm geproduceerd worden. De ssd's gaan de huidige Postville-ssd's, die op 34nm worden geproduceerd, vervangen.

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 02-03-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Ah, ik had juist begrepen dat Intel in Q2-Q3 met nieuwe modellen kwam. Wellicht toch nog interessant voor mij om die 80GB intel te kopen..hmm.
Ben toch ook wel beniewd naar de Corsair Nova.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05

M0nkeymen

Monkeystyle!

Vergeet ook niet de nieuwe SandForce-controller. Die schijnen ook nog wel aardig te presteren. En die zijn al zowat verkrijgbaar. Of helemaal...

[ Voor 48% gewijzigd door M0nkeymen op 02-03-2010 22:18 ]

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Sandforce-dingen passen wel een leuk truukje toe. Ik ben benieuwd of volgende generaties Intel / Indilinx dat ook gaan doen. Lossless compressie on the fly. Dat scheelt in het aantal reads en writes, en de doorvoer stijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
kluyze schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:03:
[...]
4de kwartaal komt er een refresh van de postville, nog bijna een jaar dus.
[...]
Die verandering van het nm heeft dat nog effect in prestaties of alleen in energie verbruik?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nova's staan hier.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Die Sandforce-dingen passen wel een leuk truukje toe. Ik ben benieuwd of volgende generaties Intel / Indilinx dat ook gaan doen. Lossless compressie on the fly. Dat scheelt in het aantal reads en writes, en de doorvoer stijgt
Marketing... pure marketing...

Don't get your hopes up want dat zijn streng gecontroleerde omstandigheden met 'zogenaamde' real world toepassingen. Een leuke mix van zeer comprimeerbare OS bestanden, documenten en uiteraard zeer weinig bestanden die bij 'ons volk' vaak voorkomen -> DivX/MKV en MP3 bestanden.

Bedenk ook maar dat met honderden MB's aan writes per seconde die data natuurlijk supersnel door een compressie algoritme wordt gehaald en die heus geen Core i7 Extreme resultaten zal neerzetten. Het zal losjes en vluchtig worden samengeperst. Eerst maar eens wat echte reviews zien.
Als Anand het goedkeurt dan geloof ik het pas.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Plus de snelheid van een sandforce ssd gaat wel omglaag als de data slecht comprimeerbaar is, als bijverschijnsel..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Uiteraard, met een WA (write amplification) van minder dan 1 haalt hij wellicht die hoge snelheden, maar als dat door oncompressibiliteit (galgje anyone?) omhoog schiet tot de waardes van een 'normale' SSD dan heeft dat 0,0 meerwaarde en ZO veel sneller is die Sandforce ook weer niet. Ik vraag me toch al af of dat comprimeren niet extra veel energie (en dus warmte) kost want niks is gratis en al helemaal performance niet...

By the way; Windows doet ook al aan compressen van de bestanden als je dat aan zet dus ik zie (nog) niet in waarom dit dan nog beter of sneller is dan dat.

Reviews!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nou anand heeft de Vertex 2, LE en OCW al gerevieuwd dus dat zijn 3 Sandforce SSD's, check het uit. wel allemaal Sandforce 1500, 1200 reviews heb ik nog niet gezien..

Erg snel maar als je kijkt naar de real world benchmarks dan is er vaak niet leip veel verschill met de intels, indilinx SSD's en nu ook de toshiba V+

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 03-03-2010 11:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
naaitsab schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:56:
[...]

Die verandering van het nm heeft dat nog effect in prestaties of alleen in energie verbruik?
Dat zullen we dan zien. Het zou sneller kunnen, misschien met het gebruik van een 6Gbps controller en door ~dubbele en ~viervoudige opslag capaciteit gaan er misschien meer chips gebruikt worden. Waardoor er misschien meer kanalen zijn en dus een hogere snelheid te behalen is.
Heeft trouwens de 160GB postville niet de mogelijkheid om nog eens zoveel chips op het pcb te plaatsen?

Goed, het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon de huidige snelheden blijven gehaald worden en dus alleen zuiniger en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

kluyze schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:55:
Goed, het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon de huidige snelheden blijven gehaald worden en dus alleen zuiniger en groter.
Zou heel goed kunnen. Ik heb bij mijn Postville 80GB nu niet echt het idee dat het nog sneller kan/moet. Windows start in een paar seconden, Firefox start binnen .. euhm .. een oogwenk (heel snel iig) en Star Trek Online (wat op de SSD staat) is klaar met laden nog voordat het laadscherm opgebouwd is zo ongeveer. Hij had alleen 1TB groot mogen zijn, m'n andere harddisks zijn nu zoooo traag :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DukeBox schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:02:
Trim (automatisch) vanuit het OS is wat anders dan trim (handmatig) met een tooltje.
Ah! Dat had ik dus even gemist. Dus de automagische trim werkt niet als je die Intel Matrix drivers hebt geïnstalleerd? Jammer, maar helaas. Op zich ook niet zo'n punt om van tijd tot tijd een keer die trim tool te draaien. Zo dramatisch is het denk ik ook weer niet dat als je het een weekje overslaat het meteen mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

mphilipp schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 13:25:
[...]

Ah! Dat had ik dus even gemist. Dus de automagische trim werkt niet als je die Intel Matrix drivers hebt geïnstalleerd? Jammer, maar helaas. Op zich ook niet zo'n punt om van tijd tot tijd een keer die trim tool te draaien. Zo dramatisch is het denk ik ook weer niet dat als je het een weekje overslaat het meteen mis is.
Je kunt de Intel RST drivers gebruiken die wel TRIM ondersteunen (in AHCI modus). Hier te downloaden: http://www.station-drivers.com/page/intel%20raid.htm

De RST drivers zijn de opvolger van de Matrix.

Ik gebruik versie 9.5.7.1002 en heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

wel allemaal Sandforce 1500, 1200 reviews heb ik nog niet gezien..
Maar dan zeg je het zelf al, de 16 kanaals 1500 reviewen terwijl wij als end user enkel de 8 kanaals 1200 zullen gebruiken is niet echt fair. SLC wordt ook niet 1 op 1 met MLC vergeleken, het zijn verschillende beestjes.
De RST drivers zijn de opvolger van de Matrix.
Ik ben er helemaal VOOR om de beste drivers gebruiken, maar is er ook enig teken van dat ze beter zijn? Voor dezelfde performance ga ik geen kapriolen uithalen en laat ik M$ gewoon z'n eigen drivers gebruiken en updaten.

[ Voor 38% gewijzigd door Tijgert op 03-03-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tijgert schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:21:
[...]

Maar dan zeg je het zelf al, de 16 kanaals 1500 reviewen terwijl wij als end user enkel de 8 kanaals 1200 zullen gebruiken is niet echt fair. SLM wordt ook niet met MLC 1 op 1 vergeleken.
Ik denk dat je met de 1200 wel ongeveer dezelfde snelheid kan verwachten als de 1500's nu.. (op de desktop)

hier: nieuws: Cebit: OCZ presenteert Agility 2-, Vertex 2 EX- en Deneva-ssd's

is het zelfs zo dat de vertex 2 met de 1200 meer IO's kan doen dan de LE met de 1500.. maar dat zal ook wel optimalisatie zijn zoals in de text staat..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Iedereen hoopt op een breakthrough om iNtel weer wakker te schudden zodat de 'oude' Postville's worden vervangen en in prijs dalen... Nu is iedereen wel happy zo...
Ook dat hele Sata600 moet er snel doorheen gedrukt worden, anders blijven de verschillen marginaal en blijft iedereen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Nice, dus met de nieuwe RST drivers werkt trim in raid. Misschien toch maar weer eens een re-install plannen.
Hebben jullie naast TRIM ook nog ruimte _niet_ gepartitioneerd?

Klein stukje van de RST driverinfo:
6. Attention: The newest RST drivers v9.5.4.1001 do not support any Intel ICH Southbridge running in AHCI Mode and - besides the new 5-series - only ICH8-10 Southbridges running in RAID Mode.
The older RST drivers v9.5.0.1037 do support all ICH7-10 Southbridges and the 5-series running in AHCI or RAID Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Tijgert schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:26:
Iedereen hoopt op een breakthrough om iNtel weer wakker te schudden zodat de 'oude' Postville's worden vervangen en in prijs dalen... Nu is iedereen wel happy zo...
Ook dat hele Sata600 moet er snel doorheen gedrukt worden, anders blijven de verschillen marginaal en blijft iedereen slapen.
offtopic:
psstt ... het bedrijf heet gewoon Intel hoor ;)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tijgert schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:21:
[...]

Ik ben er helemaal VOOR om de beste drivers gebruiken, maar is er ook enig teken van dat ze beter zijn? Voor dezelfde performance ga ik geen kapriolen uithalen en laat ik M$ gewoon z'n eigen drivers gebruiken en updaten
Microsoft schrijft die drivers niet zelf, die krijgen ze van Intel. Dus je hebt gewoon drivers direct van Intel in plaats van via Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Crusader schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 16:04:
Microsoft schrijft die drivers niet zelf, die krijgen ze van Intel. Dus je hebt gewoon drivers direct van Intel in plaats van via Microsoft.
Wil dit dan zeggen dat die drivers ook voor Linux-gebaseerde OS'sen te gebruiken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hey WD heeft ook een SSD: (review op anand)

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3757&p=8

Zier er uit als een prima ding die kan meekomen maar ik had idd wel meer verwacht van WD..

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 03-03-2010 20:37 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Beetje duur :/ 279 $ voor 64 gig (zal vast wel ongeveer 279 euro gaan worden dan)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Tijgert schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:27:
By the way; Windows doet ook al aan compressen van de bestanden als je dat aan zet dus ik zie (nog) niet in waarom dit dan nog beter of sneller is dan dat.
Er zit een groot verschil in compressie op filesystem niveau om schijfruimte te besparen en compressie op nand niveau om die write amplification naar 1 te krijgen. Dat alleen al maakt het niet bepaald vergelijkbaar, de uitgangspunten zijn gewoon heel anders. Het ene pas je toe voor extra diskspace, de ander voor het behoud van snelheid en het verlengen van de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
naaitsab schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 21:06:
Beetje duur :/ 279 $ voor 64 gig (zal vast wel ongeveer 279 euro gaan worden dan)
Veels te duur, :) maar dat zijn WD prijzen, ik verwacht dat ze in de winkel echt wel lager liggen, anders prijzen ze zichzelf de markt uit. De snelheid is prima maar nou niet C300/sandforce snel..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Die ocz LE zijn wel snel maarja koste ook weer een duit pricewatch: OCZ Vertex LE SATA II 2.5'' 100GB De x25-m g2 komt in die benchmarks op die site er toch wel mooi uit en dat voor zn 200eu 80gig verhouding wel even beter dan die WD

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:24:
[...]

Zou je als vergelijking met de rest een Crystaldiskmark bench kunnen maken, op 1000mb? Die heb ik nog niet gezien voor de nieuwe V+
Op verzoek de CrystalDiskMark resultaten van de SSDNow V+ v2 128Gb

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/03/1267642807-760.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:00:
[...]

Op verzoek de CrystalDiskMark resultaten van de SSDNow V+ v2 128Gb
behoorlijk snel!

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05

M0nkeymen

Monkeystyle!

Brains schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:28:
Nice, dus met de nieuwe RST drivers werkt trim in raid. Misschien toch maar weer eens een re-install plannen.
Hebben jullie naast TRIM ook nog ruimte _niet_ gepartitioneerd?

Klein stukje van de RST driverinfo:
6. Attention: The newest RST drivers v9.5.4.1001 do not support any Intel ICH Southbridge running in AHCI Mode and - besides the new 5-series - only ICH8-10 Southbridges running in RAID Mode.
The older RST drivers v9.5.0.1037 do support all ICH7-10 Southbridges and the 5-series running in AHCI or RAID Mode.
Volgens mij werkt TRIM nog helemaal niet in raid. En die site vind ik ook een beetje vaag :S. Als TRIM in RAID zou werken had dat wel op de site van Intel gestaan denk ik.

TRIM werkt met de intel G2(geen RAID) alleen maar als je onderstaande afbeelding kunt tonen:
-msahci.sys drivers
-windows 7
-in je bios op ahci zetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/03/03/1267642179-790.png
Windows kan hem versturen, drivers kunnen het naar de hardware sturen, en de hardware kan het verwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door M0nkeymen op 03-03-2010 22:10 ]

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Laatst online: 12-09 04:21

scorpionv

This space for rent

Zijn er nu eigenlijk al hardware RAID controllers die TRIM ondersteunen?
Ik heb Highpoint al tijden geleden hierover gemaild, maar het is stil aan de overkant zeg maar...

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Hallo beste mensen

Ik zit met een probleempje en dat probleem gaat over mijn net nieuwe intel ssd (x18).
Vandaag deze ssd binnen gekregen met bracket enzo en dacht vanavonf even mooi windows 7 erop te knallen, helaas dacht mijn pc daar anders over :p In de bios is de ssd zichtbaar maar zodra ik met windows de optie krijg om te kiezen op welke schijf ik wil instaleren is me ssd nergens meer te herkennen.

Zelf heb ik al het 1 en ander geprobeerd en blijf ook zelf door proberen maar meer mensen weten altijd meer als 1.

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Heeft een "wiper tool" http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3631&p=13 ook zin in een x25-m g2 met trim of is trim en wipen hetzelfde?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Laatst online: 04:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Is hetzelfde. Maar voor een Intel ssd heb je een ander programma nodig, namelijk: "SSD Toolbox"
http://www.intel.com/go/ssdtoolbox/

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Shadow_Dragon schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:23:
[...]

Wil dit dan zeggen dat die drivers ook voor Linux-gebaseerde OS'sen te gebruiken zijn?
Ik geloof niet dat ik je begrijp... kun je die vraag eens toelichten? Microsoft krijgt drivers van Intel en dan begin jij over Linux :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Zouden de drivers niet gewoon met windows update geinstalleerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Tijgert schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 23:53:
[...]

Zouden de drivers niet gewoon met windows update geinstalleerd worden?
De MS AHCI zit out-of-the-box in Windows 7 en de Intel RST drivers zul je zelf moeten installeren, komen (nog?) niet via Windows Update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 09:17
ik heb de volgende opstelling en was eigenlijk benieuwd of wat mijn plan is goed is.

Asus P6T Deluxe Intel ICH10
* Intel X25 V 40GB port 0
* 2x 640G Samsung Spinpoints (RAID0) port 1 + 2

Win 7 Installeren
Intel RST Drivers installeren
SSD Toolbox Installeren - TRIM schedule maken. (1x per week / 1x per maand)

Mis ik een stap? de reden waarom ik het vraag is; wil een zo goed mogelijk start positie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Waar staan die RST drivers dan? kan alleen de toolbox en firmware updater vinden
Ik zag bij een forum staan dat rst vooral voor raid is klopt dat? maar in raid verlies je toch de trim functies :|

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
IlIlIlIlIl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:43:
Hallo beste mensen

Ik zit met een probleempje en dat probleem gaat over mijn net nieuwe intel ssd (x18).
Vandaag deze ssd binnen gekregen met bracket enzo en dacht vanavonf even mooi windows 7 erop te knallen, helaas dacht mijn pc daar anders over :p In de bios is de ssd zichtbaar maar zodra ik met windows de optie krijg om te kiezen op welke schijf ik wil instaleren is me ssd nergens meer te herkennen.

Zelf heb ik al het 1 en ander geprobeerd en blijf ook zelf door proberen maar meer mensen weten altijd meer als 1.
Heb ik ook gehad. Ik neem aan dat je het BIOS op AHCI hebt staan? Een optie is om voor de format van de drive hem even op IDE zetten. Om een of andere reden vindt Windows 7 het lastig om een compleet blanke SSD drive onder AHCI te herkennen. Dus BIOS op IDE, Windows 7 CD starten, drive selecteren, partitie aan maken en formatteren. Niet Windows 7 installeren, maar opnieuw re-booten. Drive weer op AHCI. Windows 7 CD starten, met F6 AHCI driver laden, SSD selecteren voor install en dan hopen dat hij geen error geeft. Indien wel error, weer IDE aanzetten. Windows 7 toch installeren onder IDE en de registry hack gebruiken om op AHCI te komen zoals hier al een paar keer uitgelegd. Alternatief: alles gewoon op IDE laten staan en trimmen met de Intel Toolbox. Alternatief voor format: met een Windows vista CD de drive eerst formatteren.

Succes.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
naaitsab schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:21:
Waar staan die RST drivers dan? kan alleen de toolbox en firmware updater vinden
Ik zag bij een forum staan dat rst vooral voor raid is klopt dat? maar in raid verlies je toch de trim functies :|
Stukje terug staat een linkje, al heb ik geen idee wat het voor een driver is (beta of aangepast door iemand anders). Wist niet eens dat die trim ondersteund voor non-raid-members (bron?).

@Vendrom: je kan ook prima de officiële matrix storage driver gebruiken en dan de Optimizer schedulen. Zou nog wel even controleren of er al de laatste firmware op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IlIlIlIlIl schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 22:43:
Hallo beste mensen

Hier herkende Windows 7 mijn schijf wel gewoon onder AHCI modus hoor. MIsschien helpt het om even te zeggen welk moederbord en chipset je hebt. En ook op welke poorten de SSD hangt. Misschien hangt hij nu aan een losse controller waarvoor Windows 7 geen standaard AHCI drivers heeft.

[ Voor 53% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-03-2010 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
@Vendrom: je kan ook prima de officiële matrix storage driver gebruiken en dan de Optimizer schedulen. Zou nog wel even controleren of er al de laatste firmware op staat.
oh ja goeie!, zal ik inderdaad nog even doen.. thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tijgert schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 23:55:
[...]

Marketing... pure marketing...

Don't get your hopes up want dat zijn streng gecontroleerde omstandigheden met 'zogenaamde' real world toepassingen. Een leuke mix van zeer comprimeerbare OS bestanden, documenten en uiteraard zeer weinig bestanden die bij 'ons volk' vaak voorkomen -> DivX/MKV en MP3 bestanden.

Bedenk ook maar dat met honderden MB's aan writes per seconde die data natuurlijk supersnel door een compressie algoritme wordt gehaald en die heus geen Core i7 Extreme resultaten zal neerzetten. Het zal losjes en vluchtig worden samengeperst. Eerst maar eens wat echte reviews zien.
Als Anand het goedkeurt dan geloof ik het pas.
De grap is dat de compressietechnieken van de Sandforce controllers waarschijnlijk volledig in hardware afgehandeld worden, er dus een dedicated stukje silicon in die chip zit dat fullspeed de inkomende data kan encrypten en comprimeren. Deze zou een i7 best wel eens kunnen laten blozen. De grote grap van CPU's is dat ze alles kunnen maar nergens in uitblinken namelijk.

Ik denk dus dat de compressiemethoden van de SandForce controllers zeker geen gebakken lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Daar zit idd wel wat in, een trechter met mijn handen vormen die alles kunnen is ook een heel stuk minder efficient dan een mooie plastieken trechter die enkel kan eh.. trechteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tijgert schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 11:08:
Daar zit idd wel wat in, een trechter met mijn handen vormen die alles kunnen is ook een heel stuk minder efficient dan een mooie plastieken trechter die enkel kan eh.. trechteren. :)
Tis gelukkig geen vierwieler-analogie zullen we maar zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me Herinnert zich ineens "stacker" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Western Digital SiliconEdge Blue 256GB SSD Review
http://www.pcper.com/arti...aid=878&type=expert&pid=1
For Western Digital's first crack at SSD, this new drive performed well. Sequential transfer rates are competitive with most modern units and can best Intel in write speeds. That said, this new offering leaves something to be desired when it comes to random access performance. While the drive is true to its rated 5,000 IOPS, that figure is just not high enough to truly compete with the competition offering as high as 35,000 IOPS in the same form factor. Fortunately for us, if the 'Blue' label is anything like their HDD line, we may see a 'Black' model at some point down the road.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3757
I've repeated it enough times that you should get the point by now - Western Digital's SiliconEdge Blue is just a bit behind the performance of an Indilinx based SSD. The drive performed relatively well in our tests. TRIM worked as expected under Windows 7. Compared to a standard hard drive it's great, but so are just about all other SSDs. Given that the Blue isn't the fastest SSD in the world, what this really boils down to is price.

At $529 for 128GB, the SiliconEdge Blue just isn't worth it. To be honest, the Blue needs to be priced similarly to Kingston's SSDNow V Series to even make sense. It has to be cheaper than both Intel and Indilinx drives, which means cutting the MSRP in half. Not to mention that I received and tested a 256GB version of the drive priced at $999. It remains to be seen how the 128GB drive performs as that one will most likely be the sweet spot of price/capacity/performance.

...

It just strikes me as odd for hard drive manufacturers with decades of experience in firmware development and data access patterns, to not come out of the gates swinging. Hopefully it's just these companies being cautious when entering a new, highly disruptive market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nieuwe Corsair Sandforce SSD: ("Force" whooo)

http://www.corsair.com/products/ssd_force/default.aspx

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 13:33:
[...]

/me Herinnert zich ineens "stacker" :)
Het zal wel de grote hoeveelheid python documentatie van vandaag zijn, maarre... stacker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

P5ycho schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:05:
[...]

Het zal wel de grote hoeveelheid python documentatie van vandaag zijn, maarre... stacker?
Wikipedia: Stac Electronics :)

Zo werden vroeger pc's verkocht met een 60 of 80 MB harddisk, terwijl de fysieke capaciteit slechts 40 MB was.
Verkopers hadden er een handje van om de gecomprimeerde capaciteit te vermelden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Crusader schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 14:20:
[...]

Wikipedia: Stac Electronics :)

Zo werden vroeger pc's verkocht met een 60 of 80 MB harddisk, terwijl de fysieke capaciteit slechts 40 MB was.
Verkopers hadden er een handje van om de gecomprimeerde capaciteit te vermelden :X
Ah kijk. Het grote verschil is dat stacker, doublespace, ntfs drive compression, ZFS lzjb/gzip compression etc etc allemaal de CPU gebruiken voor compressieberekeningen. Het kan zeker betere prestaties leveren, maar wel met een relatief grote prijs. Dit soort dingen in hardware bouwen kost even tijd, maar kost daarna relatief weinig energie voor hetzelfde resultaat. Vooral encryptie en compressie kunnen profiteren van dit soort optimalisaties, en laten deze nu net beiden in een SSD gebruikt worden.

Vergelijk maar eens het energieverbruik van een Core i7 full load en de SandForce SSD controllers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Zo...de knoop door gehakt eindelijk .Voor tien briefjes van tien heb ik een gesealde Corsair P64 op de kop getikt. Meer kon ik niet uitgeven, en volgens mij had ik ook niks beters kunnen krijgen voor het geld :) Samsung controllertje, 128mb cache. Niet perfect op random read gebied, maar beter dan de meeste Jmicrons. En het is géén Jmicron :*)

Ik ga morgen rustig hem naast m'n huidge W7 install hangen. Firmware flashen is het eerste (die er nu op zit praat nog geen TRIM, de nieuwste wel). Echter waar ik ondanks veel ge-google nog niet 100% uit ben zijn de volgende twee dingen :

1) Wel of niet partitie handmatig (diskpart etc) alignen met Windows 7 x64 ? En zoja, op 32/64/128 etc?
2) Wel of niet under-partitioning ? E.g. 10% vrije ruimte overlaten.

Ik kan makkelijk uit met 45gb effectieve ruimte, het gaat me om absolute maximale write en read performance (en vooral write ;).

Mochten de experts hier een botje mijn kant op willen gooien..gaarne !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De partitie alignen zou Windows 7 al zelf moeten doen. Ruimte reserveren als je TRIM ondersteuning hebt, lijkt me ook niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
ruimte reserveren is toch ook niet nodig als je die tool vaak genoeg gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:27:
Femme beveelt aan om een gedeelte van de ssd niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:33
majic schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:27:
Zo...de knoop door gehakt eindelijk .Voor tien briefjes van tien heb ik een gesealde Corsair P64 op de kop getikt. Meer kon ik niet uitgeven, en volgens mij had ik ook niks beters kunnen krijgen voor het geld :) Samsung controllertje, 128mb cache. Niet perfect op random read gebied, maar beter dan de meeste Jmicrons. En het is géén Jmicron :*)

Ik ga morgen rustig hem naast m'n huidge W7 install hangen. Firmware flashen is het eerste (die er nu op zit praat nog geen TRIM, de nieuwste wel). Echter waar ik ondanks veel ge-google nog niet 100% uit ben zijn de volgende twee dingen :

1) Wel of niet partitie handmatig (diskpart etc) alignen met Windows 7 x64 ? En zoja, op 32/64/128 etc?

Ik kan makkelijk uit met 45gb effectieve ruimte, het gaat me om absolute maximale write en read performance (en vooral write ;).

Mochten de experts hier een botje mijn kant op willen gooien..gaarne !
Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Kun je wat benchmarks posten?

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er verschillen tussen de Intel x-25 en x-18 ?
Behalve dat de één 2.5 inch is en ander 1.8 ?

En hoe presteren deze harde schijf tegenover de andere SSD ?
Ik had namelijk deze in de PW gezien en hij leek me best wel goedkoop 1.74 euro per gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:50:
OOPS fout bericht

[ Voor 64% gewijzigd door ReseT op 04-03-2010 22:03 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog niemand met resultaten/ervaringen van een hele nieuwe batch aan SSDs? OCZ Solid2, Vertex LE. Corsair Reactor, Nova series? Kingston SNV325 en SNV425, oftwel de nieuwe V en V+? Allemaal nieuwe veelbelovende SSD's. Ik heb het vermoeden dat de Postville niet langer de beste keus is qua prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Laatst online: 04:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk juist wel prijs/kwaliteit verhouding. Die nieuwe SandForce ssd's zullen echt niet gelijk geprijsd zijn; Ik meen zo rond de € 300-350 voor de 100GB versie. Doe mij dan maar 80GB voor € 190... Die hoge sequentiële schrijf snelheid heb je over het algemeen toch minder vaak nodig als lees snelheid.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:50:

En hoe presteren deze harde schijf tegenover de andere SSD ?
Ik had namelijk deze in de PW gezien en hij leek me best wel goedkoop 1.74 euro per gig.
De Intel X-25 M G2 kan getrimd worden. De X-18 G1 niet. De X-18 G1 heeft micro-sata-aansluitingen. De X-18 G1 is gemaakt met 50 nanometertechnologie, De Intel X-25 M G2 is gemaakt met 34 nanometertechnologie. De X-18 G1 heeft een extra bracket en extra micro-sata-adapters of een bracket met ingebouwde adapters nodig, waardoor het prijsverschil minder wordt. Deze vraag wordt ongeveer 1 keer per week gesteld. Sommigen vinden de X-18 G1 verouderd. Anderen vinden dat de X-18 G1 goed presteert voor een lage prijs en dat de prestaties niet merkbaar verminderen door het gebruik. Intel heeft bekendgemaakt de produktie binnenkort te staken. Het is niet zeker of de X-18 G1 nog leverbaar is. De ssd's met 50 nanometertechnologie zijn zwart. De ssd's met 34 nanometertechnologie zijn zilverkleurig.

Bronnen:
Intel's website
hardware.info
Intel Toolbox handleiding

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/img/mainstream_ssds.jpg
50 nm NAND flashgeheugen

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/ssdc/hpssd/sb/img/postvillessd.jpg
34 nm

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 09:42 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD