Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 78 Laatste
Acties:
  • 612.695 views

Onderwerpen

Anoniem: 344680

maratropa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:27:
[...]

Het blijkt dat de sequentiele schrijfwaarde soms wel kan uitmaken, bijv bij de scratchdisk / hisotry van photoshop. Dan is de vertex toch een betere keus.
Het lijkt me, dat de schrijfsnelheid in opeenvolgende volgorde van belang is voor bewerkingen met photoshop omdat photoshop grote bestanden bewerkt. Dan is de sequenti'e'le schrijfsnelheid van de ssd ook van belang bij het bewerken van een videobestand, omdat videobestanden verhoudingsgewijs meestal vrij groot zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 344680 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:40:
[...]

Het lijkt me, dat de schrijfsnelheid in opeenvolgende volgorde van belang is voor bewerkingen met photoshop omdat photoshop grote bestanden bewerkt. Dan is de sequenti'e'le schrijfsnelheid van de ssd ook van belang bij het bewerken van een videobestand, omdat videobestanden verhoudingsgewijs meestal vrij groot zijn.
Dat kan dus, maar je weet het niet zeker. Stel je bent video aan het editen en wegrenderen, en door toedoen van je processor of codec wordt er per seconde maar 25mb aangemaakt, dan zou je met een x25-v ook prima uit de voeten kunnen. En dat geldt ook voor fotoshop. het KAN uitmaken, het hoeft niet, want als de rest van je systeem de SSD niet kan bijhouden, dan heeft het weinig zin.

Het over een "slechte" schrijfwaarde van de x25-v hebben is iig wat kortzichtig, aangezien de 45mb per sec vaak prima is, en de random schrijfwaarde extreem goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 25-02-2010 11:49 ]

specs

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 22:00

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Blord schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 03:45:
http://lmgtfy.com/?q=enable+ahci+after+install+windows+7

De eerste hit heeft bij mij gewerkt. Ik had ook Win7 geinstalleerd in IDE mode en daarna verandert naar AHCI mode zonder problemen.
Bedankt :). Meteen even uitgeprobeerd natuurlijk maar de resultaten zijn wel heel raar. Zowel op sequentieel als 4K groottes is er winst (op Seq ook erg veel) maar op 512K maakt AHCI qua lezen echt gehakt van IDE terwijl de scrijfprestaties dik omlaag gaan :S. Ik heb even een screenshotje geshopt. Resultaten zijn met 1000MB en 5x testen. Schijf is een Postville 80GB

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/257khvc.jpg

Wat raden jullie mij nu aan? AHCI blijven gebruiken of toch weer terug naar IDE vanwege de gare 512K schrijfprestaties?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HermeS schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 08:00:
Ik heb gisteren mijn vorig week bestelde Kingston SSD V 64gb binnen gekregen (dus niet de +/v2 versie). Ik ben hiervan uit gegaan van 1 review van trustedreviews welke redelijk postief was.

Maar inmiddels zit ik te twijfelen of het wel z'n goede koop is? Ik ben inmiddels van mening van niet.

Ik heb hem nog in het cellofaan laten zitten omdat ik overweg hem om te ruilen voor de nieuwe Intel X25-V Postville SSD 40GB. Wel iets minder ruimte maar iig lekker snel als systeemdisk. Zou dit de moeite waard zijn (kost me weer een reis van een uur)?
De SSDNow V 64GB is veel trager dan de V+ V2 en ssd's met een Indilinx Barefoot of Intel-controller. De controller in de SSDNow V 64GB is een aangepaste JMicron JMF602 die weliswaar minder slecht presteert op random writes dan het origineel maar in random writes nog steeds erg traag is vergeleken met de betere controllers.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
i7x schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:36:
Wat raden jullie mij nu aan? AHCI blijven gebruiken of toch weer terug naar IDE vanwege de gare 512K schrijfprestaties?
Optimizer al een keer gedraaid?

• maratropa
  • Niet online
crucial c300 te kauf

http://www.crucial.com/st...0State%20Drive~/list.html

ben benieuwd hoe walgelijk duur ze hier worden :)

oh

http://www.salland.eu/pro...il-ctfddac256mag-1g1.html

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 25-02-2010 13:42 ]

specs

Femme schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:40:
[...]

De SSDNow V 64GB is veel trager dan de V+ V2 en ssd's met een Indilinx Barefoot of Intel-controller. De controller in de SSDNow V 64GB is een aangepaste JMicron JMF602 die weliswaar minder slecht presteert op random writes dan het origineel maar in random writes nog steeds erg traag is vergeleken met de betere controllers.
Voor Femme:
Ik denk dat de SSDNow V 64 GB meer nadelen heeft.
De SSDNow V 64GB heeft volgens mij geen trim.
Om de prestatie optimaal te houden is waarschijnlijk een volledige schoonmaak van de SSDNow V 64 GB nodig.
De SSDNow V 64 GB is onderhevig aan degradatie.
De snelheden verminderen in korte tijd door het gebruik.

Misschien is het tijd om de startpost bij te werken over de TRIM-mogelijkheden in Windows 7 bij de verschillende merken ssd's.
i7x schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:36:
(....)
Voor i7x:

Ik raad aan om de ssd 2 weken te gebruiken in IDE-mode.
En om daarna de ssd 2 weken te gebruiken in SATA-mode.
En om er rekening mee te houden dat trim in de SATA-mode of AHCI-stand automatisch werkt.
En dan over 1 maand een keus te maken tussen IDE en SATA.

[ Voor 196% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 25-02-2010 14:58 ]

• i7x
  • Laatst online: 22-06 22:00

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

_H_G_ schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:53:
[...]

Optimizer al een keer gedraaid?
Bedankt. Had echt nog nooit van die tool gehoord. :P Ik kwam er ook direct achter dat mijn firmware kan worden geupdate maar ik heb hier alleen DVD's liggen en het moet geloof ik op een CD gebrand worden dus dat doe ik binnenkort wel een keer. Na het draaien van de toolbox zijn mijn prestaties van:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/257khvc.jpg

naar:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2uxwgew.png

gegaan.

Lekkere prestatiewinst op slechts een dag (van IDE naar AHCI naar AHCI en Optimizer). :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 21:07
Ik heb nu een RAID0 array met harde schijven die meer dan 250MB/s avarage haalt in HD Tune. Meer dan de gemiddelde SSD dus. Maar zou een SSD toch kortere opstarttijden (van OS en bestanden) behalen vanwege de lagere access time?

• HermeS
  • Laatst online: 12-06 10:39
Bedankt iedereen. Ik ga de 64GB Kingston V omruilen voor de Intel X25-V Postville SSD 40GB. ik had gewoon een extra review erop moeten naslaan voordat ik tot aanschaf had moeten overgaan.

Als ik een SSD koop is het wel de bedoeling om erop vooruit te gaan. En op veel vlakken is dat niet voor de V van kingston.

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-06 16:00
€ 639,- voor de 256GB versie
€ 399,- voor de 128GB versie :'(

En let wel deze 128GB versie heeft ook een lagere sustained write speed (ik meen 140MB/s).

Veel te duur, m.i. kun je dan beter voor een 160GB Intel gaan.....

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
http://www.salland.eu/pro...il-oczssd2-1vtxle200g.htm
832 voor 200GB

nu nog reallife test :) tussen deze twee snelheids monsters, op papier.

• hetnet
  • Laatst online: 03-12-2021
MilaNL schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 17:49:
Ik heb nu een RAID0 array met harde schijven die meer dan 250MB/s avarage haalt in HD Tune. Meer dan de gemiddelde SSD dus. Maar zou een SSD toch kortere opstarttijden (van OS en bestanden) behalen vanwege de lagere access time?
plaats ff cristalmark test van jou setje :)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

aval0ne schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:57:
[...]

Nuance: als het budget het toelaat moet je altijd voor de Intel Postville gaan. De vertex is gewoon de beste keuze als je budget iets minder is.
Daaraan toevoegend: de OCZ Vertex en andere Indilinx Barefoot drives zijn de enige optie als je meer dan 160GB aan diskspace wil hebben om de doodeenvoudige reden dat Intel niet meer biedt. Het is dus niet louter alleen een budget kwestie.
Samenvattend: elektronica gaat stuk, zorg voor backups (je kunt alleen van een backup spreken als je 'm ook succesvol terug kunt zetten dus regelmatig ook testen).
mdcobra schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:17:
[...]

€ 639,- voor de 256GB versie
€ 399,- voor de 128GB versie :'(

En let wel deze 128GB versie heeft ook een lagere sustained write speed (ik meen 140MB/s).

Veel te duur, m.i. kun je dan beter voor een 160GB Intel gaan.....
Als je dan de OCZ Vertex 250 GB erbij naast zet is de Corsair een stuk goedkoper (693 tegen over 639 euro).

• mdcobra
ppl schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:04:

Als je dan de OCZ Vertex 250 GB erbij naast zet is de Corsair een stuk goedkoper (693 tegen over 639 euro).
Die 256 is wel wat beter tedoen per GB. toch zou ik er dan 2 160GB Intels in RAID 0 zetten, is toch nog heel wat vlotter ;)

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 21:07
hetnet schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 19:19:
[...]

plaats ff cristalmark test van jou setje :)
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2hcpy5j.png
Hoeveel sneller zou een SSD (postville 40GB) ongeveer zijn in het opstarten van programma's enzo? (kopieersnelheid boeit me opzich vrij weinig :) )

• ppl
  • Niet online

ppl

mdcobra schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:25:
[...]

Die 256 is wel wat beter tedoen per GB. toch zou ik er dan 2 160GB Intels in RAID 0 zetten, is toch nog heel wat vlotter ;)
Sja, als je een laptop o.i.d. hebt waarbij je graag je optical drive wil behouden is RAID geen optie. Afgezien daarvan luistert RAID met ssd's wat nauwer vanwege de veel hogere snelheden. Er zijn aardig wat mensen die heel wat problemen hebben met ssd's in een RAID setup. Het is ook niet per definitie meteen heel wat vlotter, de rest van de boel moet het ook allemaal maar trekken en dat is nog maar de vraag (zowel op sequentieel als random gebied). Een dure hardware RAID controller kan misschien een aardig verschil uitmaken maar ja, die zijn nou niet bepaald goedkoop. Ik denk dat uiteindelijk de prijs-prestatie verhouding nog wel eens in het voordeel van de OCZ Vertex 250 GB zal uit vallen.

• mdcobra
Ik zit hier in een topic die voor 80% volstaat met CrystalDiskMark scores met de vraag of dat goede scores zijn :P
Dus hier kan je daar goed mee patsen ;)

Maar voor de meeste gebruikers is dat inderdaad overkill, plus dat trim nog niet werkt met zo'n config.
Ik zit zelf dan ook iets meer sensible te denken aan een 160GB Postville.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ppl schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 20:57:
[...]

Er zijn aardig wat mensen die heel wat problemen hebben met ssd's in een RAID setup.
Is dat zo? Buiten de paar compatibiliteitsproblemen zoals destijds tussen Mtron Mobi 3500 / Pro 7500-drives en IOP348-based controllers lijkt het allemaal goed te werken? Mijn ervaringen met ssd's in raid is dat het juist betrouwbaarder werkt dan harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
Anoniem: 344680 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 14:43:
Voor Femme:
Ik denk dat de SSDNow V 64 GB meer nadelen heeft.
De SSDNow V 64GB heeft volgens mij geen trim.
Om de prestatie optimaal te houden is waarschijnlijk een volledige schoonmaak van de SSDNow V 64 GB nodig.
De SSDNow V 64 GB is onderhevig aan degradatie.
De snelheden verminderen in korte tijd door het gebruik.
Helaas, deze snelheden komen niet door degradatie.

Deze controller is alles behalve intelligent, en daardoor zijn de nadelen inherent aan flash storage (wissen is traag) goed te merken zodra een flash block eenmaal beschreven is. Je zult ook zien dat deze schijf een consistent slechte performance levert over heel de schijf, zodra deze gevuld is.
Een 'volledige schoonmaak', oftewel alle flash blocks wissen, helpt maar voor een zeer korte tijd. Eenmaal volschrijven en het is weer gedaan met de pret.

Ook al zou de schijf TRIM support hebben, de resultaten zullen grotendeels hetzelfde blijven omdat er geen virtualisatie van lba adressen plaatsvindt en de controller dus niet slim kan omgaan met lege flashpages en blocks.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Femme schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:29:
[...]

Is dat zo? Buiten de paar compatibiliteitsproblemen zoals destijds tussen Mtron Mobi 3500 / Pro 7500-drives en IOP348-based controllers lijkt het allemaal goed te werken? Mijn ervaringen met ssd's in raid is dat het juist betrouwbaarder werkt dan harde schijven.
Van wat ik hier en op diverse andere fora zie zijn de meeste problemen toe te schrijven aan mensen met ssd's in een raid array. Wellicht omdat ze niet van die profi raid controllers gebruiken maar de onboard spullen of zo'n goedkoop ding. Er zijn wat mensen die al hebben uitgevonden dat als ze hun raid chipje wat meer koelen de problemen al snel uitblijven. Er waren ook wel wat problemen met firmware versies van ssd's maar dat is inmiddels ook al wel aardig opgelost. Met de huidige en toekomstige raid controllers lijkt me dat compatibiliteit inmiddels ook al wel aardig uitgebannen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik wil een SSD'tje gaan kopen binnenkort. De meest interessante die om de hoek (mycom) verkrijgbaar is voor een scherpe prijs is de Corsair Reactor R60.

250mb read / 110mb write performance, - helemaal niet onaardig voor het geld.

Echter kan ik geen enkele review er van vinden. Niks, noppes nada....ben ik scheel of is het er gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42
Ziet er inderdaad als een relaxt geprijste schijf! Helaas staan er geen gegevens bij over of ie TRIM support of andere methoden voor garbage collection gebruikt....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
jazeker, Nova en Reactor drives supporten Trim !.

De Nova is iets duurder, heeft minder cache maar wel wat hogere write-performance.
De Reactor heeft meer cache (128mb!!) maar wat mindere write performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Alleen een SSD kopen zonder dat je weet welke controller er in zit zou ik niet doen :) In de Nova zit een indilinx, maar in de reactor?..

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 26-02-2010 11:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 20:43

KoffieNT

banaan

nieuws: Corsair kondigt Nova- en Reactor-ssd's aan
De Nova-variant bevat de (Indilinx) Barefoot-controller.
Volgens Corsair zullen de Reactors betere prestaties neerzetten met random read- en write-operaties, maar welk geheugen en welke controller er in de ssd zitten wil het bedrijf nog niet vrijgeven.
Het lijken me allebei 2 hele interessante SSD's. Vraag me af of je nu beter voor 1 van deze 2 kunt gaan, of toch nog steeds voor de 80GB-Postville.

Als ik wat positieve reacties kan vinden over de Corsairs, dan denk ik dat ik er 1 koop :).

[ Voor 19% gewijzigd door KoffieNT op 26-02-2010 13:00 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Corsair Reactor 120GB scores van een user

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=85253

De prijs is best o.k. voor 60GB..

Hier nog meer INFO:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=85004

Mensen zijn wat negatief maar dat slaat nergens op alleen op basis van atto en nog een synthetische benchmark.. Volgens mij is het een prima ding..

De nova is ook niet zo duur trouwens, en daar weet je iig van welke controller het is. Wel vreemd dat die wel 64GB is ipv 60 zoals bijv de Vertex.

[ Voor 65% gewijzigd door maratropa op 26-02-2010 13:26 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-06 09:29
vraagje, ik heb een p6t Deluxe mobo, heb nu een x25-V 40GB besteld.
ik heb ook 2 Samsung spinpoints 640G in raid0 die ik wil behouden.

nu kan ik zeker geen gebruik maken van ahci? en moet ik gebruik maken van de optie raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Vendrom schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:36:
vraagje, ik heb een p6t Deluxe mobo, heb nu een x25-V 40GB besteld.
ik heb ook 2 Samsung spinpoints 640G in raid0 die ik wil behouden.

nu kan ik zeker geen gebruik maken van ahci? en moet ik gebruik maken van de optie raid?
Zou m er gewoon bijsteken (wel in een eerdere sata poort dan je raid) en dan via toolbox de optimizer eens per 2 weken schedulen ofzo. Het enigste wat je mist is trim (ahci functies zullen wel werken op een non-raid-member). Qua performance maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339818

Zojuist mijn Intel Postville 80GB binnen gekregen. Nu heb ik echter nog een aantal vragen m.b.t. de tweaks in de startpost genoemd:

• Partitie alignen

Ik installeer Windows 7 Ultimate x64 en hierin is dit niet nodig voor zover ik dit uit de startpost op kan maken: "Windows Vista (vanaf SP1) en Windows 7 maken altijd alignde partities aan."

• Defragmenteren

N.v.t. (Niet noodzakelijk)

• Indexeren

N.v.t., want volgens de startpost zet Windows 7 deze functie uit zodra een SSD wordt aangesloten: "Bij Windows 7 wordt indexering automatisch uitgeschakeld wanneer gedetecteerd wordt dat er een ssd is aangesloten (...)."

• Swapfile op SSD

Graag uitleg hierover, want dit begrijp ik niet helemaal...

• Onderpartitioneren

Is het noodzakelijk 90% te partitioneren en het overige 'weg te gooien' om zo optimale prestaties te behouden?

• Cachingsoftware

Blijkbaar staat dit standaard aan en is er geen reden dit uit te schakelen?!

• AHCI

Als ik de SDD op Sata 2-5 aansluit op mijn EVGA x58 Classified MoBo staat AHCI standaard aan.

Vervolgens zet ik via Intel SSD Firmware Update Tool Firmware 02HD op de SSD (voor zover deze niet reeds aanwezig is).

Heeft het vervolgens zin om na installatie van Windows 7 Ultimate x64 Intel Optimizer te gebruiken uit Intel's SSD Toolbox v1.2?

Zijn er verder dingen die getweakt dienen te worden of dingen die ik vergeet?

Ohja, ik kwam op Guru3D het volgende tegen:

http://www.ocztechnologyf...p?49779-SSD-Tweak-Utility (Even gelinkt via OCZ-Technology zodat een screenshot is te zien...)

Is het noodzakelijk of makkelijk om deze tweaks uit te voeren na het bovenstaande te hebben uitgevoerd? Of is het makkelijk AHCI aan te zetten bij installatie van Windows en vervolgens dit EXE-File te draaien na afronding van de Windows installatie?

Ik weet dat ik erg veel vraag maar hopelijk kan iemand hier mee helpen? O+

Edit: Is AHCI noodzakelijk voor TRIM in Windows 7 (via Intel's SSD Toolbox)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 11:50:
Alleen een SSD kopen zonder dat je weet welke controller er in zit zou ik niet doen :) In de Nova zit een indilinx, maar in de reactor?..
Het zal mij niets uitmaken wat voor controller en chips er in zitten. Het enige wat telt is goede reviews en wat de performance is en blijft.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Zou het misschien kunnen dat er in de Corsair R60 een recente Jmicron controller zit en dat ze er daarom een hele sloot cache geheugen in hebben gegooid - om de matige performance met writes en reads bij kleine bestanden te maskeren?

[edit ]
'Corsair R60 and R120 make use of the new JMF612 controller....'

Die gaan we dus mooi niet halen... :|

[ Voor 21% gewijzigd door majic op 26-02-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 13:07:
[...] Wel vreemd dat die wel 64GB is ipv 60 zoals bijv de Vertex.
Komt door het volgende:
Indillinx controller heeft 8 channels -> 8GiB aan NAND chips per channel -> totale NAND 64GiB -> Factory overprovisioning -> User adressable space = +/- 64GB or +/- 60 GiB. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 12:41

job

Anoniem: 339818 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:20:
Zojuist mijn Intel Postville 80GB binnen gekregen. Nu heb ik echter nog een aantal vragen m.b.t. de tweaks in de startpost genoemd: [..]
Ik weet dat ik erg veel vraag maar hopelijk kan iemand hier mee helpen? O+
Alles wat je wilt weten is hier al tig keer genoemd. Zoek even dit topic en de voorganger door met de zoekfunctie.
Ook dat is al gezegd, maar oke..
Met ahci, windows 7 en de microsoft ahci drivers heb je trim, en dat gaat helemaal automatisch
Heb je geen achi, geen windows 7, gebruik je andere drivers, dan gebruik je de toolbox om te "trimmen".

[ Voor 6% gewijzigd door job op 26-02-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is het vriendelijke deel van mijn mening over de vragen van SmallOne:
(...)Nu heb ik echter nog een aantal vragen m.b.t. de tweaks in de startpost genoemd:

De informatie in de topicstart over Trim is nog niet bijgewerkt.

• Swapfile op SSD

Niets aan veranderen. Sommigen zetten de pagefile uit of op 0. Anderen zetten de pagefile op een harde schijf om de ssd te sparen en minder acties te laten verrichten.

Onderpartitioneren

Is het noodzakelijk 90% te partitioneren en het overige 'weg te gooien' om zo optimale prestaties te behouden?

Volgens Femme wel.

Cachingsoftware

Blijkbaar staat dit standaard aan en is er geen reden dit uit te schakelen?!

Geen idee.

AHCI

Heeft het vervolgens zin om na installatie van Windows 7 Ultimate x64 Intel Optimizer te gebruiken uit Intel's SSD Toolbox v1.2?

Het verandert sommige snelheden. i7x heeft dit getest.

In principe hoeft er bij de installatie van Windows 7 niets veranderd te worden aan de instellingen. Veranderingen in de instellingen ('tweaken') zijn onder andere voor het gebruik van Trim, het automatisch gebruik van Trim en voor het zoeken van de hoogste snelheden.

De instellingen van de Tweak Utility zijn ook handmatig in te stellen. Dat heeft het voordeel, dat er controle over de instellingen is. De Tweak Utility is handig en snel. Het is niet helemaal duidelijk of alle veranderingen, die de Tweak Utility uitvoert nuttig zijn.

Met AHCI kan TRIM regelmatig automatisch uitgevoerd worden.
De snelheden van de ssd van i7x werden hoger met AHCI en na het gebruik van de Toolbox.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-02-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
majic schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 14:43:
Zou het misschien kunnen dat er in de Corsair R60 een recente Jmicron controller zit en dat ze er daarom een hele sloot cache geheugen in hebben gegooid - om de matige performance met writes en reads bij kleine bestanden te maskeren?

[edit ]
'Corsair R60 and R120 make use of the new JMF612 controller....'

Die gaan we dus mooi niet halen... :|
In de Kingston V+ zit toch ook een aangepaste Jmicron? En die SSD blijkt soms zelfs sneller te zijn dan een postville.. Dus het lijkt me dat jmicron nu best o.k kan zijn.. Dingen veranderen nou eenmaal :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Jmicron heeft het volledig verprutst bij mij - minimaal een jaar of twee betrek ik niets meer bij zo'n bedrijf.
Is het niet uit zekerheid, dan uit principe. Ze hebben willens en wetens een matig presterende controller op de markt gegooid die grote problemen had, feitelijk.

Dus ja, je hebt gelijk..misschien kan t' wel beter zijn geworden. Echter de paar links hierboven op het Corsair forum geven ook al erg matige random writeperformance aan voor de R120. Als ik dan ook nog Jmicron hoor vallen dan geef ik wel 15 euro meer voor de Nova/indilinx versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb inderdaad alles gevonden. Wat te voorbarig met posten. Excuses...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

• Swapfile op SSD

Gewoon die swapfile op de ssd zetten. Om ruimte te besparen zou je 'm eventueel wat kleiner kunnen maken dan Windows adviseert. Op een systeem met veel geheugen kom je normaliter niet in de problemen. Sommige mensen zetten 'm helemaal uit, moet je zelf weten.
• Onderpartitioneren

Als je de standaard sata-drivers gebruikt en dus kunt gebruikmaken van trim hoef je niet te onderpartitioneren, maar moet je er alsnog rekening mee houden dat voor optimale prestaties een stukje capaciteit onbenut gelaten moet worden. Met 10 procent ongebruikte capaciteit blijven de prestaties doorgaans als een stuk beter op niveau dan wanneer de drive helemaal volgeschreven wordt.
maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 15:29:
[...]

In de Kingston V+ zit toch ook een aangepaste Jmicron? En die SSD blijkt soms zelfs sneller te zijn dan een postville.. Dus het lijkt me dat jmicron nu best o.k kan zijn.. Dingen veranderen nou eenmaal :)
Kingston gebruikt de volgende controllers:

SSDNow V 64GB en 128GB eerste generatie: door Toshiba aangepaste JMicron JMF602
SSDNow V 40GB: controller van de Intel Postville
SSDNow V tweede generatie: JMicron JMF618
SSDNow V+ eerste generatie: Samsung
SSDNow V+ tweede generatie: Toshiba Daikoku 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ah right maar was die toshiba niet een gepimpte jmicron? oh wacht dat was de gewone V

haha wat een zootje, maar goed dat er Forums zijn :)

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 26-02-2010 16:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Femme: Ga gebruik maken van 6GB Corsair Dominator 1866MHz dus in principe lijkt mij dat meer dan voldoende. Denk dat ik in eerste instantie Swapfile uitzet en kijk hoeveel ram ik nu precies gebruik (Logitech G15 Scherm) en als het noodzakelijk is dan zet ik het wel weer aan.

Want het swapfile wordt pas gebruikt als het RAM vol is gelopen, toch? En mocht ik het swapfile toch aanzetten, hoe veel kleiner is dan eventueel praktisch? 500MB/1GB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 339818 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:14:
@ Femme: Ga gebruik maken van 6GB Corsair Dominator 1866MHz dus in principe lijkt mij dat meer dan voldoende. Denk dat ik in eerste instantie Swapfile uitzet en kijk hoeveel ram ik nu precies gebruik (Logitech G15 Scherm) en als het noodzakelijk is dan zet ik het wel weer aan.

Want het swapfile wordt pas gebruikt als het RAM vol is gelopen, toch? En mocht ik het swapfile toch aanzetten, hoe veel kleiner is dan eventueel praktisch? 500MB/1GB...
Om exact te zijn, het is GEEN swapfile, maar een Pagefile. Windows 98 had een swapfile. Swappen is wel deel van pagen, maar er is meer.

Iig, pageruimte wordt eigenlijk altijd gebruikt ook al is er genoeg ram, maar zolang er geen "harde"pages zijn maakt dit niet uit voor de snelheid..

Ik zou beginnen met hem uit te zetten, ik merk met zware belasting en 8gb er iig niks van, nooit problemen en ik draai hele diverse en intensieve dingen..

En maak hem anders idd 500mb ofzo, en stel hem in dat hij kan groeien als het nodig is.. Maar bedenk maar dat met genoeg ram het allemaal niet zo heel veel uitmaakt :)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 26-02-2010 17:31 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Laatst online: 14:39

Crusader

Arc Nature

maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 17:30:
[...]

Ik zou beginnen met hem uit te zetten, ik merk met zware belasting en 8gb er iig niks van, nooit problemen en ik draai hele diverse en intensieve dingen..
Sorry voor deze offtopic reactie, maar kijk uit met dit advies. Ook al heb je genoeg RAM, Windows heeft om technische redenen hoe dan ook baat bij een pagefile. Kan de technische onderbouwing even niet zo gauw terugvinden, maar het is volgens mij beter om 'm kleiner te maken dan helemaal geen pagefile te hebben.

(edit: en dan bedoel ik niet dat je dan memory dumps kunt maken bij crashes)

[ Voor 6% gewijzigd door Crusader op 26-02-2010 18:06 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Crusader: Een PageFile van ± 500MB op de SSD is dan voldoende? Of nog meer instellen? In principe verwacht ik ong. 60GB te gebruiken dus houd ik nog ± 14GB over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Crusader schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 18:06:
[...]

Sorry voor deze offtopic reactie, maar kijk uit met dit advies. Ook al heb je genoeg RAM, Windows heeft om technische redenen hoe dan ook baat bij een pagefile. Kan de technische onderbouwing even niet zo gauw terugvinden, maar het is volgens mij beter om 'm kleiner te maken dan helemaal geen pagefile te hebben.

(edit: en dan bedoel ik niet dat je dan memory dumps kunt maken bij crashes)
Tja ik deel die mening ook dat je voorzichtig moet zijn, maar in princiepe is een pagefile niet nodig als je oneindig veel ram hebt. Dus met heel veel kan dat ook al gelden.

En ik draai veel zwaar 3d max, rhino, autoacad, en de hele adobe suite, en door het uitzetten van mijn pagefile tot nu toe nog geen problemen heb gehad...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Maratropa: En je kunt ook nergens prestatie verschil terug zien/merken als je eventueel wel een PagaFile aan maakt?

Daarnaast heb jij nog altijd 2GB meer RAM dan mijn setup. Waarschijnlijk amper merkbaar, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Ik lees overal dat Windows 7 automatisch instellingen aanpast bij het gebruik van een SSD-schijf. Is dit ook het geval als ik mijn huidige installatie via een image op de SSD-schijf zet ?

Of is een nieuwe installatie noodzakelijk ?

Dit aangezien mijn huidige installatie pas 3 weken oud is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Tja ik heb niet het idee dat het uitmaakt en van wat ik van de techniek weet zou dat ook niet mogen..

Maar meten is weten he :) Gewoon even allebij proberen, en kijken of je verschil merkt. Jouw situatie is weer anders dan die van mij.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 18:15:
[...]

maar in princiepe is een pagefile niet nodig als je oneindig veel ram hebt.
En juist die stelling werd ontkracht in dat technische artikel. Damn... dat ik er niet meer op kan komen waar ik dat las, ik kom er nog wel op terug.

Anyway, het idee hierachter was het volgende (in grove lijn):
Wanneer een applicatie wordt opgestart, reserveert het een behoorlijke hoeveelheid geheugen, (veel) meer dan dat het in eerste instantie nodig zal hebben. Dat doet dus iedere applicatie die je opstart.
Omdat er dus in feite meer geheugen wordt gereserveerd dan dat er initieel nodig is, kan het zijn dat er gepaged moet worden. In dat geval heb je dus een performancewinst doordat het teveel gereserveerde in de pagefile terechtkomt en niet onnodig RAM verbruikt.

[ Voor 43% gewijzigd door Crusader op 26-02-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

daanNL schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 18:43:
Ik lees overal dat Windows 7 automatisch instellingen aanpast bij het gebruik van een SSD-schijf. Is dit ook het geval als ik mijn huidige installatie via een image op de SSD-schijf zet ?
(....)...
Volgens sommigen niet, volgens anderen zijn de instellingen handmatig aan te passen en volgens nog weer anderen duurt de installatie van Windows 7 op een ssd ongeveer 10 minuten.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-02-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Crusader schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 19:30:
[...]

En juist die stelling werd ontkracht in dat technische artikel. Damn... dat ik er niet meer op kan komen waar ik dat las, ik kom er nog wel op terug.

Anyway, het idee hierachter was het volgende (in grove lijn):
Wanneer een applicatie wordt opgestart, reserveert het een behoorlijke hoeveelheid geheugen, (veel) meer dan dat het in eerste instantie nodig zal hebben. Dat doet dus iedere applicatie die je opstart.
Omdat er dus in feite meer geheugen wordt gereserveerd dan dat er initieel nodig is, kan het zijn dat er gepaged moet worden. In dat geval heb je dus een performancewinst doordat het teveel gereserveerde in de pagefile terechtkomt en niet onnodig RAM verbruikt.
Een pagefile is idd een verlangstuk van het geheugen, waarin virtuele adressen gemapped worden als er geen fysiek RAM meer is. En wat je zegt klopt dat er meer gereserveerd wordt, dus als je zonder pagefile werkt loopt je RAM sneller vol. Maar als je dat weer compenseert met meer RAM dan zou dat betekenen dat je je pagefile gewoon kan uitzetten.
Maar met veel RAM wordt er toch al weinig gepaged, uitzetten is dan ook niet echt nodig.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:04
Hallo allemaal,

voor mijn mediacenter, (komt te draaien onder windows 7 ultimate 64-bit) wil ik graag een SSD gaan gebuiken, zodat hij lekker snel opstart.

Alleen windows en een paar programma's komen er op te staan. Ook een aantal spellen moeten geen probleem zijn. 64GB is in ieder geval voldoende.

Er zijn inmiddels zo ontzettend veel SSD's op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Reviews gaan doorgaans alleen maar over de peperdure SSD's, en dat is eigelijk niet de bedoeling.

Een schijf die ik op het oog heb, maar wel een beetje prijzig vind is deze:

Corsair CMFSSD-64GBG2D

Deze kost €169,90 bij cool-prices.nl

De nieuwe versie hiervan heeft in ieder geval TRIM aan boord. Verder weet ik eigelijk niet hoe goed deze is..

Kan iemand hier mij daar misschien iets meer over vertellen? Of heeft iemand suggesties voor betere schijven in de zelfde of lagere prijsklasses?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 19-06 15:26
Dit topic wordt steeds erger.
Mensen die geen moeite doen om iets op te zoeken en lukraak hun vragen hier dumpen met als excuus ''ik zie door de bomen het bos niet meer''. Dat vind ik kort door de bocht. Met een half uurtje inlezen kun je prima zelf je vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:31

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wed je €10 dat er gedurende dit topic nog een paar de vraag krijgen wat het verschil is tussen de Postville SSD's ;)

Anyway, Marcel... Neem gewoon de eerste beste ssd die voldoet aan je budget. Ze zijn toch sneller als hdd's.
Persoonlijk zou ik zelf simpelweg gaan voor een indilinx (vertex etc.) of een intel g2 ssd (de postville dus).

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Net een 80gb Intel postville binnen gekregen. Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf :D Dit is op windows 64bit als een non-member raid.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/20kvc7r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Tijdens het installeren van windows 7 64 bit op mijn Corsair 64gb SSD loopt de installatie telkens vast bij "installatie voltooien". Alle onderdelen daarvoor verlopen probleemloos en lekker vlot.

Iemand ideeen waar het 'm in kan zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

daanNL schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:32:
Tijdens het installeren van windows 7 64 bit op mijn Corsair 64gb SSD loopt de installatie telkens vast bij "installatie voltooien". Alle onderdelen daarvoor verlopen probleemloos en lekker vlot.

Iemand ideeen waar het 'm in kan zitten ?
Exact dat symptoom had ik op m'n systeem met een Adaptec SAS controller en 2x SAS schijven in RAID 0.
Probeerde ik het daarna nog 1 of 2 keer, dan ging de installatie wel door. Geen idee wat de oorzaak of oplossing is, misschien is het voor jou ook een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Crusader schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:51:
[...]

Exact dat symptoom had ik op m'n systeem met een Adaptec SAS controller en 2x SAS schijven in RAID 0.
Probeerde ik het daarna nog 1 of 2 keer, dan ging de installatie wel door. Geen idee wat de oorzaak of oplossing is, misschien is het voor jou ook een workaround.
Hm, hij hangt nu voor de 3e keer achter elkaar.... Zal het nog maar is proberen dan.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-12-2023

hgp

Dat heb ik ook een paar keer gehad, bij de 3e keer maar eens geprobeerd met zo min mogelijk usb apparaten / internet e.d. aangesloten en toen ging het in 1 keer goed. Ik heb ook geen idee wat het nou precies is. Voortaan haal ik eerst maar wat stekkers eruit i.p.v. weer heel de installatie opnieuw te moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
OWC Sandforce 50GB / 100GB preview;

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3751&p=1

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27

mphilipp

Romanes eunt domus

powermarcel10 schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 21:33:
voor mijn mediacenter, (komt te draaien onder windows 7 ultimate 64-bit) wil ik graag een SSD gaan gebuiken, zodat hij lekker snel opstart.
Beetje dure manier van snel laten opstarten. Mijn HTPC laat ik gewoon slapen. Is ie in één keer wakker. Sneller dan een SSD zou kunnen. Kost een klein beetje stroom, maar voor €169 kun je veel stroom kopen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
heb zojuist mijn x25-m 80 gb geinstalleerd en voorzien van de laatste firmware, w7 installed onder achi.

heeft er iemand een verklaring voor de bench verschillen?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/27/1267253980-410.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
ook atto ziet er beter uit als hd tune. overigens hdtune 4.01 geeft geen andere resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/27/1267254109-550.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 10:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

@p33rk3:
1. Je kan ook je tweede bericht gewoon in je eerste bericht integreren, staat netter en is overzichtelijker.
2, Je ziet die sprongen op en neer enkel op schijven waar dingen op staan. Dat is namelijk het verschil tussen sequentieel lezen en random (wel beetje anders dan met een HDD). Een lege schijf benched/leest namelijk sequentieel alle lege ruimte achter elkaar en sequentieel is loeisnel. Een volle schijf leest de bestandjes die er dan op staat stuk voor stuk, dus random, ook al staan ze achter elkaar (hij moet toch eerst 'zoeken').

Het is dus volledig normaal en geeft aan waarom sequentieel lezen snelheid leuk is, maar random eigenlijk veel belangrijker.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p33rk3 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 09:58:
heb zojuist mijn x25-m 80 gb geinstalleerd en voorzien van de laatste firmware, w7 installed onder achi.

heeft er iemand een verklaring voor de bench verschillen?

[afbeelding]
p33rk3 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 10:00:
ook atto ziet er beter uit als hd tune. overigens hdtune 4.01 geeft geen andere resultaten.
(...)
In de twee opmerkingen staat ;( hetzelfde plaatje.

HD Tune 2.55 is niet vergelijkbaar met CrystalDiskMark.
HD Tune 2.55 meet alleen de leessnelheid.
HD Tune 2.55 geeft geen informatie over wat er gemeten wordt.
HD Tune 2.55 geeft niet aan of er gemeten wordt met sequentieel, 512K of 4K.
HD Tune 2.55 geeft de hoeveelheden data waarmee gemeten wordt niet aan.

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 27-02-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 Kit 128GB ?

Zit er over te denken er 1 aan te schaffen, maar twijfel nog heel erg over de performance.
Random writes en zo zijn niet zo goed, maar in de meeste reviews scoort hij toch erg goed in de algemene perfermance benchmarks.

Wil hem gaan gebruiken als opstart schijf, page files ezo kunnen eventuel nog naar een raid 0 array.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
brid schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 16:09:
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 Kit 128GB ?

Zit er over te denken er 1 aan te schaffen, maar twijfel nog heel erg over de performance.
Random writes en zo zijn niet zo goed, maar in de meeste reviews scoort hij toch erg goed in de algemene perfermance benchmarks.

Wil hem gaan gebruiken als opstart schijf, page files ezo kunnen eventuel nog naar een raid 0 array.
Ik zie overal prima tot zeer goeie "real life" snelheid (anand, tweakers/femme, etc) zelfs af en toe beter dan een postville, en de prijs is ook in verhouding goed, dus het lijkt me een prima ding.

femme zegt:

"Dankzij consistente resultaten in de benchmarkruns weet de SSDNow V+ in al onze belangrijke prestatieindices de leiding te pakken. "

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 27-02-2010 16:26 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:16
Misschien niet echt voor dit topic.
Review van de SilverStone HDDBoost Hybrid SSD
http://www.hardwarecanuck...tone-hddboost-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
maratropa schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 20:22:
Een pagefile is idd een verlangstuk van het geheugen, waarin virtuele adressen gemapped worden als er geen fysiek RAM meer is. En wat je zegt klopt dat er meer gereserveerd wordt, dus als je zonder pagefile werkt loopt je RAM sneller vol. Maar als je dat weer compenseert met meer RAM dan zou dat betekenen dat je je pagefile gewoon kan uitzetten.
Maar met veel RAM wordt er toch al weinig gepaged, uitzetten is dan ook niet echt nodig.. :)
Ik vraag me af wat sneller is: je conventioneel geheugen of een ssd (om je page file op te zetten)?

* Snowwie heeft 3GB beschikbaar onder XP en de page file staat hier gewoon uit. Ook nog nooit gezeik om gehad.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
@ o.a. tijgetje en gol

sorry van 2e plaatje wist ik niet moest ook een benchmarkt van atto zijn. is niet nodig om verder te posten.

maar wat ik er dan niet aanbegrijp mijn hd tune resultaten zijn gewoon knap beroerd vergeleken bij onder andere deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/27/1267288106-310.jpg

zelfde merk ook de ich10 controller.

heb reviews gezien van de intel 40 gb ssd, deze presteert beter in hdtune als mijn postville.
das toch gek of niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Gebruik eens een nieuwere versie van HD Tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

p33rk3 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:29:
@ o.a. tijgetje en gol

sorry van 2e plaatje wist ik niet moest ook een benchmarkt van atto zijn. is niet nodig om verder te posten.

maar wat ik er dan niet aanbegrijp mijn hd tune resultaten zijn gewoon knap beroerd vergeleken bij onder andere deze:

zelfde merk ook de ich10 controller.

heb reviews gezien van de intel 40 gb ssd, deze presteert beter in hdtune als mijn postville.
das toch gek of niet |:(
Neem aan dat je os op je SSD staat.
Meestal testen ze in een review met een schijf met het os en daarbij de te testen schijf(meestal leeg).
Dus dan is erg geen activiteit op de te testen schijf en een ssd is supersnel als deze helemaal leeg is.
Je kijgt dus een mooie grafiek.
Zodra als er tegelijk met de benchmark allemaal activiteiten zijn en de schijf echte data bevat zijn de resultaten een stuk minder

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
hgp schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 00:27:
Dat heb ik ook een paar keer gehad, bij de 3e keer maar eens geprobeerd met zo min mogelijk usb apparaten / internet e.d. aangesloten en toen ging het in 1 keer goed. Ik heb ook geen idee wat het nou precies is. Voortaan haal ik eerst maar wat stekkers eruit i.p.v. weer heel de installatie opnieuw te moeten beginnen.
USB-apparaten had ik al niet aangesloten (laptop). Heb het nogmaals geprobeerd na een bios-update uitgevoerd te hebben én vervolgens in de bios alles wat uit kon (wifi/lan e.d.) uitgezet voor de installatie. Vervolgens is deze probleemloos verlopen en draai ik nu lekker vlot vanaf de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
brid schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:51:
Neem aan dat je os op je SSD staat.
Meestal testen ze in een review met een schijf met het os en daarbij de te testen schijf(meestal leeg).
Dus dan is erg geen activiteit op de te testen schijf en een ssd is supersnel als deze helemaal leeg is.
Je kijgt dus een mooie grafiek.
Verklaart niet echt z'n hdtune resultaten. Mijn postville is zo goed als "used" (de 512k writes zijn ondertussen weer gezakt naar de 60MB/s). Geen trim en is al weer een tijd geleden dat ik Optimizer gedraaid heb:
Afbeeldingslocatie: http://i104.photobucket.com/albums/m174/hgommers/g2.png
@p33rk3: Heb er verder ook geen verklaring voor dat je hdtune zuigt (gebruik het zelf nooit), maar je crystalbench niet. Zoals eerder gevraagd: laat eens een recente hdtune versie zien? Verder is het bij problemen altijd handig te vermelden (naast je genoemde ich10) welke driver je gebruikt en wat er allemaal op die controller zit.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 27-02-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
ik heb alle laatste drivers gedownload rechtstreeks van intel deze zijn dezelfde als msi heeft staan op hun website.
naast de ssd hing mijn oude hdd ook nog aan de ich met een windows erop hiernaast staat een dvddrive.

volgende 2 screens zijn gemaakt door te testen met alleen de ssd aangesloten.

pic 1 non oced i7 860
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/27/1267299937-410.jpg

pic 2 oced.bclock 160x21=3.36ghz 4gb mem op 1600mhz
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/27/1267300228-370.jpg

heb de test is gedaan met een oc omdat ik ergens gelezen had dat...... .......... vanwege de controler in de processor....... vaag vaag, exact weet ik het niet.

met de oc komen de 4k writes ook tot 70mb stuk hoger als de 40 van non oc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
wow. cool dat je dit gevonden hebt :)

Wel vaag zeg. Misschien iets raars in de bios/windows zoals powersaving aan? Bios naar default zetten? (desnoods door batterij er af te halen). Al heb ik zelf daar weinig ervaring mee en kan iemand anders je beter advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

p33rk3 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:51:
ik heb alle laatste drivers gedownload rechtstreeks van intel deze zijn dezelfde als msi heeft staan op hun website.
(....)
Misschien verandert een biosupdate ook iets. En de verhoudingen tussen het moederbord, het geheugen en de processor kunnen meespelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 27-02-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
ik heb er al de laaste bios versie opstaan, dus dat gaat hem niet worden.

wel raar dit...

had alles ook al op default staan en eist en speedstep en zo op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Heb het al diverse malen geprobeerd maar ik krijg Windows 7 niet op mijn nieuwe SSD (intel postville 80gb).
Hij installeerd en reboot netjes om naar de 2e fase te gaan, dan krijg je op een gegeven moment starting services waarbij hij daarna doorloopt naar een zwart scherm. Hier denkt hij even na en vervolgens gaat hij spontaan in de reboot.
Daarna start hij op en zie je de windows 7 bootlogo's, vervolgens zie ik een zwart scherm en daar blijft hij minuten op staan.
De SSD zit op sata1 (de eerste sata poort) op mijn moederbord, mijn raid set met oude installatie van windows 7 zit op poort 3 en 4. De SSD is primary boot device.
De ICH8R controler staat in RAID mode en de SSD is een enkele drive.

Moederbord = Asus P5B Deluxe.

Komt ieman dit bekend voor en kan mij verder helpen?

Als ik van mijn oude raid set opstart en de SSD controleerd is alles ok, daar staan ook netjes de geinstalleerde bestanden op.

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 28-02-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Wat gebeurt er als je je RAID-set niet aansluit? (dus alleen je SSD)
En sluit voor de zekerheid even zo min mogelijk USB-apparaatjes e.d. aan. (ook geen muis en eventueel toetsenbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
KoffieNT schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:48:
Wat gebeurt er als je je RAID-set niet aansluit? (dus alleen je SSD)
En sluit voor de zekerheid even zo min mogelijk USB-apparaatjes e.d. aan. (ook geen muis en eventueel toetsenbord)
Had ik er niet bijgezegt, ik heb al diverse zaken geprobeerd, alle disken afgekoppeld, controler in AHCI mode gezet, in IDE Enhanced mode, in IDE Compatible mode, etc..

Als laatste probeer ik hem nu op de JMICRON controler op AHCI mode te installeren.
Ik ben blijkbaar niet de enige, op een ander forum lees ik een mede lotgenoot die ook problemen heeft met het SSD op de intel controler op een ASUS P5B deluxe board. Hij kreeg het alleen werkend op de JMICRON controler.
Niet de meest mooie oplossing, maar ik zou al blij zijn als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik ben erachter, bij de laatste installatiefase installeerd hij de juiste videokaart drivers en gebruikt mijn HDMI output als primary video uitgang |:( Niet mijn DVI monitor waar de installatie op uitgevoerd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door duncanvdlinden op 28-02-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Hehe, zul je altijd zien he :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

@duncanvdlinden: vond het al wazig, op mijn P5B Deluxe namelijk totaal geen problemen. Ben blij dat je er achter bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ik heb omdat ik nog een bestaande raid-0 array heb, de intel controler op raid mode moeten zetten, ik kan anders mijn raid array niet meer gebruiken. Ik vraag mij alleen af of ik nu ook TRIM kan gebruiken en of er ook een manier om dat te testen?

Ik wil zowiezo van deze raid set af, maar dan moet ik eerst de data nog even overzetten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
ik zag op internet dat de vertex sneller dan de postville is (50mbs sneller). Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
hej luitjes,

nog even de volgende ervaring delen met jullie had het gelezen op een andere topic op got.

heb een msi bordje de gd-65, zonder overclock dus alles op default is het het beste om c-states uit te zetten dit blijkt nadelig te zijn voor je ssd prestaties.

hierna nog een bench gedraaid en deze ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:31

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Old... Wisten we al ;)

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik niet, dus bedankt p33rk3! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44686

Ik heb de V2 Kingston SSDNow V+ en moet eerlijk bekennen dat het draait als een tierelier. Ik heb de SSD aangesloten op een ICH10R en heb deze in Raid mode staan. De SSD draait niet in Raid, maar ik heb 2 Raptors in Raid0 staan als 2de schijf.

In het begin haalde ik de beloofde lees en schrijfsnelheden ongeveer, maar na een weekje liep dat behoorlijk terug waarbij de schrijfsnelheden zo'n 60mb (512kb blokken) trager was. Ik vond dat vreemd omdat de TRIM functie dat zou moeten oplossen? Inmiddels heb ik een testje gedaan en de ICH10R in AHCI mode gezet. Windows7 opnieuw geïnstalleerd en even een uurtje niets gedaan. Daarna de test gedraaid en de performance is weer toppie.

Wat ik me dus zit af te vragen:
Werkt de TRIM functie alleen als de chipset in AHCI mode draait of ook als deze in RAID mode staan en de SSD niet in een Raid cluster draait. Mijn vermoeden is dat dit laatste niet het geval is.

Iemand anders vergelijkbare ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 44686 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 08:33:
Werkt de TRIM functie alleen als de chipset in AHCI mode draait of ook als deze in RAID mode staan en de SSD niet in een Raid cluster draait. Mijn vermoeden is dat dit laatste niet het geval is.
In theorie zou het met raid ook moeten werken, maar in de praktijk is er maar nog maar één driver die trim stuurt: de ms ahci driver in Windows 7.

We zitten met z'n allen al lang te wachten op nieuwe matrix/rapid driver van intel met trim ondersteuning ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 44686 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 08:33:
Ik heb de V2 Kingston SSDNow V+ en moet eerlijk bekennen dat het draait als een tierelier. Ik heb de SSD aangesloten op een ICH10R en heb deze in Raid mode staan. De SSD draait niet in Raid, maar ik heb 2 Raptors in Raid0 staan als 2de schijf.

In het begin haalde ik de beloofde lees en schrijfsnelheden ongeveer, maar na een weekje liep dat behoorlijk terug waarbij de schrijfsnelheden zo'n 60mb (512kb blokken) trager was. Ik vond dat vreemd omdat de TRIM functie dat zou moeten oplossen? Inmiddels heb ik een testje gedaan en de ICH10R in AHCI mode gezet. Windows7 opnieuw geïnstalleerd en even een uurtje niets gedaan. Daarna de test gedraaid en de performance is weer toppie.

Iemand anders vergelijkbare ervaring?
Zou je als vergelijking met de rest een Crystaldiskmark bench kunnen maken, op 1000mb? Die heb ik nog niet gezien voor de nieuwe V+

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maratropa schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:24:
[...]

Zou je als vergelijking met de rest een Crystaldiskmark bench kunnen maken, op 1000mb? Die heb ik nog niet gezien voor de nieuwe V+
Ik zit nu op mijn werk, maar zal dat vanavond even doen. Daarop vooruitlopend: De seq. en 512kb zijn lekker snel (met name schrijven vergeleken met andere SSD's), de 4k is beduidend langzamer als bijvoorbeeld een recente intel SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 44686 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:15:
[...]

Ik zit nu op mijn werk, maar zal dat vanavond even doen. Daarop vooruitlopend: De seq. en 512kb zijn lekker snel (met name schrijven vergeleken met andere SSD's), de 4k is beduidend langzamer als bijvoorbeeld een recente intel SSD.
Ja dat bleek ook wel uit de reviews die ik gelezen heb. Wel weer leuk dan dat optimalisaties zorgen voor zeer goede workstation snelheid, soms beter dan een intel. Dus dan zie je weer dat theoretische testen leuk zijn maar niets zeggen :) Maar ik ben toch benieuwd.

Maar eigenlijk zou iedereen verplicht ook een "real world" bench moeten testen. 3dmark vantage ofzo. Dat is toch wat echter vergelijken..hmm..

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/owc50gb_022510232131/21805.png

(geript van anand)

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 01-03-2010 10:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_H_G_ schreef op maandag 01 maart 2010 @ 08:41:
[...]

In theorie zou het met raid ook moeten werken, maar in de praktijk is er maar nog maar één driver die trim stuurt: de ms ahci driver in Windows 7.

We zitten met z'n allen al lang te wachten op nieuwe matrix/rapid driver van intel met trim ondersteuning ;(
M.a.w. als je de TRIM functie wilt gebruiken..... en dat wil je uiteraard.
Zit er niets anders op als de RAID functie van de chipset op dit moment niet te gebruiken?

Dat zou mooi balen zijn! Is er ook nog niet één of andere beta versie van de Intel manager voor W7 met TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27

mphilipp

Romanes eunt domus

maratropa schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:20:
[...]
Ja dat bleek ook wel uit de reviews die ik gelezen heb. Wel weer leuk dan dat optimalisaties zorgen voor zeer goede workstation snelheid, soms beter dan een intel. Dus dan zie je weer dat theoretische testen leuk zijn maar niets zeggen :) Maar ik ben toch benieuwd.
Precies. Je moet er natuurlijk ook een beetje voor waken dat het benchmarken geen doel op zich wordt. Ik heb er nu ook een en die is heerlijk snel. Even wat testjes gedraaid en het ziet er net zo snel uit als de andere benches die ik hier zie. Mijn plaatjes voegen dus niets toe.
Wat ik leuker vond is dat mijn RAID0 array met 2 1TB WD Black schijven giga-snel zijn en de SSD goed kunnen bijhouden (en soms zelfs sneller is). Alleen de toegangstijd van de SSD (of het ontbreken daarvan) zorgt voor een factor x, waardoor een SSD toch weer sneller aanvoelt. Maar we praten over milliseconden...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 44686 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:26:
M.a.w. als je de TRIM functie wilt gebruiken..... en dat wil je uiteraard.
Zit er niets anders op als de RAID functie van de chipset op dit moment niet te gebruiken?

Dat zou mooi balen zijn! Is er ook nog niet één of andere beta versie van de Intel manager voor W7 met TRIM?
Roep maar als je m kan vinden :) Heb het allang opgegeven om regelmatig eens te kijken.

Zit er geen tooltje bij om handmatig te trimmen/verversen (zoals Intel Optimizer en OCZ gc_tool)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_H_G_ schreef op maandag 01 maart 2010 @ 10:56:
[...]

Roep maar als je m kan vinden :) Heb het allang opgegeven om regelmatig eens te kijken.

Zit er geen tooltje bij om handmatig te trimmen/verversen (zoals Intel Optimizer en OCZ gc_tool)?
Nee dat zit er helaas niet bij. Zou ook niet meer nodig hoeven te zijn als de TRIM functie goed werkt. Helaas dus alleen met AHCI.... tja dat wordt vanavond nog even sleutelen aan de configuratie ben ik bang.

Hopelijk lukt het om de SSD om te hangen naar de jmicron om vanaf daar te booten zodat ik de instelling van Raid naar AHCI kan omzetten. Zit eigenlijk niet echt te wachten op een volledige herinstallatie.... W7 is zo gedaan, maar de rest is een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 44686 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:02:
[...]

Nee dat zit er helaas niet bij. Zou ook niet meer nodig hoeven te zijn als de TRIM functie goed werkt. Helaas dus alleen met AHCI.... tja dat wordt vanavond nog even sleutelen aan de configuratie ben ik bang.

Hopelijk lukt het om de SSD om te hangen naar de jmicron om vanaf daar te booten zodat ik de instelling van Raid naar AHCI kan omzetten. Zit eigenlijk niet echt te wachten op een volledige herinstallatie.... W7 is zo gedaan, maar de rest is een hoop werk.
Maar via de jmicron controller werkt trim ook weer niet toch, ik dacht alleen via de intel controller...

specs

Pagina: 1 ... 23 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD