Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.498 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
@kluyze
Yup, snelheid hangt inderdaad af van het type bestand bij de Sandforces. Anand heeft dit ook bevestigd in zijn
laatste artikel in o.a. het bench gedeelte:
quote: Anand
I suspect that the fact that many of our writes here are compressed is to blame for the Vertex LE not being as fast as usual here. Remember that SandForce's architecture works by data reduction, whether through compression, deduplication or other similar natured algorithm. By definition those algorithms don't work well on data that is already being written in reduced form. If you're dealing with a lot of compressed archives, the Vertex LE will perform well, but not as well as the RealSSD C300.
Dus het verlies blijkt goed mee te vallen. Uiteindelijk merk je dit enkel en voornamelijk bij het wegschrijven van grote audio/video/gecompresseerde bestanden. Bij de kleine 4k random writes al veel minder en al helemaal niet bij de 4k random reads.
Dus als scratch-space voor CAD of Photoshop zal hij niet uitblinken, daar neem je beter eentje die goed is in sequentieel en dat doet zonder compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 01:05:
Kingston SSDnow 40Gb
net getrimmed, firmware 02HD
AHCI

[afbeelding]
Jouw 4K score is vergeleken met die van mij verdomd hoog!? Hoe? :P

Btw... aan all: is het nog nodig om TRIM in te schakelen of doet 'ie dit auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:54:
Ik vraag me af, na het lezen van de PC Per. review van de Kingston SSDNow Value G2. Het is jammer dat, hoewel de controllers op zo veel fronten en manieren (64mb cache ram, toshiba's input, zware garbage collection, enz..) is verbetert, de geesten van het verleden JMicron maar niet los kunnen laten... Nog steeds de random reads en de I/O's...

Maar ze hebben ondertussen wel een goede prijsbalans gevonden, waardoor de SSDs toch aantrekkelijk zijn.

Is deze soort SSDs misschien een goede oplossing voor niet al te zware systemen, zoals Ultra Thins en andere laptops bijvoorbeeld? Daar zou je minder van de snelheidsvermindering merken omdat de limitaties op andere plekken zitten.

Klopt deze redenering een beetje?
Iemand?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Vandaag es AHCI aangezet in de bios en test gedaan:
IDE mode:
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/4306/ssdide.png

AHCI mode:
Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/5959/ssdachi.png

Wat een gigantisch verschil vooral tussen 4K QD32 resulaten. Wat moet ik me hier precies bij voorstellen in real life performance?

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
volgensmij is het goed gebruik de testen met "1000mb" te doen. En in de toekomst nu CDM 3.0 beta het ondersteunt wellicht met nog grotere sizes.

Als is het goed is voorkomt dat, dat je voornamelijk cache resultaten krijgt oid....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
anathema schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:42:
IDE mode:
[afbeelding]

AHCI mode:
[afbeelding]

Wat een gigantisch verschil vooral tussen 4K QD32 resulaten. Wat moet ik me hier precies bij voorstellen in real life performance?
Niks? ;) Als je naar het verschil met harde schijven kijkt dan maakt het echt niet meer uit of de random 4k waarde 66 of 76 mb per sec is.. Maar het is wel leuk om te weten dat je het maximale er uit haalt..

Maar wel even de 1000mb test doen idd..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 21-02-2010 13:27 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Help!!!! schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:25:
^
volgensmij is het goed gebruik de testen met "1000mb" te doen. En in de toekomst nu CDM 3.0 beta het ondersteunt wellicht met nog grotere sizes.

Als is het goed is voorkomt dat, dat je voornamelijk cache resultaten krijgt oid....
Ja, maar ben ik dan voor elke write test 5 X 1000 MB aan het testen? Dat zou betekeken 5GB X 4 = 20GB voor een benchmarktestje, wel een beetje jammer aangezien de writes wat beperken toch wel gewenst is. Of is het 1000 MB voor de totale test?
maratropa schreef op zondag 21 februari 2010 @ 13:27:
[...]

Niks? ;) Als je naar het verschil met harde schijven kijkt dan maakt het echt niet meer uit of de random 4k waarde 66 of 76 mb per sec is.. Maar het is wel leuk om te weten dat je het maximale er uit haalt..

Maar wel even de 1000mb test doen idd..
Doel meer op de read performance van 4K QD32 die een factor 8 hoger is, dat is nogal wat...

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:54:
Ik vraag me af, na het lezen van de PC Per. review van de Kingston SSDNow Value G2. Het is jammer dat, hoewel de controllers op zo veel fronten en manieren (64mb cache ram, toshiba's input, zware garbage collection, enz..) is verbetert, de geesten van het verleden JMicron maar niet los kunnen laten... Nog steeds de random reads en de I/O's...

Maar ze hebben ondertussen wel een goede prijsbalans gevonden, waardoor de SSDs toch aantrekkelijk zijn.

Is deze soort SSDs misschien een goede oplossing voor niet al te zware systemen, zoals Ultra Thins en andere laptops bijvoorbeeld? Daar zou je minder van de snelheidsvermindering merken omdat de limitaties op andere plekken zitten.

Klopt deze redenering een beetje?
Wat vind je zelf als je de Kingston met een Intel vergelijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:45:
[afbeelding]

Mijn score met de Corsair Extreme X32 SSD, vergeleken met (rechts) mijn Samsung Spinpoint F3 van 1TB
ATTO zal je een heel ander resultaat laten zien dan Crystal DiskMark, dat is althans mijn ervaring met de Corsair X32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

anathema schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:42:
IDE mode:
[afbeelding]

AHCI mode:
[afbeelding]

Ik kreeg vandaag bij inschakelen van AHCI anders een mooie reboot... en geen mogelijkheid om in te loggen :( Hoe heb je ervoor gezorgd dat je dit goed werkend kreeg? Want de resultaten van mijn X32 zijn imo niet bepaald om over naar huis te schrijven :P

Toevoeging: De SSD begint nu wel aardig vol te raken, na alle opdates van Windows... Al voelt de schijf nog gewoon snel aan :) Overweeg lichtelijk om eventueel over te stappen... zit nu namenlijk al op 22 / 30 GB, en er moeten nog een aantal progjes op kunnen :) *geen games...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Blue-Tiger schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:01:
[...]

Ik kreeg vandaag bij inschakelen van AHCI anders een mooie reboot... en geen mogelijkheid om in te loggen :( Hoe heb je ervoor gezorgd dat je dit goed werkend kreeg? Want de resultaten van mijn X32 zijn imo niet bepaald om over naar huis te schrijven :P
zo:
http://www.recipester.org...HCI_in_Windows_7_26944413

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:01:
[...]

Toevoeging: De SSD begint nu wel aardig vol te raken, na alle opdates van Windows... Al voelt de schijf nog gewoon snel aan :) Overweeg lichtelijk om eventueel over te stappen... zit nu namenlijk al op 22 / 30 GB, en er moeten nog een aantal progjes op kunnen :) *geen games...
Hybernate file al uitgezet en pagefile al naar een kleine(re) size gezet? Scheelde mij al 5GB. Ik gebruikte hybernate toch nooit en 2GB aan pagefile is meer dan zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

hm. Als ik alle screenshots van CrystalDiskMark bezie, dan is mijn X25-m op de 4K random reads/writes maar half zo performant als iedereen anders ... Geen flauw idee aan wat het kan liggen ...

- X25-m gepartitioneerd op 70GB, dus nog 4,xGB niet gepartitioneerd
- ICH10r op AHCI mode in BIOS
- x25-m op sata poort 5 op m'n P6T deluxe v2, eerste 4 sata poorten bezet door HDDs
- Windows 7 ultimate 64bit geinstalleerd (niet overgezet van een backup)
- alle recente drivers van intel, eigelijk alle recente drivers van alles ...
- ...

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/8142-1/CrystalDiskMark-ssd2.png

[ Voor 7% gewijzigd door Shaidar op 22-02-2010 00:39 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Mijn Intel Postville is de uitvoering met de 1.4 firmware. De firmware die bij veel gebruikers hun Windows 7 installatie heeft vernaggeld.

Ik zelf draai een Apple systeem met macosx 10.6. Is het verstandig om naar de laatste 1.5 te upgraden? Of kan ik versie 1.4 blijven gebruiken omdat de bug alleen effect heeft op Windows 7

Ik heb namelijk de angst en de hoop dat Apple in een volgende servicepack TRIM ondersteuning gaat krijgen. En wat bij Windows 7 kan gebeuren is dus ook bij Apple misschien ook een optie: Een corrupte disk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Opnieuw de test gedraaid op 50 MB:

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/1479/crystaldiskmark22022010.png

En even vergeleken met de setting op 1000 MB:

Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/1479/crystaldiskmark22022010.png

Getallen zijn imo niet geweldig. Let wel: dit is op IDE, niet AHCI (wat het verschil ook moge zijn... dit stond al vanaf installatie zo) en TRIM is niet actief... (geen idee hoe wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Shaidar schreef op maandag 22 februari 2010 @ 00:39:
hm. Als ik alle screenshots van CrystalDiskMark bezie, dan is mijn X25-m op de 4K random reads/writes maar half zo performant als iedereen anders ... Geen flauw idee aan wat het kan liggen ...

- X25-m gepartitioneerd op 70GB, dus nog 4,xGB niet gepartitioneerd
- ICH10r op AHCI mode in BIOS
- x25-m op sata poort 5 op m'n P6T deluxe v2, eerste 4 sata poorten bezet door HDDs
- Windows 7 ultimate 64bit geinstalleerd (niet overgezet van een backup)
- alle recente drivers van intel, eigelijk alle recente drivers van alles ...
- ...
Er wordt aangeraden om altijd de ssd op de eerste sata poort te zetten. Dat zou eventueel je resultaten kunnen verklaren.
4POX schreef op maandag 22 februari 2010 @ 06:25:
Ik heb namelijk de angst en de hoop dat Apple in een volgende servicepack TRIM ondersteuning gaat krijgen. En wat bij Windows 7 kan gebeuren is dus ook bij Apple misschien ook een optie: Een corrupte disk.
Klok en klepel? De bug was dat indien je zelf onder een windows 7 (x64) een update uitvoerde dat er zich een probleem kon voordoen. Dus de ssd's die van fabriek uit voorzien waren van die firmware hadden dat probleem niet.

Als je je in dit geval al zorgen maakt kan je bij elke disk zorgen maken.
Nuja goed, waarom zorgen maken, bij corruptie zet je gewoon je backup terug. Ik neem aan dat indien je je zorgen maakt om je data dat je ten minste 1x per week een backup maakt. Want elke disk kan er op een moment mee ophouden en je je data doen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:19
Heb even de laatste pagina doorgelezen, maar zit nog met 1 vraag onbeantwoord
- Moet er iets speciaals op je mobo zitten om dat trim commando ook te ondersteunen?

Ik heb een Intel DG965WH, en heeft ACHI.

Mocht het ondersteund worden dan ga ik wel voor de X25 postville met een windows 7 license

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Blue-Tiger schreef op maandag 22 februari 2010 @ 08:18:
Getallen zijn imo niet geweldig. Let wel: dit is op IDE, niet AHCI (wat het verschil ook moge zijn... dit stond al vanaf installatie zo) en TRIM is niet actief... (geen idee hoe wel...)
Vage scores. X32 moet een stuk rapper kunnen. Zit ie wel op de goede controller aangesloten? De seq/512k writes moeten 80MB+ zijn en die read moet ook een stuk hoger kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 22 februari 2010 @ 09:44:
Heb even de laatste pagina doorgelezen, maar zit nog met 1 vraag onbeantwoord
- Moet er iets speciaals op je mobo zitten om dat trim commando ook te ondersteunen?

Ik heb een Intel DG965WH, en heeft ACHI.

Mocht het ondersteund worden dan ga ik wel voor de X25 postville met een windows 7 license
Voor zover ik weet niet, 't is alleen je OS en de firmware van de SSD die het moet ondersteunen.

[ Voor 68% gewijzigd door Raven op 22-02-2010 10:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
AHCI moet iid aanstaan, omdat trim alleen nog maar geïmplementeerd is in de Microsoft AHCI driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 14-09 13:19
Top antwoord: Zit ik alleen nog met het volgende:
Hoe moet je je partitie alignen als je rekening wilt houden met het volgende:
http://www.mydigitallife....g-windows-7-installation/

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als je Femme's review leest van de nieuwe Kingston V+ jmicron/toshiba SSD dan wordt ie wel interessant, als desktop/workstation schijf intel postville prestaties,

reviews: Kingston SSDNow V+ 128GB

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:30:
Top antwoord: Zit ik alleen nog met het volgende:
Hoe moet je je partitie alignen als je rekening wilt houden met het volgende:
http://www.mydigitallife....g-windows-7-installation/
Je kan de partitie gewoon eerst even aanmaken met Vista of Win 7 DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 11:11

Sm0k3r

cough...cough...

maratropa schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:02:
Als je Femme's review leest van de nieuwe Kingston V+ jmicron/toshiba SSD dan wordt ie wel interessant, als desktop/workstation schijf intel postville prestaties,

reviews: Kingston SSDNow V+ 128GB
De uitslagen van de Kingston SSDNow V 40GB vind ik erg extreem (lees=goed), specs zijn volgens Kingston veel lager maar read komt boven de +270MB uit terwijl read eigenlijk 170MB volgens opgegeven specs.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Sm0k3r schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:16:
[...]

De uitslagen van de Kingston SSDNow V 40GB vind ik erg extreem (lees=goed), specs zijn volgens Kingston veel lager maar read komt boven de +270MB uit terwijl read eigenlijk 170MB volgens opgegeven specs.
Nouja, in de Real World testen presteert hij prima, maar niet extreem ofzo. Naar de theoretische benchmarks kijk ik niet echt want die zeggen bar weinig.. De V+ scoort daar ten opzichte van de postville niet zo goed in, terwijl in het echt hij gewoon even snel is..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11-2020
ik zie ook effe door het bos de bomen niet meer. Ik moet deze avond windows 7 her-installeren (trial verloopt eind deze week en verder geen tijd) en zoek gewoon een deftige systeem-ssd (windows + paar apps zoals photoshop - lightroom (beide niet echt professioneel gebruik)- ... + 1 of 2 games erop). Ik zoek niet de cream of the crop maar wel goeie prestaties voor een redelijk prijs

Ik heb deze opties die ik vandaag nog kan afhalen:

- de intel postville 40 gb van intel voor 109€ - theoretische snelheden lijken me laag?
- de corsair P64 performance 64 gb voor 179€
- de ocz agility (niet de ex) 60 gb voor 179€

wat is jullie advies ?
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 09:15
Bon, even een kleine update hier:
Intel postville 160GB

W7 rating: 7.8 op 7.9 zonder extra tweaks (behalve dan dat ik ahci heb aangezet voor het installeren van het OS).
Crystaldisk ratings zijn 253, 203,22MB/s, wat samenloopt met alle screenshots van hierboven.

Het gevoel zelf is super, alles gaat heel snel.

Lotro ook op geïnstalleerd en de laadtijden zijn op zijn minst gehalveerd. Muziek enzo staat nog op mijn 600GB schijf, kwestie van niet meteen alles vol te schrijven.

SSD is zeker een aanrader moest je nog twijfelen. (uiteraard wel afhankelijk of je er geld voor hebt en wat je juist doet op je pc).
Het enige nadeel voor mij is: de pc op mijn werk lijkt zo traag nu ^^.

Moet nog even zien of ik de juiste firmware heb geinstalleerd, had vlug die intel toolbox gedownload maar denk niet dat de drivers daar automatisch inzaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
bladebel schreef op maandag 22 februari 2010 @ 11:49:
- de intel postville 40 gb van intel voor 109€ - theoretische snelheden lijken me laag?
P64 klinkt samsung-achtig. Enigste goede corsair serie is volgens mij de X serie (indilinx controller).

Andere twee zijn beide prima boot/OS/game-ssds (snelheid 40GB is prima. grote bestanden schrijven doe je toch niet veel). De 40GB wordt wel krap voor je eisen.

[ Voor 7% gewijzigd door _H_G_ op 22-02-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
_H_G_ schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:53:
[...]

P64 klinkt samsung-achtig. Enigste goede corsair serie is volgens mij de X serie (indilinx controller).

Andere twee zijn beide prima boot/OS/game-ssds. De 40GB wordt wel krap voor je eisen.
En als ik het dan zo zie is de 64gb kingston V+ (mits hetzelfde als de review van femme) ook wel een goede koop..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

kluyze schreef op maandag 22 februari 2010 @ 09:14:
Ik neem aan dat indien je je zorgen maakt om je data dat je ten minste 1x per week een backup maakt. Want elke disk kan er op een moment mee ophouden en je je data doen verliezen.
Elk uur maakt mijn systeem een backup ;) Apple Timemachine is al regelmatig een lifesaver geweest.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

_H_G_ schreef op maandag 22 februari 2010 @ 10:04:
[...]

Vage scores. X32 moet een stuk rapper kunnen. Zit ie wel op de goede controller aangesloten? De seq/512k writes moeten 80MB+ zijn en die read moet ook een stuk hoger kunnen.
Ik neem aan dat jij er ook een hebt?

Bij mij zit ie aangesloten op een onboard controller... ff kijken welke in de bios :) MSI Trinergy heeft 2 controllers erop zitten...

Anyway... config staat op IDE ipv AHCI, zodoende werkt dus TRIM ook niet? Dat is minder prettig, want AHCI nu aanzetten resulteert in een mooie reboot...

Help?!

Edit: controller = JMicron JMB363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:28:
[...]
Anyway... config staat op IDE ipv AHCI, zodoende werkt dus TRIM ook niet? Dat is minder prettig, want AHCI nu aanzetten resulteert in een mooie reboot...
Heb je nu al die sleutel in het register aangepast? Dit is een vraag die al 100 keer voorgekomen is in dit topic en google: ahci bsod geeft meer dan genoeg oplossingen. (Het is altijd dezelfde oplossing, maar je weet wat ik bedoel)

Toen ik die bsod kreeg was het eerste wat ik deed: erachter zoeken op google. Maar blijkbaar ben ik daarin een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor DjNeo Ziggy

De topicstarter bverstee schrijft in de topicstart dat Windows 7 de partities automatisch goed instelt.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie ook effe door het bos de bomen niet meer. Ik moet deze avond windows 7 her-installeren (trial verloopt eind deze week en verder geen tijd) en zoek gewoon een deftige systeem-ssd (windows + paar apps zoals photoshop - lightroom (beide niet echt professioneel gebruik)- ... + 1 of 2 games erop). Ik zoek niet de cream of the crop maar wel goeie prestaties voor een redelijk prijs

wat is jullie advies ?
thanks
Mijn advies is om 32 euro meer te besteden en een SSD R5 van Intel met 80GB aan te schaffen.

211 euro bij Zercom inclusief verzendkosten en inclusief een inbouwbracket
http://www.zercom.eu/inde...2540&f=1&h=1&s=1&a=179586

Er is een proefversie beschikbaar om Windows 7 gedurende 3 maanden gratis te proberen. Met verlenging van de activatieperiode bedraagt de gratis periode 4 maanden.

http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2531983

Met de testversie voor 3 maanden hoeft Windows 7 met licentie niet vanavond ge'i'nstalleerd te worden. De testversie kan vanavond ge'i'installeerd worden en de versie van Windows 7 met de licentie kan ge'i'nstalleerd worden als de ssd binnen is.

Het is waarschijnlijk ook mogelijk om Windows 7 RC na 1 maart 2010 zonder afsluiting gedurende elke 2 uur te gebruiken. Dat kan door de interne klok van de computer terug te zetten naar bijvoorbeeld 1 januari 2010 en de optie, dat de internet klok gelijk gezet wordt met de internettijd, uit te schakelen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bverstee schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:02:
(....)
Windows Vista (vanaf SP1) en Windows 7 maken altijd alignde partities aan.
(...)
Volgens bverstee maakt Windows 7 de partities automatisch goed aan tijdens de installatie van Windows 7.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Blue-Tiger schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:28:
Ik neem aan dat jij er ook een hebt?

Bij mij zit ie aangesloten op een onboard controller... ff kijken welke in de bios :) MSI Trinergy heeft 2 controllers erop zitten...

Help?!

Edit: controller = JMicron JMB363
Nope, heb niet dezelfde, maar zou ongeveer hetzelfde moeten presteren als een andere indilinx barefoot gebaseerde ssd. De precieze waardes is een beetje afhankelijk van het flashtype en de hoeveelheid, maar zou niet zo veel mogen schelen.

Het ligt dus aan die controller. Als je m op de primaire controller aansluit dan zal je stukke betere resultaten krijgen :) Voor Windows 7 is al een aantal keer vermeldt wat je moet doen om AHCI te activeren zonder crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48

wat is jullie advies ?
thanks
De OCZ vertex 60gb voor 180 euro.
Veel beter dan al die ander die je opnoemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Hmm...

Zal even proberen de SSD en de HDD aan de primaire SATA controller te hangen...

Als ik over 5 minuten mijn post edit is het gelukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11-2020
bedankt voor jullie replies
ik woon helaas in belgië dus duurder om te verzenden naar hier en lokaal kost het dus meer, gelukkig heeft alternate wel een belgische vestiging maar ook die is duurder (en dan wordt niet enkel door het btw-verschil van 21 vs 19 verklaard...)

de ocz vertex (niet turbo) is ook niet op voorraad daar, de turbo wel voor 219 € ... meerprijs waard?

is zo'n bracket trouwens echt nodig? heeft dat ding niet dezelfde breedte als een gewone sata 2,5" disk?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit al voorbij gekomen, maar kennen jullie deze al en is het wat?

SSD Tweak Utility

Hiermee kan je allerlei SSD-tweaks op OS niveau instellen. Het proggie schijnt zelfs aan te geven wat de beste settings zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
bladebel schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:34:
bedankt voor jullie replies
ik woon helaas in belgië dus duurder om te verzenden naar hier en lokaal kost het dus meer, gelukkig heeft alternate wel een belgische vestiging maar ook die is duurder (en dan wordt niet enkel door het btw-verschil van 21 vs 19 verklaard...)

de ocz vertex (niet turbo) is ook niet op voorraad daar, de turbo wel voor 219 € ... meerprijs waard?

is zo'n bracket trouwens echt nodig? heeft dat ding niet dezelfde breedte als een gewone sata 2,5" disk?

thanks
Als je toch 200 gaat uitgeven zou ik voor de intel postville 80gb gaan... de OCZ heeft wat meer sequentiele doorvoer maar de postville heeft betere randomwrites, en is groter.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 22-02-2010 15:46 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op maandag 22 februari 2010 @ 13:06:
[...]

Elk uur maakt mijn systeem een backup ;) Apple Timemachine is al regelmatig een lifesaver geweest.
Krijg je daarvan niet heel veel extra readcycles van op je SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:24

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Gelukkig schijnen SSD's daar wel vlot in te zijn :P
(alleen data verwijderen kan beperkt aantal keer, lezen is onbeperkt)

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Krijgt die gast betaalt om ze te verkopen ofzo, wat een geblaat, het is net een reclame haha.

Het is gewoon een sandforce 1500 ssd. Als je deze met de intel 80gb vergelijkt krijgt je bij intel iig wel meer mb, en of je het verschil snel merkt? Het zal wel sneller zijn, maar qua gevoel leip veel, dunno, vast wel in bepaalde apps.

Maarja ik wil er ook wel 1, alleen ik krijg jeuk van die reviewer.. :)

hmm al is voor 169 euro zo'n 50gb best leuk.. ben benieuwd wanneer we ze hier zien..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 22-02-2010 20:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 14:26:
[...]

Mijn advies is om 32 euro meer te besteden en een SSD R5 van Intel met 80GB aan te schaffen.
Wat is er beter aan die R5 versie t.o.v andere versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Daar zit een bracket bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
maratropa schreef op maandag 22 februari 2010 @ 19:57:
[...]

Krijgt die gast betaalt om ze te verkopen ofzo, wat een geblaat, het is net een reclame haha.

Het is gewoon een sandforce 1500 ssd. Als je deze met de intel 80gb vergelijkt krijgt je bij intel iig wel meer mb, en of je het verschil snel merkt? Het zal wel sneller zijn, maar qua gevoel leip veel, dunno, vast wel in bepaalde apps.

Maarja ik wil er ook wel 1, alleen ik krijg jeuk van die reviewer.. :)

hmm al is voor 169 euro zo'n 50gb best leuk.. ben benieuwd wanneer we ze hier zien..
Héhé, lees anders Anand's laatste artikel, leest wat aangenamer :)

Is daar een 50GB versie van :o Dat is dan inderdaad qua prijs interessant. Ik gebruik met mijn Linux toch maar +/- 4GB, dus wat ben ik nu met al dat overdaad aan GBs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Shadow_Dragon schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:08:
[...]

Héhé, lees anders Anand's laatste artikel, leest wat aangenamer :)

Is daar een 50GB versie van :o Dat is dan inderdaad qua prijs interessant. Ik gebruik met mijn Linux toch maar +/- 4GB, dus wat ben ik nu met al dat overdaad aan GBs...
http://eshop.macsales.com...anner&utm_campaign=012610

50gb 230 dollar. Met de huidige koers en btw en rechten zal je wel alleen zo op 250 euro zitten voorts je hem uit de VS hebt. Zou hij hier voor 170 euro in de shop liggen dan is het wat anders natuurlijk..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

maratropa schreef op maandag 22 februari 2010 @ 19:57:
[...]
Hij verkoopt ze zelf. Het klinkt idd net reclame, en dat is het ook. Maar als je een beetje koekelt, kom je meer van dit soort enthousiaste verhalen tegen. Ook niet zo gek. De SSD markt is nu behoorlijk open gebroken en de échte snelle jongens moeten nog komen. Op dit moment zijn we nog allemaal erg blij met de X25's maar over een jaar snap je niet dat je die dingen ooit snel hebt gevonden. Het einde is nog niet in zicht, dus bereid je voor op meer snelheidsrecords. Intel kent dit truukje ook, dus een antwoord zal spoedig volgen.

Wat ik doe: kopen en het eerste jaar niets meer over SSD's proberen te lezen. Geen benchmarks bekijken of wat dan ook. Praat er ook met niemand over... :+ Scheelt een hoop frustratie en geld.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
mphilipp schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:17:
[...]

Hij verkoopt ze zelf. Het klinkt idd net reclame, en dat is het ook. Maar als je een beetje koekelt, kom je meer van dit soort enthousiaste verhalen tegen. Ook niet zo gek. De SSD markt is nu behoorlijk open gebroken en de échte snelle jongens moeten nog komen. Op dit moment zijn we nog allemaal erg blij met de X25's maar over een jaar snap je niet dat je die dingen ooit snel hebt gevonden. Het einde is nog niet in zicht, dus bereid je voor op meer snelheidsrecords. Intel kent dit truukje ook, dus een antwoord zal spoedig volgen.

Wat ik doe: kopen en het eerste jaar niets meer over SSD's proberen te lezen. Geen benchmarks bekijken of wat dan ook. Praat er ook met niemand over... :+ Scheelt een hoop frustratie en geld.
Nou, ik denk eigenlijk dat de stap van een HD naar een SSD die mensen nu maken groter is dan bijv een intel of vertex naar een nieuwere SSD, qua gevoel. Dikkere theoretische scores maar qua real world ervaring marginaal sneller, terwijl de stap van HD naar SSD goed voelbaar is :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

mphilipp schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:17:
[...]
..........
Op dit moment zijn we nog allemaal erg blij met de X25's maar over een jaar snap je niet dat je die dingen ooit snel hebt gevonden. Het einde is nog niet in zicht, dus bereid je voor op meer snelheidsrecords. Intel kent dit truukje ook, dus een antwoord zal spoedig volgen.
Ik denk dat als over een jaar, ook de SATA 6Gb/s bus volgetrokken wordt door 1 enkele SSD, zowel read als write, dat we idd echt wel verschil gaat merken tov een X25M of Vertex :)
Ook iets meer capaciteit tegen lagere prijs zou fijn zijn.
LOL, probeer ik ook te doen :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
maratropa schreef op maandag 22 februari 2010 @ 22:23:
Nou, ik denk eigenlijk dat de stap van een HD naar een SSD die mensen nu maken groter is dan bijv een intel of vertex naar een nieuwere SSD, qua gevoel. Dikkere theoretische scores maar qua real world ervaring marginaal sneller, terwijl de stap van HD naar SSD goed voelbaar is :)
Denk dit ook eerder.

Tenzij inderdaad de capaciteit/euro groter wordt, maar zolang er enorme investeringen in nieuwe fabriekslijnen wordt gedaan (door Intel,Samsung en Toshiba en dan houdt het op?) en er enorme vraag is, zal er weinig veranderen in prijs. Nieuwe controllers met compressie is leuk, maar uiteindelijk wordt de prijs toch grotendeels door de prijs van flash bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Laatst online: 14-09 07:46
Ik ben een nieuwe PC voor me vader samen aan het stellen en als bootdisk hadden we besloten een SSD schijfje te gebruiken. Ik was eigenlijk al blindelings voor de Postville M 80GB gegaan, echter lees ik gisteren de Kingston review@tweakers. Daar lijkt de Kingston toch wel redelijk wat beter te scoren dan de Intel, echter blijf ik met een paar vragen zitten:

- Leessnelheid is nagenoeg hetzelfde, ga je de extra schrijfsnelheid echt merken als bootdisk?
- Gemiddelde toegangssnelheid was niet zo fantastisch, ga je dit merken in de mate van responsiveness van het systeem ook weer in vergelijking met de Intel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Martijn schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:01:
- Leessnelheid is nagenoeg hetzelfde, ga je de extra schrijfsnelheid echt merken als bootdisk?
- Gemiddelde toegangssnelheid was niet zo fantastisch, ga je dit merken in de mate van responsiveness van het systeem ook weer in vergelijking met de Intel
Op beide punten: not likely. Schrijven doe je niet zo vaak op je bootdisk, op pagefile/temp files na, maar die zijn niet echt afhankelijk van write speeds, omdat het belangrijkste deel daarvan eerst in het RAM gebeurt. Mocht je belachelijk weinig RAM in je PC stoppen dan zou je het bij de pagefile nog kunnen merken, maar als je een SSD koopt maar er maar 256 MB RAM in stopt dan denk je sowieso al niet goed na.

Over de responsiveness.. Tsja pak maar eens een stopwatch en kijk maar eens hoe lang een milliseconde voor jou duurt. Kan je nu vast wel vertellen dat je het verschil niet zult merken. Het gaat om zulke kleine waarden dat het allemaal snel is. Voor thuisgebruik zijn die waarden sowieso meer voor het leuke dan voor het praktische. Die dingen zijn pas interessant als je een gigantische database voor een bedrijf moet hosten of zo. Lees gewoon de reviews over schijven die je interessant lijken en kijk of ze bevallen (de echt slechte SSDs worden er bij reviews zo uitgepikt) en kies daarna degene die je qua ruimte en prijs het meest bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Martijn schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:01:
Ik ben een nieuwe PC voor me vader samen aan het stellen en als bootdisk hadden we besloten een SSD schijfje te gebruiken. Ik was eigenlijk al blindelings voor de Postville M 80GB gegaan, echter lees ik gisteren de Kingston review@tweakers. Daar lijkt de Kingston toch wel redelijk wat beter te scoren dan de Intel, echter blijf ik met een paar vragen zitten:

Sequentiele schrijfsnelheid heb je als bootschijf an sich niet zo heel veel aan, maar het snel wegschrijven van TEMP files en een fotoshop history/scratch kan wel merkbaar zijn schijnt.

De lees toegangstijd is gewoon goed, gemiddeld iets hoger dan de intel. Ik denk niet dat je dat erg merkt. En netzoals bij de GEMIDDELDE hele hoge schrijfresponstijd is het een gemiddelde. De schrijfresponstijd kan wel 15ms zijn, maar 90% zat onder de 1ms.

En dus blijkt dat in het echt het dus een prima presterende SSD is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 21:22
_H_G_ schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:46:
[...]

Denk dit ook eerder.

Tenzij inderdaad de capaciteit/euro groter wordt, maar zolang er enorme investeringen in nieuwe fabriekslijnen wordt gedaan (door Intel,Samsung en Toshiba en dan houdt het op?) en er enorme vraag is, zal er weinig veranderen in prijs. Nieuwe controllers met compressie is leuk, maar uiteindelijk wordt de prijs toch grotendeels door de prijs van flash bepaald.
Door de technologieën die in bijv. de Sandforce controllers zitten kan juist goedkoper flash worden gebruikt omdat de controller meer de zwakheden inherent aan flashgeheugen kan maskeren. Op die manier kan flash storage alsnog goedkoper worden. Het is een kwestie van tijd voordat de Sandforce controllers ook met iets trager flash aangeboden worden en daarmee een goed betaalbaar alternatief voor de huidige high-performance SSD's wordt.

PCPer heeft de Vertex LE met Sandforce controller ook getest btw: http://pcper.com/article.php?aid=874&type=expert

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik was even de draad kwijt qua OCZ, maar het zit blijbaar dus zo:

- de Vertex 2 PRO is gecancelled omdat de sandforce controller te duur was
- er komen 5000 stuks vertex LE wat eigenlijk een vertex 2 pro met sandforce 1500 is
- er komt een vertex 2 EX met sandforce 1500 met SLC
- er komt een vertex 2 met sandforce 1200 controller

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik wil dus geen tweede keus flash in mijn drive... dat zal snel genoeg duidelijk worden of dat zo is a.d.v. reviews op b.v. Anandtech. Zodra dat van een SSD naar boven komt, ga ik er in ieder geval in een wijde boog omheen.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Blue-Tiger

Volgens mij doet die disk gewoon wat hij moet doen.
Ik heb wel de originele firmware vervangen door de Intel 02HD firmware.
Trim en tools werken dan gewoon.

PS: Heb een Postville in een RAID geconfigureerde machine geknald met W7 op de Postville en daarnaast 4 disks voor opslag in RAID 5.
Trim en tools werken ook gewoon. Mobo is een Gigabyte p55
Las hier ergens dat iemand zoiets vroeg maar misschien heb ik dat wel gedroomd.

Ok ga nu ffeen uurtje liggen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 06:08:
Volgens mij doet die disk gewoon wat hij moet doen.
Ik heb wel de originele firmware vervangen door de Intel 02HD firmware.
Trim en tools werken dan gewoon.

Ok ga nu ffeen uurtje liggen :z
Intel firmware voor een Corsair SSD? Die moet je even uitleggen ;)

PS: en goeiemorgen! Ik ben al weer 2 uurtjes op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tijgert schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:42:
Ik wil dus geen tweede keus flash in mijn drive... dat zal snel genoeg duidelijk worden of dat zo is a.d.v. reviews op b.v. Anandtech. Zodra dat van een SSD naar boven komt, ga ik er in ieder geval in een wijde boog omheen.
Waarom zou dat flash tweede keus zijn? iets lagere specs kan ook gewoon minder uitval en dus lagere prijs betekenen. Daar staat de betrouwbaarheid gewoon los van. Bovendien vangt de controller 99,9% van de corruptiegevallen op met errorcorrectie, maar leesfouten kunnen bij elk soort flash voorkomen. Net als bij HDD's trouwens, die bevatten ook errorcorrectie-algoritmen tegen leesfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Ik wil al een hele lange tijd een SSD kopen.
Spijt dat ik niet meteen de 80GB Postville heb gekocht, want deze kost nog steeds hetzelfde als toen, maar nu vind ik het zonde om het nog te doen.
Ik zei ook tegen mezelf: Mocht er een 40GB-versie van de Postville uitkomen voor een euro of 100, dan koop ik die meteen.
Die kwam, wat blijkt, 35mb/s write; toch net effe te laag voor mijn gevoel.

Op Hardware.info las ik een uitgebereide test van 7 SSD's en in de reactie kwam iemand met het volgende "Het schijnt ook dat binnenkort er een X25-M Postville van Intel komt, volgens 4-launch dan.
Link: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-085772
Waarschijnlijk zal die de opslagcapaciteit van een X25-V combineren met de snelheid van een X25-M 80 Gb.((?))"

Ik heb gisteren even contact gehad met 4Launch en ze zeggen dat hun leverancier aangeeft deze versie rond midden-maart te kunnen leveren.

Hier wachtte ik op! De prijs van een 40GB met de read/write speeds van de 80GB Postville.

Het rare is dat ik er verder weinig over hoor of kan vinden, het lijkt me dat ik niet de enige ben die op dit apparaatje zit te wachten?

[ Voor 15% gewijzigd door KoffieNT op 24-02-2010 14:51 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik vraag het me af, want de snelheid wordt bereikt door een x aantal chips te schakelen. Een 40GB variant heeft er minder, en kan dus ook minder snelheid maken. de160GB is ook weer iets sneller, maar is mogelijk door andere factoren niet 2x zo snel.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat Intel nog meer types gaat uitbrengen met vergelijkbare capaciteit. Hierdoor wordt het voor de comsument alleen maar ingewikkelder, en Intel wil toch graag de consument aan de SSD hebben.

Heel misschien een 60GB variant als middenmoter? A la 60MB/S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
KoffieNT schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:42:
Ik wil al een hele lange tijd een SSD kopen.
Spijt dat ik niet meteen de 80GB Postville heb gekocht, want deze kost nog steeds hetzelfde als toen, maar nu vind ik het zonde om het nog te doen.
Ik zei ook tegen mezelf: Mocht er een 40GB-versie van de Postville uitkomen voor een euro of 100, dan koop ik die meteen.
Die kwam, wat blijkt, 35mb/s write; toch net effe te laag voor mijn gevoel.

Op Hardware.info las ik een uitgebereide test van 7 SSD's en in de reactie kwam iemand met het volgende "Het schijnt ook dat binnenkort er een X25-M Postville van Intel komt, volgens 4-launch dan.
Link:http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-085772.
Waarschijnlijk zal die de opslagcapaciteit van een X25-V combineren met de snelheid van een X25-M 80 Gb.((?))"

Ik heb gisteren even contact gehad met 4Launch en ze zeggen dat hun leverancier aangeeft deze versie rond midden-maart te kunnen leveren.

Hier wachtte ik op! De prijs van een 40GB met de read/write speeds van de 80GB Postville.

Het rare is dat ik er verder weinig over hoor of kan vinden, het lijkt me dat ik niet de enige ben die op dit apparaatje zit te wachten?
dus een x25m 40gb... Die zal dan ergens tussen de V en de 80GB M moeten zitten qua prijs, maar dan is een 80GB niet zo ver weg meer... Ik vraag het me af.. Maar misschen haalt intel de snelheid van de V nog omhoog.

Maar eigenlijk is 45MB per sec sequentieel prima voor een bootschijf, en waarom heb je het niet over de 45MB per sec random 4k waarde die beter is dan de meeste andere SSD's, en gigantisch veel beter dan HDD's.. Ik zou gewoon een 40V halen, daar krijg je echt geen spijt van.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al ervaring met de "Intel RST v9.5.7.1002" die te vinden zijn op de lenovo site?

64-bit hp://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles/6mio25ww.exe
32-bit hp://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-74431

Driver is WHQL sinds 15/01/2010
Volgens Inf en Oem files support voor XP/Vista/7, ICH7-10 en 5 series ACHI-RAID controllers.

Geen echte installer dus handmatig installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

Even een klein dilemma. Ik maak nu een maand of 10 gebruik van een Vertex 60Gb. Deze is echter vol aan het raken. Nu wil ik wat meer ruimte en overweeg de volgende twee opties:

1. Vertex 60Gb verkopen en een Intel kopen (80Gb).
Kosten: ongeveer 40/50 euro.
Voordeel: goedkope upgrade.
Nadeel: ook 80Gb gaat wellicht een keer vol raken.

2. Extra Vertex 60Gb kopen en Raid0 draaien
Kosten: 190/200 euro
Voordeel: meer capaciteit en meer snelheid door Raid0
Nadeel: flink duurder

Iemand een idee/mening wat op dit moment de meest ideale oplossing is? :)

-edit
Ben inmiddels voor optie 1 gegaan
-/edit-

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 24-02-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Blue-Tiger

Nee niet Corsair maar Kingston SSDnow 40Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoffieNT schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 12:42:
(.....)
Link:http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-085772.
(....)

Alternate meldt onder: Meer details:

tot 170 MB/s (Flash lezen), tot 35 MB/s (Flash schrijven)

In de test worden als Intelspecificaties dezelfde snelheden genoemd.

off topic:

Als er een spatie of een enter komt na de dubbele punt: wordt de vermelding van de website een link.

Link: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-085772

Voor Ardon: als er tt staat tussen de h en de p van de naam van de website wordt de vermelding een link. En met een link is het makkelijker om de website te bekijken.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

@maratropa: En toch vind ik 45MB/s ook nog wat mager, ookal is het maar een (W7-)boot schijf.

@gol: Ah yes, heb het aangepast. Hmm you're right about Alternate, misschien gaat het gewoon om een versie 2 met (minimale) aanpassingen?

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 24-02-2010 14:57 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoffieNT schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:56:
(.....) misschien gaat het gewoon om een versie 2 met (minimale) aanpassingen?
De OEM-versie van de ssd van Intel van 40GB met C1 aan het einde van de code is op het moment niet leverbaar.
Volgens Intel is het dezelfde ssd.
De modelcode is: SSDSA2M040G2XX
En de produktcode is: SSDSA2MP040G2XX
Dit staat in het gegevensoverzicht van Intel onder:
Datasheet (Intel® X25-V Value SATA Solid-State Drive)
Gianni Rombios noemt zoiets in zijn reactie op de test.
In de test wordt de retailversie gebruikt met als laatste letter en laatste cijfer van de code: R5
De retailversie met R5 is leverbaar.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Laatst online: 21:11

Crusader

Arc Nature

Ik heb 2 80 GB Intel X25-M Postville SSD's besteld om deze in een RAID 0 Windows 7 setup te gaan gebruiken. Ik heb een Intel chipset op m'n Asus P5B moederbord.

Omdat ik mij afvraag of het TRIM commando wel wordt ondersteund op de beschreven RAID 0 configuratie, ben ik gaan zoeken. Google, Intel forum, etc. Maar ik kom eigenlijk alleen maar tegen dat iedereen hier vragen over heeft en geen antwoorden.
Wel ben ik er achter gekomen dat de ondersteuning ooit zou moeten komen (of inmiddels zou zitten) in de Intel Rapid Storage Technology drivers, maar wanneer ik die selecteer op de website, dan krijg ik alleen de mogelijkheid om de "ouderwetse" Matrix Storage Technology drivers te downloaden voor 64-bit Windows 7. Nog onbekend of TRIM nou wel door de RAID controller wordt doorgestuurd.

Ik denk zelf dat ik hoe dan ook, met of zonder TRIM, door de RAID 0 configuratie een zeer snelle setup zal hebben en sowieso beter af ben dan met een standaard single-drive installatie.

Weet iemand hoe dat zit met het TRIM commando op een Intel ICH chipset in RAID 0?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Nee er is geen ondersteuning en als die er wel komt kun je er rustig van uitgaan dat dit alleen gaat werken met G3 schijven. Hetzelfde gebeurde immers ook met TRIM ondersteuning (G1 schijven kregen geen support ondanks het feit dat dit mogelijk moet zijn. Alleen nieuwe Postvilles hebben TRIM ondersteuning). Ik vraag mij trouwens af of je echt veel verschil gaat merken tussen een enkele SSD of een RAID0 setup. Ik bedoel, het Windows logo stopt bij mij al halverwege met afspelen omdat Windows dan al is opgestart.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader

Crusader

Arc Nature

i7x schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:18:
Ik vraag mij trouwens af of je echt veel verschil gaat merken tussen een enkele SSD of een RAID0 setup. Ik bedoel, het Windows logo stopt bij mij al halverwege met afspelen omdat Windows dan al is opgestart.
Ja, daar heb je wel een goed punt. In de synthetische benchmarks zal het verschil wel duidelijk te zien zijn en kom ik de SATA controller als bottleneck tegen denk ik. Maar waar het uiteindelijk om draait is voor mij de gebruikerservaring, hoe snel start ie op, hoe snel starten programma's, etc.
Waarschijnlijk gaat voor de gebruikerservaring single disk of RAID 0 niet zo veel uitmaken. Kan die andere SSD sowieso wel goed gebruiken voor een ander systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
i7x schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:18:
Nee er is geen ondersteuning en als die er wel komt kun je er rustig van uitgaan dat dit alleen gaat werken met G3 schijven. Hetzelfde gebeurde immers ook met TRIM ondersteuning (G1 schijven kregen geen support ondanks het feit dat dit mogelijk moet zijn. Alleen nieuwe Postvilles hebben TRIM ondersteuning). Ik vraag mij trouwens af of je echt veel verschil gaat merken tussen een enkele SSD of een RAID0 setup. Ik bedoel, het Windows logo stopt bij mij al halverwege met afspelen omdat Windows dan al is opgestart.
Als de Postville TRIM ondersteunt, dan doet hij dat ook op TRIM-enabled RAID controllers. TRIM support is niet vendor-specific.
Mochten Intel's drivers dus TRIM gaan supporten dan gaat dat ook met de X25-M G2 serie werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Help!!!! schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 08:37:
[...]
Ook iets meer capaciteit tegen lagere prijs zou fijn zijn.
Voorlopig blijven ze ons nog even uitkleden om de ontwikkelkosten eruit te halen. Met 1 of 2 jaar is het 'mainstream' en kosten ze geen drol meer. Kijk maar naar HD's.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
Ik ben aan het zoeken voor een redelijke SSD, want ga morgen naar Ridderkerk en wil dan even bij A.. langs.
Mijn oog was gevalen op de Corsair CSSD-R60GB2-BRKT, redelijke sneleheid en een redelijke prijs. Maar je leest ook weer prima dingen over de Intel® SSDSA2MP040G2R5. Wat is wijsheid? Voor de Corsair of de Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

da_PSI schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:40:
Ik ben aan het zoeken voor een redelijke SSD, want ga morgen naar Ridderkerk en wil dan even bij A.. langs.
Mijn oog was gevalen op de Corsair CSSD-R60GB2-BRKT, redelijke sneleheid en een redelijke prijs. Maar je leest ook weer prima dingen over de Intel® SSDSA2MP040G2R5. Wat is wijsheid? Voor de Corsair of de Intel?
Wat zegt je behoefte? En je budget? Welke is belangrijker?
Objectief is de Intel Postville sneller, maar als je budget dat niet toelaat, moet je die Corsair nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
mphilipp schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:34:
[...]

Wat zegt je behoefte? En je budget? Welke is belangrijker?
Objectief is de Intel Postville sneller, maar als je budget dat niet toelaat, moet je die Corsair nemen.
Het buget is 150/170 euro.
Corsair is: 250 MB/s lezen, 110 MB/s schrijven (169,95, 60GB)
Intel is: 170 MB/s lezen, 35 MB/s schrijven (104,95 40GB)

En is het verschil echt merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Niet per definitie omdat de gemelde snelheden sequentiële snelheden zijn die alleen van belang zijn bij iets als een fileserver die veel en ook grote files staat te serveren. Voor desktopgebruik is random read/write speeds wat de klok slaat en die zul je uit de diverse reviews moeten halen. De Intel is op dit gebied echter nog steeds heer en meester. De Indilinx Barefoot schijven zijn een goede tweede. Dus desktop gebruik dan Intel/Indilinx Barefoot, fileserver dan iets wat hoge sequentiële speeds heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 24-02-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

da_PSI schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:47:
[...]
Het buget is 150/170 euro.
Corsair is: 250 MB/s lezen, 110 MB/s schrijven (169,95, 60GB)
Intel is: 170 MB/s lezen, 35 MB/s schrijven (104,95 40GB)

En is het verschil echt merkbaar?
afwegingen:

De Corsair is 50% groter en 62% duurder.
De Corsair heeft meer opslagruimte.
De Corsair is sneller.
Alle 2 de ssd's hebben Trim.
Waarschijnlijk is het verschil flauwtjes merkbaar.
De Corsair leest een bestand van 1.000 MB in 4 seconden.
De Intel doet er 5,88 seconden over.

De Intel heeft de voordelen, die ppl noemt.

aval0ne beveelt een OCZ vertex aan bij een klein budget. Anders vindt aval0ne de Intel met 80 GB een goede keus.
aval0ne schreef op maandag 22 februari 2010 @ 15:21:
[...]

De OCZ vertex 60gb voor 180 euro.
Veel beter dan al die ander die je opnoemt
aval0ne schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:57:
[...]

Nuance: als het budget het toelaat moet je altijd voor de Intel Postville gaan. De vertex is gewoon de beste keuze als je budget iets minder is.
_H_G_ twijfelt over de Corsair.
_H_G_ schreef op maandag 22 februari 2010 @ 12:53:
[...]

Andere twee zijn beide prima boot/OS/game-ssds (snelheid 40GB is prima. grote bestanden schrijven doe je toch niet veel). De 40GB wordt wel krap voor je eisen.
De R5-Intel met 80GB kost maar 39,95 euro meer bij de winkel in Ridderkerk.
En de C1-versie kost 29,95 euro meer voor 1/3 meer opslagruimte.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Mja, voor mij is 40GB gewoon te krap. Gebruik nu 43GB op m'n bootdisk (postville 80GB).

Ik heb dan ook niet getweaked. Al die 'noodzakelijke' progjes zijn klein, maar tikt toch aan. Je kan ze natuurlijk op een hdd installeren en daarnaast Windows zelf tweaken. pagefile verminderen en hybernate uit zou al 10GB schelen. Toch zou ik dan altijd aan de max moeten denken (opletten waar je tooltjes installeert, opletten waar game saves opgeslagen worden, etc). Met 80GB is het een no-nonsense schijf geworden :)

Heb daarvoor 60GB vertex (indilinx) gebruikt, wat hetzelfde effect had, maar wilde meer games op ssd. Al is dat niet echt geslaagd.. Steam folder op de vertex is ook niet zo'n succes (moet nog steeds af en toe een game verwijderen om ruimte te maken). Had denk ik beter een goede hdd langs de vertex kunnen zetten voor m'n game verslaving ;)

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Zeg luitjes, ik ben best tevreden over de snelheden van m'n Postville 80 GB maar ik zag vandaag toevallig dat deze in IDE mode stond. Nou leek het mij handiger om AHCI te gebruiken dus ik heb dat geenabled in het BIOS. Het probleem is dat Windows daarna niet meer op kon starten dus ik heb hem maar weer op IDE gezet. Is er nog een mogelijkheid dit te fixen?

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

http://lmgtfy.com/?q=enable+ahci+after+install+windows+7

De eerste hit heeft bij mij gewerkt. Ik had ook Win7 geinstalleerd in IDE mode en daarna verandert naar AHCI mode zonder problemen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanDaal schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:16:
Even een klein dilemma. Ik maak nu een maand of 10 gebruik van een Vertex 60Gb. Deze is echter vol aan het raken. Nu wil ik wat meer ruimte en overweeg de volgende twee opties:

1. Vertex 60Gb verkopen en een Intel kopen (80Gb).
Kosten: ongeveer 40/50 euro.
Voordeel: goedkope upgrade.
Nadeel: ook 80Gb gaat wellicht een keer vol raken.

2. Extra Vertex 60Gb kopen en Raid0 draaien
Kosten: 190/200 euro
Voordeel: meer capaciteit en meer snelheid door Raid0
Nadeel: flink duurder

Iemand een idee/mening wat op dit moment de meest ideale oplossing is? :)

-edit
Ben inmiddels voor optie 1 gegaan
-/edit-
Ook al heb je de oplossing: houd wel even in de gaten dat je bij optie2 meer risico loopt, in het geval van een gesneuvelde SSD ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Ravefiend
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Crusader schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:05:
Wel ben ik er achter gekomen dat de ondersteuning ooit zou moeten komen (of inmiddels zou zitten) in de Intel Rapid Storage Technology drivers, maar wanneer ik die selecteer op de website, dan krijg ik alleen de mogelijkheid om de "ouderwetse" Matrix Storage Technology drivers te downloaden voor 64-bit Windows 7.
Zonet nog even gekeken en ja, het is onbegrijpelijk dat Intel nog steeds de Intel(R) Matrix Storage Manager versie 8.​9.​0.​1023 in de driver list heeft staan terwijl je op het Intel forum al snel zult begrijpen dat deze in combinatie met RAID en Windows 7 geen goed plan is. Integendeel, dat staat garant voor het uitvallen van disks met alle gevolgen van dien. Sowieso dien je met Windows 7 x64 op zoek te gaan naar de laatste Intel Rapid Storage Technology (IRST) drivers. Niet zozeer specifiek SSD, maar mijn configuratie van 3 RAID (0/1) arrays verspreid over 6 disks op een ICH9R heeft nog geen enkel hick-ups gehad terwijl de originele IMSM 8.​9.​0.​102 al vanaf dag 1 de mist in ging. :+

Leesvoer: New Intel RST drivers v9.5.6.1001 available

[ Voor 6% gewijzigd door Ravefiend op 25-02-2010 07:33 ]

• HermeS
  • Laatst online: 12-09 22:45
Ik heb gisteren mijn vorig week bestelde Kingston SSD V 64gb binnen gekregen (dus niet de +/v2 versie). Ik ben hiervan uit gegaan van 1 review van trustedreviews welke redelijk postief was.

Maar inmiddels zit ik te twijfelen of het wel z'n goede koop is? Ik ben inmiddels van mening van niet.

Ik heb hem nog in het cellofaan laten zitten omdat ik overweg hem om te ruilen voor de nieuwe Intel X25-V Postville SSD 40GB. Wel iets minder ruimte maar iig lekker snel als systeemdisk. Zou dit de moeite waard zijn (kost me weer een reis van een uur)?

• P5ycho
HermeS schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 08:00:
Ik heb gisteren mijn vorig week bestelde Kingston SSD V 64gb binnen gekregen (dus niet de +/v2 versie). Ik ben hiervan uit gegaan van 1 review van trustedreviews welke redelijk postief was.

Maar inmiddels zit ik te twijfelen of het wel z'n goede koop is? Ik ben inmiddels van mening van niet.

Ik heb hem nog in het cellofaan laten zitten omdat ik overweg hem om te ruilen voor de nieuwe Intel X25-V Postville SSD 40GB. Wel iets minder ruimte maar iig lekker snel als systeemdisk. Zou dit de moeite waard zijn (kost me weer een reis van een uur)?
Ja, dat is de moeite waard, tenzij je het met 40GB gewoon niet redt natuurlijk. maar dan nog zou ik hem terugbrengen.

Verwijderd

HermeS schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 08:00:
(....)
ja

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 11:22 ]

• aval0ne
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 20:56:
[...]

aval0ne beveelt een OCZ vertex aan.
Nuance: als het budget het toelaat moet je altijd voor de Intel Postville gaan. De vertex is gewoon de beste keuze als je budget iets minder is.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

Boudewijn schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 03:52:
[...]

Ook al heb je de oplossing: houd wel even in de gaten dat je bij optie2 meer risico loopt, in het geval van een gesneuvelde SSD ;).
Das waar, gelukkig maak ik om de paar weken een backup-image van mijn SSD :)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ravefiend schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 07:26:
[...]

Zonet nog even gekeken en ja, het is onbegrijpelijk dat Intel nog steeds de Intel(R) Matrix Storage Manager versie 8.​9.​0.​1023 in de driver list heeft staan terwijl je op het Intel forum al snel zult begrijpen dat deze in combinatie met RAID en Windows 7 geen goed plan is. Integendeel, dat staat garant voor het uitvallen van disks met alle gevolgen van dien. Sowieso dien je met Windows 7 x64 op zoek te gaan naar de laatste Intel Rapid Storage Technology (IRST) drivers. Niet zozeer specifiek SSD, maar mijn configuratie van 3 RAID (0/1) arrays verspreid over 6 disks op een ICH9R heeft nog geen enkel hick-ups gehad terwijl de originele IMSM 8.​9.​0.​102 al vanaf dag 1 de mist in ging. :+

Leesvoer: New Intel RST drivers v9.5.6.1001 available
Dank je! Zou het kunnen zijn dat Windows 7 out-of-the-box al is voorzien an die RST drivers?
Ik ga waarschijnlijk toch maar geen RAID 0 draaien, omdat de performancewinst in het dagelijks gebruik waarschijnlijk niet merkbaar is.

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:12
[...]

Maar de Vertex is meestal juist duurder dan een Postville, of mis ik iets?

40 GB Postville: 103,-
30 GB Vertex: 107,42

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• aval0ne
BertusB404 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:27:
[...]

Maar de Vertex is meestal juist duurder dan een Postville, of mis ik iets?

40 GB Postville: 103,-
30 GB Vertex: 107,42
In het geval van de 40GB Postville zit je vast aan de toch wel zeer lage write prestaties. Dan is de Vertex een betere keuze.
Ik had het meer over de 60GB vertex vs de 80GB Postville.

Verwijderd

vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:14:
[...]

Das waar, gelukkig maak ik om de paar weken een backup-image van mijn SSD :)
' om de paar weken' is niet bepaald vaak voor een backup.
en dat geldt ook voor een backup van een ssd,
tenzij het niet erg is wanneer de gegevens en de bestanden die in die paar weken op de ssd gezet zijn verloren gaan. waarschijnlijk is het wel erg omdat er een backup gemaakt wordt.
hoewel een ssd mechanisch minder kwetsbaar is in vergelijking met een harde schijf lijkt een hogere frekwentie voor het maken van backups dan om de paar weken toch raadzaam. en door de snelheid van een ssd duurt het maken van een backup misschien wel kort, zodat de tijd die het maken van een backup kost geen probleem hoeft te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 11:26 ]

• maratropa
  • Niet online
[...]

Het blijkt dat de sequentiele schrijfwaarde soms wel kan uitmaken, bijv bij de scratchdisk / hisotry van photoshop. Dan is de vertex toch een betere keus.
aval0ne schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:34:
[...]

In het geval van de 40GB Postville zit je vast aan de toch wel zeer lage write prestaties. Dan is de Vertex een betere keuze.
Ik had het meer over de 60GB vertex vs de 80GB Postville.
lage sequentiele write prestaties. Want de random write prestaties zijn super..

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 25-02-2010 11:28 ]

specs

Verwijderd

maratropa schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:27:
[...]

Het blijkt dat de sequentiele schrijfwaarde soms wel kan uitmaken, bijv bij de scratchdisk / history van photoshop. Dan is de vertex toch een betere keus.
en bij het bewerken en editen van video?

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 11:28:
[...]

en bij het bewerken en editen van video?
Nouja, je kan je voorstellen dat al er meer data per seconde sequentieel weggeschreven wordt dan dat je SSD aankan, er dus een bottleneck is.

Maar dat is natuurlijk heel afhankelijk van je scenario. Dus als je geen cijfers hebt is het gissen."het kan" :)

specs

Verwijderd

[...]

De Intel 80 GB kost:. euro 192,95
De vertex 60 GB kost euro 178,30 --

Dat is een verschil van euro 14,65
en van 20 GB

:')

De vertex 60 GB is goedkoper. Het verschil lijkt klein in vergelijking met de totale prijs van een ssd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2010 11:53 ]

• Ravefiend
  • Laatst online: 12-09 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

Crusader schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:24:
[...]

Dank je! Zou het kunnen zijn dat Windows 7 out-of-the-box al is voorzien an die RST drivers?
Ik ga waarschijnlijk toch maar geen RAID 0 draaien, omdat de performancewinst in het dagelijks gebruik waarschijnlijk niet merkbaar is.
Most definitely *not*! ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD