Het grote SSD topic ~ Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste
Acties:
  • 613.496 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

twiFight schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:20:
[...]
Ik heb een nog veel grilligere grafiek, maar alle waarden zijn wel stukken hoger..
De dalen zijn volgens mij waar de data staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:28:
[...]
Dat zou betekenen, dat het misschien wel mogelijk is om raid uit te zetten, windows opnieuw te ïnstalleren, de trim-functie te draaien en daarna de ssd's weer in raid te zetten.
Nee, dat zegt ie nou juist. Het trim programma moet de partitie wel kunnen lezen. Als je een RAID0 setje uit elkaar haalt, kan je de data niet meer afzonderlijk lezen. Het is dan niet zo dat je weer 2 losse partities hebt. Dus from there dat het niet gaat op die manier. RAID 0 en trim gaat (voorlopig) gewoon niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05

M0nkeymen

Monkeystyle!

Femme schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:54:
Om prestatiewinst uit trim te halen mag je sowieso niet de volledige capaciteit van de ssd benutten.
Word er hier nou bedoelt dat als je trim gaat gebruiken je toch nog een kleinere partitie aan moet maken of dat je gewoon niet de hele partitie vol mag zetten omdat hij die ruimte nodig heeft? :?

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:24:
[...]
Voordelen van 2 ssd's in raid-opstelling: Sneller.
Voornamelijk de sequentiële snelheden. Voor een OS moet je meer naar de toegangstijd kijken. Dus een echt voordeel is dat niet. Tenzij je echt de rauwe sequentiële snelheden nodig hebt. Maar gooi dan een hoop hdd's in raid0. Dan heb je goedkopere opslag, grotere capaciteit en een nog hogere doorvoer.
Femme schreef op zondag 14 februari 2010 @ 19:54:
Om prestatiewinst uit trim te halen mag je sowieso niet de volledige capaciteit van de ssd benutten.
Kan je dat eens toelichten? Bedoel je dat indien de ssd vol zit dat elke write een rewrite is? Hoe zit het dan met de reserve capaciteit, wordt die in dat geval niet gebruikt en trim voor de cellen die leeg komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hoe zit het nu eigenlijk met de volgende controller...een SI 3124 (PCI-X, 4x sata II raid)
Heb deze draaiend gehad met Raptors, Hyperdrive 4..maar nu toch van plan om over te stappen op de huidige generatie ssd's.
Nergens kan ik informatie vinden of het uberhaupt wel functioneert en wat voor instellingen ik zou moeten gebruiken.
Heb al gegoogled, op de site van Addonics gesnuffeld, hier op GoT.

Iemand ervaringen? Zou het namelijk zonde vinden als ik nu SSD's ga aanschaffen en de performance blijkt tegen te vallen of dat het zelfs niet werkt.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe wil je het aansluiten? Gewoon los of bijvoorbeeld raid0? Bij een raid-opstelling kun je, zoals te lezen is in dit topic, trim vergeten waardoor de prestaties na een tijdje prut zijn.

Voor de rest zou het moeten werken lijkt me. SATA is SATA, of het apparaat zelf nou werkt met magnetische schijven of flashgeheugen maakt weinig uit :P

edit: onzin natuurlijk wat ik zeg. Bij het aansluiten op je adapter heb je sowieso geen trim, omdat je niet de standaard drivers van microsoft gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 15-02-2010 00:30 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Wil er gewoon 1 losse inzetten voor het OS (XP). en verder nog 2 normale hdd's.
Ik ga dus geen gebruik maken van de raid functie.

Waar ik wel nog mee zit is het verhaal NCQ, De controller heeft dit wel maar na installatie doet ie zich voor als scsi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Klunssmurf schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:16:
Wil er gewoon 1 losse inzetten voor het OS (XP). en verder nog 2 normale hdd's.
Ik ga dus geen gebruik maken van de raid functie.

Waar ik wel nog mee zit is het verhaal NCQ, De controller heeft dit wel maar na installatie doet ie zich voor als scsi controller.
Zolang de driver van je controller het ondersteund is er geen probleem. En dat zal die ongetwijfeld doen als je de driver van de fabrikant installeerd.
En daarnaast zie ik niet in wat ncq voor winst zou opleveren bij een ssd.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 15-02-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Misschien dat het verlies geeft? Op de Hyperdrive maakte het niets uit.
Maar aangezien ik nog een echte Noob ben met flash ssd's weet ik dus niet of het nadelig is voor de levensduur/performance van een flash-ssd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Omdat ik voor mezelf (zeer) binnenkort een nieuw i7 860 + Windows 7 64-bit systeem ga samenstellen ben ik me ook wat meer in SSD's gaan verdiepen omdat ik zoveel positieve verhalen er over lees.

Ik speel nogal veel games tegelijk en die kosten nu eenmaal veel schijfruimte (Dragon Age: Origins, Mass Effect 2, Left 4 Dead 1 en 2 etc etc.) dus ben ik bang dat een 80GB voor mij eigenlijk geen optie is en dat ik toch een 160GB nodig heb maar hoe mooi en snel de SSD techniek ook is, de prijs schrikt me toch nog wat af.

Nadat ik het openingsgedeelte en de rest van het topic heb doorgelezen vraag ik me toch nog een aantal dingen af.

- Hoe lang gaat de huidige generatie SSD's nog mee voordat de nieuwe generatie eraan komt?
- Wat is een goed alternatief SSD met TRIM support voor de Intel Postville X25-M 160GB?
- Klopt het dat je (behalve bij een Intel SSD als ik het goed heb gelezen) na een firmware update je data kwijt bent?
- Zijn er nog prijsverlagingen op komst of gaat dat nog een tijd duren vanwege de schaarste van de geheugenchips?

Al met al, hoe verstandig is het om nog te wachten of toch de knoop door te hakken en toch nu maar een SSD te kopen?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Afbeeldingslocatie: http://gallery.weyland.be/d/8128-1/7performance-index.png

En heb helemaal niets aangepast van indexing af te zetten, of pagefile op een andere disk ...
Ga eens alle tips verzamelen, volgens mij kom ik dan later uit op maar een handjevol bruikbare tips...

-edit- Die 7.7 is van een X25-M 80GB

[ Voor 6% gewijzigd door Shaidar op 15-02-2010 02:06 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Bull schreef op maandag 15 februari 2010 @ 01:51:
Nadat ik het openingsgedeelte en de rest van het topic heb doorgelezen vraag ik me toch nog een aantal dingen af.

- Hoe lang gaat de huidige generatie SSD's nog mee voordat de nieuwe generatie eraan komt?
- Wat is een goed alternatief SSD met TRIM support voor de Intel Postville X25-M 160GB?
- Klopt het dat je (behalve bij een Intel SSD als ik het goed heb gelezen) na een firmware update je data kwijt bent?
- Zijn er nog prijsverlagingen op komst of gaat dat nog een tijd duren vanwege de schaarste van de geheugenchips?

Al met al, hoe verstandig is het om nog te wachten of toch de knoop door te hakken en toch nu maar een SSD te kopen?
Op volgorde, heb weinig zin om zo laat nog iets uit te leggen :P

-Omdat de ontwikkelingen snel gaan waarschijnlijk niet lang
-Een Kingston SSDNow
-Nee dit klopt niet
-Prijsverlagingen zullen er vast wel komen, maar alleen als er nieuw modellen worden geintroduceerd.

En om als FB af te sluiten, "Ik zeg, doen!"

Al zou ik dan wel wat minder spellen op de SSD installeren, misschien een 2de data schijfje nemen voor de spellen die je minder speelt of de wat oudere spellen?

[ Voor 74% gewijzigd door painkill op 15-02-2010 02:08 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Bull schreef op maandag 15 februari 2010 @ 01:51:
nieuws: 'Intel komt met Lyndonville-ssd's en 600GB-exemplaar in 2010'
http://en.expreview.com/2...sds-for-q4-2010/6199.html

De geruchten zijn dat intel eind dit jaar met een refresh komt van zijn postville, met 160GB, 300GB en 600GB. Bij de huidige postville was er een enorme prijsdaling dus met een beetje geluk is er dan weer een kleine prijsdaling. Enige nadeel is dat je nog bijna een jaar moet wachten.

Eerdere prijsdalingen zie ik niet echt zitten, door zoals je zelf al aangeeft de huidige schaarste. Al is dat voornamelijk voor de intel's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hott
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Nog wat resultaten met een X25-E, X25M postville en een RAID 5 met 4x 1 gb Hitachi, allemaal op een Areca 1222, getest onder Windows Vista 64 bit (niet Windows 7):

Postville (windows 7 alleen) Firmware Rev. 2CV102HA
251/97.38
171/96.96
17.61/66.15

X25-E (windows vista, 500 mb vrij nog, bijna jaar in gebruik) Firmware Rev. 045C8850
190.8/211.9
175.6/130.8
16.41/73.97

Raid5: (1 tera van de 3 bezet)
153.9/180.7
38.47/30.45
0.467/4.401

Vooral de raid 5 waarden vliegen snel naar beneden valt me op (logisch verder). Verder doet de X25-E het prima sinds nieuwe firmware, vooral schrijf is impressive.
Zit er nog iets bijzonders in een nieuwe firmware voor de postville? Ik zie mensen met een D ipv A. En verder AHCI: gaat de Areca controller daar zelf mee om of moet er nog iets ingesteld worden, snelheden zijn nu gewoon prima gemiddeld eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door hott op 15-02-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Laatst online: 08-09 11:11

Sm0k3r

cough...cough...

Er is iets wat ik overal lees en tevens begrijp waarom het niet mogelijk is, RAID en TRIM kunnen (nog) niet.

Maar RAID en INTEL Toolbox of Garbage collection of Wiper oftewel de handmatige apps. krijgen die het wel voor elkaar of hebben we het alsnog over dezelfde theorie?

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Laat ik me ook maar even melden in dit topic:

Ik heb een pc gekocht met een ssd en hdd. Van het weekend heb ik deze in gebruik genomen met windows 7 als OS. Tijdens het spelen van een game, het draaien van Firefox en Windows Live messenger crashen deze soms. Ook het bestand dat ik heb gedownload ( installatie file van Eve online ) had niet de correcte checksum die het moet hebben.

Na wat irc hulp van tweakers gedurende het weekend kwamen we tot de conclusie dat het:
of de NIC
of het memory
of de HD controller is ( op mijn hdd kwam het grote bestand ook niet binnen met de juiste checksum namelijk )
of alle 3 natuurlijk

Nu zat ik er over te denken om de firmware van mijn Intel X-25-m te upgraden. Mijn OS staat hierop geinstalleerd.

Allereerst vraag ik me af of dit het probleem gaat oplossen. Ten tweede is mijn vraag of, als ik dit ga doen, mijn OS opnieuw geinstalleerd moet worden .Oftewel is mijn ssd na firmware flash leeg of kan ik deze gewoon gebruiken alsof er niks gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Ik zou het niet echt als goed alternatief willen noemen. Nadat je hebt uitgevogeld welke SSDNow versies een goede controller hebben, kom je er achter dat de intel toch goedkoper/MB is.

En games op een ssd heeft niet heel veel zin. Het helpt wel natuurlijk, maar een ssd boot/OS-schijf + een goede harde schijf heeft ook al best effect. Het ligt verder ook een beetje aan de game. Bij Dragon Age merk je wel kortere laadtijden, maar bij Mass Effect 2 niet. Ik kan me niet voorstellen dat je nu al lange laadtijden hebt bij Mass Effect 2 en dat zal wel met een oude harde schijf zijn?
Sm0k3r schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:10:
Er is iets wat ik overal lees en tevens begrijp waarom het niet mogelijk is, RAID en TRIM kunnen (nog) niet.

Maar RAID en INTEL Toolbox of Garbage collection of Wiper oftewel de handmatige apps. krijgen die het wel voor elkaar of hebben we het alsnog over dezelfde theorie?
Nope, de toolbox werkt ook niet. Wiper is niet hetzelfde: die beschrijft alle vrije ruimte, gooit deze weer weg en laat het aan de interne garbage collector over om dit op te ruimen. Durf zo niet te zeggen hoe succesvol dit is met raid. Op het ocz forum staan best goede resultaten met de nieuwe firmware.
Als je raid wil draaien, dan moet je bereidt zijn op back-ups te maken en deze opnieuw op te bouwen. Wat sowieso geen slecht idee is :) Je kan eventuele problemen dan gemakkelijk herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kluyze schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:47:
[...]
De geruchten zijn dat intel eind dit jaar met een refresh komt van zijn postville, met 160GB, 300GB en 600GB. Bij de huidige postville was er een enorme prijsdaling dus met een beetje geluk is er dan weer een kleine prijsdaling. Enige nadeel is dat je nog bijna een jaar moet wachten.
Sterven met de folder in je hand dus... :+ niet wachten, gewoon kopen wat je nu wilt hebben/nodig hebt. Er komt altijd wat beters/snellers/goedkopers.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Peekster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:19:
Allereerst vraag ik me af of dit het probleem gaat oplossen. Ten tweede is mijn vraag of, als ik dit ga doen, mijn OS opnieuw geinstalleerd moet worden .Oftewel is mijn ssd na firmware flash leeg of kan ik deze gewoon gebruiken alsof er niks gebeurd is?
Voordat je met je SSD gaat prutsen zou ik toch echt eerst je RAM testen. Dat is sneller, minder risicovol en vaker de oorzaak van bovenstaand probleem. Google naar Memtest, brand de ISO op cd/fix het met een bootable usb, en laat 4-6 uur lopen (liefst 's nachts of tijdens je werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 23:21
Bedankt voor de reacties hierboven maar ik ga er toch nog ff goed over nadenken want het is voor 1 PC onderdeel toch een flinke investering en ik wil later ook nog een andere videokaart en monitor aanschaffen dus ik denk dat ik dan toch liever ff wacht met de aanschaf van een SSD. Het kan over een half jaartje ook wel. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bull op 15-02-2010 14:56 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Net even kort memtest uitgevoerd en al binnen 20 seconden krijg ik bijna 5000 errors terug
RAM geheugen stoek denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Laatst online: 08-09 11:11

Sm0k3r

cough...cough...

_H_G_ schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:42:
[...]

Ik zou het niet echt als goed alternatief willen noemen. Nadat je hebt uitgevogeld welke SSDNow versies een goede controller hebben, kom je er achter dat de intel toch goedkoper/MB is.

En games op een ssd heeft niet heel veel zin. Het helpt wel natuurlijk, maar een ssd boot/OS-schijf + een goede harde schijf heeft ook al best effect. Het ligt verder ook een beetje aan de game. Bij Dragon Age merk je wel kortere laadtijden, maar bij Mass Effect 2 niet. Ik kan me niet voorstellen dat je nu al lange laadtijden hebt bij Mass Effect 2 en dat zal wel met een oude harde schijf zijn?

[...]

Nope, de toolbox werkt ook niet. Wiper is niet hetzelfde: die beschrijft alle vrije ruimte, gooit deze weer weg en laat het aan de interne garbage collector over om dit op te ruimen. Durf zo niet te zeggen hoe succesvol dit is met raid. Op het ocz forum staan best goede resultaten met de nieuwe firmware.
Als je raid wil draaien, dan moet je bereidt zijn op back-ups te maken en deze opnieuw op te bouwen. Wat sowieso geen slecht idee is :) Je kan eventuele problemen dan gemakkelijk herstellen.
Allereerst bedankt, en nu hoop ik dat de Vertex 2 in 30GB variant uitkomt en 2x30GB in raid0 is zat voor alleen OS en drivers, dan wordt het dus garbagecollection om de zoveel tijd draaien, vind ik niet erg.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Peekster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:26:
Net even kort memtest uitgevoerd en al binnen 20 seconden krijg ik bijna 5000 errors terug
Zou je denken? ;)

Behoorlijk offtopic dus, ik zie iig het verband met SSD niet. Tot die conclusie kwam je zelf ook al in je eerste post, waarbij je vertelde dat het aan een aantal onderdelen kon liggen, maar niet aan de SSD.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 15-02-2010 16:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Peekster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:26:
/oftopic test ff ieder reepje appart,als ze allemaal problemen geven,schroef het voltege iets op van je ram.
soms zijn de spd instellingen niet compatible met je mobo.
check ook of je geheugen op de juiste snleheid loopt /oftopic
Peekster schreef op maandag 15 februari 2010 @ 10:19:

Ten tweede is mijn vraag of, als ik dit ga doen, mijn OS opnieuw geinstalleerd moet worden .Oftewel is mijn ssd na firmware flash leeg of kan ik deze gewoon gebruiken alsof er niks gebeurd is?
je hebt behoorlijk wat coruptie door je mem op je windows,maar je kan het gewoon proberen imo
vaak kan het zonder problemen

[ Voor 37% gewijzigd door erikdeperik op 15-02-2010 18:06 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
Het instellen van AHCI na de installatie werkt bij mij niet goed.
Ik heb de aanpassing gedaan in mn register en daarna opnieuw opgestart.
AHCI geselecteerd en de juiste disk als bootdisk ingesteld en bij het win7 opstartlogo kreeg ik een mooie BSOD. Maar weer gauw op RAID gezet.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Als je de controller in raid zet, is ahci dikwijls ook al ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Laatst online: 13-09 12:32
Toen ik de waarde in het register naar 0 zette stond ie daarvoor op 3. Weet iemand wat deze waarde inhoudt? Heb gegoogled en zag dat ie bij iemand anders op 4 stond. Het is dus niet: 0 = uit en 1 = aan.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik was al een tijdje van plan om een SSD te kopen, maar vanwege de moeilijke levertijd van de Intel 80GB Postville had ik het nog even uitgesteld.

Ik heb er vandaag 1 besteld omdat ze nu ze beter leverbaar zijn, en ik toch Windows opnieuw moet installeren. (gebruik nog de Windows 7 RC die op 1 maart verloopt)

Gelijk nog even een tip voor de mensen die er ook 1 willen bestellen, bij Databyte is hij 189 euro en vanaf 200 is het gratis verzending, betekent dus dat je voor 11 euro aan spulletjes kunt bijbestellen en maar 4 euro extra betaalt :+

Afbeeldingslocatie: http://upload.dot-nl.com/img/ssdkoop.png

Op de cent genoeg als je een 2,5inch bracket en 2 netwerkkabels bestelt :*)

Dan nog een vraag, ik heb nu:

-Windows op een raid0 array van 2x640GB op de onboard raid van het moederbord
-Mijn data op een losse 1TB schijf

De data wil ik straks gaan overzetten op de raid array, en de SSD voor de windows installatie.

Het probleem: Als ik zo dit topic en het SSD + AMD chipset topic doorlees dan concludeer ik dat het gebruiken van AHCI + de driver van Microsoft ervoor zorgt dat TRIM werkt, en goede performance levert.

Ik ga zelf natuurlijk nog wel wat dingen testen, maar als het klopt dan zullen de sata poorten in de bios op AHCI gezet moeten worden (nu op RAID) en kan ik de RAID mode niet meer gebruiken. Er zijn verschillende oplossingen:

-SSD ook op RAID laten staan als losse disk (Werken bij een AMD chipset AHCI functies zoals trim dan ook??)

-Poorten 1-4 en 5-6 kunnen geloof ik apart worden ingesteld, maar dat moet ik eerst even nakijken. (geeft dit problemen bij AMD? iemand ervaringen?)

-Op AHCI zetten en software RAID gebruiken (SB700 is ook geen "echte" hardware raid dus zal weinig verschil maken)

Heeft iemand deze opties (1 of meer) al eens geprobeerd/vergeleken met een Intel SSD en AMD chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Zoals eerder is gevraagd en vermeld, als je raid aanzet, staat ahci ook aan. Of dat daadwerklijk ook echt goed werkt heb ik nog niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
330d schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:59:
Zoals eerder is gevraagd en vermeld, als je raid aanzet, staat ahci ook aan. Of dat daadwerklijk ook echt goed werkt heb ik nog niet gelezen.
Dat zag ik inderdaad, maar er staat niet bij of dat met een Intel of met een AMD chipset is.

Als ik hem binnen heb zal ik het eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Erik1 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 14:15:
[...]
Dat zag ik inderdaad, maar er staat niet bij of dat met een Intel of met een AMD chipset is.

Je haalt bios en driver denk ik door elkaar. In de bios zet je het inderdaad op raid (ahci staat dan standaard ook aan). Per schijf kan je een andere driver gebruiken. Voor de harddisks kan je dus de amd raid drivers gebruiken en voor je ssd de amd ahci driver.

Je wil eigenlijk de ms ahci driver gebruiken, voor trim-ondersteuning, maar dat schijnt niet geweldig te draaien op bepaalde amd chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Erik1 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 14:15:
[...]

Ik geloof dat een amd chipset niet zo snel AHCI in de bios heeft staan om te enablen maar dat je dus raid moet gebruiken daarvoor. Maar euh, jij hebt een boekje bij je moederbord gekregen, kijk eens of er daar niets in staat van AHCI. Of zoek de pdf op internet en zoek daarin op AHCI.

AHCI is trouwens gedefinieerd door intel dus zo gek is dat niet dat amd chipsets een andere term gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
_H_G_ schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 14:33:
[...]

Je haalt bios en driver denk ik door elkaar. In de bios zet je het inderdaad op raid (ahci staat dan standaard ook aan). Per schijf kan je een andere driver gebruiken. Voor de harddisks kan je dus de amd raid drivers gebruiken en voor je ssd de amd ahci driver.

Je wil eigenlijk de ms ahci driver gebruiken, voor trim-ondersteuning, maar dat schijnt niet geweldig te draaien op bepaalde amd chipsets.
Hiermee heb je me op het goede spoor gebracht, het blijkt dat de AMD RAID driver een storport driver is (scsi emulatie grofweg gezegd) en die snapt geen ATA commando's. (bij een losse schijf kan ik dus ook bijv. geen SMART info e.d. zien) Ik weet niet of dit aan het storport model ligt of aan de driver van AMD...

De AHCI driver (standaard MS of AMD) is een ataport driver, en snapt die commando's dus wel.

Het verschil kun je zien in de Device Manager/Aparaatbeheer; de AHCI driver staat onder "IDE ATA/ATAPI controllers" en raid onder "Storage Controllers"

Het toekennen per schijf zoals je zegt lijkt niet te kunnen (bij mij althans niet) want de driver is voor de controller.

De trim functie zal dus vermoedelijk ook niet gaan werken als ik hem op RAID laat staan.

Intel lijkt het hele AHCI/RAID gebeuren in hun drivers beter voor elkaar te hebben, als je bij Intel de RAID driver kiest dan kun je naast je raid array wel gewoon een losse SSD plaatsen en trim gebruiken. (aanname n.a.v. onderstaande)
Wikipedia:
Many SATA controllers offer selectable modes of operation: legacy Parallel ATA emulation, standard AHCI mode, or vendor-specific RAID. Intel recommends choosing RAID mode on their motherboards (which also enables AHCI) rather than the plain AHCI/SATA mode for maximum flexibility, due to the issues caused when the mode is switched once an operating system has already been installed.
Intel forumtopic:
This probably comes down to how the driver for the SATA controller was written. If it was written as a Storport driver, then the controller would appear in the "Storage controllers" section of device manager. If it was written as an ATA driver then it would appear in the "IDE ATA/ATAPI controllers" section. On my motherboard, the Intel SATA controller appears in the IDE section, but the JMicron appears in the Storage section.

I don't know for sure, but probably there is no way (or no general way) for software to tell that a controller with a Storport driver is really a SATA controller and there is no way to send ATA commands to it. Another way to put this is that by using Storport, the controller is turned into a generic storage controller from the point of view of the OS and other software.
Of ben ik nu totaal op het verkeerde spoor? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Gizz schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:48:
[...]

Zou je denken? ;)

Behoorlijk offtopic dus, ik zie iig het verband met SSD niet. Tot die conclusie kwam je zelf ook al in je eerste post, waarbij je vertelde dat het aan een aantal onderdelen kon liggen, maar niet aan de SSD.
Sorry dat ik besta hoor. As it turns out:

Firmware van mn mobo geflashed. Geheugen is stabiel. Geen errors met Memtest.
PC blijft BoD's geven. Firmware van mn ssd geflashed. Hele systeem stabiel.

Ergo: 2-ledig probleem. Systeem crashte door EN probleem met aansturing van het geheugen EN door slechte aansturing ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Erik1 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:43:
Het toekennen per schijf zoals je zegt lijkt niet te kunnen (bij mij althans niet) want de driver is voor de controller.
...
Of ben ik nu totaal op het verkeerde spoor? 8)7
Nope, je hebt gelijk :) Mijn fout. Geen idee hoe ik daar bij kwam..

Je kan anders gewoon de driver gebruiken die het beste presteert en dan periodiek de Optimizer draaien? Je zou hier even kunnen zoeken op sb700/sb750. Lees hier in ieder geval wel enkele problemen met de combinatie van ms ahci en sb750. Al schijnt de amd ahci driver wel weer goed te draaien, maar die heeft weer geen trim ondersteuning? Optimizer en software-raid voor je hdds kan dan iid goed werken.

In elk geval valt de degradatie best mee. En zolang je een driver hebt waarbij de toolbox werkt, kan je altijd nog de Optimizer draaien (en smart-waardes uitlezen mocht het ooit nodig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centenbakkie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-05 23:41
Als ik morgen slaag ga ik mijzelf maar is belonen met een ssd voor in mijn laptop :)
maar nu moet ik wel een keuze kunnen maken
wat raden jullie aan?

Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB
OCZ Vertex Turbo Series 30GB
of een kingston ssdnow

of iets anders?

heb ongeveer 135 euro te besteden

newbie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46
Welkom op dit forum en in dit topic. lees het eens rustig door zou ik zeggen ;). Met niet al te veel moeite kan je er al minimaal eentje van je shortlist afhalen en ook bij de andere 2 moet een keus best te maken zijn.......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

centenbakkie schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:23:
(....)
wat raden jullie aan?

Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB
OCZ Vertex Turbo Series 30GB
of een kingston ssdnow
(....)
Intel 40 GB 97,-- euro. ...........................................lezen: 170 MB/s schrijven: 35 MB/s
OCZ 30 GB 133,47 euro. ........................................lezen: 240 MB/s schrijven: 145 MB/s
Kingston 40 GB 94,57 euro. ....................................lezen: 170 MB/s schrijven: 40 MB/s
Kingston SSDNow V+ Series V2 64 GB 178,44 euro .lezen: 230 MB/s, schrijven: 180 MB/s

Verder kan er nog gelet worden op trim, fabrikantsimago, garantie.
De Kingston 40 GB lijkt achterhaald met 2 winkels in de Pricewatch, die hem aanbieden.
Gezien de grootte, de snelheid en de ondersteuning voor Trim wordt in deze post de Intel met 80GB aangeraden.
Voor een kleiner budget wordt de Intel 40GB aangeraden. Intel wordt aangeraden vanwege de prestaties en al is het alleen maar omdat het leuk is om in dit topic met een ssd van Intel mee te doen met het posten van benchmarks, het stellen van vragen over de firmware en de instelling van trim in AHCI en raid en de uitwisseling van informatie over de mogelijkheden om hoge snelheden te halen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 22:57 . Reden: Voor de juistheid en de gevolgen van opmerkingen wordt geen verantwoordelijkheid aanvaard. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:48

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Met die informatie laat je het lijken alsof de Intel de laagste prestaties levert. Post anders ook wat random read/write snelheden erbij ;).

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel ssd 40 GB met dank aan twiFight

Afbeeldingslocatie: http://screensnapr.com/u/s2z6xl.png

Van de website van OCZ:

30GB Max Performance

* Read: Up to 240 MB/s
* Write: Up to 145 MB/s
* Sustained Write: Up to 100 MB/s

http://www.ocztechnology....bo_series_sata_ii_2_5-ssd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 21:07 . Reden: Voor de juistheid en de gevolgen van wat hierboven staat wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb ook de X-25V 40GB en het ding is heerlijk snel, alleen te klein voor mij dus ik ga hem in mn server stoppen en er een X-25M 80GB bijkopen voor de laptop :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Eerste review gevonden van de nieuwe kingston SSDnow ssd http://www.pcper.com/article.php?aid=872

De SSD heeft de nieuwe JMicron JMF618 controller aanboord. Ben nu de review aan het lezen. Ziet er veel belovend uit. Maar er moet nog veel gebeuren. Bij de i/o test is de disk teleurstellend. Maar dat kan ook komen doordat het controller nog vrij nieuw is en nog optimalisatie moet krijgen in de vorm van een nieuwe firmware.

Bij de eerste paar pagina van de review dacht ik erover om vandaag de Kingston te bestellen. Maar ik wacht er nu toch even mee.

Prijstechnische krijg je veel opslag voor een lage prijs. Ik denk dat in deze prijsklasse Kingston nu de beste SSD schijf heeft.

AKA Rinkel weblog

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Die JMF618 ziet er goed uit imho. Niet te duur, goede prestaties, nagenoeg geen performancedegradatie. Blijkbaar is TRIM ook geen must voor deze SSD vanweze zeer agressieve garbage collection.

Als ik een 64GB schijf voor 100 euro kan krijgen denk ik dat ik de knoop ook maar eens door ga hakken binnenkort. De prijs per GB is op het moment nog niet zo geweldig, hopelijk zakt dat nog.

Pas op dat je zeker weet dat je de goede bestelt, er zijn nu een stuk of 3-4 verschillende controllers gebruikt binnen de SSDNow V series...

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 18-02-2010 12:11 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• maratropa
  • Niet online
jammer dat er niets over gebruik bij staat, ik maak me wat zorgen als ik die "thermal pad" op de controller/behuizing zie..

specs

• P5ycho
maratropa schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:24:
jammer dat er niets over gebruik bij staat, ik maak me wat zorgen als ik die "thermal pad" op de controller/behuizing zie..
Inderdaad. Volgens de Kingston site gebruikt hij Active 2.5W / Idle 0.15W.
De Intel X25-M daar tegenover gebruikt volgens Kingston Active 0.15W / Idle 0.06W, maar dat zijn belachelijk lage waardes imho. Volgens de T.net zit de X25-M op 1.28W / 0.61W.

De prijs zal sowieso flink moeten zakken voordat de SSDNow V+ aantrekkelijker is voor laptops dan de X25-M.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 18-02-2010 12:37 ]

• _H_G_
P5ycho schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:06:
Pas op dat je zeker weet dat je de goede bestelt, er zijn nu een stuk of 3-4 verschillende controllers gebruikt binnen de SSDNow V series...
Inderdaad zeg. Wat een chaos 8)7

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
4POX schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:00:
Eerste review gevonden van de nieuwe kingston SSDnow ssd http://www.pcper.com/article.php?aid=872

De SSD heeft de nieuwe JMicron JMF618 controller aanboord. Ben nu de review aan het lezen. Ziet er veel belovend uit. Maar er moet nog veel gebeuren. Bij de i/o test is de disk teleurstellend. Maar dat kan ook komen doordat het controller nog vrij nieuw is en nog optimalisatie moet krijgen in de vorm van een nieuwe firmware.
Of gewoon omdat het een JMicron controller is en dus gewoon niet goed genoeg is.
P5ycho schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:06:
Die JMF618 ziet er goed uit imho. Niet te duur, goede prestaties, nagenoeg geen performancedegradatie. Blijkbaar is TRIM ook geen must voor deze SSD vanweze zeer agressieve garbage collection.
Maar wel zwakke i/o. En laat dat nu 1 van de sterke punten van een SSD zijn.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

aval0ne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:31:
[...]

Of gewoon omdat het een JMicron controller is en dus gewoon niet goed genoeg is.
Dat het JMICRON is wil niet meteen zeggen dat het meteen verkeerd is. Het is een nieuwe controller. Misschien is die na wat optimalisatie beter. In het stukje staat er ARM bij de specificatie. Misschien is daardoor die nieuwe controller wel erg te optimaliseren. Zolang de gegevens en gebruikerservaringen over deze controller nog minimaal zijn blijf ik uitstel van oordeel geven.

Ik heb als kleine jongen AMD ook de kans gegeven ;)

AKA Rinkel weblog

• P5ycho
aval0ne schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:31:
[...]

[...]

Maar wel zwakke i/o. En laat dat nu 1 van de sterke punten van een SSD zijn.
Waar zie jij zwakke (ik neem aan random) I/O performance? Beetje jammer dat je alle JMicron controllers over 1 kam scheert trouwens.

De performance van deze SSD's komt aardig in de buurt van de OCZ Vertex performance, tegen een beter prijs per GB. Dat vind zeker goed genoeg, voor desktop/laptopverbruik.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 18-02-2010 16:00 ]

Verwijderd

4POX schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:00:
(....)
Prijstechnische krijg je veel opslag voor een lage prijs. Ik denk dat in deze prijsklasse Kingston nu de beste SSD schijf heeft.
Ter vergelijking:
Kingston SSDNow V+ Series V2 SNVP325-S2/128GB
29 exemplaren voor 271,25 euro bij maxict.

Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1 met 160GB
29 exemplaren voor 365,-- euro bij databyte.

Verwijderd

Ik heb net een Kingston SNVP325-S2/128GB besteld en zit een beetje in te lezen over hoe ik de SSD straks het beste kan configuren. Vraag waar ik mee blijf zitten na behoorlijk wat leeswerk is:

Ik heb op dit moment een redelijke schone Windows 7 Pro installatie op een Raptor V 150Gb van een paar weken geleden. Ik kan met Windows7 een systeem backup maken en deze dan weer restoren op de SSD.
Wordt de SSD dan optimiaal ingericht / gebruikt wat betreft instellingen in Windows7 en partitie allignment of doe ik er verstandig aan te beginnen met een schone installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 22:36 ]

• mdcobra
  • Laatst online: 12-09 09:59
Mooi hoor: http://hothardware.com/Ar...C300-SATA-III-SSD-Review/.
Nu nog ff de prijs afwachten........

• Shaidar

Shaidar

Hoe zie je nu of dat de partitie op je SSD nu "aligned" is?

Diskpart geeft:

code:
1
2
3
 Partition ###  Type              Size     Offset
 -------------  ----------------  -------  -------
 Partition 1    Primary             70 GB  1024 KB

Goed of goed?

Heb hier een tooltje gevonden die het berekend:

http://www.techpowerup.com/articles/other/157

[ Voor 15% gewijzigd door Shaidar op 19-02-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik heb mijn SSD ook binnengekregen, voor wat info en benchmark zie het AMD chipset en SSD's topic:

Erik1 in "SSD performance op AMD borden info en ha..."

Het lijkt alleen niet dat Windows7 de SSD heeft herkend, want indexering en defragmentatie stonden gewoon aan... dus heb het maar handmatig uitgezet.

Heb alle poorten op AHCI staan en dus ook software raid voor mijn harde schijven ingesteld, gaat als een trein! geen verschil merkbaar met onboard "hardware" raid.
Shaidar schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 23:34:
Hoe zie je nu of dat de partitie op je SSD nu "aligned" is?
Als ik het via die site bereken zijn mijn partities ook aligned, maar kwam er achter dat er 2 partities op staan:

code:
1
2
3
4
  Partition ###  Type              Size     Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    Primary            100 MB  1024 KB
  Partition 2    Primary             74 GB   101 MB

Zal ook wel 1 of andere noviteit van windows zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar

Shaidar

Nee, dat is als je Windows 7 je SSD laat partitioneren tijdens de installatie... Had er daarstraks nog een link van, maar ben hem kwijt :/

-edit-

ah! hier! http://www.mydigitallife....g-windows-7-installation/

[ Voor 35% gewijzigd door Shaidar op 19-02-2010 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
4POX schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:11:
[...]

Dat het JMICRON is wil niet meteen zeggen dat het meteen verkeerd is. Het is een nieuwe controller. Misschien is die na wat optimalisatie beter. In het stukje staat er ARM bij de specificatie. Misschien is daardoor die nieuwe controller wel erg te optimaliseren. Zolang de gegevens en gebruikerservaringen over deze controller nog minimaal zijn blijf ik uitstel van oordeel geven.

Ik heb als kleine jongen AMD ook de kans gegeven ;)
Zeg mij eens welke controller zijn i/o drastisch de hoogte inging na een firmware update? Geen enkele. Als er dan toch nog grote verbeteringen te boeken zijn waarom hebben ze dat dan de eerste controller niet verbeterd?
De ervaring leert dat als het in het begin al niet goed is dan zal het wel zo blijven.
Ik heb er in ieder geval geen goede hoop op.
P5ycho schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:52:
[...]

Waar zie jij zwakke (ik neem aan random) I/O performance? Beetje jammer dat je alle JMicron controllers over 1 kam scheert trouwens.

De performance van deze SSD's komt aardig in de buurt van de OCZ Vertex performance, tegen een beter prijs per GB. Dat vind zeker goed genoeg, voor desktop/laptopverbruik.
Volgens mij zit jij een andere review te lezen. De i/o performance van de kingston SSD is bijna 3x minder dan de vertex. Noem je dat aardig in de buurt? 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door aval0ne op 19-02-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

JMicron is voor mij ook een no-go. Als er verbeteringen komen in SSD land verwacht ik ze van de nieuwe serie van Intel.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
aval0ne schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:03:
Volgens mij zit jij een andere review te lezen. De i/o performance van de kingston SSD is bijna 3x minder dan de vertex. Noem je dat aardig in de buurt? 8)7
Als je alleen naar de IOmeter Webserver resultaten kijkt wel ja, de rest van de resultaten liggen verdomd dichtbij de Vertex. Voor een (hopelijk binnenkort) veel lagere prijs. Het zou je sieren als je vermeldt welke benchmark je precies bedoelt, en wat je bedoelt met i/o performance. random, sequential, read, write?

Eigenlijk kan het me niet meer zoveel schelen wat hier wordt geroepen de laatste tijd. Alleen maar drama over crystalmarks benchmarks met 2MB/s verschil, vooroordelen over SSD controllers, en de interessante discussies over de interne werking zijn de laatste 3 delen al niet meer te vinden. Jammer.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 19-02-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:56
Ik heb even hulp nodig want ik zie door de SSD bomen het bos niet.

Ik ga vandaag mijn HTPC bestellen, nu zijn de ontwikkelingen redelijk snel aan het gaan, maar als ik het goed begrijp als ik een SSD disk wil gebruiken voor mijn OS (W7) kan ik het beste de Intel Postville aanschaffen, omdat deze de TRIM functie gebruikt. Moet ik dan nog letten op een bep. revisie of iets dergelijks? Is er al een goed alternatief op de 40GB Postville die ook TRIM ondersteunt en betaalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Lord_Dain schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:51:
Moet ik dan nog letten op een bep. revisie of iets dergelijks? Is er al een goed alternatief op de 40GB Postville die ook TRIM ondersteunt en betaalbaar is?
postville is al de 2e revisie, dus je moet er op letten dat in het serie nummer van de intel er g2 staat.
alternatief is ocz vertex (heeft ook trim tegenwoordig) of de nieuwe v+series van samsung.
Betaalbaar is nogal lastig aan te geven zonder richtlijn.

Is allemaal al wel besproken hier dus lees dit topic en de voorganger (ja het hele topic) eens door op een rustige zaterdagmiddag.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 19-02-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 22:56
Thanks, helder antwoord, dan ga ik voor de Postville 40GB G2.

Beetje jammer dat die sloebers van Intel de writespeed zo laag hebben gelocked....

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 19-02-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Lord_Dain schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:20:

gelocked....
is niet gelocked ;) heeft een andere reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTD
  • Laatst online: 09-09 00:38

TTD

Wat is eigenlijk het verschill tussen de Intel Postville X-18 80GB en de X-25 80GB? De X-18 is zo'n 50euro goedkoper dan de X-25. En zo'n bracket voor een 1.8inch schijf is vast ook ergens verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
TTD schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:28:
Wat is eigenlijk het verschill tussen de Intel Postville X-18 80GB en de X-25 80GB? De X-18 is zo'n 50euro goedkoper dan de X-25. En zo'n bracket voor een 1.8inch schijf is vast ook ergens verkrijgbaar.
Weet je ZEKER dat de X-18 ook een Postville is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30

Beetje jammer dat die sloebers van Intel de writespeed zo laag hebben gelocked....
Als je een 80Gb en 40Gb open zou maken zou je zien dat er in de 40Gb de helft van de chips zit dan die van de 80Gb.
Dit verklaart de helft aantal kanalen wat nodig is voor de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09

frapex

got r00t

twiFight schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:32:
[...]

URL: http://communities.intel.com/thread/6843
I have asked CSolid here from the forums, and I also had the opportunity to talk directly to an Intel Guy from germany. CSolid said, that there basically are no G2 X18-M yet, while the Intel Guy told me that there actually "should be". But still, if you check, they simply don't seem to exist at all. There are no Review Samples anywhere to be seen, only X25-M, if you check the major Hardware websites. Additionally, there is not a single OEM currently delivering Notebooks with an X18-M G2 builtin, only X25-M are available as an option (like in Hewlett Packards Business Notebooks, e.g. the 2530p Elitebook).
update: informatique heeft em wel, maar die is niet goedkoper :)
URL: http://www.informatique.n...m-postville-ssd-80gb.html

[ Voor 22% gewijzigd door frapex op 19-02-2010 20:39 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
Arfman schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:05:
JMicron is voor mij ook een no-go. Als er verbeteringen komen in SSD land verwacht ik ze van de nieuwe serie van Intel.
Bwa, de toekomstige Sandforce controllers met een write-amplification kleiner dan 1 (ja, je leest het goed, compressie-algo ingebouwd in de controller ;) ) lijkt mij ook interessant hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTD
  • Laatst online: 09-09 00:38

TTD

twiFight schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:32:
[...]

shit verkeerd gelezen, was iets te enthousiast geraakt door de lage prijs. maar wat is het verschill tussen een postville en een niet postville? Alleen TRIM toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen komt de SSD binnen. Niemand die deze vraag kan beantwoorden?
Hoe kan ik controleren of ik de juiste alignment gebruik?
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:35:
Ik heb net een Kingston SNVP325-S2/128GB besteld en zit een beetje in te lezen over hoe ik de SSD straks het beste kan configuren. Vraag waar ik mee blijf zitten na behoorlijk wat leeswerk is:

Ik heb op dit moment een redelijke schone Windows 7 Pro installatie op een Raptor V 150Gb van een paar weken geleden. Ik kan met Windows7 een systeem backup maken en deze dan weer restoren op de SSD.
Wordt de SSD dan optimiaal ingericht / gebruikt wat betreft instellingen in Windows7 en partitie allignment of doe ik er verstandig aan te beginnen met een schone installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens sommige opmerkingen in deze bespreking van ssd's is het mogelijk om de partities op de juiste manier in te stellen en het besturingsprogramma over te zetten met een kloonprogramma. In andere opmerkingen staat, dat de installatie van Windows 7 ongeveer 10 tot 20 minuten duurt op een ssd. Een nieuwe installatie zorgt zonder problemen voor de juiste partities en duurt niet lang.

Voor TTD:

De eerste generatie 1,8 inch-ssd's zijn opgebouwd uit 50 nano-geheugen. Deze ssd ondersteunt geen trim. Dit betekent waarschijnlijk, dat de snelheden door het gebruik snel dalen. Om de prestaties weer op peil te krijgen is waarschijnlijk 1 keer per jaar of vaker een totale erase van de ssd nodig.

Deze ssd heeft micro-SATA-aansluitingen. Deze ssd heeft een bracket nodig met ingebouwde omzetter van micro-sata naar sata of een inbouwmodule met aparte omzetstekkertjes. Voor inbouw in een computer zijn twee brackets nodig of een bracket voor1.8 inch naar 3,5 inch, als die bestaat en de ssd daarin geschroefd kan worden.

sata-data-stekker en molex-voeding-stekker-m naar micro-sata-stekker

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/fx9p8p.jpg

http://kleinspul.nl/index.php?productID=1957&cat=1572

Voor fratex:
Bij de drie voorraadlocaties op de website van Informatique staat alle drie: geen voorraad.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Shadow_Dragon schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 20:36:
[...]

Bwa, de toekomstige Sandforce controllers met een write-amplification kleiner dan 1 (ja, je leest het goed, compressie-algo ingebouwd in de controller ;) ) lijkt mij ook interessant hoor.
Jup, heb ik ook gezien. Nog lang niet leverbaar en de prijs is ook niet echt interessant IMHO. Ziet er wel veelbelovend uit, maar ik denk dat we nog even op de 2e helft van 2010 moeten wachten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Wat is het addertje onder het gras bij de Intel X18-M?
Hij is gewoon te goedkoop voor die prestaties en hoeveelheid geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qwertyuio schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 00:35:
Wat is het addertje onder het gras bij de Intel X18-M?
Hij is gewoon te goedkoop voor die prestaties en hoeveelheid geheugen.
De ssd van Intel met code X18-M, die gemaakt is van 50 nanometer-geheugen, heeft een zwarte buitenkant. Als nadelen worden gezien de kans op een snelle degradatie zonder trim-mogelijkheid, geen tool-box, geen firmware-upgrades, micro-sata-aansluitingen, de noodzaak van montage met speciale brackets. Dit model wordt als enigszins verouderd beschouwd vergeleken met de Postville. Deze nadelen worden meestal als zwaarwegend gezien ten opzichte van de lage prijs.

Intel stopt dit jaar met de levering.

Begin knip- en plakwerk:
'Intel heeft aangekondigd dat bestellingen voor de G1-versie van de X18-M en X25-M kunnen worden geplaatst tot 20 april 2010. De laatste leveringen zullen op 7 augustus 2010 plaatsvinden.'
Einde knip-en plakwerk.

http://www.hardware.info/..._Intel_SSDs_met_pensioen/

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Apple Snow Leopard ondersteunt (nog) geen TRIM. Maar wat er niet is kan nog komen.

Is TRIM een instructie die achteraf nog schijven kan optimaliseren? of haal je pas voordeel met trim als er vanaf het begin TRIM ondersteuning in het OS zit ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat hebben ze helemaal niet.
De 80GB versie schrijft 2 keer zo snel omdat deze 2 keer zoveel chips heeft.
Er is dus niets gelocked aan de 40GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Laatst online: 03-12-2021

Dan installeer je toch ff een nieuwe 7 op je nieuwe ssd. En kun je lekker ff uit proberen.
En als je uit gespeeld ben >:) zet je de oude image terug van je raptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 07:27
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,50€ 189,50
1Intel Postville X25-M Postville SSDSA2MH080G201 80GB€ 197,33€ 197,33
ImporterenTotaal€ 386,83

Welke is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowWings
  • Laatst online: 13-09 19:37
Het verschil tussen beide zit hem in de dikte van de drives.
- SSDSA2MH080G201 = 7,5mm
- SSDSA2MH080G2C1 = 9mm

Zie ook de tabel Intel® Solid State Drives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
ShadowWings schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:20:
[...]

Het verschil tussen beide zit hem in de dikte van de drives.
Bedankt, dus eigenlijk is die ene beter geschikt voor laptops en/of drivebays maar zijn ze verder hetzelfde qua prestaties, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 22:37:
De eerste generatie 1,8 inch-ssd's zijn opgebouwd uit 50 nano-geheugen. Deze ssd ondersteunt geen trim. Dit betekent waarschijnlijk, dat de snelheden door het gebruik snel dalen. Om de prestaties weer op peil te krijgen is waarschijnlijk 1 keer per jaar of vaker een totale erase van de ssd nodig.
Dan worden na een tijdje de dingen waar je je SSD voor gekocht hebt dus in plaats van 10x zo snel 5x zo snel. Alleen bij draaien van benchmarks ga je hier iets van merken, in gewoon gebruik niet. Voor de normale gebruiker is TRIM een totaal non-issue, de meeste OS'en hebben het niet eens. Conclusie: voor iemand die benchmarks niet belangrijk vind is die X18 een perfecte keuze!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

De 80GB versie schrijft 2 keer zo snel omdat deze 2 keer zoveel chips heeft.
Jammer enkel dat de 160 niet de dubbele writespeed heeft van de 80... terwijl dat makkelijk zou moeten kunnen.
(volgens mij doen ze dat expres om niet hun eigen SLC drives te beconcureren)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Tijgert schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 12:06:
[...]
Jammer enkel dat de 160 niet de dubbele writespeed heeft van de 80... terwijl dat makkelijk zou moeten kunnen.
(volgens mij doen ze dat expres om niet hun eigen SLC drives te beconcureren)
edit: Ik weet niet of de 160GB ook echt dubbel zoveel chips heeft, maar als ik daar vanuit ga:
De 160Gb heeft dan nog steeds dezelfde controller. Deze controller heeft natuurlijk ook een maximale snelheid.. hoeveel chips je ook extra toevoegd. Een bepaald moment wordt het niet sneller.

En ja het zal ook best zo zijn dat de controller in de consumenten schijven langzamer is dan de enterprise modellen. Waarom niet?

[ Voor 42% gewijzigd door job op 20-02-2010 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57

RnB

Hebben mensen al gelezen over de OCZ Vertex Limited Edition?
Here's an interesting one. OCZ is essentially retailing the never-made-it-to-market Vertex 2 Pro as the Vertex Limited Edition. It runs the SandForce SF-1500 controller, which the Vertex 2 Pro put to such stunning good use in its prototype form, but unfortunately that controller proved to complex and costly for OCZ to mass retail the drive. Instead it's offering the Vertex Limited Edition, 5,000 drives sporting the superfast controller. The drives come in 100GB ($399) and 200GB ($829) flavors, and once they're gone they're gone. It's a better performing drive (particularly on writes) than the similarly priced Intel X25-M G2, but unfortunately the limited quantity isn't the only thing to worry about: there were some issues of failing drives with the Vertex 2 Pro. Only time will tell as to how well the supposedly-improved firmware of the Vertex Limited Edition will hold up, but all 5,000 might be sold by the time some serious reliability testing can be performed. We supposed that's just part and parcel with life in the fast lane.
Hele tijd geleden was er al iets te lezen over de SandForce controller als ik het me goed herinner.
Deze controller kon via een of andere weg minder wegschrijven op de schijf dan eigenlijk zou moeten.
Jammer dat deze Limited Edition is, want hij schijnt super te performen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

RnB schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:17:

[...]

Hele tijd geleden was er al iets te lezen over de SandForce controller als ik het me goed herinner.
Deze controller kon via een of andere weg minder wegschrijven op de schijf dan eigenlijk zou moeten.
Als je het artikel van Anand leest is het grootste nadeel eerder dat reliability "unproven" is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
Arfman schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 23:25:
[...]

Jup, heb ik ook gezien. Nog lang niet leverbaar en de prijs is ook niet echt interessant IMHO. Ziet er wel veelbelovend uit, maar ik denk dat we nog even op de 2e helft van 2010 moeten wachten.
Ze blijken nu al leverbaar hoor: Anand - OWC. En qua prijs zitten ze in dezelfde categorie als de Intels, dus dat valt ook goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

XanderDrake

Build the future!

Ik vraag me af, na het lezen van de PC Per. review van de Kingston SSDNow Value G2. Het is jammer dat, hoewel de controllers op zo veel fronten en manieren (64mb cache ram, toshiba's input, zware garbage collection, enz..) is verbetert, de geesten van het verleden JMicron maar niet los kunnen laten... Nog steeds de random reads en de I/O's...

Maar ze hebben ondertussen wel een goede prijsbalans gevonden, waardoor de SSDs toch aantrekkelijk zijn.

Is deze soort SSDs misschien een goede oplossing voor niet al te zware systemen, zoals Ultra Thins en andere laptops bijvoorbeeld? Daar zou je minder van de snelheidsvermindering merken omdat de limitaties op andere plekken zitten.

Klopt deze redenering een beetje?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hetnet schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 10:36:
[...]

Dan installeer je toch ff een nieuwe 7 op je nieuwe ssd. En kun je lekker ff uit proberen.
En als je uit gespeeld ben >:) zet je de oude image terug van je raptor.
Er wordt verteld, dat er in Windows 7 aanpassingen zitten, die speciaal voor ssd's gemaakt zijn. Zo schijnen defragmentatie en indexering uitgezet te worden als Windows 7 ge'i'installeerd wordt op een ssd. Het is de vraag of Windows 7 deze aanpassingen ook doet als er een image van een harde schijf op een ssd wordt overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chim0 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 11:28:
[...]

Bedankt, dus eigenlijk is die ene beter geschikt voor laptops en/of drivebays maar zijn ze verder hetzelfde qua prestaties, duidelijk.
Bij de C1 zit er een plastic rand op de ssd geschroefd. De ssd met code O1 heeft geen plastic randje. De ssd's zelf zijn allebei hetzelfde. Het aluminium gedeelte oftewel de bodies van de ssd's zijn allebei 7 millimeter dik.
Afbeeldingslocatie: http://i474.photobucket.com/albums/rr103/Panamera/ssd.jpg
Met dank aan Panamera

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:22:
[...]

De ssd's zijn allebei 7 millimeter dik.
De ene is 9.5mm volgens de eerder gegeven link :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
7.0mm + plastic rand = 9.5mm :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chim0 schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:53:
[...]

De ene is 9.5mm volgens de eerder gegeven link :?
Ja. Dat opzetstukje is 2,5 millimeter dik.

______
I----^
I----I
I----7 millimeter
I----I
I----I
I----v
_____
l---------^
I---------2,5 millimeter
I----------v
______

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Laatst online: 03-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 15:20:
[...]

Er wordt verteld, dat er in Windows 7 aanpassingen zitten, die speciaal voor ssd's gemaakt zijn. Zo schijnen defragmentatie en indexering uitgezet te worden als Windows 7 ge'i'installeerd wordt op een ssd. Het is de vraag of Windows 7 deze aanpassingen ook doet als er een image van een harde schijf op een ssd wordt overgezet.
defragmentatie en indexering kun je altijd nog uit zetten voor je de image of copy maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
RnB schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 14:17:

[...]

Er zijn al reviews.
http://www.legitreviews.com/article/1222/1/

Maar de Crucial RealSSD 300 SATA-600 blijft de snelste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 12-09 09:59
abusimbal schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 21:02:
[...]
Inderdaad en het lijkt er sterk op dat die ook duidelijk goedkoper is dan de SSD's met de sandforce controller.
Met een beetje geluk is die volgende maand leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
De Sandforce controller had als ik het goed gelezen heb toen, gewoon een vorm van compressie. Mooi allemaal maar sommige data is al zo hard gecomprimeerd dat daar geen extra compressie kan. Gaan dan bepaalde bestanden sneller schrijven als andere? Ook fijn dat de snelheid afhangt van het bestand dat je wegschrijft.

Iemand al eens getest wat er gebeurt als je bv windows zelf de data op de ssd laat comprimeren? Dus die optie van windows om schijfruimte te besparen. Het enige nadeel daarvan is dat de cpu dan meer belast wordt. Maar met de hedendaagse cpu mag dat toch niets meer uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Misschien licht offtopic maar ik ben wel benieuwd wat voor 'n soort compressie zij gebruiken dan. Ik heb er een hard hoofd in dat ze 'voor consumenten gemaakte' algoritmes gebruiken, zoals we die kennen van .zip, .rar, etc. Ik denk dat het veel basaler en veel kleiner werkt, maar in hoeverre valt er dan nog winst te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingston SSDnow 40Gb
net getrimmed, firmware 02HD
AHCI

Afbeeldingslocatie: http://i767.photobucket.com/albums/xx315/PikDeVogel/benchk1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kluyze schreef op zondag 21 februari 2010 @ 00:17:
De Sandforce controller had als ik het goed gelezen heb toen, gewoon een vorm van compressie. Mooi allemaal maar sommige data is alzo hard gecomprimeerd dat daar geen extra compressie kan.
Dat denk ik ook. Vroegâh hadden we modems die ook zo'n truukje toepasten. Werkte op zich goed, totdat je iets overstuurt dat niet verder te comprimeren is. Een JPEG bv. Idem met tapedrives die compressie toepassen. Met veel niet te comprimeren data worden dergelijke systemen nog trager ook, omdat ie eerst maar moet constateren dat het niet te comprimeren valt en dus maar moet storen (dat zie je met ZIP's ook). Die constatering & beslissing kost tijd, hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 16:01:
[...]

Ja. Dat opzetstukje is 2,5 millimeter dik.
OK OK, ik geef me over! :o

Gewoon voor de X25-M gaan dus. :)
abusimbal schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 21:02:
[...]

Damn, dat is idd one fast mofo. Helaas niet in de pricewatch. ;(

Edit: Oh hij is nog niet uit. :)
Coming Soon: Crucial RealSSD™

[ Voor 40% gewijzigd door chim0 op 21-02-2010 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/8522/crystaldiskmarkssdf3200.png

Mijn score met de Corsair Extreme X32 SSD, vergeleken met (rechts) mijn Samsung Spinpoint F3 van 1TB
Pagina: 1 ... 21 ... 78 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de vragen en dicussies over welke SSD aan te schaffen uit dit topic te houden, zodat hier nieuws en technieken besproken kunnen worden is het volgende topic aangemaakt: [BBG aanschaf] SSD