Mede klokkers,
Sinds ik mijn nieuwe systeem heb ben ik een klein beetje bezig met overclocken.
Ik ben een totale beginner, dus weet er vrij weinig van.
Hieronder is te zien wat ik tot nu toe bereikt heb.
Ik begon met klokken door de multiplier die standaard op 21 staat te verhogen naar 22.
Ook heb ik elke keer de baseclock wat omhoog gebracht tot max. 182mh/z (kwam ik uit op 4004mh/z).
Ik heb HT, C1E, EIST en Turbo uitstaan. Voltage van CPU staat in de BIOS op 1.3v maar CPUz geeft 1.28v aan. Verder laat ik mijn MB de voltages van andere componenten zelf regelen door hem op AUTO LEVEL1 te zetten.
Met deze setting heb ik Prime95 een tijdje laten draaien.
Na een beetje lezen en kijken naar andere, zag ik dat sommige de 4ghz halen met een baseclock van 200mhz en een multiplier van 20. Ik heb dit dus ook geprobeerd en daar kwam het volgende uit.
Bij deze setting heb ik HT aanstaan. C1E, EIST en Turbo staan uit. Voltage van CPU staat in de BIOS nog steeds op 1.3v en in CPUz geeft nog steeds 1.28v aan. Ook nu heb ik mijn MB de voltages van andere componenten zelf laten regelen door hem op AUTO LEVEL1 te zetten.
Resultaat
Nu is het allemaal wel aardig op een CPU te hebben die op 4 ghz loopt. En ik merk het ook wel in games als FSX.
Maar wat mij opvalt is het geheugen. Hier begrijp ik echt werkelijk niks van.
En om die rede heb ook nog niks in de BIOS hieraan gedaan.
Ik heb er 3 strookjes van 2GB Kingston HyperX KHX1600C8D3K3/6GX in geprikt. Niet de beste maar volgens mij ook niet een van de minste. Met timings van 8-8-8-24. Maar CPU zet geeft heel wat anders aan (10-11-11-29). Wat ik ervan begrijp (iig dat denk ik), is dat hoe hoger, hoe langzamer het geheugen is.
Ik kan er wellicht compleet naast zitten, maar in het geval dat het geheugen echt langzamer is. Hoe los ik dit op in de BIOS? Hoe krijg ik de timings op bv. 8-8-8-24?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Gr,
Daniel
*AMD Ryzen 7 5800X * Asus ROG Strix X570-E * MSI RTX 3080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 980 1TB * Phanteks Evolv X * Samsung 49" *