Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
[OC] Core I7 920 mogen we na 1467 posts met recht vol noemen. Daarom dus nu deel 2 om elkaar een handje toe te steken om die Core i7's eens flink op te stoken! >:)

Wat is hier de bedoeling?

:) Behulpzaam posten om mensen met problemen op weg te helpen.
:) Je overklok en de benchmarks die je hebt gebruikt voor de stabiliteit. Screens allowed!
:) Andere tips en trucs om deze hittemonsters koel te houden, t.b.v. je OC

Wat is hier niet de bedoeling?

:( Flamen, one-liners, op de man spelen.
:( Zwaar offtopic gaan met vragen over wat je moet kopen/wat voor voeding je nodigt hebt, etcetera.
:( Overtollig patswerk. Je overklok laten zien is mooi natuurlijk maar dit topic is er niet voor E-dick wedstrijden.

[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wgXVdSwuSibT4Ss7qF5l2hTU/full.png

Inhoudsopgave

Inleiding
Welkom in het [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2 topic.

Dit topic is ALLEEN! bedoeld voor vragen en resultaten over de processors op de LGA1366 socket.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/wjdiyc.jpg

Een erg kleine uitleg over de huidige processors op LGA1366

TBA.

Back to Top
Specificaties Nehalem CPU's
Hier vind je een lijstje met de specificaties van de Nehalem die nu verkrijgbaar zijn.

TBA

Back to Top

Overclock resultaten
Hier zal ik een lijstje bij houden met stabiele overclock resultaten

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen is het volgende:
• Een screenschot van minimaal 8 uur Orthos, Prime 95 of ander stabiliteitstest en gegevens over je CPU & settings.
• Uiteraard een validatie van Cpu-Z erbij zou ook erg fijn zijn (lees: moet dus gewoon)

Voorbeeld om je gegevens in het lijstje te krijgen:
Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Reg-Edit

Eerst GOED! lezen dan pas je scores posten!

Denk eraan, als het niet zo wordt vermeld - dan komt je overclock er niet tussen te staan!
Kopieer voor het gemak de volgende regel over en vul het dan in:

Clock: ****Mhz | CPU: ixx0 | Batch: #******** | vCore: *,*** | Max temp: **° | Cooling: **** | Nickname

Gelieve ook de spaties intact houden :>

Overklokresultaten

Back to Top
Overclock basics / interessante links
Faq waarin de basics van het overklokken worden uitgelegd:
Frequently Asked Questions T&C

Overclocken op een MSI board:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Intel Core i5 P55 Overclocking Tutorial Part 1 (NCIX Tech Tips #48)

Overclocken op een Gigabyte board:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Intel Core i5 Overclocking Tutorial Part 2 (NCIX Tech Tips #48.5)

Overclocken op een Asus Bord:
Uitgebreid artikel @ Xbitlabs

Back to Top
Overclock Programma's
Stabiliteit:
Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SupePi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor
Back to Top

Koelers
Gelinkt met Pricewatch:

pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 Pro
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2
pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
pricewatch: Noctua NH-U12P SE2
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU Cooler
pricewatch: Scythe NINJA 2 Rev.B
pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B
pricewatch: Scythe Samurai ZZ
pricewatch: Zalman CNPS9900A LED

Back to Top

Reviews

i5 750 review (XSreviews)
i5 750 review (Techspot)
i5 750 en i7 870 review (HardwareCanucks)
i7 860 review (Anandtech)
i5 750, i7 860 en 870 review (Hexus)
Back to Top

Maximale temperatuur
Hoe heet mag mijn CPU worden?
Stukje van Tom's Hardware:

Core i and Core 2 processors have 2 different types of temperature sensors; a CPU case (not computer case) Thermal Diode centered under the Cores, and Digital Thermal Sensors located on each Core. The case Thermal Diode measures Tcase (Temperature case), which is CPU temperature, and the Digital Thermal Sensors measure Tjunction (Temperature junction), which is Core temperature. Since these sensors measure 2 distinct thermal levels, there is a 5c temperature difference between them, which is Tcase to Tjunction Gradient.
The thermal specification which is shown in Intel's Processor Spec Finder is Tcase Max (CPU) NOT Tjunction (Core), which is a very common misconception among most enthusiasts. Since there's a 5c gradient between the CPU sensor and the Core sensors, just add 5c to the value shown in the Spec Finder to find the corresponding Core temperature, which is 78c for the Core i5 750.

De Tcase Max voor zowel de i5 750 als de i7 860 en 870 is 72.7 graden. Dus de maximumtemperatuur van Tjunction is 72.7 + 5 = 77.7 graden.

Processorspecs:
i7 870
i7 860
i5 750

Back to Top

Bedankt!
  • RappieRappie, voor het werk aan de TS @ C2D OC topic.
  • Jostefa, voor de lay-out.
  • Wiethoofd voor het opmaken van het topic.
  • -The_Mask- Voor het maken van het C2D OC topic waarvan ik de startpost heb aangepast
Back to Top

Nawoord
Helaas heb ik de topicstarter van het S1156-OC-topic niet kunnen contacten, vandaar dat de TS zo over is genomen. Er moet nog flink wat gebeuren en dat komt er binnenkort ook van. Voor verdere opmerkingen en/of toevoegingen van de startpost, meld het hier maar even of stuur een Direct Message, dan zal ik mijn best doen het toe te voegen :) .
Back to Top

[ Voor 93% gewijzigd door Jejking op 29-10-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:47
Super was te vroeg met openen.. 8)7

Om gelijk maar door te gaan..
kai, staan je timings niet te strak? ik krijg het niet voor elkaar om 7-7-7-24 te draaien.. 8-8-8-24 werkte out of the box, me mem is 7-7-7-24 rated, aldus OCZ..

en je tRFC wil je lager hebben? Ik vraag me af wat voorperformance verbetering je dan krijgt.. ik denk relatief tot stabiliteit geen... je foutmelding lijkt me een mem issue.. mem is erg van invloed op de stabiliteit vaj je i7 rig.
Heb de timings aangepast 8-8-8-24 en tRFC op Auto gezet. zien wat er nu gebeurd..
1e setje geheugen was al stuk toen ik het kreeg, Omgeruild.. Na het installeren zag het systeem maar 2gb na knoeien 4gb en uiteidnelijk 6gb. Soms viel 1 ram uit. dus had ik maar 4 GB en ik dnek dat daar de blue screen op volgde. Hopen dat dat aan de timings lag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Op het moment heb ik niet superveel tijd... Voel je vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 17:44

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Tnx voor het volgend deeltje

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor.S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-04 23:21
op mijn gigabyte EX58-UD5 moederbordje, heb ik laatst een overclock geprobeerd/gedaan. Het gaat hier om een i7 920 (D0). Alles loopt prima, maar bij het opstarten van de computer duurt het precies 2x zo lang om te posten en als je de pc opstart en de fans gaan maximaal draaien, dat gebeurt bij mij 2x. Ook als de computer op standby staat, gaat hij er af en toe niet meer uit, met als code op het moederbord E1, hierover kan ik helaas niets vinden op de gigabyte site/boekje. Dit is alleen met een overclock, bijv. naar 3.2 Ghz, op de stockcooler en op het stockvoltage. Dit (probleem) heb ik niet op alle stock settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik roep zomaar wat... cold boot probleem? En is dat bij élke vorm van overklok zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 18:11
erriccartman schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:44:
op mijn gigabyte EX58-UD5 moederbordje, heb ik laatst een overclock geprobeerd/gedaan. Het gaat hier om een i7 920 (D0). Alles loopt prima, maar bij het opstarten van de computer duurt het precies 2x zo lang om te posten en als je de pc opstart en de fans gaan maximaal draaien, dat gebeurt bij mij 2x.
Dan checkt/test hij de overclock even voordat hij echt boot. Volgens mij hebben alle gigabyte borden dit, vooral als je weer een nieuwe overclock instelt. Mijn EX58-UD4P heeft dit ook. Geen probleem verder lijkt me...

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor.S
  • Laatst online: 16-04 23:21
Maar hij doet het altijd bij booten op elke overklok, maar wat is zo'n cold boot probleem? En die foutcode bij het uit standby komen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
Mooi een nieuw deeltje voor al onze overclock vragen.

Ik had problemen met het feit dat mijn cpu niet op 4Ghz wou klokken. Ik wou dit zodat mijn ram geheugen op 1600Mhz kan draaien. Maar daar zit nu net het probleem. Ik heb enkele tests gedaan waaruit blijkt dat 1 of meerdere van mijn latjes niet op 1600Mhz kan draaien.

de enige manier om "stabiel" mijn cpu op 4Ghz te zetten is:
200*20 @ 1.28125v (kan mss nog naar beneden maar het volstond)
en ram geheugen op 1200Mhz (200*6) @ 1.64v
QPI/Dram op 1.35
Dit was 10 runs linx stable (en een uur in prime)

als ik de memory multiplier verhoog naar 8 (200*8) dan kwam ik nog geen 1 run verder in linx.
het geheugen op 1.66v laten draaien hielp ook niet

Ben dan gaan testen in Memtest86+
3 reepjes: tijdens test 8 reageert hij niet meer (screen freezes)
dan per 2 gaan testen (alle combi's) maar telkens opnieuw krijg ik screen freezes tijdens test 8 zowel op 1.64v als op 1.66v.

vroeger draaide ik 3.8 (190*20) en geheugen op 1520Mhz en dit was stabiel.

Mijn vraag nu: hoe zou ik toch 1600Mhz kunnen draaien of is dit hier een RMA geval omdat ik mijn ram geheugen niet op zijn specs kan laten draaien

Systeem
Asus P6T SE
OCZ Gold Low voltage 1600Mhz
i7 920 D0

I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jonbeton1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:29:
Mijn vraag nu: hoe zou ik toch 1600Mhz kunnen draaien of is dit hier een RMA geval omdat ik mijn ram geheugen niet op zijn specs kan laten draaien
RMA is het sowieso niet. ;)
Heb je het voltage wel goed (volgens de fabrikant) staan? Timings?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:04:
[...]

RMA is het sowieso niet. ;)
Heb je het voltage wel goed (volgens de fabrikant) staan? Timings?
ja
voltage op 1.64v of 1.66v
en timings 8-8-8-24
en enkel op 1600Mhz krijg ik freezes (geen BSOD)

I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je zo de reepjes ook al afzonderlijk van elkaar geprobeert in memtest? Als je 1 fout reepje hebt, bevriest ie ook. Verder kan ook één van je sloten defect zijn. Verder begrijp ik niet goed waarom Mask zegt dat het 'sowieso' geen RMA is; wellicht zie ik iets over het hoofd, maar als iets stuk is, en je hebt de bon nog, kun je dit terug sturen, IMO? Als het niet functioneerd, kun je het retour zenden, maar dan zou ik wel eerst alles proberen uit te sluiten. MAW. Processor terugklokken naar een bekende stabiele kloksnelheid, geheugenbankjes afzonderlijk van elkaar in alle sloten proberen (op hun specs, dus 1600Mhz, timings zoals aangegeven vanuit OCZ, en hetzelfde geldt voor het voltage) met memtest.

Mocht je nu een slecht reepje of een slecht slot gevonden hebben, dan weet je waar het probleem zit en welk van je onderdelen je kunt RMA-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
in de users manual van de asus p6t se las ik dat ze niet afzonderlijk te gebruiken waren of maakt dit voor memtest niet uit.quote uit de manual: "Due to Intel CPU spec definition, the system will not boot if only one DIMM is installed in DIMM slot A2, B2 or C2.

EDIT het moet in slot A1 ik zal zo snel ik kan alle combinaties beginnen overlopen om uit te kunnen sluiten
zal stock draaien 133Mhz bclk en memory 133*12=1600Mhz en dit zou dus moeten gaan.

vind dit ook een beetje raar dat ik deze niet zou kunnen terugzenden. Ze voldoen immers niet aan wat op de verpakking staat.

Dus is het mogelijk om reepje per reepje te testen (in tegenstelling tot bovenstaande qoute)? JA

[ Voor 17% gewijzigd door Jericho NutS op 27-10-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jonbeton1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:45:
vind dit ook een beetje raar dat ik deze niet zou kunnen terugzenden. Ze voldoen immers niet aan wat op de verpakking staat.
En dat is denk ik niet waar. ;)
Waarom zou het namelijk niet het mobo kunnen zijn of een voltage in het bios? :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
-The_Mask- schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 08:48:
[...]

En dat is denk ik niet waar. ;)
Waarom zou het namelijk niet het mobo kunnen zijn of een voltage in het bios? :)
inderdaad hier heb je wel een punt mee.

en hoe is het mogelijk voltage in bios te controleren? multimeter en iets uitlezen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jericho NutS op 27-10-2009 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:14
Heb zojuist gemerkt dat ik 4.2 GHz stabiel heb in prime95, Linx, IntelBurnIn en SuperPi maar soms krijg ik toch een raar groen scherm en een reboot terwijl het systeem niet eens een stresstest aan het uitvoeren was.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
Kan vanalles zijn. Dat je pc tijdens stresstesten stabiel blijft, wil niet zeggen dat ie dat ook tijdens de gewone dagelijkse taken is. Het is een redelijk goede maatstaf, maar geeft geen garantie als je pc 8uur prime stable blijft.. Daarom vind ik dit soort programma's ook eigenlijk een beetje flut/ gevaarlijk; ik gebruik ze wel, maar in RL belast je je processor+resources (bijna) nooit voor de volle 100%, tenzij je bijvoorbeeld een renderbak hebt lopen.

Daarbij denk ik ook dat je cpu+andere componenten door dit soort programma's dag en nacht te laten lopen eerder aan vervanging toe zijn dan wanneer je dit soort programma's zo min mogelijk gebruikt. Dat geldt zeker wanneer je dit ook nog eens met een deftige overclock met hierbij gepaard gaand hoger voltage laat lopen.

Persoonlijk houd ik aan: Prime95 na een half uurtje/ 3 kwartier nog stabiel, dan is de pc voor mijn doeleinden bruikbaar, en tot nog toe heb ik hiervan nog nooit problemen/ blue screens ondervonden. Daarom zul je mijn naam overigens ook nooit met een overclock in dit soort topics tegen komen ;)

Sterker nog, koop ik een 2e hands CPU, dan ga ik eerst het betreffende OC topic op tweakers langs/ vul batchnummer in op google om te zien of de cpu in de lijst voorkomt en met welk voltage. Ik heb liever een 45nm CPU waar incidenteel 1.5 - 1.6volt op heeft gestaan, dan een cpu waar constant prime mee werd gedraaid op 1.4-1.45v.

edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hammer schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:15:
Kan vanalles zijn. Dat je pc tijdens stresstesten stabiel blijft, wil niet zeggen dat ie dat ook tijdens de gewone dagelijkse taken is. Het is een redelijk goede maatstaf, maar geeft geen garantie als je pc 8uur prime stable blijft.. Daarom vind ik dit soort programma's ook eigenlijk een beetje flut/ gevaarlijk; ik gebruik ze wel, maar in RL belast je je processor+resources (bijna) nooit voor de volle 100%, tenzij je bijvoorbeeld een renderbak hebt lopen.
Vinnik een vage redenering. Als een pc acht uur Primestable is (zowel mem als cpu), hoort ie ook gewoon stabiel te zijn als hij op het bureaublad aan het nadenken is over een documentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Niet online
Jejking schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:50:
[...]

Vinnik een vage redenering. Als een pc acht uur Primestable is (zowel mem als cpu), hoort ie ook gewoon stabiel te zijn als hij op het bureaublad aan het nadenken is over een documentje.
En waarom?

Het is niet zo dat prime alle geheugenlocaties binnen 8 uur getest heeft; laat prime nu nét die ene locatie niet gehad hebben, die windows in de volgende applicatie gaat gebruiken...

[ Voor 22% gewijzigd door Hammer op 27-10-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 16:08
jonbeton1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:29:
Mooi een nieuw deeltje voor al onze overclock vragen.

Ik had problemen met het feit dat mijn cpu niet op 4Ghz wou klokken. Ik wou dit zodat mijn ram geheugen op 1600Mhz kan draaien. Maar daar zit nu net het probleem. Ik heb enkele tests gedaan waaruit blijkt dat 1 of meerdere van mijn latjes niet op 1600Mhz kan draaien.

de enige manier om "stabiel" mijn cpu op 4Ghz te zetten is:
200*20 @ 1.28125v (kan mss nog naar beneden maar het volstond)
en ram geheugen op 1200Mhz (200*6) @ 1.64v
QPI/Dram op 1.35
Dit was 10 runs linx stable (en een uur in prime)

als ik de memory multiplier verhoog naar 8 (200*8) dan kwam ik nog geen 1 run verder in linx.
het geheugen op 1.66v laten draaien hielp ook niet

Ben dan gaan testen in Memtest86+
3 reepjes: tijdens test 8 reageert hij niet meer (screen freezes)
dan per 2 gaan testen (alle combi's) maar telkens opnieuw krijg ik screen freezes tijdens test 8 zowel op 1.64v als op 1.66v.

vroeger draaide ik 3.8 (190*20) en geheugen op 1520Mhz en dit was stabiel.

Systeem
Asus P6T SE
OCZ Gold Low voltage 1600Mhz
i7 920 D0
toon volledige bericht
Gooi je QPI/DRAM eens naar 1.375 en kijk of dat wat uitmaakt. 8-8-8-24 en de rest van de timings allemaal op auto. Check ook het OCZ forum eens.. en schroef je CPU speed even omlaag.. draai bijvoorbeeld 14 x 200 @ 1600mhz geheugen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jejking schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:50:
[...]

Er zijn meer onderdelen waar de PC op kan vastlopen die Prime95 niet test. Mobo, videokaart en HD zijn iig veel voorkomende probleem onderdelen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Had hem hier nog niet gepost:

i7 920 @ 4,1ghz stabiel

Afbeeldingslocatie: http://i226.photobucket.com/albums/dd299/ThunderDaan/stable4100mhz.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door peakaboo op 27-10-2009 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-04 23:30

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

peakaboo schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:28:
Had hem hier nog niet gepost:

i7 920 @ 4,1ghz stabiel

[afbeelding]
Wel een vrij pittig voltage..maar daarentegen is de temperatuur prima dus dat is geen probleem. Wat voor koeling gebruik je? Ik gok op water? Welk blok gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
pizzaislekker schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:58:
[...]

Wel een vrij pittig voltage..maar daarentegen is de temperatuur prima dus dat is geen probleem. Wat voor koeling gebruik je? Ik gok op water? Welk blok gebruik je?
Tis een C0 he... En idd, temps zijn prima dus dan maakt het voltage geen bal uit :) Corsair H50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Tis dan ook met HT uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Aan HT heb ik toch niks dus waarom zou ik dat aanzetten? Zorgt alleen maar voor meer warmte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
3.6Ghz HT aan op 1.056v 63c 8xPrime95
Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/banner/792425.png

120cm XPC radje + Delta v3 blokje

@ peakaboo , Stak kassie, had zelf een Thermaltake Lanbox alu maar daar kreeg ik mijn TRUE niet in :P

[ Voor 20% gewijzigd door r.stanneveld op 28-10-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
r.stanneveld schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:03:
3.6Ghz HT aan op 1.056v 63c 8xPrime95
[afbeelding]

120cm XPC radje + Delta v3 blokje

@ peakaboo , Stak kassie, had zelf een Thermaltake Lanbox alu maar daar kreeg ik mijn TRUE niet in :P
Hehe in de Rogue past de true makkelijk, zelfs met dual fan :+ Moet weer es een nieuwe filmpje gaan maken, is al weer een en ander aan verandert :P H50, nieuwe fans, nieuwe videokaart etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Heb nu een ietsje grooter kasje.
Ga van het ene uiterste naar de andere.
Thermaltake Mozart TX vorige week voor het eerst WC geprobeerd, bevald prima.
120 rad word een 480 en een 360 voor mijn gtx275's ruimte zat.....
Door die H50 begon ik ook weer te denken aan WC en heb ik een XPC setje gekocht :P

Dan gaan we eens kijken voor 4Ghz+ CPU heeft al 4.9 gedraaid met 235Bclk (met eh speciale koeling O-) )

[ Voor 15% gewijzigd door r.stanneveld op 28-10-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
Ik kamp nog steeds met problemen..

CPU 3,8 GHZ @ 1.21250V PLL auto
Cpu Ratio 19x
BCLK 200
D-ram 1603 @ 1.65125V (volgens cossair moet st op 1.65v)
UCLK 3408
QPI 7218 @ 1.31250V

Heb de timings aangepast 8-8-8-24 en tRFC op Auto gezet. (st 7-7-7-20)

Na het installeren zag het systeem maar 2gb na knoeien 4gb en uiteindelijk 6gb. Soms valt er 1 ram uit.

Vannacht 7 uur memtest uitgevoerd geen error.. Start ik de pc op ziet het systeem wederom 4 GB ipv 6, dit komt vaak voor na een Herstart. Ik meen bij een opstart niet.

Gister uit het niets liep het systeem vast systeem was alleen aan het downloaden. 43 graden
Dag ervoor met prime 95 4 uur lang stabiel.

2 problemen dus:
1: Het hangen van het systeem: cpu voltage omhoog naar 1,22? Of beter Qpi?
2: Wat kan het mem probleem zijn? (zie mijn vorige posts als mem uitvalt in Windows heb ik blue screen)

Edit: net naar huis gebeld wederom blue screen
Timings zoals gezegd al losser gezet ( al eens op auto laten staan)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p4.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door kai_the_one op 29-10-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:59:
Waar is de te vette TS? :P
Baseren op LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic - deel 1 is iig geen slecht idee lijkt mij. :)
Check ;)

Gaat nog wel het e.e.a. aan veranderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Welk moederboord heb je en is het de laatste bios versie die erop draait?

Oke, eerst wil je bepalen of je CPU wel op 3800 mhz op het genoemde voltage wil werken, en je wilt je geheugen hierbij uitsluiten.

Ik stel voor dat je 19x200 m hz @ 1.225V @ 1.35QPI @ geheugen op 1200 mhz 8-8-8-24 draait.
Doe 50 runs LinX en wanneer dit stabiel is, een nachtje (of middag whatever) Prime 95 small FTTS.

Is dit stabiel, dan zet je je geheugen op 1600 mhz 8-8-8-24 .. zelfde testfase als hierboven.. eventueel kun je daarna je timings van je geheugen nog omlaag brengen, waarop je weer hetzelfde rijtje test... 50 runs prime duurt 2.5 - 3 uur..
Ik heb echt 1.35 QPI nodig om 19x200 @ 1600 mhz stabiel te draaien..

Houdt je koeling even in de gaten bij de LinX (ook prima) maar warmer dan LinX wordt prima niet.
Heb je overigens HyperTreading aanstaan? Persoonlijk heb ik deze disabled, minder warmte en minder voltage nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door knights16 op 29-10-2009 15:58 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
knights16 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:56:
Is dit stabiel, dan zet je je geheugen op 1600 mhz 8-8-8-24 .. zelfde testfase als hierboven.. eventueel kun je daarna je timings van je geheugen nog omlaag brengen, waarop je weer hetzelfde rijtje test... 50 runs prime duurt 2.5 - 3 uur..
Ik heb echt 1.35 QPI nodig om 19x200 @ 1600 mhz stabiel te draaien..
Super bedankt voor je reactie! Hoop morgen vrij te zijn.. kan ik weer testen en proberen :9

Kan dat ook uitval mem tot gevolg hebben? namelijk nog nooit meegemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
kai_the_one schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:47:
[...]

Kan dat ook uitval mem tot gevolg hebben? namelijk nog nooit meegemaakt!
Ik zou voordat dat je met QPI voltage etc bezig gaat eerst proberen het geheugen voltage iets te verhogen mocht je vastlopers krijgen. 1.65 is de benodigde waarde volgens de fabrikant, maar ik heb er een aardig tijdje over gedaan om te ontdekken datmijn OCZ geheugen net 1.66 volt nodig had...toen waren alle problemen die ik vooral met Linx had over.

20 Linx testen lijken me overigens meer dan genoeg, doet intel zelf ook heb ik wel es gelezen voor stabilteit testen. In mijn ervaring geeft Linx binnen een paar runs wel een foutmelding als er iets aan de hand is, terwijl prime vrolijk doorloopt.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Klopt! Ik heb hetzelfde en heb daarom mijn geheugen op 1.68V draaien (OCZ Gold 1600MHz 8-8-8-24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 11:45
Ik ben mijn 920 nu ook aan het overclocken alleen ik kom niet verder. Ik heb al vanalles geprobeerd met mem speed naar beneden doen allerlei voltages omhoog geschroeft maar hij wil niet verder. Denken jullie dat ik aan de max zit van mijn mobo/cpu of kan ik nog verder met een bepaalde instelling.

Stats:
Intel Core I7 920 D0
Asus Rampage II GENE
Corsair TR3X6G1600C8D

Ik heb hem nu dus stabiel lopen op 4200Mhz. Temps lopen stressed op tot ongeveer 65c.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/29/1256832236-21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/29/1256832235-370.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88208

dude....wat heb je voor koeling?
4.2ghz is behoorlijk tegen de max, maar je kunt tot 90 graden stoken...dus de volts kunnen nog wat hoger en dan haal je mss wat meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Laatst online: 28-04 11:45
Het gaat bij niet voor het benche maar voor een stabiele oc dus 90C is niet de bedoeling. Ik houd de temps onder de 70c voor het welzijn van mijn cpu. :P Ik heb mijn Vcore tot 1.375 gehad maar dat lijkt niks uit te halen. Alles boven de 200 BCLK wil niet sabiel worden. Met HT uit krijg ik hem op 205 stabiel voor een half uur.

Voor cooling gebruik ik WC:
HK 3.0 S1336 met backplate
Laing DDC-1 MCP350
Swiftech MCR220-QP 240 Radiator Push>Pull
Daarmee houw ik de temps onder controle. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
Cable_boy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:29:
Klopt! Ik heb hetzelfde en heb daarom mijn geheugen op 1.68V draaien (OCZ Gold 1600MHz 8-8-8-24)
Bedankt voor de reacties.. gister nacht Linx gedraaid.. eerst met fouten.. na wat voltages van CPU en QPI omhoog gedaan te hebben draaid het systeem na mijn gevoel beter. straks prime95 draaien..
HT heb ik uitstaan..

Kan nog niks zeggen over uitvallen van de mem.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 19:53
Misschien een hele domme vraag, maar hoe kun je zover overclocken?
Ik zie hier mensen die hun i7 920 op 3,6 tot zelfs 4,1 Ghz hebben draaien?
Ik heb vrij veel rond gezocht op google/youtube en je wordt eigenlijk bedolven met teveel informatie en teveel opties.

Mijn Hardware:
- i7 920 C0
- Scythe Mugen 2
- Asus P6T
- OCZ 6 GB - 1600 mhz - CL7

Ik heb zero ervaring met oc'en!
Ik ben zover dat ik weet hoe ik me BCLK kan veranderen. Deze staat nu ingesteld op 150 (3.0 Ghz dus).
Hij wordt nu zo'n 30 tot 33 graden in Coretemp.
Ik heb een torturetest gedaan met Prime95, alhoewel ik niet weet welke van die 4 testsettings ik zou kiezen :P . Mijn doel is eigenlijk om ergens tussen de 3.3 en de 3.6 Ghz uit te komen.
Kortom HELP!

Wat moet je nou eigenlijk allemaal veranderen?
- Uncore
- QPI
- Voltages
- Ram
- Hyperthreading
- PCI?

Ik lees dat de max temperatuur dus zo'n 70 tot 75 graden mag worden (onder load/stress)?
Of valt dit onder domme vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
RegurBellej schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:42:
Mijn Hardware:
- i7 920 C0
- Scythe Mugen 2
- Asus P6T
- OCZ 6 GB - 1600 mhz - CL7

Ik heb zero ervaring met oc'en!
Ik ben zover dat ik weet hoe ik me BCLK kan veranderen. Deze staat nu ingesteld op 150 (3.0 Ghz dus).
Hij wordt nu zo'n 30 tot 33 graden in Coretemp.
Ik heb een torturetest gedaan met Prime95, alhoewel ik niet weet welke van die 4 testsettings ik zou kiezen :P . Mijn doel is eigenlijk om ergens tussen de 3.3 en de 3.6 Ghz uit te komen.
Kortom HELP!

Wat moet je nou eigenlijk allemaal veranderen?
- Uncore
- QPI
- Voltages
- Ram
- Hyperthreading
- PCI?

Ik lees dat de max temperatuur dus zo'n 70 tot 75 graden mag worden (onder load/stress)?
Of valt dit onder domme vragen?
toon volledige bericht
Je moet je multiplier + bclk veranderen, waarbij je je cpu en qpi/dram wat meer stroom geeft (over het algemeen) Je hebt je multiplier nu op 20 ? x 150 = 3 ghz.. probeer maar eens 21 x 150 bclk .. maar serious, als je even een half uur wat topics doorleest begrijp je hoe het werkt..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
knights16 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:39:
[...]

Je moet je multiplier + bclk veranderen, waarbij je je cpu en qpi/dram wat meer stroom geeft (over het algemeen) Je hebt je multiplier nu op 20 ? x 150 = 3 ghz.. probeer maar eens 21 x 150 bclk .. maar serious, als je even een half uur wat topics doorleest begrijp je hoe het werkt..
Je kunt de multieplier van de 920 toch niet verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cPT.cAPSLOCK
  • Laatst online: 08-12-2024
chocolade-reep schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:59:
[...]

Je kunt de multieplier van de 920 toch niet verhogen?
Zover ik weet kan dat inderdaad niet bij de 920. Alleen de baseclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
Multiplier kun je wel veranderen. Je hebt enkel keuze tussen 12...21 en niet hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Lol, volgens mij wil dat inderdaad niet :P zover had ik al wel rondgelezen.

Maar ik vroeg me af hoe nu verder te gaan.
Ik had me bclk verhoogt naar 155 en een stresstest aangezet, toen ik een paar uur later terug kwam was me pc gereboot :s volgens mij is dat niet goed?!

Welke tests enzo moet je runnen, en hoe kan ik nou bijvoorbeeld naar een bclk komen van +/- 175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Zorg dat je altijd je temps van alle cores in de gaten kunt houden met bijvoorbeeld RealTemp. Daarnaast zoek je voor jouw cpu revisie een startpunt in clock en voltages.
Bijvoorbeeld voor een D0:

160 MHz BCLK (x20)
1.22 V CPU Core
1.64 V DRAM Core
1.32 V QPI

Zet HT en turbo eerst uit en kijk of bovenstaande setting stabiel 10 runs kan draaien in Linx en of SuperPI geen fouten geeft. Als dat goed is gegaan dan kun je deze setting testen met Prime95 voor bijvoorbeeld 2 uur.
Als dat allemaal goed is gegaan dan kun je van daaruit verder door HT en turbo terug aan te zetten en dat ook weer opnieuw te testen. Vervolgens kun je alles verder opvoeren totdat je het maximum van een bepaald component tegen komt. Standaard tip: "lees de voorgaande thread van deze cpu eens door"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218081

Hoi,
Nee dan is het niet goed, dan is hij onstabiel, dan crashed hij (BSOD), en reboot.
Dan heb je waarschijnlijk niet genoeg spanning op je processor staan, die moet je dan ietsjes verhogen, en dan kijken of hij weer stabiel is.

EDIT: Te laat :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 218081 op 31-10-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Hoe zoek je zo'n startpunt hehe..?
Ik zal eens een begin maken met het doorlezen van voorgaande thread.
Dus eerst 10 runs draaien met Linx, en eventueel SuperPi uitvoeren.
Daarna Prime95 voor een paar uur? Op welke torture test kan ik Prime het beste instellen?

[ Voor 53% gewijzigd door RegurBellej op 31-10-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
small ftts, stressed je cpu vooral.. linx doet beide.. ook veel m emory

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251917

Hmmz volgens mij begin ik het een beetje te snappen (*eindelijk*)!

Correct me if i'm wrong:

Je probeert eigenlijk te voorkomen dat je voltages moet verhogen, omdat dit de levensduur van je processor nadelig kan beinvloeden door de eventuele extra warmte die vrijkomt (mits niet goed gekoeld).
Dus eigenlijk lock je die op de standaard 1,2v?
Nou kan je als je beschikt over een goede koeler (bv de Scythe Mugen 2?) of waterkoeling de voltages wel wat verhogen zonder dat dit de levensduur nadeling zou beinvloeden.
Je zet eigenlijk eerst de multipliers van het geheugen en de Uncore (die minsten 2x het geheugen moet zijn) wat lager (bijvoorbeeld 8x en 16x)? En vervolgens ga je de bclk verhogen.
Je kan als extra optie bijvoorbeeld de Turbomode en HTT uitzetten. Waarvan Turbomode wel aan te raden is tijdens stresstests etc..
Vervolgens gaa je de bclk dus langzaam verhogen, en elke keer wat van die tests tussen door doen (zoals Linx, SuperPi, Prime). En op een gegeven moment kom je dus voor de keuze te staan om of:
- Een hogere bclk met lagere multipliers voor het geheugen en uncore.
- Een wat mindere bclk met hogere multipliers voor het geheugen en de uncore.
Aangezien het dus ergens ophoudt, je zal dus moeten zoeken naar een soort van balans?
Klopt deze beredenering?

Nog een paar vraagjes.
- Wat geef je in bij Linx? Problem size en Memory (MiB)?
- Hoe lang duurt zo'n run bij Linx?
- M.b.t. de temperaturen. Ik lees overal dat de max tempatuur zo rond de 75 graden is, ik heb Realtemp en Coretemp. Op welke temperatuur moet je nou letten? De minimum of maximum (in Real Temp), low of high (in CoreTemp)? Of bijvoorbeeld de "Temperature Readings" tijdens een stresstest?
- Distance to TJMax (RealTemp) is het getal aangevuld naar 100, wat de max is?
- M.b.t. het geheugen. Ik heb een geheugen van 1600 mhz *precieze specs*. Houdt dit dan in dat dit de max snelheid van mijn geheugen is (zonder het geheugen te overclocken)? Dus als ik bijvoorbeeld werk met een bclk van 160 (3,2 ghz), dat mijn maximale multiplier voor het ram dus 10 kan zijn, en voor de uncore daardoor 20?
- Volgens dezelfde specs is de "Ingangsspanning Netvoeding" 1,65v. Terwijl ik overal eigenlijk lees dat je deze niet boven de 1,65v moet zetten. Nou staat er in mijn P6T moederbord dat de standaard voltage 1,5v is. Klopt dit of moet ik deze op 1,65 zetten?

Dit bericht is afkomstig van RegurBellej, niet van biGsexY Foutje met cookies op verschillende pc's :P

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 251917 op 31-10-2009 19:38 . Reden: Dit bericht had gepost moeten worden onder gebruikersnaam "RegurBellej" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Moet je de bclk langzaam verhogen of kun je het gewoon verhogen als je koeling dat aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Van 133 naar 150 heb ik in 1x gedaan, nu doe ik stapjes van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
Er zijn mensen die zegen ik wil 4 GHZ hebben en proberen de prosessor(systeem) daarna stabiel te krijgen dmv voltages.

Lukt dat niet gaan ze naar pak hem beet 3,8 etc. als dat stabiel is klokken zij hem daar op vast.

Linx duurde zoals op de P screen te zien 20 runs 1 uur en 16 min

Voor mij was het klokken lang geleden.. en heb hier veel gelezen en veel geleerd wat mij ook goed heeft geholpen:

Dit pdf bestand

Deze site

En deze site

Werking multiepliers
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/articles/Core%20i7%20OC%20-%20MPs.png

[ Voor 65% gewijzigd door kai_the_one op 01-11-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Dat kan natuurlijk ook een optie zijn.
Maar ik zelf wil eigenlijk niet de voltages gaan verhogen.
Ik heb alles doorgelezen op xbitlabs, en kwam daar hetzelfde plaatje ook tegen!
Bedankt voor je antwoord m.b.t. de duur van zo'n linx run.

Klopte mijn beredenering een beetje? Voor het gemak hieronder gequote :P
Ik zoek nog naar antwoorden op bijbehorende vragen!
Correct me if i'm wrong:

Je probeert eigenlijk te voorkomen dat je voltages moet verhogen, omdat dit de levensduur van je processor nadelig kan beinvloeden door de eventuele extra warmte die vrijkomt (mits niet goed gekoeld).
Dus eigenlijk lock je die op de standaard 1,2v?
Nou kan je als je beschikt over een goede koeler (bv de Scythe Mugen 2?) of waterkoeling de voltages wel wat verhogen zonder dat dit de levensduur nadeling zou beinvloeden.
Je zet eigenlijk eerst de multipliers van het geheugen en de Uncore (die minsten 2x het geheugen moet zijn) wat lager (bijvoorbeeld 8x en 16x)? En vervolgens ga je de bclk verhogen.
Je kan als extra optie bijvoorbeeld de Turbomode en HTT uitzetten. Waarvan Turbomode wel aan te raden is tijdens stresstests etc..
Vervolgens gaa je de bclk dus langzaam verhogen, en elke keer wat van die tests tussen door doen (zoals Linx, SuperPi, Prime). En op een gegeven moment kom je dus voor de keuze te staan om of:
- Een hogere bclk met lagere multipliers voor het geheugen en uncore.
- Een wat mindere bclk met hogere multipliers voor het geheugen en de uncore.
Aangezien het dus ergens ophoudt, je zal dus moeten zoeken naar een soort van balans?
Klopt deze beredenering?

Nog een paar vraagjes.
- M.b.t. de temperaturen. Ik lees overal dat de max tempatuur zo rond de 75 graden is, ik heb Realtemp en Coretemp. Op welke temperatuur moet je nou letten? De minimum of maximum (in Real Temp), low of high (in CoreTemp)? Of bijvoorbeeld de "Temperature Readings" tijdens een stresstest?
- M.b.t. het geheugen. Ik heb een geheugen van 1600 mhz *precieze specs*. Houdt dit dan in dat dit de max snelheid van mijn geheugen is (zonder het geheugen te overclocken)? Dus als ik bijvoorbeeld werk met een bclk van 160 (3,2 ghz), dat mijn maximale multiplier voor het ram dus 10 kan zijn, en voor de uncore daardoor 20?
- Volgens dezelfde specs is de "Ingangsspanning Netvoeding" 1,65v. Terwijl ik overal eigenlijk lees dat je deze niet boven de 1,65v moet zetten. Nou staat er in mijn P6T moederbord dat de standaard voltage 1,5v is. Klopt dit of moet ik deze op 1,65 zetten?

Dit bericht is afkomstig van RegurBellej, niet van biGsexY Foutje met cookies op verschillende pc's :P
toon volledige bericht

[ Voor 7% gewijzigd door RegurBellej op 01-11-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one

Ik deed alles testen, of je kan op st laten staan wat Linx aangeeft (bij mij was dat 4732 redelijk aan de max

- Hoe lang duurt zo'n run bij Linx?

Verschilt of je fouten hebt zo niet bij mij 1 uur en 16 min met 20 runs

Heb veel gelezen dat de CPU 100 graden kan worden.. Ik zelf wil mijn cpu niet boven de 80 hebben in stressed mode..

Geen id ?

Meestal heeft je RAM een multieplier van 6x 8x 10x. dus 8x 160 = 1280 10x 160 = 1600 max is dus indd 10x en uncore is dubele van je ram plus 1 dus 21 dus 21 x 160 = 3360

Als jou RAM 1,65v nodig heeft wel ja.. dan is dat de standaard waarde.. mocht je daarna meer nodig hebben ivm met OC moet je dat met kleine stappen verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Linx werkt op de een of andere manier niet bij mij.
Als ik op Start druk dan gaat dat middelste balkje knipperen, maar verder gebeurt er niks.
Als ik in Realtemp of Coretemp kijk, worden de processors ook niet belast.
Druk ik op stoppen, gebeurt er niks, 20x op stoppen drukken heeft ook geen zin :D .
Als ik op kruisje druk, dan krijg ik de foutmelding. "Could not write to speedfan.ini" in Program Files(x86)/Linx/

Maargoed, zojuist 1½ gedraaid op Prime95 "Small Ftt's" op 3,2 ghz. (multiplier ram 8x en uncore 16x, QPI op z'n laagst). Ik ga zo een Prime95 test draaien op 3,3 Ghz.

Waarom geeft mijn mobo aan dat het ram voltage 1.5v is?
Waar draait normaal gesproken standaard het ram op?

Iemand nog zin om te reageren op mijn beredenering in mijn vorige post?
M.b.t. HTT, deze kan uitgezet worden, je houdt dan 4 threads over i.p.v. 8.
Zijn er mensen die dit gedaan hebben? Zo ja, merk je echt achteruitgang m.b.t. multitasking?
4 threads zou toch ook genoeg moeten zijn lijkt me?
Ik denk dat als ik deze uitzet, ik veel warmte bespaar en zo de multipliers van me ram/uncore/qpi misschien wel hoger kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
RegurBellej schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:19:
Van 133 naar 150 heb ik in 1x gedaan, nu doe ik stapjes van 5.
Doe je dan elke keer een test of het stabiel is?
Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
RegurBellej schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:29:
Maargoed, zojuist 1½ gedraaid op Prime95 "Small Ftt's" op 3,2 ghz. (multiplier ram 8x en uncore 16x, QPI op z'n laagst). Ik ga zo een Prime95 test draaien op 3,3 Ghz.

Waarom geeft mijn mobo aan dat het ram voltage 1.5v is?
Waar draait normaal gesproken standaard het ram op?
Uncore moet op 17 dan...
Omdat mobo op auto staat en dat is niet altijd correct. als er op jou geheugen balkje 1,65 staat is dat je begin spanning..

Waar staat Qpi op dan ? als je op 3,2 zit moet je qpi op 5000 a 6000 MT/s staan (meen ik)

Edit: Qpi is x36, x44, x48 dus in jou geval zal het 160*36 =5760 (ik weet niet hoe jij het in je bios moet instellen)

Hier heb je nog wat info...

[ Voor 14% gewijzigd door kai_the_one op 01-11-2009 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324616

kai_the_one schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:39:
[...]

Edit: Qpi is x36, x44, x48 dus in jou geval zal het 160*36 =5760 /2 =......

Hier heb je nog wat info...
Je kunt hiervoor ook nehalem calc gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: http://www.softpedia.com/screenshots/Nehalem-Overclocking-Calculator_1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
@ kai_the_one:

Idd sorry, mijn QPI stond inderdaad op 5760!
In mijn mobo staan de voltages niet op "auto" maar op de waarde die standaard worden aangegeven.
Als je met je balkje naar bijvoorbeeld Ram voltage gaat (weet zo ff niet uit me hoofd hoe het heet), dan staat er rechts allerlei info, min en max, maar ook de standaard, vandaar dat ik het vroeg.
Kan ik hem in 1x naar 1.65v zetten?

Nogmaals bij mij staat niks meer op auto, maar handmatig ingesteld. Waarom moet je uncore op 17?
Ik begreep minimaal 2x de snelheid van je Ram. Dan zou 16x genoeg moeten zijn.. ?
Bij 6x moet hij dan op 13x staan? Ik krijg hem namelijk niet stabiel op 165 bclk ;s , wat me wel tegenvalt. (zonder de voltages te verhogen dan he).
Op de link die jij gaf staat ook dit:
Zet de multiplier op twee keer je geheugen snelheid (800MHz geheugen = 1600MHz Uncore clock).
@ Chocolade reep;

Ja ik doe elke keer een test, tot nu alleen nog met Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Trouwens een mooie samenvatting van het totale verhaal op die link van je!
Voor de beginnende overklokker een goed en duidelijk begrijpbaar verhaal.
1 ding is me nog onduidelijk.

In het gedeelte van "Overclocken bios (deel 1)" staat op het einde:
Nadat we dit allemaal gedaan hebben verhoog je de Bclk. De meeste mensen zullen rond de 180 tot 210 uitkomen. Het testen van de stabiliteit komt op de volgende pagina's aan bod.
Je verhoogt hier dus de bclk met een CPU ratio (cpu multiplier) op een multiplier van x14?
Zonder dat je de multiplier verhoogt?

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. het uitzetten van HTT en multitasking?
4 Threads zou voor multitasking toch ook ruimschoots genoeg moeten zijn ipv 8 met HTT aan?

[ Voor 12% gewijzigd door RegurBellej op 02-11-2009 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
Als ik HTT uit zet, start me pc niet meer op :s

Kortom ik snap dr de ballen nog van, het gaat ergens niet goed.
Mijn pc boot niet meer :s

Ik heb niks aan de voltages veranderd, enkel een bclk van 160 ingesteld. (na langzaam opvoeren uiteraard).

De temperaturen kwamen niet boven de 52graden uit.

Edit:

Hij boot weer, na de bios batterij een minuut verwijderd te hebben.
blck terug gezet op 150. CPU ratio op 20. (= 3 Ghz).
dram op 1202mhz (x8)
uncore op 2406mhz (x16)
qpi op 5414MT/s (x36)

HTT aan - Turbo uit - Geen voltages veranderd, staan allemaal nog op de standaard waarden

Run een Prime95 test (blend). Naa en paar seconden krijg ik dit:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

[ Voor 48% gewijzigd door RegurBellej op 02-11-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
RegurBellej schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:16:
@ kai_the_one:

Kan ik hem in 1x naar 1.65v zetten?

Nogmaals bij mij staat niks meer op auto, maar handmatig ingesteld. Waarom moet je uncore op 17?
Ik begreep minimaal 2x de snelheid van je Ram. Dan zou 16x genoeg moeten zijn.. ?
Bij 6x moet hij dan op 13x staan?[...]
Klopt: en in het pdf bestand staat:

For Uncore Frequency, the BIOS allows users to change the ratio to what they want, but the i7 processor still has some limits,
because it still needs to follow some logic formula from Core i7. The formula is, Uncore speed needs to be 2x speed of memory or
ratio of 2x+1. In theory, the higher the Uncore speed, the better the performance because it gives memory and other components

Je kan je Mem geheugen indd handmatig op 1,65v zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 17:12

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hee Tweakers,
Ik ben al een tijdje een setup aan het samenstellen en de eerste componenten zijn al binnen maar nu ben ik van plan om voor een i7 920 (of 930 als deze echt in Q1 2010 uitkomt) als processor te gaan. Ik heb mij een beetje ingelezen in het overclocken van i7's. Iets wat ik uiteraard ga doen. Ik ben van plan mijn RAM op 1600MHz te laten lopen en heb dus even gekeken naar de instellingen die ik daarvoor zal moeten gaan gebruiken.

De processor zelf wil ik graag op 4GHz laten lopen. Als koeler heb ik daarvoor gekozen voor een Corsair H50. Ik hoop hiermee mijn doelen te kunnen bereiken maar om er zeker van te zijn dat dit gaat lukken wil ik graag weten of de volgende door mij bedachte instellingen zouden werken en haalbaar zijn:

BCLK: 200MHz
Core: 200 x 20 = 4000MHz
Uncore: 200 x 16 = 3200MHz
Memory: 200 x 08 = 1600MHz
QPI: 200 x 18 = 3600MHz

Dit is de eerste keer dat ik ga overclocken dus vandaar dat ik dit vraag. :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
i7x schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:13:

Dat lijken prima haalbare settings, ik heb mijn i7 920 op precies dezelfde lopen. (alleen CPU op 4200 door turbo aan te zetten)

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:45
Avond,
Ik heb hier een screentje van hoe mijn Sys nu loopt met Prime draaiende.
Heb alles er maar even opgeplakt.
En ja hij draait weer stock. Omdat ik niet kon merken dat de 3,6Ghz clock mij snelheidswinst opleverde. hooguit dat superPi een seconde sneller was.
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/9541/screenclock.jpg
Maar mijn vraag gaat over mijn geheugen. aangezien ik vind dat het op wat rare timings draait.
Out of the box krijgen de memory sticks te weinig spanning. Ik heb deze natuurlijk verhoogt naar 1.65v
Opzich draait hij netjes en snel nu. maar een CL van 4 :s Hoe kan dat? De timings behoren volgens mij 8-8-8-24 te zijn bij 1600 Mhz.

Kan iemand hier enige opheldering over geven ?

Wat ik ook raar vind is dat mijn CPU temps (Junction) Idle ong 48°C zijn en full load 60°C Ik vind dat hier erg weinig verschil in zit t.o.v. andere I7's die ik heb zien draaien. Hun Idle temps zijn meestal veel lager. Toch heb ik er een Scythe Mugen II aanhangen en nouja Artic silver 5 het is niet de beste meer ATM maar komt toch goed uit de tests.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 08-05 11:33

Quindor

Switching the universe....

Yup, same here. Ook 200x20, dus 4.0Ghz met turbo maar 4.2ghz. Ik heb verder HT, EIST en C states gewoon aanstaan, dus bij mindere load klokt alles netjes terug.

Gebruik verder Corsair geheugen op Cas 7 @ 1600Mhz met 1.65 Volt. Werkt perfect! :D

Moederbord is een Asus Rampage II Gene.

Wel kan ik je aanraden om een fatsoenlijke koeler te nemen. Heb zelf de Corsair H50 in een mini kastje (Silverstone SG03) en hiervoor een aparte exhaust gemaakt aan de bovenkant en ik zit net op de 80 graden met volle belasting.

Maar goed, zeker bij de nieuwere revisies bepaald de koeling grotendeels hoeveel je kunt overclocken. En uiteraard je voltage. (2.75v voor mij).

Hopelijk geeft je dat wat meer info. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
i7x schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:13:
Hee Tweakers,
Ik ben al een tijdje een setup aan het samenstellen en de eerste componenten zijn al binnen maar nu ben ik van plan om voor een i7 920 (of 930 als deze echt in Q1 2010 uitkomt) als processor te gaan. Ik heb mij een beetje ingelezen in het overclocken van i7's. Iets wat ik uiteraard ga doen. Ik ben van plan mijn RAM op 1600MHz te laten lopen en heb dus even gekeken naar de instellingen die ik daarvoor zal moeten gaan gebruiken.

De processor zelf wil ik graag op 4GHz laten lopen. Als koeler heb ik daarvoor gekozen voor een Corsair H50. Ik hoop hiermee mijn doelen te kunnen bereiken maar om er zeker van te zijn dat dit gaat lukken wil ik graag weten of de volgende door mij bedachte instellingen zouden werken en haalbaar zijn:

toon volledige bericht
De instellingen zijn correct voor 4 ghz, of je i7 het trekt is de hamvraag.. mijn doet max 19x200, dus reken jezelf nog niet rijk.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
clifdon schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:03:
Maar mijn vraag gaat over mijn geheugen. aangezien ik vind dat het op wat rare timings draait.
Out of the box krijgen de memory sticks te weinig spanning. Ik heb deze natuurlijk verhoogt naar 1.65v
Opzich draait hij netjes en snel nu. maar een CL van 4 :s Hoe kan dat? De timings behoren volgens mij 8-8-8-24 te zijn bij 1600 Mhz.

Kan iemand hier enige opheldering over geven ?
Je kan de timings ook vast zetten in de bios.... dan kan je ze 8-8-8-24 zetten... als dat fabriek af is opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nou, uiteindelijk ben ik ook 'gezwicht' heb mijn 2e systeem gedemonteerd en alles staat in de verkoop/ is verkocht. mijn hoofd systeem gaat straks dus ook het mobo, cpu en mem van weg.

en heb dus vanmorgen een Rampage II extreme, core i7 920 en corsair dominator GT 1600 cl7 besteld, dit moet samen met mijn 2 X25-m 80 GB's, 2 spinpoints 1TB, TRUE 120 black en nu 1 5870 (komt een 2e bij) mijn main systeem worden. mijn nu q9650 loopt op 4,05 GHz. dus dat hoop ik minimaal te halen met de i7

resultaten zullen hier gepost worden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:45
Ik heb mijn timings nu inderdaad op 8-8-8-24 2T gezet. niet dat ik denk dat het allemaal veel uitmaakt. Weet iemand trouwens een mooie uitleg te staan over Memory en haar timings ? ik heb even rond zitten zoeken. maar misschien weet er iemand gewoon nog wat mooi leesvoer?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 08-05 13:52

watercoolertje

Untertitel

Iemand enig idee batch #3838b281 een lekkere OCer is? In google kon ik niks vinden alleen maar advertenties van te koop ;-)

Ik krijg trouwens morgen me moederbordje (gigabyte x58 ud3r) en corsair 1600Mhz tri-channel 3x2Gb alleen even kijken of ik me watercooling kan omtoveren naar deze socket (kom van 775 af). Iig eerst de stock koeler maar is uitproberen :)

Er stond vrij weinig snel geheugen van 2Gb in de QVL lijst dus hoop trouwens dat dat zonder problemen gaat werken,wat ik heb gekocht stond er iig niet in ;) Misschien leuk als we hier wat combinaties kunnen posten per moederbord zodat iemand anders die dit bord (of een andere) wil kopen wat betere indruk krijgt welke modules het allemaal gaan doen.

@Nedernakker: ik heb dus geen interesse meer in je Q9550 maar die krijg je wel verkocht denk ik :+

[ Voor 38% gewijzigd door watercoolertje op 04-11-2009 10:57 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:51:

@Nedernakker: ik heb dus geen interesse meer in je Q9550 maar die krijg je wel verkocht denk ik :+
ach jezus, ik ben je helemaal vergeten te mailen. excuus, hij is gisteravond al opgehaald, dus ik ben er vanaf.

zullen we elkaars OC's wel tegenkomen hier.. veel plezier alvast :P

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zo, mijn spullen zijn binnen, wel lekekr dat ik van een ich10r controller af kwam, heb mijn raidset zo over kunnen zetten en zo als het er nu even snel uitziet heeft windows 7 er weinig van.

nu vannacht lekker laten blenden op stock, dan gaan we van het weekend eens richting de 4 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mag ik vragen waarom je voor de true120black(heel zwaar) bent gegaan en niet voor de megahalems of h50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
omdat ik de true black hier gelapt en al met s1366 retention kit had liggen, ooit eens overgenomen van iemand (ongelapt) en gebruikt op mijn c2q en die ret. kit zat er toen bij. ik maak me echt niet druk over het gewicht van die koeler, zit netjes met backplate vast en dat gelapte icm 2 fans in push pull zorgt ook nog eens voor genoeg koeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Hoe warm wordt ie dan ;) Ik moet het zelf nog even met de stock koeling doen, helemaal vergeten dat me WC hier niet op zou passen... Is die H50 der ook waar de kit voor dit socket al bij zit of meot je die los nog bestellen?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
as we speak staat hij small FFT's te draaien op 200 x 20 met 1,275 in de bios (1,264 load cpu-z) met turbo en HT uit. temps zijn 66-65-65-62 had net HT nog aan, kreeg op dit voltage een freeze, temps gingen toen richting de 76-75-73-72.

in principe vind ik op dit moment HT nog niet zo spannend, maar met de tijd wil ik het wel aan hebben, heb toch wel voor ogen om redelijk boven de 4 GHz te draaien en het liefst met HT aan.

kan iemand iets zinnigs zeggen over de maximale core temps? wat is nu een beetje leuk om aan te houden zo voor 24/7 gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
Ik ga van het weekend toch ook maar verder testen..

Met linx na 30 min ong een error bij 10e lijntje.. soms later terwijl ik eerst 20 lijntjes redde.. mem volledig belast..

CPU 3,8 GHZ @ 1.23V PLL auto
Cpu Ratio 19x
BCLK 200
D-ram 1603 @ 1.67 V (volgens cossair moet st op 1.65v)
UCLK 3408
QPI 7218 @ 1.340V
turbo uit
HT aan

Verschillende combinaties qua voltage geprobeerd. (mem niet op 1200 mhz gehad, wil dat het zo goed draaid evt natuurlijk wel een aanpassing aan de ratio of bclk)

Heb het vorige draadje afgezocht maar geen direct antw gevonden.. Wanneer stel je je PLL in of moet het evenredig lopen aan b.v. je cpu? Pll heb ik nu op auto (ook een keer vast op 1,82 gezet maar systeem blijft reken fouten maken na 30 min) en wat te doen met je IOH en ICH?

Systeem bleef ineens weer volledig hangen zonder belasting. vandaar dat ik nogmaals met linx een test ging doen en er achterkwam dat het systeem totaal NIET stabiel is.

Als ik zie wat Quindor met hetzelfde mobo qua voltages gebruikt.. sta ik daar echt van te kijken.

Zal na het weekend alle test resultaten wel posten..

Hier de p screen van linx

[ Voor 10% gewijzigd door kai_the_one op 06-11-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128108

Voor diegenen die het leuk vinden en mij kunnen helpen...
weer een P screen.

Vcore 1,16250
Qpi 1,3125
Dram 1,656
Rest Auto
Timing 8-8-8-24 (standaard is 7-7-7-20)
Htt aan
Turbo uit.
Batch# 3928A547

Voordat ik 100 runs ga doen. wilde ik eerst 20 goed hebben, dat lukte nu.. Nu heb ik alleen QPI verlaagd naar 1,2V en weer 20 runs. (in dit bericht post ik verdere status: om reactie tegeven 1e stuk quoten?)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p7.png

Update:
Al vrij snel een Error met 1.2v: kijk hier maar
Qpi op 1,225V blue screen.

2e update ( 22:31 uur)

Linx 20x zonder error met QPI 1,225V alleen Gflops is gedaald...
Klik hier voor de P screen

3e Update (09:28)
Met linx stabiel 8 uur lang vcore 1.162V en Qpi 1.225V
Begrijp totaal niet dat mijn processor op 1.165 draaid. Denk dat ik watercooling aanschaf en over de 4GHZ ga OC en.

Gemiddelde temp 68 a 68 graden met een max van 73.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p10.png

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 128108 op 07-11-2009 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ben wel redelijk op dreef hier.

heb net 20 passes linx op 200 x 21 met 1,312v met HT uit max temp 75 graden gepassed, staat nu al 1 uur prime95 blend te draaien met maxtemp 69 graden,

mijn pll staat op 1,82 en QPI op 1,4. qpi lager wil niet stabiel op 200 bclk met met op 1600 7-7-7-20

als ik kijk naar een hoop andere mensen doen die het wel met een stuk lagere vcore en qpi, zou dit gewoon de capaciteit van de cpu zijn? temps vind ik op zich best meevallen voor het voltage.

op en/of aanmerkingen zijn welkom, is erg wennen die i7 na core2duo/quad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
nedernakker schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:11:
ik ben wel redelijk op dreef hier.

heb net 20 passes linx op 200 x 21 met 1,312v met HT uit max temp 75 graden gepassed, staat nu al 1 uur prime95 blend te draaien met maxtemp 69 graden,

mijn pll staat op 1,82 en QPI op 1,4. qpi lager wil niet stabiel op 200 bclk met met op 1600 7-7-7-20

als ik kijk naar een hoop andere mensen doen die het wel met een stuk lagere vcore en qpi, zou dit gewoon de capaciteit van de cpu zijn? temps vind ik op zich best meevallen voor het voltage.

op en/of aanmerkingen zijn welkom, is erg wennen die i7 na core2duo/quad
Ik heb inmiddels ook mijn QPI (1.36V) en VCore (1.3V) moeten verhogen om in echt lange testen stabiel te blijven. Kennelijk is 1 uur Linx en 3 uur prime echt niet voldoende.

Daarmee zijn jouw voltages dus ook prima gezien jij op nog kortere/strakkere timings draaid.

Ik twijfel of ik niet beter wat meer geld had uit kunnen geven aan een beter mobo dan de P6T SE en aan de Platinum versie van mijn geheugen. Maar dat is echt een gevoelskwestie en eigenlijk gebaseerd op enkel de enorme warmte wat er van die heatspreaders en heatpipes af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik had problemen om mijn ramtimings stabiel op 8-8-8-24 te draaien ,zonder HT+turbo.
Met HT+turbo had ik geen problemen ermee, maar zodra ik HT+turbo uitzet, krijg ik foutmeldingen met Linx.

Nu heb ik een paar dingen aangepast en gelukkig passert ie 20runs Linx.

Mijn settings:

core i7 920(HT uit / turbo aan)

200*21
uncore=3200
qpi=3600
2T 8-8-8-24 (OCZ 3x2gb)

Vcore =+0.13V
QPI= + 0.21V
CPU PLL= 1.87V
ddr= 1.67V
IOH=1.1V
ICH=auto

idle=30grd
load=60grd

Ben nu aan het testen met prime95 blend test.

Waar kan ik trouwens mijn uncore voltage vinden? Is dat de IOH of ICH?

edit;
was ff weggeweest en toen ik ging kijken was windows opnieuw opgestart vanwege een bluescreen :(
Wat kan ik nu het beste verhogen?

[ Voor 24% gewijzigd door Bullus op 07-11-2009 21:16 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Laatst online: 09-04 18:57
Ik ben vandaag met het overclocken van mijn i7 920 begonnen, dit is mijn systeem:
  • i7 920 (Batch C0)
  • MSI X58 Pro SLi
  • OCZ XTC Gold 1333Mhz 3GB
  • ZOTAC 8800GT 512MB
  • Antec Earthwatts 2.0 650Watt
  • Coolermaster 532
  • Thermalright TRUE Black 120 i.c.m. Coolermaster 2.000TPM fan
Op het moment draait mijn geheugen op 1400Mhz en de processor op 3,5Ghz met HT aan en Turbo mode uit. Ik haal idle een BIOS temp van 25 graden met coretemps van 41 - 40 - 40 - 35 graden. Tijdens het stressen met Prime95 haal ik 55 graden BIOS temp en core temps van 69 - 70 - 70 - 70 - 64.

Zijn dit goede temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
-The_Mask- schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:32:
[...]

Ligt vooral aan de Vcore, staat die op 2.0V dan zijn het idd geweldige temps. ;)
Het voltage ligt op 1,216 maar heb daar nog niet echt iets aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Bullus schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:13:

Waar kan ik trouwens mijn uncore voltage vinden? Is dat de IOH of ICH?
Uncore voltage = QPI.
Wat IOH en ICH precies doen weet ik niet, heb ik altijd op auto laten staan.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Oops , volgens reviews mag ie 1.2V-1.35V zijn, heb hem op +0.21V staan, kan dat kwaad?
1.2V+0.21V=1.41V ,dacht nl dat de QPI= QPIbus voltage.
IOH zal dan de QPI-bus voltage zijn (1.1V -1.5V)
volgens de workshop
http://www.hardware.info/...hop_Core_i7_overklokken/5

Komt het misschien daardoor dat ik hem niet stabiel kan krijgen?

[ Voor 23% gewijzigd door Bullus op 07-11-2009 21:27 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 11:26

HaTe

haat niet

IOH is de northbridge... Heb ik problemen mee, want die van mij wordt veel te warm! :o @MSI Eclipse SLI
Heb er al een 55mm fan op gezet en nu wordt hij 75 *C idle

/edit
Bullus :o Ik zie dat jij dit bord ook hebt. Hoe warm wordt IOH bij jou?

[ Voor 19% gewijzigd door HaTe op 07-11-2009 21:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
:+
IOH is nu 54grd in idle mode. fan van 120mm.Onder LinX benchmark blijft ie ook op 54grd.

In het begin werd ie ook rond de 70 idle,zonder fan.

Op hoeveel draait je pc?

[ Voor 25% gewijzigd door Bullus op 07-11-2009 21:45 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Laatst online: 11:26

HaTe

haat niet

Ik heb het net nieuw (eigenlijk van een tweaker overgenomen). Standaard snelheden dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Mijn i7 draait nu op 3,7Ghz (185x20) met een voltage van 1,272Volt, maar ik zit echt met te hoge temperaturen denk ik.. Tijdens Prime zijn de coretemps zo: 74 - 77 - 77 - 70 en als ik zie dat iemand met een D0 maximaal 73 graden haalt met een kloksnelheid van 3,8Ghz zit het niet helemaal goed denk ik. Ik ga nog even proberen het voltage omlaag te gooien.

Edit:
Het voltage is nu 1.224 en hij loopt al bijna 3 kwartier stabiel met prime95. Toch ben ik nog niet helemaal tevreden met de temps: 71 - 74 - 74 - 67. Ik ga het voltage nog iets lager zetten, kijken of dat werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door MPeek op 08-11-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok mensen zeg het mij maar :)
Jullie zien hierboven de restultaten van OC en... En Linx
Vanacht Prime95 gedraaid. voltooid zonder Error:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p11.png

Ben ik muziek aan het luisteren en downloaden...
Een blue screen? ik heb niks meer veranderd aan voltage etc?
Wie heeft er een advies..

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~calimex/p12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Als je alle voltages 1 stapje omhoog gooit, is het probleem dan opgelost? Zo ja, dan weer 1 voor 1 de voltages een stap terugzetten naar je huidige niveau... weet je ook waar het probleem zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik kreeg eenzelfde melding tijdens het stressen met Prime95 op 3,5Ghz, maar nu met ongeveer dezelfde voltage settings op 3,7Ghz heb ik er geen last van.. Echt raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhmm ik heb ze van Vcore 1,16250 naar 1,16750 (meen ik) en QPI 1,26V

Ik zit al erg laag. Hoger in voltage kon ik geen run draaien met Linx. Nu even 10 testen met voltage 1 stapje omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb een vruchtbaar weekend gehad, nog niet helemaal klaar met finetunen, maar lekekr op dreef,

draai nu linx en prime95 stabiel op 200 x 21 met 1,31v (cpu-z) dit met een pll van 1,85 en QPI van 1,325. mem draait op 1600 met 7-7-7-20 timings op 1,64v (memtest86+ 5 passes stabiel)
max temps tijdens prime95 small fft's zijn 72 71 69 69.

al met al een hoop bereikt, uiteraard zien of ik nog iets voger kan,
wil er max tot 1,35v op zetten. meer resultataen volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Nedernakker gaat lekker gek :) Denk vandaag ergens een H50 oppikken dan maar, hoogste temp die ik heb gehad is 80 Graden @3.2Ghz (niet stabiel) :P

Ik zit hier nog met de standaard koeler, niet echt een super batch volgens mij helaas... Stock settings slaan nergens op auto = 1.31875V, terwijl ik met 1.1V ook gewoon op 2,66Ghz kan booten (15 graden cooler). Maar zodra ik ga OCen, zit nu op 2,8Ghz (ja gaat allemaal niet zo rap hier, snap er nog weinig van die 30 extra voltage/multiplier opties tegenover S775 :P) stabiel met 1.1875V (gaf 37GFlops tegenover 39GFlops op 1.2V), ben nu nog 1.1825V aan het testen. Max temp is nu 65Graden op 1 van de cores.

XMP profile1 voor me mem zorgt dat ie niet start, echter stel ik gewoon handmatig dezelfde timings/voltage in dan boot ie gewoon :)

HT/Turbo staan uit, wil het later wel aan zetten maar voor nu maakt HT het ff te warm naar mijn mening...

Edit: hmm 1.1825V (CPU-Z:1.152V) blijkt ook (10 runs linx) stabiel, nu met 1.175V bezig (CPU-Z:1.136V), wat wel apart is is dat Easy Tuner andere stappen in voltage heeft als de BIOS zelfs voltages die ik in de BIOS niet kan selecteren... Temp max 64

Edit: 1.1625V (CPU-Z:1.12V) voor 2,8Ghz blijkt ook stabiel naja nog maar een stapje lager dan :) best leuk via remote desktop Ocen (op me werk XD)... Temp max 63

Edit: Ik blijf bezig maargoed zat nu alweer op 1.15V (wat volgens CPU-Z ook 1.12V is net als 1.1625V) met een max temp van 61 graden en dat komt ook aardig stabiel over, nu 1.14375V aan het testen wat volgens CPU-Z 1.104V is :)

Edit: Eindelijk de bodem bereikt :P booten doet ie niet met die voltages dacht ik (iig gister kreeg ik het niet voor elkaar) maar als ik via easy tuner de voltages aanpas kom ik met 2,8Ghz @ 1.125V (CPU-Z: 1.088V)
nu nog even een wat langere run als 5 keer dus of het ECHT stabiel is weet ik pas over een paar uren :)

[ Voor 33% gewijzigd door watercoolertje op 09-11-2009 14:24 ]

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste