• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-03 17:08

LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic – deel 1

Inhoudsopgave

Inleiding
Welkom in het LGA1156 Core i5/i7 overclock topic.

Dit topic is ALLEEN! bedoeld voor vragen en resultaten over de processors op de LGA1156 socket.

Een erg kleine uitleg over de huidige processors op LGA1156
Lynnfield is the code name for a processor from Intel released in September 2009.[1] It is sold in varying configurations as Core i5-7xx, Core i7-8xx or Xeon X34xx. Lynnfield follows the Core microarchitecture based Yorkfield processor, using the same 45 nm process technology, but a new memory and bus interface from the Nehalem microarchitecture. The product code for Lynnfield is 80605, its CPUID value identifies it as family 6, model 30 (0106Ex).
Lynnfield is related to the earlier Bloomfield and Gainestown microprocessors, which are used in server and high-end desktop systems. The main difference between the two is Lynnfield's use of the LGA 1156 processor socket as opposed to the LGA 1366 used in the others. LGA 1156 processors include Direct Media Interface and PCI Express links, which Intel has previously connected to the processor with a dedicated northbridge chip, called the memory controller hub or I/O hub.
.

Back to Top
Specificaties Lynnfield CPU's
Hier vind je een lijstje met de specificaties van de Lynnfield die nu verkrijgbaar zijn.

Momenteel hebben we drie smaken:
De Core i5 750, de core i7 860 en de i7 870

i5 750
Clocksnelheid: 2.66 GHz
Frontsidebus: 133Mhz
Multiplier: 20x
L2 Cache: 4x 256kb
Socket: LGA1156

i7 860:

Clocksnelheid: 2.8 GHz
Multiplier: 21x

i7 870:

Clocksnelheid: 2.93 GHz
Multiplier: 22x
Back to Top

Overclock resultaten
Hier zal ik een lijstje bij houden met stabiele overclock resultaten

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen is het volgende:
• Een screenschot van minimaal 8 uur Orthos, Prime 95 of ander stabiliteitstest en gegevens over je CPU & settings.
• Uiteraard een validatie van Cpu-Z erbij zou ook erg fijn zijn (lees: moet dus gewoon)

Voorbeeld om je gegevens in het lijstje te krijgen:
Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Reg-Edit

Eerst GOED! lezen dan pas je scores posten!

Denk eraan, als het niet zo wordt vermeld - dan komt je overclock er niet tussen te staan!
Kopieer voor het gemak de volgende regel over en vul het dan in:

Clock: ****Mhz | CPU: ixx0 | Batch: #******** | vCore: *,*** | Max temp: **° | Cooling: **** | Nickname

Gelieve ook de spaties intact houden :>

Overklokresultaten

Back to Top
Overclock basics / interessante links
Faq waarin de basics van het overklokken worden uitgelegd:
Frequently Asked Questions T&C

Overclocken op een MSI board:

Overclocken op een Gigabyte board:

Overclocken op een Asus Bord:
Uitgebreid artikel @ Xbitlabs

Back to Top
Overclock Programma's
Stabiliteit:
Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SupePi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor
Back to Top

Koelers
Gelinkt met Pricewatch:

pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 Pro
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2
pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3
pricewatch: Noctua NH-U12P SE2
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU Cooler
pricewatch: Scythe NINJA 2 Rev.B
pricewatch: Scythe Ninja Mini Rev. B
pricewatch: Scythe Samurai ZZ
pricewatch: Zalman CNPS9900A LED

Back to Top

Reviews

i5 750 review (XSreviews)
i5 750 review (Techspot)
i5 750 en i7 870 review (HardwareCanucks)
i7 860 review (Anandtech)
i5 750, i7 860 en 870 review (Hexus)
Back to Top

Maximale temperatuur
Hoe heet mag mijn CPU worden?
Stukje van Tom's Hardware:

Core i and Core 2 processors have 2 different types of temperature sensors; a CPU case (not computer case) Thermal Diode centered under the Cores, and Digital Thermal Sensors located on each Core. The case Thermal Diode measures Tcase (Temperature case), which is CPU temperature, and the Digital Thermal Sensors measure Tjunction (Temperature junction), which is Core temperature. Since these sensors measure 2 distinct thermal levels, there is a 5c temperature difference between them, which is Tcase to Tjunction Gradient.
The thermal specification which is shown in Intel's Processor Spec Finder is Tcase Max (CPU) NOT Tjunction (Core), which is a very common misconception among most enthusiasts. Since there's a 5c gradient between the CPU sensor and the Core sensors, just add 5c to the value shown in the Spec Finder to find the corresponding Core temperature, which is 78c for the Core i5 750.

De Tcase Max voor zowel de i5 750 als de i7 860 en 870 is 72.7 graden. Dus de maximumtemperatuur van Tjunction is 72.7 + 5 = 77.7 graden.

Processorspecs:
i7 870
i7 860
i5 750

Back to Top

Bedankt!
  • RappieRappie, voor het werk aan de TS @ C2D OC topic.
  • Jostefa, voor de lay-out.
  • Wiethoofd voor het opmaken van het topic.
  • -The_Mask- Voor het maken van het C2D OC topic waarvan ik de startpost heb aangepast
Back to Top

Nawoord
Ik zal proberen alle OC's die stabiel zijn en waarvan dit wordt aangetoond in dit nieuwe deel te plaatsen, als je die van jouw mist en je erg graag ook er tussen wilt staan stuur dan maar even een DM. ;)

Voor verdere opmerkingen en/of toevoegingen van de startpost, meld het hier maar even of stuur een DM, dan zal ik mijn best doen het toe te voegen.
Back to Top

[Voor 28% gewijzigd door Rone op 02-03-2011 07:02]

• Pirate-Bozz
Gereserveerd ;)

Tevens staan er nog wat kleine foutjes in, deze zal ik zo snel mogelijk herstellen.

@ Mask, link naar LinX toegevoegd (denk dat je deze bedoelde, toch?)

Weet iemand toevallig hoe ik twee cellen (van de tabel) boven de twee plaatjes tot 1 grote cel kan veranderen?
Heb flink wat dingen geprobeerd maar het wil niet lukken :(
Thanks Mask

Temperatuur uitleg toegevoegd, links naar Intel procs specs erbij gezet, spelfoutjes verwijderd.

Zou een kopje moederborden met links naar mobo die goed overclocken een idee zijn?

Ik heb inmiddels mijn i5 750 order omgezet in een i7 860. Verwacht wel voordeel uit de HT te halen.

[Voor 97% gewijzigd door Pirate-Bozz op 12-10-2009 14:55]

Zie nog heel veel fouten maar gelukkig is er nu iig een topic. :p
LinX is trouwens ook nog wel een leuk programma. :)

[Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 11-10-2009 23:26]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:04

Ed_L

Crew Council
Goed initiatief. Ben benieuwd of we over een maand of drie kunnen vaststellen dat er verschil in de overklokbaarheid tussen met name de i5 750 en de i7 860 zit. Ik zal mijn resultaten iig bijvoegen zodra ik een fatsoenlijk waterblok op de kop heb getikt. ;)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:35
Meteen even een vraag:

Ik heb vorige week een upgradeset aangeschaft voor de Core i5 (moet het nog in elkaar zetten, wacht op de 1156 bracket voor de Hydro H50). Nu heb ik daarbij een Corsair TW3X4G1600C9DHX dual channel kit bij besteld. Echter lees ik op internet dat de Core i5 maximaal 1,65v aan het geheugen kan leveren, terwijl dit mem voor de aangegeven specs 1,8v moet hebben.

Is het een groot probleem als ik maar 1,65v op het geheugen zet of kelderen de snelheden dan erg hard naar beneden? Mocht dit het geval zijn, welk geheugen is dan een aanrader voor het Core i5 platform? Liefst 4GB en < 100 euro :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05-2020

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

Goed bezig, zat vorige week ook te twijfelen een i5/i7 oc topic te openen.

Ik val gelijk met de deur in huis op eventuele ervaringen van jullie, bij monitoring van temps heb ik het programma van de asus cdrom (pcProbe) en core temp naast elkaar gezet. daar zit ruim 10 graden verschil tussen.. Welke aan te houden zou ik zeggen? ( pcprobe 51 - Coretemp 64 )
NoepZor schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 09:38:
Meteen even een vraag:

Ik heb vorige week een upgradeset aangeschaft voor de Core i5 (moet het nog in elkaar zetten, wacht op de 1156 bracket voor de Hydro H50). Nu heb ik daarbij een Corsair TW3X4G1600C9DHX dual channel kit bij besteld. Echter lees ik op internet dat de Core i5 maximaal 1,65v aan het geheugen kan leveren, terwijl dit mem voor de aangegeven specs 1,8v moet hebben.
Je kunt er wel meer dan 1,65V op zetten het schijnt alleen niet echt bevorderlijk te zijn voor de CPU.
Is het een groot probleem als ik maar 1,65v op het geheugen zet of kelderen de snelheden dan erg hard naar beneden?
Verwacht eigenlijk wel dat je 1600MHz haalt op 1,7V met CL9, maar dat maar een verwachting hoor. :p
Mocht dit het geval zijn, welk geheugen is dan een aanrader voor het Core i5 platform? Liefst 4GB en < 100 euro :)
pricewatch: OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1600LV4GK 1600MHz CL8
pricewatch: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK 1333MHz CL7
Grote kans dat ze alle twee dezelfde chipjes hebben.
BoRRel82 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:11:
Goed bezig, zat vorige week ook te twijfelen een i5/i7 oc topic te openen.

Ik val gelijk met de deur in huis op eventuele ervaringen van jullie, bij monitoring van temps heb ik het programma van de asus cdrom (pcProbe) en core temp naast elkaar gezet. daar zit ruim 10 graden verschil tussen.. Welke aan te houden zou ik zeggen? ( pcprobe 51 - Coretemp 64 )
Leest Asus Probe wel dezelfde sensors uit?

Voor de TS. :>

[Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 12-10-2009 10:21]

AMD Nieuwsdiscussie

• BoRRel82

BoRRel82

Ik heb vorige week een upgradeset aangeschaft voor de Core i5 (moet het nog in elkaar zetten, wacht op de 1156 bracket voor de Hydro H50).

Is het een groot probleem als ik maar 1,65v op het geheugen zet of kelderen de snelheden dan erg hard naar beneden? Mocht dit het geval zijn, welk geheugen is dan een aanrader voor het Core i5 platform? Liefst 4GB en < 100 euro :)
Met je H50 kun je pech hebben, niemand heeft die bracket.. Corsair raadt aan jein te schrijven op hun site, en dan word je op de hoogte word gehouden over de H50. Je krijgt hem wel gratis (op verzendkosten na:P )
Ik heb de mijne verkocht en een andere koeler gekocht NU12 SE2..

Welk geheugen te gebruiken staat op de leveranciers website (Bijv.asus), en hier op tweakers. :9 8)7

• BoRRel82

BoRRel82

Leest Asus Probe wel dezelfde sensors uit?
Ik weet niet of daar verschil in zit, ik ga ervan uit dat als je de CPU temp wilt weten ze beide de sensor gebruiken die daarvoor is bedoelt... :O
BoRRel82 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:23:
[...]

Ik weet niet of daar verschil in zit, ik ga ervan uit dat als je de CPU temp wilt weten ze beide de sensor gebruiken die daarvoor is bedoelt... :O
CoreTemp leest de Tjunction sensors uit en Probe dan misschien de Tcase?

AMD Nieuwsdiscussie

• NoepZor
BoRRel82 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 10:17:
[...]

Met je H50 kun je pech hebben, niemand heeft die bracket.. Corsair raadt aan jein te schrijven op hun site, en dan word je op de hoogte word gehouden over de H50. Je krijgt hem wel gratis (op verzendkosten na:P )
Ik heb de mijne verkocht en een andere koeler gekocht NU12 SE2..
Daar heb ik mij inderdaad op ingeschreven. Her en der berichten gelezen dat in de nieuwste shipments de 1156 bracket aanwezig is, bij Salland is deze al te bestellen. Als het goed is, is de bracket vandaag beschikbaar. Hopelijk wordt deze dan snel verstuurd.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Koelers blijven lastig... Swiftech zou een s1156 bracket uitbrengen voor mijn ApogeeGTZ, maar ze hebben eerst de ApogeeXT aangekondigd....voor €80 :(

Op de stock koeler OC'en heb ik eigenlijk nog weinig zin in, want dan loop je weer zo snel tegen de limiet aan.

Wellicht nog wat info aan de TS toevoegen over vCore's voor deze CPU's?
Pirate-Bozz schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:19:
Zou een kopje moederborden met links naar mobo die goed overclocken een idee zijn?
Zelf met het goedkoopste Gigabyte mobo'tje haal je 4GHz (tenminste als de CPU en koeler wil mee werken) ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• BoRRel82

BoRRel82

-The_Mask- schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:34:
[...]

Zelf met het goedkoopste Gigabyte mobo'tje haal je 4GHz (tenminste als de CPU en koeler wil mee werken) ;)
De i5 laat zich gewoon makkelijk OC'en inderdaad, zonder veel moeite en tijd nu al stabiel op 3,85 Ghz
ik heb niet eerst de max FSB gezocht, maar een algehele OC gepakt met minimale aanpassingen op voltage.

misschien vanavond eens kijken, vandaar mijn vraag eerder welke temps aan te houden.. Anders ga ik niet veel hoger gezien hij met dit weer 63 graden wordt .. (coretemp) 53 graden (PCprobe.Asus) 8)7 8)7

• Pirate-Bozz
Ed_L schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:27:
Koelers blijven lastig... Swiftech zou een s1156 bracket uitbrengen voor mijn ApogeeGTZ, maar ze hebben eerst de ApogeeXT aangekondigd....voor €80 :(

Op de stock koeler OC'en heb ik eigenlijk nog weinig zin in, want dan loop je weer zo snel tegen de limiet aan.

Iets zoals dit bedoel je?

Sterk afhankelijk van moederbord hoeveel de Vcore mag zijn. Volgens TH heeft Asrock hier geen goede reputatie vanwege opblazende transistors. Maar in deze review ging ook een msi en ecs board naar de knoppen.

Dus als je een MSI/Asrock/ECS budgetboard hebt zou ik bij 1.4V uit de buurt blijven en 1.35v als max aanhouden.
Tenminste tot meer reviews opduiken en die anders oordelen.

Ik heb zelf de P7P55D van Asus besteld.

[Voor 0% gewijzigd door Pirate-Bozz op 12-10-2009 21:21. Reden: board veranderd in budgetboard]

• BoRRel82

BoRRel82

Ed_L schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:27:

Ik weet precies hoe je je voelt, volgensmij heb ik ook 15 mailtjes verzonden, 7 mensen gebeld en elke keer wachten wachten... Uiteindelijk maar een andere koeler gekocht, en de H50 die ik speciaal voor deze setup had gekocht weer verkocht aan een S1366 bezitter.

• Pharlap
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:33
Zaterdag mijn i5 gehaald, draai nu nog @stock O-)

Hardware is Asus P7P55D LE / Hyper 212+ cooler / OCZ Gold 1600mhz kit

Edit : draai nu @159 BLCK / Mem @1593 Mhz

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=764572

[Voor 31% gewijzigd door Pharlap op 12-10-2009 20:23]

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:59

Bacosjaco

Under constuction

Meteen even een vraag:

G-Skill heeft heel leuk geheugen voor het i5 platform nl,

F3-16000CL9D-4GBRH, Ripjaws-Series DDR3-2000, F3-16000CL9D-4GBTD, Trident-Series DDR3-2000 hebben beide Elpida BBSE chipjes en klokken erg goed alleen moeilijk te krijgen hier in Nederland.
Heb zelf de Trident versie en lopen bij mij op specificatie met een spanning van 1.59 volt op een MSI GD-80 en een I5-750 voorlopig 18X200 .

Zie ook voor dit geheugen:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=233620

Ook de 1333 / 1600 versies van G-skill zijn goed te klokken en zeer betaalbaar. Hint PC-HUT 1 van de weinige winkels in Nederland waar het te krijgen is.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Pirate-Bozz schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:02:
[...]

Iets zoals dit bedoel je?

Sterk afhankelijk van moederbord hoeveel de Vcore mag zijn. Volgens TH heeft Asrock hier geen goede reputatie vanwege opblazende transistors. Maar in deze review ging ook een msi en ecs board naar de knoppen.

Dus als je een MSI/Asrock/ECS board hebt zou ik bij 1.4V uit de buurt blijven en 1.35v als max aanhouden.
Tenminste tot meer reviews opduiken en die anders oordelen.

Ik heb zelf de P7P55D van Asus besteld.
Dat heb je met elke generatie CPU's. Verder heeft MSI het in deze generatie prima voor elkaar en clocken de bordjes naar behoren. Ik doel dan ook op max voltages voor de CPU, niet het mobo. :)

• NoepZor
De MSI die kapot ging was een CD53, dat is een budgetversie van het P55 model. Die heeft maar een 4 phase voeding. De GD65 heeft al een 7 phase en de GD80 zelfs 12 phase. Deze borden zouden dus zonder problemen moeten lopen met een leuke overclock.

Dat Ripjaws geheugen is inderdaad wel leuk, ik zit alleen nog te twijfelen tussen de 1600mhz en de 2000mhz serie, het scheelt wel wat geld.

NoepZor schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:21:
Dat Ripjaws geheugen is inderdaad wel leuk, ik zit alleen nog te twijfelen tussen de 1600mhz en de 2000mhz serie, het scheelt wel wat geld.
Zou even zoeken wat voor chips erop zitten, als de 1600MHz versie namelijk lekkere chipies erop heeft zitten dan doet die ook wel 2000MHz
Elpida BBSE schijnt erg fijn te zijn. :*)

AMD Nieuwsdiscussie

• NoepZor
Volgens mij verschilt dat per setje, ik zie op xs zo niet welke kit welke chips hebben.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
De MSI die kapot ging was een CD53, dat is een budgetversie van het P55 model. Die heeft maar een 4 phase voeding. De GD65 heeft al een 7 phase en de GD80 zelfs 12 phase. Deze borden zouden dus zonder problemen moeten lopen met een leuke overclock.
Volgens mij heeft de CD53 ook geen solid caps, maar daar ben ik even niet heel zeker van.
Ed_L schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:36:
[...]

Volgens mij heeft de CD53 ook geen solid caps, maar daar ben ik even niet heel zeker van.
Niet gaan overdrijven, (bijna) elk normaal P55 mobo'tje heeft 100% Solid state capacitors.

AMD Nieuwsdiscussie

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:59

Bacosjaco

Under constuction

Hier nog wat info over de Ripjaws:

http://www.hardwareluxx.de/community/showthread.php?t=642969

En nog wat over de MSI borden, ik heb hier de GD-80 en dat bordje zit echt netjes in elkaar hoor ben er tot nu toe erg tevreden over. Met gemak 200 BLCK heb nog niet hoger geprobeerd vond het wel goed zo.
En wat ook leuk is je kan met een multimeter al de spanningen zo op het bord meten.
Koelprofielen netjes met boutjes gemonteerd niet die plastic clipjes, nee zit netjes in elkaar.
En ook niet echt duur 155 euro voor een hi-end bord.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
-The_Mask- schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:46:
[...]

Niet gaan overdrijven, (bijna) elk normaal P55 mobo'tje heeft 100% Solid state capacitors.
Nounou, overdrijven. Toen ik op zoek ging naar een geschikt 1156 mobo kwam ik er toch een paar tegen waar het in de comparison niet vermeld werd. Dat is of een marketingtrucje om de duurdere planken er beter uit te laten zien, of het is een gevalletje: wat er niet op staat, zit er niet in.

• Pirate-Bozz
Ed_L schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:12:
[...]

Nounou, overdrijven. Toen ik op zoek ging naar een geschikt 1156 mobo kwam ik er toch een paar tegen waar het in de comparison niet vermeld werd. Dat is of een marketingtrucje om de duurdere planken er beter uit te laten zien, of het is een gevalletje: wat er niet op staat, zit er niet in.
Bij het mobo (P7P55D) dat ik heb besteld staat het ook als extra feature erbij:

100% Ultra Long Life Japan-Made Solid Capacitors

This motherboard uses all high-quality conductive polymer capacitors onboard for durability, improved lifespan, and enhanced thermal capacity.

Mijn proc is inmiddels ook al binnen :), de rest van het systeem wordt waarschijnlijk pas volgende week maandag verstuurd :X :(

[Voor 8% gewijzigd door Pirate-Bozz op 13-10-2009 11:54]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ed_L schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 22:12:
[...]

http://eu.msi.com/index.p...&cat2_no=170&prod_no=1845
Staat onder features gewoon.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Dan zal het een ander merk en type zijn geweest :)

Anoniem: 306294

Had een forumlink gevonden met een paar pagina's resultaten/ bevindingen. Wel hoge temperaturen daar :s 90 - 100C. Kan toch niet gezond zijn?

http://www.yougamers.com/forum/showthread.php?t=110676

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:31

Wimo.

Shake and Bake!

De temps lopen bij mij ook flink op. Ik heb een i5 750 @ 4.3Ghz en die loopt bij full load (linx) al tegen de 70 graden met waterkoeling. Normaal gebruik komt nooit boven de 60 uit.

• BoRRel82

BoRRel82

Wimo. schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:01:
De temps lopen bij mij ook flink op. Ik heb een i5 750 @ 4.3Ghz en die loopt bij full load (linx) al tegen de 70 graden met waterkoeling. Normaal gebruik komt nooit boven de 60 uit.
Waarmee registreer je die temps Wimo? En welk voltage heb je nodig deze Oc te realiseren?

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Ik bekijk de temps met coretemp.Het voltage meet ik met CPUz en loopt bij full load op tot 1.4125v meen ik. Volgens mij staat ie in de bios op 1.375v met level 2 load balance level.

• NoepZor
Voor nood een Hyper 212 plus besteld. Ik ga volgende week naar the reality (lanparty) en dan moet de PC uiteraard wel draaien ;) ik zie de 1156 bracket voor de Hydro H50 nog niet zo snel geleverd worden namelijk.

En waarom ik de boxed koeler niet wil gebruiken: http://www.legitreviews.com/article/1060/5/

[Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 14-10-2009 13:12]

• BoRRel82

BoRRel82

En waarom ik de boxed koeler niet wil gebruiken: http://www.legitreviews.com/article/1060/5/
Gadver.. daar gebruiken ze ook eeb Asus mb en Pcprobe, Wahaa!! wat moet ik nou aanhouden, bestaat er nog een programma die temps kan uitlezen buiten Coretemp? 8)7

BoRRel82 schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:51:
[...]

Gadver.. daar gebruiken ze ook eeb Asus mb en Pcprobe, Wahaa!! wat moet ik nou aanhouden, bestaat er nog een programma die temps kan uitlezen buiten Coretemp? 8)7
speedfan, realtemp, Rivatuner,...

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Realtemp zette mijn temps onder load ook gewoon op meer dan 70 graden tijdens een runnetje small FFT's.

• NoepZor
Ik hoop dat ik mijn ram kan omruilen bij Azerty. Het stond namelijk niet op de site dat het 1.8v geheugen was.
Ik heb tot nu toe alleen gezeik teruggekregen dat het memvoltage los staat van de vcore (duh) en dat ik 1.8v kan toepassen. Ik heb daarop geantwoord dat ik dan een verklaring wil van Azerty dat mijn cpu onder garantie blijft vallen :P volgens Intel mag de I/O mem voltage max 1.65 volt zijn zoals hier en op diverse andere sites gezegd wordt.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 14:35
Vanmiddag zal er bij mij thuis een i7 860 + P7P55D geplaatst worden. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar de batch. Was vrij weinig over te vinden, behalve één iemand die hem op 3,5Ghz met HT aan had gekregen zonder voltage verhoging. Voor een i7 860 is dat best hoog op stock, de meeste hebben rond 3,2-3,3Ghz al wat meer prik nodig. (Batch nr.: L932B471) Resultaten komen vanavond/morgenochtend.

Overigens ook interessant: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Sockets schijnen niet helemaal lekker te zijn. Het is belangrijk om te controleren of alle pinnetjes de CPU dus wel raken. Dit kan door de CPU even in de socket te leggen en het klepje dicht te doen. Daarna weer openen en kijken of op elke 'stip' een puntje heeft.

Ook interessant voor de i7 7xx en 8xx overclockers: http://www.tomshardware.c...-motherboard,2436-15.html

Sommige moederborden hebben problemen met het continue aanhouden van een hoog voltage. Voornamelijk wat budget borden, maar toch iets wat je misschien in je achterfhoofd wilt houden.

• Pirate-Bozz
NoepZor schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 22:00:
Ik hoop dat ik mijn ram kan omruilen bij Azerty. Het stond namelijk niet op de site dat het 1.8v geheugen was.
Ik heb tot nu toe alleen gezeik teruggekregen dat het memvoltage los staat van de vcore (duh) en dat ik 1.8v kan toepassen. Ik heb daarop geantwoord dat ik dan een verklaring wil van Azerty dat mijn cpu onder garantie blijft vallen :P volgens Intel mag de I/O mem voltage max 1.65 volt zijn zoals hier en op diverse andere sites gezegd wordt.
Dan kijk je toch gewoon op de site van de fabrikant ?? Als je nog binnen de 7 dagen valt kun je het ook toch ruilen zonder reden. Okay, niks gezegd :X

Ik heb zelf deze genomen.
omgwtfbbq schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 09:42:
Vanmiddag zal er bij mij thuis een i7 860 + P7P55D geplaatst worden. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar de batch. Was vrij weinig over te vinden, behalve één iemand die hem op 3,5Ghz met HT aan had gekregen zonder voltage verhoging. Voor een i7 860 is dat best hoog op stock, de meeste hebben rond 3,2-3,3Ghz al wat meer prik nodig. (Batch nr.: L932B471) Resultaten komen vanavond/morgenochtend.

Overigens ook interessant: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661

Sockets schijnen niet helemaal lekker te zijn. Het is belangrijk om te controleren of alle pinnetjes de CPU dus wel raken. Dit kan door de CPU even in de socket te leggen en het klepje dicht te doen. Daarna weer openen en kijken of op elke 'stip' een puntje heeft.

Ook interessant voor de i7 7xx en 8xx overclockers: http://www.tomshardware.c...-motherboard,2436-15.html

Sommige moederborden hebben problemen met het continue aanhouden van een hoog voltage. Voornamelijk wat budget borden, maar toch iets wat je misschien in je achterfhoofd wilt houden.
Mwah, dat die Foxconn borden niet alle pinnen raken is wel slecht natuurlijk maar als je niet extreem gaat overclocken zul je er waarschijnlijk geen last van hebben. Ik neem aan dat ze die dingen ook gewoon testen.

De tweede link was ook al voorbij gekomen, inderdaad alleen bij budgetboards.

[Voor 46% gewijzigd door Pirate-Bozz op 16-10-2009 11:33]

• NoepZor
Ik heb het mem opgehaald bij de winkel, dus geen koop-op-afstand mogelijkheid. Ik ga denk ik dan maar eerst dit mem proberen (moet de PC voor volgende week vrijdag draaiende hebben) en dan vervolgens een keer ander spul kopen. Die Gskill Ripjaws zien er ook leuk uit, veel performance op laag voltage.

• NoepZor
Net ff vcore en VTT in bios op 1.65 gezet en het DDR voltage op 1.65v

Eerste result Superpi stable na 10 minuutjes spelen met de baseclock knop :)

De OC genie schopt de CPU naar een goeie 3300Mhz met een baseclock van rond de 200, vrij aardig voor een 1 button OC functie.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-03 14:57

Madrox

Oh, Pharaoh!

De s1156 socket heeft ook maar 175 vcc pinnen, tegenover 250 bij de s1366 socket. Terwijl er net zoveel stroom doorheen moet ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Lars Kremers
  • Laatst online: 27-03 15:39
NoepZor schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:54:
Net ff vcore en VTT in bios op 1.65 gezet en het DDR voltage op 1.65v

Eerste result Superpi stable na 10 minuutjes spelen met de baseclock knop :)

[afbeelding]

De OC genie schopt de CPU naar een goeie 3300Mhz met een baseclock van rond de 200, vrij aardig voor een 1 button OC functie.
Ik heb net de OC genie knop uitgeprobeerd, helaas start de computer steeds opnieuw op na het MSI startscherm?
ik heb CMOS hiervoor gereset en de bios weer op standard gezet, dit moet toch genoeg zijn?

• NoepZor
Ik heb erg veel last van een VDROOP. Als ik 1.46v instel in de BIOS dan is dit idle 1.44v en onder load kakt het in naar 1.34v. Op deze vcore krijg ik mijn i5 niet stabiel. Ik gebruik dan 1.4vtt 1.9pll en 1.7ddr

Momenteel 3750 Mhz aan het testen op 1.35vcore (1.3 onder load) en 1.3 vtt en rest standaard. Dit loopt tot nu toe zonder problemen. Met een iets hogere vcore al minstens een uur prime stable gehad. Nu steeds verder verlagen zodat het stabiel is met zo min mogelijk spanning.

Edït: nog een superpi 1M run op 4350Mhz:
http://i34.tinypic.com/2m3nya1.png

Sorry voor de 2x dezelfde CPU-Z screens. Had hierna een nieuwe run met iets betere score en de mem tab open, maar bij het opslaan liep de PC vast ;)

[Voor 19% gewijzigd door NoepZor op 17-10-2009 18:50]

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Mijn gigabye heeft een omgekeerde Vdroop. Als ik hem op 1.4v instel met lvl 2 load calibration loopt het ding idle op 1.44 8)7 Nu staat ie op 1.3250 en met load rond de 1.35 :?

Anoniem: 312487

Hallo, ik heb een probleempje met het overklokken van de i5. Ik heb een Asus Maximus III Gene moederbord en een Cooler Master Hyper TX3.
Het probleem is dus dat ik telkens blue screens krijg nadat ik hem over heb geklokt. Het overklokken heb ik eerst gedaan met CPU Level Up, daar kreeg ik de hele tijd weer een blue screen dus heb ik hem weer op de normale snelheden gezet. Daarna heb ik het gedaan met de Auto-Tune functie van TurboV Evo, ook dat werkte niet goed, daar kreeg ik ook weer blue screens. Nu heb ik hem maar weer terug op de normale snelheid gezet en dan doet ie het gewoon goed (vrij logisch natuurlijk).

Maar goed, heeft iemand een idee hoe ik het kan oplossen/wat precies het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt. :)

• NoepZor
Dan is er iets niet stabiel. Misschien iets meer vcore instellen?

Met hoeveel zou ik hem dan omhoog halen? Hij staat nu op 1,2625 (max. is 1,7).

Edit: Heb hem inmiddels een klein beetje verhoogd naar 1,26875. Maar het rare is dus dat als ik TurboV Evo gebruik, het CPU voltage automatisch terugschiet naar 1,15. :S

[Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 312487 op 17-10-2009 21:36]

Heb mijn I7 860 vorige week terug ook overklokt.

Momenteel loopt hij op 3621.0MHz
Multiplier: x22
Bus Speed: 164.6 Mhz
Vcore: 1,195
Vtt:1,165
mobo: MSI P55 GD65
CPU: I7 860
cooler: Ninja 2 revesion B

Heb tot +-3900Mhz stabiel gekregen, verder niet meer geprobeerd omdat de temperaturen te hoog oplopen. Maar met prime95 loopt hij dan op tot 84graden.
Dan maar terug geklokt tot 3600 mits hij zo onder de 70 graden blijft met prime. Wat me niet onverstandig leek als je geregeld renders ligt te maken die je cpu even hard belasten als prime95 voor toch een tijdje.

• omgwtfbbq
  • Laatst online: 27-03 14:35
Turbo aan of uit? ;)

Overigens, je Vcore 1,95? Hoop dat dat een typo is?

omgwtfbbq schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 23:07:
Turbo aan of uit? ;)

Overigens, je Vcore 1,95? Hoop dat dat een typo is?
Idd typo moet 1,195Volt zijn.
Turbo aan dan krijg je u multiplier unlocked op x22 ipv x21. Geprobeerd en zo kon de FBS wat lager en temps en voltages (VTT voornamelijk) precies lager.

Ik ben redelijk nieuw met het overclocken dus het is nog wat zoeken, maar op het moment geen problemen, al zal het wrs wel beter kunnen.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 306294 op 17-10-2009 23:15]

NoepZor schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 18:47:
Ik heb erg veel last van een VDROOP. Als ik 1.46v instel in de BIOS dan is dit idle 1.44v en onder load kakt het in naar 1.34v. Op deze vcore krijg ik mijn i5 niet stabiel. Ik gebruik dan 1.4vtt 1.9pll en 1.7ddr

Momenteel 3750 Mhz aan het testen op 1.35vcore (1.3 onder load) en 1.3 vtt en rest standaard. Dit loopt tot nu toe zonder problemen. Met een iets hogere vcore al minstens een uur prime stable gehad. Nu steeds verder verlagen zodat het stabiel is met zo min mogelijk spanning.

Edït: nog een superpi 1M run op 4350Mhz:
[afbeelding]

Sorry voor de 2x dezelfde CPU-Z screens. Had hierna een nieuwe run met iets betere score en de mem tab open, maar bij het opslaan liep de PC vast ;)
Hoe warm wordt ie? En welke koeler gebruik je?

Het voltage verlagen heeft trouwens geholpen. Ik heb nu overgeklokt naar +/- 3600Mhz met ongeveer 1,31Vcore, morgen weer verder. :+

Bedankt voor de tip nog! :P

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03 20:21

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Heb vandaag ook eens even lopen spelen met mijn i5 (icm MSI P55-GD65 en OCZ3G1600LV4GK). Een stabiele overclock van 4GHz is niet al te moeilijk te bewerkstelligen. Ik weet alleen niet of ik helemaal blij moet zijn met mijn temps.

Idle: 37 graden
Stressed (prime 95): 72 graden

Is dit iets om me druk over te maken?

Specs | Audioscrobbler

• Sappie

Sappie

Real Temp wordt hij mee uitgelezen in dit geval. Dat is dan alvast een mooie overclock voor de effort die ik er tot nog toe heb ingestoken. Nu eens kijken of het echt stabiel is met een > 8u prime95 run. Leuke cpu's die i5's.

Maak verder gebruik van een Coolermaster Hyper 212+, dus die lijkt nog prima zijn mannetje te staan.

Specs | Audioscrobbler

• NoepZor
Die koeler gebruik ik ook. Op 3750Mhz met 1.3vcore wordt hij 65-67 graden prime stressed

Sappie schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:15:
Real Temp wordt hij mee uitgelezen in dit geval. Dat is dan alvast een mooie overclock voor de effort die ik er tot nog toe heb ingestoken. Nu eens kijken of het echt stabiel is met een > 8u prime95 run. Leuke cpu's die i5's.

Maak verder gebruik van een Coolermaster Hyper 212+, dus die lijkt nog prima zijn mannetje te staan.
Wat zijn dan je instellingen?
Ik heb een ninja revision B. Lijkt me niet hard onder te doen uit dan een CM hyper 212+. Boven de 3600MHz gaat hij bij mij toch serieus de 70 graden in.

• Sappie

Sappie

Anoniem: 306294 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 15:38:
[...]

Wat zijn dan je instellingen?
Ik heb een ninja revision B. Lijkt me niet hard onder te doen uit dan een CM hyper 212+. Boven de 3600MHz gaat hij bij mij toch serieus de 70 graden in.
Ik zie dat jij een core i7 hebt; ik heb een i5. Worden de i7's niet sowieso enigszins warmer in verband met hyperthreading? Mijn instellingen zal ik straks wel even posten, moet nu even naar de shop.

Specs | Audioscrobbler

• Pharlap
Ik heb ook een Hyper 212+, i5 @ 20x 180 mem @ 1444 Mhz 9.10.10.24 T1

Nu bijna 4uur Prime max temp 61 graden

Board P7P55D LE / Vcore = 1.3 / IMC = 1.15 / Dram 1.6 volt

• Pirate-Bozz
Man, man, man, als ik jullie resultaten zie kan ik niet wachten om zelf ook te beginnen.
Ik heb alles hier liggen, klaar om ingebouwd te worden, behalve de videokaart. Die wordt pas de 27e verwacht :( :(

edit: Misschien dat ik morgen wel ergens langskom waar nog een kaartje voor 2 tientjes ligt. Zo niet dan wacht ik wel een weekje. Niet iets waar ik dood van ga :P

[Voor 28% gewijzigd door Pirate-Bozz op 18-10-2009 21:57]

Ik probeerde vandaag mijn i5 eens verder te overklokken naar de 3600Mhz maar dit lukt niet echt goed. Zo krijg ik telkens weer blue screens, het CPU voltage had ik op 1,4V staan, dat zou toch hoog genoeg moeten zijn? Verder staat het DRAM Bus Voltage op 1,55025V en IMC op 1,113V. Moet ik misschien ook nog iets anders veranderen?

Nu heb ik hem op 3460Mhz staan met een CPU voltage van 1,325.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 312487 op 18-10-2009 17:18]

• Pharlap
@ert - waar draaid je geheugen op ?

Mijn OCZ3G1600LV2G geheugen wilde niet boven de 1666 Mhz draaien, deze heb ik nu (tijdelijk) underclockt !

[Voor 24% gewijzigd door Pharlap op 18-10-2009 17:37]

Mijn geheugen (OCZ3P1333LV2G) draait bij een baseclock van 180 op 1443Mhz. Bij 173 (waar mijn systeem wel goed op draait dus) draait ie op 1387Mhz.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 312487 op 18-10-2009 17:45]

Anoniem: 312487 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 17:44:
Mijn geheugen (OCZ3P1333LV2G) draait bij een baseclock van 180 op 1443Mhz. Bij 173 (waar mijn systeem wel goed op draait dus) draait ie op 1387Mhz.
Waarom klok je het geheugen eerst niet onder dat je een goede overklok op de CPU hebt gevonden?

AMD Nieuwsdiscussie

Ik heb het net even geprobeerd maar het helpt helaas niet. Zou het wat uitmaken als ik het DRAM Bus voltage of het IMC omhoog breng?

• NoepZor
Zet je DRAM eens op 1.65v en je VTT bus op 1.3/1.35v

En waar kan ik ergens VTT veranderen? Ik krijg het nergens gevonden. 8)7

• NoepZor
Misschien heet het bij jou anders, iig het voltage van de processor bus.
Kijk eens hier anders: http://www.bit-tech.net/h...ing-intel-s-core-i5-750/4

Anyway, ik krijg mijn setup nog niet stabiel op 4Ghz.
Ik gebruik nu 1.4v zonder loadline calibration waardoor deze stijgt naar 1.42v onder load.
VTT staat op 1.4v DRAM op 1.65v en de PCH op 1.9v.

Met de baseclock op 200 en dan de CPU op 20x200 krijg ik binnen een seconde errors in Prime 95, dus het is absoluut niet stabiel. Op 3850Mhz (Bclock van 192) krijg ik nog na een paar sec errors.

Dit terwijl 3750Mhz perfect loopt op 1.3v en misschien nog wel lager.

[Voor 9% gewijzigd door NoepZor op 18-10-2009 19:37. Reden: link toegevoegd]

• Sappie

Sappie

Zoals beloofd, de settings. Ik heb ondertussen nog wat meer met de voltages lopen spelen en zodoende lijken de temps nog wat beter (nu stressed max 65 graden).

BIOS settings:
  • EIST: Disabled
  • C1E: Disabled
  • CPU base freq: 200 MHz
  • CPU ratio: 20
  • QPI ratio: 16 (6400 MHz)
  • Spread spectrum: Disabled
  • CPU voltage: 1.30
  • CPU VTT: 1.32
  • DRAM: 1.68
  • PCH 1.08: auto
  • PCH 1.05: auto
  • DDR_VREF_CA_A: auto
  • DDR_VREF_CA_B: auto
  • DDR_VREF_DA_A: auto
  • DDR_VREF_DA_B: auto
Cpu-z

Specs | Audioscrobbler

Volgens mij loopt ie nu eindelijk stabiel op 3600Mhz. :D Nu op naar de 4Ghz. :+ In ieder geval bedankt voor de tips iedereen!

Sappie schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 19:57:
Zoals beloofd, de settings. Ik heb ondertussen nog wat meer met de voltages lopen spelen en zodoende lijken de temps nog wat beter (nu stressed max 65 graden).

BIOS settings:
  • EIST: Disabled
  • C1E: Disabled
  • CPU base freq: 200 MHz
  • CPU ratio: 20
  • QPI ratio: 16 (6400 MHz)
  • Spread spectrum: Disabled
  • CPU voltage: 1.30
  • CPU VTT: 1.32
  • DRAM: 1.68
  • PCH 1.08: auto
  • PCH 1.05: auto
  • DDR_VREF_CA_A: auto
  • DDR_VREF_CA_B: auto
  • DDR_VREF_DA_A: auto
  • DDR_VREF_DA_B: auto
Cpu-z
Zelf ook eens ingesteld met zelfs HT disabled. Temperaturen gingen direct naar de 80 graden.
Oftewel ligt het aan de cooler (ninja 2) of anders aan verschil I7 en I5

Spijtig op die temps had ik hem ook wel graag laten draaien.

• NoepZor
Ik heb mijn voltage op auto gezet, echter wordt er dan 1.44vcore door de CPU gepompt op 3750+ Mhz. Daarnaast wordt de CPU 90 graden bij primestress.

Wat me opvalt:

Als ik op 4Ghz Prime95 op blend zet: Binnen paar sec errors
Als ik op 4Ghz Prime95 op SmallFFT's zet: Geen errors.

Kan het zijn dat mijn ram te hoog geclockt is icm, de timings en het voltage wat daarvoor ingesteld is? Bij de blend test hij het RAM ook mee en dan gaat ie snel op z'n bek.

• NoepZor
Het is waarschijnlijk niet mijn CPU :)

Als ik op 4009Mhz draai op 1.37 en Prime95 instel dat hij small FFT moet draaien zodat het RAM niet meegetest wordt, dan draait het probleemloos 1,5 uur stabiel (verder niet getest).

Echter als ik de multiplier naar beneden schroef en de bclock op 200 zet (CPU op 2400Mhz), dan knallen de workers er na een paar seconden uit. Nu is het alleen nog de vraag of het het mem is, de QPI of de memcontroller. De QPI draait op 1.35v wat genoeg zou moeten zijn.

Ik kreeg een BSOD met daarin een melding over memory_management. Ik heb daardoor een vermoeden dat het RAM dwarsligt. Het draait echter op 1.65v en de laagste multiplier, wat resulteert in 1200Mhz DDR effectief. Dit terwijl het mem volgens zijn JEDEC specs 1333Mhz @ 8-8-8 moet kunnen draaien.

Iemand tips over hoe ik kan achterhalen wat er mis gaat? Kan het mobo de bclock niet aan, loopt mijn mem tegen een maximum aan of is er wat anders aan de hand.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:28
Verhoog je QPI voltage eens naar 1.375 .. of
Verlaag je geheugen snelheid of
Versoepel je geheugen timings

PVoutput

• NoepZor
timings zijn al 9-9-9-24 @ 1200Mhz 1.65v, terwijl het mem volgens JEDEC specs 8-8-8-21 @ 1333Mhz 1.5v aankan. Ik heb het geheugen al met de hoogste multiplier getest zodat de bclock laag is. Dan kreeg ik niet binnen een paar sec errors. Het lijkt er dus op dat de bclock te hoog is of dat wat anders (memcontroller?) niet zo hard wil. QPI interface draait ook op de laagste multi (6x).

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:28
je uncore snelheid, probeer deze eens 2x je geheugen snelheid + 1x bclk.. mocht je geheugen op 1400 draaien moet je uncore op 2800 + 1x bclk

heb je je imc voltage ook omhoog gedaan?

PVoutput

• NoepZor
Hoe kan ik die uncore snelheid instellen?

Ik had trouwens wel iets gelezen dat op een oneven multiplier de bclock veel hoger kan. Daarnaast toch wat meer voltage erdoor rammen dan 1.4v.

• Pirate-Bozz
Voor de mensen met een MSI of Gigabyte board, zie de TS voor overclocking tutorials in de vorm van een filmpje. :)

• NoepZor
Ik heb nu EIST op auto gezet zodat ik met multiplier 21 kan werken. CPU loopt nu te primen op 3900Mhz @ 1.34v~1.36v

• Pharlap
En wat zijn je temps ?

Ik draai nu @3800 (181x21) op 1,30625 (bios) volt max temp is tot nu toe 61 graden ;-)

• NoepZor
Temps zijn verschillend per core en grofweg tussen de 68 en 72 graden. Er staat 1.36v op. Misschien dat dit nog lager kan.

• BoRRel82

BoRRel82

VCS schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:07:
En wat zijn je temps ?

Ik draai nu @3800 (181x21) op 1,30625 (bios) volt max temp is tot nu toe 61 graden ;-)
Heb bijna hetzelfde, 1,350V en 3,85 Ghz max 65 gr air. Mem op 1556 (2x778)

• Pharlap
1,30625 is helaas niet genoeg ;(

Vanavond misschien een nieuwe poging @1,3125

[Voor 8% gewijzigd door Pharlap op 21-10-2009 13:30]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

Audione0

Strijdt der titanen

Heren,

Ik ga vandaag mn oudere E8500 systeem tekoop zetten, en voor een i7 860 gaan.

Ik weet alleen niet welk board ik moet kopen?
Wil rond de €150 voor een board uitgeven, meer niet.
Ik zat zelf te denken aan een GigaByte P55-UD4 of de MSI P55-GD65. Wil nl wel een beetje leuk gaan clocken.

De features die de MSI heeft spreken mij wel erg aan btw..

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-03 18:47
als je wilt gaan overstappen zou ik de P55A-UD4 kopen van Gigabyte dan heb je meteen usb 3.0 en Sata 3

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• NoepZor
Wat ik me ineens bedenk: OC genie knalt volgens mij de Bclock naar 206Mhz zonder problemen. Ik ga dus volgende week eens kijken wat er dan anders is en waarom ie dan wel over de 190 wil. Van het weekend heb ik een Lan party dus dan is het vooral de bedoeling dattie blijft draaien, dus 3900 is het maximaal haalbare voorlopig.

• Pharlap
@BoRRel82 - op wat voor voltage staat jouw IMC ?

@Vcore 1.318 en IMC @1.15 ging 1 core na 37min de fout in !

Ik heb Vcore terug gezet @1.312 en IMC @1.20 ivm 1.15

Nu weer Prime95 draaien O-)

Edit : na 34min weer een fout.....

[Voor 28% gewijzigd door Pharlap op 22-10-2009 19:03]

• Pharlap
Even een poll/stelling :

Op welke multie kan je het best een i5 OCen ? 20 of 21 ??

Graag ook de uitleg waarom... ;)

• NoepZor
Als je bclock hoger dan 200Mhz wil dan op een 20x multi, je mobo en geheugen draaien dan sneller. Als dit niet het geval is pak dan de 21x multi voor de extra Mhz'en. Ik kom met 20x multi tot 3750 en met 21x tot 3900Mhz. Het ligt dus totaal aan de situatie en het een is niet per definitie beter dan het ander.

• Pharlap
Gisteren avond toch weer 1 core na 85min de fout in.

Draai nu met :

AI overclock tuner - Manual
Cpu ratio - 21x
Speedstep - Disabled
Xtreme Phase - Enabled
BCLK - 181mhz
PCIE - 100mhz
DRAM – 1445mhz
QPI - Auto
DRAM timing - Auto
Cpu Differential - Auto
Cpu clock skew - Auto
Cpu voltage mode - Manual
Cpu fixed voltage - 1.325
IMC voltage - 1.20
DRAM voltage - 1.6
PLL voltage - Auto
PCH voltage - Auto
DRAM Data CHa, and b - Auto
Cpu spread spectrum - Disabled
PCIE spread spectrum - Auto

Misschien kunnen de P7P55D gebruikers er wat mee ;)

Ik ben nu Prime aan het draaien met de i5 op 4Ghz, met het CPU voltage op 1,46875 (ik weet het, het is vrij hoog), DRAM voltage op 1,550 en IMC op 1,258. Ik heb dat even automatisch door het mobo laten doen. Tot nu toe loopt ie nog stabiel. Alleen wel een temperatuur van +/- 75°C. Is dat een beetje oké?

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 22:19
heb nu mijn i860 geclocked

met de standaard voltage naar 3485mhz , en de turbo uitgezet.

overigens met multiplier op 21 en de baseclock op 166.

Het is me ook gelukt om mijn processor te clocken naar 3700mhz, multiplier 20 en 185 baseclock

Maar hij wordt mij dan ietsjes te heet , prime95 op zon 82 Celcius.

Mijn vraag is , heeft het zin om hem matig over te clocken tot 3485mhz?
Of kan ik hem dan beter zijn werk in Turbo modus laten doen? zodat hij terugkan schakelen in idle modus.
Nu blijft hij altijd hard lopen en verbruikt meer energie 130 watt

heeft het dus zin om een i860 matig over te clocken? Want nu doet de turbo modus het dus niet...

[Voor 8% gewijzigd door xdc op 23-10-2009 22:54]

slimmehotspot.nl

• BoRRel82

BoRRel82

xdc schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:53:

Het is me ook gelukt om mijn processor te clocken naar 3700mhz, multiplier 20 en 185 baseclock

Of kan ik hem dan beter zijn werk in Turbo modus laten doen? zodat hij terugkan schakelen in idle modus.

heeft het dus zin om een i860 matig over te clocken? Want nu doet de turbo modus het dus niet...
Tsja... ikzelf zou al niet vrolijk worden als de CPU boven de 70 graden uit komt.

Ik weet dat vanaf 90 graden het echt oppassen word, maar 82 dan kun je alleen maar een betere koeler aanschaffen om nog wat verder over te klokken. alles beter dan standaard cooling!

;)

• BoRRel82

BoRRel82

VCS schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 18:20:
@BoRRel82 - op wat voor voltage staat jouw IMC ?
Uuhhh wat is IMC >:) :P heb alleen mijn CPU voltage aangepast, de rest standaard gelaten. :+

• Pirate-Bozz
xdc schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 22:53:

Zie deze: link

Deze bespreekt voor en nadelen van het aanlaten van de turbo bij overclocken.

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-03 22:19
Pirate-Bozz schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:22:
[...]

Zie deze: link

Deze bespreekt voor en nadelen van het aanlaten van de turbo bij overclocken.
thx, zo dat was even wat leeswerk

komt er dus op neer dat ik een static overclock heb gedaan naar 3,5Ghz. En bij niet multicore-applicaties ik net zoveel Ghz tot mijn beschikking heb als in de normale turbomodus , namelijk 3,45ghz.

Heb dus alleen voordeel bij multi-core-applicaties.

zij hebben naast een static overclock , een dynamische overclock hebben gedaan met turboboost aan , zodat een singlethread programma op 4,2Ghz kan werken. En multicore zo rond de 3,6- 3,7Ghz Inclusief lager verbruik in de idle modus.

Kortom ik heb dus nog wat te doen, want dat wil ik ook. (dynamische overclock)

slimmehotspot.nl

• Pirate-Bozz
Jep, als ik woensdag mijn graka binnen heb, dan zet ik alles in elkaar en begin ik ook met het werk.

Dynamische overclock heeft sowieso mijn voorkeur vanwege het lagere energieverbruik.
Pagina: 1 2 3 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee