• highmastdon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-03 12:32
Moi_in_actie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:28:
[...]

Naja, het verschilt echt van pc tot pc. Zelfs 2 pc's met 100% identieke hardware (mobo/cpu/ram/voeding/koeling) kan er nog verschil zijn in wat je kunt halen. Heb zelf ook een i5 750 alleen op een ander moederbord en ik denk iets beter geheugen. Zo te zien heb jij Kingston ValueRam (gezien het op 9-9-9-24 draait bij 1333Mhz), of is het toch HyperX? Je zult met overclocken (als je gaat klooien met de baseclock) op moeten letten dat je geheugen niet tegen gaat werken. Misschien dat een baseclock van 180 je geheugen zo omhoog schroeft dat deze het niet aan kan, terwijl je CPU tegelijk met de bijbehorende frequentie nog totaal geen problemen heeft.

Je zult voornamelijk moeten letten op de temperatuur. Afhankelijk van hoe de airflow in je pc is + je CPU koeler kunnen hier nogal wat verschillen ontstaan. Naar mijn ervaring wil een i5 750 best wel flink overclocken, de mijne draait nu 24/7 op 4.0Ghz (222 bclk x 18), met het geheugen op 2220Mhz (9-11-10-28). Tijdens Prime95 wordt hij (naar mijn inziens) best warm, met temperaturen van 75+. Tijdens normaal intensief gebruik onder gaming etc. komt hij echter niet boven de 65 graden uit, wat prima is. Volgende week vervang ik mijn Scythe Mugen 2 rev. B door een Corsair H100 setje, dan zal de temperatuur waarschijnlijk wel ietsjes lager zijn.

Ik zou zeggen probeer gewoon eens wat uit, 3.2-3.5Ghz moet in principe makkelijk haalbaar zijn, zelfs zonder al teveel voltage verhoging. Verder is het gewoon veel proberen, hier en daar een tweakje maken, paar Mhz erbij of eraf, een setting aan-/uitzetten en veel rebooten.
Oke mooi :) nou weetje wat het eigenlijk is. Ik heb 'm ooit al op 4 GHz overgenomen van iemand anders, maar iets heeft ervoor gezorgd dat mn bios gereset is... (misschien ik zelf wel). Verder heb ik een custom waterkoeling circuit, waarin mijn cpu en gpu staan.

Ik ga even proberen wat jij zegt, dan kom ik later deze avond (of morgen) wel terug met de resultaten.

Edit:
Ik weet niet welk geheugen ik heb. Is er een tooltje waarmee ik dat zo kan uitlezen? SIW (System Information for Windows) mischien?

[Voor 3% gewijzigd door highmastdon op 03-05-2012 19:39]

Dio disse: "Sia la luce!" E la luce fu.

• highmastdon
faust2016 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:18:
[...]

Of je neemt de moeite om de drie posts boven je even door te nemen...

faust2016 in "LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic - deel 1"
Bedankt ;) punt is alleen dat daar geen beginnetje bij staat. Eigenlijk zoek ik een 'start' voor waterkoeling. Dat is wat makkelijker. En daarna finetunen. "zo moeilijk is dat niet"

ongeacht je koeling doe je het zo, leer door de stappen te nemen hoe je cpu schaalt met zijn overklok, op die manier waordt het nemen van de stappen eenvoudiger omdat je bij benadering kunt inschatten welke voltages je nodig hebt..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• highmastdon
nedernakker schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:08:
ongeacht je koeling doe je het zo, leer door de stappen te nemen hoe je cpu schaalt met zijn overklok, op die manier waordt het nemen van de stappen eenvoudiger omdat je bij benadering kunt inschatten welke voltages je nodig hebt..
Oke, maar er moet toch iets zijn om mee te beginnen?

Heb alles op standaard waarden gezet en nu mn multiplier BCLK verhoogd naar 200, maar dan boot ie niet eens :(

Edit: zelfs met BCLK op 131 doet ie 't niet...

Edit2: Oke werkt nu en boot op instellingen van deze OC: http://www.bit-tech.net/h...ing-intel-s-core-i5-750/5

Dit neem ik maar ff als basis. Nu stabletesting.

Oke heb dit gebruikt:

BCLK: 202
System Memory Multiplier: 8.0
CPU Clock Drive: 900mV

Vcore: 1.4 V
QPI/Vtt Voltage: 1.4 V
PCH Core: 1.120
CPU PLL: 1.9 V
DRAM Voltage: 1.66 V

Na een testje met IntelBurnTest v2.50 worden de cores wel een beetje heet: 95*C. Nu de vCore naar beneden zetten:
beetje natte vinger werk...

Vcore: 1.3 V
QPI/Vtt Voltage: 1.2 V
PCH Core: 1.1 V
DRAM Voltage: 1.58 V (voor de zekerheid. Hier kijk ik later wel weer naar)

Pc valt uit tijdens test. Wordt rond de 75*C. (Heb t idee dat mn koeling niet helemaal optimaal werkt.)
75*C full load lijkt me wat hoog voor 4GHz met waterkoeling, maarja. Ik ga maar op deze temperatuur werken. Dus de BCLK naar beneden.

BCLK: 190

[Voor 53% gewijzigd door highmastdon op 03-05-2012 21:12. Reden: Voortgang]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 05:42

faust2016

You yes have my shirt

Ik weet niet hoe goed jou "custom waterkoeling" is, maar 75c is best een normale temp voor 4GHz.. Zie faust2016 in "LinX Stable Club"

En ja.. Als je zomaar wat settings van internet in rammelt vind ik het niet gek dat je zo snel al tegen problemen aanloopt. Je beginpunt is gewoon alles op stock.. Omdat je toevallig WC hebt, kun je nog niet verwachten dat je allemaal stappen over kan slaan.

Edit: Dacht even dat we het over een i7 860 hadden, maar jij hebt een i5.. in dat geval zijn je temps wel redelijk hoog. Met of zonder HT scheelt nogal wat qua vcore/temps.

[Voor 17% gewijzigd door faust2016 op 04-05-2012 01:36]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
@highmastdon
Vind een aantal zaken wel wat opvallend. Ten eerste dat je 1.4V nodig hebt om hem op 4Ghz te houden is wat veel. Op dit moment heb ik iets van 1.296V ingesteld op mn Vcore in het bios (CPU-Z geeft altijd iets meer aan). Daarbij denk ik inderdaad dat wanneer je met een custom watercooling setup werkt, je temperaturen hoog zijn.

Wat betreft je RAM, als je niet direct weet wat voor type het is, dan ga ik er van uit dat het geen high-end overclocking ramgeheugen is. Niet dat daar iets mis mee is, ging me meer om het feit dat je bij geheugen dat hoge Mhz aan kan, je meer speelruimte hebt en uiteindelijk (als je CPU op een mooie waarde staat) je het ram ook wat omhoog kunt clocken.

Ik zou je aanraden eens te kijken naar je koeling, misschien dat het blok niet goed op de CPU zit. Daarna zou ik de CPU eerst eens wat lager clocken (3.6-3.8Ghz of zo) en dan kijken hoe laag je de Vcore kunt krijgen, zonder dat hij onstabiel wordt. Vanaf dat punt kun je de CPU weer wat hoger zetten en de Vcore iets verhogen, totdat hij weer stabiel is. Zo voorkom je extreem hoge temperaturen (95 graden is niet aan te raden :) )

Dit is trouwens mijn huidige overclock: CPU-Z. Heb een tijdje terug wat ermee zitten spelen en ben er nu wel tevreden mee, als komende week mn waterkoeling binnen is ga ik wel eens kijken of hij nog wat verder wil :D

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:22
1.4 volt is idd vrij hoog, mijn 750 doet 4 ghz op 1.26V

Ik zou gewoon kijken hoe ver je op 1.25V komt en dan pas gaan verhogen.

[Voor 40% gewijzigd door haarbal op 03-05-2012 23:09]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Anoniem: 263922

Heb ook eens wat gespeeld met mijn pc, i7 860 HT aan loopt nu op 1.392V onder 100% load (prime blend).
Alleen lopen de tests na een dik half uur niet meer gelijk, is dat slecht? ze liepen wel nog allemaal toen ik onder de douche uit kwam. Temps hangen zo rond de 70 graden dus daar is nog wel wat ruimte.

Heb wel het gevoel dat de Vcore een stukje lager moet kunnen, maar ik blijf liever uit de paarse voltage-zone (van de andere voltages) :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat de tests niet meer gelijk lopen kan komen door achtergrondprocessen e.d. die door Windows/virusscanners/enz worden uitgevoerd. Heeft echter niets met het wel/niet stabiel zijn van je overklok te maken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 263922

Aha oke, dat voltage moet makkelijk wat lager kunnen, eens kijken hoe lang het zaakje stabiel blijft, een half uur is natuurlijk bar weinig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highmastdon
Edit: Dacht even dat we het over een i7 860 hadden, maar jij hebt een i5.. in dat geval zijn je temps wel redelijk hoog. Met of zonder HT scheelt nogal wat qua vcore/temps.
Met HT.
Moi_in_actie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:27:
@highmastdon
Vind een aantal zaken wel wat opvallend. Ten eerste dat je 1.4V nodig hebt om hem op 4Ghz te houden is wat veel. Op dit moment heb ik iets van 1.296V ingesteld op mn Vcore in het bios (CPU-Z geeft altijd iets meer aan). Daarbij denk ik inderdaad dat wanneer je met een custom watercooling setup werkt, je temperaturen hoog zijn.
Ik heb niet 1.4V nodig om hem op 4Ghz te houden. Dat had ik gewoon overgenomen van die site http://www.bit-tech.net

Heb nu dus 3.8 GHz met een Vcore van 1.3V. Stabiel voor 40 runs IntelBurnTest. Ga nu dus kijken of dat nog iets lager kan (Vcore).
Wat betreft je RAM, als je niet direct weet wat voor type het is, dan ga ik er van uit dat het geen high-end overclocking ramgeheugen is. Niet dat daar iets mis mee is, ging me meer om het feit dat je bij geheugen dat hoge Mhz aan kan, je meer speelruimte hebt en uiteindelijk (als je CPU op een mooie waarde staat) je het ram ook wat omhoog kunt clocken.
Oke... toch maar even mn geheugen eruit gehaald. Was echt te lang geleden dat ik de binnenkant van m'n pc heb gezien :S. Heb dus 'gewoon' DDR3 Kingston HyperX geheugen. *schaamschaam*...

Dus DRAM Voltage op 1.66 V
Ik zou je aanraden eens te kijken naar je koeling, misschien dat het blok niet goed op de CPU zit. Daarna zou ik de CPU eerst eens wat lager clocken (3.6-3.8Ghz of zo) en dan kijken hoe laag je de Vcore kunt krijgen, zonder dat hij onstabiel wordt. Vanaf dat punt kun je de CPU weer wat hoger zetten en de Vcore iets verhogen, totdat hij weer stabiel is. Zo voorkom je extreem hoge temperaturen (95 graden is niet aan te raden :) )
Zie hieronder wat ik nu heb gedraaid.
Dit is trouwens mijn huidige overclock: CPU-Z.
Oke, op air dus. Ik zit nu met de test Vcore op 1.25V rond de 68*C. Dus dat lijkt me wel oke op 3.8GHz
Van mezelf:
BCLK: 190
Vcore: 1.3 V
QPI/Vtt Voltage: 1.2 V
PCH Core: 1.1 V
DRAM Voltage: 1.58 V

Oke nu deze settings gebruikt en ga nu verder met onderstaande settings. Had een IntelBurnTest draaien voor 40 keer en daar komt ie gewoon door. Zometeen nog ff de BCLK iets hoger en dan kijken hoe hij loopt.

Vcore: 1.25 V
DRAM: 1.66 V

Verder geen dingen veranderd. Ik kom zo met resultaten van 60 runs van IntelBurnTest

Iemand nog een beter idee dan IntelBurnTest?

Hij komt netjes door de 60 runs heen.
M'n cores worden rond 20 runs 69*C.
Bij 35 runs 70*C.
Maxtemp na 60 runs 72*C

Een vreemd dingetje: core 0,1,3 worden dus 68,69,70,71*C, maar core 2 blijft 5*C daaronder 'hangen'. Doet ie minder mee ofzo, of maakt dat niet uit?

Ga zo even OCCT proberen om t wat completer te testen. Vooral omdat mijn GPU ook in het watercircuit zit. Daarna ga ik m'n BCLK maar iets ophogen.

[Voor 13% gewijzigd door highmastdon op 04-05-2012 08:15. Reden: Voortgang, kromme zin]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Nu online
highmastdon schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 07:07:
Oke... toch maar even mn geheugen eruit gehaald. Was echt te lang geleden dat ik de binnenkant van m'n pc heb gezien :S. Heb dus 'gewoon' DDR3 Kingston HyperX geheugen. *schaamschaam*...
Ah, zo te zien is het toch best leuk geheugen. Even uit mn hoofd moet dat op 2000Mhz kunnen lopen met CL8 op 1.65V en 1T commandrate. Mijn vorige geheugen wat ik thuis nog heb liggen was soortgelijk, maar dan rated op 2133Mhz/CL9/1.65V/1T. Maar dat is allemaal prima, je geheugen zit goed en zal dus geen belemmering vormen. Je kunt waarschijnlijk de memory multiplier gewoon op 10 zetten, met 190 bclk kom je dan op 1900Mhz op je geheugen. 2000Mhz halen ze sowieso, waarschijnlijk ook makkelijk wel 2100 of meer, met eventueel de timings wat losser zetten.
Hij komt netjes door de 60 runs heen.
M'n cores worden rond 20 runs 69*C.
Bij 35 runs 70*C.
Maxtemp na 60 runs 72*C

Een vreemd dingetje: core 0,1,3 worden dus 68,69,70,71*C, maar core 2 blijft 5*C daaronder 'hangen'. Doet ie minder mee ofzo, of maakt dat niet uit?
Die temperaturen zien er een stuk beter uit ja. Dat één van de cores wat achterblijft qua temperatuur is normaal, heeft de mijne ook.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat is knap met een i5..

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dat geheugen is ubergeil, als het goed is elpida hyper.. retesnelle chips.

Verder moet je je maar eens goed verdiepen in wat alle opties in je bios betekenen.

Je zit nu nutteloos te stoeien en het levert je niets op en kost verschrikkelijk veel tijd.

Je kunt niet zomaar naar 200 baseclock, hell, zelfs ik met mijn ervaring heb dan moeite om stabiliteit te vinden, nogmaals kleine stappen nemen, vooral je vtt voltage voor de baseclock en memclock luistert nauw, te veel werkt namelijk averechts en produceert onnodig veel warmte in de cpu

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highmastdon
nedernakker schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:08:
Verder moet je je maar eens goed verdiepen in wat alle opties in je bios betekenen.

Je zit nu nutteloos te stoeien en het levert je niets op en kost verschrikkelijk veel tijd.
Nutteloos stoeien levert wel 42% OC op dan ;)
faust2016 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:46:
[...]

Dat is knap met een i5..
Oh sorry, ik dacht dat ik HT aan had gezet, maar bij mij staat die optie helemaal niet zoals hij hier staat. Dus misschien wel HT, maar ik denk 't dan niet.

[Voor 37% gewijzigd door highmastdon op 04-05-2012 11:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highmastdon
Excuse me voor de dubbelpost. Zie hierboven wat t zou moeten zijn

[Voor 84% gewijzigd door highmastdon op 04-05-2012 11:54. Reden: Commentaar van een sjacho nedernakker]

Acties:
  • 0Henk 'm!
highmastdon schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:13:
[...]

Nutteloos stoeien levert wel 42% OC op dan ;)
Met meer vtt voltage dan intel veilig acht in hun whitepapers, te hoge temperaturen en geheugen wat niet eens op specs loopt..

Ben je trots?

Als je er nu eens gestructureerd mee aan de gang gaat loop je snel op 21 x 200 met goede temps en vind je de sweetspot voor je geheugen om het 2000 MHz 7-7-7-20-1t te laten lopen (als er echt hypers op zitten)

Dan moet je trots zijn en heb je een deftige overklok.

offtopic: gebruik de edit knop als je meer wilt toevoegen, quotes van anderen kun je splitsen en je kunt ook meerdere berichten van anderen in 1 bericht quoten. Dubbelposten wordt hier niet gewaardeerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• highmastdon
highmastdon schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 07:07:
Ga zo even OCCT proberen om t wat completer te testen. Vooral omdat mijn GPU ook in het watercircuit zit. Daarna ga ik m'n BCLK maar iets ophogen.
Oke OCCT gedraaid voor een half uurtje en mn cores worden 1*C warmer naar 72*C.

Vannacht maar ff een 8 uur stress test doen met OCCT, als die stabiel is ga ik m'n Vcore nog wat verlagen tot ie instabiel is. Ik vind 3.8GHz wel mooi.

Daarna ga ik verder kijken om m'n GPU wat te OC'en.
nedernakker schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:50:
[...]

Met meer vtt voltage dan intel veilig acht in hun whitepapers, te hoge temperaturen en geheugen wat niet eens op specs loopt..

Ben je trots?

Als je er nu eens gestructureerd mee aan de gang gaat loop je snel op 21 x 200 met goede temps en vind je de sweetspot voor je geheugen om het 2000 MHz 7-7-7-20-1t te laten lopen (als er echt hypers op zitten)

Dan moet je trots zijn en heb je een deftige overklok.
Als je dan een beetje helpt dan zou dat fijn zijn ipv spammen wat allemaal niet goed is ;)

Edit: kijk, voor jou is t misschien een uitdaging om de hoogst mogelijke clock te krijgen, met de meest gebalanceerde settings, maar ik ben gewoon bezig met een beetje meer performance uit mn pc te halen. Niet om expert te worden op gebied van OC'en.
offtopic: gebruik de edit knop als je meer wilt toevoegen, quotes van anderen kun je splitsen en je kunt ook meerdere berichten van anderen in 1 bericht quoten. Dubbelposten wordt hier niet gewaardeerd
Sorry hoor... heb de edit knop nog maar 10 keer gebruikt in mn vorige post... Ik weet heus wel waar ie zit... hoeft niet zo te gaan reageren als dat een keer niet gebeurt... Srsly...

[Voor 7% gewijzigd door highmastdon op 04-05-2012 12:00. Reden: Genuanceerdere reactie]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Eigen inzet is de key hier op GoT, wat heb je er aan als ik je alles voorkauw? (wat overigens ook niet kan omdat geen systeem en oc gelijk is)

De meeste vragen zijn zo makkelijk te beantwoorden door google te gebruiken, net als tutorials die perfecte uitleg geven over hoe je het beste overklokt met je systeem.

Je verwacht iets van ons wat we je niet kunnen geven. Een goede oc heb je niet in 1 uur, dit kost gewoon veel tijd. En op afstand is voor ons al helemaal niet te beoordelen wat nodig is.

Niet vervelend bedoeld, maar als prikkel om je te stimuleren meer te lezen en leren van wat je systeem doet, dan valt alles vanzelf op zijn plek straks...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:46
Beide personen boven mij kunnen wel wat genuanceerder reageren. :P

highmastdon moet voor zichzelf bepalen wat hij een goede overklok vindt. Als hij 3.8Ghz prima vindt hoeft nedernakker hem geen 4.2GHz overklok '' aan te praten'' ;)

highmastdon, doe wat je zelf het beste vindt en bij vragen kun je altijd google gebruiken en anders het forum.

• Moi_in_actie
  • Nu online
Gisteren nog eens wat gespeeld mn overclock. Kwam richting de 4.1Ghz op mn i5 750, maar toen begon die wat problemen te krijgen bij Prime95. Moest dus even wat meer voltage erdoor gaan jagen (stond nog op 1.29V) maar ik wilde tegelijk eens kijken of ik mn RAM timings wat omlaag kon krijgen. Helaas werkte dat (nog) niet, 9-9-9-28-1T is misschien toch iets teveel gevraagd op 2280Mhz :9 Daarna wilde hij dus niet booten en was ik te lui om dingen aan te passen, het was ook alweer ruim voorbij middernacht.

Vanavond dus nog maar eens kijken. Heb even wat zitten Googlen naar mijn RAM geheugen en dat schijnt "makkelijk" 2400-2500Mhz aan te kunnen, maar dan wel op 10-12-11-32 timings. Is goed om te weten, dan weet ik in ieder geval dat ik daar nog wat speelruimte heb.
Wat ik wel "vreemd" vond was, waren de temperaturen van mn CPU. Rond de 4Ghz (3980Mhz) werd ie bij Prime95 nog zo'n 72 graden (af en toe een core die kort spiked naar 73/74, maar stabiliseerde rond de 71-72). Daarna heb ik het geheel even een paar minuten zonder load laten draaien, CPU wat hoger geclocked naar ongeveer 4060Mhz en ineens bleef de CPU tegen de 68 graden hangen onder Prime95 :o

Temperaturen kunnen vast nog iets beter, op mijn H100 heb ik alleen 2 push fans (geen push-pull) en die blazen aan de bovenkant van mn pc de lucht eruit. Echter zit hier nog een soort afdekplaat overheen, waardoor de airflow niet optimaal is. Verder staat de achterkant van mn pc redelijk dicht tegen een muur en is het op mijn kamer over het algemeen redelijk warm. Maar ach, ik ben niet ontevreden, vanavond het geheel eens stabiel zien te krijgen rond de 4.1Ghz en dan zien we wel weer verder :)

• Moi_in_actie
  • Nu online
Weer even zitten stoeien met mn i5 en het zag er redelijk goed uit, kwam met lichte verhoging van de vCore tot op 4086Mhz met het geheugen op ongeveer 2280Mhz. Alleen met 4.1Ghz wilde hij toch niet goed draaien. Booten ging nog prima, maar bij Prime95 hing hij weer direct, zelfs bij een vCore in het bios van 1.357V.
Ik had inmiddels de RAM timing maar op 10-12-11-31 gezet om uit te sluiten dat die het probleem waren, maar helaas.

Toen dacht ik nog aan een feit/mythe dat de i5 750 "het beter doet" op oneven multipliers. Tot dan toe had ik geprobeerd te draaien op 227x18, wat dus niet goed liep. Even de baseclock iets terug gezet naar 224 en de multiplier naar 19, rest alles hetzelfde... en warempel, het ding boot en hangt niet direct :o Nu heb ik Prime95 pas een kwartiertje laten lopen dus ik wil nog niet te vroeg juichen, maar toch :P Het resultaat op dit moment:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2371696

CPU
  • Frequency: 4265Mhz
  • Baseclock: 224
  • Multiplier: 19
  • vCore: 1.357
RAM
  • Frequency: 2245Mhz
  • Timing: 10-12-11-31
  • Commandrate: 1T
  • Voltage: 1.666V (it's evil moehahaha }) )
edit: owja, ook wel iets wat ik best nice vond: mijn eerste sub 10 seconden run bij SuperPI 1M, met 9.889s 8)

[Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-05-2012 18:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 16:19
Sinds een week draai ik mijn i7 870 lynnfield op 3.9GHz zeer stabiel :).
Echter maak ik mij zorgen om de temperatuur: Idle 46 graden, is dit normaal icm Corsair H50?
DRAM (OCZ3X1333LV2G) frequentie is: 778MHZ met 8-9-9-24

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 21:34

millman

6708Mhz @ -185c

Idle temps zijn niet zo belangrijk, echter, wat zijn je Linx/prime95 temps dan? "stabiel" is als je dat getest hebt, en ik vermoed dat je dat nog niet gedaan hebt?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anauv
millman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:41:
Idle temps zijn niet zo belangrijk, echter, wat zijn je Linx/prime95 temps dan? "stabiel" is als je dat getest hebt, en ik vermoed dat je dat nog niet gedaan hebt?
Heel toevallig net nog. met prime95 kwam een core tot de 97 graden :/

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ouch, das te heet. Op hoeveel Vcore draai je?

• Anauv
1,312V volgens CPU-Z.

• Moi_in_actie
  • Nu online
Dan is er denk ik iets mis met je koeling, als deze 97 graden wordt. Al eens gekeken of hij goed op de CPU zit en eventueel de koelpasta vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Nu online
Heb mijn settings inmiddels ietjes terug gedraaid om het geheel en a) stabiel en b) de temperaturen in het gareel te houden. Draai nu een 4.2Ghz overclock met 221x19 op 1.345V, met het geheugen op 2215Mhz met 9-11-10-28-1T @ 1.666V.
Heb net een paar uur OCCT laten draaien en zelfs met de redelijk hoge temperatuur al op mijn kamer (24 graden) bleven de cores gemiddeld tussen 68 en 71, sporadische pieken naar 73/74. Al met al ben ik prima tevreden met deze OC, 57.8% meer uit dit i5 CPUtje halen is niet slecht :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:46
Prima overclock :)

Mijne draait op 3.6GHZ 1.15v :)

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 12:18

Darkasantion

Just keep swimming!

Kan ik hier aankloppen voor tips met betrekking tot het overclocken van een i3 550 of moet ik dan een ander topic zoeken(welke ik nog niet gevonden heb)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Dit is de juiste plek..

• haarbal
Ik kon het toch niet laten om de 750 nog wat verder te pushen, nu 200x21, heb de power plan op high performance gezet, zo te zien draait ie altijd op 21, dus waarschijnlijk geen extra probleem voor stabiliteit.

hij wordt wel heet, 90 met LinX, na 20 runs geloof ik het wel :). morgen maar even een lange test met prime doen. daar wordt ie ook heet, 80 graden, maar de vcore is 1.33 dus zo enorm dodelijk zal het niet zijn.

edit: na de koeler wat strakker aan te draaien is het nu 70 prime, 80 linx, toch wat gezonder voor mr chip.

[Voor 11% gewijzigd door haarbal op 09-07-2012 21:46]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Een maatje van me is ook even aan het pushen met z'n i5 750 op mijn aanwijzingen. In LinX stable club bleek al dat het een ''golden'' chippie is welke elke stresstest die je kan bedenken haalt op 201x20 met maar 1.296v.

Nu er een H100 op zit zijn we even flink aan het doorrammer maar 4.2Ghz gaat niet zo makkelijk met 201x21 :( 1.3625v, is iets van 1.368v load, is stabiel maar erg warm voor een H100 :( Alles qua fans en pomp draait vol gas maar alsnog 83c in LinX :( Vind ik nogal veel voor maar 1.37v...

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

• Moi_in_actie
  • Nu online
83c is inderdaad wat veel, maar dat ligt natuurlijk ook aan de omgevingstemperatuur. Op dit moment ga ik ook echt niet proberen mijn i5 750 op 4.2Ghz+ te draaien, want dan moeten de fans op max wordt ie ook erg warm. Hij draait nu lekker rustig rondjes op 3.75Ghz met een H100 met de fans op low (heb er wel andere fans op zitten).

Raad je maat anders eens aan om het te proberen op een x19 multiplier, met een hoge busspeed. Om de een of andere reden liep mijn i5 750 stukken beter op een x19 ten opzichte van alle andere mulitpliers. Een even multiplier gaat over het algemeen een stuk minder, waarom geen idee.

• haarbal
4.2 op 1.37V is op zich al niet gek, 83 linx is eigenlijk prima hoor, prime zal dan maar to 70 ofzo komen.

Anoniem: 467733

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje is er iemand die ongeveer hetzelfde systeem als mij heeft en dan een leuke OC?

Mijn systeem:

I5 2500k (Corsair H100 waterkoeling)
asrock z68 extreme4 gen3
2x 4gig DDR3 Corsair Vengeance 1600Mhz
2x Asus Radeon 6950 unlocked naar 6970 crossfire
240GB SSD OCZ Vertex 3

Ik heb mijn cpu nu op 4.2GHz lopen zonder mijn voltages enzo aan te passen.
Heeft iemand enig idee wat ik met dit systeem mogelijk kan halen?

PS: ik heb gekeken voor OC guides met mijn mobo maar helaas vind ik er geen :(

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 467733 op 10-08-2012 23:27]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:52

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zou beginnen met zoeken op socket, dit is het lga1156 topic, jij hebt het lga1155 socket, het enige wat overeen komt zijn de mounting holes van de coolers ;)

[Voor 9% gewijzigd door SAiN ONeZ op 11-08-2012 18:31]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Anoniem: 467733

sain onez schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:31:
zou beginnen met zoeken op socket, dit is het lga1156 topic, jij hebt het lga1155 topic, het enige wat overeen komt zijn de mounting holes van de coolers ;)
Ok sorry :o

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik haal nu max 3.9Ghz op mijn i5 760 (aka the shit batch) op 1,45v....... :),,,,,,,,,, overclock the HELL out of it , ;). Ik draai toch op Mugen 2 en een Antec 1200 dus zit wel goed.

Op 1,42v crasht ie in prime met 30 min ofso.

VTT 1,4v.. 1,35 houd ik voor 3,8ghz

Draait zo al 2 jaar werkt prima >:).. en als het kapot gaat nou en? 8) gewoon nieuwe kopen en meteen nieuw mobo :+.
Maar ik zit al me hele leven met CPU's tot de nek vol te overclocken nog niets kapot gekregen.
Trapte een E6320 op 3,2 Ghz _/-\o_ .. standaard koelertje 1,4v ofso ging ook jaren goed.... alleen door stock cooler wat degradatie naar 2,7ghz in 3 jaar oid

Als het over overclocken gaat zijn mensen wel erg snel bang.. dan ben je geen echte overclocker imo.
Gewoon eruit stampen wat er in zit!

Als het kapot gaat ach? Hobby toch

[Voor 100% gewijzigd door A87 op 15-08-2012 22:44]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• haarbal
maar als je de multi 1 lager zet is ie wel 100% stabiel? anders moet je misschien eens iets anders proberen dan alleen maar vcore.

wat is je moederbord btw? en heb je low vdroop aanstaan?

• A87
  • Niet online
ik heb geen vdroop optie.. sowieso 100% stabiel 8 uur prime

[Voor 42% gewijzigd door A87 op 16-08-2012 14:39]

• haarbal
hoe heet het dan? loadline calibration?

• A87
  • Niet online
geen idee, kan ok geen audio uizetten is een oud en vrij simpel board.. maar eens overstappen naar 3930k over tijdje oid

[Voor 102% gewijzigd door A87 op 16-08-2012 14:48]

• haarbal
maakt niet uit, elk bord dat zo'n overclock overleeft zonder dat de vrm's doorbranden heeft die optie, je hebt hem gewoon nog niet gevonden.

• Seditiar
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hallo, ik heb al een poos niet meer overclocked, ik had het alleen nodig met EVE: Online/Battlefield 3 wat ik al een poos niet meer speel. Op een gegeven moment had ik wat problemen met de RAM, dus toen heb ik alles weer op default gegooid en had ik geen problemen meer.

Maar nu Guild Wars 2 weer aan komt, wil ik weer wat extra vermogen uit m'n CPU/RAM persen. In principe heb ik gewoon de guide in de TS gevolgd, i5 750 + MSI p55 GD65 moederbord + 2x pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

Ik heb op het moment alleen de CPU overclocked, omdat ik het niet aandurfde om m'n RAM weer te overclocken, waardoor de vorige keer m'n pc in de soep liep. Kan iemand mij wat meer informatie geven over hoe precies het overclocken werkt, en dan met name de veilige values (naast default uiteraard)? Of moet ik gewoon nieuw RAM kopen wat beter overclockbaar is.

Op dit moment draait m'n CPU op 3525 MHz (x19 op 185.5MHz) en 1.35 core Volt.

Alvast bedankt!

• Moi_in_actie
  • Nu online
Ik betwijfel of die RAM modules echt goed geschikt zijn voor overclocking. Daarbij moet gezegd worden dat het overclocken van je ram veel minder merkbare performance increase geeft dan je CPU of GPU. Als je echt wilt overclocken met je RAM zou ik ander geheugen halen.

Ook zou ik toch nog eens naar je overclock gaan kijken. 1.35 Volt voor een 3.5Ghz overclock is echt teveel, dat moet met veel minder kunnen. Mijn setup (zelfde CPU en Mobo) haalt met dat voltage in het bios bijna 4.3Ghz (zie een van mijn posts hierboven).

• Seditiar
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:17:
Ik betwijfel of die RAM modules echt goed geschikt zijn voor overclocking. Daarbij moet gezegd worden dat het overclocken van je ram veel minder merkbare performance increase geeft dan je CPU of GPU. Als je echt wilt overclocken met je RAM zou ik ander geheugen halen.

Ook zou ik toch nog eens naar je overclock gaan kijken. 1.35 Volt voor een 3.5Ghz overclock is echt teveel, dat moet met veel minder kunnen. Mijn setup (zelfde CPU en Mobo) haalt met dat voltage in het bios bijna 4.3Ghz (zie een van mijn posts hierboven).
Ah ok, dus in principe hoeft de RAM helemaal niet overclocked te worden? Het kan ook geen kwaad om dat niet te doen terwijl je je CPU wel flink overclocked?

1.35V is redelijk hoog ja, de vorige keer (toen ik m'n RAM ook overclockte) zat ik op 4.1GHz met 1.4V. Dit keer wilde hij gewoon echt niet opstarten op 1.4V//4GHz. Voor zover ik in deze thread gelezen heb, werd er voornamelijk gezegd dat de x19 multiplier beter was dan x20, is dit ook echt zo? Of moet ik dat persoonlijk even testen of dat beter gaat.

M'n PC kwam nog geeneens de BIOS in, pas nadat hij op default sprong na 2x te falen. Wordt hij dan te warm of heeft hij juist niet genoeg vermogen om op te starten?

Edit: Prime95 loopt nu een half uur, nog lang niet genoeg natuurlijk, maar m'n CPU wordt max. 81 graden, is dit te warm of kan dit nog een tikje hoger?

Edit2: Heb CPU nu op 3.5GHz draaien met 1.3V. Temperatuur is ook gelijk van max 81 naar max 71 gegaan.

[Voor 8% gewijzigd door Seditiar op 24-08-2012 14:09]

• Moi_in_actie
  • Nu online
Seditiar schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:21:
[...]
Voor zover ik in deze thread gelezen heb, werd er voornamelijk gezegd dat de x19 multiplier beter was dan x20, is dit ook echt zo? Of moet ik dat persoonlijk even testen of dat beter gaat.
Over het algemeen gaat het feit/gerucht rond dat deze CPU het beste werkt met een oneven multiplier. Dit kan ik alleen maar beamen; met een 18 multiplier kwam hij niet veel verder dan 4.0Ghz (tenzij ik er gestoorde voltages doorheen ging jagen), met een 19 multiplier ging ie no problemo richting de 4.3Ghz.

1.3V op 3.5Ghz klinkt al een stuk gezonder, kan misschien nog wat lager.. is trial en error. Daarbij is elke CPU anders, de mijne schijnt een behoorlijk goede te zijn gezien de clocksnelheden wat ik ermee kan halen op respectabele voltages.

En nee, je hoeft je geheugen niet perse over te clocken. Genoeg mensen die een fors overclocked systeem hebben met "standaard" 1600Mhz geheugen. Natuurlijk haal je er zeker wel wat performance winst uit, maar dat is vooral leuk voor benchmarks. Hoogste wat ik mijn geheugen gedraaid heb was iets van 2350Mhz, waar het standaard 2133Mhz is (Mushkin Redline Ridgeback). Ik moet binnenkort mijn nieuwe systeem toch maar eens afronden, Ivy Bridge CPU's willen het geheugen een stuk beter overclocken en in combinatie met het G.Skill Ares geheugen moet dat wel wat leuke scores opleveren (2.7-3Ghz moet wel lukken :*) ).

• Seditiar
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:35:
[...]

Over het algemeen gaat het feit/gerucht rond dat deze CPU het beste werkt met een oneven multiplier. Dit kan ik alleen maar beamen; met een 18 multiplier kwam hij niet veel verder dan 4.0Ghz (tenzij ik er gestoorde voltages doorheen ging jagen), met een 19 multiplier ging ie no problemo richting de 4.3Ghz.

1.3V op 3.5Ghz klinkt al een stuk gezonder, kan misschien nog wat lager.. is trial en error. Daarbij is elke CPU anders, de mijne schijnt een behoorlijk goede te zijn gezien de clocksnelheden wat ik ermee kan halen op respectabele voltages.

En nee, je hoeft je geheugen niet perse over te clocken. Genoeg mensen die een fors overclocked systeem hebben met "standaard" 1600Mhz geheugen. Natuurlijk haal je er zeker wel wat performance winst uit, maar dat is vooral leuk voor benchmarks. Hoogste wat ik mijn geheugen gedraaid heb was iets van 2350Mhz, waar het standaard 2133Mhz is (Mushkin Redline Ridgeback). Ik moet binnenkort mijn nieuwe systeem toch maar eens afronden, Ivy Bridge CPU's willen het geheugen een stuk beter overclocken en in combinatie met het G.Skill Ares geheugen moet dat wel wat leuke scores opleveren (2.7-3Ghz moet wel lukken :*) ).
Dat is mooi om te horen, hartelijk bedankt! Overigens, prime draait tot nu toe al 3 uur compleet stable met max 71 graden, en aangezien morgen de launch van Guild Wars 2 is, laat ik het hier voorlopig bij, anders kan ik niet meer zorgvuldig testen.

Anoniem: 470964

ik heb het overal gevraagd. het is geen moeilijke vraag maar wou het even weten. ik heb een 3770K die redelijk warm draait op stock. nu wou ik even weten wat de normale temps zijn van de 3770K met havik 140 en arctic silver 5

• haarbal
Anoniem: 470964 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:47:
ik heb het overal gevraagd. het is geen moeilijke vraag maar wou het even weten. ik heb een 3770K die redelijk warm draait op stock. nu wou ik even weten wat de normale temps zijn van de 3770K met havik 140 en arctic silver 5
dat is een socket 1155 ivy cpu, hier is het goeie topic.
Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2022
Toch wel grappig dat wanneer ik dit allemaal lees ik misschien wel heel blij moet zijn met mijn cpu of moederbord.
Mijn i5 760 draait al vanaf december 2010 op 4ghz (1.21V) op een asus p7p55d-e deluxe

• Moi_in_actie
  • Nu online
En draait het stabiel na een paar uurtjes OCCT Linpack of LinX? :P

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2022
Moi_in_actie schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:07:
En draait het stabiel na een paar uurtjes OCCT Linpack of LinX? :P
Ja zeker, zojuist het in het "linx stable club" draadje alle info in orde gemaakt. Zie http://gathering.tweakers...message/39299434#39299434

Deze setting draait al vanaf december 2010, heeft al meer dan 24 uur linx gedraait in totaal. En voor de extreme test zelfs een nachtje linx met furmark tegelijkertijd aan, gewoon om te kijken of mijn koeling in orde is wanneer de videokaart gek gaat doen :)

• haarbal
Zo, mijn i5-750 toch nog maar een stukje harder gezet, hij draait nu 200x21 op 1.320 - 1.336 V, volgens cpu-z. Helaas moet de C1 state uit om de 21 multi te gebruiken, maar het is een echte winter overclock :P

Ik vind het nog steeds raar dat ik nu een omgekeerde vdroop heb, dus hoger voltage onder load. Morgen maar eens een lange sessie prime doen.

Hij wordt wel gloeiend heet trouwens, met 10 minuten LinX gingen 2 cores net over de 90 graden heen, met prime wordt ie ongeveer 78 graden.

[Voor 4% gewijzigd door haarbal op 14-01-2013 15:20]

• Moi_in_actie
  • Nu online
Dat is een nette overclock, voltage is ongeveer gelijk aan wat mijn i5 750 destijds nodig had. Die draaide (in bios) op 224x19 (4265Mhz) op 1.357V. Wellicht, als je problemen krijgt met C-states, kun je de 19 multiplier eens proberen en de baseclock wat opvoeren. Niet iedere i5 750 vind zo'n hoge baseclock leuk, maar het is het proberen waard wellicht. En je moet opletten met je geheugen, dat je door de bclk daar niet teveel van eist. Ik weet helaas niet meer wat mijn temps van toen waren op die snelheid, ik gok onder LinX ook niet bepaald "koel" meer :P

• haarbal
Ik zou het kunnen proberen, maar ik heb al eens boven de 200 gezeten met de blck en dat gaf toch wat bsods. Eerst maar eens kijken of dit 100% stabiel is voor ik dat soort ongein ga uithalen, hoewel deze permanente 21 turbo ook een raar truukje is natuurlijk.

8 uur prime, rock solid, heb het raam maar opengezet en de fans lekker hard, bleef ie op ongeveer 75 graden :)

[Voor 18% gewijzigd door haarbal op 09-01-2013 01:57]

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 18:53
Hallo,

Ik heb een i7 860 op een P55-UD5 moederbord van 2.8Ghz nu op 3.5Ghz draaien, onder een dikke zalman koeler en 4GB 1333Mhz ram.

Als ik de multiplier(166x21) nog meer omhoog gooi start de pc niet door, maar blijft ie in een soort boot-loop.
Nu viel mij op dat als ik hem op 166x21 zet, de snelheid van mijn ram precies op 1333Mhz komt, hoe zorg ik er voor dat ik hoger dan 3.5Ghz kom, maar als nog mijn ram op 1333Mhz laat staan? er zijn zat mensen die 4Ghz draaien met dezelfde CPU en moederbord, maar er staat nergens iets over het ram :/

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Hier rond de 50 sec YouTube: Guru3D.com Gigabyte P55 UD5
Kan je precies zien waar je je mem multiplier kan vinden.
Zet deze op een zo laag mogelijk stand om zeker(der) te weten dat je niet door je RAM wordt tegengehouden.

• haarbal
Je ram kan volgens mij op multipliers 6, 8 en 10. daarmee heb je dus de mogelijkheid voor 166x6=996,166x8=1333 en 166x10=1660

de 21 is de cpu multiplier, de 166 is de blck. De cpu multiplier kan je ook omhoog en omlaag doen om je snelheid aan te passen, heb je turbo trouwens al uitgezet? dat is nodig om te zorgen dat ie niet te hard gaat draaien als er maar 1 core iets hoeft te doen.

als je wilt overclocken zou ik eerst proberen hoe ver je blck komt, zet je cpu en ram multi's dan lekker laag en dan de blck verhogen, misschien wat vtt volt erbij als ie vast loopt, enfin, er is genoeg info te vinden denk in de startpost en de rest van dit topic.

[Voor 25% gewijzigd door haarbal op 02-05-2013 20:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 13:31

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Gisteren vanwege spontane reboots elke keer (non overclock) de bios eens gereset en eens e.a. op gaan zoeken. Via het MSI forum kwam ik settings tegen voor mijn i7 860 en Msi p55-gd65.

Die heb ik er ook maar eens ingezet om te testen en het ding draait prima @ 4Ghz.
Via Speedfan Fan1 teruggeschroefd van vliegmachine naar normale RPM. Dacht dat die nu op 60 % stond (1400+) Fan2 draait op (1200+)

Even opsomming van mijn settings (schaamteloze copy paste)
Multiplier: 21x 191
Active procc ALL
EIST Disabled
C1E Disabled
OC STEP Disabled
OC GENEIE Disabled
BASE CLOCK Enabled
SPREAD SPECTRUM Disabled
QPI RATIO 18
CLOCK GEN CPU 900mv
MEM Ratio 4
PCIE 102
VDROP LOW
CPU V 1.35+
VTT 1.275
PLL 1.9
DRAM volts 1.65
PCH V auto
memory command rate: 2T

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
heb je verder nog stabiliteitstests gedaan? linX en prime?

ik heb op m'n GD65 ook speedfan draaien, maar ik heb hem zo ingesteld dat ie langzaam draait als alles koel is en harder als het wat warmer wordt, je kan tegenwoordig ook zo'n grafiekje tekenen a la msi afterburner maar het is nog wel even klooien om het goed in te stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 12:37
Maar wat bezig geweest met mijn oude i7 870.

op 182x22 met 1,3 volt en 1,25 qpi voltage + 1,640 dram krijg ik stabiel 4ghz draaiend met alles uit geen ht aan etc.

Met ht aan, crasht hij op 22x, verandere van 200x20 is echter wel een oplossing met ht aan. stress test ongeveer 70 graden max en 40 graden idle. Echter hoe heter de cpu wordt hoe meer de 4e cpu weg trekt kwa temps. 1-3 cores blijven 70 graden ongeveer terwijl de 4e core 80 aanraakt en soms erover heen springt.

Als ik ht uit zet zakt alles wel wat verder naar beneden. Spul wordt gekoelt door een noctua d14 + een legio aan 140+120mm fans in een full tower kast.

Wat is nu het beste om verder te gaan en wat voor temps zijn acceptabel om te halen. want de 72 graden die aangegeven staan op pagina 1 gaan nergens over. 72c is weinig, zeker aangezien mijn cpu hiervoor altijd rond de 85 zat zonder enkel probleem.

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 20:28
Ik plaatse dit op een ander forum en zou het ook graag hier willen delen:
Funny overclock stories, Linus said...I have a success story for you:

Okay, I'm going to sound really old here, but...
...do you remember the time before those 'Unlocked Multipliers'?
...do you remember when success depended on how much you could push the Bus Speed (Bclk)?

For the past 4 years, I have been running my old-school overclocked system with great satisfaction.
It's an i5-760 (Lynnfield, 2,8Ghz) running at 3,9Ghz , in a low-end ASUS P7P55D-E LX board (you know, the first gen. boards with 3rd-party improvised USB3.0 & SATA3 support), cooled by that awesome Noctua NH-U12P SE2 and accompanied by 4 Kingston DDR3-1333 2GB modules running at 1600Mhz. (more info on my profile)

That must look pretty ancient, I know. But the truth is, she is still kicking it. Running as stable as Day 1 and getting pushed to the limit almost daily.
I have disabled every type of SpeedStep, TurboBoost or automatic Voltage regulation. The CPU only throttles back during an Idle load, otherwise it's 3,9Ghz all day long, 4 years and counting.

Temperatures are in the 60-65 degrees celcius range (27 degrees ambient) during the 75% load that Microsoft Flight Simulator X plus countless addons produces. And they rarely exceed 70 degrees, with 50 degrees during Idle. BTW: my 5 NoiseBlocker fans are controlled with a T-Balancer BigNG (a product I don't recommend).
I don't see any signs that any particular part is dying or at the end of its lifetime. Also, I don't see any reason why I would upgrade to a more recent platform: I have USB3.0, an SSD via SATA3 & excellent day-to-day performance. Only my GTX465 (you know that discount GTX470, which was a trimmed down power-hog of a GTX480) needs replacement next release-cycle, as it is realy falling behind.

The way I see it, there have been no significant innovations in terms of CPU power for average use. Only GPU's have gone though some major changes...

What is your opinion on all this?
Please share your take on this!
:)
Haal het dan even door een vertaal machine, dit is een nederlands forum.

En om toch even in te haken.. Dat het voor jou voldoende is, betekent niet dat het voor een ander wel zo is.

Hang een high end GPU (290X/780Ti) in je systeem en start eens een pot battlefield op.. vergelijk je output daarna eens met een systeem met een haswell op 3.9GHz. dan ben je wel overtuigd..

FSX is leuk hoor, maar de engine van dat spel is ondertussen zo verouderd dat je het niet kunt gebruiken om performance van deze tijd te meten.

Anoniem: 593965

737freak schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:49:
Ik plaatse dit op een ander forum en zou het ook graag hier willen delen:

[...]

:)
Heb bijna dezelfde topic geplaatst :)!
Link: Nut van nieuw PC ?

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 11:40
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik ben een beetje ten einde raad:

Ik heb een i7 4770k overgeklokt op 4.5Ghz op een voltage van 1.375V en word met een h100i 100 graden.. Is het voltage te hoog oid?

• haarbal
Het is iig niet laag, maar misschien even in het socket 1150 topic kijken.

• strongwtforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 10:09
Ben voor het eerst bezig geweest op mijn cpu over te klokken, maar weet nu niet zeker of ik mijn geheugen ook kan overklokken. Wie kan mij zeggen of dit überhaupt zin heeft?

mijn specs:
Intel Core i7 860 Boxed
Gigabyte GA-P55A-UD3R
Cooler Master Storm Scout
Scythe Mugen 2 Rev. B
Cooler Master Real Power M620

geheugen: 12gb
Kingston ValueRAM 4 GB (2x2GB) 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V
Kingston ValueRAM 8 GB(2x4GB) 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V -

https://www.dropbox.com/s/strzawphyp8cgvf/cpuz.PNG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/496o3vwb3twf52i/Schermafdruk%202015-03-23%2015.08.57.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8jhs3044jxsb8ha/Schermafdruk%202015-03-23%2015.09.07.png?dl=0
Als het kan en hoe ver het dan kan is iets wat je zelf zal moeten testen. Maar veel nut heeft het niet, is soms alleen nodig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• haarbal
Ik weet ook niet of het veel nut heeft, zelf had ik m'n kingston valueram 1333cl9 op 1600cl9 draaien. Ik kon kiezen tussen x6 x8 of x10 multiplier, met m'n 200 blck voor de overclock zou ik anders 1200 hebben gedraaid, en lager dan stock draaien willen we natuurlijk niet :)

Maar goed, ik zou eerst eens met een lage cpu en memory multiplier kijken hoe ver de blck wil.

• strongwtforce
heb nu een bclk van 165,98 bij een multiplier van 22. Heb 2 uur OCCT gedraaid en was allemaal stabiel.(had foto's via dropbox toegevoegd maar werkt blijkbaar niet)

• haarbal
Alle C states uitgezet?

• strongwtforce
had alleen de eist disabled de andere stonden op auto, moeten ze allemaal uit staan?

• haarbal
22 is de 4 core turbo, als je de c states niet uit zet en je draait een single thread dan draait ie op 26 multi, en zit je op een mogelijk instabiele 4.3 GHz.

Maar het kan ook zijn dat je 22 kan selecteren in je bios en dat c states dan automatisch uit gaan.

• strongwtforce
volgens mij is dat idd het geval. Want zodra ik de opties op disabled zette, ging de multiplier automatisch terug naar 21. Hij gaf bij computer eigenschappen ook een lagere kloksnelheid weer van 3.49, dus ik ga er vanuit dat hij de 3,66 alleen in turbomodus haalt.

Ik heb nu de multiplier terug naar 21 gezet bij een bclk van 175. Nu gaat de ram snelheid naar 1400. Betekent dit dat het geheugen nu bottleneckt nu die over de 1333mhz gaat?

• haarbal
het is meer dat je ram nu mogelijk niet meer stabiel is omdat je boven de standaard 1333 draait.

Geheugen is overigens niet zo snel een echte bottleneck, maar vaak helpt het wel wat als het wat harder draait.

Maar goed, ik zou eerst eens een wat lagere cpu en memory multiplier draaien, kijken hoe hoog de blck kan, daarna een goeie cpu multiplier en vcore vinden, en pas daarna memory doen.

Nu verhoog je blck, cpu en ram tegelijkertijd, als het niet stabiel is zal het lastig te zeggen zijn welke van de 3 het probleem is.

• strongwtforce
-The_Mask- schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:40:
Als het kan en hoe ver het dan kan is iets wat je zelf zal moeten testen. Maar veel nut heeft het niet, is soms alleen nodig.
je bedoelt dat je dan anders onder de fabrieksopgave uitkomt ivm de multipliers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik zag ineens dit topic, dus ook leuk om mijn overclock te sharen van mijn i7 860 OC @ 3,8GHz. Het draait nu al bijna 3 jaar op die overclock ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• veertje
  • Laatst online: 01-06 13:08
Als dit topic nog leeft.......
Ik ben ook begonnen om mijn oude bakkie wat over te clocken.

Voor ik de bus speed verder ga verhogen, doe ik iets erg fout?

Ledn is a scam, don't use it

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
Misschien je memory multiplier 1 omlaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zo laag mogelijk gewoon, dat kan later wel. Zelf verlaag ik trouwens eerst de CPU multiplier ook om te zien hoever de busspeed kan. Zo kun je mooi kijken waar de bottleneck ligt als je niet verder komt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Nu online
veertje schreef op zondag 17 mei 2015 @ 10:24:
Als dit topic nog leeft.......
Ik ben ook begonnen om mijn oude bakkie wat over te clocken.
...
Voor ik de bus speed verder ga verhogen, doe ik iets erg fout?
Mijn oude setup was vrijwel hetzelfde (zelfde CPU, mobo en koeler) en die wilde met die setup tegen de 3.9Ghz klokken. Met een Corsair H100 kwam ik zelfs tot 4.26Ghz met 224x19 op 1.357V. Nu moet ik zeggen dat ik een erg goede chip had destijds, dus of je enigszins in de buurt kan komen van die waarden weet ik niet.

Een tip die ik je kan meegeven, iets wat bij mijn i5 750 in ieder geval erg positief werkte, is het gebruiken van een oneven multiplier. Met een x19 of x21 multiplier wilde hij veel harder overclocken, met lagere temps, dan met bijvoorbeeld een x20 multi. Voor meer info over wat ik destijds gedaan heb, zie mijn posts in dit topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• veertje
Bedankt voor de reacties en tips.
Ik heb geprobeerd de bus speed nog wat te verhogen. maar nu gaat het dus fout aan prime95 te zien.
Toch wordt de boel niet erg warm ofzo.....
De memory multiplier verlagen heb ik ook geprobeerd, maar weet niet of ik dat juist heb gedaan. Hij stond op auto volgens mij. Of bedoelen jullie de core multiplier die nu op 20 staat?
Trouwens heb ik vdroop op high staan, volgens mij stond die al zo, is dat ok?

[Voor 5% gewijzigd door veertje op 17-05-2015 16:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haarbal
Je memory draait nu op 5x base clock (bus speed in cpuz), je core op 20x base clock, als prime een error geeft is het moeilijk te zeggen waar het aan ligt, blck, core of memory, dus weet je ook niet welk voltage je moet verhogen.

turbo uit, memory en cpu multipliers omlaag, en eerst kijken hoe hoog je base clock kan zonder dat het instabiel wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• veertje

Zo ik heb de base clock dus aardig omhoog weten te schroeven, aantal keren aan de voltages geschroefd. Ik vind hem ondertussen zelf eigenlijk wel warm genoeg worden. Heeft het nut om de grens op te zoeken?

Ik heb trouwens Cstates weer aangezet, en wil eigenlijk ook wel eist aan zetten ivm energie kosten. De mutliplier heb ik nog niet weer verhoogd. Zal ik dat nog proberen?
Straks eerst eens kijken of ik Witcher 3 kan draaien.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
gffg

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 23-03-2020 14:50]

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

loopt met prime tegen de 80 graden aan. wat ik wel logisch vind..
is een 50%oc over alle core's ik hoop in de toekomst de coreV nog iets naar beneden te krijgen.
Alle pogingen tot nu toe daarin zijn onsuccesvol.
natuurlijk kan ik hem op 4000mhz zetten. maar daar zie ik geen lol in...

• veertje
Ik kom erachter dat mijn memory frequency en timings helemaal niet volgens specs zijn.
Zou veel sneller moeten kunnen. Maar zelf in de bios aanpassen wil niet echt lukken.
heb geprobeerd XMP aan te zetten, maar ik merk geen verandering.

Dit zouden volgens Gskill de specs moeten zijn.
Multi-Channel Kit Dual Channel Kit
Tested Speed 1600MHz
Tested Latency 9-9-9-24-2N
Tested Voltage 1.50v
Registered/Unbuffered Unbuffered
Error Checking Non-ECC
SPD Speed 1333MHz
SPD Voltage 1.50v

Heeft iemand tips?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

veertje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:44:
Ik kom erachter dat mijn memory frequency en timings helemaal niet volgens specs zijn.
Zou veel sneller moeten kunnen. Maar zelf in de bios aanpassen wil niet echt lukken.
heb geprobeerd XMP aan te zetten, maar ik merk geen verandering.

Dit zouden volgens Gskill de specs moeten zijn.
Multi-Channel Kit Dual Channel Kit
Tested Speed 1600MHz
Tested Latency 9-9-9-24-2N
Tested Voltage 1.50v
Registered/Unbuffered Unbuffered
Error Checking Non-ECC
SPD Speed 1333MHz
SPD Voltage 1.50v

Heeft iemand tips?
[afbeelding]
Klopt wel hoor, kijk maar in je plaatje bij het profiel XMP-1600, hierbij staat dat de speed 800Mhz is, die van jou draait op 774Mhz :)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn geheugen te booten op de specs waarop deze gerate zijn ... not a chance.

Geheugen zijn setjes pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 en pricewatch: Corsair Dominator CMD4GX3M2A1600C8 samen op een Gigabyte GA-P55-UD6.

- Als ik het XMP profiel laad
- Als ik handmatig 1600MHz instel (met 1,66V op beide of alleen de benodigde 4GB kit zet)
- Als ik 1333MHz instel maar de timings op de 4GB kit naar 8-8-8-24 ipv 9-9-9-24 zet

Alle bovenste scenarios geven het scenario dat na een "save & exit" de machine herstart en het mobo continue kort piept. Daarna een reboot met "overclocking failed" - alhoewel de audio code als "power issue" wordt gemarkeerd: https://www.manualowl.com...D6/Manual/207525?page=121

Als ik de timings op auto laat staan en het geheugen op 1333MHz boot het prima, met of zonder extra voltage (1,5V-1,65V).

Wat heb ik geprobeerd: ik heb de gehele SPD timings uitgelezen en de laagste combinatie (als in de langzaamste, niet de laagste waarden) van de 4 repen en deze ingesteld. Dat zijn de volgende:

CL 9
tRCD 9
tRP 9
tRAS 24
tRC 41 (deze stelde het bord standaard te strak in)
CR 2
tRFC 128 (deze losse timing heeft de 8GB kit nodig voor 800MHz)
tRRD 6
tWR 12
tWTR 6
tRTP 6

Of ik nu het voltage op 1,66 zet op beide repen of alleen de 4GB kit - hiermee boot het bord niet. Ik krijg een lange reeks korte beeps en het bord reboot. Draai ik op 1333MHz (met een 2:8 divider en 166MHz bClk) draait mijn 860 rock steady 3652MHz op 1,25V (LLC level 1).

Ik heb ook echt alleen maar slechte ervaringen met Corsair geheugen op mijn oude Asus P5K dat ook niet op spec wilde draaien, bagger spul. G-Skill erin en direct geen enkel probleem ... maar wil nu verdoemd eens weten wat hier aan de hand is :X .

De meeste mensen deugen!

• bovade
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:06
Heb je de setjes ook al een keer getest zonder OC op je CPU?
En wat als je de setjes los van elkaar draait werken ze dan wel op spec, zoja werken ze dan beide op spec of alleen 1 van je twee setjes?

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Setjes los niet geprobeerd, het zou me namelijk niets vertellen en wilde niet los draaien. Zonder OC op de CPU willen ze (danwel met een andere divider) ook niet op 1600MHz opstarten. Denk dat het eraan ligt dat beide modules double sided zijn en, ondanks dat het zou moeten kunnen, het bord er niet goed mee omgaat in de blauwe sloten. Ook de combo wit-blauw werkt niet. Nu nieuw geheugen gekocht 2x8, in de witte sloten geprikt, poef 1600MHz boot en draait als een tiet.

De meeste mensen deugen!

• royco110
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-02-2021
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit gebied maar zou het wel eens willen proberen.
Ik ben nog op zoek naar een moederbord met dit socket(1156) heeft iemand er nog eentje(werkend) liggen? Budget is 40/50 euro
PM mag ook

Met vriendelijke groet,

Roy

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 18:26

Speedy-J

AMD Enthusiast

Als je iets zoek kan je beter op http://tweakers.net/aanbod/ kijken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 08:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Op dit moment een Core i5 750 aan 't overclocken, die mocht wel eens van de 2,66 Ghz af!

4 Ghz heb ik al stabiel gehaald (20x200Mhz), maar ik wil toch gaan proberen of ik de 4,2 kan gaan halen.
ik heb op dit moment
1.376 Vcore (in CPU-Z) met LLC aan (BIOS geeft 1.375)
1.25V IMC
1.8V PLL
en 1.5V DRAM (draait nu dan ook op iets van 1240Mhz)

met een 212 Evo op een P7P55D Pro bordje
probeer nu 206Mhz BClk stabiel te krijgen :*)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Sapphire 5700X

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

http://valid.x86.fr/cache/banner/2g9fgx-2.png

Hogere bclk/cpu mhz lukt niet goed zonder voltages waarbij ik over de 72c load ga, wel tevreden zo. WR (http://www.3dmark.com/fs/8533763) score voor FireStrike specifiek met de combinatie 860/7950 :) . Ik krijg geen results als ik 1 GPU only selecteer met een 7950 ... ben wel benieuwd hoe het global is met die kaart.

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee