Nut van nieuw PC ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb paar weken geleden een nieuwe videokaart gekocht (moest ook een nieuwe behuizing+voeding kopen)

Hij werkt uitstekend met mijn 5 jaar oude moederboord+ 4 jaar oude cpu!
Na wat research te doen kwam ik op deze conclusie uit:

Mijn 3D Mark (10425 score en 51.36 fps op Test 1): http://www.3dmark.com/fs/2529904

3D Mark uitslag met 4960X en Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition (beste cpu+moederboord atm)

http://www.3dmark.com/fs/2179909 (10247 en 50.03 fps op Test 1 )
http://www.3dmark.com/fs/1673872 (10387 en 49.99 fps op Test 1 )

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van een nieuwe PC bouwen, als nieuwe hardware SLECHTER scoort dan 4 jaar oude hardware? Videokaarten zijn bij alle 3 tests op 1.000 MHz geklokt!

Mijn huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 760 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D-E€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 364,40€ 364,40
2WD Blue WD10EALX, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide SPEC-03 Red Led€ 49,05€ 49,05
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 259,-€ 259,-
2Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9€ 35,95€ 71,90
1Corsair CX750M€ 75,05€ 75,05
1Samsung 840 series 120GB€ 97,15€ 97,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Interessante vraag. Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven. Maar omdat ik in eenzelfde situatie zit (nieuwe videokaart R9 270X met oude mobo en CPU P55 en i7 860) hou ik dit topic in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:46

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je vergelijkt de grafischs scores; die zijn nagenoeg gelijk omdat dezelfde videokaart is gebruikt.

De score varieert licht omdat er wel andere drivers zijn gebruikt. (13.2 bij de 4960X en 14.1 bij de 760). Bij nieuwe drivers vinden vaak optimalisaties plaats die leiden tot hogere scores. Daarnaast moet je rekening houden met significantie.

De physics score, combined score en total score verschillen wel sterk. Het is echter maar één benchmark en geen representatie van alle games. Het verschilt dus per game/benchmark hoe sterk de invloed is van een andere processor.

[ Voor 49% gewijzigd door Bolletje op 04-08-2014 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bolletje schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:51:
Je vergelijkt de grafische scores; die zijn nagenoeg gelijk omdat dezelfde videokaart is gebruikt.

De score varieert licht omdat er wel andere drivers zijn gebruikt. (13.2 bij de 4960X en 14.1 bij de 760). Bij nieuwe drivers vinden vaak optimalisaties plaats die leiden tot hogere scores.

De totale score verschilt wel sterk. Het is echter maar één benchmark en geen representatie van alle games. Het verschilt dus per game/benchmark hoe sterk de invloed is van een andere processor.
Voor gamers maakt het dus 0 % verschil uit.
En als je bijvoorbeeld een video wilt renderen, paar minuutjes extra wachten is niet erg.

Mijn cpu (geen OC) gaat niet boven 80-85 % zelfs bij zwaarste games (Watch Dogs,Crysis 3,Tomb Raider etc) op Max Settings.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:15
Je huidige setup is gewoon nog steeds goed. Eventueel zou je extra fps kunnen krijgen door een nieuwere generatie CPU te nemen maar die is zo marginaal dat ik het geld beter zou bewaren totdat het pas echt wat veranderd. CPU's zijn snel zat op dit moment grafisch is het nu voornamelijk echt nodig in games.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Jouw score is 7785 en die met de 4960x is 9172 punten, dat is een kwart verschil? En verder zegt die benchmark niet zoveel, draai eens een vantage of 3dmark 11, dan weet je t... Gaan we naar gamebenchmarks kijken, voor het gemak BF3/4 http://forums.bit-tech.ne...386&p=3443458&postcount=1

dan snap je waarom..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millman schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 02:21:
Gaan we naar gamebenchmarks kijken, voor het gemak BF3/4 http://forums.bit-tech.ne...386&p=3443458&postcount=1

dan snap je waarom..
Een i7 lijkt daar toch stuk sneller te zijn dan i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Rob, je antwoord is mij niet helemaal duidelijk.. Ik reageer op de TS, hij vraagt wat het nut is van een nieuwe pc als de nieuwe hardware slechter scoort dan de oude. Ik laat de TS zien dat dat dus niet het geval is. En als je naar gameperformance kijkt, dan zie je ~50fps verschil tussen een i5 760 en een core i7 3960x, met een nieuwe 4960x nog een paar % sneller..

Ook het rarren en parren gaat sneller, encoding, grote projecten met media (film, muziek enz enz). Kortom, of het voor de TS zin heeft is een ander verhaal, maar een 4960x loopt rondjes om een i5 760...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
@ TS: Lekker die CPU houden, zit nog genoeg leven in, eventueel overclocken. >:)

Lees dit artikel maar eens:
http://www.techbuyersguru.com/i5CPUshootout.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millman schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 04:16:
Rob, je antwoord is mij niet helemaal duidelijk..
Een i7 is in de game benchmark die je post duidelijk sneller dan i5 terwijl dat volgens veel tweakers niet zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 07:19:
[...]

Een i7 is in de game benchmark die je post duidelijk sneller dan i5 terwijl dat volgens veel tweakers niet zo is.
Die stelling is aardig kort door de bocht... het verschilt per game. BF4 is toevallig een game die erg op de cpu leunt en ook x64 multicore ondersteuning heeft, dan ga je het verschil idd wel zien. Volgens mij zijn er ook maar weinig tweakers die zeggen dat een i7 niet sneller is met gamen, het verschil is in de meeste games klein tot soms vrijwel niet aanwezig omdat games de cpu niet goed weten te benutten. De meerprijs die je eventueel betaald voor die i7 is het daarom meestal niet waard... behalve voor heel specifieke games en dan nog zijn de verschillen meestal niet aanzienlijk op een enkele uitzondering zoals BF4 na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Laatste paar generaties zijn voornamelijk optimalisaties op energie gebied, de tijd van dat elke generatie een grote stap was zijn we denk ik wel voorbij op processor gebied. Je ziet ook de focus verschuiven naar de GPU met ontwikkelingen zoals CUDA, OpenCL, enzovoorts. TressFX en PhysX laten eigenlijk mooi zien wat voor een potentie in de parallelle rekenkracht zit van een videokaart.

Misschien dat we over enkele jaren weer iets nieuws krijgen in de CPU wereld.

Dit gaat natuurlijk strikt over spelletjes spelen op de PC, voor berekeningen, rendering, simulaties, et cetera is een snellere processor altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 02:21:
Jouw score is 7785 en die met de 4960x is 9172 punten, dat is een kwart verschil? En verder zegt die benchmark niet zoveel, draai eens een vantage of 3dmark 11, dan weet je t... Gaan we naar gamebenchmarks kijken, voor het gemak BF3/4 http://forums.bit-tech.ne...386&p=3443458&postcount=1

dan snap je waarom..
Een gemiddelde frame rate van 76 en een minimale van 53 lijkt me prima aangezien bijna iedereen een 60Hz monitor heeft. Met een overclock zou je framerate niet beneden de 60 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
E-PaiN schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 07:09:
@ TS: Lekker die CPU houden, zit nog genoeg leven in, eventueel overclocken. >:)

Lees dit artikel maar eens:
http://www.techbuyersguru.com/i5CPUshootout.php
Bedankt.
Je kan trouwens een i5 760 prima overclocken naar 4,2:
http://www.3dmark.com/fs/2013078

Alleen heeft het weinig nut en je moet ook een nieuwe cooler aanschaffen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
In battlefield 4 merk ik met mijn i5 750 op 3.2 GHz wel op sommige momenten drops naar rond 30 a 40 fps. Helemaal smooth is het dan niet meer. Op zo'n moment zou ik wel een iets sterkere cpu willen hebben. Maar voor de meeste games en situaties is een bijna 5 jaar oude i5 750 nog steeds adequaat! Persoonlijk zou ik met een R9 290 wel combineren met een sterkere cpu, maar ik weet wel dat er nog wat leven in deze cpu zit. Misschien dat de volgende intel generatie weer een significante stap maakt, maar ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:14:
In battlefield 4 merk ik met mijn i5 750 op 3.2 GHz wel op sommige momenten drops naar rond 30 a 40 fps. Helemaal smooth is het dan niet meer. Op zo'n moment zou ik wel een iets sterkere cpu willen hebben. Maar voor de meeste games en situaties is een bijna 5 jaar oude i5 750 nog steeds adequaat! Persoonlijk zou ik met een R9 290 wel combineren met een sterkere cpu, maar ik weet wel dat er nog wat leven in deze cpu zit. Misschien dat de volgende intel generatie weer een significante stap maakt, maar ik betwijfel het.
Mijn volgende CPU wordt dan i7-5960X :P !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 07:19:
[...]

Nee, dat zeggen veel Tweakers niet. Wat veel Tweakers wél zeggen is dat de toevoeging van HT vaak in games geen nut heeft. En das zo een beetje het grootste verschil tussen een i5 en een i7. Je betaalt er dan wel weer een 100E extra voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 00:55:
[...]

Voor gamers maakt het dus 0 % verschil uit.
En als je bijvoorbeeld een video wilt renderen, paar minuutjes extra wachten is niet erg.

Mijn cpu (geen OC) gaat niet boven 80-85 % zelfs bij zwaarste games (Watch Dogs,Crysis 3,Tomb Raider etc) op Max Settings.
Puur CPU percentage zegt niks. Wellicht heeft een van de threads te weinig cpu kracht ter beschikking terwijl de ander juist cpu kracht over heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lednov schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:31:
[...]

Nee, dat zeggen veel Tweakers niet. Wat veel Tweakers wél zeggen is dat de toevoeging van HT vaak in games geen nut heeft. En das zo een beetje het grootste verschil tussen een i5 en een i7. Je betaalt er dan wel weer een 100E extra voor.
I7 heeft ook nog wat meer cache en blijkbaar komen er steeds meer games waar het wel uitmaakt.
Een 8 core AMD is inmiddels vaak sneller dan een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 21:40
Heren, dit vind ik een zeer interessante discussie, want mijn I7-860 12Gb RAM 2x HD 1000Gb in raid 1 en 2 grafische kaarten een met 500mb en een met 1 Gb met 3 schermen 2x24"en 1 x17"verticaal er tussenW7 wordt merkbaar langzamer 350Gb eb ik op schijven staan en 28Gb in mijn outlook
ik heb enige tijd geleden USB 3 kaart geinstalleerd voor back-up, goed merkbaar verschil, erg prettig!
ik heb ook vaak veel 70+ tabs in firefox schermen openstaan maar firefox crasht en ook maximale aantal pdf geeft regelmatig grenzen aan mijn wens om schermen open te houden
ik dacht dat misschien een SSD de magische snelheid van dit systeem weer terug kan brengen maar vraag mij af of dit echt de bottleneck is, raid controller beperkt misschien de SSD snelheid
Is W8-1 merkbaar lichter dan W7? zou dat mogelijk helpen?
Of moet ik eens een clean install doen, hoe kom ik er achter of dat een zinvolle optie is
software die ik gebruik is outlook 2010 office 2007, autodesk design review 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 20:26
sukkel 24 schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 22:20:
Heren, dit vind ik een zeer interessante discussie, want mijn I7-860 12Gb RAM 2x HD 1000Gb in raid 1 en 2 grafische kaarten een met 500mb en een met 1 Gb met 3 schermen 2x24"en 1 x17"verticaal er tussenW7 wordt merkbaar langzamer 350Gb eb ik op schijven staan en 28Gb in mijn outlook
ik heb enige tijd geleden USB 3 kaart geinstalleerd voor back-up, goed merkbaar verschil, erg prettig!
ik heb ook vaak veel 70+ tabs in firefox schermen openstaan maar firefox crasht en ook maximale aantal pdf geeft regelmatig grenzen aan mijn wens om schermen open te houden
ik dacht dat misschien een SSD de magische snelheid van dit systeem weer terug kan brengen maar vraag mij af of dit echt de bottleneck is, raid controller beperkt misschien de SSD snelheid
Is W8-1 merkbaar lichter dan W7? zou dat mogelijk helpen?
Of moet ik eens een clean install doen, hoe kom ik er achter of dat een zinvolle optie is
software die ik gebruik is outlook 2010 office 2007, autodesk design review 2014
Met die aantallen simultane dingen zou zowel een SSD als een CPU upgrade jou wel goed doen. Browsers zijn nog steeds niet erg goed geoptimaliseerd voor multi-threading en als gevolg tamelijk gevoelig voor single core prestaties, die de afgelopen generaties (als je IPC en clock-verhogingen bij elkaar neemt) tussen jou i7 860 en een i7-4790 (oid) wel makkelijk verdubbelt zijn.

Maar een SSD zou waarschijnlijk nog een veel groter verschil maken. Terwijl SATA II (wat jij ongetwijfeld op je board hebt) de maximale sequentiele doorvoersnelheid van een recente SSD wel zou beperken, is dat zeker niet het geval voor random reads, die nog lang niet in de buurt van de parktijklimiet van +/- 300MB/s op SATA II komen. Ik zou je dus een SSD aanraden. Maar maak er dan ook direct een >=240GB exemplaar van en zet Windows ook op die schijf. Maakt een wereld van verschil. En als je toegang hebt tot een gratis Win8.1 zou ik dat zeker doen. Zo niet, zou ik als ik jou was hem eens een of twee maanden met de testlicentie gebruiken. Ik ben destijds overgestapt in de beta-fase en heb een dual-boot met Win7 opgezet. Na 6 maanden besefde ik dat Win7 al 6 maanden niet meer opgestart was en ben ik volledig overgestapt.

Dus ik zou voorstellen:
Begin met een Samsung 840EVO (of een crucial MX100 als je een krap budget hebt) en als dat nog niet voldoende snelheidswinst levert, dan zou een CPU upgrade denk ik de enige oplossing zijn.

Om even op de algemene stelling/vraag van het begin te reageren:

Veel games die wat langer meegaan en constant (grafische) upgrades krijgen (denk aan bvb MMOs oid), zijn nog steeds zwaar afhankelijk van single-core prestaties. Ik speel bijvoorbeeld best veel World of Tanks en terwijl ik met de R9 280X een beslist sterkere GPU heb dan mijn voormalige kamergenoot met zijn GTX560 Ti, heb ik toch duidelijk lagere framerates dan hij (en dat terwijl hij 1080p speelt en ik 1600x1200). Dat is rechtstreeks te herleiden naar mijn i7-920 tegen zijn i5-3xxx. Die heeft gewoon veel hogere clocks en veel krachtigere turbo-boost en bovendien een stuk hogere IPC (instructions-per-clock) De i5 single-core performance maakt mijn i7 helemaal af. En dat is alweer een generatie geleden en Haswells zijn weer 5-20% snelle op IPC gebied (afhankelijk van de workload).
Als je eens reviews van de Haswell Refresh opzoekt, zul je bij anandtech eentje tegekomen die ook vergelijkt met de i7-965X (de hexacore met hyperthreading). Maar zelfs in multicore-benchmarks kan die CPU de huidige generatie quadcores bij lange na niet meer bijbenen (ondanks dat hij dus een 50% core advantage heeft)

Een i5 van de eerste generatie is zeker een goede processor, maar zodra een game (ook maar tijdelijk) een te hoge workload op een thread legt, dan krijg jij dus framedrops, die met een huidige generatie CPU niet zouden gebeuren (laten we eerlijk zijn, een core i van de eerste generatie was juist dat: een eerste generatie. in de tweede generatie is een grote stap gezet en de derde en vierde generatie zijn wat minder krachtig maar alsnog redelijke stappen vooruit). Vroeger was die afweging wat sterker te voelen, maar hij is zeker nog steeds van toepassing. Ik denk dat als je een R9 290 ernaast zet, dat je toch een behoorlijk aantal games gaat tegenkomen die op de settings die de 290 aankan de CPU regelmatig overbelasten en je dus geregeld framedrops zult krijgen. Echter: Je kan het natuurlijk gewoon proberen. Als de CPU achteraf niet blijkt te voldoen, kun je altijd nog de CPU upgraden.

[ Voor 28% gewijzigd door Darkstriker op 13-08-2014 22:28 . Reden: Foutje ]

Pagina: 1