Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
[OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 2 is onderhand helemaal overvol, dus gaan we maar opnieuw beginnen met een deel 3 om elkaar te helpen en ervaringen

te delen :)

Wat is hier de bedoeling?

:) Behulpzaam posten om mensen met problemen op weg te helpen.
:) Je overklok en de benchmarks die je hebt gebruikt voor de stabiliteit. Screens allowed!
:) Andere tips en trucs om deze hittemonsters koel te houden, t.b.v. je OC

Wat is hier niet de bedoeling?

:( Flamen, one-liners, op de man spelen.
:( Zwaar offtopic gaan met vragen over wat je moet kopen/wat voor voeding je nodigt hebt, etcetera.
:( Overtollig patswerk. Je overklok laten zien is mooi natuurlijk maar dit topic is er niet voor E-dick wedstrijden.

[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Inhoudsopgave

Inleiding
Welkom in het [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2 topic.

Dit topic is ALLEEN! bedoeld voor vragen en resultaten over de processors op de LGA1366 socket.

Een erg kleine uitleg over de huidige processors op LGA1366

Nehalem introductie review op Tweakers.net

Back to Top
Specificaties Nehalem CPU's
Hier vind je een lijstje met de specificaties van de Nehalem die nu verkrijgbaar zijn.

i7 990X
i7 980X
i7 970
i7 975
i7 965
i7 960
i7 950
i7 940
i7 930
i7 920

Back to Top

Overclock resultaten
Hier zal ik een lijstje bij houden met stabiele overclock resultaten

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen is het volgende:
• Een screenschot van minimaal 8 uur Orthos, Prime 95 of ander stabiliteitstest en gegevens over je CPU & settings.
• Uiteraard een validatie van Cpu-Z erbij zou ook erg fijn zijn (lees: moet dus gewoon)

Voorbeeld om je gegevens in het lijstje te krijgen:
Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Reg-Edit

Eerst GOED! lezen dan pas je scores posten!

Denk eraan, als het niet zo wordt vermeld - dan komt je overclock er niet tussen te staan!
Kopieer voor het gemak de volgende regel over en vul het dan in:

Clock: ****Mhz | CPU: ixx0 | Batch: #******** | vCore: *,*** | Max temp: **° | Cooling: **** | Nickname

Gelieve ook de spaties intact houden :>

Overklokresultaten

Back to Top
Overclock basics / interessante links
Faq waarin de basics van het overklokken worden uitgelegd:
Frequently Asked Questions T&C

Overclocken met X58 de basics:

nog een goede overclock tutorial

Back to Top
Overclock Programma's
Stabiliteit:
Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SupePi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor
Back to Top

Koelers
Gelinkt met Pricewatch:

pricewatch: Scythe Mugen 2 rev b
pricewatch: Noctua nh d14
pricewatch: Noctua NH-U12P SE2
pricewatch: Thermalright Venomous X
pricewatch: Thermalright Ultra 120 Extreme
pricewatch: Prolimatech Supermega
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU Cooler
pricewatch: Prolimatech Mega Shadow
pricewatch: Corsair H50
pricewatch: Corsair H70
pricewatch: Zalman CNPS9900A LED

Back to Top

Reviews

i7 920 review (door Frankknopers op T.net)
i7 980X review op T.net
i7 930 review (bit-tech)
Back to Top

Maximale temperatuur
Hoe heet mag mijn CPU worden?
Stukje van Tom's Hardware:

Core i and Core 2 processors have 2 different types of temperature sensors; a CPU case (not computer case) Thermal Diode centered under the Cores, and Digital Thermal Sensors located on each Core. The case Thermal Diode measures Tcase (Temperature case), which is CPU temperature, and the Digital Thermal Sensors measure Tjunction (Temperature junction), which is Core temperature. Since these sensors measure 2 distinct thermal levels, there is a 5c temperature difference between them, which is Tcase to Tjunction Gradient.

The thermal specification which is shown in Intel's Processor Spec Finder is Tcase Max (CPU) NOT Tjunction (Core), which is a very common misconception among most enthusiasts. Since there's a 5c gradient between the CPU sensor and the Core sensors, just add 5c to the value shown in the Spec Finder to find the corresponding Core temperature, which is 68c for the Core i7 9** series cpu's.

De Tcase Max voor alle cpu's uit deze reeks is 67.9 graden. Dus de maximumtemperatuur van Tjunction is 67.9 + 5 = 72.9 graden.

Het blijft natuurlijk altijd een verhaal met 1000en meningen, de door de regel toegepaste vuistregel in dit topic lijkt toch te zijn dat coretemps van rond de 80 graden onder load toch wel de max zijn die je wilt aanhouden. Maar een ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Back to Top

Bedankt!
  • RappieRappie, voor het werk aan de TS @ C2D OC topic.
  • Jostefa, voor de lay-out.
  • Wiethoofd voor het opmaken van het topic.
  • -The_Mask- Voor het maken van het C2D OC topic waarvan ik de startpost heb aangepast
  • Jejking voor het maken van deel 2 waar dit deel op gebaseerd is
Back to Top

Nawoord
Ik heb de TS van Jejking even aangepast en uitgebreid naar dit punt, mocht je iets vinden dat niet klopt of iets toegevoegd zien, meld het hier maar even of stuur een Direct Message, dan zal ik me er over buigen :)
Back to Top

[Voor 101% gewijzigd door nedernakker op 02-05-2011 20:34]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
gereserveerd

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

Zet eens een link naar deze tut in de TS, een van de beste die er te vinden zijn als je 't mij vraagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:18
^^ Mee eens

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
toppertje, ik heb hem er in gezet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

Het filmpje in tut is toch ook niet slecht ?

Die Oc guide ziet er ook goed uit, maar ik lees em niet.... ;)

Om verder te gaan met topic kwa core i7, ik heb gister me Wprime32M eens verbeterd, over mijn 980x op SS gegaan met de X5550's op TEC.
0.05sec eraf van vorige tijd, maar moet zeggen dat mobo een bakplaat is die 5520 server chipset BAH
Eens geprobeerd ipv vista op win7.
volgende week met meer ram alle benches eens opnieuw draaien ook al meerdere OS's.

http://hwbot.org/communit..._2x_xeon_x5550_3sec_322ms

[Voor 72% gewijzigd door vapo_chiller op 03-05-2011 08:11]

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
is het je chipset die je oc tegenhoudt? Want dit moet toch wel een stuk harder kunnen...

Je chipset zit onder gechilled water toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

ja, bclock 206 is hoogste wat ik met Sr-2 heb gehaald.
op hwbot is hoogste 210.

Is nog altijd een server chipset wat erop zit natuurlijk, maar met twee cpu, twee PWM, NB, SB en twee nf200 chips word er door mobo best wel wat heat gedumpt in me loop.

Alle temps van mobo draaien natuurlijk lekker laag tegenover andere die op air of Wc draaien,
maar mijn koeling heeft zijn werk wel ermee lol.

Max van cpu op lucht was 4.7ghz iets van 226 Bclock op E762.
dus Bclock limited op cpu zal het niet zijn, mem draait nog ONDER specs 1920Mhz ipv 2000Mhz.
Wat wel een nadeel is, draai momenteel nog op single channel , volgende week zou ik 2de mem kitje binnen hebben, en dus op normaal triple channel kunnen draaien, mss dat dit beperkende factor is (wat ik wel denk lol)

Maar het is heel leuk speelgoed om mee te rommelen hihi, hier heb je echt plezier mee.
vant weekend nog eens wat beter me signal tweaking in bios instellen en zien welke settings beter zijn voor hoger OC. draai nu -69 -12 -7 -7 -7 -7 enz... van signals.

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Die single channel. Kost je zeker performance, met 16 threads moet je toch wel sneller kunnen.. Ben benieuwd..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:32
Die tutorial link is zeker nice! Ik ga eens kijken of ik mijn pc nog wat beter kan tweaken/pimpen.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

nedernakker schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:59:
Die single channel. Kost je zeker performance, met 16 threads moet je toch wel sneller kunnen.. Ben benieuwd..
had ik ook in gedachte ja, dat single channel is het toch niet ;)
volgende week volgende week lol :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
ik zal ook eens een wprime run doen, mijn tijd staat geloof ik op 3,7 seconde, heb mijn 980x er eigenlijk nooit zo op doorgetest

@ Rann

vergeet vooral je resultaten niet te posten!

Voor de andere s1366 gebruikers misschien ook leuk om hun overklok te posten incl. Prime/linx screenshot, kunnen we ze in de TS zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

8uur vind ik wat lang :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Inderdaad... Dan is de 'Linx stable club' wat interessanter met zijn 45 minuten test :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Mss kan dat hier aangepast worden?

NN ? Jouw reactie hierop? ipv 8uur , 1uur ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
ik vind dat we stabiele snelheden moeten posten, in mijn visie is dat 8 uur prime of 50x linx.. 45 min linx geeft mij in dagelijks gebruik bsods/freezes, en een prime 95 blend test vind ik pas klaar als de blend weer begint bij 1024k large FFT's, wat betekent dat hij alle small en large packet sizes succesvol heeft doorlopen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

omg, :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bullus
Dan zit er maar 1 ding op >>LinX Stable Club<< :o

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
wat ik wil bereiken is een overzicht icm bewijs van stabiliteit die mensen als indicatie kunnen gebruiken voor hun eigen OC..

dus wat haal ik met welke soort koeling/stepping e.d.

de stable club is wel leuk, maar niet specifiek S1366..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bullus
Hopen dat er scores wordt gepost, vorige deel had er niemand gepost volgens de TS.(overklok resultaten) of het werd niet bijgehouden.. no hard feelings

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
het is maar een idee, Jejking had verder ook niets meer aan de TS egdaan, alles was nog P55 based, dus dat heb ik allemaal aangepast.. ik zal zelf de spits af bijten, kijken of mensen er in mee gaan..

doen ze het niet.. dan niet..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik wil wel mee doen :). Maar dan moet ik echt nog even gaan clocken :P Heb eigenlijk niet echt de moeite genomen om mijn I7 920 die hard over te clocken. Ik weet wel dat mijn max bclk 186 is dat viel me erg tegen. Heb hem in de winter lekker stabiel draaien @ 2,8Ghz. ik weet het, het is maar een super klein overclockje.

Nu is het weer zomer en dan wil ik mijn pc zo cool mogelijk houden.. Het lukt mij alleen niet om mijn I7 stabiel te krijgen @ 2.66 o.o Vreemd he ?:P Want dat is toch echt stock ? :') Hij draait wel stabiel maar dan moet ik er ruim 1.1volt doorheen pompen. Terwijl ik het op 2.8Ghz af kan met 0.97250(iets in die richting).
Zou betekenen dat ik dus meer warmte heb op 2,66Ghz dan op 2,8 Ghz. Vreemd als je het mij vraagt :P.

Als ik tijd heb ga ik er nog eens goed naar kijken. Want af en toe een BSOD kan ik niet echt mee leven eigenlijk :S. Overigens heb ik gewoon air cooled. Watercooled wil ik misschien nog wel doen :). Maar ik weet niet of mijn pc die investering nog waard is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Lees de overclocking tutorial eens na. Als 1,1V je Vcore is is dat aan de lage kant in een topic waar 1,3V+ normaal is, en naast Vcore zijn er nog andere voltages en waarden waar je op moet letten, met name QPI/VTT voltage, DRAM speed en uncore... Als je al op 186 tegen een baseclock limiet aanloopt lijkt mij dat je bijvoorbeeld het QPI/VTT voltage nog niet hebt ontdekt :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
VTT idd nog niet veel aan gedaan. Maar wel lichte verhoging toen. Ik weet dat ik heb eigenlijk undervolt. Maar waarom kan ik wel op 2,8Ghz stable draaien onder de 1 Volt. Maar op 2,66Ghz niet. Dat is toch vreemd ?:P

Ik moet er inderdaad misschien nog wat meer uit persen. Maar dan moet ik wel de tijd hebben. Heb zelf ook nog nooit mijn RAM hoger laten lopen dan wat het aankan. Al vind ik de snelheid niet tegenvallen van mijn stock RAM. Overigens draaide mijn CPU ook op 2,8Ghz omdat ik dan de RAM netjes op de normale 1600Mhz kon laten draaien.

Alleen zoals gezegd wil ik in de zomer zo min mogelijk warme genereren in die pc :)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Het punt is... Ik durf mijn PC niet onbeheerd 8 uur te laten draaien, en om 8 uur zonder een PC te kunnen als ik in dezelfde kamer zit... *brrrr*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:50

Pixeltje

Woo-woohoo!

Rann schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 09:30:
Het punt is... Ik durf mijn PC niet onbeheerd 8 uur te laten draaien, en om 8 uur zonder een PC te kunnen als ik in dezelfde kamer zit... *brrrr*
Worst case wordt'ie warm en gaat je CPU throttlen. Of hij gaat uit. Is jammer van de 8 uur, maar geen ramp toch?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Hij staat dan wel de hele nacht op ~80 graden te draaien, zal 's morgens daar lekker warm zijn ;)

Misschien toch maar een keer proberen.. Eerst van het weekend verder tweaken, moet volgens mij nog wel wat winst met wat lagere temperatuur uit te halen zijn. 3.8Ghz met een Scythe Mugen op 79 graden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22

Gamer

mobile

Heb hier een 990x even tot mijn beschikking.
De 980x miste een paar cores :( en is in RMA bij Tones.be

Aan het testen op cascade momenteel, even stresstesten op dezelfde snelheid wat de 980x deed.
Voorlopig ziet het er goed uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Iemand ervaring met het volgende ?

Als ik mijn cpu op 100% belast staat er in CPU-Z bij core voltage 1.232v... Als ik hem niet/bijna niet belast staat er 1.280v... Naar mijn logica zou het toch logischer zijn als dit andersom zo zou zijn ? :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

nope, vDroop heet dat (naargelang merk mobo), kun je normaal ook enable/disable doen in bios.

[Voor 14% gewijzigd door vapo_chiller op 04-05-2011 18:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Dacht het al wel, maar wist het niet zeker :)

Had het ook gepost in LinX stable topic, ben op het moment mijn OC een beetje aan het tweaken.

http://img135.imageshack.us/img135/7821/linkstablev3.th.jpg

In vergelijking met de vorige :

http://i1111.photobucket.com/albums/h475/MADIKKE/th_linkstable.jpg

(HT disabled, minder vcore, 1 multiplier minder, 5gflops winst)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Baseer u niet zo op die Gflops, want dat flopt als je dat als vergelijking wilt gebruiken.

Kunt beter andere benchmarks gebruiken als vergelijking.

Cpu HT on op 4Ghz draait mooi genoeg, moet hem zeker niet verlagen voor die Gflopjes van Linx ;)

Meer een stabiliteit prog, geen benchmark

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Goed om te weten, toch vond ik het apart ;)

HT blijft bij mij denk ik nog even uit... Wordt mij een beetje te warm als die aanstaat. Ik begin ook steeds meer het gevoel te krijgen dat mijn Scythe nog net niet goed genoeg gemount is... Moet kouder kunnen lijkt me!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
vergeet niet dat het warm is buiten, en de mugen 2 niet de beste koeler is die er is...

het lijtk er gewoon op dat jij een low vid chip hebt.. die hebben minder voltage nodig voor hogere snelheden, nadeel is wel dat ze een stukje warmer worden..

dat je Gflops hoger is zonder HT is normaal.. HT zorgt voor verlaging van de Gflops..

maar zoals vapo al zegt, Gflops zegt niets...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Zo leer ik weer vanalles ;) Ik merk wel, hoe meer ik er mee bezig ben, des te grager wil ik hoger kunnen overclocken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bullus
that's the spirit :Y

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
inderdaad.. stock is voor mietjes :P ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

No Compromise !!!

hihihihi ;)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

nedernakker schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:14:
vergeet niet dat het warm is buiten, en de mugen 2 niet de beste koeler is die er is...

het lijtk er gewoon op dat jij een low vid chip hebt.. die hebben minder voltage nodig voor hogere snelheden, nadeel is wel dat ze een stukje warmer worden..
Mijn chip word ook erg warm, lapped zelfs! 4,2 op 1,29v resulteerde met de mugen II met HT on 87c, maar vind met HT off 3,8 op 1,23v en dan 80c vind ik wel aan de hoge kant, zelfs voor een low vid proc.

@Rann
Ik denk dat een goeie re-mount en een her-overweging van airflow wel een ok advies is. Ook kan je eens kijken of je betere fans op je mugen kan plaatsen met hogere statische druk dan de normale fans en ook nog een heeeeel dun laagje goede pasta (Arctic mx2 bijvoorbeeld), scheelt ook een paar graden.

Benchmark programma's belasten je proc een heel stuk meer dan normaal met een flink hogere temperatuur die daar aan vast zit, omdat dat niet een dagelijkse temp is houden de meeste de 85c aan. Sommige zelfs 90.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij nog niet heel erg zorgen maak bij de 90, maar heel gezond is het natuurlijk niet. Ik zeg, mik ongeveer op de 85c met HT on en niet schrikken dat je boven de 4Ghz wat hogere vcore en QPI sprongen moet maken voor kleine vooruitgang met de Mhz op je cores. succes!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Hoe kan het dat low-VID chips warmer worden? Is toch een beetje tegenstrijdig op zichzelf, minder Vcore, toch meer hitte?

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

niet altijd, heeft te maken met de dichtheid van de transistors in de die-chip,
korter bijeen = minder stroom nodig, meer warmte.

Juist toevallig dat er een nieuwsbericht over is : nieuws: Intel bouwt snellere en zuinigere processors met 3d-transistors
zoals het nieuws bericht van de nieuwe transistors 3d ipv 2d, staan ze verder uiteen, meer oppervlakte, minder warmte, hogere stromen mogelijk (beter OC mss ? ).

Maar er is ook verschil tssn C0/C1 en D0 stepping cpu's, en verschil tssn desktop en Xeons... ;)

[Voor 3% gewijzigd door vapo_chiller op 05-05-2011 12:15]

• Rann
@millman
Thanks voor de tips.. Het nadeel is dat de mugen echt *** om erg goed vast te maken.. Qua fans zou ik in de kast nog wel een betere pull fan kunnen doen, daar zit de stock nog in. Op de mugen zit de bijgeleverde, maar die is vast ook wel voor iets beters te vervangen ;)

Qua pasta, daar heb ik flink mee zitten klooien, er zit nu de artic silver 5 op, maar dat was echt een grime om dat goed verdeeld te krijgen, misschien zit er nu iets te veel op, maar iniedergeval minder dan de 1e keer.. :$

Ik ben nu aan het proberen om een goed(snel) en stabiel 24/7 systeem op 3,6~ ghz te maken. Daarnaast ga ik eens flink bezig om te kijken hoe ver ik hem kan trekken ;)

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

probeer Liquid ultra maar eens, vind ik hele goede pasta.
Presteerd ook beter als de AS5.

AS5 gebruik ik meer op mem chips enz...

• nedernakker
je moet met as5 een rijstkorrel midden in de chip leggen en de koeler er in 1 keer vlak op drukken

• Rann
Alleen die AS5 verspreid zo slecht :/

• nedernakker
nee hoor... Gebruik het al jaren op die manier en het verspreid altijd perfect

• Rann
Hmm... Zelf heb ik het idee dat met AS5 hij heel moeilijk goed verspreid, moet er echt veel kracht opzetten wil het dat een beetje verspreiden

• nedernakker
het verspreid door het aandraaien van de bevestiging van je koeler..

gewoon korrel er op, koeler er op, en kruisling slag voor slag de koeler aandraaien.. een betere verspreiding krijg je niet..

• Rann
True, enige nadeel is dat deze koeler op mijn moederbord niet goed vast te draaien is...bij 1 schroef kan ik er met maar 1 vinger bij :(

edit : Maar ik ga mijn best ervoor doen om nu de koelpasta er beter erop te zetten ;)

[Voor 27% gewijzigd door Rann op 05-05-2011 19:23]

• nedernakker
daarom ben ik geen fan van de mugen 2.. het is een goede prijs kwaliteit/verhouding maar zeker geen high end..

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

nooit gehad, alleen TRUE full coppers en Megahalem als ik op lucht heb gewerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Destijds leek het mij 1 van de betere voor mijn budget, Achteraf was het denk ik beter om er een 15 euro extra bij te leggen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

iets meer betalen voor beter materiaal is nooit slecht,
heb je er ook meer plezier mee ook ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Heb veel plezier gehad van m'n Mugen destijds, en ik heb geen ervaring met de Intel mount, maar op AMD plankjes wisselde ik fluitend in 5 minuten de koeler. Werd er op gegeven moment handig in :)

Houd er trouwens rekening mee dat AS5 echt een debiele curing time heeft van 200+ uur, maar daarna nog steeds topprestaties levert. Bij de enige CPU waar ik ook daadwerkelijk zolang dezelfde koeler op heb gehad (m'n tweede 1090T) merkte ik dat ook echt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2022
He nedernakker kom er nu net pas achter dat er deel 3 is.
Ik zit altijd in me post history te kijken dus dan valt me dan niet echt op.

maar nu staat hij dus ook in me post history na deze post :P

[Voor 19% gewijzigd door jbkappirossi op 06-05-2011 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Was toch in vorig deel gepost door NN dat er deel drie is gekomen ? ;) :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Singular1ty schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:17:
Heb veel plezier gehad van m'n Mugen destijds, en ik heb geen ervaring met de Intel mount, maar op AMD plankjes wisselde ik fluitend in 5 minuten de koeler. Werd er op gegeven moment handig in :)

Houd er trouwens rekening mee dat AS5 echt een debiele curing time heeft van 200+ uur, maar daarna nog steeds topprestaties levert. Bij de enige CPU waar ik ook daadwerkelijk zolang dezelfde koeler op heb gehad (m'n tweede 1090T) merkte ik dat ook echt.
ik dacht dat AS5 100 uur curing time had, maar idd na verloop gaat het beter presteren..
jbkappirossi schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:25:
He nedernakker kom er nu net pas achter dat er deel 3 is.
Ik zit altijd in me post history te kijken dus dan valt me dan niet echt op.

maar nu staat hij dus ook in me post history na deze post :P
heel scherp,

heb maar even een deel 3 gemaakt, want deel 2 was echt te bizar groot onderhand :P
vapo_chiller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 15:32:
Was toch in vorig deel gepost door NN dat er deel drie is gekomen ? ;) :p
klopt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Edit..Verwijder maar.. Niet echt het goede topic hiervoor, ga er een nieuw topic voor aanmaken.

Edit2: Toch maar terug geplaatst... Gaat voornamelijk over de koeling van mijn I7.. ;)

Heeft iemand nog een suggestie voor een goede 120mm fan? Op de pricewatch komen er wel een aantal goede naar voren, maar de één is 4 euro en krijgt veel goede reviews, en de ander is 12-13 en krijgt er een paar... Waarschijnlijk hebben jullie er meer verstand van..

Ik ben van plan om iniedergeval de stock fans te vervangen, is het aan te raden om de Scythe fan ook te vervangen?

Setup:

Bovenste is een 120mm stock fan
De middelste is de fan die meegeleverd wordt met de Scythe Mugen
De onderste is een (60 of 80)mm stock fan

[Voor 173% gewijzigd door Rann op 09-05-2011 14:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbkappirossi
@ RAN

ligt er maar net aan hoeveel geld je uit wilt geven voor fans. De duurderen zijn niet per definitie beter dit is iets dat je moet weten. En aangezien de helf van de reviews in de PW gegeven zijn door beginde tweakers (no offense) zou ik daar niet te veel op uit gaan.

De originele 1400PWM slipstream die bij de mugen2 zit zijn al een van de beter CFM per DB fans.
Wil je beter dan moet je inderdaad 10,- of meer betalen.

tip; als je van plan bent nieuwe fan/s te kopen vervang ze dan gelijk allemaal, zodat je allemaal dezelfde fans hebt dat zorgt voor minder resonatie, want elke fan draait dan op dezelfde frequentie niveau.
EN je case iets fatsoeneren, want het lijkt alsof er een bom ontploft is.

edit; geeft ik net antwoordt, verwijder je jou eigen post |:(

[Voor 4% gewijzigd door jbkappirossi op 09-05-2011 14:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Toch maar weer teruggezet.. :)

Dat de meeste reviews niet echt betrouwbaar zijn, snapte ik inderdaad al ;) Zelf ben ik nu ook aan het wachten tot ik genoeg ervaring over de verschillende onderdelen heb, zodat ik een betrouwebare review kan schrijven..

Nu ontopic :
Dan gaat het waarschijnlijk de pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm worden. Zou het nog zin hebben om nog een 2e fan op mijn Mugenblock te plaatsen ? (zie ook de foto)

De case is inmiddels gefatsoeneerd... Althans gedeeltelijk, ik heb nog wat extra kabels nodig om alles goed weg te werken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
ik zou die ide dvd drive die er in zit er ook uit halen, je gebruikt hem toch niet, wat schuiven met je andere drives/ indeling en daar een fan in plaatsen als intake, extra fan op je mugen en dan schiet je al wat op.

ik ga zelf altijd voor de scythe S-flex fans, de 1600 en 1900 rpm varianten.. deze verplaatsen veel lucht en zijn door de glijlagers ook nog eens een stuk stiller..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Die DVD drive zou ik eruit kunnen halen ja... Hij zit er eigenlijk alleen nog in vanuit cosmetisch oogpunt.. Ik heb de frontjes ooit weggegooid O-)

Die fans ga ik zeker eens even goed bestuderen nedernakker! De belastingteruggaaf komt er weer aan dus ik heb weer wat te besteden.. Waterkoeling gaat mij toch een stapje te ver, teveel angst dat er iets misgaat met mijn gamesysteem.. ;)

Wil toch de 4ghz zomers kunnen aantikken.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
als je toch wilt investeren, kijk dan eens naar een andere cpu koeler, die gaat je zeker winst geven,
ik heb hier nog een TRUE 120 over DM me anders even als je interesse hebt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbkappirossi
Op de TRUE heb je wel high rpm fans nodig, omdat de vin dichtheid en oppervlak kleiner is dan de mugen2 wil je betere temps halen met de TRUE-120. Maar de TRUE geeft dan weer minder turbulentie door een lagere vin dichtheid.

Ik gebruik Phobya G-nano 12. Dit zijn fans waar geen fysiek lager in zit, maar inplaats daarvan in een magnetische velt draaien. Hierdoor hoor je helemaal geen motor geluid meer en alleen maar lucht geluid.
Persoonlijk vind ik dit de fijnste fan kwa CFM per DB die ik gehad heb. Ik heb trouwens ook een mugen gehad waarmee deze fans veel stiller zijn en net zo goed koelen.
http://www.aquatuning.nl/index.php/cat/c852_Phobya.html

ALs je de rode kleur niet mooi vind heb je hier ook nog de Gelid Wing dit zijn exact dezelfden.
http://www.gelidsolutions...s/index.php?lid=1&all=all

[Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 09-05-2011 16:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Het lijken zeker geen slechte fans zo, zeker het overwegen waard! Voor die blauwe van Galid kunnen nog wel eens nice bij mijn moederbord passen... Voor de keer dat hij open gaat, mag het er ook wel nice uitzien! :)

Zit nog te twijfelen of ik voor de TRUE erbij zou gaan... Iemand enig idee of een extra fan op het Scythe blok nog veel zou helpen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
geeft je misschien 3 a 4 graden winst, je kunt beter push pull op een true gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Keeping that in mind...
Qua fans zit ik nu te kijken naar pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm
Lijken me een flinke cfm/decibel te leveren... Eventueel zag ik zelfs in de V&A aangeboden: Scythe S-Flex SFF21F, 120mm staan.

Ga er van uit dat 25-30 db niet storend moet zijn ;)

Vanavond meten of die TRUE past.. :)

[Voor 11% gewijzigd door Rann op 10-05-2011 14:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbkappirossi
Rann schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:41:
Keeping that in mind...
Qua fans zit ik nu te kijken naar pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm
Lijken me een flinke cfm/decibel te leveren... Eventueel zag ik zelfs in de V&A aangeboden: Scythe S-Flex SFF21F, 120mm staan.

Ga er van uit dat 25-30 db niet storend moet zijn ;)

Vanavond meten of die TRUE past.. :)
Deze is goedkoper.
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Maar als het toch geld moet kosten zijn de s-flex en de nano lager beter dan de slipstream.
Van de specificaties kun je totaal niet uit gaan.
voorbeeld;

slipstream hierboven 74CFM @ 1400rpm @ 26,50 dBA
Phobya nano-G 64CFM @ 1500rpm @ 25 dBA

Ik zal je vertellen dat de Phobya niet alleen stiller zijn op 12volt, maar ook beter koelt hoe onwaarschijnlijk dat ook lijkt. koop eerst eens 1 dan kun je er altijd nog meer kopen.

Fantilators zou ik niet uit de PW kopen. Ze staan vaak niet te koop, omdat iemand er aan wil verdienen of dat ze in de weg liggen, maar waarschijnlijk, omdat ze wat mankeren. Want je gaat simpelweg voor die paar euro geen moeite doen, want die shit is 2ehands niks waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Als je krachtige en toch potentieel stille fans voor een klein prijsje zoekt, bekijk dan deze Yates van HighFlow eens. Kost relatief gezien geen roggel, verplaatst een boel lucht, en icm een goeie (non-PWM!!) fancontroller ook onhoorbaar op 5V. Ik heb er zelf een stuk of 7 rondslingeren hier, super fans.

[Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 10-05-2011 17:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

"deze yates van HF", je vind ze overal wel in shops, niet alleen daar ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Goh...Zojuist mijn kast eens even flink schoongemaakt (de voorfilters had ik nog nooit eruit gehaald, ik wist geeneens dat die daar zaten!) en de kabels wat beter neer geplaatst. De powercable naar mijn videokaart drukt nu mooi de Scythe een beetje extra aan ;)

Nu die fan onderin mijn kast schoongemaakt is, overstemd hij zelfs mijn Scythe op 100%... Daarnaast blijkt dat hij ook nog super lastig te vervangen is (zit echt op een..nare.. plek)

IetsMeerOnTopic : blijkt dat ik mijn voltage nog iets naar beneden kon zetten, ik zit nu op 3,6 ghz met 1,22v :) Hopelijk zaterdag naar 4ghz met HT off op 75 graden ;)

Over de fans... Teveel keuzes!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

vapo_chiller schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 18:23:
"deze yates van HF", je vind ze overal wel in shops, niet alleen daar ;)
Dan zou je daar even links van moeten posten, ik weet namelijk niet waar ik ze nog meer kan halen en ze staan niet in de PW...

• nedernakker
volgens mij staan ze onder unsorted

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

:p

• nedernakker
maar Bartje.. hoe is het nu met die wonderbaarlijke Xeon van je.. ik zit al weken te wachten op dikke resultaten...C'mon!!!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

Bartje ?
Hoe kom jij bij bartje ?

wonderbaarlijke xeons? welke zijn wonderbaarlijk? de X5690's ? ja die vind ik ook wonderbaarlijk :p

dikke results? wat voor dikke results verwacht je?

• nedernakker
bart is singularity ...... en dan heb ik het over zijn W3540

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

hhhhaaaaaa, wil ik ook wel zien wat hij met zijn W3540 gaat doen... :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 261555

/ meld gaat ook maar weer eens OCén ff inlezen op de BCLK etc met en i7 980X http://i.fok.nl/s/loveit.gif

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
gewoon multi omhoog ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

hoef niet te kloten met de voltage?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

je kunt hoog gaan tot hij niet meer stabiel is, dan zul je Vcore, VTT en IOH beetje moeten verhogen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
vapo_chiller schreef op maandag 16 mei 2011 @ 00:01:
je kunt hoog gaan tot hij niet meer stabiel is, dan zul je Vcore, VTT en IOH beetje moeten verhogen
IOH hoeft niet eens omhoog.. wat voor geheugen gebruik je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik kon mijn i7-920 nooit boven de 3200MHz krijgen maar heb nu een nieuwe voeding en op stock voltages kreeg ik hem zonder moeite op 3600MHz. In CPU-z zag ik wel 1.375vcore staan, dus ik denk dat het moederbord (Gigabyte) het voltage automatisch aanpast. Ik zal hem eens vast instellen.

Ik schrok wel van de temperatuur, 74 graden terwijl ik gebruik maak van waterkoeling. MIjn GTX570 komt niet boven de 56 graden. Is de i7-920 (Bloomfield) zo'n heethoofd?

[Voor 4% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 17-05-2011 13:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Je VCore is volgens mij ook wel flink hoog...

Kijk maar eens op http://imageshack.us/f/861/linkstablev2.jpg/
Dat is mijn OC op 3,8GHZ met HT aan... en op lucht! En dat met een Vcore van bijna stock niveau (1.235 iirc)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

nedernakker schreef op maandag 16 mei 2011 @ 06:37:
[...]
dju das juist, hij wil alleen op multiplier omhoog gaan lol.

Ben teveel gewend met Bclock EN multiplier lol :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

nedernakker schreef op maandag 16 mei 2011 @ 06:37:
[...]

Corsair Dominator-GT

6 GB : 3 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL7 - 1.65v

12G totaal

Rampage 3 extreme mobo :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
dus je draait hetzelfde geheugen als ik, welk serienummer? CMG of CMT?

ik draai 4,6 GHz 139 x 33 met 1,4375V op de cpu en 1,3V op de QPI. mem loopt op 1674 MHz 7-7-7-20-1T

QPI op 6672 GT/s en uncore op 3348 MHz.

nu hoeft dit voor jou niet te werken, en heb ik er een dikke WC set op liggen.. maar met die 1,3V QPI kom je iig op ~4,4 GHz..

Acties:
  • 0Henk 'm!

CMG

ik heb een H70 ( ja ik weet http://i.fokzine.net/s/emo.gif en ja Fok! http://i.fokzine.net/s/emo.gifhttp://i.fokzine.net/s/emo.gif )

die houdt de boel op 4.2Ghz onder de 43 graden. zal nog ff kloten, kijken als ik de 4.5 ghz kan halen

4.5 Ghz, wil niet echt :'(

op 1.43V nog steeds crashes. weet zo ook niet de veilige max voltage voor een 980X

[Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 261555 op 17-05-2011 20:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
1,4V volgens intel specs..

welke settings draai je nog meer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

QPI op 6780 GT/s en uncore op 3390 MHz.

geheuzen op 1800 mhz 9-9-9-27 1.65V

gedonder is, windhoos boot wel, maar als ik 3D mark draai dan crasht het beeld, wordt allemaal strepen en dan een reboot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
kan je geheugen dat wel aan? welke baseclock draai je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

geheugen staat standaart op 1600 Mhz baseclock van 150

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
Waarom verhoog je niet eerst enkel je multi? Je verandert nu van alles tegelijk en je weet nu niet wat de insyabiliteit veroorzaakt...

• DooiePixel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 00:29
Hey allen,

Ik ben echt een complete noob m.b.t. overclocken, maar ik ga vannacht voordat ik ga pitten proberen mijn i7 920 iets hoger te clocken, klein stapje, even prime draaien terwijl ik slaap (moet kunnen) en kijken of het wat word. Ben me nu een beetje aan het inlezen en dat filmpje kijken!

Ik post wel iets als mijn pc niet is ontploft morgenochtend!

• Rann
Zolang je temps nu op full load niet al 80 graden worden is er niets aan het handje ;) Gewoon de BCLK iets omhoog gooien werkt als een trein! Tenzij je hem te ver doet en hij instabiel wordt...

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

nedernakker schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:33:
maar Bartje.. hoe is het nu met die wonderbaarlijke Xeon van je.. ik zit al weken te wachten op dikke resultaten...C'mon!!!
Ik weet, ik weet, mijnheer Xtrafris heeft mijn waterkoelingsspullen nog niet geretourneerd en wegens tijd/geldgebrek staat de boel een beetje stil hier. Heb het gigantisch druk op m'n werk momenteel en loop ook wat budget systeempjes ineen te steken en te klooien met m'n laptop. Vette rekening van DUO ontvangen wegens het vergeten af te zeggen van m'n StuFi en OV na het stoppen met studeren 8)7

...

Misschien als ik dit weekend tijd heb dat ik alvast op lucht wat laat zien maar heb er weinig vertrouwen in, ik weet het, ik ben een teleurstellend overklokker maar tijd en geld zijn schaars goed :9

• DooiePixel
Gister dus een beetje zitten te klooien met de bclk, maar misschien dat ik iets te hoog zat, de pc startte wel, maar windows wou niet booten. En toen was het 5u 's nachts en ben ik toch maar gaan slapen.. college heb ik weinig van meegekregen vandaag :P

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

wel booten, niet windows, is niet stabiel, waarschijnlijk een of andere volt beetje omhoog zetten totdat je windows bootable krijgt, en op stabiliteit testen

• DooiePixel
Ja met de voltages heb ik nog niks gedaan, daar moet ik nog mee aan de gang.

Windows boot nu wel gewoon en zit op 140x20 (2,8ghz), vanavond of morgen even verder, studie project zit even in de weg :(
Pagina: 1 2 3 ... 20 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee