Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
[OC] Core I7 9xx (S1366) - Deel 2 is onderhand helemaal overvol, dus gaan we maar opnieuw beginnen met een deel 3 om elkaar te helpen en ervaringen

te delen :)

Wat is hier de bedoeling?

:) Behulpzaam posten om mensen met problemen op weg te helpen.
:) Je overklok en de benchmarks die je hebt gebruikt voor de stabiliteit. Screens allowed!
:) Andere tips en trucs om deze hittemonsters koel te houden, t.b.v. je OC

Wat is hier niet de bedoeling?

:( Flamen, one-liners, op de man spelen.
:( Zwaar offtopic gaan met vragen over wat je moet kopen/wat voor voeding je nodigt hebt, etcetera.
:( Overtollig patswerk. Je overklok laten zien is mooi natuurlijk maar dit topic is er niet voor E-dick wedstrijden.

[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Inhoudsopgave

Inleiding
Welkom in het [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2 topic.

Dit topic is ALLEEN! bedoeld voor vragen en resultaten over de processors op de LGA1366 socket.

Een erg kleine uitleg over de huidige processors op LGA1366

Nehalem introductie review op Tweakers.net

Back to Top
Specificaties Nehalem CPU's
Hier vind je een lijstje met de specificaties van de Nehalem die nu verkrijgbaar zijn.

i7 990X
i7 980X
i7 970
i7 975
i7 965
i7 960
i7 950
i7 940
i7 930
i7 920

Back to Top

Overclock resultaten
Hier zal ik een lijstje bij houden met stabiele overclock resultaten

Wat ik nodig heb om jouw resultaat toe te voegen is het volgende:
• Een screenschot van minimaal 8 uur Orthos, Prime 95 of ander stabiliteitstest en gegevens over je CPU & settings.
• Uiteraard een validatie van Cpu-Z erbij zou ook erg fijn zijn (lees: moet dus gewoon)

Voorbeeld om je gegevens in het lijstje te krijgen:
Clock: 3600Mhz | CPU: i750 | Batch: #Q740A523 | vCore: 1,400 | Max temp: 52° | Cooling: Stock AIR | Reg-Edit

Eerst GOED! lezen dan pas je scores posten!

Denk eraan, als het niet zo wordt vermeld - dan komt je overclock er niet tussen te staan!
Kopieer voor het gemak de volgende regel over en vul het dan in:

Clock: ****Mhz | CPU: ixx0 | Batch: #******** | vCore: *,*** | Max temp: **° | Cooling: **** | Nickname

Gelieve ook de spaties intact houden :>

Overklokresultaten

Back to Top
Overclock basics / interessante links
Faq waarin de basics van het overklokken worden uitgelegd:
Frequently Asked Questions T&C

Overclocken met X58 de basics:

nog een goede overclock tutorial

Back to Top
Overclock Programma's
Stabiliteit:
Als we overclocken willen we uiteraard weten of het behaalde overclock ook stabiel draait op die waardes, en willen we weten wat het temperatuur is tijdens full load.
Dat kunnen we dus allemaal controleren met de volgende programma's:

PRIME95
Orthos
OCCT
Memtest86+
Memtest Windows
SupePi Mod
SuperPi
LinX

Monitoring:
Thermal Analysis Tool (TAT)
CPU-Z
Core Temp
Realtemp
Everest Ultimate trial
HWMonitor
Back to Top

Koelers
Gelinkt met Pricewatch:

pricewatch: Scythe Mugen 2 rev b
pricewatch: Noctua nh d14
pricewatch: Noctua NH-U12P SE2
pricewatch: Thermalright Venomous X
pricewatch: Thermalright Ultra 120 Extreme
pricewatch: Prolimatech Supermega
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU Cooler
pricewatch: Prolimatech Mega Shadow
pricewatch: Corsair H50
pricewatch: Corsair H70
pricewatch: Zalman CNPS9900A LED

Back to Top

Reviews

i7 920 review (door Frankknopers op T.net)
i7 980X review op T.net
i7 930 review (bit-tech)
Back to Top

Maximale temperatuur
Hoe heet mag mijn CPU worden?
Stukje van Tom's Hardware:

Core i and Core 2 processors have 2 different types of temperature sensors; a CPU case (not computer case) Thermal Diode centered under the Cores, and Digital Thermal Sensors located on each Core. The case Thermal Diode measures Tcase (Temperature case), which is CPU temperature, and the Digital Thermal Sensors measure Tjunction (Temperature junction), which is Core temperature. Since these sensors measure 2 distinct thermal levels, there is a 5c temperature difference between them, which is Tcase to Tjunction Gradient.

The thermal specification which is shown in Intel's Processor Spec Finder is Tcase Max (CPU) NOT Tjunction (Core), which is a very common misconception among most enthusiasts. Since there's a 5c gradient between the CPU sensor and the Core sensors, just add 5c to the value shown in the Spec Finder to find the corresponding Core temperature, which is 68c for the Core i7 9** series cpu's.

De Tcase Max voor alle cpu's uit deze reeks is 67.9 graden. Dus de maximumtemperatuur van Tjunction is 67.9 + 5 = 72.9 graden.

Het blijft natuurlijk altijd een verhaal met 1000en meningen, de door de regel toegepaste vuistregel in dit topic lijkt toch te zijn dat coretemps van rond de 80 graden onder load toch wel de max zijn die je wilt aanhouden. Maar een ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Back to Top

Bedankt!
  • RappieRappie, voor het werk aan de TS @ C2D OC topic.
  • Jostefa, voor de lay-out.
  • Wiethoofd voor het opmaken van het topic.
  • -The_Mask- Voor het maken van het C2D OC topic waarvan ik de startpost heb aangepast
  • Jejking voor het maken van deel 2 waar dit deel op gebaseerd is
Back to Top

Nawoord
Ik heb de TS van Jejking even aangepast en uitgebreid naar dit punt, mocht je iets vinden dat niet klopt of iets toegevoegd zien, meld het hier maar even of stuur een Direct Message, dan zal ik me er over buigen :)
Back to Top

[Voor 101% gewijzigd door nedernakker op 02-05-2011 20:34]

Hardware.info Overclock Team

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-04 10:26
Dacht het al wel, maar wist het niet zeker :)

Had het ook gepost in LinX stable topic, ben op het moment mijn OC een beetje aan het tweaken.

http://img135.imageshack.us/img135/7821/linkstablev3.th.jpg

In vergelijking met de vorige :

http://i1111.photobucket.com/albums/h475/MADIKKE/th_linkstable.jpg

(HT disabled, minder vcore, 1 multiplier minder, 5gflops winst)

No

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Edit..Verwijder maar.. Niet echt het goede topic hiervoor, ga er een nieuw topic voor aanmaken.

Edit2: Toch maar terug geplaatst... Gaat voornamelijk over de koeling van mijn I7.. ;)

Heeft iemand nog een suggestie voor een goede 120mm fan? Op de pricewatch komen er wel een aantal goede naar voren, maar de één is 4 euro en krijgt veel goede reviews, en de ander is 12-13 en krijgt er een paar... Waarschijnlijk hebben jullie er meer verstand van..

Ik ben van plan om iniedergeval de stock fans te vervangen, is het aan te raden om de Scythe fan ook te vervangen?

Setup:

Bovenste is een 120mm stock fan
De middelste is de fan die meegeleverd wordt met de Scythe Mugen
De onderste is een (60 of 80)mm stock fan

[Voor 173% gewijzigd door Rann op 09-05-2011 14:30]

No

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rann
Goh...Zojuist mijn kast eens even flink schoongemaakt (de voorfilters had ik nog nooit eruit gehaald, ik wist geeneens dat die daar zaten!) en de kabels wat beter neer geplaatst. De powercable naar mijn videokaart drukt nu mooi de Scythe een beetje extra aan ;)

Nu die fan onderin mijn kast schoongemaakt is, overstemd hij zelfs mijn Scythe op 100%... Daarnaast blijkt dat hij ook nog super lastig te vervangen is (zit echt op een..nare.. plek)

IetsMeerOnTopic : blijkt dat ik mijn voltage nog iets naar beneden kon zetten, ik zit nu op 3,6 ghz met 1,22v :) Hopelijk zaterdag naar 4ghz met HT off op 75 graden ;)

Over de fans... Teveel keuzes!

No

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ice_killer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-10-2015

ice_killer

3dMark Vantage ---> P39689

/ meld gaat ook maar weer eens OCén ff inlezen op de BCLK etc met en i7 980X http://i.fok.nl/s/loveit.gif

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ice_killer

ice_killer

CMG

ik heb een H70 ( ja ik weet http://i.fokzine.net/s/emo.gif en ja Fok! http://i.fokzine.net/s/emo.gifhttp://i.fokzine.net/s/emo.gif )

die houdt de boel op 4.2Ghz onder de 43 graden. zal nog ff kloten, kijken als ik de 4.5 ghz kan halen

4.5 Ghz, wil niet echt :'(

op 1.43V nog steeds crashes. weet zo ook niet de veilige max voltage voor een 980X

[Voor 113% gewijzigd door ice_killer op 17-05-2011 20:17]

• nedernakker
ok nice.. die 3680 zal bij voorbaat al harder gaan dan de 970..

leuk teasertje ;)
http://tweakers.net/ext/f/LCTdL94RX2n95Uh2GHA5Tsyh/thumb.jpg
dat is op dit moment mijn 24/7 setting.. temps zij nnog wat lager nu door wat kleine aanpassingen aan de koeling

[Voor 19% gewijzigd door nedernakker op 25-05-2011 10:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

Bey bye garantie, hello w3680 :*)

Wat een beest van en cpu! 4260Mhz op 1,28v 63c max in linx... Heb de mod overigens uitgevoerd met "bison Electro", silver conductive paint. Werkt echt lekker.. uiteraard nog ff een screenshot en Nedernakker, verwacht na het weekend de i7 970 in je brievenbus, hij gaat morgen of zaterdag op de bus... Ben er van overtuigt dat het een ruk cpu is, maar ben nu wel benieuwd of ik iets over het hooft heb gezien. Gezien de resultaten met mn huidige proc verwacht ik van niet, maar we zullen zien.

Screenshotje:

[Voor 15% gewijzigd door millman op 27-05-2011 02:22]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Singular1ty schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:49:
Mooi resultaat hoor Jeroen! Waar heb je die CPU vandaan? En wat is het zilververf modje waar je het over hebt?
Cpu gekocht van rick 2001, mooi ding ja, thnx. De proc word niet automatisch ondersteund door de classie e760, dus er moesten 2 punten op het bord gebridged worden. Ik heb niet zo'n heel fijn soldeer apparaat, en met "bison electro" heb je meerdere kanzen. Gaat het fout dan kan je gewoon wegvegen en opnieuw beginnen. Mooi spul dus, prima geleiding en makkelijk op te brengen. Ziet er nu uit als een hele nette soldeer job en werkt perfect.

de mod: http://www.kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=599

bison electro: http://www.werkenmetmerken.nl/nl/bison_electro/p/117/120/633

[Voor 9% gewijzigd door millman op 28-05-2011 13:00]

• ice_killer

ice_killer

3d mark vantage wou de test volledig halen, ga vanavond stressen, want zit nu op 4.5 Ghz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Jawel jawel, back in de running! *O* *O* Alles werkt weer naar behoren, rex3 is even wennen qua bios, maar volgens mij heb ik m weer door. Moet nog wel een cpu blok remount doen, die is niet zo lekker, maar ook de gtx580 heeft mooie temps. Proc doet nu 1,29v @ 4300Mhz linx. lekker beestje hoor! Nog even mn 2e rad wat airflow geven (is nu fanloos) en dan kunnen we gaan. Het was een bevalling zullen we maar zeggen 8)7 : natuurlijk een teasertje:

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

nedernakker schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:49:
Daar is ie dan.... Lekker hoor... Nu op naar de 4,6 ghz...
U vraagt wij draaien, maar dan anders :*)

Even zo uit de losse pols, 1,52v op de cpu multi vast op 25 en bclk begonnen bij 200 opgewerkt naar 209. Ik moest en zou een sub 8 halen en dat is me gelukt (nipt). dit is overigens op een ongetweakt win7 met ~50 processen. Ben benieuwd waar dit gaat stranden, Heb voor mezelf besloten dat dit wel de Vcore grens is met mn setje. Leuk voor 1 keer (vooruit een keer of 5 tot ik de max uit deze Vcore heb gehaald)

Het gemak waarmee de R3E en de W3680 klokken gaan al mn verwachtingen te boven in ieder geval. _/-\o_ Nakker LN2 klaar staan? 8)

• nedernakker
sneak preview.....

deze gaan we komende weken het vuur aan de schenen leggen...

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Singular1ty schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:16:
Gaat me niet om de 4G knop, maar om de multiplier en baseclock knopjes waardoor je zelfs bij een LN2-bench theoretisch gezien maar 1x je bios in hoeft ;)
Met een R3E toch ook? Lekker met Asus turboV aan de slag of iROG met de laptop of geeky met de telefoon? Ik snap het probleem niet helemaal? Het instellen is het probleem met oc'en toch nooit geweest, het is meer de tijd die je kwijt bent om stabiliteit te "garanderen".. Met 45min Linx ben je er toch niet? Of een uurtje prime? In dat opzicht heeft de x58-OC maar weinig voordeel imo.. 8 uur prime en zeker een aantal uur linx en gamen en een loop CPU 3dvantage ofzo? Neemt niet weg dat ik de x58-OC graag zou willen hebben hoor, ik vind m wel vet.. Ben al aardig prime95 op weg trouwens:

Offtopic: Ik doe zeker geen uitspraken over je wederhelft, ik zou niet durven, ze is per slot van rekening zwanger :> Wel betwijfel ik ernstig de of de hilariteit van een RoG-bodypaint het risico in hormonale razernij plat te worden geslagen waard is, maargoed, your call :D
Houd mevrouw gerust te vriend, ik moet er zondag mee aan tafel zitten.. :P

• Viss
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10-04 19:38
millman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:02:
[...]

Bij SB houd het op bij 6Ghz, hoe je het ook went of keert. Voor de meest echte OCérs begint het daar pas. Subzero heeft geen echte zin meer met SB wat best zonde is.. Het blijft raar dat een proc die per kloktik sneller is, in de lijsten op HWbot nog gedomineerd word door een proc van de vorige generatie... Daar heeft intel de plank wat mij betreft flink mis geslagen..
SB is nooit bedoelt geweest als vervanger voor de 1366 chips, het is de opvolger van 1156 (mainstream dus). 2011 wordt de opvolger van 1366, geen kwestie dus van een plank mis slaan, het is allemaal redelijk logisch.

De echte snelle Gulftown procs die je ziet in superpi rankings zijn vrijwel allemaal de (AO) ES modellen. Dit zijn de enige GT's die superpi op echt hoge snelheid aan kunnen. De retail chips kunnen spi alleen draaien op relatief lage clocks. In de meeste gevallen kun je op veel hogere snelheden bijvoorbeeld 3D/wprime draaien dan 1M (is een bekend GT probleem overigens).

Onze MOA 2010 chip: Max 1M:

AQ3:

Blijft vreemd.....

[Voor 30% gewijzigd door Viss op 24-06-2011 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
zo.. de chip even gemaxed onder de Single Stager.. resultaat enigszins verbluffend:

zo ombouwen naar ln2 :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
daar zijn ze dan, de resultaten van vandaag:
plaatjes zijn clickable. wat een dag....

• BarryKohne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:07
Hier mijn wc setup maar is een flinke schoonmaak beurt gegeven.
Spul heeft hier altijd @ stock speed gedraaid en ga er dit weekend is voor zitten om te kijken wat ik eruit krijg geperst.

Om te beginnen de situatie zoals ie nu is:

[Voor 11% gewijzigd door BarryKohne op 29-06-2011 10:34]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• BarryKohne
Ben nu overnieuw begonnen met alle settings zoals hierboven omschreven.
Heb vcore op 1,2 volt gezet en cpu clock drive op 900mV.

[Voor 91% gewijzigd door BarryKohne op 02-07-2011 10:31]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• BarryKohne
Dankjewel voor je uitleg millman en nedernakker het was clock drive op 900mV en ging zonder problemen zo naar de 210Mhz met QPI/VTT op 1.275 volt en 1,2v vcore.

Vanavond hoop ik weer verder te gaan en te kijken of ik hem nog iets kan finetunen.
En dan te kijken wat ik met de cpu kan.

• BarryKohne
Kleine sneakpeak :) :

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryKohne
Die ging helaas de fout in met een 0x124 bosd. Zit nu op 1,29V vcore en loop nu tegen een vreemde bosd aan 0x7a :? En kan hier ook weinig over vinden op het web.

Edit:

vroce nog 1 stapje omhoog en probleem was weg. :)
Ga hem zo vanacht lekker laten stressen en als ie dat zo overleeft is kijken of er nog meer uit te halen is.

[Voor 45% gewijzigd door BarryKohne op 03-07-2011 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:32

M2M

medicijnman

Ervaring met OC'en had ik al wel, maar nog niet met iX processors. Mijn laatste setup was een Q9550. Toen was alles nog simpel.

Enfin, plaatje van de kast:

Plus nog 1x 80 mm (intake) achter de processor en 1x 120 mm zijkant intake. De drie outtake fan's draaien op 1400 RPM, de drie 120 mm intake draaien op 1500 RPM. De 80 mm fannetjes draaien op 5V, de processorfan op 1500 RPM.

specs:
i7 920
Asrock Extreme 6
Asus HD5850 directCU
Creative X-Fi platinum
4 tal spinpoints, 2 WD's, 1 maxtor en een OCZ vertex.
Scythe mugen 1
Zalman MFC-3 fancontroller
Zalman ZM600HP

Nu trekt de machine idle al zo'n 180W uit de muur. Onder load condities wordt het stukken meer: 330W. Temperaturen zijn 65 graden voor de processor, 70 voor de videokaart. Best redelijk toch?

Ik heb gelukkig al wel het voltage van de processor kunnen verlagen tot 1V op stock snelheden. Dan wordt het ding al een stuk minder warm. De lucht die er bovenuit komt is nog wel vrij warm.

Over het dremelen, eigenlijk liever niet natuurlijk :). Ik snap dat de airflow er stukken beter van wordt, maar het gaat me weer een dag kosten om de boel uit te bouwen, te dremelen en opnieuw in te bouwen. Daarnaast voelt het niet alsof de kast de airflow enorm tegenhoudt. Er komt namelijk een redelijk strak windje uit de bovenkant.

En uiteraard zal ik mijzelf eens wat meer inlezen in het OC'en van i7's :)

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
zo.. dagje zit er op.. de W3680 wilde eigenlijk niet zo gek veel meer doen dan de vorige keer, wel 6850 MHz gedraaid, maar eigenlijk niet de moeite genomen om een validatie te draaien.

wel een goede verbetering van eff. gehaald met superpi:

volgende keer gaan we maar eens zien wat deze chip doet met 3D..

• iApp
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Precies, als je een nieuw mobo moet kopen, en een nieuwe CPU ben je al gauw 400 euro kwijt... De moeite waard als volgend jaar geen 79x chipset zou uitkomen, maar voor nu geldverspilling. :)

Edit: mijn nieuwe DDR3 ram set kan 1600Mhz aan, ik heb in de BIOS geprobeerd om hem zo ver te clocken, maar weet niet met zekerheid of het geslaagd is omdat ik geen programma weet waar je de temps en informatie van de geheugen sticks kan zien...

Zie hieronder Memory Ratio, die heb ik op 6 gezet, wat betekent 1600Mhz (?) Ram ferquency...
Maar weet niet zeker of ik het goed heb gedaan dus vraag het hier eens. :)

[Voor 57% gewijzigd door iApp op 15-07-2011 00:20]

An  a day keeps the doctor away.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

En dit is zoals het hoort?

• nedernakker
even een teaser van iemand die wel overklokt :

mooi chippie millman ;) :9~ nogmaals everlasting gratitude _/-\o_

Vcore is even gegokt aan de hand van schaling nu 1,3875 in bios, fans van rads draaien nog op 1200 RPM en het is vrij warm in deze kamer. kortom.. er zit misschien wel een 4,8 24/7 in.. sandy bridge is voor mietjes ;) :P
HardCoreGamer schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:26:
Ja ik wil alleen mijn CPU overclocken... Al mijn voltages staat op Auto, dus daar maak ik mij geen zorgen over. :)
dara moet je je wel zorgen over maken.. voltages op auto en overklokken is no go..

[Voor 29% gewijzigd door nedernakker op 15-07-2011 19:38]

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-04 16:53
Zou iemand mij verder kunnen helpen richting de 4ghz voor mijn i7 930? In onderstaande screenshot mijn settings, momenteel kan ik de bck niet meer verhogen, dan loopt de computer vast. Ik denk dat ik eerst met de voltages moet spelen, maar ik zou niet weten wat ik precies moet verhogen.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-04 16:53
nedernakker schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:11:
dan ben je op dit moment uitgespeeld.. wat voor load temps heb je nu met deze koeler.. volgens mij loopt dat al de spuigaten uit..

ga eens kijken voor een goede aftermarket koeler voordat je verder gaat..

mugen2, megahalem e.d.
Dat is vervelend om te horen, maar als het niet anders is zal ik binnenkort is kijken voor een andere koeler.

Hier mijn huidige temp:

Ik heb met de huidige settings nog geen vastlopers gehad terwijl dat ik toch behoorlijk zware games speel.

Edit: ik zal even een zware game laten draaien om de temp onder druk te checken.
Edit 2: ik kom op 84graden op 100% load(Prime95 test), het lijkt mij inderdaad niet verstandig nog verder te gaan.

[Voor 12% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 15-07-2011 20:29]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik weet niet wat je onder halfbakken setjes verstaat? zo'n thermaltake setje is niets nee, maar voor een cpu volstaat een 240rad, singlebay 450lt/u respomp, beetje slang en 4 fittingen. Leuk supreme hf blokje. Hoppa, i7 920 @ 4,4 op zeg 68c. Voor zo'n 170.- klaar. nog een 120 rad erbij en je koelt een 980 op 4,5 (70cmax) en een gtx580 op 900/2100 (60c max)... Totaal 330 euro kwijt bij mij dan.. (maar dan met 750l dualbay res pomp)

[Voor 3% gewijzigd door millman op 16-07-2011 01:03]

• Slurpgeit
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:03
Mijn eerste poging tot overclocken, ben benieuwd wat jullie ervan vinden :). Het is geen monster OC, maar opzich toch net iets sneller dan stock. Valt hier nog meer uit te halen?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1910941

[Voor 19% gewijzigd door Slurpgeit op 16-07-2011 20:37]

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-04 13:24

Singular1ty

Hardware Prutser

VIk heb 0 Vdroop op de Formula, hij overvolt ietsjes (1,475V in BIOS is 1,48V load in Windows), dit is een erg goed bord. Deed met die E5645 ook 221 baseclock. Denk er wel over om 'm weg te doen want kan er geen fullcover block voor krijgen, en ICH word vreselijk heet nu: 75 graden, kan de heatsinks niet aanraken of ik brand m'n fikken. En dan een goed bordje halen waarvan de kleur beter bij m'n blauw/zwart/zilver thema past. X58A-OC ofzo :9 Maargoed, beetje dure grap allemaal, betekent dat ik nog zeker 150,- moet bijleggen als ik die Formula voor een vriendenprijs aan jou verpats :/

Anyway, so far so good:

Helaas verloor IntelBurnTest de prioriteit in m'n processen na het maken van de screenshot. Moet die run dus overdoen. Max temp was 87 graden, vrij heet.

Heb de Vcore nog iets hoger gezet, QPI om te compenseren ietsje lager omdat ik denk dat dat wel gaat, en weer fingers crossed 'n goan..!

Edit: Helaas, weer BSOD :N Dus voltages omlaag, 1,45V Vcore en 1,4V QPI en kijken of 'ie 196,5x23 (4519MHz) wel trekt.

Edit: Dat wil wel lukken :)

Morgen maar smijten naar de Linx Stable Club.

[Voor 13% gewijzigd door Singular1ty op 14-08-2011 02:02]

Acer V5-573G // i5-4210U // 8GB // GTX850M // 256GB Samsung mSATA // 2TB // Full HD IPS

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

Godverdegodverdegodver! De Formula is overleden en ik slaap vanavond in een walm van doorgefikte PWMs.

Ik zet kalmpjes Linx aan en leg mijzelf te ruste (voorzover mogelijk met een San Ace 2600rpm op 3M van je nest vandaan) voor de super special. Ongeveer 20 minuten later hoor ik ineens 2 ploffen, alsof er boeken op de grond vielen. Ik haast me naar de pc om te kijken watskeburt. Het ding functioneert nog, dus ik zoek wat er dan gevallen is. Nog een plof. De Blackbird GTX geeft ineens de geest. KUT!! Ja hoor. Vieze lucht van verbrande electronica in de kamer, heatsinks van de PWMs bloed en bloedheet. Doesn't take a genius to figure what happened :N Maar wtf...
Extreme Engine Digi+

Powerful combination of analog and digital design elements

Extreme Engine Digi+ equipped with high performance digital VRM design can easily achieve the ultimate performance with adjustable CPU PWM frequency. It expedites heat dissipation and achieves better electric conduction keeping critical components reliable. Now you'll be able to push your spanking new Intel CPU to the limit, hitting benchmark scores that others only dream of. Extreme Engine Digi+ balances the need for voltage and the desire for rock solid performance to bring the ultimate user experience.

Moraal van het verhaal: als je serieus gaat overklokken koop je een moederbord waar fullcover blokken voor te krijgen zijn. Ik hoop dat Alternate.de hier raad mee weet want hoe je het wendt of keert, je PWMs moeten niet zomaar door kunnen branden. En dan maar een REX3 BE of X58A-OC in huis halen met een mooi blokje erop. Ik hoop dat de processor het nog doet. Wat een ramp. Bij mij zit het ook werkelijk nooit mee :S

Ik zal vanavond kijken of er leven in het systeem te blazen valt met een van m'n semi-overleden REX2's. Hopelijk is de schade beperkt tot de moederplank. Ik zie jullie over een paar uurtjes in Utrecht.

[Voor 23% gewijzigd door Singular1ty op 14-08-2011 03:34]

Acer V5-573G // i5-4210U // 8GB // GTX850M // 256GB Samsung mSATA // 2TB // Full HD IPS

• t!n0
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10-04 21:35

t!n0

Daily operation @ -50.5°C

oei, dan moet ik maar snel aan m'n x58 oc skills gaan werken.
Ben nu het volgende aan het benchen;

krijg je al iets meer vertrouwen in me nakker? ;)
tRFC kan trouwens en stuk lager volgens mij, 59 heb ik eerder geprobeerd en was prime stable, of kan ik nog lager?
Prime: Core #0 62°C Core #1 64°C Core #2 50°C? Core #3 63°C
Vreemd dat core #2 veel koeler is..

Answered my own question; need more volts ;)

[Voor 18% gewijzigd door t!n0 op 19-08-2011 20:52]

Benching, a way of life.

• Viss
Is dat de 920 D0 van millman ?

:)

• t!n0

t!n0

Op het moment is hij dit aan het doen;

Had dus iets meer vcore nodig dan ik dacht, maargoed, heb het vermoeden dat er nu nog wel wat bclck bij kan.
Eerst even 3dmark benchen, daar zat ik al zo lang op te wachten _/-\o_

Oja Clifdon, ik heb de Megahalems (met eigen pasta) met een Scythe Slipstream 1200rpm. Werd me aangeraden door nakker i.p.v. de mugen II.
Heb hier ook nog Gentle Typhoons liggen van 1450rpm en 1850rpm maar die glijden de hele tijd los van het koelblok..

[Voor 30% gewijzigd door t!n0 op 19-08-2011 22:43]

Benching, a way of life.

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07:27
Ok het draait nu 3,8Ghz met stock koeler. Even een andere voeding geleend van iemand zodat ik niet heel mijn cable management opnieuw hoef te doen :).

Met de intel stock koeler draai ik ong. 55°c Idle wanneer ik ga belasten met prime schiet mijn cputje al snel boven de 80°c (90°c Doet ook mee op 100%load) Dat wil ik zelf niet te lang zo laten staan. Het is dus toch de CPU die bij hele lage voltages erg veel hitte kan maken :P.

de AS5 moet natuurlijk nog wel even een beetje uitlopen. Maar zelf denk ik dat dat maar een paar graadjes gaat schelen. Ik heb overigens ook nog wat foto's van de vorige koelpasta gemaakt op mijn mugen II. Het lijkt er op of het toch niet lekker gezeten heeft. Of misschien zijn er toch 1 of 2 heatpipes niet goed. Er zit een plek op waar de gehele koelpasta uit is gedroogd (lijkt het).

hele vreemde zaak al zeg ik het zelf :). Ik heb nog nooit mijn pc zo laten draaien. En nu hoor ik toch allemaal vreemde geluiden. Het zal allemaal wel goed zijn,. maar als ik bijvoorbeeld mijn muis beweeg bij een selectie in photoshop dan hoor je dus een soort ruis.. Waar zulke geluiden dan vandaan zouden moeten komen o.o? Ach dat hoort niet thuis in een overclock draad:P. Ok de geluiden komen dus uit de voeding. Misschien is dat ik toch te veel vraag aan die 520W voeding ?:PIk dacht dat het wel kon voor testing purpose only :')

Maar zonder mijn mugen er op word het dus nog warmer

[Voor 6% gewijzigd door Clifdon op 20-08-2011 17:11]

Always look on the bright side of life.

• t!n0

t!n0

Bclck 210 dus prime stable. Zodra ik de multi op 21x zet boot windows wel maar krijg ik na verloop van tijd een bsod.
Dan kom ik uit op meer vcore?

Edit: Kom windows in met 21x210 op 1.385vCPU en 1.375vQPI, maar krijg na 10 sec. prime een bsod.
Hier houdt het op op lucht?

[Voor 22% gewijzigd door t!n0 op 20-08-2011 20:12]

Benching, a way of life.

• Clifdon
Nakker atm draait het dus niet in mijn kast maar ik zal even een fototje maken van hoe het er nu bij ligt ;) Ik zou zeggen genoeg luchtverplaatsing daar. Het waait er namelijk best flink.

Hier plaatje van hoe het er nu bij ligt. Er staan dus nogsteeds 4 12CM koelertjes op te blazen. Het is ofcourse niet ideaal. Maar temps zouden op zijn minst redelijk moeten blijven.
Stel iemand met minder oplettendheid etc. had deze proc gekocht en gewoon de stock koeler gemount. dan had hij bij een beetje full load gewoon uitgevallen o.o? Dat is toch wel min van zo'n chip toch?

Die GTX275 die er in staat lijkt overigens een stuk warmer te worden dan dat HWmonitor aan geeft. Hij zou 50°c zijn maar ik brand mijn handen er aan. nu is 50°c wel warm ofc. Maar het is wel een straalkacheltje in de richting van de CPU

[Voor 69% gewijzigd door Clifdon op 20-08-2011 23:31]

• Clifdon
Ik heb maar een airco aangesloten dus het is weer 22,5° hier :). Goed te doen :D.
Als ik load optimized defaults doe en dram voltage even instel, Turbo uitzet dan krijg ik als maar bsod's bij het starten van windows.

cpu clockdrive gaat overigens naar 900mV terwijl dat normaal op 700mV staat. Is dat ernstig?

Ok, wel zelf na blijven denken. Als je defaults set dan gaat natuurlijk je Sata controller naar IDE ipv ACHI x_x. Maar terug naar de temps.

met default settings, (lage timings Ram, 20x 133 etc.)
Zit ik als ik prime draai in een seconde of 10 aan deze max temps.
89°c
85°c
83°c
79°c
Ik ga prime wat langer laten draaien nu maar ik wilde even niet dat hij uit zou vallen onder het typen van dit bericht. Maar de 100°c met stock koeler ga ik wel redden :).

2 mins prime:

Nakker wat vind je van mijn prestatie ?:P Mooie clock he? En dan ga ik pas net over de max 24/7 temps heen Ughum! :S.
Het zal wel een gevalletje heethoofd zijn icm kromme IHS. Ik ga de winkel even een mailtje sturen wat ze daar mee doen. Tsjah in principe is hij nu nog niet stuk.. Dus als ik zeg dat hij te warm word, zouden ze daar iets aan gaan doen dan? Azerty is de winkel btw. Ik heb eens mijn logitech G9 muis terug mogen sturen. Daar deden ze niet echt netjes mee. Ik kon 30 euro terugkrijgen terwijl een nieuwe mij gewoon 60 ging kosten x_x.

[Voor 70% gewijzigd door Clifdon op 21-08-2011 19:27]

• Clifdon
HardCoreGamer schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:21:
Ik snap niet dat je door deze overclocks geen dergelijke na - schade krijgt aan je CPU...
Overigens, bij 30dB, waar moet ik dan aan denken?
Zoals Nakker zegt. Dus als je geen gevalletje Clifdon cpu hebt, Dan zit je goed :P.

overigens throttled mijn cpu nog niet. Maarja ik heb ook nette kamer temp van 22-23°c Als het 25°c zou zijn dan stopt mijn cpu er dus wel mee.
Bericht naar Azerty er uit. Als ik het gevoel heb dat dat niets word lap ik die CPU gewoon. Ik zal proberen of ik die IHS van mij eens op de foto kan zetten met iets vlaks er op misschien is het dan te zien. Want hij is wel redelijk krom.

Nakker wilde nog een foto van mijn airflow zien in de kast. Nou dat kan ook geregeld worden. Volgens mij heb ik dat namelijk best voor mekaar.

nedernakker schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:28:
zo lang de cpu geen 100 graden aantikt en gaat throttlen is er niets aan de hand.. je moet er geen 1,5V op zetten met luchtkoeling.. maar 1,4~1,425V als 24/7 max mag geen probleem zijn..
Jammer dat ik de 100°c aanraak met 1.2V. Dit lijkt eigenlijk niet eens op een D0 sample x_x.

[Voor 16% gewijzigd door Clifdon op 21-08-2011 22:16]

• Clifdon
Ok ik ga eens kijken of ik dit kan frappen :P Ik heb de stock koeler nog ene keer opnieuw gemount. De AS5 zal wel weer even moeten gaan zitten.. Maar stukken beter word het niet volgens mij. Ik heb nog een paar meer fototjes van mijn cpu. Al is het nu wel duidelijk dat er iets niet goed zit :P

Het valt mij overigens mee hoe krom de ihs is. Ik weet overigens niet hoe precies dit komt.

Dat was hoe de koelpasta net op de CPU zat. Naar mijn mening dus wel te weinig.

de pasta zoals hij er net op zat. Heel raar en slecht contact als je het mij vraagt.

Hier

en ook hier zie je dat de ihs wel een beetje rond is

Je ziet een klein beetje licht in het midden

Dit heb ik er net aan koelpasta op gedaan. Mijn normale hoeveelheid eigenlijk (te veel te weinig?) Ik smeer het normaal wel uit maar dit keer heb ik de koeler er gewoon op gestampt

YouTube: Core I7 920 throttling - YouTube
Lijkt me genoeg? aan het eind gaat hij echt terug naar 20x,

een van jullie die weet wat normale temps zijn bij een Core I7 @ stock koeler?

[Voor 121% gewijzigd door Clifdon op 22-08-2011 20:50]

• Viss
P6T(6) WS zijn superbordjes, snap niet waar de opmerkingen m.b.t. de bclk OC vandaan komen, redelijk ongegrond denk ik :)

Vond mijn P6T6 vaak een stuk stabieler (met name koud) dan de verschillende R3E en Formula borden welke ik heb gebruikt.

• vapo_chiller
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

Singular1ty schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:33:
@ Chiller: je weet dat de add waar je naar linkt van mij zelf is hè? ;) Toch bedankt.
Oeps, niet op gelet.

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• thomasie
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-04 21:50
Nu bijna drie uur zonder fouten aan het primen op 4,2GHz met 1,316V en met geheugen op 1600MHz en 9-9-9-24-88-1T. De temperatuur is nog wat hoog, maar een remount en refill gaat dit weekend gebeuren :)

Voor de oplettende kijken OPT_Fan2 heeft een temperatuur achter zich staan, dit is de watertemperatuur (als het goed is :) )

• Clifdon

Serieus na een uur schuren pas dit resultaat. (Grid 400) Ja het papier was niet super. Maar die hoeken waren ook zeer verhoogd. de hoeken tov het diepste punt zat als ik het moet schatten denk ik 0,4 mm in. Dat is toch wel echt een hoop.

Nog een uurtje(of iets meer) verders. Ziet er toch al redelijk uit. Op dit punt ben ik ongeveer gestopt met het schuren met Grid 400

Geschuurd tot en met Grid 2500. Op de foto lijken er nog flinke krassen in te zitten. Dat komt omdat ik de foto gisteravond in moest flitsen. Na polijsten zou hij echt een spiegel zijn. er is nog een klein beetje te zien van de nikkel laag ie om de ihs zit..
Ik had erg weinig licht bij de foto dus ik maak straks nog wel een nieuwe. Maar aan de randen zie je dat er verschil in structuur ontstaat. Dit betekend dat er een verschillende hardheid van materiaal is ontstaan door het persen van de ihs.
Ik heb er echt een heel stukje afgeschuurd dus ik wilde niet verder gaan. Maar misschien pak ik straks de draad toch weer op om hem toch net even dat extra's te geven.(alles nikkel weg.)

• Clifdon
even om op het bovenstaande te reageren. Lappen kun je doen volgends de volgende tutorial
YouTube: CPU Lapping Guide (Part 1 of 2) - YouTube
Dat is an sich best een goed filmpje.

en ja het zwarte afdekkapje zit altijd om de CPU als je deze nieuw koopt. Als je dit er op houdt tijdens het lappen dan zorg je dat er geen schuurstof aan de onderkant van de processor kan komen.

Over je geheugen kan ik niet veel zinnigs zeggen. Geheugen is meestal alleen nodig als je zaken gaat renderen. Verder zou ik niet weten waarom een hexa meer geheugen gebruik heeft dan een quad. Tenminste geen noemenswaardige verschillen.

even mijn lap result (grid 2500)

Singular1ty het valt allemaal best mee he?:D

Wat ik overigens wel gemerkt heb is dat mijn koeler minder vast zit op de moederplank. De CPU is echt een stuk dunner geworden. De schroef die je ziet op de foto daar zit dus de koeler mee vast. Je ziet dat daar maar een kort draadeind op zit. Ik heb deze helemaal tot het einde aangedraaid nu maar ben nog bang dat het niet erg goed aangedraaid zit.
Het zit met gewoon nog niet lekker dus als ik eens wat andere schroeven vind ga ik die wel even proberen.

[Voor 31% gewijzigd door Clifdon op 02-09-2011 13:33]

• kobus71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 11-04 22:12
Ja, wou wat nieuws proberen. En P55 heb ik nu wel gezien, en X58 nog niet eerder gehad.
Kan altijd weer voor wat anders gaan.
Eerst hier even mee spelen.
Ik kan er iig BF3 mee spelen, aleen videokaartje extra erbij steken.

Ben net thuis gekomen en P95 uitgezet.
heeft ie toch 9uur gedraait zonder fouten.
Als ik niet boven de 4GHz kom, ga ik ook zeker een DO halen.
En dan is t system weer krachtiger dam met me i750.

Het geheugen is op 1600MHz rated, maar loopt door de lagere mp op 1440 ( 720Mhz ).

Ik wou de screen van P95 uploaden, maar lukt tnt niet.( gaat nog wel lukken ).

hoppa! gelukt

[Voor 116% gewijzigd door kobus71 op 03-09-2011 17:50]

• Ting
  • Laatst online: 15-02-2016
Pharlap schreef op maandag 05 september 2011 @ 15:37:
Via de Asus website de 64bit versie DLen ;)

Maar het kan zeker geen kwaad om dit topic door te lezen en via de bios te OCen.
Hmm heb het progje inderdaad gevonden.
Welke moest ik nou omhoog gooien? Zie nergens multiplier terug :o

www.soundcloud.com/Stoveboy

• gt3luke
  • Laatst online: 31-01-2013

Ik heb deze week deze pc gekocht.
Heb al een aantal berichten gelezen op verscheidene sites.
Mijn vraag is of ik deze processor kan overklokken en of er hier iemand is die deze processor al heeft overgeklokt en stabiel heeft draaien. srry voor de afbeelding op de zijkant.
Ik weet het, is wel erg veel ram, maar goed, ook wel weer leuk ;) Ik heb als gfx kaart een Nvidea GTX 570 erin zitten. Ook overclockbaar?? Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

• t!n0

t!n0

Volgens mij wel een leuk chippie met 4ghz op 1.28v. Moet alleen de megahalems nog eens remounten want die temperaturen horen niet bij een dergelijk voltage met deze koeler.

Benching, a way of life.

• Maks
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik kom maar niet boven de 3600 MHz met mijn i7 920 :(. Kan iemand mij misschien helpen?

Setup:
Core i7 920 (c0)
6 * 1GB OZC 1333 Mhz
DFI LanParty JR X58-T3H6

Wanneer ik de baseclock hoger dan 180 zet komt hij niet meer in het BIOS. Hier screens met mijn instellingen (om te testen):

Laatste screenshot is van mij setup zoals hij stabiel draait :) :

Dus zie ik misschien iets over het hoofd? Iets dat misschien per ongeluk meeclockt? Met een multiplier van 12 kan het mijn cpu niet zijn, de temperaturen zijn ook goed en ook staat de PCIe bus gelocked op 100 MHz.

[Voor 9% gewijzigd door Maks op 19-09-2011 21:37]

• t!n0

t!n0

YES! Toch nog gelukt om hem stabiel te krijgen op 1704mhz 6-6-6-20 1T en cpu op 4050mhz HT on 1.28v.

Voor 4.1ghz moet de vcore naar 1.3v. Laat hem daarom lekker op 4050mhz 1.28v HT on en het geheugen op 1704mhz cas6 staan voor 24/7.
Zal later wel weer wat hoger gaan proberen maar wil de pc eerst gebruiken, daar kom ik niet eens aan toe met al dat gebench :+

[Voor 3% gewijzigd door t!n0 op 22-09-2011 15:03]

Benching, a way of life.

• t!n0

t!n0

Haha en daar zijn we weer!
Ik ben even sprakeloos..hier was ik weken naar aan het tweaken...4.2ghz HT on linx stable! 2de plek in de linx lijst _/-\o_

Het enige wat er veranderd is, is het geheugen. Settings zijn hetzelfde en kreeg het steeds niet linx stable, prime wel.
Nu met de 'hypers' ineens wel stable! Het mag duidelijk zijn dat ik niet meer vcore ga toepassen kijkende naar de temperaturen, maar ik ga wel even kijken waar het ophoudt met 1.344v.

[Voor 40% gewijzigd door t!n0 op 22-09-2011 17:14]

Benching, a way of life.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-04 19:57
Mijn Core i7 980 is echt vaag. Zelfs met wind mee en bult af wil het nog niet stabiel werken op een bescheiden 4 GHz. Ik heb het core voltage al opgeschroefd van 1,264V naar 1,294V, de QPI voltage naar 1,25V gebracht en loadline calibration aangezet. Hyperthreading is uit, turbo is uit en ik draai nu 25x160.

Met deze settings was mijn systeem een minuut of acht stabiel in LinX. De maximale temperatuur liep op tot 77C voor de warmste core. Ik heb hem nu op 1,312V draaien en ik zie een core al naar 81 graden schieten. Aan alle kanten heb ik bottlenecks die het systeem instabiel maken, ik snap er echt niks meer van.

Als het systeem nu weer crasht is het einde overklokken met deze chip en ga ik tevreden worden van 3,33 ghz. Stabieler dan dat kun je het niet krijgen.

Ik ben hier voorlopig maar tevreden mee:

[Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 23-09-2011 00:51]

Goud is geen geld

• n0valyfe
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-02 19:27
Ben momenteel even aan het spelen met de BIOS maar geraak er niet helemaal uit. Ik gebruik volgende guide als hoofdlijn samen met verschillende topics omtrent veilige voltages:

Hier

Mijn geheugen heb ik vast gezet op 1.5V en loopt momenteel op 1.2GHz dus meer zal hij niet nodig hebben aangezien het standaard op 1333MHz loopt.

Vcore = 1.4000V
DRAM voltage = 1.5000V
QPI/VTT voltage = 1.34V

IOH core = AUTO
QPI PLL = AUTO

Al de rest ben ik niet aan geweest en staat dus nog op auto.

Nu, het rare is dat mijn Vcore 1.360V aangeeft zowel in CPU-Z als in PC Wizard 2010 als in Hardware Monitor. In de BIOS heb ik hem toch echt op 1.4000V gezet.

LLC heb ik, ondanks zogenaamde "spikes", toch aan gezet. Ik hoop hierover iets meer informatie te kunnen krijgen van mensen die er iets meer verstand van hebben.

Ik draai nu dus mijn CPU op 4.00GHz met een BCLK van 200MHz en een multi van 20 :F

Of dit stabiel blijft betwijfel ik natuurlijk maar ik ga nu een kleine 2 uurtjes prime95 draaien en daarna een goeie 20 uur LinX en OCCT.

Max temps tot nu toe onder load variëren maar Core Temp geeft de hoogste temps aan, zijnde:

1: 60°C
2: 57°C
3: 61°C
4: 56°C

EDIT: Ik heb mijn fans nu op de laagste stand gezet (600rpm), temps zijn nu max 64°C en ik hoor enkel mijn MCP360, lekker stil.

Prime draait nu ongeveer 30 minuten dus ik verwacht niet dat hij boven de 65°C zal gaan.

[Voor 4% gewijzigd door n0valyfe op 25-09-2011 13:36]

• t!n0

t!n0

Voorproefje...;)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2016400

[Voor 82% gewijzigd door t!n0 op 25-09-2011 20:39]

Benching, a way of life.

• n0valyfe
Jaloers :X

Voltage verlaagd van 1.400V naar 1.375V in BIOS. CPU-Z leest weer een lagere waarde (1.344V) Ik zal maar uitgaan van de BIOS waarde boven die van CPU-Z. Dit is niet al te slecht voor een C0/C1 denk ik? Is 9 uur stabiel in Linx.

• n0valyfe
Ik ben eindelijk verlost van de crashes tijdens het spelen van Battlefield Bad Company 2. Het hing dus inderdaad aan die ET6 software van Gigabyte die eigenlijk gemaakt is voor Windows Vista maar niet voor Windows 7 en dus een 0x124 error liet zien.

Ben terug beginnen spelen met de BIOS instellingen en zit momenteel stabiel op 4.1GHz met volgende instellingen:

- Vcore: 1,365V
- QPI/VTT: 1,380V

Al de rest op auto, denk aan IOH core en dergelijke, maar die zijn iets minder belangrijk dus die finetune ik later wel. Ben alvast zeer content van deze C0/C1 chip :)

Load temps met IBT (niets strest harder)

Idle temps

Dit is wel op water... uiteraard.

• t!n0

t!n0

Daarom komt de megahalems ook vrij ;)
Niet omdat ie niet bevalt (integendee overigens! kan gewoon 4.4ghz HT aan gamen op lucht..), maar omdat ik 4.5ghz+ wil draaien met een 920 :)
Zal van de week, zodra de spullen binnen zijn en ik foto's heb, wel het een ander showen ;)

edit:

Ik wil aan de slag!! ;)

[Voor 33% gewijzigd door t!n0 op 10-10-2011 14:04]

Benching, a way of life.

• Viss
Wellicht dat dit je verder kan helpen:

• Darkasantion
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 03-04 20:50

Darkasantion

2x Iron Man :O

Hier een screen van mijn voltage opties in de BIOS.

Vcore staat bewust zo hoog, zit nu multi te pushen, dus Vcore op de max zetten en kijken waar het eindigt. 4.6Ghz heb ik al gehaald, bijna te makkelijk :P

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• nedernakker
Groetjes van je oude chip t!n0:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2073085

more to come.. beetje kort tijd nu

• n2k
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 06-01 07:38
Hallo, ik heb mijn vorige overclock nu verbeterd met HT aan (ik encode en render nu meer) en kom hierop uit:

24/7 stable overclock 4011MHz (191x21)

Ik weet dat deze screenshot niet een echte stable overclock representeert. edit: zie deze post voor 5 uur stable
BLCK Frequency: ...................... 191 Mhz
CPU Multiplier: ...................... 21 x
CPU Voltage: ......................... 1.25000 V
CPU PLL Voltage: ..................... 1.80 V
UCLK Frequency: ...................... 3063 MHz (16x)
QPI Link Data Rate: .................. 6893 MT/s (36x)

QPI/DRAM (VTT / Uncore) Voltage:...... 1.20000 V
DRAM Bus Voltage: .................... 1.66 V
DRAM Frequency: ...................... DDR3-1528 MHz (8x)
DRAM Timings: ........................ 7-7-7-27-1N

IOH Voltage: ......................... 1.10 V
IOH PCIE Voltage: .................... 1.50 V
ICH Voltage: ......................... 1.10 V
ICH PCIE Voltage: .................... 1.50 V
DRAM DATA REF Voltage on CHA/B/C: .... Auto
DRAM CTRL REF Voltage on CHA/B/C: .... Auto

Load-Line Calibration: ............... Enabled
CPU Differential Amplitude: .......... 1000 mV
CPU Clock Skew: ...................... Auto
CPU Spread Spectrum: ................. Disabled
IOH Clock Skew: ...................... Auto
PCIE Spread Spectrum: ................ Disabled

C1E Support: ......................... Disabled
Hardware Prefetcher: ................. Enabled
Adjecent Cache Line Prefetch: ........ Enabled
Intel Virtualization Technology: ..... Disabled
CPU Thermal Monitor: ................. Disabled
Execute-Disable Bit: ................. Enabled
Intel Hyper-Treading Technology: ..... Enabled
Active Processor Cores: .............. All
A20M: ................................ Disabled
Enhanced Intel SpeedStep Technology: . Disabled
Intel Turbo Mode Technology: ......... Disabled
Intel C-STATE Technology: ............ Disabled

50 LinX runs with memory on All:
Chassis Fans (2xS-Flex): ............. 1000-1200 RPM (at full CPU load)
CPU Fan (Scythe Mugen 2 Rev. B): ..... 1360 RPM (at full CPU load)
ASUS CPU Q-Fan Control (all PWM fans): Turbo (based on CPU °C)
Maximum CPU Core Temperatures: ....... 80-81-76-78 °C
Room Temperature: .................... 19-20 °C

Ik heb m'n memory timings nog niet strak gezet (nog geen ervaring mee), en zit er ook over na te denken om deze te gaan lappen, als ik zag wat dat deed voor clifdon :D.

Nu zijn deze max core temps met mijn kast open met een kamer temperatuur van 19-20°C.
Ik koel met een Scythe Mugen II Rev. B en mijn kast is een Cooler Master Gladiator 600 waarbij 2x 120mm 1200 RPM (waarvan 1 met blauwe LED :p) fans bij zaten. Ik heb hier 2x Scythe S-Flex 1200 bij gezet. (zie link naar vorige overclock voor plaatje van mijn airflow).

Een vraagje hierover: is het nu gek dat als ik de kast open (1 zijkant eraf) heb dat het minimaal 5 graden scheelt qua max core temps tijdens linx stressen? Houd dit in dat ik nog steeds geen goede airflow heb?

Een ander punt, waarom geeft CPU-Z een multiplier van 20 aan :?

Nóg een ander punt, ik heb nog steeds last van coldboot problemen met deze (en mijn vorige) overclock. Ik heb de QPI al op 1.35 V gehad zonder resultaat, iemand nog een ander ideetje?

offtopic:
Aangezien de Asus P6T maar 2 aansluitingen heeft voor chassis fans (plus 1 PWM voor CPU en 1 non-PWM voor 'power'), heb ik liggen knutselen met twee harde koperen draadjes achterin de stekkertjes gestoken zodat er daar nog weer 1 boven op kon :+ (voor die twee extra S-Flex fans). Ik denk dat daardoor de RPM waardes van de twee chassis fans van die hoge pieken hebben 8)7

[Voor 18% gewijzigd door n2k op 15-11-2011 11:03]

• Chrono Trigger
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 20:32
Pfoe heb net eindelijk sub-10 seconden gehaald met superpi. Kreeg mijn 920 superpi stable op 4,1GHz (lucht: scythe mugen 2 rev.b) en haalde 9,974s.

In 3DMark vroor hij echter met mijn 5850 en 5870 op 5870 stock speeds. Heb hem even omlaag getweaked naar 4,05GHz, even zien of het nu wel te halen is :)

Edit: Ik haalde die superpi met de volgende settings:

Clock 4,10 GHz
Bclk 217 MHz
Multiplier 19x
RAM 1736 MHz CL9-9-9-24
VCore 1,4V
VTT 1,375V
RAM 1,66V

[Voor 18% gewijzigd door Chrono Trigger op 16-11-2011 07:12]

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Te krachtig, idd! :P
Heb 3 weken terug een SSD aangeschaft, dus die SSD Caching is dus ook niet nodig.

Ik ben begonnen met overclocken, ''begonnen'' :P
Ik heb mijn 2,67Ghz overgeclocked naar 2,8Ghz met Turbo boost, dus dan kom je uit op 2,95Ghz.
Alleen na 5 min op full loaded te zitten is hij al 65 graden heet. Kan ik nog een stap verder?

Edit: Ik wou net een printscreen maken van mijn temps, krijg ik een zwart scherm!
Hoe kan dit? Nu al instabiel met 200Mhz overclock? :P

Voeding kan het niet zijn, 750 Watt, 1 videokaart..
Processor was 65 graden heet, Mugen 2 zat op 1400 RPM.

Dus?

Edit 2: Met 2,67Ghz, turbo boost aan = 2,8Ghz. Heb ik deze temps na 5 min draaien:

Normaal?

[Voor 37% gewijzigd door iApp op 17-11-2011 00:43]

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

Check je voltages onder load even, en de mount van je Mugen, ik vind 67 graden voor de stocksnelheid waar mijn CPU op draait een beetje gortig :/ Je hebt je core voltage toch niet op auto laten staan oid? Voor je verdere overklokavonturen wijs ik je graag op deze uitstekende guide, die overigens ook in de TS staat. Goed doorlezen, zorgvuldig opvolgen, zit je binnen no-time op 4GHz ;)

Intussen zelf ook even bezig geweest een basisje te leggen voor mijn overklok:

Natte vinger een QPI van 1,2V ingesteld, toen de baseclock gaan schoppen. 200 bleek geen probleem. RAM moet nog naar 2000MHz 7-7-7-18 1T en de Uncore gaat dan mee, dus er zal best nog wat bij komen, maar dit is een goed begin :)

[Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 17-11-2011 01:36]

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

HardCoreGamer schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:45:
Ze staan idd op auto, en volgens mij, omdat ik geen unlocked versie heb kan ik ze ook niet aanpassen.
Ik zal die guide morgen eens zorgvuldig doorlezen. :)
Heb je een OEM moederbord ofzo? Want je voltages moet je anders gewoon kunnen aanpassen in BIOS hoor :?

Dit gaan we nu stabiel proberen te krijgen. Was 1,4V QPI nodig om 't uberhaupt te doen booten, but there you go, Elpida Hypers all the way. Staat die QPI Link nu goed? Want dit bord heeft geen explicite slow mode, kheb 'm dus op de laagste multiplier staan.

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

Als je een goeie i7 hebt heb je voor die 3,3GHz geen voltage verhoging nodig :) Voorderest heeft Frank een punt, zelfs voor SATA-3 zou je het niet hoeven doen. Ik zit in MW3 ook altijd op iedereen te wachten, of ik nou van een SATA-2 SSD, SATA-3 SSD of RevoDrive speel.

Afijn, weiter, ik zit nu na 1 BSOD op 1,4125V QPI, goed voor:

Ben niet ontevreden, maar dit voltage moet niet hoger hoeven. Temperaturen zijn natuurlijk een lachertje, maar de core draait nog op maandagmorgen-snelheid. Vind het wel welletjes voor vandaag. Morgen gaan we zien of ik met een kamertemperatuur van een graad of 17 die felbegeerde 4,6GHz kan halen :)

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

nedernakker schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:50:
goed werk... kom nu een keer op met de oc results man..
Jawohl mein Herr! :7

Even de botte bijl uit de kast getrokken, 1,4V op de core gezet en multi naar 23x getrapt. Gekke ding komt meteen Vantage CPU test stabiel door:

Nu verder rommelen en de Linx stable club bestormen :Y)

[Voor 5% gewijzigd door Singular1ty op 17-11-2011 19:41]

• Rick2001
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-03 18:24

Rick2001

5950X up and running

Ik heb ook maar eens een rondje vantage gedaan met mijn setupje..

Lijkt me toch niet heel slecht voor een 6950, toch ?

FRACTAL MESHIFY 2XL - ASUS CROSSHAIR VIII HERO - 5950X - 2X16GB CORSAIR 3600 B-DIE - KFA2 GTX 1080 - IIYAMA 3288UHSU 4K - ALPHACOOL UT60 420 & 360 - LAING DDC1+ - TECHN CPU + EK GPU - CORSAIR RM850 - OPTANE 900P - 980PRO 1TB - 850PRO 2TB - 850PRO 2TB

• Rick2001
  • Laatst online: 18-03 18:24

Rick2001

5950X up and running

Vantage run op 26x180... vcore ietsje verhoogd naar 1.43volt en videokaart een beetje hoger geclocked.

[Voor 31% gewijzigd door Rick2001 op 17-11-2011 22:52]

FRACTAL MESHIFY 2XL - ASUS CROSSHAIR VIII HERO - 5950X - 2X16GB CORSAIR 3600 B-DIE - KFA2 GTX 1080 - IIYAMA 3288UHSU 4K - ALPHACOOL UT60 420 & 360 - LAING DDC1+ - TECHN CPU + EK GPU - CORSAIR RM850 - OPTANE 900P - 980PRO 1TB - 850PRO 2TB - 850PRO 2TB

• Singular1ty

Singular1ty

Hardware Prutser

Meep meep!

Helaas ben ik door het tragere geheugen per saldo langzamer af dan op 4600MHz met het geheugen op 2000MHz, maar dit gaan we eens proberen te Linxen :9

Edit: Laat maar, ik probeer wanhopig boven 4700MHz te Linxen maar krijg te maken met throttling, de CPU word gewoon te heet.
+1 Reden om de 79 serie te halen. Denk dat ik eerder volgende maand eerst de H100 haal. Dan zie ik verder.
Mooie OC, ben je nooit bang dat je die CPU verkloot?
Juist een reden om custom WC te halen :p Die CPU overleeft het wel, het is het moederbord waar je je druk om moet maken ;)

[Voor 87% gewijzigd door Singular1ty op 18-11-2011 02:19]

• egonolieux
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-04 21:48

egonolieux

Professionele prutser

Ik heb hier sinds vorige maand mijn i7 920 in combinatie met een Asus P6T Deluxe V2 en Corsair XMS3 (PC10666 - 9-9-9-24) overclockt naar 3.8Ghz met volgende waarden:

Multiplier = 20
Base Clock = 190Mhz
Dram = 1523Mhz - 9-9-9-24 (stock timings)
Uncore = 3047Mhz
QPI = 6857MT (laagste)

Vcore = 1.1875V
PLL = 1.84V (stock 1.8V)
QPI = 1.24375V (stock 1.2V)
Dram = 1.54V (stock 1.5V)

Alle andere waarden zijn stock/auto

Ik heb 20 uur Memtest86+ gedraaid zonder enige errors, en ook prime95 gaf na 18 uur geen bluescreens of fouten.

Toch blijf ik random bluescreens krijgen, gemiddeld zo om de 2 weken. Het rare aan deze zaak is dat ze alleen gebeuren als ik idle ben. Tijdens het gamen of zware applicaties draaien krijg ik ze nooit.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb een offtopic vraag, maar aangezien je hier ook vragen mag stellen over blue screen's moet dit ook mogen*.

Ik zette mijn pc net aan, en zag ik dit:

(Dit is niet mijn eigen foto, maar zo zag het er wel uit)

Een paar seconde later startte Windows gewoon op naar het bureau blad waar niks meer aan de hand is.
Hoe kan dit? We kunnen spreken van een ''tijdelijke(?)'' artifact?

Edit: :? Ik kreeg net, na het typen van dit bericht, een zwart scherm! PC Bleef nog wel aanstaan.
Ik heb hem uit gezet, en opnieuw opgestart. Alles is nu weer in orde.. voorlopig...

[Voor 16% gewijzigd door iApp op 19-11-2011 16:27]

• nedernakker
Zo, onder ln2 de 920 volledig gemaxed:

http://www.hwbot.org/submission/2223166_

tevens ook echt de maximale baseclock waarop ik hem stabiel kreeg:
http://www.hwbot.org/submission/2223164_

• KaWaReZ
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 17:58
Heb m eindelijk aan de praat gekregen...
ffkes getest op de stresstest met "random" waardes

Moet er nog even aandacht aan gaan besteden over wat ik ga doen.
Mn 24gb geheugenkit (volgens mij dezelfde als die welke hierboven wordt vermeldt) moet ik even kijken of ik m op 1600 laat draaien of terugzet naar 1333 met strakkere timings.

Anyway , piccy met wat stresstest met occt 990X op 4,4 @ 1,32V
Op sich niet zo boeiend, eerste testritje.
Let op de min/max temps ;)

edit: nu maar eens verdiepen in voltages zoals de pll en qpi en ammehoela en weetikketallemaal :+

[Voor 8% gewijzigd door KaWaReZ op 09-12-2011 20:41]

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-04 19:57
Ik heb een Corsair Hydro H100 gekocht in de hoop dat ik er beter mee zou kunnen overklokken. En dat lukt zowaar, de temperaturen waren bij mijn 4 GHz OC al bijna 20 graden lager dan met mijn oude Corsair H50. Eerst kreeg ik op 4 GHz in LinX een maximale temperatuur van boven de 80 graden op de warmste core, nu kwam het niet hoger dan 63C. Met vrijwel hetzelfde voltage kon ik nu van 4 naar 4,25 GHz toe, maar mijn doelstelling van 4,5 GHz bleek wat lastiger. Daarvoor moest de Vcore echt flink wat hoger, waar 4,25 GHz nog LinX stabiel was met 1,32 Vcore heb ik voor 4,5 GHz 1,39 Vcore nodig. Het systeem wou al booten naar windows met 1,36Vcore, maar op LinX liep het direct vast. Een paar stappen hoger met de voltages kon ik al een paar minuten LinX draaien en op 1,39V is het ruim 1 uur stabiel op alle cores. De maximaal geregistreerde temperatuur was 74 graden Celsius op de warmste core, de rest zat rond de 70 of daaronder.

Al met al ben ik tevreden over het resultaat, toch nog weer 12,5% verder gekomen door betere koeling.

Dit is met een Core i7 980 (non X) op 25x MP met een Bclk van 180 MHz. Het 24 GB Kingston HyperX geheugen (6x4) loopt op 1440 MHz en is gespecificeerd voor 1600 MHz.

Even wat settings zoals ik ze nu het opgeschreven:

CPU Vcore in BIOS: 1,4125V
QPI/VTT: 1,34V
IOH Core: 1,2V
CPU PLL: 1,88V

En C1E staat uit.

Ronald_O schreef op donderdag 01 december 2011 @ 09:26:
Iemand toevallig ervaring met dit bord: Gigabyte GA-EX58-UD5
Zodra ik namelijk met een te hoge bclk boot blijft het scherm heel mooi zwart. De pc gaat aan en blijft dan boot-loopen zonder de bios te laden. Wanneer ik de uncore verhoog gaat hij alleen aan en doet dan verder niets meer.
Bekend probleem, heb ik ook. Een overklok die gisteren nog stabiel was kan dan vandaag opeens geen beeld meer geven. Echt vaag. Gewoon blijven proberen lijkt het devies te zijn. Even stresstesten op stock speeds kan ook helpen om de overklok goed in te laden en succesvol op te starten.

[Voor 28% gewijzigd door frankknopers op 10-12-2011 01:15]

Goud is geen geld

• peakaboo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Terug van weg geweest :+ Heb nu weer wat tijd gevonden om verder te gaan met het finetunen van mijn i7 950. Naar mijn mening nog een prima processor op de dag van vandaag, zeker met OC. Echter heb ik het gevoel dat het wel wat beter kan, de OC mag ik niet over klagen maar ik vind de voltages nogal hoog. Of valt het mee?

Ik draai momenteel op deze setting (en deze is ook 24/7 stabiel):

CPU: 23 x 190 = 4,381Ghz (HT off ivm BF3)
DRAM: 1524mhz (stock = 1600mhz) timings auto (9-9-9-24)

Waarom MP van 23? Deze heb ik altijd als de meest stabiele MP ervaren... Alles boven de 192 bck = BSOD vroeg of laat.

Voltages:

CPU vcore: 1,425V
CPU PLL: 1,88
QPI/DRAM: 1,38
RAM: 1,51V

Rest staat op auto voltage (ik verhoog de IOH niet graag omdat de NB op dit mobo standaard al vrij heet wordt)

Temps schommelen tussen de 36-40 graden idle en linX full stress tikt ie net de 80 graden aan op 1 of 2 cores.

Wat zouden jullie veranderen?

Specs: i7 950 - Asus Rampage 3 Gene (mATX) - Corsair Vengeance 12GB 1600mhz 9-9-9-24 1.5V - Sapphire HD6870 (temp idle 36/load 78) - Corsair HX750W - Corsair H70 1x 120mm scythe gentle typhoon @ 800rpm) - Lancool PC-K62 intake 1x120m + 1x140mm/outtake 1x120mm + 2x140mm).

Screenies van BIOS:
1

2

3

4

5

[Voor 17% gewijzigd door peakaboo op 15-01-2012 05:24]

i9-9900k / Sapphire Nitro+ RX 5700 XT 8GB / Asus ROG Strix Z390-E / Corsair Vengeance RGB Pro 32GB DDR4 3200mhz / Crucial MX500 1TB / Samsung 840 Pro 256GB / Corsair HX750W / Fractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint / LG 27GL850

• eR1k
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05-04 18:36
Heb laatst een PCI-e mod op mijn Bloodrage gedaan en dit is het resultaat met een SS:

• daniel360gt
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13-04 21:52
Terug van weggeweest, ik ben ook maar weer eens begonnen met mijn oude I7 930 op een X58A-UD7.
Voorheen haalde ik zo rond de 4ghz nu probeer ik wat verder te gaan.

Gisteren een mooie klok bereikt van 4.2ghz. Maar bij een blend test in Prime95 kreeg ik na 12 uur een BSOD (101).

Screenshot van de blend test na iets meer dan 3 uur.

Dus het is nog even wat finetunen en dan verder. Ik klok trouwens met luchtkoeling.

*AMD Ryzen 7 3700X * Asus ROG Strix X570-E * Gigabyte AORUS GTX 1080Ti * 32GB G.Skill Trident Z Neo * Corsair Hydro H115i * Corsair RM750x * Samsung 970 EVO 1TB * Corsair Obsidian 750D AE * Asus ROG Swift PG348Q *

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08-04 11:25

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 206CC Tuned!

Aangezien ik nu t!n0's GTX670 heb, die #1 HWBot kaart, en die braaf 1375/1750Mhz 24/7 draait kom ik erachter dat in BF3 bv. m'n CPU toch wat bottlenecked (W3520 @ 4.01Ghz). Geen 100% GPU usage als ik m'n graphics iets terugzet zoals geen AA/HBAO en als ik het aan zet is de usage 100% in 32p maar niet meer in 64p. Ook als ik AA/HBAO disable blijft m'n FPS pretty much hetzelfde, klinkt als bottleneck to me.

Nou wil die w3520 door z'n lage multi niet harder want 210Mhz bclk is wel de max van dit bord met de QPI en Uncore in gedachten gehouden dus ik heb even de 975X van stal getrokken maar ook die doet moeilijk. Ik haal met de 975x max. 4.3Ghz op 1.44v. Hoger boot niet eens normaal in Windows. Wel kan hij vele malen hogere mem / uncore snelheden aan dan de w3520 maar of dat nou zo belangrijk is...

Is er iets wat ik nog kan doen om hem harder te laten gaan?

Huidige stabiele max settings: 148x29 = 4292Mhz.
QPI Link (x48) 7.1Ghz.
UnCore: 3552Mhz.
RAM: 3x2GB 1776Mhz (7-8-7-24-88-1T)

Voltages:
CPU op Normal + Offset 0.187500v (1.440v)
QPI op 1.455v
QPI PLL 1.16v
IOH 1.16v

Is LinX stabiel alleen bv. 148x31 (4.58Ghz) boot niet eens op 1.52v (Offset 0.250000).
Als ik dan bv. 155x29 probeer voor 4.4Ghz kom ik in Windows meestal op 1.46v (0.200000 Offset) maar kan er niks mee qua stabiliteit. RAM en QPI enz. droppen helpt niet, het is puur en alleen de CPU. Als ik 155x25 draai is het zo stabiel als een huis dus de rest is wel goed zo ;)

Had toch gedacht dat een 975x wel ~4.5Ghz moest kunnen draaien...
Ik gooi de W3520 er weer in want vind het zonde voor de duurdere 975x om 300Mhz meer te draaien en wat RAM snelheid meer...

EDIT:

Strakker dan dit gaat het niet worden. deze chip wil gewoon geen 7Ghz+ QPI draaien met een normaal QPI voltage dus zit vast aan max 191Mhz bclk tenzij jullie nog wat weten hierop. Ik kan wel 210 halen maar dan zit ik op ~1.495v QPI en of het 100% stabiel is? I doubt it... Voor 191Mhz moet ik 1.395v QPI gebruiken.

RAM wil wel lekker meekomen qua timings. 1800+Mhz lukt ook niet, Uncore wil ook niet hoger dan ~3600Mhz onder de 1.45v QPI.

VDIMM is wel aan de hoge kant nu, 1.740v, maar ja.. Dat kan geen kwaad wel? (Bedoel dus op de RAM, IMC kan het wel hebben met 1.4v QPI lol)

EDIT2:

Vreemde dingen gebeuren hier... Had vaak BSOD's bij booten of freezes bij uitzetten hoge CPU load. Kom er nu achter dat mijn Xeon op dit bord dus 22 multi wil draaien met met EIST aan ook werkelijk draait odnjer lichte load. Onder zware load doet ie gewoon x21. Maar hij switched dus random naar x22 onder lichte / geen load en dat geeft BSOD's... Voor nu maar alle energiezooi uitgezet en dat werkt maar wel vreemd. x22 multi zou toch hardwarematig onmogelijk moeten zijn? Als je het met zo'n ''glitch'' kan krijgen kun je ook wel een BIOS zo modden dat hij een locked 1366 CPU unlocked kan clocken.

[Voor 33% gewijzigd door Imprezzion op 25-02-2013 12:19]

~ i9 10900KF Delid @ 5.3Ghz 1.39v ~ EK Phoenix 280 p/p ~ MSI Z490 Ace ~ 32GB Trident-Z Neo B-Die @ 4400C17 ~ Gigabyte RTX 3080 Gaming OC @ +105/+1200 ~ 970 EVO M.2 1TB x2 + 2x 850 EVO 512GB ~ Phanteks Evolv X ~ Seasonic Prime Gold 1000w ~

• Gamer
  • Laatst online: 27-08-2015

Gamer

mobile

Nieuwe cpu binnen, dit is het eerste resultaat.

Ben al tevreden :)

Dell XPS M1730 X9000 8800GTX SLI 320GB Raid WUXGA+

• Gamer

Gamer

mobile

Yep, ben tevreden, mijn vorige 2 deden "maar" 6Ghz Pi.
Even de batch opgezocht, blijkbaar is dit in theorie een 6.6ghz chip op 1.9v
Volgende keer maar even testen :)

Volgens mij kan dit nog iets strakker, voltage kan nog wat hoger voor het gevaarlijk wordt.

Momenteel druk bezig met de teamcup, bijna alles is getest en we hebben de meeste scores al.
De i7 965 doet niet wat ik wil, maar al bij al ook geen slechte cpu :

Het enige nadeel van dit alles is dat ik met een rekening van € 500 en meer zit van LN² kosten.
En dan betaal ik nog maar €0,65 de liter :+

Momenteel de X58 UD-7 - Rampage II Extreme - X58OC en de Asus Sabertooth liggen.
De X58OC steekt er toch met kop en schouders bovenuit qua gebruiksgemak en isoleren.

[Voor 20% gewijzigd door Gamer op 25-04-2013 22:04]

• Gamer

Gamer

mobile

Nog even snel getest voor Pifast.

Geen slechte cpu :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

CPU is ook Vantage CPU test stabiel op 5800mhz 6/12 met 1.8v op -140°

Looks like a keeper :)

Edit :
Pics or it didn't happen..

[Voor 37% gewijzigd door Gamer op 03-05-2013 21:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• serge_dna
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-06-2013
ik heb een i7 950 op 4.2Ghz (21x200) HT ON 1.37v
maar krijg hem niet op 4.4Ghz :(
heb een Asus P6TD deluxe moederbord
6GB DDR3 Corsair Dominator 1600Mhz op XMP lopen 8/8/8/24 2T
Noctua D14 koeler.
temp zijn max 78/73/77/71 graden..
zou dit mijn max zijn? op mp 22/23 doet hij niets, op 1.45start hij wel op maar loopt vast tijdens benchmarking..

http://i43.tinypic.com/52xuuc.jpg

[Voor 11% gewijzigd door serge_dna op 17-05-2013 22:23]

• t!n0

t!n0

Zit wel wat verschil in natuurlijk. BF3 is misschien niet de meest geoptimaliseerde game qua HT maar het geeft een helder beeld. Naast clock voor clock snelheid wat hoger ligt bij nieuwe cpu's, clocken ze ook gemakkelijk hoger dan de 920 en verbruiken ze een stuk minder energie.

Benching, a way of life.

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:55

XanderDrake

Genetics is the key

nedernakker schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 20:02:
Maar waar baseer je die prijs/performance dan op? een quadcore nehalem op 4.2 GHz is in games sneller dan een hexacore gulftown op 3.8 GHz.
Saliant detail:
There's a noticeable speed-up going from FX-4170 at 4.2 GHz to the FX-8350 at 4 GHz. Although AMD doesn't fare as well as the Core i5s and i7s, we can at least speculate that Battlefield 4 does get some utility from a six- or eight-core CPU that you don't see from a quad-core chip.
http://www.tomshardware.c...-performance,3634-10.html

Dussss mensen die BF4 gaan spelen kunnen de overweging maken. Of je die 400mhz snelheids winst er uit haalt is moeilijk om te zeggen zonder extra data, maar het zou héél goed kunnen 8)

Edit:

i7 3960x, Sandy-Bridge-E is een hexacore en presteert beter (bij minimum fps, wat mij betreft altijd de belangrijkste graadmeter) dan een Ivy-Bridge quad op een hogere OC snelheid.

Wie weet is een L5639 met die kennis nog zo gek nog niet?

[Voor 15% gewijzigd door XanderDrake op 30-10-2013 09:40]

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Drammer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06-04 12:42

Drammer

100% OC

Heb hem inmiddels geïnstalleerd; 't beestje draait zonder problemen op een bclk van 200 MHz. Echter wordt 't daarboven wat problematisch. Dit komt denk ik door de beperkingen van de eerste generatie X58-moederborden die bij 220 MHz bclk 't wel voor gezien houden.

Ik probeer mijne op 210 MHz stabiel te krijgen voor LinX. :) Tevreden met mijn aankoop!

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 6GB DDR3 - R9 280X - De Studiefabriek

• Maks
wilmardo schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:56:
Je zou je bios rom ff kunnen openen om te kijken of de microcode van je cpu erin zit? Ik weet niet of dat mogelijk is met een DFI rom maar met mijn Asus rom heb ik moeiteloos een microcode erbij gestopt van een ander Asus moederbord die mijn cpu wel ondersteunde.
Enige programma dat ik gebruik is Winflash maar daar kan je dat niet in zien denk ik. Weet jij of er een andere manier is om het te zien? Voor de volledigheid hier een link naar de image; https://dl.dropboxusercontent.com/u/12268577/JX58D422.BIN

Toch weer een beetje hoop dat het gaat werken misschien, echt bedankt :*) !!

Edit\ Oke ik kom er langzaam, http://www.bios-mods.com/resources/ (hier staan o.a. intel microcodes) en ik heb denk ik Modbin6 nodig?

Edit2\ Oke ik vind het echt super ziek allemaal, ik snap niet dat ik hier nog nooit eerder van heb gehoord. Maar je kan je bios dus best goed aanpassen, zoek alleen iets om die intel microcode toe te voegen (dat lukt niet met Modbin6 in ieder geval, je kan wel alle menu's van je bios aanpassen, echt heel vet :+ )

Edit3\ Ok het volgende gevonden;

Deze tool is om illegaal de SLIC te veranderen maar er staat dus ook hoeveel microcode entries zijn gevonden, nu nog een manier vinden om dit te veranderen :)

Edit4\ Sorry dat dit bijna een live-blog wordt maar even de laatste update; Via Intel heb ik de microcode kunnen vinden van de Xeon E5606 met CPUID revision cpu000206c2. Deze wil ga ik nu in mijn bios patchen en daarna flashen. Ik hoop dat het werkt haha. Duurde wel even voordat ik alles gevonden had, als het werkt dan zal ik de BIOS posten voor mensen die ook graag op een DFI LanParty deze processor willen draaien.

Edit5\ Ok voor vandaag geef ik het op, lukt mij niet om met CBROM de microcode toe te voegen en alleen iets toe te voegen zonder gelijk het hele bestand te overschrijven (waardoor ik alleen de nieuwe microcode over houd). Dat is mij teveel risico omdat ik dan niet meer terug kan naar mijn i7 920 mocht het fout gaan 8)7

Edit6\ Oke, hier is ie dan; de gemodde bios.

[Voor 52% gewijzigd door Maks op 12-12-2013 15:37]

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 07:59
Bedankt voor die HWinfo tip. Die is inderdaad een stuk gedetailleerder.
Zo te zien draait bij mij wel alles volle bak.

Groter formaat:
http://imgur.com/IpKqXkB

[Voor 11% gewijzigd door arbraxas op 27-12-2013 17:21]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Maks
Pffef, oke eindelijk mijn Xeon E5606 op een acceptabele OC. Mijn moederbord, een Asus P6T Deluxe (die ik nu twee weekjes heb), had extreem veel last van thottling. Dat houdt in dat bij hogere loads en OC, de "veilige" TDP volgens Intel overschreden wordt. Nu is dat door niet een fabrikant (behalve Asus) geimplementeerd dus niemand heeft daar echt last van.

Dit hield in dat mijn processor maar op 16x multiplier onder load draaide omdat dit dan nog binnen de Intel specs blijft. Nu zat ik al tegen de 200 MHz aan dus was dit een mega-limitatie om uberhaupt nog de 4Ghz te halen (dan had ik een BCLK van 250 nodig :9).

Uiteindelijk kwam ik via Kingpincooling op een topic van TiN waar hij een P6T deluxe naar een WS Pro flashte. Dat heb ik ook gedaan met de officiele WS pro bios en een speciale versie van de AFUDOS flasher (engineering versie die niet de de MOBO IDs controleerd zodat je kan cross flashen). Na het flashen werkte het perfect (alle peripherals worden ondersteund), had een IRQ error maar ik weet niet precies waar die vandaan komt (geeft ook geen problemen verder). Ook wordt de EZ expressgate (dat linux instant OS van asus) als externe USB schijf herkend haha, het is maar 250 Mb en zit op het moederbord gesoldeerd maar toch :p.

Mijn bord is nu dus een veel duurdere P6T WS professional waar je de TDP thottling uit kan zetten. Draai nu op 3.6 GHz (200*18), eens kijken of ik hoger kan komen!

Ik weet dat de P6T (deluxe) een populair bord was, als iemand de bestanden wil om ook te flashen...let me know

Edit\ Heb mijn CPU ook gelapt en heb een WC set (1x 240 + 1x 120 mm rad); temps zijn rond de 43 graden load!!

Edit2\ Langzaam maar zeker...

Edit3\ Oke na een ochtend/middag overclocken is dit het resulaat;

CPU voltage is best hoog omdat ik dacht dat daar nog iets te halen viel, daarna nog de PLL spanning op 2 volt gezet maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk dus 217 MHz als maximum gehaald met mijn processor op 3.9 GHz. Voelt een beetje jammer dat de processor eigenlijk nóg sneller kan als mijn chipset het aan kon (misschien maar eens een ander bios proberen met QPI slow mode).

Settings;

P6T WS Pro boot screen (omdat het kan haha);

Iemand nog tips om toch net ietsje verder te komen? Wil heel graag die 222 BCLK halen namelijk.

[Voor 27% gewijzigd door Maks op 05-01-2014 14:19]

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Gisteren even zitten stoeien met een X5670. Nog niet heel veel tijd gehad maar hier even op gesettled:

• Sniperc
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn i7 920 te overclocken naar ongeveer 3.5Ghz(max overclock met stock cooler heb ik gelezen), maar tot mijn verbazing zie ik dat mijn CPU al op 100 graden zit. PC is net weer dust free, maar helaas heeft dit niet geholpen. Alle fans zijn nu dus ook dust free.

PC is al sinds november 2009 in gebruik. Waarschijnlijk heb ik al die tijd op 100 graden zitten gamen. Enig idee wat ik hier aan kan doen? Of is dit normaal?

Mijn build:
Cooler Master Storm Scout
Intel Core i7 920
Club3D 4890 Superclocked Edition
Cooler Master Real Power M620
ASUS P6T SE
Kingston 6GB ValueRAM 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 3)
Samsung 840 EVO 250GB
Samsung HD103SJ tweemaal

Hieronder realtemp aan tijdens spelen met BF4:

Even nog meer info.
BIOS hardware monitor:
CPU 43 graden
MB 38 graden

Na booten geeft RealTemp ongeveer 55 graden aan.

[Voor 13% gewijzigd door Sniperc op 12-04-2014 15:14]

• Sniperc
  • Niet online
maks11223344 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 16:07:
uhhh lijkt mij dat zelfs met een stock koeler je die 100 graden nog niet zomaar aan zou tikken?
zeker weten dat die klote pushpins goed zitten?
en dan nog iets merk je dat niet met gamen... dat je cpu tot 2000/1300 mhz terug clocked? :P
1. Ja
2. Nog niets gemerkt tjdens gamen. BF4 kan ik op low spelen (low vanwege oude videokaart). CPU Speed blijft op 2672.73 Mhz.
Nesty1998 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 16:37:
Ik vind zelf sowieso dat een cpu geen 100 graden mag worden. Mijn tip: clock je cpu terug naar de standaard waarde, koop een fatsoenlijke cpu-koeler, ga dan lekker overclocken!
CPU is al standaard, nooit overclocked.

Ik zag wel dat de koelpasta droog en weinig eruit zag, maar dat kan toch nooit 20 graden verschil maken?
PC staat nu op mijn bureau i.p.v. eronder.
Hieronder het resultaat tijdens BF4:

Welke aftermarket cooler raden jullie aan? Zit er op zo'n aftermarket cooler al koelpasta op of moet dat nog gedaan worden?

[Voor 17% gewijzigd door Sniperc op 12-04-2014 17:16]

• PakoeDIEP
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-04 12:59
Harm30 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:56:
Welke instellingen gebruik je ? je moet denk ik wel op 3.5/3.7 GHz kunnen komen op 1.25/1.3vcore..
Welke cooler gebruik je?
Alles staat op auto behalve de base clock en de ratio; 139*21 dus. Heb geprobeerd de voltage omhoog te doen, maar dat werkte helaas ook niet.
Ik heb er laatst de Scythe Mugen 4 op gegooid, minimum 30 graden en onder load 55.
Mijn ram geheugen zijn trouwens de OCZ Gold 2GB DDR3.
Imprezzion schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 06:59:
Waarschijnlijk RAM. Je bus omhoog gooien heeft ook effect op je RAM snelheid en die 5 sec aan en dan uitvallen is typisch RAM. Gooi die eens een divider naar beneden.
Als goed is het ik dat al een keer geprobeerd, maar ik zal het nu nog een keer doen.

Edit: Nope, hij wilt alsnog niet opstarten :/.
Dit is wat nu werkt:

Voor de rest alles op auto.

[Voor 7% gewijzigd door PakoeDIEP op 31-10-2014 17:15]

"nieuwe" Intel Xeon X5670 en Asus P6X58D-E gekregen vandaag, doet het lekker onder een Corsair H110, 1,28V op 4,2GHz. Blijft ook lekker koel, zo rond de 50 graden max met LinX en ook lekker stil, de pomp op 1500RPM hoor je niet en de beide 140mm fans op 960RPM maken ook niet veel geluid. Nu proberen om er nog 500MHz of zo bij te krijgen. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 05-04 20:23
Draaide tot nu toe 3333Mhz, daar dat de beste oc was/is met de bete prestatie/verbruik curve. Maar goed, ik zag dit topic en kon het toch niet laten om de cpu maar weer eens wat te kietelen:
http://valid.canardpc.com/cache/banner/1p2f7y-4.png

4Ghz met 1.28750Vcore, waarschijnlijk stabiel maar moet nog getest worden. 4.2Ghz kwam ik wel tot de desktop, maar instabiel, ook nog met 1.30Vcore. Daar ik er niet overheen wil, doe ik met 4Ghz voorlopig.

Temps van 50c of lager lijken mij echter nogal onwaarschijnlijk, ook met waterkoeling. Heb hier nml. een triplerad met goede pomp en de cores lopen naar de 70c toe. Vind ik eigenlijk niet zo gek met volle belasting. Dus, waar ligt dat nou aan? (on)nauwkeurigheid van de sensors/metingen of is er toch iets met de wc-setup?

Doe de oc btw met een Asus P6x58D-E waar het bios er net ff anders uitziet dan de tutorial.
Haal een Bclk van 210 met alles op laag, het ram komt echter niet hoger dan 1600mhz (PC3-12800 Platinum triple-channel).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1 2

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True