Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Melvinstr
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-12-2020
Ik heb de volgende combinatie waarmee ik probeer te overclocken.

- I7 950
- Gigabyte+ga-x58a-ud7
- 18GB ram 2+4+2+4+2+4 1866Mhz
- Antec h20 600 pro (speciaal gekocht hiervoor)
- MSI Geforce GTX 1060 6GB

Ik heb de handleiding en achterliggende documenten geraadpleegd maar ik mis toch een paar stappen heb ik het idee.
Ik heb de maximale voltages uit de Youtube video aangehouden. Dus
- Max Vcore 1.25
- Max Uncore 1.45
- Ram 1.65

Ik kom met de instellingen uit op een BCLK van 212. 3.99Ghz draait hij dan zonder problemen waarbij de max temp tijdens stress test nog onder de 60 graden blijft.
Zodra ik echter de tweede stap uit de video wil gaan testen, dus Uncore of Ram kom ik niet meer fatsoenlijk in m'n Bios terwijl ik wel de stappen volg uit de video. Maar ik heb het idee dat de relatie tussen de voltages en verhogen van je uncore of ram mist.
Dus ik verlaag de multiplier weer en zet BCLK terug naar 133 om vervolgens steeds met 10 te verhogen.
Maar dan slaat het systeem al vast. Iemand een idee?

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Hi Melvin

1366 is het leukste platform om te klokken er zijn een paar basis regeltjes die worden in deze tuut heel goed uitgelegd.

http://www.google.nl/url?...Vaw2YirstcXYCjKM81TSpI30O

Max v core 1.4V
Max QPI voltage 1.45v
Max temperatuur cpu 85 graden

Je moet dit platform in stapjes overklokken dit betekend dat jij je uncore , RAM en CPU van elkaar moet isoleren.
-uncore minimaal 2x de snelheid van je geheugen omdat jij een bloomfield cpu hebt.
-set een oneven multiplier op je CPU dat vinden ze lekker.
-stel alle voltages handmatig in.
-turbo, eist C states uitzetten
-begin te klokken met 3 ramlatjes laat je tweede rij nog even leeg tot je een stabile klok hebt gevonden. Dit zorgt ervoor dat je IMC wat minder QPI voltage nodig hebt en kan je later weer vol zetten.
-zet je loadline calibration op level 2 dit voorkomt V drop

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• Melvinstr
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-12-2020
Thanks voor je reactie.
Als ik de drie reepjes RAM eruit haal draait hij zonder problemen 4Hz met 211x19. Alles daarboven raakt het systeem instabiel. Overigens kan ik die met een lagere vCore draaien (1.36)
Ik heb het volgende ingesteld.

Turbo boost - disabled
CPU Enhanced halt C1e - disabled
State support - disabled
EIST - disabled
De rest op standaard of auto.

Om het ram te testen moet ik de 3 latjes er weer bij zetten, toch?

multi naar 15
QPI 36
Uncore 16
BLCK 180
SPD (memory multi) 8

Max v core 1.4V
Max QPI voltage 1.45v
VTT 1.315
CPU PLL Auto
PCIE Auto
QPI PLL 1.1
IOH Core 1.3
ICH I/O Auto
ICH Core Auto
DRAM Voltage 1.66
DRAM Termination 0.830

Ik weet niet waar ik loadline calibration kan vinden. Weet jij dat zo?
Eigenlijk alles wat ik test met 3 of 6 latjes RAM hangt per direct. Hij komt niet eens in BIOS helaas.
Met hogere of lagere settings voor Dram, vCore, IOH core of QPI helpt helaas niet. Ik weet niet hoe ik nu uberhaubt de capaciteit van mijn ram moet testen. :?

• undeepdiver
Intelligent tweaker boven je V core..

Cpu pll ff afblijven

Multiplieer cpu op 12 ram zo laag mogenlijk met 3 latjes 1200 1600 of zo.

uncore testen hoeveel QPI je nodig heb op bclk 160, 170, 180, 200 of plus SCHRIJF HET OP...!!!

Dan je RAM geheugen op de gewenste setting zetten en weer testen met (linX mem all ) bv 1600 of 2000 met een baseclok van 180 is dat 1440 of 1800 mhz...testen..

Begin je het nu te snappen..?

als BCLK en RAM je testen doorkomt en redelijk stabiel is ga je pa s je CPU opschroeven. Nu moet jij voor jou de beste combi vinden tussen ram en cpu snelheid.

Tip Maak screen shots kijk in LINX stable hoe dat moet en wat wij van jou verwachten om je goed te kunnen helpen.

LinX Stable Club

Lees de tutorial nog eens goed door ga zoeken op google post je score en probeer maar eens de linx stable top positie te pakken.. met jou prachtige 950..

undeepdiver in "LinX Stable Club"

Succes

[Voor 3% gewijzigd door undeepdiver op 15-02-2018 20:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 24-02 19:27
Sinds enkele maanden overgeschakeld van een i7 920 C0 @ 3,6 GHz naar een W3690. Deze loopt momenteel op 4,529 GHz @ 1,4V op een Gigabyte UD4P Rev 1.0. Ook mijn 6GB geheugen geupgrade naar 16GB (4x4GB - Triple Channel) en wat een verschil. Cinebench zit rond de 1050.

Voor 85 dollar op ebay echt een no-brainer. Systeem eind 2008 in elkaar gestoken en enkel de videokaart 2 maal geupgrade. 4850 - 5850 - 970. Kan bijna niet geloven dat dit systeem al 10 jaar oud is zonder bottleneck.

Wat betreft de comments voor mij, was eerst ook niet zeker of het wel ging werken gezien de verhalen over Gigabyte en Xeons op het 1366 platform. Werkt echter perfect op 2 dingen na;

- Systeem start niet/zelden bij een Baseclock boven 135. Zelfs onder 4 GHz geeft hij een blauw scherm. Met multi overclocken is echter geen probleem (unlocked) en draait soepel op 4,5 GHz (34 multi), zelfs 4,9 GHz was -prime- stabiel op 1,48V maar dat was me echter teveel.

- Boven de 4 GHz slaag ik er niet in om terug in de BIOS te gaan zonder een hard-reset door te moeten. Alles draait nu soepel op 4,5 GHz maar indien ik nu in de BIOS zou gaan en de PC opnieuw opstart dan valt hij 2 maal uit en start hij terug op op stock clocks. In de BIOS krijg je dan een overclock error. Zet je daarna gewoon de instellingen terug op 4,5 GHz dan reboot hij wel gewoon. Tot je daarna weer in de BIOS gaat. Herstarten en sleep zijn geen probleem wat dan weer wel onmogelijk was met mijn i7 920 eens die boven 3,6 GHz ging.

Al bij al een probleem waar ik zeker en vast mee kan leven daar ik nooit de BIOS in moet tenzij ik een nieuw OS installeer. Ik zit nu op W7 aangezien het bord problemen had met W8 'n up + sleep mode. Echter nog niet geprobeerd met deze CPU maar W7 geniet nog steeds mijn voorkeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• undeepdiver
Hai mooi setje

Wat is je QPI voltage?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0valyfe
Alle voltages vastgezet op default waarde. Enkel Vcore omhoog geschroeft. Ik heb zo lang zitten spelen met alle voltages zonder hem stabiel te krijgen boven 4,0GHz (wat dus door de multiplier kwam). Vcore was voldoende om tot 4,5 GHz te gaan, vandaar dat ik van al de rest gewoon ben afgebleven :)

Kan altijd nog eens kijken want ik zou men BIOS settings toch eens moeten opschrijven.

• undeepdiver
schroef je QPI maar eens naar 1.3 dan kan je ook met je baseklok spelen

Quick path interface QPI is het voltage voor je mem controler en de verbinding met je mem.

Ik denk dat jij 5 GHz kan draaien met veel minder voltage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 16:35
Alleen vcore is niet genoeg denk ik, als ik mij zo herinner dan was het ook belangrijk om je DRAM voltage (dat is dus de DRAM controller op de CPU) hoger te zetten. Als je door dit topic leest dan zie je ook welke spanningen van belang zijn.

4,5 GHz moet wel te doen zijn minimaal denk ik (vanaf bclk > 180 MHz wordt je moederbord een probleem).

• n0valyfe
undeepdiver schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:21:
schroef je QPI maar eens naar 1.3 dan kan je ook met je baseklok spelen

Quick path interface QPI is het voltage voor je mem controler en de verbinding met je mem.

Ik denk dat jij 5 GHz kan draaien met veel minder voltage.
Heb gisteren nog een keer geprobeerd hem wat hoger te krijgen met de bclk met als resultaat dat hij nu niet meer opstart met 4 latjes geheugen. Bij het booten krijg ik een "checking DRAM size..." melding met een bootloop als gevolg. 3x4GB werkt wel gewoon.

Het is in ieder geval duidelijk geworden dat hij gewoon geen bclk boven 135 aan kan zelfs niet met lagere multi en lagere frequentie dan stock.

Ben dus teruggevallen op multi overclocking en loopt momenteel weer op 4,5GHz maar dan met 12GB geheugen ipv 16. Dit probeer ik later nog eens op te lossen. Ik vroeg me echter af, als ik enkel overclock met Multi, zijn er dan nog andere zaken buiten vCore waar ik op moet letten? Momenteel is de volledige BIOS stock buiten Vcore en Multi (+ vDroop/LLC aan). Verder ook alle extras zoals EIST, Turbo etc uitgezet. Hyperthreading staat wel nog aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-02 14:19
ik vind het al knap dat je zoveel geheugen kan draaien op stock 1.2v qpi en dat je dan je baseclock voor geen meter omhoog krijgt verbaast me dan ook hellemaal niet als je nu eens begint met tip van undeep opvolgen en je qpi volts naar 1.3v schroeft dan werkt alles een stuk lekkerder en dan kom je heel zeer waarschijnlijk normaal in bios (ps slaapstand is bagger werkt niet of slecht met oc's)
- edit
*ram timings zelf goed gezet?
*qpi en uncore verlaagt/stock
belangrijkste voltages zijn: qpi ram ioh en vcore.
undeep en millman kunnen er vast meer over vertellen maar de i7 950 en mijn huidige x5670 nemen minder vcore met een hogere baseclock en lagere multiplier dus dat is op zijn minst het proberen waard in het ergste geval rammelen er alleen wat hogere nummertjes uit in benchmarks :+

[Voor 82% gewijzigd door maks11223344 op 16-07-2018 21:02]

• n0valyfe
maks11223344 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:57:
ik vind het al knap dat je zoveel geheugen kan draaien op stock 1.2v qpi en dat je dan je baseclock voor geen meter omhoog krijgt verbaast me dan ook hellemaal niet als je nu eens begint met tip van undeep opvolgen en je qpi volts naar 1.3v schroeft dan werkt alles een stuk lekkerder en dan kom je heel zeer waarschijnlijk normaal in bios (ps slaapstand is bagger werkt niet of slecht met oc's)
Bedankt voor je reactie! Ben vergeten te vermelden dat ik QPI getest heb op 1,315v. Dit maakte echter geen verschil, het is wel sinds die aanpassing dat mijn geheugen niet meer werkt met 4 latjes. Ik tracht zo meteen nog eens alles stock in combinatie met hogere QPI.

Ik dacht eigenlijk dat er enkel met QPI kon gespeeld worden bij het verhogen van de bclk. Bedankt voor de tips dus!

• FlorisVN
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Ik ben opzoek naar een cpu upgrade.

Momentele draait de pc in kwestie nog een core i7 930, op een GA-58A-UD5 (rev 2.0) met 12Gb Kingston Hyper-X 1866Mhz kitje.

Ik zoek een mooie 6 kopper, en heb wat research gedaan, maar ben er nog niet helemaal uit..

Het is twijfelen tussen de Xeon X5690 en W3690.
Zover is het enigste verschil wat ik vind, dat de X5690 een Locked multiplier heeft, VT-D en geheugen kan verder dan 24GB.

Uit mijn research moet de X5690 wel gewoon compatible zijn met de GA-X58A-UD5, klopt dit ook ?
Gigabyte geeft zelf op HCL compatible CPU lijst deze X5690 niet aan, wel de W3690 staat er op..
(laatste bios versie al geupdate overigens..)

De X5690 en W3690 gaan al voor zo'n +- 70 euro met verzendkosten weg via aliexpress 8) >:) 8) 8)

Ik hoop dat iemand van jullie mij wat opweg kan helpen, bedankt bij deze..

• undeepdiver
Hi Floris

Een W3680 of W3690 is the way to go, deze heeft 1 QPI link en dat is genoeg voor jou. De unlockt muliplier geeft je enorm veel speelruimte met je mem en houd je QPI voltage laag.

• FlorisVN
Ok thx voor je snelle response !

Hoe zit het overigens als ik bijv. In de toekomst meer dan 24gb ram wil draaien met een W3690 ?
Deze ondersteund nam. Maar max 24Gb net zoals de i7’s..

Veel mensen posten wel overal dat ze ook 48gb aan de praat hebben gekregen..
En non ecc, bestaande geheugen setje is geen probleem denk je voor de W3690 ??

Klopt het ook dat VT-D niet wordt ondersteund door deze xeon maar wel door de X5690 ??

• undeepdiver
Ik heb geen idee hoeveel RAM zo'n cpu kan draaien is niet belangrijk voor mij. Voor het geld kan je het gewoon proberen en anders neem ik de CPU wel over voor een zacht prijsje..:-)

http://www.google.nl/url?...Vaw00ZQGnUEE_ufbc_yTzViNT

CPU world kan je alles vinden over je CPU maar het enige verschil tussen een W3690 en een X5690 is je unlockt multiplier op je W 3680 en QPI Link W heeft er een en X heeft er twee en kan op een sr2 gebruikt worden..:-)

VT-d, or Virtualization technology for Directed I/O - provides support for virtualization of I/O transactions. VT-d is primarily implemented in a chipset, and not in the CPU itself.

[Voor 11% gewijzigd door undeepdiver op 05-08-2018 10:18]

• 454232
  • Registratie: maart 2021
  • Niet online
Mijn advies is om chips zoals de 980 en 990X te mijden, die hebben een +250% topmodel/e-peen toeslag als je naar de prijzen kijkt. Ik heb een tijdje terug mijn 990X verkocht, de nieuwe eigenaar heeft er €225 voor afgetikt, daar kon je net zo goed een 7700K of een Ryzen 1700 voor kopen, absolute waanzin dus...

Of je moet veel geluk hebben om ergens een X5690 uit een oude server te kunnen trekken, die €75,- X5690 via Ali gaat snel €100+ worden, omdat het pakket dan wel douanekosten krijgt.
W3680 is inderdaad the way to go, anders als het goedkoper moet - X5650 en overklokken.

Vwb het geheugen - niemand weet het, er zijn zat mensen die problemen hadden om uberhaupt 6GB werkend te krijgen (kreeg maar 2GB herkend etc.).
Het is een X58 euvel, meestaal ziet het bord ziet het geheugen wel, je ziet de banken in CPUZ/Aida64 ook gewoon staan maar ze worden niet in gebruik genomen.
Probleem ligt deels aan de LGA1366 en deels aan de IMC / voltages.
Als hij dan überhaupt 48GB gaat herkennen en gebruiken, zit je met het risico dat hij boven 1066-1333MHz al instabiel gaat worden en/of dat je met voltages moet gaan spelen.

Wat voor computer is het, omdat je VT-d noemde is het geen game PC neem ik aan? Ik vraag mij af, of je dan niet goedkoper uit bent met een serverplank en DDR3 ECC RAM, vooral de 2e zijn vaak spotgoedkoop.

[Voor 105% gewijzigd door 454232 op 03-08-2018 02:27]

• FlorisVN
Martin900 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 02:15:
Mijn advies is om chips zoals de 980 en 990X te mijden, die hebben een +250% topmodel/e-peen toeslag als je naar de prijzen kijkt. Ik heb een tijdje terug mijn 990X verkocht, de nieuwe eigenaar heeft er €225 voor afgetikt, daar kon je net zo goed een 7700K of een Ryzen 1700 voor kopen, absolute waanzin dus...

Of je moet veel geluk hebben om ergens een X5690 uit een oude server te kunnen trekken, die €75,- X5690 via Ali gaat snel €100+ worden, omdat het pakket dan wel douanekosten krijgt.
W3680 is inderdaad the way to go, anders als het goedkoper moet - X5650 en overklokken.

Vwb het geheugen - niemand weet het, er zijn zat mensen die problemen hadden om uberhaupt 6GB werkend te krijgen (kreeg maar 2GB herkend etc.).
Het is een X58 euvel, meestaal ziet het bord ziet het geheugen wel, je ziet de banken in CPUZ/Aida64 ook gewoon staan maar ze worden niet in gebruik genomen.
Probleem ligt deels aan de LGA1366 en deels aan de IMC / voltages.
Als hij dan überhaupt 48GB gaat herkennen en gebruiken, zit je met het risico dat hij boven 1066-1333MHz al instabiel gaat worden en/of dat je met voltages moet gaan spelen.

Wat voor computer is het, omdat je VT-d noemde is het geen game PC neem ik aan? Ik vraag mij af, of je dan niet goedkoper uit bent met een serverplank en DDR3 ECC RAM, vooral de 2e zijn vaak spotgoedkoop.
Thx voor je info !
Uiteindelijk een W690 gekocht via AliExpress voor een kleine 60 euro incl. free shipping
En geen import duano kosten.

Zag eruit als nieuw, en werkt als een trein !!
Systeem draait lekker snel met 12 threads, 3.46ghz base clock en unlocked multiplier 8) _/-\o_ _/-\o_
(kortom een i7 990x .. )

• undeepdiver
Lekker hoor, ....

Ga je hem nog een beetje kietelen en hoeveel RAM gebruik je met welke Timing ?

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10:26

XanderDrake

Genetics is the key

FlorisVN schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:07:
Zag eruit als nieuw, en werkt als een trein !!
Systeem draait lekker snel met 12 threads, 3.46ghz base clock en unlocked multiplier 8) _/-\o_ _/-\o_
(kortom een i7 990x .. )
Ja best lekker. Maar als dat soort clocks en threads je leuk lijkt, raad ik uiteindelijk toch wel een overstap op X79 aan.
Ik heb het gedaan omdat ik Intel AVX nodig had voor bepaalde berekeningen, en de oude Nehalem chips ondersteunen dat niet. Via Aliexpress een Huanan X79 board gekocht voor 100€ en een Xeon 2680 v2 10-core Ivy Bridge (3.1-3.6ghz boost) gekocht voor €90 en ik zit als gegoten: DDR3 ram is hetzelfde dus gewoon overprikken en mijn Noctua koeler past prima zonder echte modificaties.
Andere voordelen:
  • Veel zuiniger en koeler (45 graden gemiddeld ipv 70-80 met oc)
  • USB 3.0
  • SATA3
  • Minder gedoe met RAID booting etc want moderner
  • NVME-ready
  • veel PCI-E sloten
  • 64GB memory limit (sommige moederborden gaan tot 128gb)
  • Quad channel, dus bij lagere MHZ DDR nog steeds hoge bandbreedte
  • ECC+Reg support dus lekker goedkoop server RAM kan er ook in.
Ik kan het het ten volle aanraden, zeker nu de meeste games en apps steeds betere multicore optimizations hebben. _/-\o_
Alleen vol overclocken kan niet op deze high core count Xeon's, dan kan je beter de Xeon 1650 v2 nemen, ook unlocked hexacore zoals de 990X maar dan veel moderner 8)

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• n0valyfe
Xander, ik zit te kijken naar een X99 moederbord maar de processors zijn precies toch nog een tikje duurder. Is een X79 mobo nog steeds de moeite of beter kijken naar een X99 in jou ogen?

• chario2
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-02 21:50

chario2

Chario2 (818126)

twijfel een beetje, ik heb nu een 975 extreme en draai graag games full hd.
Nu een gtx 660 ti, dus dat is te mager.
Heeft het nog zin om de video kaart te upgraden ?

Die I7 draait nu standaard ik kan hem dus nog overclocken en een nieuwe videokaart, of een xeon erin zetten.
Maar ik weet niet waar ik goed aan doen.

Budget om een nieuw setje te kopen is er wel, maar deze I7 doet nu al zo lang goed dienst dat ik me afvraag hoeveel ik er mee kan winnen, tuurlijk zijn de nieuwe procesorren sneller, maar vanaf welk niveau.
En als ik een xeon erin zet via aliexpres, zou dat niet een goedkopere upgrade route zijn ?

Chario2 (818126)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 28-02 05:57

millman

6708Mhz @ -185c

Upgraden van je GPU heeft in deze zeker zin, maar uiteindelijk zal de CPU wel wat performance van de GPU bottlenecken, je gaat er sowieso op vooruit. Hoeveel bottleneck hangt af van je game en instellingen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Eld0
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 14:14
Ik game nog steeds met deze cpu (I7 980), heb deze niet overclocked. Heb al 2x mijn gpu vervangen en nog steeds kan hij mee. Ik heb nu de GTX960 en ben aan het kijken om misschien de GTX1060 aan te schaffen, zou me 27% meer FPS moeten geven op 1080P gaming als ik deze link mag geloven: https://www.gpucheck.com/...high?lang=en&currency=usd

• XanderDrake
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 10:26

XanderDrake

Genetics is the key

Eld0 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:37:
Ik game nog steeds met deze cpu (I7 980), heb deze niet overclocked. Heb al 2x mijn gpu vervangen en nog steeds kan hij mee. Ik heb nu de GTX960 en ben aan het kijken om misschien de GTX1060 aan te schaffen, zou me 27% meer FPS moeten geven op 1080P gaming als ik deze link mag geloven: https://www.gpucheck.com/...high?lang=en&currency=usd
Het mooie is dat moderne games en graphics API's steeds meer inzetten op multi-threading, waardoor de noodzaak van hoge single/dual core clock boosts minder wordt. Dus daardoor kunnen jou twaalf threads mooi los op gaan!

Ik heb een Ivy Bridge Xeon deca-core gehaald, ongeveer zo snel per core als jou i7 980. Bij recente games zoals Battlefield V op DX12 haal ik regelmatig 50%-60% CPU belasting, wat je kan omzetten naar 10 tot 12 vol gebruikte threads. Geen framedrops of niets, super soepel met mijn GTX 1080 Ti.

[edit] Op een gegeven moment ga je AVX extenties op je CPU wel missen, een reden waarom ik ben overgestapt. Maar nog niet nu niet!

[Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 06-03-2019 17:17]

Xeon E5 2680 v2 - Huanan X79 Gaming - 24GB QuadChannel - Gigabyte 1080Ti OC - WD Blue 3D 1TB SSD
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barth89
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01-03 18:36
Mijn computer heeft problemen, zie hier: PC loopt vast > herstart > game gedeinstalleerd

Grootste probleem lijkt nu dat ie (enkel in games) op vrij willekeurige momenten vastloopt. Bijvoorbeeld net: zat in een racespel (Life for Speed, vrij licht qua graphics en dergelijke) even alt-tab. Terug in het spel en hij liep volkomen vast. Enkel door startknop lang in te houden, kan ik dit verhelpen.

Nu wil ik alles gaan uitsluiten... te beginnen met mijn CPU.
Dit is mijn CPU-z info en ik kan dit niet echt lezen.
Enige dat mij opvalt zijn de variabelen bij 'cache'.

• Vandread
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-02 10:50
Deze pc: gallery: Vandread weer uit de kast getrokken

Wil deze classic nog een laatste keer op gang helpen voor die echte nutteloos is.
Nog 6gb erbij prikken en een andere s1366 cpu erin prakken, iemand nog tips wat een beetje rendabel is en mogelijk? (dure cpu in ouwe pc prikken heeft weinig nut)

Intel Xeon W3690 voor weinig nog wat?

[Voor 5% gewijzigd door Vandread op 24-03-2020 21:52]

Pssst Tesla kopen?

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-02 14:19
dat of een 40 euro 5670x voldoen beide knallen met gemak naar 4.4ghz met een beetje voltage. (draai zelf boven genoemde cpu op 4.6ghz met 1.38v op een healthy 221 baseclock)
ik kan je slechts een enkele 3x4gb set geheugen en enige improvisatie op je vrm koeling aanraden :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-02 10:50
Eerst maar eens m'n geheugen uitgebreid van 6gb naar 12gb met exact hetzelfde type, dat is stabiel.
Kan ik het dorp waar ik woon een X5690 kopen, dus denk dat ik die ergens ga halen, prijs valt mee.

Zie wel dat het advies is om Spectre en Meltdown patches uit te schakelen:
YouTube: Spectre & Meltdown are now NERFING Used Xeon Performance

Pssst Tesla kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01-03 15:40
Nog even terugkomend op wat betreft geheugen; (ergens post in 2018 alweer)

--> Bios V1408 flashen. icm met Xeon CPU kan je er max 48 GB inprikken.

Via Ebay erachter gekomen dat er 48 GB op het MB past, in tegenstelling tot de QVL en manuals.

(komt door combo Xeon en MOBO)

Set-up heden;

Moederbord: ASUS P6T - 1408 Bios vanilla
CPU: Xeon X5687 3.60 / 3.86 - 4 cores 8 threads (geen OC, ding loopt soepel op 35 graden ongeveer)
CPU Fan: Thermalright AXP-100R
GPU: MSI R390 8GB
RAM: 48 GB RAM Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU (6x8)
HDD's: Paar SSD's eraan gehangen plus wat extra HDD's.
Case: NZXT H500

Aangezien mijn videokaart van de week gefrituurd is ga ik nog éénmaal een upgrade doen.

Xeon 5680 is onderweg (15 euro) met een 1070 GTX. (doel voor de CPU is 4.2/4.3 GHZ te halen)

Ik begrijp uit verschillende bronnen dat de GPU dan nog steeds de bottleneck is. (!!)

Cinebench moet over de 1000 komen met een 1080 GTX (ben benieuwd naar een 1070 GTX score)

We gaan het meemaken. Ik persoonlijk vindt het bizar dat deze auwe meuk nog steeds mee kan met nieuwe premium priced PC's.

90% prijskorting op iets wat 85% haalt 'het nieuwste van het nieuwste'.

Gewoon goeie deal!

Acties:
  • 0Henk 'm!
@R0D1NZ
Een Xeon X5680 op 4.2/4.3GHz, zal het niet winnen van een 100 euro Ryzen 5 1600 zonder overklok. Denk aan iets van 80% van de prestaties van deze CPU. In sommige games zal je CPU wel de bottleneck zijn, maar het is gewoon game afhankelijk.
https://www.techspot.com/...1000-cpu-vs-budget-ryzen/

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01-03 15:40
Dank voor de reactie.

Ja, dat is prima genoeg voor € 15,50.

[Voor 24% gewijzigd door R0D1NZ op 08-06-2020 16:17]

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True