Zou een kast nemen waar je een dikke koeler als een mugen of dergelijke kan gebruiken dan moet 3.8ghz toch wel gaan lukken?
Ligt een beetje aan de stepping. Een D0 moet dat zeker wel halen inderdaad.maks11223344 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:57:
Zou een kast nemen waar je een dikke koeler als een mugen of dergelijke kan gebruiken dan moet 3.8ghz toch wel gaan lukken?
reactie van mij eerder:Maks schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:13:
[...]
Ligt een beetje aan de stepping. Een D0 moet dat zeker wel halen inderdaad.
heb dus een D01Rusky schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:29:
ik heb dus zelf ook een i7 - 920 (SLBEJ) -> wat dus een D01 zou moeten zijn?
Mobo een Asus P6T SE, geheugen Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G
en een Scythe Mugen 2 Rev. B koeler.
is een scythe mugen rev 2 B dik genoeg???
tips voor kasten? bv deze: Fractal Design CORE 2500
[ Voor 3% gewijzigd door Rusky op 20-05-2016 14:45 . Reden: kast toegevoegd ]
In hoeverre kan een moederbord de limiterende factor in een OC zijn?
Heb jarenlang mijn i7 950 op 4Ghz. (191x21) gedraaid. Hoger was niet stabiel met acceptabele temps. Nu al enige tijd de cpu vervangen door een X5670 en deze clockt ook niet verder over dan exact dezelfde settings als de i7 950.
Het betreft een P6-X58D-E moederbord met 24GB ram erin. Heb ook met minder ram getest dat mocht niet baten.
Heb jarenlang mijn i7 950 op 4Ghz. (191x21) gedraaid. Hoger was niet stabiel met acceptabele temps. Nu al enige tijd de cpu vervangen door een X5670 en deze clockt ook niet verder over dan exact dezelfde settings als de i7 950.
Het betreft een P6-X58D-E moederbord met 24GB ram erin. Heb ook met minder ram getest dat mocht niet baten.
Je komt niet hoger dan dezelfde baseclock? Je kan even je PCI-E op 105mhz zetten. Mijn asus bord doet 235 max dus jou bord zou in ieder geval de 200 ook wel moeten halen. Of je hebt een échte rotte appel te pakken.ZwartR schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:09:
In hoeverre kan een moederbord de limiterende factor in een OC zijn?
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Heb sinds week ofzo nu een andere kast en nieuwe CPU koeler. Fractal design define s met een fractal design s36 360mm radiateur en 3x 120mm pull fans erop van fractal.
Opzich allemaal leuk en aardig, maar krijg nu nog steeds mijn overclock niet hoger.
Staat op 221x20 met Ram op 1771 en uncore op 2550 geloof.
Vcore 1.38v en qpi op 1.22v.
Dacht zet hem eens op 230x20... maar dat boot niet. Toen maar 21x221 gedaan voor 4.6ghz.
Boot wel maar tijdens een benchmark meteen vast.
Wat meer vcore en qpi volt erop, kwam wel de benchmark door maar een linx Run as na 1min al klaar.
Om lang verhaal kort te maken. Zelfs met 1.4vcore en 1.35v qpi en pll van 1.9v slaat hij na 1min al vast...
Haal met mijn stabiele 4.41 ghz een cinebench van rond de 960cb.(waar ik voorheen 1011 haalde voor nieuwe hardware)
Maar de temps zijn niet mis hoogste core temp rond de 79 graden.
Vind het nogal tegenvallen qua temperatuur en vooral de overclockbaarheid van mijn CPU.
Alles wordt nogal heet en heb nu maar een extra 140mm in zijpaneel gedaan.
Heb nu de uncore op 1.5x van mijn Ram staan, zodra ik deze op 2x instel moet ik een hogere qpivolt instellen anders hangt systeem snel.
Merk wel dat mijn cinebench behoorlijk stijgt als ik de uncore Verhoog. Is met 4.41ghz en uncore op 2x Ram haal ik 986cb en met 4.6ghz en uncore op 1.5 evenveel..
Ook stijgt mijn temp heel erg als ik uncore op 2x zet..
Heb denk ik een beetje pech met mijn CPU...
Is blijkbaar en een heethoofd en geen extreme overclocker...
Enigste wat overblijft als optie is 3fans extra op de radiatuer en een push pull maken. En m'n CPU lappen.
Opzich allemaal leuk en aardig, maar krijg nu nog steeds mijn overclock niet hoger.
Staat op 221x20 met Ram op 1771 en uncore op 2550 geloof.
Vcore 1.38v en qpi op 1.22v.
Dacht zet hem eens op 230x20... maar dat boot niet. Toen maar 21x221 gedaan voor 4.6ghz.
Boot wel maar tijdens een benchmark meteen vast.
Wat meer vcore en qpi volt erop, kwam wel de benchmark door maar een linx Run as na 1min al klaar.
Om lang verhaal kort te maken. Zelfs met 1.4vcore en 1.35v qpi en pll van 1.9v slaat hij na 1min al vast...
Haal met mijn stabiele 4.41 ghz een cinebench van rond de 960cb.(waar ik voorheen 1011 haalde voor nieuwe hardware)
Maar de temps zijn niet mis hoogste core temp rond de 79 graden.
Vind het nogal tegenvallen qua temperatuur en vooral de overclockbaarheid van mijn CPU.
Alles wordt nogal heet en heb nu maar een extra 140mm in zijpaneel gedaan.
Heb nu de uncore op 1.5x van mijn Ram staan, zodra ik deze op 2x instel moet ik een hogere qpivolt instellen anders hangt systeem snel.
Merk wel dat mijn cinebench behoorlijk stijgt als ik de uncore Verhoog. Is met 4.41ghz en uncore op 2x Ram haal ik 986cb en met 4.6ghz en uncore op 1.5 evenveel..
Ook stijgt mijn temp heel erg als ik uncore op 2x zet..
Heb denk ik een beetje pech met mijn CPU...
Is blijkbaar en een heethoofd en geen extreme overclocker...
Enigste wat overblijft als optie is 3fans extra op de radiatuer en een push pull maken. En m'n CPU lappen.
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Ik ben benieuwd of iemand meer info heeft of een inschatting kan maken over het volgende;
Ik draai nu al zo'n 7 jaar een core i7 920@4200 mhz. Nu zit ik toch te denken om weer eens een Xeon te proberen. Ik heb vorig jaar een X5670 gehad maar die werkte niet goed met mijn moederbord (Gigabyte EX58-UD4P), de BLCK kon met geen mogelijkheid hoger dan 150, een probleem dat ik achteraf ook op meer fora terugvond.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een refurbished W3670 bij salland, dit is de min of meer de equivalent van de I7 970 en dus geen dual socket support en dubbele QPI speed (wat de de X serie heeft als ik het goed heb). Op de gigabyte site staat dat de W3690 ondersteund wordt, maar de W3670 en W3680 staan er niet bij. Zou het zin hebben dit te proberen? Misschien is de X serie te afwijkend voor mijn mobo, maar wellicht dat dit wel werkt.
Ik draai nu al zo'n 7 jaar een core i7 920@4200 mhz. Nu zit ik toch te denken om weer eens een Xeon te proberen. Ik heb vorig jaar een X5670 gehad maar die werkte niet goed met mijn moederbord (Gigabyte EX58-UD4P), de BLCK kon met geen mogelijkheid hoger dan 150, een probleem dat ik achteraf ook op meer fora terugvond.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een refurbished W3670 bij salland, dit is de min of meer de equivalent van de I7 970 en dus geen dual socket support en dubbele QPI speed (wat de de X serie heeft als ik het goed heb). Op de gigabyte site staat dat de W3690 ondersteund wordt, maar de W3670 en W3680 staan er niet bij. Zou het zin hebben dit te proberen? Misschien is de X serie te afwijkend voor mijn mobo, maar wellicht dat dit wel werkt.
anathema
Veel (alle?) Gigabyte moederborden op socket 1366 hebben grote moeite met overklokken van hexacores.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
OK, misschien dan toch maar niet weer aan beginnen. Als Gigabyte hem zelf al niet noemt op de support list zal er wel weer wat niet lekker werken.
anathema
Misschien je moederbord verkopen en een ander merk halen. Ik heb een X5670 en heb juist Gigabyte hierom niet genomen. Ik heb een Asus P6X58D-E moederbord.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb diverse hexa xeons op mijn UD7 getest en overgeklokt. Er is geen verschil tussen een xeon en een consumenten CPU behalve dat een X versie 2 QPI links heeft en uit het beste deel van de wafer komt.anathema schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 20:01:
OK, misschien dan toch maar niet weer aan beginnen. Als Gigabyte hem zelf al niet noemt op de support list zal er wel weer wat niet lekker werken.
De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!
Ja, maar die x versie werkt toch duidelijk niet op de ud4p. Alles boven de 150 blck is niet booten bij mij en anderen. Gewone I7 970 wil volgens mij wel tot 4 ghz oid, dus had nog wat hoop voor de W versie Xeons. Maar goed, ik vrees dat dat ook probleem wordt.undeepdiver schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:09:
[...]
Ik heb diverse hexa xeons op mijn UD7 getest en overgeklokt. Er is geen verschil tussen een xeon en een consumenten CPU behalve dat een X versie 2 QPI links heeft en uit het beste deel van de wafer komt.
anathema
Dan zou ik proberen een W3680 of een W3690 te kopen met unlockt mulieplier. Vraag maar aan Millman die had een beautyanathema schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:04:
[...]
Ja, maar die x versie werkt toch duidelijk niet op de ud4p. Alles boven de 150 blck is niet booten bij mij en anderen. Gewone I7 970 wil volgens mij wel tot 4 ghz oid, dus had nog wat hoop voor de W versie Xeons. Maar goed, ik vrees dat dat ook probleem wordt.
Heb jij nu x versie hexa ik kan hem even proberen op mijn Moederbord? Heb je al eens gespeeld met je Ram heb je alle kanalen vol? Soms wil je Mob met alle bankjes vol niet boven de 1333 Mhz draaien.
[ Voor 9% gewijzigd door undeepdiver op 08-06-2016 20:33 . Reden: Wordt steeds gekickt door het netwerk aan boord. ]
Precies, vergeet de 970 met (partially) locked multi, vergeet de 980's en 990's. Ga opzoek naar een w3680/w3690. Unlocked, een stuk efficienter dan zn commerciele tegenhanger en een plezier om mee te werken. 5Ghz + benchen onder medium water setje, 6700Mhz valideren met de eerste de beste sample die ik in handen had. Met weemoed denk ik terug aan mn geweldige 1366 tijd

120 euro ongeveer.. toprated op ebay: http://www.ebay.nl/itm/In...985b51:g:E78AAOxyCepScNeQ

120 euro ongeveer.. toprated op ebay: http://www.ebay.nl/itm/In...985b51:g:E78AAOxyCepScNeQ
[ Voor 20% gewijzigd door millman op 08-06-2016 21:17 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Heb ik niet meer nee, t lag met die x versie volgens mij wel echt aan mobo. Ik heb heel wat gezocht op fora en overal t zelfde probleem. Met de x5670 kon ik zo'n 3600 mhz halen door die limiet maar dat was me uiteraard te weinig.undeepdiver schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:21:
[...]
Heb jij nu x versie hexa ik kan hem even proberen op mijn Moederbord? Heb je al eens gespeeld met je Ram heb je alle kanalen vol? Soms wil je Mob met alle bankjes vol niet boven de 1333 Mhz draaien.
Dat klinkt wel goed! De W3690 wordt ondersteund op de gigabyte site voor dit bord, dus dat zou goed moeten gaan. W3680 met unlocked multiplier zou je dan ook verwachten in principe, scheelt wel wat geld..millman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:12:
anathema
Hallo iedereen,
Heeft iemand ervaring met het overclocken van X56xx CPU's op een Asus P6T Deluxe v2 mobo?
Ik heb sinds 2008 een i920 op 4,2ghz lopen. Maar nu heb ik op goed geluk een X5677 (quad core, 3,4-3,7 ghz) besteld om er weer nieuw leven in te blazen. Ik kon nergens écht bevestiging vinden dat deze cpu op dit moederbord werkt. Wel enkele voorbeelden van de X5650 en X5670.
Alle post hierboven zullen erg nuttig voor mij zijn om ook te proberen. Maar is er ook iemand die ervaring kan delen met dit moederbord of deze cpu?
Heeft iemand ervaring met het overclocken van X56xx CPU's op een Asus P6T Deluxe v2 mobo?
Ik heb sinds 2008 een i920 op 4,2ghz lopen. Maar nu heb ik op goed geluk een X5677 (quad core, 3,4-3,7 ghz) besteld om er weer nieuw leven in te blazen. Ik kon nergens écht bevestiging vinden dat deze cpu op dit moederbord werkt. Wel enkele voorbeelden van de X5650 en X5670.
Alle post hierboven zullen erg nuttig voor mij zijn om ook te proberen. Maar is er ook iemand die ervaring kan delen met dit moederbord of deze cpu?
Hey welkom...lawtshjj schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:22:
Hallo iedereen,
Een X5677 is een afgekeurde hexacore...( gewoon ) twee core.s uitgeschakeld. Je kan beter w3680 /3690 kopen. Ik heb ook zo,n X5677 ergens nog liggen best goed maar niet top.
Ah jammer, de cpu is nu al onderweg. Gelukkig heeft het niet zoveel gekost, een stuk minder dan een W3690 in ieder geval.
Het idee was dat ik zo'n hoog mogelijke clockspeed wilde, en niet per see meer cores. Omdat dat in de meeste games gunstiger is. Als het overclocken x5677 goed gaat kan ik altijd nog een hecta proberen I guess
Het idee was dat ik zo'n hoog mogelijke clockspeed wilde, en niet per see meer cores. Omdat dat in de meeste games gunstiger is. Als het overclocken x5677 goed gaat kan ik altijd nog een hecta proberen I guess
Sick! Alles begint weer te jeuken nu ik dit zie, misschien toch een leuke vervanger voor mijn Xeon L5639 @ 4 GHz...millman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:12:
Precies, vergeet de 970 met (partially) locked multi, vergeet de 980's en 990's. Ga opzoek naar een w3680/w3690. Unlocked, een stuk efficienter dan zn commerciele tegenhanger en een plezier om mee te werken. 5Ghz + benchen onder medium water setje, 6700Mhz valideren met de eerste de beste sample die ik in handen had. Met weemoed denk ik terug aan mn geweldige 1366 tijd![]()
Ik vraag mij echt af hoe lang ik nog met dit platform kan doen, dit is bij far het langste dat ik ooit met een set-up heb kunnen doen (vanaf 2009 denk ik, dat is toch niet normaal). Edit\ wel veel vervangen uiteindelijk (bijna alles geupgrade) maar toch laat dit voor mij zien dat de duurdere socket van Intel vaak wel zijn prijs waard is in the long run.
[ Voor 8% gewijzigd door Maks op 09-06-2016 08:11 ]
Heb vorige week nogmaals de guide van miahallen gevolgd, welke een aantal pagina's terug werd aangehaald.auto660 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:14:
[...]
Je komt niet hoger dan dezelfde baseclock? Je kan even je PCI-E op 105mhz zetten. Mijn asus bord doet 235 max dus jou bord zou in ieder geval de 200 ook wel moeten halen. Of je hebt een échte rotte appel te pakken.
Ik kan in ieder geval tot 220 baseclock gaan, maar niet icm een multiplier die voor betere clocks zorgt.
Nu las ik op HardForum dat grotere hoeveelheden ram een hoge QPI voltage nodig hebben, maar ik draai mijn 6x4GB nu stabiel op de minimale waarde van 1.2 volt. Wel op een iets lagere frequentie ivm de baseclock van 191.
Achja hij blijft nu in ieder geval lekker koel met de fans op de minimale stand. Misschien kan ik het geheugen wel een multiplier hoger zetten. Crucial Ballistix Elite schijnt ook goed te overklokken.
Had exact zelfde, lage qpiv van 1.2 en een bclk van 221..
Maar multiplier 21 en 22 krijg ik niet werkend.
Heb nu mijn setup gewijzigd met 6x noctua nff12 fans op mijn fractal design s36. Koelt beter
Nu maar eens op zoek naar een hogere overclock.
Btw heb gemerkt dat als ik mijn uclk hoger zet op 2x Ram snelheid dat mijn cinebench scores best stijgen. Maar systeem onstabiel wordt.. zelfs met 1.35v op de qpi/dramv.
Naja hoop uit te zoeken nog.
Maar multiplier 21 en 22 krijg ik niet werkend.
Heb nu mijn setup gewijzigd met 6x noctua nff12 fans op mijn fractal design s36. Koelt beter
Nu maar eens op zoek naar een hogere overclock.
Btw heb gemerkt dat als ik mijn uclk hoger zet op 2x Ram snelheid dat mijn cinebench scores best stijgen. Maar systeem onstabiel wordt.. zelfs met 1.35v op de qpi/dramv.
Naja hoop uit te zoeken nog.
Heeft er iemand ervaring met de automatische OC settings met een ASRock X58 Extreme3 in combinatie met een I7 930?
Ik ben een noob als het om OC aankomt, dus ik ben benieuwd of de automatische settings goed / ok zijn

Met Prime95 is de temperatuur max 80 (gemiddeld 75), is dat te warm? Zie trouwens ook dat de Core voltage met Prime95 op 1.200 V staat ineens.
Ik ben een noob als het om OC aankomt, dus ik ben benieuwd of de automatische settings goed / ok zijn

Met Prime95 is de temperatuur max 80 (gemiddeld 75), is dat te warm? Zie trouwens ook dat de Core voltage met Prime95 op 1.200 V staat ineens.
[ Voor 18% gewijzigd door Bisamrat op 12-06-2016 09:08 ]
Als je een oc noob bent dan ga je je toch ff inlezen? Auto tweakers is als water en vuur
Mijn X5677 is gister bezorgd
na een bios update werkt deze een zonnetje op mijn Asus P6T Deluxe.
Met stock voltages ging hij makkelijk over de 4ghz heen, maar rond de 4.4-4.5 werd het lastig. Zelfs met alle voltages op de hoogste 'veilige' setting (1.4 vcore, 1.9 cpu pll, 1.35 qpi, 1.65 dram etc.) werd hij niet stabiel, maar wel erg heet.
Vandaag een nieuw poging gewaagd en wat andere dingen uitgeprobeerd. Met succes!
Juist door alle voltages behalve vcore te verlagen tikt hij nu stabiel op 4600mhz (200x23) met speedstep, c-states etc. De cpu draait daardoor idle op 28 graden, 55 bij het gamen en 70 tijdens stresstesten. Het is dus zeker de moeite waard om dit te proberen als je niet verder komt!
Er zit wel enige logica in, het geheugen draait nog binnen specs dus het is logisch dat je daar eigenlijk geen extra voltage op hoeft te zetten. Hetzelfde geldt voor de qpi.
Met stock voltages ging hij makkelijk over de 4ghz heen, maar rond de 4.4-4.5 werd het lastig. Zelfs met alle voltages op de hoogste 'veilige' setting (1.4 vcore, 1.9 cpu pll, 1.35 qpi, 1.65 dram etc.) werd hij niet stabiel, maar wel erg heet.
Vandaag een nieuw poging gewaagd en wat andere dingen uitgeprobeerd. Met succes!
Juist door alle voltages behalve vcore te verlagen tikt hij nu stabiel op 4600mhz (200x23) met speedstep, c-states etc. De cpu draait daardoor idle op 28 graden, 55 bij het gamen en 70 tijdens stresstesten. Het is dus zeker de moeite waard om dit te proberen als je niet verder komt!
Er zit wel enige logica in, het geheugen draait nog binnen specs dus het is logisch dat je daar eigenlijk geen extra voltage op hoeft te zetten. Hetzelfde geldt voor de qpi.

[ Voor 6% gewijzigd door lawtshjj op 17-06-2016 00:49 ]
Flink voltage, weet je zeker dat dat niet lager kan? Verder mooie OC, ben benieuwd naar een 45min linX
Lekkere CPUlawtshjj schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:48:
Mijn X5677 is gister bezorgdna een bios update werkt deze een zonnetje op mijn Asus P6T Deluxe.
[afbeelding]
Lees deze Tuut eens goed door, daar word goed uitgelegd hoe jij eerst je uncore stabiel kan maken, dan je core en dan je ram.
http://www.techreaction.n...e-bloomfield-and-gulftown
Als jij je base clock omhoog gooit ga je ook meer Dram/qpi voltage gebruiken je D,ram voltage is wat anders.
Speel eens wat met je pci-E frequentie zet hem eens naar 110 / 115 en probeer dan je v Core te verlagen
1.4v op je core max voor 24/7
Geef ook eens een tab open met je Mem / NB frequentie
[ Voor 6% gewijzigd door undeepdiver op 17-06-2016 08:08 ]
Bedankt voor de feedback millman en undeepdiver
45min LinX zet ik op het lijstje om te testen.
1.44v voor vcore is zeker hoog als je af gaat op de algemene consensus. Ook als je kijkt hoe ver hij op stock voltage al kwam. Ik wil dit zeker nog efficiënter maken; 'het echte tweak werk'
. PCI-E Freq ga ik dus zeker uitproberen.
Aan de andere kant, deze CPU hoeft niet meer 8 jaar mee te gaan
en de temperatuur vind ik zelf zeer acceptabel. Hij wordt gekoeld door een serieuze water loop.
Hierbij een screenshot van het geheugen.
Timings 9-10-9 heb ik handmatig ingesteld volgens de specs. De rest op auto. De andere timings zijn voor mij namelijk onduidelijk. Het viel me op dat de Row Refresh Cycle TIme (tRFC) erg hoog staat in vergelijking met mijn vorige geheugen. 208 vs 88. Maakt dit veel uit? Advies hierover is welkom!
45min LinX zet ik op het lijstje om te testen.
1.44v voor vcore is zeker hoog als je af gaat op de algemene consensus. Ook als je kijkt hoe ver hij op stock voltage al kwam. Ik wil dit zeker nog efficiënter maken; 'het echte tweak werk'
Aan de andere kant, deze CPU hoeft niet meer 8 jaar mee te gaan

Hierbij een screenshot van het geheugen.
Timings 9-10-9 heb ik handmatig ingesteld volgens de specs. De rest op auto. De andere timings zijn voor mij namelijk onduidelijk. Het viel me op dat de Row Refresh Cycle TIme (tRFC) erg hoog staat in vergelijking met mijn vorige geheugen. 208 vs 88. Maakt dit veel uit? Advies hierover is welkom!

We zijn heel benieuwd wat jij eruit gaat persen, het is al veel beter als mijn 5677..
Nou heb weer iets nieuws...
Tijdens linx gooit hij de multiplier ineens naar beneden... kan geen idee voor me halen waarom hij dit doet..
Hij deed 1 Run op 4.4 en dus 20x multi en daarna ineens dropt hij hem. Vergeten naar welke multi.
Maar hij was nog steeds aan het stressen alleen dus op een lage clock.
Temps waren ruim binnen marges 1 core werd 85 graden..
Iemand een idee waarom dit kan gebeuren. Moest ook al vcore verhogen want kreeg een bsod..
Lijkt wel of CPU op is ofzo.
Tijdens linx gooit hij de multiplier ineens naar beneden... kan geen idee voor me halen waarom hij dit doet..
Hij deed 1 Run op 4.4 en dus 20x multi en daarna ineens dropt hij hem. Vergeten naar welke multi.
Maar hij was nog steeds aan het stressen alleen dus op een lage clock.
Temps waren ruim binnen marges 1 core werd 85 graden..
Iemand een idee waarom dit kan gebeuren. Moest ook al vcore verhogen want kreeg een bsod..
Lijkt wel of CPU op is ofzo.
85c op 1366 is zeker niet binnen de marges.. behoorlijk heet zelfs voor 32nm
Maar hij doet geen thermal throtteling.
Het is iets anders. Heb hem op bijna 95 graden gehad kort en deed niks. En nu na paar minuten op 83 a 85 graden core doet ie ineens mijn multiplier van 20x naar 12x gooien. Heeft ie nooit eerder gedaan.
Zou het het moederbord kunnen zijn. De mch wat ik begrijp is northbridge die wordt wel rond de 77 graden... is ook ineens uit het niets werd nooit zo heet. Misschien eens naar pasta op de koelblok kijken. En anders een koelertje erop.
Het is iets anders. Heb hem op bijna 95 graden gehad kort en deed niks. En nu na paar minuten op 83 a 85 graden core doet ie ineens mijn multiplier van 20x naar 12x gooien. Heeft ie nooit eerder gedaan.
Zou het het moederbord kunnen zijn. De mch wat ik begrijp is northbridge die wordt wel rond de 77 graden... is ook ineens uit het niets werd nooit zo heet. Misschien eens naar pasta op de koelblok kijken. En anders een koelertje erop.
[ Voor 32% gewijzigd door v8power67 op 25-06-2016 16:03 ]
Heb het probleem ontdekt. Northbridge werd te warm.. ondanks dat voltages ervan op auto staan.
Heb er een fan op gezet (wat een lawaai Helaas) en zie de temps nu Max 51 graden ipv 77 en stijgend.
Wat me opvalt is dat in hwinfo ik de vin6 Voltage zie zakken bij elke halve grade stijging van de northbridge.
Welke Voltage setting is de northbridge op een sabertooth ? Want wil deze niet meer op auto hebben.
Heb er een fan op gezet (wat een lawaai Helaas) en zie de temps nu Max 51 graden ipv 77 en stijgend.
Wat me opvalt is dat in hwinfo ik de vin6 Voltage zie zakken bij elke halve grade stijging van de northbridge.
Welke Voltage setting is de northbridge op een sabertooth ? Want wil deze niet meer op auto hebben.
Ben benieuwd wanneer mensen begrijpen dat auto voltage GEEN stock voltage is. Op auto wordt het voltage ingesteld naar gelang je OC. Het benodigde voltage wordt gegokt en vaak veel te hoog
Dat is hellemaal waar, maakte ook deze fout terwijl ik weet dat het niet zo is..millman schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:29:
Ben benieuwd wanneer mensen begrijpen dat auto voltage GEEN stock voltage is. Op auto wordt het voltage ingesteld naar gelang je OC. Het benodigde voltage wordt gegokt en vaak veel te hoog
Maar systeeem is nu hellemaal stabiel. cores worden max 81 graden met linx.
Fan op mijn northbridge heeft hoop geholpen.
Maar wat is een acceptabele voltage voor een northbrigde ?
Hij zet hem nu bij 40 graden op 1.5v en hoe warmer hoe minder volt.
Als dan northbridge beetje stabiel rond de 51 graden hangt is het nog maar 1.2v
Dus hij doet het met een bepaalde curve automatisch met de temperatuur aanpassen.
Ook als ik hem handmatig instel blijft hij hem lager zetten als temperatuur stijgt.
En dat terwijl ik opgezocht had en de northbridge max 105 graden mag worden.
Terwijl bij 77 graden hij nog maar 0.7v heeft, dus bij 105 zal die echt op 0 volt staan dan ong.
Ik ben laatst ook weer lekker bezig geweest, het zijn nog wat "groffe" instellingen maar later zal ik voor de devision op oc-esports.io alles gaan finetunen. Dit is met mijn X5670/P6T WS Pro/waterkoeling.
Ik zit nu voor 24/7 op 4,83Ghz met 230x21 op 1.44v.
Het geheugen (18gb, alle sloten gevuld) draait op 1390mhz op 7-7-7-7, sneller wil mijn mem controller niet op 1 channel dus 1866 zal er bijvoorbeeld niet in zitten.
Het mooie is wel dat ik mijn qpi link niet op slow mode hoef te zetten. Die draait dus op 8.3gt/s dacht ik, of hoe noem je die?
Ik hoop op 5.1ghz te kunnen gaan benchen voor korte tijd, maar dan zal ik wel over moeten stappen op de 22 multiplier.
Ik zit nu voor 24/7 op 4,83Ghz met 230x21 op 1.44v.
Het geheugen (18gb, alle sloten gevuld) draait op 1390mhz op 7-7-7-7, sneller wil mijn mem controller niet op 1 channel dus 1866 zal er bijvoorbeeld niet in zitten.
Het mooie is wel dat ik mijn qpi link niet op slow mode hoef te zetten. Die draait dus op 8.3gt/s dacht ik, of hoe noem je die?
Ik hoop op 5.1ghz te kunnen gaan benchen voor korte tijd, maar dan zal ik wel over moeten stappen op de 22 multiplier.
[ Voor 14% gewijzigd door auto660 op 28-06-2016 10:46 ]
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Iemand anders hier met een sabertooth x58?
Heb in principe het probleem met de multiplier opgelost. Northbridge heeft nu een mooie fan erop.
Alleen rare is ook al zet ik in bios de Voltage vast is het nog steeds een andere voltage en nog steeds temperatuur afhankelijk. Bij 58 graden wat hij nu Max wordt heb ik 1.084 volt als ik goed heb.
Dus vroeg me af of andere dit ook hebben. Ik bekijk de waardes via hdwinfo programma. Northbridge heet auxilair en de Voltage is vin6. Vind het beetje raar dat als ik de waarde vast zet hij hem toch gaat aanpassen. En las dat de northbridge rond de 105 Max mag worden dus dat hij bij 58 graden al bijna onder de 1volt gaat (waarna hij dus wil gaan kloten met mijn CPU multiplier) vind ik raar.
Heb in principe het probleem met de multiplier opgelost. Northbridge heeft nu een mooie fan erop.
Alleen rare is ook al zet ik in bios de Voltage vast is het nog steeds een andere voltage en nog steeds temperatuur afhankelijk. Bij 58 graden wat hij nu Max wordt heb ik 1.084 volt als ik goed heb.
Dus vroeg me af of andere dit ook hebben. Ik bekijk de waardes via hdwinfo programma. Northbridge heet auxilair en de Voltage is vin6. Vind het beetje raar dat als ik de waarde vast zet hij hem toch gaat aanpassen. En las dat de northbridge rond de 105 Max mag worden dus dat hij bij 58 graden al bijna onder de 1volt gaat (waarna hij dus wil gaan kloten met mijn CPU multiplier) vind ik raar.
Dit heb ik inmiddels maar eens gedaanundeepdiver schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:21:
[...]
Dan zou ik proberen een W3680 of een W3690 te kopen met unlockt mulieplier. Vraag maar aan Millman die had een beauty...
Vooralsnog gaat dit vrij goed, ik merk dat de blck hoger zetten nog steeds niet echt lukt net zoals de X5670 (moederbord Gigabyte X58-UD4P ondersteunt 6-core allemaal niet zo lekker want mn i7 920 ging makkelijk op 200 mhz), maar door de unlocked multiplier kom ik vooralsnog op het volgende:
- 32 X 135 + turbo is 4454 mhz (met enkele core soms naar 4590)
- Voltage: 1.375 in bios, ongeveer 1.34 onder load
- Uncore op 3240 met VTT voltage 1.255
- Ram 1620 mhz
Wel paar vreemde dingen; zonder turbo 4454 mhz instellen (33 X 135 dus) werkt niet. Verder gaat multiplier gaat idle wel terug naar 12 terwijl EIST etc. uit staat, op zich geen probleem natuurlijk.
Temperaturen zo'n 65 C in cpu in games, in Linx gaat het wel hard richting 85 (is ook warm buiten natuurlijk). Wat denken jullie van die 1.34 volt voor lange termijn gebruik? Als ik zo wat opzoek valt het nog wel mee. Voor meer zal wellicht ook mn ouwe thermalright ultra maar eens vervangen moeten worden
anathema
Ok,.... mooie CPU- 32 X 135 + turbo is 4454 mhz (met enkele core soms naar 4590)
- Ram 1620 mhz
Probeer eens met je ram op stock 1000mhz of zo met losse timings, je core multiplier op 16 je uncore / baseklock omhoog te brengen.
-Zet je QPI eens wat hoger begin op 1.35 v
-X58 is gemaakt voor hexa door zijn enorme bandbreedte.
-Probeer een andere bios
-Heb jij de juiste micro codes? Weet niet precies hoe dat zit maar probeer met je mee te denken.
-Met overklock zo wie zo Turbo uit.
Ik ben benieuwd en heb hier nog twee MOB om het een en ander te testen als dat nodig is.
Mooie clocks al hoor. 1,34v is meer dan prima. Temps nog ff wat lager zien te krijgen en dan lekker verder klooien.anathema schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 10:19:
[...]
Dit heb ik inmiddels maar eens gedaanOp e-bay vond ik een w3690 voor schappelijke prijs.
Vooralsnog gaat dit vrij goed, ik merk dat de blck hoger zetten nog steeds niet echt lukt net zoals de X5670 (moederbord Gigabyte X58-UD4P ondersteunt 6-core allemaal niet zo lekker want mn i7 920 ging makkelijk op 200 mhz), maar door de unlocked multiplier kom ik vooralsnog op het volgende:
- 32 X 135 + turbo is 4454 mhz (met enkele core soms naar 4590)
- Ram 1620 mhz
Wel paar vreemde dingen; zonder turbo 4454 mhz instellen (33 X 135 dus) werkt niet. Verder gaat multiplier gaat idle wel terug naar 12 terwijl EIST etc. uit staat, op zich geen probleem natuurlijk.
Temperaturen zo'n 65 C in cpu in games, in Linx gaat het wel hard richting 85 (is ook warm buiten natuurlijk). Wat denken jullie van die 1.34 volt voor lange termijn gebruik? Als ik zo wat opzoek valt het nog wel mee. Voor meer zal wellicht ook mn ouwe thermalright ultra maar eens vervangen moeten worden
Thanks voor de tips. Heb nog wel wat geprobeerd; ram en uncore omlaag maar die baseclock wil niet echt hoger (in ieder geval niet richting 190/200 waar ik het interessant vind worden). QPI voltage te hoog lees ik dat bij Westmere niet het beste idee is trouwens, zou cpu kunnen beschadigen bij 1.35 volt+. Klopt dat?undeepdiver schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:15:
[...]
Ok,.... mooie CPUdie wil ik ook wel.
Probeer eens met je ram op stock 1000mhz of zo met losse timings, je core multiplier op 16 je uncore / baseklock omhoog te brengen.
-Zet je QPI eens wat hoger begin op 1.35 v
-X58 is gemaakt voor hexa door zijn enorme bandbreedte.
-Probeer een andere bios
-Heb jij de juiste micro codes? Weet niet precies hoe dat zit maar probeer met je mee te denken.
-Met overklock zo wie zo Turbo uit.
Maar goed, het maakt ook niet heel veel uit. Daar heb ik die multiplier voor
Ook nog bios vervangen, van F14p naar F13 die officeel deze cpu ondersteunt. Haal dezelfde resultaten, behalve dat ik nu ook zonder turbo de overclocks kan halen. Enige vreemde bij beide bios versies; kan niet meer rebooten vanuit windows; moet eerst uit, dan weer aan..maar als dat alles is
Ja inderdaad, misschien toch es andere koeler halen zodat ik wat verder kan. Met 1.4 volt moet het toch wel over de 4600 mhz kunnen.millman schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:18:
[...]
Mooie clocks al hoor. 1,34v is meer dan prima. Temps nog ff wat lager zien te krijgen en dan lekker verder klooien.
anathema
Had hier nog een Asus X58 P6T SE liggen met een xeon x5650 en wat dominator ram.
Nu ben ik me wat aan het verdiepen in het OCen ervan, maar als ik in het BIOS de OC op manuel zet, verspringt hij van de 20x Multi naar de 22x, en kan ik de 21x niet selecteren.
Nu ben ik stockspeeds even de voltages uit aan het lezen, en draai ik een intelburn test om te kijken wat hij doet. Ook daar gaat hij meteen op 22x draaien, en komt uit op de 2,93ghz ipv de default 2,67ghz, op alle cores.
Nu wil ik ergens rond de 4ghz gaan zitten, het mobo is volgens mij een van de mindere qua max blck, is het dan verstandig om op een zo hoog mogeljke Multi te gaan zitten, of toch eerst de blck OC verkennen met VTT bijgeven, en daarna de Multi met vcore bij juicen?
Er zit een h100 op, die na half uur IBT de heetste core op 41gr heeft gekregen, en de minste op 36gr, er is nog wat ruimte
Nu ben ik me wat aan het verdiepen in het OCen ervan, maar als ik in het BIOS de OC op manuel zet, verspringt hij van de 20x Multi naar de 22x, en kan ik de 21x niet selecteren.
Nu ben ik stockspeeds even de voltages uit aan het lezen, en draai ik een intelburn test om te kijken wat hij doet. Ook daar gaat hij meteen op 22x draaien, en komt uit op de 2,93ghz ipv de default 2,67ghz, op alle cores.
Nu wil ik ergens rond de 4ghz gaan zitten, het mobo is volgens mij een van de mindere qua max blck, is het dan verstandig om op een zo hoog mogeljke Multi te gaan zitten, of toch eerst de blck OC verkennen met VTT bijgeven, en daarna de Multi met vcore bij juicen?
Er zit een h100 op, die na half uur IBT de heetste core op 41gr heeft gekregen, en de minste op 36gr, er is nog wat ruimte
[ Voor 8% gewijzigd door SAiN ONeZ op 17-01-2017 13:15 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
4ghz is het geworden, 200x20 maar dat ik er wat van merk is een 2e, start sneller op, en benchmarks komen wat hoger uit, maar in een game als bf1 op 1440P maakt het helaas weinig uit..
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Ik zat al jaren te klootviolen met m'n i7 930. Deze werd namelijk bijzonder warm. PC is destijds door 4Launch in elkaar gezet.
Een zoektoch op Google leerde mij dat ik wellicht een slechte batch had die inderdaad nogal warm draaide... jammer de bammer.
Tot gisteren... ik werd het echt beu en heb een tubetje koelpasta gekocht. Daarna mijn Thermaltake SpinQ koeler erafgehaald. Mijn kaak raakte echt de grond van verbazing. Wat bleek? Die lui van 4Launch hebben het beschermfolietje van de CPU koeler niet verwijderd alvorens deze op de CPU te monteren.
Wat een rank 1 amateurs zeg. Geen wonder dat ik hoge temps aantikte. Folie zat letterlijk op de CPU koeler vastgekoekt door de temperatuur.

Voorzichtig alles schoongemaakt, nieuwe pasta erop (en een boze mail naar 4Launch...).
Gelijk ook maar even een overclock erop gegooid, wat voorheen onmogelijk was.
i7 930
GA-X58A-UD5 (F8B custom)
12gb Cosair geheugen
Stable @ 4ghz
21x190
VCore 1.328
DImm 1.65
QPI 1.41 (ivm 12gb RAM)
Een zoektoch op Google leerde mij dat ik wellicht een slechte batch had die inderdaad nogal warm draaide... jammer de bammer.
Tot gisteren... ik werd het echt beu en heb een tubetje koelpasta gekocht. Daarna mijn Thermaltake SpinQ koeler erafgehaald. Mijn kaak raakte echt de grond van verbazing. Wat bleek? Die lui van 4Launch hebben het beschermfolietje van de CPU koeler niet verwijderd alvorens deze op de CPU te monteren.
Wat een rank 1 amateurs zeg. Geen wonder dat ik hoge temps aantikte. Folie zat letterlijk op de CPU koeler vastgekoekt door de temperatuur.

Voorzichtig alles schoongemaakt, nieuwe pasta erop (en een boze mail naar 4Launch...).
i7 930
GA-X58A-UD5 (F8B custom)
12gb Cosair geheugen
Stable @ 4ghz
21x190
VCore 1.328
DImm 1.65
QPI 1.41 (ivm 12gb RAM)
Goed dat je het meldt, what the hell 4launch...
[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 29-01-2017 14:47 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Mag ik vragen welke GPU je ernaast hebt draaien? Ik heb hem op 3,4GHz draaien en haal op 720p steady 61FPS. Heb momenteel geen tweede scherm dus de load/temps monitoren tijdens het gamen zit er even niet in.SAiN ONeZ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:33:
4ghz is het geworden, 200x20 maar dat ik er wat van merk is een 2e, start sneller op, en benchmarks komen wat hoger uit, maar in een game als bf1 op 1440P maakt het helaas weinig uit..
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Er zit in een R9 290X bij, maar speel op een 1440p reso, wat bijna 4x zo hoog ligt in pixels...
I know, maar dat zou betekenen dat ik met mijn R9 280X ook wel iets beter kan in de settings. Ik heb daar nu alles op low draaien.SAiN ONeZ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:37:
Er zit in een R9 290X bij, maar speel op een 1440p reso, wat bijna 4x zo hoog ligt in pixels...
die zou volgens mij prima high op die reso aan moeten kunnen, welke windows draai je?
Ik draai windows 10. Zonder alle achtergrond opsmuk zoals Store en Xbox enzo.SAiN ONeZ schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:14:
die zou volgens mij prima high op die reso aan moeten kunnen, welke windows draai je?
maar we dwalen nu erg af. Ik ga thuis even knutselen de komende dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door stevens20 op 30-01-2017 09:19 ]
Apart, ik heb de laatste tijd veel machines gebruikt, ivm verkoop van mijn vorige, en allemaal draaien prima, ik lees veel van 100% cpu usage maar daar heb je geen last van?! Als je hwinfo64 gebruikt bv, zie je de max temps achteraf, als je de tool draait onder het gamen, achteraf zie je de min med en max waardes...
Als je een multiplier van 22x wilt moet je allerlei energiebesparende zaken uitzetten zoals speedstep en eist. Dan blijft de 22 gelocked meen ik. AnderZijds kun je je board crossflashen naar een ws pro. Dan krijg je een instellingen erbij in je bios waardoor de energie opties wel aan kunnen blijven staan...SAiN ONeZ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:14:
Had hier nog een Asus X58 P6T SE liggen met een xeon x5650 en wat dominator ram.
Er zit een h100 op, die na half uur IBT de heetste core op 41gr heeft gekregen, en de minste op 36gr, er is nog wat ruimte![]()
Zelf heb ik me X5650 ook op 20x 200 draaien op 1.25. Dikke prima en een leuke upgrade nog voor het S1366 platform
Wat was de reactie van 4launch? Daar ben ik benieuwd naar!Dutchy007 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 23:53:
Ik zat al jaren te klootviolen met m'n i7 930. Deze werd namelijk bijzonder warm. PC is destijds door 4Launch in elkaar gezet.
[afbeelding]
i7 930
GA-X58A-UD5 (F8B custom)
12gb Cosair geheugen
Stable @ 4ghz
21x190
VCore 1.328
DImm 1.65
QPI 1.41 (ivm 12gb RAM)
Ik had eigenlijk wel meer gehoopt van 4Launch na zo'n baggerwerk achter te laten;sroolvink schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:28:
[...]
Wat was de reactie van 4launch? Daar ben ik benieuwd naar!
"Beste Dutchy
Het is vervelend te vernemen dat onze technische dienst deze fout over het hoofd heeft gezien, de fout is verder niet voorgekomen en onze oprechte excuses hier voor uiteraard. Met een staal borstel of schuur papier kunt u eventueel het plastic van de koeler verwijderen.
Mocht u in de toekomst een assemblage bij 4launch bestellen kunnen we u verzekeren dat dit niet voor komt."
http://linas.16mb.com/asu...flash-to-asus-p6t-ws-pro/SAiN ONeZ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:14:
Er zit een h100 op, die na half uur IBT de heetste core op 41gr heeft gekregen, en de minste op 36gr, er is nog wat ruimte![]()
Werkt hier prima op de P6T SE.
Vind het een beetje een algemeen verhaal. "De fout is niet verder voorgekomen", Ik denk dat het gross wat besteld bij 4launch ook nooit de koeler van de cpu zal halen. Staalborstel of schuurpapier...met andere woorden je gaat er dan groeven in krijgen waardoor er geen goed contact meer is met de cpu ondanks de pasta. Wat een knaken oplossing.Dutchy007 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:40:
[...]
Ik had eigenlijk wel meer gehoopt van 4Launch na zo'n baggerwerk achter te laten;
"Beste Dutchy
Het is vervelend te vernemen dat onze technische dienst deze fout over het hoofd heeft gezien, de fout is verder niet voorgekomen en onze oprechte excuses hier voor uiteraard. Met een staal borstel of schuur papier kunt u eventueel het plastic van de koeler verwijderen.
Mocht u in de toekomst een assemblage bij 4launch bestellen kunnen we u verzekeren dat dit niet voor komt."
Ik zou gewoon om een nieuwe koeler vragenDutchy007 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:40:
[...]
Ik had eigenlijk wel meer gehoopt van 4Launch na zo'n baggerwerk achter te laten;
"Beste Dutchy
Had gekund inderdaad Heb mij sowieso voorgenomen om nooit meer iets bij 4Launch te bestellen i.i.g.
Om dit topic een beetje meer leven in te blazen; Heb op Aliexpress een W3680 CPU gekocht ter vervanging van m'n I7 930. Maar wat een wereld van verschil zeg! Ook gelijk maar even de CPU op 4.2ghz geclocked. Hij's vrijwel stabiel. Ik krijg ongeveer 1 x per week bij intensief gebruik een BSOD (memory management meestal). Kan ik wel mee leven
Bij full load komt m'n temperatuur op max 88 graden uit, binnen de perken dus voor luchtkoeling.
Al met al een toch lekkere upgrade voor m'n (nu ondertussen toch wel...) outdated systeem.
Ook ik meng me voorzichtig hier in dit topic, heb namelijk nog een X5660 op de plank liggen. Deze wil ik op een Gigabyte GA-EX58-UD5 zetten en proberen te overklokken.
Alleen moet ik het moederbord nog kopen van een medetweaker die zo oprecht genoeg was om te vermelden dat er een aantal pinnetjes van het socket zijn verbogen.
Deze heeft ie weer rechtgezet, i7 920 erop met wat RAM geknald en mij een aantal foto's laten gestuurd om te laten zien dat ie het doet.
Alleen wil ik naturlijk wel overklokken, is dat nog te doen ermee?
Alleen moet ik het moederbord nog kopen van een medetweaker die zo oprecht genoeg was om te vermelden dat er een aantal pinnetjes van het socket zijn verbogen.
Deze heeft ie weer rechtgezet, i7 920 erop met wat RAM geknald en mij een aantal foto's laten gestuurd om te laten zien dat ie het doet.
Alleen wil ik naturlijk wel overklokken, is dat nog te doen ermee?
Veel Gigabyte mobo's hebben sowieso grote moeite met LGA1366 Hexacore Xeons. Dus ik zou eerst maar eens kijken of de UD5 überhaubt wel geschikt is voor overklokken.
AMD Nieuwsdiscussie
Heb het bordje binenngekregen, eerst de i7 920 erop gezet. Vervolgens met @Bios de nieuwste BIOS erop gezet.
De X5660 herkent ie gelukkig, zojuist een Scythe Mugen 5 PCGH besteld.
Nu ligt het moederbord nog buiten de systeemkast.
Mocht ik het kunnen overklokken en hoeveel vermeld ik het hier wel.
De X5660 herkent ie gelukkig, zojuist een Scythe Mugen 5 PCGH besteld.
Nu ligt het moederbord nog buiten de systeemkast.
Mocht ik het kunnen overklokken en hoeveel vermeld ik het hier wel.
Die OC gaat prima goedkomen kerel!
[ Voor 5% gewijzigd door millman op 16-07-2017 23:12 ]
Zojuist de Mugen PCGH 5 geïnstalleerd, heb nu Prime95, RealTemp, CoreTemp en CPU-Z gedownload. Die ga ik effe installeren en dan zien we vanaf daar wel verder.
Ik zal eerst EasyTune6 gebruiken, kijken of het inderdaad zo makkelijk is om te overklokken ermee.
Nog tips wat betreft programma's die ik moet runnen?
Ik zal eerst EasyTune6 gebruiken, kijken of het inderdaad zo makkelijk is om te overklokken ermee.
Nog tips wat betreft programma's die ik moet runnen?
Het is niet verstandig om te klokken met Easy Tune laat die software lekker weg van je PC, gewoon in de Bios over klokken is het beste.
Lees deze Tutorial eens goed door dan begrijp je waarom je in stappen moet over klokken met een 1366 socket. Lees vooral goed het stukje isoleren van memory en CPU als jij je Uncore aan het testen bent.
Veel succes
Lees deze Tutorial eens goed door dan begrijp je waarom je in stappen moet over klokken met een 1366 socket. Lees vooral goed het stukje isoleren van memory en CPU als jij je Uncore aan het testen bent.
Veel succes
Gisteren al een beetje lopen prutsen ermee, liep niet echt lekker inderdaad, paar keer vastgelopen.
Het werd gisteren al wat laat, dus veel heb ik er nog niet mee kunnen doen.
Ik ga me er wat verder in verdiepen, dank voor de tip
Heb vanavond alleen de bclk op 185 gezet, daarmee kom ik op 185x23 4.2 GHz uit.
Met IntelBurnTest heb ik 3 loops gedaan, gaf aan dat 't stabiel is.
Ik heb tevens 6x2 GB 1066 RAM, die staat met 185x8 op 1480 mhz.
Voor de rest staan alle voltages op auto.
Moet ik met IBT nog meer loops doen om er zeker van te zijn dat ie helemaal écht stabiel is?
Ik wil geen scores verbreken of iets dergelijks, alleen een milde OC om wellicht meer FPS te halen uit games (bf4 voornamelijk).
Dan zou ik wel alle stappen moeten ondernemen die @undeepdiver me aanraadde.
Het werd gisteren al wat laat, dus veel heb ik er nog niet mee kunnen doen.
Ik ga me er wat verder in verdiepen, dank voor de tip
Heb vanavond alleen de bclk op 185 gezet, daarmee kom ik op 185x23 4.2 GHz uit.
Met IntelBurnTest heb ik 3 loops gedaan, gaf aan dat 't stabiel is.
Ik heb tevens 6x2 GB 1066 RAM, die staat met 185x8 op 1480 mhz.
Voor de rest staan alle voltages op auto.
Moet ik met IBT nog meer loops doen om er zeker van te zijn dat ie helemaal écht stabiel is?
Ik wil geen scores verbreken of iets dergelijks, alleen een milde OC om wellicht meer FPS te halen uit games (bf4 voornamelijk).
Dan zou ik wel alle stappen moeten ondernemen die @undeepdiver me aanraadde.
[ Voor 55% gewijzigd door atillicious op 22-07-2017 07:47 ]
Kleine update;
In Cpu-z staat bij core speed en multiplier helemaal niets. Bij IntelBurnTest wel gewoon 185x23 is 4.255 GHz.
Daarnaast is de core voltage 1.680 V in Cpu-z, ik heb begrepen dat de max vcore voltage voor deze cpu 1.35v is.
Haal ik nou zaken door elkaar of hoort dit niet?
In Cpu-z staat bij core speed en multiplier helemaal niets. Bij IntelBurnTest wel gewoon 185x23 is 4.255 GHz.
Daarnaast is de core voltage 1.680 V in Cpu-z, ik heb begrepen dat de max vcore voltage voor deze cpu 1.35v is.
Geeft CPU-Z op default wel de juiste waarden?atillicious schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:52:
Kleine update;
Anders CPU-Z even opnieuw instaleren.
Maak een paar screenshots zoals deze dan kunnen wij je beter helpen.
http://imgur.com/wUVAL1z
Dan gaat het voornamelijk om CPU-Z en Real temp
*Je moet eerst je Uncore isoleren om te bepalen hoeveel QPI voltage je nodig hebt...! Dan weet je bij welke base klok je welk QPI voltage nodig hebt.
Ik zou eerst met 3 RAM latten gaan testen tot dat jij een stabiele over klok hebt later kan je de andere 3 erbij zetten. Waarschijnlijk moet je dan wel je QPI voltage iets verhogen omdat je IMC veel zwaarder wordt belast.
*Verder alle voltages op handmatig zetten.
Ik heb cpu-z wel opnieuw geinstalleerd, vergeten te vermelden.
Na de herinstallatie gaf ie weer geen waardes, alleen herinner ik me wel dat ie op non-oc wel waardes aangaf.
Alleen ben ik momenteel op werk, en zie ik mijn pc voor de komende 2 dagen niet.
Zodra ik weer eraan kan knutselen houd ik jullie wel op de hoogte.
Na de herinstallatie gaf ie weer geen waardes, alleen herinner ik me wel dat ie op non-oc wel waardes aangaf.
Alleen ben ik momenteel op werk, en zie ik mijn pc voor de komende 2 dagen niet.
Zodra ik weer eraan kan knutselen houd ik jullie wel op de hoogte.
Nou, ik ben vandaag dus een beetje bezig geweest.
Kwam op 4.0 GHz met een Bclk van 200.
Cpu clock ratio 20x
Uncore clock ratio x16
Bclk 200
System Memory Multiplier 8x
Cpu Vcore Auto (1.06250 V)
QPI/Vtt Voltage 1.215 V
IOH Core 1.100 V
Dram Voltage Auto (1.500 V)
Memory Frequency 1600 MHz.
Ik heb trouwens 3x2 GB Ram. Verkeerd getypt in mijn vorige posts.
http://i.imgur.com/kXNdAND
Http://imgur.com/wSlBkrp
Kwam op 4.0 GHz met een Bclk van 200.
Cpu clock ratio 20x
Uncore clock ratio x16
Bclk 200
System Memory Multiplier 8x
Cpu Vcore Auto (1.06250 V)
QPI/Vtt Voltage 1.215 V
IOH Core 1.100 V
Dram Voltage Auto (1.500 V)
Memory Frequency 1600 MHz.
Ik heb trouwens 3x2 GB Ram. Verkeerd getypt in mijn vorige posts.
http://i.imgur.com/kXNdAND
Http://imgur.com/wSlBkrp
1,68V? Probeer je de CPU te roosteren? Of leest CPU-z het helemaal verkeerd uit?
AMD Nieuwsdiscussie
Geen flauw idee, dat fluctueert nog wel eens.
Hii staat in idle op 1.376 V.
Voor zover ik het weet mag een Westmere CPU 1.35 V hebben.
Ik heb bijna alle voltages op auto staan, dan zal het vast wel goed zijn toch?
Nog een andere programma waar je dat kan uitlezen?
Load-Line Calibration staat op Enabled trouwens.
Edit
Oh, in het bios staat bij Vcore ook 1.376 V.
Hii staat in idle op 1.376 V.
Voor zover ik het weet mag een Westmere CPU 1.35 V hebben.
Ik heb bijna alle voltages op auto staan, dan zal het vast wel goed zijn toch?
Nog een andere programma waar je dat kan uitlezen?
Load-Line Calibration staat op Enabled trouwens.
Edit
Oh, in het bios staat bij Vcore ook 1.376 V.
[ Voor 7% gewijzigd door atillicious op 24-07-2017 17:51 ]
Nee auto is nooit de juiste waarde bij overklokken.
AMD Nieuwsdiscussie
Ach so, Cpu Vcore van 'auto' naar stapsgewijs wat stabiel is tot max 1.35 V.
Dat kan dus 1.20 V zijn maar ook 1.30 V bijvoorbeeld.
Trouwens, als ik hoger ga met een multiplier van 20 krijg ik BSOD's.
Dat zal dan ook met de Vcore te maken hebben denk ik.
Maar dat is dan allemaal zorgen voor later, eerst de Vcore regelen.
Dat kan dus 1.20 V zijn maar ook 1.30 V bijvoorbeeld.
Trouwens, als ik hoger ga met een multiplier van 20 krijg ik BSOD's.
Dat zal dan ook met de Vcore te maken hebben denk ik.
Maar dat is dan allemaal zorgen voor later, eerst de Vcore regelen.
[ Voor 42% gewijzigd door atillicious op 24-07-2017 18:08 ]
TS kan niet zo goed lezen!
Alle voltages handmatig instellen ik krijg niet het idee dat jij tips en de quide gebruikt.
Alle voltages handmatig instellen ik krijg niet het idee dat jij tips en de quide gebruikt.
Heb geduld met me, eerste keer in mijn leven dat ik overklok.
Ik ga zo helemaal opnieuw beginnen.
Edit
Ben opnieuw begonnen, de Vcore heb ik helemaal niet aangeraakt en cpu-z geeft 1.648V aan. Hoe komt die zo hoog, de Vcore moet ik volgens de guide als laatst veranderen.
Ik ga zo helemaal opnieuw beginnen.
Edit
Ben opnieuw begonnen, de Vcore heb ik helemaal niet aangeraakt en cpu-z geeft 1.648V aan. Hoe komt die zo hoog, de Vcore moet ik volgens de guide als laatst veranderen.
[ Voor 47% gewijzigd door atillicious op 24-07-2017 20:39 . Reden: Toevoeging ]
Vcore als eerste op een waarde zetten, bijvoorbeeld 1,25V is een mooi begin, dan bclk op 200MHz aangezien je dat al stabiel hebt en dan de multiplier iets omlaag, bijvoorbeeld 16. Kijk als dit stabiel is. Is het stabiel dan verhoog je de multiplier bijvoorbeeld twee stapjes naar 18 en dan zit je op 3,6GHz is dit stabiel zet je de multiplier één stapje hoger, is het niet stabiel verhoog je de spanning iets.
Of je zet hem gelijk op 200MHz met een multiplier van 20 en een spanning van bijvoorbeeld 1,4V en dan verlaag je de spanning steeds tot die niet meer een stabiliteitstest van bijvoorbeeld 10 min. kan doorlopen. Dan verhoog je de spanning twee kleine stapjes en test je de stabiliteit voor meerdere uren om te zien of die echt stabiel is.
Of je zet hem gelijk op 200MHz met een multiplier van 20 en een spanning van bijvoorbeeld 1,4V en dan verlaag je de spanning steeds tot die niet meer een stabiliteitstest van bijvoorbeeld 10 min. kan doorlopen. Dan verhoog je de spanning twee kleine stapjes en test je de stabiliteit voor meerdere uren om te zien of die echt stabiel is.
AMD Nieuwsdiscussie
Heb het net eventjes geprobeerd, met 200x20 bij een Vcore van 1,25 V. Cpu-z gaf een waarde aan van 1.232 V in idle.
Maar zodra ik IntelBurnTest startte en de load op 100% ging, ging de Vcore in Cpu-z naar 1.536 V.
Wat ik persoonlijk denk is dat ik eerst moet lopen testen met een lagere bclk, de multiplier houdt ik zo, kijken of Cpu-z dan een lagere waarde geeft.
EDIT
Nope, heb 170 x 20 geprobeerd, in load was de Vcore 1.536 V.
Heb eventjes 170 x 15 geprobeerd, in load was het ook 1.536 V.
Testen heb ik voor ongeveer een minuutje gedaan, misschien dat de Vcore wel zou inzakken maar niet dus.
Zojuist een potje team deathmatch gedaan in BF4 met 200x20. Ging gewoon soepel, had ook 3 loops met intelburntest doorlopen zonder probleem.
Alleen de Vcore is nogal hoog.
Maar zodra ik IntelBurnTest startte en de load op 100% ging, ging de Vcore in Cpu-z naar 1.536 V.
Wat ik persoonlijk denk is dat ik eerst moet lopen testen met een lagere bclk, de multiplier houdt ik zo, kijken of Cpu-z dan een lagere waarde geeft.
EDIT
Nope, heb 170 x 20 geprobeerd, in load was de Vcore 1.536 V.
Heb eventjes 170 x 15 geprobeerd, in load was het ook 1.536 V.
Testen heb ik voor ongeveer een minuutje gedaan, misschien dat de Vcore wel zou inzakken maar niet dus.
Zojuist een potje team deathmatch gedaan in BF4 met 200x20. Ging gewoon soepel, had ook 3 loops met intelburntest doorlopen zonder probleem.
Alleen de Vcore is nogal hoog.

[ Voor 37% gewijzigd door atillicious op 24-07-2017 23:00 ]
Nou jongens, door al dat geweld van Ryzen, Coffee Lake en anderen staan CPUs weer volop in de belangstellingen. Ik zelf zit nog steeds op een i7 920 @ 19*200 BCLK = 3.8ghz + HT, en oriënteer mij op vervolgstappen. Ik heb een GTX 1070 (welke nu nog aan het minen is maar dat rendeert praktisch niet meer) en deze kan wel wat meer CPU rekenkracht gebruiken.
Het gaat mij echt alleen om gamen. Voor thread-heavy rekenkracht kan ik op een HP DL380 G7 servert terugvallen met 2x een Xeon X5670 hexacore, dus 12 cores en 24 threads en 130gb RAM. OK, het is geen Threadripper, maar voor nu kan ik er prima mee door, en als je daarnaast 128gb DDR4 ram moet gaan kopen moet je aan je linker nier gaan denken...
Een goede optie lijkt mij de Xeon X5680 of zelfs X5690. Dit zijn s1366 Xeons hexacores op respectievelijk 3.33ghz en 3.46ghz, die moeten kunnen werken op mijn Asus P6T v2 deluxe. Gezien dat mijn p6t al acht jaar op een BCLK van 200 draait, denk ik dat ik waarschijnlijk deze Xeons overclocked op 4.2ghz tot 4.4ghz draaiend kan krijgen, al dan niet met HT. Een Coffee lake hexacore zal dan nog steeds sneller zijn, maar een bottleneck zal zo'n Xeon dan niet worden.
Grote voordeel: véél goedkoper. Een X5680 kan je uit China halen voor €55, waar een 8600K zon €255 kost (plus al de andere kosten van een upgrade).
Is een X5680 nu nog een goede investering? Wat zijn jullie ervaringen met deze CPU?
Het gaat mij echt alleen om gamen. Voor thread-heavy rekenkracht kan ik op een HP DL380 G7 servert terugvallen met 2x een Xeon X5670 hexacore, dus 12 cores en 24 threads en 130gb RAM. OK, het is geen Threadripper, maar voor nu kan ik er prima mee door, en als je daarnaast 128gb DDR4 ram moet gaan kopen moet je aan je linker nier gaan denken...
offtopic:
De Intel i5 8600K ziet er heel lekker uit. Uit DX12 reviews heb ik gelezen dat 8 threads/cores nog steeds niet volledig worden gebruikt. Quadcore support is nog steeds de norm, en ondanks dat DX12/Vulkan de CPU beter gebruikt dan DX11, kan je toch maar beter een snellere low-thread-count CPU hebben. Vandaar dat AMD Ryzen toch niet wint in-game van Intel. Met de toekomst in gedachte is een Hexacore een goede middenweg, vandaar dat de i5 8600K mij een prima keuze lijkt.
AMD Ryzen 1700 of 1600X zijn ook mooie processors, maar zoals gezegd, toch ietsjes minder voor gamen.
De Intel i5 8600K ziet er heel lekker uit. Uit DX12 reviews heb ik gelezen dat 8 threads/cores nog steeds niet volledig worden gebruikt. Quadcore support is nog steeds de norm, en ondanks dat DX12/Vulkan de CPU beter gebruikt dan DX11, kan je toch maar beter een snellere low-thread-count CPU hebben. Vandaar dat AMD Ryzen toch niet wint in-game van Intel. Met de toekomst in gedachte is een Hexacore een goede middenweg, vandaar dat de i5 8600K mij een prima keuze lijkt.
AMD Ryzen 1700 of 1600X zijn ook mooie processors, maar zoals gezegd, toch ietsjes minder voor gamen.
Een goede optie lijkt mij de Xeon X5680 of zelfs X5690. Dit zijn s1366 Xeons hexacores op respectievelijk 3.33ghz en 3.46ghz, die moeten kunnen werken op mijn Asus P6T v2 deluxe. Gezien dat mijn p6t al acht jaar op een BCLK van 200 draait, denk ik dat ik waarschijnlijk deze Xeons overclocked op 4.2ghz tot 4.4ghz draaiend kan krijgen, al dan niet met HT. Een Coffee lake hexacore zal dan nog steeds sneller zijn, maar een bottleneck zal zo'n Xeon dan niet worden.
Grote voordeel: véél goedkoper. Een X5680 kan je uit China halen voor €55, waar een 8600K zon €255 kost (plus al de andere kosten van een upgrade).
Is een X5680 nu nog een goede investering? Wat zijn jullie ervaringen met deze CPU?
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Er zijn amper of misschien zelfs geen enkele review die hier werkelijk naar kijkt. Alle reviewers nemen eigenlijk allemaal een klein stukje van een game, liefst single player aan het begin van een level en draaien hier dan een test van 10 seconden in en baseren daar hun conclusie op.De Intel i5 8600K ziet er heel lekker uit. Uit DX12 reviews heb ik gelezen dat 8 threads/cores nog steeds niet volledig worden gebruikt. Quadcore support is nog steeds de norm, en ondanks dat DX12/Vulkan de CPU beter gebruikt dan DX11, kan je toch maar beter een snellere low-thread-count CPU hebben.
Maar de praktijk is natuurlijk heel anders. In zulke reviews zie je ook vaak een i5 als goede keuze eruit komen, terwijl in een game als BF1 een i5 op sommige momenten amper een stabiele 60 fps kan houden. Wat je dan ook zult zien is dat games wel degelijk over meer dan 4 cores perfect schalen. Alleen als men nooit meet op de momenten waar het echt omgaat, waar de framerate dus het laagst is, krijg je dat ook nooit te zien.
AMD Nieuwsdiscussie
Waar ik vooral naar kijk is game reviews met en zonder DX12. Soms heb je hardware performance reviews waar ze ook CPU cores/threads/snelheid variëren voor een specifiek spel. Maar inderdaad, echt vol in diepte gaan ze niet. En was ik al sowieso mis, is een multi CPU generatie review icm DX12.-The_Mask- schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:34:
[...]
Er zijn amper of misschien zelfs geen enkele review die hier werkelijk naar kijkt. Alle reviewers nemen eigenlijk allemaal een klein stukje van een game, liefst single player aan het begin van een level en draaien hier dan een test van 10 seconden in en baseren daar hun conclusie op.
Jij zegt dus dat bij spellen als BF1 je GPU wordt gebottlenecked door je CPU op specifieke momenten, als de CPU geen 8 thread i7 processor is?Maar de praktijk is natuurlijk heel anders. In zulke reviews zie je ook vaak een i5 als goede keuze eruit komen, terwijl in een game als BF1 een i5 op sommige momenten amper een stabiele 60 fps kan houden. Wat je dan ook zult zien is dat games wel degelijk over meer dan 4 cores perfect schalen. Alleen als men nooit meet op de momenten waar het echt omgaat, waar de framerate dus het laagst is, krijg je dat ook nooit te zien.
Plus wat denk je van 6 cores versus 4 cores in deze situaties?
Absoluut, of je moet de allersnelste i5 hebben zoals een i5 7600K die kan nog net. Maar één met lagere single thread performance, maar meer threads kan echter ook. Hierdoor zie je dus dat BF1 goed kan omgaan met meer dan 4 threads en het eigenlijk zelfs nodig heeft.XanderDrake schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:22:
Jij zegt dus dat bij spellen als BF1 je GPU wordt gebottlenecked door je CPU op specifieke momenten, als de CPU geen 8 thread i7 processor is?
Ik denk dat dat 50% meer is.Plus wat denk je van 6 cores versus 4 cores in deze situaties?
Voordat dat te weinig zal zijn zijn we al weer enkele jaartjes verder. Echter denk ik wel dat SMT (of HT zoals Intel het noemt) een nuttige toevoeging is voor een CPU.
AMD Nieuwsdiscussie
Jou MOB vind een W3680 of W3690 heerlijk. Met een unlockt multiplier kan je een dikke overklok, combineren met snel RAM geheugen.XanderDrake schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:22:
Jij zegt dus dat bij spellen als BF1 je GPU wordt gebottlenecked door je CPU op specifieke momenten, als de CPU geen 8 thread i7 processor is?
Plus wat denk je van 6 cores versus 4 cores in deze situaties?
Zonder unlockte multiplier heb je veel minder mogelijkheden en ga je al snel een hoge QPI of QPI/RAM voltage draaien.
Op E bay kan je een W3680 voor 6 a7 tientjes kopen en allemaal gaan ze dik over de 4200MHz heen. Enige nadeel tov X serie is maar 1 QPI link en een X serie Xeon heeft er twee.
Dit is voor jou niet belangrijk omdat je maar een CPU gebruikt.
Heb je hier een bron voor? Ik wil dit wel es nalezen.-The_Mask- schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:52:
Absoluut, of je moet de allersnelste i5 hebben zoals een i5 7600K die kan nog net. Maar één met lagere single thread performance, maar meer threads kan echter ook. Hierdoor zie je dus dat BF1 goed kan omgaan met meer dan 4 threads en het eigenlijk zelfs nodig heeft.
Precies, ik dacht dat hexa nu pas handig gaat worden. Voor 55€ iets hogere clocks en 2 cores erbij, daar doe ik het voor.Ik denk dat dat 50% meer is.
Voordat dat te weinig zal zijn zijn we al weer enkele jaartjes verder. Echter denk ik wel dat SMT (of HT zoals Intel het noemt) een nuttige toevoeging is voor een CPU.
Het heeft trouwens lang geduurd voordat SMT nuttig blijkt te zijn in-game!
Right, thanks. Er zijn iets meer Xeon X's te koop, waardoor de prijs wat lager is, ~20€.undeepdiver schreef op woensdag 27 september 2017 @ 00:04:
Jou MOB vind een W3680 of W3690 heerlijk. Met een unlockt multiplier kan je een dikke overklok, combineren met snel RAM geheugen.
Zonder unlockte multiplier heb je veel minder mogelijkheden en ga je al snel een hoge QPI of QPI/RAM voltage draaien.
Op E bay kan je een W3680 voor 6 a7 tientjes kopen en allemaal gaan ze dik over de 4200MHz heen. Enige nadeel tov X serie is maar 1 QPI link en een X serie Xeon heeft er twee.
Dit is voor jou niet belangrijk omdat je maar een CPU gebruikt.
Zou het gebrek aan de tweede QPI een positief effect hebben op de TDP/OC?
Nee, want zoals ik al zei goede reviews zijn er amper tot niet. Wel ervaringen van anderen, die zijn er wel.XanderDrake schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:56:
[...]
Heb je hier een bron voor? Ik wil dit wel es nalezen.
Tja maar is dat zo? Ik weet het niet. Ik ben niet echt een gamer en en door het gebrek aan goede reviews is het ook lastig op te zoeken.Precies, ik dacht dat hexa nu pas handig gaat worden. Voor 55€ iets hogere clocks en 2 cores erbij, daar doe ik het voor.
Het heeft trouwens lang geduurd voordat SMT nuttig blijkt te zijn in-game!
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb de w3690, zo'n beetje dezelfde maar met unlocked muliplier dus, op 4400 mhz. Ik gebruik deze met een gtx1080 ti en moet zeggen dat dit nog steeds prima gaat, meestal tegen 100 fps. Het beperkt ook op 3440x1440 wel in sommige spellen maar dan heb je het over 120 fps versus 90 fps in bf1 bijvoorbeeld.XanderDrake schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:19:
[offtopic]
Was goede upgrade tov mn i7 920. Ook bij die merkte ik dat hyperthreading echt ging uitmaken vanaf witcher 3 (novigrad stuk vooral) gta 5 en bf1. Liep in zware stukken een stuk soepeler doordat cores niet naar 100% meer gingen.
Maar toch.., ga volgende week wel afscheid nemen van s1366 na 8 jaar en naar 8700k verwacht ik.
anathema
Dit is ook een beetje mijn verwachting.anathema schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:34:
Was goede upgrade tov mn i7 920. Ook bij die merkte ik dat hyperthreading echt ging uitmaken vanaf witcher 3 (novigrad stuk vooral) gta 5 en bf1. Liep in zware stukken een stuk soepeler doordat cores niet naar 100% meer gingen.
Iemand?XanderDrake schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:56:
Zou het gebrek aan de tweede QPI een positief effect hebben op de TDP/OC?
Een tweede QPI wordt niet gebruikt op jou MOB en trekt geen stroom ( P / Watt )
Wat wel negatief voor je verbruik is, een hoge base clock icm een hoog QPI DRam voltage wat inherent is aan een stevige overklokte CPU. Daarom gaf ik jou ook het advies om een CPU met unlockt multieplier te kopen.
Wat wel negatief voor je verbruik is, een hoge base clock icm een hoog QPI DRam voltage wat inherent is aan een stevige overklokte CPU. Daarom gaf ik jou ook het advies om een CPU met unlockt multieplier te kopen.
Right. Een Xeon X5680 heeft een dusdanig hoge MP dat ik daar ook van kan profiteren. bedankt om mee te denkenundeepdiver schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:23:
Wat wel negatief voor je verbruik is, een hoge base clock icm een hoog QPI DRam voltage wat inherent is aan een stevige overklokte CPU. Daarom gaf ik jou ook het asvies om een CPU met unlokt multieplier te kopen.
Een multiplier van 25 ( Turbo multiplier kan je niet gebruiken ) is natuurlijk niet verkeerd, helaas kost een X5680 net zo veel als een W3680 dus ik begrijp jou keuze niet om voor een X5680 te gaan?
Is dat zo? Ik vind een X5680 voor €55 op aliexpress. Op dezelfde site vind ik de W3680 voor €72.undeepdiver schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 06:30:
Een multiplier van 25 ( Turbo multiplier kan je niet gebruiken ) is natuurlijk niet verkeerd, helaas kost een X5680 net zo veel als een W3680 dus ik begrijp jou keuze niet om voor een X5680 te gaan?
In ander nieuws:
https://tweakers.net/reviews/5733/8/intel-coffee-lake-meer-cores-hogere-prestaties-gameprestaties-dx12-en-vulkan.html
De Intel Coffee Lake CPUs zijn gereviewd. En er komt uit dat in games de i5 8600K veelal beter presteert dan de 8700K hoewel deze SMT heeft. Het is stuivertje wisselen qua prestaties, maar geen HT hebben is dus geen probleem met hexacores. Op dit moment
17 euro, dat scheelt nog al wat.
Ben heel erg benieuwd naar je 24/7 setting en hoop dat je een mooie CPU vind waarvan ook de IMC lekker meewerkt.
Succes
Ben heel erg benieuwd naar je 24/7 setting en hoop dat je een mooie CPU vind waarvan ook de IMC lekker meewerkt.
Succes
Thanks, ik laat het weten!undeepdiver schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:11:
17 euro, dat scheelt nog al wat.![]()
Succes
Hey iedereen gaaf topic dit!!
ik had voor mijn nieuwe pc ook een i7-860 en daarna een 920 (ander mobo)
Nu gebruik ik een HP Proliant ml350 g6:
2x x5570.
28GB ddr3 ecc registered 1600mhz.
hdd voor windows en raid setup van 3 discs met 1 als backup voor games en school.
met een gtx 950.
2x 750watt gold voor dual setup om lading te verlagen op een enkele voeding (en vanwege herrie die kleine fans maken rot geluid)
Persoonlijk merk ik voornamelijk tijdens het gamen dat alt tabben en games zonder hakkelingen lopen tegenover mijn oudere i7 ondanks zijn 8cores threaded en hogere speed door overclocking.
Ben geen ict wonder maar denk toch echt wel dat meer cores de gehele ervaring veel soepeler maakt en laten we eerlijk zijn even uit het spel tabben om even op internet iets op te zoeken moet niet uren duren
Ben heel tevreden met dit systeem en persoonlijk zelf niet het idee dat ik bottlenecks heb smooth 60 en hoger op meeste games (1080p)
ik had voor mijn nieuwe pc ook een i7-860 en daarna een 920 (ander mobo)
Nu gebruik ik een HP Proliant ml350 g6:
2x x5570.
28GB ddr3 ecc registered 1600mhz.
hdd voor windows en raid setup van 3 discs met 1 als backup voor games en school.
met een gtx 950.
2x 750watt gold voor dual setup om lading te verlagen op een enkele voeding (en vanwege herrie die kleine fans maken rot geluid)
Persoonlijk merk ik voornamelijk tijdens het gamen dat alt tabben en games zonder hakkelingen lopen tegenover mijn oudere i7 ondanks zijn 8cores threaded en hogere speed door overclocking.
Ben geen ict wonder maar denk toch echt wel dat meer cores de gehele ervaring veel soepeler maakt en laten we eerlijk zijn even uit het spel tabben om even op internet iets op te zoeken moet niet uren duren
Ben heel tevreden met dit systeem en persoonlijk zelf niet het idee dat ik bottlenecks heb smooth 60 en hoger op meeste games (1080p)
Oh ja!
De totale kosten voor dit systeem was 230 euro dus mooi
De totale kosten voor dit systeem was 230 euro dus mooi
Hallo,
Ik heb sinds vorig weekend ook een Intel Xeon X5650 in mijn systeem gemonteerd.
Voorheen had ik een Intel Core i7 920 D0 op een ASUS P6T Deluxe V2, Salland EU verkocht "refurbished" X5650's voor 48EUR excl. verzending. BIOS naar versie 1202 geupgrade en het ASUS P6T Deluxe V2 moederbord ondersteund de CPU.
Mijn X5650 draait nu 3.8GHz met XMP profile voor Corsair Dominator CL8 1600MHz geheugen stabiel met een vCore van 1.20. Wellicht dat ik komend weekend probeer de X5650 naar 4.0GHz te brengen, maar dat hangt een beetje van de temperaturen af. Momenteel wordt de CPU max. 56 graden en IDLE 19 met een Cooler Master Hyper 212 Evo i.c.m. Titan ttg-g30030 Nano Grease koelpasta
Voorheen had ik een Intel Core i7 920 D0 op een ASUS P6T Deluxe V2, Salland EU verkocht "refurbished" X5650's voor 48EUR excl. verzending. BIOS naar versie 1202 geupgrade en het ASUS P6T Deluxe V2 moederbord ondersteund de CPU.
Mijn X5650 draait nu 3.8GHz met XMP profile voor Corsair Dominator CL8 1600MHz geheugen stabiel met een vCore van 1.20. Wellicht dat ik komend weekend probeer de X5650 naar 4.0GHz te brengen, maar dat hangt een beetje van de temperaturen af. Momenteel wordt de CPU max. 56 graden en IDLE 19 met een Cooler Master Hyper 212 Evo i.c.m. Titan ttg-g30030 Nano Grease koelpasta
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Nice! Wellicht dat je die P6T nog naar een P6T WS kan flashen, dan kan je eventueel nog wat verder met QPI slow mode. Wat je is BCLK op 4 GHz? Temps zijn echt laag trouwens 19 graden idle, dan moet de kamertemperatuur wel echt heeel laag zijn.Guillermow93 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:49:
Hallo,
Hoi Maks,
BLCK 190 en Multiplier op 20. Temperatuur geen idee, ik heb nooit de verwarming aan. Maar die Titan Nano Grease schijnt een van de betere koelpasta’s te zijn.
BLCK 190 en Multiplier op 20. Temperatuur geen idee, ik heb nooit de verwarming aan. Maar die Titan Nano Grease schijnt een van de betere koelpasta’s te zijn.
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Beste leden, mijn naam is Jan en ik ben al een halfjaar in het bezit van de volgende set:
Intel Xeon X5660, Deepcool frostwin koeler, Asus Rampage II Extreme, 12GB (6x2GB sticks) ddr3 ram geheugen en een Nvidia Geforce GTX1060 3GB.
Op zich een best toffe set maar ik zou mijn CPU graag willen overclocken. Hier ben ik nu ook al een tijdje mee bezig, ik kijk veel naar tutorials met relatief goed vergelijkbare systemen alleen toch krijg ik het niet echt lekker stabiel draaiende. Vaak kan ik mijn pc uren achter elkaar aan gebruiken maar dan krijg ik toch ineens een blue screen, niet echt prettig dus
Nu begrijp ik zelf ook erg goed dat jullie mij het liefst zelf het overclocken willen laten leren, maar toch wil ik bij deze vragen of er mensen zijn met dezelfde CPU en moederbord die mij hun overclock settings zouden willen geven. Alles is welkom!
Ik hoop van jullie te horen.
^Jan
Ik heb dit bericht al eens eerder in een verkeerde topic geplaatst, vandaar dat ik mijn vraag nu hier stel!
Intel Xeon X5660, Deepcool frostwin koeler, Asus Rampage II Extreme, 12GB (6x2GB sticks) ddr3 ram geheugen en een Nvidia Geforce GTX1060 3GB.
Op zich een best toffe set maar ik zou mijn CPU graag willen overclocken. Hier ben ik nu ook al een tijdje mee bezig, ik kijk veel naar tutorials met relatief goed vergelijkbare systemen alleen toch krijg ik het niet echt lekker stabiel draaiende. Vaak kan ik mijn pc uren achter elkaar aan gebruiken maar dan krijg ik toch ineens een blue screen, niet echt prettig dus
Nu begrijp ik zelf ook erg goed dat jullie mij het liefst zelf het overclocken willen laten leren, maar toch wil ik bij deze vragen of er mensen zijn met dezelfde CPU en moederbord die mij hun overclock settings zouden willen geven. Alles is welkom!
^Jan
Ik heb dit bericht al eens eerder in een verkeerde topic geplaatst, vandaar dat ik mijn vraag nu hier stel!
Het antwoord van @undeepdiver in je andere topic is de juiste undeepdiver in "Intel Xeon X5660 overclock problemen"jandevosYT schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:34:
Beste leden, mijn naam is Jan en ik ben al een halfjaar in het bezit van de volgende set:
Op zich een best toffe set maar ik zou mijn CPU graag willen overclocken. Hier ben ik nu ook al een tijdje mee bezig, ik kijk veel naar tutorials met relatief goed vergelijkbare systemen alleen toch krijg ik het niet echt lekker stabiel draaiende. Vaak kan ik mijn pc uren achter elkaar aan gebruiken maar dan krijg ik toch ineens een blue screen, niet echt prettig dus![]()
^Jan
Ik zal nog even een update plaatsen m.b.t. mijn X5650 overclock ervaring.
Tot vandaag heb ik mijn X5650 @3.8GHz stabiel gehad met een vCore van 1.20. Hierbij moet ik melden dat Intel SpeedStep, TurboBoost en C01/3/6 ook uitgeschakeld waren. Omdat ik een GTX 1070 TI draai en ik weet dat er meer te halen viel als de CPU nog hoger geklokt was dacht ik aan 4.2 of 4.4GHz. Dit is mij ook gelukt, echter met een vCore van 1.36. Dit vind ik vrij hoog, de temperatuur na een goed half uur Prime95 was dan ook 77 a 79 graden. Nu draai ik 4.0Ghz op 1.25 vCore waarbij de multiplier 22 is en blck 182 memory staat op 1604MHz.
De FPS in COD WW2 zijn drastisch verbeterd, van gemiddeld 134 naar boven de 160 a 165. Als de GPU overclock activeer dan kom ik op 190 a 200FPS. (Ik speel wel op 1080p).
Voor diegene die geinterseerd zijn in de clocksnelheden van mijn GTX 1070TI:
- Memory 8900Mhz (450 Mhz + )
- Core 1898 Mhz (50 Mhz + )
De X5650 is een goede keus geweest, maar 4.2/4.4 wordt 'm niet voor mij i.c.m. P6T Deluxe V2. Volgend jaar wellicht afscheid nemen van 1366 socket
Tot vandaag heb ik mijn X5650 @3.8GHz stabiel gehad met een vCore van 1.20. Hierbij moet ik melden dat Intel SpeedStep, TurboBoost en C01/3/6 ook uitgeschakeld waren. Omdat ik een GTX 1070 TI draai en ik weet dat er meer te halen viel als de CPU nog hoger geklokt was dacht ik aan 4.2 of 4.4GHz. Dit is mij ook gelukt, echter met een vCore van 1.36. Dit vind ik vrij hoog, de temperatuur na een goed half uur Prime95 was dan ook 77 a 79 graden. Nu draai ik 4.0Ghz op 1.25 vCore waarbij de multiplier 22 is en blck 182 memory staat op 1604MHz.
De FPS in COD WW2 zijn drastisch verbeterd, van gemiddeld 134 naar boven de 160 a 165. Als de GPU overclock activeer dan kom ik op 190 a 200FPS. (Ik speel wel op 1080p).
Voor diegene die geinterseerd zijn in de clocksnelheden van mijn GTX 1070TI:
- Memory 8900Mhz (450 Mhz + )
- Core 1898 Mhz (50 Mhz + )
De X5650 is een goede keus geweest, maar 4.2/4.4 wordt 'm niet voor mij i.c.m. P6T Deluxe V2. Volgend jaar wellicht afscheid nemen van 1366 socket

[ Voor 7% gewijzigd door aapjuh99 op 13-12-2017 16:39 ]