als er geen plafond of muren zijn om tegenaan te bouncen, dan werkt een omnibounce ook niet.philipperosier schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:53:
Inderdaad, ik heb soms buiten etentjes met veel mensen, of een klein feestje in de tuin snachts, en dan moet ik toch op een goede manier kunnen flitsen. Dan lijkt me een omni toch een aardige keuze? Maar welke? Of zijn er mss andere mogelijkheden...
Het principe van die dingen is dat ze licht alle kant op gooien in de hoop dat het tegen een muur of plafond bounced en zo de schaduwen zachter maken.
Maar zodra er dus een oppervlak is waar die omnibouce tegenaan kan bouncen, dan kan je dus ook je flitskop daar op richten.
Dan krijg je bovendien mooier licht dan van een omnibounce, omdat je dan richting aan je licht (en schaduwen) geeft, waardoor je onderwerp diepte krijgt.
(Het word toch tijd dat ik een keer een webpagina maak waar ik dat duidelijk en uitgebreid op uitleg
Lumiquest heeft het op zich wel netjes uitgelegd:
http://www.lumiquest.com/how-light-modifiers-work.htm
Het is alleen wel engels,...en er zit een grote fout in: invalshoek is NIET gelijk aan uitvalshoek.
Dat laatste geld alleen voor spiegels en spiegelende oppervlakten. Het geldt niet voor typische muren en plafonds. Die reflecteren alle kanten op. Vandaar dat je gewoon je flits recht omhoog naar het plafond kunt richten voor een indirecte flits, en niet de hoek naar je onderwerp hoeft in te schatten.
[ Voor 20% gewijzigd door mjtdevries op 16-03-2011 13:20 ]