Ik heb ook eens een vraag over ssd. Ik ben nu al een tijdje aan het denken om een OS schijf te steken. Ik zit nu nog voorlopig met een WD green die ondanks het groene imago en de 5400 rpm toch redelijke prestaties neerzet.
CrystalDiskMark2.2 (5x1000MB): |
| Read: | Write: |
Seq: | 83.61MB/s | 81.20MB/s |
512K: | 33.83MB/s | 44.57MB/s |
4K: | 0.411MB/s | 0.907MB/s |
Dit is op mijn eerste partitie dus die zit als het goed is aan de buitenkant van de schijf en zal dus de hoogste resultaten opleveren.
Maar dat kan natuurlijk sneller. Dus misschien is een ssd de oplossing. Maar de betaalbare ssd's zijn wat trager. Ik was zo bv aan het denken aan de Intel X25-M. Maar de write speeds zitten maar op 70MBps wat natuurlijk niet zo snel is. Een X25-E kan natuurlijk 170MBps schrijven maar die kost €600 voor 64GB.
Een andere moeilijkheid is de ruimte. Ik heb nu een 150GB partitie voor Vista x64 maar die is momenteel voor 100+GB in gebruik:
pagefile: 12GB; Windows: 24GB; Program Files: 8GB; Program Files (x86): 45GB; Users: 16GB; ProgramData: 2GB Totaal: 104GB
Kleiner als 150GB zou ik niet willen gaan of ik moet mijn program files ergens anders dumpen, maar dan gaan die weer geen profijt hebben van de ssd('s)
Nu ben ik een beetje aan het lezen gegaan en dan voornamelijk over het TRIM commando. En vraag me af, wat zou op dit moment beter zijn?
een enkele X25-M 160GB of 2 x X25-M 80GB's in raid 0.
Mijn eerste gedacht was de 2 80GB's in raid 0 om dan wat hoger write speeds te halen. Mijn huidige schijf doet 80+MBps seq. en een single ssd zou er dan op achteruit gaan. Maar ivm het TRIM commando en raid controllers weet ik het niet meer zeker.
Opties (mogelijk kwa budget):
1 x X25-M 160GB €365
ivm met het TRIM commando ben ik voorlopig aan het overwegen om voor een enkele schijf te gaan. Omdat een X25-M 160GB voldoende winst geeft en minder zorgen en werk geeft. (ivm TRIM commando bv)
De sequentiele snelheden tov mijn huidige schijf zullen gelijk blijven maar aan de andere kant lijkt me dat de sequentiële speed niet zo heel belangrijk gaan zijn in real life en dat de vooruitgang in 512K en 4K snelheden en de veel hogere read speeds meer voelbare winst gaat opleveren. Maar gaat een raid 0 array daarbij veel winst geven bij dagelijks gebruik tov een single 160GB ssd.
Daarnaast is de opslag voor mij eigenlijk wel het minimale.
2 x X25-M 80GB raid 0 €380
2 ssd's in raid 0 geven wel wat meer prestaties (theorie: x2) maar ik weet dus niet of de snelheidswinst in dagelijkse situaties opweegt tegen de mogelijke moeilijkheden met het TRIM commando.
Ik ga waarschijnlijk de ICH10R op mijn moederbord gebruiken en daarvan heb ik gelezen dat die het TRIM commando niet doorlaat.
De snelheden van een array met 2 X25-M 80GB ssd's gaan volgens mij in de buurt komen van de X25-E (de write speeds dan toch, de read gaat dubbel zo hoog liggen) Maar gaat dat een voelbaar verschil zijn tov een enkele 160GB ssd.
Ook de opslag is hier weer net het minimale dat ik zou willen.
3 x X25-M 80GB raid 0 €570 (ongeveer even veel als een X25-E 64GB)
Ik heb een Intel ICH10R op mijn moederbord die ik dan ook (voorlopig) wil gebruiken. Volgens een bepaald forum waar iemand deze controller getest had met volgens zijn eigen zeggen 5 X25-M's haalt de ICH10R een maximale snelheid van 500-600MBps dat is dus voldoende voor 2 ssd's, 3 ssd's zou ik dan alleen voor de opslag ruimte en de extra boost in write speed eventueel nog overwegen.
Hier zou ik een schijf van 240GB mee kunnen maken wat mij interessanter lijkt als 160GB met een enkele schijf of met 2 in raid.
1 x X25-M 80GB + 1 x X25-M 160GB €555
En dan windows en de program files verdelen over de 2 schijven dus geen raid array natuurlijk. Dan heb ik bijna 250GB aan opslag wat mij idealer lijkt dan maar 160GB.
Maar dit vergt wat meer tweaking van windows wat op zich niet zo moeilijk is maar toch elke keer moet gebeuren.
Wat ik ook gelezen heb is dat volgens iemand op het intel support forum het TRIM commando geen echte snelheidswinst (minder degradatie van snelheid) geeft omdat de gemiddelde pc toch voor 90% of meer bezig is met lezen van de schijf en dus heel weinig schrijf operaties gebeuren waardoor het TRIM commando eigenlijk niets te doen heeft op de ssd. Maar dat is natuurlijk een theorie waar bv andere personen opdat forum het niet mee eens waren en die persoon beweerde ook dat zo goed als niemand baat heeft aan de snelheid die een raid array heeft boven een single ssd.
Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een X25-M 160GB gewoon omdat deze voldoende winst geeft en minder zorgen en werk geeft. (ivm TRIM commando bv) Alleen de opslag vind ik het minimale en eigenlijk zou ik wat meer willen. Als ik voor een raid array zou gaan dan zou ik eerder denken aan een oplossing met 3 ssd's. Om toch voldoende opslag te hebben. De beperking van de write speeds naar 500-600MBps neem ik dan wel voor lief.
Bah wat voor een lang bericht is dit geworden. Nuja wat ik graag dus wil weten is de ervaring dat iemand hier heeft met een raid 0 array met de X25-M's en hoe het zit ivm. de degradatie van de snelheid en of dat te merken is in real life situations, dus geen benchmarks. En of dan een raid array eigenlijk iets toevoegd. Benchmarks zijn mooi maar als een programma opstart in 0.01s dan ga je niet merken als dat kan in 0.005s maar je moet er wel €190 meer voor geven.
Even de rest van het systeem misschien om wat beter raad te kunnen geven:
core i7 920 @ 3.2GHz
12GB DDR3 @1600MHz (volgens everest een bandbreedte van ongeveer 15GBps)
Asus p6t deluxe v2 met dus een Intel ICH10R.
En voorlopig een WD Green 1GB
[
Voor 5% gewijzigd door
kluyze op 15-09-2009 23:11
]