Het grote SSD topic ~ Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:
  • 135.878 views

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:08
Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/Het%20grote%20ssd%20topic%20-%20deel%204.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/hdd_death.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/ssd_2.jpg

Nieuws!! 15 juli: DE NIEUWE 34NM INTEL SSD'S KOMEN ERAAN!

80GB: Intel INTEL Postville 34nm MLC - SSDSA2MH080G2C1
160GB: Intel INTEL Postville MLC - SSDSA2MH160G2C1

Prijzen liggen ca. 20% lager dan de huidige Intel's,
terwijl de verwachting is dat de prestaties
boven alle andere (voor ons Tweakers betaalbare) ssd's uitstijgen!

Beschikbaar vanaf eind juli! Lees meer op pagina 6 van dit topic.

Voorgaande delen: 1 2 3

Verbeteringen voor deze topicstart? Direct message of Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/135719/FFFFFF/000000

S.v.p. niet in dit topic:
.."waarom zijn ssd's zo duur?"
.."waarom maken ze nog geen grote ssd's (1TB ofzo)? "
.."ik wacht not wel xxx jaar wachten totdat het betaalbaar is"
Ssd's zijn voorlopig nog niche-produkten, bedoeld voor high-end systemen.
Een berekening maakt duidelijk dat het nog wel 2 á 3 jaar kan duren voordat ssd's (nu ca. 2,50€/GB) in verhouding net zo duur zijn als conventionele harde schijven (nu ca. 0,06€/GB).
Heb je het budget en wil je 'het onderste uit de kan'? Dan is een ssd iets voor jou!

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/Tips%20voor%20optimaal%20gebruik%20van%20ssd's.jpg

Allereerst: Maak je niet te druk!
Voor gewoon gebruik voldoen de momenteel meest interessante modellen (bv. de Vertex / Agility / Ultradrive ME / X25-M) in één keer perfect. Je kunt een aantal zaken optimaliseren, maar als je dat niet doet is het nog steeds een enorme vooruitgang ten opzichte van conventionele harde schijven.
In dit topic zie je de uitzonderingen, het zoeken naar de maximale performance en het oplossen van de rare zaken en technische problemen. Met alle nieuwe hard- of software gaat er nou eenmaal een klein percentage fout. Soms vanwege andere componenten, soms vanwege bijzondere omstandigheden, soms vanwege de gebruiker.
Veel ssd's hebben een lange garantietermijn (de Vertex bijvoorbeeld 3 jaar) - bang voor defecten door kinderziekten hoeven we daarom niet te zijn.

- Tips voor Linux: SSD's en Linux: tips en trucs
- Tips voor OS X: Wel of geen SSD?
- Tips voor Windows:

De volgende tips gelden vaak in specifieke situaties!
Het zijn vaak oplossingen voor problemen die geconstateerd zijn.
Let dus goed op dat jouw situatie overeenkomt met de beschrijving, voordat je spectaculaire verbeteringen verwacht!

In 't kort
  • Alignen: ja
  • Defragmenteren: nee
  • Indexering: nee
  • Swapfile op SSD: ja
  • 10% leeglaten: keuze
  • Raidcontroller: keuze
  • Cachingsoftware: ja bij JMicron, verder keuze
  • Alle verdere optimalisaties zijn gerommel in de marge. Wel meetbaar, maar niet merkbaar.
Hieronder de uitleg in detail.

1. Let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord
Dit probleem betreft traag opstarten met een enkele ssd, en is tot nu toe alleen geconstateerd bij systemen met een Intel chipset met Intel raid-controller (Intel Matrix Storage)!
Er is een drop in performance geconstateerd tijdens het opstarten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows!) wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Voor deze Intel chipsets is het beste: ssd op SATA 1, hdd op SATA3, dvd op SATA5.

2. Gebruik bij de OCZ modellen zo nu en dan de Wiper tool onder XP en Vista.
Dit is in de toekomst wellicht niet meer nodig (TRIM), en nu al niet meer onder Windows7 (ingebouwde trim-fuctionaliteit).
Je kunt Wiper.exe ook schedulen zodat dit elke dag / nacht / week / maand plaatsvindt!

3. Laat 10% leeg bij de eerste keer partitioneren en kom daar nooit meer aan.
Dit geeft de SSD wat ruimte om mee te "spelen" bij de automatische opruimroutines; dit lijkt voor alle ssd's te gelden.
Dit is ontdekt omdat de Intel X25-E (niet te verwarren met de X25-M) 33% geheugen heeft dat niet gepartitioneerd kan worden, wat behoorlijke voordelen heeft als het gaat om performance ook al staat de ssd bijna vol.

4. Zorg ervoor dat je partities 'aligned' zijn
Als de partities niet aligned zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Dit kan alleen met een NTFS partitie!!

Maak de partities aan met Windows 7, Vista (dvd met Service Pack 1 gebruiken!) of BootIT of volg een van de vele guides op internet.
Standaard maakt de Vista of Windows7 dvd een partitie van multiples van 1024KB aan.
Alle volgende primaire partities zijn dan ook automatisch aligned. Een extended partitie is dan weer een probleem (omdat deze een 'index' van alle logische partities bevat dat je alignment weer verkloot), maar ook hier alignt diskpart alle partities binnen de extended als het goed is ook default op multiples van 1024KB.
1024KB wordt door Microsoft aangeraden omdat je er in de meeste scenario's voordeel bij hebt, ook als je ssd's in raid gebruikt met stripesizes tot 1024KB.

Indien je XP wil installeren en toch alignde partities wilt, kun je diskpart van Vista gebruiken (Vista dvd met Service Pack 1 gebruiken!) .
Je kunt ook een linux livecd booten en met fdisk aan de slag gaan, of je download de gratis Vista recovery image. Die laatste biedt je dus de mogelijkheid met de command prompt diskpart te starten.

Let op! Als je een image van je ssd maakt en terugzet, verlies je de alignment! Als je een image van een partitie maakt verlies je de alignment niet.

5. Zet/laat de swapfile op de SSD als je daar de ruimte missen kan.

6. Zet de indexing op de SSD uit
In Vista of XP; Windows 7 detecteert zelf een ssd en optimaliseert de instellingen.

Zie hieronder voor specifieke Vertex tips!

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/Algemene%20info.jpg

Voordelen van ssd's
- Ultieme performance - nagenoeg elke bekende (sata) ssd is sneller dan de snelste harddisk - een impressie van een ziekelijk snelle ssd setup: Samsung SSD Awesomeness
- Nieuw, dus een hoog Tweak-gehalte ;)
- Wear leveling: Het spreidt de slijtage van de geheugencellen gelijkmatig uit over de hele disk. Daardoor zal het veel langer duren voordat er cellen beginnen uit te vallen

Nadelen van ssd's
- De prijs per GB ligt momenteel rond de 3 euro (bij harde schijven ligt die rond de 6 cent!).
- Onbekende levensduur
- Kinderziekten

GB of GiB?
Intel specificeert een GB als 1000.000.000 Bytes, en OCZ als 1024*1024*1024 Bytes (dus eigenlijk in GiB). Scheelt toch weer bijna 7,4%. Zie bijv. hier voor de gevolgen.

Reviews door Femme:
Vertex review: Femme's Storblog: Vertexen in the house
Mtron Mobi 3000: Femme's Storblog: Mtron Mobi 3000 ssd getest
Mtron Mobi + Areca controller: Femme's Storblog: Mtron Mobi + Areca: invloed van cache onderzocht

Waar kan ik er een krijgen?
- Pricewatch
- http://www.heise.de/preisvergleich/?cat=hdssd (in het buitenland zijn bepaalde modellen zoals de Super Talent Ultradrive ME beter verkrijgbaar)

Shit, hij past niet!
Ssd's zijn gewoonlijk verpakt in een 2.5" doosje, je weet wel: net als laptop harde schijven.
Wat heb je nodig om een ssd dan in een doorsnee pc-behuizing te assembleren?
Milmoor geeft het antwoord:

Een overzicht van brackets en behuizingen:
Brackets
1x 2.5" in 3,5" (goedkope leverancier in Nederland)
2x 2.5" in 3,5" type 1
2x 2.5" in 3,5" type 2

Behuizingen
1x2,5" behuizing in 3,5" bay
2x 2.5" in 3,5" type 1 (momenteel niet leverbaar bij gelinkte leverancier) specificaties
2x 2.5" in 3,5" type 2
4x 2.5" in 5.25" (goedkope leverancier)
Niet iedereen is tevreden over de kwaliteit van de 4x 2.5" variant, de hendels schijnen kwetsbaar te zijn.

Overige brackets
Nog twee brackets waar ik mij het leplazerus naar gezochte heb. Een beetje offtopic, maar ik had er een nodig om twee SSD's in te monteren ;).
slimline + 3,5" type 1 (traag in levering)
slimline + 3,5" type 2 (het werkt, maar de uitvoering is erg brak)

Alles over de Vertex
Neem eens de moeite om het OCZ ssd forum te bekijken, het is uitermate informatief. Je komt dan bijvoorbeeld een sticky tegen met de naam VERTEX - Official Info - Firmware, Setup, FAQ, Etc waarin al jullie vragen (en meer) behandeld worden...

Nadat je een Vertex hebt aangeschaft, kun je de volgende stappen uitvoeren:
- Firmware upgraden volgens deze guide.
- De SSD alignen met diskpart :
diskpart
list disk
select disk X (SSD)
clean
create partition primary align 64
active
exit
- Windows installeren - partitie niet verwijderen, enkel formatteren.
- Nadat Windows geïnstalleerd is moet je het volgende doen:
slaapstand uitschakelen
indexering van drive en zoekfunctie uitschakelen
automatische defragmentatie uitschakelen
MLC en SLC:
Wikipedia: MLC vs. SLC

Verschillen in technische details:
SLCMLC
Comparison
Density16Mbit32Mbit / 64Mbit
Read Speed100ns120ns / 150ns
Block Size64Kbyte128Kbyte
Architecturex8x8 / x16
Endurance100,000 cycles10,000 cycles
Features
Bits per cell12 or more
Voltage3.3v, 1.8v3.3v
Data bus width (bits)x8, x16x8
Architecture
Planes1 or 22
Page size (bytes)21122112-4314
Pages per block64128
Reliability
ECC (per 512 bytes)1-bit4-bit or more
Erase/Program cycles100,00010,000
Partial programming times4-
Performance
Read25 us50 us
Program200-300 us600-900 us
Erase1.5-2 ms3 ms

De beruchte JMicron JMF601/JMF602 controller (link volgt)

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/Top%20modellen.jpg

1. OCZ Vertex 30GB / 60GB / 120GB
2. Intel X25-M 80GB
3. Super Talent Ultradrive ME

Als iemand het er niet mee eens is... DM of mail me (info bovenaan deze TS).

(Logo's gemaakt met: http://cooltext.com/ - Alien Glow - Futured font - Text size 30 - Glow color blue - Outer en Inner text color black - Background color: F1F1F1 - JPG)

[ Voor 65% gewijzigd door ByteDelight op 20-07-2009 15:45 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De gegeven tips zijn voornamelijk tips voor Windows gebruikers. Mensen met MacOS X en Linux hebben er niet veel aan (punten 1 & 3 bijv. wel). Voor deze groep gebruikers zijn er in NOS en het Apple subforum aparte topics over SSD's:
- Linux: SSD's en Linux: tips en trucs
- OS X: Wel of geen SSD?

Wat mij betreft mogen deze ook wel aan de topicstart worden toegevoegd. Vooral voor Linux users is er nog het e.e.a. aan tweaking mogelijk (denk aan specifieke filesystem settings e.d.).

Overigens valt er aan het stukje "maak je niet druk" ook toe te voegen dat je in geval van de OCZ Vertex gewoon 3 jaar garantie hebt. Als het ding stuk is in die periode kun je gewoon garantie claimen, je bent dus niet in 1 klap je investering (want dat is een SSD op dit moment nog wel) kwijt. In deze periode zal er echter ook een aardige ontwikkeling op SSD gebied plaatsvinden (afgaande op wat we de afgelopen paar jaar hebben gezien). Tegen de tijd dat de SSD uit garantie is heb je dan al nieuwere en betere die je dan beter kunt aanschaffen. Bedenk ook dat een gemiddelde computer ook zo'n beetje 3 jaar mee gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door ppl op 10-07-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

IK wil er een aanschaffen maar mijn bankrekening laat dat niet toe, erg jammer anders had er al lang een in mijn server gehangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
ppl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:52:
De gegeven tips zijn voornamelijk tips voor Windows gebruikers. Mensen met MacOS X en Linux hebben er niet veel aan (punten 1 & 3 bijv. wel). Voor deze groep gebruikers zijn er in NOS en het Apple subforum aparte topics over SSD's:
- Linux: SSD's en Linux: tips en trucs
- OS X: Wel of geen SSD?

Wat mij betreft mogen deze ook wel aan de topicstart worden toegevoegd. Vooral voor Linux users is er nog het e.e.a. aan tweaking mogelijk (denk aan specifieke filesystem settings e.d.).

Overigens valt er aan het stukje "maak je niet druk" ook toe te voegen dat je in geval van de OCZ Vertex gewoon 3 jaar garantie hebt. Als het ding stuk is in die periode kun je gewoon garantie claimen, je bent dus niet in 1 klap je investering (want dat is een SSD op dit moment nog wel) kwijt. In deze periode zal er echter ook een aardige ontwikkeling op SSD gebied plaatsvinden (afgaande op wat we de afgelopen paar jaar hebben gezien). Tegen de tijd dat de SSD uit garantie is heb je dan al nieuwere en betere die je dan beter kunt aanschaffen. Bedenk ook dat een gemiddelde computer ook zo'n beetje 3 jaar mee gaat.
Verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-04 21:32

MikeVM

- Baloo -

misschien ook alle reviews toevoegen van Femme en externe fora.

en eventueel basics over Sata controllers zoals de Areca's enzoverder.
of een link naar meer informatie.

ik vind dit in ieder geval een goede vooruitgang. nu kan een beginneling die geïnterresseerd is in SSD's ook deftig aan het werk (zoals ik. :) )

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
MikeVM schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:00:
misschien ook alle reviews toevoegen van Femme en externe fora.

en eventueel basics over Sata controllers zoals de Areca's enzoverder.
of een link naar meer informatie.

ik vind dit in ieder geval een goede vooruitgang. nu kan een beginneling die geïnterresseerd is in SSD's ook deftig aan het werk (zoals ik. :) )
Doe ik, maar ik moet ook af en toe werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54

Milmoor

Footsteps and pictures.

Nog een paar puntjes voor de topicstart:

Intel specificeert een GB als 1000.000.000 Bytes, en OCZ als 1024*1024*1024 Bytes (dus eigenlijk in GiB). Scheelt toch weer bijna 7,4%. Zie bijv. hier voor de gevolgen.

Voor punt 3: De X25-E heeft 33% buffer (niet bereikbaar voor OS).

Een overzicht van brackets en behuizingen:
Brackets
1x 2.5" in 3,5" (goedkope leverancier in Nederland)
2x 2.5" in 3,5" type 1
2x 2.5" in 3,5" type 2

Behuizingen
1x2,5" behuizing in 3,5" bay
2x 2.5" in 3,5" type 1 (momenteel niet leverbaar bij gelinkte leverancier) specificaties
2x 2.5" in 3,5" type 2
Niet iedereen is tevreden over de kwaliteit van de 4x 2.5" variant, de hendels schijnen kwetsbaar te zijn.

Overige brackets
Nog twee brackets waar ik mij het leplazerus naar gezochte heb. Een beetje offtopic, maar ik had er een nodig om twee SSD's in te monteren ;).
slimline + 3,5" type 1 (traag in levering)
slimline + 3,5" type 2 (het werkt, maar de uitvoering is erg brak)

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 12-07-2009 09:59 . Reden: extra bracket ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Freak
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 14:17
Ik kwam het een en ander aan interessante dingen tegen over de verschillen tussen MLC en SLC en heb ik in een tabelletje gezet. Misschien leuk voor in de startpost voor de mensen die wél snappen wat het allemaal betekent :)

SLCMLC
Comparison
Density16Mbit32Mbit / 64Mbit
Read Speed100ns120ns / 150ns
Block Size64Kbyte128Kbyte
Architecturex8x8 / x16
Endurance100,000 cycles10,000 cycles
Features
Bits per cell12 or more
Voltage3.3v, 1.8v3.3v
Data bus width (bits)x8, x16x8
Architecture
Planes1 or 22
Page size (bytes)21122112-4314
Pages per block64128
Reliability
ECC (per 512 bytes)1-bit4-bit or more
Erase/Program cycles100,00010,000
Partial programming times4-
Performance
Read25 us50 us
Program200-300 us600-900 us
Erase1.5-2 ms3 ms
.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Goed, dit nieuwe topic. Ik wil alleen opmerken dat 'Wear Leveling' onder Algemene info / Nadelen beslist geen nadeel is :)

Wear Leveling is juist een voordeel. Het spreidt de slijtage van de geheugencellen gelijkmatig uit over de hele disk. Daardoor zal het veel langer duren voordat er cellen beginnen uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196662

Milmoor schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:17:
Wil je even expliciet bedanken voor die link in deel 3, is van pas gekomen. Heb wel geen problemen met de hendels.

Die behuizingen mogen zeker in de TS voor de mensen die het iets minder creatief willen oplossen dan de 'ducktape methode'.
Alsook reviews waar de meest verkomende raid controllers worden getest tegen de ICH10R bv. Ik denk niet dat Femme al een review van verscheidene raid controllers heeft gedaan mbv een of twee SSD's om de controller te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248440

Dank voor de tips (in deel 3)
Ik heb een OCZ Vertex besteld en zal mijn ervaringen met de latidude posten.
Ik heb net een nieuw moederbord gekregen wegens een gammele nvidia GPU, dus met nieuwe schijfje ook meteen maar tijd voor een nieuwe xp install en dan is het laptopje weer fris en fruitig, en hopenlijk nog goed voor een paar jaartjes hierdoor!

Ik ga mijn huidige schijf dan zeker gebruiken als tweede in de media-bay! Echter, ik weet dat het een dell-2sb dingetje is, maar kan in NL nergens vinden waar ze dit verkopen? Of moet ik hiervoor bij dell zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Milmoor schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:17:
Nog een paar puntjes voor de topicstart:

met andere woorden:

de intel X25m 80GB heeft 74,5GB aan boord (80.000.000.000 Bytes / 1024^3 = 74,51)

en dat is dan 74.51 / 80 = 0,931375 /// 1-0.93 = 0.0687 /// *100= 6,87%
je krijgt 6,9% minder dan wat je denkt te krijgen.
ik weet niet hoe je aan 7.4 komt (wsl met afronden)
in ieder geval als ik het zonder afronden in excel doe, dan kom ik 6.87% uit.

Merk/typeCapaciteitCapiciteitPrijs (€)Prijs/GB(€)
Intel x25-m 8074,52463,30
Intel x25-m 160149519,273,49
OCZ Vertex3030111,73,72
OCZ Vertex6060189,863,16
OCZ Vertex120120 3392,83
OCZ Agility303099 3,30
OCZ Agility6060172,092,87
OCZ Agility120120282,63 2,36

[ Voor 37% gewijzigd door MikeVM op 10-07-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Anoniem: 248440 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:58:
Dank voor de tips (in deel 3)
Ik heb een OCZ Vertex besteld en zal mijn ervaringen met de latidude posten.
Ik heb net een nieuw moederbord gekregen wegens een gammele nvidia GPU, dus met nieuwe schijfje ook meteen maar tijd voor een nieuwe xp install en dan is het laptopje weer fris en fruitig, en hopenlijk nog goed voor een paar jaartjes hierdoor!

Ik ga mijn huidige schijf dan zeker gebruiken als tweede in de media-bay! Echter, ik weet dat het een dell-2sb dingetje is, maar kan in NL nergens vinden waar ze dit verkopen? Of moet ik hiervoor bij dell zijn?
eBay? Daar heb ik ze al vaak gezien voor allerlei merken.
Eerste zoekpoging: http://shop.ebay.nl/items...dell+d630+media&_osacat=0
Voor 4 tientjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ohja, Ebay.

Ook nog voor 2 schijfjes.
Klik en hoppa. Thanx!

Wat is eigenlijk de reden dat een SSD bij Dell zelf 640 Euro kost?
...

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 248440 op 10-07-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248440 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:24:
Wat is eigenlijk de reden dat een SSD bij Dell zelf 640 Euro kost?
Weet niet of dit te off-topic is?

Bij OEM's rollen de pc's/laptops/... van de band in standaardconfiguraties. Wanneer je als klant andere zaken wil inbouwen moet er dus een persoon dat onderdeel inbouwen en testen. Kost een persoon + tijd en dat is kostelijk. Ook komt er dan nog klein bedrag bovenop de werkelijke kosten om "te ontmoedigen" en er genoeg winst op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanx.

Het prijsverschil is i.e.g. erg hoog, dus ik dacht dat er wellicht een hardwarematig verschil in zat.

Ik heb nog wel wat vragen:

Hoe zit het eigenlijk met het wissen van een SSD -> dwz als ik iets verwijder wat écht weg moet, is dat dan nog net zo lastig te doen als met een normale HDD ?

En het instellen van een 'swapfile' kan ik dat het beste op de SSD doen, of op een stuk van de gewone HDD, of op een aparte partitie op een SSD? Wat zou gezien die configuratie de beste keuze zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 248440 op 10-07-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

MikeVM schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:06:
[...]
met andere woorden:
de intel X25m 80GB heeft 74,5GB aan boord (80.000.000.000 Bytes / 1024^3 = 74,51)
en dat is dan 74.51 / 80 = 0,931375 /// 1-0.93 = 0.0687 /// *100= 6,87%
je krijgt 6,9% minder dan wat je denkt te krijgen.
ik weet niet hoe je aan 7.4 komt (wsl met afronden)
in ieder geval als ik het zonder afronden in excel doe, dan kom ik 6.87% uit.
Het is maar net wat je als standaard ziet. Zie hier voor meer achtergrond. De "Intel X25 80" heeft 6.87% minder dan 80*1024^3 bytes en de "OCZ Vertex 60" heeft 7.37% meer dan 60*1000^3 bytes. Jij gaat er in je tabel vanuit dat 1 GB gelijk is aan 1 GiB. Ik heb hierin geen mening, zolang maar duidelijk is wat bedoeld wordt. De Vertex biedt dus afgerond 7.4% meer dan hetzelfde het getalletje in de naam van een Intel SSD zou betekenen ;).

offtopic:
[commercial]Kijk in mijn signature en koop 4GB low voltage voor je AM3![/commercial]

[ Voor 19% gewijzigd door Milmoor op 10-07-2009 15:26 . Reden: Kleine verduidelijkingen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:21
Ik ga nog even lekker een tijdje wachten voordat ik een SSD aanschaf. Eerst jullie ervaringen de komende tijd in de gaten houden en vooralsnog red ik me wel met m'n 2 nieuwe WD hd's in raid 0, welke voor mij al een hele sprong vooruit is tov een single drive.

Aangezien Windows 7 bij aanschaf een forse deuk gaat leveren op de bankrekening is het voor mij ook nog maar afvragen of ik het direct ga kopen. Voorlopig kan ik sowieso nog tot maart van de rc gebruik maken. Later kijken we dan wel even weer. En zoals gezegd, hou ik hier de nieuwste weetjes van ssd's in de gaten. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Milmoor schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:18:
[...]

Het is maar net wat je als standaard ziet. Zie hier voor meer achtergrond. De "Intel X25 80" heeft 6.87% minder dan 80*1024^3 bytes en de "OCZ Vertex 60" heeft 7.37% meer dan 60*1000^3 bytes. Jij gaat er in je tabel vanuit dat 1 GB gelijk is aan 1 GiB. Ik heb hierin geen mening, zolang maar duidelijk is wat bedoeld wordt. De Vertex biedt dus afgerond 7.4% meer dan hetzelfde het getalletje in de naam van een Intel SSD zou betekenen ;).

offtopic:
[commercial]Kijk in mijn signature en koop 4GB low voltage voor je AM3![/commercial]
het is best ingewikkeld, blijkbaar is het iets moeilijker als ik dacht.

mijn prijs/GB klopt toch in ieder geval ? de vergelijking tussen de verschillende HDD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

offtopic:
Jawel, de berekening klopt daar in ieder geval. Ik heb de prijzen niet gecontroleerd. Je bent wat in de war geraakt doordat als A 10% groter is dan B, dat B dan minder dan 10% kleiner is dan A. Ik bedoelde in mijn oorspronklijke bericht dat de OCZ Vertex 7.4% groter is dan lijkt, terwijl jij dacht dat ik het over het percentage dat de Intel kleiner was had. En dat scheelt.

Weer ontopic. Ik bedacht me dat je in een Raid5 een voor een de SSD's zou kunnen wipen, rebuilden en door naar de volgende. Kost wat tijd en tijdens het wipen heb je geen redundancy. Voor particulier gebruik waarschijnlijk acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 14:45

KillerB

______

Erg interessant allemaal :)

Ik zit er erg aan te denken om een SSD schijf aan te schaffen om windows7 op te zetten en de swap-file. Dan denk ik dat ik met 60 - 80gb goed uit kom voor OS+swap. Applicaties komen dan op een normale SATA HDD (Samsung 501LJ).

Twee vragen, ga ik wel voldoende voordeel merken als mijn applicaties op de Samsung staan? Er zit wel 4Gb DDR2 800 in, processor is een Core duo 2.66 @ 3.4Ghz.

De kanshebbers zijn dan de OCZ Vertex 60Gb en de Intel X25-m. Nou is laatst genoemde wat duurder en heb ik bij Intel een wat beter gevoel, maar is dit nou echt een voordeel of is die OCZ meer bang for buck?

En wat is er met die OCZ Agility, die ziet er ook verrekte interessant uit, dan zou ik zelfs voor de 120Gb kunnen gaan en ook de applicaties erop zetten, ook al zou die dan iets minder snel zijn, met die apps op de SSD is het netto natuurlijk meer performance...

Al typende neig ik meer naar de OCZ agility, maar geen idee van betrouwbaarheid.

Wie filosofeert mee naar een goede conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

van de agility is nog weinig geweten, op papier is die wel heel interessant, omdat je een drive hebt die presteerd, geen grote fouten heeft én weinig kost. maar vooralsnog is er weinig over geweten hoe hij echt presteerd

ik ga even op zoek naar een review.
edit: op het eerste zicht niets.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeVM op 11-07-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb momenteel 4x P256 in raid0 op het oog maar ik wacht gewoon nog even op de nieuwe zet van Intel. De x25 is nog te duur voor wat je krijgt en de OCZ heeft geen historie om vertrouwen uit te krijgen. De P256 toont dat hij veelal sneller is bij de operaties waar het belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-04 23:30
Totaal niet blij met de Kingston SSD now V 64Gb versie.

Moederbord: Intel P35 met ICH9-r chipset
Cpu: E8500 (3.16Ghz 6Mb cache)
Ram: 4Gb DDR 2
Os: windows Vista x64 met alle laatste updates op de Kingston drive

Zelfs al speel ik enkel een mp3'tje van een andere hdd! en ik open bijv. outlook welke wel op de SSD staat (op de SDD staat het os!) dan hakkelt ie al. Laat staan het afspelen van een film!
Of bijv. een strategie game, dan loopt het geluid door maar staat het beeld even vast...

Het opstarten van Vista zelf gaat zeer snel, veel sneller dan de Raptor 74Gb die hij verving ... maar dit is onwerkbaar. Iemand nog tips? Het "stutter" probleem zou nu toch weg zijn met de aangepaste "toshiba" jmicron chip!? Anders gaat de Kingston drive weer heel snel EXIT!

[ Voor 15% gewijzigd door Roberto op 11-07-2009 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De meeste single SSD's hebben een read/write van 200 resp 150 Mbps.

Maar met 2 snelle HD's in raid 0 kom je toch ook makkelijk op die waarde.

[ Voor 195% gewijzigd door Snowwie op 11-07-2009 03:31 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81352

Roberto schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 01:56:

Moederbord: Intel P35 met ICH9-r chipset
Cpu: E8500 (3.16Ghz 6Mb cache)
Ram: 4Gb DDR 2
Os: windows Vista x64 met alle laatste updates op de Kingston drive

Zelfs al speel ik enkel een mp3'tje van een andere hdd! en ik open bijv. outlook welke wel op de SSD staat (op de SDD staat het os!) dan hakkelt ie al. Laat staan het afspelen van een film!
Of bijv. een strategie game, dan loopt het geluid door maar staat het beeld even vast...

Het opstarten van Vista zelf gaat zeer snel, veel sneller dan de Raptor 74Gb die hij verving ... maar dit is onwerkbaar. Iemand nog tips? Het "stutter" probleem zou nu toch weg zijn met de aangepaste "toshiba" jmicron chip!? Anders gaat de Kingston drive weer heel snel EXIT!
Opgelost is een groot woord. Femme heeft al eerder gezegd dat deze drive niet super presteerd, op sommige vlakken onder de prestaties van een conventionele drive. Deze versie heeft dezelfde problemen als de vorige, alleen een factor 2 of 3 minder erg, maarja, het was rampzalig bij de originele versie van wat ik gelezen heb. Dit is mijn mening, geen feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Snowwie schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 03:30:
De meeste single SSD's hebben een read/write van 200 resp 150 Mbps. Maar met 2 snelle HD's in raid 0 kom je toch ook makkelijk op die waarde.
Het grote voordeel van SSD's is niet de sequentiele read/write, maar de random read/write. Daar is een SSD vele malen sneller dan een HD. Alles reageert daardoor veel soepeler. De hoogste getallen zeggen dus eigenlijk het minst, het gaat om de ondergrens.
<...>
Iemand nog tips? Het "stutter" probleem zou nu toch weg zijn met de aangepaste "toshiba" jmicron chip!? Anders gaat de Kingston drive weer heel snel EXIT!
Draai iets wat de writes cached. Als je dat niet doet blijft het puin. Wat links hiervoor:
Hyperfast
Steadystate
Managed Flash Technology
FBWF
EWF
"Quick note for those of you who don't know what FBWF is. It is very similar to EWF, but FBWF (file based write filter) offers some important advantages. FBWF uses less ram (you can reclaim ram overlay space when you delete files), you can also commit on the fly (without restarting or disabling), and have persistent (write through) folders that write straight to the drive (so you can have a persistent My Documents for example)."
Zie hier voor wat meer info (op dit moment tweede en derde bericht).

[ Voor 65% gewijzigd door Milmoor op 11-07-2009 10:02 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Leuk leesvoer uit deel twee van de SSD serie:
Milmoor schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 18:18:
Een wel interessant artikel op managedflash.com: "Author concludes that because of high random read speed of Flash, RAID-5 is no less performance-efficient than RAID-10, and is generally the preferred RAID solution for all Flash SSD arrays due to significant cost saving."
Ergens staat er ook een praktijk test, maar dit kan ik natuurlijk niet terugvinden.
Wat mij betreft totaal overbodig, maar nu netjes op een rijtje: defragment voor SSD.
meer info
Diskeeper 2009.
open source SSD tweak programma
Perfect Disk 10.

Uitleg over alignment:
de thread waarmee het geheel voor mij duidelijk werd
Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=96014&stc=1&d=1236475121

[ Voor 37% gewijzigd door Milmoor op 11-07-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
KillerB schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 22:14:
Dan denk ik dat ik met 60 - 80gb goed uit kom voor OS+swap. Applicaties komen dan op een normale SATA HDD (Samsung 501LJ).
60 tot 80GB voor Windows 7 en een swapfile :?

Zelfs met een Intel X25-M 80GB heb je na instalatie van Windows 7 inclusief swap file nog zeker 50GB over, dus ruimte op de ssd voor apps genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Heeft iemand ervaring met de ICH8-ME sata snelheid/versie ? (icm P965)
Hier en daar lees ik dat die 300MB/s zou aankunnen, maar nergens een expliciete melding van sata2.

Ook weet ik niet of het laptop merk iets uitmaakt ? (Dell (Vostro 1500)) Waarschijnlijk durven die ook wel eens te besparen hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB

KillerB

______

Lounge Deluxe schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 10:34:
[...]

60 tot 80GB voor Windows 7 en een swapfile :?

Zelfs met een Intel X25-M 80GB heb je na instalatie van Windows 7 inclusief swap file nog zeker 50GB over, dus ruimte op de ssd voor apps genoeg lijkt me.
Ik hou van ruim :P
Ik heb nu een kleine 30gb in gebruik met windows7 + paar hele kleine apps, de rest staat op een aparte partitie is een kleine 2 gb. Tja, valt inderdaad mee.... ;)
Dus dan zou een 60 of 80 voldoende zijn. Maar dan is nog steeds de vraag wat de meest verstandige keus is vwb merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Milmoor schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 09:41:
[...]

Het grote voordeel van SSD's is niet de sequentiele read/write, maar de random read/write. Daar is een SSD vele malen sneller dan een HD. Alles reageert daardoor veel soepeler. De hoogste getallen zeggen dus eigenlijk het minst, het gaat om de ondergrens.

[...]

Draai iets wat de writes cached. Als je dat niet doet blijft het puin. Wat links hiervoor:
Hyperfast
Steadystate
Managed Flash Technology
FBWF
EWF
"Quick note for those of you who don't know what FBWF is. It is very similar to EWF, but FBWF (file based write filter) offers some important advantages. FBWF uses less ram (you can reclaim ram overlay space when you delete files), you can also commit on the fly (without restarting or disabling), and have persistent (write through) folders that write straight to the drive (so you can have a persistent My Documents for example)."
Zie hier voor wat meer info (op dit moment tweede en derde bericht).
Dank voor je reactie!
Helaas is het merendeel voor Vista 32Bits omdat het progje van Microsoft niet voor x64 is (thans, zo lees ik, ga het nog wel proberen) maar die link van Managed Flash Technology heb ik reeds bezocht en ga ik zo testen. (had de SDD ondertussen alweer uit het systeem gehaald :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308195

@Roberto

Ik heb ook een Kingston v-series 64GB, maar dan de laptop versie. Bij mij draait alles ontzettend soepel en ik heb nog geen enkele keer ook maar iets van het "stutter" probleem gemerkt en zeker niet bij het afspelen van ean film of het openen van outlook, dit dient gewoon soepel te gaan. Heb je de drive wel op de juiste SATA poort aangesloten?

Het is mischien t.o.v. andere ssd's geen snelheidwonder, maar uit verschillende reviews blijkt dat deze ssd zeker wel beter presteerd dan een conventionele harddisk en geen last meer van het "stutter" probleem heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
De drive zit op de 1e sata poort van mijn ICH9 controller.

Ik zit nu weer op mijn raptor en het loopt weer 10x soepeler.
Wel moet ik bekennen (heb ook de laptop versie) dat ik Acronis HD heb gebruikt om direct de install van de raptor naar de SSD te clonen maar dat zou het toch niet moeten zijn. Gebruik al een tijdje Acronis maar nog nooit dit zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55
Anoniem: 196662 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:49:
[...]

Alsook reviews waar de meest verkomende raid controllers worden getest tegen de ICH10R bv. Ik denk niet dat Femme al een review van verscheidene raid controllers heeft gedaan mbv een of twee SSD's om de controller te vergelijken?
Ik wil in de toekomst wel weer raidcontrollers gaan testen (zowel onboard controllers als de highend modellen). Ik wil eerst mijn benchmarks updaten en ik moet een keuze maken voor de drives die ik wil gaan gebruiken. Ik neig naar de Vertex 30GB vanwege de relatief lage prijs, goede prestaties en de mogelijkheid om de drives via de oudere firmware updates volledig te resetten. Het mooie van ssd's is dat je er niet zoveel nodig hebt om de bottlenecks van raidcontrollers te verkennen en raid rebuilds gaan een stuk sneller met een lage capaciteit. Harde schijven gebruiken voor raid5- en raid6-tests is niet grappig vanwege de lange buildtijden.

2010 wordt weer een interessant jaar voor wat betreft raidcontrollers. De fabrikanten moeten op zoek naar alternatieven voor de I/O processors van Intel en zullen features gericht op gebruik met solid state drives introduceren.
Anoniem: 81352 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 05:25:
[...]

Opgelost is een groot woord. Femme heeft al eerder gezegd dat deze drive niet super presteerd, op sommige vlakken onder de prestaties van een conventionele drive. Deze versie heeft dezelfde problemen als de vorige, alleen een factor 2 of 3 minder erg, maarja, het was rampzalig bij de originele versie van wat ik gelezen heb. Dit is mijn mening, geen feiten.
De helaas niet zo positieve praktijkervaringen van Roberto bevestigen de resultaten in mijn benchmarks. Wat betreft pure leesprestaties doen ssd's met een JMicron-controller het prima. Zodra er wat kleine schrijfacties op reeds beschreven geheugenblokken plaatsvinden kakken de prestaties enorm in. De versie van Toshiba is wel wat sneller dan een normale JMicron JMF602 maar de schrijfprestaties zo nog lang op het niveau waar ze horen te zijn om de ssd's tweakvrij als harddiskvervanger te kunnen inzetten.
Anoniem: 308195 schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:06:
@Roberto

Ik heb ook een Kingston v-series 64GB, maar dan de laptop versie. Bij mij draait alles ontzettend soepel en ik heb nog geen enkele keer ook maar iets van het "stutter" probleem gemerkt en zeker niet bij het afspelen van ean film of het openen van outlook, dit dient gewoon soepel te gaan. Heb je de drive wel op de juiste SATA poort aangesloten?

Het is mischien t.o.v. andere ssd's geen snelheidwonder, maar uit verschillende reviews blijkt dat deze ssd zeker wel beter presteerd dan een conventionele harddisk en geen last meer van het "stutter" probleem heeft
Heb je de drive al lang in gebruik? Mijn praktijkervaring met de originele JMicron JMF602 was dat ze op een verse Windows-installatie gewoon goed presteerden. Toen ik de drives echter ging defragmenteren om kunstmatig wat chaos te creeëren waren de schrijfprestaties daarna erg beroerd en kreeg ik dat gestotter dat bij veel gebruikers optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Als je het ook aan mij vraagt. 1 Dag!
Ik heb dus de directe install van mijn raptor via Acronis overgezet naar de SSD.

Verder geen defrag laten lopen, maar mogelijk dat dat toch is voorgekomen omdat ik de install van de Raptor over heb gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Milmoor schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 09:53:
Leuk leesvoer uit deel twee van de SSD serie:

[...]

Wat mij betreft totaal overbodig, maar nu netjes op een rijtje: defragment voor SSD.
meer info
Diskeeper 2009.
open source SSD tweak programma
Perfect Disk 10.

Uitleg over alignment:
de thread waarmee het geheel voor mij duidelijk werd
[afbeelding]
dus het defragmenteren raad je niet aan.

maar het Alignen wel?

Als ik "Enable write caching on the disk" aanvink en op "OK" klik, dan voert hij dat niet uit.
als ik weer dubbelklik op de SSD in de device manager, dan staat hij weer uitgevinkt.

en moet ik "Enable Advanced performance" ook aanvinken?
(als ik het aan het werken krijg)

verder heb ik net INDEXERING uitgeschakeld, hopelijk gaat het afsluiten nu wel sneller.

en gebruikt autmatic system recovery ook veel van je SSD of is dat meer CPU gebaseerd.
How much disk space does System Restore require?

To store restore points, you need at least 300 megabytes (MB) of free space on each hard disk that has System Protection turned on. System Restore might use up to 15 percent of the space on each disk. As the amount of space fills up with restore points, System Restore will delete older restore points to make room for new ones.
ik vind het niet fijn als system recovery 5-15% van mijn 74,5GB opgebruikt, zou ik dit uitzetten,
of heeft dit niets met SSD performance te maken en moet ik mij hier geen zorgen over maken?

[ Voor 20% gewijzigd door MikeVM op 11-07-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308195

@Femme

Ik heb de ssd nog maar ruim 2 weken, maar hij werkte vanaf het begin gewoon goed, niet zoals Roberto beschrijft.
Ik heb zojuist ook nog HDtune gedraaid en de resultaten zijn precies zo als ruim 2 weken geleden. Verder heb ik net als Roberto een "oude" win xp install met de bijgeleverde software gecloned en verder geen enkele optimalisaties uitgevoerd. De laptop wordt voor internet/office/films/mp3/skype/foto's etc. gebruikt (er wordt dus niet veel naar de ssd geschreven) en is nu een heel stuk sneller als met de 160gb Hitachi hd die er inzat

Hopelijk blijven de prestaties op dit niveau en anders komt er t.z.t. toch windows 7 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-04 19:22
Femme, zou je niet eens een Highpoint uit de 3500 serie willen testen ?
Ik denk namelijk dat ze een goed alternatief voor de areca's zijn.

Ik wil evt. mijne ook wel beschikbaar stellen, maar hoe lang duurt zon test van je ?

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:27:
Ik wil in de toekomst wel weer raidcontrollers gaan testen (zowel onboard controllers als de highend modellen). [..] De fabrikanten moeten op zoek naar alternatieven voor de I/O processors van Intel en zullen features gericht op gebruik met solid state drives introduceren.
Heb deze week 70uur lang een raid5 van 8TB zitten opbouwen dus ik ken de pijn. :/

Ze moeten denk ik ook beginnen te kijken naar sata 6 Gbit/s. Ik ken geen standaard die z'n theoretische maximale bandbreedte bereikt en in de test met de Vertex begonnen resultaten van +- 280MB/s enorm dicht te komen.
Pci-express 3.0 zal ook een noodzaak worden. Bij een pci-express 2.0 met 16schijven zit je al aan de limiet.
DDR3 waarschijnlijk ook tenzij ze DDR2 boven de JEDECstandaarden gaan overklokken. Of misschien laten ze het geheugen gewoon weg als ze controllers specifiek gericht naar SSD's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

MikeVM schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:20:
dus het defragmenteren raad je niet aan, maar het Alignen wel?
Alignen: ja
Defragmenteren: nee
Indexering: nee
Swapfile op SSD: ja
10% leeglaten: keuze
Raidcontroller: keuze
Cachingsoftware: ja bij JMicron, verder keuze
Alle verdere optimalisaties zijn gerommel in de marge. Wel meetbaar, maar niet merkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 11-07-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb nu de topics een beetje doorgelezen maar vind niet echt wat ik zoek, iedereen heeft het over de read speeds maar hoe zit het met de write van 2 vertexen in de praktijk?

Vanwege write ben ik voor de intel x25-E gegaan in raid namelijk. Maar niet veel programa's kunnen dat testen, hd tune bijv niet. atto wel maar schijnt wat minder betrouwbaar te zijn. io meter iets?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

2x Vertex 120 in Raid 0 op een Areca 1220:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~stelten/images/x8_PCI1_Areca1220_Raid0_2x_Vertex_120GB_F-schijf.PNG
Gelijk je testtool ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 11-07-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Ik heb de TS aangepast met alle tips die ik kon vinden de afgelopen 2 pagina's.

Het enige dat ik niet verwerkt heb zijn de mogelijkheden van verloopbrackets.
Voor mij als Tweaker is dat een detail, niet iets wat ik hoef te leren (ik heb al tientallen laptop harde schijven in handen gehad en ook wel eens in een desktop gebouwd).
Mocht er toch behoefte aan zijn, dan wil ik die lijst wel aan de TS toevoegen, of eventueel een linkje naar de reactie van Milmoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 16:17
bverstee schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:23:
Ik heb de TS aangepast met alle tips die ik kon vinden de afgelopen 2 pagina's.

Het enige dat ik niet verwerkt heb zijn de mogelijkheden van verloopbrackets.
Voor mij als Tweaker is dat een detail, niet iets wat ik hoef te leren (ik heb al tientallen laptop harde schijven in handen gehad en ook wel eens in een desktop gebouwd).
Mocht er toch behoefte aan zijn, dan wil ik die lijst wel aan de TS toevoegen, of eventueel een linkje naar de reactie van Milmoor.
Geen van die brackets werken om een SSD "backplane-ready" in een 3.5" bay te stoppen.

Het enige wat ik daar tot nu toe voor heb gevonden is dit.

Deze heb ik ook bij die winkel besteld, ik kon ze nergens in NL vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Milmoor schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:16:
2x Vertex 120 in Raid 0 op een Areca 1220:
[afbeelding]
Gelijk je testtool ;).
Ja natuurlijk, maar wat is een goede tool he. Maar goed hier je vergelijk.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/crystal-x25e-raid.jpg

Edit: 2x intel x25-E op moederbord ich10

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 11-07-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Er is deze week een nieuwe netbook / tablet verschenen, de Asus EeePC T91:

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/asus_eee_t91.jpg

Ik ben benieuwd wat voor een ssd daarin zit, dus ik ga effe Googlen...

http://usa.asus.com/produ...51&l1=24&l2=164&l3=0&l4=0

Okee, die 32 GB is dus alweer lekker nep:
16GB Solid State Drive
16GB SD Card
20GB Eee Storage
'Eee Storage' is online opslag.
Die 16GB SD kaart zit in het zogenaamde Disk-expander slot, en er is ook nog een ander SD-kaartslot.
Misschien dat die 16GB dan in Raid gezet wordt ofzo (ik vermoed dan JBOD, want raid-0 lijkt me onwaarschijnlijk met een verwisselbare kaart).

Dit geeft ook al het vermoeden dat de ssd niet verwisselbaar is.
Alhoewel, er zijn voor de Eee-serie speciale ssd's (zie mn website in mn signature voor voorbeelden).
Maar in de handleiding staat niets over een verwisselbare ssd...

Het zal denk ik dan ook wel meevallen met de prestaties..

[ Voor 63% gewijzigd door ByteDelight op 12-07-2009 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Laatst online: 20-04-2024
MikeVM schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:20:
[...]

Als ik "Enable write caching on the disk" aanvink en op "OK" klik, dan voert hij dat niet uit.
als ik weer dubbelklik op de SSD in de device manager, dan staat hij weer uitgevinkt.

en moet ik "Enable Advanced performance" ook aanvinken?
(als ik het aan het werken krijg)
Even Intel Storage Matrix installeren, dan zou dat normaal gezien moeten blijven aangevinkt staan. (Was toch hier zo bij een gewone draaiende sata schijf :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 22:16
Ik zie in de openingpost staan dat SSD op sata 1 moet en hdd op 3 e.d. Nu komt er misschien een hele domme vraag ;) maarre ik heb 2 x vertex 60gb voor een raid0 opstelling besteld en moeten die dan op 1 en 2 of 1 en 3?

Verder staat er over die 10% leeglaten, eigen keuze. Maar is dat voor die vertex sdd's wel of niet aan te raden? Interessant spul hoor dit, vervelende is alleen dat als het niet goed is en de heleboel moet er weer af alles ook weer opnieuw geinstalleerd moet worden ;)

Firmware updaten betekent ook format toch? zal dat meteen sowieso als eerste doen, wellicht FW levert de beste resultaten op icm Vista X64 Ultimate?

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Operations schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:29:
Ik zie in de openingpost staan dat SSD op sata 1 moet en hdd op 3 e.d. Nu komt er misschien een hele domme vraag ;) maarre ik heb 2 x vertex 60gb voor een raid0 opstelling besteld en moeten die dan op 1 en 2 of 1 en 3?

Verder staat er over die 10% leeglaten, eigen keuze. Maar is dat voor die vertex sdd's wel of niet aan te raden? Interessant spul hoor dit, vervelende is alleen dat als het niet goed is en de heleboel moet er weer af alles ook weer opnieuw geinstalleerd moet worden ;)

Firmware updaten betekent ook format toch? zal dat meteen sowieso als eerste doen, wellicht FW levert de beste resultaten op icm Vista X64 Ultimate?
De info m.b.t. poort 1&3 is niet op jouw situ van toepassing.
Daarbij komt dat het alleen problemen met booten kan voorkomen, dus zolang je daar geen last van hebt, kun je die tip negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Even weer een vraag over SSD's in het algemeen.

Die dingen worden dus totaal niet warm? Je kunt dus met behulp van een juiste case zo 4 van die dingen in één 5,25" slot gooien, en de SSD's zullen geen warmte genereren?

Als dat inderdaad zo is, zou dat een hoop ruimtebesparing opleveren in de kast. En veel minder warmte afgifte als er nog maar 2 of 1 (of zelfs geen) hd's in het systeem meer zitten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Snowwie schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:27:

Die dingen worden dus totaal niet warm? Je kunt dus met behulp van een juiste case zo 4 van die dingen in één 5,25" slot gooien, en de SSD's zullen geen warmte genereren?

Als dat inderdaad zo is, zou dat een hoop ruimtebesparing opleveren in de kast. En veel minder warmte afgifte als er nog maar 2 of 1 (of zelfs geen) hd's in het systeem meer zitten.
Uhm, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze soms zelfs warmer worden dan conventionele schijven...
Soms verstoken ze meer Watts dan een hdd.

edit:

Gevonden! http://benchmarkreviews.c...d=60&limit=1&limitstart=8

Het verschilt dus per model (net als bij harde schijven), maar de SLC's stijgen toch boven de tempartuur van harde schijven uit!

Maar spoedig zal dat veranderen, misschien al bij de <40 nm MLC's in de nabije toekomst...

[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 12-07-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

voor zover ik weet worden die dingen totaal niet warm.

en als je ze tegen elkaar plakt, en er een fannetje opzet, zal het zeker niet warm worden. eventueel ruimte laten zodat er juist lucht door kan. (2mm waar andere HDD tot 10mm tussen de HDDS nodig hebben)
mijn Intel X25 voelt gewoon aan alsof hij kamertemp is. hij ligt dan wel open en bloot in mijn kast met redelijk wat airflow rond zich. maar dan nog voelt hij echt koud aan.

edit:
bverstee schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:53:
[...]

Uhm, ik meen ergens gelezen te hebben dat ze soms zelfs warmer worden dan conventionele schijven...
Soms verstoken ze meer Watts dan een hdd.
dat wist ik niet, maar ik denk dat het in de meeste gevallen de SSD bijna geen warmte genereert,
misschien als ze onder continue stress staan (benchmarking, etc.) dat ze wel warm worden.

verder zou het kunnen dat die dingen beter tege warmte kunnen dan HDD's.
maar daar heb ik geen informatie van.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeVM op 12-07-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Het energieverbruik van een solid state drive is inderdaad minimaal, bij veel modellen minder dan 0,7 watt idle en anderhalve watt onder load. Een uitzondering zijn de ssd's met twee JMicron JMF602-controllers en een JMicron JMB390-raidcontroller, zoals de OCZ Apex. De Apex 120GB verbruik idle 2,5 watt en onder load 6,2 watt. Dat is veel meer dan het energieverbruik van een laptopschijf.

Uiteraard produceren ssd's wel wat warmte. Vergeleken met het een harde schijf is de warmteontwikkeling gering en vier stuks in een 5,25 inch bay lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB

KillerB

______

Ik heb de OCZ Agility 60Gb besteld. Ben erg benieuwd hoe die gaat performen, al heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Zijn er nog benchmark resultaten die mensen graag willen zien?

Ik ga er overigens Windows 7 opzetten, denk dat er dan een aantal van die tweaks niet nodig zijn omdat Windows 7 al wel herkent dat het een SSD is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

indexing en superprefetch staan gewoon aan in win7 , defrag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Femme schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:33:
Uiteraard produceren ssd's wel wat warmte. Vergeleken met het een harde schijf is de warmteontwikkeling gering en vier stuks in een 5,25 inch bay lijkt me geen probleem.
Hoe heb jij jouw ssd's gemonteerd in je pc kast dan?

Ik heb hier in mijn pc rommeldoos nog verscheidene brackets liggen die ik vroeger gebruikte om een 3,5" HD in een 5,25" bay te stoppen, maar diezelfde brackets kun je dacht ik ook gebruiken om een 2,5" ssd in een 3,5" bay te stoppen. Toch?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-04 20:32

DaOverclocker

Overclocker for life...

Jouw probleem vind ik maar vaag, ik zie niet een hele hoop writes voorbij kom en met jou actie, dus de standaard stutter voor writes lijkt me dan hier niet van toepassing?
Ik zou eerder denken aan een driver probleem, en daardoor een idioot hoge processor belastingm, welke ervoor zorgt dat je mp3 gaat stotteren. Wat is je cpu belasting als je de schijf een beetje gaat stressen?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

iemand hier die wiper.exe gebruikt ? Ik het het ocz forum erop nagelezen maar ik kom niet verder dan een topic waarbij mensen de snelheid aangeven van de app.

wat ik me afvraag:

- Moet ik dat proggie nou in windows of onder dos draaien ?
- hoe groot is de kans werkelijk op data verlies ?
- en wellicht ivm bovenstaande. Welk backup proggie kan ik het beste gebruiken ? Ik heb altijd PQ Drive image gebruikt tot ik er helaas achter kwam dat de bootcd native vrijwel geen controllers ondersteund (dus ik moest de backup via een andere pc terug gaan zetten, drive uitbouwen etc)

Tja en heeft het nut om wiper te draaien ? Ik heb mijn vertex 30gb nu een week of 4. Mijn spinbuzz staat op 210 (wat volgens crystal disk dus zou moeten betekenen dat alle sectoren al 2x beschreven zijn) maar ik merk eigenlijk geen verlies van prestatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Operations schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:29:

Firmware updaten werkt dat alleen via dos of moet dat vanuit windows? Ik wil die 2 x vertex 60GB in raid0 draaien, dus firmware update vanuit windows kan in mijn geval niet. Wat is de beste firmware? Of is in dit geval nieuwste altijd doen? Hoe werkt dat updaten van de firmware precies? Je moet iets met die pinnetjes doen toch?

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ray schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:04:
iemand hier die wiper.exe gebruikt ? Ik het het ocz forum erop nagelezen maar ik kom niet verder dan een topic waarbij mensen de snelheid aangeven van de app.

wat ik me afvraag:

- Moet ik dat proggie nou in windows of onder dos draaien ?
- hoe groot is de kans werkelijk op data verlies ?
- en wellicht ivm bovenstaande. Welk backup proggie kan ik het beste gebruiken ? Ik heb altijd PQ Drive image gebruikt tot ik er helaas achter kwam dat de bootcd native vrijwel geen controllers ondersteund (dus ik moest de backup via een andere pc terug gaan zetten, drive uitbouwen etc)

Tja en heeft het nut om wiper te draaien ? Ik heb mijn vertex 30gb nu een week of 4. Mijn spinbuzz staat op 210 (wat volgens crystal disk dus zou moeten betekenen dat alle sectoren al 2x beschreven zijn) maar ik merk eigenlijk geen verlies van prestatie
Operations schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:34:
[...]

Firmware updaten werkt dat alleen via dos of moet dat vanuit windows? Ik wil die 2 x vertex 60GB in raid0 draaien, dus firmware update vanuit windows kan in mijn geval niet. Wat is de beste firmware? Of is in dit geval nieuwste altijd doen? Hoe werkt dat updaten van de firmware precies? Je moet iets met die pinnetjes doen toch?
Neem eens de moeite om het OCZ ssd forum te bekijken, het is uitermate informatief. Je komt dan bijvoorbeeld een sticky tegen met de naam VERTEX - Official Info - Firmware, Setup, FAQ, Etc waarin al jullie vragen (en meer) behandeld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Lounge Deluxe schreef op maandag 13 juli 2009 @ 10:05:
[...]

[...]

Heb je opmerking in de TS geplaatst.

Ik heb ook meteen een top 3 gemaakt van modellen die het meest in trek zijn.
Iemand op of aanmerkingen?? Graag!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 11:13
Rol-Co schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:23:
indexing en superprefetch staan gewoon aan in win7 , defrag ook.
Vreemd, In het vorige deel stond een linkje naar een MS blog:
"Windows 7 will disable disk defragmentation on SSD system drives. Because SSDs perform extremely well on random read operations, defragmenting files isn’t helpful enough to warrant the added disk writing defragmentation produces. The FAQ section below has some additional details.

Be default, Windows 7 will disable Superfetch, ReadyBoost, as well as boot and application launch prefetching on SSDs with good random read, random write and flush performance. These technologies were all designed to improve performance on traditional HDDs, where random read performance could easily be a major bottleneck. See the FAQ section for more details."

edit: Oh wacht. Je gebruikt een hardware raidcontroller. nm

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 13-07-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
[...]

[...]

Ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Is er al meer informatie over de aangekondige Intel SSDs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Brains schreef op maandag 13 juli 2009 @ 13:40:
Is er al meer informatie over de aangekondige Intel SSDs?
De vraag stellen houdt eigenlijk in dat je 't ook mag opzoeken en ons laten weten ;)

Op Google kan ik nog steeds niets terugvinden van berichten omtrent de nieuwe Intel/Micron ssd's.
Ik heb gezocht in nieuwe artikelen van de afgelopen week; het enige dat je vindt is dezelfde vraag: is er al meer nieuws over de nieuwe Intel ssd's?

Nog een paar dagen wachten dan maar?

Enne, de eerste die een nieuwe Intel ssd in handen heeft moet 'm natuurlijk even afstaan aan Femme voor een mooie review!!!! d:)b Dat doet ie graag voor ons Tweakers! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 13-07-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Binnenkort zal er een Vertex 30GB arriveren voor mijn nieuwe PC. Om alles netjes in orde te krijgen bij de clean install heb ik nog de volgende vraag nav de startpost:

Ik zou graag de disk alignen, klopt het dat als ik de standaard Vista (evt Win7) setup draai dit automatisch goed gaat? Ik maak gewoon gebruik van de setup GUI, niet van een diskpart command line ding ofzo.

Ik zou graag 10% leeg laten, komt dat er op neer dat ik tijdens de installatie mijn primaire partitie 27 ipv 30 GB maak?

Voor de installatie zal ik de Vista MDSN image met SP2 in het Engels gebruiken of de RC van Win7, daar ben ik nog niet uit :P. Beide in ieder geval 64 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Waarom? In een swapfile gebeuren toch veel schrijfacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:28:
[...]
als wij over SSD's spreken, dan bedoelen we SSD's die niet buigen voor veel schrijfacties.
het sterke punt van (normale) SSD's is dat ze onder druk van veel schrijfacties toch een deftige doorvoer.

normale SSD's : OCZ VERTEX, Intel X25-m, ...
niet normale SSD's: OCZ Core, ... (bij deze kan je de swapfile best uitlaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 20:39
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:28:
[...]
Dus gaan de schrijfacties sneller als ze naar een SSD geschreven worden :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P5ycho schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:35:
[...]

Idd, maar SSD's zouden minder lang meegaan als er veel geschreven wordt, vandaar dat ik van plan ben om mijn tijdelijke (internet-) bestanden en mijn swapfile op een gewone HDD te zetten.

Femme in 'reviews: OCZ Vertex in raid getest'

Het is toch iets dat pas op termijn echt duidelijk zal worden...
MikeVM schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:34:
[...]

als wij over SSD's spreken, dan bedoelen we SSD's die niet buigen voor veel schrijfacties.
het sterke punt van (normale) SSD's is dat ze onder druk van veel schrijfacties toch een deftige doorvoer.

normale SSD's : OCZ VERTEX, Intel X25-m, ...
niet normale SSD's: OCZ Core, ... (bij deze kan je de swapfile best uitlaten.)
Lekker objectief en beargumenteerd: 'normale' en 'niet normale' SSD's :s

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-07-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
[...]

...maar SSD's gaan toch helemaal niet zo lang mee als er nonstop naar geschreven wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij gewoon gebruik kun je zelfs met die schrijfacties nog jaren vooruit schijnt t ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier een positief artikel ivm schrijven naar SSD's: http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Over het gebruikte percentage op een SSD is ook nog niet het laatste woord gezegd:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/788/vantage_full.jpg

Komt uit een review van Anand: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3531
This is why the Intel X25-M and other SSDs get slower the more you use them, and it’s also why the write speeds drop the most while the read speeds stay about the same. When writing to an empty page the SSD can write very quickly, but when writing to a page that already has data in it there’s additional overhead that must be dealt with thus reducing the write speeds.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-07-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
[...]

Als je genoeg geheugen in je pc hebt zie ik geen reden om de swap file aan te laten, zelfs niet met een ssd. Een swap file vertraagt het systeem altijd wel wat, ook al staat het op een ssd. Zeker als je meer dan 4GB ram hebt, gewoon uitzetten dat ding. Mits er programma's zijn die het exclusief nodig zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat ben ik niet met je eens. Het OS swapt alleen geheugen wat al een tijd niet in gebruik is zodat er voor andere programma's meteen geheugen beschikbaar is. De responsesnelheid is dus hoger als hij kan swappen en daarnaast is er opvang als het geheugen op is. Uitzetten zou ik alleen doen op het moment dat opslagcapaciteit een groot probleem is of zelfs alleen readonly aanwezig is.
Goede SSD's (dus zonder JMicron controller) kunnen de schrijfacties die voor swap nodig zijn prima hebben. Tuurlijk, het kost theoretisch levensduur, maar praktisch gesproken maakt dit niet uit. De SSD zal in de praktijk vervangen zijn voordat hij technisch op is. Je fietsband slijt ook harder als je er op fietst, maar toch doe je dat ;).
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:37:
Met en zonder JMicron controller is neutraler geformuleerd ;).
cvheereveld schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:10:
Ik zou graag de disk alignen, klopt het dat als ik de standaard Vista (evt Win7) setup draai dit automatisch goed gaat? Ik maak gewoon gebruik van de setup GUI, niet van een diskpart command line ding ofzo.
"Maak de partities aan met Windows 7, Vista of BootIT of volg een van de vele guides op internet. Dit mag gerust vanaf de installatie CD - je hoeft Vista dus niet geïnstalleerd te hebben of te installeren. Dit zorgt ervoor dat de partities aligned zijn t.o.v. de blokken."
Ik zou graag 10% leeg laten, komt dat er op neer dat ik tijdens de installatie mijn primaire partitie 27 ipv 30 GB maak?
Jawel.

[ Voor 47% gewijzigd door Milmoor op 13-07-2009 15:32 . Reden: Kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

<...>

[ Voor 177% gewijzigd door Milmoor op 13-07-2009 15:25 . Reden: verkeerde knop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:22:
Maar de levensduur en snelheidsverval gaat toch over de chips (meestal Samsung) en niet over de controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Nee, dat gaat puur om de controller. Die van Intel, Samsung en Indilinx (zit o.a. op de OCZ Vertex) zijn zover mij bekend de huidige goed werkende controllers.

[ Voor 63% gewijzigd door Milmoor op 13-07-2009 15:37 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ik heb het OCZ forum bekekenen en kom dit tegen over alignen:

http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=53756

Ja je moet alignen dat weet ik, maar hier wordt gesproken over ee nsingle disk. Ik wil 2 x 60GB in RAID0 gaan draaien. Moet ik dan die schijven eerst apart alignen en dan pas die array aanmaken of kan ik de raid array ook alignen? Dat staat er niet echt in, of hoeft de array niet ge aligned te worden?

[ Voor 5% gewijzigd door Operations op 13-07-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op het alignen van de controller heb je praktisch gesproken geen invloed. De verwachting is dat dat vanzelf goed gaat, maar ik heb dat nog niet met zekerheid onderbouwd gezien. Zolang de mapping maar 1:n is gaat dat goed. De align van de partitiemanager is daarna bepalend.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 13-07-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:33:
Nee, dat gaat puur om de controller. Die van Intel, Samsung en Indilinx (zit o.a. op de OCZ Vertex) zijn zover mij bekend de huidige goed werkende controllers.
Wat betreft levensduur en snelheidsdegradatie gaat het toch over geheugencellen en niet over controllers?
Limited write (erase) cycles: Flash-memory cells will often wear out after 1,000 to 10,000 write cycles for MLC, and up to 100,000 write cycles for SLC, while high endurance cells may have an endurance of 1–5 million write cycles.
De Micron-controllers hadden daarentegen last van opstoppingen, die niets met die problemen te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Milmoor schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:22:
Dat ben ik niet met je eens. Het OS swapt alleen geheugen wat al een tijd niet in gebruik is zodat er voor andere programma's meteen geheugen beschikbaar is. De responsesnelheid is dus hoger als hij kan swappen en daarnaast is er opvang als het geheugen op is. Uitzetten zou ik alleen doen op het moment dat opslagcapaciteit een groot probleem is of zelfs alleen readonly aanwezig is.
Goede SSD's (dus zonder JMicron controller) kunnen de schrijfacties die voor swap nodig zijn prima hebben. Tuurlijk, het kost theoretisch levensduur, maar praktisch gesproken maakt dit niet uit. De SSD zal in de praktijk vervangen zijn voordat hij technisch op is. Je fietsband slijt ook harder als je er op fietst, maar toch doe je dat ;).

[...]

[...]

"Maak de partities aan met Windows 7, Vista of BootIT of volg een van de vele guides op internet. Dit mag gerust vanaf de installatie CD - je hoeft Vista dus niet geïnstalleerd te hebben of te installeren. Dit zorgt ervoor dat de partities aligned zijn t.o.v. de blokken."

[...]

Jawel.
Dankjewel, vooral dat laatste hield mij erg bezig omdat het me vreemd voorkwam dat de SSD dan gaat schrijven in de niet toegewezen ruimte. Ik denk dat ik er te weinig van begrijp om het te snappen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

[...]

[...]

tja ik zeg duidelijk in mijn post dat ik al enkele uren besteed heb aan het ocz forum (en dus wel de nieuwe firmware heb en alligned partitions), daar de info over wiper.exe niet kan vinden dus daarom hier mijn vraag stel.

De TS is ook niet compleet wat dat aangaat:

2. Gebruik bij de OCZ modellen zo nu en dan de Wiper tool onder XP en Vista.
Dit is in de toekomst wellicht niet meer nodig (TRIM), en nu al niet meer onder Windows7 (ingebouwde trim-fuctionaliteit).
Je kunt Wiper.exe ook schedulen zodat dit elke dag / nacht / week / maand plaatsvindt!

maar hoe je dat dan moet gebruiken kan ik niet in de TS en ook niet in die stickys terug vinden (in ieder geval niet na 15 minuten zoeken) daar bedoel ik dus mee ivm mogelijke gevolgen dataloss etc

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 13-07-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 14:37:
[...]
mijn excuses.

wat ik bedoel met de niet normale SSD's zijn degene met een goedkope Controller die bezwijken onder de druk van veel kleine schrijfoperaties.

eigenlijk is het spijtig dat deze dingen op de markt zijn gekomen, hierdoor zijn veel mensen hun mening gevormd over het gebruik van SSD's en het gebruik van swapfiles.

bij de "slechte/trage niet normale SSD's" moet je de swapfiles het best op een andere schijf zetten, omdat anders het os hickups krijgt tijdens het werken. wij raden ook aan om voor andere types te gaan dan deze SSD's

offtopic:
is het zo iets beter :), ik ken nog niet zo heel veel van SSD's maar ik probeer wel anderen te helpen met wat ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 15:47:
[...]
Wat betreft levensduur en snelheidsdegradatie gaat het toch over geheugencellen en niet over controllers?
Ik heb jou opmerking inderdaad niet goed genoeg gelezen. Toch is het wel zo dat betere controllers minder snelheidsdegradatie hebben. Bijv. Intel heeft daar zwaar in geinvesteerd qua logica. De levensduur is waarschijnlijk gerelateerd, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 18:14
Wil binnenkort ook een ssd aanschaffen maar wacht zoals hier boven besproken nog "even" op de nieuwe intel ssd. Heb al aardig wat gelezen over ssd maar heb toch nog een vraag.

Als ik mijn huidige installatie van window7 (build7100, normale HD) 1:1 image (met bijv acronis) naar de ssd is deze dan goed aligned? Of gaat dit nooit lukken en moet ik een clean install doen?
Of zijn er nog andere manieren, herinner me xp "clonen" met xcopy.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:04
Ik wil graag jullie mening over de Samsung 64GB SSD van de 1ste generatie (MMCRE64G5MPP-0VA00). Ik heb de na en voordelen voor jullie op een rijtje gezet.

Nadelen:
- Leessnelheid 90MB/s
- Schrijfsnelheid 70MB/s
- Geen trim
- (Nog) niet mogelijk om firmware up to daten.
- 1 jaar garantie

Voordelen:
- Goedkoop (ongeveer €110,- vanuit UK)
- Samsung controller
- 64MB cache
- Eventueel snel/leuk in raid 0

Benchmarks (single en raid 0):
http://forum.novatech.co.uk/showthread.php?t=7285

Enkel zijn niet super maar daarom wil ik 2 van deze drives in raid 0 gooien. Dan komen ze toch op een leuk niveau en totaal 128GB ruimte voor operating systeem en wat ander spul. Het lijkt mij geen slechte keuze alleen mist hij de trim support net als zijn nieuwere broer. Gaat dit dan niet in de toekomst prestatie problemen geven of heeft een SSD met een samsung controller geen performance degradatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Flash3d schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:02:
Wil binnenkort ook een ssd aanschaffen maar wacht zoals hier boven besproken nog "even" op de nieuwe intel ssd. Heb al aardig wat gelezen over ssd maar heb toch nog een vraag.

Als ik mijn huidige installatie van window7 (build7100, normale HD) 1:1 image (met bijv acronis) naar de ssd is deze dan goed aligned? Of gaat dit nooit lukken en moet ik een clean install doen?
Of zijn er nog andere manieren, herinner me xp "clonen" met xcopy.

dank!
Ik heb er nog geen specifieke ervaring mee, maar ik las dat wanneer je een alignde partitie vanaf een harde schijf kloont naar een ssd, de alignement mee komt.

Mocht de partitie op de harde schijf momenteel groter zijn, dan zou je die eerst kunnen inkrimpen.
Nadat je de kloon uitgevoerd hebt, zou je de partitie kunnen maximaliseren.
Met welke software je dat krimpen en maximaliseren kunt doen weet ik niet zeker, want ik vraag me af of bijvoorbeeld Partition Magic de alignment niet verprutst door te resizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Nou, fantastisch... Einde SSD verhaal voor mij. Na ongeveer een half jaar heeft mijn Intel X25 het begeven.

Na openen (lid, ding stond gewoon zoals altijd in standby) van mijn macbook kon mijn OS niet meer gevonden worden, nog partities, nog GUID tabel... Alles lost.. Als ik een checksum probeer te genereren van de disk, krijg ik uiteindelijk een IO error... Ergens is er dus niets niet in order.

Disk gaat dus maar netjes terug naar de winkel, en hopen dat de nieuwe geen problemen meer heeft.

Je zou toch verwachten dat dit na een half jaar niet zou mogen gebeuren, zo gek veel vreemde dingen doe ik er namelijk niet mee.

Kortom: 8)7 -O-

Gelukkig heb ik van de meeste data backup, maar helaas niet alles :(

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 13-07-2009 20:56 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MikeVM schreef op maandag 13 juli 2009 @ 17:23:
offtopic:
is het zo iets beter :), ik ken nog niet zo heel veel van SSD's maar ik probeer wel anderen te helpen met wat ik weet...
Ok, ik ga sowieso een normale SSD kopen. :)

Misschien toch eens een tutorial maken in de TS?

Als ik het goed heb moet je na de aanschaf van een Vertex het volgende doen:

Firmware upgraden volgens deze guide.

De SSD alignen met diskpart :
diskpart
list disk
select disk X (SSD)
clean
create partition primary align 64
active
exit
Windows installeren - partitie niet verwijderen, enkel formatteren.

Eens Windows geïnstalleerd is moet je het volgende doen:
slaapstand uitschakelen
indexering van drive en zoekfunctie uitschakelen
automatische defragmentatie uitschakelen
Als er iets fout is of ontbreekt, laat het even weten, ik pas het hier dan aan. Heeft er verder iemand ervaring met RAID stripe-size? Hoe groter hoe beter?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-07-2009 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik begin me nu onderhand wel eens af te vragen wanneer we een review van de OCZ Agility 120gb en de Corsair P128 kunnen verwachten..:(
Op internet is er vooralsnog niets over te vinden, ook niet op Tweakers hoewel de schijven al enkele tijd leverbaar zijn. Is er iemand die iets weet, een review ergens oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Samsung SSD Awesomeness

lekker setje hoor.... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 13-07-2009 22:16 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:31

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

old :z

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
Hehe vet, vooral dat stukje met die trampoline _O-

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
SuX DeLuXe schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:56:
Ik begin me nu onderhand wel eens af te vragen wanneer we een review van de OCZ Agility 120gb en de Corsair P128 kunnen verwachten..:(
Op internet is er vooralsnog niets over te vinden, ook niet op Tweakers hoewel de schijven al enkele tijd leverbaar zijn. Is er iemand die iets weet, een review ergens oid?
Kopen, naar Femme sturen, en je hebt je benchmark.. ;)
Anoniem: 78739 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:11:
[...]
Misschien toch eens een tutorial maken in de TS?
Als ik het goed heb moet je na de aanschaf van een Vertex het volgende doen:
Uhm...
TS:
Alles over de Vertex
Sir_Hendro schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:08:
[...]

Hehe vet, vooral dat stukje met die trampoline _O-
Hahaha, geweldige video, zo van: 'ik moet nog aan mn eerste beginnen, en daar mishandelen ze een hele - tros - ssd's!' _O-
Dat stukje aan het einde met die nerds die buigen voor de setup... :S :)

[ Voor 54% gewijzigd door ByteDelight op 14-07-2009 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
edit:

Shit, maak ik weer twee replies achter elkaar... Sorry!

[ Voor 89% gewijzigd door ByteDelight op 14-07-2009 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
edit:
Samengevoegd.

[ Voor 92% gewijzigd door ByteDelight op 14-07-2009 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is niet zo beknopt en er wordt zelfs al verwezen naar een oude firmware.
Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.