http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3625There are some limitations to TRIM. Currently the Intel Matrix Storage Manager drivers won’t pass the TRIM command through from Windows 7 to the drive’s controller. If you want TRIM to work at this point you need to use Microsoft’s drivers that come with Windows 7 (note that if you set Intel’s ICH to RAID, Windows 7 loads Intel’s MSM driver so that won’t work).
Tenzij de Intel zelf NTFS metadata gaat interpreteren, kan de intel nooit weten of een cel vrijgegeven kan worden vanwege een delete. Alleen bij een update. Zo'n OCZ tooltje lijkt me ook voor de Intel nuttig. Wel minder dan voor OCZ, want Intel heeft blijkbaar wel wat slims ingebakken waardoor de degradatie veel minder is, schijnbaar.Help!!!! schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:04:
[...]
Bij intel heb je geen programma nodig voor GC. Dat zit al in de firmware ingebakken.
Intel is plug n play. Het enige wat je wellicht nog nodig hebt is tzt 1x de FW updaten als TRIM ondersteund wordt.
Maar dan nog, zo'n ingewikkeld tooltje kan dat toch nooit zijn voor Intel om te maken?
Tevens zal niet iedereen snel overgaan naar windows 7.
Ik wacht bijvoorbeeld tot deze goedkoop bij surfspot is te krijgen. En die lopen altijd wat achter.
Voor 190 bij 4launch de nieuwe generatie, Postville.Joopieboy schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:32:
http://www.informatique.n...ctie%20bij%20informatique
Leuke 'aanbieding' bij informatique, 10tje goedkoper als bij alternate.
De Intel X25-M met mlc geheugen en 80GB opslag voor 199 euro valt mee.
Hoe zijn de ervaringen trouwens met Kingston SSDNow V 64GB ssd's?
Zie: http://www.informatique.nl/138820
Niet heel erg duur voor 64gb, helaas wel mlc geheugen maar zover ik kan vinden wel het betere mlc geheugen of niet?
Bij vlagen ruim op voorraad.
Alleen koop ik er niet meer omdat ze mij op grond van onjuiste info een SSD bracket verkopen waar ik dus niks aan heb en hem weigeren terug te nemen omdat het zakje van de schroefjes is aangebroken.
Dan ben je mij als klant kwijt.
Nee dus...Titusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:
[...]
En ik hoop dat 4Launch zonder gezeur mijn brackets terugneemt...
[ Voor 10% gewijzigd door Titusvh op 27-08-2009 12:11 ]
Waarom heb je daar geen ShopReview voor aangemaakt?Titusvh schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:09:
[...]Voor 190 bij 4launch de nieuwe generatie, Postville.
Bij vlagen ruim op voorraad.
Alleen koop ik er niet meer omdat ze mij op grond van onjuiste info een SSD bracket verkopen waar ik dus niks aan heb en hem weigeren terug te nemen omdat het zakje van de schroefjes is aangebroken.
Dan ben je mij als klant kwijt.
Nederlander in België
Omdat ik ze nog één kans geef door ze te wijzen op het fenomeen 'dwaling'.Elektronicanet schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:12:
[...]
Waarom heb je daar geen ShopReview voor aangemaakt?
Die shopreview komt er zeker!
Beetje vaag? Ik snap er niks van. Dus als je raid gebruikt met intel drivers werkt trim niet, maar als je in BIOS raid zet dan werkt trim ook niet? Hoe wou je anders raid werkend krijgen>whiteguy schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:06:
Als je twee intel ssd's in raid wilt zetten op een intel controller is dit misschien iets om rekening mee te houden:
[...]
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3625
Nieuwe firmware is overigens alleen voor de X25-E
Echter snap ik bovenstaande zin niet helemaal. Volgens het artikel zou je de drivers van Microsoft moeten gebruiken, maar als je RAID gebruikt heb je hier niet veel aan, aangezien Windows 7 dan standaard de Intel drivers scoort....whiteguy schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:06:
Als je twee intel ssd's in raid wilt zetten op een intel controller is dit misschien iets om rekening mee te houden:
[...]
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3625
Je hebt geen programma nodig voor GC op de Vertex. Het zit vanaf 1.30 in de firmware en wordt met 1.40 sterk verbeterd.Help!!!! schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:04:
[...]
Bij intel heb je geen programma nodig voor GC. Dat zit al in de firmware ingebakken.
Intel is plug n play. Het enige wat je wellicht nog nodig hebt is tzt 1x de FW updaten als TRIM ondersteund wordt.
De Wiper-tool is een alternatief voor trim en bevrijdt data van verwijderde bestanden. Een Intel-ssd kan dit niet zolang trim niet wordt ondersteund of Intel een eigen tooltje uitbrengt.
Om trim in een raid-array te laten werken zal de controller er ondersteuning voor moeten hebben. De controller zal de trim-commando's voor het raid-array moeten vertalen naar trim-commando's voor de drives in dat array.whiteguy schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:06:
Gaan we nu allemaal beginnen over Renault?Anoniem: 248440 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 02:51:
[...]
Hou het ook lekker bij het Renaultje, Joopie
Fijn zoals ik die 30gb vertex kopen en daar veel plezier van hebben

Maar ik denk dat ik aan 30gb toch wel tekort zal gaan komen met programma's, denk dat het beter is te wachten tot win7 door is, en de 120gb versies beter betaalbaar worden.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Deze series zijn vergelijkbaar met de OCZ Vertex en Super Talent (ben alleen het type kwijt), maar dan met een lichter prijslabeltje. Minder dan 2 euro per gigabyte klinkt erg goed.
Wat betreft Crucial zelf: via hun eigen shop heb ik wel eens geheugen gekocht, dat ging prima snel en zonder problemen. Ik zie alleen (nog steeds) dat Crucial spul bijna niet in Nederlandse winkels verkrijgbaar is.
Iemand die zo'n M225 heeft uitgeprobeerd?
Anoniem: 70495
Ben nu ook aan t kijken en idd, ziet er goed uit. Nu nog een test vinden waarbij de G2 intel vergeleken wordt met de crucial m225.......Thrackan schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45:
Ik ben aan het kijken naar de M225 series van Crucial en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de prijs/prestatie verhoudingen.
Deze series zijn vergelijkbaar met de OCZ Vertex en Super Talent (ben alleen het type kwijt), maar dan met een lichter prijslabeltje. Minder dan 2 euro per gigabyte klinkt erg goed.
Wat betreft Crucial zelf: via hun eigen shop heb ik wel eens geheugen gekocht, dat ging prima snel en zonder problemen. Ik zie alleen (nog steeds) dat Crucial spul bijna niet in Nederlandse winkels verkrijgbaar is.
Dank voor deze post. Ik was van plan een V-serie 64 GB aan te schaffen. Ik krijg er nu wel twijfels over. Zou de Corsair M64 64GB een goed alternatief zijn ? Hij word relatief vrij goedkoop aangeboden door 1 winkel en die heeft hem ook nog eens op voorraad. Mijn doel zal zijn Windows 7 erop te zetten, en vooral te gebruiken als internet PC. Ja, een SSD in een internet PC. Waarom ? Omdat ik een 0db PC wil samenstellen, want de mijne maakt op dit moment vrij veel herrie. ( Later zal ik waarschijnlijk nog een 2.5" HDD aanschaffen voor temp files, storage etc). Overigens waarschijnlijk ICM met een Atom 330.abusimbal schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:43:
Voor mensen dit kijken naar de Kingston V-serie (niet de V+ dat is een andere) welke de 64GB 110€ kost. Naar mijn mening niet doen. De Toshiba controller die erop zit is een iets aangepaste JMicron welke nog soms happert en vertragingen oplevert. (wel al beduidend minder dan vroeger)
Ik zou dan uitkijken naar de nieuwe OCZ Solid2 64GB welke een Indilinx controller heeft en naar verwachting 120€ zou gaan kosten en 3 jaar garantie heeft.
http://www.ocztechnology...._2_series_sata_ii_2_5-ssd
En BTW voor de mensen die zich ergeren aan de hoeveelheid SSD's die OCZ heeft, er is een nieuwe![]()
De OCZ Agility EX, volgens OCZ de gunstigste SLC SSD van het moment.
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2009/351
Via google 3 review van de Crucial M225 gevondenThrackan schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:45:
Ik ben aan het kijken naar de M225 series van Crucial en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de prijs/prestatie verhoudingen.
http://www.tweaktown.com/...lid_state_disk/index.html
http://www.legionhardware.com/document.php?id=850
http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=351&Itemid=60
De Crucial is een op de Indilinx Barefoot controller gebaseerde SSD, zoals onderandere de OCZ Vertex, Corsair X-serie, SuperTalent ME, en nog zo een dozijn andere merken.
De prijs is wel gunstig t.o.v. zijn concurenten, vanaf 125€.
http://geizhals.at/eu/a451948.html
EDIT
Damm, die Crucial M225 is aantrekkelijk, ook 5 JAAR garantie
Ik ben ook aan het kijken voor een SSD voor mijn ASrock ION330, twijfel tussen een OCZ Solid2 64GB of een Crucial M225 64GB zoals hierboven, maar met een prijs van 125€ is de Crucial voor mij de enige keuze.BastiaanCM schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:40:
[...]
Dank voor deze post. Ik was van plan een V-serie 64 GB aan te schaffen. Ik krijg er nu wel twijfels over. Zou de Corsair M64 64GB een goed alternatief zijn ? Hij word relatief vrij goedkoop aangeboden door 1 winkel en die heeft hem ook nog eens op voorraad. Mijn doel zal zijn Windows 7 erop te zetten, en vooral te gebruiken als internet PC. Ja, een SSD in een internet PC. Waarom ? Omdat ik een 0db PC wil samenstellen, want de mijne maakt op dit moment vrij veel herrie. ( Later zal ik waarschijnlijk nog een 2.5" HDD aanschaffen voor temp files, storage etc). Overigens waarschijnlijk ICM met een Atom 330.
Alleen de verkrijgbaarheid in Nederland laat te wensen over.
[ Voor 3% gewijzigd door abusimbal op 28-08-2009 00:18 ]
Ik vind deze er verrassend goed uitkomen, qua prijs/prestaties! Wilde eigenlijk nog een Vertex 60GB erbij prikken maar als die niet snel in prijs daalt gaat het inderdaad ook voor mij deze worden.abusimbal schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:21:
...of een Crucial M225 64GB zoals hierboven.
Nickname does not reflect reality
Er is blijkbaar een probleem in de huidige Indilinx firmware 1711 met windows 7.
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx#
En een mooi artikel en vergelijking tussen 3 "goede" controller fabrikanten Intel, Indilinx en Samsung.
http://www.pcper.com/article.php?aid=766
[ Voor 27% gewijzigd door abusimbal op 28-08-2009 00:44 ]
Er is met alle indilinx drives een probleem met 1711, zowel de vertex, supertalent, als de crucial hebben rare file errors in sommige gevallen met w7. Ik ben er zelf ook tegenaangelopen met een supertalent, ondertussen teruggeflashed naar 1571.abusimbal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:34:
Even aan het kijken naar het forum van Crucial naar hun support daar.
Er is blijkbaar een probleem in de huidige Indilinx firmware 1711 met windows 7.
Even een tegengeluid t.o.v. de euforie over de ssd's hier : Ik heb tot nu toe alleen maar problemen gehad met ssd's :
- 1e supertalent : Deed helemaal niets behalve mijn pc hangen. Terug gestuurd
Dit bleek te liggen aan incompatibiliteit met een nvidia moederbord
- Intel x25-m : Relatief gezien niet vooruit te branden, haalde nog 20% van sommige benchmarks hier : Terug gestuurd
Ook al weer niet compabitel met een nvidia chipset. Moet er nog even bijvermelden dat dat bordje zonder ssd's razendsnel en 100% stabiel was.
- Toch maar een nieuw bordje gekocht : gigabyte ma770-ud3 v2 met amd 770 / sb 710 chipset en de "nieuwe" supertalent gx.
Deze heeft last van traag opstarten, hangen uit slaapstand, en slome boot van usb sticks. Het traag opstarten en hangen uit slaapstand heeft weer alles te maken met, je raad het al, de SSD.
Mag ik de conclusie trekken dat de fabrikanten hun producten alleen testen op intel hardware en de 30% van de markt die met AMD draait gewoon vergeten is ?
Kortom : bedenk je 2x voor je een SSD besteld als je AMD hardware draait, of dat nu op een nvidia of een amd chipset mainbord is. Ik geef het in ieder geval op en het nieuwe bordje + die brakke supertalent (indilinx) gaan weer retour winkel. Draai wel verder gewoon met oude betrouwbare harddisks, en wie weet koop ik er weer een als de i5's van intel een goede deal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 28-08-2009 07:19 ]
Het AMD segment wordt gezien als het value for money segment, maar daarvoor worden SSDs in principe nu ook interessant. Als daar een onoverkomelijk probleem zit, zou dat best wel wat meer aandacht van reviewers mogen krijgen.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
*edit* dit is dus in ahci mode.
[ Voor 13% gewijzigd door boe2 op 28-08-2009 10:11 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Zeker in IDE mode ? Want dat is op amd chipset bordjes geen probleem, maar ja wel een stukje langzamer dan ahci. Op m3n78-em werkt geen enkele mode, ide/ahci/raid.Boeboe schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:09:
Het kan ook zijn dat je gewoon heel veel pech gehad hebt. Mijn Vertex draait probleemloos op mijn am3 moederbord.
Qua verkrijgbaarheid: direct bestellen bij de Crucial EU shop werkt prima. Heb er zoals gezegd ooit geheugen besteld, met PayPal betaald.abusimbal schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:21:toon volledige bericht
[...]
Via google 3 review van de Crucial M225 gevonden
De Crucial is een op de Indilinx Barefoot controller gebaseerde SSD, zoals onderandere de OCZ Vertex, Corsair X-serie, SuperTalent ME, en nog zo een dozijn andere merken.
De prijs is wel gunstig t.o.v. zijn concurenten, vanaf 125€.
EDIT
Damm, die Crucial M225 is aantrekkelijk, ook 5 JAAR garantie
[...]
Ik ben ook aan het kijken voor een SSD voor mijn ASrock ION330, twijfel tussen een OCZ Solid2 64GB of een Crucial M225 64GB zoals hierboven, maar met een prijs van 125€ is de Crucial voor mij de enige keuze.
Alleen de verkrijgbaarheid in Nederland laat te wensen over.
Ik werd goed op de hoogte gehouden, kreeg een packet trace nummer en alles. Bestellen bij Crucial zelf zou ik je dan ook totaal niet afraden

Maar je hebt wel gelijk, ik mis dit soort merken vaak in de Pricewatch, simpelweg omdat ze niet of amper in Nederlandse shops te verkrijgen zijn. En dat terwijl bijvoorbeeld Crucial enorm goeie producten neerzet.
Ter info: Crucial is een dochterbedrijf van Micron. Crucial RAM bevat dan ook, voor zover ik heb gezien, altijd Micron chips, en de overclockers onder ons weten maar al te goed wat je met Micron chips kan doen
Klopt. Er is ook aangegeven dat hun SSD's, zoals ze op voorraad liggen, niet standaard met deze firmware worden uitgerust. Ook is gezegd dat deze versie van de firmware niet meer beschikbaar wordt gesteld voor download totdat de problemen zijn opgelost.abusimbal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:34:
Even aan het kijken naar het forum van Crucial naar hun support daar.
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx#
En een mooi artikel en vergelijking tussen 3 "goede" controller fabrikanten Intel, Indilinx en Samsung.
[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 28-08-2009 09:58 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik heb in het verleden 2 x Intel en 2 x AMD sets gehad. Met die AMD's vaak problemen gehad, zowel hardwarematig als softwarematig. Veel onverklaarbare crashes, incompatibiliteit, etc. Met 1 van de Intel's 1x een hardwareprobleem gehad en dat is toen door Intel netjes opgelost. Vandaar dat ik het alleen nog bij Intel CPU en mobo houdt.HaseMike schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 07:18:
[...]
Mag ik de conclusie trekken dat de fabrikanten hun producten alleen testen op intel hardware en de 30% van de markt die met AMD draait gewoon vergeten is ?
Kortom : bedenk je 2x voor je een SSD besteld als je AMD hardware draait, of dat nu op een nvidia of een amd chipset mainbord is. Ik geef het in ieder geval op en het nieuwe bordje + die brakke supertalent (indilinx) gaan weer retour winkel. Draai wel verder gewoon met oude betrouwbare harddisks, en wie weet koop ik er weer een als de i5's van intel een goede deal zijn.
Value for money is leuk, maar dan moet je niet verwachten dat je een topper hebt. Alles heeft zijn prijs.
Samsung S23 Ultra 256GB
Ik verwacht ook geen topper, maar wel ssd's gewoon herkend en bestuurd worden. Er staat b.v. op de Supertalent doos : "Compatible with standard hard drives"... Wat dus beslist niet het geval is.wvexeltweakers schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:47:Value for money is leuk, maar dan moet je niet verwachten dat je een topper hebt. Alles heeft zijn prijs.
Overigens amd is niet bepaald een koopje hoor : x4 940 destijds gekocht voor 200 euro, was slechts 50 euro minder dan een i7-920. Bordjes zijn er van 40 euro tot 200 net als bij intel. Daarbij werkt >alles< 100% prima m.u.v. ssd's. M.i. zitten de problemen dus bij indilinx, intel en consorten die niet de moeite nemen om eens een ander bordje te testen dan de ich10r.
Om nog maar te zwijgen van de 1711 firmware die binnen een paar dagen elke install volledig omzeep helpt. Lijkt wel of er in het geheel niet getest wordt bij indilinx.
[ Voor 9% gewijzigd door HaseMike op 28-08-2009 11:02 ]
Wat ik schreef is ook enkel mijn ervaring. Ik ken ook verhalen van vrienden/kennissen die zweren bij AMD en daar weer hele goede ervaringen mee hebben.HaseMike schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:57:
[...]
Ik verwacht ook geen topper, maar wel ssd's gewoon herkend en bestuurd worden. Er staat b.v. op de Supertalent doos : "Compatible with standard hard drives"... Wat dus beslist niet het geval is.
Is wel jammer dat je de Supertalent niet geinstalleerd krijgt, want ik ben erg in mijn nopjes met m'n Vertex-RAID0, loopt als de brandweer. Hoe de betrouwbaarheid/snelheid op langere termijn is, wordt afwachten. Maar da's het risico van early adaptors, isn't it?
Samsung S23 Ultra 256GB
Moet een controller dat hardwarematig ondersteunen of kan intel dit voor die ICH controllers fixen met een driverupdate ?Femme schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:26:
[...]
Om trim in een raid-array te laten werken zal de controller er ondersteuning voor moeten hebben. De controller zal de trim-commando's voor het raid-array moeten vertalen naar trim-commando's voor de drives in dat array.
Het is inderdaad nog een beetje early adaptor spul, lekker ouderwets in de zin van dat je nooit weet of hij het wel doetwvexeltweakers schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:22:Is wel jammer dat je de Supertalent niet geinstalleerd krijgt, want ik ben erg in mijn nopjes met m'n Vertex-RAID0, loopt als de brandweer. Hoe de betrouwbaarheid/snelheid op langere termijn is, wordt afwachten. Maar da's het risico van early adaptors, isn't it?
Overigens voor de meelezers met amd systemen, even een opsomming
- Supertalent 64gb met nvidia chipset (m3n78 reeks) : werkt niet
- Zelfde met amd chipset op een ga-ma770-ud3 rev 2 : werkt met ide zonder problemen, met ahci blijft windows startup 20 seconden staan, waarna alles weer doorgaat, zelfde (soms) bij wake vanaf S3 sleep. Wiper werkt ook, en snel, met ide mode.
- Intel x25-m postville : werkt op nvidia chipset, zowel ide als ahci maar dan wel een stuk langzamer dan op een intel bordje.
Hier de bench van een supertalent gx 64gb met 1571 bios op een amd bordje in IDE mode :

Die delay staat los van de SSD's, Ik heb dat ook met AHCI ingeschakeld en 2x 1TB HDD en 2X DVD branders er aan. Op IDE modus lopen ze wel snel door.HaseMike schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:00:toon volledige bericht
[...]
Het is inderdaad nog een beetje early adaptor spul, lekker ouderwets in de zin van dat je nooit weet of hij het wel doet
Overigens voor de meelezers met amd systemen, even een opsomming
- Supertalent 64gb met nvidia chipset (m3n78 reeks) : werkt niet
- Zelfde met amd chipset op een ga-ma770-ud3 rev 2 : werkt met ide zonder problemen, met ahci blijft windows startup 20 seconden staan, waarna alles weer doorgaat, zelfde (soms) bij wake vanaf S3 sleep. Wiper werkt ook, en snel, met ide mode.
- Intel x25-m postville : werkt op nvidia chipset, zowel ide als ahci maar dan wel een stuk langzamer dan op een intel bordje.
Hier de bench van een supertalent gx 64gb met 1571 bios op een amd bordje in IDE mode :
[afbeelding]
Naja vind het niet zo erg, ik wacht wel een minuutje extra bij het opstarten, als het daarna maar wel snel is.
Ik zit ook op een andere fora over SSD's en lees hier dat mensen met AMD problemen hebben en andere niet, daar was gebleken dat mensen een raid kaart gebruiken, d0h, tuurlijk heb je geen problemen opeens omdat de raid kaart de schijven aanstuurt, mensen met AMD die dan de NVIDIA chip of AMD chip zelf dat laten regelen ondervinden wel een vreemde performance drop.Fairy schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:04:
[...]
Die delay staat los van de SSD's, Ik heb dat ook met AHCI ingeschakeld en 2x 1TB HDD en 2X DVD branders er aan. Op IDE modus lopen ze wel snel door.
Naja vind het niet zo erg, ik wacht wel een minuutje extra bij het opstarten, als het daarna maar wel snel is.
Waarom zo goed op Intel, omdat 90% van bedrijfscomputers intel heeft als standaard, daar zit dus het geld, zodoende weinig tot slechte AMD ondersteuning.
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Anoniem: 614
dat ik er nog een gekocht heb
Inderdaad, zonder SSD zelfde delay. Wat een *&%@ southbridge. Overigens als je de amd ahci / raid driver installed, dan is de delay aanmerkelijk korter, maar nog steeds duidelijk merkbaar. Driver alhierFairy schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:04:
Die delay staat los van de SSD's, Ik heb dat ook met AHCI ingeschakeld en 2x 1TB HDD en 2X DVD branders er aan. Op IDE modus lopen ze wel snel door.
Blijft irritant en overbodig, want dat is bij de nvidia chipset voor amd weer wel op orde.
Ach ja ... i5....
Anoniem: 248440
Tuurlijk, op andere fora is dat het standaardonderwerpJoopieboy schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:32:
[...]
Gaan we nu allemaal beginnen over Renault?
Maar ik denk dat ik aan 30gb toch wel tekort zal gaan komen met programma's, denk dat het beter is te wachten tot win7 door is, en de 120gb versies beter betaalbaar worden.
Maar ik heb veel programma's op een 2e schijf in mijn dock. Het hele systeem en de officepakketten staan op de SSD, plek zat met 30gb (ik gebruik XP).
Vooral outlook opstarten gaat asociaal snel
Nu heb ik Win 7 geïnstalleerd op de SSD (WOW wat een verschil!) maar ik heb toch een paar dingetjes waar ik niet helemaal uitkom. Zo las ik (o.a in de TS) dat Win 7 automatisch een SSD herkent en instellingen aanpast enz. Maar is dit ergens terug te vinden/ te controleren?
Ik kwam van 2x 320gb schijf in RAID (raidcontroller van mobo GA-EG45M-DS2H, mATX bordje intel chipset) ook met Win 7. Dus ik heb de raid modus op disabled gezet in bios, SSD erin, Win 7 schijfje (build 7600 MSDN/Technet versie) er in en hij ging gelijk de setup draaien.
Ik hoefde ook niets zelf in te stellen qua partitie of wat ook, installatie was echt zeer snel gedaan!
Maar goed, als ik nu kijk bij schijfbeheer dan zie ik dat hij maar 100mb schijfruimte vrij gelaten heeft als "System Reserved"?
Is het beter om toch zelf van tevoren partitie te maken en meer (10% ofzo) vrij te laten?
Nu heb ik nog iets geks, ik heb een Conceptronic eSATA HHD Dock en die deed het hiervoor prima in Win 7 (dat was nog de RC overigens) schijf erin, aanzetten en hij kwam vanzelf op.
Maar nu als ik m aanzet gebeurt er niks, pas als ik de pc opnieuw opstart terwijl die dock aanstaat ziet ie de HDD die er in zit. Maar als ik m uitzet en de schijf wissel dan gebeurt er niks, hij blijft de vorige HDD zien, alsof ie geen eSATA meer ondersteunt ineens...
Hoe heb je de controller ingesteld in je bios? waarschijnlijk als IDE ipv RAID, maar om esata ondersteuning te hebben moet je die eigenlijk op AHCI instellen. Als je dit nu zal aanpassen dan zal windows waarschijnlijk niet meer opstarten. Dus een herinstallatie is aan te raden, eigenlijk verplicht.ElayZ schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:31:
Nu heb ik nog iets geks, ik heb een Conceptronic eSATA HHD Dock en die deed het hiervoor prima in Win 7 (dat was nog de RC overigens) schijf erin, aanzetten en hij kwam vanzelf op.
Maar nu als ik m aanzet gebeurt er niks, pas als ik de pc opnieuw opstart terwijl die dock aanstaat ziet ie de HDD die er in zit. Maar als ik m uitzet en de schijf wissel dan gebeurt er niks, hij blijft de vorige HDD zien, alsof ie geen eSATA meer ondersteunt ineens...
Ok dan ga ik een her-install doen, maak ik gelijk een kleinere partitie.
Bedankt voor de antwoorden!!
Met WinXP heb ik nooit problemen gehad met wisselen tussen IDE en AHCI mode (heb een IDE DVD brander met kuren) dus ik zou ervan uitgaan dat het bij Win7 ook gewoon werkt?ItsValium schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:38:
[...]
Hoe heb je de controller ingesteld in je bios? waarschijnlijk als IDE ipv RAID, maar om esata ondersteuning te hebben moet je die eigenlijk op AHCI instellen. Als je dit nu zal aanpassen dan zal windows waarschijnlijk niet meer opstarten. Dus een herinstallatie is aan te raden, eigenlijk verplicht.
Herinstall niet nodig : ga naar deze key in regedit : (voor vista en windows 7)ElayZ schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:44:
Ja klopt, hij staat op IDE, als ik AHCI instel dan start Win7 niet op nee...
Ok dan ga ik een her-install doen, maak ik gelijk een kleinere partitie.
Bedankt voor de antwoorden!!
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci
Pas de "START" waarde aan van 3 naar 0
Stel daarna je bios op AHCI en presto
HaseMike schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:58:
[...]
Herinstall niet nodig : ga naar deze key in regedit : (voor vista en windows 7)
Wel relaxed want ik heb nu helemaal geen gewone HDD's meer in m'n pc dus hij is echt zo stil als wat want die 2 schijven hoorde je het meeste.
Nu heb ik dus alleen geen extra ruimte gelaten op de SSD qua partitie, is dat een probleem?
Zal je snel performance degradatie krijgen als je m gewoon alleen als OS schijf gebruikt?
Want benchmarks ga ik toch niet doen, ik weet dat ie snel is, en bovendien zeggen die cijfertjes mij toch niet zoveel. Wel grappig trouwens dat ie echt een 7,8 krijgt van Windows prestatie index.
Trouwens ik moet over max 4 mnd toch nieuwe install doen want dan kan ik deze versie van win 7 niet meer gebruiken en koop ik toch de home premium. Dus dan verklein ik dan wel die partitie.
Is alleen partitie verwijderen en nieuwe aanmaken daarvoor voldoende of moet je een SSD eerst nog grondig wissen ofzo?
[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 28-08-2009 16:12 ]
Dat vraag ik me ook af ja want in de TS staat dat het onderpartitioneren zin heeft.Luqq schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:27:
Weetniet of het onderpartitioneren daadwerkelijk een increase oplevert, of dat het gewoon een soort bescherming tegen jezelf is. iemand? Ik krijg als het goed is zo mijn postville binnen
Maar waar dat op gebaseerd is? Zijn er tests waar dit uit blijkt?3. Laat 10% leeg bij de eerste keer partitioneren en kom daar nooit meer aan.
Dit geeft de SSD wat ruimte om mee te "spelen" bij de automatische opruimroutines; dit lijkt voor alle ssd's te gelden.
Dit is ontdekt omdat de Intel X25-E (niet te verwarren met de X25-M) 33% geheugen heeft dat niet gepartitioneerd kan worden, wat behoorlijke voordelen heeft als het gaat om performance ook al staat de ssd bijna vol.
offtopic: Jij bent dus een vd gelukkigen bij wie 4launch zich wel aan hun afspraken heeft gehouden?
[ Voor 31% gewijzigd door ElayZ op 28-08-2009 16:31 ]
Nope, ik heb mijn order daar geannuleerd. Heb besteld bij informatique, en ik verwacht dat mijn pakketje zo komt..ben benieuwd!
Zodra trim gaat werken (bijv. onder Windows 7 met de nieuwe firmware voor Barefoot-ssd's) hoef je niet meer onder te partitioneren. Voor optimale prestaties zul je wel een deel van de capaciteit van de ssd ongebruikt moeten laten. Trim en de garbage collector zullen ervoor zorgen dat er voldoende lege geheugenblokken paraat staan.
Onderpartitioneren heeft in ieder geval effect op de prestaties van een Vertex. Bij een X25-M zou het ook moeten werken. Een ssd met een JMicron JMF602 zal er geen baat bij hebben.
HaseMike schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:58:
[...]
Herinstall niet nodig : ga naar deze key in regedit : (voor vista en windows 7)
Met een beetje mazzel is deze er over een weekje. Ik zal onder windows eens een testje met IOmeter en CrystalDiskMark doen.
Daarna een bonnie++ onder Solaris met ZFS in ons Infortrend Chassis.
Anoniem: 9449
Die 64 GB versie kost daar maar 135 euro (incl. BTW), alleen is ie nu niet beschikbaar / uitverkocht. Wel de beste koop op dit moment denk ik.Thrackan schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:55:
Qua verkrijgbaarheid: direct bestellen bij de Crucial EU shop werkt prima. Heb er zoals gezegd ooit geheugen besteld, met PayPal betaald.
Ik werd goed op de hoogte gehouden, kreeg een packet trace nummer en alles. Bestellen bij Crucial zelf zou ik je dan ook totaal niet afraden
Anoniem: 70495
Dat is wel heel goedkoop zeg. Vraag me af hoe deze presteerd tov intel-G2abusimbal schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:22:
In Duitsland is de 64GB Crucial M225 te koop vanaf 124,90€
Zolang die ongeveer gelijk presteerd als een ocz vertex wordt een echt hit lijk mij zo.

Lekkerlekkerlekker! Volgens mij is mijne zelfs wat sneller dan gemiddeld
Ga nu eerst linux arch installeren..kijken hoe snel hij wil booten. Filmpjes komen d'r aan
Komt dat door de onboard raid chip van mijn moederbord? Nforce 780a sli moederbord.
Bij CDM is hij wel iets trager dan wat ik had verwacht, misschien net een tikkeltje sneller dan 1 vertex maar dat valt nog wel mee, maar hdtune valt mij echt tegen, haal rond de 125mb gemiddeld met een 3 uitschieters boven de 200 en minimaal 100.
Da's idd wel erg weinig.EdwardvGelder schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:33:
Hoe kan het dat mijn raid0 van vertexen in hdtune echt brakke(vergeleken met andere) scores halen?
Komt dat door de onboard raid chip van mijn moederbord? Nforce 780a sli moederbord.
Bij CDM is hij wel iets trager dan wat ik had verwacht, misschien net een tikkeltje sneller dan 1 vertex maar dat valt nog wel mee, maar hdtune valt mij echt tegen, haal rond de 125mb gemiddeld met een 3 uitschieters boven de 200 en minimaal 100.
Ik kom in HDTiune met 2 x Vertex 120GB in RAID0 op gemiddeld 474mb (Windows 7) met mijn ICH10.
Tevens 3 uitschieters naar 500mb.
[ Voor 2% gewijzigd door wvexeltweakers op 29-08-2009 13:20 . Reden: aanvulling uitschieters ]
Samsung S23 Ultra 256GB
Comp specs? Chipset, speciale tweaks?Luqq schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:09:
Ennnnn daar istie alEerste voorproefjes:
Lekkerlekkerlekker! Volgens mij is mijne zelfs wat sneller dan gemiddeld![]()
Ga nu eerst linux arch installeren..kijken hoe snel hij wil booten. Filmpjes komen d'r aan
Intel q9550 e0 @ 3,2 ghz
4gb OCZ pc8000
msi p45 neo-f ich10
Verder geen speciale tweaks. Net win7 geinstalleerd, gaat echt als de brandweer. zal zo wel even filmpje op youtube zetten
Hier een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=9pHQ6EVaA6k
[ Voor 10% gewijzigd door Luqq op 29-08-2009 13:48 ]
Zoals op pagina 70 te zien is, reviews waar de Crucial M225 in voor komt soms ook met de Intel G2 (postville)Anoniem: 70495 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:23:
[...]
Dat is wel heel goedkoop zeg. Vraag me af hoe deze presteerd tov intel-G2
Zolang die ongeveer gelijk presteerd als een ocz vertex wordt een echt hit lijk mij zo.
Is vergelijkbaar met een Vertex
En de prijzen van de M225 in Duitsland
64GB vanaf 124,90 €
128GB vanaf 239.90 €
http://geizhals.at/eu/a451951.html
256GB vanaf 431.45 € (in de UK)
http://geizhals.at/eu/a451953.html
Wat een prijzen
[ Voor 15% gewijzigd door abusimbal op 29-08-2009 13:53 ]
Als je de keuze hebt zou ik je kunnen aanraden de postville te kopen
Grappig dat jullie er over beginnen, heb hier gisteren naar zitten kijken op Tweakers PW.Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:07:
Tsja, S-ATA kaartje van 3 tientjes en klaar toch?
Zo heeft Sweex een model PU203 2 dat 2 interne SATA-poorten heeft, RAID 0&1 ondersteunt en op een PCI-e kan worden ingeplugd. Prijs € 23,95.
Zou dat nou net zo goed presteren als mijn ICH10 op het mobo??
In dat geval een mogelijke optie om in de toekomst mijn SATA's uit te breiden.
Kan trouwens extra SSD's op mijn vaste SATA-poorten zetten, en dan 2 data-hdd's op zo'n intern PCIe-kaartje.
Samsung S23 Ultra 256GB
Is voor pentium M laptop van 3,5 jaar oud. Maar het ding werkt verder perfecto, is in goede staat, alleen harde schijf prestaties vallen wat tegen ondanks 7200tpm.Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:07:
Tsja, S-ATA kaartje van 3 tientjes en klaar toch?
Een SATA kaartje gaat dus niet werken
PC:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 162,40 | € 162,40 |
1 | MSI 790GX-G65 | € 106,01 | € 106,01 |
2 | OCZ Gold AMD Edition OCZ3G1333LVAM4GK | € 77,90 | € 155,80 |
2 | OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB | € 112,90 | € 225,80 |
Importeren | Totaal | € 650,01 |
Alles is geinstalleerd maar de read tijden vallen nogal tegen:

Ik ben al 10 Vista/Windows 7 installaties verder maar de snelheid wil niet omhoog.
Als ik de drives los installeer en niet in raid dan vallen ze ook tegen:

Ik ben al bezig geweest met alignen, vista/win7, de drives aansluiten op andere sata poorten, firmware en bios updaten.
Heeft er hier nog iemand ideen of tips?
Ik ben het een beetje beu nu...
Scores zijn gewoon normaal. Ik haal alleen meer op de 4k ongeveer 29 Read en 10 write maar dit komt misschien omdat ik een X58 chipset heb.Tijsje schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:18:toon volledige bericht
Ik heb gisteren een nieuwe PC gekocht met twee Vertex SSD's van 30 GB die ik in Raid 0 wil gaan draaien.
PC:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 162,40 € 162,40 1 MSI 790GX-G65 € 106,01 € 106,01 2 OCZ Gold AMD Edition OCZ3G1333LVAM4GK € 77,90 € 155,80 2 OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB € 112,90 € 225,80 Importeren Totaal € 650,01
Alles is geinstalleerd maar de read tijden vallen nogal tegen:
[afbeelding]
Ik ben al 10 Vista/Windows 7 installaties verder maar de snelheid wil niet omhoog.
Als ik de drives los installeer en niet in raid dan vallen ze ook tegen:
[afbeelding]
Ik ben al bezig geweest met alignen, vista/win7, de drives aansluiten op andere sata poorten, firmware en bios updaten.
Edit: nvm zie dat je RAID heb dan vallen de scores idd tegen. Raar
Niet alignen maar gewoon installeren, dit is alleen maar nodig als je XP wil.
Ik moet er wel bij zeggen dat de RAID controller van je MB met SSD's niet zo goed zal presteren als een ICH* chipset.
Ik weet dus ook niet dat je met deze chipset write-back cache kan aanzetten, succes.
XboxLive: Dave 130R
Is hier al eerder aan de orde geweest: met AMD mobo kan het uitdraaien op een minder groot suc6.Tijsje schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:18:
Ik heb gisteren een nieuwe PC gekocht met twee Vertex SSD's van 30 GB die ik in Raid 0 wil gaan draaien.
.....
Waarom koop je dan toch een AMD als je hogere specs wilt?
Samsung S23 Ultra 256GB
Ik zal eerst 1 ssd gaan aansluiten en kijken wat die haalt.Earzz schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:12:
Alles opnieuw installeren maar eerst ff de schijfjes helemaal wissen met sanitary erase.
Niet alignen maar gewoon installeren, dit is alleen maar nodig als je XP wil.
Ik moet er wel bij zeggen dat de RAID controller van je MB met SSD's niet zo goed zal presteren als een ICH* chipset.
Ik weet dus ook niet dat je met deze chipset write-back cache kan aanzetten, succes.
Stapsgewijs heb ik dit gedaan, misschien dat iemand er wat aan heeft
1. downloaden en klaarzetten (en zn installeren) van benodigde software:
-Driveimage XML
-Bart PE pebuilder met driveimage plugin, van deze bootCD kun je dan ook driveimage doen, voor de veiligheid dus.
-de ICH10 driver disk van intel (XP pro) (driver niet meteen installeren, volg de guide van punt 2)
-Diskpar
-XP installatie CD
2. Het systeem voorbereiden op de SSD
-De samsung schijf eerst in AHCI mode gezet met behulp van deze Guide.
-de swapfile op de systeempartitie gezet
-temporary internet files verwijderd, de schijf wat opgeschoond
3. De SSD fysiek geinstalleerd op SATA1, de samsung HD ging van sata1 naar sata3. Na opstarten werd hij meteen herkend en dook op in schijfbeheer.
4. De SSD aligned met diskpar volgens DEZE bekende guide. Let op dat je de correcte hd partitioneert, dit kun je natuurlijk zien bv aan de grootte ervan. Als "offset" moet je 2048 sectors invullen, dat is 1024KB, altijd goed. Voor de grootte heb ik er exact 70GB van gemaakt, dus 71680 MB ingevuld als size.
Daarna geformatteerd met snel formatteren, 4096 bytes allocation unit size.
5. Nu heb ik met driveimage XML een backup gemaakt van C: met als opties om grote bestanden niet te splitsen en geen compressie (sneller, vereist meer ruimte). Dit was in 4 minuten klaar (6GB)
6. deze imagefile moet je weer "restoren" op de SSD met driveimage
En dan nu wat je verder zou moeten doen, ik heb omwegen gemaakt door trial and error.
7. Met fixmbr de MBR fixen, anders boot de SSD niet. Daarvoor moet je opnieuw opstarten en direct in het BIOS AHCI weer terug zetten naar IDE, en de HD's verwijderen uit de bootvolgorde. De CD-drom als primaire bootdevice instellen. Doe de windows XP CD erin. Save settings en boot van de CD. Met repair installation via de commandline, checken met "cd .." "dir" etc of je de juiste HD voorhanden hebt en dan gewoon fixmbr intikken, de waarschuwing negeren als je weet wat je doet.
8. Vervolgens zet je de PC uit en ontkoppelt de oude HD. Dit is van belang om C: als stationsaanduiding van je SSD te krijgen, doe je dit niet, dan krijg je conflicten met allerlei dingen. Start hem weer op, maar ga meteen in BIOS. Weer AHCI instellen, HD als bootdevice. Nu zou windows moeten starten, het ging bij mij niet helemaal normaal, logisch want ik had allerlei apps op E:. Je kunt nu eventueel met disk manager / driveimage kijken of alles naar wens is.
9. Weer afsluiten, de oude HD weer aansluiten. Opstarten en nu kun je weer net als voorheen werken, de oude c: schijf was bij mijn g: geworden. Verder moet je de SSD nog optimaliseren met het uitschakelen van indexering.
Resultaten:
boottime van 1.35 minuut tot werkbaar bureaublad, naar 40 seconden (wel wat oude XP installatie

voorheen (HD501LJ samsung)

X25-m G2

Wat een lage writes, sequentieel en op 512k. Ik haalde met een enkele Vertex tochveel meer (145 / 111).Initial G schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:15:
Ik heb vandaag mijn X25-m G2, Postville dus, geinstalleerd,....
Hebben die Postvilles dat allemaal?
Samsung S23 Ultra 256GB
De SSDs heb ik er pas later bij bedacht.
Ik heb vista nu geinstalleerd op mijn samsung 1TB schijf.
De SSDs heb ik gewist met sanitary erase en ik heb met vista een nieuwe partitie aangemaakt.
Als ik nu test krijg ik de volgende resultaten:

De sequentieel en 512k tests zijn prima. Alleen de 4k read is aan de lage kant
Bij de testen in de raid opstelling gaan dus alleen de write snelheden omhoog, met de read gebeurt eigenlijk niks.
Ik zie in HD Tune ook dat de schijf in UDMA Mode 6 draait, klopt dat ook? Of zou dat de bottlenek nog kunnen zijn?

Als ik bij mijn Vertex-RAID kijk zie ik UDMA Mode7(Ultra ATA/512), en staat alleen S.M.A.R.T. en Power Management aangevinkt.Tijsje schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:07:
Bij de keuze van processor ben uit uitgegaan van de best buy guide.
De SSDs heb ik er pas later bij bedacht.
Ik heb vista nu geinstalleerd op mijn samsung 1TB schijf.
De SSDs heb ik gewist met sanitary erase en ik heb met vista een nieuwe partitie aangemaakt.
Als ik nu test krijg ik de volgende resultaten:
[afbeelding]
De sequentieel en 512k tests zijn prima. Alleen de 4k read is aan de lage kant
Bij de testen in de raid opstelling gaan dus alleen de write snelheden omhoog, met de read gebeurt eigenlijk niks.
Ik zie in HD Tune ook dat de schijf in UDMA Mode 6 draait, klopt dat ook? Of zou dat de bottlenek nog kunnen zijn?
[afbeelding]
Staan je SATA-poorten wel op RAID?
Samsung S23 Ultra 256GB
Anoniem: 399
--------------------------------------------------wvexeltweakers schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:47:
[...]
Wat een lage writes, sequentieel en op 512k. Ik haalde met een enkele Vertex tochveel meer (145 / 111).
Hebben die Postvilles dat allemaal?
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------
Sequential Read : 232.390 MB/s
Sequential Write : 80.437 MB/s
Random Read 512KB : 157.208 MB/s
Random Write 512KB : 79.164 MB/s
Random Read 4KB : 19.675 MB/s
Random Write 4KB : 57.832 MB/s
Test Size : 100 MB
Date : 2009/08/29 19:15:48
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
Sequential Read : 226.399 MB/s
Sequential Write : 70.621 MB/s
Random Read 512KB : 164.113 MB/s
Random Write 512KB : 79.621 MB/s
Random Read 4KB : 19.552 MB/s
Random Write 4KB : 57.646 MB/s
Test Size : 50 MB
Date : 2009/08/29 19:24:40
Postville X25-M G1 160 GB
Tuning- en tweakingroutines:
SSD aansluiten op SATA-1, ontdekken dat je P5K maar van één HDD kan booten, en dus gelijk maar Win7 d'r op installeren vanaf de Win7 Ultimate DVD. gewoon de lege disk als "hier installeren" aangewezen en verder niets gedaan. Werkt.
en hóe
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 399 op 29-08-2009 19:27 ]
Wat een ingewikkeld verhaal!Initial G schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:15:
Ik heb vandaag mijn X25-m G2, Postville dus, geinstalleerd, ter vervanging van mijn systeempartitie. Het is gelukt, was wel even puzzelen!
Blablabla... *knip*
Mag ik vragen waarom je al deze moeite doet om een (oude- , zoals je zelf zegt) XP installatie te herstellen en niet gewoon ff hup verse install te doen en dan je programma's enz ff terug te installeren?
Driveimage XML heeft een optie om de nieuwe HDD als actief te markerenInitial G schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:15:
7. Met fixmbr de MBR fixen, anders boot de SSD niet. Daarvoor moet je opnieuw opstarten en direct in het BIOS AHCI weer terug zetten naar IDE, en de HD's verwijderen uit de bootvolgorde. De CD-drom als primaire bootdevice instellen. Doe de windows XP CD erin. Save settings en boot van de CD. Met repair installation via de commandline, checken met "cd .." "dir" etc of je de juiste HD voorhanden hebt en dan gewoon fixmbr intikken, de waarschuwing negeren als je weet wat je doet.
(Kwam ik ook achter toen ik een oude HDD naar nieuwe clone-de die toen niet wou booten...)
Dat lijkt me een makkelijkere optie
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Met alleen activeren werkte het nietRaven schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:47:
[...]
Driveimage XML heeft een optie om de nieuwe HDD als actief te markeren
(Kwam ik ook achter toen ik een oude HDD naar nieuwe clone-de die toen niet wou booten...)
Dat lijkt me een makkelijkere optie
Omdat het kan, scheelt me heel wat instellen. Volgende keer doe ik wel een verse install, als ik teveel tijd heb. Bedankt voor de zure replyElayZ schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:04:
[...]
Wat een ingewikkeld verhaal!
Mag ik vragen waarom je al deze moeite doet om een (oude- , zoals je zelf zegt) XP installatie te herstellen en niet gewoon ff hup verse install te doen en dan je programma's enz ff terug te installeren?
[ Voor 40% gewijzigd door Initial G op 29-08-2009 23:12 ]
Met een amd bordje met sb700/710/750 kan je, helaas, het beste in IDE draaien. Ondanks de wat lagere scores bij de benches voelt ide sneller aan dan AHCI. Raid kan je min of meer vergeten ivm de beperkte bandbreedte van de southbridge.Tijsje schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:18:
Mijn "tip" als je het bij een amd systeem houdt kan je beter 1 ssd kopen met de capaciteit die je nodig hebt.
Aangezien tweedehands hardware hier (duitsland) zo de deur uit is voor goed geld, hou ik zelf de ssd en koop ik wel een i5 setje. Upgrade kosten liggen rond de 100 euro vanaf een x4-940 dus daar hoef je niet wakker van te liggen.
Wat een rare vraag!ElayZ schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:04:
Wat een ingewikkeld verhaal!
Vroeger moest je 1x in de zoveel tijd een (Microsoft) OS opnieuw installeren, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer, het is erg stabiel geworden. Waarom dan een verse installatie als het dagen kost om alles weer zo te krijgen als je het had?
Ah dat zou mijn scores dus ook kunnen verklaren, ik vind mijn 30gb vertexjes in raid 0 ook slecht presteren op een Nforce 780a sli moederbord, heeft die ook zo'n bottleneck?HaseMike schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:41:
[...]
Met een amd bordje met sb700/710/750 kan je, helaas, het beste in IDE draaien. Ondanks de wat lagere scores bij de benches voelt ide sneller aan dan AHCI. Raid kan je min of meer vergeten ivm de beperkte bandbreedte van de southbridge.
Mijn "tip" als je het bij een amd systeem houdt kan je beter 1 ssd kopen met de capaciteit die je nodig hebt.
Aangezien tweedehands hardware hier (duitsland) zo de deur uit is voor goed geld, hou ik zelf de ssd en koop ik wel een i5 setje. Upgrade kosten liggen rond de 100 euro vanaf een x4-940 dus daar hoef je niet wakker van te liggen.
Ach ja, dat merken we vanzelf wel weer, helaas maar niks aan te doen, ga ook echt niet overstappen op intel
Over een paar maandjes toch mijn computer+netbook verkopen en dan 1 laptop voor terugkopen, dan heb ik nog wat geld over voor mijn rijbewijs
Kijk ik dan wel verder voor een ssd in mijn laptop
Initial G schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:08:
[...]
Omdat het kan, scheelt me heel wat instellen. Volgende keer doe ik wel een verse install, als ik teveel tijd heb. Bedankt voor de zure reply
Naja sorry, was niet "zuur" bedoeld, ik vroeg me gewoon oprecht af waarom je zoveel moeite en handelingen doet voor een oudere XP install. (want ja tegenwoordig is het misschien wel erg stabiel geworden maar XP is toch verouderd en wordt na verloop v tijd toch trager? En ik denk je wilt toch t max halen uit je SSD qua snelheid?) Maar eigenlijk meer ook waarom/of t uberhaupt zo ingewikkeld is met een SSD om een img terug te zetten. Ik begin me net sinds een paar weken pas in t hele SSD verhaal te verdiepen.Anoniem: 9449 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 01:19:
[...]
Wat een rare vraag!
Vroeger moest je 1x in de zoveel tijd een (Microsoft) OS opnieuw installeren, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer, het is erg stabiel geworden. Waarom dan een verse installatie als het dagen kost om alles weer zo te krijgen als je het had?
Ik las overigens in het topic op t forum van OCZ een methode met Acronis True Image Home waarmee het zeer snel gefixt moet zijn, maar goed mischien is jouw methode handiger hoor dat weet ik niet.
Maar ik begrijp t wel. ik deed dat zelf met XP ook wel eens maar dat was simpel met GHOST boot cdtje ff image maken en die zette je binnen paar minuten terug... Kennelijk is het nu wat ingewikkelder.
Ik heb zelf al de progs die ik gebruik op mn NAS staan (gewoon andere hdd kan natuurlijk ook en een OS installeren gaat (zeker nu met SSD) echt heel snel, al helemaal met Win 7. Daarna map ik even de NAS drive en installeer ik zo de voor mij belangrijke programma's en drivers en klaar is kees. Geen gedoe met cds of wat ook, duurt dus echt geen dagen... Half uurtje ofzo.
Maar goed Initial G, was dus niet zo bedoeld, mooi dat het je gelukt is.
[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 30-08-2009 08:13 ]
Die guide is deels hetzelfde, maar dan met acronis wat de neiging heeft de alignment weer te verprutsen, daarom is die guide zo lang. In de replys daar staan ook veel mislukkingen. Als je de partitie moet shrinken voor de backup, dan kan het niet met driveimage XML trouwens.
Mijn situatie had de extra moeilijkheid dat c: g: was geworden, daarom staan die laatste stappen erin. En dat de SSD niet bootte, omdat de MBR niet klaar was, dit was wel te verwachten trouwens. Met die acronis guide zul je dit, misschien, niet krijgen.
Ik heb ook een (win 7) image teruggezet na aanmaken RAID. Vind dat op zich een handige manier om snel weer in de lucht te zijn. Ook ik had daarna bootproblemen, maar gelukkig was dat met een Win7 DVD met Recovery snel hersteld! Tip: mocht je hier ook tegenaan lopen: gebruik dan een Windows DVD die niet geslipstreamd is, anders kom je nooit in de Recovery.Initial G schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 09:55:
Ok is goed
Die guide is deels hetzelfde, maar dan met acronis wat de neiging heeft de alignment weer te verprutsen, daarom is die guide zo lang. In de replys daar staan ook veel mislukkingen. Als je de partitie moet shrinken voor de backup, dan kan het niet met driveimage XML trouwens.
Mijn situatie had de extra moeilijkheid dat c: g: was geworden, daarom staan die laatste stappen erin. En dat de SSD niet bootte, omdat de MBR niet klaar was, dit was wel te verwachten trouwens. Met die acronis guide zul je dit, misschien, niet krijgen.
Duurde even voor ik dat in de gaten had.

Samsung S23 Ultra 256GB
Heb de mogelijkheid 2 G'1's te ruilen voor 2 G2's
Ik ga dit dus doen omdat je met 2 Gb cache niet echt veel merkt van alleen de hogere doorvoersnelheid.
Heb zelfs het idee dat je iops naar beneden gaan boven de 3 SSD's
deze week dus 2 x G2 in raid 0 op workstation
1 x G1 in laptop
1 x G1 in htpc
alles lekker stil en snel
[ Voor 9% gewijzigd door l3p op 30-08-2009 11:48 ]
Onder AHCI werkt hij ook prima, maar dan zit je dus met de driver delay bij opstarten, en ondanks dat de benchmarks beter resultaten geven, voelt hij minder snel.
Kortom ogen dicht, geen benchmarks draaien en 90% tevreden zijn voor nog net geen 130 euro
Maar net als alle tweakers ben ik een volledige malloot en koop natuurlijk direct een i5 als die uit is
Is idd maar een paar mb langzamer dan een vertex maar wel een stuk goedkoper. Zeer leuk in raid lijkt mij. Echter hoe zit het met de firmware support van crucial?abusimbal schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:50:toon volledige bericht
[...]
Zoals op pagina 70 te zien is, reviews waar de Crucial M225 in voor komt soms ook met de Intel G2 (postville)
Is vergelijkbaar met een Vertex
En de prijzen van de M225 in Duitsland
64GB vanaf 124,90 €
128GB vanaf 239.90 €
http://geizhals.at/eu/a451951.html
256GB vanaf 431.45 € (in de UK)
http://geizhals.at/eu/a451953.html
Wat een prijzen
Waar zie jij die in Nederland voor minder dan 130 euro?HaseMike schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:23:
Nog even een afsluitend bericht over de Supertalent GX 64gb .....
Kortom ogen dicht, geen benchmarks draaien en 90% tevreden zijn voor nog net geen 130 euro
Hier een uitgebreide test van vele SSD's trouwens:
http://www.supertalent.com/datasheets/PCGH%200909%20SSDs.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 30-08-2009 16:29 ]
Ik heb een mtron mobi 3525, ik weet niet precies hoe die hoort te presteren, sequentieel klopt het wel, iniedergeval de read is goed volgens de specs, write ietsjes laag maar niet veel, maar vooral de 512K write en de 4K gegevens lijken me enigzins afwijkend tenopzichte van andere SSD's. Heb nooit wat bijzonders met software gedaan, draai nu windows 7 op die SSD (ook tijdens de test). iemand enig idee?

Ongeveer hetzelfde. Beide een barefoot indilinx controller. Super Talent en Crucial hebben onlangs (net als OCZ) firmware 1711 uitgebracht en vervolgens weer gecancelled. Zogauw indilinx die firmware op orde heeft, zullen alle merken hem wel opnieuw uitbrengen.n0elite schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:11:
[...]
Is idd maar een paar mb langzamer dan een vertex maar wel een stuk goedkoper. Zeer leuk in raid lijkt mij. Echter hoe zit het met de firmware support van crucial?
OCZ zegt wel eens dat ze dingen speciaal alleen voor OCZ doen, maar volgens mij valt dat heel erg mee (tegen?).
Ik woon in duitsland, waar hij volop verkrijgbaar is, zit vast een winkel tussen die naar nl opstuurt : klikAnoniem: 9449 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:24:Waar zie jij die in Nederland voor minder dan 130 euro?
Ik heb een laptop, Dell D630 met een af fabriek geleverde SanDisk SSD SATA 5000. (weet sowieso niet of dit model een beetje goed is??)
Voorheen haalde ik de 60MB/s sequentieel wel, met Random Access van 0,2ms volgens HDtach.
Nu vond ik de laptop de laatste tijd een beetje laggy en sloom en ben hem nogmaals gaan benchmarken met de volgende resultaten:
Sequentieel 15MB/s en Random Access van 0,2ms in HDtach
CrystalDiskMark 2.2 zegt het volgende bij 1 test van 1000MB:
seq: 19MB read - 9MB write
512k: 15MB read - 4MB write
4k: 9MB read - 0,06MB write
Ofwel, stukken beroerder dan een 5 jaar oude 4200 rpm schijf.
(Ergens dit jaar is Safeboot geinstalleerd. Dit is een pakket wat de hele schijf zou encrypten vanwege het zakelijke gebruik. Kan dit zo'n enorme impact hebben?)
Y'24
Zeker weten. Alle data gaat eerst langs je CPU om te (de)crypten. Full disk encryption is een throughput killer!RvV schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:59:
(Ergens dit jaar is Safeboot geinstalleerd. Dit is een pakket wat de hele schijf zou encrypten vanwege het zakelijke gebruik. Kan dit zo'n enorme impact hebben?)
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Heeft dit zo'n extreme impact op SSD's of op alle schijven? Aan de laptop zelf mag het niet liggen denk ik. Dat is een hippe Core2Duo met een flinke bonk ram.Pogostokje schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:05:
[...]
Zeker weten. Alle data gaat eerst langs je CPU om te (de)crypten. Full disk encryption is een throughput killer!
Y'24
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Dit topic is gesloten.