Ik heb vandaag mijn X25-m G2, Postville dus, geinstalleerd, ter vervanging van mijn systeempartitie. Het is gelukt, was wel even puzzelen! Ik had dus een 500gb samsung drive met C: partitie van 60gb met XP sp3 32bit (met de hdd als IDE, niet AHCI) en een E en F schijf. De partitie begon op vanaf sector 63.
Stapsgewijs heb ik dit gedaan, misschien dat iemand er wat aan heeft
1. downloaden en klaarzetten (en zn installeren) van benodigde software:
-
Driveimage XML
-
Bart PE pebuilder met
driveimage plugin, van deze bootCD kun je dan ook driveimage doen, voor de veiligheid dus.
-de ICH10 driver disk van intel (XP pro) (driver niet meteen installeren, volg de guide van punt 2)
-
Diskpar
-XP installatie CD
2. Het systeem voorbereiden op de SSD
-De samsung schijf eerst in AHCI mode gezet met behulp van
deze Guide.
-de swapfile op de systeempartitie gezet
-temporary internet files verwijderd, de schijf wat opgeschoond
3. De SSD fysiek geinstalleerd op SATA1, de samsung HD ging van sata1 naar sata3. Na opstarten werd hij meteen herkend en dook op in schijfbeheer.
4. De SSD aligned met diskpar volgens
DEZE bekende guide. Let op dat je de correcte hd partitioneert, dit kun je natuurlijk zien bv aan de grootte ervan. Als "offset" moet je 2048 sectors invullen, dat is 1024KB, altijd goed. Voor de grootte heb ik er exact 70GB van gemaakt, dus 71680 MB ingevuld als size.
Daarna geformatteerd met snel formatteren, 4096 bytes allocation unit size.
5. Nu heb ik met driveimage XML een backup gemaakt van C: met als opties om grote bestanden niet te splitsen en geen compressie (sneller, vereist meer ruimte). Dit was in 4 minuten klaar (6GB)
6. deze imagefile moet je weer "restoren" op de SSD met driveimage
En dan nu wat je verder zou moeten doen, ik heb omwegen gemaakt door trial and error.
7. Met fixmbr de MBR fixen, anders boot de SSD niet. Daarvoor moet je opnieuw opstarten en direct in het BIOS AHCI weer terug zetten naar IDE, en de HD's verwijderen uit de bootvolgorde. De CD-drom als primaire bootdevice instellen. Doe de windows XP CD erin. Save settings en boot van de CD. Met repair installation via de commandline, checken met "cd .." "dir" etc of je de juiste HD voorhanden hebt en dan gewoon fixmbr intikken, de waarschuwing negeren als je weet wat je doet.
8. Vervolgens zet je de PC uit en ontkoppelt de oude HD. Dit is van belang om C: als stationsaanduiding van je SSD te krijgen, doe je dit niet, dan krijg je conflicten met allerlei dingen. Start hem weer op, maar ga meteen in BIOS. Weer AHCI instellen, HD als bootdevice. Nu zou windows moeten starten, het ging bij mij niet helemaal normaal, logisch want ik had allerlei apps op E:. Je kunt nu eventueel met disk manager / driveimage kijken of alles naar wens is.
9. Weer afsluiten, de oude HD weer aansluiten. Opstarten en nu kun je weer net als voorheen werken, de oude c: schijf was bij mijn g: geworden. Verder moet je de SSD nog optimaliseren met het uitschakelen van indexering.
Resultaten:
boottime van 1.35 minuut tot werkbaar bureaublad, naar 40 seconden (wel wat oude XP installatie

)
voorheen (HD501LJ samsung)

X25-m G2