Het grote SSD topic ~ Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste
Acties:
  • 136.435 views

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:27
Blisterin_Bull schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:20:
[...]

Uit het artikel:
"If you are running RAID SSD, you need to use another partition offset (alignment). See this post for Tony’s recommendations"."

@Edward: tie rib / tie wrap ;)
offtopic:
hahaha, sorry maar op dat moment wist ik echt niet hoe ik het moest schrijven :P :o :'( :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;(

Sorry voor de vele emoticons. maar zo voel ik me nu.. :), man wat een afgang... :+

Edit: Het is maar goed ook dat ik dinsdag weer naar school moet, vakantie tast je hersens aan...

[ Voor 8% gewijzigd door EdwardvGelder op 23-08-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Hier mijn tijdelijke rotzooi oplossing, binnenkort naar een andere behuizing toe dus ik heb eigenlijk nog geen moeite genomen :)

Afbeeldingslocatie: http://i281.photobucket.com/albums/kk227/slamRbamR/P1020333-1-1.jpg

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:57:
Kan jij dan uitleggen waarom je een offset van 32 kB moet hanteren? Ik lees op andere plekken dat men een offset van 1024 kB gebruikt...
1024 KB is degene die Windows 7 en Vista standaard gebruikt. Lager kan, maar dan moet je meer gaan oppassen. Je moet niet lager dan de grootte van de kleinste andere betrokken structuur gaan (bijv. stripesize). 1024 is daarom de veilige keuze, net zo snel en geen problemen met RAID.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Kost wel wat, maar ik ben er blij mee. Passen 4 ssd's erin, incl 2 kleine ventilators.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_DSC01837.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
lol ja maak ook niets uitgenlijk ze kunnen wat hebben of met wat dubbelzijdige tape ...
brackets voor 10 euro dat is idd veel te duur dan lekker zelf maar wat knutsellen stelt toch weinig voor
om wat aluminium te buigen en wat gaatjes te boren zit t net zo goed vast mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Trouwens er is iets heel vreemds gebeurd. Mijn Mtron start opeens sneller op de laatste paar dagen. Ik wist nog toen ik XP ging installeren hoe snel het systeem ging opstarten, maar elke keer als ik drivers had geinstalleerd, liep het balkje bij het Windows opstart scherm een keertje of 2 langer. Uiteindelijk liep deze 10x dan verdween het opstartscherm. Maar afgelopen dagen viel me op dat de comp sneller opstartte, dus vanochtend even voor de gein balkje tellen, deze loopt nu 6x dan verdwijnt het scherm. Ik maar zitten denken wat heb ik laatste dagen allemaal met xp gedaan? Niks bijzonders, geen setup verandert, geen tweaks. Alleen Paragon geinstalleerd en een backup gemaakt, heeft totaal niks meet te maken toch...
Iemand een verklaring hiervoor??

Edit:
Wacht eens, ik had verleden week de kast opengemaakt om te kijken welke ventilator de laatste tijd zoveel herrie maakt. Ging stom toevallig ook de 2 ventilators op de 4x2,5 bay hoger zetten. Eh... ga me niet vertellen dat de ssd nu beter gekoeld is dus opeens sneller loopt??? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door 330d op 23-08-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Cool en Quiet misschien aan/uitgezet? Andere tweaks? Kan je in je applicatielog kijken (via eventvwr), staan daar misschien minder/andere meldingen in? Het zou kunnen dat de volgorde van wat zaken net anders loopt waardoor onderlinge timeouts verdwenen zijn. Ook installeert Paragon mogelijk een driver om Windows on te fly te kunnen backupen. Dat kan natuurlijk ook invloed hebben.
Er zijn processoren die terugklokken bij oververhitting, maar SSD's?

[ Voor 8% gewijzigd door Milmoor op 23-08-2009 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 21:30
Titusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:

Tevens de vraag: hoe hebben P182-genoten dit opgelost? Ducktape?
Ik heb zelf ook een Antec P182 waarvoor ik die ocz brackets had besteld.
Kwam er dus ook vrij snel achter dat het met die dingen niet ging werken.
Nu kreeg ik van iemand een tip om deze eens te proberen:

http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren

Lijkt me wel een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dure oplossing alleen. :X
Passen de beugels niet voor een laptopschijf in de pc te bouwen?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er mis met deze dingen dan?

http://www.azerty.nl/8-11...n-mounter-2-5-inbouw.html

Lijken me niet alleen het beste maar zijn ook nog eens het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Die bedoel ik dus, waarom 20 euro voor een kastje betalen als je voor paar cent zelfs zoiets kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Even een vraagje, ik kan wellicht een raid kaart overnemen, de Areca 1220 met 8 sata aansluitingen en nog 5 74gb raptors, zou ik ook 2x raid 0 kunnen gebruiken met deze kaart, dus mijn 2 30gb vertexjes samen in raid 0, voor os/games/programma's dan 5x74gb raptor in raid 0 voor snelle opslag en snel dingen kunnen uitpakken en voor downloads, als ik programma's/drivers download dat ze dan sneller installeren? en dan nog los een 320gb schijf voor mijn schoolspullen en spullen die ik echt moet bewaren.(die sluit ik gewoon aan op mijn moederbord.
Is dit mogelijk met die raid controller, of kan ik maar 1 raid groep maken?

[ Voor 6% gewijzigd door EdwardvGelder op 24-08-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik kwam net dit ding tegen: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=390035

Photofast CR-9000 inclusief zes Kingston 4GB SDHC kaartjes (24GB) voor €49 (die kaartjes los kosten al €42 ofzo). De CR-9000 maakt van die 6 SDHC-kaartjes één SATA SSD. Qua random writes zal het wel niet veel voorstellen, in hoeverre je goede wear levelling hebt zo vraag ik me af, maar wellicht is het een alternatief voor Jmicron SSD's.

En als SSD's zo goedkoop zijn geworden dat je deze niet meer nodig hebt heb je nog altijd genoeg kaartjes voor je camera. 8)7 (als je die niet heel snel sloopt met een SSD als deze tenminste :X)

[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 24-08-2009 01:09 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
EdwardvGelder schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 00:53:
Even een vraagje, ik kan wellicht een raid kaart overnemen, de Areca 1220 met 8 sata aansluitingen en nog 5 74gb raptors, zou ik ook 2x raid 0 kunnen gebruiken met deze kaart, dus mijn 2 30gb vertexjes samen in raid 0, voor os/games/programma's dan 5x74gb raptor in raid 0 voor snelle opslag en snel dingen kunnen uitpakken en voor downloads, als ik programma's/drivers download dat ze dan sneller installeren? en dan nog los een 320gb schijf voor mijn schoolspullen en spullen die ik echt moet bewaren.(die sluit ik gewoon aan op mijn moederbord.
Is dit mogelijk met die raid controller, of kan ik maar 1 raid groep maken?
Je kan meerdere raid volumes aanmaken, ik zou wel even vragen of het de oudere versie is met de 500mhz cpu of de nieuwere met de 800mhz, als het de oudere is dan gaat die niet hoger dan 500MB/s max, meer dan 2 ssd's in raid heeft dan geen nut meer..

Afbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0819/areca.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Occy74 op 24-08-2009 01:25 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

W3ird_N3rd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 01:07:

Photofast CR-9000 inclusief zes Kingston 4GB SDHC kaartjes (24GB) voor €49 (die kaartjes los kosten al €42 ofzo). De CR-9000 maakt van die 6 SDHC-kaartjes één SATA SSD. Qua random writes zal het wel niet veel voorstellen, in hoeverre je goede wear levelling hebt zo vraag ik me af, maar wellicht is het een alternatief voor Jmicron SSD's.

En als SSD's zo goedkoop zijn geworden dat je deze niet meer nodig hebt heb je nog altijd genoeg kaartjes voor je camera. 8)7 (als je die niet heel snel sloopt met een SSD als deze tenminste :X)
mm dit lijkt me wel een leuk alternatief voor mijn homebrew nas als systeem disk. Daar gebeurd verder niets mee behalve dat hij het systeem moet booten. De overige dat komt van andere hd's. Met zo'n home brew ssd heb ik hem een stuk stiller en koeler en zuiniger lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat is niet waar. Meer dan 2 SSD's op een Areca 1220 heeft puur geen zin meer voor de sequentiele doorvoer. Degene waar je het meest van merkt, de random doorvoer en de kleinere bestanden, worden nog steeds sneller. Kijk maar eens in de Crystalmark tests. De tweede en derde rij hebben nog ruimte naar boven. Tuurlijk, het iets iets minder patsen, maar tenzij je dagelijks gigabytes heen en weer kopieert merk je dat verschil.

W3ird_N3rd: Die RAID controllers voor SDHC's klinken leuk, maar zoek maar eens op reviews: puin.

Dat kastje bij Alternate lijkt heel erg op de Iceblock. Die is voor hotswapping erg interessant en was tot nu toe niet in Nederland te vinden. Volgens mij zijn er mensen die daar blij mee zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 24-08-2009 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
HenkyNL schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:24:
[...]

Ik heb zelf ook een Antec P182 waarvoor ik die ocz brackets had besteld.
Kwam er dus ook vrij snel achter dat het met die dingen niet ging werken.
Nu kreeg ik van iemand een tip om deze eens te proberen:

http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren

Lijkt me wel een goede oplossing.
Schandalig dat dat niet werkt. Ik wil niet Antec afvallen maar hier hadden ze ook wel aan mogen denken :X . Ik vraag me uberhaupt af waarom ze bij de nieuwere behuizingen niet al gewoon een 2,5" slot hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
330d schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:54:
Kost wel wat, maar ik ben er blij mee. Passen 4 ssd's erin, incl 2 kleine ventilators.
Ziet er cool uit, ja :)
Hmm, of ik snap het niet meer, of Anand niet meer. Eerst een verhaal over hoe geweldig TRIM is, en daarna zeggen dat de wiper tool hetzelfde doet. Weet hij niet dat die wiper tool hetzelfde deed als de interne garbage collector? (alleen dan geforceerd, niet wachten op idle tijd).

Als hij de ssd even met rust had gelaten, was de GC gestart, en had ie na een tijd hetzelfde resultaat. Het zou wel even geduurd hebben, maar de opslag was dan ook flink mishandeld; niet echt "simulating use over time". Door het gebruik van de laatste term, zouden sommige kunnen concluderen dat je performance met 50% zakt, als je niet de firmware zou upgraden.

Dus. "Benefits of TRIM is huge"? "TRIM is awesome"? Onzin naar mijn mening. Het zou broodnodig zijn als er geen interne garbage collector was.

Je zou nog kunnen zeggen dat een garbage collector nooit zo goed cellen kan vrijmaken als TRIM, maar waarom springt de performance in zijn test dan niet precies terug naar de 'virgin' waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Volgens Hardware.info is dit ding kwa laadtijden net zo snel als een moderne 1TB disk, dus ivm een laptop hdd zal ie wel iets sneller zijn. Verder zou ik van die controller niet veel verwachten, zal wel alleen een RAID systeem opzitten, verder echt geen wear leveling.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Occy74 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 01:19:
[...]

Je kan meerdere raid volumes aanmaken, ik zou wel even vragen of het de oudere versie is met de 500mhz cpu of de nieuwere met de 800mhz, als het de oudere is dan gaat die niet hoger dan 500MB/s max, meer dan 2 ssd's in raid heeft dan geen nut meer..

[afbeelding]
dat maakt voor mij opzich niet uit, aangezien ik toch niet van plan ben heel veel ssd's te kopen.
Over de raptors, zou ik die niet beter kunnen verkopen en daar een paar andere grote schijven van kopen? Of zijn die 5 raptors in raid 0 toch nog wel iets sneller dan bijv. een 4 samsungs f3 500gb in raid 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Photofast CR-9000 is gruwelijk traag. We hebben hier een testexemplaar liggen maar ik heb nooit de moeite genomen om er een review over te schrijven aangezien de prestaties belachelijk laag zijn. Het grappige is ook dat de schrijfprestaties lager worden naarmate je meer sd-kaartjes toevoegt.

De CR-9000 presteert alleen redelijk als er uitsluitend lees I/O plaatsvindt, maar zelfs dan presteert een snelle harde schijf beter.
_H_G_ schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 08:12:
[...]

Hmm, of ik snap het niet meer, of Anand niet meer. Eerst een verhaal over hoe geweldig TRIM is, en daarna zeggen dat de wiper tool hetzelfde doet. Weet hij niet dat die wiper tool hetzelfde deed als de interne garbage collector? (alleen dan geforceerd, niet wachten op idle tijd).
Ik denk dat jij het verkeerd begrepen heb. De Wiper tool is door OCZ altijd gepresenteerd als een handmatig uit te voeren alternatief voor trim.
Als hij de ssd even met rust had gelaten, was de GC gestart, en had ie na een tijd hetzelfde resultaat. Het zou wel even geduurd hebben, maar de opslag was dan ook flink mishandeld; niet echt "simulating use over time". Door het gebruik van de laatste term, zouden sommige kunnen concluderen dat je performance met 50% zakt, als je niet de firmware zou upgraden.
Anand schrijf dat hij de drive helemaal vol heeft geschreven en daarna heeft geformateerd. Dit triggerde een trim van de hele drive waardoor alle geheugenblokken vrij kwamen. Zonder trim zou de drive vanuit het perspectief van de ssd-controller helemaal vol zijn geweest en zou GC weinig werk te doen gehad hebben.
Dus. "Benefits of TRIM is huge"? "TRIM is awesome"? Onzin naar mijn mening. Het zou broodnodig zijn als er geen interne garbage collector was.

Je zou nog kunnen zeggen dat een garbage collector nooit zo goed cellen kan vrijmaken als TRIM, maar waarom springt de performance in zijn test dan niet precies terug naar de 'virgin' waarde?
De garbage collector kan weinig beginnen met een drive die helemaal is volgeschreven. Hij houdt dan alleen een stukje reservecapaciteit over waarop hij zijn GC-kunsten kan uitoefenen.

Een verschil van 13,1MB/s en 12,9MB/s is marginaal voor een ssd waarvan de prestaties sterk kunnen fluctueren door de staat waarin het geheugen verkeerd. Zo'n klein verschil duidt erop dat trim en de GC hun werk goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Femme schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:27:
Ik denk dat jij het verkeerd begrepen heb. De Wiper tool is door OCZ altijd gepresenteerd als een handmatig uit te voeren alternatief voor trim.
Tony:: "Wiper = manual garbage collection and clean..NOT TRIM. I was quoting how Wiper worked correctly BUT not giving it the correct title." (quote toen Tony zelf ontdekte dat het geen TRIM was).
Aha, ik heb over het "clean" stukje gelezen. Deed dus toch wat meer dan alleen gc.

Dacht ergens ooit een review gelezen te hebben, die hetzelfde deed als jij noemde en waarbij de ssd zich herstelde, maar kan alleen http://pcper.com/article....aid=691&type=expert&pid=4 vinden (andere ssd, andere stresstest). Ik denk toch dat de huidige ssd's zich kunnen herstellen van de actie in anand's artikel, gezien de vele goede benchmarks hier van mensen die m al maanden in gebruik hebben.

Zelf bezig een nieuw systeem aan te schaffen, en laat m'n huidige liever met rust, en kan nog wel ff duren voordat ik het zelf zou kunnen uitzoeken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

[...]

De Photofast CR-9000 is gruwelijk traag. We hebben hier een testexemplaar liggen maar ik heb nooit de moeite genomen om er een review over te schrijven aangezien de [html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo?TestcomboIDs\[1718]=1&TestcomboIDs\[1730]=1">prestaties</a>[/html] belachelijk laag zijn. Het grappige is ook dat de schrijfprestaties lager worden naarmate je meer sd-kaartjes toevoegt.

De CR-9000 presteert alleen redelijk als er uitsluitend lees I/O plaatsvindt, maar zelfs dan presteert een snelle harde schijf beter.
Hmzz Inderdaad in jouw review wel heel erg langzaam. Hier bij Hardware.info toch betere resultaten volgens mij:
http://www.hardware.info/...product/Photofast_CR9000/
HDDtach average write is daar 63MB/sec, in jou review(ATTO) maar 14MB/s max?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag, wat is het nut om een partion aan te maken op een SSD?
Je hebt toch geen last van defragmentatie....

Met andere woorden waarom zou ik win7 en mijn spellen op een aparte partion zetten?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:21:
Een vraag, wat is het nut om een partion aan te maken op een SSD?
Je hebt toch geen last van defragmentatie....

Met andere woorden waarom zou ik win7 en mijn spellen op een aparte partion zetten?
Als je Windows dan opnieuw wilt installeren (en dus formatteren) ben je alles kwijt...
Ik heb liever een kleine C:\ schijf met een grotere D:\ ernaast voor bestanden, muziek en foto's enzo!!
Veel handiger als Windows opnieuw erop moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
SuX DeLuXe schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 07:58:
[...]

Schandalig dat dat niet werkt. Ik wil niet Antec afvallen maar hier hadden ze ook wel aan mogen denken :X . Ik vraag me uberhaupt af waarom ze bij de nieuwere behuizingen niet al gewoon een 2,5" slot hebben gedaan.
Ik heb een Antec Sonata Plus 550. Daar kan je een SSD gewoon heel makkelijk in die touwtjes vastzetten.
http://www.hardwaresecrets.com/imageview.php?image=8342

Heeft een P182 geen touwtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Als je Windows dan opnieuw wilt installeren (en dus formatteren) ben je alles kwijt...
Ik heb liever een kleine C:\ schijf met een grotere D:\ ernaast voor bestanden, muziek en foto's enzo!!
Veel handiger als Windows opnieuw erop moet :)
Hmm dat is idd een erg goeie redenen, had ik even niet aangedacht...
Nu nog even rekenen hoe groot de partion moet worden voor windows7 ultimate.....
Iemand enig idee? minimale vereiste is 20gig voor win7 volgens microsoft.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
cool :)

Denk dat het probleem die ocz bracket was? Die zijn inmiddels EOL (geen schroefgaten, maar wat slobgaten. Je zoekt het maar uit hoe je het monteert :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:19:
[...]

Hmm dat is idd een erg goeie redenen, had ik even niet aangedacht...
Nu nog even rekenen hoe groot de partion moet worden voor windows7 ultimate.....
Iemand enig idee? minimale vereiste is 20gig voor win7 volgens microsoft.com.
als je pagefile weg haalt, hiberfill.sys wegmeukt. system restore uit zet dan heb je de 3 grootste data boosdoeners wel eruit. mijn windows 7 install zonder die troep ik 8 gb.

met 4 gb ram is page en hyber al 8 gb samen. en systemrestore hangt af van je schijfgroote maar is gemiddeld ook al 10 gb.

maar ja als jij een 10 gb partitie maakt krijg je windows nooit erop omdat die ruimte met pagefile enzo toch nodig is om uberhaupt te kunnen installeren.
20gb is ook de indicatie van ruimte die minimaal nodig is voor installatie

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

[...]

De Photofast CR-9000 is gruwelijk traag. We hebben hier een testexemplaar liggen maar ik heb nooit de moeite genomen om er een review over te schrijven aangezien de [html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo?TestcomboIDs\[1718]=1&TestcomboIDs\[1730]=1">prestaties</a>[/html] belachelijk laag zijn.
Dat is eigenlijk juist een reden om er wèl een review van te maken.. Zodat iedereen weet dat je dit ding niet voor de performance moet kopen. :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows 7 is hier standaard qua Windows folder dacht ik al 12Gb groot. En dat is dus een standaard x64 installatie. Zal vanavond eens kijken. Maar 8Gb lijkt me wat te positief.

Ik ga ook gewoon is proberen of het werkt, pagefile geheel uitzetten. Ik werk vrij veel met Visual Studio, Photoshop, Lightroom en alledrie zijn het memory vreters dus als er limieten zijn ga ik er zeker tegenaan lopen.

System restore kun je via een vinkje uitzetten, hibernation via de commandline (of via een omslachtige manier in de power options), en de pagefile kun je ook via system->advanced deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:00:
[...]

Windows 7 is hier standaard qua Windows folder dacht ik al 12Gb groot. En dat is dus een standaard x64 installatie. Zal vanavond eens kijken. Maar 8Gb lijkt me wat te positief.

Ik ga ook gewoon is proberen of het werkt, pagefile geheel uitzetten. Ik werk vrij veel met Visual Studio, Photoshop, Lightroom en alledrie zijn het memory vreters dus als er limieten zijn ga ik er zeker tegenaan lopen.

System restore kun je via een vinkje uitzetten, hibernation via de commandline (of via een omslachtige manier in de power options), en de pagefile kun je ook via system->advanced deactiveren.
beetje tweaken en winsxs folder uitkleden met al de overbodige dll files die er worden opgeslagen.
ik doe handmatig truukje wat vlite voor vista al toe past. dan kan je hem aardig uitkleden tot gb of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Als je windows 7 installeer hoef je dan niks automatisch in te stellen ?
Allignt hij automatisch met een offset van 128 als ik een stripe size van 128K heb ?
Of moet ik dat toch zelf instellen ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:00:
[...]

Laat het ons weten of de pagefile enige invloed heeft bij win7-64x en veel ram icm SSD, aub.
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:21:
[...]
beetje tweaken en winsxs folder uitkleden met al de overbodige dll files die er worden opgeslagen.
ik doe handmatig truukje wat vlite voor vista al toe past. dan kan je hem aardig uitkleden tot gb of 8.
Is er een "uitkleed" prog voor win7 ?
Of waar kan ik deze "truukjes" vinden ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:42:
Laat het ons weten of de pagefile enige invloed heeft bij win7-64x en veel ram icm SSD, aub.
Ik vermoed dat je niets gaat merken, alleen je SSD wordt minder belast. Als Windows telkens een pagefile van 12Gb maakt lijkt me dat niet bevorderlijk voor je SSD,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
DaOverclocker schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:03:
[...]

Hmzz Inderdaad in jouw review wel heel erg langzaam. Hier bij Hardware.info toch betere resultaten volgens mij:
De PCMark Vantage HDD score is anders wel lager dan die van een Spinpoint F1 1TB schijf en dat zegt toch wel iets meer dan een sequential write testje. Zo'n ding met SD kaartjes is gewoon prut en is echt niet geschikt om een OS op te draaien.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 16:21:
[...]

Nadat Windows 7 klaar was met installeren op m'n SSD nam ie uit zichzelf al maar 8GB in bij mij?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:10
Vraagje:

OCZ schijven hebben allemaal garbage collection, wiper tools etc.
Intel schijven hebben intern ook iets zoals GC, en ze raden officieel hdderase oid aan.

Hoe zit het met schijven van andere merken?
Is het zo dat bij die schijven dat de performance degradatie onomkeerbaar is?
Of kan je het met een format oplossen?
Werkt dat hdderase wat intel ook voor haar schijven aanraad ook voor andere ssd's in zoverre dat de performance weer enigszins in de buurt van nieuwstaat terugkomt?

Ik zit te kijken naar een oplossing voor een internet pctje wat vooral stiller moet zijn (geen SATA op moederboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:23
Gigapower schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 19:24:
Vraagje:

Intel schijven hebben intern ook iets zoals GC, en ze raden officieel hdderase oid aan.

Werkt dat hdderase wat intel ook voor haar schijven aanraad ook voor andere ssd's in zoverre dat de performance weer enigszins in de buurt van nieuwstaat terugkomt?

Ik zit te kijken naar een oplossing voor een internet pctje wat vooral stiller moet zijn (geen SATA op moederboard)
Ik las ergens dat de Kingston SSDNow! V+ serie, let op, PLUS serie een zogenaamde "Self Healing" feature heeft waardoor hij bloks erased die gemarkeerd zijn voor verwijdering, wanneer de SSD zelf weinig te doen heeft.

Ook las ik dat na de verwijdering van de gemarkeerde bloks de write snelheid toch nog iets omlaag gaat. Waarschijnlijk bij lange na niet zo erg als wanneer de bloks enkel remarkeerd zijn, maar toch.

Ik zelf wil binnenkort ook een SSD kopen, ik dacht aan de SSDNow V-serie 64 GB voor een ATOM 330 pc met Windows 7. Ik vraag me zelf dan ook af in hoeverre het belangrijk is voor zulke ingebouwde opties, aangezien ik voor een nieuw besturingssysteem kies die veel meer features heeft. Hoop ik wel dat de 330 het trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

OCZ Vertex heeft een Indilinx-controller. Andere merken met die controller in hun ssd hebben dus grofweg dezelfde features. Bijvoorbeeld die van Chaintec, Corsair, Crucial, Gskill, Mushkin, Patriot, Photofast, Solidata en SuperTalent. Alleen OCZ en Intel zijn om de een of andere reden veel beter leverbaar (hier in Nederland).

[ Voor 37% gewijzigd door woekele op 24-08-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Kan wel wezen, maar ik heb meer vertrouwen in de review van Femme. En daarnaast zijn de verschillen wel dermate groot dat je je moet afvragen waar dat door zou komen.
En hou ook rekening mee dat als 1 kaartje uitvalt de kans groot is dat je al je data kwijt bent.... met 6 kaartjes is die kans er natuurlijk wel aanwezig.
Ik zou er dus uit de buurt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Hier nieuwsflits heren http://geizhals.at/eu/a444071.html
Ik dacht dat ik toch op tweakers had gelezen dat er geen 320GB kwam of heb ik dat ergens anders vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit in een dilemma, sta op het punt een ssd aan te schaffen, alleen wat is wijsheid. Ik twijfel tussen een postville 80gb/160gb of een vertex 120gb.

Qua opslag vind ik de 80gb toch wel erg matig, maar de 160gb is weer erg duur. Een tussen oplossing is de 120gb vertex.

Wat ik me dus afvroeg, hoe staat het met de betrouwbaarheid van de vertex schrijven? En is er performance verschil tussen de vertex en de x25-m postville in real life merkbaar (bij gewone gebruik, als in: safari/mail/coda/eclipse etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Even een RAID0 opzetten, dacht ik. Dat wordt even meer werk.

Oude situatie:
Mobo Asus P6T Deluxe met i7-920 en 4 hdd's waaraan ik in 1e instantie een Vertex 120GB had toegevoegd. De harddisks zijn op SATA 1,2,4 en 6 aangesloten, de Vertex op SATA 5. Op de snelste hdd had ik Windows XP x64 geinstalleerd, en op de (later bijgeplaatste) Vertex Windows 7 x64 b7600 NL.

Omdat de Vertex erg goed beviel, wilde ik er een 2e bijzetten om een RAID0 te maken. En omdat ik de Windows 7 installatie al behoorlijk had opgetuigd, had ik daarvan een image gemaakt met Acronis True Image v9.1. Dat moest ik vanuit Windows XP doen, omdat Acronis niet vanaf Windows 7 x64 wil werken.

Tweede Vertex ingebouwd op SATA3, en RAID0 aangemaakt van Vertex 1 en 2 via Bios. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Intels ICH10. Allemaal geen probleem. Herstart, in Bios de SATA-config op RAID gezet (ipv AHCI), en op de verse RAID0 een Windows 7 install gedaan. Dit puur om de alignment e.d. goed te krijgen.

Daarna was het mijn bedoeling om vanuit Windows XP het Windows 7 image te restoren naar de RAID0. Maar....als ik XP probeer te starten, krijg ik na een seconde of 15 een blauw scherm, en een reboot. Het gaat zo snel dat ik niet kan zien wat er nu staat. Heb het een paar keer geprobeerd met de Pause/Break, maar het is onbegonnen werk. 8)7

Dus, toen geprobeerd met een bootdisk van Acronis op te starten en van daaruit mijn image te restoren. Nou, dat gaat dus ook niet. Acronis start netjes, en als ik dan voor restore kies, krijg ik de melding dat er geen schijven zijn aangesloten.... 8)7

Daarna in Bios de SATA op AHCI gezet en weer een opstart geprobeerd in XP. Dat gaat weer wel. Vervolgens een poging om vanuit XP met Acronis het image naar de RAID0 te zetten. Na 5 seconden restoren zegt Acronis dat hij moet rebooten, ik geef een OK, hij reboot, start de DOS-versie van Acronis, ik zie 1 seconde een scherm, een flits, en weer een reboot. Werkt dus niet.
8)7

Iemand een idee wat hier misgaat, of wat ik nog kan proberen (behalve een volledige her-install dan)?
:?

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

In IOMeter deed hij 56MB/s sequentieel schrijven.

Het probleem met het ding waren de gruwelijk hoge responstijden van random writes. Er lijkt totaal geen enkele intelligentie in het controllertje op de CR-9000 te zitten. De CR-9000 laat zien hoe flashgeheugen presteert als een ssd-controller geen copy on write doet bij het wijzigen van data. Sequentieel schrijven gaat nog wel redelijk, zodra er bestaande gegevens overschreven moeten worden zakken de prestaties als pudding in elkaar. Het ding liep meerdere keren vast bij het afspelen van de traces. De gemiddelde responstijd lag in veel tests rond de 50ms. IOMeter met 80/20 reads/writes (maar wel puur willekeurige write I/O met een grootte van 512 bytes tot 64K) kwam niet verder dan vijftien hele I/O's per seconde (oftewel gemiddeld 67ms wachten).

Bepalend voor de real world prestaties is de hoeveelheid kleine schrijfacties die er zal plaatsvinden. Als je de haperingen van een ssd met een JMicron JMF602 storend vond dan kun je je borst nat maken met dit ding. Ga je 'm uitsluitend voor lees I/O gebruiken dan zijn de prestaties redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
  • Laatst online: 23-12-2021
Heeft iemand een CrystalDiskMark 2.2 benchmark (plaatje) van 2x Intel X25-M G2 Postville in RAID0.
(liefst van een schijf waar Windows gewoon op staat geinstalleerd die half vol is)

Er kwam een 1x X25-M voorbij

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/postville_18.jpg
(en 4x) : maar ik ben erg benieuwd naar de prestaties van 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
@wvexeltweakers
Probeer eens om alleen de Vertexen aan te sluiten op satapoort 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

330d schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:26:
@wvexeltweakers
Probeer eens om alleen de Vertexen aan te sluiten op satapoort 1 en 2.
Nu de dualbootmanager op één van de hdd's staat, lijkt me dat geen optie. Bij opstarten ziet hij dan geen bootmanager...of mis ik iets?

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Gigapower schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 19:24:
Vraagje:

Let op dat op dit moment alleen de Vertex en Vertex turbo GC hebben. De schijven die op een samsung controller zijn gebaseerd wachten nog op een firmware update. Die volgens samsung iig voor de release van windows 7 uitkomt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 22:11
Patvs schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:33:
Heeft iemand een CrystalDiskMark 2.2 benchmark (plaatje) van 2x Intel X25-M G2 Postville in RAID0.
(liefst van een schijf waar Windows gewoon op staat geinstalleerd die half vol is)

Er kwam een 1x X25-M voorbij

[afbeelding]
(en 4x) : maar ik ben erg benieuwd naar de prestaties van 2x
Is toch niet zo moeilijk te vinden via google:
http://www.xtremesystems....p?p=3931944&postcount=338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
BastiaanCM schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:09:
[...]

Ik las ergens dat de Kingston SSDNow! V+ serie, let op, PLUS serie een zogenaamde "Self Healing" feature heeft waardoor hij bloks erased die gemarkeerd zijn voor verwijdering, wanneer de SSD zelf weinig te doen heeft.
De V+-serie heeft de nieuwe Samsung controller, wat dus een hele verbetering is op de JMicron van de V-series. Die controller heeft inderdaad een 'Self-Healing' functie, wat inhoudt dat hij je $bitmap op NTFS inleest om te kijken welke blocks niet in gebruik zijn, en deze preventief wipet. Het werkt dus alleen op NTFS-schijven, dus als je in Linux of OS X zit heb je er niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:32:
[...]
als je pagefile weg haalt, hiberfill.sys wegmeukt. system restore uit zet dan heb je de 3 grootste data boosdoeners wel eruit. mijn windows 7 install zonder die troep ik 8 gb.

met 4 gb ram is page en hyber al 8 gb samen. en systemrestore hangt af van je schijfgroote maar is gemiddeld ook al 10 gb.

maar ja als jij een 10 gb partitie maakt krijg je windows nooit erop omdat die ruimte met pagefile enzo toch nodig is om uberhaupt te kunnen installeren.
20gb is ook de indicatie van ruimte die minimaal nodig is voor installatie
Je kan je pagefile ook op een andere disk zetten natuurlijk...maar eigk wil je dat niet op een trage schijf zetten terwijl je boot van een SSD..want dan zit je systeem nog te hikken als je geheugen om wat voor een reden dan ook volloopt...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
frim schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:53:
[...]

De V+-serie heeft de nieuwe Samsung controller, wat dus een hele verbetering is op de JMicron van de V-series. Die controller heeft inderdaad een 'Self-Healing' functie, wat inhoudt dat hij je $bitmap op NTFS inleest om te kijken welke blocks niet in gebruik zijn, en deze preventief wipet. Het werkt dus alleen op NTFS-schijven, dus als je in Linux of OS X zit heb je er niet zoveel aan.
Dat werkt dus ook niet als je ze in RAID zet lijkt me.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:23
pafdaddy schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:05:
[...]

Nou :
The Samsung controller has a unique feature called Self-Healing. The drive is able to cleanse itself of deleted data without being ordered to by the operating system. Indilinx has a similar feature, but there are some strong imperfections that make garbage collection troublesome. The Indilinx system requires a single drive, no RAID support and the drive must be the boot drive. Not exactly the stipulations an enthusiast can live with since RAID is now built into every mainstream motherboard sold on the planet.

So, is the ability to use several solid state drives in a RAID array that cleans itself of unused data enough to call the Kingston V+ Series a legendary product?
En verder :
For enthusiasts the SSDNow V+ represents a great opportunity to install a RAID array that will continually work at very high speeds.
Maar op het einde staat :
Next month we will be able to put the RAID capabilities to the test and dive deeper into the Self-Healing feature. As a single drive we can recommend the V+ to mainstream users looking to take advantage of the extremely low access times that make solid state drives so much better than platter drives when used to store the operating system. Enthusiasts will want to stick with the higher capacity drives since that is where the best performance sits, or perhaps double up two smaller drives.
Lees alles op http://www.tweaktown.com/...lid_state_disk/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Ik heb mijn restore-probleem naar RAID0 (zie paar posts hierboven) op kunnen lossen door met de Win7 recovery een nieuwe bootmanger aan te maken. Gelukkig. Nu kan ik mijn opgetuigde Windows 7 image tenminste gewoon gebruiken maar dan op een RAID0 van 2xVertex 120GB!!!!
:9

En de resultaten zijn boven verwachting:

In Atto:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanexel.com/images/raid0atto.jpg

In HDTune:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanexel.com/images/raid0hdt.jpg

Burstrate lijkt me een foutje...

Als de brandweer met die SSD's
:P

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
wvexeltweakers schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:06:
Ik heb mijn restore-probleem naar RAID0 (zie paar posts hierboven) op kunnen lossen door met de Win7 recovery een nieuwe bootmanger aan te maken. Gelukkig. Nu kan ik mijn opgetuigde Windows 7 image tenminste gewoon gebruiken maar dan op een RAID0 van 2xVertex 120GB!!!!
:9

En de resultaten zijn boven verwachting:

In Atto:

[afbeelding]

In HDTune:

[afbeelding]

Burstrate lijkt me een foutje...

Als de brandweer met die SSD's
:P
Kan je deze bench ook even draaien en een SS posten?
http://www.zdnet.de/windo...oad-39002345-291372-2.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pafdaddy schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:05:
[...]

Dat trucje met het inlezen van de ntfs mft kan inderdaad onmogelijk werken als de ssd onderdeel is van een raid-array (uitgezonderd wellicht raid 1 bij bepaalde controllers). Hopelijk zit het degelijk in elkaar en sloopt het niet je bestandssysteem.

Veel info is er overigens niet te vinden over de self-healing feature van de Samsung-controller.

GC op een Vertex moet gewoon kunnen werken in raid. Wat vooralsnog niet werkt is trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 23:54:
Wat is er mis met deze dingen dan?

http://www.azerty.nl/8-11...n-mounter-2-5-inbouw.html

Lijken me niet alleen het beste maar zijn ook nog eens het goedkoopst.
Niks mis mee, deze had ik zelfs liever. Maar omdat ik hier alleen de bracket zou bestellen zou ik op 3 euro voor het artikel, een tientje verzendkosten betalen... Vond ik wat te gek worden.

Overigens weet ik ook hier niet zeker of deze in een P182 past. Maar ziet er wel langer dan de drive uit dus dat zou best eens kunnen.
Heeft een P182 geen touwtjes?
Nope...

[ Voor 3% gewijzigd door Titusvh op 25-08-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:05

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Initial G schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 00:22:
Is het goed te doen om een image te maken van mijn partitie met 32bit XP SP3 erop, en om die dan op een tevoren alignede SSD te zetten? Ik wil later upgraden naar Windows 7, dus doe ik alvast de goede offset en stripesize,
Volgens mij moet de huidige partitie dan ook aligned zijn, kan ik dit nagaan of aanpassen als ik hem op de SSD zet? Dit kon ik niet eenduidig vinden met de search/google, dus stel ik de vraag.

edit: met dit tooltje kun je de alignment checken. Bij mij zou de offset nu niet kloppen (32K), maar met de file allocation unit size en de disk sector size zit ik wel goed.

En om hem bootable te maken zou ik na het alignen de partitie met disk manager active moeten maken en/of nog fixmbr moeten uitvoeren?
Ik heb nog verder gezocht maar ik zie nog geen geslaagde ervaringen. bv hier: http://www.overclock.net/...isting-partition-ssd.html
Iemand ervaring hiermee?

edit: ben alweer wat verder in dit topic wordt het een en ander beschreven en sommigen succesvol: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=54509

[ Voor 10% gewijzigd door Initial G op 25-08-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op je vragen heel compact: ja, ja, nee, niet duidelijk of dit kan, ja, soms.
Iets uitgebreider:
ja, je kan prima een image aanmaken van een XP 32 bits systeem en deze overzetten naar een van te voren gealignede SSD.
nee, je huidige partitie hoeft niet gealigned te zijn. Aanpassen anders dan via een imager over te zetten kan misschien. Er zijn een aantal imagers die een image kunnen growen/shrinken. Ik weet echter niet tot hoe precies dit kan. Als het kan, kan BootIT het.
Om hem bootable te maken moet je hem active maken en soms met fixmbr de bootsector goed zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Earzz schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 17:48:
[...]
Kan je deze bench ook even draaien en een SS posten?
Men vraagt en wij draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanexel.com/images/raid0asssd.png

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:05

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Milmoor schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:36:
Op je vragen heel compact: ja, ja, nee, niet duidelijk of dit kan, ja, soms.
Iets uitgebreider:
ja, je kan prima een image aanmaken van een XP 32 bits systeem en deze overzetten naar een van te voren gealignede SSD.
nee, je huidige partitie hoeft niet gealigned te zijn. Aanpassen anders dan via een imager over te zetten kan misschien. Er zijn een aantal imagers die een image kunnen growen/shrinken. Ik weet echter niet tot hoe precies dit kan. Als het kan, kan BootIT het.
Om hem bootable te maken moet je hem active maken en soms met fixmbr de bootsector goed zetten.
dank voor je antwoord, de vraag was idd wat te complex. Maar goed, ik ben er inmiddels achter dat het moet kunnen. Het enige is inderdaad het veranderen van de grootte van de image (shrinken), zodat hij op de SSD past. Maar daar kom ik wel uit.
Ik zal wel een verslagje doen als het gelukt is. Het is toch wel handig om nog even door te zetten met je oude OS (bij mij dus XP) en later over te stappen op windows 7 als TRIM goed werkt en er goede firmwares zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben van HD met XP overgestapt naar SSD met XP en Win7. Ik heb mijn partities inmiddels wel tien keer heen en weer gegooid Shrinken is voor de meeste imagers geen probleem. Zelf heb ik hiervoor in het begin Gnomish Partition Editor gebruikt en ben daarna overgestapt naar BootIT. Ik weet alleen niet wat de kleinste eenheid is waarin shrinken mogelijk is. Als dat klein genoeg is, is het mogelijk hiermee te alignen. Ik heb echter geen zin mijn partities uit alignment te halen om dat uit te testen ;). Zoals je inmiddels misschien gemerkt heb ben ik zelf erg gecharmeerd van BootIT, maar ik ben waarschijnlijk de enige die er hier mee werkt. Het is niet zo'n bekend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 17:50

Sm0k3r

cough...cough...

Ik lees dat mensen hun pagefile uitzetten, en ik weet hoe dat moet en weet ook dat als je voldoende mem hebt je het "eigenlijk" niet nodig hebt.

Maar er zijn applicaties kan ik me herinneren die er echt naar vragen of is dat achterhaald en ja ben al niet zo jong meer hehehehehe

Ik dacht Adobe producten...

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar maanden zonder gedraaid. Nu weer met maar dan 512MB (op 4GB RAM). Vroeger was het wel eens een probleem maar ik heb in die maanden niks gemerkt dat ineens niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:08:
Ik heb een paar maanden zonder gedraaid. Nu weer met maar dan 512MB (op 4GB RAM). Vroeger was het wel eens een probleem maar ik heb in die maanden niks gemerkt dat ineens niet meer werkte.
Ja dit heb ik van een andere forum:

"A lot depends on what you are running, some programs (and some games) require a page file to function. Your pagefile is already pretty small given the memory in your system (the usual is three times the RAM), if I were you I would look for other places to clean up first."

Alleen handig dat hij er niet bij roept welke apps.

Ik heb ook gegoogled maar dat is echt oude informatie, 2006, 2007, en ja zijn allemaal Adobe producten die ECHT een pagefile nodig hebben op een of andere manier ongeacht hoeveelheid geheugen.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb Photoshop dagelijks openstaan. Nog nooit problemen mee gehad. Als ie geheugen nodig heeft dat ie niet in RAM kan vinden dan kan ie een scratch disk aanmaken.

Ik heb nu dus 512MB vaste grootte en hij mag groeien naar 4GB of zo. Niet dat ie dat doet want RAM genoeg. Als je je er zorgen om maakt gewoon een kleine pagefile met groeimogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:21:
Nou ik heb Photoshop dagelijks openstaan. Nog nooit problemen mee gehad. Als ie geheugen nodig heeft dat ie niet in RAM kan vinden dan kan ie een scratch disk aanmaken.

Ik heb nu dus 512MB vaste grootte en hij mag groeien naar 4GB of zo. Niet dat ie dat doet want RAM genoeg. Als je je er zorgen om maakt gewoon een kleine pagefile met groeimogelijkheden.
Hoeveel geheugen heb jij, ik draai Vista 64 business en heb 4GB, ik ben van plan om een OCZ Vertex Turbo 32GB te kopen, puur alleen voor Vista, draai verder geen exotische progs, is mijn game machine.

Heb letterlijk niks anders op die bak dan games en IE en drivers voor GPU en Geluidskaart hehehehe

Nou ja fuck it, ik koop hem, zet pagefile uit en zie wel of hij crashed, iig bedankt voor het helpen en doorgeven van jouw scenario, dat vind ik betere dan theorieën. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees mijn posts nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Heb ik gedaan, zodoende mijn laatste alinea.... hehehehe ;)

Of interpreteer een alinea van jou weer anders, dat kan ook....

"Ik heb een paar maanden zonder gedraaid. Nu weer met maar dan 512MB (op 4GB RAM). Vroeger was het wel eens een probleem maar ik heb in die maanden niks gemerkt dat ineens niet meer werkte."

Deze bedoel je toch?

[ Voor 28% gewijzigd door Sm0k3r op 26-08-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4GB RAM dus. Dat staat er toch....

Mensen maken zich nogal druk om SSD's en performance. In de praktijk valt het allemaal reuze mee. Zeker als je je PC gewoon als normale desktop gebruikt met voornamelijk lezen. Dit itt servertests.

Ik heb mijn Vertex ook niet meer ondergepartitioneerd en zo. Ik denk dat ik zelfs eens ga testen om de pagefile op de SSD zelf te zetten. Mijn RAMdisk-image staat dat ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:38:
4GB RAM dus. Dat staat er toch....

Mensen maken zich nogal druk om SSD's en performance. In de praktijk valt het allemaal reuze mee. Zeker als je je PC gewoon als normale desktop gebruikt met voornamelijk lezen. Dit itt servertests.

Ik heb mijn Vertex ook niet meer ondergepartitioneerd en zo. Ik denk dat ik zelfs eens ga testen om de pagefile op de SSD zelf te zetten. Mijn RAMdisk-image staat dat ook gewoon.
Oh je had het over de 4GB, ik dacht iets technisch, ik dacht dat ik over iets heen had gelezen op techniek vlak, soms moet je niet zo ver zoeken en ligt het antwoord voor je neus en kijk je erover heen hehehehehehe

Alsnog bedankt voor jouw hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Sm0k3r schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:31:
[...]

Hoeveel geheugen heb jij, ik draai Vista 64 business en heb 4GB, ik ben van plan om een OCZ Vertex Turbo 32GB te kopen, puur alleen voor Vista, draai verder geen exotische progs, is mijn game machine.

Heb letterlijk niks anders op die bak dan games en IE en drivers voor GPU en Geluidskaart hehehehe

Nou ja fuck it, ik koop hem, zet pagefile uit en zie wel of hij crashed, iig bedankt voor het helpen en doorgeven van jouw scenario, dat vind ik betere dan theorieën. ;)
Ik heb de vertex turbo, heb 8GB en draai windows 7. Ik heb de pagefile uitgeschakeld, mede omdat de schijf maar 30GB is en ik die ruimte liever geef aan mijn belangrijke programma's. Nog absoluut geen enkel probleem tegengekomen in ieder geval.

En ja, nu ik de schijf actief gebruik besef ik ook hoe irrelevant die hele performance discussie is. Ik gebruik de schijf voor mijn OS + apps (adobe suite, visual studio, office), wat er op neerkomt dat het grootste deel eenmalig beschreven wordt en de rest bijna enkel leesacties zijn, maw de performance
wordt nauwelijks geraakt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai een Vertex 30Gb op XP met 2Gb al 2,5 maanden zonder pagefile en merk er geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r

Sm0k3r

cough...cough...

Boeboe schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:21:
[...]

Ik heb de vertex turbo, heb 8GB en draai windows 7. Ik heb de pagefile uitgeschakeld, mede omdat de schijf maar 30GB is en ik die ruimte liever geef aan mijn belangrijke programma's. Nog absoluut geen enkel probleem tegengekomen in ieder geval.

En ja, nu ik de schijf actief gebruik besef ik ook hoe irrelevant die hele performance discussie is. Ik gebruik de schijf voor mijn OS + apps (adobe suite, visual studio, office), wat er op neerkomt dat het grootste deel eenmalig beschreven wordt en de rest bijna enkel leesacties zijn, maw de performance
wordt nauwelijks geraakt.
Dat is mijn theorie ook, 1x installeren en dat was het, verder moet hij alleen maar lezen, wou eigenlijk postville maar vind ik iets te duur voor alleen een OS erop en drivers, zodoende dat ik vragen had over de pagefile want dat is schrijven-lezen-wissen-schrijven-lezen-wissen etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, voor mijn vakantie was er sprake van een nog uit te komen firmware, welke automatisch garbagecollection initieerde. Echter, ik kan nergens een officiele release vinden, in dit topic of op OCZ ... iemand een idee of het nodig is mijn Vertex te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:39:
Trouwens, voor mijn vakantie was er sprake van een nog uit te komen firmware, welke automatisch garbagecollection initieerde. Echter, ik kan nergens een officiele release vinden, in dit topic of op OCZ ... iemand een idee of het nodig is mijn Vertex te flashen?
1.30 (welke er al een tijdje is, dus wellicht hoef je idd niet te flashen).

Release versies kan je vinden via de productpagina op de OCZ site. Die verwijst naar:
http://www.ocztechnology....s/OCZ_Vertex_Series_SSDs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GC is volgens mij vanaf 1.40 en die is nog beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:09

scorpionv

This space for rent

GC zit er in vanaf 1.30, maar 1.40 heeft enorme verbeteringen (en nu nog wat bugs though).

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23
Ik wil ook een dezer dagen een SSD kopen, ik had de hele tijd de 80gb postville in mn hoofd. Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit, waarom zou ik deze moeten kopen over een OCZ?

+intel random read/write performance

-ocz véél hogere writes

Ga dr van uit dat beide trim support krijgen over ~2maandjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luqq schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:59:
Ik wil ook een dezer dagen een SSD kopen, ik had de hele tijd de 80gb postville in mn hoofd. Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit, waarom zou ik deze moeten kopen over een OCZ?

+intel random read/write performance

-ocz véél hogere writes

Ga dr van uit dat beide trim support krijgen over ~2maandjes..
Zit in het zelfde schuitje als jij. Maar ik ga toch voor de intel, niet alleen meer GB per euro maar ook sneller met IO en accestijden. deze 2 zijn meer bepalend voor snelheid dan een write speed die toch al heel hoog is.
Heb echt wel 5 testen doorgelezen en ik blijf er bij, G2 intel is de beste keuze.
Uitgaand van deze link met info http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3607&p=4

Alleen ik kan geen programma vinden zoals de garbage control voor OCZ die geschikt is voor de intel SSCs

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:06:
[...]

Zit in het zelfde schuitje als jij. Maar ik ga toch voor de intel, niet alleen meer GB per euro maar ook sneller met IO en accestijden. deze 2 zijn meer bepalend voor snelheid dan een write speed die toch al heel hoog is.
Heb echt wel 5 testen doorgelezen en ik blijf er bij, G2 intel is de beste keuze.
Uitgaand van deze link met info http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3607&p=4

Alleen ik kan geen programma vinden zoals de garbage control voor OCZ die geschikt is voor de intel SSCs
mja ik ook denk ik. Over dat programma: Volgens mij is er alleen hdderase, maar die formatteert hem helemaal helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
@ ikbenrichard & Luqq

voor Intel maakt die software echt nie zoveel meer uit,gezien de officiele TRIM in windows 7 om de hoek staat te wachten en dus denk ik niet dat je zo een software nog zult vinden, en eenmaal de TRIM er echt is zul je die ook niet meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
I know :) Denk dat ik maar gewoon bestel, en tegen de tijd dat trim support er is firmware flashen, en hdderase draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G2 it is. Gelijk win7 MSDN versie downloaden, compleet nieuw geheel.
Nu nog een winkel vinden die de G2 wel direct levert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
4Launch schijnt ze nog te hebben..al dan niet direct, wel binnen een paar dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:39
Informatique geeft aan dat ze de postville nog ruim op voorraad hebben in bergschenhoek.
Heb er afgelopen zaterdag eentje opgehaald. wel iets duurder dan andere maarja, ligt er maar aan hoe snel je hem wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:06:
[...]

Bij intel heb je geen programma nodig voor GC. Dat zit al in de firmware ingebakken.
Intel is plug n play. Het enige wat je wellicht nog nodig hebt is tzt 1x de FW updaten als TRIM ondersteund wordt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Die nieuwste OCZ Beta ondersteund TRIM, alleen zijn hier nog de nodige issues mee. Firmware Versie 1.3 heeft ingebouwde Garbage Collection, alleen deze is niet heel efficient. Wat wel heel goed werkt is een kleine applicatie genaamd 'wiper'. Dit is een soort manual trim, het geeft de controller door welke bestanden allemaal gedelete zijn, waarna GC het opruimt. Dit werkt prima, en het draaien van dat de wiper duurt bij mij zo'n 30 seconden. Dat kun je dan draaien als je heel veel bestanden gedelete hebt, of grote dingen geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devil schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:09:
Die nieuwste OCZ Beta ondersteund TRIM, alleen zijn hier nog de nodige issues mee. Firmware Versie 1.3 heeft ingebouwde Garbage Collection, alleen deze is niet heel efficient. Wat wel heel goed werkt is een kleine applicatie genaamd 'wiper'. Dit is een soort manual trim, het geeft de controller door welke bestanden allemaal gedelete zijn, waarna GC het opruimt. Dit werkt prima, en het draaien van dat de wiper duurt bij mij zo'n 30 seconden. Dat kun je dan draaien als je heel veel bestanden gedelete hebt, of grote dingen geinstalleerd.
officiele 1.4 vertex komt er snel aan, beta's zijn al oflfline gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:26:
[...]

Oowja ik zie het, dat gaat rap zeg :)
Vindt ik wel een argument voor de producten van OCZ. Intel laat gewoon alle early adaptors in de kou staan met de mededeling dat ze maar een Postville moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 22:30
Devil schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:31:
[...]

Vindt ik wel een argument voor de producten van OCZ. Intel laat gewoon alle early adaptors in de kou staan met de mededeling dat ze maar een Postville moeten kopen.
Intel heeft voor zover ik weet officieel bevestigd noch ontkracht dat er een trimming firmware komt voor de G1 series, dus ik zou nog even afwachten.

Daarnaast speel ik niet graag de early adopter voor een storage produkt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Devil schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Vind het een schandalige actie van Intel. *$&*#@&$ :(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:26:
[...]

Ter aanvulling het betreffende "topic" hierover: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61316

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

http://www.informatique.n...ctie%20bij%20informatique
Leuke 'aanbieding' bij informatique, 10tje goedkoper als bij alternate.

De Intel X25-M met mlc geheugen en 80GB opslag voor 199 euro valt mee.

Hoe zijn de ervaringen trouwens met Kingston SSDNow V 64GB ssd's?
Zie: http://www.informatique.nl/138820

Niet heel erg duur voor 64gb, helaas wel mlc geheugen maar zover ik kan vinden wel het betere mlc geheugen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:32:
http://www.informatique.n...ctie%20bij%20informatique
Leuke 'aanbieding' bij informatique, 10tje goedkoper als bij alternate.

De Intel X25-M met mlc geheugen en 80GB opslag voor 199 euro valt mee.
leuk? het is de G1 niet de G2 dus vind het meer een naai aanbieding......

en idd intel is beetje minder met firmware updates dan ocz. maar goed blijf bij de G2 als nr 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waaraan zie je dat het de G1 is dan?

Maar dat is wel smerig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Aan de SKU: SSDSA2MH080G1C1 :) C1 staat trouwens voor firmware versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Joopieboy schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:32:Hoe zijn de ervaringen trouwens met Kingston SSDNow V 64GB ssd's?
Zie: http://www.informatique.nl/138820

Niet heel erg duur voor 64gb, helaas wel slc geheugen maar zover ik kan vinden wel het betere slc geheugen of niet?
Uhm het is gewoon MLC geheugen hoor, voor SLC moet je toch echt wat dieper in de buidel tasten.
Voor reviews moet je maar gewoon ff googelen maar de prestaties zijn echt niet beter dan van een Vertex of een Intel, tis gewoon een leuke budget SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Heeft iemand toevalligerwijs een benchmark van een Intel X25-M G1 of G2 met de write cache op de schijf uitgeschakeld?

Dit zou toch lagere scores op moeten leverem, ik zag met een Corsair P256 circa 25-30MB writes. Maar de Intel X25-M G1 ging door op 70MB/s. Ik vermoed onraad.

Kan iemand dit bevestigen?
Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.