Ik woon in duitsland, waar hij volop verkrijgbaar is, zit vast een winkel tussen die naar nl opstuurt : klikAnoniem: 9449 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:24:Waar zie jij die in Nederland voor minder dan 130 euro?
Iemand trouwens een idee over het volgende probleem??
Ik heb een laptop, Dell D630 met een af fabriek geleverde SanDisk SSD SATA 5000. (weet sowieso niet of dit model een beetje goed is??)
Voorheen haalde ik de 60MB/s sequentieel wel, met Random Access van 0,2ms volgens HDtach.
Nu vond ik de laptop de laatste tijd een beetje laggy en sloom en ben hem nogmaals gaan benchmarken met de volgende resultaten:
Sequentieel 15MB/s en Random Access van 0,2ms in HDtach
CrystalDiskMark 2.2 zegt het volgende bij 1 test van 1000MB:
seq: 19MB read - 9MB write
512k: 15MB read - 4MB write
4k: 9MB read - 0,06MB write
Ofwel, stukken beroerder dan een 5 jaar oude 4200 rpm schijf.
(Ergens dit jaar is Safeboot geinstalleerd. Dit is een pakket wat de hele schijf zou encrypten vanwege het zakelijke gebruik. Kan dit zo'n enorme impact hebben?)
Ik heb een laptop, Dell D630 met een af fabriek geleverde SanDisk SSD SATA 5000. (weet sowieso niet of dit model een beetje goed is??)
Voorheen haalde ik de 60MB/s sequentieel wel, met Random Access van 0,2ms volgens HDtach.
Nu vond ik de laptop de laatste tijd een beetje laggy en sloom en ben hem nogmaals gaan benchmarken met de volgende resultaten:
Sequentieel 15MB/s en Random Access van 0,2ms in HDtach
CrystalDiskMark 2.2 zegt het volgende bij 1 test van 1000MB:
seq: 19MB read - 9MB write
512k: 15MB read - 4MB write
4k: 9MB read - 0,06MB write
Ofwel, stukken beroerder dan een 5 jaar oude 4200 rpm schijf.
(Ergens dit jaar is Safeboot geinstalleerd. Dit is een pakket wat de hele schijf zou encrypten vanwege het zakelijke gebruik. Kan dit zo'n enorme impact hebben?)
Y'24
Zeker weten. Alle data gaat eerst langs je CPU om te (de)crypten. Full disk encryption is een throughput killer!RvV schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:59:
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Heeft dit zo'n extreme impact op SSD's of op alle schijven? Aan de laptop zelf mag het niet liggen denk ik. Dat is een hippe Core2Duo met een flinke bonk ram.Pogostokje schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:05:
[...]
Zeker weten. Alle data gaat eerst langs je CPU om te (de)crypten. Full disk encryption is een throughput killer!
Y'24
Alle schijven. Als het encrypten heel makkelijk gaat, geldt dat ook voor het kraken ervan
.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Volgens truecrypt doet mijn q9550 @ 3,4 ghz: ~460 MB/s AES..dus een beetje een processor kan 't wel bijhouden. Latencies worden natuurlijk wel hoger tho..
Ik heb mijn oog laten vallen op een Samsung n510. Hierin zit een 160GB 5400 rpm schijf. Deze wil ik vervangen voor een SSD. De Samsung n510 heeft echter een atom 280 aan boord samen met een 9400 GPU. Zal de Atom processor een bottleneck vormen? Ik ga denk ik voor de M225 series van Crucial
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Dit topic is gesloten.