en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
De ssd zit in een hagelnieuwe pc zonder netwerkverbinding op een verse installie. Een foto was sneller voor mij.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Woeii, dat was inderdaad een vette tip. Ik deed namelijk altijd hetzelfde.Kain_niaK schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:26:
Weer wat geleerdEn ik maar altijd die venstertjes er uitknippen in paint
[/offtopic]
Daarom hebben ze dus de snippingtool in Win7 gegooid
Ik heb als extra schijf er nog een 320gb inzitten.
Nu heb ik het gevoel dat de prestaties een beetje ondermaats zijn, of komt dat door mijn moederbord, die heeft een 780a chipset, lees alleen maar verhalen over de ICH10, zit daar zoveel verschil tussen?
Hier HD Tune en CrystalDiskMark 2.2
HD Tune:

CrystalDiskMark:

Begrijp me niet verkeerd, ze doen het heel goed! Alleen vind ik de prestatie winst t.o.v. van 1 ssd marginaal, of moet ik nog iets speciaals instellen in de bios/in windows?
Kijk, precies dat is het: de laatste 2 cijfers doelen op de ordergrootte.Yippie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:52:
[...]
Wat zijn de laatste 2 getallen van het productnr dan ?
Als het een 80GB X25M G2 is, dan zou het moeten zijn SSDSA2MH080G2C1
[...]
Uitleg over productnr stond ook in de datasheet in mijn vorige post. Uitleg over ordering information wordt verder niet gegeven in datasheet van G1, wel in datasheet van G2.
*** Intel X25-M G1 SSDSA2MH080G1xx ***
01= 7mm order quantity is 1
C1= 9.5mm order quantity is 1
05= 7mm order quantity is 50
C5= 9.5 order quantity is 50
*** Intel X25-M G2 bijv. dus SSDSA2MH080G2xx ***
01 = 7mm order quantity is 1
C1 = 9.5mm order quantity is 1
R5 = 9.5mm order quantity is 5
R5= 9.5mm order quantity is 5
* als er geen laatste 2 is, dan gaat het bij de G2's om een 50stuks verpakking.
Misschien dat de 50stuks verpakking ook voor OEM bestemd is, en de enkel stuk retail, maar daar ben ik nog niet achter.
Zie ook pag.2 van Intel's G2 X25-M datasheet:
[afbeelding]
Dat verklaart nog niet het prijsverschil, en zoals gezegd, enige wat ik me kan bedenken, is de slechte leverbaarheid. Overigens is het verschil er bij de G2's er niet, of de webshops verkopen alleen maar de 9.5mm variant. Alle webshops uit de PW in ieder geval hebben alleen de G2 xxC1 dus.
De prijs voor de X25-M van ca. 190 euro is tot stand gekomen door leveranciers die minimaal 1000 stuks bij Intel besteld hebben (bij de introductie werd dat aangegeven).
Voor kleinere aantallen wordt een veel hogere prijs betaald, zelfs belachelijk hoog blijkbaar.
Vreemd vind ik dat niet, maar sommige webshops en/of leveranciers hebben misschien niet doorgehad dat er zo'n groot prijsverschil is en hebben misschien gedacht dat het een ander type is en dat er wel vraag naar is.
Maar geheid dat ze die niet kwijtraken!
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Wat schrijven betreft zit je volgens mij best aardig toch?EdwardvGelder schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 03:29:
Ik heb 2 maal een Ocz Vertex 30gb in raid 0 draaiend op een verse windows 7 64bits installatie.
Nu heb ik het gevoel dat de prestaties een beetje ondermaats zijn, of komt dat door mijn moederbord, die heeft een 780a chipset, lees alleen maar verhalen over de ICH10, zit daar zoveel verschil tussen?
Hier HD Tune en CrystalDiskMark 2.2
HD Tune: [afbeelding]
CrystalDiskMark: [afbeelding]
Begrijp me niet verkeerd, ze doen het heel goed! Alleen vind ik de prestatie winst t.o.v. van 1 ssd marginaal, of moet ik nog iets speciaals instellen in de bios/in windows?
En lezen is natuurlijk ook niet heel langzaam, maar kon wellicht iets sneller.
Swquential speeds zijn leuk maar het gaat in mijn ogen vooral om de Random Read/Write speeds. En die zijn bij de Intel wat beter (maar in mijn ogen nog niet goed genoeg om het prijs verschil tov normale hd's te rechtvaardigen)HenkyNL schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:02:
[...]
Zover ik weet gaat de G1 inderdaad geen TRIM ondersteuning krijgen.
Daar kwam ik alleen pas achter toen ik de G1 al had aangeschaft.
Vind het wel een vreemde zet van intel dat ze TRIM alleen uitbrengen voor de G2.
Ik heb begrepen dat een intel ssd in het echte gebruik sneller zou moeten zijn dan een ocz, hoewel de sequential writes bij een ocz hoger liggen.
Ik wacht nog wel een generatie of twee af voordat ik aan de SSD's ga. Het is mij nog veel te duur voor de performance en de opslag die ik krijg. Mijn dual raid 0 doet het nu nog goed genoeg. Al is sneller altijd mee genomen
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik vind die snelheden van jou ook tegenvallen. Ik heb met een enkele Vertex 120GB in Win7 x64 al bijna dezelfde, soms hogere scores. Maar ik heb een ICH10. Als je de tweaks uit de TS hebt uitgevoerd, dan kan zal dat wellicht aan je chipset liggen. En dat is jammer.EdwardvGelder schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 03:29:
Ik heb 2 maal een Ocz Vertex 30gb in raid 0 draaiend op een verse windows 7 64bits installatie.
Samsung S23 Ultra 256GB
Ik weet zeker dat jouw write scores niet zo hoog zijn als de zijne.wvexeltweakers schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:40:
[...]
Ik vind die snelheden van jou ook tegenvallen. Ik heb met een enkele Vertex 120GB in Win7 x64 al bijna dezelfde, soms hogere scores. Maar ik heb een ICH10. Als je de tweaks uit de TS hebt uitgevoerd, dan kan zal dat wellicht aan je chipset liggen. En dat is jammer.

Het zijn juist de random reads/writes die een factor 100+ sneller zijn, als dat niet te rechtvaardigen is dan heb je gewoon geen SSD nodig en liggen je prioriteiten eerder bij prijs of opslagcapaciteit.Astennu schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:25:
[...]
Swquential speeds zijn leuk maar het gaat in mijn ogen vooral om de Random Read/Write speeds. En die zijn bij de Intel wat beter (maar in mijn ogen nog niet goed genoeg om het prijs verschil tov normale hd's te rechtvaardigen)
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
maar is de G2 160GB al ergens weer te krijgen?
Je kan proberen om eerst de firmware 1.3 erop te zetten, en dan de 1.41/2 (beta)Boeboe schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:11:
Geen vooruitgang met mijn vertex hier. Ik heb het advies gekregen om mijn firmwareversie na te kijken in windows zelf, maar daar geraak ik niet veel wijzer uit. Iemand die weet wat dit betekent?
[afbeelding]
Volgens mij is het namelijk zo dat voor de 1.41/2 het noodzakelijk was dat 1.3 er al op stond.
p.s.
als er firmware 1.0 op staat, kan het ook noodzakelijk zijn om met een jumper de schijf in flash mode te zetten
[ Voor 9% gewijzigd door caspar M op 21-08-2009 13:15 ]
De turbo heeft zijn eigen firmware en versie 1.0 is daar de nieuwste van.caspar M schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:21:
[...]
Je kan proberen om eerst de firmware 1.3 erop te zetten, en dan de 1.41/2 (beta)
Volgens mij is het namelijk zo dat voor de 1.41/2 het noodzakelijk was dat 1.3 er al op stond.
p.s.
als er firmware 1.0 op staat, kan het ook noodzakelijk zijn om met een jumper de schijf in flash mode te zetten
[ Voor 22% gewijzigd door HaseMike op 21-08-2009 13:32 ]
Jep, dat is de nieuwe G2 Postville. Mijn drives hebben wel G2C1 staan maar dat zal wel niet veel te maken hebben?HaseMike schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:31:
Even een korte vraag : net een postville binnengekregen die zich indentificeert met G2GC op het einde ipv de verwachte g2c1 ? Is dit normaal ? In dit draadje ben ik maar 1 andere tegengekomen met die i.d. De drive is van gevlek alu met een zwarte rand eromheen. De verpakking was gesealed dus ik neem aan dat hij nieuw is.
De verpakking is dichtgekleefd met een oranje stikker.
[ Voor 11% gewijzigd door micd33 op 21-08-2009 14:12 ]
Ik kom maar aan de volgende bench, met de nvidia drivers nog wat langzamer. Mijn brodje is een m3n78-em met nvidia 8300 chipset. Ik heb w7 64 bit installed op een 64kbyte aligned partitie. Dit is toch te laag neem ik aan ?

System-details:
Dell Vostro 1500
Xubuntu Jaunty 9.04
OCZ Vertex 30GiB, FW 1.30
Dynamo-2006_07_27-Linux-i386
IOMeter-2006_07_27-Windows-32bit (Windows XP)
De eerste bench die ik heb gedaan was mijn persoonlijk aanvoelen.
Daarna kwam het echte benchen. Welke benches ik heb gedraaid, in welke volgorde en wat de resultaten waren kan je hier onder zien:

Ik heb als eerste en als laatste test de "512k sequentieel lezen" gedraaid om te zien of er verschil is of je iets in het begin of op het einde van de bench doet. De waarden zijn praktisch identiek dus dat maakt blijkbaar niet uit.
Daarnaast heb ik de "512k sequentieel schrijven" 2x na elkaar gedraaid om te zien of er ook daar grote verschillen te merken zijn. De verschillen zijn naar mijn gevoel miniem en dat stelde mij dan ook gerust dat ik rusten kon verder testen.
Tot slot wou ik ook weten hoe mijn systeem zou reageren op de bench. Mijn systeem-power-setting staat namelijk op "on demand" en ik vroeg mij af of hij zou moeten opschakelen naar een intensiever niveau om de bench te kunnen runnen. Tijdens alle testen is er geen één ventilatorke opgesprongen en bleef ie dus lekker passief en muisstil gekoeld. En mijn proc. bleef heel de tijd op 800MHz, de laagste kloksnelheid waarop deze kan draaien.
Conclusie: Ik ben dus nog altijd content van mijn schijf.
@Kain: Ik heb gelezen dat jij binnenkort ook een IOMeter bench gaat draaien. Heb je zin om een +/- gelijke run te doen met dezelfde .icf-files? Ben eens benieuwd wat jouw resultaten zouden zijn. Die van jouw zouden veel beter moeten zijn, maar ben benieuwd hoeveel factors.
Heb je al deze test in één keer achter elkaar gedraaid? Want volgens de post op het OCZ forum moet je die test file van 10 GB elke keer verwijderen tussen de runs door en ik weet niet of dat gebeurd als je alles achter elkaar draait.
Maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt bij FW 1.30, das gewoon voor hun TRIM & GC aan het werk te zetten zodat je prestaties opti blijven bij FW 1.4xB.
Niet te min, goed opgemerkt.
[ Voor 38% gewijzigd door Shadow_Dragon op 21-08-2009 17:00 ]
Laatste vraag dan, hoe heb je dat overzicht gemaakt.
ik kan wel opslaan als csv file maar als ik dat open in een csv viewer dan zie ik mijn resulaten niet.
Of heb je dan dat tabelletje zelf gemaakt ?
Ik post wel screenshots.
Moet zeggen dat het effect van zo'n SSD op de pc toch wat tegenvalt. Vista / 7 is al erg snel door de prefetch en het volledig gebruik van de ram. De ssd valt vooral op door het enorm snelle booten, wat op zich wel leuk is, maar ik zelf zelden gebruik omdat de pc altijd in S3 staat.
In het gebruik vind ik het wel merkbaar, maar niet wereldschokkend snel. In het weekeinde zal ik hem nog even stevig gebruiken, maar ik speel al met de gedachte om hem terug te sturen. Want snel ja, maar 200 euro snel ? Nee.
Specs van je, PC?HaseMike schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:07:
In het gebruik vind ik het wel merkbaar, maar niet wereldschokkend snel. In het weekeinde zal ik hem nog even stevig gebruiken, maar ik speel al met de gedachte om hem terug te sturen. Want snel ja, maar 200 euro snel ? Nee.
XboxLive: Dave 130R
Phenom 2 X4-940, M3N78-EM, 4GB, 320GB, 500GB, Nvidia 260GTX, Windows 7 rtm 64 bit. Geen traag bakje dus.Earzz schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:25:
Specs van je, PC?
Niet vergeten dat snelheidswinst iets subjectiefs is, en mijn meestgebruikte applicaties niet zo zwaar zijn opera, lightroom, elements, office en wat games.
*edit* komt waarschijnlijk ook omdat b.v. mijn muziek en foto's niet op de SSD staan maar op een data drive.
[ Voor 12% gewijzigd door HaseMike op 21-08-2009 19:08 ]
ik vind het echt heerlijk dat ik eindelijk van dat eindeloze geratel af ben.. en van dat lichte gezoem (oude samsung 320gb schijf)
Ja ik heb nog wel een dataschijf erbij gekocht (1tb samsung ecogreen 1 van de stilste schijven)
Voor mij precies hetzelfde gebruik zoals jou, wat office dingen, MSN, torrents, enkele game, en nog wat dingen die ik later nog moet installeren.
Iig ja voor de prestaties alleen zou ik het misschien het geld niet zo waard vinden maar het ging me vooral om de stilte.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik heb zo goed als een kloontje van jouw pc en ben van mening om nooit meer een pc zonder ssd als boot te bouwen.HaseMike schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:31:
[...]
Phenom 2 X4-940, M3N78-EM, 4GB, 320GB, 500GB, Nvidia 260GTX, Windows 7 rtm 64 bit. Geen traag bakje dus.
Niet vergeten dat snelheidswinst iets subjectiefs is, en mijn meestgebruikte applicaties niet zo zwaar zijn opera, lightroom, elements, office en wat games.
*edit* komt waarschijnlijk ook omdat b.v. mijn muziek en foto's niet op de SSD staan maar op een data drive.
1. Snel opstarten en echt maar ook echt direct kunnen beginnen
2. Programma's openen razend snel premiere pro/photoshop/illustator etc etc.
200 euro zeker waard

Daarna heb ik de disk volledig opgevuld tot er nog zo'n 11 GB over was.

En getest met Crystal.

Toen heb ik de laatste 11 GB vol geschreven door nog een IOmeter test te doen.
En toen was er nog 111MB over.
Hoe Crystal Disk Mark dan nog 9 x 1000 MB kan lezen en schrijven is me een raadsel maar hij doet het wel en dit is het resultaat.

Nu zijn we dus retetraag ....
[ Voor 21% gewijzigd door n0elite op 21-08-2009 21:28 ]
Spreek voor jezelf, ik ben superblij met mijn vertexen en merk niks van performance degradatie...n0elite schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:28:
We kunnen het gevoel allemaal, sterkte broeder
Tja dat kost natuurlijk snelheid. IOmeter maakt in dat geval een file aan tot er geen bytes meer vrij zijn en probeert dan te testen. Met 3 GB vrij had ik nog altijd volledige snelheid.
Nu heb ik de disk volledig leeg gemaakt en Crystal Mark geeft me de hoogste run ooit.
Op de random 4K read na dan. Sinds ik van stripe size van 128K naar 64K ben gegaan is die van rond de 20 MB/s naar rond de 18 MB/s gegaan. Waarom weet ik ook niet.
Maar IOmeter geeft gewoon keurig ronde de 60 MB/s aan.
Dus ik denk dat het aan Crystal ligt.
In ieder geval ik heb RAID0 nu wel grondig genoeg getest.
Ik heb nu op een week ongeveer 500 GB op die disks geschreven en de snelheden blijven min of meer constant. Genoeg getest nu. Straks de disks wipen met HDDerase 3.3 en dan een RAID5 aanmaken met stripe size 128K denk ik. En dan eindelijk de SSD's gaan gebruiken waar ze echt voor dienen. Het OS en mijn software op draaien. En niet de hele dag benchen hoe leuk het ook is dat spelen en vergelijken met cijfertjes. In the end .... blijven het gewoon stomme nummertjes
edit: voor de duidelijkheid. Die lage run was er alleen omdat ik een test deed met 9 x 1000 MB op een schijf waar nog 111 MB op vrij was.
Ik heb dus zoals gezegd op een weekje rond de 500GB geschreven en nauwelijks performance degradatie.

en nu ga ik prison break kijken ... mijn kebab is al weer koud van dat posten hier ....
[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 21-08-2009 22:03 ]
De stilte van een ssd is natuurlijk totaal, maar de andere 2 harddisks draaien ook nog en cpu koeler, gpu koeler, voedingskoeler, 2 kastkoelers... Dus dat dat ding stil is doet er eigenlijk weinig toe. Begrijp me niet verkeerd hoor, die postville is een prima ding maar voegt eigenlijk bij normaal pc gebruik maar bijster weinig toe. Vooral omdat je 3gb harddisk ruimte voor de prijs van de postville kan kopen.Gigapower schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:12:
Telt de stilte niet?
De ontzettend snelle boot is leuk, maar ook weer weinig belangrijk als je de pc altijd in S3 hebt staan. Zo als het er nu voorstaat gaat hij maandag retour, maar we spelen er in het weekeinde nog wel mee dus wie weet word ik nog wat positiever over de ssd.
[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 21-08-2009 22:59 ]

De performance haalt het niet bij wat het hoort te zijn, maar ik ben even clueless waar dit nu aan kan liggen.
Het is een single disk, dus raid settings is geen optie. Het draait op windows 7, dus met alignen zou ik geen rekening moeten hoeven houden. Er staan geen onbekende apparaten in mijn device management... Bios setting staat op AHCI (ATA is de andere keuze).
Ik heb Superfetch vast uitgezet in het services lijstje.
Iemand nog een helder idee?
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 23:20 ]
Scherp! Ik heb het powerprofile aangepast naar 100% op accu en dat booste de read performance naar ~210MBps. Vreem dat dit er zo onder te lijden heeft? Zou toch ook mee moeten schalen zou je zeggen?Liquid schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 23:15:
Clocked de processor automatisch terug in idle?
[...]
Spreek voor jezelf, ik ben superblij met mijn vertexen en merk niks van performance degradatie...
[/quote]
heel fijn voor je

Weet iemand hoe ik UDMA mode 6 kan krijgen?
[ Voor 56% gewijzigd door n0elite op 22-08-2009 00:21 ]
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 00:22 ]
The theoretical burst throughput of SATA 1.5 Gbit/s is similar to that of PATA/133, but newer SATA devices offer enhancements such as NCQ which improve performance in a multitasking environment.
Ik zit nog wel wat te twijfelen over de partitionering, namelijk of ik nog wat ruimte ongeparitioneerd zal laten of niet. Naar mijn idee heeft dit toch niet zo veel zin als je niet van plan bent de schijven vol te pompen en zeker niet meer met de Postvilles (en G1 nieuwere firmware). Is dit een correcte aanname?
Ik heb nu sinds woensdag die 4 schijven in RAID0 staan en er bijna alleen maar benchmarks mee uitgevoerd. Al bij al heb ik uitgerekend dat er zo'n 500 GB op geschreven is. De grote van de array is 320 GB. Dus elk stukje flash is al beschreven geweest en de helft misschien wel 2 keer (niet dat dat uitmaakt) Nu heb ik het wel beschreven met vrij grote files. Bijna elke file was groter als een GB maar ik weet niet of dat veel uitmaakt. In ieder geval als ik nu 3 dagen later terug test haal ik dezelfde scores.
Volgens mij werken de firmware algoritmes die de garbage collection uitvoeren perfect bij de nieuwe intels. Ik zou natuurlijk moeten testen op langere termijn, zeg een maand of zo. Om zeker te zijn wat mijn degradatie is. Maar voorlopig heb ik er nog niks van gemerkt.
Echter als je de ruimte kunt missen ... laat 5% ongepartitioneerd. Je weet maar nooit.
Als je de schijven toch niet vol gaat schrijven maakt het ook niks uit.
Je hebt een vertex turbo, die nieuwe beta's zijn alleen voor de 'gewone' versie zonder turbo. Je hebt dus mazzel dat hij hem niet vindt, voor het zelfde geld had je de hele drive vernageltBoeboe schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:11:
Geen vooruitgang met mijn vertex hier. Ik heb het advies gekregen om mijn firmwareversie na te kijken in windows zelf, maar daar geraak ik niet veel wijzer uit. Iemand die weet wat dit betekent?
[afbeelding]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Dat was inderdaad al een beetje wat ik dacht.
Dan kom ik op mijn volgende vraag: als je een deel ongepartitioneerd wilt laten, wordt dit goed verdeeld over de twee schijven in een RAID0 opstelling? Omdat je eigenlijk geen controle hebt wat waar heen gaat, straks staat alle vrije ruimte op één schijf... Ik kan me goed voorstellen dat dit per controller ook nog eens verschilt.
Het wordt dus of 5% ongepartitioneerd laten, of er op letten dat je de boel niet vol schrijft. Ik ga er nog even een nachtje over slapen ;-)
uit wikipedia
Dus als je formatteerd gebeurt dit ook anders heeft het hele RAID0 geen zin. Je controller weet immers niet wat je aan het doen bent, of je nu files aan het wegschrijven ben of een allocation table."Striped set without parity" or "Striping". Provides improved performance and additional storage but no redundancy or fault tolerance. Any disk failure destroys the array, which has greater consequences with more disks in the array (at a minimum, catastrophic data loss is twice as severe compared to single drives without RAID). A single disk failure destroys the entire array because when data is written to a RAID 0 drive, the data is broken into fragments. The number of fragments is dictated by the number of disks in the array. The fragments are written to their respective disks simultaneously on the same sector. This allows smaller sections of the entire chunk of data to be read off the drive in parallel, increasing bandwidth. RAID 0 does not implement error checking so any error is unrecoverable. More disks in the array means higher bandwidth, but greater risk of data loss
Dat maakt niks uit. De disk worden dus altijd gelijktijdig opgevuld met de grote van je stripe size. Meestal blokken van 64kb. Dat is net heel het punt van RAID0, dat data opgedeeld word en parallel word geschreven en gelezen. En je zo dus een theoretische verdubbeling van je snelheid hebt.
Over dat onderpartitioneren:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1
Lees maar eens. pagina 8 helemaal van onder.
Dan lees je dit.
En dat is ook weer opgelost. Ook de M versie word geleverd met meer space dan het OS kan zien.Intel ships its X25-M with 7.5 - 8% more area than is actually reported to the OS. The more expensive enterprise version ships with the same amount of flash, but even more spare area. Random writes all over the drive are more likely in a server environment so Intel keeps more of the flash on the X25-E as spare area. You’re able to do this yourself if you own an X25-M; simply perform a secure erase and immediately partition the drive smaller than its actual capacity. The controller will use the unpartitioned space as spare area.
De duurdere E versie heeft alleen nog meer space.
Het onderpartitioneren heeft dus geen zin bij onze SSD's. Ze hebben die vrije ruimte al. Ik ga er van uit dat de vrije ruimte die er sowieso op staat genoeg is om bijna alle performance degradatie tegen te gaan. Meer vrije ruimte creëren die als spare space gebruikt kan worden lijkt me dus ook helemaal niet nodig.
Tjonge doe ik even moeilijk als die intel engineers het allemaal al eens tegen gekomen zijn.

[ Voor 123% gewijzigd door Kain_niaK op 22-08-2009 03:24 ]
Read Write
Seq 237.9 83.08
512 174.2 83.12
4 22.86 56.1
Ziet er prima uit (vers, uiteraard) en het systeem voelt ook bizar snel aan (+-10s na post op win7 desktop en zo).
Tot nu toe zeer tevreden
Edit:
Dit overigens met SATA op IDE ipv AHCI, ik had wat geneuzel met het aan de praat krijgen van windows (bleek het op de verkeerde schijf/partitie gezet te zijn terwijl ik toch echt m'n SSD geselecteerd had

[ Voor 22% gewijzigd door Termy op 22-08-2009 04:28 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ben ik benieuwd of je dan bij random 4k read het dubbele haalt als wat Crystal aan geeft.
Aan je scores te zien heb je een Postville gehaald.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=60947
Er staat daar ook een post met die test files.
Je opent zo'n test file en zet je worker één op de juiste schijf. Dan draai je de rest.
Draai eerst een 4k random read.
Let op !!! Na elke run moet je IOmeter volledig sluiten en de test file die IOmeter heeft aangemaakt (11GB) verwijderen. (met shift delete anders komt ie in je prullenbak te staan)
Daarna start je opnieuw en doe je 4k random write.
Ben ik benieuwd of je dan andere waarden krijgt als met Crystal.
[ Voor 9% gewijzigd door Kain_niaK op 22-08-2009 05:10 ]
Meteen RAID0 ermee gemaakt en Windows 7 opnieuw erop gezet.
Dit zijn mijn scores:

Beetje aan de lage kant vind ik zelf.
Het systeem is vliegensvlug, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Maar toch zou ik ook deze scores graag wat hoger hebben.
Geeft me toch een "beter" gevoel zegmaar
Iemand een tip wat ik kan doen?
[edit]
En nu zie ik ineens dat bestanden uitpakken met 7zip ook niet gaat zoals ik zou verwachten.
250 bestanden van 100MB (totaal 'n complete Bluray) uitpakken van 2x Samsung Spinpoint F1 in RAID0 naar 2x SSD RAID0 gaat in het begin met 180MB/s en zakt daarna gelijkmatig naar +/- 36MB/s en daarop blijft'ie dan hangen...
Zoiets zou toch VEEL sneller moeten gaan
[ Voor 28% gewijzigd door Atmoz op 22-08-2009 09:03 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Oke, dat zou ik inderdaad nog eens moeten doen. Wellicht dat dát nog iets uitmaaktMilmoor schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 09:38:
Als je test, test dan met 1000MB. Met 100MB test je vooral je caching. Die getallen zeggen niet zoveel. Inhoudelijk heb ik helaas geen antwoord voor je. Is je CPU misschien de bottleneck?
De CPU is niet de bottleneck (hoop ik) aangezien het een gloednieuwe INTEL i7 920 quad core is.
Het geheugen is 6GB DDR3 1333Mhz en de rest v/d computer is ook oké
Misschien moet ik ook maar eens met een ander programma testen.
En waarom 7zip zo traag is snap ik dus ook echt niet

Natuurlijk, het is ook wel logisch met RAID0. Ik had er even niet aan gedacht dat de controller het inderdaad niet door heeft of je nu formateerd of user data schrijft.
Goed gevonden over de X25-M's, klein stukje in zo'n groot artikel, ik had het niet gezien ;-) Maar inderdaad nu is de keuze makkelijk gemaakt, gewoon alles partitioneren dus. Thanks.
Ik ga proberen Windows 7 vanaf m'n usb hard disk of misschien vanaf een interne hard disk te installeren ipv van dvd, ik ben benieuwd hoe snel dit zal gaan. Maar voor de installatie zal ik nog wel even wat benches doen
Maar eerst nog even wachten op TNT...
edit:
Ik heb de datasheet van Intel er nog even bij gepakt. Daarin staat dat de drive een capaciteit van 80 000 000 000 bytes heeft, met inderdaad de opmerking dat er wat ruimte wordt gebruikt voor "NAND flash management and maintenance purposes". Er staat ook in dat er 156 301 488 user addressable sectoren zijn van 512 bytes. Een simpel rekensommetje komt dan uit op 80 026 361 856 user addressable bytes. Juist het tegenovergestelde van wat ik verwachtte?
[ Voor 29% gewijzigd door Micr0mega op 22-08-2009 10:47 ]

Je zou toch eerder het omgekeerde verwachten? Of ligt dat aan het feit dat elke Intel-SSD 10 channels ter zijne beschikking heeft en mijn OCZ Vertex er maar 4 heeft. Of ligt dat aan het feit dat ik mijn bench in "on demand" gedraaid is en alles eigen op het laagst mogelijk heeft gewerkt, terwijl jouw proc. aan 3,33 GHz werkte?
Om dat te weten te komen heb ik deze morgend een nieuwe gedraaid met "Performance"-settings.
De 2 resultaten vergeleken:
"On demand"-setting (probably "do as little as you can"-setting)

"Performace"-setting (a.k.a. "you probably don't have to do much, but do it fast"-setting)

En wat gebeurde er met de response tijden?
* Elke maximum response tijd was 2x-3x sneller.

* Elke gemiddelde response tijd waarbij wat "random" gedoe aan de pas kwam is 2x-3x sneller.

* Elke gemiddelde response tijd die puur sequentieel was was trager (1.1x-1.5x)

[lucht-het-hart-modus]Ugh, weeral zoiets onverklaarbaars. Binnenkort in Van Dale: "SSD: Een nieuw opslagmedium voor computers dat door de band onverklaarbare fenomenen weergeeft tijdens benchmarks."[/lucht-het-hart-modus]
Conclusie: Ik heb weer genoeg gebench voor een tijdje. Benchen is leuk, maar zegt ook niet alles, zeker als je niet alles kan verklaren.

En ah ja, nog blokken voor dat examen van maandag

kijk eens naar een bios update. Ik heb zelf de m3a78-em en haalde ongeveer dezelfde scores als jij doet (dan wel met een vertex) Na een bios update haalde ik wel de volle snelheid (zie ook mijn posting hier ergens in dit topic.... uuh het vorige topic alweer)HaseMike schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:24:
Ik krijg werkelijk de gekste resultaten met mijn postville. Krijg sterk het idee dat het aan mijn bordje moet liggen een m3n78-em met nvidia chipset 8300. Kan helaas op google niemand vinden met zo'n bordje + ssd + problemen. Iemand enig idee ?
[afbeelding]
Verwijderd
Pagina 4 helemaal van onderen:Kain_niaK schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 02:44:
[...]
En dat is ook weer opgelost. Ook de M versie word geleverd met meer space dan het OS kan zien.
De duurdere E versie heeft alleen nog meer space.
Het onderpartitioneren heeft dus geen zin bij onze SSD's. Ze hebben die vrije ruimte al. Ik ga er van uit dat de vrije ruimte die er sowieso op staat genoeg is om bijna alle performance degradatie tegen te gaan. Meer vrije ruimte creëren die als spare space gebruikt kan worden lijkt me dus ook helemaal niet nodig.
Tjonge doe ik even moeilijk als die intel engineers het allemaal al eens tegen gekomen zijn.
Lijkt me dus geen vrije ruimte die gebruikt wordt voor blokken van data schrijven als de schijf bijna vol is maar puur voor het vervangen van eventuele kapotte cellen.Intel actually includes additional space on the drive, on the order of 7.5 - 8% more (6 - 6.4GB on an 80GB drive) specifically for reliability purposes. If you start running out of good blocks to write to (nearing the end of your drive's lifespan), the SSD will write to this additional space on the drive.
Verwijderd
ik heb de Ocz Vertex en als ik een 1080p (10GB) van de ssd naar een ouderwetse platter kopieer danatmoz schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 08:53:
Gisteren heb ik mijn 2e OCZ Vertex Turbo 60GB binnen gekregen.
Meteen RAID0 ermee gemaakt en Windows 7 opnieuw erop gezet.
En nu zie ik ineens dat bestanden uitpakken met 7zip ook niet gaat zoals ik zou verwachten.
250 bestanden van 100MB (totaal 'n complete Bluray) uitpakken van 2x Samsung Spinpoint F1 in RAID0 naar 2x SSD RAID0 gaat in het begin met 180MB/s en zakt daarna gelijkmatig naar +/- 36MB/s en daarop blijft'ie dan hangen...
Zoiets zou toch VEEL sneller moeten gaan
gaat dat met zo`n 70 tot 90 MBs. Doe ik van de platter naar de ssd begint het met zo`n 120 MBs en zakt dan naar 30 MBs en daar blijft hij ook hangen. Ik zie ook in de betrouwbaarheids- en prestatiecontrole dat de reactietijd van de vertex met windows gigantisch oploopt tijdens het kopieren. Zo hoog zelfs dat ik dat met een normale hdd niet ziet toen ik die als windows schijf had staanin raid0. Het duuuurt dan ook lang voordat internet explorer is geopent bv tijdens kopieren. Ik heb tegen mijn eigen gezegt dat ik niet meer van die grote files ga kopieren op de ssd. Alleen programma`s want dat gaat wel vliegens vlug. Laden gaat ook supersnel. Ik ben dus wel tevreden met mijn Vertex ssd`s. Maar ik denk wel dat mijn volgende ssd`s over een jaartje of 2 ook gewoon van Intel ga kopen.
Is dat zo? Nu word het voor mij wat duidelijker. 10 vs 4.Shadow_Dragon schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:21:
Of ligt dat aan het feit dat elke Intel-SSD 10 channels ter zijne beschikking heeft en mijn OCZ Vertex er maar 4 heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 12:05 ]
Ik ben up to date met de bios van het moederbord. Heb net even de postville in mijn intel-laptop ingebouwd en daar geeft hij wel de verwachte performance, het ligt dus beslist aan die m3n78-em. Werken amd bordjes met de 750 southbridge wel goed met ssd's ?Ray schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:37:
kijk eens naar een bios update. Ik heb zelf de m3a78-em en haalde ongeveer dezelfde scores als jij doet (dan wel met een vertex) Na een bios update haalde ik wel de volle snelheid (zie ook mijn posting hier ergens in dit topic.... uuh het vorige topic alweer)
Als dat zo is dan koop ik wel een asrock aod790gx/128 of iets vergelijkbaars, dan ben ik van het gezeur met de nvidia af.
Dus daar is niets aan te doen?Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:02:
[...]
ik heb de Ocz Vertex en als ik een 1080p (10GB) van de ssd naar een ouderwetse platter kopieer dan
gaat dat met zo`n 70 tot 90 MBs. Doe ik van de platter naar de ssd begint het met zo`n 120 MBs en zakt dan naar 30 MBs en daar blijft hij ook hangen. Ik zie ook in de betrouwbaarheids- en prestatiecontrole dat de reactietijd van de vertex met windows gigantisch oploopt tijdens het kopieren. Zo hoog zelfs dat ik dat met een normale hdd niet ziet toen ik die als windows schijf had staanin raid0. Het duuuurt dan ook lang voordat internet explorer is geopent bv tijdens kopieren. Ik heb tegen mijn eigen gezegt dat ik niet meer van die grote files ga kopieren op de ssd. Alleen programma`s want dat gaat wel vliegens vlug. Laden gaat ook supersnel. Ik ben dus wel tevreden met mijn Vertex ssd`s. Maar ik denk wel dat mijn volgende ssd`s over een jaartje of 2 ook gewoon van Intel ga kopen.
Ik vind dat een hele vervelende zaak. Waarom kan het in het begin wél snel gaan, en uiteindelijk zo traag worden? Is er niets mogelijk dat de schrijfsnelheid naar de SSD's snel blijft? Ik heb niet voor niets 2 wat grotere SSD's gekocht.... Anders had ik genoeg gehad aan 2x30GB, en had ik me 200 euro kunnen besparen om daar eens goed opstap van te kunnen gaan
Enfin, laat ik het zo vragen: Nu 2x M 160GB 400,- of nog 2-3maanden? wachten op 1xE 32GB 300,-?
Dubbele read/Write waarschijnlijk zelfde.
Verwijderd
De ene bench is de andere niet: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"HaseMike schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:24:
Ik krijg werkelijk de gekste resultaten met mijn postville. Krijg sterk het idee dat het aan mijn bordje moet liggen een m3n78-em met nvidia chipset 8300. Kan helaas op google niemand vinden met zo'n bordje + ssd + problemen. Iemand enig idee ?
[afbeelding]
Ik heb mijn X25-M 80GB twee maal bij 4launch besteld, toen ze er nog 3 op voorraad hadden. Heb zelfs even gebeld om te vragen of ze ze echt nog hadden liggen. Ja ze hadden ze nog, ik zou die uit de voorraad krijgen, maar de meneer aan de telefoon vertelde mij dat er al een nieuwe partij van 100 ssds besteld was bij de leverancier en dat levering dus geen probleem zou zijn. Dat zei hij donderdag, dus je kan je kansen nemen, maar je weet hoe het soms gaat...
omdat ik wat software gerelateerde problemen had nadat ik alles geinstalleerd had,
heb ik de ssd opnieuw geformatteerd.
hierna ging mijn schrijfsnelheid van 90 naar 75.
op de site van Intle werd geadviseerd HHDERASE te gebruiken versie 4.0
werkte dus niet.
kwam op het Internet het volgende artikel tegen
http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=6
zo even uitgevoerd en Windows 7 opnieuw vers geinstalleerd daarna CrystalDiskMark 2.2
gedraaid.
ik had dus.: 244.3 - 75.58 nu 256.8 - 87.72
167.5 - 32.08 169.3 - 90.16
21.47 - 32.49 22.64 - 51.58
Die degradatie is helaas een negatieve eigenschap van de hedendaagse techniek en is iets waar iedere ssd last van heeft ongeacht welk merk, type geheugen/controller/fabrikant. Om dat zo lang mogelijk uit te stellen past men dingen als garbage collection en TRIM toe. Daarmee heb je niet meer de snelheid die je had toen hij nog vers was maar wel eentje die daar dicht in de buurt ligt. Hoe efficienter dat gebeurd hoe dichter ze bij de beginsnelheid kunnen blijven zitten. Waarschijnlijk zul je die degradatie bij algemeen gebruik niet eens merken.atmoz schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:23:
[...]
Dus daar is niets aan te doen?
Ik vind dat een hele vervelende zaak. Waarom kan het in het begin wél snel gaan, en uiteindelijk zo traag worden? Is er niets mogelijk dat de schrijfsnelheid naar de SSD's snel blijft? Ik heb niet voor niets 2 wat grotere SSD's gekocht.... Anders had ik genoeg gehad aan 2x30GB, en had ik me 200 euro kunnen besparen om daar eens goed opstap van te kunnen gaan
In dit topic is ook een artikel van Anandtech genoemd met wat meer info over wat een ssd is en welke problemen er spelen. Als je in dit topic op "Anandtech" zoekt kom je die vast tegen. Erg handig om dat artikel eens een keer door te nemen, verklaart het e.e.a. qua ssd techniek.
Verwijderd
Ja, heb ik vanmiddag ook gedaan. Het zijn 2 artikelen, 1 van september 2008 (introcuctie Intel SSD) en 1 van maart 2009 (Introductie OCZ Vertex). Maar artikelen gaan over veel meer dan alleen het genoemde.ppl schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 16:22:
In dit topic is ook een artikel van Anandtech genoemd met wat meer info over wat een ssd is en welke problemen er spelen. Als je in dit topic op "Anandtech" zoekt kom je die vast tegen. Erg handig om dat artikel eens een keer door te nemen, verklaart het e.e.a. qua ssd techniek.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Makkelijk, jij niet dan
ps: Maar er staan dus een aantal hele fijne opmerkingen over TRIM......
[ Voor 35% gewijzigd door Help!!!! op 22-08-2009 21:54 ]
PC Specs
Nee inderdaad dat is wel zo, maar ik krijg duidelijk mindere performance bij gewoon gebruik dan op de laptop. Die laatste heeft een intel chipset en mijn desktop waar de ssd voor bedoeld was heeft dus die brakke nvidia 8300. De amd southbridge 750 schijnt ook al geen succes te zijn met ssd's dus ik kan kiezen :Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 14:19:De ene bench is de andere niet: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"
1 - ssd terug sturen en het voorlopig vergeten
2 - Nvidia bordje + cpu verkopen en een q9550 + p43 / ich10 bordje kopen
Dat laatste is natuurlijk de oplossing maar dan komt de hele ssd operatie ondertussen tegen de 300 euro aan...
Verwijderd
Na installatie van Windows 7 'miste' ik wat schijfruimte want ik zit opeens nog maar op 45Gb vrij. Dus ik heb WinDirStat uitgevoerd en zag dat er naast een hiberfile.sys (hibernation) van 9Gb ook een pagefile van 12Gb aanwezig was. Het nut daarvan ontgaat me eerlijk gezegd maar ik ben geen OS bouwer dus die jongens weten dat beter. Toch vraag ik me af of het voor de SSD niet beter is om de pagefile gewoon uit te zetten?
Interessant leesvoer gevonden, nog niet doorgelezen maar wil hem niet onthouden:
http://www.mydellmini.com...e-drive-speed-tweaks.html
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 00:09 ]
Het schijnt wel dat windows niet meer goed functioneert zonder pagefile, dus heb ik op mijn netbook een ramdrive van 250mb met daarop een 150mb pagefile. Dit is overigens met XP. Die file is nog nooit vol geweest, maar ik merk wel een flink snelheidsverschil met een hd pagefile of zonder pagefile. Blijkbaar doet windows dus wel een hoop (nutteloze) dingen met die file.
Op mijn desktop systeem heb ik min of meer hetzelfde gedaan, alleen dan met een ramdrive van 1gb.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Volgens mij moet de huidige partitie dan ook aligned zijn, kan ik dit nagaan of aanpassen als ik hem op de SSD zet? Dit kon ik niet eenduidig vinden met de search/google, dus stel ik de vraag.
edit: met dit tooltje kun je de alignment checken. Bij mij zou de offset nu niet kloppen (32K), maar met de file allocation unit size en de disk sector size zit ik wel goed.
En om hem bootable te maken zou ik na het alignen de partitie met disk manager active moeten maken en/of nog fixmbr moeten uitvoeren?
[ Voor 33% gewijzigd door Initial G op 23-08-2009 00:49 ]
Verwijderd
Da's een hele goede vraag, zou ik ook graag willen weten.Devil schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 00:01:
Ik vind het zelf ook heel raar dat windows 7 standaard je geheugen grote als pagefile aanmaakt. Dus meer geheugen is een grotere pagefile? Ik dacht dat de pagefile er altijd was om geheugen vrij te maken voor lopende applicaties. Met 8 gig zou dat toch geen probleem meer moeten zijn.
Het schijnt wel dat windows niet meer goed functioneert zonder pagefile, dus heb ik op mijn netbook een ramdrive van 250mb met daarop een 150mb pagefile. Dit is overigens met XP. Die file is nog nooit vol geweest, maar ik merk wel een flink snelheidsverschil met een hd pagefile of zonder pagefile. Blijkbaar doet windows dus wel een hoop (nutteloze) dingen met die file.
Dit is toch al vanaf XP zo (de page file even groot maken als het geheugen, met een max van 2 GB in geval van XP)? Misschien deed Win2k dit ook al wel...
Geen tijd gehad vandaag om nog met IOmeter te testen, bezig dingen te installeren en zo om het een bruikbare pc te maken, en nog meer zaken die gedaan moesten worden.
Verwijderd
Door gc zijn er geheugen cellen vrij. Ga je grote files kopieren dan zijn die geheugen cellen zo weer vol die gc vrij heb gemaakt een tijdje terug. En heb je geen vrije geheugen cellen meer, dan gaat de controller eerst kijken of dat de cel leeg kan, en dat kost tijd. Ik baal er ook een beetje van, en nu als ik bv grabit gebruik, dan heeft grabit een hdd voor zijn eigen alleen.En zo ook met andere hdd intensieve programmas. Daarom alleen windows en programmas voor mij. Wat jij kan doen is bv de hele ssd wissen met die ocz tooltjes, dan komt de ssd weer in nieuwstaat en snelheid dus weer hoger en constanter.atmoz schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:23:
[...]
Dus daar is niets aan te doen?
Zolang ik niet van die grote files kopieer dan merk ik niets van performance vermindering. Ook het starten van Vista blijft snel en ook alle andere programmas. Het is echt dodelijk voor een ssd al die grote files die je er naar toe kopieert. Ik heb mijn vertexen nu zo`n 4 maanden in gebruik. (24\7)ppl schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 16:22:
[...]
Waarschijnlijk zul je die degradatie bij algemeen gebruik niet eens merken.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 11:54 ]
Als ik er iemand blij mee maak mogen ze mijn adapter wel voor 100 euro hebben. Ben in een goede bui vandaag.Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:13:
Een adapter kost echter geen 120 euro dus mss hebben ze de capaciteit verkeerd staan.
Ook nog ff serieus: ik heb bij mijn postville een 2,5"-> 3,5" besteld. Van OCZ, stervens duur, 9,50 voor twee stukjes ijzer. Maar een goedkopere had ik bij een ander moeten bestellen en had ik een bracket van 3 euri gehad met opnieuw een tientje verzendkosten...
Echter twee belangrijke redenen waarom ik er geen bal aan heb:
- Het ding is zo kort als een postville, dus veel korter dan een harddisk. Waardoor ik hem dus niet op twee plaatsen vast kan maken. Mijn tweede bevestigingpunt zit voorbij het einde van de postville..
- Je moet niet alleen de postville in het bracket monteren met die extra kleine maat schroefjes (bijgeleverd), maar het bracket in je pc monteren gaat met diezelfde schroefjes. Aangezien mijn schijven in rubber hangen moet ik die monteren met extra lange schroeven... Die dus niet in die kleine maat zijn.
Ik vrees dus ook dat andere brackets ook niet gaan werken.
Dus: heb je een Antec P182 (denk dat hetzelfde geldt voor zijn voorloper en opvolger): let hierop!
Tevens de vraag: hoe hebben P182-genoten dit opgelost? Ducktape?
En ik hoop dat 4Launch zonder gezeur mijn brackets terugneemt...
[ Voor 67% gewijzigd door Titusvh op 23-08-2009 12:26 ]
Als het binnen 7 dagen na aankoop is dan moeten ze welTitusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:
[...]
Verwijderd
http://www.ocztechnologyf....php?p=326656&postcount=3
Ik neem aan dat dit niet OCZ specifiek is (maar bijvoorbeeld ook werkt voor Intel SSD's)?
Het kan trouwens ook met de ubuntu livecd, daar staat de optie "round to cylinders" standaard aangevinkt in gpedit.
Verwijderd
Ja dat heb ik ook met mijn P183!Titusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:
[...]
Als ik er iemand blij mee maak mogen ze mijn adapter wel voor 100 euro hebben. Ben in een goede bui vandaag.
Ook nog ff serieus: ik heb bij mijn postville een 2,5"-> 3,5" besteld. Van OCZ, stervens duur, 9,50 voor twee stukjes ijzer. Maar een goedkopere had ik bij een ander moeten bestellen en had ik een bracket van 3 euri gehad met opnieuw een tientje verzendkosten...
Echter twee belangrijke redenen waarom ik er geen bal aan heb:Ik vermoed dat beide redenen veroorzaakt worden door het feit dat ik een Antec P182 heb.
- Het ding is zo kort als een postville, dus veel korter dan een harddisk. Waardoor ik hem dus niet op twee plaatsen vast kan maken. Mijn tweede bevestigingpunt zit voorbij het einde van de postville..
- Je moet niet alleen de postville in het bracket monteren met die extra kleine maat schroefjes (bijgeleverd), maar het bracket in je pc monteren gaat met diezelfde schroefjes. Aangezien mijn schijven in rubber hangen moet ik die monteren met extra lange schroeven... Die dus niet in die kleine maat zijn.
Ik vrees dus ook dat andere brackets ook niet gaan werken.
Dus: heb je een Antec P182 (denk dat hetzelfde geldt voor zijn voorloper en opvolger): let hierop!
Ik heb nu de brackets aan de boven en onderkant van de schijvenhouders vastgemaakt met tairipjes tie rib / tie wrap.(Met dank aan Blisterin_Bull
Uit het artikel:Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:57:
Kan jij dan uitleggen waarom je een offset van 32 kB moet hanteren? Ik lees op andere plekken dat men een offset van 1024 kB gebruikt...
"If you are running RAID SSD, you need to use another partition offset (alignment). See this post for Tony’s recommendations"."
@Edward: tie rib / tie wrap
Verwijderd
Al is het wel zo makkelijk dat dat standaard bij de Solo kan.
Suspenden
Ik kon hem ook niet lekker kwijt en heb hem nu maar tegen de voeding aanliggen:Titusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:
[...]

Duck tapeTitusvh schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:15:

Maar ductape zou ik sowieso niet gebruiken om een hd/ssd in je kast te 'monteren'. Pak dan klitteband!
Dit topic is gesloten.