Het grote SSD topic ~ Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste
Acties:
  • 136.437 views

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Die reserved by system is voor backup en restore dingen (naar ik gelezen heb), de offset voor het alignen is nl zeker geen MB's groot.

Verder zie ik dat Win7 aligned op 1024 kB maar het ideaal (wederom, naar ik gelezen heb) is 64kB (of 128kB voor RAID). Alignt men hun SSD op 64 of laat je het staan op Win7 (en Vista SP1+) default 1024? Ik vraag me af of het echt uitmaakt omdat ik op verschillende fora wat tegenstrijdige info tegenkwam (dat 64 trager was dan 1024, bijvoorbeeld). Beetje verwarrend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof niet zoveel van verhalen dat een drive wonderbaarlijk beter presteert bij een alignment op 64 ipv 1024KB. 1024 is deelbaar door 64 dus als 64 goed uitlijnt zou 1024 dat ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 17:32:
Is het een disk-image of een partitie-image?

Je zou eerst een goed alignde partitie kunnen aanmaken en die partitie vervolgens weer voorzien van het image. Dat moet werken. Als je Win7 vers installeert zal ie als het goed is bij het aanmaken van de partitie op de schijf de boel ook goed alignen.
Het was een disk image gemaakt met Trueimage 2009.
ik heb de partitie terug gezet.

Maar...
Voor ik met alles begon heb ik de twee schijven in zo'n Sharkoon externe box gestoken.
en met windows 7 een partitie aangemaakt, 10% vrij gelaten en dan geformateerd.
Dat had ik dus vooraf al gedaan.
En dan gewoon die trueimage file terug erop gezet.
Alles werk, goed en snel.
ik merk 't vooral bij het opstarten van software.
Bv Photoshop had eerst zo'n 11 seconden nodig om op te starten...
Nu start Photoshop in minder dan drie seconden op.. op de laptop.

Bij mijn desktop ben ik nu alles er terug op aan 't zetten, da's wel een boel werk. pfff.

dus omdat ik de partities in windows 7 heb aangemaakt zal 't wel aligned zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Het enig wat een grotere offset doet (bijv. 1024KB) is een deel van de beschikbare ruimte niet in gebruik nemen en een groter aantal deelfactoren toestaan. Het tweede gedeelte is de reden dat Microsoft standaard 1024 gebruikt. Dat getal is practisch gesproken door alle stripesizes te delen. Ik heb nog nergens een technische verklaring gezien waarom een lage offset sneller zou zijn. Emotioneel snap ik het wel: je gooit minder ruimte weg en voelt het goed dat de getallen gelijk zijn. Maar het doet niets.
Als iemand een mogelijke technische verklaring tegenkomt hoor ik het graag. Ik ben benieuwd naar de redenatie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:13:
Zo, heb vanmorgen mijn nieuwe INTEL i7 920 opgehaald.
Toen ik van de computerwinkel thuis kwam lag de OCZ Vertex Turbo 60GB ook op de deurmat :)

Meteen alles in mekaar gezet en Windows 7 - 64 bit geïnstalleerd.

Even wat snel wat benchmarks gedaan:

2x Samsung Spinpoint F1 1TB in RAID0
[afbeelding]

1x OCZ Vertex Turbo 60GB
[afbeelding]

Van de week komt er nog een 2e OCZ Vertex Turbo 60GB bij om ook daarmee RAID0 te maken.

Ik heb nog helemaal geen drivers van het moederbord (ASUS P6T SE) geïnstallerd (alles werkte meteen onder Windows 7)
Zou het nog nut hebben om toch drivers te installeren? Zal het dan sneller worden allemaal?

En ik kon tijdens de setup van Windows 7 helemaal niets vinden van "disks alignen"...
Waar zou ik dat moeten vinden?
Jou spinpoints scoren ook niet slecht?! Mijn 2x WD 250Gb RE doen..

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

Sequential Read : 62.959 MB/s
Sequential Write : 73.989 MB/s
Random Read 512KB : 26.219 MB/s
Random Write 512KB : 36.833 MB/s
Random Read 4KB : 0.424 MB/s
Random Write 4KB : 3.089 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/08/19 19:07:16

En de OCZ vertex, verse xP installatie (met allerhande software, office, virus scan, drivers enz). Disk is alligned(?) dmv diskpar en heb 2-3 gig vrij niet gepartitioneerd.

CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

Sequential Read : 190.745 MB/s
Sequential Write : 94.594 MB/s
Random Read 512KB : 156.116 MB/s
Random Write 512KB : 94.808 MB/s
Random Read 4KB : 30.256 MB/s
Random Write 4KB : 11.312 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/08/19 19:11:43

Is redelijk gelijk aan die van jou(?)... (offtopic) Maar waar komt het verschil in de raid disks vandaan? Mijn array staat wel bomvol en de schijven zijn wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:17:
[...]

Jou spinpoints scoren ook niet slecht?! Mijn 2x WD 250Gb RE doen..

......

Is redelijk gelijk aan die van jou(?)... (offtopic) Maar waar komt het verschil in de raid disks vandaan? Mijn array staat wel bomvol en de schijven zijn wat ouder.
Ik heb nog niet goed kunnen testen en bekijken wat mijn Spinpoints zouden moeten kunnen, maar ze zijn wel hardstikke nieuwe (en leeg tijdens deze tests)

En het lijkt me inderdaad goed kunnen dat ze wat trager worden als ze al redelijk vol zitten.

En is het niet "beter" om met 1000MB te testen?
Nu heb ik de tests steeds gedaan met maar 100MB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ok ik heb net mijn 4 Intel Postvilles binnen gekregen. Ze zijn geinstalleerd en ik zit nu in Windows 7 (staat geinstalleerd op mijn andere 4 seagates die in RAID 5 staan)
In de disk manager moet ik nu initialize doen.
Ik heb de keuze tussen het oude MBR of het nieuwe GPT.
Ik weet dat GPT nodig is voor het ondersteunen van een partitie groter dan 2 GB.
Maar heeft het nog andere voordelen? Wat moet ik kiezen is dus mijn vraag. Ik weet dat ik niet kan booten vanaf GPT maar dat is voorlopig nog niet nodig.
Ik vraag het even hier maar ga nu snel wat googlen om achter het verschil te komen.
Verwacht later op de avond de 4 x RAID0 scores op een ARECA 1222.
W00t ! *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 19-08-2009 19:59 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 07:52:
[...]

Ben ik nu de enige die zo makkelijk door het hele marketingverhaal op de OCZ forums heen prikt? Die OCZ Tony is alleen een forum support guy, hij heeft weinig verstand van de interne werking van hun SSD's. Verder wordt alle firmware door Indilinx gedaan. Het geheimzinnig doen over specifieke firmware aanpassingen voor OCZ is gewoon een deel van hun "we care" marketingcampagne. Ze hebben vast wel mensen met technische know-how in huis, maar een eigen firmware development team? Veel te duur.
Niet de enige :) Die Tony geeft alleen domweg dingen heen en weer door, achter de schermen zijn het Indilinx en de techneuten bij OCZ zelf die aan de firmware werken. OCZ zal hooguit een vinger in de pap hebben bij de firmware ontwikkeling bij Indilinx, dat soort dingen komen wel eens vaker voor. Het is ook niet zo dat ze volledig hun eigen firmware ontwikkelen maar dat deels doen (10 a 20% misschien). Het is alleen niet zo dat alles alleen maar bij Indilinx vandaan komt en OCZ helemaal geen rol speelt. Ik kan me overigens wel prima voorstellen waarom ze een aantal zaken geheim houden, er zijn meer spelers op de markt dan alleen OCZ en Indilinx. Overigens heeft OCZ een andere relatie met Samsung, daar krijgen ze die hechte samenwerking niet voor elkaar en is het domweg whatever Samsung aanlevert gaat erop en krijgen ze ook verder geen info over hoe en wat. Intel hoor je overigens ook niet over hoe dingen precies werken. Dingen als NDA's zijn bij diverse zaken doodnormaal. Op Snow Leopard hangt een NDA maar ook op die private beta van VMware Fusion. Zo moet je dat met die firmware ook een beetje zien.

Nadeel aan die 1.40, 1.41b en 1.42b is het gedoe met sleep, dat lijkt nog steeds niet helemaal lekker te werken. Op gebied van sleep gaat de boel nu nog steeds mis (op Macs en pc's) maar die hd password die sommigen hadden is daarentegen wel weer opgelost. Ze willen die 1.42 als final releasen maar gezien die sleep problemen lijkt me dat nou niet erg slim. Ze hebben met die 1.42 weer wat lopen knutselen waardoor het lijkt alsof trim ook minder effectief is net als GC en het uiteindelijk meer neer komt op 1.30 maar dan ietsjes beter qua GC. Maar eens wachten op 1.43b dan denk ik.

Overigens had iemand wel een aardig logische verklaring waarom ze überhaupt dat recycle bin verhaal gebruiken:
I believe they mentioned the need to "empty the recycle bin" as a dumbed down version of "deleting a file" because they believe that there are people who aren't aware of the fact that recycle bin doesn't delete anything, rather just keeps the "recycled" file in a single location so it can actually be deleted later.
Of dat nou echt nodig is voor de groep mensen die een beta firmware gaan lopen flashen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik ben nu de 300 GB aan het formateren. Binnen de minuut op 10%.
Hij is dus met dik 500 MB/s aan het formateren
edit: Hmmm nu gaat het een stuk trager.

[ Voor 15% gewijzigd door Kain_niaK op 19-08-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Hier ook erg tevreden vandaag een postville ontvangen met de nieuwe firmware. Ik heb even Windows 7 geinstalleerd op mijn computer (E8400, 8GB geheugen) en op mijn laptop (T7250, 2GB). Maar ik had niet zo'n verademing verwacht ten opzichte van een WD 150GB raptor. Toch merk ik nog wel duidelijk verschil tussen mijn laptop en mijn desktop. Waar ik bij mijn desktop een divx instant in windows media player wordt weergegeven en bij de laptop heeft hij toch nog 1 a 2 sec nodig. Nog even een atto test gedaan en hier zat ik op 260 MB/s read en 90 MB/s write toch best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
ik ga binnekort een nieuwe systeem kopen met uiteraard een ssd erin.
ik vroeg me af, geeft dit (http://www.fudzilla.com/content/view/15122/1/) nog snelheidverbetring tov de oudere sata interface of haal je die snelheid toch niet of merk je het gewoon net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Hehe, grappig. Ik had zowel Dunnet als Computerland een email gestuurd met het verzoek de SKU van de Vertex Turbo 30GB te corrigeren.

Weet ik veel dat die beide onder de Paradigit Groep vallen ;)

Dus ik kreeg via dezelfde afdeling (afzender) een soortgelijke email van Computerland (zie enkele replies terug voor die van Dunnet):
Geachte heer Versteeg,

Hartelijk dank voor uw melding.

De goede SKU staat nu op de site. Onze excuses voor de vergissing.

Met vriendelijke groet,

Marie-José van Hellemondt
Computerland Customer Service
De afzender is in beide gevallen: klantenservice@pdcweb.nl ('Klantenservice / PDC').

Bij zowel Dunnet als Computerland is de 30GB Vertex Turbo nu van de site...
Nette service van ze, zo ontvangen klanten in ieder geval niet het verkeerde model.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

bverstee schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:37:
Hehe, grappig. Ik had zowel Dunnet als Computerland een email gestuurd met het verzoek de SKU van de Vertex Turbo 30GB te corrigeren.

Weet ik veel dat die beide onder de Paradigit Groep vallen ;)

Dus ik kreeg via dezelfde afdeling (afzender) een soortgelijke email van Computerland (zie enkele replies terug voor die van Dunnet):

[...]

De afzender is in beide gevallen: klantenservice@pdcweb.nl ('Klantenservice / PDC').

Nette service van ze, zo ontvangen klanten in ieder geval niet het verkeerde model.
Thanks voor de moeite ;)
Ik zou het inderdaad zeer vervelend vinden om een niet-Turbo te ontvangen als ik zo'n snelle jongen zou verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

even snel, met welke tool kun je in Winows 7 zien wat de grote is van de allocation unit op je disk?
edit: Laat maar ik vraag te snel en denk te traag. Chkdsk doet de truuk. (Chkdsk is volgens mij de vriending van HlpDsk :P )

OK hier komen de eerste benches van KAIN's G: Retesnel RAID0 4 x 80 GB Intel Postville op Areca 1222 controller met 256 MB cache !!!!!!! :Y :Y
-------------------------------------------------------------------------------
System:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Twelve Hundred€ 146,60€ 146,60
1Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087€ 446,25€ 446,25
1Corsair HX1000W€ 183,31€ 183,31
1EVGA X58 Classified€ 414,-€ 414,-
1Intel Core i7 975 Extreme Edition€ 839,-€ 839,-
4Intel X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 190,-€ 760,-
1OCZ Blade OCZ3B2000LV6GK€ 327,10€ 327,10
4Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 69,61€ 278,44
ImporterenTotaal€ 3.394,70

Setup:
RAID0 met 128K strip size op Areca 1222 controller met 256 MB cache.
Initialize met GPT en allocation unit size van 1024.
Partitie zou normaal automatisch aligned moeten zijn.
Maar doet Windows 7 dat ook van zelf achter een RAID controller en met RAID 0?

run1:
5 x 100 MB Crystal Disk Mark
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C4rwSYSqjAFZKeZiFIz3LaIZ/full.jpg
vtec cache just kicked in.
Met een cache van 256 MB worden de files van 100 MB beschreven maar meteen terug uit de cache gelezen bij de lees test. Vandaar de belachelijk hoge sequentiële lees snelheden.
Seq schrijfsnelheid valt een beetje tegen in vergelijking met andere modellen maar dat wisten we al.
En kijk eens naar die random read en write ! Blazing >:)
Maar ja is allemaal door de cache natuurlijk.
Volgende run.

run2:
5 x 500 MB Crystal Disk Mark
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Yv0ZGZPlygREa4qEts5RAbaL/full.jpg
Met 5 testen van 2 keer de grote van de cache valt dat voordeel een beetje weg.
En wat zien we. De bottleneck word hier al bereikt bij de seq leessnelheid.
Dat is namelijk de Areca 1222. Ik had hier ooit gelezen dat die 1000 MB/s zou doen maar het is dus eerder 760 MB/s. In alle andere testen zal ik daar waarschijnlijk nooit boven komen tenzij de cache aanspringt. Beetje jammer dus eigenlijk, Met 3 disken in RAID0 zou ik dit ook halen.
Voor een max seq leessnelheid is de 4de disk dus weggegooid geld.
De random write van 4K scaled op zich aardig.
Het enige wat ik niet snap .... waarom is mijn random 4K read niet hoger als 20 MB/s
Dat is namelijk ook de snelheid met één disk. Waarom schaalt de random write wel en de random read niet ? :?

run3:
5 x 1000 MB Crystal Disk Mark
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IExZjhrTcNVvsJcdE0wCeXY9/full.jpg
Niet veel verschil met de 500 MB run alleen de 512K is iets lager.
Damn, kijk eens naar die random writes !!! Die blijven rond de 90 MB/s.
Dat is echt wel snel. Jammer dat de random reads niet omhoog gaan.
Ok laatste run voorlopig.

run4:
9 x 1000 MB Crystal Disk Mark
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Plig1uBffC4BYr1pCy3v64ZU/full.jpg
Verwaarloosbaar verschil met de vorige alleen ik top lekker op bijna 94 MB/s random write !

W00t *O* *O* *O*

en we gaan verder.
256 MB ATTO Disk Benchmark Queue Depth 4
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LDnQ7IjNckyt4Hhy9iw5YP7O/full.jpg
Bij 512 is wel een gat te zien, waarom weet ik niet.

256 MB ATTO Disk Benchmark Queue Depth 10
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dGfeI5HdbeH34q1f13woatHd/full.jpg
Ook hier zijn gaten te zien maar dit is wel met een meer dan dubbele Queue Depth.
En de snelheden blijven behouden. Klein voordeel van de 768 MB/s bottleneck denk ik.
Met increased Queue Depth blijf ik toch mijn snelheid behouden. (oh ja als ik poep praat zeg het me dan. Ik ben hier geen expert in, gewoon een enthousiast leekje 8) )

Nu ga ik nog testen met wat andere programma's die komen er in ge-edit.
Dan ga ik eens opnieuw formateren en eens testen met de laagste allocation unit size en de grootste en eens kijken of dat verschil geeft.
Daarna ga ik de stripe size op 64K zetten ipv van 128K en de allocation unit size standaard op 1024.
En eens wat real life testen doen met het kopiëren van grote 720p video bestanden.
En eens kijken of ik IOmeter aan de praat kan krijgen. Dus ik ga eerst proberen de volledige 300 GB vol te schrijven en dan met IOmeter proberen wat real life situaties te simuleren.
Als ik helemaal klaar ben dan proberen de disk terug te resetten en daarna word het RAID5 en komt Windows 7 erop.

:+

[ Voor 138% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

bverstee schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:37:

Hoezo, nette service? Als ze echt service zouden verlenen, sturen ze klanten die de niet-Turbo hebben ontvangen en bericht tot omwisseling naar een Turbo, dan wel een restitutie voor het prijsverschil.
Zou niet meer dan normaal zijn, is hun fout namelijk.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Leuk speelgoed. Je wilt i.v.m. caching altijd met 1000MB testen. Probeer eens met verschillende partities, dat maakt verbazend veel verschil. Ik kan dat nog niet goed verklaren.

Je random read op 4KB is bijzonder, zelfs lager dan de writes!
libero schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:34:
ik ga binnekort een nieuwe systeem kopen met uiteraard een ssd erin.
ik vroeg me af, geeft dit (http://www.fudzilla.com/content/view/15122/1/) nog snelheidverbetring tov de oudere sata interface of haal je die snelheid toch niet of merk je het gewoon net?
Nog niet, per SSD ga je nog niet over de 300MB/s.

[ Voor 61% gewijzigd door Milmoor op 19-08-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Kain _/-\o_

Wil ik ook 8)

Maarja, eerst eens kijken hoe 't gaat met 2x OCZ Vertex Turbo :P

Windows 7 is op dit moment ookal fakking snel met alles.
Echt geweldig zo'n snelle pc.

Probleem is alleen dat ik al sinds vanmiddag bezig ben met 1TB over te kopieren naar mijn 2TB disk.
De source-disk hangt via USB aan de computer, daarom kopieerd 'ie maar met 28MB/s... traaaaaaaaag

Straks eens wat RAR's uitpakken van 2x Spinpoint RAID0 naar SSD. Ben erg benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ach ja 2 snelle disks in RAID0 is eigelijk ook wel snel genoeg denk ik.
Maar toch .... dit is allemaal voor een studio pc en die moet soms wel 4 GB aan sample based programma's laden en dat in realtime terwijl er iets aan het spelen is.
Met die SSD's moet het mogelijk zijn omdat te doen zonder merkbare schokken.
Ik zal wel eens een paar vergelijking filmpjes maken wanneer ik de disks ook als boot disks heb.
Dan maak ik een dual boot met mijn huidige en mijn nieuwe boot en maak ik een paar filmjes waar je het verschil in snelheid kunt zien tussen het laden van applicaties en zo.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23
Doe maar, ben benieuwd! Zo kan ik me alvast extra verheugen op mijn SSD die ik binnen korte termijn ga bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Kain: Is idd snel, maar je bent dan ook 1200€ kwijt aan opslag... :X (controller + SSD's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Luqq schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:33:
Doe maar, ben benieuwd! Zo kan ik me alvast extra verheugen op mijn SSD die ik binnen korte termijn ga bestellen :)
Ik heb vrijdag vrij dus dan zal ik de hele dag uit treken voor het installeren van Windows 7 en dergelijke.
Daarna moet ik al mijn tools en programma's en games aan de praat krijgen en dan file editing doen om de schermen langs elkaar te krijgen. Converteren naar x264 en uploaden op vimeo.
Pfff, ik word al moe als ik er aan denk.
Maar dan kan ik de filmpjes wel direct hier embedden. :P
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:42:
@ Kain: Is idd snel, maar je bent dan ook 1200€ kwijt aan opslag... :X (controller + SSD's)
Ach ja. Het is veel geld voor mij maar het is nu eenmaal mijn hobby en op de één of andere manier kan ik niet kiezen tussen iets snels en iets nog snellers. Ik ga altijd voor het snelste. Hopelijk ga ik het mij niet betreuren dat ik er zo veel geld aan het uit geven. En als het allemaal vlotjes werkt verhuist de pc naar een muziek studio en ik denk wel dat het dan zijn geld waard is. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Kain_niaK op 19-08-2009 22:46 ]

Verwijderd

Kain_niaK schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:43:
[...]

Ach ja. Het is veel geld voor mij maar het is nu eenmaal mijn hobby en op de één of andere manier kan ik niet kiezen tussen iets snels en iets nog snellers. Ik ga altijd voor het snelste. Hopelijk ga ik het mij niet betreuren dat ik er zo veel geld aan het uit geven. En als het allemaal vlotjes werkt verhuist de pc naar een muziek studio en ik denk wel dat het dan zijn geld waard is. :)
Soms kom ik ook in de verleiding om voor het snelste te gaan, maar bij mij groeit dat er door de jaren heen uit, het snelste is immers nooit een goede deal mbt prijs/prestatie. :) (idem voor de Extreme Editions, je kan beter een tragere overklokken, we zijn toch tweakers :)) Maar in mijn signature staat ook zoiets overkill (laatste component), maar toen woonde ik nog bij mijn ouders hehe, zou nu gewoon een 24" worden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 00:04 ]

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:10
Ik heb nu ongeveer 2 weken een Vertex 60gb, fantastisch... pc reageerd rap, alles gaat sneller blabla..standaard verhaal.

Ik heb een klein vraagje, ik las ergens op het ocz forum dat je nog snelheidswinst in windows kan halen door middel van een ramdisk dat je die voor readyboost gebruikt.. heeft iemand daar ervaringen mee in combinatie met SSD? Ik heb 6 gig en ik kan op zich wel een gig of 2 missen.

Ik bedoel, een SSD op zich is al enorm snel, maar zolang het opstarten van een programma langer dan een halve seconde duurt is er dus nog altijd snelheidswinst te behalen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Gigapower op 20-08-2009 00:20 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Geef eens een link. Er zitten haken en ogen aan, maar voor sommige gevallen is een ramdisk handig.

• ByteDelight
Gigapower schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:18:
Ik heb nu ongeveer 2 weken een Vertex 60gb, fantastisch... pc reageerd rap, alles gaat sneller blabla..standaard verhaal.

Ik heb een klein vraagje, ik las ergens op het ocz forum dat je nog snelheidswinst in windows kan halen door middel van een ramdisk dat je die voor readyboost gebruikt.. heeft iemand daar ervaringen mee in combinatie met SSD? Ik heb 6 gig en ik kan op zich wel een gig of 2 missen.

Ik bedoel, een SSD op zich is al enorm snel, maar zolang het opstarten van een programma langer dan een halve seconde duurt is er dus nog altijd snelheidswinst te behalen ;)
Ik heb zo mn twijfels: het OS buffert apps in feite al, afhankelijk van de hoeveelheid geheugen dat je hebt.
Zou ramdisk daar een nog grotere bijdrage aan kunnen leveren?
Kain_niaK schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:04:
even snel, met welke tool kun je in Winows 7 zien wat de grote is van de allocation unit op je disk?
edit: Laat maar ik vraag te snel en denk te traag. Chkdsk doet de truuk. (Chkdsk is volgens mij de vriending van HlpDsk :P )

OK hier komen de eerste benches van KAIN's G: Retesnel RAID0 4 x 80 GB Intel Postville op Areca 1222 controller met 256 MB cache !!!!!!! :Y :Y

......
(heel veel puntjes)
......

Nu ga ik nog testen met wat andere programma's die komen er in ge-edit.
Dan ga ik eens opnieuw formateren en eens testen met de laagste allocation unit size en de grootste en eens kijken of dat verschil geeft.
Daarna ga ik de stripe size op 64K zetten ipv van 128K en de allocation unit size standaard op 1024.
En eens wat real life testen doen met het kopiëren van grote 720p video bestanden.
En eens kijken of ik IOmeter aan de praat kan krijgen. Dus ik ga eerst proberen de volledige 300 GB vol te schrijven en dan met IOmeter proberen wat real life situaties te simuleren.
Als ik helemaal klaar ben dan proberen de disk terug te resetten en daarna word het RAID5 en komt Windows 7 erop.

Erg leuk om zo'n overkill systeem te zien natuurlijk.

Maar eerlijk: start Windows nu in 10 seconden in plaats van 12?
Starten apps nu in 0,5 seconden in plaats van 1?

De vraag van tweakers is al vaker langsgekomen: is een raid-config van ssd's de moeite?
Sommigen willen van een Raptor direct overstappen op een raid-config met ssd's, maar ik vind dat in de meeste gevallen onnozel: de costs per GB zijn nog zo hoog dat je best spaarzaam om mag gaan met de centjes die je aan ssd's besteed, en de real-life experience van 1 ssd ten opzichte van een harde schijf is al zoveel hoger, dat 2 ssd's in raid-0 er nauwelijks wat aan toe zullen voegen.

Dus, in mijn ogen: leuk, maar overkill to-the-max! ;)

[ Voor 78% gewijzigd door ByteDelight op 20-08-2009 10:11 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Met een RAID controller start je systeem alleen maar trager op. Het duurt zeker 20 seconden voor het boten van de controller. Daar is het niet voor. Het is voor VST plugins te laden terwijl een project afspeelt en er sporen worden opgenomen. 800 MB/s en hele lage acces tijden zijn dan een wereld van verschil tov andere configuraties. Tenminste, dat hoop ik toch. We zullen zien. Vandaag installeer ik windows 7 en morgen zal ik proberen wat filmpjes te maken. Over een paar weken als alles draait zoals het hoort verhuist het systeem naar mijn studio. En misschien doe ik ooit life performance mee. Dat is tot nu toe nooit echt lekker gelopen op systemen waar sample based programma's moeten laden. Bv ik heb een VST piano, Art Vista Grand Piano. Een piano daar uit neemt tussen de 1 en de 2 GB in je ram in beslag. Ik wil dat ding wel eens in 2,3 seconden zien laden ipv in 30.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Op het moment heb ik één OCZ Vertex Turbo van 60GB.
Ik ben van plan om er nog een bij te halen en in RAID0 te zetten.

MAAR: nu bedacht ik me vanmorgen ineens dat ik dan nóg één SATA poort over heb.
Als ik deze 60GB nu verkoop, en ik koop voor minder geld 3 stuks Vertex Turbo 30GB in RAID0 ---> 90GB
Gaat dat werken? 3 SSD's in RAID0?

Dan heb ik voor minder geld 90GB in plaats van 120GB, maar wel NOG sneller :)
(2x 60GB kost +/- 450 euro) en (3x 30GB kost +/- 350 euro)

Wellicht dat iemand me hier even mee kan helpen.

Verwijderd

Wat voor south bridge heb je? Intel of nV/AMD? Intel werkt i.h.a. beter in RAID0 dan die laatste 2.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Tuurlijk werkt dat, maar of het merkbaar sneller is vraag ik mij af. Je loopt met zo'n snelle configuratie al heel snel tegen andere bottlenecks aan. Leuk speelgoed is het wel. Zelf wil ik eigenlijk van 2x120GB in Raid0 naar 4x120GB in Raid5. Maar het nut is zo laag :(. Je wilt bij bij dit soort opstellingen ook serieus aan een hardwarematige RAID-controller gaan denken. Dat scheelt weer behoorlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Milmoor op 20-08-2009 10:45 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Weet iemand trouwens waarom mijn random 4k read niet hoger als 20 MB/s uitvalt bij 4 disks ?
Terwijl de random 4 writes wel mooi mee schalen ?
Mijn strize size is 128K, zouden mijn reads omhoog gaan bij een lagere stripe size ?

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Voor de aanschaf van een nieuw systeem twijfel ik nog tussen een WD velociraptor van 300GB en een OCZ vertex 60GB. Door het lezen van dit topic heb ik zelf op dit moment alleen zoiets van: beter even wachten tenzij je tijd en zin hebt om wekelijks te pielen om alles (weer) te finetunen, firmware updates te plaatsen, instellingen te wijzigen etc. Een echte tweaker ben ik al lang niet meer, dus daar heb ik weinig zin in. Een nieuw systeem moet het voor mij 3 jaar uithouden met hoogstens halfjaarlijks wat gerommel in de marge. Van het RAID0 idee ben ik ook al afgestapt omdat dat de access times verlaagt terwijl dat juist hetgeen is wat ik wil verhogen. Sneller opstarten en sneller apps starten en als het even kan ook photoshop bestanden van > 800MB in minder dan 5 minuten openen. Nu kan ik gaan koffiezetten en 2 kopjes op mijn gemak leegdrinken voordat zo'n file is geopend...

Een SSD zal flink sneller zijn in het openen van programm's en het opstarten van het systeem, maar voor hoe lang zonder continu onderhoud te plegen? Voor het openen van Photoshop vraag ik me dan nog af (gezien dat er altijd een scratch bestand wordt gemaakt en de schrijfsnelheid niet echt geweldig is van een SSD) wat sneller zal zijn. Het openen van grote PSD bestanden zelf zal niet bijzonder veel uitmaken denk ik, aangezien die (bij de keuze van een SSD) op mijn datadisk zullen staan.

Ik wil dus:
- niet teveel hoeven klooien met instellingen (behalve de eerste keer)
- programma's gebruiken die behoorlijk grote scratch bestanden e.d. opslaan
- geen ramdisken aanmaken
- 1 bootdisk en 1 datadisk (dus geen RAID)
- vooral snelheid in dagelijks werk (graphic en video apps + standaard meuk zoals word e.d.)

Met de volgende componenten:
* Kast: Cooler Master Cavalier 3,
* Power: Antec TruePower New Series TP-650,
* CPU Cooler: Cogage True Spirit,
* Bord: GigaByte GA-EX58-UD5,
* CPU: Intel® Core i7-920,
* RAM: Kingston ValueRAM DIMM 6 GB DDR3-1066 Tri-Kit,
* VIDEO: XFX GTX260 Black Edition,
* DVD: Pioneer BDC-202,
* OS: Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit + Voucher,
* HD (tbv data) Samsung HD154UI SpinPoint F2 Eco Green,
* HD (bootdisk):
- of een Western Digital WD3000HLFS 300 GB Velociraptor
- of een SSD van OCZ OCZSSD2-1VTXT60G

Mijn vraag is dus: wat is de beste keus voor mij? De OCZ of de WD ?

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Je moet dit topic niet als leidraad nemen wat betreft 'onderhoud', mensen hier zitten constant te benchmarken (wat al voor veel belasting zorgt, wat de prestaties niet ten goede komt) en schreeuwen al snel moord en brand als de prestaties gedaald zijn, terwijl je in de praktijk er waarschijnlijk niks van merkt bij normaal gebruik.

Ik heb sinds gisteren de Intel 80GB X25-M, maar ik ben niet van plan te gaan benchmarken en veel te gaan finetunen/opruimen. Het werkt nu lekker soepel en zolang het dat blijft doen vind ik het best en ga ik me er niet druk om maken. Ik raad je aan om hetzelfde te doen ;)

The devil is in the details.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
2 weken geleden een Intel Postville in mijn systeem gebouwd en Windows 7 erop geinstalleerd. Helemaal geen verdere fine-tuning oid en werkt perfect. In december 1 keer een nieuwe firmware installeren zodat TRIM wordt ondersteund en je kunt 3 jaar genieten van de snelheid en stilte van een SSD.

Ik kan het iedereen aanraden, zeker ism Windows 7

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:43:
Wat voor south bridge heb je? Intel of nV/AMD? Intel werkt i.h.a. beter in RAID0 dan die laatste 2.
Ik heb een ASUS P6T SE X58 moederbord (voor de INTEL i7 920 CPU) daar zit volgens mij zo'n ICH10 op. Dat is dan toch een INTEL he?

Als ik mijn 60GB OCZ verkocht krijg ga ik 3x 30GB nemen. Gewoon leuk om te benchmarken en als "hebbeding" :9
Milmoor schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:44:
Tuurlijk werkt dat, maar of het merkbaar sneller is vraag ik mij af. Je loopt met zo'n snelle configuratie al heel snel tegen andere bottlenecks aan. Leuk speelgoed is het wel. Zelf wil ik eigenlijk van 2x120GB in Raid0 naar 4x120GB in Raid5. Maar het nut is zo laag :(. Je wilt bij bij dit soort opstellingen ook serieus aan een hardwarematige RAID-controller gaan denken. Dat scheelt weer behoorlijk.
Tja, het zoals je zelf al zegt he.... "leuk speelgoed" _/-\o_

Met hardwarematige RAID bedoel je waarschijnlijk een losse / dure / betere RAID kaart?
Want een RAID controller op het moederbord is toch ook "hardwarematig"...

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
bverstee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:09:
de real-life experience van 1 ssd ten opzichte van een harde schijf is al zoveel hoger, dat 2 ssd's in raid-0 er nauwelijks wat aan toe zullen voegen.
bverstee schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:56:

De extra real-life performance van 2 ssd's in raid ten opzichte van 1 is zeer waarschijnlijk niet erg merkbaar.
De overgang van harde schijf (zelfs een Raptor) naar ssd echter is wel heel groot.
bverstee schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:15:
Is een factor 5 tot 15 t.o.v. een Raptor nou niet genoeg snelheidswinst (voorlopig)?
Dit is de laatste keer dat ik lullig dit weer aanhaal. Maar in wat voor anti RAID lobby groep ZIT jij?? Hoe word ik lid van die beweging?

Verwijderd

@slm: Ik heb sinds afgelopen Mei een Vertex 60GB in m'n PC zitten.
Win7 x64. SATA controller: AMD SB600
Ik heb alleen een ghost image overgezet van m'n oude harde schijf.

Hij is voor m'n gevoel nog net zo heerlijk snel als op dag 1

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 10:26
[b][message=32439575,noline]Een SSD zal flink sneller zijn in het openen van programm's en het opstarten van het systeem, maar voor hoe lang zonder continu onderhoud te plegen?
Je maakt je zorgen om oude posts. Je kan gerust je beoogde ocz vertex 60 aanschaffen :) Die firmware upgrades hoef je niet aan mee te doen (de meegeleverde 1.30 is gewoon goed. Nu en over 3 jaar).

Als je veel van die 800MB photoshop bestandjes hebt, en vista, staat zo'n ding wel zo vol. Dan lijkt me 60GB niet zo'n goede keuze? Oh, voor de scratch space, nm.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 20-08-2009 12:35 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Uit de topicstart:

Allereerst: Maak je niet te druk!
Voor gewoon gebruik voldoen de momenteel meest interessante modellen (bv. de Vertex / Agility / Ultradrive ME / X25-M) in één keer perfect. Je kunt een aantal zaken optimaliseren, maar als je dat niet doet is het nog steeds een enorme vooruitgang ten opzichte van conventionele harde schijven.
In dit topic zie je de uitzonderingen, het zoeken naar de maximale performance en het oplossen van de rare zaken en technische problemen. Met alle nieuwe hard- of software gaat er nou eenmaal een klein percentage fout. Soms vanwege andere componenten, soms vanwege bijzondere omstandigheden, soms vanwege de gebruiker.
Veel ssd's hebben een lange garantietermijn (de Vertex bijvoorbeeld 3 jaar) - bang voor defecten door kinderziekten hoeven we daarom niet te zijn.
atmoz schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:17:
Met hardwarematige RAID bedoel je waarschijnlijk een losse / dure / betere RAID kaart?
Want een RAID controller op het moederbord is toch ook "hardwarematig"...
De RAID controller op het moederbord zit heel erg dicht tegen softwarematig aan. Ze werken bijv. niet zomaar in andere operating systemen. Een goede losse RAID kaart heeft cache en ontlast processor en OS van bepaalde berekeningen. Let op: de goedkoopste RAID-controllers werken net als degene die op het moederbord zitten en hebben dus geen meerwaarde t.o.v. die op het moederbord.

[ Voor 28% gewijzigd door Milmoor op 20-08-2009 13:11 . Reden: In twee stappen opgebouwd. ]

• ByteDelight
Kain_niaK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:27:
Met een RAID controller start je systeem alleen maar trager op. Het duurt zeker 20 seconden voor het boten van de controller. Daar is het niet voor. Het is voor VST plugins te laden terwijl een project afspeelt en er sporen worden opgenomen. 800 MB/s en hele lage acces tijden zijn dan een wereld van verschil tov andere configuraties. Tenminste, dat hoop ik toch. We zullen zien. Vandaag installeer ik windows 7 en morgen zal ik proberen wat filmpjes te maken. Over een paar weken als alles draait zoals het hoort verhuist het systeem naar mijn studio. En misschien doe ik ooit life performance mee. Dat is tot nu toe nooit echt lekker gelopen op systemen waar sample based programma's moeten laden. Bv ik heb een VST piano, Art Vista Grand Piano. Een piano daar uit neemt tussen de 1 en de 2 GB in je ram in beslag. Ik wil dat ding wel eens in 2,3 seconden zien laden ipv in 30.
Ah, maar dat is dus een specifieke semi-professionele toepassing, en in jouw geval heb je dus echt een goede reden om Raid te draaien!

Nu maak je me wel nieuwschiering in wat je produceert ;)
slm schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:32:
Voor de aanschaf van een nieuw systeem twijfel ik nog tussen een WD velociraptor van 300GB en een OCZ vertex 60GB.
Als je beseft dat juist de Raptor-gebruikers nu een ssd-aanschaffen...

(mn Raptor blijft in hetzelfde systeem draaien, maar dan als snelle data-schijf en er staat nog XP op als ik daarop wil terugvallen)...
Patvs schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:27:
[...]
Dit is de laatste keer dat ik lullig dit weer aanhaal. Maar in wat voor anti RAID lobby groep ZIT jij?? Hoe word ik lid van die beweging?
>:) Stuur mij een mooie financiele bijdrage ;) Kan ik ook ssd's in Raid gaan draaien (oh nee, dan wordt ik een ketter). _/-\o_

Sorry dat ik het nu al zo vaak aangehaald heb, maar begrijp je mn standpunt? Waarom wil men meteen zoveel geld uitgeven aan iets waarvan je er aan één al voldoende hebt?
Maar Kain heeft hele goede redenen!

[ Voor 30% gewijzigd door ByteDelight op 20-08-2009 13:14 ]

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
bverstee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:07:
Ah, maar dat is dus een specifieke semi-professionele toepassing, en in jouw geval heb je dus echt een goede reden om Raid te draaien!

[...]

Sorry dat ik het nu al zo vaak aangehaald heb, maar begrijp je mn standpunt? Waarom wil men meteen zoveel geld uitgeven aan iets waarvan je er aan één al voldoende hebt?
Iemand heeft pas 'voldoende' als hij zelf tevreden is. Wat voor de ene persoon zonde van het geld cq meerprijs is, is het voor een ander niet. En dat is geheel aan die persoon zelf te beoordelen.
De reden is misschien wel dat hij méér dan de buurman wil. Of dat als hij het budget niet opmaakt zijn vrouw er schoenen van gaat kopen. Of omdat de bonus op moet. Of omdat iemand geen zin heeft vermogensrendementsheffing te betalen... En de reden die hier wellicht het vaakst voorkomt: lekker tweaken!

• _H_G_
  • Laatst online: 17-09 10:26
Maar raad het dan ook niet willekeurig af :) 2x60GB presteert gewoon beter dan 1x120GB. Het nut is misschien niet noemenswaardig voor jou, maar er zijn genoeg amateurs die bezig zijn met video/audio/cad.

• ByteDelight
Titusvh schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:28:
[...]

Iemand heeft pas 'voldoende' als hij zelf tevreden is. Wat voor de ene persoon zonde van het geld cq meerprijs is, is het voor een ander niet. En dat is geheel aan die persoon zelf te beoordelen.
De reden is misschien wel dat hij méér dan de buurman wil. Of dat als hij het budget niet opmaakt zijn vrouw er schoenen van gaat kopen. Of omdat de bonus op moet. Of omdat iemand geen zin heeft vermogensrendementsheffing te betalen... En de reden die hier wellicht het vaakst voorkomt: lekker tweaken!
Tweaken is zeker het uitgangspunt! :9~

• aval0ne
  • Laatst online: 08-09 00:48
slm schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:32:
Voor de aanschaf van een nieuw systeem twijfel ik nog tussen een WD velociraptor van 300GB en een OCZ vertex 60GB. Door het lezen van dit topic heb ik zelf op dit moment alleen zoiets van: beter even wachten tenzij je tijd en zin hebt om wekelijks te pielen om alles (weer) te finetunen, firmware updates te plaatsen, instellingen te wijzigen etc. Een echte tweaker ben ik al lang niet meer, dus daar heb ik weinig zin in.
Wat moet er tegenwoordig getweaked worden aan indlinx of intel SSDs? Alignen? Nergens voor nodig. Firmware updates? Nergens voor nodig als alles goed werkt. Windows tweaken? Niet nodig.
Als je echter een tweaker bent die een paar mb/s meer wil halen in becnhmarks, dan is dat wel nuttig. Voor al rest is een standaard niet getweakte SSD snel genoeg.
[...]
Waarom wil jij een intel SSD en niet goedkoper model zoals de Vertex? Een vertex is ook voldoende snel. Waarom daar meer geld aan uitgeven?

[ Voor 48% gewijzigd door aval0ne op 20-08-2009 13:42 ]

Verwijderd

atmoz schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:17:
Ik heb een ASUS P6T SE X58 moederbord (voor de INTEL i7 920 CPU) daar zit volgens mij zo'n ICH10 op. Dat is dan toch een INTEL he?
Ja, da's de goede, daarmee heb je i.i.g. nog een kans dat 3x RAID0 een stukje sneller zal zijn dan 2x.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Thx voor de reacties. Denk dat ik dan toch voor de Vertex ga.

@milmoor: had ik gelezen, maar ja, definieer 'gewoon' gebruik. Wat is gewoon en voor wie? De standaard home gebruiker, de standaard gamer, de standaard tweaker, de standaard workstation gebruiker? Regelmatig scratchbestanden van +/- 1 GB aanmaken noem ik niet direct doorsnee gebruik alhoewel het natuurlijk ook weer niet zo uitzonderlijk is. Aan de andere kant, de doorsnee tweaker vind het denk ik helemaal niet erg om de schijf regelmatig te optimizen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Verwijderd

In de PW staat de 30 GB Turbo nu voor evenveel als de normale 30 GB Vertex (bij Computerland). Kan hem op de site en in de folder echter niet vinden...

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Ik heb nu een Vertex 120GB en ben daar zo over te spreken dat ik tòch aan een RAID0 zit te denken. Ook ik heb een moederbord met de ICH10 dus dat zou moeten lukken. Alleen:
- ik heb nu alle 6 de SATA-poorten in gebruik (SATA1 tm 4 harddisks, SATA5 de Vertex 120GB en op SATA6 een DVDbrander). Nu wil ik het volgende doen: de nog aan te schaffen 2e Vertex 120GB op SATA6, en voor mijn brander een IDE-variant inbouwen. Dit moet toch geen probleem zijn om de 2e Vertex op SATA6 te zetten, voor de RAID-config bedoel ik dan? Die kan ik dan opzetten met de 2 x Vertex 120GB op SATA5 en SATA6.
Ik wil namelijk SATA1 tm 4 niet veranderen om te voorkomen dat mijn Dualboot in de war raakt...

Update: net mijn Akasa 2,5" naar 3,5" bay binnen uit Engeland van Shiny Hardware....die zijn snel! Maandagavond om 20:30 uur besteld, en vanmiddag al geleverd! Er zijn webshops in NL die daar nog eens een puntje aan kunnen zuigen.... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door wvexeltweakers op 20-08-2009 14:38 . Reden: aanvulling ]

Samsung S23 Ultra 256GB

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
wvexeltweakers schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:35:
Ik heb nu een Vertex 120GB en ben daar zo over te spreken dat ik tòch aan een RAID0 zit te denken. Ook ik heb een moederbord met de ICH10 dus dat zou moeten lukken. Alleen:
- ik heb nu alle 6 de SATA-poorten in gebruik (SATA1 tm 4 harddisks, SATA5 de Vertex 120GB en op SATA6 een DVDbrander). Nu wil ik het volgende doen: de nog aan te schaffen 2e Vertex 120GB op SATA6, en voor mijn brander een IDE-variant inbouwen. Dit moet toch geen probleem zijn om de 2e Vertex op SATA6 te zetten, voor de RAID-config bedoel ik dan? Die kan ik dan opzetten met de 2 x Vertex 120GB op SATA5 en SATA6.
Ik wil namelijk SATA1 tm 4 niet veranderen om te voorkomen dat mijn Dualboot in de war raakt...

Update: net mijn Akasa 2,5" naar 3,5" bay binnen uit Engeland van Shiny Hardware....die zijn snel! Maandagavond om 20:30 uur besteld, en vanmiddag al geleverd! Er zijn webshops in NL die daar nog eens een puntje aan kunnen zuigen.... 8)7
zou normaal gezien moeten werken zonder problemen. voor zoer ik weet maakt het voor de ich10 niet uit welke poorten je wil raiden. wat voor oudere controllers wel het geval was.

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:10
aval0ne schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:38:
[...]

Wat moet er tegenwoordig getweaked worden aan indlinx of intel SSDs? Alignen? Nergens voor nodig. Firmware updates? Nergens voor nodig als alles goed werkt. Windows tweaken? Niet nodig.
Als je echter een tweaker bent die een paar mb/s meer wil halen in becnhmarks, dan is dat wel nuttig. Voor al rest is een standaard niet getweakte SSD snel genoeg.

[...]
Inderdaad. Mijn vertex draaide out of the box al goed, belangrijkste is alignment, dat word door windows 7 en vista vanzelf gedaan. Vervolgens defragmentatie en indexeren uitzetten das ook niet echt wat je zegt van dikke hardcore tweak ofzo. Ik ben nog niet echt tegen performance degradatie gelopen, ik heb wiper 2x gedraaid duurde in beide gevallen minder dan 15 seconden. ik zie het als vergelijkbaar met defragmenteren, iets wat je eens in de zoveel tijd zou kunnen doen.

Aanvankelijk dacht ik dat ik misschien beter die postville had kunnen halen (20 gig meer voor klein beetje geld) maar ach, zo te zien heeft/krijgt vertex betere trim/gc ondersteuning (en ja ik weet dat postvilles misschien minder last van degradatie hebben), dus ja vertex is zeker geen miskoop.

Over wel of geen raid, ik zou zeggen, als je het geld ervoor heb waarom niet? Volgens mij zal je het in veel applicaties wel merken hoor.. iets snellere opstarten van bepaalde programma's. Zelfs als het een klein beetje sneller werkt.. het draagt toch bij aan je "wow" gevoel.

Ik snap niet waarom dat een probleem zou kunnen zijn. Mensen betalen toch vaak ook honderden euros voor een paar frames per seconden meer en daar hoor je niemand over klagen 8)7. Mensen betalen ook veel meer voor grotere/luxere tv schermen, betere speakers etc. in hoeveel van die situaties zijn de verbeteringen marginal of nauwelijks merkbaar? In hoeveel situaties zou je met veel minder geld net zo goed kunnen werken?

(Ik zit zelf ook een beetje te kijken of ik niet misschien nog een tweede 60 gig vertex erbij zal halen voor ofwel raid of als meer ruimte voor apps en een enkele game.)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:14:
In de PW staat de 30 GB Turbo nu voor evenveel als de normale 30 GB Vertex (bij Computerland). Kan hem op de site en in de folder echter niet vinden...
Occy74 in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"

Systeem Specs

Verwijderd

ben eindelijk na weken denken ook over de streep. via vraag en aanbod een nieuw in doos 60 gb vertex gekocht voor een leuke prijs. ben benieuwd hoe strax mijn 18,4 inch laptop gaat laag vliegen.
gebruik de 60gb voor vista boot en heb een 2e schijf van 320 gb als opslag :)
ik ga gewoon standaard vista erop zetten zonder nog ernaast alle allignment dingen te doen. het is zowiezo al een dikke verbetering tegen over een normale hd. :)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

Ik laat Beta 1.42B ook even aan mij voorbij gaan, zo te lezen nog steeds sleep issues onder Mac OS X.
Sowieso is 1.42B weer trager als 1.41. Niet dat je dat gaat merken lijkt mij.

Ik teken nergens meer voor

• micd33
Mute schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:34:

Ik heb sinds gisteren de Intel 80GB X25-M, maar ik ben niet van plan te gaan benchmarken en veel te gaan finetunen/opruimen. Het werkt nu lekker soepel en zolang het dat blijft doen vind ik het best en ga ik me er niet druk om maken. Ik raad je aan om hetzelfde te doen ;)
Dat is idd een goede raad.

ik heb ook twee Intel Postvilles 80GB ingebouwd.
Eentje in mijn laptop.
En eentje in mijn nieuw systeem desktop:
Processor: Intel i7 920
Moederbord: Asus P6 T Deluxe V2
Geheugen: Corsair 3x2GB DDR3 SDRAM PC12800 CL8.0 XMS3
Voeding: Be Quiet Dark power 650 w se
VGA: Gainward Nvidea GTx 260
Harde schijf: Voor de C : Intel SSD X25 M Postville 80GB
Voor de dataschijf. Seagate 1 terrabyte, (32 cashe)
Case: de Zalman GT1000 Z machine.
Processorkoeler: Noctua NH-U12P- SE 1366
Ventilators: 1 maal 120MM en twee maal 92 mm allen Noctua (Heb de Zalmans uit de case gehaald en vervangen)
Hotwsap dual lade voor de SSD Harde schijf. Dat is een leuk ding.

En beide systemen draaien goed en vlot.

Maar ik heb toch een vraagje.
Ik heb dus de intels in twee systemen zitten, een in de desktop en een in de laptop.
Beide Asus, zowel laptop als het moederbord van de desktop.

Maar de prestatie index van Windows 7 is voor beide schijven verschillend?
Bij de laptop staat er 7,7 voor de harde schijf en bij de desktop 7,4 ???

Desktop:
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9bouwsn1.jpg

en de laptop:
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9laptopidx.jpg

Kan dit voor dezelfde schijf???
Bij de laptop staat er windows 7 32 bit op en de desktop Windows 7 64 bit.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Chipset, drivers, meerdere factoren kunnen de oorzaak zijn.

Verwijderd

Quakie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:13:
Ik laat Beta 1.42B ook even aan mij voorbij gaan, zo te lezen nog steeds sleep issues onder Mac OS X.
ik begin zowiezo niet aan beta firmware's. als ie uit de doos goed werkt, niet mee kloten. if it ain't broke, don't fix it. :)

• ByteDelight
aval0ne schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:38:

[...]

Waarom wil jij een intel SSD en niet goedkoper model zoals de Vertex? Een vertex is ook voldoende snel. Waarom daar meer geld aan uitgeven?
Die Intel is niet duurder; zowel de Vertex als de X25-M modellen kosten 2,50 euro de GB.

• bengi311
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08-2009
micd33 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:14:
[...]

Dat is idd een goede raad.

ik heb ook twee Intel Postvilles 80GB ingebouwd.
Eentje in mijn laptop.
En eentje in mijn nieuw systeem desktop:
Processor: Intel i7 920
Moederbord: Asus P6 T Deluxe V2
Geheugen: Corsair 3x2GB DDR3 SDRAM PC12800 CL8.0 XMS3
Voeding: Be Quiet Dark power 650 w se
VGA: Gainward Nvidea GTx 260
Harde schijf: Voor de C : Intel SSD X25 M Postville 80GB
Voor de dataschijf. Seagate 1 terrabyte, (32 cashe)
Case: de Zalman GT1000 Z machine.
Processorkoeler: Noctua NH-U12P- SE 1366
Ventilators: 1 maal 120MM en twee maal 92 mm allen Noctua (Heb de Zalmans uit de case gehaald en vervangen)
Hotwsap dual lade voor de SSD Harde schijf. Dat is een leuk ding.

En beide systemen draaien goed en vlot.

Maar ik heb toch een vraagje.
Ik heb dus de intels in twee systemen zitten, een in de desktop en een in de laptop.
Beide Asus, zowel laptop als het moederbord van de desktop.

Desktop:
[afbeelding]

en de laptop:
[afbeelding]

Een verschillend besturingssysteem kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

• ppl
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:13:
Die traagheid zie je in benchmarks die meer de sequentiële snelheid test. Niet echt een noemenswaardig iets eigenlijk. Bij die 1.4x beta firmwares gaat het er nu meer om dat heel dat GC en TRIM fatsoenlijk werkt zodat de ssd altijd op snelheid blijft en dat niet als een gek inzakt. Liever dat hij stabiel werkt en die snelheid overall gewoon goed vast weet te houden hoe vol het ding ook staat dan dat je in benchmarks mooie cijfertjes hebt.
Ik wacht die final versie nog wel even af net als de Snow Leopard release (ben dan toch van plan om een clean install te doen, kunnen we combineren), die sleep issues zijn best wel een showstopper omdat ik daar altijd gebruik van maak (hier geen shutdown van de machine).
micd33 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:14:

8<

Die Windows Experience meetding is nou niet bepaald grandioos, er waren bij Vista al de nodige kritieken over en dat is bij de Windows 7 ontwikkelversies ook zo gebleven. Het is in Win7 wel wat verbeterd maar om nou van die scores uit te gaan...nee. Overigens kan het best zijn dat het verschil tussen 32 bit en 64 bit er wel iets mee te maken heeft. Stukje software dat beter werkt op 32 of 64 bit for some reason. Net als bij ieder ander benchmark geldt dat je die waardes met enig korrel zout moet nemen wegens allerlei factoren (storing, meetfouten, optimalisaties, etc. etc.).

• bengi311
Kan me iemand vertellen wat het verschil is tussen deze 2 SSD's

Afbeeldingslocatie: http://i192.photobucket.com/albums/z129/bengilinda/forumfoto/SSDintel.jpg

eentje van 7mm en eentje van 9.5mm ?

Verwijderd

€120

Lees het topic eens .. dan had je zelf ook al de conclusie kunnen trekken dat de bovenste de G2 is

• Yippie
  • Laatst online: 12-09 23:43
HlpDsk was me voor, maar zie deze link voor meer info:
http://www.intel.com/design/flash/NAND/mainstream/index.htm

• bengi311
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:14:
€120

Lees het topic eens .. dan had je zelf ook al de conclusie kunnen trekken dat de bovenste de G2 is
Ik heb het topic gelezen ;)
De G2 is ook 9.5mm en kost 192 euro
Kijk hier maar: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-077691

• Kain_niaK

Kain_niaK

Damn, net ff een eerste lekkere SSD ervaring gehad.
Een iso van 3 GB uitgepakt (uit rar bestanden) in minder dan 5 seconden. *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 17:56 ]

• bengi311
Ook volgens deze link (v intel) bestaat de G1 en G2 uit 7mm en 9.5mm ;)

• Yippie
bengi311 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:58:
[...]

Ook volgens deze link (v intel) bestaat de G1 en G2 uit 7mm en 9.5mm ;)
Het is de zwarte adapter die ervoor zorgt dat die 9.5mm wordt, ze zijn allemaal 7mm.
Die adapter zorg ervoor dat je hem in elke laptop kan schuiven.

Het is dus de zwarte rand op onderstaande foto, wat ze bedoelen met adapter.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1022/intel_160gb_ssd.jpg

Bron

Verwijderd

Een adapter kost echter geen 120 euro dus mss hebben ze de capaciteit verkeerd staan.

• Haaguit
  • Laatst online: 14-09 16:18

Haaguit

HBZNPLT!

Lekker... Mijn Vertex 60G dead, nette service van OCZ: binnen een week een nieuwe drive. Installeren, windows 7 erop... Zie ik in device manager dat het een Agility is!! Kreng zit onder de stickers met Vertex :'). Maar weer OCZ bellen...

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• Yippie
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:13:
Een adapter kost echter geen 120 euro dus mss hebben ze de capaciteit verkeerd staan.
Dat vroeg ik me ook al af, maar denk dat de verklaring is, dat er maar weinig distributeurs zijn die de 7mm variant kopen/op voorraad hebben. De adapter kan immers verwijderd worden, en prijsverschil in inkoop zal wel minimaal zijn aangezien het om een stukje plastic gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Yippie op 20-08-2009 18:16 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb nu een nieuwe array aangemaakt met stripe size 64K ipv 128K en getest met een 9 x 1000 MB run.
Dit is het resultaat.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PGDQAdVbTEmZ9lAN1qkgQ8tU/full.jpg

vergeleken met mijn vorige run
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Plig1uBffC4BYr1pCy3v64ZU/full.jpg

Alles is min of meer hetzelfde gebleven op twee na.
de 512K random read is 4% verbeterd.
Maar de 4K random read is bijna 10% omlaag gegaan!

Hoe komt dit toch? De testen op anandtech en toms hardware lieten random 4k read snelheden zien van 40 MB/s in het begin en rond de 20 na performance decrease.

• Kain_niaK

Kain_niaK

bengi311 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:09:
Kan me iemand vertellen wat het verschil is tussen deze 2 SSD's

[afbeelding]

eentje van 7mm en eentje van 9.5mm ?
Dat moet ergens een fout zijn. Van welke site komt dit? Is dat 4launch?
edit: ah gevonden 4launch dus.

Kijk hier eens
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qs6J2Ttlgiu5NkBHuFFkiwxF/full.jpg
Bij de laatste twee zie je ook 7mm en 9.5mm staan maar daar is het verschil maar 20 euro.
Zal wel een vergissing zijn denk ik.

Die van 190,5 is de X25-M 80 GB G1 dat lijkt me duidelijk.
Maar welke die van 310.5 is .... geen idee.

[ Voor 7% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 18:31 ]

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 18:37
Kain_niaK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:19:
Ik heb nu een nieuwe array aangemaakt met stripe size 64K ipv 128K en getest met een 9 x 1000 MB run.
Dit is het resultaat.
[afbeelding]

vergeleken met mijn vorige run
[afbeelding]

Alles is min of meer hetzelfde gebleven op twee na.
de 512K random read is 4% verbeterd.
Maar de 4K random read is bijna 10% omlaag gegaan!

Hoe komt dit toch? De testen op anandtech en toms hardware lieten random 4k read snelheden zien van 40 MB/s in het begin en rond de 20 na performance decrease.
Ik heb zon beetje alle stripe sizes geprobeerd, van 16k tot 512k, alles scheelde maar een klein beetje, ben terug gegaan naar 128k , dat bleek gemiddeld toch wel het beste te zijn

4 x G1 raid0

[ Voor 57% gewijzigd door l3p op 20-08-2009 18:29 ]

L3p - MK - PV - WP

• Kain_niaK

Kain_niaK

Uit l3p in "Het grote SSD topic ~ Deel 4"

Afbeeldingslocatie: http://www.l3p.nl/raid/aserased4x.jpg

Die bench snap ik niet.
Welke RAID controller ? edit: Is dat een highpoint 2320 ?
Dat je bijna 900 MB/s read haalt dat kan ik nog begrijpen als je een RAID controller hebt met een sneller processor. Maar hoe haalt je 845,76 MB/s sequentiële write als één disk maximaal 80 MB/s doet? En in jouw geval waren het G1's en die deden toch maar 70 MB/s
Of zijn die X-25E's of zo? Hoeveel MB schrijft die test eigenlijk en schrijft hij meer dan de grote van je cache ?

Ik ga die bench ook eens draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 18:47 ]

• Yippie
Kain_niaK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:27:
[...]

knip

Die van 310 is ook G1, klik er maar eens op
Artikelnummer: 071413
Levertijd: meer dan 10 werkdagen
Voorraad: 0
Type: X25-M
Vendorcode: SSDSA2MH080G101
Ean: 0735858198615
Garantie: 3 jaar Carry-in
Prijs (incl BTW): € 310.50
Prijs (excl BTW): € 260.92
G2's zijn ook zilver, t.o.v. van de zwarte G1's.
Prijsverschil zal dus met leverbaarheid te maken hebben.

Dat prijsverschil bij de G1 160GB tussen 7 en 9.5mm maar €20,- is, is dus ook vanwege die adapter.
Wil je hem niet in je laptop, dan doe je er dus verstanding aan om de 7mm aan te schaffen, scheelt je weer een paar euri's. Dat als je al nog een G1 zou willen aanschaffen.

---- Vraagje aan G2 bezitter's ---
Alle G2's die worden uitgeleverd zijn de 7mm versie neem ik aan, anders hadden we er al wel wat over gelezen/gehoord. Mensen met een G2, kunnen jullie dit bevestigen ?

[ Voor 11% gewijzigd door Yippie op 20-08-2009 18:47 ]

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 10:24
van de week mijn Intel Postville 80gb opgehaald en Windows 7 geinstalleerd.
daarna een Crystaldiskmark gedraaid met een score 252.1 om 90.1
had vandaag wat problemen met oa. Hotmail dus de ssd geformateerd en opnieuw
Windows 7 etc. geinstalleerd.
de leesscore is iets minder 249 maar schrijven is nu slechts 70.
Intel adviseert Hdderase te gebruiken om de SSD weer schoon te maken maar
zowel de floppy als cd rom image versie werkt helaas niet.
heeft iemand enige suggestie hoe ik de ssd weer kan resetten naar de oorspronkelijke
status?
heb ook HDtunePro en daar is ook een optie ''Erase"maar ik neem aan dat deze
alleen werkt voor normale hardeschijven?

vast dank voor de feedback.

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 18:37
Ik weet ook niet precies wat die bench doet, werd aangeraden in dit topic ergens.

is een Highpoint 3560 met 2 Gb cache

L3p - MK - PV - WP

• Kain_niaK

Kain_niaK

Dit doet hij bij mij
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GrGQRA6QEkeqYjZMtjBCcABK/full.jpg

Bij je Crystal Disk Mark van 5 x 1000 haalde je 350 MB/s bij seq write.
Ik denk dat het me je write back cache te maken heeft en met het tooltje zelf.

Der AS SSD Benchmark ermittelt die Performance von Solid State Drives (SSD). Das Tool enthält vier synthetische sowie drei Praxis-Tests.
Die synthetischen Tests ermitteln die sequentielle und zufällige Lese- und Schreibperformance der SSD. Diese Tests werden ohne Nutzung des Betriebssystem-Caches durchgeführt. Im Seq-Test misst das Programm wie lange es dauert, eine 1 GByte große Datei zu lesen respektive zu schreiben. Im 4K-Test wird die Lese- und Schreibleistung bei zufällig ausgewählten 4K-Blöcken ermittelt. Der 4K-64-Thrd-Test entspricht dem 4K-Prozedere nur dass hier die Lese-und Schreiboperationen auf 64 Threads verteilt sind (typischer Start eines Programms). Dieser Test sollte bei SSDs mit Native Command Queuing (NCQ) Unterschiede zwischen dem IDE-Betriebsmodus, wo NCQ nicht unterstützt wird, und dem AHCI-Modus darstellen.
In allen drei synthetischen Tests beträgt die Größe der Testdatei 1 GByte. Zuletzt wird noch die Zugriffszeit der SSD ermittelt, wobei der Zugriff beim Lesen über die gesamte Kapazität der SSD (Fullstroke) ermittelt wird. Der Schreibzugriffstest hingegen erfolgt mit einer 1 GByte großen Testdatei.
Am Ende der Tests werden drei Werte für die Lese- und Schreib- sowie die Gesamtperformance ausgegeben. Zudem lassen sich die ermittelten Werte, die in MByte/s angeben sind, auch in IO per Seconds (iops) darstellen. Die Formel für die Scores lauten:
Gesamtergebnis=seq_schreibrate * 0.15 + seq_leserate * 0.1 + 4k_leserate * 2 + 4k_schreibrate + 4_64thrd_schreibrate + 4_64thrd_leserate * 1.5
Lese-Ergebnis=seq_leserate * 0.1 + 4k_leserate + 4_64thrd_leserate
Schreib-Ergebnis=seq_schreibrate *0.1 + 4k_schreibrate + 4_64thrd_schreibrate
Der 4k-64Thrd-Test wird in den Ergebnissen am stärksten gewichtet, da dies laut Fachleuten die Hauptbetriebsart einer SSD darstellt.
Praxistest:
In den Kopiertests (Menü-Werkzeug-Kopier-Benchmark) werden folgende Test-Ordner erzeugt: ISO (zwei große Dateien), Programme (typischer Programmordner mit vielen kleinen Dateien) und Games (Ordner eines Spiels mit kleinen und großen Dateien). Diese drei Ordner werden mit einfachem copy-Befehl des Betriebssystems kopiert. Der Cache bleibt für diesen Test eingeschaltet. Die Praxistests zeigen die Leistung der SSD bei gleichzeitigen Lese- und Schreiboperationen. Die Ergebnisse können je nach verwendetem Windows-Betriebssystem schwanken.
Ich übernehme keine Haftung für Schäden beim verwenden!

Er word dus maar 1 GB gelezen en geschreven.
Je test dus meer de cache van je controller als je schijf zelf. 8)7
Ik heb het een beetje gehad met al dit soort tooltjes.
Ik ga eens met IOmeter aan de gang.

[ Voor 93% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 19:06 ]

• Exl
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 14:06

Exl

Yippie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:40:
---- Vraagje aan G2 bezitter's ---
Alle G2's die worden uitgeleverd zijn de 7mm versie neem ik aan, anders hadden we er al wel wat over gelezen/gehoord. Mensen met een G2, kunnen jullie dit bevestigen ?
Ik heb vandaag van 4Launch eentje gekregen met de adapter er aan (9.5 mm). Zit in een bijzonder kleine en oninteressante verpakking met wat instructies, een stickertje en wat opvulfoam.

• Yippie
Merci, maar dat is heel recent, en 4Launch is de enige die het expliciet vermeld dat het om een 9.5mm variant gaat. De 1ste batch voor de callback actie bijv. waren allemaal 7mm's voor zover ik weet.

Denk dat je dus voorlopig van de 7mm uit moet gaan, tenzij expliciet aangegeven dat het een 9.5mm variant betreft.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Morgen of overmorgen komt mijn 2e Vertex Turbo 60GB binnen. Dan wordt er eindelijk RAID0 gemaakt. Maar als ik nog sneller data zou willen overzetten, bestanden uitpakken en parren, kan ik dan beter een 3e SSD kopen, of beter een goede, aparte RAID kaart? Alles zit geïnstalleerd op een P6T SE moederbord met ICH10. Of loop ik eerder tegen andere bottlenecks (CPU) aan?

Wat is raadzaam? Ik wil het graag abnormaal snel hebben allemaal.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56
Yippie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:15:
Merci, maar dat is heel recent, en 4Launch is de enige die het expliciet vermeld dat het om een 9.5mm variant gaat. De 1ste batch voor de callback actie bijv. waren allemaal 7mm's voor zover ik weet.

Denk dat je dus voorlopig van de 7mm uit moet gaan, tenzij expliciet aangegeven dat het een 9.5mm variant betreft.
De mijne die ik op 1 augustus bij Salland besteld had met pack date 16 JUL 2009 is een 9.5mm, uit welke batch komt die dan volgens jou?

• micd33
Yippie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:15:

Idd, dat zwart kadertje heb je nodig om hem doen te passen in bv een laptop of in een tray, Hotswap wisselaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9bouwssd9.jpg

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
atmoz schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:27:
Morgen of overmorgen komt mijn 2e Vertex Turbo 60GB binnen. Dan wordt er eindelijk RAID0 gemaakt. Maar als ik nog sneller data zou willen overzetten, bestanden uitpakken en parren, kan ik dan beter een 3e SSD kopen, of beter een goede, aparte RAID kaart? Alles zit geïnstalleerd op een P6T SE moederbord met ICH10. Of loop ik eerder tegen andere bottlenecks (CPU) aan?

Wat is raadzaam? Ik wil het graag abnormaal snel hebben allemaal.
Zelf zou ik voor de goede RAID controller gaan. Van 1 disk naar 2 disks is de grootste verbetering, van twee naar drie komt er minder bij. Heel grof gerekend: van 1 naar 2 is maximaal een verdubbeling, van 2 naar drie de helft meer. In de praktijk liggen beiden lager. Goede caching en ontlasting van de processor lijkt mij na de overstap naar RAID belangrijker dan nog meer schijven.

[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 20-08-2009 19:42 . Reden: Oeps, fout gequote ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Milmoor schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:41:
[...]

Zelf zou ik voor de goede RAID controller gaan. Van 1 disk naar 2 disks is de grootste verbetering, van twee naar drie komt er minder bij. Heel grof gerekend: van 1 naar 2 is maximaal een verdubbeling, van 2 naar drie de helft meer. In de praktijk liggen beiden lager. Goede caching en ontlasting van de processor lijkt mij na de overstap naar RAID belangrijker dan nog meer schijven.
Duidelijk verhaal.
Aan wat voor kaart zou ik dan bijvoorbeeld kunnen denken?
En aan welke prijzen moet ik denken?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07

RvV

Met 2 of 3 ssd's moet je ICH10 het nog wel redelijk kunnen bijhouden. Persoonlijk zou ik mij de kosten van losse raid controller besparen.

Y'24

• Kain_niaK

Kain_niaK

Vanaf 200 euro voor kaarten die 4 aansluiting hebben.
Vanaf 300 euro voor snelle kaarten die 4 of meer aansluitingen hebben
Dit zou een goede kaart zijn Areca ARC-1212
voor wat meer geld (100 euro) heb je exact dezelfde kaart maar dan met 8 aansluitingen.
Dat is de gene die ik heb de 1222 Areca ARC-1222

Maar je hebt ook Adaptec kaarten en Highpoint kaarten.
Zie dat je zeker een kaart hebt die een verwerkingssnelheid van rond de 750 MB/s haalt anders benut je je 3 kaarten niet volledig. Die 1212 haalt dat wel.
En dan moet je nog kijken naar dingen als de cache grote, de RAID levels, etc etc.

Ik denk dat die 1212 perfect is als je er 3 Postvilles op wilt aansluiten in RAID0.
Kost je 300 euro maar dan heb je ook leuk speelgoed.

[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 20-08-2009 20:08 ]

Verwijderd

nec1560 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:41:
van de week mijn Intel Postville 80gb opgehaald en Windows 7 geinstalleerd.
daarna een Crystaldiskmark gedraaid met een score 252.1 om 90.1
had vandaag wat problemen met oa. Hotmail dus de ssd geformateerd en opnieuw
Windows 7 etc. geinstalleerd.
de leesscore is iets minder 249 maar schrijven is nu slechts 70.
Intel adviseert Hdderase te gebruiken om de SSD weer schoon te maken maar
zowel de floppy als cd rom image versie werkt helaas niet.
heeft iemand enige suggestie hoe ik de ssd weer kan resetten naar de oorspronkelijke
status?
heb ook HDtunePro en daar is ook een optie ''Erase"maar ik neem aan dat deze
alleen werkt voor normale hardeschijven?

vast dank voor de feedback.
Intel beveelt specifiek HDDerase versie 3.3 aan. Nieuwere versies blijven hangen op de SSD. Ik heb de 3.3 gebruikt op mijn Postville. Hij werkt. De erase duurt enkele minuten.
3.3 downloaden (link verderop). Unzippen en HDDerase.exe op een bootable USB stick zetten. Hij draait onder DOS.

Je disk controller in de Bios op IDE/Compatible zetten, van USB opstarten en de rest wijst zich vanzelf. Bij problemen alle disks loskoppelen zodat de SSD de enige is. Verder gewoon doen wat hij vraagt. Wel de juiste schijf kiezen want hij doet klakkeloos wat je zegt.

Wat mij opviel: na het gebruik van HDDerase had ik het OS er weer op gezet. Daarna de zaak uitgezet. De volgende morgen was de SSD weer leeg. De partitie was verdwenen. Mogelijk voert hij de erase pas echt uit nadat de spanning van de SSD is geweest. Kan toeval zijn, of ik heb gewoon iets dubbel gedaan.
Alles er weer op gezet en het draait weer.

Overigens is de erase van HDtune niet hetzelfde als HDDerase. HDtune vult gewoon alle sectoren met nulletjes. Daar kan een SSD niet veel mee. HDDerase gebruikt een ATA commando waarmee de firmware van de disk (wel onder besturing van HDDerase) zelfstandig alles wist. Veel moderne HDD's en SSD's kennen dat commando. Het resultaat is hetzelfde als een Sanitary Erase op een Vertex. De SSD voert echt een flash block erase uit zodat de SSD weer fabrieksnieuw wordt.

Hier kan je HDDerase 3.3 downloaden (attachment aan eerste posting):
http://www.madshrimps.be/vbulletin/f22/long-term-performance-analysis-intel-mainstream-ssds-61411/
Daar staat tevens wat interessant leesvoer over performance degradatie van Intel SSD's.

• ByteDelight
Kain_niaK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:27:
[...]

Kijk hier eens
[afbeelding]
Bij de laatste twee zie je ook 7mm en 9.5mm staan maar daar is het verschil maar 20 euro.
Zal wel een vergissing zijn denk ik.

Als je het zeker wilt weten klik je het produkt aan: SSDSA2MH080G1C5.
Idem, de X25-M 80 GB G1, maar met een ietwat ander produktnummer: SSDSA2MH080G101.
Als je naar dit produktnummer googled kom je soortgelijke prijzen tegen...

Ik vond ondermeer hier specifiek een sheet voor dit model: http://www.supplyframe.co...G101-datasheet?id=1612362.
Het sheet zegt dat de laatste 2 cijfers van het typenummer staan voor 'ordering information'.

...Heb werkelijk geen verklaring waarom het prijsverschil zo groot is...

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 20-08-2009 21:00 ]

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 21:30
Vandaag een Intel G1 in mijn macbook geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/112/img0282rsy.jpg

Heb zelden een laptop gezien die er van binnen zo mooi uitziet, maar daar gaat dit topic niet over.

In hd tune krijg ik de volgende scores:

Afbeeldingslocatie: http://img91.imageshack.us/img91/7439/intelssdhdtune.png

Lijkt mij wel netjes, vind alleen de cpu usage vrij hoog..
De ssd bevalt me verder prima. Echt een groot verschil met een normale hd.
Zometeen gelijk maar een G2 voor mijn desktop bestellen :)

Verwijderd

Natuurlijk is de CPU usage hoog. Bij een HDD is de CPU de hele tijd aan het wachten op toegang. Bij een SSD is dat wachten juist veel minder.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
Kain_niaK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:07:
Zie dat je zeker een kaart hebt die een verwerkingssnelheid van rond de 750 MB/s haalt anders benut je je 3 kaarten niet volledig. Die 1212 haalt dat wel. En dan moet je nog kijken naar dingen als de cache grote, de RAID levels, etc etc.
Zeker meenemen in je afweging, ik zou dit bij aanschaf van een nieuwe controller ook doen. Areca is erg goed, maar zeker tweedehands zou ik ook andere merken overwegen. Het is net waar je tegen aan loopt. Wel een kanttekening : de sequentiele doorvoer is vooral goed voor de patsfactor. Het zijn de random reads/writes die je in de praktijk merkt. Hoe vaak ben je nou 10GB aan het lezen/schrijven? Een oudere RAID-controller is minder gaaf, maar wel een stuk goedkoper te vinden. Voor de plekken waar RAID echt wat toevoegd doen deze het al perfect. Nu is RAID voor de consumentmarkt meestal speelgoed, dus maximaliseer gerust ;).

Ik ben bewust terughoudend om zonder kanttekening puur positief of RAID-controllers in combinatie met SSD's te praten. Mensen zijn mogelijk geneigd te denken waar men het in dit topic over heeft echt nodig is, terwijl dit maar in een heel specifiek aantal gevallen het geld/de moeite waard is. Kijk maar naar de SSD-optimalisaties die voor normaal gebruik effectief geen verschil maken: men blijft vragen welke noodzakelijk zijn.

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Eindelijk mijn vertex binnengekregen. Meteen aangesloten en in IDE mode gezet om de firware te flashen....waarna hij zegt dat hij geen enkele geschikte schijf kan vinden :?. Al verschillende topics op het ocz forum gevonden, maar het enige dat ze daar kunnen aanraden is om hem in IDE mode te zetten, wat ik al gedaan heb :|

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Haaguit
  • Laatst online: 14-09 16:18

Haaguit

HBZNPLT!

Boeboe schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:22:
Eindelijk mijn vertex binnengekregen. Meteen aangesloten en in IDE mode gezet om de firware te flashen....waarna hij zegt dat hij geen enkele geschikte schijf kan vinden :?. Al verschillende topics op het ocz forum gevonden, maar het enige dat ze daar kunnen aanraden is om hem in IDE mode te zetten, wat ik al gedaan heb :|
Herkenbaar probleem, alleen was mijn Vertex toen al redelijk overleden. Herkent je BIOS hem nog wel als Vertex?

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Mijn bios herkent hem perfect. Ben nu windows 7 aan het installeren, wat ook goed lijkt te gaan. Zal dan zien wat ik vanuit windows nog zoal kan doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

HenkyNL schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:49:

Heb zelden een laptop gezien die er van binnen zo mooi uitziet, maar daar gaat dit topic niet over.

Ook offtopic: dat is toch vooral waar het bij Apple om gaat: hoe ziet het eruit?
Geintje!!

8)7

Samsung S23 Ultra 256GB

• Yippie
kwiebus schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:27:
[...]
De mijne die ik op 1 augustus bij Salland besteld had met pack date 16 JUL 2009 is een 9.5mm, uit welke batch komt die dan volgens jou?
Wat zijn de laatste 2 getallen van het productnr dan ?
Als het een 80GB X25M G2 is, dan zou het moeten zijn SSDSA2MH080G2C1
bverstee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:58:
[...]

Als je het zeker wilt weten klik je het produkt aan: SSDSA2MH080G1C5.

[...]

Idem, de X25-M 80 GB G1, maar met een ietwat ander produktnummer: SSDSA2MH080G101.
Als je naar dit produktnummer googled kom je soortgelijke prijzen tegen...

Ik vond ondermeer hier specifiek een sheet voor dit model: http://www.supplyframe.co...G101-datasheet?id=1612362.
Het sheet zegt dat de laatste 2 cijfers van het typenummer staan voor 'ordering information'.

...Heb werkelijk geen verklaring waarom het prijsverschil zo groot is...
Uitleg over productnr stond ook in de datasheet in mijn vorige post. Uitleg over ordering information wordt verder niet gegeven in datasheet van G1, wel in datasheet van G2.

*** Intel X25-M G1 SSDSA2MH080G1xx ***
01= 7mm order quantity is 1
C1= 9.5mm order quantity is 1
05= 7mm order quantity is 50
C5= 9.5 order quantity is 50

*** Intel X25-M G2 bijv. dus SSDSA2MH080G2xx ***
01 = 7mm order quantity is 1
C1 = 9.5mm order quantity is 1
R5 = 9.5mm order quantity is 5
R5= 9.5mm order quantity is 5

* als er geen laatste 2 is, dan gaat het bij de G2's om een 50stuks verpakking.

Misschien dat de 50stuks verpakking ook voor OEM bestemd is, en de enkel stuk retail, maar daar ben ik nog niet achter.

Zie ook pag.2 van Intel's G2 X25-M datasheet:
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/5811/intelg2ssd.png

Dat verklaart nog niet het prijsverschil, en zoals gezegd, enige wat ik me kan bedenken, is de slechte leverbaarheid. Overigens is het verschil er bij de G2's er niet, of de webshops verkopen alleen maar de 9.5mm variant. Alle webshops uit de PW in ieder geval hebben alleen de G2 xxC1 dus.

Verwijderd

HenkyNL schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:49:
Vandaag een Intel G1 in mijn macbook geplaatst:
Waarom nog een G1? Die gaat toch nooit het native TRIM commando van het OS ondersteunen? Of kunnen alleen Win7 en Linux dat en MacOS niet.
Pak dan gelijk G2 zou ik zeggen.
(Al heb ik weer liever een OCZ Vertex (prijs/write performance) en die wel in G1 Win7 TRIM commando ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyNL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 21:30
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:48:
[...]

Waarom nog een G1? Die gaat toch nooit het native TRIM commando van het OS ondersteunen? Of kunnen alleen Win7 en Linux dat en MacOS niet.
Pak dan gelijk G2 zou ik zeggen.
(Al heb ik weer liever een OCZ Vertex (prijs/write performance) en die wel in G1 Win7 TRIM commando ondersteund)
Zover ik weet gaat de G1 inderdaad geen TRIM ondersteuning krijgen.
Daar kwam ik alleen pas achter toen ik de G1 al had aangeschaft.
Vind het wel een vreemde zet van intel dat ze TRIM alleen uitbrengen voor de G2.

Ik heb begrepen dat een intel ssd in het echte gebruik sneller zou moeten zijn dan een ocz, hoewel de sequential writes bij een ocz hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Geen vooruitgang met mijn vertex hier. Ik heb het advies gekregen om mijn firmwareversie na te kijken in windows zelf, maar daar geraak ik niet veel wijzer uit. Iemand die weet wat dit betekent?

Afbeeldingslocatie: http://www.boe2.be/pictures/vertex.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
ik zou zeggen 1.0

maar uh... je bent niet bekend met de pritnscreen knop? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-printscreen zelfs ;)
Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste