ppl schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 23:29:
Dan ben je bij dezen van harte uitgenodigd om mijn MacBook uit 2006 te komen voorzien van 2x ssd, net als mijn Mac mini uit 2008 en MacBook Pro uit 2008 (die casings die sergev post passen er niet in)

Wat jij roept is ook klinkklare onzin en daarvoor is ook voldoende bewijs geleverd.
Sommige mensen....
Het verhaal wat ik typte ging over twee ssd's in de iMac. Daar gaat een enkele 3,5 schijf in. Er zijn behuizingen te koop waarin twee 2,5 notebookschijven gaan. Deze behuizingen zetten deze twee schijven in raid 0, terwijl het systeem het ziet als een enkele grote snelle schijf. Een iMac open maken is niet erg moeilijk. Men neemt zuignappen en tilt de glasplaat aan de voorkant er af. Dan moet men een aantal torx schroefjes weghalen, waarna de bezel er af gehaald kan worden. Dan is het een kwestie van een paar kabeltjes los halen en het scherm komt los. Daaronder vindt je alle componenten, waaronder een enkele 3,5 schijf. Misschien niet voor mensen zoals jou, maar voor sommige mensen dus wel.
Een macbook uit 2006 gebruikt nog pata, maar kan ook rustig een tweede harde schijf herbergen.
Zie
hier
De mac mini die jij noemt kan dezelfde adaptor gebruiken als vorig genoemde link.
De MacBook Pro die je noemt, is die van eind 2008? Zo ja moet die
deze adaptor gebruiken
Zo niet dan geldt weer het vorige verhaal, dat je die met pata nodig hebt. En voordat je gaat janken dat er een klepje op de voorkant zit bij die dingen die ik link, die kun je er met één handbeweging afhalen en dan passen ze opeens wel.
Wat hij noemde is juist
geen klinkklare onzin, het is uitermate correct. Het is normaal dat mensen niet alles aandurven, maar een beetje ruimdenkendheid mag toch ook wel...
Als je 2 ssd's gebruikt heb je ook 2 sata aansluitingen nodig, het is niet zoals met pata waar je er 2 op 1 aansluiting kunt prikken. Het idee bij het weghalen van de optical drive is dat je de sata aansluiting gebruikt van die optical drive, heb je er dus 2. Het probleem is alleen dat er nog niet zo gek veel Macs zijn met een sata optical drive. Zo even uit het hoofd is dat ergens rond de unibody MacBooks begonnen. De modellen daar voor hebben het niet. Je zult dus goed moeten opletten of jouw iMac een sata optical drive heeft of niet en dat is lekker makkelijk te controleren (zie system profiler). De casings die jij laat zien hebben maar 1 externe aansluiting en dat is een groot voordeel in dit geval. Als ik van die van Newegg uit ga dan kun je ofwel usb ofwel esata kiezen. Je kunt dat kastje dan op de aansluiting voor de hdd van de iMac prikken (kijk even in hoeverre je nog met die sata aansluiting aan de knutsel moet) en daarmee kun je de optical drive met rust laten. Het belangrijkste is dat er ruimte voor is in de iMac zelf omdat je niet zomaar even een stukje kabel naar buiten kunt leiden.
Mocht je het doorzetten dan rest je nog het bekijken van de nodige ifixit.com hdd replacement guides voor jouw iMac. Als je een alu versie hebt dan is een zuignap voor dat glazenscherm wat er nog voor zit ook nodig om dat stuk glas eruit te tillen. Dat soort dingen vindt je ook allemaal in die guides. Zit wel een nadeel aan: er zijn diverse mensen die al hebben mogen ervaren dat die glasplaat eruit halen de nodige stof doet veroorzaken. Ik denk dat je je eerst goed moet afvragen of je al die risico's van het uit elkaar halen van die iMac het wel waard vindt. Er zit natuurlijk wel een merkbaar snelheidsverschil in maar die heeft ook zo zijn limiet, laat je nou niet verblinden door de cijfertjes en de coolheidsfactor.
Als je die casings gebruikt waar je naar linkt moet je ook gaan passen en meten of dat überhaupt wel past, misschien dat het beter is om de ssd's dan gewoon los op elkaar of juist naast elkaar te plaatsen. Die tweede casing lijkt me trouwens een plastic ding voor extern gebruik en die eerste meer iets wat je nog in een drive bay kunt schroeven (=handiger).
Ok, dit laatste stuk heeft een iets vriendelijker toon. Ik wil je bedanken voor de uitleg. Alhoewel die niet echt nodig was. Ik heb namelijk al een keer de HD in mijn iMac vervangen en ook de optical drive in m'n unibody MacBook Pro. Ik weet dus waar ik over praat. Met het verhaal over stof achter de glasplaat bij de iMac heb je eindelijk een goed punt. Het valt niet 100% te voorkomen/verhelpen. Dat geef ik toe. Wat ik heb gedaan is deze klus uitvoeren in de badkamer, aangezien die door waterdamp aan de muren redelijk stofvrij blijft. Een haarnetje lijkt overbodig maar kan heel goed helpen. Verder schone kleren aan, zodat daar ook geen stof van af kan komen. En verder er om denken geen kleed of iets dergelijks onder de iMac leggen die stof bevat. Zodra je klaar bent en het geheel wilt terugplaatsen gebruikte ik een doekje die alle stof aantrekt. Eerst op het scherm en daarna op de glasplaat, waarna ik het terug plaatste. Misschien 1 of twee stofdeeltjes, maar verder ook niet. (ook nog iets wat erg handig is als je het wilt plaatsen is om handschoenen te gebruiken.
Nouja, in ieder geval, wel veel moeite om stof te voorkomen, maar dan heb je ook wat.