Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.092 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
GH45T schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:13:
[...]

Oké, bedankt voor je advies.

Dan ga ik verder met het lezen van de Anandtech artikelen, ben nu aan het tweede artikel bezig en is allemaal erg goed uitgelegd daar.

Aan de hand van zijn artikelen hoop ik dan een goede keuze te kunnen maken tussen Indilinx en Intel SSD's.

Het verschil tussen sequentiële snelheid en random snelheid is me geheel duidelijk, maar wat dit nu exact voor impact heeft op een systeem? Maar goed, ik hoop dat op te kunnen maken uit de Anandtech artikelen.
De schrijver zijn ook dat hij in het dagelijks gebruik niet echt verschil merkte tussen de Intel SSD's en de Lindix SSD's. Ik zit daar ook nog steeds over te twijfelen maar die extreem lage write speed van de Intel disk zint me niet zo. Random 4k is wel super maar zo extreem is het bij dagelijks gebruik niet. En dan heb ik het idee dat je soms nog iets meer hebt aan een hogere write speed.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wat mij betreft wordt de keuze tussen de Intel G2's en Lindix SSD's op dit moment voornamelijk bepaald door hoeveel ruimte je nodig hebt. 30, 60, 80, etc. Beiden zijn goed, de verschillen zijn te klein om daar een algemene uitspraak over te kunnen doen. Voor individuen kan het wel uitmaken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
Ik heb al een maandje of 3 een mtron mobi 3500 32gb ssd in mn pc hangen (windows 7 x64). Het viel me de laatste 2 maanden al op dat ie zo traag was. ik denk het zal wel komen omdat die SSD wat langzamer wordt na een zooi writes...
Wat bleek: ik had sinds een bios update de disk controllers op AHCI staan. Ik draaide voor de grap vandaag even HDDtune. Read speed: 12 MB/s.... WTF :P Inmiddels de controller op IDE staan en nu haalt ie braaf 92 MB/s :) moest daardoor wel windows opnieuw installeren, maarja dit is echt wel een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:25
savale schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:58:
Ik heb al een maandje of 3 een mtron mobi 3500 32gb ssd in mn pc hangen (windows 7 x64). Het viel me de laatste 2 maanden al op dat ie zo traag was. ik denk het zal wel komen omdat die SSD wat langzamer wordt na een zooi writes...
Wat bleek: ik had sinds een bios update de disk controllers op AHCI staan. Ik draaide voor de grap vandaag even HDDtune. Read speed: 12 MB/s.... WTF :P Inmiddels de controller op IDE staan en nu haalt ie braaf 92 MB/s :) moest daardoor wel windows opnieuw installeren, maarja dit is echt wel een wereld van verschil.
Vreemd, en waarom verbind je er geen conclusie aan?
AHCI zou in theorie in ieder geval net zo snel moeten zijn.

In de TS wordt nu ook gesproken over AHCI: in eerste instantie was de gedachte dat het geen versnelling op zou leveren, nu blijkt dat het in veel gevallen wel aantoonbare verbeteringen in de performance oplevert.

Dus ik ben zeer benieuwd of er op één of andere manier te verklaren is waarom er zoveel vertraging bij jou opgetreden is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Grote kans dat die mtron gewoon niet goed met ahci kon omgaan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 08:29
Tja ik heb geen idee waar die vertraging vandaan komt. Heb eigenlijk niet heel sterk de behoefte om het helemaal uit te zoeken aangezien het zo wel opgelost is. Ik heb wel gelezen dat AHCI niet voor 100% geïmplementeerd is voor de Mtron Mobi sata 3500 ssd.
Mogelijk een incompatibiliteit tussen de ssd en mijn controller (intel matrix en jmicron op een asus p5b deluxe). De ssd zit volgens mij op de intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Vandaag toch maar de knoop doorgehakt.
159,90 voor een 60GB vertex schijfje lijkt me een goede deal, dus vanavond ga ik er mee aan de slag.
Ben erg benieuwd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 00:08

Smarron

The bend

ApOE schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:56:
159,90 voor een 60GB vertex schijfje lijkt me een goede deal, dus vanavond ga ik er mee aan de slag.
Is inderdaad een aantrekkelijke deal!

Ik zit ook te twijfelen om bovenstaande te nemen, maar aan de andere kant ga ik de schijf alleen gebruiken als "bootschijf". Nu heb ik een partitie van 20GB en heb daar genoeg op dit moment gewoon genoeg aan (Windows 7). De 30GB zou dus eigenlijk ook volstaan en is logischerwijs wat goedkoper. De 60GB is natuurlijk per GB weer goedkoper en dan zou ik nog wat games weg kunnen zetten. Dilemma. :)

Verder de volgende vraag: Voor een Windows schijf zijn de read-snelheden toch het meest belangrijk? De Intels zijn enorm populair, maar schrijven langzaam volgens de specificaties. Echter is dit toch geen issue als deze alleen als bootschijf worden gebruikt ? De concurrent van de 60GB Vertex zou in mijn ogen dan de 80GB Intel zijn, welke maar enkele euro's duurder is, maar wel direct 20GB groter is.

Verder lijkt mij de Crucial 64Gb ook wel interessant (snel en relatief goedkoop), alleen wil ik morgen met mijn setup beginnen en dat zal zeker minimaal een week duren als ik deze bestel. Dan is mijn vakantie alweer voorbij en heb ik geen tijd meer.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
SSD in raid 5.. windows 7 support?

Vanavond haal'k m'n 4 SSD's op en ik dacht dus gelijk over te schakelen naar windows 7 omdat deze blijkbaar toch een bende verbeteringen aan boord heeft voor SSD's.
Maar ik bedenk me net.. gaat win7 wel beseffen dat't om SSD discs gaat? Is er een maanier om die optimalisaties manueel door te voeren op het raid volume waar win7 dus geen idee van heeft wat het precies is? Heeft dat überhaupt wel zin?

Hoe ga'k het best om met bepaalde adviezen die hier worden gegeven..

- Hoe allign ik een partitie? Raid 5 is 1 logische schijf.. Is er toch een manier om de individuele discs te allignen?
- Hetzelfde met onderpartitioneren.. als'k 90% van m'n raidvolume neem zit'k nog steeds met 3 van de 4 stampvolle SSD's.

Kan'k wat anders proberen dan het gewoon te negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
poohbeer schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:19:
- Hetzelfde met onderpartitioneren.. als'k 90% van m'n raidvolume neem zit'k nog steeds met 3 van de 4 stampvolle SSD's.
Niet lullig bedoeld, maar blijkbaar ga je RAID5 gebruiken terwijl je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent...
Raid5 verspreid gegevens gelijkmatig over de verschillende schijven (met nog extra redundantie).
Als Raid5 zou werken zoals jij lijkt te denken, dan is het hele idee van dataredundantie weg!
Als je je SSD's als JBOD configureet zou je gelijk hebben.

Huiswerk: morgen overhoring :+
Kan'k wat anders proberen dan het gewoon te negeren?
Dat kan sowieso altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Huh? Waar!?
Dat is idd een strakke prijs namelijk. Hier in NL is het toch al gauw 200 euro...

Edit: oh, in de pricewatch zie ik Univendi staan.
Daar heb ik goede ervaringen mee iig.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 09-09-2009 17:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32
Astennu schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:34:
[...]

De schrijver zijn ook dat hij in het dagelijks gebruik niet echt verschil merkte tussen de Intel SSD's en de Lindix SSD's. Ik zit daar ook nog steeds over te twijfelen maar die extreem lage write speed van de Intel disk zint me niet zo. Random 4k is wel super maar zo extreem is het bij dagelijks gebruik niet. En dan heb ik het idee dat je soms nog iets meer hebt aan een hogere write speed.
Daar zit ik dus inderdaad ook een beetje mee.

De bedoeling van mij is om er veel met virtuele machines op te gaan werken. Ik heb standaard images welke gesysprepped zijn, deze kopieer ik straks van een RAID 0 array naar mijn aan te schaffen SSD.

Het gaat hier om grote brokken data, een image zit zo rond de 5GB. Als ik deze ga kopiëren is de sequentiële schrijfsnelheid dus belangrijk. De Vertex haalt hier zo'n 150 MBps meen ik zo, de Intel net wat meer dan de helft.

Aan de andere kant is de hoge random write van de Intel weer heel aantrekkelijk. Dat is ook de reden waarom ik vroeg over het RAID gebeuren. Een RAID 0 array van 2 Intel X25-M's a 80GB zou een super prijs/prestatie verhouding leveren, maar als het gewoon niet lekker werkt op mijn AMD chipset houdt het op.

En ook neig ik kwa merk meer naar OCZ dan naar Intel. Ik heb niets tegen Intel hoor, mijn notebook en server beschikken beiden over een Intel CPU, maar ik gun ook andere bedrijven graag wat. Niet dat ik dief ben van mijn eigen portomonaie, maar bij twee gelijkwaardige producten van een groot bedrijf en van een kleiner bedrijf gun ik dan het kleiner bedrijf meer. We moeten de concurrentie wel in stand houden zeg maar ;)

Ik realiseer me dat ik eigenlijk me zelf antwoord aan het geven ben, ik verwacht dat de Vertex voor mij de beste optie is, eens kijken of we ergens niet te duur aan een 120GB vertex kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Smarron schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:40:
[...]

Verder de volgende vraag: Voor een Windows schijf zijn de read-snelheden toch het meest belangrijk? De Intels zijn enorm populair, maar schrijven langzaam volgens de specificaties. Echter is dit toch geen issue als deze alleen als bootschijf worden gebruikt ?
Eventjes ter verduidelijking, de Intel G2 heeft lagere sequential writes dat weet iedereen nu inmiddels maar wanneer doe je aan "sequential writes" ?
Het is niet voor niets dat de Intel nog steed overall beter presteerd in PCMark en ASS SSD Benchmark.
Nu komen we op het volgende punt, ga je dit merken?
Ik denk het niet maar toch blijft de Intel bij mij op de eerste plaats staan vanwege de haast niet aanwezige schijfdegradatie, toch hebben de Vertex schijfjes hier nog steeds iets meer last van.
Buiten dat alles is er natuurlijk ook nog de prijs, 160€ voor een 60GB Vertex of 190 voor een 80GB (74.5GB real) Intel, 315€ voor een 120GB Vertex of 365€ voor een 160GB (149GB real) Intel.
Tsja dan leg ik echt toch liever iets wat geld bij voor een Intel, ook wetend dat de Vertex waarschijnijk eind dit jaar word opgevolgd.
Helaas zijn ze bij OCZ op het forum behoorlijk goed in threads verwijderen :(, hier was namelijk te lezen dat de Vertex Turbo al EOL (bevestigd door Tony) was en dat ze de normale Vertex op de snelheden van de Turbo willen hebben maar dit is uiteraard niet mogelijk, dus zodoende werd er gespeculeerd over een Vertex V2.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

misschien een beetje een n00bish vraagje, maar toch...

ik wil er ook eentje, als bootschijf en voor een paar standaard spellen. waarschijnlijk windows 7 of vista, mn vista partitie is nu al dikke 40 gig, dus ik zit te kijken naar een 60 gb SSD. de OP stelt dat er een paar controllers erg goed zijn voor echte snelheidswinst, namelijk de intel en Indilinx controller.

Goed, de OCZ vertex zoals hierboven genoemd lijkt me echt super aantrekkelijk. maar waar koop je een SATA2 2,5" naar 3,5" bracket voor 1 schijf. in de OP wordt een IDE genoemd, geen SATA (gezien de pinnetjes op het plaatje bij de link)...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:46
Schroefgaten IDE en Sata zijn gelijk...

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ben het eens met een paar posts hierboven, de OCZ vertex is qua prijs/prestatie niet meer interessant, de Intel G2 is beter wat dat betreft.

De Crucial m64 en 128 daarentegen zijn gewoon wel zeer fijn.
128Gb voor 225E :) genoeg voor windows een beetje muziek en films + een 10tal nieuwe games.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

denniskrol schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:37:
Schroefgaten IDE en Sata zijn gelijk...
schroefgaten wel ja, aansluiting niet lijkt me...

Heb de OCZ net besteld en betaald bij univendi :) Is die intel G2 van 80 gig dan (veel) sneller dan de OCZ?
moest toch een (IDE) HDD met spoed hebben en die hebben ze ook redelijk snel volgens de site.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 09-09-2009 19:53 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DropjesLover schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:50:
[...]

Heb de OCZ net besteld en betaald bij univendi :) Is die intel G2 van 80 gig dan (veel) sneller dan de OCZ?
moest toch een (IDE) HDD met spoed hebben en die hebben ze ook redelijk snel volgens de site.
SATA SSD's en SATA Laptop HDD's hebben gewone SATA aansluitingen ;) Daar heb je geen convertor voor nodig.
IDE laptopdisks daarentegen hebben een 44pin mini-IDE aansluiting. Daar is de convertor voor.
Schroefgaten zijn verder hetzelfde, dus je kan het bracket gebruiken om je SSD te plaatsen.

De Intel G2 is sneller met lezen. Volgens de specs scheelt het 20MB/s en het schrijven is de helft van een Vertex. Dus het is maar net wat je er mee doet. Als je veel schrijfacties hebt is een Vertex interessanter. Prijs per daadwerkelijke GB (OCZ telt 1024^4 en Intel 1000^4) is ongeveer gelijk, dus daar hoef je niet echt naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ging van een raid0 Velo setup naar een enkele 80gb G2 van Intel, maar vind het qua snelheid nou niet echt superduper zeg maar. Je merkt wel dat het sneller is, maar een Velo raid0 is ook erg rap. Heb het zelf meer gedaan voor de stilte. Draai btw Windows 7.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
DropjesLover schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:50:
[...]

Maar het ging toch ook over die 2 stukjes ijzer om 'm in je kast te schroeven? Daar heeft IDE os Sata helemaal _niks_ mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

denniskrol schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:02:
[...]

Maar het ging toch ook over die 2 stukjes ijzer om 'm in je kast te schroeven? Daar heeft IDE os Sata helemaal _niks_ mee te maken.
nee, het ging me net om de aansluitingen. dus een 2,5" SATA schijf heeft de zelfde connectors als een 3.5"?
ook voor de stroom? op de plaatjes lijken ze er anders uit te zien...

SSD:
Afbeeldingslocatie: http://www.darkwire.com.au/assets/images/SATA_SSD_Top.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 09-09-2009 21:26 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
McKaamos schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:45:
[...]

Huh? Waar!?
Dat is idd een strakke prijs namelijk. Hier in NL is het toch al gauw 200 euro...

Edit: oh, in de pricewatch zie ik Univendi staan.
Daar heb ik goede ervaringen mee iig.
Idd een fijne shop, gewoon even de spulletjes bij hem opgehaald.

Mijn ervaring tot nu toe: damn... windows 7 binnen mum van tijd geïnstalleerd, en sinds die tijd vliegen de "windows" over mn scherm!
Het installeren van software gaat zo rap, even met mn ogen knipperen en de setup is voltooid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

DropjesLover schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:22:
[...]

nee, het ging me net om de aansluitingen. dus een 2,5" SATA schijf heeft de zelfde connectors als een 3.5"?
ook voor de stroom? op de plaatjes lijken ze er anders uit te zien...
Ja, 2.5 en 3.5 hebben dezelfde aansluiting voor zowel sata als stroom.
Op oude 3.5 schijven zit soms nog zo'n ouderwetse molex... maar op de huidige niet meer.
Dus ja, 2.5 en 3.5 hebben dezelfde aansluiting.
Maar je moet natuurlijk wel een voeding hebben die een sata powerstekker heeft om het ding te kunnen gebruiken in een pc.

Op je plaatje zit links de stroomstekker, rechts de sata-data aansluiting.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 09-09-2009 23:17 ]

• Titusvh
McKaamos schreef op woensdag 09 september 2009 @ 20:08:
[...]
Als je veel schrijfacties hebt is een Vertex interessanter.
Ik begrijp niet helemaal hoe je dit kan zeggen als je dit topic gelezen hebt.
De Intel is in veel (alle?) 'real-life' tests sneller.
Tevens gaat het halve topic over SCHRIJFperformancedegradatie, die juist bij de Intel veel minder optreedt (zodanig dat ze zich kunnen permiteren geen Wipertooltje te verstrekken).

Als je veel sequential writes doet is de Vertex misschien interesanter. Maar met die snelheden heb je je SSD zó vol! En dan heb je dus ook heel snel last van schrijfperformancedegradatie (wat snel te verhelpen is met wipertool, dat wel).

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Ik las net een aandachtspunt (op OCZ-forum) voor je Energie-instellingen in Windows 7. Hou er rekening mee dat de instelling van je energiebeheerschema, anders dan op Hoge prestaties, de prestaties van je SSD ook zwaar nadelig kan beinvloeden. Vooral bij notebooks wordt dit nogal eens op Gebalanceerd of Energiebesparing ingesteld. Gevolg is dan wel dat de performance van je SSD dramatisch in kan zakken.

Je vindt deze instelling in Windows 7 onder Configuratiescherm> Systeem en beveiliging> Energiebeheer.

Iets dergelijks zal Waarschijnlijk ook gelden voor Windows XP en Vista, maar dan zullen de schermen er anders uitzien.

Samsung S23 Ultra 256GB

• Smarron

Smarron

The bend

Titusvh schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:07:
[...]

Tevens gaat het halve topic over SCHRIJFperformancedegradatie, die juist bij de Intel veel minder optreedt (zodanig dat ze zich kunnen permiteren geen Wipertooltje te verstrekken).

Als je veel sequential writes doet is de Vertex misschien interesanter. Maar met die snelheden heb je je SSD zó vol! En dan heb je dus ook heel snel last van schrijfperformancedegradatie (wat snel te verhelpen is met wipertool, dat wel).
Dus af en toe het wipertooltje gebruiken en het probleem is opgelost.
En ik vandaag. :)

Hopelijk morgen aan de nieuwe setup werken!

[ Voor 18% gewijzigd door Smarron op 10-09-2009 09:51 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Ik moet toch ook maar eens gaan kijken naar zo'n SSD want ik draai nu sinds begin dit jaar op een i7 920/6gb ram, en ik merk nauwelijks verschil in windows met een Ahtlon 64 3500+ welke ik hiervoor had :(
Heb al verschillende schijven geprobeerd, raptor, F1... allemaal geen zin.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Titusvh
Smarron schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:56:
[...]
Dus af en toe het wipertooltje gebruiken en het probleem is opgelost.
[...]
Dat zei ik inderdaad.
Maar dan blijft ie nog steeds achter. En als je de Vertex koopt voor de sequentiële snelheden, dan is je SSD zo gauw volgeschreven dat je elk uur wel kan gaan wipen.

En dan heb ik toch liever de Intel die de random writes snel doet, minder degradatie heeft, en ook nog eens 15% goedkoper is.

Maar iedereen zijn ding hoor. Als je er maar blij mee bent, da's het belangrijkste!
Langzamer dan je oude HDD wordt het niet gauw.

Alhoewel... Laatst op een LANparty duurde het installeren van een game wel een factor 3 langer dan bij anderen (terwijl ik de enige met I7 was, idem voor SSD (Postville). Ik hoop dat dat niet de SSD was maar het feit dat ik vista draaide en de rest xp).
Phusebox schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:11:
Ik moet toch ook maar eens gaan kijken naar zo'n SSD want ik draai nu sinds begin dit jaar op een i7 920/6gb ram, en ik merk nauwelijks verschil in windows met een Ahtlon 64 3500+ welke ik hiervoor had :(
Heb al verschillende schijven geprobeerd, raptor, F1... allemaal geen zin.
Alleen kijken heeft ook geen zin :+

[ Voor 19% gewijzigd door Titusvh op 10-09-2009 12:17 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien vertel ik bekende zaken maar wie weet doe ik er iemand een plezier mee : mijn pc voelt met de volgende config ontzettend snel, nooit meer wachten op wat dan ook :

- SSD met W7 + programma's + meeste gespeelde game + swap file
- Harddisk met grote games, foto's / muziek / video
- Harddisk voor downloaden

Gamen + downloaden of videoediting + downloaden zijn zo geheel stottervrij.

Ook de grote games op de harddisk laden stukken sneller als vroeger omdat windows zijn zaken kan doen op de SSD.

Ik draai een x4-940 op een ga-ma770-ud3 rev 2.0 met southbridge 710 : Iemand vroeg nog of hier de SSD's zonder problemen op draaien : Probleemloos in ide mode. AHCI werkt ook, volgens benches sneller maar gevoelsmatig trager dus staan de SATA ports in IDE mode.

Verwijderd

Voor geïnteresseerden: ik heb een Intel Postville 80GB in mijn HP 6730b laptop gestopt; heerlijk! :-) Alles is vliegensvlug en je hoeft bijna nergens meer op te wachten. Voor extra storage heb ik de oorspronkelijke 250GB HD met behulp van een speciale bracket ingebouwd op de plaats waar normaal de DVD drive zit. Die heb ik eruit gehaald omdat ik hem toch niet vaak gebruik. De bracket kun je hier bestellen:
http://www.newmode.us/

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
De nieuwe bracket van ocz is hier en daar leverbaar. Misschien oud nieuws, maar kan het zo niet vinden (ook niet in pricewatch).

http://www.ocztechnology....ive_3_5-adaptor_bracket_2

Niks bijzonders, maar wellicht interessant voor sommigen. In tegenstelling tot hun vorige, lijkt deze wel gemakkelijk te monteren, al past er helaas maar een ssd op :|

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:58
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:26:
Voor geïnteresseerden: ik heb een Intel Postville 80GB in mijn HP 6730b laptop gestopt; heerlijk! :-) Alles is vliegensvlug en je hoeft bijna nergens meer op te wachten. Voor extra storage heb ik de oorspronkelijke 250GB HD met behulp van een speciale bracket ingebouwd op de plaats waar normaal de DVD drive zit. Die heb ik eruit gehaald omdat ik hem toch niet vaak gebruik. De bracket kun je hier bestellen:
http://www.newmode.us/
Fantastische oplossing! Die van jou past ook in mijn 8510p. Hoe bevalt die bracket van jou? Is hij degelijk, en hoe ging de betaling / levering?

Heb je je laptop nog speciaal ingesteld, of gewoon ingebouwd en gaan? Wat ook nog een idee is, is om de SSD in die extra bracket te bouwen. Zo hou je voor de HDD in de originele bracket HP 3D protection!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Voor een Vertex is dat inderdaad goedkoop. Weet wel dat Indilinx SSD's van andere merken goedkoper zijn. Max Flash heeft een 64GB voor 119.90€ en de Crucial M225 64GB is ook in Duitsland vanaf 124.90 te krijgen met als extra 5 jaar garantie t.o.v. 3 jaar van OCZ.

• Pittie
  • Laatst online: 18-09 10:59
Sinds gisteren heb ik ook een X25M Postville aangeschaft. Ik gebruik deze in combinatie met een AMD AM3 systeem.

In HDtune haal ik zo ongeveer 150MB per seconde.
Echter als ik eerlijk ben valt mij de prestatie een beetje tegen. Ik had er veel meer van verwacht.
Ook een koude start van windows7 64bit versie, gaat gewoon niet snel. Op het moment dat ik dan bij mijn inlogscherm kom en mijn pass intype, dan gaat het opeens wel merkbaar sneller dan mijn oude vertrouwde veloci-raptor.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Titusvh schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:15:
[...]

Dat zei ik inderdaad.
Maar dan blijft ie nog steeds achter. En als je de Vertex koopt voor de sequentiële snelheden, dan is je SSD zo gauw volgeschreven dat je elk uur wel kan gaan wipen.

En dan heb ik toch liever de Intel die de random writes snel doet, minder degradatie heeft, en ook nog eens 15% goedkoper is.

Maar iedereen zijn ding hoor. Als je er maar blij mee bent, da's het belangrijkste!
Langzamer dan je oude HDD wordt het niet gauw.
Ik gebruik mijn Vertexen 120GB nu 1 maand zeer intensief, maar van degradatie is helemaal geen sprake. Wellicht dat dit bij oudere versies en firmwares zo was, maar wat jij vertelt gaat gewoon niet (meer) op. Dus de Vertexen zijn gewoon een stevige aanrader, ik zie geen minpunten. Terwijl die Intel's zwaar achterblijven qua writes.

Zeker, ieder zijn ding, maar om het af te doen met "als jij er blij mee bent" klinkt niet echt positief.

Ik kan eenieder de Vertex aanraden, en dat is uit de praktijk. Wat ook nog door de benchmarks wordt ondersteund.

Samsung S23 Ultra 256GB

Verwijderd

Is de 1.4 firmware nou eigenlijk al final voor de Vertexen?
Titusvh schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:43:
[...]

Voor je partitioneer tool is je raidconstructie transparant. Dus net zoals altijd een partitie maken, alleen niet de maximale grootte kiezen.
Over het nut van onderpartitioneren wordt nog wel gediscussieerd. Mijn idee is dat het uitstel, en geen afstel, van performancedegradatie is. Dus alleen doen als je de ruimte niet nodig hebt.
Het doel van onderpartitioneren is het vergroten van de hoeveelheid lege geheugenblokken. Consumenten-ssd's beschikken over weinig reserveruimte die bij een volle drive snel zal fragmenteren als er kleine bestanden worden gewijzigd. De gewijzigde data zal elders in een geheugenblok met lege geheugenpages worden geschreven. De geheugenpages met de oude data worden ongeldig verklaard, maar kunnen pas opnieuw beschreen worden als het geheugenblok waarin de pages zich bevinden volledig wordt gewist. De ssd zal dit niet ter plekke willen doen bij een schrijfactie. Een Vertex met de nieuwste firmware heeft een garbage collector die geheugenblokken met veel ongeledige geheugenpages samenvoegt zodat er meer lege geheugenblokken ontstaan die direct beschreven kunnen worden.

Zonder trim loop je de kans dat een ssd op een gegeven over zijn hele adresbereik is beschreven en de ssd-controller denkt dat het hele ding vol zit. Met slechts een klein gedeelte reservecapaciteit kan het dan lastig zijn om voldoende lege geheugenblokken paraat te hebben om schrijfacties snel uit te voeren. Onderpartitioneren zorgt ervoor dat er altijd een redelijke grote hoeveelheid reservecapaciteit is.

Enterprise-ssd's beschikken veelal over 25 procent reservecapaciteit om de schrijfprestaties ook onder hoge continue belasting op peil te houden. Op een desktop kom je met een paar gigabyte reservecapaciteit al een heel eind denk ik. Toen ik 3x Vertex 30GB in raid 5 ging testen met 50GB (van 64GB) toegewezen capaciteit was er nauwelijks performance degradatie over drie runs van mijn benchmarks, terwijl die performance degradatie er wel was met twee drives in raid 0 waarvan de capaciteit volledig werd benut. De prestaties met drie drives in raid 5 waren hoger dan met twee drives in raid 0 (behalve ten opzichte van de eerste run). Normaal gesproken is raid 0 fors sneller vanwege het ontbreken van de parity overhead.
Titusvh schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:07:
[...]

Bij normaal gebruik (browsen, muziekje luisteren, documentje tikken) zal de X25-M iets beter presteren, hoewel de vraag is of je in de praktijk veel verschil gaat merken. De hogere schrijfsnelheid van de Vertex zal in bepaalde situaties voor een merkbaar prestatieverschil kunnen zorgen. Een voorbeeld is werken in Photoshop op een laptop met de scratchfile op de ssd. Als je met grote files werkt in Photoshop krijg je al snel gigantische bestanden die (ongecomprimeerd) honderden megabytes werkgeheugen in beslag nemen. Photoshop zal op een gegevent moment de scratchfile aanspreken voor het bijhouden van de undo. Je kunt er dan in een paar uurtjes werken vele gigabytes aan schrijfacties doorheen jassen.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Afbeeldingslocatie: http://i165.photobucket.com/albums/u76/dropjeslover/8cf1e06f.jpg

dit is wat ik nu haal met een Western Digital Caviar 1TB van ~1 jaar oud, 80% in gebruik, 4 partities, 1e partitie getest. zijn an sich geen onaardige waardes, al is de 4kb tijd wel echt bedroevend. wat kan ik verwachten van de OCZ Vertex (60GiB)?

BThGvNeOA

Verwijderd

_Brake_ schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:06:
[...]

Fantastische oplossing! Die van jou past ook in mijn 8510p. Hoe bevalt die bracket van jou? Is hij degelijk, en hoe ging de betaling / levering?

Heb je je laptop nog speciaal ingesteld, of gewoon ingebouwd en gaan? Wat ook nog een idee is, is om de SSD in die extra bracket te bouwen. Zo hou je voor de HDD in de originele bracket HP 3D protection!
De bracket is eenvoudig maar verder een prima ding. Het frontje is gewoon zwart en plat terwijl het frontje van mijn dvd drive mooi afgerond was. Echter zie je het amper doordat het frontje dus een beetje in een inkeping zit. Ben je echter helemaal dol op esthetica dan zul je het misschien niet mooi vinden. Qua degelijkheid op zich ook niks op aan te merken. Het stelt ook eigenlijk niet zoveel voor, is gewoon een metalen bakje met de juiste afmetingen en een heel klein printplaatje dat de HP aansluiting converteert naar een normale SATA aansluiting.

Betaling ging via Paypal. Het ding werd de volgende dag verstuurd en een dag of 10 later had ik hem in huis.

Installeren was goed te doen, maar je moet even weten hoe het werkt want er zit verder geen handleiding bij de bracket o.i.d. Als je de SSD in de bracket installeert is het overigens wat eenvoudiger - ik heb hier vanaf gezien omdat ik niet wist in hoeverre die aansluiting de snelheid zou beperken (ik vermoed nauwelijks tot niet) en ook omdat ik hem gebruik als hoofdschijf en je hem anders met een schroefje loshalen eruit kan trekken (weg SSD!).

De harde schijf (SSD of normaal) schroef je gewoon in de bracket vast met bijgeleverde schroefjes. Vervolgens moet je nog een klein stukje metaal van de dvd drive afschroeven en op de bracket schroeven (bevestiging stukje waarmee de bracket/drive in de laptop wordt vastgeschroefd).

In de bios stond de HP upgrade bay bij mij zelfs bóven de normale harde schijf dus ook dat zal geen problemen opleveren. Anders kun je heel gemakkelijk in de bios de boot volgorde aanpassen, zelfs als je dat zoals ik nog nooit eerder had gedaan.

Verder werkt het gewoon zoals je zou verwachten; de extra harde schijf is gewoon als 'externe' harde schijf te benaderen.

• Titusvh
wvexeltweakers schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:28:
[...]
Zeker, ieder zijn ding, maar om het af te doen met "als jij er blij mee bent" klinkt niet echt positief.
Hmm, als ik (de hele zin) teruglees zie ik het probleem niet. Het was precies zo bedoeld als het er staat.
Stel dat ik die zin had weggelaten, dan had het stuk m.i. juist een negatieve toon gekregen.
Maargoed, kwestie van interpretatie.

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

DropjesLover schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:04:
[afbeelding]

dit is wat ik nu haal met een Western Digital Caviar 1TB van ~1 jaar oud, 80% in gebruik, 4 partities, 1e partitie getest. zijn an sich geen onaardige waardes, al is de 4kb tijd wel echt bedroevend. wat kan ik verwachten van de OCZ Vertex (60GiB)?
Ik haalde met een enkele Vertex 120GB met Crystal onder Windows 7 de volgende waarden (testfile 1.000 mb):
-Seq: 233.2 read/ 144.8 write;
-512k: 162.5 read/ 111.0 write;
-4k: 27.78 read/ 12.11 write.

Met 2xVertex 120GB in RAID0 wordt dat:
-Seq: 465.9 read/ 280.5 write;
-512k: 163.8 read/ 175.7 write;
-4k: 25.97 read/ 15.60 write.

De Vertexen zijn aangesloten op een Asus P6T DeLuxe mobo met ICH10.

Samsung S23 Ultra 256GB

• HaseMike
  • Niet online
Pittie schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:19:
Sinds gisteren heb ik ook een X25M Postville aangeschaft. Ik gebruik deze in combinatie met een AMD AM3 systeem.
Helaas zijn amd bordjes met zowel nvidia als amd chipsets niet bepaald het optimum voor ssd's voor de een of andere duistere reden. 2 tips :

- Zet in je bios de c1e uit, scheelde bij mij maar liefst 50% in de benchmarks
- IDE mode voor de SSD, sommige amd bordjes hebben een mogelijkheid om sata5-6 op ide te zetten en de rest op AHCI

Zelf heb ik nu een supertalant op een ma770-ud3 Rev2, draait zeer snel met c1e uit en ide mode.

Gek genoeg gaat de cpu gewoon in bespaar mode ondanks dat in de bios de c1e uitstaat (?)

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
wvexeltweakers schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:28:
[...]

Ik haalde met een enkele Vertex 120GB met Crystal onder Windows 7 de volgende waarden (testfile 1.000 mb):
-Seq: 233.2 read/ 144.8 write;
-512k: 162.5 read/ 111.0 write;
-4k: 27.78 read/ 12.11 write.

Met 2xVertex 120GB in RAID0 wordt dat:
-Seq: 465.9 read/ 280.5 write;
-512k: 163.8 read/ 175.7 write;
-4k: 25.97 read/ 15.60 write.

De Vertexen zijn aangesloten op een Asus P6T DeLuxe mobo met ICH10.
Die 4K scores met raid vallen tegen. Had er iets meer van verwacht. Even als de 512K read ook niet al te best. Rest laat wel hele mooie scaling zien. ICH10 toch nog te traag ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
HaseMike schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:50:
[...]
Helaas zijn amd bordjes met zowel nvidia als amd chipsets niet bepaald het optimum voor ssd's voor de een of andere duistere reden. 2 tips :

- IDE mode voor de SSD, sommige amd bordjes hebben een mogelijkheid om sata5-6 op ide te zetten en de rest op AHCI

Zelf heb ik nu een supertalant op een ma770-ud3 Rev2, draait zeer snel met c1e uit en ide mode.

Gek genoeg gaat de cpu gewoon in bespaar mode ondanks dat in de bios de c1e uitstaat (?)
C1E uitzetten? :/ Is dit op een gewoon modern moederbord wel zo slim? C1E is toch verdomde handig wanneer je PC weinig werk heeft. Om dat nu uit te zetten alleen zodat de hdd wat sneller is tja..

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Even mijn benches laten zien van drie schijven zijnde een Intel Postville 80 Gb, een Samsung 160 GB en een Samsung 1TB ...

Intel SSD is als eerste aan de beurt:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/itsvalium/HDBenches/Intel%20%20SSDSA2M080G2GC.JPG

Dan volgt de 160 GB Samsung schijf:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/itsvalium/HDBenches/Samsung%20HD161HJ.JPG

Om als laatste dan de 1TB Samsung schijf te laten zien:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/itsvalium/HDBenches/Samsung%20HE103UJ.JPG

Alle tests werden gedaan op een systeem bestaande uit : Intel Classic Desktop matx DG31PR met 4GB Corsair ValueRam (2*2GB) en een standaard geclockte E8600 cpu. OS is Windows 7 64bit RC (Build 7100) en geinstalleerd op de Intel SSD.

Enige wat ik op te merken heb is dat ik pas achteraf te horen kreeg dat de vriendin op het moment dat ik de tests deed mijn vriendin via de mediacenter connector live tv aan het streamen was van deze machine. Echter maakt dit geen gebruik van de schijven dus veel verschil zal dit niet maken (de lees scores van de ssd zijn ietsie pietsie lager dan de gemiddelde scores).

Ik ben zeer tevreden over het verschil van de Intel SSD als boot drive, waar het vroeger de Samsung 160 GB schijf was.

• HaseMike
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:23:C1E uitzetten? :/ Is dit op een gewoon modern moederbord wel zo slim? C1E is toch verdomde handig wanneer je PC weinig werk heeft. Om dat nu uit te zetten alleen zodat de hdd wat sneller is tja..
Niet "wat sneller" maar een 50% snellere ssd, en zoals ik al schreef ; geen effect op de throttle van de cpu. Zou eventueel een specifiek probleem kunnen zijn van de ma770-ud3..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Hier eventjes wat Vertex degradatie na 1 dag.

Afbeeldingslocatie: http://i281.photobucket.com/albums/kk227/slamRbamR/degraded1.png
Afbeeldingslocatie: http://i281.photobucket.com/albums/kk227/slamRbamR/degraded2.png

De SSD werkte eerst op de beta firmware maar ik heb m terug geflashed naar 1.10 (Destructive Flash) en toen naar 1.30 dus de schijf was helemaal in nieuwstaat.
Daarna heb ik m met Grabit tot 2 keer toe helemaal volgeschreven en 6 uurtjes in deze "lege" staat uitgelogd laten idlen, dit zou de GC in werking moeten stellen en de schijf weer in betere staat moeten brengen.
Zoals je kan zien is dit nog niet het geval met deze 1.30 FW, de enige manier om de schijf nu weer beter te laten presteren is door wiper te gebruiken (wat heel lang duurt) of sanitary erase uit te voeren.
Hopelijk word de 1.4 FW snel uitgebracht.

[ Voor 59% gewijzigd door Earzz op 11-09-2009 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Earzz schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 02:13:
Hier eventjes wat Vertex degradatie na 1 dag.

[afbeelding]
[afbeelding]

De SSD werkte eerst op de beta firmware maar ik heb m terug geflashed naar 1.10 (Destructive Flash) en toen naar 1.30 dus de schijf was helemaal in nieuwstaat.
Daarna heb ik m met Grabit tot 2 keer toe helemaal volgeschreven en 6 uurtjes in deze "lege" staat uitgelogd laten idlen, dit zou de GC in werking moeten stellen en de schijf weer in betere staat moeten brengen.
Zoals je kan zien is dit nog niet het geval met deze 1.30 FW, de enige manier om de schijf nu weer beter te laten presteren is door wiper te gebruiken (wat heel lang duurt) of sanitary erase uit te voeren.
Hopelijk word de 1.4 FW snel uitgebracht.
Wat jij schetst, komt bij mij niet voor. Terwijl ik mijn Vertexen continue volschrijf met video en downloadbestanden. Dus ik denk dat het niet aan de SSD's ligt, maar aan iets anders in jouw configuratie.
Noot: ik heb er firmware 1.41 bèta opstaan.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
wvexeltweakers schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:09:
[...]

Wat jij schetst, komt bij mij niet voor. Terwijl ik mijn Vertexen continue volschrijf met video en downloadbestanden. Dus ik denk dat het niet aan de SSD's ligt, maar aan iets anders in jouw configuratie.
Noot: ik heb er firmware 1.41 bèta opstaan.
Ik had ook de 1.41 beta er op staan maar die heb ik er af gehaald omdat je straks niet direct van je beta FW naar de final 1.4 FW kan flashen.
Hiervoor moet je eerst terug flashen naar 1.10 en dan 1.30 en dan kan je naar de final als die uitkomt.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646

Daarbij komt ook nog eens dat de beta FW niet meer te downloaden is van de OCZ website dus de mensen die nu nieuw een Vertex kopen hebben hier wel degelijk last van omdat ze gewoon 1.30 op hun Vertex hebben staan.
Zal hopelijk allemaal snel opgelost zijn met de nieuwe FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Earzz, gebruik je ahci-mode? Want in IDE-mode duurt de wiper als het goed is veel minder lang.

Is die 90MB/s write die je haalt bij unused trouwens ook al niet te laag?

[ Voor 29% gewijzigd door woekele op 11-09-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Earzz schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:53:
[...]

Ik had ook de 1.41 beta er op staan maar die heb ik er af gehaald omdat je straks niet direct van je beta FW naar de final 1.4 FW kan flashen.
Hiervoor moet je eerst terug flashen naar 1.10 en dan 1.30 en dan kan je naar de final als die uitkomt.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646

Daarbij komt ook nog eens dat de beta FW niet meer te downloaden is van de OCZ website dus de mensen die nu nieuw een Vertex kopen hebben hier wel degelijk last van omdat ze gewoon 1.30 op hun Vertex hebben staan.
Zal hopelijk allemaal snel opgelost zijn met de nieuwe FW.
Ik heb dat ook gelezen, dat je van 1.41 bèta niet naar de final 1.40 kunt. Maar zolang die final 1.40 er niet is, en vooral: zolang niet zeker is dat je niet terug kunt van 1.41 bèta naar 1.40, ga ik niet backflashen. Ik zie daar het nut niet van in. Straks kun je misschien toch van 1.41 bèta naar 1.40, en dan heb ik het allemaal voor niks gedaan.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
woekele schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 09:59:
Earzz, gebruik je ahci-mode? Want in IDE-mode duurt de wiper als het goed is veel minder lang.

Is die 90MB/s write die je haalt bij unused trouwens ook al niet te laag?
Ik draai in RAID modus vanwege mij G2's (C:) in RAID0.
De 90MB/s write score lijkt inderdaad wat laag maar volgens CrystalDiskMark haal ik ongeveer het zelfde, de ATTO benchmark laat gewoon zien dat de schijf presteert zoals tie moet doen.
Hier even een vergelijk met een 30GB Vertex die niet van mij is BTW (Tijsje), is wel ongeveer het zelfde als wat ik haal.
Afbeeldingslocatie: http://indutronics.nl/assets/Uploads/SSDNew.jpg
wvexeltweakers schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:06:
[...]

Ik heb dat ook gelezen, dat je van 1.41 bèta niet naar de final 1.40 kunt. Maar zolang die final 1.40 er niet is, en vooral: zolang niet zeker is dat je niet terug kunt van 1.41 bèta naar 1.40, ga ik niet backflashen. Ik zie daar het nut niet van in. Straks kun je misschien toch van 1.41 bèta naar 1.40, en dan heb ik het allemaal voor niks gedaan.
Tsja nu heb ik de tijd dus zodoende heb ik m terug geflashed, ik wou het risico gewoon niet nemen dat ik dit op een later tijdstip alsnog moest doen.
Het was bij mij namelijk niet zo gemakkelijk om terug te flashen, ik heb het namelijk via een Bart PE schijfje moeten doen want ik had gewoon geen andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Eind juli introduceerde Intel de zogeheten Postville-ssd's, die zijn uitgerust met Intels 34nm-nand-flash. Tot op heden waren de nieuwe ssd's echter alleen verkrijgbaar met een capaciteit van 80GB of 160GB. Op Intels nieuwste roadmap, die de Franse website pcworld.fr in handen kreeg, wordt echter ook melding gemaakt van een 40GB-ssd. Deze X25-V, waarbij de V waarschijnlijk voor Value staat, zou in het vierde kwartaal van dit jaar verschijnen.

Ten tijde van de introductie van de eerste Postville-ssd's ontbrak elk spoor van een 320GB-versie, maar ook die zou volgens de roadmap nog in het vierde kwartaal van dit jaar verschijnen. Ten slotte zou er in 2010 nog een X25-E uitkomen met een capaciteit van 256GB.
Betreft dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://wd.ch-img.com/1060171-intel,bWF4LTUxN3g2OQ==.jpg

Vindt het wel een mooie produktnaam: 'X25-V'.

Wel vaag dat die (wellicht) 'Value' gaan heten: Intel heeft geen keuze uit 'normaal' of 'value' geheugen, want ze maken alleen één soort 34nm chips, of er moeten goedkopere batches gemaakt worden die iets langzamer zijn of afgekeurde mlc's die wel op lagere frequenties werken.

Mochten het exact dezelfde mlc's en controller betreffen, dan kunnen ze het net zo goed de X25-M 40GB noemen.

Los daarvan verwacht ik niet dat de prijs onder de 125 euro komt (maar we hebben het wel vaker mis met nieuwe ontwikkelingen ;) ).
En dan is de vraag of je voor >100 euro een 40GB, voor ca. 150 euro een 60GB (Indilinx) of voor <200 euro een 80GB wil.

[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bverstee schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 21:09:
Model-specifieke tips

Bij systemen met een Intel chipset met Intel raid-controller (Intel Matrix Storage): let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord.
Er is een geconstateerd dat booten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows) erg traag gaat wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Wanneer de ssd op SATA 1, hdd op SATA3 en dvd op SATA5 wordt aangesloten is het probleem niet aanwezig.
Binnenkort wil ik graag een OCZ Vertex Turbo 30GB aanschaffen voor mijn nieuwe pc, waarop ik ook Windows 7 wil installeren. Aangezien ik dan ook een intel-chipset heb zou het bovenstaande ook op mijn pc van toepassing zijn.

Mijn setup wordt als volgt:
  • 1x30 GB SSD
  • 2x750 GB Harddisks in Raid0 (via moederbord)
  • 1xDvd-brander
Hoe krijg ik nu de beste snelheid? SSD komt op sAta1, moeten dan de harddisks op 3 & 4, en de DVD-brander op 5 bijvoorbeeld, of gaat het dan nog fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
maakt niet uit eigenlijk :)

en ja ervaringsdeskundige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:53
Het klinkt misschien raar, maar is het nog relevant om Readyboost ( op Windows 7 ) te gebruiken op een USB stick in combinatie met een SSD ?

In eerste instantie zou je nee zeggen, aangezien lees snelheden, en toegangstijden zo hoog zijn. Maar er is ook nog zoiets als performance degradatie, en een niet oneindig aantal overschrijvingen van de cellen.[MLC]

Dus ik dacht eigenlijk aan een memory stick van 8 GB voor Readyboost op Windows 7, dat betekend dus dat daar van alles op komt. Eventjes een quote van wikipedia over Readyboost :
De caching werkt niet alleen op de pagefile maar op al het I/O verkeer via de harde schijf en dus ook met .DLL's en dergelijke. De data wordt met behulp van een speciaal algoritme op het flashgeheugen weggeschreven. Hierdoor wordt optimaal van het hele bereik van het flashgeheugen gebruik gemaakt zodat deze een langere levensduur heeft. Het flashgeheugen moet een toegangstijd hebben van 1 ms of minder. De aanbevolen grootte van de ReadyBoost cache is 1 tot 3 maal die van het intern geheugen.
Pagefile, I/O verkeer cache en DLL`s worden dan dus geladen in de 8 GB memory stick. Of dit alle features van readyboost zijn vraag ik me af, ik heb nou flink gezocht en toch niet echt een duidelijke opsomming gevonden. Dit is vast maar een deel. Ja, ik zeg nogmaals 8 GB, vista kan tot 4 GB aan maar volgens mij heeft Windows 7 grotere capaciteiten.

Daarnaast dacht ik nog een USB stick aan te schaffen voor tijdelijke bestanden, zodat ook hierdoor de SSD niet veel beschreven word. De USB stick word dan natuurlijk wel veel beschreven, maar doordat deze zeer makkelijk en goedkoop te vervangen is lijkt me het beter dan enkel een SSD.

Dan word de setup qua opslag :
- SSD ( Ik dacht eigenlijk aan een 64 GB, misschien OCZ Core V2 )
- USB stick voor Windows Readyboost ( 4/8 GB ?)
- USB stick voor Temp Files/Mijn documenten ( 8/16 GB )

Misschien zal ik er later nog een HDD bij zetten, maar echte storage is totaal niet nodig in deze computer aangezien een 1 TB externe schijf hier al voor dient.

Hibernate.sys zal natuurlijk ook uitgeschakelt worden, het systeem dat ik wil aanschaffen is toch ontzettend energie zuinig.

Mijn echte vraag is dan of dit er zo goed uit ziet, is dit een goed idee. Ik zelf vind het een interessante build en mocht dit doorgaan zal ik er ook zeker wat over laten horen. Ik wil bij mijn systeempje eigenlijk een 0db systeem maken, met een eigen kast. Dus het zou later in Casemods terug te vinden moeten zijn. Ik wil het graag testen, maar kan me niet veroorloven zomaar 500 euro te verliezen aan een slecht werkend systeempje dat in enkel mijn oren goed klonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Readyboost is geheid niet sneller dan je SSD. Je SSD is zeg maar wat je krijgt als je Readyboost in de harddisk verwerkt, flink groeihormonen en steroïden voert, en dan de schijven weghaalt en aleen het flash over laat.

Readyboost is lapwerk voor het probleem waarvoor SSD de oplossing is.

Als he tom de levensduur van je disk gaat: afhankelijk wat je met die bak wilt doen. Als die de hele dag torrents staat te verwerken dan kun je je daar wel zorgen om maken, maar Readyboost is een cache, geen alternatief. Dus je schijf gaat hoe dan ook ter gronde. Eerde rin het topic staat echter beschreven hoe vreselijk veel data je moet schrijven voor je aan het einde van het leven van je MLC komt.
Dat is zeg maar niet morgen dood ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:39
Twijfel twijfel wou voor me MBP 13 eigenlijk een 500GB of 640GB 7200RPM schijf kopen... Maar denk nu echt aan een SSD.

Heb aan 120GB genoeg, welke raden jullie aan? De kingstons zijn lekker goedkoop maar ook trager..
Agility is leuk maar voor een paar tientjes meer heb je een Vertex...

Of moet ik het gelijk goed doen en voor Intel gaan? Gebruik wel photoshop maar dat zijn altijd kleine bestanden, voor de rest veel programmeren maar dit in texedit naast mail en office... Met wat ik doe is Intel volgens mij de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Daros schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:02:
Twijfel twijfel wou voor me MBP 13 eigenlijk een 500GB of 640GB 7200RPM schijf kopen... Maar denk nu echt aan een SSD.

Heb aan 120GB genoeg, welke raden jullie aan? De kingstons zijn lekker goedkoop maar ook trager..
Agility is leuk maar voor een paar tientjes meer heb je een Vertex...

Of moet ik het gelijk goed doen en voor Intel gaan? Gebruik wel photoshop maar dat zijn altijd kleine bestanden, voor de rest veel programmeren maar dit in texedit naast mail en office... Met wat ik doe is Intel volgens mij de beste keuze?
Realiseer je je dat de kingstons nog de Jmicron controller hebben ? Volgens mij de SSDNow V+ Serie niet, ik denk dat die een andere heeft. Bovendien heeft die een "Self-healing" functie. Hij is op zijn beurt wel weer iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 15:08:
[...]

Binnenkort wil ik graag een OCZ Vertex Turbo 30GB aanschaffen voor mijn nieuwe pc, waarop ik ook Windows 7 wil installeren. Aangezien ik dan ook een intel-chipset heb zou het bovenstaande ook op mijn pc van toepassing zijn.

Mijn setup wordt als volgt:
  • 1x30 GB SSD
  • 2x750 GB Harddisks in Raid0 (via moederbord)
  • 1xDvd-brander
Hoe krijg ik nu de beste snelheid? SSD komt op sAta1, moeten dan de harddisks op 3 & 4, en de DVD-brander op 5 bijvoorbeeld, of gaat het dan nog fout?
Wel, er staat bij dat het alleen het booten van Windows betreft: voor de performance als Windows eenmaal is gestart maakt het niets uit.
Het gaat er puur om dat als je problemen tegenkomt die te maken hebben met booten, je de oplossing al hebt (kabels anders aansluiten).
BastiaanCM schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:05:
[...]

Realiseer je je dat de kingstons nog de Jmicron controller hebben ? Volgens mij de SSDNow V+ Serie niet, ik denk dat die een andere heeft. Bovendien heeft die een "Self-healing" functie. Hij is op zijn beurt wel weer iets duurder.
Maar de nieuwe Kingston V's hebben een nieuwe firmware las ik laatst op ik meen Tomshardware, en daarmee waren de hickups verleden tijd (de seq speeds zijn nog steeds aan de lage kant).

Motto: koop waarvoor je budget hebt.
Heb je 150 euro, koop dan een 60GB Indilinx ssd.
Heb je 200 euro, koop dan een 80GB Intel.

Heb je minder dan kun je nog voor een Samsung-based ssd gaan.
De rest is min of meer weggegooid geld.

Je kunt ook wachten totdat de prijzen verder dalen...

[ Voor 31% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
....

[ Voor 99% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
[...]

Ik zie alleen in de PW een 64GB V+, de rest is V-

EDIT:
Word pas in September leverbaar, zie: http://tweakers.mobi/nieuws/61761
Bericht van hieronder, maar ik wil dus wel min. 120GB...

[ Voor 26% gewijzigd door Daros op 11-09-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
Daros schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 16:16:
[...]

Ik zie alleen in de PW een 64GB V+, de rest is V-
Die dus. :P Edit : Ja, later komen er dus meer.

[ Voor 8% gewijzigd door BastiaanCM op 11-09-2009 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
Ik heb het gevoel dat mijn 60GB vertex niet optimaal presteert cq kan presteren.
wellicht dat iemand mij op weg kan helpen?

Mijn systeem:
MSI P965Neo
Core2 E6600
2GB kinston
OCZ vertex 60GB
Samsung spinpoint F1

Hier een screen:
Afbeeldingslocatie: http://i91.photobucket.com/albums/k294/ApOE12/CB1-vrtx60gb.jpg

Ik heb al geprobeerd om van sata poort te wisselen, dus van de Jmicron controller af en de intel chipset het gebeuren aan te laten sturen. Maar dat veranderd weinig tot niets aan het resultaat.
Wellicht dat ik wat bios opties kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@BastiaanC en bverstee

De Kingston V heeft een Toshiba controller (welke een rebranded JMicron is) en de Kingston V+ gebruikt een Samsung controller zoals de OCZ Summit.

Ik zou voor een Indilinx SSD gaan en niet voor een OCZ, die zijn het duurst. Hieronder alle prijzen van Duitse, Oostenrijkse en Engelse shops voor Indilinx controller SSD's.
http://geizhals.eu/?cat=hdssd&xf=1195_Indilinx

32GB vanaf 97.06€
64GB vanaf 120.99€
128GB vanaf 239.90€
256GB vanaf 432.76€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
HaseMike schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:50:
[...]

Dankjewel voor deze reactie!

Hier wat resultaten van mijn kant uit.

Het gaat overigens hier om een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Overigens nadat ik de chip-set drivers geinstalleerd heb, gingen de resultaten in hdtune een stukje omhoog. Richting de 170mb.

c1e uit IntelIntel zonder c1e

Echter daarna eens op aanraden van jou c1e uitgezet en waarempel.. zie hier hier het resultaat!

HDtune Intel SSD
Intel met C1E Uit

Echter blijf ik de opstarttijd nog steeds aan de hoge kant vinden.
Ook vind ik het vreemd dat de waardes in het 0-10 gebied zo ontzettend grillig zijn.. Hoe is dat mogelijk?

En de SSD op IDE-mode zetten, scheelt dat ook nog eens echt heel veel? Want ik heb bewust op ACHI mode geinstalleerd omdat dat in dit topic werd aangeraden (iig voor de intel systemen)

Ter illustratie ook nog een testje van mijn Veloci-Raptor
Raptor

[ Voor 3% gewijzigd door Pittie op 11-09-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
abusimbal schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:46:
@BastiaanC en bverstee

De Kingston V heeft een Toshiba controller (welke een rebranded JMicron is) en de Kingston V+ gebruikt een Samsung controller zoals de OCZ Summit.

Ik zou voor een Indilinx SSD gaan en niet voor een OCZ, die zijn het duurst. Hieronder alle prijzen van Duitse, Oostenrijkse en Engelse shops voor Indilinx controller SSD's.
http://geizhals.eu/?cat=hdssd&xf=1195_Indilinx

32GB vanaf 97.06€
64GB vanaf 120.99€
128GB vanaf 239.90€
256GB vanaf 432.76€
De Crucial M225 128GB is wel vet! Uit duitsland heb je hem voor 249 euro..

Iemand al ervaring met deze SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

Self Healing? En werkt dat een beetje? Of is dat gewoon een synoniem voor Garbage Collection?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
ApOE schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 17:21:
Ik heb het gevoel dat mijn 60GB vertex niet optimaal presteert cq kan presteren.
wellicht dat iemand mij op weg kan helpen?

Mijn systeem:
MSI P965Neo
Core2 E6600
2GB kinston
OCZ vertex 60GB
Samsung spinpoint F1

Hier een screen:
[afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om van sata poort te wisselen, dus van de Jmicron controller af en de intel chipset het gebeuren aan te laten sturen. Maar dat veranderd weinig tot niets aan het resultaat.
Wellicht dat ik wat bios opties kan instellen?
Wow, had je 'm op een JMicron controller zitten? Die zijn alleen bedoeld voor de PATA aansluiting: niemand (echt niemand!) zal je aanraden op de JMicron SATA poorten een harde schijf aan te sluiten.
Nooit meer gebruiken die SATA van de JMicron controller!! En de PATA poort ervan wil ook nog wel eens problemen opleveren. Daarnaast start het systeem sneller op wanneer je deze controller in het geheel uitschakeld ;)

Maar ik had net als jij ook verwacht dat de performance nu dan beter zou moeten zijn.
Misschien wipen? Wat voor een SATA-mode gebruik je? IDE of AHCI?
McKaamos schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:38:
[...]

Self Healing? En werkt dat een beetje? Of is dat gewoon een synoniem voor Garbage Collection?
Hehe, da's een nieuwe voor mij: 'self-healing'! :D

Leuk voor een commercial tijdens Dr. Phil: "Koop nu een ssd en start met self-healing!" d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
McKaamos schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:38:
[...]

Waarschijnlijk wel. Ik vind het overigens vreemd dat Kingston het niet gebruikt voor marketing. Misschien zijn ze bang dat men dan vragen gaat stellen bij oudere SSD`s, maar het lijkt me toch een erg positief punt om aan te prijzen als fabrikant.

Ik heb zelf geen SSD dus heb ik geen idee of het werkt, ik denk het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
bverstee schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:43:
[...]

Wow, had je 'm op een JMicron controller zitten? Die zijn alleen bedoeld voor de PATA aansluiting: niemand (echt niemand!) zal je aanraden op de JMicron SATA poorten een harde schijf aan te sluiten.
Nooit meer gebruiken die SATA van de JMicron controller!! En de PATA poort ervan wil ook nog wel eens problemen opleveren. Daarnaast start het systeem sneller op wanneer je deze controller in het geheel uitschakeld ;)

Maar ik had net als jij ook verwacht dat de performance nu dan beter zou moeten zijn.
Misschien wipen? Wat voor een SATA-mode gebruik je? IDE of AHCI?
Ik heb 5 sata poortjes op mn moederbord, 1 daarvan is van de Jmicron controller.
Hier had ik dus mn vertex op gezet, dit heb ik nu veranderd.
Als ik de controller in zijn geheel uit zet, dan word mn IDE dvd brander niet meer gevonden.
Denk dus dat die controller de "normale" IDE poorten regelt.

Ik had idd meer performance verwacht, maar heb geen idee welke SATA-mode ik gebruik, volgens mij kan ik dat ook niet instellen in het bios. (maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk)

Edit:

Dit zijn de HD-Tune resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i91.photobucket.com/albums/k294/ApOE12/hddtunevrtx60.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ApOE op 11-09-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Ssd's worden nu ook ingezet om bestaande raid-arrays te boosten:

nieuws: Adaptec introduceert MaxIQ-ssd-cache voor raid-adapters

Het is gewoon een Intel X25-E met een software-update...
Lachen dat een bedrijf als Adaptec een 3rd party produkt adopteert om zijn eigen produkten aan te bevelen!

Maar, Wow, die prijs!
De addon-kit bestaat uit een software-update en een Intel X25-E-slc-ssd met een capaciteit van 32GB. De kit is bruikbaar voor serial ata- en serial attached scsi-adapters uit de Adaptec Series 2 en Series 5. Adaptec levert deze MaxIQ Cache Performance Kit, die per direct beschikbaar is, voor een adviesprijs van 1295 dollar
Bizar!

Het is in feite vergelijkbaar met 'trage' dram op een raid-controller, met een backup batterij, nu dus in de vorm van slc-flash zonder batterij:
De software-update voorziet de raid-adapter van een zelflerend algoritme dat veelvuldig uitgelezen gegevens herkent en die naar de ssd-cache kopieert. Schrijfacties worden direct naar de harde schijven gedirigeerd, zodat defecten in de ssd-cache geen gegevensverlies kunnen veroorzaken. De cache kan worden uitgebreid tot maximaal vier drives en kan op elk moment in omvang aangepast worden. Adaptec noemt de combinatie van de harde schijven en de ssd's een high performance hybrid array.
Dus je betaalt een flinke smak geld voor wat nieuwe algoritmes. Afzetters. ;)
MaxIQ levert volgens Adaptec al met een enkele ssd een prestatieverbetering van maximaal een factor vijf...
Da's dan wel erg veel verbetering!
Zo'n oplossing zal erg in trek raken, als het in de praktijk blijkt te werken.

Natuurlijk is het wel de vraag of de database-queries random zijn of dat er inderdaad vaak dezelfde data wordt opgevraagd.
Als je een 500GB database hebt en een 32GB cache-ssd, is de vraag maar of dat afdoende is, maar je kunt er dan ook meerdere aansluiten die door het algoritme aangestuurd worden.

Zo hoef je in ieder geval niet de hele database te dragen door ssd's.
Interessante ontwikkeling.

Straks kunnen de T.net frontpage in plaats van in 0,15 ms in 0,03 ms downloaden! :9

[ Voor 83% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Daros schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:33:
[...]

De Crucial M225 128GB is wel vet! Uit duitsland heb je hem voor 249 euro..

Iemand al ervaring met deze SSD?
Kijk even op PC Perspective hieronder, als je op die pagina naar beneden ga vind je reviews van de Crucial en andere SSD's, zeer handig.
http://www.pcper.com/content_home.php?s=6

Ik heb een Crucial M225 64GB besteld aan 134.89€ incl 9.99€ verzendkosten naar België.
Krijg deze volgende week geleverd. :9~

• HaseMike
  • Niet online
Met plezier, er zijn maar weinig amd gebruikers hier dus moeten we elkaar helpen :)
Echter blijf ik de opstarttijd nog steeds aan de hoge kant vinden.
Opstart tijd met ahci duurt met sommige Gigabyte borden rustig 20 seconden extra tijdens het windows logo. In die tijd gebeurt er niets, het hdd lampje licht niet op. Met de nieuwste amd drives van game.amd.com duurt het nog "maar" zo'n 8 seconden extra. Als je alles IDE draait start windows in een paar seconden. Ik heb al een error report gestuurd voor dit gedrag, en als antwoord gekregen dat daar naar gekeken zou worden voor de nieuwe bios releases. Zal wel bij kijken blijven vrees ik..

Overigens kost het uitzetten van c1e tijdens idle bij mij zo'n 22 watt extra stroom. Met c1e 155 watt, zonder 177 watt. Dat is overigens met monitor en een berg randspul.
bverstee schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:04:

Maar, Wow, die prijs!

[...]

Bizar!

Het is in feite vergelijkbaar met 'trage' dram op een raid-controller, met een backup batterij, nu dus in de vorm van slc-flash zonder batterij:
Adaptec is vooralsnog de enige die deze technologie kan leveren in een PCIe-raid-adapter. Andere fabrikanten zullen waarschijnlijk met vergelijkbare oplossingen kopen wat de prijs zal doen dalen.

Dram op raid-controllers is momenteel beperkt tot een omvang van 4GB. De ssd-cache op een Adaptec-controller kan momenteel tot 4x64GB gaan. Beide zijn niet echt vergelijkbaar.

De combinatie ssd-cache voor reads en RAM-cache voor writes is wel heel mooi. Random writes (tenzij onder continue maximale belasting) waren eigenlijk al erg snel op goede raid-controllers met een write-back cache. De ssd's maken tevens een snelle read cache mogelijk. Om een read cache goed te laten werken zul je veelal veel meer capaciteit nodig hebben dan voor een write-cache.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 18:30
abusimbal schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 23:51:
[...]

Kijk even op PC Perspective hieronder, als je op die pagina naar beneden ga vind je reviews van de Crucial en andere SSD's, zeer handig.
http://www.pcper.com/content_home.php?s=6

Ik heb een Crucial M225 64GB besteld aan 134.89€ incl 9.99€ verzendkosten naar België.
Krijg deze volgende week geleverd. :9~
Ligt het aan mij of is pcper een beetje anti Intel X25?

Door dit soort dingen begin ik weer een beetje te twijfelen of ik nou voor een Postville of een Vertex moet gaan.. in "real life" performance lijkt de Intel mij sneller. Maar moet ik dan ISO's extracten van de SSD naar de oude HDD? :P

[ Voor 19% gewijzigd door S0epkip op 12-09-2009 01:07 ]

PVO

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kheb meedere artikelen over de intel drives gelezen, maar waar haal je anti-intel vandaan? Ik zie voornamelijk hulde.

Ik lees overigens net dat artikel op PCPer over de "nieuwe" 8820 firmware en hoe dat degradatie tegen gaat. Dit is ook de versie die ik geflasht heb.

Toch viel het me zojuist op dat met ATTO (v2.34 trouwens, voor als dat nog uit maakt, van 0.5 tot 8192 KB total length 256MB) de prestaties niet helemaal je van het meer zijn. Aan de korte kant zijn de reads/writes alsof AHCI uit staat (vergelijkende met de AHCI aan/uit benches @ PCPer in een eerder artikel waar ik in een vorige post aan refereerde) en zwalken de writes wat heen en weer over de rest. Reads lijken verder ok (op een dip bij 2048 na), maar toen ik daarna CystalDiskMark er weer eens bij pakte en alle tests 5x 1000MB draaide, kwam ik op m'n reads op prima waardes (+-270, 200, 25), maar de writes zijn redelijk ingezakt (op seq na), nl respectievelijk +- 80, 57, 42 waar dat eerder 80 80 55 was.

Als ik het goed begrijp is m'n SSD nu dus in een "used" staat zonder lege pages en is dit niet te fixen totdat TRIM arriveert? Het systeem is verder nog steeds flitsend, uiteraard, maar ja, als ik dat artikel zo lees, dan vraag ik me af waarom de SSD bij hem in atto weer naar als nieuw (min of meer) gaat terwijl dat hier niet het geval lijkt te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Termy op 12-09-2009 04:36 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Pittie
HaseMike schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 00:02:
[...]
Met plezier, er zijn maar weinig amd gebruikers hier dus moeten we elkaar helpen :)

[...]
Opstart tijd met ahci duurt met sommige Gigabyte borden rustig 20 seconden extra tijdens het windows logo. In die tijd gebeurt er niets, het hdd lampje licht niet op. Met de nieuwste amd drives van game.amd.com duurt het nog "maar" zo'n 8 seconden extra. Als je alles IDE draait start windows in een paar seconden. Ik heb al een error report gestuurd voor dit gedrag, en als antwoord gekregen dat daar naar gekeken zou worden voor de nieuwe bios releases. Zal wel bij kijken blijven vrees ik..

Overigens kost het uitzetten van c1e tijdens idle bij mij zo'n 22 watt extra stroom. Met c1e 155 watt, zonder 177 watt. Dat is overigens met monitor en een berg randspul.
Met een opstarttijd van zeg 8 extra seconden kan ik wel leven.. Ik heb er zelf een raid controller inzitten die de opstarttijd voor windows ook nog eens met een 30tal seconden vertraagd.
Alleen inderdaad die 20seconden dat er helemaal niets gebeurde, vond ik ook erg traag.

Wel jammer dat het systeem zonder c1e een stuk minder zuinig wordt, maar ook ik zal dit binnenkort even melden bij Gigabyte, met een beetje geluk wordt dit dan verholpen met een biosupdate :)

Ik ga iig even die drivers van game.amd installeren en ik ben eens benieuwd.

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
bverstee schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:43:
[...]

Nooit meer gebruiken die SATA van de JMicron controller!!
Overdrijven is ook een vak hoor. Tis niet de snelste controller, maar hier zonder problemen in gebruik voor esata en dvd brander.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• Dannisi
Ik heb er ook gewoon een 250GB sata HD aanhangen, hij is vast niet zo snel als m'n ICH7, maar 'nooit meer gebruiken'...

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Voor e-sata is de jmicron sata controller zelfs beter dan die van intel naar mijn mening. Harde schijven hierop aangesloten worden namelijk door windows weergegeven als een usb-stick, met zo'n veilig verwijder-icoontje dus. De intel controller deed dat niet. Vond ik wel zo veilig om via jmicron te doen dus, aangezien ik hem vaak los- en aankoppel. Als ik hem telkens aangesloten zou hebben, zou ik hem wel op de intel gedaan hebben, wegens potentiele betere prestatie. Maar ook dat valt bij 1 niet-ssd disk nog wel mee denk ik. Maargoed, voor een SSD is het inderdaad beter om de intel te gebruiken lijkt me.

• HaseMike
  • Niet online
Pittie schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 09:04:
Ik ga iig even die drivers van game.amd installeren en ik ben eens benieuwd.
Ik zie net dat er weer een nieuwe southbridge driver is van 09-09-2009, maar helaas is de download link op de game.amd site kaduuk. Lekker professioneel weer van amd..

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Heb sinds donderdag mijn nieuwe systeem binnen en deze uiteraard mét SSD :)

Aangezien de vertexen niet meer op voorraad waren had ik gekozen voor een Intel 80 GB Postville en hij stelt me toch nog toe niet teleur. Windows opstarten is nog altijd niet instant-on, maar ja het scheelt wel een slok op een borrel. Nu kan ik binnen 4 tot 10 seconden (afhankelijk of mijn externe HD's eraan hangen e.d.) afsluiten en in zo'n 20 - 30 seconden opstarten. Maar vooral het gebruik van applicaties is geweldig: alles flitst voorbij. Daar waar ik eerst nog tot een halve minuut moest wachten voordat de betreffende applicatie ook daadwerkelijk te gebruiken was, is het nu binnen een seconde geregeld.

Afbeeldingslocatie: http://i583.photobucket.com/albums/ss278/slmpics/intel_ai2-100.jpg

Zo te zien valt e.e.a. nog wel te verbeteren, maar voorlopig vind ik wel prima zo. Ook mijn datadisk (F2 eco) vind ik voor een 5400 RPM nog redelijk snel:

Afbeeldingslocatie: http://i583.photobucket.com/albums/ss278/slmpics/samsung.jpg

Een PSD laden van 1,67 GB vanaf mijn datadisk in Photoshop (vanaf SSD, opstarten in 5sec) duurt nu 54 seconden en is direct bewerkbaar. Eerst moest ik daar toch zeker een half uur tot 3 kwartier voor uittrekken.

Systeemspecs:
- Gigabyte EX58-UD5
- I7-920 CPU
- 6 GB Kingston DD3 RAM
- Intel X25-M G2 Postville 80 GB (bootdisk)
- Samsung SpinPoint F2 Eco Green (local datadisk)
- Asus GTX275
- Vista 64 bit

Er is nog niets getweakt en overgeklokt, Volgend weekend als ik eens tijd heb, de kast openmaken en kijken of ze de SSD niet op de jmicron controller hebben gezet.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• ByteDelight
pafdaddy schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:12:
[...]

Overdrijven is ook een vak hoor. Tis niet de snelste controller, maar hier zonder problemen in gebruik voor esata en dvd brander.
Er zijn al meer topics aan de onboard JMicron controller geweid: de performance is echt om te huilen en de drivers hebben ook problemen met standby, in alle Windows versies.

Daarnaast is het notabene een raid-controller, maar zelfs in raid zijn de prestaties zwaar teleurstellend.
Ik had jaren geleden een Gigabyte bord besteld met zo'n controller, in de veronderstelling dat een bord met de Raid-uitvoering van de Intel-chipset geen meerwaarde zou hebben ten opzichte van de onboard JMicron controller. Tjonge, wat voelde ik me genaaid en wat ben ik een sukkel dat ik het niet eerder opgezocht had...

Ik vind niet dat ik overdrijf. De SATA-poorten van de JMicron controllers moet je gewoon echt niet gebruiken, niet voor harde schijven en niet voor ssd's.

Ik zeg het vooral op deze manier omdat men anders blijft proberen de JMicron controller te gebruiken voor SATA, onder het mom: 'het zal toch wel meevallen?'.
Maar het valt echt tegen!
slm schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 12:55:
Windows opstarten is nog altijd niet instant-on, maar ja het scheelt wel een slok op een borrel. Nu kan ik binnen 4 tot 10 seconden (afhankelijk of mijn externe HD's eraan hangen e.d.) afsluiten en in zo'n 20 - 30 seconden opstarten.
Waarom gebruiken veel Tweakers nog steeds geen S3 (standby-stand)?
Mijn systeem is ALTIJD binnen 4 seconden up en running, en klaar om apps te starten.
Hier, ik had er al een filmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=W_e9ANWVSWY.

In S3 gebruikt mn systeem 1 of 2 Watt meer dan wanneer die 'uit' staat (5VSB spanning wordt dan toch nog door de voeding afgegeven).
Het is echt ideaal, zeker met een ssd!

[ Voor 37% gewijzigd door ByteDelight op 12-09-2009 14:29 ]

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 17:27

Anton

NetApp Implementation Engineer

Voor de mensen hier die een Intel X25-E hebben (de SLC variant dus): Daar is onlangs nieuwe firmware voor uitgekomen. De release notes zijn vrij vaag:

Date 25 August 2009
Revision 045C8850
Description This firmware revision is for X25-E products only and has several continuous improvement optimizations intended to provide the best possible user experience with the Intel SSD

Download

De vorige revisie (van die van mij iig) was 045C8621. Voor het updaten moest ik m'n bios eerst van AHCI naar IDE veranderen, maar de update was verder probleemloos. Verder heb ik het idee dat m'n drive na 9 maanden gebruik redelijk wat performance heeft ingeleverd, vooral bij kleine random blocks:

Afbeeldingslocatie: http://www.avbohemen.demon.nl/img/crystal-ssd.jpg

Ik scrobbel ook audio

Verwijderd

Ik weet niet hoe je plaatje eruit zag 9 maanden terug?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2009 16:38 ]

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Grrrrr...weer aan het klooien met terugzetten van een image naar RAID0.
Had een goed werkende Windows 7 b7600, maar wilde de Windows Live Essentials in Windows 7 erbij installeren. Dat liep dus helemaal niet goed. Telkens als ik daarna probeerde om een nieuw programma te starten, kwam Windows Installer tig-keer op de voorgrond en moest ik die eerst ook weer tig-keer cancelen. En dat was op geen enkele manier te herstellen, alle tips via Google uitgeprobeerd... maar mocht niets baten.
(f*cking MS).

Nu had ik gelukkig een image (Acronis) liggen van voor het installeren van Live Essentials, dus dacht ik optimistisch: zet ik die toch gewoon terug. En dat werkt dus voor geen meter. De image was van een niet-RAID Vertex, en hij gaat terug naar een RAID van 2xVertex. Dat heb ik eerder ook al gedaan, nadat ik de RAID voor de eerste keer heb gemaakt. En dat werkte perfect (moest wel na terugzetten image het boot-menu laten herstellen met Windows 7 herstel/recovery, maar dat was 5 sec en gaan. Krijg het nu met geen mogelijkheid aan de praat, en snap ook niet waar het aan ligt.

@update: heb de hele procedure nogmaals doorlopen, en nu lukt het weer wel! Blijft toch lastig met RAID....

[ Voor 4% gewijzigd door wvexeltweakers op 12-09-2009 17:45 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 17:27

Anton

NetApp Implementation Engineer

Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.avbohemen.demon.nl/img/atto-ssd-q4.jpg

Van CrystalDiskMark heb ik geen verdere resultaten, maar Atto vertrouw ik niet meer, die geeft nu hele rare resultaten (11 MB/s read en write met 4k). Dus hoeveel de situatie in dit plaatje zegt valt te betwijfelen. De read IOPS zoals HDTune Pro ze meet zijn nog wel gelijk gebleven, zo'n 8300 bij 4k reads. Dat zou 33 MB/s betekenen, maar ook dat Crystal iets heel anders meet.

[ Voor 21% gewijzigd door Anton op 12-09-2009 17:28 ]

Ik scrobbel ook audio

• Daros
Ik ben me nu een beetje aan het verdiepen in SSD, de Crucial M225 128GB is erg goedkoop in zijn klasse met 250 euro heb je hem in huis (incl. verzendkosten uit Duitsland.)

Iemand al ervaring met deze SSD? Zie iemand in dit topic die de 64GB heeft besteld? Denken jullie dat hij snel naar NL komt? Of zal ik hem gewoon in Duitsland bestellen?

Conclusie: 128GB goede SSD voor 250 euro. Is dit de beste? Of kan ik beter 300 uitgeven voor een betere?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb de 128 besteld en zit nog te wachten. Geen idee of en wanneer hij naar NL komt.

De crucial doet het erg goed in de benches die online staan (beter dan de vertex), maar sommige fabrikanten willen wel eens verschillende series van hetzelfde product uitbrengen met verschillende prestaties, dus garanderen kan ik het niet.

Anyway, voor die prijs vind je geen andere met dezelfde of betere specs.

• Earzz
Daros schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:25:
Conclusie: 128GB goede SSD voor 250 euro. Is dit de beste? Of kan ik beter 300 uitgeven voor een betere?
250€ voor een Indilinx based SSD is gewoon netjes hoor, voor 300€ heb je echt geen betere.
Alleen moet Indilinx wel snel met wat betere FW komen die de degradatie de kop indrukt maar die zal er komende weken wel aankomen als ik de ontwikkelingen bij OCZ bekijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Earzz op 12-09-2009 21:01 ]

• Daros
Earzz schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:59:
[...]

250€ voor een Indilinx based SSD is gewoon netjes hoor, voor 300€ heb je echt geen betere.
Alleen moet Indilinx wel snel met wat betere FW komen die de degradatie de kop indrukt maar die zal er komende weken wel aankomen als ik de ontwikkelingen bij OCZ bekijk.
350 vind ik net teveel.. Dus conclusie.. dit is een erg mooie schijf voor weinig.. In de benchmarks is hij niet veel trager dan de duurdere varianten..

Heb zojuist een mail uitstaan of dat hij leverbaar is, zoniet wanneer hij binnenkomt.. Heb hem alleen wel in het Engels verstuurd dus hoop dat ze dat daar kunnen ;)

In een review op pro overclock ofzo staat dat ze bezig zijn met een firmware update.
woekele schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:34:
Ik heb de 128 besteld en zit nog te wachten. Geen idee of en wanneer hij naar NL komt.

De crucial doet het erg goed in de benches die online staan (beter dan de vertex), maar sommige fabrikanten willen wel eens verschillende series van hetzelfde product uitbrengen met verschillende prestaties, dus garanderen kan ik het niet.

Anyway, voor die prijs vind je geen andere met dezelfde of betere specs.
Hoelang geleden heb je hem besteld?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Afgelopen week. Ze zijn volgens de site leverbaar vanaf 10/09/2009, maargoed, dat is het dus al geweest ;)

Ik heb ook net een Super Talent binnen gekregen en krijg als het goed is binnenkort ook de Vertex.... kan ik mooi alles vergelijken ;)

[ Voor 39% gewijzigd door woekele op 12-09-2009 21:18 ]

• Daros
woekele schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:17:
Afgelopen week. Ze zijn volgens de site leverbaar vanaf 10/09/2009, maargoed, dat is het dus al geweest ;)

Ik heb ook net een Super Talent binnen gekregen en krijg als het goed is binnenkort ook de Vertex.... kan ik mooi alles vergelijken ;)

Ik heb ook net een Super Talent binnen gekregen en krijg als het goed is binnenkort ook de Vertex.... kan ik mooi alles vergelijken
Heb er 1 besteld met vooruit betalen.
Heb toch geen reader hier dus betaal wel als ik reactie heb op me email.

Welk type? Want de 128GB GX was opzich ook wel aantrekkelijk.. Is eigenlijk gelijk aan de Crucial volgens mij??

[ Voor 20% gewijzigd door Daros op 12-09-2009 21:20 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Super Talent Ultra Drive (ME) GX 128GB. Is qua specs inderdaad gelijk aan de Crucial m225 128GB en de Vertex. Alleen Super Talent lijkt een slechte serie (XXXX in het midden van het serienummer) uitgegeven te hebben, dat wordt momenteel nog onderzocht. Inmiddels is die alweer uit de handel volgens Super Talent.

Ik heb de Crucial besteld met rembours. UPC UPS komt dus vanzelf een keer langs ;)

De vertex heb ik 2e hands via tweakers.net. Nu hopen dat hij daadwerkelijk binnenkomt :)

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 12-09-2009 21:43 ]

• Daros
@woekele

ik kon geen rembours optie vinden.. Hoe heb je dat gedaan?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Bar-Nachnahme is toch rembours hoop ik? Dat kan ik gewoon kiezen. Maar laten we verder gaan in Het Ssd-verkrijgbaarheid Topic ;)

• Smarron

Smarron

The bend

Vandaag een OCZ Vertex 60GB ontvangen en hier een 1e benchmark. Getest tegen een Samsung Spinpoint F1 1TB. Uiteraard is de Vertex veel sneller, maar buiten dat zijn de prestaties volgens mij niet slecht!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6DvpsAhwUb8VwTkGmjGGXHTK/full.png

Alleen die CPU usage van -1.0% :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Ik heb vandaag (inmiddels gister zie ik) mijn Intel X25-M (rev2) binnen gekregen. Zijn dit normale resultaten (Ik denk van wel)?

HD Tune
ATTO
HD Tach

Ik vind de 90MB/s schrijven nog meevallen trouwens. Ik wist al dat het meer dan de beloofde 70 zou zijn, maar dit is toch een aardig stukje meer.
Pagina: 1 ... 4 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.