Het klinkt misschien raar, maar is het nog relevant om Readyboost ( op Windows 7 ) te gebruiken op een USB stick in combinatie met een SSD ?
In eerste instantie zou je nee zeggen, aangezien lees snelheden, en toegangstijden zo hoog zijn. Maar er is ook nog zoiets als performance degradatie, en een niet oneindig aantal overschrijvingen van de cellen.[MLC]
Dus ik dacht eigenlijk aan een memory stick van 8 GB voor Readyboost op Windows 7, dat betekend dus dat daar van alles op komt. Eventjes een quote van wikipedia over Readyboost :
De caching werkt niet alleen op de pagefile maar op al het I/O verkeer via de harde schijf en dus ook met .DLL's en dergelijke. De data wordt met behulp van een speciaal algoritme op het flashgeheugen weggeschreven. Hierdoor wordt optimaal van het hele bereik van het flashgeheugen gebruik gemaakt zodat deze een langere levensduur heeft. Het flashgeheugen moet een toegangstijd hebben van 1 ms of minder. De aanbevolen grootte van de ReadyBoost cache is 1 tot 3 maal die van het intern geheugen.
Pagefile, I/O verkeer cache en DLL`s worden dan dus geladen in de 8 GB memory stick. Of dit alle features van readyboost zijn vraag ik me af, ik heb nou flink gezocht en toch niet echt een duidelijke opsomming gevonden. Dit is vast maar een deel. Ja, ik zeg nogmaals 8 GB, vista kan tot 4 GB aan maar volgens mij heeft Windows 7 grotere capaciteiten.
Daarnaast dacht ik nog een USB stick aan te schaffen voor tijdelijke bestanden, zodat ook hierdoor de SSD niet veel beschreven word. De USB stick word dan natuurlijk wel veel beschreven, maar doordat deze zeer makkelijk en goedkoop te vervangen is lijkt me het beter dan enkel een SSD.
Dan word de setup qua opslag :
- SSD ( Ik dacht eigenlijk aan een 64 GB, misschien OCZ Core V2 )
- USB stick voor Windows Readyboost ( 4/8 GB ?)
- USB stick voor Temp Files/Mijn documenten ( 8/16 GB )
Misschien zal ik er later nog een HDD bij zetten, maar echte storage is totaal niet nodig in deze computer aangezien een 1 TB externe schijf hier al voor dient.
Hibernate.sys zal natuurlijk ook uitgeschakelt worden, het systeem dat ik wil aanschaffen is toch ontzettend energie zuinig.
Mijn echte vraag is dan of dit er zo goed uit ziet, is dit een goed idee. Ik zelf vind het een interessante build en mocht dit doorgaan zal ik er ook zeker wat over laten horen. Ik wil bij mijn systeempje eigenlijk een 0db systeem maken, met een eigen kast. Dus het zou later in Casemods terug te vinden moeten zijn. Ik wil het graag testen, maar kan me niet veroorloven zomaar 500 euro te verliezen aan een slecht werkend systeempje dat in enkel mijn oren goed klonk.