Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste
Acties:
  • 196.870 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Devil schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:28:
Mijn systeem loopt niet lekker in AHCI mode, af en toe blijft alles een tijdje hangen enzo. Onder IDE geen problemen en ik merk eigenlijk geen snelheidsverschil.
Hetzelfde hier...
Heb AHCI een tijdje geprobeerd... Windows 7- 64 bit, nieuw systeem... Intel i7, Asus PT6 en SSD van Intel, Postville.
Sommige dagen liep 't vlot en andere dagen had ik 't een probleem na 't andere. (softwarematig)
Vooral probs bij Adobe Photoshop en Pinnacle Studio... bleef soms hangen... opnieuw opstarten, en dan lukt 't weer wel.
Terug naar de IDE mode nu en alles terug ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

accountabc schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 23:52:
ik heb een oem baksel van een medioncomputer (md8800; mobo is een msi ms-7204). Heb me nog niet echt in de bios settings verdiept, zal morgen even klooien met de instellingen :P

vaag, in de manual staat idd dat het sata2 is 8)7 dacht ergens gelezen te hebben hier op tweakers dat ie maar sata 1 had... naja, ik klaag niet :+
Er lijkt een beetje een tegenspraak in het boekje (op pagina 2-16 staat dat ie "fully compliant met SATA1 is (maar dat klopt ook als ie SATA2 is)). Maar in het begin staat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/To6vHBLsWaHoBkaEwYsOp0Jf/full.png

Dus het bort ondersteund het wel. Nu is de vraag nog of je het via het BIOS in kan schakelen.

Edit: zie wel iets optional staan, neem aan dat ze die R bedoelen (is niet duidelijk), maar als dat zo is heb je dus als je geen R hebt ook geen AHCI....

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 06-09-2009 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70495

Zo ook even een benchmark gedraaid voor mijn net nieuwe intel G2 80gb draaiend op ACHI mode.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/06/1252222353-70.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/06/1252222170-691.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04 10:02

SveNRG

Onderweg

Anoniem: 70495 schreef op zondag 06 september 2009 @ 10:31:
Zo ook even een benchmark gedraaid voor mijn net nieuwe intel G2 80gb draaiend op ACHI mode.
[afbeelding]

[afbeelding]
Vandaag ook mijn postville geinstalleerd en haal nagenoeg identieke prestaties met atto.
Windows 7 x64 TRM with Intel 80GB Postville on Asus P5W deluxe Intel ICH7R AHCI

Toen ik net Kaspersky IS2010 had geinstalleerd had ik even een freeze van bijna een minuut waarin het leek alsof de SSD niet meer reageerde. Verder geen last meer van gehad. Waanzinig snelle response van het systeem, echt super!

All that you know, is at an end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klein vraagje...
Stel, een sterk beperkt budget en toch een performance boost willen...
Zou het nut hebben om een SSD van 8GB puur als schijf voor een swap file te gebruiken? Transcend 8GB SLC SSD's kosten iig minder als 100 euro en de performance van die dingen is schijnbaar erg goed.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41
McKaamos schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:29:
Klein vraagje...
Stel, een sterk beperkt budget en toch een performance boost willen...
Zou het nut hebben om een SSD van 8GB puur als schijf voor een swap file te gebruiken? Transcend 8GB SLC SSD's kosten iig minder als 100 euro en de performance van die dingen is schijnbaar erg goed.
Tbv. de swapfile? Lijkt me weggegooid geld.
Waarom? Omdat werkgeheugen spotgoedkoop is: 2GB DDR2 kost nu 20 euro.
Een bord met 4 DDR2 sloten en dan 8GB geheugen, en je hoeft niet te swappen.

Je kunt die 8GB dan beter gebruiken om 't pure OS op te installeren, en alle apps dan maar op een andere schijf.

Maar effe doorsparen voor een Samsung of Indilinx ssd voor 150 euro, of wachten (kan nooit lang duren) totdat bv. 64 GB onder de 100 euro is gezakt, dat lijkt me een beter idee voor je.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

bverstee schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:50:
[...]

Een bord met 4 DDR2 sloten en dan 8GB geheugen, en je hoeft niet te swappen.

Je kunt die 8GB dan beter gebruiken om 't pure OS op te installeren, en alle apps dan maar op een andere schijf.

Maar effe doorsparen voor een Samsung of Indilinx ssd voor 150 euro, of wachten (kan nooit lang duren) totdat bv. 64 GB onder de 100 euro is gezakt, dat lijkt me een beter idee voor je.
Windows swapt sowieso wel, hoeveel RAM je ook hebt ;)
Ik heb atm 4GB en altijd een baklading apps open. M'n bord heeft wel 4 slots, maar 1 kan ik niet gebruiken omdat m'n koeler (Scythe Ninja2) in de weg zit.
Daarbij is 8GB SSD wss net aan te krap. Zit op dit moment op 10GB voor m'n OS disk (en ja, Mydocs, ProgFiles en swap staat op D ;) )
Het is sowieso ook zeer wenselijk om dan meteen m'n apps ook maar op SSD te hebben, en dan is 64GB ook wat aan de krappe kant.

Maargoed, puur hypothetische vraag verder ;)
Doorsparen is het devies. Heb iig al wat leuke plannen staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

McKaamos schreef op zondag 06 september 2009 @ 15:09:
[...]
Windows swapt sowieso wel, hoeveel RAM je ook hebt ;)
Heb (tegenwoordig is dat 'slechts') 4 gig ram en heb de swapfile gewoon uit gezet.
Heb nog 0 problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[nerd] PAGE file he, geen swapfile.. Een swapfile had windows 9x, NT heeft een pagefile[/nerd]

Maar ik heb ook het idee dat tegenwoordig het uitzetten niet zo'n issue meer is. Ik heb 8gb en vista 64, en ik gebruik de pc voor veel zware dingen, 3d en cad en adobe dingen enzo, maar nog nooit issues gehad...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Heb een Crucial M225 64GB besteld voor 134.89€ incl. 9.99€ verzendkosten naar België.
Ben benieuwd ofdat hij mijn ASRock ION 330 iest responsiever maakt.
Indien ik hem heb post ik wat jullie willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 10:01
abusimbal schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:38:
Heb een Crucial M225 64GB besteld voor 134.89€ incl. 9.99€ verzendkosten naar België.
Ik vrees dat die gewoon zo traag aanvoelt door je ATOM CPU. Die dingen zijn zo traag als stront. 1.6 GHz is vergelijkbaar met een 1 GHz core solo. Of niet eens dat.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29
Astennu schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:05:
[...]

Ik vrees dat die gewoon zo traag aanvoelt door je ATOM CPU. Die dingen zijn zo traag als stront. 1.6 GHz is vergelijkbaar met een 1 GHz core solo. Of niet eens dat.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat je vooral bij het opstarten van het OS en van applicaties wel degelijk een verschil gaat merken. Zeker als je het vergelijkt met een 2,5 inch notebookschijfje op 5400 tpm..

Als je het systeem gaat gebruiken met Vista of Win 7 zou ik er wel zeker 2 GB ram bij doen om te voorkomen dat je moet swappen naar de SSD..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
abusimbal schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:38:
Dit type wilde ik ook gaan bestellen, maar dan de 128 gb versie.
Mischien kun je eerst dit topic eens doorlezen.
Er schijnen soms wat problemen te zijn met prestatie verschillen begrijp ik eruit.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
bverstee schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:50:
[...]

mee eens in geval van DDR2 maar als je DDR1 nodig hebt en dan ook nog eens ECC en Regged
dan ligt de zaak effe anders
koste me 193 euro voor 2x 2 gb hopelijk zakken die prijzen nog eens dan koop ik weer tzelfde erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
AUijtdehaag schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:23:
[...]

Dit type wilde ik ook gaan bestellen, maar dan de 128 gb versie.
Mischien kun je eerst dit topic eens doorlezen.
Er schijnen soms wat problemen te zijn met prestatie verschillen begrijp ik eruit.
Dit heeft te maken met de firmware 1711 welke een paar problemen heeft, staat ook op hun site en is gelijk voor alle Indilinx SSD's (ook OCZ), gewoon wachten op een update en bij 1571 blijven voorlopig
http://www.crucial.com/support/firmware.aspx

Via hun forum zie ik toch niet veel problemen, en problemen die er zijn worden toch goed begeleid.
http://forum.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD/bd-p/ssd

Ik maak mij (voorlopig) dus niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
was even prijsvergelijk aan t doen
maar nu zie ik toch weer wat onduidelijkheden over de
Intel® SSDSA2MH080G2C1
Light-Retail, X25-M G2 Postville, MLC-Chips

dit is de niewste Postville ?

is deze nu de zwarte of de zilvere ?

somige sites zijn erg onduidelijk over de versie of t de Postville G2 is of niet
en plaatje de ene keer een zwarte en de andere keer weer en zilvere ..
ben bang dat ik zo meteen nog een foute bestelling ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

parcifal schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:23:
was even prijsvergelijk aan t doen
maar nu zie ik toch weer wat onduidelijkheden over de
Intel® SSDSA2MH080G2C1
Light-Retail, X25-M G2 Postville, MLC-Chips

dit is de niewste Postville ?

is deze nu de zwarte of de zilvere ?

somige sites zijn erg onduidelijk over de versie of t de Postville G2 is of niet
en plaatje de ene keer een zwarte en de andere keer weer en zilvere ..
ben bang dat ik zo meteen nog een foute bestelling ga doen
zilver is G2, zwart = g1.
Intel® SSDSA2MH080G2C1 -< G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
tnx Richard
dan is t gewoon fout bij afbeeldingen op somige sites
ik zie bij cool prices de goedkoopste op t moment en ook leverbaar
denk dat ik de knoop maar doorhak en er 2 bestel
zie momenteel ook geen echte dalingen in de prijzen meer voor de Postville G2
of zijn er nog drastische veranderingen te verwachten in de komende week ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

parcifal schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:50:
tnx Richard
dan is t gewoon fout bij afbeeldingen op somige sites
ik zie bij cool prices de goedkoopste op t moment en ook leverbaar
denk dat ik de knoop maar doorhak en er 2 bestel
zie momenteel ook geen echte dalingen in de prijzen meer voor de Postville G2
of zijn er nog drastische veranderingen te verwachten in de komende week ?
Zlef heb ik m 4 dgn geleden besteld bij CD-ROM-LAND Breda , super service daar!
prijzen zijn de afgelopen 4 dgn 5 euro gedaald, denk dat de volgende batch over een maand ofzo pas een volgende prijsverlaging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Astennu schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:05:
[...]

Ik ben het geheel niet met je eens: ik heb erg goede ervaringen met Atom configs (net weer eentje verkocht): naar mijn mening zijn ze ZEKER NIET traag bij gebruik van Windows, Internet, Office en andere lichte apps.

Mijn ervaring is dat een Atom config - HT of dualcore - nét zo responsief is als elke andere dualcore.
Alleen bij zware apps laat ie het afweten.
Goed, da's mijn mening en ervaring.
parcifal schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:44:
[...]

mee eens in geval van DDR2 maar als je DDR1 nodig hebt en dan ook nog eens ECC en Regged
dan ligt de zaak effe anders
koste me 193 euro voor 2x 2 gb hopelijk zakken die prijzen nog eens dan koop ik weer tzelfde erbij
Hehe, daar was ik al bang voor...
Ik heb er geen weerwoord op.
Je moet kiezen: uitproberen of er enige winst te behalen is bij het swappen (maar dan blijft het in feite 'trager' werkgeheugen) of doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
dat is zeker ja swap is trager maargoed tot nu toe loopt t heel goed met 4GB en zal ik niet al teveel verschil merken met nog meer RAM voor de dingen die ik ermee doe
heb hier pc`s met 2GB die t zwaarder te verduren krijgen en nog aardig mee komen
maar ik had vast rekening gehouden met upgrade mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Laatst online: 14:11
Ik wil morgen een ssd gaan halen ter vervanging van mijn WD raptor. Had begrepen dat dit toch wel een flinke boost geeft qua laadtijden etc. ? Ik wil gaan voor een 80gb versie van intel. Nu hebben ze bij de winkel waar ik ze wil halen 2 versies. Ze zijn allebij even duur. Mijn vraag is nu wat is precies het verschil ? En moet je een ssd nog eerst formateren ofzo of kan je gelijk je os erop zetten ? Wil er windows 7 op hebben !

versie 1:
Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2
VENDOR # SSDSA2MH080G2C1

versie2 :
Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2R5
VENDOR # SSDSA2MH080G2R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Is allebei hetzelfde product voor zover ik weet. Het is een postville, het is de g2. Die r5 is volgens mij puur een code voor de distribiteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 22:18
clonedonkey schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:42:
Nu hebben ze bij de winkel waar ik ze wil halen 2 versies. Ze zijn allebij even duur. Mijn vraag is nu wat is precies het verschil ?

versie 1:
Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2
VENDOR # SSDSA2MH080G2C1

versie2 :
Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2R5
VENDOR # SSDSA2MH080G2R5
Volgens de website van Intel is de G2R5 de retail versie, d.w.z. inclusief de benodigde 2,5" naar 3,5" adapter, de SSD is hetzelfde. Als ze allebei hetzelfde kosten zou ik dus voor de R5 versie gaan.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246966

Ik zit er aan te denken om ook een ssd te nemen voor een htpc waar ik dan ook mee kan downloaden/internetten, vanwege de snelheid, warmte en vermogen. Nu staan er op ebay 120Gb OZC Summit ssd's voor 280 € inclusief de verzending. :9~
Ik zit een beetje in dubio om deze te kopen, want de prijs is echt laag voor deze schijven. Al blijft 280€ toch veel voor 120Gb.
Ik wil deze nu gaan gebruiken voor de htpc, en later als in mijn gewone pc als ik die ga upgraden.
Dilemma's.... :X
Doen, of toch wachten tot de prijzen echt lager worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 23:16
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/06/1252267667-690.png

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/06/1252267666-10.png
Voor de duidelijkheid post ik het nog maar een keer; Heb nu ook crystalmark gedraaid; op een fresh install van XP, aligned met diskpart. Verder geen optimalisaties (behalve indexatie en defragmentatie uitzetten)

Dit is dus een 80GB X-25m G2 zonder AHCI (controller is een ICH7 -niet de R helaas- dus geen ondersteuning voor AHCI). Het zou kunnen dat de SSD wordt gebottlenecked door de controller

als je deze scores vergelijkt met die van ikbenrichard (deze) dan zie je dat die van mij toch wel duidelijk trager is, vooral in random writes ;(

maar goed, het is iig een heel stuk sneller dan de 250GB HDD waar het OS eerst op stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-06 21:28
Ik sta op het punt om ook een SDD te kopen, alleen snap ik 1 ding niet.
Waarom koopt iedereen die x25 g2 intels, de write speed is bijna gelijk aan een normale harddisk.

Ik doe veel hd camera materiaal comprimeren, dus zou een vertex voor mij beter zijn of tog de intels?
Ook veel werk ik met winrar en photoshop.

Alvast bedankt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Dan heb je het topic niet gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Anoniem: 4629 schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:43:
[...]

Dan heb je het topic niet gelezen ;)
Maja leg ff uit heb mega koppijn en ik zie er nog een paar in voorraad wil niet dat die wegzijn straks hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyclonic schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:40:
Waarom koopt iedereen die x25 g2 intels, de write speed is bijna gelijk aan een normale harddisk.
Klopt, dat is het (enige) zwakke punt van de Intels.

Alleen maakt het in de praktijk niet uit omdat je de schijf daarvoor niet gebruikt. Uiteindelijk komt je data toch op een andere (roterende) schijf terecht. En al zou dit niet zo zijn, dan nog is die 70 MB/s geen grote beperking (i.p.v. een Vertex die wat hoger uitkomt) omdat het niet tot een irritante vertraging zal leiden.
Ik doe veel hd camera materiaal comprimeren, dus zou een vertex voor mij beter zijn of tog de intels?
Als er ook maar enige vorm van compressie gebruikt wordt is de processor de beperking, niet de opslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 07-09-2009 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees het topic. We verwachten hier dat je moeite doet en inzet toont. Alles wat je wilt weten staat gewoon in het topic en het is nogal onzin om het speciaal voor jou nog eens allemaal te herkauwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zal een hint geven, omdat je het zo lief vraagt: kijk ipv alleen naar sequentiele writes ook eens naar random writes van kleine bestanden.

Oh en nog een andere tip: uit Duitsland/Engeland kan je momenteel SSD's halen gelijkwaardig aan de Vertex (Super Talent/Crucial), 128GB voor 250-260 euro incl. verzenden.

[ Voor 38% gewijzigd door woekele op 07-09-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Nog even twee vraagjes. Ik heb een asus p5wd2 moederbord. Deze heeft een ich7 chipset. Werkt dit gewoon goed ? Of gaat dit problemen/snelheids winst kosten ? Wacht dit ergens een keertje gelezen te hebben.
Tweede vraag is eigenlijk niet echt voor de ssd maar misschien dat iemand me toch even snel in dit topic kan helpen. Ik heb nog een ide brander. Is een sata een grote winst vooral i.s.m. een ssd ? En zo ja, hoeveel winst ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ICH7 werkt goed. Ik draai er een Vertex op.

Brander: IDE of SATA gaat voor je brander niet uitmaken. Elke schijf kan wel leveren wat een brander aan doorvoer vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 13:24
clonedonkey schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:52:
Nog even twee vraagjes. Ik heb een asus p5wd2 moederbord. Deze heeft een ich7 chipset. Werkt dit gewoon goed ? Of gaat dit problemen/snelheids winst kosten ? Wacht dit ergens een keertje gelezen te hebben.
Misschien dat deze tabel een keer in de TS gezet kan worden. Al zijn de getallen maar gebaseerd op één/enkele gebruikerservaringen, is het toch handige informatie.

Heb je wel SATA? Anders wordt je keuze erg beperkt. Doh, nm. Bij ich7 denk ik gelijk "antiek" :P Zo oud is je mb nog niet..

[ Voor 5% gewijzigd door _H_G_ op 07-09-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:14:
Als er ook maar enige vorm van compressie gebruikt wordt is de processor de beperking, niet de opslag.
Niet echt waar. Veel filesystems gebruiken tegenwoordig compressie omdat het sneller is om data te inflaten/deflaten voordat het wegggeschreven/gelezen wordt, omdat schijven zo ontzettend traag zijn. Het ligt er dus aan wat voor soort compressie er wordt gebruikt. Met iets als bz2 is je cpu idd de bottleneck, met iets als RLE kan je processor dat makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299176

Dit kan ik bevestigen. Zowel onder w7 als Linux blijft het systeem in AHCI mode soms een sec nadenken bij het laden van programma's van Intel G2 met moederbord Asus P5E. Benchmarks zijn wel sneller maar de gebruikers ervaring is wat minder.
Devil schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:28:
Mijn systeem loopt niet lekker in AHCI mode, af en toe blijft alles een tijdje hangen enzo. Onder IDE geen problemen en ik merk eigenlijk geen snelheidsverschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 299176 op 07-09-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frim schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:39:
Niet echt waar. Veel filesystems gebruiken tegenwoordig compressie omdat het sneller is om data te inflaten/deflaten voordat het wegggeschreven/gelezen wordt, omdat schijven zo ontzettend traag zijn. Het ligt er dus aan wat voor soort compressie er wordt gebruikt.
Eensch, maar de doorsnee gebruiker gebruikt Winzip/WinRAR en het lijkt me sterk dat die rechtsstreeks communiceren met het FS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_

Alvast bedankt :p
Het wordt een beetje off-topic door het compressie-verhaal

Zie http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631.
Random writes van intel beter, dus beter voor OS en applicaties (al is de vertex ook retesnel t.o.v. harddisks, dus qua gebruikerservaring is er weinig verschil).
Als je veel geld hebt, en echt foto's/video supersnel wil pompen, dan is een raid met vertex 120GB ssds wel heel verleidelijk. Wat is je budget? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zolang de fabrikanten van raid controllers het trim command niet ondersteunen is het niet verstandig om de ssd's aan een raid controller te hangen. Of je moet al met clonezilla / disk images gaan werken. En de drive zelf steeds leeg gooien zodra de snelheid afneemd. Dit is voor mij niet echt een optie. Anders had mijn areca wel een 2e leven.
_H_G_ schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:24:
[...]

Het wordt een beetje off-topic door het compressie-verhaal

Zie http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631.
Random writes van intel beter, dus beter voor OS en applicaties (al is de vertex ook retesnel t.o.v. harddisks, dus qua gebruikerservaring is er weinig verschil).
Als je veel geld hebt, en echt foto's/video supersnel wil pompen, dan is een raid met vertex 120GB ssds wel heel verleidelijk. Wat is je budget? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Anoniem: 299176 schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:36:
Zolang de fabrikanten van raid controllers het trim command niet ondersteunen is het niet verstandig om de ssd's aan een raid controller te hangen.
Zelfs used-state is write van een vertex nog steeds sneller dan een harddisk, maar er stond ook bij "als je veel geld hebt". En je limitatie staat ook op pagina 15 van het gelinkte artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zo snel vervuilt de SSD niet hoor. Lezen is zowiezo lekker snel, schrijven is nog steeds zeer behoorlijk. De cache vangt veel op. Tegen de tijd dat TRIM er is kan die alsnog puin ruimen. Adaptec en Areca zijn hier volgens deze post mee bezig.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:02:
Zo snel vervuilt de SSD niet hoor. Lezen is zowiezo lekker snel, schrijven is nog steeds zeer behoorlijk. De cache vangt veel op. Tegen de tijd dat TRIM er is kan die alsnog puin ruimen. Adaptec en Areca zijn hier volgens deze post mee bezig.
Ja het zal idd een kwestie van tijd zijn. Maar tot die tijd hang ik mijn ssd nog niet aan mijn areca. Nu werkt hdparm-9.21 / trim onder linux / w7 als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
_H_G_ schreef op maandag 07 september 2009 @ 09:40:
[...]

Misschien dat deze tabel een keer in de TS gezet kan worden. Al zijn de getallen maar gebaseerd op één/enkele gebruikerservaringen, is het toch handige informatie.

[...]
Hey, fijn dat je die tabel terug gevonden heb., d:)b Ik was er ook aan aan het denken maar vond hem zo niet direct.
Misschien nog een aanvulling voor die tabel.

Chipset: ICH8M
Doorvoer: minstens 240MB/s
Bron: Shadow_Dragon 1x Vertex 30 GB
En waarschijnlijk gaat die gaan tot +/- 300 MB/s volgens Intels datasheet.

@bverstee: Heb je zin om die tabel mee op te nemen in de TS? Het is een vraag die hier toch af en toe passeert.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Dragon op 07-09-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Veel mensen gebruiken een ssd voornamelijk om het besturingssysteem en applicaties vanaf te starten. De sequentiële schrijfsnelheid is dan nauwelijks belangrijk.

De Vertex presteert beter dan de X25-M op sequentiële schrijfacties. Ik zou eerst eens met de performance monitor in Windows gaan kijken of de sequentiële doorvoer van je opslag werkelijk de bottleneck is tijdens het renderen.

Ik meen hier eens een reactie gelezen te hebben van iemand bij wie het renderen van video's sneller ging op ssd's. Dit verbaasde omdat je zou verwachten dat de rendersoftware met de juiste read-ahead strategie niet opgehouden zou moeten worden door de wachttijd van een harde schijf.
Anoniem: 299176 schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:36:
Zolang de fabrikanten van raid controllers het trim command niet ondersteunen is het niet verstandig om de ssd's aan een raid controller te hangen. Of je moet al met clonezilla / disk images gaan werken. En de drive zelf steeds leeg gooien zodra de snelheid afneemd. Dit is voor mij niet echt een optie. Anders had mijn areca wel een 2e leven.
Je kunt ook gewoon een paar gigabyte niet partitioneren om te voorkomen dat de ssd's erg krap in vrije geheugenblokken komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:15:

Je kunt ook gewoon een paar gigabyte niet partitioneren om te voorkomen dat de ssd's erg krap in vrije geheugenblokken komen te zitten.
Ja klopt. Ik heb 5GB niet gebruikt, 50GB voor Win7 en de overige 25GB voor Linux. Daarnaast heb ik nu een vertex 30GB voor mijn foto's. Hier had ik eerst ook Linux op Maar vind de intel G2 toch fijner voor mijn OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Femme schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:15:
Ik meen hier eens een reactie gelezen te hebben van iemand bij wie het renderen van video's sneller ging op ssd's. Dit verbaasde omdat je zou verwachten dat de rendersoftware met de juiste read-ahead strategie niet opgehouden zou moeten worden door de wachttijd van een harde schijf.
Dat was ik toevallig. Vergeet niet dat er diverse losse filmpjes/audio streams tijdens het renderen in elkaar geplakt worden. Misschien moet daardoor aardig geseeked worden? Ik wil best een vergelijking doen met een normale moderne harddisk. Overigens scoort de X25-M (die gebruiken wij hiervoor) bijzonder slecht t.o.v. andere SSD's in de "Video editing with Windows Movie Maker" test (ook de oorzaak van de lage Desktop Performance test). Waarschijnlijk door de lage sequential write.

Nieuwe roundup op Tom's Hardware:
SSD Summer Slam: 12 New 2.5" And 1.8" Drives Rounded-Up

Performance Summaries: Desktop
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/I/X/221001/original/desktop_performance.png

Performance Summaries: Enterprise
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/I/Y/221002/original/enterprise_performance.png

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 07-09-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Toch wel bijzonder dat de Vertex relatief slecht scoort zeg! Vergeleken met Crucial en Super Talen bedoel ik dan... Die zijn namelijk veel goedkoper (ook indilinx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:42
hmmm

ik heb toch 1 nadeel ondekt nu ik er afgelopen weekend de 160GB G2 in mijn laptop heb gebouwd.
Ik dacht altijd, dan kan ik echt weer even voorruit en ergens eind volgend jaar een nieuwe laptop

En ja alles is een stuk rapper, maar nu zijn de dingen die ik vaak doe... volledig CPU bound!!
Dus nu heb ik de kriebels dat ik een te langzame laptop heb (2.2Ghz dual core) en mijn mooie nieuwe G2 niet echt volledig benut! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:33
Tja... en ik vond het al zo vervelend dat de browser nu binnen een seconde klaar was voor gebruik maar je vervolgens weer op het laden van de website zit te wachten. Aldoor wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

joco schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:43:
En ja alles is een stuk rapper, maar nu zijn de dingen die ik vaak doe... volledig CPU bound!!
Welcome to my world... Athlon 4200/4400+ X2 die gewoon TE sloom is !! Als een Phenom II op S939 zou passen met een adapter ofzo desnoods zou ik zo blij zijn :+ Maar ja : Helaas !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Zojuist ssd van intel de x25-m gekocht en geinstalleerd met windows 7. Gelijk Crystaldiskmark gedraaid :) Krijg onderstaande resultaten. Volgens mij toch wel goed ?! In vergelijking met de image in de startpost bijna het zelfde. Ik heb die ich7 chip op me moederbord dus dan helemaal prima lijkt me ?!:

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
-------------------------------------------------

Sequential Read : 252.791 MB/s
Sequential Write : 83.799 MB/s
Random Read 512KB : 168.035 MB/s
Random Write 512KB : 88.363 MB/s
Random Read 4KB : 21.536 MB/s
Random Write 4KB : 41.281 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/09/07 17:01:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Weet iemand of die Wiper Tool wel werkt als je Raid gebruikt ?

Ik hoor er namelijk verschillende dingen over: Het werkt wel, Het werkt niet of het werkt wel maar traag.

Ik heb begrepen dat het het zelfde effect heeft als Trim dus dat zo mooi zijn als dat dan wel werkt. dan draai ik dat wel een keer in de maand.

Ik wil namelijk mijn overige disks niet uit raid halen om SSD's te gaan gebruiken. Ik heb wel een tweede controller maar die vertrouw ik niet echt. Je hoor dat de performance van SSD's toch het beste is op de Intel ICH's.

Ik heb deze er ook nog op zitten:

2 x JMB322 chips (Smart Backup):

* 4 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1, GSATA2_2, GSATA2_3) supporting up to 4 SATA 3Gb/s devices (Note 4)
* Support for SATA RAID 0, RAID 1 and JBOD

Weet niet of iemand deze ooit gebruikt heeft ? (Gigabyte X58-UD5 moederbordje) + ik verwacht dat deze ook drivers nodig heeft en dus ook de trim opdrachten van het OS niet door kunnen sturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 07-09-2009 18:46 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

accountabc schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:15:[als je deze scores vergelijkt met die van ikbenrichard (deze) dan zie je dat die van mij toch wel duidelijk trager is, vooral in random writes ;(

maar goed, het is iig een heel stuk sneller dan de 250GB HDD waar het OS eerst op stond :)
waarschijnlijk omdat ik windows7 64bits gebruikt en omdat ik in achi mode (ich10 chip) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18-06 08:22
woekele schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:41:
Toch wel bijzonder dat de Vertex relatief slecht scoort zeg! Vergeleken met Crucial en Super Talen bedoel ik dan... Die zijn namelijk veel goedkoper (ook indilinx)
Niet direct roepen op basis van 2 grafiekjes :9 . pessimist! :+

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/J/2/221006/original/h2benchw_throughput_read.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/J/3/221007/original/h2benchw_throughput_write.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/J/6/221010/original/iometer_streaming_reads_mb.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/J/7/221011/original/iometer_streaming_writes_mb.png

Zoals je ziet niet slechter dan derde. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49

bomberboy

BOEM!

asing schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:10:
[...]
Niet direct roepen op basis van 2 grafiekjes :9 . pessimist! :+

Zoals je ziet niet slechter dan derde. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Dan heb je het wel over de (duurdere) Vertex Turbo afgaande op die grafiekjes. De gewone vertex komt er immers nog iets slechter uit.

Maar het blijft ook zelfs zo moeilijk vergelijken aangezien drives met verschillende capaciteiten verschillende resultaten neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
ik vertrouw toms zijn review niet echt, ga meer op anand af.

Anand zegt: blijf van samsung weg, Toms: die zijn vrij goed.

Daarnaast komt de turbo variant by tom soms vele malen sneller uit dan de gewone vertex. Dat vertrouw ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 07:40
Even een vraag voor de RAID experts. Ben van plan op een Gigabyte GA-EX58-UD4P met een I7 920 2x een Intel M-25 Postville 80 GB in RAID0 te gebruiken als 'systeem/applicatie/develop (compilatie)' disk. Verder nog 2x Raptor 150Gb in RAID0 als 'incoming/download/rar/par' disk en 2x een 1.5 TB schijf in RAID10 voor de opslag van foto's/itunes collectie en andere zaken die gebackuped moeten worden.

* Het wordt aangeraden de SSD's te onderpartitioneren, kan ik dat ergens aangeven bij het aanmaken van zo'n RAID0 array? (het is te lang geleden dat ik dat in m'n huidige computer gedaan heb).
* Maakt het nu nog uit in welke SATA poort die SSD's zitten? Dat dacht ik ergens gelezen te hebben?
* Het moederboard heeft de ICHR10 chipset, de RAID types die ik in gedachten heb zijn volgens mij niet zo processorintensief, het aanschaffen van een aparte RAID controller heeft dan vast niet zoveel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hoe zit het eigenlijk met TRIM ondersteuning op de geintegreerde RAID controllers van moederborden? Kwestie van een driver update?
En de garbage collection die tegenwoordig steeds vaker wordt ingebouwd in de drive firmware, doet die niet eigenlijk hetzelfde als TRIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-06 23:16
clonedonkey schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:52:
[..]
ik heb een intel x25-m G2 80GB op een ICH7, werkt prima, klik

http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/70495/topics
Anoniem: 70495 schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:53:
[...]

waarschijnlijk omdat ik windows7 64bits gebruikt en omdat ik in achi mode (ich10 chip) staat.
Ja, dat verwacht ik ook. ik ga binnenkort ook even windows 7 (wel 32bit) installeren, dan kun je iig goed zien wat het verschil is tussen performance van een nieuwe chipset met AHCI en een oudere zonder AHCI; ik denk niet dat je dat verschil echt heel erg merkt, maar misschien toch wel interessant

[ Voor 51% gewijzigd door accountabc op 07-09-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parcifal
Douwe63 schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:59:
* Het wordt aangeraden de SSD's te onderpartitioneren, kan ik dat ergens aangeven bij het aanmaken van zo'n RAID0 array? (het is te lang geleden dat ik dat in m'n huidige computer gedaan heb).
* Maakt het nu nog uit in welke SATA poort die SSD's zitten? Dat dacht ik ergens gelezen te hebben?
* Het moederboard heeft de ICHR10 chipset, de RAID types die ik in gedachten heb zijn volgens mij niet zo processorintensief, het aanschaffen van een aparte RAID controller heeft dan vast niet zoveel zin?
nou ik heb ook nog niet echt een idee hoe t aan te pakken ook voor mij eeuwen geleden dat ik met raid heb gewerkt , ik wil ook 2 x ssd in raid zetten voor me windows maar dan op een aparte controller (3Ware 12 port)
ik denk zelf dat ik t volgende ga doen , op me draaiend systeem op beide ssd`s partitie maken die even groot zijn en dan in een array zetten met de raid tools van de controllerkaart
vervolgens windows daarop instaleren en instellen als boot van de array en neit meer van de oude hdd
dit lijkt me t beste want zou ook niet weten hoe ik tijdens t installen van windows nog effe snel een array en partities kan maken
word nog een heel gevogel maar t zal op de een of andre manier ook wel gaan lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Was aan het kijken voor veel opslag en ik vind de intels 160gig veels te duur.

Dus ik ga me 2 x crucial m225 120gig halen in raid per stuk gaan die 220-240 kosten maar, en aan de reviews te zien komen ze goed met de vertex en de intels mee.

Zie ze op het moment alleen in duitsland, weet iemand toevallig welke shops ze hier krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 10:41
Misschien een beetje oftopic. Ik volg de ontwikkellingen van SSD's al een tijdje op de voet. Vooralsnog heb ik het budget er niet voor. Het lijkt me echter wel eens grappig om de performance van SSD's een keer uitgedrukt te zien in:

(€/GB) / (MB/s transferrate)

Zo kan je volgensmij snel zien welke SSD de beste prijs/ performance heeft.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248511

Had 2 gewone OCZSSD2-1VTX30G, maar wel laat gekocht.
Toen ik hem bestelde adverteerde de verkoper met "nieuwe versie met 64MB cache".

Nu lees ik overal dat de gewone OCZSSD2-1VTX30G ( die in de grote doos, die van mij zaten in kleine nauwe verpakkingen) maar 32MB cache heeft. Waar kan ik die nieuwste variant van dit oude type nog vinden?
Pricewatch vindt maar 1 type en bij de verkoper zijn ze inmiddels al op.

Nu wil ik er snel nog 2 bij halen, prijzen hiervan zijn inmiddels al aan het stijgen..
Wat zou de trend zijn voor dit oude type?

Had de mijne net gekocht vóór de Turbo's uitkwamen, maar het is er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze hebben allemaal 64MB cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cyclonic schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:02:

Dus ik ga me 2 x crucial m225 120gig halen in raid per stuk gaan die 220-240 kosten maar, en aan de reviews te zien komen ze goed met de vertex en de intels mee.

Zie ze op het moment alleen in duitsland, weet iemand toevallig welke shops ze hier krijgen?
Ach, maakt niet zoveel uit toch, dat ze alleen in duitsland te krijgen zijn?
De grenzen zijn open, geen invoer rechten, en je verzendkosten zullen hooguit een paar euro duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben ik er mooi ingestonken :(

Toch wel goed nieuws dan, kan ik ze kopen waar ik wil...
Zal de prijs van de gewone vertex nog zakken of is daar geen pijl op te trekken?

Edit: Toch zie ik bijv hier http://www.dunnet.nl/Prod...spx?en=NS00663294&src=TWK staan dat deze 32MB Cache heeft!??

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 248511 op 08-09-2009 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

Daar was sprake van voordat ze op de markt kwamen. De kleinste modellen zouden een kleinere cache hebben. Dat is uiteindelijk niet door gegaan.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als je nu gewoon even op de site van de fabrikant kijkt....

http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zover was ik al hoor..Daar staan natuurlijk alleen de huidige types
Milmoor schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 08:20:
Daar was sprake van voordat ze op de markt kwamen. De kleinste modellen zouden een kleinere cache hebben. Dat is uiteindelijk niet door gegaan.
hier heb ik wat aan!
Beetje dom van die webshops, staat bij de helft dat deze 32MB cache hebben..

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 248511 op 08-09-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 20:16
Ik krijg morgen een Intel X-25 postville 80 gb binnen. Ben zeer benieuwd welk een positieve invloed dit gaat geven op de gebruikerservaring van mn pc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit gaat zeker indruk op je maken!
Wist niet wat me overkwam toen ik mijn SSD's binnen had en voor het eerst opstartte.
Zoef.. alles geladen en opgestart binnen no-time.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 248511 op 08-09-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Terror schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:03:
Misschien een beetje oftopic. Ik volg de ontwikkellingen van SSD's al een tijdje op de voet. Vooralsnog heb ik het budget er niet voor. Het lijkt me echter wel eens grappig om de performance van SSD's een keer uitgedrukt te zien in:

(€/GB) / (MB/s transferrate)

Zo kan je volgensmij snel zien welke SSD de beste prijs/ performance heeft.
Als je de ontwikkelingen op de voet volgt, dan moe tje weten dat dit een waardeloos vergelijking is: de grote kracht van SSDs is niet de sequentiële doorvoer maar de seektime en de snelle afhandeling.bij veel concurrent I/Os. Sterker nog, de SSDs met de laagste sequentiële schrijfsnelheid zijn volgens Anand de besten doordat ze zo vreselijk veel concurrent I/Os kunnen verwerken zonder te vertragen.

Jouw vergelijking vind RAID-0 arrays van 5400 rpm schijven beter dan een Intel X25-M bijvoorbeeld. Ik kan je uit praktijk ervaring vertellen dat het toch andersom aanvoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Is er iemand hier die twee SSD's van OCZ of andere lindix SSD's in Raid heeft die de Wiper Tool geprobeert heeft ? Als dat werkt ga ik ook twee SSD's aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Maw de Intel X25 doet z'n best nog steeds :) Ook de nieuwere corsairs en dergelijk doen het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 21:01
Ik heb de Intel X25-M 80GB G2 ook besteld voor m'n laptop (HP 8150p). De Hitachi Travelstar 7K200 komt dan in een externe box voor films / mp3 / backup. Vooralsnog wil ik er Windows XP op installeren vanaf een USB stick om meteen de snelheid al bij de installatie te ervaren :)

Maar voordat ik nu vragen ga stellen over optimalisatie (wellicht overstappen naar Windows 7, nooit meer Vista ivm WiFi problemen) zal ik de topics hierover doorlezen. Ben ook heel benieuwd naar de accuduur (langer?, betrouwbaarder?) :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
Zal de prijs van de gewone vertex nog zakken of is daar geen pijl op te trekken?
nee de vertex zal niet meer in prijs zakken. de bodem is nu wel bereikt

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
jammer , ik wil ook graag een ssd maar vind de prijs te ...
overigens bottleneckt mijn systeem als een gek met een raptor 74 gb ,
asus p6 deluxe v2 , 17 920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

_Brake_ schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:14:
Ben ook heel benieuwd naar de accuduur (langer?, betrouwbaarder?) :)
De Intel gebruikt nog geen 1W load, 0.30W @ idle. Das geen stroom :)
jayjay1986 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:02:
Ik heb de 36GB versie x2 in raid-0, soms nekt me dat wel eens met wat ik allemaal tegelijk aan het doen ben. Voor videobewerking is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:15:

Maw de Intel X25 doet z'n best nog steeds :) Ook de nieuwere corsairs en dergelijk doen het uitstekend.
Even een link die wel werkt: link
Die , doet vervelend in de link.

Natuurlijk gaat de prijs nog wel dalen..
Ik persoonlijk denk dat de snelste daling wel geweest is. De daling gaat nu gewoon niet/langzaam totdat er weer een paar nieuwe modellen uitkomen die echt iets toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 08-09-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:03:
[...]

De Intel gebruikt nog geen 1W load, 0.30W @ idle. Das geen stroom :)

[...]

Ik heb de 36GB versie x2 in raid-0, soms nekt me dat wel eens met wat ik allemaal tegelijk aan het doen ben. Voor videobewerking is het ideaal.
Verbruik van een laptop zit em nou ook niet echt in de HD. Notebook HD's gebruiken 2-4 watt of zo. Desktop disks 3-7,5. Meeste verbruik zit em in de backlights van het LCD scherm en verder cpu / chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

job schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:04:
[...]

Even een link die wel werkt: link
Die , doet vervelend in de link.

Natuurlijk gaat de prijs nog wel dalen..
Ik persoonlijk denk dat de snelste daling wel geweest is. De daling gaat nu gewoon niet/langzaam totdat er weer een paar nieuwe modellen uitkomen die echt iets toevoegen.
Ik denk niet dat de absolute prijs erg zal dalen. Ik denk dat je net als met conventionele harddisken de komen tijd steeds nieuwere modellen met een grote capaciteit of betere specs krijgt, telkens voor rond de 200 euro. De prijs per GB gaat dus wel omlaag, maar door de steeds grotere capaciteit zakt de absolute prijs niet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Devil schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:10:
Ik denk niet dat de absolute prijs erg zal dalen. Ik denk dat je net als met conventionele harddisken de komen tijd steeds nieuwere modellen met een grote capaciteit of betere specs krijgt, telkens voor rond de 200 euro. De prijs per GB gaat dus wel omlaag, maar door de steeds grotere capaciteit zakt de absolute prijs niet.
Daar kan ik me zeker in vinden. Kleine modellen zullen inderdaad niet meer uitgegeven worden.
Je ziet het nu al dat de nieuwe lichting intel SSD's minimaal 80GB zijn.
Ik doelde inderdaad op de prijs per GB.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 08-09-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal

Ik heb zondag een Crucial M225 64GB bij Cyberport.de besteld.

Zijn volgens Geizhals het goedkoopst en volgens de shopreview en de snelle en professionele respons op mijn email lijkt het mij een zeer goede shop.

De 128GB kost er 239.90 €, ik moest 9.99€ verzendkosten betalen naar België.
http://geizhals.eu/a451951.html

Maar discussies over prijzen en verkrijgbaarheid kunnen we beter in het topic hieronder doen ;)
Het Ssd-verkrijgbaarheid Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
joco schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:55:
[...]

nee de vertex zal niet meer in prijs zakken. de bodem is nu wel bereikt

;)
Grapjas ;)

Over een jaar of 2 / 3 kost een ssd net zoveel als een harde schijf.
Maar daar gaan wij Tweakers toch zeker niet op wachten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-06 15:26
Douwe63 schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:59:
Voor je partitioneer tool is je raidconstructie transparant. Dus net zoals altijd een partitie maken, alleen niet de maximale grootte kiezen.
Over het nut van onderpartitioneren wordt nog wel gediscussieerd. Mijn idee is dat het uitstel, en geen afstel, van performancedegradatie is. Dus alleen doen als je de ruimte niet nodig hebt.
Dat was voor het wedermaagdelijk maken van Intel SSD's met secure-erase. Die snapt alleen drives aan SATA poort 1 t/m 4. (En alleen als ze in compatible IDE mode draaien kwam ik na 2 uur achter Grrrrrr)
McKaamos schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:01:
Hoe zit het eigenlijk met TRIM ondersteuning op de geintegreerde RAID controllers van moederborden? Kwestie van een driver update?
En de garbage collection die tegenwoordig steeds vaker wordt ingebouwd in de drive firmware, doet die niet eigenlijk hetzelfde als TRIM?
Volgens mij is niemand er echt uit hoe het zit met TRIM support op onboard RAID.

GC doet niet hetzelfde als trim.
De ene GC is de andere niet. Implementatie verschilt per fabrikant.
In theorie: GC kan deels beschreven blokken bij elkaar voegen zodat er weer een nieuw snel te beschrijven vers blok is. En kan blokken waarvan de SSD weet dat die zijn bijgewerkt opschonen. Bij een update zal - indien mogelijk - de SSD niet de data echt bijwerken, maar de oude entry ongeldig/leeg markeren en de heleboel in een maagdelijk blok wegschrijven. Dit i.v.m. schrijfperformance.
Wat GC niet kan - tenzij je er eentje hebt die je filesystem gaat interpreteren - is bepalen of een blok hoort tot een file die gedelete is. En juist daarvoor dient TRIM.
Overigens zal TRIM in de praktijk niet zozeer de delete uitvoeren, maar slechts doorgeven dat een bepaald blok vrijgegeven kan worden. De GC doe dan alsnog het eigenlijke delete-werk.
Kom op zeg. Google?

[ Voor 48% gewijzigd door Titusvh op 08-09-2009 14:59 . Reden: merge ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 13:48
Hmm ik zit er opeens aan te denken dat een SSD in de Playstation 3 ook nog geen gek idee is. De bottleneck van de PS3 is toch altijd die slome 2,5" harde schijf. Volgens mij moet dat prima kunnen.
En nog niemand op GoT met een topic hierover. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Test het zou ik zeggen. Het zou me niet verbazen als de controller het niet slikt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 08:59
Snowwie schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:03:
Hmm ik zit er opeens aan te denken dat een SSD in de Playstation 3 ook nog geen gek idee is. De bottleneck van de PS3 is toch altijd die slome 2,5" harde schijf. Volgens mij moet dat prima kunnen.
En nog niemand op GoT met een topic hierover. :)
Dit is al vaker getest en biedt erg weinig verbetering. Sommige spellen (die voornamelijk/helemaal) op de harddisk staan laden dan ongeveer 10%, of iets meer, sneller, het installeren van spellen en de andere dingen gaan gewoon meestal vrijwel even traag, uitzonderingen daargelaten.

Al met al voor de meeste mensen een relatief zinloze besteding, jammer genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Brad Pitt op 08-09-2009 15:09 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 22:03

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

jayjay1986 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:02:
Ik weet niet welk OS je draait? En of je je OS pas nog schoon geinstalleerd hebt, wil ook nog weleens helpen.

De prijs van SSD's is idd nog niet voor eenieder weggelegd. Ik weet niet wat voor applicaties je in hoofdzaak draait/ wilt gaan draaien? Anders zou je een 30GB Vertex kunnen nemen, en daar je OS en belangrijkste applicaties opzetten. De minder gebruikte applicaties zet je dan op een van je andere hdd's.

Ik heb ook een i7-920/2,66, P6T DeLuxe die ik eerst vanaf een Velociraptor 300GB draaide. Toen ik die verving voor een Vertex 120GB merkte ik duidelijk erg veel verschil. Ik was hier zo tevreden over, dat ik er inmiddels een 2e bij heb gehangen en nu in RAID0 werk. Dat gaat helemaal als de brandweer. Maar dan heb je dus wel 650 euri geinvesteerd, dus dan mag dat ook wel. Ik gebruik overigens windows 7.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 15:31
Brad Pitt schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:06:
[...]

Dit is al vaker getest en biedt erg weinig verbetering. Sommige spellen (die voornamelijk/helemaal) op de harddisk staan laden dan ongeveer 10%, of iets meer, sneller, het installeren van spellen en de andere dingen gaan gewoon meestal vrijwel even traag, uitzonderingen daargelaten.

Al met al voor de meeste mensen een relatief zinloze besteding, jammer genoeg.
Toen ik nog een Ps3 60 Gb versie had heb ik de hdd ook vervangen voor een 250 Gb 7200 rpm versie.
Moet toch zeggen dat ik dit wel kon merken in laadtijden van spellen (10-30% sneller?), maar vooral in het kopieeren naar de hdd vanaf een Gbit netwerk (denk wel 70% sneller)

Maar met een SSD ? Geen idee, uitdaging lijkt me :)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

abusimbal schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:30:
[...]

Ik heb zondag een Crucial M225 64GB bij Cyberport.de besteld.
Goede prijs. Zat ook al te kijken naar alternatieven voor de vertex.

Als je hem binnenkrijgt.. let dan even op welke firmware versie het ding heeft.
In firmware versie 1711 zit een bug waardoor er onder windows 7 icm trim data corruptie op kan treden.
Maar toch blijken er schijven te zijn uitgeleverd met die buggy firmware.
Dan moet je dus downgraden/upgrade (wat beiden nog niet mogelijk is) of trim uitschakelen.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 08-09-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 08:59
l3p schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:11:
Toen ik nog een Ps3 60 Gb versie had heb ik de hdd ook vervangen voor een 250 Gb 7200 rpm versie.
Moet toch zeggen dat ik dit wel kon merken in laadtijden van spellen (10-30% sneller?), maar vooral in het kopieeren naar de hdd vanaf een Gbit netwerk (denk wel 70% sneller)
Heb er ook een 250GB in zitten maar alles gaat nog steeds zo traag als dikke **** ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
job schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:11:
[...]In firmware versie 1711 zit een bug waardoor er onder windows 7 icm trim data corruptie op kan treden.
Maar toch blijken er schijven te zijn uitgeleverd met die buggy firmware.
Dan moet je dus downgraden/upgrade (wat beiden nog niet mogelijk is) of trim uitschakelen.
Ik heb recent een supertalent 64gb met de 1711 firmware binnengekregen en die, na dataverlies, zonder problemen teruggeflashed naar 1571. Zal voor de crucial, die gelijk is aan de supertalent, ook wel opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36
Hoe zit het nu eigenlijk met SSD's in AMD systemen?

In mijn PC zit een moederbord met een SB710 chipset, hier wil ik graag een of meerdere SSD's aan koppelen, ik heb al verschillende malen gezocht maar vind gewoon erg weinig informatie over compabiliteit en performance van deze combinatie.

Het enige wat echt helder is blijft de Toms Hardware review met 6 X25-E's in RAID op een SB750, maar dat is weer heel verschillend ten opzichte van wat ik in gedachten heb.

Mijn bedoeling is om een enkele SSD of twee SSD's in RAID0 te plaatsen op het moederbord. Met 2 Samsung P120 schijvenin RAID 0 doet de onboard RAID het in ieder geval goed, maar in combinatie met SSD's?

De SSD's welke ik wil plaatsen zijn of Indilinx barefoot based of Intel Postville. Momenteel neig ik het meest naar 2 maal een 60GB Vertex in RAID0, maar hoe dit zal functioneren en presteren is me echt geheel onduidelijk.

Edit:
Hoewel ik nog wel wat PCIe sloten over heb zie ik een aparte controller echt als laatste uitweg. Als het niet anders kan dan zal ik dit overwegen, maar liever niet eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door GH45T op 09-09-2009 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

HaseMike schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:27:
[...]
Ik heb recent een supertalent 64gb met de 1711 firmware binnengekregen en die, na dataverlies, zonder problemen teruggeflashed naar 1571. Zal voor de crucial, die gelijk is aan de supertalent, ook wel opgaan.
Ja dat gaat ook zeker op.
Alleen heeft crucial nog geen downgrade software uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
GH45T schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:28:

In mijn PC zit een moederbord met een SB710 chipset, hier wil ik graag een of meerdere SSD's aan koppelen, ik heb al verschillende malen gezocht maar vind gewoon erg weinig informatie over compabiliteit en performance van deze combinatie.
Je kan het beste met een niet Intel platform het beste bij 1 SSD blijven, je levert gewoon performance in als je RAID 0 wil gaan draaien.
Kijk maar op het OCZ forum als je hier meer info voor zoekt.
Ik vind het gewoon zonde van het geld als je de prestaties niet haalt die je hoort te halen.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36
Earzz schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:59:
[...]

Je kan het beste met een niet Intel platform het beste bij 1 SSD blijven, je levert gewoon performance in als je RAID 0 wil gaan draaien.
Kijk maar op het OCZ forum als je hier meer info voor zoekt.
Ik vind het gewoon zonde van het geld als je de prestaties niet haalt die je hoort te halen.
Oké, bedankt voor je advies.

Dan ga ik verder met het lezen van de Anandtech artikelen, ben nu aan het tweede artikel bezig en is allemaal erg goed uitgelegd daar.

Aan de hand van zijn artikelen hoop ik dan een goede keuze te kunnen maken tussen Indilinx en Intel SSD's.

Het verschil tussen sequentiële snelheid en random snelheid is me geheel duidelijk, maar wat dit nu exact voor impact heeft op een systeem? Maar goed, ik hoop dat op te kunnen maken uit de Anandtech artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
GH45T schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:13:
[...]

Oké, bedankt voor je advies.

Dan ga ik verder met het lezen van de Anandtech artikelen, ben nu aan het tweede artikel bezig en is allemaal erg goed uitgelegd daar.

Aan de hand van zijn artikelen hoop ik dan een goede keuze te kunnen maken tussen Indilinx en Intel SSD's.
Nog een advies, koop gewoon lekker een Intel G2.
Ik denk dat Anand jou ook wel in die richting stuurt ;)

XboxLive: Dave 130R

Pagina: 1 ... 3 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.