Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 23 Laatste
Acties:
  • 196.734 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 13:59

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Termy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:54:
Waarom zou de pagefile uit moeten? De pagefile wordt juist gezien als het ideaal voor een SSD qua read/write operaties e.d. Het enige punt is dat je met veel geheugen standaard in windows een belachelijk groot pagefile (en hiberfile) krijgt wat je kostbare GB's kost. ...
Dat was ook precies de reden dat ik dat erbij had gezet: als je GB's op je SSD wilt sparen. Bij sommige programma's is dat niet aan te raden, maar voor veel programma's is een ruim vast geheugen voldoende.
Speelt geld een minder belangrijke rol, koop je een grotere SSD, en laat je de pagefile aanstaan.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:47

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:25
Ik zie veel voorbij komen hier maar ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met een onboard intel ich9 controller. Ik heb de nieuwe Intel 80gb postville x2 in raid 0. Welke stripe size onder windows 7 geeft optimale prestaties ? Moet ik gaan voor 64kb 32? of 128? Misschien is dit ook iets voor de startpost. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het loopt lekker maar niet zo snel als ik zelf gedacht had dus misschien zit het probleem in mijn stripsize?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mgear schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:43:
Ik zie veel voorbij komen hier maar ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met een onboard intel ich9 controller. Ik heb de nieuwe Intel 80gb postville x2 in raid 0. Welke stripe size onder windows 7 geeft optimale prestaties ? Moet ik gaan voor 64kb 32? of 128? Misschien is dit ook iets voor de startpost. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het loopt lekker maar niet zo snel als ik zelf gedacht had dus misschien zit het probleem in mijn stripsize?
Wat loop precies niet zo snel dan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
maratropa schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 19:47:
[...]

Wat loop precies niet zo snel dan?
Ik haal ongeveer 228mb met 64blocks met hd tune dat zou volgens mij een van die postville;s in zn eentje moeten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01
Mijn postville doet idd ~230 in hdtune ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
Luqq schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:31:
Mijn postville doet idd ~230 in hdtune ja :)
Luc kan je eens screenshots posten van je postville met hd tune en je stripsize? met 64kb blocks?
Alvast bedankt! Blij om te zien btw dat jij de postville ook binnen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Termy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:54:
Na wat verder zoeken vind ik dat AHCI bij intel SSD's een groot effect heeft op access tijd en het schrijven van kleine files (zie ATTO benches van PC Perspective). Helaas heb ik alleen met crystaldiskmark een voor en na test, maar misschien is het een idee om AHCI bij tips/tweaks in de TS op te nemen? Hierbij moet iig vermeldt worden dat het "simpel" aanzetten zoals ik hierboven noemde alleen geldt in Vista en Win7 omdat die de drivers standaard heeft (maar uitgeschakeld), voor XP moet je ze downloaden.
Erg interessant. Het gekke is dat NCQ bij SSD's juist geen voordeel op zou moeten leveren (tenminste dit lees ik hier en daar). Aangezien AHCI alleen NCQ en hot swap toevoegt is het vreemd dat deze snelheidswinst er is.

Ik heb vanavond i.i.g. AHCI aan de praat gekregen onder een bestaande XP install (zonder allerlei slipstream of F6 gezeik). Eens kijken of het sneller is.

Uit OCZ SSD guide:
AHCI

Enabling AHCI can result in higher performance in synthetic
benchmarks for SSDs and HDDs alike, but can cause hang-ups and intermittent freezes in SSDs since it allows multiple access requests to compete for a drive that is not made to address re-ordering of commands in the queue. We recommend AHCI is set to disabled in both Windows and in the BIOS. Native Command Queuing greatly increases the performance of standard rotational drives but it has no
bearing on SSDs.
http://www.ocztechnology....g-and-Setting-Up-SSDs.pdf

Dit in tegenstelling tot:
AHCI is a Good Thing

A surprising number of people out there do not realize that in order for your system to see the advantages of Native Command Queuing, changes must be made to the system configuration. The X25-M is one of the best demonstrations of the gains to be had. Current Intel SSD owners / potential buyers might want to take note of the following benches. The huge increase in small file performance makes the effort of switching your BIOS settings to AHCI mode and installing that extra driver on your Windows install well worth the effort.
http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=3

Kunnen we dan concluderen dat AHCI wel zin heeft op de Intel X25-M (blijkt immers uit de test) en niet op drives als de Vertex (dus met Indilinx controller en 64 MB cache)?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 01-09-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 11:53
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:26:
[...]

Erg interessant. Het gekke is dat NCQ bij SSD's juist geen voordeel op zou moeten leveren (tenminste dit lees ik hier en daar). Aangezien AHCI alleen NCQ en hot swap toevoegt is het vreemd dat deze snelheidswinst er is.
Lees de 2e pagina (Background, Leveling, and Combining) van dat artikel dat Termy linkt eens, nuttige info. Sowieso zijn alle artikelen van PC Perspective over SSDs interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ahh, die had ik gemist. het heeft dus wel degelijk nut.
Like its MLC-based cousin, the X25-E uses a 10-channel storage controller backed by 16MB of cache. Amusingly, the cache is provided by Samsung—one of the biggest players in the SSD market—via a K4S281632I-UC60 SDRAM memory chip. The storage controller is an Intel design that's particularly crafty, supporting not only SMART monitoring, but also Native Command Queuing (NCQ). NCQ was originally designed to compensate for the rotational latency inherent to mechanical hard drives, but here it's being used in reverse, because Intel says its SSDs are so fast that they actually encounter latency in the host system. It takes a little time (time is of course relative when you're talking about an SSD whose access latency is measured in microseconds) between when a system completes a request and the next one is issued. NCQ is used to queue up to 32 requests to keep the X25-E busy during any downtime between requests.
http://techreport.com/articles.x/15931/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

maratropa schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:13:
Bijna niemand zal hier een SLC ssd met indilinx (wat een naam) controller hebben.. En erg veel lui met niet OCZ indilinx ssd's zullen hier ook nog niet zijn. Al zal dat wel veranderen.. Een goede grote poll is wel wat voor de TS ja..
Ik verwacht (heel) binnenkort dat de SuperTalent UltraDrive GX SLC aan het bedrijf uitgeleverd wordt. Maar gezien de levertijd welke inmiddels op een week staat denk ik dat we de 1ste in Nederland met zo'n ding zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:26:
[...]

Ik heb vanavond i.i.g. AHCI aan de praat gekregen onder een bestaande XP install (zonder allerlei slipstream of F6 gezeik). Eens kijken of het sneller is.

Uit OCZ SSD guide:

[...]

http://www.ocztechnology....g-and-Setting-Up-SSDs.pdf

Dit in tegenstelling tot:

[...]

http://www.pcper.com/arti...aid=669&type=expert&pid=3

Kunnen we dan concluderen dat AHCI wel zin heeft op de Intel X25-M (blijkt immers uit de test) en niet op drives als de Vertex (dus met Indilinx controller en 64 MB cache)?
Wow, ik ga met de Win 7 RTM binnenkort AHCI ook maar aanzetten!!!

De plaatjes uit de pcper.com test:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/669/x25-5.png
X25-M with AHCI disabled (BIOS in ‘IDE’ mode).

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/669/x25-6.png
NCQ in action (BIOS in ‘AHCI’ mode).

Een factor 3 op leessnelheid (factor 2 op schrijfsnelheid) bij kleine bestanden!

Zal ik dit maar in de TS gooien?
Ik zet er dan bij: "getest met X25-M, maar wellicht ook interessant voor andere ssd's".

[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 02-09-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Uit OCZ SSD guide:
quote:
AHCI

Enabling AHCI can result in higher performance in synthetic
benchmarks for SSDs and HDDs alike, but can cause hang-ups and intermittent freezes in SSDs since it allows multiple access requests to compete for a drive that is not made to address re-ordering of commands in the queue. We recommend AHCI is set to disabled in both Windows and in the BIOS. Native Command Queuing greatly increases the performance of standard rotational drives but it has no
bearing on SSDs.

Ik stel vast dat ACHI ook bij de Vertex een verbetering geeft. Wat OCZ zegt is minder belangrijk omdat ze elke week iets anders roepen. Voortschrijdend inzicht noemen ze dat. Ik noem het 'geen kennis van het eigen produkt hebben'. Eerst moest je van OCZ per se 1.10 op de Vertex flashen om hun rotte 1.42b eraf te krijgen, nu blijkt dat de Vertexen daardoor stuk gaan en roept OCZ dat 1.10 echt niet mag.

Wat belangrijk is, is dat je op jouw systeem zelf verbetering constateert en dat ACHI op jouw systeem stabiel is. Dat het op sommige andere systemen stukloopt is totaal oninteressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefano
  • Laatst online: 23-05 12:56

Stefano

Ondertitel Not Found

Anandtech heeft zijn derde deel online gezet:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631&p=1

Het is weer zeer uitgebreid leesvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 14:49

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Stefano schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:27:
Anadtech heeft zijn derde deel online gezet:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631&p=1

Het is weer zeer uitgebreid leesvoer
Vond hem gister al, heb hem helemaal doorgelezen (nadat ik deel 2 helemaal had gedaan) en vind het een erg goed artikel. IMHO is het verplicht leesvoer voor iedereen die een SSD overweegt.
Ik zit zelf al een tijdje te denken over een SSD voor mijn PC, maar na het lezen van dit allemaal wordt het wel erg interessant.
Ik heb eens gekeken in de pricewatch en het prijsverschil tussen een intel X25-M G2 80GB en een OCZ vortex 60GB is wel erg klein. (€187 vs €183), waarbij je bij de intel ook nog eens 20GB meer krijgt.
Keuzes keuzes...

[ Voor 4% gewijzigd door StarLite op 02-09-2009 10:35 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70495

Zo een intel G2 besteld bij:
CD-ROM-LAND Breda € 199,95 € 204,90
Kostenoverzicht voor CD-ROM-LAND BredaBeschrijving Kosten
Intel X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB € 199,95
Pakketpost € 4,95
Totaal € 204,90

op voorraad en goedkoper dan die pikkies bij informatique.
Nu nog windows 7 en kan er weer jaren tegenaan.
Topic opener en mensen die hier info geschreven, thnx !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299176

Ik heb een X-25M G2 met Windows 7 x64. Zover ik begrepen heb zit er nog geen TRIM ondersteuning in. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste met de hand kan doen? Werkt wiper van OCZ op een G2 onder Win7 x64? HDDERASE is volgensmij geen optie want die gooit de hele ssd leeg. Of doet wiper van OCZ dit ook?.

Anders: Kan ik met CloneZilla een image trekken en terug zetten?

Daarnaast heb ik een areca raid controller die momenteel niks staat te doen. Werkt trim wel op de areca als de G2 singel aan de controller hangt?

Waar vind ik het progje trim om dit zelf uit te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06-2022
wvexeltweakers schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:23:
...

Om je systeem over te zetten totdat je overstapt naar een verse Windows 7, zou je Acronis True Image 2009 kunnen gebruiken. Maakt een image van je systeempartitie, die je vervolgens gewoon over kunt zetten.
Of je brandt een gParted live CD, daar kun je direct partities van 1 schijf op een andere mee overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

De relschopperij is nu wel voorkomen. Maar nu vraag ik me af hoe nuttig dat stukje nog is. Hoe je dat op moet lossen weet ik natuurlijk niet, dan zou de uitdaging weg zijn.
Echter, wat ik zou doen als ik zo'n vergelijking moest schrijven, is bijvoorbeeld e vijf meest populaire schijven noemen in willekeurige volgorde, en de voor- en nadelen van elk bespreken. Bij de Intel is dat bijvoorbeeld hoge leessnelheid en bijzonder goede multi-IO capaciteiten waardoor bij het doen van veel dingen tegelijk of het inlezen van veel kleine bestandjes het ding relatief snel is. Het nadeel is dan de lage schrijfsnelheid, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252036

Anoniem: 299176 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:18:
Ik heb een X-25M G2 met Windows 7 x64. Zover ik begrepen heb zit er nog geen TRIM ondersteuning in. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste met de hand kan doen? Werkt wiper van OCZ op een G2 onder Win7 x64? HDDERASE is volgensmij geen optie want die gooit de hele ssd leeg. Of doet wiper van OCZ dit ook?.

Anders: Kan ik met CloneZilla een image trekken en terug zetten?

Daarnaast heb ik een areca raid controller die momenteel niks staat te doen. Werkt trim wel op de areca als de G2 singel aan de controller hangt?

Waar vind ik het progje trim om dit zelf uit te proberen?
De G2 zou best wel eens TRIM ondersteuning kunnen krijgen. Hangt ervan af wat Intel van plan is. Het kan natuurlijk ook dat ze eerst de kat uit de boom kijken na hun password debacle. Het zou wel eens lang kunnen duren.

Hier een discussie over G2 TRIM op het Intel forum: http://communities.intel.com/thread/5059?tstart=0

Wiper wist niet de hele SSD maar voert een volledige TRIM uit op een Indilinx SSD zoals de Vertex. Hij kijkt welke blokken het OS in gebruik heeft, en wist de ongebruikte blokken van de SSD. Werkt goed. Volgens mij ook op 64 bit maar alleen in IDE mode. Op AHCI en 32 bit werkt het, zij het traag. Op Raid kan het niet werken. Alleen op single drives waar een volledig OS op staat. NTFS, wel te verstaan.

Maar het is een Indilinx tool en werkt alleen op Indilinx producten. Je hoeft het niet eens te proberen, op een Intel werkt het stomweg niet. Nog afgezien van de vraag of het TRIM commando uberhaupt wel door je Areca heen komt. Goedkopere controllers zoals de Promise laten exotische ATA commando's zoals TRIM in ieder geval niet door.

Maar gelukkig werkt de ingebouwde Garbage Collection van de G2 goed genoeg om ook zonder TRIM redelijk snel te blijven. TRIM is natuurlijk een voordeel maar als je het niet hebt, dan mis je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

StarLite schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:33:
[...]
waarbij je bij de intel ook nog eens 20GB meer krijgt.
Keuzes keuzes...
De OCZ is 60GiB, de Intel niet.

Verder: G2 krijgt TRIM support, de G1 niet. Iedere Vertex heeft/krijgt TRIM support.
Verder2: de wiper-tool werkt inderdaad ook goed in Win7 x64 (IDE mode) ie snel en geen data verlies.

Prijstechnisch is de G2 interessanter als de Vertex, al kan ik de verhoogde write performance bij wegschrijven van grote foto's (12mpixel camera) en video's erg waarderen. Dus idd keuze's, keuze's.
Bij de keuze tussen G1 en Vertex 4 maanden geleden was de keuze simpel.

Ik zag trouwens eergisteren bij de verse installatie van Win7 RTM (op m'n 2de machine welke inmiddels ook een Vertex 60GiB heeft) een wiper.dat bestand in de root van C: staan. Moet ik eens verder naar kijken, want dat zou betekenen dat een Vertex met firmware 1.3 en Win7 RTM out of the box aan TRIM doet, terwijl dat volgens mij pas in firmware 1.4x zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 12:11:
[...]

De OCZ is 60GiB, de Intel niet.
OCZ vertex is idd 60Gb 180euro
intelG2-80gb is 74Gb 200euro

prijs technische is intel nog steeds wel goedkoper per mb.

kreeg net een mail van formatique, via tweakers kost de intel g2, 225 euro maar heb gemaild, ze bieden het aan voor 199 euro. wel netjes moet ik zeggen. wel vermelden dat je via tweakers gekeken hebt.
maargoed te laat heb m net besteld bij cdromworld.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik snap niet dat de Super Talents en Crucials nog niet te koop zijn in Nederland. Identiek aan de vertex, maar STUKKEN goedkoper... Ik heb er nu 1 in Duitsland besteld, zag dat de prijzen van de Super Talent alleen wel iets waren gestegen. Dus die is nu even duur als de Crucial (240 voor 120GB). Maar de Crucial is weer slecht leverbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 70495 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:15:
[...]
kreeg net een mail van formatique, via tweakers kost de intel g2, 225 euro maar heb gemaild, ze bieden het aan voor 199 euro. wel netjes moet ik zeggen. wel vermelden dat je via tweakers gekeken hebt.
maargoed te laat heb m net besteld bij cdromworld.nl
Stond ook vermeld in de ssd verkrijgbaarheid topic vermeld vorige week.

Ok, vanochtend heb ik eindelijk de 2 G2 binnen. Beetje simpel ingepakt door 4Launch (mocht wel in een iets steviger doos en beter dichtplakken de opening.
Enfin, oude Mtron 3525 eruit, Intels erin en gelijk met XP installatie gestart. Ik heb een partitie aangemaakt van 130GB en de stripe op 128 gehouden. Na installatie en de nodige drivers e.d. geinstalleerd merk ik dat de Intels niet sneller voelen dan de oude Mtron (werkte met 1, maar had een tijd ook 3 in raid gehad).

Even snel atto en crystalbench gedraaid, haal netjes de snelheid die je zal verwachten met 2x in raid (520MB/s read 165MB/s write). Moet nog even verder mee stoeien en meewerken, maar eerste indrukken is bepaald niet sneller dan 1xMtron vreemd genoeg, met opstarten zeker niet, gebruik onder XP moet ik nog langer gaan ervaren.

Even snel de specs: Asus P5E, ICH9R, Core2Duo E6600, 4GB geheugen.
XP Pro 32bit, 128 stripe, 130GB partitie, volume writeback cache aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 22-05 22:31

Milmoor

Footsteps and pictures.

Eerlijk gezegd verrast met dat niet. De grote vooruitgang zit in de overstap van HD naar SSD met de vele malen lagere seektimes. Dat was ontzettend traag vergelijken de rest van het systeem. Verdere verbeteringen zijn factoren sneller, maar geen orde groottes meer. Andere bottlenecks zullen ook een grotere rol gaan spelen. Timeouts, processorpower, kwaliteit van programmeren worden opeens veel belangrijker. Jouw overstap van Mtron naar Intel is daardoor een veel minder grote stap dan het in eerste instantie lijkt. Hetzelfde geldt voor SSD + RAID, andere bottlenecks worden het probleem.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Heb het volgende aan de TS toegevoegd, maar weet zo effe niet uit mn hoofd of dat okee is:
De keuze tussen Indilinx en Intel hangt af van waar je de ssd het meest voor wilt gaan gebruiken.
Intel biedt hogere lees- en schrijfsnelheden voor grote hoeveelheden kleine bestanden, maar de Indilinx controller kan beter met grote bestanden overweg en heeft dus een hogere sequentiële lees-performance.
Verder heb ik info over AHCI aan te lijst van tips toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Devil schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:46:
Ik lees overal dat de nForce chips ontzettend slecht zijn qua raid performance.
Dit geldt in ieder geval niet voor mijn nForce4 SLI moederbord van DFI => Alles werkt goed en ik heb geen rare fratsen zoals de meeste 780i eigenaren bijvoorbeeld. Dus als je nog net als ik met S939 zit en je wil een SSD : Doen !!! :P
De beste chipset lijkt de intel ICH10 te zijn, maarja dat is natuurlijk Intel. Zijn er hier mensen met ervaring met de nieuwe amd sokcket am3 based chipsets?
De ICH10 speelt een beetje vals doordat Intel ook de meeste Areca IOP's heeft gemaakt onder andere en gebruikt veel caching en dergelijke. Ik zag ook een review waarin dit gelukkig werd genoemd, zodat mensen niet ineens zoiets hebben van "WTF?? Waarom is mijn South Bridge zoveel slomer dan ??" .

Trouwens 4x 60GB OCZ Vertex die nog steeds prima presteren sinds de dag dat ze beschikbaar waren zo'n beetje ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bverstee schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:26:
Heb het volgende aan de TS toegevoegd, maar weet zo effe niet uit mn hoofd of dat okee is:

[...]
Het gaat niet alleen om kleine bestandjes, maar ook om random access in grote bestanden, zoals databases. Op de desktop merk je dit bijvoorbeeld goed in OS X als je bestanden zoekt met Spotlight, of metadata uit Mail of iPhoto uitleest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
woekele schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:47:
Ik snap niet dat de Super Talents en Crucials nog niet te koop zijn in Nederland. Identiek aan de vertex, maar STUKKEN goedkoper... Ik heb er nu 1 in Duitsland besteld, zag dat de prijzen van de Super Talent alleen wel iets waren gestegen. Dus die is nu even duur als de Crucial (240 voor 120GB). Maar de Crucial is weer slecht leverbaar...
Nog een puntje voor mensen die twijfelen tussen deze twee schijven: Crucial levert 5 jaar garantie, Super Talent maar 2 jaar. OCZ levert 3 jaar garantie op al zijn SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
frim schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:27:
[...]

Het gaat niet alleen om kleine bestandjes, maar ook om random access in grote bestanden, zoals databases. Op de desktop merk je dit bijvoorbeeld goed in OS X als je bestanden zoekt met Spotlight, of metadata uit Mail of iPhoto uitleest.
Dank, wat ervan toegevoegd aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 299176 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:18:

Trim gaat niet werken op een raidcontroller zonder expliciete ondersteuning in de drivers en evt firmware.
Anoniem: 252036 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:53:
[...]

Maar het is een Indilinx tool en werkt alleen op Indilinx producten. Je hoeft het niet eens te proberen, op een Intel werkt het stomweg niet. Nog afgezien van de vraag of het TRIM commando uberhaupt wel door je Areca heen komt. Goedkopere controllers zoals de Promise laten exotische ATA commando's zoals TRIM in ieder geval niet door.
In een raidconfiguratie is het niet simpelweg een kwestie van trim-commando's doorpassen naar de ssd's. De raidcontroller presenteert aan het besturingssysteem een virtuele drive en ontvangt trim-commando's voor bepaalde lba-ranges in die virtuele drive. De raid-controller moet vervolgens een vertaalslag doen naar adresranges op de fysieke drives in het raid-array. Die vertaalslag zal in de driver of de firmware moeten plaatsvinden.
nero355 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:53:
[...]

De ICH10 speelt een beetje vals doordat Intel ook de meeste Areca IOP's heeft gemaakt onder andere en gebruikt veel caching en dergelijke. Ik zag ook een review waarin dit gelukkig werd genoemd, zodat mensen niet ineens zoiets hebben van "WTF?? Waarom is mijn South Bridge zoveel slomer dan ??" .
Ik denk niet dat de ICH10 veel heeft te maken met de I/O processors van Intel. De IOP's van Intel zijn general purpose processors waar een stukje software op wordt gedraaid. Een raidcontroller met een Intel IOP is feitelijk een computer op een pci-kaartje. De goede cacheprestaties van de Areca-controllers zijn te danken aan de software van Areca. Intel zal voor de ICH10R zijn eigen software gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Zie net dat in Duitsland de prijzen goed aan het zakken zijn, al voor 109 euro een snelle 60 GB indilinx SSD:

lesen: 230MB/s • schreiben: 160MB/s • Cache: 64MB • Anschluss: SATA II • NAND-Typ: MLC • Controller: Indilinx
http://geizhals.at/eu/a457347.html

[ Voor 32% gewijzigd door Remko op 02-09-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remko schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:30:
Zie net dat in Duitsland de prijzen goed aan het zakken zijn, al voor 109 euro een snelle 60 GB indilinx SSD:

lesen: 230MB/s • schreiben: 160MB/s • Cache: 64MB • Anschluss: SATA II • NAND-Typ: MLC • Controller: Indilinx
Dat Duitsland waar die schijf 109 euro kost noemen ze hier Oostenrijk.
Wat me meer zeer doet is dat ik eigenlijk zonder echt rond te shoppen een G1 gekocht heb bij Alternate.de en dat ie eh...
http://geizhals.at/eu/a397660.html
nah ja, voor de helft ongeveer ook had gekund. |:( "effe snel een schijfje regelen" heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
woekele schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:47:
Ik snap niet dat de Super Talents en Crucials nog niet te koop zijn in Nederland. Identiek aan de vertex, maar STUKKEN goedkoper... Ik heb er nu 1 in Duitsland besteld, zag

dat de prijzen van de Super Talent alleen wel iets waren gestegen. Dus die is nu even duur als de Crucial (240 voor 120GB). Maar de Crucial is weer slecht leverbaar...
Volgens een webshop in Duitsland zijn de Crucials pas ten vroegste vanaf 10/9 leverbaar. Ook op de site van Crucial krijg je een error als je 1 wil bestellen "not in stock".

Ik zelf heb komplett.nl en pchut.nl gemailt omdat ik via de pricewatch zag dat ze Crucial geheugen verhochten. Enkel van PChut kreeg ik een mail terug dat het product nog niet

beschikbaar was bij hun leverancier maar dat indien het wel zo gaat zijn dat het product word toegevoegt op hun site.

Dus conclusie: Crucial is pas binnen enkele weken leverbaar.
frim schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:29:
Nog een puntje voor mensen die twijfelen tussen deze twee schijven: Crucial levert 5 jaar garantie, Super Talent maar 2 jaar. OCZ levert 3 jaar garantie op al zijn SSD's.
Inderdaad en de Patriot Indilinx SSD heeft 10 jaar garantie
Remko schreef op woensdag 02 september 2009 @ 19:30:

Deze dus http://www.max-flash.eu/d...%20Drive%20%28SSD%29.html
Maar max-flash nog nooit van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

bverstee schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:26:
De keuze tussen Indilinx en Intel hangt af van waar je de ssd het meest voor wilt gaan gebruiken.
Intel biedt hogere lees- en schrijfsnelheden voor grote hoeveelheden kleine bestanden, maar de Indilinx controller kan beter met grote bestanden overweg en heeft dus een hogere sequentiële lees-performance.
De Intel is beter is random writes, maar minder duidelijk goed in de sequential writes. Daar komt hij niet boven de 70MB/s terwijl de Indilix daar naar de 200 doorkunnen. Wat beter is hangt inderdaad van je toepassing af. Lezen doen ze meen ik beiden goed. Controleer de getallen even in een review, ik kan er zo geen vinden en moet nu echt naar bed ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 02-09-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Voor de topicstart ?

Indilinx controller gebaseerde SSD's;

OCZ, de fabrikant met de grootste keuze (3 jaar garantie)

OCZ Vertex (normale Indilinx)
http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd

OCZ Verex Turbo (Overclockte Indilinx)
http://www.ocztechnology....bo_series_sata_ii_2_5-ssd

OCZ Agility (budget maar ietsje langzaamer dan de Vertex)
http://www.ocztechnology....ty_series_sata_ii_2_5-ssd

OCZ Solid2 (budget en de langzaamste Indilinx van OCZ (100MB/sec read 80MB/sec write)
http://www.ocztechnology...._2_series_sata_ii_2_5-ssd

OCZ Vertex EX (Indilinx met SLC nand

OCZ Agility EX (budget versie van de OCZ Vertex EX maar dus ook met SLC nand)

OCZ Colossus (enkel nog persbericht, maar is een 3.5" SSD met 2 Indilinx controllers en een RAID chip)
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2009/341

Patriot Torqx (10 jaar garantie)
http://www.patriotmemory....20State%20Drives&catid=21

Crucial M225 (5 jaar garantie)
http://www.crucial.com/st...cs.aspx?IMODULE=CT256M225

Corsair X-series (2 jaar garantie)
http://www.corsair.com/products/ssd_extreme/default.aspx

G.Skill Falcon (2 jaar garantie)
http://newgskill.web-bi.net/bbs/zboard.php?&id=g_sata

PhotoFast ook een fabrikant met een reeks Indilinx SSD's (1 jaar garantie)
http://www.photofastssd.com/

G Monster V5 (2 Indilinx SSD's met een RAID chip in 1 2.5" behuizing)
G Monster V4S SLC
G Monster V3
G Monster 1.8" Micro-SATA
G Monster IDE (PATA)

Super Talent (2 jaar garantie)
http://www.supertalent.co...etail.php?type=UltraDrive

UltraDrive GX (SLC)
UltraDrive GX (MLC)

Max Flash Rapstore (3 jaar garantie)
http://www.max-flash.eu/d...%20Drive%20%28SSD%29.html

Mushkin Europe (niets te vinden op hun site)
http://www.mushkin-emea.com/

Runcore Pro IV (2 Jaar garantie)
Verschillende modellen 2.5" en 1.8" en SATA en IDE
http://www.runcore-beta.com/content/products/

Solidata K6 MLC en Solidata K5 SLC (2 Jaar garantie)
http://www.solidatum.com/

PC per heeft ook een mooi overzicht van verschillende SSD's
http://www.pcper.com/article.php?aid=736

En het Duitste Forumdeluxx waar tig keer meer info te vinden is dan hier, maar in het Duits :(
http://www.hardwareluxx.de/community/forumdisplay.php?f=227

En om te eindigen een bericht van Mosaid, de partner van Indilinx over de aankondiging van de Barefoot controller
http://hlnand.com/site/ID/20080813-partner-inilinx-announces

Grappig :) Een videoreview van de Kingston Vserie met de brakke JMicron (rebadged tot Toshiba) controller.
Maar je ziet ook een vergelijking van een aantal taken tussen de Kingston en een Toshiba notebook HDD.
http://www.youtube.com/watch?v=_vTHacCALRg

Handige Patriot Convoy 3.5" bay waar 2 SSD's ingaan.
http://www.youtube.com/watch?v=_iawdtivpZo

SSD geschiedenis
http://www.storagesearch.com/chartingtheriseofssds.html

[ Voor 10% gewijzigd door abusimbal op 03-09-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit de TS:
Zet AHCI dus aan in de bios!
Met XP zou het kunnen dat je een SATA-driver floppy dient te gebruiken om AHCI ondersteuning voor je moederbord tijdens de setup te garanderen (je kunt ook Nlite gebruiken om de AHCI driver te slipstreamen).
Dit kan ook op een nog veel makkelijkere manier voor XP (zelfs al heb je XP al geinstalleerd).

Als je mobo meerdere "groepen" SATA poorten heeft (m.a.w. als je per groep IDE of AHCI mode in kan stellen), kan je eerst XP in IDE mode installeren, daarna 1 groep op AHCI zetten en de XP schijf aansluiten op een IDE groep. Bij opstarten gaat XP nu de AHCI driver installeren. Vervolgens de compu afsluiten, de XP schijf op een AHCI poort aansluiten en... klaar.

Kan al met mijn goedkope Gigabyte bordje dus er zullen vast veel meer borden zijn die dat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 02-09-2009 22:32 ]

• ByteDelight
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:31:
Uit de TS:

[...]

Dit kan ook op een nog veel makkelijkere manier voor XP (zelfs al heb je XP al geinstalleerd).

Als je mobo meerdere "groepen" SATA poorten heeft (m.a.w. als je per groep IDE of AHCI mode in kan stellen), kan je eerst XP in IDE mode installeren, daarna 1 groep op AHCI zetten en de XP schijf aansluiten op een IDE groep. Bij opstarten gaat XP nu de AHCI driver installeren. Vervolgens de compu afsluiten, de XP schijf op een AHCI poort aansluiten en... klaar.

Kan al met mijn goedkope Gigabyte bordje dus er zullen vast veel meer borden zijn die dat hebben.
Hmmm, persoonlijk vind ik dat niet zo heel gemakkelijk ;)
XP met floppy, Vista en 7 met USB stick, vind ik gemakkelijker.
abusimbal schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:23:
Voor de topicstart ?

Indilinx controller gebaseerde SSD's;

OCZ, de fabrikant met de grootste keuze (3 jaar garantie)
...
Eigenlijk is dat een lijst die we vanaf topic deel 2 of 3 hadden willen maken: "welke controllers hebben de ssd's".
Als ik dat in de TS zou zetten (wel erg handig hoor) dan wil ik dat misschien van nog meer modellen weten.

Ik zal 's kijken of ik een nog uitgebreidere inventaris kan maken.

[ Voor 24% gewijzigd door ByteDelight op 03-09-2009 09:08 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:31:
Zodra ik op mijn GigaByte MA74GM-S2H bordje AHCI aan zet kan ik niets meer installeren. Ik kan dan zelfs nergens meer van booten. Dus ook niet van een Win7 XP of Vista CD. Eerst installeren in IDE mode werkt, daarna op AHCI zetten zorgt er voor dat alles stopt. In de Bios zijn mijn schijven zichtbaar, maar werken? Geen sprake van. Na een poging of 4 heb ik het maar opgegeven en ben voor IDE gegaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

offtopic:
De meeste mensen hebben geen floppy hoor...
Ortep schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:18:
Zodra ik op mijn GigaByte MA74GM-S2H bordje AHCI aan zet kan ik niets meer installeren. Ik kan dan zelfs nergens meer van booten. Dus ook niet van een Win7 XP of Vista CD. Eerst installeren in IDE mode werkt, daarna op AHCI zetten zorgt er voor dat alles stopt. In de Bios zijn mijn schijven zichtbaar, maar werken? Geen sprake van. Na een poging of 4 heb ik het maar opgegeven en ben voor IDE gegaan.
Dat is jammer want het is echt heel simpel. Je kan namelijk heel makkelijk booten door even je schijf in poort 4 of 5 te stoppen den die op IDE te laten staan (die kan je apart instellen). Staat letterlijk in mijn vorige post hoe dit moet....

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 03-09-2009 09:31 ]

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05-2024
Hey ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik heb een vraagje...

past deze ssd in m'n laptop( sony vaio vgn-fw31j )http://www.cdromland.nl/?siteOption=producten&tweakers=TRUE&prodnum=187613

oftewel de : Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2

alvast bedankt voor het antwoorden

Mitch.

• nero355

nero355

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:23:
offtopic:
De meeste mensen hebben geen floppy hoor...
offtopic:
Die zouden ze wel moeten hebben =>

- ASUS mobo raakt BIOS kwijt en USB+CD flash die zou moeten werken doet het niet : Alleen floppy.
- Sowieso BIOS flashen via floppy en niks anders.
- SSD's flashen met floppy :P
- Zat mensen die nog XP gebruiken en RAID draaien dus ook voor hen : floppy!
- Ik heb onlangs mijn DVD-RW eruit gegooid en in een USB behuizing gezet en op die plek mijn 4x 2,5 inch hotswap bay gezet. Floppy zit lekker nog op zijn plek ook al had daar de hotswap bay gekund :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 00:34

Ruudjah

2022

Die patriot SSD is wel interesant voor servers :). Op deze pagina staat dat Patriot 2 jaar garantie geeft, terwijl deze link 10 jaar vermeld.

Als je dus inderdaad 10 jaar garantie krijgt, dan kan je ze inzetten voor write-heavy applicaties op servers. Gaat ie stuk (versleten), dan kan je garantie claimen >:). Je kan een Indilinx SSD in een paar maand wegslijten. Ik kan nergens iets vinden in de garantievoorwaarden over het verslijten, en het lijkt me logisch dat dat wordt gecovered.

Nonetheless, is dit natuurlijk een hiaat in hun voorwaarden wat op shaky ground staat. Maar dan moet je ook niet 10 jaar garantie claimen.

TweakBlog

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Garantie geldt altijd voor normaal gebruik. Server gebruik is anders dan het typische gedrag van het marktsegment waarvoor hij verkocht wordt. Andere wensen/eisen. Als je als chefkok in je restaurant een gewone huis/tuin/keuken staafmixer verslijt krijg je daar ook geen 10 jaar garantie op.

Ik gebruik een USB floppydrive, bevalt prima.Heb je er maar een nodig in je hele huishouden.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 03-09-2009 11:59 ]

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Mittavic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:41:
Hey ik weet niet of dit de juiste plek is maar ik heb een vraagje...

past deze ssd in m'n laptop( sony vaio vgn-fw31j )http://www.cdromland.nl/?siteOption=producten&tweakers=TRUE&prodnum=187613

oftewel de : Intel X25-M SDD 80GB Postville SSDSA2MH080G2

alvast bedankt voor het antwoorden

Mitch.
Ja, dat past perfect.
Je Sony heeft een Sata schijf.
Dus kan je deze gewoon vervangen door een Intel Postville.
ik heb dat ook gedaan bij mijn Asus laptop. Op twee minuten was 't klaar.
en je gaat verschieten van de snelheidswinst die je dan krijgt.

[ Voor 44% gewijzigd door micd33 op 03-09-2009 13:38 ]

Iets oudere link, maar interessante info over SATAIII, SSD en AHCI:

http://techreport.com/discussions.x/15374

Jammer dat SATAIII pas ver in het volgende jaar beschikbaar komt vanuit AMD, misschien dat mobo fabrikanten (tijdelijk) die Marvell controller gaan gebruiken. Maar dat zal dan wel alleen voor de high end zijn vrees ik.

• ByteDelight
Milmoor schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:57:
...
Ik gebruik een USB floppydrive, bevalt prima.Heb je er maar een nodig in je hele huishouden.
Maar een USB floppydrive wil dan weer vaak problemen met de Windows setup geven.
Ik heb er 2 gehad (eentje ligt er nog voor noodgevallen), maar ze werden beide niet herkend door Windows XP setup: het lijkt alsof de drive herkend wordt, maar je krijgt even later een foutmelding.

Er zijn maar een paar merken en modellen USB floppydrives die werken onder de XP setup.

Slipstreamen of gewoon niet meer XP installeren is dan de oplossing ;)
En waarom zouden we: Windows 7 loopt zo lekker!!!

offtopic:

Gisteren een Centrino laptop met 1.7 GHz P Mobile en 1 GB geïnstalleerd met Win 7 x86.
Man, wat loopt dat al lekker!!!!!!

bverstee schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:36:
Gisteren een Centrino laptop met 1.7 GHz P Mobile en 1 GB geïnstalleerd met Win 7 x86.
Man, wat loopt dat al lekker!!!!!!
Met SSD of zonder? Zonder hoeven we niet te horen natuurlijk, als we net geld uitgegeven hebben aan SSDs voor de performance is het laatste wat je wilt horen "gewone disks doen he took gewéldig met Windows 7 hoor!" :+

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 07:31

Quakie

quakelen

Ik vind wel dat het gauw went. Ik heb nu een paar maanden een Vertex in gebruik (in mijn laptop). En afgelopen weekend moest ik in op mijn gamepc wat doen voor iemand (zelden aan, zo zonde van het geld maar goed) En eerste wat ik dacht, jeetje wat is dit traag zeg!!. (G2 Raptor 32Gig win7 RC op een Q6600 met 6Gig, niet traag dus) Geloof me, ik zou eerder mijn quad opgeven dan mijn laptop die een stuk minder specs heeft :P

Hoofdprijs voor betaald maar dan heb je ook wat. Ik kan niet wachten op de grotere varianten, ik wil 500gig varianten zodat de 250gig versies goedkoper worden. 120 is net te klein voor een hoofdpc. Ik zit te vaak naar een externe HDD te kopieren.

Goed misschien niet relevant, maar dacht na aardig wat pagina's bench screens een gebruikerservaring.

Ik teken nergens meer voor

• ByteDelight
Anoniem: 399 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:32:
[...]

Met SSD of zonder? Zonder hoeven we niet te horen natuurlijk, als we net geld uitgegeven hebben aan SSDs voor de performance is het laatste wat je wilt horen "gewone disks doen he took gewéldig met Windows 7 hoor!" :+
Hehehe, ja, ik ben niet de enige die met de installatie van een ssd ook meteen naar 7 over is gestapt.
'Helaas' loopt 7 zonder ssd ook al zo lekker, maar geloof me: de combinatie van 7 mèt ssd is gewoonweg...
top! (ik wilde fantastig of formidabel zeggen ;) ).

Andersom beredeneerd: een ssd met XP is wellicht nog steeds enigszins 'traag'...

Mogen we zeggen dat ssd's voor Windows 7 gemaakt zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door ByteDelight op 03-09-2009 16:57 ]

• nero355

nero355

bverstee schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:56:Andersom beredeneerd: een ssd met XP is wellicht nog steeds enigszins 'traag'...

Met een knipoog naar Vista/Linux/BSD/Mac OS X wat mij betreft wel. XP is inderdaad niet optimaal en ik kan het weten in bepaalde gevallen :/ Maar het valt best mee opzich hoor.

• 330d
bverstee schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:56:
[...]

Hehehe, ja, ik ben niet de enige die met de installatie van een ssd ook meteen naar 7 over is gestapt.
'Helaas' loopt 7 zonder ssd ook al zo lekker, maar geloof me: de combinatie van 7 mèt ssd is gewoonweg...

Andersom beredeneerd: een ssd met XP is wellicht nog steeds enigszins 'traag'...

Nu maak je me wel erg benieuwd. Hm... wellicht als ik XP helemaal heb afgerond met de nodige tools e.d. installeren ga ik een backup maken en een 2e poging wagen om Win7 op te zetten.

Zo net klaarge..... uh mijn net binnenkregen intel G2 geinstalleerd met windows7 RTM. ik kwijl nu nog, echt winxp komt er niet meer op. Installeren is nog nooit zo snel gegaan.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

Sméagol

Master of Mayhem

Klein vraagje, 't is vast op de foto's te zien maar 't viel me nu pas op nu ik ze van dichtbij kan bekijken;
De Intel SSD:

"void if any label / screw is removed or broken"

Ehm, kan ik nu wel of niet zonder zorgen die zwarte randjes van m'n Postvilles halen? Zijn dat andere schroefjes dan degene die de SSD bij elkaar houden (volgens mij niet)?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Nee, dat zwarte ding is een opbouwframe om van 7.5mm naar 9.5mm dikte te maken. Die kan je gewoon afschroeven zonder dat je de ssd uitelkaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Opgepast OCZ Vertex Turbo kopers ! De Turbo zal binnenkort verdwijnen.

Door sneller flash geheugen e.d. word deze overbodig.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61688

Ook een leuk topic Vertex SSD's i.s.m. LSI 9260-8i zitten nu aan 2000MB/sec _/-\o_
http://www.ocztechnologyf...hread.php?t=60466&page=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 18:14

DaOverclocker

Overclocker for life...

Anoniem: 70495 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:37:
Zo net klaarge..... uh mijn net binnenkregen intel G2 geinstalleerd met windows7 RTM. ik kwijl nu nog, echt winxp komt er niet meer op. Installeren is nog nooit zo snel gegaan.
Ja eh voordat we hier allemaal gaan roepen dat Win7 sneller is met een SSD dan winXp, waardoor zou dit dan komen? Zoveel performance optimalisaties zitten er nu ook niet in. Dat Win7 nou een snel OS is ok, en ook met mijn HDD's ging de install super snel, ook met 15min klaar. Dus zoiets komt niet door je SSD :D. Ook tijdens werken is ie wel snel, maar in mijn beleving (HDD's) niet sneller dan Xp.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 11:14
Klein vraagje: stel ik heb momenteel Win7RTM draaien op een old-school harddisk en ik koop een SSD. Kan ik dan met Arconis TrueImage (of iets anders?) een image maken van de harddisk, deze op de SSD knallen en meteen gaan met de banaan? Of gaat er dan van alles mis met alignment, .... of is het om andere redenen wenselijk om Win7 toch van scratch te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 17:40
catchingfire schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 09:14:
Klein vraagje: stel ik heb momenteel Win7RTM draaien op een old-school harddisk en ik koop een SSD. Kan ik dan met Arconis TrueImage (of iets anders?) een image maken van de harddisk, deze op de SSD knallen en meteen gaan met de banaan? Of gaat er dan van alles mis met alignment, .... of is het om andere redenen wenselijk om Win7 toch van scratch te installeren?
De build-in backup software van Win7 is genoeg, je kan dan zonder problemen een image op de SSD plaatsen en over de alignment hoef je je geen zorgen te maken.
Dit is alleen een probleem als je een XP image gebruikt.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
DaOverclocker schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 08:26:
[...]

Ja eh voordat we hier allemaal gaan roepen dat Win7 sneller is met een SSD dan winXp, waardoor zou dit dan komen? Zoveel performance optimalisaties zitten er nu ook niet in. Dat Win7 nou een snel OS is ok, en ook met mijn HDD's ging de install super snel, ook met 15min klaar. Dus zoiets komt niet door je SSD :D. Ook tijdens werken is ie wel snel, maar in mijn beleving (HDD's) niet sneller dan Xp.
Voor een gedeelte met je eens: Windows 7 installeert niet persé heel veel sneller op een ssd dan op een harde schijf (alhoewel ik ervan overtuigd ben dat je met een ssd wel een hap tijd bespaart met de installatie in een laptop of wanneer je een ouder type harde schijf vervangt).

In mijn ogen zit een voornaam verschil tussen Windows 7 en XP in de veel vlottere reactie op allerlei gebruikersacties, waardoor de ervaring veel prettiger is.
Dat gecombineerd met een ssd om laadtijden verder te beperken, is (zoals ik gisteren al zei) top!

Dus (mijn ervaring):
- Window 7 vs. XP: snellere reactietijd met veel gebruikersacties
- Hdd vs ssd: snellere laadtijd van apps en Windows

Toch?

[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 04-09-2009 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bverstee schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:56:
[...]

Tuurlijk mag je dat zeggen. Het klopt niet echt (want SSDs maken élke bak snel) maar W7 heeft Trim dus och, W7 is in elk geval gemaakt voor SSDs.

Ik heb trouwens ook met de inbouw SSD gelijk maar W7 RTM erop gemikt bij mij, Vista 64 was sowieso niet snel en liep ook veel te vaak vast, dat is allemala over enzo. dus de combi van unhappy met V64 en 7200 rpm schijven naar W7 met SSD is wel een major upgrade :D
bverstee schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 10:20:
[...]
Voor een gedeelte met je eens: Windows 7 installeert niet persé heel veel sneller op een ssd dan op een harde schijf (alhoewel ik ervan overtuigd ben dat je met een ssd wel een hap tijd bespaart met de installatie in een laptop of wanneer je een ouder type harde schijf vervangt).
Ehm, de installatie is niet wezenlijk sneller omdat het wegschrijven van de hele reut aan data van je install DVD of stick naar je harddisk sowieso bottleneckt op je installatiemedium. Dus hier zal een SSD of HDD weinig uitmaken.
De gekopieerde files uitpakken en wegschrijven als c:\windows\ dat is wel even een ander verhaal. Een Intel X25-M heeft hier overigens niet heel veel baat bij z'n SSD-heid omdat de schrijfsnelheid niet hoger is dan van een goeie HDD.
In mijn ogen zit een voornaam verschil tussen Windows 7 en XP in de veel vlottere reactie op allerlei gebruikersacties, waardoor de ervaring veel prettiger is.

Dat gecombineerd met een ssd om laadtijden verder te beperken, is (zoals ik gisteren al zei) top!
Nou laadt W7 (en Vista ook trouwens) je halve fucking harddisk in RAM dat je toch niet gebruikt, dus je doet sowieso een hoop dingen vanuit RAM in plaats van vanaf de schijf. (superfetch - tof spul)
XP doet dit niet zo, die houdt alleen recent uitgevoerde apps in RAM voor het geval dat je dat kruisje niet wilde klikken. (een groot gebrek aan spraakbesturing is ook dat het wel "close" kent maar niet "no, no, the other window you dumbass!")
XP zou dus veel meer voordeel moeten hebben van een SSD dan Vista of W7 in dit opzicht. (test iemand dit even? Thanks!) :+
Dus (mijn ervaring):
- Window 7 vs. XP: snellere reactietijd met veel gebruikersacties
- Hdd vs ssd: snellere laadtijd van apps en Windows

Toch?
Je ervaringen kloppen. Let wel even op waarom ze kloppen, voor je mensen met XP aanraadt nog op HDD te blijven omdat ze toch niets van SSD ondervinden :+

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 399 op 04-09-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hoe verklaar je dan de betere performance bij kleine files onder Windows 7 en Vista :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Alligment?

Edit:ja, dat kan ook in XP, maar dat gaat niet automatisch :)

[ Voor 76% gewijzigd door woekele op 04-09-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
abusimbal schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 01:48:
Opgepast OCZ Vertex Turbo kopers ! De Turbo zal binnenkort verdwijnen.

Door sneller flash geheugen e.d. word deze overbodig.
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61688

Ook een leuk topic Vertex SSD's i.s.m. LSI 9260-8i zitten nu aan 2000MB/sec _/-\o_
http://www.ocztechnologyf...hread.php?t=60466&page=19
Je loopt achter :P
Occy74 in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar kan je toch ook voor zorgen onder XP?

Weer wat SSD nieuws:

nieuws: OCZ krikt snelheden Z-Drive richting 800MBps

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 04-09-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zojuist ook maar gezwicht voor een X25-M, coolprices had er genoeg op voorraad en is nu zelfs al verzonden, ben benieuwd! Voordat ik ermee aan de slag ga, wat is nu het beste om te doen, AHCI mode of gewoon IDE? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten erover... AHCI zou iets sneller zijn maar ook iets minder stabiel. Iemand die er nog zijn mening over kwijt wil toevallig? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:48:
Voordat ik ermee aan de slag ga, wat is nu het beste om te doen, AHCI mode of gewoon IDE? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten erover... AHCI zou iets sneller zijn maar ook iets minder stabiel. Iemand die er nog zijn mening over kwijt wil toevallig? :)
100% zeker AHCI. Zie eerdere posts in dit topic. Er zijn absoluut geen tegenstrijdige berichten voor de Intels, alleen voor SSD's in het algemeen (niet intel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Laatste wat ik erover gelezen heb is dat het volgens de benchmarks sneller is, maar in real usage zou het de boel langzamer kunnen maken schijnbaar. Wat nou echt klopt: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AHCI op zichzelf maakt trouwens niet zo'n verschil, het is vooral NCQ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Mijn systeem loopt niet lekker in AHCI mode, af en toe blijft alles een tijdje hangen enzo. Onder IDE geen problemen en ik merk eigenlijk geen snelheidsverschil.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nero355 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:15:
Hoe verklaar je dan de betere performance bij kleine files onder Windows 7 en Vista :?
Beter diskmanagement in W7?
Ik zeg niet dat W7 of XP niet uitmaakt voor de performance van een SSD. Maar ik zeg wel dat het niet zo is dat W7 zoveel sneller is dan XP wegens die SSD alleen, en dat een SSD in W7 niet zo wezenlijk veel beter gebruikt wordt in W7 dan XP dat dat een mega verschil teweeg zou brengen in de performance boost.
Vooral moet je niet vergeten dat W7 sowieso veel en veel beter met je schijven en caching omgaat dan XP waardoor je (mits RAM aanwezig) in alle gevallen woeste verbeteringen in W7 merkt t.o.v. XP.

Beiden worden dus veel snelle rvan een SSD. W7 gaat er slimmer mee om dan XP, maar omdat XP zo dom met z'n disks omgaat heb je daar weer relatief meer voordeel van je SSD, doordat je minder op je disk wacht.
in W7 wachtte je al minder ivm superfetch.

Duidelijker nu? (Ik vind het zelf érg duidelijk, maar dat is niet zo'n heel onafhankelijke indicatie gok ik.)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 399 op 04-09-2009 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

woekele schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 12:51:
Laatste wat ik erover gelezen heb is dat het volgens de benchmarks sneller is, maar in real usage zou het de boel langzamer kunnen maken schijnbaar. Wat nou echt klopt: geen idee.
Dit heb ik dus ook gehoord, vandaar mijn vraag. Het bericht van Devil ondersteunt deze theorie.

Misschien komen die kleine "hangers" juist door NCQ, bij FIFO hoeft je systeem niet na te denken over welke processen eerst uitgevoerd moeten worden... maarja hoeveel dit in werkelijkheid scheelt zal ook wel te verwaarlozen zijn...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 399 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 14:02:Beter diskmanagement in W7?
Duidelijker nu? (Ik vind het zelf érg duidelijk, maar dat is niet zo'n heel onafhankelijke indicatie gok ik.)
Met alleen die 2 waren we het ook wel met elkaar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ja, die had ik al gezien.
Had er beter nog bij gezet met 1 RAID controller en 8 Vertex SSD's.
Die van Toms was met 2 (of 3 :? ) controllers en 16 Intel X-25E's. Toch een verschil lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 14:13:
Dit heb ik dus ook gehoord, vandaar mijn vraag. Het bericht van Devil ondersteunt deze theorie.
Ik gok dat hij geen Intel SSD heeft. Voor niet Intel SSD's schijnt het i.d.d. beter te zijn om NCQ uit te zetten (is hier ook al eerder langsgekomen).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 04-09-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Anoniem: 9449 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 15:09:
[...]

Ik gok dat hij geen Intel SSD heeft. Voor niet Intel SSD's schijnt het i.d.d. beter te zijn om NCQ uit te zetten (is hier ook al eerder langsgekomen).
Ik heb inderdaad een Vertex. Ik denk dat de Vertex (nog) niet goed omgaat met NCQ, mijn systeem hangt echt gewoon een paar minuten bij grote file operaties in combinatie met veel applicaties open.
In IDE mode geen enkel probleem. Maar het probleem zou natuurlijk ook in de Windows 7 driver kunnen zitten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zie niet in hoe een stuk flash-cache er alsnog voor kan zorgen dat je programma's snel laden als je een normale trage HD gebruikt. Behalve als al je programma's in die flash-cache staan. Maar dan zit hij al erg gauw vol en wil je dus een grotere flash-cache, oftewel een SSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

woekele schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:27:
Ik zie niet in hoe een stuk flash-cache er alsnog voor kan zorgen dat je programma's snel laden als je een normale trage HD gebruikt. Behalve als al je programma's in die flash-cache staan. Maar dan zit hij al erg gauw vol en wil je dus een grotere flash-cache, oftewel een SSD...
Vooralsnog kan ik de meetbare toegevoegde waarde van deze cache niet inschatten.

Echter voor mij persoonlijk is de SSD zeker een blijvertje omdat niet alleen de snelheid een rol speelt maar ook:
- Stil !!!!!!
- Betrouwbaarder
- Kleinere formfactor
- Ongevoellig voor beweging
- Minder hitte
- Zuiniger

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 23-05 00:01
Voor sequential speeds wel ja. Net als we daar nu op de Max van Sata II zitten. Echter interesseren die speeds mij niet zo veel. Het gaat mij meer om de Random speeds. 500 MB/s zal voorlopig meer dan zat zijn. Als je ziet hoe de snelheid van HD's is ontwikkelt is dit al een gigantisch mooie inhaalslag. Nu maar hopen dat die prijzen omlaag gaan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Hee folks,

The tips en trucks zijn nu ook in English te readen op: http://www.ssdworld.net/tips.htm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel erg veel reclame zeg, er blijft bijna geen ruimte meer over voor SSD info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Klinkt als muziek in mijn oren, die specs van Toshiba voor MLC drives. _/-\o_ :9

En hoe sneller die grote logge, luidruchtige HD's uit mijn kast kunnen hoe beter !! :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
bverstee schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 11:33:
Hee folks,

The tips en trucks zijn nu ook in English te readen op: http://www.ssdworld.net/tips.htm ;)
Nice. Alleen volgens mij klopt je alignment verhaal niet, in NL en EN. Je hebt het over het formaat van de partitie, wat niet uitmaakt. Het heeft te maken met de positie (location), en dus de offset vanaf het begin van de schijf. Het gaat om het gaatje voor de partitie wat 1024 kb moet zijn. (tenminste als de sectorgrootte 512 byte is)

Lees anders dit nog even door:

Disk performance may be slower than expected when you use multiple disks in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

dit is sowieso een goeie link om naar te verwijzen. Er wordt een hoop gezegd over de alignment, en "MS knows best" ;)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 05-09-2009 12:53 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help!!!! schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:38:
Klinkt als muziek in mijn oren, die specs van Toshiba voor MLC drives. _/-\o_ :9
Dat artikel was nog van 2008, dit is recent:

http://www.hardware.info/...rts_shipping_512_GB_SSDs/

Ze komen dus nu met de toen beloofde SSD's. Ga nog even verder zoeken wat voor controller ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
maratropa schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:49:
[...]

Nice. Alleen volgens mij klopt je alignment verhaal niet, in NL en EN. Je hebt het over het formaat van de partitie, wat niet uitmaakt. Het heeft te maken met de positie (location), en dus de offset vanaf het begin van de schijf. Het gaat om het gaatje voor de partitie wat 1024 kb moet zijn. (tenminste als de sectorgrootte 512 byte is)
Volgens mij klopt het aardig.
Uit de vorige topicdelen kwam wel iets meer informatie naar voren, maar waar het om gaat is dat je met de juiste tool (Vista of Win7 installatie dvd bijv.) de partitie(s) aanmaakt.

Als je meerdere partities aanmaakt is het inderdaad van belang dat de eerste eindigt aan het einde van een cluster, en de volgende partitie direct aan het begin van de volgende cluster start.
We hebben het volgens mij dus over hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 13:40
Ik heb inmiddels ook een X25-M besteld. Ik vroeg me af of er nog een voorkeur is voor de blockgrootte (4096?) bij SSD's.
Kan iemand daar op antwoorden?

Edit:
Tweede vraag: Werkt het OCZ wiper programma ook op de Intel SSD?

[ Voor 22% gewijzigd door Sparks.nl op 05-09-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Sparks.nl schreef op zaterdag 05 september
Edit:
Tweede vraag: Werkt het OCZ wiper programma ook op de Intel SSD?
Nee, natuurlijk niet. Maar is ook helemaal niet nodig, want de G2 heeft amper last van degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gewoon alles default laten. Dat gaat prima.

Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
bverstee schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:37:
[...]

Volgens mij klopt het aardig.
Uit de vorige topicdelen kwam wel iets meer informatie naar voren, maar waar het om gaat is dat je met de juiste tool (Vista of Win7 installatie dvd bijv.) de partitie(s) aanmaakt.

Als je meerdere partities aanmaakt is het inderdaad van belang dat de eerste eindigt aan het einde van een cluster, en de volgende partitie direct aan het begin van de volgende cluster start.
We hebben het volgens mij dus over hetzelfde.
Niet helemaal. Hetgeen maratropa aanhaalt was mij ook al opgevallen bij het lezen van de TS.
Alignen draait helemaal rond het begin van je blocks gelijk te laten lopen.
Als de partitie correct begint dan zijn sowieso alle blocks buiten de laatste correct gealligned (incomplete block).
Als de partitie correct begint en het correcte grootte heeft dan is ook de laatste block correct gealligned (complete block) en is 'automatisch' de volgende aaneengesloten partitie correct gealligned.

Een poging tot betere uitleg via visualisatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# All 4 partitions not aligned, but correct volume size by multiple
|----|----|----|----|----|
   |----|----|----|----|

# All 4 partitions aligned and correct volume size by multiple
     |----|----|----|----|

# All 2 partitions aligned and correct volume size by multiple
     |---------|---------|

# First partition is aligned, second partition isn't aligned and incorrect volume size by multiple
     |-------|-------|

# All 2 partitions aligned, but incorrect volume size by multiple
     |-------| |-------|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 13:40
Anoniem: 9449 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:44:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Maar is ook helemaal niet nodig, want de G2 heeft amper last van degradatie.
Stel dat ik de Intel toch wil formateren naar nieuwstaat, waar doe ik dit dan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan niet met behoud van data. Als je nieuwe firmware erop knalt (of opnieuw partitioneert, etc.) zal de schijf wel weer in nieuwstaat zijn.

Maar die G2 doet al allerlei slimme dingen met verplaatsen van data, zodat je nauwelijks wat van degradatie zou moeten merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sparks.nl schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:53:
[...]

Stel dat ik de Intel toch wil formateren naar nieuwstaat, waar doe ik dit dan mee?
Huh gewoon in windows, bij disk managment ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 23:16
Ik heb mijn postville net binnen, en heb atto even gedraaid

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/05/1252167612-960.png

was aangenaam verrast door de snelheden omdat ik dacht dat mijn mobo alleen sata150 ondersteunde, maar blijkbaar is het dus toch sata300 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je AHCI aan of uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
heb in mijn bios geen optie om AHCI aan of uit te zetten :?
er zitten ook IDE DVD drives in, dus ik gok dat AHCI uitstaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welk mobo heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans Hofstede
  • Laatst online: 05-04-2024
SSD van Intel kun je terugbrengen in (bijna) nieuwstaat met behulp van HDDerase versie 3.3.

www.pcper.com/article.php?aid=669&type=expert&pid=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
ik heb een oem baksel van een medioncomputer (md8800; mobo is een msi ms-7204). Heb me nog niet echt in de bios settings verdiept, zal morgen even klooien met de instellingen :P

vaag, in de manual staat idd dat het sata2 is 8)7 dacht ergens gelezen te hebben hier op tweakers dat ie maar sata 1 had... naja, ik klaag niet :+
Pagina: 1 2 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.