12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Tevens heeft het ook geen invloed op je cpu gebruik. Maar dat wisten de meesten al..
SSDSA2MH080G2R5 (X25M Postville, 34nm)
AHCI uit:

AHCI aan

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 26-11-2009 01:18 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Zelf heb ik een BIOS van de P5KR erop gezet, deze ondersteunt wel AHCI op de ICH9 en geeft wel een goede performance.
In de volgende thread kan je hier meer over lezen: AHCI werkend op de Asus P5K.
Let daarbij vooral even op dat je niet de optie /pbnc gebruikt bij het flashen, daar verpest je je NIC mee.
Ik heb dit zelf ook gedaan en werkt prima!
Is er al enig vooruitzicht in de nieuwe firmware?
Ik heb er niks over gehoord, de bugged firmware werkt bij mijn 2 ssd's nog altijd met de toolbox. Dus als je niet kan wachten kan je altijd het risico nemen. Ik heb eerder in het topic links geplaatst.Fairy schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:52:
Intel beloofd eind november een nieuwe firmware. Het is nu eind november (naja ze hebben nog 4 dagen).
Is er al enig vooruitzicht in de nieuwe firmware?
dit was mijn bench op 19 oktober van mijn 2 postville 80GB's net na een verse installatie van windows.

dit is nu, ruim 1 maand later waarbij ruim de helft van de array vol staat en de pc dagelijks veel wordt gebruikt

de nieuwste (foute) firmware staat erop, stripe size 64k
de firmware doet dus wel wat hij belooft, hij gaat performance degradatie tegen, en dat vind ik wel bewezen nu. ik heb er 0,0 problemen mee gehad en ook 0,0 onderhoud gedaan aan de array.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
geld dit ook voor andere moederborden zoals de MSI P55-GD65?Mr_Big schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:29:
Voor de mensen met een P5K die AHCI willen: gebruik vooral niet de JMicron. Dit kost alleen performance.
Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson
Pff.. zulke snelheden wil ik ook! Raid0 begint nu wel erg te jeuken zeg! Alleen er is geen geld om als krappaal te gebruiken..nedernakker schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:33:
even ter informatie voor andere gebruikers,
dit was mijn bench op 19 oktober van mijn 2 postville 80GB's net na een verse installatie van windows.
[afbeelding]
dit is nu, ruim 1 maand later waarbij ruim de helft van de array vol staat en de pc dagelijks veel wordt gebruikt
[afbeelding]
de nieuwste (foute) firmware staat erop, stripe size 64k
de firmware doet dus wel wat hij belooft, hij gaat performance degradatie tegen, en dat vind ik wel bewezen nu. ik heb er 0,0 problemen mee gehad en ook 0,0 onderhoud gedaan aan de array.
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
De TS bevat daartoe informatie over bewezen feiten.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:44:
De meesten hier zeggen dat je swap file en je temp files beter op een gewone hdd staan omdat je ssd dan minder schrijfwerk te doen heeft. Dat klopt wel, maar een SSD is toch zoveel sneller? Dan wil je toch juist de directories waar allerlei installers naartoe schrijven, maar zeker ook de "overloop van je RAM" op je SSD zetten? Hoe zit dat nou?
Meer info is naar mijn mening niet nodig.
Precies, de eerste die op de betreffende firmware-site van Intel een bericht vindt dat de firmware rond is, mag het hier posten. En nu niet meer naar vragen!Zenix schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:00:
[...]
Ik heb er niks over gehoord, de bugged firmware werkt bij mijn 2 ssd's nog altijd met de toolbox. Dus als je niet kan wachten kan je altijd het risico nemen. Ik heb eerder in het topic links geplaatst.
Ik vind 't geen reden om AHCI aan te zetten: het gelazer is vervelender dan het voordeel dat je in de praktijk hebt.Audione0 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 00:57:
Even een klein screen om te laten zien wat AHCI aan, met de performance doet![]()
Tevens heeft het ook geen invloed op je cpu gebruik. Maar dat wisten de meesten al..
SSDSA2MH080G2R5 (X25M Postville, 34nm)
AHCI uit:
[afbeelding]
AHCI aan:
[afbeelding]
De getallen zijn marginaal, en dus niet opzienbarend. Dat merk je in de praktijk niet naar mijn mening.
Misschien zijn er ssd's die er meer baat bij hebben natuurlijk, maar de standaard ATA-mode van de controllers is gemakkelijker te gebruiken (installeren Windows, etc).
[ Voor 63% gewijzigd door ByteDelight op 26-11-2009 12:07 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Je gaat pas echt prestaties verliezen op het moment dat je het bestandssysteem op de (volledig gepartitioneerde schijf) van voor tot eind hebt volgeschreven. Door die 10 procent onder te partitioneren voorkom je dat.Snowwie schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:35:
[...]
Ik heb mijn Kingston vanaf het begin al ondergepartioneerd. Dus 10% niet gebruikt. In de review die ik onlangs schreef staan de benchmarks van 20 november 2009.
Hoe lang heb jij jouw versie gebruikt?
Met die informatie wil ik eens kijken hoeveel performance mijn Kingston inboet over eenzelfde periode maar "met" onderpartioneren.
Ten opzichte van een nieuwe drive verlies je wel wat prestaties. Nieuw zijn alle geheugenblokken leeg en kunnen de pages in die geheugenblokken snel beschreven worden. Als er eenmaal ca. 40GB naar geschreven is heb je kans dat hij eerst een (niet langer gebruikt maar wel eerder beschreven) geheugenblok moet wissen voordat hij er naar kan schrijven. Dit zorgt voor een beetje extra latency. De garbage collector kan dit ook in de achtergrond oplossen.
Zodra het hele adresbereik van de drive is volgeschreven zullen er veel minder volledig ongebruikte geheugenblokken overblijven. Bij kleine overschrijfacties zal de ssd de wijzigingen willen wegschreven naar een lege pages. De geheugenpage met de oude data zal ongeldig verklaard worden, maar kan niet opnieuw gebruikt worden zonder het geheugenblok waarin deze page zich bevindt te wissen. Er ontstaat dus fragmentatie van de reservecapaciteit (die bij de Kingston 40GB niet erg groot is), waardoor het waarschijnlijker wordt dat de drive bij schrijfacties gefragmenteerde geheugenblokken moet gaan samenvoegen. Dit verlaagt de schrijfprestaties omdat de drive in werkelijkheid veel meer data moet verplaatsen dan je als gebruiker in het bestandssysteem wilt wijzigen (eerst inhoud van geheugenblokken inlezen, dan wissen en vervolgens samen met de gewijzigde gegevens wegschrijven). Hoe meer reservecapaciteit, hoe groter de kans dat de ssd over aaneengesloten ongebruikte geheugenblokken kan beschikken.
Brakke ssd's zoals die met een JMicron-controller presteerden slecht op random writes zodra de drive niet meer naar lege geheugenpages kon schrijven. Een ssd met een Barefoot- of Intel-controller heeft veel lagere schrijflatencies dan een harde schijf zolang de drive over voldoende ongebruikte capaciteit beschikt. Je kunt je temp- en pagefiles dan inderdaad beter op de ssd zetten.Buzz_Fuzz schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:44:
De meesten hier zeggen dat je swap file en je temp files beter op een gewone hdd staan omdat je ssd dan minder schrijfwerk te doen heeft. Dat klopt wel, maar een SSD is toch zoveel sneller? Dan wil je toch juist de directories waar allerlei installers naartoe schrijven, maar zeker ook de "overloop van je RAM" op je SSD zetten? Hoe zit dat nou?
Een ssd is bovendien sowieso veel sneller in de lees I/O die er op de temp- en pagefiles plaatsvindt.
En zodra er een firmware beschikbaar komt met TRIM support (waarvoor wel AHCI aan moet staan) kun je de schijf gewoon volledig partitioneren? Dit omdat TRIM ervoor zorgt dat niet langer gebruikte geheugencellen ook daadwerkelijk gewist worden en niet enkel gemarkeerd als 'ongebruikt'?
Ontspan.
KLIK
Over welke productie problemen hebben ze het dan?
En ik hoor ook geluiden over nieuwe SSD's, wat is daarvan waar?
asus p5n32-e sli plus deluxe. ik wacht nog maar even met installeren, even kijken of ik een update oid kan vinden
Al zal je het niet zo missen. De meeste features betreffen hotswap. Wel jammer dat je ook NCQ moet missen, maar zoveel extra performance geeft dat ook weer niet.
edit:
Da's vreemd.
Via de aangegeven raid controller op http://asus.com/product.a...hVtxvkJYAj0jQL&templete=2
ben ik op http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?pid=32 terecht gekomen. Daar staat dat de controller wel ncq ondersteund.
In de user manual gekeken van je moederbord, maar niks van 'ahci' of 'enhanced ide' ofzo te vinden.
Zit ik bij het verkeerde moederbord te kijken?
[ Voor 42% gewijzigd door _H_G_ op 26-11-2009 16:07 ]
p5n32-e sli plus, voor mijn edit stond er p5n-e sli plus was de 32 vergeten. ik ging er eigenlijk van uit dat ahci standaard op dit board zou zitten?_H_G_ schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:58:
Weet je het zeker? Zover ik kan vinden is het een nForce 590 SLI MCP chipset en heeft die nooit AHCI ondersteund?
Al zal je het niet zo missen. De meeste features betreffen hotswap. Wel jammer dat je ook NCQ moet missen, maar zoveel extra performance geeft dat ook weer niet.
edit:
Da's vreemd.
Via de aangegeven raid controller op http://asus.com/product.a...hVtxvkJYAj0jQL&templete=2
ben ik op http://www.siliconimage.com/products/product.aspx?pid=32 terecht gekomen. Daar staat dat de controller wel ncq ondersteund.
In de user manual gekeken van je moederbord, maar niks van 'ahci' of 'enhanced ide' ofzo te vinden.
Zit ik bij het verkeerde moederbord te kijken?
die 1e link is trouwens een ander board
diti s het board: http://www.neoseeker.com/.../Reviews/asus-p5n32e-sli/
maar kan idd niks over ahci vinden. of misschien onder een andere noemer?
edit. net ergens op het asus forum een mogelijk antwoord gevonden. AHCI is ontwikkeld door intel. p5n32-e sli plus heeft een nvidia chipset dus geen ahci. is dit correct?
edit 20: andere bron geeft aan dat het misschien mogelijk is als ik raid aanzet. zou dit kunnen werken? ik wil nog niet installeren, omdat meerdere malen formateren etc volgens mij niet goed is.
[ Voor 21% gewijzigd door Tennisbal op 26-11-2009 16:57 ]
Ik heb een Asus P5KC met Intel chipset dus, en ook geen AHCI. Waarom Asus het er uit gelaten heeft is een raadsel. Er schijnen verschillende versie te zijn, een met een ICH9 en een met een ICH9(R). Ik heb de ICH9 en ook al is die AHCI capable, Asus heeft het er uit gelaten. De ICH9(R) schijnt het dan wel weer enabled te hebben, maar dit kan ik niet verifieren.tennisbal schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:10:
[...]edit. net ergens op het asus forum een mogelijk antwoord gevonden. AHCI is ontwikkeld door intel. p5n32-e sli plus heeft een nvidia chipset dus geen ahci. is dit correct?
edit 20: andere bron geeft aan dat het misschien mogelijk is als ik raid aanzet. zou dit kunnen werken? ik wil nog niet installeren, omdat meerdere malen formateren etc volgens mij niet goed is.
Anoniem: 4629
is het mogelijk ergens bij je computer opties te zien of ahci aanstaat? ik ben bang dat ik ahci niet heb en dus maar normaal moet gaan starten met de installAnoniem: 4629 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:48:
Ik heb een Asus P5W DH Deluxe, met Intel 975 chipset. En wel degelijk AHCI op de ICH7R.
Of je heb uberhaupt hebt is een ander verhaal, maar als je het hebt en het staat aan, dan komt dat in de device string te staan.tennisbal schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:56:
[...]
is het mogelijk ergens bij je computer opties te zien of ahci aanstaat? ik ben bang dat ik ahci niet heb en dus maar normaal moet gaan starten met de install
Ga naar je device manager en klik op IDE ATA/ATAPI controllers (of vergelijkbaar bij een andere versie van windows misschien).
Als daar "Intel(R) ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1" of vergelijkbaar voor andere chipset staat, dan staat het niet aan.
Als daar "Intel(R) ICH9 Family 2 port AHCI Serial ATA Storage Controller 1" oid staat dan staat het aan.
Zie ook deze screen van google geplukt:

[ Voor 3% gewijzigd door twiFight op 26-11-2009 18:11 ]
dank voor de info. ik heb nvidia nforce serial ata controller staan.twiFight schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:10:
[...]
Of je heb uberhaupt hebt is een ander verhaal, maar als je het hebt en het staat aan, dan komt dat in de device string te staan.
Ga naar je device manager en klik op IDE ATA/ATAPI controllers (of vergelijkbaar bij een andere versie van windows misschien).
Als daar "Intel(R) ICH9 Family 2 port Serial ATA Storage Controller 1" of vergelijkbaar voor andere chipset staat, dan staat het niet aan.
Als daar "Intel(R) ICH9 Family 2 port AHCI Serial ATA Storage Controller 1" oid staat dan staat het aan.
Zie ook deze screen van google geplukt:
[afbeelding]
geen ahci dus. maar ik heb ook niks in de bios gevonden. wat ik kan proberen is die raid optie.
237 - 85.75
197.8 - 88.32
21.34 - 47.79
(5 - 1000 mb)
wat ik raar vind is dat windows 7 index standaard gewoon aanzet. ook defrag moest ik handmatig uitzetten. Dit zou toch automatisch uit gezet moeten worden?
zou het kunnen zijn dat windows 7 mijn ssd niet goed detecteert? en dus misschien ook niet goed geformat heeft?
beetje vreemd dit?
edit: nod32 virusscanner stond aan tijdens de benchmark. dit zal natuurlijk veel uitmaken ofn iet?
[ Voor 14% gewijzigd door Tennisbal op 26-11-2009 22:39 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Indexing heeft in theorie nog wel nut, als je veel moet zoeken. Ik weet trouwens zo niet of 'run' ook indexing gebruikt (heb het aan staan en als ik iets type dan komen gelijk alle bestanden met die naam).tennisbal schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:37:
wat ik raar vind is dat windows 7 index standaard gewoon aanzet. ook defrag moest ik handmatig uitzetten. Dit zou toch automatisch uit gezet moeten worden?
Defrag lijkt misschien aan te staan? Als ik 'defrag' intik bij run, dan krijg ik de optie 'Disk Fragmenter'. Daar staat dat m'n hdd raid vandaag nog gedefragged is, maar bij zowel de postville als de vertex staat 'never run'. Bij 'select disks' kan ik ook alleen m'n hdds kiezen.
Ik vind het juist wel een reden om het aan te zetten.bverstee schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:57:
Ik vind 't geen reden om AHCI aan te zetten: het gelazer is vervelender dan het voordeel dat je in de praktijk hebt.
De getallen zijn marginaal, en dus niet opzienbarend. Dat merk je in de praktijk niet naar mijn mening.
Misschien zijn er ssd's die er meer baat bij hebben natuurlijk, maar de standaard ATA-mode van de controllers is gemakkelijker te gebruiken (installeren Windows, etc).
Ten eerste: dat de getallen maginaal zijn begrijp ik, tot een paar mb misschien, maar 15MB meer schrijf snelheid vind ik niet echt marginaal te noemen. Is bijna 6% (5.8%) meer snelheid t.o.v de 250MB zonder AHCI.. En al helemaal niet te spreken over de 512k test? Scheelt meer dan 40MB/sec dus 18% (18.69%)sneller!
Ten tweede scheelt het 3 seconden in het opstarten van Win7 Ultimate (in mijn geval) En 3 seconden op de 30 seconden van eerst is 10% sneller in het opstarten.
Net nog wat kleine tweakjes, en hoger dan dit kom ik echt niet:

Een windows instal op AHCI aan moet toch geen problemen geven, of moet je daar echt zoveel extra handelingen voor gebruiken? Nee toch???
Kortom: ik vind het best wel opzienbarende cijfers met AHCI aan..
Heb gisteren AHCI nog aangezet bij een vriend van me, die zijn OS geinstalleerd had met AHCI uit.
Ik had het register truckje gebruikt wat al eerder gezegd werd hier, en dit werkte perfect. De drivers werden netjes geinstalleerd en alles werkt.
Hier nog even in het kort:
1. Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
6. Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
[ Voor 33% gewijzigd door Audione0 op 27-11-2009 01:10 ]
En nu? kijk en huiver:

Iemand een verklaring voor deze vage scores? (nog 14gb vrij van de 90)
Zou dit puur degradation zijn? Wel snel dan na 3-4 maanden in gebruik
[ Voor 11% gewijzigd door Occy74 op 27-11-2009 02:09 ]
Als het goed is komt die zaterdag binnen en moet zeggen... kan niet wachten
[ Voor 7% gewijzigd door sHELL op 27-11-2009 05:27 ]
het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.
Okee, dat had ik niet verwacht! 3 seconden is best veel.Audione0 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:01:
[...]
Ten tweede scheelt het 3 seconden in het opstarten van Win7 Ultimate (in mijn geval) En 3 seconden op de 30 seconden van eerst is 10% sneller in het opstarten.
Net nog wat kleine tweakjes, en hoger dan dit kom ik echt niet:
Mijn E8400, 4 GB en 80GB Postville start in ca. 12 seconden op, dan zou 3 seconden best veel zijn.
Toch blijf ik min of mee bij mn standpunt: IDE mode werkt over het algemeen prettiger dan AHCI, voornamelijk bij het installeren van Windows.
En aangezien NCQ bij een ssd er niet meer toe doet (andere onderdelen van AHCI dan misschien wel), kies ik voor 't gemak.
Ik heb wat slechte ervaring met AHCI bij mn eigen systemen, maar ook die van anderen.
En aangezien degenen waarvoor ik onderhoud doe die paar % niet bemerken, houd ik ook daar altijd IDE mode aan.
Da's zo'n voorbeeld...-Reca- schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:18:
Als ik nu na de installatie van windows 7 alsnog AHCI aan wil zetten. Kan dat dan alleen d.m.v. het veranderen binnen het register? Als ik AHCI gewoon in mijn bios aan zet dan kom ik niet verder dan het windows logo namelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 27-11-2009 08:10 ]
Thanks, het is gelukt, de drivers zijn geinstalleerd en hij werkt super.Audione0 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:01:
[...]
Hier nog even in het kort:
1. Sluit alle Windows-toepassingen af.
2. Klik op Start, typ regedit in het vak Zoeken en druk op Enter.
3. Als het dialoogvenster Beheer van gebruikersaccount wordt weergegeven, klikt u op Doorgaan.
4. Klik op de volgende registersubsleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. Klik in het rechterdeelvenster met de rechtermuisknop op Start in de kolom Naam en klik op Wijzigen.
6. Typ 0 in het vak Waardegegevens en klik op OK.
Klik in het menu Bestand op Afsluiten om de Register-editor te sluiten.
Ik bergijp dat Kingston er zelfs software bij levert, maar maakt het niet uit voor hoe windows omgaat met de schijf. Ik gebruik al Windows7.
Met een complete Adobe Master Collection CS4 installatie heb ik nu al tegen de 40 GB in gebruik dus zou het voor mij al snel een Intel disk worden..
in de topicstart staat toch duidelijk aangegeven dat index uit moest staan? ik weet nu ff niet wat handiger is, uit of aan?_H_G_ schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:55:
[...]
Indexing heeft in theorie nog wel nut, als je veel moet zoeken. Ik weet trouwens zo niet of 'run' ook indexing gebruikt (heb het aan staan en als ik iets type dan komen gelijk alle bestanden met die naam).
Defrag lijkt misschien aan te staan? Als ik 'defrag' intik bij run, dan krijg ik de optie 'Disk Fragmenter'. Daar staat dat m'n hdd raid vandaag nog gedefragged is, maar bij zowel de postville als de vertex staat 'never run'. Bij 'select disks' kan ik ook alleen m'n hdds kiezen.
en zou het kunnen zijn dat win 7 mijn schijf niet goed gedetecteerd heeft?
Ja klopt, want AHCI maakt de schijf hot swappable.-Reca- schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:22:
Klopt het trouwens dat je in AHCI mode de SSD als schijf ziet staan net alsof het een usb stick is? Ik kan nu kiezen om hem uit te werpen zegmaar.
Oké, thanks.twiFight schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:24:
[...]
Ja klopt, want AHCI maakt de schijf hot swappable.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Als je onder IDE veel meer gemak hebt tov AHCI, in jou geval, dan moet je dat zeker doen.bverstee schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 08:09:
[...]
Toch blijf ik min of mee bij mn standpunt: IDE mode werkt over het algemeen prettiger dan AHCI, voornamelijk bij het installeren van Windows.
En aangezien NCQ bij een ssd er niet meer toe doet (andere onderdelen van AHCI dan misschien wel), kies ik voor 't gemak.
Ik heb wat slechte ervaring met AHCI bij mn eigen systemen, maar ook die van anderen.
En aangezien degenen waarvoor ik onderhoud doe die paar % niet bemerken, houd ik ook daar altijd IDE mode aan.
Top!-Reca- schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:02:
[...]
Thanks, het is gelukt, de drivers zijn geinstalleerd en hij werkt super.
[ Voor 64% gewijzigd door Audione0 op 27-11-2009 11:36 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als je win7 installeerd formatteerd de OS de schijf zelf al. Hoef je niet appart te doen.tennisbal schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:52:
hoe kan ik controleren of mijn schuif goed geformatteerd is door windows 7? ik heb win 7 draaiend nu, maar wil checken of alles goed gegaan is
Het enige wat je wel zelfs moet doen is je schijf partitioneren, mits je dat wilt gebruiken. Maar het hoeft niet..
ok 100% zeker goed dus? las dat al in de OP, maar vind het maar raar dat indexing wel gewoon aanstond. Terwijl in de OP stond dat dat auto uit zou moeten staan...Audione0 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:46:
[...]
Als je win7 installeerd formatteerd de OS de schijf zelf al. Hoef je niet appart te doen.
Het enige wat je wel zelfs moet doen is je schijf partitioneren, mits je dat wilt gebruiken. Maar het hoeft niet..
Ga hem straks maar even extern uitproberen...moet nog een voedings-verloopkabeltje richting sata nog halen
Nu nog een zaak vinden die een zilveren 2x 2.5 slede voor een 3.5 slot verkoopt... heb wel een mooie gevonden op tigerdirect.com van het merk Ultra, maar helaas weer zwart gekleurd...me kast gaat er niet mooier uitzien zo.
Kan ik dit soort hardware uit Amerika bestellen en zorgeloos hier gebruiken of gaat de stroomspanning problemen geven?
ik heb ook een g2gc. die GC vind ik vreemd, G2 is wel goed, 2e generatie. dus hem gister maar erin gebouwd.LaptopRookie schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:40:
Net even een Intel X-25M 80Gb gekocht. Er staat echter als produktnummer eindigend op G2GC op de sticker van de schijf en produktiedatum is oktober 2009. Is dit een nieuwe serie???
Ga hem straks maar even extern uitproberen...moet nog een voedings-verloopkabeltje richting sata nog halen![]()
Nu nog een zaak vinden die een zilveren 2x 2.5 slede voor een 3.5 slot verkoopt... heb wel een mooie gevonden op tigerdirect.com van het merk Ultra, maar helaas weer zwart gekleurd...me kast gaat er niet mooier uitzien zo.
Kan ik dit soort hardware uit Amerika bestellen en zorgeloos hier gebruiken of gaat de stroomspanning problemen geven?
btw, op het doosje staat bij mij wel netjes G2R5 (heb de bracket versie)
[ Voor 4% gewijzigd door Tennisbal op 27-11-2009 14:48 ]
Edit: staat helaas wel Made In China op. Ergens vind ik dat dan kwalitatief minder en duurder dan dat het waard is...misschien omdat ik zelf Chinees ben

[ Voor 28% gewijzigd door LaptopRookie op 27-11-2009 15:05 ]
even nog een keer gekeken voor je. staat op:LaptopRookie schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:55:
Bij mij stond er G2C1 op de doos. Het was de laatste in de zaak en heeft in de vitrine gezeten...dus wilde even zeker weten. Er zat alleen 1 velletje als handleiding in de doos, geen kabels of wat dan ook.
intel x25-m
80G2R5
maar dat staat dus niet op de SSD zelf. das wel vreemd,.
wth waarom heb ikdaar niet aan gedacht...Anoniem: 319058 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:29:
[...]
De rode sata poorten zijn van de Intel controller en de oranje van de Jmicron. Ik heb de Jmicron in de bios op disabled gezet, dat zorgt ervoor dat het opstarten weer iets sneller gaat.
you had me at EHLO
ik geloof dat dat pas gebeurd als je de intel matrix storage console (ofzoiets) installeerttennisbal schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:15:
[...]
ok 100% zeker goed dus? las dat al in de OP, maar vind het maar raar dat indexing wel gewoon aanstond. Terwijl in de OP stond dat dat auto uit zou moeten staan...
you had me at EHLO
Kreeg ik can cool-prices te horen. Simmcity kon ze ook al niet leveren (die bestelling heb ik af moeten zeggen)...weet iemand waar deze wel te vinden zijn???Bij uw bestelling ontbreekt nog:
607132 Kingston 40GB SSDNOW V-SERIES SATA2 2.5 W/ BUNDLED DESKTOP UPGRADE KIT
Helaas is deze niet meer leverbaar.
Zou u hiervoor een alternatief willen uitzoeken.
Mocht u een alternatief gevonden hebben dan kunt u dit aangeven in een reply op deze mail.
Het leven is hard...een stoeprand ook.
Ik heb deze mail gekregen van simmcity:styxz schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:25:
[...]
Kreeg ik can cool-prices te horen. Simmcity kon ze ook al niet leveren (die bestelling heb ik af moeten zeggen)...weet iemand waar deze wel te vinden zijn???
Dus het duurt waarschijnlijk niet zo heel lang totdat ze weer op voorraad zijn.De levertijden op onze site zijn gebaseerd op de voorraadopgave van Kingston. Als artikelen daar op voorraad zijn, kunnen wij ze in principe binnen 2 werkdagen leveren. Momenteel is er ook bij Kingston geen voorraad meer van deze SSD's (vandaar levertijd onbekend bij ons op de site), maar wij gaan er van uit dat onze lopende bestellingen bij Kingston op korte termijn geleverd worden. Als u desondanks uw bestelling wilt annuleren, kan dat uiteraard altijd en storten wij per omgaande uw betaling terug.
Tja, bij geheugens.com had ik ook al eerder een bestelling (ook geannuleerdDeagle schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 16:31:
[...]
Ik heb deze mail gekregen van simmcity:
[...]
Dus het duurt waarschijnlijk niet zo heel lang totdat ze weer op voorraad zijn.
ze zijn maar matigjes leverbaar in ieder geval...
Het leven is hard...een stoeprand ook.
oude situatie:
c: system (20 GB)
d: programs (15GB)
e: Data (rest van schijf)
Nieuwe situatie:
e: Data (externe HDD)
De reden dat ik dit zo heb/had gepartitioneerd is vanwege de fysieke opbouw van de HDD (sneller aan randje en defragmentatie van os), maar heeft het nu nog nut om die partities aan te maken?
c: -> system+apps, 4kb sectors
d: -> data. Mijn hoomedirectory stond hier ook op 4kb sectors
m: -> media (mp3 / films) grootste sector size iets van 64kb volgens mij
Mijn redenen waren:
1) backups zijn eenvoudig (systeem niet backuppen, media ook niet)
2) optimalisatie op fys. locatie van platter, en clustersize
3) belangrijke disks zullen niet vol raken door films enz.
Ik heb nu een mac, en ik heb maar 1 partitie :-)
Met elke andere windows installatie zou ik nog steeds 2 of 3 partities aanhouden. Gewoon om het lekker gescheiden te houden.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Wordt in de TS beschreven:lucas81 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:04:
even een korte vraag, ik sta op het punt om een ssd in een computer te stoppen waar win7 op staat. Kan ik gewoon de system drive clonen, of wordt het een clean install? Ik heb hierop gezocht ivm het alignen van de partities, maar kon het niet vinden.
..
Klonen kan dus prima, maar het gevolg is dat je (vermoedelijk) een heel klein beetje prestaties verliest.Partitie Alignen
Alignen is het aanmaken van een partitie met een omvang die exact een hele factor maal de omvang van clustergrootte (bv. 4096KB) is.
Als de partities niet ‘aligned’ zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Alignen bij Windows is alleen met een NTFS partitie.
Windows Vista (vanaf SP1) en Windows 7 maken altijd alignde partities aan.
Wil je voor XP ook een alignde partitie, gebruik dan even een installatie-dvd van Vista of Windows 7 om de partities aan te maken, of gebruik BootIT, of volg een van de vele guides op internet.
Een image maken en terugzetten? Als je een image van je een hele ssd maakt en terugzet, verlies je met de meeste hedendaagse clone-software de alignment.
Als je alleen een image van een partitie maakt en terugzet verlies je de alignment niet.
Als het je teveel werk is om opnieuw te installeren, dan kun je beter klonen.
Voor optimale performance is een clean install (meerdere partities geen probleem) beter, omdat dan de alignment behouden blijft.
[ Voor 22% gewijzigd door ByteDelight op 27-11-2009 17:27 ]
cruciale info waar ik overheen had gelezen. Ik wist niet of het uitmaakte dat ik ging clonen van hdd naar sdd.Windows Vista (vanaf SP1) en Windows 7 maken altijd alignde partities aan.
bedankt!
Nee, zou persoonlijk je OS/programs op 1 partitie op de SSD zetten en je data op een andere HD.lucas81 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 17:04:toon volledige bericht
even een korte vraag, ik sta op het punt om een ssd in een computer te stoppen waar win7 op staat. Kan ik gewoon de system drive clonen, of wordt het een clean install? Ik heb hierop gezocht ivm het alignen van de partities, maar kon het niet vinden.
oude situatie:
e: Data (rest van schijf)
Nieuwe situatie:
e: Data (externe HDD)
De reden dat ik dit zo heb/had gepartitioneerd is vanwege de fysieke opbouw van de HDD (sneller aan randje en defragmentatie van os), maar heeft het nu nog nut om die partities aan te maken?
[ Voor 79% gewijzigd door MrJ op 27-11-2009 18:07 ]
Godfather Bodybuilding topic reeks
Het product nummer eindigend op 01, C1 of R5 gaat over het volledige packet. De SSD zelf heeft een ander product nummer. Welk weet ik niet maar dat zou die GC kunnen zijn.LaptopRookie schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 14:40:
Net even een Intel X25-M 80Gb gekocht. Er staat echter als produktnummer eindigend op G2GC op de sticker van de schijf en pak-datum is 20 oktober 2009. Is dit een nieuwe serie???
Wat voor hardware? Een bracket? Op wat voor spanning werkt die dan wel in amerika? Andere PC hardware werkt op max 12V en dat is in amerika en hier dezelfde spanning. Alleen de voeding van een PC zou een probleem kunnen zijn, maar bijna elk 'nieuw' apparaat werkt op een spanning van 100-250V (give or take) en 50/60Hz dus zou dat ook nooit geen probleem moeten zijn.Nu nog een zaak vinden die een zilveren 2x 2.5 slede voor een 3.5 slot verkoopt... heb wel een mooie gevonden op tigerdirect.com van het merk Ultra, maar helaas weer zwart gekleurd...me kast gaat er niet mooier uitzien zo.
Dank je voor de info. Op zoek naar een voedingskabeltje om het extern even aan mijn kast te pluggen, liep ik opnieuw tegen een laatste exemplaar van de X25-M 80Gb in een andere zaak. Ditmaal was de doos ongeopend en kon ik het dus niet laten. Ik heb er nog 1 gekocht.kluyze schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 19:36:
[...]
Het product nummer eindigend op C0, C1 of R5 gaat over het volledige packet. De SSD zelf heeft een ander product nummer. Welk weet ik niet maar dat zou die GC kunnen zijn.
[...]
Wat voor hardware? Een bracket? Op wat voor spanning werkt die dan wel in amerika? Andere PC hardware werkt op max 12V en dat is in amerika en hier dezelfde spanning. Alleen de voeding van een PC zou een probleem kunnen zijn, maar bijna elk 'nieuw' apparaat werkt op een spanning van 100-250V (give or take) en 50/60Hz dus zou dat ook nooit geen probleem moeten zijn.

Nu ga ik 1 als Win7 64-bit bootschijf gebruiken voor regulier gebruik met Office 2007. De andere bootssd zet ik voorlopig XP 32-bit met Premiere Pro 2.0 op om mijn oude videos te editen waar ik nog mee bezig was. Later gaat deze ook over naar Win7 64-bit voor videoediting met Adobe CS4. Dan heb ik tenminste geen geleuter met bootmenus.
Ik vond de volgende bracket/slede op de intro van dit forum:
pricewatch: Adata XPG Dual SSD 3,5" RAID
Dit is blijkbaar een RAID versie. Weet iemand of dit ook gewoon met 1 SSD kan werken?...of moet er perse 2 disks in zitten? Ga nl geen RAID doen. Wil het puur voor mijn swappable bootssd's.
Heb vandaag ook mijn Intel X25-M 80GB SSD binnen. Het nummer eindigt bij mij ook op 80G2GC en op de doos staat pack date: 10/31/09 en prod code op de doos eindigd met 80G2R5. Het lijkt erop dat de 80G2GC toch een nieuwe product code is.kluyze schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 19:36:
[...]
Het product nummer eindigend op C0, C1 of R5 gaat over het volledige packet. De SSD zelf heeft een ander product nummer. Welk weet ik niet maar dat zou die GC kunnen zijn.
[...]
Wat voor hardware? Een bracket? Op wat voor spanning werkt die dan wel in amerika? Andere PC hardware werkt op max 12V en dat is in amerika en hier dezelfde spanning. Alleen de voeding van een PC zou een probleem kunnen zijn, maar bijna elk 'nieuw' apparaat werkt op een spanning van 100-250V (give or take) en 50/60Hz dus zou dat ook nooit geen probleem moeten zijn.
trouwens, in mijn doos zat een 3,5 inch adapter bij, dus de ook bestelde OCZ adapter is nu extra.
Geen nieuwe SSD gewoon het type nummer van _alleen_ de SSD, zonder iets.
Uit een reactie van iemand van intel op het intel forum:
De SSD van intel heeft of het type nr SSDSA2M080G2GN of SSDSA2M080G2GC. Wat het verschil is weet ik nog niet, ben ik nog aan het zoeken.
Er is niet echt iets over te vinden. Misschien het verschil met of zonder spacer?
[ Voor 26% gewijzigd door kluyze op 27-11-2009 21:09 ]
moet ik nou wel of niet indexeren aanzetten op mijn SSD? ik kreeg een aantal post terug opeens een reactie dat het toch wel zin zou hebben???? terwijl in dit topic vaak naar voren komt dat het niet moet.
Windows heeft hem standaard aangezet, ik heb hem weer netjes uitgezet.
en nu blijkt dat ik geen AHCI heb op mijn mobo, kan ik dan TRIM ook vergeten?
en indexeren gewoon uitzetten, het haalt exact helemaal niks uit, kost alleen maar rekenkracht en schijfbewerkingen. die ssd heeft wel betere dingen te doen dan dom zoeken.

[ Voor 46% gewijzigd door _Brake_ op 28-11-2009 01:29 ]
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Anoniem: 319058
Inderdaad, je zou bijna denken dat ze daar (in de USA denk ik) al kerst aan het vieren zijn, er is al tijden geen nieuws meer over geweest. Ze mogen wel eens wat nachtjes doorwerken om die firmware te fixen, slome donders bij Intel....._Brake_ schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:28:
Ik vind het wel vrij lang duren voordat Intel een nieuwe firmware + toolbox vrijgeeft. We zijn alweer een maand verder?! Verder ben ik wel zo positief over de Postville, dat ik nu zelfs de hoofdprijs voor de 160GB variant overweeg. Of is het verstandiger daarmee te wachten tot een nieuw model uitkomt?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 28-11-2009 04:57 ]
Er is niet echt iets over te vinden?kluyze schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:50:
Ik vond een reactie van hier op tweakers van 1 augustus 2009 die had ook GC in zijn type nummer, dus een nieuwe SSD stelt dat niet voor. De SSD op zich zal wel dat type nummer hebben en de SSD + eventuele dingen er bij is G2(01|C1|R5)
Geen nieuwe SSD gewoon het type nummer van _alleen_ de SSD, zonder iets.
Uit een reactie van iemand van intel op het intel forum:
De SSD van intel heeft of het type nr SSDSA2M080G2GN of SSDSA2M080G2GC. Wat het verschil is weet ik nog niet, ben ik nog aan het zoeken.
Er is niet echt iets over te vinden. Misschien het verschil met of zonder spacer?
Wat dacht je van de topicstart????
Soms vraag ik me af waar ik 't voor doe...Hier een overzicht van de momenteel verkrijgbare modellen van Intel (afkomstig van deze website):
Ah! Voor mn karma! #699 net bereikt
Heb net gekeken in je lijst, maar is zie het echt niet staan.bverstee schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 08:03:
[...]
Er is niet echt iets over te vinden?
Wat dacht je van de topicstart????![]()
[...]
Soms vraag ik me af waar ik 't voor doe...
edit:
het staat er niet in hoor, had daar ook al gekekenbverstee schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 08:03:
[...]
[...]
Soms vraag ik me af waar ik 't voor doe...
edit:
toen ik indexen uitgezet had kreeg ik een melding dat het niet mogelijk was bij bepaalde mappen/bestanden. het vinkje is nu wel weg, maar volgens mij staat ie nog half aan. kan ik het ergens anders wel goed instellen dat ie echt niks meer indext?flippy.nl schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:12:
ahci is geen vereiste voor trim. gaat erom dat de controller de trim doorgeeft aan de schijf.
en indexeren gewoon uitzetten, het haalt exact helemaal niks uit, kost alleen maar rekenkracht en schijfbewerkingen. die ssd heeft wel betere dingen te doen dan dom zoeken.
Vraag me af of het verstandig is te bestellen. Preorder prijs is 100 euro.. dan is de kingston 40GB natuurlijk goedkoper aangezien het dezelfde schijf is.
(dan ga ik er wel vanuit dat de kingston ook een trim firmware krijgt)
Intel heeft nu al moeite om er genoeg te produceren.. dus ik verwacht niet dat het ding binnenkort te leveren is.
[ Voor 12% gewijzigd door job op 28-11-2009 11:29 ]
Ik heb dus die 80Gb zilveren Intel X25-M G2GC serie SSD met aan de bovenkant een zwarte rand. Past dit nou in die sledes, zoals deze pricewatch: Adata XPG Dual SSD 3,5" RAID
of moet ik die rand weghalen?...is wel met schroefjes bevestigd aan de zilveren ssd.
Alvast bedankt voor de info/advies.
EDIT: hmmm, laat maar....afgaande op de fotos van de Delock bracket/slede van eerdere posts...zie ik dat het met die zwarte rand zou moeten passen

[ Voor 15% gewijzigd door LaptopRookie op 28-11-2009 13:08 ]
Die ssd's zijn gewoon erg dun.
Het lijkt me logisch dat zo'n bracket niet specifiek voor ssd's is gemaakt.. en dat laptop HD's er ook in moeten passen. Dus ik denk dat het gewoon gaat passen.
edit: en past het toch niet.. dan haal je die rand eraf. Die kan je gewoon eraf halen.
[ Voor 13% gewijzigd door job op 28-11-2009 13:13 ]
Ok, dan mag jij het deel in de TS quoten waar het verschil over de G2GN en G2GC staat. Zelfs google geeft er geen resultaat over. Ik vind dat er best veel vragen komen over dingen die in de TS staan maar dit staat er echt wel niet in. Anders kijk je zelf eerst eens in je TS en lees je mijn post voor je mij loopt te verbeteren. Soms vraag ik me af waar ik 't voor doe...bverstee schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 08:03:
[...]
[...]
Je kunt hem er idd afhalen maar de dan komt de metaalkleurige bovenkant vd ssd ook los en de schroefjes passen niet zonder de rand.job schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:13:
edit: en past het toch niet.. dan haal je die rand eraf. Die kan je gewoon eraf halen.
Is wel een mouw aan te passen maar just fyi.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nouja.. ik ga er vanuit dat het wel past. Met rand voldoet het ding namelijk netjes aan de standaard afmetingen.
Max dikte van de 2.5" form factor is 15mm.. en de minimale dikte is 9.5mm (dus de dikte met rand).
[ Voor 5% gewijzigd door job op 28-11-2009 16:34 ]
40 gb vind ik toch net te weinig, dus ik kan kiezen uit 80 gb intel of Kingston 40gb tweemaal.
Vandaar heb ik een vraag over 2 ssd's in raid.
Mijn moederbord is de GA-MA790XT-UD4P met AMD SB750 chipset. Kan deze software matig 2 ssd's aan?
Ik heb het internet al afgestruind en alleen posts gevonden over de "slechte performance" op de SB750 en hoe je dat kunt fixen (staat ook in de start post)
Dus kortom: wat is het best voor mijn mobo? 80 gb intel of 40 gb kingston maal 2 in raid? Alvast bedankt voor de hulp!
2 in raid ga je qua access times niet vooruit en qua doorvoer is een single echt meer dan zat. Ik zou voor een 80GB postville gaan en deze onder AHCI installeren, dan kun je later met een nieuwe firmware ook trim draaien.Cvan schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:48:
Ik wil graag mijn pc upgraden met een SSD. Er wordt vooral op gesurfed, geprogrammeerd + WoW gedaan. Windows 7 64 bit komt erop.
40 gb vind ik toch net te weinig, dus ik kan kiezen uit 80 gb intel of Kingston 40gb tweemaal.
Vandaar heb ik een vraag over 2 ssd's in raid.
Mijn moederbord is de GA-MA790XT-UD4P met AMD SB750 chipset. Kan deze software matig 2 ssd's aan?
Ik heb het internet al afgestruind en alleen posts gevonden over de "slechte performance" op de SB750 en hoe je dat kunt fixen (staat ook in de start post)
Dus kortom: wat is het best voor mijn mobo? 80 gb intel of 40 gb kingston maal 2 in raid? Alvast bedankt voor de hulp!

Eerste run na een verse Windows 7 instalatie
Nu ff wat dingen aan passen en uitzoeken, windows 7 is toch een tikje anders dan Windows XP
Even de 1000mb test doen, dat doet de rest ook. Maar het ziet er in elk geval al goed uit.sHELL schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:11:
[afbeelding]
Eerste run na een verse Windows 7 instalatie![]()
Nu ff wat dingen aan passen en uitzoeken, windows 7 is toch een tikje anders dan Windows XP
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Mee eens: niet moeilijk doen, 80 GB Postville. Zal je niet teleurstellen.Fairy schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 16:50:
[...]
2 in raid ga je qua access times niet vooruit en qua doorvoer is een single echt meer dan zat. Ik zou voor een 80GB postville gaan en deze onder AHCI installeren, dan kun je later met een nieuwe firmware ook trim draaien.
tennisbal schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:19:
[...]
het staat er niet in hoor, had daar ook al gekekendus ja tweakers lezen je OP wel
Excuses, ik dacht dat het hier gewoon tussen zou staan:Het lijkt erop dat de 80G2GC toch een nieuwe product code is.

Je geeft immers niet aan dat je daar ook gekeken hebt.
Er zijn twee sites die het nieuwe type ook noemen, in het Japans en in het Chinees, maar ondanks de vertaling lijkt er niet meer te staan dan dat iemand anders dat model ook in handen heeft gekregen en in gebruik heeft.
Op de site van Intel waar ik de tabel vandaan heb staat ook nog niks.
Maar...
Deze query levert wel wat interessante resultaten op: http://www.google.nl/sear...l+ssd+g2gc&meta=&aq=f&oq=
Er wordt o.a. verwezen naar een site op Hardforum.com met een plaatje van de Intel site waar de codering van het produktnummer uitgelegd wordt:

Helaas niets over 'GC'.
Hier wordt een mogelijke uitleg gegeven:
http://communities.intel.com/thread/6721
I.a.w.: G2GC staat waarschijnlijk op meerdere ssd's waar op 't doosje een andere code staat die aangeeft wat het pakket inhoudt.
G2GC doelt dan op de ssd zelf, en G2R5 en G2C1 op de package van ssd + accesoire(s).
[ Voor 26% gewijzigd door ByteDelight op 28-11-2009 20:31 ]
Zoals ik al in een van mijn vorige berichten zei, het is geen nieuw nummer, het is van de SSD zelf. Elke 34nm Intel SSD heeft of SSDSA2M080G2GN of SSDSA2M080G2GC. Het type nummer 01, C1 of R5 slaat op het volledige packet, dus de SSD met de nodige toebehoren. (Boekje, bracket, driverscd, ... wat er ook in de doos zit.)bverstee schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 14:06:
Testsetup:
- Intel Core 2 Duo E8400 @ 3 GHz (3.0 GHz, 1333 MHz FSB, 6MB L2)
- Gigabyte P35-DS3 (P35 + ICH9)
- 2x 1 GB DDR2 PC2-6400 (Corsair CM2X 1024-6400C5DHX)
- GeForce 8800GT 512 MB
- WD Raptor 80 GB (WD800GD-75LC3)
- Maxtor 320 GB (6V320F0)
- INTEL SSDSA2M080G2GC 80GB Postville
[...]
Een reactie van een Intel medewerker op een andere vraag op het Intel forum:
LinkOct 8, 2009 3:23 PM in response to: oplichta
Re: My X25-M G2 has an odd product name ! : SSDSA2M080G2GN
Understand the confusion.
The H was dropped off the 34nm SSD label. We were required to move to 14 characters on the product and the H did not differientate our drive.
We only have one product. The 80GB that you highlight could be labeled: SSDSA2M080G2GN or SSDSA2M080G2GC.
One product.
Alan
Intel NAND Solutions Group
Het verschil tussen de GC en de GN is me tot nog toe niet geheel duidelijk.
[removed]Fairy schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:12:
Ter info de mijne is een een GC en die is aangeschaft toen het net bekend werd dat intel ze terug wilde hebben, maar ik heb 'm met 'foute' firmware gekocht (2x) en zelf geflashed. Daardoor kon ik mooi nog 2 stuks krijgen voordat ze de handel tijdelijk uit gingen.
EDIT:
Ik lees net op de Intel site:
Mijn SSD heeft ook de 02HA firmware, maar volgens de website is er niks aan de hand met Windows 7 64-bit. Blijkbaar gaf het alleen problemen tijdens het updatenIf you have received a SSD with 02HA pre installed – then continue using the SSD, there are no known issues.
[ Voor 43% gewijzigd door honey op 28-11-2009 23:02 ]
Ha! dat had ik niet gezien, ben nu klaar met prutsen in windows 7Smarron schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 19:26:
[...]
Even de 1000mb test doen, dat doet de rest ook. Maar het ziet er in elk geval al goed uit.

Nu ff verdiepen in AHCI, kijken of het de moeite waard is.
In AHCI loopt het op de eerste poging hard vast met een mooie BSOD
Daarna nog ff wat andere dingen lopen tweaken in de bios en uiteindelijk... niet veel opgeschoten, maar ach. Ga morgen wel ff alle workarounds en fixes bij langs om te zien hoe ik het aan de praat krijg.
Zonder AHCI

[ Voor 30% gewijzigd door sHELL op 29-11-2009 01:00 ]
het is zeker de moeitesHELL schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 23:11:
[...]
Ha! dat had ik niet gezien, ben nu klaar met prutsen in windows 7![]()
[afbeelding]
Nu ff verdiepen in AHCI, kijken of het de moeite waard is.
IDE

en met AHCI aan

Hopelijk komt er snel firmware met trim-ondersteuning want dat kan deze drive goed gebruiken. De schrijfprestaties zijn natuurlijk vrij matig en die wil je niet verder om zeep helpen door een tekort aan snel te beschrijven ongebruikte ruimte.
de schijfsnelheiden gaan erop achteruit, hoe zit het met de leessnelheden? ik heb er namlijk nog 1 in de bestelling staan voor mn laptop, daar doe ik eigenlijk niks op schrijven, alleen lezen. schijven heb ik de esata voor. maar als de leessnelheiden er erg onder te lijden hebben kan het reden zijn voor mij om alsnog een postville te bestellen....
Anoniem: 80673
Het gaat om de SSDSA2MH080G2C1 van Intel.
Als ik de berichten hier en de filmpjes van Youtube mag geloven start een applicatie echt binnen een seconde op.
Dit is bij mij echter totaal niet het geval, merk haast geen verschil qua opstarttijden met mijn Velociraptor van WD.
Wat ik heb gedaan:
Alignen: Nee. (Wat ik gelezen heb, wordt dit door Win7 zelf gedaan)
Defragmenteren: Uitgeschakeld.
Indexering: Uitgeschakeld.
Swapfile op SSD: Uitgeschakeld (heb 12GB aan ram.)
10% leeglaten: Niet gedaan.
Firmware/Drivers: Kan ze niet vinden, volgens mij heeft Intel die offline gehaald?
Verse Windows Installatie op de SSD.
Staat wel als IDE in de bios.
verder heb ik ook SATA 1 voor de SSD gebruikt.
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
Sequential Read : 229.627 MB/s
Sequential Write : 84.644 MB/s
Random Read 512KB : 155.306 MB/s
Random Write 512KB : 80.044 MB/s
Random Read 4KB : 21.617 MB/s
Random Write 4KB : 57.230 MB/s
Test Size : 100 MB
Date : 2009/11/28 20:57:14
Iemand nog ideeën ?
PSN ID: Sc0rpi0n-4707
nette cijfers, alleen graag de test doen bij 1000mb ipv 100.GSlayer schreef op zondag 29 november 2009 @ 11:56:
Random Read 4KB : 21.617 MB/s
Random Write 4KB : 57.230 MB/s
welke cpu heeft men?

kan men AHCI niet aanzetten?
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-11-2009 12:10 ]
Zal de test herhalen bij 1000mbflippy.nl schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:09:
[...]
nette cijfers, alleen graag de test doen bij 1000mb ipv 100.![]()
welke cpu heeft men?
kan men AHCI niet aanzetten?
CPU = i7 975
Windows wilt niet booten in ACHI mode. (Had dit bij de instal moeten doen ><)
Edit:
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
Sequential Read : 233.796 MB/s
Sequential Write : 89.172 MB/s
Random Read 512KB : 164.137 MB/s
Random Write 512KB : 89.755 MB/s
Random Read 4KB : 22.031 MB/s
Random Write 4KB : 50.907 MB/s
Test Size : 1000 MB
Date : 2009/11/29 12:22:27
[ Voor 37% gewijzigd door GSlayer op 29-11-2009 12:23 . Reden: Test van 1000mb toegevoegd ]
PSN ID: Sc0rpi0n-4707
Zit nog te kijken, want ik weet ook niet precies of het nodig is voor de Windows 7 Search in de start knop (die ik toch veel gebruik: start->tikken->enter).tennisbal schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:21:
toen ik indexen uitgezet had kreeg ik een melding dat het niet mogelijk was bij bepaalde mappen/bestanden. het vinkje is nu wel weg, maar volgens mij staat ie nog half aan. kan ik het ergens anders wel goed instellen dat ie echt niks meer indext?
De beste manier om te zien, wat er geïndexeerd wordt, lijkt "Indexing Options" te zijn? Zo te zien staat ie standaard zo goed als uit. Windows 7 heeft hier besloten om het volgende te indexeren:
- mp3 map (geen idee hoe ie hier bij komt)
- Offline Files (zit toch niet in een netwerk, maar kan me voorstellen dat je indexing aan wil hebben voor redirected files)
- IE history (vaag, heb ik uit gezet)
- Start Menu
- Users map, excluding AppData
Vooral die laatste twee doet mij denken dat het Search venster wel indexing gebruikt.
In ieder geval betreft het maar een klein deel van de data, dus het heeft weinig zin om uit te zetten om het aantal writes te besparen. Misschien was indexing bij Vista veel heftiger?
denk stiekem dat je eens windows opnieuw moet installeren en dan meteen met AHCI aan.
Maar even iets anders, zitten we elkaar, en onszelf, hier niet gek te maken met al die benchmarks?
Ondanks de performance degradatie blijft een SSD, en zeker die van Intel, rondjes lopen om de snelste harddisks. Ik zie de meeste benchmarks hier erg dicht bij elkaar liggen en ik maak me zelf niet zo druk over een paar MB'tjes meer of minder.
Harddisks zijn, imho, nog goed voor echte data opslag maar inmiddels qua snelheid m.b.t. applicaties wel een beetje passé aan het worden.
Ik heb zelf mijn OS (win7 x64) inclusief applicaties op SSD staan maar alle data, dus inclusief foto's, films, documenten en downloads, op een RAID 1 (2 x Samsung F1 1TB) staan.
De windows7 libraries (bibliotheken) aangepast en naar de resp. locaties op de mirror laten wijzen, maar ook alle download en temp directories ernaar toe verhuisd. Is wel even werk maar werkt prima.
Bovenstaande misschien als tip naar de nog zoekenden onder ons
Zie: http://kmwoley.com/blog/?p=345
Dan kun je gewoon bij de installatie al AHCI aanzetten (sommige pc's booten niet vanaf CD/DVD als je AHCI aan hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 29-11-2009 14:16 ]
Plus dat ik bij Photoshop 64 bit en bij Pinnacle Studio 14 rare foutmeldingen kreeg. (windows 7)
Ik heb m'n SSD's terug op IDE staan. Liever ietsje langzamer dan onstabiel.
Nu, 't zal wel aan mij liggen. Ik bedoel ik heb niet verder gezocht.
Toen ik lees- en schrijffouten kreeg, heb ik de test gestopt en ben terug naar IDE gegaan.
[ Voor 55% gewijzigd door ByteDelight op 29-11-2009 19:39 ]
Wou net voorstellen om een nieuw deel te beginnen :3
Mede-auteur worden?sHELL schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:43:
Oh, hehe
Wou net voorstellen om een nieuw deel te beginnen :3
Dat is een nieuwe feature: je kunt dan zelfstandig de topicstart bewerken.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dit topic is gesloten.