Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:
  • 196.668 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 12:14

pcprutser

No message

Ik kan bij 4launch de R5 80GB niet vinden hoor :?
hij is hier te vinden: KLIK

En dat een Vertex minder stroom verbruikt dan een van de Postville's maakt mij niet uit, de SSD gaat 2(!) HDD's vervangen! Dit scheelt sowieso al een heel stuk ;)
Zonet een paar review's van Femme gelezen ( oa DEZE) in die review word de Vertex vrijwel altijd 'ingemaakt' door de Intel, en waar de Vertex sneller/beter is, scheelt dat bijna niks ;)
Ook is de Vertex met z'n 60GB te klein voor mij, en de 120GB versie is weer overkill
Dan kan ik beter opzoek gaan naar een (web)winkel die de R5 80GB op voorraad (of in elk geval snel kan leveren) heeft (kan ik gelijk een nieuwe graka gaan kopen).. (en aangezien ik toch met pfeiffer thuis zit, zal ik morgen eens gaan bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Bij Informatique is trouwens tot en met vanavond de Intel X18-M 80 GB (dus niet de Dane-Elec) in de aanbieding (169 euro):

http://www.informatique.nl/131532/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Bedankt voor de tip. :)
Let wel die x18-m zal net als de x25-m G1 geen updates meer krijgen, en trim is daar dus ook niet mee mogelijk. Dat jullie het even weten.

Ook zit er volgens mij geen aansluit materiaal bij (verloop stekker) dus die moet apart aangeschaft worden.
De aanbieding lijkt dus leuker dan die is.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 22-11-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is wel een lekker klein schijfje, dat eerst veel duurder was dan de 2.5" variant.

En TRIM interesseert een heleboel mensen die XP of Vista willen blijven draaien niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan, als ik me niet vergis, ook zelf de TRIM commando's laten sturen. Met die toolbox van Intel. Die werkt toch gewoon op XP en Vista?

Is er ook geen mogelijkheid dat er nieuwe drivers uitkomen voor TRIM die ook voor XP en/of Vista dienen? Zover ik kan volgen is de TRIM support in 7 omdat de drivers van MS die ondersteunen. Of is er ook echt ondersteuning nodig vanuit het OS. Als het alleen de drivers zijn dan kunnen de fabrikanten zelf drivers uitbrengen voor andere versies van Windows of ben ik nu mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

trim moet in het OS zitten, dus zolang meneer microsoft niet met een update komt voor xp/vista zal het gewoon om de zoveel tijd even moeten via het intel tooltje.

je kan ook gewoon via een klein .bat bestandje het intel toolkit aansturen om de trim te doen en weer af te sluiten en dan braaf dat .batje in de opstartlijst te zetten.

ik zou trouwens niet mijn adem in blijven houden totdat MS aankomt met een update voor xp/vi

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328384

FunFair schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:42:
[...]

Is feitelijk hetzelfde.
Je kunt gewoon om mbv. een registry setting

ik vermoed op deze manier
Is dit uberhaupt bijiemand gelukt die win7 64bit versie draait?

ik kan die waarde niet vinden die hier wordt aangehaald namelijk. 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 328384 op 22-11-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

job schreef op zondag 22 november 2009 @ 18:22:
Bedankt voor de tip. :)
Let wel die x18-m zal net als de x25-m G1 geen updates meer krijgen, en trim is daar dus ook niet mee mogelijk. Dat jullie het even weten.
Wat bedoel je nu met deze opmerking? Is het niet mogelijk om deze correct met Windows 7 te gebruiken dan of zo?

[ Voor 16% gewijzigd door Gé Brander op 22-11-2009 21:59 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

c70070540 schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:59:
Wat bedoel je nu met deze opmerking? Is het niet mogelijk om deze correct met Windows 7 te gebruiken dan of zo?
Hij doet het prima met windows 7
Alleen die ssd ondersteunt geen trim, en zal het ook niet ondersteunen in de toekomst.

Wil je perse trim (ik wel.. lekker onderhoudsvrij), dan moet je die x18-m of dane-elec niet kopen.

Als je niet weet wat trim is moet je je even inlezen: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3531&p=10

[ Voor 24% gewijzigd door job op 22-11-2009 23:11 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

job schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:04:
[...]
Hij doet het prima met windows 7
Alleen die ssd ondersteunt geen trim, en zal het ook niet ondersteunen in de toekomst.

Wil je perse trim (ik wel.. lekker onderhoudsvrij), dan moet je die x18-m of dane-elec niet kopen.

Als je niet weet wat trim is moet je je even inlezen: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3531&p=10
Ok, duidelijk verhaal over wat het is. Maar heb je een bron voor de informatie dat Intel het TRIM commando niet zal ondersteunen op die X18 drive?
Want met de Intel Toolbox zou het dus wel handmatig gedaan kunnen worden, maar die is niet meer te downloaden...

[ Voor 8% gewijzigd door Gé Brander op 22-11-2009 23:42 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 328384 schreef op zondag 22 november 2009 @ 21:41:
[...]

Is dit uberhaupt bijiemand gelukt die win7 64bit versie draait?

ik kan die waarde niet vinden die hier wordt aangehaald namelijk. 8)7
Ja hoor, ik heb hem wel op Win 7 Ultimate x64 'final' (dus niet RC)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.krause/win7msahci.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door twiFight op 22-11-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

c70070540 schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:41:
Ok, duidelijk verhaal over wat het is. Maar heb je een bron voor de informatie dat Intel het TRIM commando niet zal ondersteunen op die X18 drive?
Want met de Intel Toolbox zou het dus wel handmatig gedaan kunnen worden, maar die is niet meer te downloaden...
De toolbox is o.a. gemaakt voor gebruikers die niet de beschikking hebben over windows 7, maar toch trim willen gebruiken: http://www.intel.com/pres...releases/20091026comp.htm

Trim werkt alleen met de G2, en niet met G1 generatie. Dus ook met de toolbox heb je wat trim betreft niets aan een G1.

Een bron (statement van intel kan ik niet vinden) voor het niet ondersteunen van trim bij de g1: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667
Anandtech is meestal erg goed geinformeerd, dus ik ga er vanuit dat wat hij stelt waar is.
Geen trim voor de G1.

Niet dat die G1 nou slecht is, en niet moet kopen. De G2 heeft het voordeel van trim.. en zal dus niet vertragen door gebruik. Die aanbieding van die X18 is leuk, voor 20 euro extra heb je de G2. De G2 is nog iets sneller, en als de nieuwe firmware uit is, heb je ondersteuning voor trim.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 23-11-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

job schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:55:
Die aanbieding van die X18 is leuk, voor 20 euro extra heb je de G2. De G2 is nog iets sneller, en als de nieuwe firmware uit is, heb je ondersteuning voor trim.
Waar haal je dan voor 20 euro meer een beter 1,8" schijfje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Niet, dat zeg ik niet.

Die x18-m was in de aanbieding voor 169 euro.. voor 20 euro extra (oke 2 euro meer) heb je de x25-m G2.
Nu kost het ding trouwens weer 199 euro.. dus niet zo relevant meer verder.

Van de x18-m komt trouwens ook een G2 uit, tenminste hij had er al moeten zijn maar ben hem nog niet tegen gekomen.

[ Voor 49% gewijzigd door job op 23-11-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-04 16:56
Anoniem: 328384 schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:32:
Mijn vraag:

Heeft het nut om in bios AHCI aan te zetten en dan back up terug te zetten? Of is dat in feite hetzelfde als dat je dit doet voordat je win gaat opstarten en dus vastloopt?
Voordat ik Windows 7 geïnstalleerd had was ik ook AHCI vergeten aan te zetten. Toen Windows er op stond, heb ik alsnog AHCI aangezet; Geen probleem. Windows herkende de nieuwe settings en begon gelijk de AHCI drivers te installeren.

Dat het bij mij lukt is natuurlijk geen garantie voor succes bij jou. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 11:39

Ruudjah

2022

Uit dat artikel:
While the TRIM command will alleviate the problem, it won’t eliminate it. The TRIM command can’t be invoked when you’re simply overwriting a file, for example when you save changes to a document. In those situations you’ll still have to pay the performance penalty.
Dus software kan worden geoptimaliseerd voor SSD's door bestanden niet te overschrijven, maar opnieuw te beschrijven en daarna de oude te verwijderen. Bij lompe files of veel kleine tegelijk kan dit nog best gaan schelen aan snelheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Ruudjah op 23-11-2009 02:24 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 18:00
estorino schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:00:
Ik volg dit topic al een tijdje met grote interesse, vandaag heb ik de sprong gewaagd en ben ik ook aan de ssd. :) Ik twijfelde tussen de Kingston V-serie 40GB (Intel controller) en de Intel X25-M 80GB en ik ben uiteindelijk voor die laatste gegaan vanwege de grotere capaciteit en het vooruitzicht op TRIM functionaliteit in de nabije toekomst. Ik zocht een ssd voor in mijn desktop als schijf voor OS en applicaties. Films en andere grote bestanden komen op de 1TB Samsung Spinpoint F1 die ik nog voor zowel OS als data gebruik.
Ik heb hem in mijn woonplaats bij de Paradigit gekocht, wel wat duurder dan online (219,- betaald), maar ze hadden er 1 op de plank liggen, dus ik heb ff gebeld en ben een kwartiertje later naar de winkel gefietst... Ik ga er Windows 7 Pro x64 opzetten, ga ik zometeen mee aan de slag. Zodra het een en ander up and running is (hopelijk) zal ik mijn ervaringen delen. Hier alvast 2 weinig spannende plaatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

P.S. SATA kabeltje zat er niet bij, had ik nog liggen.
Ik vind dat zwarte ding, lelijk :X
Weet iemand toevallig of mijn garantie vervalt als ik het eraf schroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 13:09
ZyCo DaMiaN schreef op maandag 23 november 2009 @ 04:18:
[...]

Ik vind dat zwarte ding, lelijk :X
Weet iemand toevallig of mijn garantie vervalt als ik het eraf schroef?
volgens mij is het erop geplakt. Als je het er heelhuids vanaf weet te halen en bewaard, kun je het altijd terugplakken denk ik dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 07-05 13:07
Imho juist bedoelt om er zelf af te kunnen halen, maar.. heb je een speciaal kijkvenstertje in je kast gemaakt om je ssd te bewonderen? :9~
Ruudjah schreef op maandag 23 november 2009 @ 02:22:
Dus software kan worden geoptimaliseerd voor SSD's door bestanden niet te overschrijven, maar opnieuw te beschrijven en daarna de oude te verwijderen. Bij lompe files of veel kleine tegelijk kan dit nog best gaan schelen aan snelheid.
Het plaatje, en die conclusie, van Anand is wel versimpeld. De relatie tussen filesysteem tabel en ssd tabel ontbreekt.

Stel je hebt filesysteem adres 1004 en 1005 beschreven. De SSD heeft dit opgeslagen in ssd blok 23. Je gaat nu overschrijven. 1004 en 1005 worden aangepast en 1006 toegevoegd. De SSD heeft dit opgeslagen in een unused blok 24 (wear leveller). De oude koppeling naar 1004 en 1005 kan verwijderd worden (garbage collector): blok 23 bevat geen koppelingen meer en kan gemarkeerd worden als 'unused'. TRIM is niet nodig.

Het gaat hier wel mis als het andersom gebeurt. 1006 wordt niet herkoppeld en zorgt dus onnodig voor 'used state', totdat het filesysteem 1006 weer gebruikt. Maar hoe vaak krimp je nou bestanden.. Dit zal echt niet tot massa's 'used state' blokken leiden. Tegen die tijd is de wear-leveller allang voorbij gefietst om die losse stukjes te defragmenteren.

Wel misschien interessant voor de DB mensen (auto-shrinking? geen idee wat voor effect dat heeft op snelheid van een ssd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ nope, 4 schroefjes.. ik moest hem er afhalen zodat ik er 2 op elkaar kon stapelen (2x 7 mm)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2003
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12-2024
Ruudjah schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:27:
De Vertex verbruikt ongeveer de helft van wat de intel verbruikt in load, idle is dat verschil nog een stuk groter. Ook heeft de Vertex NU al TRIM en GC support, hier moet je met de Intel nog op wachten.
wat is jouw bron hiervoor?

ik heb ook een postville in mijn laptop, en een vertex in mijn pc. dus als het waar is, dan ga ik hen even omwisselen.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:47
Wat een drama zeg, die verkrijgbaarheid van SSD's! Heb ik eindelijk de knoop doorgehakt dat ik toch gewoon het geld aan een Intel Postville van 80 GB wil besteden, zijn ze WEER overal, behalve bij de duurdere shops, uitverkocht. :S.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 11:39

Ruudjah

2022

Deze pagina van Anand.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

tweaker2003 schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:18:
[...]
wat is jouw bron hiervoor?

ik heb ook een postville in mijn laptop, en een vertex in mijn pc. dus als het waar is, dan ga ik hen even omwisselen.
Het relatieve verschil kan enorm zijn, maar dan nog hoeft het weinig uit te maken.

Stel je laptop gebruikt zonder de schijf 20 Watt.

Als er dan een SSD in hangt die 1 Watt full load gebruikt gebruikt is dat maar 5% extra gebruik. Vervang je die door een SSD die 0.5 Watt gebruikt, dan bespaar je op het totaal maar 2.5%

Bij idle wordt het verschil relatief misschien wel groter, maar omdat het absolute gebruik lager is heeft het nog minder invloed.

Stel dat hij idle 0.5 Watt gebruikt en de zuinige gebruikt 0.1 Watt dan is dat een factor 5 minder. Maar op het totaal gebruik scheelt het maar 2%

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2003
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-12-2024
Ortep schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:45:
[...]

Het relatieve verschil kan enorm zijn, maar dan nog hoeft het weinig uit te maken.

Als er dan een SSD in hangt die 1 Watt full load gebruikt gebruikt is dat maar 5% extra gebruik. Vervang je die door een SSD die 0.5 Watt gebruikt, dan bespaar je op het totaal maar 2.5%

Bij idle wordt het verschil relatief misschien wel groter, maar omdat het absolute gebruik lager is heeft het nog minder invloed.

Stel dat hij idle 0.5 Watt gebruikt en de zuinige gebruikt 0.1 Watt dan is dat een factor 5 minder. Maar op het totaal gebruik scheelt het maar 2%
alleen mijn laptop verbruik nu maar rond 11 watt met die postville. timeline 4810tg.

dus elke watt minder in verbruik is ongeveer 5% tot 10% langer accuduur.

maar ik ga binnenkort toch even testen welke zuiniger is in praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:11
Ortep schreef op maandag 23 november 2009 @ 13:45:
[...]

Ik begrijp die discussie niet helemaal.
Een conventionele harde schijf gebruikt 2 tot 3 Watt tijdens lees- en schrijfacties en ongeveer 1 Watt idle.
Dan is elke ssd toch een verbetering? En is het muggenziften om 0,5 Watt in plaats van 1 Watt bij lees- en schrijfacties te bereiken?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen wat de levensduur ongeveer is van zo'n SSD als je hem als OS schijf gebruikt inclusief swap file en user related files (my docs etc)?

Liever zou ik hem ook voor games gaan gebruiken (160GB exemplaar pakken ipv de 80gb intel)

Maar ik kan me voorstellen dat het dan wel erg snel kapot gaat? Lees een jaar?

Ik draai nu op een nieuwe serie velociraptors en ik moet eerlijk zeggen dat ik al erg tevreden ben met de snelheid en ik de aankoop puur uit nieuwsgierigheid overweeg.

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 23-11-2009 14:31 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Nee joh. Hou iig de garantieduur aan, maar bij normaal (gamen,etc) gebruik doet ie het vijf jaar ook nog wel.
En vergeleken met nieuwe (non-enterprise) harde schijven vind ik de verhalen van uitval met ssd's nog behoorlijk meevallen :) Hier en daar zal je het ook bij de levensduur specificatie zien (i

Intel's specificatie: http://download.intel.com...and/mainstream/322296.pdf
5 jaar met 20GB schrijven per dag.
OCZ is ook zoiets geloof ik (dacht dat die 3 jaar gaven en dat onlangs verlengt hadden, maar kan het zo niet vinden).

Als je wat zoekt in deze grote draad, dan zul je zien dat velo gebruikers over het algemeen geen Wauw gevoel krijgen bij ssd's. Het is wat sneller, maar de typische hdd bottleneck is met velo's ook al grotendeels opgelost.

(edit: juiste intel spec erbij gezet, was verkeerde)

[ Voor 28% gewijzigd door _H_G_ op 23-11-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80673

Natuurlijk gaat het spul niet binnen een jaar kapot als je het zo gebruikt.. iedereen laat zich maar gekmaken door dat papegaaien gedrag. Tis net de Mexicaanse griep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik was vergeten te vermelden dat mijn pc 24/7 aanstaat :P Maar als ik daarmee 2 jaar ga redden inclusief gebruik van games op dezelfde disk.. dan ben ik om..

Wat ik me nog afvraag is of het zin heeft om juist games van een ssd te draaien? Deze hebben toch niet zo veel seq acties?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:03:
[...]

Ik begrijp die discussie niet helemaal.
Een conventionele harde schijf gebruikt 2 tot 3 Watt tijdens lees- en schrijfacties en ongeveer 1 Watt idle.
Dan is elke ssd toch een verbetering? En is het muggenziften om 0,5 Watt in plaats van 1 Watt bij lees- en schrijfacties te bereiken?
Er zit een groot verschil tussen een 3,5" en een 2,5" harde schijf. De harde schijven hebben ook nog iets als het opspinnen omdat ze ineens wat moeten gaan doen. Door al die ongein fluctueert hun stroomverbruik. Bij ssd's is dat constant. Je hebt dus soms punten waarop een ssd meer verbruikt en punten waarop het ding minder verbruikt. Voor veel mensen met een 3,5" schijf betekent dat een ssd minder stroom verbruikt terwijl voor de 2,5" mensen (de laptopschijfjes) het eigenlijk geen zak uit maakt. Voor desktops is de extra stroombesparing ondanks het feit dat deze het grootst is niet zo erg interessant omdat ze toch aan het lichtnet hangen. Voor laptops daarentegen is iedere stroombesparing interessant omdat je hierdoor weer wat langer op de accu kunt werken. Alle kleine beetjes helpen. Ik vind het alleen wel een beetje muggenziften omdat de besparing echt marginaal is. Ortep schetst een leuke verhouding t.o.v. het totaal qua aantal Watts maar het is veel en veel interessanter om te zien welke uitwerking in tijd dit heeft. Hoeveel langer kun je werken met zo'n schijfje? Ik denk dat het allemaal niet zo schokkend zal zijn in de zin van een kwartier of een half uur extra werken. Wellicht materiaal voor een accuduur test :)
Workaholic schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:56:
Ik was vergeten te vermelden dat mijn pc 24/7 aanstaat :P Maar als ik daarmee 2 jaar ga redden inclusief gebruik van games op dezelfde disk.. dan ben ik om..
Tja, ssd's zijn nog niet zo lang op de markt dus er is niet bijster veel praktijkervaring wat levensduur betreft. Op dit moment moeten we nog uitgaan van wat er op papier staat zoals de MTBF en de garantietermijn die fabrikanten afgeven (voor de een is dat 1 jaar, de ander zelfs 10 maar de meesten lijken 3 jaar te geven). De verwachting is 3 tot 5 jaar aan levensduur.
Wat ik me nog afvraag is of het zin heeft om juist games van een ssd te draaien? Deze hebben toch niet zo veel seq acties?
Het laden van games gaat rapper. Bij een aantal games kan je dat nogal een voordeel opleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door ppl op 23-11-2009 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ik heb geen velo's. Of het nou seq. of random is, ik draai m'n favo games op ssd's. Dragon Age laadtijden zijn bijvoorbeeld super :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Dat maakt niet uit, die SSD gaat zeker langer dan 2 jaar mee.
seq acties? sequentiele? of seek acties?
Anyway kan het zeker zin hebben, maar verschilt je resultaat. Ten eerste hangt het van je andere schijf af, wat zijn de sequentiele read speeds daarvan? Korte seek/write acties komen niet vaak voor bij spellen, het gaat vaak om een level+textures in één keer laden. Dat kan prima vanaf een Raptor of niet al te oude HDD, maar dan nog is een SSD meestal wel sneller. Je wilt tenslotte die data zo snel mogelijk gelezen hebben. Het punt wat je dan echter tegenkomt is dat je een grote SSD nodig gaat hebben als je een paar games installeert, en grote SSDs zijn erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd, laadttijden zijn subliem. het rare vind ik wel dat het lijkt alsof "het balkje" aan het begin stilstaat, om vervolgens als een gek door te lopen. Verder ben ik zelf altijd weer onder de indruk van de snelheid van de services en programmas die tegelijk met windows opstarten (skype, msn, nod32 etc.). Die ploppen ook als jekko's uit de taakbalk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

_H_G_ schreef op maandag 23 november 2009 @ 08:45:
Wel misschien interessant voor de DB mensen (auto-shrinking? geen idee wat voor effect dat heeft op snelheid van een ssd).
Auto-shrink gebruikt een slimme DBA zowiezo niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Korte seek/write acties komen niet vaak voor bij spellen, het gaat vaak om een level+textures in één keer laden. Dat kan prima vanaf een Raptor of niet al te oude HDD, maar dan nog is een SSD meestal wel sneller. Je wilt tenslotte die data zo snel mogelijk gelezen hebben. Het punt wat je dan echter tegenkomt is dat je een grote SSD nodig gaat hebben als je een paar games installeert, en grote SSDs zijn erg prijzig.
hmm lastig, het is 200euro voor alleen windows en de games op de raptor 10k of 370 euro voor games en windows op ssd.. lastig :)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Grote windows heb je dan :p Ik kan met een €80 SSD windows herbergen. Ik heb nog 2 Raptors liggen voor de spellen. Daar geldt de videokaart voor performance toch het meest, en hoe lang spellen er over doen om te laden maakt me niet zoveel uit. Maar wel mooi speelgoed als je het geld hebt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 23:01

Audione0

Strijdt der titanen

Arty_Shock schreef op maandag 23 november 2009 @ 01:40:
[...]

Voordat ik Windows 7 geïnstalleerd had was ik ook AHCI vergeten aan te zetten. Toen Windows er op stond, heb ik alsnog AHCI aangezet; Geen probleem. Windows herkende de nieuwe settings en begon gelijk de AHCI drivers te installeren.

Dat het bij mij lukt is natuurlijk geen garantie voor succes bij jou. ;)
Audione0 schreef op zondag 22 november 2009 @ 13:35:
[...]

Dan brandt er bij mij gelijk een vraag?

Ik heb AHCI nu in het bios aangezet nadat ik een herinstall heb gedaan, maar ik krijg geen blauw scherm of een vast loper. Kan ik het hier dan bij laten?
Of moet ik toch een herinstall doen om de snelheid van de AHCI te kunnen benutten?
Kijk.. Dan is nu mijn vraag ook gelijk beantwoord.. _/-\o_ Bij mij werden de drivers ook na een herstart netjes geinstalleerd

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Workaholic schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:14:
[...]

hmm lastig, het is 200euro voor alleen windows en de games op de raptor 10k of 370 euro voor games en windows op ssd.. lastig :)
je moet voor jezelf zien uit te maken wat het beste voor jou is natuurlijk, maar met de nieuwe firmware wordt de 160gb sneller dan de 80gb (staat ook ergens in deze thread). Ik twijfelde eerst ook of ik er wel goed aan had gedaan om een 160gb te nemen, maar toen ik dat las, was ik weer gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Anoniem: 80673 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:33:
[...]

je moet voor jezelf zien uit te maken wat het beste voor jou is natuurlijk, maar met de nieuwe firmware wordt de 160gb sneller dan de 80gb (staat ook ergens in deze thread). Ik twijfelde eerst ook of ik er wel goed aan had gedaan om een 160gb te nemen, maar toen ik dat las, was ik weer gelukkig :)
Dat is wel zo, maar met een 80 GB kun je voor games + OS schijf komende jaren ook wel vooruit..En met de € 200 die je bespaart kun je over 2 jaar een snellere én grotere SSD kopen. 160 GB krijg ik in ieder geval nooit vol, ik zit nu met een Samsung Spinpoint T166 320 GB waarvan 29,3 GB in gebruik is. Dan lijkt 160 GB me overkill, zeker voor die meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik zit ongeveer aan een 40-50GB met win 7 + userdata (zakelijk + prive documenten, pfd offertes, documentatie van klanten etc).

Pak een paar games van + - 7gb of 11gb (steam games, cod) + en een vmware omgeving voor op de SSD (xp mode) en ik zit zo op een 80gb ;)

160GB is daarom voor mij absoluut het minimum als ik games + userdata/os wil combineren :)

Bedankt voor het advies, ik ga proberen om een 160gb disk te scoren @ hcc aankomend weekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 23-11-2009 19:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 00:52
Ik zal me met mijn 160GB al flink moeten gaan inperken, ik zit met enkel mijn OS, Apps en User bestanden al op 90GB en mijn games map staat op dit moment op 198GB...
Dat is nog zonder system restore en pagefile meuk etc. Maar goed, als ik mijn fileserver in elkaar heb zitten ga ik dingen als documenten en foto's daarop zetten, dat scheelt al flink wat.
Ik zie mezelf na een prijsdaling er zo nog 2 postville's bij zetten.

Maar zoals inderdaad al eerder vermeld, het verschilt nogal per persoon hoeveel je nodig heb. Ik zie mezelf wel als data groot verbruiker, vandaar ook die fileserver waar 10x 1TB in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Rare lui. Ik heb Win7 RC al die tijd op een 14GB partitie gedraaid, omdat mijn XP partitie zo groot was en ik geen zin had om te resizen.

Anyway, ik zit er nu aan te denken een SSD 40GB Kingston of heel misschien een 64GB van een of ander merk te nemen. Mijn mobo doet helaas geen AHCI, dat is wel balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
mijn 80 gb schijf lig nog in een sorteerdepot van tnt zie ik net :'( morgen komt ie dus als iemand open doet hiero.

de g2 postville heeft of krijgt trim. als ik het goed begrijp hoef ik de schijf dus niet meer onder te partitioneren? en kan ik max formateren? of is het tóch nog aan te raden 10% onder te partitioneren, ondanks trim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Als ik nog wil onder partitioneren zou ik toch voor een 160gb moeten kijken, maar die zijn mij toch echt te duur...
@tennisbal: waar heb je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-07-2024
Kan iemand mij vertellen of Intel het TRIM commando al onder de knie heeft?

Heb zelf zitten kijken naar de wat grotere SSD's van Intel (160GB en hoger). Wil daar best wel wat aan uitgeven maar dan moet wel alles het doen. Geen TRIM firmware die je hele SSD naar de haaien helpt.

Het laatste bericht dat ik heb gezien was namelijk nog steeds dat TRIM niet werkt. Ik ben van plan pas een SSD te kopen als TRIM daadwerkelijk werkt. Iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328384

Audione0 schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:29:
[...]

[...]

Kijk.. Dan is nu mijn vraag ook gelijk beantwoord.. _/-\o_ Bij mij werden de drivers ook na een herstart netjes geinstalleerd
Raar, als ik in bios het aanzet krijg ik bij boot een blauw scherm. Of vergeet ik een stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Even wat teruglezen in dit topic helpt. Er zijn berichten dat ze het bug gevonden hebben, nu moeten ze hem nog plat meppen. Ik begreep dat een nieuwe firmware eind van deze maand gereleased zou worden.
Bramos schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:56:

Heb zelf zitten kijken naar de wat grotere SSD's van Intel (160GB en hoger). Wil daar best wel wat aan uitgeven maar dan moet wel alles het doen. Geen TRIM firmware die je hele SSD naar de haaien helpt.

Het laatste bericht dat ik heb gezien was namelijk nog steeds dat TRIM niet werkt. Ik ben van plan pas een SSD te kopen als TRIM daadwerkelijk werkt. Iemand meer info?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bramos schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:56:
Wordt om de 10 posts in dit topic genoemd dus ik zou zeggen scroll een stukje naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
pcprutser schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:32:
Als ik nog wil onder partitioneren zou ik toch voor een 160gb moeten kijken, maar die zijn mij toch echt te duur...
@tennisbal: waar heb je hem besteld?
vrijdag besteld bij de 4launch. zaterdag na 17 uur op de post gedaan, dus helaas morgen pas binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 328384 schreef op maandag 23 november 2009 @ 22:27:
[...]

Raar, als ik in bios het aanzet krijg ik bij boot een blauw scherm. Of vergeet ik een stap?
Zover ik weet, vergeet je geen stap. Ik zette AHCI aan en na een reboot werd alles netjes geinstald.
Ik las net op een ander forum dat dit probleem temaken kan hebben met de chipset drivers. Ik weet niet welk mobo jij hebt?
Dit probleem doet zich het meest voor op gigabite mobo's.

Tip: Zet AHCI uit. vervolgens de meest nieuwe chipset drivers installeren (misschien ook voor een ander merk mobo)
Start de pc opnieuw op en zet in je bios vervolgens AHCI weer aan. En de drivers worden netjes geinstalleerd onder win7 of een ander microsoft OS.
Werkt het niet, dan weet ik het ook niet..

http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/ahci-in-of-uitschakelen/

http://thedialist.wordpre...de-hard-drive-corruption/

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 24-11-2009 00:52 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Staat die shizzle overigens bij nieuwe mobos standaard aan? Tegen de tijd dat ik mijn SSD heb ben ik het hele AHCI verhaal allang weer vergeten, maar ik wil er dan toch wel gebruik van maken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Hey ik heb ff een vraagje: wat is het verschil tussen een G1 en G2 en welke heeft het bracket erbij enzo?
geintje :+

Ik heb een Corsair X64 (ik lees eigenlijk alleen maar over Intel hierzo) en die krijgt nog Trim ondersteuning.
Maar nu nog niet; ookal zijn er andere fabrikanten met Indilex controller die het al wel hebben. Vanwege de stabiliteit doet Corsair het nog niet. Ene kant goed; andere kant wil ik wel graag Trim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

twiFight schreef op maandag 23 november 2009 @ 23:54:
Staat die shizzle overigens bij nieuwe mobos standaard aan? Tegen de tijd dat ik mijn SSD heb ben ik het hele AHCI verhaal allang weer vergeten, maar ik wil er dan toch wel gebruik van maken eigenlijk.
Standaard staat deze op IDE als het goed is, en anders zet je m daar ff voor de zekerheid op..
En als je een SSD erin stopt en je instalt windows opnieuw, zet m dan van te voren ff aan _/-\o_
Want ik heb geen zin in AHCI gemier van jou :P :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Audione0 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 00:55:
[...]

Standaard staat deze op IDE als het goed is, en anders zet je m daar ff voor de zekerheid op..
En als je een SSD erin stopt en je instalt windows opnieuw, zet m dan van te voren ff aan _/-\o_
Want ik heb geen zin in AHCI gemier van jou :P :P :P
En terecht :p Ik haal mijn SSD waarschijnlijk tegelijk met een nieuw mobo van de P55 soort. Heb het hele verhaal van AHCI nooit meegekregen tot kortgeleden toen ik problemen aan het troubleshooten was, maar mijn huidige Asus schijnt AHCI gewoon disabled te hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319058

Interessante review over de nieuwe trumfunctie (typfoutje, trim idd) betreffende de X25-M 34 nm van Intel:

http://www.legitreviews.com/article/1112/1/

Toch wel opvallend dat bij de conclusie het volgende wordt gezegd:

"We updated our systems that use both the 80GB and 160GB 34nm SSDs this past week and not one system had any issues with the update"

Ze draaien ook "Windows 7 Ultimate 64-bit" zoals in the test systeem wordt beschreven.

Toch vreemd dat hun dan geen problemen hebben en anderen wel. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 24-11-2009 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Anoniem: 319058 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 02:41:
Interessante review over de nieuwe trumfunctie betreffende de X25-M 34 nm van Intel:
...
Ze draaien ook "Windows 7 Ultimate 64-bit" zoals in the test systeem wordt beschreven.

Toch vreemd dat hun dan geen problemen hebben en anderen wel. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Trim ;) typfoutje.

Nee, het is helemaal niet vreemd dat zij geen problemen hebben.
Niet iedereen had problemen met de update i.c.m. Win7 x64.

Intel doet z'n best om de exacte oorzaak te achterhalen, en dus aan te wijzen welke combinatie van factoren tot de problemen hebben geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Om de vragen rond 'hoe zet ik AHCI aan, nadat ik Windows in IDE-modus heb geinstalleerd' de mond (hopelijk) te snoeren, hierbij hoe het bij mij is gelukt. Dit werkt wel alleen op moederborden waar je naast de SATA poorten van de standaard (Intel/AMD/nV) chipset nog een andere hebt, bijvoorbeeld een JMicron:

Sluit de SSD aan op de SATA-poort (of eSATA, dat kan natuurlijk ook) van de JMicron en zet de de ICH9/10/whatever op AHCI te zetten. Start dan windows op met de SSD op de JMicron en Windows vindt vanzelf de 'standaard' AHCI-drivers bij het opstarten.

Een andere truc is het aanpassen van .inf-files. Zie daarvoor bijvoorbeeld: AHCI werkend op de Asus P5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bverstee schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 06:56:
[...]
Klopt, van de 63 laptops (met win7 x64 en postville) heb ik er 7 gehad met problemen..

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2009 10:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bverstee schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 06:56:
[...]

Trim ;) typfoutje.

Intel doet z'n best om de exacte oorzaak te achterhalen, en dus aan te wijzen welke combinatie van factoren tot de problemen hebben geleid.
Het klopt inderdaad dat bepaalde mensen wel problemen hebben met de update i.c.m. Win7 x64 en bepaalde mensen niet (daar was ik al achter).

Mijn vraag was echter waar het aan zou kunnen liggen.

Daar heb ik een drietal hypothesen voor:

a) Het ligt aan de hardware van het desbetreffende systeem.
b) Het ligt aan de software die op het desbetreffende systeem is geinstaleerd.
c) Het ligt aan een combinatie van de hardware en software van het systeem.

Persoonlijk denk ik dat hypothese a het juiste antwoord is.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 24-11-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Anoniem: 319058 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 12:26:
[...]

Het klopt inderdaad dat bepaalde mensen wel problemen hebben met de update i.c.m. Win7 x64 en bepaalde mensen niet (daar was ik al achter).

Mijn vraag was echter waar het aan zou kunnen liggen.

Daar heb ik een drietal hypothesen voor:

a) Het ligt aan de hardware van het desbetreffende systeem.
b) Het ligt aan de software die op het desbetreffende systeem is geinstaleerd.
c) Het ligt aan een combinatie van de hardware en software van het systeem.

Persoonlijk denk ik dat hypothese a het juiste antwoord is.
Dat mag, hypothiseren, maar ik heb geen zin om werk dubbel uit te voeren, dus laat ik het uitzoeken helemaal aan Intel over; binnen enkele dagen zullen ze de gefixte firmware wel klaar hebben.

Denk niet dat anderen daar wel zin in hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bverstee schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 13:12:
[...]

Dat mag, hypothiseren, maar ik heb geen zin om werk dubbel uit te voeren, dus laat ik het uitzoeken helemaal aan Intel over; binnen enkele dagen zullen ze de gefixte firmware wel klaar hebben.

Denk niet dat anderen daar wel zin in hebben...
Vroeg het ook niet specifiek aan jou, alleen aan de mensen die er wel zin in hebben (lijkt mij vanzelfsprekend) en diens interesses wat diepgaander liggen dan bijvoorbeeld trim uitleggen en hoe AHCI te activeren. Ik quote jouw antwoord omdat jij mijn vraag beantwoorde met iets dat ik al wist.

Over dubbel werk uitvoeren gsproken, dat is meer regelmaat dan uitzondering in dit topic, wat is trim ook alweer? >:).

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 24-11-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Naar mijn mening vrij simpel: bug in de firmware. Met goede firmware doet de interface van zo'n ssd precies wat er functioneel ontworpen is. Nu blijkt de firmware iets anders te doen.

De enigste die kan vinden waarom de firmware faalt is Intel zelf. Zelfs al zou een tester zeggen "De ssd stopt er mee zodra ik m aansluit op een ich10r controller", dan kan het nog aan de raid driver van Windows liggen. Daarom maken testers ook geen hypotheses en leggen puur in- en uitvoer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
grrr waardeloos die tntgasten. lag ie gister in dordrecht in een sorteerdepot en zou ie vandaag bezorgd worden. zie ik doodleuk dat die mafkezen hem naar amsterdam gebracht hebben waar ie nu weer in een sorteerdepot ligt (en dus pas morgen bezorgd zou worden). mijn woonplaats ligt precies tussen die steden in. gaat lekker zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Voor mensen die willen switchen naar ahci, is 1 klein wijziging in de registry. Zie onderstaand artiekl.

Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Artikel gaat over vista maar werkt ook bij Windows 7 (eigen ervaring)

Systeem | Garmin Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Brakkie schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:00:
Voor mensen die willen switchen naar ahci, is 1 klein wijziging in de registry. Zie onderstaand artiekl.

Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Knuffel!
Dit gaan we proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hier zijn een hoop mensen blij mee denk ik! Top!

Bij mij deed ie het al trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:51
Met mijn netbook had ik reeds ervaring met een (kleine) SSD. Het leek me ideaal om een kleine betaalbare SSD voor mijn desktop te hebben om puur als opstartschijf te gebruiken.

Met de komst van de Kingston SSD, is deze wens uitgekomen. Daarom heb ik afgelopen week-end de desktop bundle aangeschaft.

Het inbouwen en klonen van mijn oude opstartschijf was dankzij de meegeleverde brackets en software een fluitje van een cent.

Toen volgde de eerste keer opstarten met een SSD. En, ik was erg verrast door de zeer ernstig verkorte bootprocedure. Voorheen moest ik als de desktop eenmaal in beeld was, even wachten voordat programma's beschikbaar waren (ivm een aantal automatische opstartservices). Ook dat ik verleden tijd. Als de desktop er nu staat, zijn direct alle programma's te gebruiken.

Ik heb ook met HD-tune een benchmark gedraaid. Als maximum transferrate zit ik nu op 177 MB/seconde, met mijn oude harde schijf was dat rond de 50 Mb/seconde.

Al met al doet deze SSD precies wat ik wil en heb ik nog geen seconde spijt gehad dat ik hem heb gekocht. En dat voor een prijs waar vroeger ooit een harde schijf heb gekocht met welkgeteld een hele gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Na precies 3 weken gebruik in een laptop met Windows 7 64Bit waarbij de schijf behoorlijk vol zit (specs zie mijn signature).

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2uy0kee.jpg

Power on Hours Count: 137
Host Writes: 394 GB
Media Wearout Indicator: 99

De writes gaan vrij rap achteruit. Maar heb nu het idee dat het zich stabiliseert op de bovenstaande cijfers.
Volgens de SSD toolbox is er dus 394 GB weggeschreven in 137 uur gebruik van de schijf. Dus ik schrijf gemiddeld per uur 394/137 = 2,86 GB weg. Ben benieuwd wat TRIM voor een effect gaat hebben op de performance cijfers :).

Vroeg me af hoeveel GB jullie gemiddeld per uur wegschrijven, ik heb namelijk niet echt het idee dat ik de schijf extreem intensief gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door Superstudent op 24-11-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 22:43
Superstudent schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:43:
Volgens de SSD toolbox is er dus 394 GB weggeschreven in 137 uur gebruik van de schijf. Dus ik schrijf gemiddeld per uur 394/137 = 2,86 GB weg. Ben benieuwd wat TRIM voor een effect gaat hebben op de performance cijfers :).

Vroeg me af hoeveel GB jullie gemiddeld per uur wegschrijven, ik heb namelijk niet echt het idee dat ik de schijf extreem intensief gebruik?
Hoe vaak draai je de benchmark? Die telt natuurlijk ook mee voor het aantal GB dat geschreven wordt. Als het echt 5*1GB*3 (seq+512k+4k) is dan is elke keer testen alleen al 15GB schrijven.

Misschien *veroorzaak* je wel de voornaamste degradatie door je getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Superstudent schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 16:43:
Na precies 3 weken gebruik in een laptop met Windows 7 64Bit waarbij de schijf behoorlijk vol zit (specs zie mijn signature).

[afbeelding]

Power on Hours Count: 137
Host Writes: 394 GB
Media Wearout Indicator: 99

De writes gaan vrij rap achteruit. Maar heb nu het idee dat het zich stabiliseert op de bovenstaande cijfers.

Die SSD toolbox, is die los te downloaden of is deze tool incl de foutieve firmware? Ik zou ook weleens willen weten wat ik gemiddeld per dag wegschrijf en lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 07-05 13:09
Audione0 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 17:25:
[...]

Die SSD toolbox, is die los te downloaden of is deze tool incl de foutieve firmware? Ik zou ook weleens willen weten wat ik gemiddeld per dag wegschrijf en lees.
Toolbox is revoked, samen met de firmware, aangezien ze in een zeldzame combinatie een fout kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 22:19

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Even een basic vraag tussen door. Wat maakt die duurdere Intel Postville nou zo populair onder de SSD's?

Heb hier een voorbeeldje.

De Intel: tot 250 MB/s (Flash lezen), tot 70 MB/s (Flash schrijven)

http://www.alternate.nl/h...ks+%2F+SSD&l2=SSD&l3=SATA

Corsair: tot 220 MB/s (Flash lezen), tot 120 MB/s (Flash schrijven):

http://www.alternate.nl/h...rtno=IMGM52&baseId=472929

Qua snelheid is de Intel dus langzamer, en hij is ook nog eens duurder. Alleen de opslag is groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:34

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Lees snelheid merk je veel meer van de schrijven. Bovendien halen die Postville's in het echt wel 85 MB schrijven en 260 MB lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Die snelheden zeggen niet zoveel, omdat dat voornamelijk bij grote bestanden is. De snelheden bij kleine bestanden is ook heel belangrijk (omdat Windows bijvoorbeeld uit heel veel kleine bestandjes bestaat) en de Intel's zijn daar heel goed in.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Benchmark met degraded G1 X25m160 op ICH9 op Asus P5k, IDE mode:
Anoniem: 399 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:08:
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

Sequential Read : 242.333 MB/s
Sequential Write : 75,677 MB/s

Random Read 512KB : 165.748 MB/s
Random Write 512KB : 79,595 MB/s

Random Read 4KB : 18.507 MB/s
Random Write 4KB : 49,051 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/10/07 19:50:29
toon volledige bericht
Nu met de schijf in AHCI mode op de ook op de P5k geleverd JMicron JM363 controller:
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

Sequential Read : 179.443 MB/s
Sequential Write : 69.756 MB/s
Random Read 512KB : 164.707 MB/s
Random Write 512KB : 54.935 MB/s
Random Read 4KB : 18.183 MB/s
Random Write 4KB : 41.615 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/11/24 19:19:37

Volkomen klote :( en daar notabene een half uur voor meoten klieren in de kast omdat het moederbord zo handig is dat de sata poort onder de graka verstopt zit }:|

Controllertje swappen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024

hier is een link voor mensen die ahci aan willen zetten onder xp na install in ide mode
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831
zelf nog niet getest :)

edit\werkt bij mij iig (nog)niet :(
edit2\werkt met de juiste regfile :)
mijne was voor een ich10 chipset die staat op pagina 11 onderaan ergens in de link ;)

[ Voor 9% gewijzigd door erikdeperik op 24-11-2009 21:01 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 20:33
nou ik zal voorlopig nog niet overstappen van hdd naar ssd aangezien ik het toch nog veel te duur vind tuurlijk is het supersnel maarja ik heb bijv geen 200 euro over voor een ssd in me pc van maar 80 gig. natuurlijk is het voor laptops luist wel een goede oplossing aangezien die meestal niet veel geheigen nodig hebben ivm games bijvoorbeeld. niet veel mensen slaan echt hun games op op hun laptop. maar ik heb nu 4 raptors in raid staan van 74 gig met als werkelijke opslag een totaal 279 gig en ik kan toch genoeg grote programma's en games opslaan. voorlopig ben ik dus niet van plan om een ssd te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-04 08:19
tennisbal schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:36:
grrr waardeloos die tntgasten. lag ie gister in dordrecht in een sorteerdepot en zou ie vandaag bezorgd worden. zie ik doodleuk dat die mafkezen hem naar amsterdam gebracht hebben waar ie nu weer in een sorteerdepot ligt (en dus pas morgen bezorgd zou worden). mijn woonplaats ligt precies tussen die steden in. gaat lekker zo
Bij wie had jij hem besteld, want de mijne wil ook nog niet echt aankomen helaas, terwijl hij toch al een tijdje onderweg is.
Alleen hij is niet te volgen door Track en trace i.v.m. een fout bij TNT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
markmart33 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 21:04:
[...]

Bij wie had jij hem besteld, want de mijne wil ook nog niet echt aankomen helaas, terwijl hij toch al een tijdje onderweg is.
Alleen hij is niet te volgen door Track en trace i.v.m. een fout bij TNT.
4launch.

kan hem netjes volgens maar slaat nergens op. 1e melding sorteerding in dordrecht. ik dacht mooi komt ie vandaag. (staat er bij, levering volgende dag). vandag dus opeens in amsterdam sorteerding. lekker loos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

heb ik ook een keer gehad bij een bestelling die verzonden werd met tnt.. Ik had meneer de bezorger gemist, en het pakket ging terug naar zwolle ofso, ipv dat het in apeldoorn blijft, best apart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 11:50
Ik heb dit topic een beetje doorgelezen en ook de zoekfunctie gebruikt om antwoorden te vinden op mijn vraag.

Klopt het dat ik bijv een Intell SSD probleemloos kan gebruiken op de simpelste Asus P5K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Geen probleem.

De benchmarks van Knettergek komen wel redelijk overeen. Al kan de jmicron controller het niet bijhouden en zal ie rond de 250 MB/s seq read krijgen via intel controller.

De 50-55 MB/s 512K writes is typisch voor een degraded intel. Verder zal ie niet zakken en als de firmware/tool uitkomt kan je het weer herstellen naar 70-80 MB/s (of hoger als je de 160GB versie pakt).

Wat op dit moment misschien een nadeel klinkt t.o.v. de vertex. Firmware 1.41 draait hier erg lekker, al schijnt de garbage collector vrij aggressief te zijn, wat in theorie niet zo goed is voor de firmware levensduur. Tony op het OCZ forum raadt 1.40 aan (met Windows 7 en native driver), en met problemen z'n 'Tony Trim' te draaien. Ik zie het voordeel daarvan niet: Resterende ruimte periodiek helemaal beschrijven (met 1's om blokken naar 'unused state' te helpen) klinkt ook niet echt bevordelijk.

Het blijft een beetje miereneuken. Zonder tweaks (ik tweak niks aan de postville of de vertex) blijven die ssd's retesnel t.o.v. consumer hdd's :)

Verder zou ik nu twijfelen aan de kingston 40GB of the Corsair X serie, als ik een nieuwe ssd zou aanschaffen. Qua prijs/performance zijn die ook zeer aantrekkelijk :)

[ Voor 1% gewijzigd door _H_G_ op 25-11-2009 09:34 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben inmiddels iets minder enthousiast over de Kingston SSDNow 40GB. De performance-degradatie is enorm als de drive eenmaal is volgeschreven. Ik probeer nu te kijken of onderpartitioneren effect heeft. Om dit te kunnen testen met RankDisk moet ik de fysieke disk kleiner maken. Helaas biedt de ICH10R geen mogelijkheid om raid-arrays te maken van één drive, dus ik doe het nu met een Areca ARC-1200 met een raidvolume van 37,5GB ipv 40GB. De ARC-1200 heeft zelf ook wat invloed op de prestaties vanwege zijn cache dus het gaat wat meer werk kosten om een goede vergelijking te krijgen. Hopelijk levert het iets interessants op.

Deze drive kan in ieder geval erg goed trim gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399 schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 19:24:

Volkomen klote :( en daar notabene een half uur voor meoten klieren in de kast omdat het moederbord zo handig is dat de sata poort onder de graka verstopt zit }:|

Controllertje swappen dus.
Ik doe altijd de klep van mijn behuizing aan de andere kant open. Dan zijn de satapoorten wel goed bereikbaar (in mijn kast i.i.g. wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319058 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 01:13:
[...]
Ik doe altijd de klep van mijn behuizing aan de andere kant open. Dan zijn de satapoorten wel goed bereikbaar (in mijn kast i.i.g. wel).
? Ga je dan door het mobo heen ofzo? Ik heb keuze uit de kant die altijd open is (klep verloren op lanparty) en daar kun je gewoon overal bij, en de kant die altijd dicht is, en dan kun je bij de achterkant van het moederbord.
Ik hebgeen idee wat je voor kast hebt maar heel relevant in deze lijkt het me niet, vooral omdat het probleem niet is dat ik er niet bij kan vanwege de kast maar vanwege het mainboard.

Afbeeldingslocatie: http://www.aartdeheus.nl/Capture.GIF
Rood: graka.
Groen: de JMicron sata poort.
Blauw: de richting van de sata kabel (omdat er een stekkertje met een haakse verbinding op moet, en die gaan omhoog)
Daarbij nog handig te weten: om de Graka uit de te kunnen bouwen moet de 1TB hdd uit het chassis. Die kan er alleen uit als het geheugen niet in de weg zit dus dat moet eruit. Het geheugen kan er alleen uit als je de kabels van de DVD en CD drives los hebt.
Dus ik heb een half uurtje in mn kast zitten stoeien. Ja, ik weet het, ik moet een nieuwe, handigere kast. Maar ik moet ook een nieuw, handig mainboard, een nieuwe, snellere CPU en eigenlijk ook wel redelijk dringend nieuw, veel geheugen. Het is bijna Kerst. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 07:45

DaOverclocker

Overclocker for life...

Femme schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:19:
Ik ben inmiddels iets minder enthousiast over de Kingston SSDNow 40GB. De performance-degradatie is enorm als de drive eenmaal is volgeschreven.
Drmls :) Ik heb zo'n ding.. Mijne heb ik denk ik nog niet eens 1keer helemaal volgeschreven, alhoewel de crystalmark benchmark levert al 15GB op las ik net.. Als ik die 5x run heb ik de disk dus al 2 keer volgeschreven. Dat kan ik zo thuis ook wel even testen of dat uitmaakt.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:03:
[...]

? Ga je dan door het mobo heen ofzo? Ik heb keuze uit de kant die altijd open is (klep verloren op lanparty) en daar kun je gewoon overal bij, en de kant die altijd dicht is, en dan kun je bij de achterkant van het moederbord.
Ik hebgeen idee wat je voor kast hebt maar heel relevant in deze lijkt het me niet, vooral omdat het probleem niet is dat ik er niet bij kan vanwege de kast maar vanwege het mainboard.

[afbeelding]
Rood: graka.
Groen: de JMicron sata poort.
Blauw: de richting van de sata kabel (omdat er een stekkertje met een haakse verbinding op moet, en die gaan omhoog)
Daarbij nog handig te weten: om de Graka uit de te kunnen bouwen moet de 1TB hdd uit het chassis. Die kan er alleen uit als het geheugen niet in de weg zit dus dat moet eruit. Het geheugen kan er alleen uit als je de kabels van de DVD en CD drives los hebt.
Dus ik heb een half uurtje in mn kast zitten stoeien. Ja, ik weet het, ik moet een nieuwe, handigere kast. Maar ik moet ook een nieuw, handig mainboard, een nieuwe, snellere CPU en eigenlijk ook wel redelijk dringend nieuw, veel geheugen. Het is bijna Kerst. :+
toon volledige bericht
Jouw layout van je mobo is beetje balen. Ik begrijp dat je er klachten over hebt.

Mijn mobo is wat nieuwer, namelijk de P6T van Asus. Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGDCWGRS-D.jpg

Mijn Jmicron sata poorten zijn die oranje, overigens gebruik ik ze niet omdat ze minder snel zijn dan die intel poorten. Wel zit er een Drive Xpert functie in de bios die voor superspeed of iets dergelijks kan zorgen. Het enige wat ik kan verzinnen wat je er mee kan doen is dat je op beide sata poorten een hdd of sdd kan aansluiten die supersnel 1 op 1 bestanden kan kopieren. Ik weet echter niet of deze functie dit werkelijk inhoud.

Ook zitten er nog 2 poorten van de intel controller recht op het moederbord, als je goed kijkt kun je ze op onderstaande foto zien.Ook deze zijn makkelijk bereikbaar zonder iets te hoeven verwijderen van het mobo.

Foto'tje binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-863UC4NK-D.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 25-11-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17
Anoniem: 319058 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:35:
[...]

Ook zitten er nog 2 poorten van de intel controller recht op het moederbord, die zijn op deze foto niet te zien, maar wel makkelijk bereikbaar zonder iets te hoeven verwijderen van mijn mobo.
ik heb hetzelfde mobo, en die 2 daarboven zijn toch ook van de Intel controller? Ik houdt de jmicron gewoon op IDE mode nl....

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheNymf schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:20:
[...]

ik heb hetzelfde mobo, en die 2 daarboven zijn toch ook van de Intel controller? Ik houdt de jmicron gewoon op IDE mode nl....
De rode sata poorten zijn van de Intel controller en de oranje van de Jmicron. Ik heb de Jmicron in de bios op disabled gezet, dat zorgt ervoor dat het opstarten weer iets sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaOverclocker schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:04:
[...]

Drmls :) Ik heb zo'n ding.. Mijne heb ik denk ik nog niet eens 1keer helemaal volgeschreven, alhoewel de crystalmark benchmark levert al 15GB op las ik net.. Als ik die 5x run heb ik de disk dus al 2 keer volgeschreven. Dat kan ik zo thuis ook wel even testen of dat uitmaakt.
Het is pas een probleem zodra je het hele adresbereik van de drive hebt volgeschreven. Als die 15GB naar dezelfde blokadressen wordt weggeschreven is er geen probleem. Op een gegeven moment zul je wel alle geheugenblokken in het flashgeheugen van de ssd beschreven hebben, maar als dezelfde lba-adressen worden beschreven komen ook net zo hard weer blokken beschikbaar die gewist kunnen worden. Als het ding over de hele lengte is beschreven wordt het voor de ssd een stuk moeilijker om geheugenblokken vrij te maken die snel beschreven kunnen worden.

De reservecapaciteit van de Kingston 40GB lijkt me beperkt. Er zitten vijf geheugenchips op van 8GiB. In totaal is er dus 40GiB capaciteit waarvan 37,2GiB beschikbaar is voor de gebruiker. De wear levelling en mapping van de geheugenblokken zal wat capaciteit vergen dus heel veel reservecapaciteit is er niet.

Aan de Areca met 37,5GB capaciteit van 40GB toegewezen lijkt de performance degradatie al een stuk minder. Ik moet alleen nog de Areca uitsluiten als factor door benches te draaien met de volle capaciteit toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Femme schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:38:
[...]

Het is pas een probleem zodra je het hele adresbereik van de drive hebt volgeschreven. Als die 15GB naar dezelfde blokadressen wordt weggeschreven is er geen probleem. Op een gegeven moment zul je wel alle geheugenblokken in het flashgeheugen van de ssd beschreven hebben, maar als dezelfde lba-adressen worden beschreven komen ook net zo hard weer blokken beschikbaar die gewist kunnen worden. Als het ding over de hele lengte is beschreven wordt het voor de ssd een stuk moeilijker om geheugenblokken vrij te maken die snel beschreven kunnen worden.

De reservecapaciteit van de Kingston 40GB lijkt me beperkt. Er zitten vijf geheugenchips op van 8GiB. In totaal is er dus 40GiB capaciteit waarvan 37,2GiB beschikbaar is voor de gebruiker. De wear levelling en mapping van de geheugenblokken zal wat capaciteit vergen dus heel veel reservecapaciteit is er niet.

Aan de Areca met 37,5GB capaciteit van 40GB toegewezen lijkt de performance degradatie al een stuk minder. Ik moet alleen nog de Areca uitsluiten als factor door benches te draaien met de volle capaciteit toegewezen.
toon volledige bericht
Ik ga dit in de startpost opnemen.

En het wordt tijd voor deel 6, maar ik ben nog steeds op zoek naar een mede-auteur (je mag dan ook achteraf de TS editten, da's nieuwe functionaliteit!), dus voel je je geroepen, stuur me dan een DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319058 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:35:
[...]
Jouw layout van je mobo is beetje balen. Ik begrijp dat je er klachten over hebt.

Mijn mobo is wat nieuwer, namelijk de P6T van Asus. Het ziet er als volgt uit:
Jaaaaa precies. Nou begrijp ik waarom jij daar wél je kast in kunt om schijven in te prikken. Bij mij zitten ze veel onhandiger helaas.
Maar goed, jingle bells jingle bells :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:36
Femme schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:38:
[...]

toon volledige bericht
Je wilt dus eigenlijk een Host Protected Area definieren, en daarmee de drive voordoen als kleinere drive. Op die manier ben je niet afhankelijk van de controller.

Er zij verschillende tools die dit kunnen in omloop.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan onder andere met HDAT2. Handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik had het al eerder vermeld: P5ycho in "[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2" ;).
Ik zou even een SSD reset/clean doen voordat je HPA aanzet, want ik heb geen idee hoe de controller die HPA ruimte gaat gebruiken als hij al beschreven is. Als het helemaal niet werkt dan zie je dat natuurlijk snel genoeg terug in de resultaten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
ik zit te denken om de agility ex aan te schaffen. (waarom :? because we can :Y) )
heeft een slc drive ook last van preformence degradatie net als de mlc drives?
moet ik bij een slc drive ook de trim/gc tools gebruiken onder xp?
of kan ik net zo goed een mlc vertex oid nemen ,afgezien van de prijs dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P5ycho schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:43:
Ik had het al eerder vermeld: P5ycho in "[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2" ;).
Ik zou even een SSD reset/clean doen voordat je HPA aanzet, want ik heb geen idee hoe de controller die HPA ruimte gaat gebruiken als hij al beschreven is. Als het helemaal niet werkt dan zie je dat natuurlijk snel genoeg terug in de resultaten.
Ik doe een secure erase in HDDErase voor elke run. Dit werkt aardig. De prestaties komen niet terug op het niveau van de drive toen hij nieuw was (vermoedelijk omdat geheugenblokken wel ongeldig worden verklaard maar niet direct gewist?) maar zijn wel een stuk beter dan als de drive helemaal is volgeschreven.

De Intel ssd toolbox schijnt niet te werken op de Kingston drive.
erikdeperik schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:46:
ik zit te denken om de agility ex aan te schaffen. (waarom :? because we can :Y) )
heeft een slc drive ook last van preformence degradatie net als de mlc drives?
moet ik bij een slc drive ook de trim/gc tools gebruiken onder xp?
of kan ik net zo goed een mlc vertex oid nemen ,afgezien van de prijs dan?
Een slc-drive heeft ook last van performancedegradatie, al zal het effect minder zijn dan bij een mlc-drive met hetzelfde type controller. Voor thuisgebruik zou ik een mlc-drive nemen vanwege de veel lagere prijs per gigabyte. Met trim zal de degradatie een minder grote issue meer zijn. Als je geen trim kunt gebruiken is onderpartitioneren een oplossing.

De vraag is overigens of het echt nodig is. Ik heb nog niet zo veel mensen horen klagen dat zij op basis van subjectieve ervaringen hun Vertex traag vonden worden. Als je een benchmark gaat draaien zul je wel zien dat de transferrates wat teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
bedankt voor je snelle reply,
ik ga er een nachtje over slapen
is dat jouw porsche :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 02:15
Femme schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:19:
Ik ben inmiddels iets minder enthousiast over de Kingston SSDNow 40GB. De performance-degradatie is enorm als de drive eenmaal is volgeschreven. Ik probeer nu te kijken of onderpartitioneren effect heeft. Om dit te kunnen testen met RankDisk moet ik de fysieke disk kleiner maken. Helaas biedt de ICH10R geen mogelijkheid om raid-arrays te maken van één drive, dus ik doe het nu met een Areca ARC-1200 met een raidvolume van 37,5GB ipv 40GB. De ARC-1200 heeft zelf ook wat invloed op de prestaties vanwege zijn cache dus het gaat wat meer werk kosten om een goede vergelijking te krijgen. Hopelijk levert het iets interessants op.

Deze drive kan in ieder geval erg goed trim gebruiken.
Ik heb mijn Kingston vanaf het begin al ondergepartioneerd. Dus 10% niet gebruikt. In de review die ik onlangs schreef staan de benchmarks van 20 november 2009.

Hoe lang heb jij jouw versie gebruikt?

Met die informatie wil ik eens kijken hoeveel performance mijn Kingston inboet over eenzelfde periode maar "met" onderpartioneren.

Ik gebruik overigens totaal geen extra tooltjes of tweaks.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.