AHCI werkend op de Asus P5K.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is mij gelukt om AHCI te gebruiken op de ASUS P5K. Hoe?

Samenvatting
  1. Door de BIOS van de P5K te cross flashen met BIOS versie 0605 van de P5KR. Deze versie is past in de P5K en ondersteund AHCI op de ICH9(R).
  2. Dan Windows XP opnieuw installeren met de bootdisk (via een e-Sata kabel) op de e-SATA Jmicron controller in IDE modus en met ICH9 ook in IDE modus.
  3. Daarna als de installatie klaar is, ICH9 in AHCI modus zetten en als XP omhoog gekomen is en een “unknown PCI device” heeft gevonden, een gemodificeerde versie van de Intel Storage Manager versie 7.8.0.1012 [f6flpy32] gebruiken om de vereiste AHCI drivers te installeren.
  4. Verwijder de e-sata kabel en zet de bootdisk op poort 1, opstarten en je draait in AHCI modus.
Opbooten

Waarom opbooten m.b.v. de Jmicron controller? Welnu, als je AHCI activeert zonder dat je de drivers reeds in XP hebt staan, verlies je poort 1 en 2 en daar staat meestal je bootdisk op. Je zult dan dus niet kunnen opbooten. Slim zijn door je bootdisk op poort 3 of 4 te zetten werkt ook niet.

BIOS Cross flashen

Het crossflashen van de P5K met de 0605 van de P5KR (en terug) is geen enkel punt zolang je maar AFUDOS versie 211 gebruikt met de optie /N (ignore ROM-ID). Gebruik niet de optie /pbnc want die staat voor Program Bootblock, NVRAM en CMOS. Dat kan mis gaan. Ik heb verhalen gelezen van mensen die dit toch hebben gedaan en hun MAC-adres (NIC) kwijtgeraakt zijn. Ik kwam de eerste keer ook niet terug omdat ik versie AFUDOS 236 gebruikte en die kent geen “ignore ROM-ID” optie…

AHCI driver aanpassen

Waarom een gemodificeerde versie van de Intel Storage Manager versie 7.8.0.1012?
In het XP Register is sleutel PCI\VEN_8086&DEV_2923 het standaard device voor de ICH9 in AHCI modus. Dit is een 4-poort device! In alle AHCI.inf files van de Intel Storage Manager staat echter PCI\VEN_8086&DEV_2922 als standaard device voor de ICH9 in AHCI modus. Echter, dit is een 6-poort device [#Ref]. In de AHCI.inf file komt het 8086:2923 device helemaal niet voor. Daarom zal XP als je ICH9 in de AHCI modus zet en je de originele Intel AHCI.inf driver gebruikt, geen link kunnen leggen tussen het Register en de AHCI.inf driver en zal daardoor blijven mekkeren dat hij het “unknown PCI device” niet kan vinden. Als je nu in de originele AHCI.inf file m.b.v. Wordpad string “2922” vervangt door “2923” (change all), creëer je een wel link tussen het Register en de AHCI.inf file [dev. 2923 XP => dev. 2923 AHCI] en dan accepteert XP de AHCI driver wel!

Het resultaat.

Mijn PC reageert sneller en start sneller op. Op het Internet staat veel theoretisch geleuter over NCQ. Dat NCQ in een Desktop omgeving niks uit maakt maar alleen voordelen biedt in een Multi-user of heavy Multi-tasking omgeving. D.w.z. veel gebruikers of veel processen die tegelijkertijd op veel verschillende bestanden lezen of schrijven. NCQ brengt dan sequentiële rijordening aan in de vele lees- en schrijfverzoeken (Native Command Queuing). Prima. Maar ik merk in de praktijk dat mijn PC sneller geworden is. En dat is waarom ik dit gedaan heb.

Referenties

http://vip.asus.com/forum...5K&page=1&SLanguage=en-us

ajaBoe: Werkte niet zonder de AHCI file te modificeren.

http://www.msfn.org/board...ICH9-under-X-t109450.html

ajaBoe: Hier hebben ze device 2821 vervangen door 2923. Welnu ik wil geen “82801HR/HH/HO SATA AHCI Controller” als AHCI controller, ik wil de 8086:2922 “Intel® ICH9 SATA AHCI Controller” als AHCI controller die ook in de file staat. Weliswaar met 6 poorten, maar het werkt! De Register tweak was bij mij niet nodig, louter de AHCI.inf file modicificeren voldeed.

Nawoord

Lees voordat je hieraan begint, eerst beide artikelen goed door en vergis je ervan dat je echt begrijpt wat er staat en wat je gaat doen, voordat je iets doet!!!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:28

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ondersteunt de hardware dit fatsoenlijk? Dwz, niet alleen NCQ maar kan je nu ook hotpluggen?

Hier stond een dode link.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Erg goed dat je dit uitgevonden hebt, maar als je een wat grotere doelgroep aan wilt spreken (die dus ditzelfde willen) zou ik het op xtremesystems plaatsen, dan help je er meer mensen mee :P.

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
Hotpluggen doe ik niet, dus weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De manier werkt ook als je XP reeds geinstalleerd hebt; bios P5KR erin, opbooten via een e-sata kabel met SATA op AHCI en dan als XP erom vraagt de gemodificeerde .inf files erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn complimenten voor de topicstart.
Gezien het meer te maken heeft met een storage controller dan een moederbord zet ik hem wel even voor je in OM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En om het helemaal netjes te doen zal ik je titel iets veranderen.
Eindelijk AHCI op ASUS P5K !! --> AHCI werkend op de Asus P5K.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 28-09-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:06:
Ondersteunt de hardware dit fatsoenlijk? Dwz, niet alleen NCQ maar kan je nu ook hotpluggen?
Ja, ook dat kan. Vorige week nog uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Misschien open ik een wat ouder topic, maar heb vandaag geprobeerd dit uit te voeren op mijn P5K.
Flashen ging prima, BIOS gaf ook aan P5KR. Helaas kon mijn moederbord de HD niet meer vinden. gek genoeg wel de bootable USB-stick waarmee ik het BIOS heb geflashed. Opstarten van HD lukte dus niet meer.

Heb BIOS versie 0703 en 0605 van de P5KR geprobeerd, beide gaven hetzelfde probleem. Terugflashen naar 1201 van P5K en alles werkt weer.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Wellicht heb je dat al gedaan, maar nogmaal doe je een CMOS-reset (of Load Defaults) na een BIOS-update.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:26:
Wellicht heb je dat al gedaan, maar nogmaal doe je een CMOS-reset (of Load Defaults) na een BIOS-update.
Hab ik nog niet gedaan. Ben daar nooit zo'n fan van, want kan dan alles opnieuw gaan instellen. Had alleen niet bedacht dat het gros van de instellingen tegenwoordig in die overclockprofielen kan worden opgeslagen.

Zal het alsnog proberen. Ik laat even weten of dat het gewenste effect oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat soort dingen wordt over het algemeen aangeraden als je een BIOS update doet. Wat jij echter doet is een complete BIOS vervanging, je krijgt een BIOS van een ander bord. In dat geval krijg je problemen als je niet een CMOS reset doet.
Overigens kan het aan mij liggen, maar na een BIOS update krijg ik hier op zowat alle borden structureel een CMOS checksum error, waarna ik alles weer opnieuw mag instellen. Misschien dat Asus daar iets op gevonden heeft, maar bij MSI en Gigabyte ben ik het nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Daarnet het P5KR-bios opnieuw geflashed, wederom geen HDD.
Geprobeerd met terugzetten standaard BIOS settings: geen HDD.
Daarnar BIOS compleet gereset met jumper, een tweede keer zelfs door batterij eruit halen: nog steeds geen HDD.

Iemand nog andere suggesties?

PS: ook de DVD-RW op poort 2 wordt niet herkend

[ Voor 10% gewijzigd door Mr_Big op 29-06-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Net nog eens geprobeerd met het 0605-Bios, maar nog steeds geen succes.
Het lijkt wel alsof de SATA-controller in het geheel niet wordt herkend. Tijdens POST wordt er namelijk in het geheel geen teken van leven gegeven.
Kan het zijn dat in bepaalde revisies een andere ICH9 is gebruikt, eentje die niet wordt ondersteund door de P5KR-Bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01-2023

JEV

Stomme vraag maar hoe heb je je HD aangesloten.
In de eerste post staat:
Dan Windows XP opnieuw installeren met de bootdisk (via een e-Sata kabel) op de e-SATA Jmicron controller in IDE modus en met ICH9 ook in IDE modus.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
JEV schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:33:
Stomme vraag maar hoe heb je je HD aangesloten.
In de eerste post staat:

[...]
Gewoon op de ICH9, niet op de Jmicron. Dat is alleen nodig om Windows op te kunnen starten om de juiste drivers te installeren voor de ICH9R; iets dat dus pas in Windows gaat spelen. Het Bios zou de schijven sowieso moeten detecteren, maar dat gebeurt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je dat ding op AHCI ingesteld? Voor zover ik weet gebruikt de ICH9 een losse option ROM voor AHCI. Als je die option ROM niet ziet krijg je ook geen disks. RAID-mode gaat niet werken, aangezien de Intel BIOS geen ICH9R kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 08:12:
Heb je dat ding op AHCI ingesteld? Voor zover ik weet gebruikt de ICH9 een losse option ROM voor AHCI. Als je die option ROM niet ziet krijg je ook geen disks. RAID-mode gaat niet werken, aangezien de Intel BIOS geen ICH9R kan vinden.
Voordat ik weer aan het flashen sla: ook al staat in het BIOS de mode op IDE, dan moet het BIOS toch wel überhaupt schijven detecteren? De ICH9R kan toch ook gewoon in IDE-mode draaien? Het lijkt mij vreemd dat iedereen die (ook onbewust) een MB heeft met ICH9R ook daadwerkelijk AHCI gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Geen andere suggesties die ik kan proberen?
Of uitsluitsel over het wel of niet bestaan van meerdere versies van dit bord met andere ICH9's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr_Big schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:14:
Geen andere suggesties die ik kan proberen?
Of uitsluitsel over het wel of niet bestaan van meerdere versies van dit bord met andere ICH9's?
Ik heb vorige week nog Bios 0703 van de P5KR in mijn P5K gezet, ging prima.
Al mijn 4 HDD's werden herkend. Probeer eens als je SATA Configuration op IDE zet, de optie Compatible te kiezen i.p.v. Enhanced.
Bonus: ik blijf van mening dat mijn systeem met bijna 3 TerraByte aan data, duidelijk merkbaar soepeler loopt in AHCI modus dan in IDE modus. Maar goed, ik zit ook regelmatig tientallen GigaBytes van de ene disk naar de andere disk over te pompen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:50:
[...]

Probeer eens als je SATA Configuration op IDE zet, de optie Compatible te kiezen i.p.v. Enhanced.
Heb het nogmaals geprobeerd en dit was inderdaad de oplossing.
Blijkbaar kent het P5KR-BIOS geen 'enhanced'-modus, waardoor de schijven niet worden gevonden. Het werkt nu prima!
Alleen nog even alles werkend krijgen onder Windows, zonder alles opnieuw te installeren. => gelukt!
Door de HDD aan te sluiten op de standaard SATA-poort (dan heb je tenminste geen speciaal kabeltje nodig) van de JMicron en de ICH9 op AHCI te zetten, vindt Windows 7 vanzelf de 'standaard' AHCI-drivers bij het opstarten. Hoef je tenminste ook geen .inf-files aan te gaan passen. Of scheelt dit in snelheid en zijn de Intel-drivers sneller?

[ Voor 25% gewijzigd door Mr_Big op 02-09-2009 14:08 ]

Verwijderd

Ik heb P5K-R en ik zette AHCI aan in bios en bij opstarten naar W7 x64 kreeg ik een BSOD.

Ik heb het volgende pagina gevonden: http://forums.guru3d.com/...124bc37d28d7aa07&t=313676
I am receiving a lot of emails from users who bought a SSD drive, installed Windows 7 in IDE mode and then realize they need AHCI mode for faster SSD performance. Once you enable that in the BIOS during Windows 7 boot up, the OS will crash.

The common question is, is there a solve for this ?

To answer that question (and I do this safely with all Intel ICHR9/10 chipsets) there is a way to safely enable AHCI mode. Here we go:

1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (hold "Delete" key while Booting

In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices. Now change SATA Mode to AHCI from IDE.

You now boot into windows 7, the OS will recognize AHCI and install the devices. Now the system needs one more reboot and voilla .. enjoy the improved SSD performance.
Dit werkte voor mij. Wilde ik ff delen voor diegenen die hier ook een keer tegenaan gaan lopen. Het is wel zo dat de volgende keer dat ik W7 zou installeren ik dit truukje niet meer hoef te doen.
Pagina: 1