Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste
Acties:
  • 196.852 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:07
Arfman schreef op donderdag 19 november 2009 @ 14:56:
Meh? Is dat nu een Intel Postville 80GB voor 159 euro? Of was dit de SSD die gebaseerd is op de G1?
Nee, geen G2, wel 80GB, ja, 159 euro. Lees 't topic ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 15:19 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Arfman

Drome!

bverstee schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:18:
[...]

Nee, geen G2, wel 80GB, ja, 159 euro. Lees 't topic ;)
Doh, excuses. Zware dagen gehad ;)
Betreft dus een Intel G1 80GB.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Anoniem: 319058

tennisbal schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:04:
ik denk dat ik de intel 80 gb koop, maar hoe zit het met mogelijke opvolgers? ik zou het zonde vinden als ik er net een te vroeg gekocht heb. zijn er nog mogelijkheden dat er een véél betere komt op korte termijn? of kan ik met een gerust hard de intel kopen?
Ik ben vandaag een nieuwe versie Postville tegengekomen. Het betreft een Postville met een reactietijd van 65 µs (lezen), 85 µs (schrijven) ten opzichte van de "oude" Postville (die ik in bezit heb) met respectievelijk 85 µs (lezen), 115 µs (schrijven).

Bron:

Nieuwe Postville: http://www.alternate.nl/h...ks+%2F+SSD&l2=SSD&l3=SATA

Oude Postville: http://www.alternate.nl/h...ks+%2F+SSD&l2=SSD&l3=SATA

Als we alternate mogen geloven heeft Intel de postville weer iets aangescherp.

Kan dit ook aan de nieuwe aankomende firmware liggen dat de reactietijd omlaag is gegaan, of zou dit hardwarematig zijn verbeterd?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 319058 op 19-11-2009 16:00 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:44
Die twee die je gelinkt hebt zijn hardwarematig precies hetzelfde. De G201 mist alleen de plastic rand (zoek maar in deze draad).

Die getallen zou aan de firmware kunnen liggen, maar ik denk eerder dat die informatie gewoonweg niet betrouwbaar is (wordt klakkeloos overgenomen van distributeur->importeur->etc). Voor werkelijke specificatie kan je beter op de intel site kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 19-11-2009 16:00 ]

• ByteDelight
_H_G_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:00:
Die twee die je gelinkt hebt zijn hardwarematig precies hetzelfde. De G201 mist alleen de plastic rand (zoek maar in deze draad).

Die getallen zou aan de firmware kunnen liggen, maar ik denk eerder dat die informatie gewoonweg niet betrouwbaar is (wordt klakkeloos overgenomen van distributeur->importeur->etc). Voor werkelijke specificatie kan je beter op de intel site kijken.
Mee eens, maar Intel heeft nog wel andere ssd's onder de noemer 'Postville' aangekondigd, dus wie weet wat de toekomst brengt.
Zie de roadmap hier: http://www.hwbox.gr/news/...le-ssds-specs-inside.html

Er komt dus nog een X18-M Postville één dezer dagen. Die van Dane-Elec is in feite dus 'verouderd'.

(Dit is net zo handig:)
Afbeeldingslocatie: http://www.hwbox.gr/images/imagehosting/4614a689b93674d8.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 16:10 ]

_H_G_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:00:

Mijn twijfel of het een hardwarematig of softwarematige verbetering is heb je bij deze weggenomen. Ik heb dus nog steeds de snelst mogelijke Postville in bezit, niet dat het veel uitmaakt want ik ben zoiezo tevreden!

Nadat ik paar maanden geleden een G1 X-25 M had gekocht kwam de G2 een week later uit. Gelukkig heb ik die G1 nog terug kunnen geven bij Alternate en voor € 20,- minder een G2 bij cd-romland in Breda kunnen kopen.

Dank u voor het snelle antwoord.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-05 00:34

Ruudjah

2022

Kijkend naar die roadmap: het valt me op dat de X18-M en de X25-M beiden voor dezelfde capaciteit is ingepland. Opvallend, omdat in de X25-M toch relatief stukken meer inhoud heeft om flashchips te plaatsen.

Hoe kan het nu dat het lijkt alsof in de 2,5" versie de ruimte niet optimaal wordt benut? Bijvoorbeeld een 300GB versie heeft (en dan doel ik niet op de ingeplande 300GB versie)?

Daarnaast valt op dat de 300GB versie die gepland staat 300GB is; blijkbaar neemt procentueel gezien de effectief te gebruiken ruimte af bij een verhoging van de capaciteit. Meer ruimte nodig dus om lege schrijf capaciteit of ruimte voor defecte cellen te waarborgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ruudjah op 19-11-2009 16:19 ]

TweakBlog

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 23:44
Hoera, zojuist een mailtje gekregen van Cool-prices dat mijn bestelling na 41 dagen eindelijk verzonden is :) Blijkbaar hebben ze dus toch enkele SSD's binnen gekregen maar nog niet voldoende voor een voorraad.

Anoniem: 399

Ruudjah schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:16:
Kijkend naar die roadmap: het valt me op dat de X18-M en de X25-M beiden voor dezelfde capaciteit is ingepland. Opvallend, omdat in de X25-M toch relatief stukken meer inhoud heeft om flashchips te plaatsen.

Hoe kan het nu dat het lijkt alsof in de 2,5" versie de ruimte niet optimaal wordt benut?
Hoe had je dit anders gedacht dan? Een 80 GB postville zit in dezelfde behuizing als een 160 GB x25-m G1. Dacht je dat bij de postville de chips gegroeid waren? De behuizing is gewoon een standaard maat waar ze de controller en chips in proppen en klaar. De reden om voor een 2,5 formaat te gaan ipv 1,8 is volgens mij niet zozeer omdat er plek nodig is, maar meer omdat 2,5" nu een redelijk acceptabele maat formfactor, met alle bijkomendheden zols aansluitingen e.d., is voor desktops en laptops, tewijl 1,8 flink zeldzamer is.

edit:
thx Fairy

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 399 op 20-11-2009 09:20 ]

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Anoniem: 399 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:36:
[...]

Hoe had je dit anders gedacht dan? [...]
Sim-pel. Een 300GB of 240GB X25-M postville en postville refresh versie.

Redenatie: Als er 160GB in een 1,8" past, past er > 160GB in een 2,5" versie.

TweakBlog

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 399 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:36:
[...]

Hoe had je dit anders gedacht dan? Een 80 GB postville zit in dezelfde behuizing als een 160 GB x25-m G1. Dacht je dat bij de postville de chips gegroeid waren? De behuizing is gewoon een standaard maat waar ze de controller en chips in proppen en klaar. De reden om voor een 2,5 formaat te gaan ipv 1,8 is volgens mij niet zozeer omdat er plek nodig is, maar meer omdat 2,5" nu een redelijk acceptabele maat is voor desktops en laptops, tewijl 1,8 flink zeldzamer is.
Ander probleem is dat de 1.8" variant een mini sata aansluiting heeft waarbij de power en data in 1 stekker zitten, terwijl je in de pc vaak 2 losse stekkers gebruikt. Er zijn wel converters, maar dat maakt het niet makkelijker. De 1.8" heeft gewoon in de specificaties een andere plug staan.

Ook pas deze niet in laptops, ze gebruiken wel een gecombineerde stekker, maar die is breder en compatible met de gewone sata connector afstand.

• ByteDelight
Ruudjah schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:16:
productreview: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB review door ByteDelight:

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/postville_9.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/postville_10.jpg

En de X18-M:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/774/intel_x18m_inside2.jpg
Hoe kan het nu dat het lijkt alsof in de 2,5" versie de ruimte niet optimaal wordt benut? Bijvoorbeeld een 300GB versie heeft (en dan doel ik niet op de ingeplande 300GB versie)?
Ik denk dat de 300GB versie uit 2 pcb's zal bestaan.
Fairy schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:19:
[...]

Ander probleem is dat de 1.8" variant een mini sata aansluiting heeft waarbij de power en data in 1 stekker zitten, terwijl je in de pc vaak 2 losse stekkers gebruikt. Er zijn wel converters, maar dat maakt het niet makkelijker. De 1.8" heeft gewoon in de specificaties een andere plug staan.

Ook pas deze niet in laptops, ze gebruiken wel een gecombineerde stekker, maar die is breder en compatible met de gewone sata connector afstand.
Ik denk dat er wel wat creatieve ideeën door kunnen ontstaan, zoals kleine slots in de voorkant van je (gemodde) case waar je even Windows7 met supersnelheid in steekt :)

Afbeeldingslocatie: http://benophetinternet.nl/tweak/oss_on_x18-m.jpg

:9

[ Voor 76% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 21:02 ]

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Hmmz...ben ik weer.

Net AutoCAD uninstalled, maakt geen verschil. In mappie opstarten staat alleen Digital Line Detect. Die dus ook maar even weggehaald, maakt ook geen verschil.

Disk getest met CrystalMark. Prima scores, dus aan de disk licht het niet.

Kan het liggen aan het feit dat ik hier een NAS heb staan met een netwerkverbinding in mijn win 7 verkenner?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:48
_H_G_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 08:59:
Als AHCI een optie is zal RAID ook AHCI commando's ondersteunen. Je SSD is dan een non-raid-member op dezelfde controller. En je zou gewoon van sata poorten moeten kunnen wisselen m.b.t. je raid.

Zou dus je ssd op sata 1 zetten, en je raid op 3-4.Of resp. 0 en raid op 2-3, afhankelijk hoe het genummerd is. En DVD / andere removable storage op de jmicron controller (5-6 in de meeste gevallen). Had zelf in het begin wat problemen met de vertex herkend te krijgen, en een dergelijke opstelling werd aangeraden en ik heb daarna geen problemen meer gehad. Je hebt dan wel een andere ssd, maar schijnbaar zit er toch iets in zo'n ICH controller waardoor de "paren" iets anders reageren, en dat een dvd speler, tussen je raid door, toch invloed kan hebben.
Klopt, je hebt gelijk. Ik heb nu ook een losse HD van 320GB die wordt inderdaad gezien als "non-raid" member. Hoe een dvd-brander die de raid array 'stoort' ?

Inmiddels berichtje gehad van Alternate, de spullen zijn verstuurd dus hopelijk heb ik ze morgen binnen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
De Intels 80GB SATA, X25-M Postville zijn weer te krijgen bij 4Launch, ea.
Nu wil ik er eentje bijbestellen...
Maar ik zie dat er nu twee varianten zijn. De zilveren en de zwarte???
Intel Solid State Disk 2.5" 80GB SATA, X25-M Postville 9.5mm (zilver)
Alleen het nr is verschillend?...
Bij de silver uitvoering staat er: SSDSA2MH080G2C1
Bij de zwarte uitvoering: ITLSSDSA2MH080G2R5

Wat is nu het verschil tussen die R5 en die C1 uitvoering?
Behalve de kleur en de prijs, de silver kost 10 euro meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
R5 = retail met bracket
C1 = OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Paquito schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:39:
R5 = retail met bracket
C1 = OEM
Zit op de C1 die bracket dan niet op?
Da's toch die zwarte plastiek rand om hem dikker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

bverstee schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:32:
[...]

Ik denk dat er wel wat creatieve ideeën door kunnen ontstaan, zoals kleine slots in de voorkant van je (gemodde) case waar je even Windows7 met supersnelheid in steekt :)
Of gewoon USB 3.0, da's makkelijker.

En niet eens veel langzamer,zo lijkt het, tov SATA: 10-20%. Da's prima werkbaar, en waarschijnlijk niet eens merkbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Ruudjah op 20-11-2009 02:10 ]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:23:
De Intels 80GB SATA, X25-M Postville zijn weer te krijgen bij 4Launch, ea.
Nu wil ik er eentje bijbestellen...
Maar ik zie dat er nu twee varianten zijn. De zilveren en de zwarte???
Intel Solid State Disk 2.5" 80GB SATA, X25-M Postville 9.5mm (zilver)
Alleen het nr is verschillend?...
Bij de silver uitvoering staat er: SSDSA2MH080G2C1
Bij de zwarte uitvoering: ITLSSDSA2MH080G2R5

Wat is nu het verschil tussen die R5 en die C1 uitvoering?
Behalve de kleur en de prijs, de silver kost 10 euro meer...
Als het goed is krijg je een zilveren. Ik zo niet afgaan op de afbeelding van een webshop.

Tot nu toe was het zo dat de zwarte de G1 was, maar de typenummers die je noemt spreken beiden over de G2.

edit:

Volgens mij is dat nog steeds zo.
Als ik google op het modelnummer van die 'zwarte' uitvoering:
http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Dus: G2 = zilver.

[ Voor 29% gewijzigd door ByteDelight op 20-11-2009 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:54:
[...]

het lijkt me dat iedereen een bracket wil hebben? want hoe plaats je anders zo'n kleine schijf in je kast? alleen voor een laptop lijkt het me logisch dat je het niet nodig hebt

dus als ik het goed begrijp is die schijf van 189 euro bij 4launch degene die ik moet hebben? intel g2 en de r5 editie. dus eentje die in je systeemkast past.

Deze versie heeft als het goed is geen rare kabels of converters nodig, wat bij andere soms wel het geval is. correct me if i'm wrong.

wat mij ook verontrust is het bericht hierboven dat er misschien een snellere harddisk van intel is, maar andere geven aan dat dit waarschijnlijk niet klopt en dat de webshop verkeerde info heeft neergezet (toeganstijden die anders zijn).

Als mijn aannames kloppen bestel ik denk zo

[ Voor 42% gewijzigd door Tennisbal op 20-11-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Ruudjah schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:45:
Sim-pel. Een 300GB of 240GB X25-M postville en postville refresh versie.

Redenatie: Als er 160GB in een 1,8" past, past er > 160GB in een 2,5" versie.
Prijs per GB € 2,50. Nu is de meest verkochte maat al de 80 GB ipv de 160 omdat die te duur is voor veel mensen, dus ik zie niet helemaal in waarom je denkt dat een 300 GB model nog goed verkoopbaar gaat zijn in de consumentenmarkt.

Ik gebruik altijd m'n eigen budget om in te schatten waar de grens ligt (dat is makkelijk rekenen :+ ) en ik vind het voor de extra 160 GB veel te duur om nog eens 400 tot 500 jallies op te moeten hoesten. Dan koop ik liever een 160 GB sdd en ongeveer 5 TB aan hdd schijven voor de storage. Dat is namelijk wel waar je over praat qua meerprijs voor nóg eens 160 gb (of 140 gb) in de SSD.
De lagere vraag naar de 160GB versie lijkt dit verhaal redelijk te bevestigen.

Je kunt dit trouwens ook prima zien aan de geleverde en gevraagde groottes ssds: de 30 en 40 gb dingen zijn te klein, de 120 tot 160 gb range is te prijzig, dus de meest verkochte disks zijn in het 60 - 80 gb gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 399 op 20-11-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ruudjah schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 02:02:
En niet eens veel langzamer,zo lijkt het, tov SATA: 10-20%. Da's prima werkbaar, en waarschijnlijk niet eens merkbaar.
Bandbreedte niet nee, maar latency moet zich nog bewijzen op USB3.. denk dat SATA het dan toch gaat winnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Toevoeging op Knettergek:
De prijs per/gb van een SSD ligt op dit moment veel hoger dan van een reguliere HDD. Voor dataopslag zoals muziek en films voldoen HDDs meer dan genoeg. Het zijn de random IOs die het verschil maken bij een SSD en dat merkt je alleen bij actief gebruik. Dus bij actief gebruik zoals je OS en applicaties waarmee je werkt. Die twee samen moeten samen redelijk passen op een 40-80 gb.

In een desktop computer is het makkelijker een SSD en HHD samen in je systeem te hebben. Voor een laptop is 80gb misschien aan de krappe kant om alles mobiel te houden. Maar in een 300gb heb ik geen interesse, zeker niet voor 2.5 euro per gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 13:31
OS en Applicaties gaan bij mij nog PRIMA op de 30gb SSD.

Daar kan ik perfect mee werken.

Mijn laptop (oude latitude d630) is herboren en heeft ipv de cd-speler een mediabay waar mijn originele 120gb harddisk in kan ;)

Opslaan op een SSD is inderdaad zonde, daar zijn de Gb-tjes wel wat duur voor. Een SSD moet je zo volledig mogelijk benutten en laten werken :)

Een SSD van 80Gb hebben en constant 40Gb vrij hebben mag voor velen dan wel prettig aanvoelen maar volledig nutteloos imho.

[ Voor 35% gewijzigd door RielN op 20-11-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
bverstee schreef op donderdag 19 november 2009 @ 20:32:
Ik denk dat de 300GB versie uit 2 pcb's zal bestaan.
Dat lijkt me sterk, ik denk eerder dat ze de flashchips gaan stapelen. Intern zijn het al een aantal chips afgeslepen en op elkaar geplakt, dat kan vast per chip nog een keer. Je ziet het wel vaker bij modellen met de grootste capaciteit.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik ben zelf een te grote sloddervos, daarom is mijn mijn-documenten inclusief alles submappen zoals mijn downloads enzo al ruim 20gb. Als ik het zou opschonen dan kom ik niet boven de 2 gb uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Brains schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:59:
Toevoeging op Knettergek:
De prijs per/gb van een SSD ligt op dit moment veel hoger dan van een reguliere HDD. Voor dataopslag zoals muziek en films voldoen HDDs meer dan genoeg. Het zijn de random IOs die het verschil maken bij een SSD en dat merkt je alleen bij actief gebruik. Dus bij actief gebruik zoals je OS en applicaties waarmee je werkt. Die twee samen moeten samen redelijk passen op een 40-80 gb.

In een desktop computer is het makkelijker een SSD en HHD samen in je systeem te hebben. Voor een laptop is 80gb misschien aan de krappe kant om alles mobiel te houden. Maar in een 300gb heb ik geen interesse, zeker niet voor 2.5 euro per gb.
Precies dat was ook mijn overweging. Daarom nu een 160GB in mijn laptop (ik wil mijn optische drive niet opgeven tbv extra schijf), maar in workstation is 80GB in mijn geval ook meer dan voldoende en zou zelfs een snelle 60GB-er nog interessant zijn.

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13

Jrz

––––––––––––

160 is mijn sweet spot :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
iemand nog antwoord op mijn laatste vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

DukeBox schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:45:
[...]

Bandbreedte niet nee, maar latency moet zich nog bewijzen op USB3.. denk dat SATA het dan toch gaat winnen.
In die benchmarks van TweakTown valt op dat SATA en USB 3.0 0,1 ms responstijd heeft, waar dit voor alle andere interfaces 0,2 of meer is (zelfs voor firewire 800).

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
tennisbal schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:01:
[...]

het lijkt me dat iedereen een bracket wil hebben? want hoe plaats je anders zo'n kleine schijf in je kast? alleen voor een laptop lijkt het me logisch dat je het niet nodig hebt

dus als ik het goed begrijp is die schijf van 189 euro bij 4launch degene die ik moet hebben? intel g2 en de r5 editie. dus eentje die in je systeemkast past.

Deze versie heeft als het goed is geen rare kabels of converters nodig, wat bij andere soms wel het geval is. correct me if i'm wrong.

wat mij ook verontrust is het bericht hierboven dat er misschien een snellere harddisk van intel is, maar andere geven aan dat dit waarschijnlijk niet klopt en dat de webshop verkeerde info heeft neergezet (toeganstijden die anders zijn).

Je hebt die bracket nodig, ook voor in de laptop anders is de schijf te smal en past niet in de HD plaats van de laptop... In mijn Asus toch.

Hier met bracked in de Asus laptop...
De gewone Sata schijf eruit en de SSD erin, op een minuut is 't klaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9laptop.jpg

Ook in mijn desktop frontslave moet hij een bracket hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9bouwssd9.jpg
Als je ze los in je kast legt, heb je die bracket niet nodig.

Neen, je hebt geen rare kabels nodig, de gewone Satakabel en voeding is normaal. Net zoals iedere andere Sata schijf.

Er is idd een andere Intel X 25.. in plaats van de X25 m is er de X 25 E, die is veel sneller, maar kost driemaal zoveel.

Idd, bij 4Launch de R5 of de C1 versie maakt niet uit. Allebei goed.
Ik heb al tweemaal een C1 versie. (80 GB) En ben daar 100% tevreden over.
Ik ga nu eentje bijbestellen en zag dat ze nu de R5 , de retailversie ook aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door micd33 op 20-11-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04 20:04
Is dat een ssd slede op de foto? Waar kan je die halen?
Lijkt me makkelijk om van OS te switchen als je per ssd een OS op hebt.
Me planning is om binnenkort ook een 80gb ssd te halen en via e-sata te switchen op OS...maar als zo'n inplug bracket bestaat ben ik wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:41:
[...]

Je hebt die bracket nodig, ook voor in de laptop anders is de schijf te smal en past niet in de HD plaats van de laptop... In mijn Asus toch.

[afbeelding]

[afbeelding]

Neen, je hebt geen rare kabels nodig, de gewone Satakabel en voeding is normaal. Net zoals iedere andere Sata schijf.

Er is idd een andere Intel X 25.. in plaats van de X25 m is er de X 25 E, die is veel sneller, maar kost driemaal zoveel.

Ik ga nu eentje bijbestellen en zag dat ze nu de R5 , de retailversie ook aanbieden.
ok dank voor de info. net een besteld. ben benieuwd wanneer ik hem binnen krijg en ik win 7 erop kan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:41:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Tennisbal bedoeld met die bracket een methode om van 2.5 naar 3.5 inch te converten. Hij bedoeld niet die zwarte plastic rand waar jij het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 01:54:
[...]

Nee, de R5 heeft een bracket om de 2.5" drive in een 3.5" behuizing te kunnen hangen. Beide hebben ze die zwarte rand, die je er ook af kunt halen. Er is ook een verschil tussen een G2C1 en een G201, de G201 heeft die zwarte rand niet, de G2C1 en de G2R5 hebben die rand wel.

En die bracket zit alleen in de doos als je de R5 koopt, dus anders moet je die ergens anders kopen.

Het verschil in die type nummers staat trouwens beschreven in de topicstart van deze thread.
tennisbal schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:01:
[...]

Ja kan ook al een bracket thuis hebben liggen of zo. Of er zijn andere manieren om die in je kast te krijgen,sommige leggen de drive gewoon op de bodem van de kast.
Je wil een G2. Of je een R5 wil, moet je zelf uitmaken.
Bij de 1.8" versie (X18-M) heb je blijkbaar een mini sata aansluiting waar je een convertor nodig hebt, maar dat is ook een G1 dus die wil je misschien zo al vermijden.

Kijk even op de site van intel en zoek daar achter een datasheet. Daar zal wel de juiste informatie in staan. Een 160GB is trouwens ook sneller als een 80GB. En volgens verschillende roadmaps zou er een 300-320GB moeten aankomen. Misschien dat die ook sneller is, als die komt natuurlijk. Maar dat is altijd zo bij pc componenten.

Dju,die laatste pagina niet gezien :?
RielN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:04:
Een SSD van 80Gb hebben en constant 40Gb vrij hebben mag voor velen dan wel prettig aanvoelen maar volledig nutteloos imho.
Maar juist de grootte van harde schijf voorzien die je nodig hebt is om problemen vragen. Ik heb nu 65GB op C in gebruikt van de 150GB, maar een maand of 2 geleden was die 150GB net te klein. Toen stonden er een aantal games op en had ik nog rond de 10GB vrij en was ik veel bezig met de disk cleanup. Ik heb toen wel mijn page file naar 256MB verkleint en mijn System restore uitgezet om wat meer adem ruimte te hebben.

Maar stel je gebruikt gemiddeld zo een 38GB dan moet je toch geen 40GB schijf kopen. Vista en 7 kunnen makkelijk en paar GB groeien (eventueel door een SP) of als je dan een applicatie erop wilt zetten die meer dan 2GB inneemt dan zit je in de problemen. Of er moet zo maar eens een applicatie een groter virtueel geheugen nodig hebben. (Met genoeg ram zal dat niet snel gebeuren maar er zijn ook systemen met 1-2GB aan ram die een ssd kunnen hebben)

Ik vind dat je beter 40GB aan adem ruimte hebt dan dat je spaarzaam moet zijn op je schijfruimte. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 21% gewijzigd door kluyze op 20-11-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
LaptopRookie schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:09:
Is dat een ssd slede op de foto? Waar kan je die halen?
Lijkt me makkelijk om van OS te switchen als je per ssd een OS op hebt.
Me planning is om binnenkort ook een 80gb ssd te halen en via e-sata te switchen op OS...maar als zo'n inplug bracket bestaat ben ik wel benieuwd.
Ja een slede...
ik had deze al voor mijn gewone Sata's.
ik wissel namelijk graag van OS, uitproberen, testen met operating systems, software en hardware testen, enz. Zo heb ik een goede C schijf en eentje ook C schijf, maar daar klommel en test ik op... Deze wis ik dan regelmatig en zet ik een clone van de andere C terug.
Dan is zo'n slede erg makkelijk; Je wisselt van harde schijf zoals van een hemd... LOL.
Ik heb ze toen bij Tiger electronics in Duitsland besteld, maar nu zijn ze vlot overal in veel websops te verkrijgen.

Ik heb een model van 2 SSD's.
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9tiger4.jpg
Alles zit in de doos, de Hotswap, Satakabels en stroomkabels van alles twee stuks omdat er plaats is voor twee harde schijven.
En zo gaat het in dat kleine slotje in de voorkant van m'n PC.
Dus op de plaats waar vroeger de diskettedrive zat.
Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9tiger5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9tiger6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.micdigital.be/foto/pc9tiger7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Het rare is dat een Intel postville met bracked goedkoper is dan zonder...???
Ok, een bracked is dus een metalen ding om van 2.5 naar 3.5 te gaan... ik dacht dat dit dat zwart plastiekje op de SSD was.
Dus zo'n bracked heb ik dus niet nodig met m'n slede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
micd33 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 16:10:
Het rare is dat een Intel postville met bracked goedkoper is dan zonder...???
Ok, een bracked is dus een metalen ding om van 2.5 naar 3.5 te gaan... ik dacht dat dit dat zwart plastiekje op de SSD was.
Dus zo'n bracked heb ik dus niet nodig met m'n slede...
misschien meer van gemaakt omdat hier meer vraag naar is?

praktisch vraagje.

ik heb straks 80 gb voor win 7 os.
verder een samsung 1 tb spin. voor data
nas met 2 tb voor backup

hoe kan je het beste je dataindeling doen? iemand ervaring hiermee?

ik zat zelf te denken aan 3 partites. 1 van 600 voor de documents, pictures, music. zeg maar user data. ik wil dan een sync tool gebruiken om de nas te syncen met de data op partitie 1. (ook van laptop - nas)

2e partitie 50 gb, winxp 32 bit (al bestaand nu, moet ik wat kleiner maken en koppeling juist maken)

3e partitie 350 gb, voor applicatieinstallaties

swapfile uit (heb 8 gb).

en later een 3e harddisk voor het hackintosh project. maar dat is niet relevant.

is dit wat? misschien ook handig om bv een keer per 2 weken een ghost van de 80 gb schijf te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tennisbal op 20-11-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
Ik heb dus de C van 80 GB een SSD.
Daarop staat Windows 7 en alle software... Coreldraw, Photoshop, Office, enz... enz...
Totaal aan benutte ruimte is zo'n 40 GB op de SSD van 80 GB.
Op deze C SSD schrijf ik dus niets (enkel de swapfile staat erop... maar vermits ik 6GB aan Ram heb, benut ik deze swapfile maar zelden) Zo weinig mogelijk op een SSD schrijven.

Let op, op deze C staan geen documenten, mails of eigen data. Niets aan eigen data, alleen software en OS..
Alle eigen data, mails, foto's enz staan op een tweede schijf van 1 terra byte.Deze Terra is onderverdeeld in drie patities.
1 data voor alle data, brieven, mails, documenten, foto's, info, enz.
2 Multimedia, films, muziek, geluid, download, enz... (dit is de grootste partitie)
3 Software, voor applicatieinstallaties, drivers en backup. Hier staat mijn niet geinstalleerde software, exe bestanden dus. Mijn image voor backup... De drivermap is nu praktisch leeg omdat windows 7 geen drivermap nodig heeft. Windows 7 haalt zelf z'n drivers van 't net.

Dan heb ik nog een schijf van 500 GB voor externe backup. Waarop mijn backup van foto's, eigen films enz staan. Deze bewaar ik op een andere plaats dan mijn computer (diefstal, brand, enz..)

Vervolgens heb ik nog enkele kleinere schijven, maar deze dienen als testschijfjes voor 't testen van software en OSsen... Verwisselbare C schijven , als 't ware.

[ Voor 6% gewijzigd door micd33 op 20-11-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 15-06 11:48
Zonet de eerste run gedaan met de Kingston SSDNow V-Series 40GB. Echt een prachtig apparaatje is dit. De prestaties zijn over de hele linie beter dan van de Vertex 30GB met firmware 1.10 (inmiddels verouderd). De Agility 120GB is sneller in workloads waarin er veel geschreven wordt. Als opstartschijf presteert de Kingston echter zeer goed.

Zoals verwacht zijn het puur en alleen de sequentiële schrijfsnelheden die de prestaties van de Kingston ophouden. De random writes zijn uitstekend. De responstijd van kleine random write I/O's is in de basis lager dan van een drive met een Indilinx-controller. Voor een opstartschijf boeien de lagere sequentiële schrijfsnelheden weinig. De software installatie trace ging sneller dan op de Vertex 120GB en leverde een gelijkwaardig resultaat op met de Agility 120GB. Wat wil je nog meer van een opstartdrive.

Zie hier wat resultaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 20-11-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De Kingston SSDNow V-Series 40GB zit hier sinds gisteravond ook in mijn desktop. Verse win7 64 bit installatie.

Het apparaatje krijgt van mij de prijs/kwaliteit-award van 2009 ;)

Voor 80 euro krijg je heel wat terug. Windows 7 voelt echt heerlijk snel en soepel aan. Werkt allemaal hartstikke fijn. Uiteraard heb ik een gewone harde schijf voor films/muziek/my documents/foto's e.d. Samsung Ecogreen 500GB met 1 platter, lekker zuinige combo dus.

Ikzelf speel eigenlijk geen spelletjes meer (af en toe op ps3), dus die ruimte heb ik niet nodig.
De pagefile zet op de gewone schijf, My Documents, pictures, videos en downloads refereer ik allemaal naar dito partities op de gewone schijf.

Dus ik heb ik feite win7 + zooi applicaties, en ik houd voldoende ruimte over. Grootste applicaties zijn Solidworks, Office, Photoshop en Matlab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Godmiljaar!

Ik denk dat mijn SSD DOA is...
Ik heb die Dane-Elec 80GB SSD en het goede kabeltje aangesloten, wordt domweg niet herkend. Niet in BIOS, niet in windows. Satakabel omgewisseld met andere (wel werkende) schijf, nog steeds niets. AHCI mode geprobeerd, niets.

Hebben jullie nog iedeeen of is dit echt DOA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58

Audione0

Strijdt der titanen

Vanmiddag de Intel SSDSA2M080G2GC (postville) gekocht. Wat een verademing! Ik had nooit gedacht dat het zoveel zou schelen!?

Gelijk win7 ultimate erop geknalt, was via een USB instal net buiten de 7 minuten geinstalleerd!
Kortom: na mn HD5870 toch wel de mooiste upgrade van het jaar!

Ff een klein vraagje? Hoe groot kun je het beste de swapfile maken?
Ik heb totaal 4gig 1150mhz geheugen.

Groeten!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Xtrafris schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:36:
Godmiljaar!

Ik denk dat mijn SSD DOA is...
Ik heb die Dane-Elec 80GB SSD en het goede kabeltje aangesloten, wordt domweg niet herkend. Niet in BIOS, niet in windows. Satakabel omgewisseld met andere (wel werkende) schijf, nog steeds niets. AHCI mode geprobeerd, niets.

Hebben jullie nog iedeeen of is dit echt DOA?
Misschien een domme vraag van me? Maar heb je m al geformateerd?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Audione0 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:40:
Ff een klein vraagje? Hoe groot kun je het beste de swapfile maken?
Ik heb totaal 4gig 1150mhz geheugen.
zet de max-min groote maar op 100mb of zo. meer heb je niet nodig. als een spel ineens vastloopt ivm te weinig geheugen zet je hem maar op 500mb, maar 100 is maar als zat.

ps: zet ook systeemherstel, indexing en precaching uit. die hebben nu ook geen zin meer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Femme schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:07:
Zonet de eerste run gedaan met de Kingston SSDNow V-Series 40GB. Echt een prachtig apparaatje is dit.
Ik heb em sinds vandaag ook. Hieronder twee benchmarken:
De 1e benchmark is een Raid 0 configuratie van 2x Western Digital Black Editon 640GB onder Windows XP Prof. 32bit.
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Raid0_20112009.png

De 2e benchmark is van de Kingston SSDNow V-serie 40GB onder Windows 7
Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston20112009.png

Op zich is de raid array sneller met het lezen en schrijven van grotere bestanden, maar dat is toch iets wat je op je Windows partitie niet doet. Het gaat voornaamlijk om de random reads en writes. Dat verschil is overduidelijk te zien. De 170/40 specificatie is lager dan hier gebenchmarkt dus hier ook nog een klein voordeeltje. Overigens de raid 0 array hierboven bestaat nog steeds, daar staat mijn data op. :)

Jammer genoeg kreeg ik zonet veel te veel gedonder onder Windows 7, geluidskaart dat niet werkt, geen chipset drivers voor m'n moederbord, pinnacle pctv pro kaartje dat stuitert en zelfs m'n oude hp psc1210 all-in-one printer die er geen zin in had. Laat Asus/Asrock maar eerst eens goeie chipset drivers uitbrengen. Voorlopig doe ik het nu even met Windows XP x64 en hier draait de Audigy perfect.

Nee, ik ben zeker niet ontevreden. :)
In elk geval een heerlijkheid om mee te werken, alles reageert zo lekker snel

PICS:!!!!

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston004.jpg
Het Kingston Beestje :)

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston003.jpg
Te samen besteld met 2GB extra ram en dus de Soundblaster Audigy. De beugels waren nutteloos aangezien in mijn kast van die speciale sledes gebruikt werden......

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston001.jpg
.....daarom heb ik de SSD met 1 schroef vastgezet, en net als HlpDsK heb ik ook het antistatisch zakje er weer om gedaan.....

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/Kingston002.jpg
....en een tie ripje er om heen en klaar. Dat gaat nergens meer heen. :)

De SSD slingert in elk geval niet op de bodem van m'n kast.

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 20-11-2009 22:45 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Snowwie schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:10:
[...]

De 1e benchmark is een Raid 0 configuratie van 2x Western Digital Black Editon 640GB
[afbeelding]

[afbeelding]

Op zich is de raid array sneller met het lezen en schrijven van grotere bestanden, maar dat is toch iets wat je op je Windows partitie niet doet. Het gaat voornaamlijk om de random reads en writes. Dat verschil is overduidelijk te zien. De 170/40 specificatie is lager dan hier gebenchmarkt dus hier ook nog een klein voordeeltje. Overigens de raid 0 array hierboven bestaat nog steeds, daar staat mijn data op. :)

Jammer genoeg kreeg ik zonet veel te veel gedonder onder Windows 7, geluidskaart dat niet werkt, geen chipset drivers voor m'n moederbord, pinnacle pctv pro kaartje dat stuitert en zelfs m'n oude hp psc1210 all-in-one printer die er geen zin in had. Laat Asus/Asrock maar eerst eens goeie chipset drivers uitbrengen. Voorlopig doe ik het nu even met Windows XP x64 en hier draait de Audigy perfect.

PICS:!!!!

[afbeelding]
Het Kingston Beestje :)

[afbeelding]
Te samen besteld met 2GB extra ram en dus de Soundblaster Audigy. De beugels waren nutteloos aangezien in mijn kast van die speciale sledes gebruikt werden......

[afbeelding]
.....daarom heb ik de SSD met 1 schroef vastgezet, en net als HlpDsK heb ik ook het antistatisch zakje er weer om gedaan.....

[afbeelding]
....en een tie ripje er om heen en klaar. Dat gaat nergens meer heen. :)

De SSD slingert in elk geval niet op de bodem van m'n kast.
is het niet beter om dat zakje niet erom heen te doen? of wordt de schijf niet heet? omdat ie geen mech. delen heeft? lijkt me dat het beter koelt zonder dat zakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nee hij wordt niet heet. Ik voel em net nog, dat ding is gewoon normaal, nog niet eens warm.

Even nog wat anders:

Deze register sleutel:

- HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Dfrg \ BootOpt imizeFunction \ Enable = Y

...is een defragmentatie optie voor opstartbestanden. Als je een HD hebt zeer nuttig, maar ik vraag me af of dit nut heeft voor een SSD? Aangezien defragmenteren totaal niet nuttig is zou ik zeggen zet deze optie op nee.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
@MICD33

Dat ziet eruit als een mooie slede. Thx 4 da pics! Ben ook op zoek naar 1 voor mijn 3.5 slot. Heb je ook het modelnaam of link van de verkoper's website?
Hopelijk kan ik een zilveren vinden :P . Past elke 2.5 ssd erin? Hoe werkt het? Steekt het aan de voorkant wat uit of duw je die ssd helemaal in en sluit het frontje? Om te ejecten duw je op de knop en opent het frontje met ssd eruit? Right? Misschien dat ik een 80Gb X25-M en Kingston 40Gb kan gebruiken om O/S te swappen :9~

Edit: www.tigerelectronics.de? Heb deze gevonden..nu het artikel nog >:)

Edit2: al gevonden, helaas alleen in zwart :'(

[ Voor 16% gewijzigd door LaptopRookie op 20-11-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
@Snowie

Wordt die Kingston ssd niet warm met die anti-statische folie om heen? :? Lijkt me beter om het niet in de zak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

[quote]Snowwie schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:10:
[...]

De 1e benchmark is een Raid 0 configuratie van 2x Western Digital Black Editon 640GB
[afbeelding]

[afbeelding]
De 170/40 specificatie is lager dan hier gebenchmarkt dus hier ook nog een klein voordeeltje. Overigens de raid 0 array hierboven bestaat nog steeds, daar staat mijn data op. :)
[...]
Misschien werken de vista drivers wel onder windows 7?
[...]
Wel mooie benchmark scores btw. Zeker voor die ssd. En die prijs is al helemaal leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

flippy.nl schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:01:
[...]

zet de max-min groote maar op 100mb of zo. meer heb je niet nodig. als een spel ineens vastloopt ivm te weinig geheugen zet je hem maar op 500mb, maar 100 is maar als zat.

ps: zet ook systeemherstel, indexing en precaching uit. die hebben nu ook geen zin meer.
Ok! Systeemherstel en indexing heb ik uit gezet, maar precaching kan ik in de services niet vinden. Waar kan ik dit uitzetten? Of heet het daar misschien anders?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Audione0 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:44:
[...]

hoe? bios herkent het ding niet, alsof er niets is ingeplugd. ook in de disk manager staat hij niet in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
Femme schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:07:
Zonet de eerste run gedaan met de Kingston SSDNow V-Series 40GB. Echt een prachtig apparaatje is dit. De prestaties zijn over de hele linie beter dan van de Vertex 30GB met firmware 1.10 (inmiddels verouderd). De Agility 120GB is sneller in workloads waarin er veel geschreven wordt. Als opstartschijf presteert de Kingston echter zeer goed.

Zoals verwacht zijn het puur en alleen de sequentiële schrijfsnelheden die de prestaties van de Kingston ophouden. De random writes zijn uitstekend. De responstijd van kleine random write I/O's is in de basis lager dan van een drive met een Indilinx-controller. Voor een opstartschijf boeien de lagere sequentiële schrijfsnelheden weinig. De software installatie trace ging sneller dan op de Vertex 120GB en leverde een gelijkwaardig resultaat op met de Agility 120GB. Wat wil je nog meer van een opstartdrive.

[html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo/wide/?TestcomboIDs\[1952]=1&TestcomboIDs\[1809]=1&TestcomboIDs\[1910]=1">Zie hier</a>[/html] wat resultaten.
Grappig om te zien, mooie test! Hij lijkt inderdaad goed te kunnen meekomen in de real-life tests. Als bootschijf bevalt hij ook mij uitstekend, voor dit geld is het echt de perfecte instap-ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 21:44
ik heb nou iets mafs

gegevens:
i7 920
gigabyte ex58-ud5
intel g2 80gig

Ik wilde windows opnieuw installeren, dit ging goed, met de windows installer de ssd opnieuw geformatteerd. Dit alles met in de bios AHCI aan.
Windows geinstalleerd, reboot.. vervolgens blijft het systeem hangen bij de ahci bios. De gewone bios komt hij door, maar voordat windows wordt geladen gaat het scherm gewoon niet verder dan "detecting ahci drivers" oid.
Bios ingesteld op IDE mode en het werkt allemaal weer, maar ik kan nu dus niet meer terug naar AHCI mode.

Ik ga nog een herinstalleren en dan in IDE mode formatteren, om na de installatie terug te schakelen naar AHCI mode. Ik vind het allemaal een beetje maf dit. Overigens is dit met de buggy firmware van intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:55

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens of er een nieuw bios voor je mobo is op het Duitse Gigabyte forum. Er zijn nieuwe bios versies gebakken voor veel borden (officieel beta) die een nieuw AHCI bios hebben, nl. v1.20E
Alhoewel het beta biosen zijn, zijn ze gewoon "retail" + nieuwe AHCI bios en nog een enkele fix meen ik.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Xtrafris schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:26:
[...]

hoe? bios herkent het ding niet, alsof er niets is ingeplugd. ook in de disk manager staat hij niet in de lijst.
Hmm, idd vreemd..
Is het bios zou hij wel tezien moeten zijn. Misschien een andere sata connector proberen die op je board zit? Bedoel daar niet de stekker meer overigens.
Of misschien een nieuwer bios als die er is?

Anders ff terug gaan met die ssd.. Kan je verder geen raad meer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
LaptopRookie schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:02:
@MICD33

Dat ziet eruit als een mooie slede. Thx 4 da pics! Ben ook op zoek naar 1 voor mijn 3.5 slot. Heb je ook het modelnaam of link van de verkoper's website?
Hopelijk kan ik een zilveren vinden :P . Past elke 2.5 ssd erin? Hoe werkt het? Steekt het aan de voorkant wat uit of duw je die ssd helemaal in en sluit het frontje? Om te ejecten duw je op de knop en opent het frontje met ssd eruit? Right? Misschien dat ik een 80Gb X25-M en Kingston 40Gb kan gebruiken om O/S te swappen :9~

Edit: www.tigerelectronics.de? Heb deze gevonden..nu het artikel nog >:)

Edit2: al gevonden, helaas alleen in zwart :'(
Tja, toen ik ze zocht in augustus waren ze maar mondjesmaat te koop.
ik heb ze idd bij Tiger electronics in duidsland moeten bestellen;
Maar nu zijn ze overal te koop en verschillende merken.
ik heb een D lock maar sharkoon heeft ze nu ook.
http://www.hiq24.de/produ...ern-Dual-Bay-SATA-25.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hier ff een screentje om te pronken:

De ssd:

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/9696/ssdp.jpg

De WD WD6400AAKS-00A7B0:

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/2485/wdca.jpg

In de specs staat dat de ssd 70mb schrijven kan, wel leuk dat ie in de bench meer aangeeft..
Misschien een bug in crystal disk, anders een leuke bijkomstigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Misschien hard gelach, en gebrul na deze vraag gesteld te hebben 8) _/-\o_

Maar is het eigenlijk mogelijk om een normale SATAII schijf + SSD in raid 0 te zetten? Of raak je dan de performance van de SSD kwijt?

En nogmaals: niet gaan lachen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 21-11-2009 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Of het gaat weet ik niet, maar wat zou het nut ervan zijn? Je hebt dan de snelheid van de normale schijf (of in ieder geval, de accesstijden worden er niet beter op, omdat er ook data van de normale schijf gehaald moeten worden) en de grootte van de SSD x2, dus het slechtste van beide werelden :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Mute schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 01:02:
Of het gaat weet ik niet, maar wat zou het nut ervan zijn? Je hebt dan de snelheid van de normale schijf (of in ieder geval, de accesstijden worden er niet beter op, omdat er ook data van de normale schijf gehaald moeten worden) en de grootte van de SSD x2, dus het slechtste van beide werelden :?
Ja ik had het kunnen weten.. Gezien er ook data van de langzamere schijf gehaald moet worden, raak je idd de snelheidheid kwijt..

Volgende maand als er weer een beetje geld binnenkomt, misschien een tweede ssd erbij en dan maar eens kijken hoe het dan loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 11:49
Xtrafris schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:26:
[...]

Mss een nog dommere vraag......

I.v.m. microsata aansluiting...heb je 'm wel voeding gegeven? :9
Omdat je maar spreekt over 1 kabeltje......

[ Voor 6% gewijzigd door CRXed op 21-11-2009 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:57
Xtrafris schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:36:

Ik heb die Dane-Elec 80GB SSD en het goede kabeltje aangesloten, wordt domweg niet herkend.
Audione0 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 20:44:
[...]

Misschien idd een nóg dommere vraag, maar heeft ie idd wel stroom? :P

(Ik zat hem al te quoten, maar kon zo snel geen site vinden waarin vermeldt werd hoe de stroomtoevoer was i.c.m. micro-sata aansluiting)

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 21-11-2009 01:30 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
ja hoor jongens, hij heeft een keurige 3.3V lijn vanuit het verloopkabeltje dat ik gekocht heb. Dat is 1 kaneltje dat uitloop in molex en sata, en uiteraard zijn die allebei aangesloten op werkende sloten.
Heb het nog ff geprobeerd, maar het ding is gewoon ontzettend DOA.

RMA is aangevraagd, eens kijken of Zercom inderdaad de groene streepjes waar gaat maken :D
Toch bedankt voor de moeite ;)
Audione0 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 00:59:
Misschien hard gelach, en gebrul na deze vraag gesteld te hebben 8) _/-\o_

Maar is het eigenlijk mogelijk om een normale SATAII schijf + SSD in raid 0 te zetten? Of raak je dan de performance van de SSD kwijt?

En nogmaals: niet gaan lachen 8)7
Tsja... het zal samen sneller gaan dan met enkel je HDD, maar langzamer dan met enkel je SDD. Absoluut niet de moeite waard dus en een verspilling van de SSD.

Maar het kan best hoor :+

[ Voor 41% gewijzigd door Xtrafris op 21-11-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
doublepost, sorry modjes O-)

[ Voor 94% gewijzigd door Xtrafris op 21-11-2009 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Blisterin_Bull schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 23:10:
Kijk eens of er een nieuw bios voor je mobo is op het Duitse Gigabyte forum. Er zijn nieuwe bios versies gebakken voor veel borden (officieel beta) die een nieuw AHCI bios hebben, nl. v1.20E
Alhoewel het beta biosen zijn, zijn ze gewoon "retail" + nieuwe AHCI bios en nog een enkele fix meen ik.
Ik had juist expres de oude bios teruggezet, maar dat mocht ook niet baten. Ik had een beta F9 geinstalleerd namelijk.

Ondertussen werkt het weer op AHCI, maar het blijft vreemd. Ik heb de disk moeten partitioneren en formatteren in IDE mode mbv de win7 installer. Daarna windows geinstalleerd en ik wilde toen terug naar AHCI, de bios pikte de SSD gelukkig weer, maar vervolgens liep windows bluescreens te geven. Regedits heb ik geen zin in, dus ik heb opnieuw geinstalleerd met AHCI aan. SSD niet opnieuw gepartitioneerd, maar wel opnieuw geformatteerd. En nu werkt het weer als een zonnetje :)

Ik zal eens kijken op de duitse gigabyte of zij nog een nieuwe beta hebben. De F7 bios is namelijk ubertraag met booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-04 12:24
Nou mannen ook ik moest er maar aan geloven.

ook ik mocht gister me nieuwe SSD intel postville in ontvangst nemen.

alleen als ik dan zo kijk, is best gevarieerde benchmarks kwa speed.

heb ook maar 2 hieronder van me oude voordat ik de ssd erin ging zetten en erna.
uiteraard nadat ik em al weer vol getrapt had met al me programmas.

Oude Hdd :
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/20kdsgl.jpg

SSD :

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/vxiu6t.jpg

Specs :

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
Gigabyte P55M-UD2
Asus ENGTX 260 Core 216
6 gig DDR3 ram
2 x 1 TB Samsung topspin F1
1x Intel X25-M Postville SSD 80GB
W7 X64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Roberto538 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 11:40:

:?

Met de resultaten van je Postville lijkt me niets mis, geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
Lounge Deluxe schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 11:59:
[...]

:?

Met de resultaten van je Postville lijkt me niets mis, geniet er van!
Oh ik omschreef het verkeerd, ik bedoelde. wisselende benchmarks van de mensen met hetzelfde type schijf.

Maar goed de een is de ander natuurlijk niet... ;)

Ben dr ook heel blij mee... wel wenne geen geratel steeds te horen... zo stil ineens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

heb ook maar 2 hieronder van me oude voordat ik de ssd erin ging zetten en erna.

Oude Hdd :
[afbeelding]

SSD :

[afbeelding]

Specs :

Gigabyte P55M-UD2
Asus ENGTX 260 Core 216
6 gig DDR3 ram
W7 X64
Um, je mist ongeveer 40mb/sec bij je ssd in crystal? 250mb moet hij zeker wel halen.
Ik weet niet welke intel je precies hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
Audione0 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:52:
[...]

Um, je mist ongeveer 40mb/sec bij je ssd in crystal? 250mb moet hij zeker wel halen.
Ik weet niet welke intel je precies hebt?
Het Type omschreven in plaatje van Crystal
en nog eens onderaan bij de specs :9

Dat viel me ook al op, maar daarintegen heb ik ook meer write dan intel beschreef.
ben er zeker op vooruit gegaan, en ben dus ook tevree. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Laatst online: 14-06 19:44
Ik volg dit topic al een tijdje met grote interesse, vandaag heb ik de sprong gewaagd en ben ik ook aan de ssd. :) Ik twijfelde tussen de Kingston V-serie 40GB (Intel controller) en de Intel X25-M 80GB en ik ben uiteindelijk voor die laatste gegaan vanwege de grotere capaciteit en het vooruitzicht op TRIM functionaliteit in de nabije toekomst. Ik zocht een ssd voor in mijn desktop als schijf voor OS en applicaties. Films en andere grote bestanden komen op de 1TB Samsung Spinpoint F1 die ik nog voor zowel OS als data gebruik.
Ik heb hem in mijn woonplaats bij de Paradigit gekocht, wel wat duurder dan online (219,- betaald), maar ze hadden er 1 op de plank liggen, dus ik heb ff gebeld en ben een kwartiertje later naar de winkel gefietst... Ik ga er Windows 7 Pro x64 opzetten, ga ik zometeen mee aan de slag. Zodra het een en ander up and running is (hopelijk) zal ik mijn ervaringen delen. Hier alvast 2 weinig spannende plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2620/4122049958_2fce5ac1cc_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2570/4121276875_5e57703a16_o.jpg

P.S. SATA kabeltje zat er niet bij, had ik nog liggen.

[ Voor 0% gewijzigd door estorino op 21-11-2009 15:32 . Reden: typo ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

estorino schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:00:
Ik volg dit topic al een tijdje met grote interesse, vandaag heb ik de sprong gewaagd en ben ik ook aan de ssd. :) Ik twijfelde tussen de Kingston V-serie 40GB (Intel controller) en de Intel X25-M 80GB en ik ben uiteindelijk voor die laatste gegaan vanwege de grotere capaciteit en het vooruitzicht op TRIM functionaliteit in de nabije toekomst. Ik zocht een ssd voor in mijn desktop als schijf voor OS en applicaties. Films en andere grote bestanden komen op de 1TB Samsung Spinpoint F1 die ik nog voor zowel OS als data gebruik.
Ik heb hem in mijn woonplaats bij de Paradigit gekocht, wel wat duurder dan online (219,- betaald), maar ik ze hadden er 1 op de plank liggen, dus ik heb ff gebeld en ben een kwariiertje later naar de winkel gefietst... Ik ga er Windows 7 Pro x64 opzetten, ga ik zometeen mee aan de slag. Zodra het een en ander up and running is (hopelijk) zal ik mijn ervaringen delen. Hier alvast 2 weinig spannende plaatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

P.S. SATA kabeltje zat er niet bij, had ik nog liggen.
Je hebt een mooie aankoop gedaan hoor.. Heb deze gisteren ook gekocht btw. Top dingetje!
Voor die prijs heb je wel wat betere performance dan de kingston. En nog meer opslag ook.
Ok die Kingston is wel lekker goedkoop!
Tis waar jij je waarde aan hecht denk ik? Goedkoop of performance??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Roberto538 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 13:34:
[...]

Het Type omschreven in plaatje van Crystal
en nog eens onderaan bij de specs :9

Dat viel me ook al op, maar daarintegen heb ik ook meer write dan intel beschreef.
ben er zeker op vooruit gegaan, en ben dus ook tevree. ;)
Ah ik zie het, stom!
Je hebt denk ik dezelfde als ik, en 250mb lezen moet ie wel halen. Misschien een instelling verkeerd?
Ok, je bent tevree, en dat is zeker belangrijk, maar als er meer uitgehaald kan worden zonder dat dit invloed heeft op de stabiliteit van je systeem??
40mb is best een hoop vind ik, rond de 16% meer leessnelheid dan die 210mb die je nu hebt.
Je bent en tweaker of niet O-) :P

Ohja, nog iets.. Zet je totale inhoudt van je win7 cd op een usb sticky en installeer win7 vanaf de usb, was bij mij rond de 7 minuten klaar! Ook best leuk!
Gezien jou systeem iets rapper is dan die van mij lukt het bij jou misschien nog wat sneller.. :9~

Misschien als je dit instelt dat ie dan meer geeft?
flippy.nl schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:01:
[...]

zet de swapfile max-min groote maar op 100mb of zo. meer heb je niet nodig. als een spel ineens vastloopt ivm te weinig geheugen zet je hem maar op 500mb, maar 100 is maar als zat.

[ Voor 25% gewijzigd door Audione0 op 21-11-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Blij het een vreemd advies vinden, zeker systeemherstel. Dat heeft namelijk helemaal niks met je ssd te maken. Alleen die paar writes die je uitspaart, dan gaat die 11 jaar mee ipv 10...
En over precaching: een ssd is snel, maar ram is nog steeds sneller. Waarom zou ik data die misschien nodig heb niet alvast in m'n ram willen hebben?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb systeemherstel alleen maar uitgezet om een paar gig terug te winnen. Heeft verder ook niets temaken met de snelheid van een ssd.
Ik vond bijna 4gig die ik kwijt was aan systeemherstel wel erg veel, en zeker op een schijfje van 80gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
yeah vandaag bericht gekregen dat mijn postville verstuurd ik. maandag heerlijke reinstall. ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59

pcprutser

No message

Sinds een poos ben ik een SSD aan het overwegen. En ik ben nu eindelijk op het punt gekomen dat ik echt tot aanschaf over wil gaan. En omdat ik me op redelijk onbekend terrein begeef (veel gelezen, maar totaal geen eigen ervaring ermee), wil ik het natuurlijk in 1 keer goed doen, omdat ze toch stevig geprijsd zijn..

Omdat ik momenteel al 72GB gebruik op de C: schijf, heb ik aan een SSD van 64GB niet genoeg, ik vind 128GB SSD's te duur voor wat ze te bieden hebben, daarom wil ik 2 SSD's van 64GB in RAID0 zetten, om zo meer ruimte EN meer snelheid te krijgen. En mag je de de snelheid ook met een factor 2 verdubbelen?

Maar wat zijn de nadelen van het draaien van een RAID met SSD's? Kun je dan bv geen gebruik maken van TRIM? (is TRIM in W7 al standaard aanwezig? Of moet je deze 'tool' apart downloaden?)

De SSD's die ik wil gaan gebruiken komen van Kingston of sla ik met deze SSD de plank volledig mis? (in de zin van: je MOET absolut een andere SSD gebruiken omdat...)
En als ik de plank volledig mis sla met deze SSD, is er voor 150 euro per stuk (is zeg maar mijn limiet voor dit 'project' ;)) een betere? Zo ja: waarom is die beter?

Ik heb deze SSD op het oog omdat, hij een goede lees/schrijf verhouding heeft (daar waar de postville's het met de helft schrijf snelheid en maar 40MB/s hogere leessnelheid moeten doen)

Volgens mij is de controller die erin zit een goede (geen bugs geconstateerd door andere gebruikers), ik heb in elk geval geen slecht nieuws erover kunnen vinden.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, of waar ik op moet letten?
Kortom nog een hoop vragen die ik heb O-)

Mijn systeem specs:
Intel Q8200
Asus P5Q Pro
6GB werkgeheugen
W7 64-bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Hoe krijg je 72GB vol op je C:\?
Als daar veel mediabestanden (mp3/films) bij zit zou je die op een HDD kunnen zetten.
Zelf heb ik games ook grotendeels op een HDD staan en alleen de meest veelgespeelde staan op SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

nee, mediabestanden, documenten en andere bestanden heb ik op 2x500GB staan (in RAID0).
En ik heb een aantal games erop staan.

Overigens moeten de SSD's een 2x80GB RAID0 gaan vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
pcprutser schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 23:47:
Sinds een poos ben ik een SSD aan het overwegen. En ik ben nu eindelijk op het punt gekomen dat ik echt tot aanschaf over wil gaan. En omdat ik me op redelijk onbekend terrein begeef (veel gelezen, maar totaal geen eigen ervaring ermee), wil ik het natuurlijk in 1 keer goed doen, omdat ze toch stevig geprijsd zijn..

Omdat ik momenteel al 72GB gebruik op de C: schijf, heb ik aan een SSD van 64GB niet genoeg, ik vind 128GB SSD's te duur voor wat ze te bieden hebben, daarom wil ik 2 SSD's van 64GB in RAID0 zetten, om zo meer ruimte EN meer snelheid te krijgen. En mag je de de snelheid ook met een factor 2 verdubbelen?
In theorie is het x2 in praktijk zal dit anders zijn. Ik heb hier trouwens ook al gezien dat de 4k read en write bij een raid0 gelijk bleven en alleen de sequentiële ~x2 gingen. En laat voor een OS de sequentiële weinig invloed hebben.
Maar wat zijn de nadelen van het draaien van een RAID met SSD's? Kun je dan bv geen gebruik maken van TRIM? (is TRIM in W7 al standaard aanwezig? Of moet je deze 'tool' apart downloaden?)
De drivers die in Win7 zitten kunnen TRIM commando's sturen. Andere drivers volgens mij nog niet. In ieder geval die van Intel nog niet. Maar de meeste raid controllers gaan die TRIM commando's niet door sturen dus een raid met SSD's ondersteund geen TRIM. Dus ook niet met een aparte tool.
De SSD's die ik wil gaan gebruiken komen van Kingston of sla ik met deze SSD de plank volledig mis? (in de zin van: je MOET absolut een andere SSD gebruiken omdat...)
En als ik de plank volledig mis sla met deze SSD, is er voor 150 euro per stuk (is zeg maar mijn limiet voor dit 'project' ;)) een betere? Zo ja: waarom is die beter?
€150 voor een 64GB SSD? De intel is goedkoper,die gaat voor €200 over de toog en heeft 80GB. Maar is wat slecht leverbaar zoals je in dit topic kunt lezen.
Ik heb deze SSD op het oog omdat, hij een goede lees/schrijf verhouding heeft (daar waar de postville's het met de helft schrijf snelheid en maar 40MB/s hogere leessnelheid moeten doen)
Sequentiële snelheden zeggen niets. Dat is alleen als je heel grote bestanden kopieert, en het OS doet daar niet aan mee, daar ga je voornamelijk veel kleine bestanden moeten lezen. Ja er zijn betere SSD's op gebied van sequentiële snelheden, maar wat ik in dit topic gezien heb van reacties en benchmarks zijn de Intels heer en meester als het aankomt op lezen en schrijven van kleinere bestanden en dus sneller als OS schijf als de andere SSD's. De Intels zijn dan ook nog eens kwa prijs/GB een van de goedkoopste.
Volgens mij is de controller die erin zit een goede (geen bugs geconstateerd door andere gebruikers), ik heb in elk geval geen slecht nieuws erover kunnen vinden.

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, of waar ik op moet letten?
Kortom nog een hoop vragen die ik heb O-)

Mijn systeem specs:
Intel Q8200
Asus P5Q Pro
6GB werkgeheugen
W7 64-bit
Ik denk dat kwa snelheid een raid 0 volume niet zo heel interessant is met SSD's, ik denk niet dat er veel mensen het snelheidsverschil gaan merken, er wordt wel eens gezegd dat de rest van het systeem de bottleneck wordt dan, maar volgens mij wordt de mens dan een bottleneck. Firefox opgestart in 3s of 2s (ik weet niet hoe snel FF opstart op een SSD) ga je niet merken omdat je zelf te traag gaat reageren. Toch als we spreken van een OS schijf, als data schijf bij het kopiëren van 500GB+ ga je dat misschien wel weer merken, maar dat is hier niet het geval neem ik aan.

Dan is er natuurlijk ook het feit dat jouw raid controller nog geen TRIM of misschien nooit geen TRIM gaat ondersteunen.

Kijk ook niet zo zeer naar sequentiële snelheden die zeggen weinig over hoe een SSD zich gedraagt als OS schijf en die zijn weer alleen belangrijk als je grote bestanden gaat over moeten zetten. 2 raptors in RAID0 halen ook die sequentiële snelheden maar kwa gedrag als OS volume gaat een SSD wel sneller zijn.

Je spreekt trouwens van €150 per stuk voor 64GB SSD's maar vind een 128GB SSD te duur :?

Mijn advies zou een 80GB of 160GB postville zijn. Die kost rond de €2/GB en is daarmee een van de goedkoopste SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

kluyze schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:17:
Je spreekt trouwens van €150 per stuk voor 64GB SSD's maar vind een 128GB SSD te duur :?

Mijn advies zou een 80GB of 160GB postville zijn. Die kost rond de €2/GB en is daarmee een van de goedkoopste SSD's.
Ik was er aanvankelijk vanuit gegaan dat ik een RAID zou gaan gebruiken ;) maar als ik jou advies aanneem, dan merk ik dat ik aan een RAID0 niet veel voordeel ga beleven, terwijl de Postville's beter scoren voor een relatief lagere prijs ;)

Nu heb ik even rond gekeken en erachter gekomen dat er 5 Postville's zijn (correct me if I'm wrong..) KLIK
Maar zijn nou de onderlinge verschillen? Ik heb even snel zitten kijken naar de lees en schrijfsnelheden, maar die liggen bij alle 5 op dezelfde snelheden..

Overigens heb ik nog eens m'n software lijst onderhanden genomen, en zo'n 17GB weten te besparen op de C: schijf, ik zit nu dus op de 55GB, dus een 80GB SSD is ruim voldoende :)

En zijn er nog andere 'zeer geschikte' SSD serie's (van andere fabrikanten) die qua prestaties en prijs meekunnen met de Postville's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Audione0 schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 16:32:
Ik heb systeemherstel alleen maar uitgezet om een paar gig terug te winnen. Heeft verder ook niets temaken met de snelheid van een ssd.
Ik vond bijna 4gig die ik kwijt was aan systeemherstel wel erg veel, en zeker op een schijfje van 80gig.
Je kunt met een slider de max ruimte van system restore toch gewoon instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyCo DaMiaN
  • Laatst online: 14-05 09:04

Oude Hdd :
[afbeelding]

SSD :

[afbeelding]

Specs :

Gigabyte P55M-UD2
Asus ENGTX 260 Core 216
6 gig DDR3 ram
W7 X64
Dit zijn aardige snelheden, nu ben ik zelf benieuwd in hoever de performance daalt als je het al een tijdje gebruikt en trim niet gebruikt ivm win7 64bit, misschien dat je daarvan ook een screenshot wilt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328384

Ik ben sinds kort tevreden bezitter van postville 160Gb. Echter heb ik voor installatie AHCI niet aangezet en kan daar nu niet meer voor kiezen omdat je dan de bekende bluescreens krijgt. Nou heb ik een back up gemaakt van mijn huidige install.

Mijn vraag:

Heeft het nut om in bios AHCI aan te zetten en dan back up terug te zetten? Of is dat in feite hetzelfde als dat je dit doet voordat je win gaat opstarten en dus vastloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Anoniem: 328384 schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:32:
Ik ben sinds kort tevreden bezitter van postville 160Gb. Echter heb ik voor installatie AHCI niet aangezet en kan daar nu niet meer voor kiezen omdat je dan de bekende bluescreens krijgt. Nou heb ik een back up gemaakt van mijn huidige install.

Mijn vraag:

Heeft het nut om in bios AHCI aan te zetten en dan back up terug te zetten? Of is dat in feite hetzelfde als dat je dit doet voordat je win gaat opstarten en dus vastloopt?
Is feitelijk hetzelfde.
Je kunt gewoon om mbv. een registry setting

ik vermoed op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
twiFight schreef op zondag 22 november 2009 @ 01:03:
[...]

Je kunt met een slider de max ruimte van system restore toch gewoon instellen?
Gebruikt iemand hier uberhaupt systeem herstel?
Het is een geweldige functie, maar wel voor de huis-tuin-keuken gebruiker :P Als het systeem van een tweaker plat gaat, dan ga je toch uitzoeken wat er mis is? En uiteindelijk toch opnieuw installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb systeemherstel wel aan staan. Als tweaker heb ik het idd zelden nodig, maar als last point of resort kan het toch wel handig zijn om een complete herinstallatie te voorkomen. Met dat laatste ben ik namelijk minstens een hele dag bezig, gezien alle specifieke tools en settings die ik gebruik.

Heb het al gebruikt sinds XP en later Vista en Win7, en in die 9 jaar tijd heb ik op mijn eigen computer precies één keer gebruikt omdat ik een probleem ff niet meer opgelost kreeg.

Better safe than sorry, en als zodanig is system restore wel een handige functie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 16:22

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

pcprutser schreef op zondag 22 november 2009 @ 00:58:
[...]
Nu heb ik even rond gekeken en erachter gekomen dat er 5 Postville's zijn (correct me if I'm wrong..) KLIK
Maar zijn nou de onderlinge verschillen? Ik heb even snel zitten kijken naar de lees en schrijfsnelheden, maar die liggen bij alle 5 op dezelfde snelheden..
Je hebt de G1 en G2 SSD's. Hoewel de G1's op onverklaarbare redenen duurder zijn, zijn de G2's nieuwer en beter. Deze hebben ook TRIM ondersteuning.

Verder zitten er nog verschillen in de manier waarop de drive geleverd word. Er zijn 01, C1 en R5 uitvoeringen. Ik doe dit uit mijn hoofd dus helemaal precies weet ik het niet maar als het goed is, is de 01 uitvoering enkel de drive, de C1 uitvoering de drive en een plastic spacer om hem in een notebook te monteren en is de R5 de retail uitvoering waar ook een spacer bij zit maar ook een bracket zodat de drive in een 3,5" HDD houder past.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Ik zit nou 3 postville's te vergelijken, maar ik kom er niet uit..
De 80GB versie kent 3 versie's, de G201, G2C1 en de G2R5.
Als ik de prijzen vergelijk (KLIK) dan zit er nauwelijks verschil in qua prijs.
Prestaties lijken ook hetzelfde te zijn.
Nu staat er op de site van Intel dat alleen de G2R5 een retail kit heeft (ik neem aan met bracket en SATA kabel ofso), maar in de pricewatch is de G2C1 ook aangeduid als retail. Wat is het verschil met die twee? Ik kan er niet achter komen.. |:(

Bedankt i7x!
Is er iemand die dit kan bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door pcprutser op 22-11-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 21:13
pcprutser schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:54:
Ik zit nou 3 postville's te vergelijken, maar ik kom er niet uit..
De 80GB versie kent 3 versie's, de G201, G2C1 en de G2R5.
Als ik de prijzen vergelijk (KLIK) dan zit er nauwelijks verschil in qua prijs.
Prestaties lijken ook hetzelfde te zijn.
Nu staat er op de site van Intel dat alleen de G2R5 een retail kit heeft (ik neem aan met bracket en SATA kabel ofso), maar in de pricewatch is de G2C1 ook aangeduid als retail. Wat is het verschil met die twee? Ik kan er niet achter komen.. |:(

Bedankt i7x!
Is er iemand die dit kan bevestigen?
Wellicht een idee om in de TS te kijken :? Daar staat het notabene in!
Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/intel_ssd_models.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 22-11-2009 12:17 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
ZyCo DaMiaN schreef op zondag 22 november 2009 @ 01:08:
[...]

Dit zijn aardige snelheden, nu ben ik zelf benieuwd in hoever de performance daalt als je het al een tijdje gebruikt en trim niet gebruikt ivm win7 64bit, misschien dat je daarvan ook een screenshot wilt plaatsen.
Zal ik doen, ik ben zelf helemaal niet thuis in dat trim gebeuren.
dus dat gebruik is sowieso niet.(zou niet eens weten hoe)
en deze benchmarks waren nadat ik alles weer had terug gezet op C.
dus alle programma's en backups terug heb gezet.
staat nu in middels 35 gig alweer op de schijf.
maar wat je zegt, benieuwd het mij ook, in hoeverre performance daalt na 'vervuiling'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

IJnte schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:16:
[...]

Wellicht een idee om in de TS te kijken :? Daar staat het notabene in!
[afbeelding]
Dat klopt, alleen staat er in die tabel dat alleen de G2R5 een retail kit bevat, en volgens i7x klopt dit dus niet helemaal ;) omdat er bij de C1 ook een extra word meegeleverd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyCo DaMiaN
  • Laatst online: 14-05 09:04
S0epkip schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 13:05:
Voor de degradatie-database:

Postville 80GB, Win7 x64, na 7 dagen:

[afbeelding]

Na 20 dagen:

[afbeelding]

Zeer kleine degradatie bij de 4k read&write (3% & 5%), de rest is binnen de fluctuaties van de testresultaten.
Tnx, daar was ik benieuwd naar, ik denk dat ik er nu ook 1 ga kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Anoniem: 328384 schreef op zondag 22 november 2009 @ 10:32:

Mijn vraag:

Dan brandt er bij mij gelijk een vraag?

Ik heb AHCI nu in het bios aangezet nadat ik een herinstall heb gedaan, maar ik krijg geen blauw scherm of een vast loper. Kan ik het hier dan bij laten?
Of moet ik toch een herinstall doen om de snelheid van de AHCI te kunnen benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
pcprutser schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:38:
[...]

Dat klopt, alleen staat er in die tabel dat alleen de G2R5 een retail kit bevat, en volgens i7x klopt dit dus niet helemaal ;) omdat er bij de C1 ook een extra word meegeleverd ;)
Die spacer die bij een C1 geleverd wordt valt niet in het retail pack en is dus alleen een zwart stukje plastiek om de drive wat dikker te maken. Maar volgens Intel is dat niet een deel van het retail packet.

Ik zeg trouwens niet dat jij geen verschil gaat merken met een RAID0 maar de ervaringen die hier in het topic staan zeggen mij dat de meeste mensen niet veel of geen verschil merken. Er zijn er zelfs die van een RAID0 afgestapt zijn. Dat en het nadeel dat er nog geen TRIM commando's door gestuurd kunnen worden vind ik een reden om het af te raden.
Maar er zijn zelfs mensen die het merken als ze een TFT hebben met 5ms responce tijd en een met 2ms. Dus dat en ook de ervaring die je hebt met RAID is iets persoonlijks.

Een Intel is kwa snelheid een van de betere en kwa prijs zit die ook redelijk goed. Maar misschien ben je met iets goedkoper en net wat trager ook al tevreden. Al denk ik dat voor jouw, ook omdat de goedkopere al snel kleiner zijn als 80GB, de Intel een van de meer logische keuzes is.
Het ligt er wat aan of je kijkt naar een max budget of dat je zegt dat je beste verhouding €/GB belangrijker is. Want als je zegt van max €150/stuk kom je bij een RAID volume op €300 en dan is het misschien zelfs interessant om naar de 160GB (€370) Intel te kijken, die ook weer wat sneller zou moeten zijn tov. de 80GB (sinds de laatste firmware) maar daar heb ik nog geen benches van gezien. Maar natuurlijk iets over de €300 die je eerder vermelde gaat.
Of een Kingston SSDNow V+ 128GB die lijkt me ook interessant, kwa €/GB ligt die in de buurt van de Intel en is iets groter. Misschien dat die voor kleine bestanden een lagere snelheid heeft als een Intel maar hij kan voor jouw toch redelijk geschikt zijn. Die heeft dus de grootte mee en er is geen nood aan een RAID controller. Al weet ik niet of die Kingston's met een samsung controller ook ondersteuning voor TRIM gaan krijgen.
Volgens job in "Het grote SSD topic ~ Deel 5" heeft de v+ een samsung controller die ook nog goed is. Maar wel wat trager dan een Intel.

Ik zou gewoon eens dit topic en eventueel voorgaande delen nalezen en kijken naar welke drives zo al in gebruik zijn bij de tweakers en daaruit een goede SSD kiezen. De Intels komen er volgens mij heel goed uit, maar die zijn momenteel redelijk slecht leverbaar (met die slechte firmware en zo.) en zullen daardoor ook wat duurder worden/zijn. Ik zou zeggen wacht nog een maandje of 2 (misschien een leuk kerstcado :) ) en volg hier dit topic. Ook omwille dat nu niet geheel zeker is welke controllers in de toekomst misschien TRIM gaan ondersteunen als dit een belangrijke feature is voor jou. De Intels krijgen het wel en de OCZ's hebben het al. Andere zou ik zo niet kunnen zeggen.

Om op te sommen: Ik zou, als ik jouw eisen zowat hoor, uit dit lijstje een keuze maken. Dat zijn alle SSD's uit de pricewatch groter als 80GB met maximum €300 en max €3/GB.
En dan lijkt me op eerste zicht de keuze te vallen voor of de 80GB Postville omwille van de prijs, snelheid en de gebruikerservaringen in dit topic of de Kingston 128GB V+ die wat meer schijfruimte heeft indien de snelheid voor jouw wat minder van belang is. Maar in mijn mening als ik het tegoei zou moeten doen zou ik zelf voor de 80GB Postville gaan, of de 160GB als je budget het zou toe laten.

Bah, weer een hele lap tekst, en ik dacht van het kort te houden deze keer. Ik moet wat minder zagen 8)7 En nu niet iedereen tegelijk gaan bevestigen! Ik hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt en niet nog meer laat twijfelen, al vrees ik ervoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
helder verhaal hierboven, even iets rechtzetten. de intel is wél (weer?) goed leverbaar. ik heb vrijdag bij 4launch de 80 gb versie r5 besteld. is zaterdag al verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik zit nu ook sterk te twijfelen. De Intel X-25M Postville 80 GB of 160 GB. de 160 GB is flink duurder en de vraag is: ga ik die ruimte wel benutten als je ziet dat ik nu op een 320 GB schijf slechts 26,3 GB gebruik. Dan is er nog de vraag: Die Kingston SSDNow V-series lijkt me misschien ook wel wat vanwege 128 GB ruimte en onder de € 300...
Maar 80 GB voor 194 € is natuurlijk ook niet slecht, je zou dan over 1 a 2 jaar voor misschien weer € 200 een snellere en grotere SSD kunnen kopen. Het blijft moeilijk, dan heb je ook nog eens de slechte leverbaarheid van de Intel's op het moment. Wat ik wel een fijne feature vind is dat het X-25m PostvilleR5 model een 3,5" bracket erbij heeft zitten. Ik neig naar de 80 GB van Intel, maar wanneer worden ze leverbaar... :'(
tennisbal schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:19:
helder verhaal hierboven, even iets rechtzetten. de intel is wél (weer?) goed leverbaar. ik heb vrijdag bij 4launch de 80 gb versie r5 besteld. is zaterdag al verzonden.
Maar heeft die nou de nieuwe firmware waar Intel mee bezig was of niet?

[ Voor 18% gewijzigd door SuX DeLuXe op 22-11-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah

Ruudjah

2022

De Vertex verbruikt ongeveer de helft van wat de intel verbruikt in load, idle is dat verschil nog een stuk groter. Ook heeft de Vertex NU al TRIM en GC support, hier moet je met de Intel nog op wachten.

TweakBlog

Pagina: 1 ... 21 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.