Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.078 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het kriebelt bij mij momenteel ook om een SSD aan te schaffen. De snelheden die ik hier zie zijn geweldig namelijk! Eigenlijk vind ik de prijs nog veel te hoog maar goed, het is al weer een tijd geleden dat ik wat geupgrade heb denk ik dan maar :+

In eerste instantie leek de Kingston 40GB Bootdrive mij wel interessant, na een blik op mijn program files/windows folders ben ik bang dat 40GB toch echt te weinig is... Dan de Intel X-25M dan maar! Wel een stuk duurder maar dan heb je ook wat. Jammer dat dat ding zo slecht te leveren is, anders had ik hem nu direct besteld. Iemand nog een tip waar ze een beetje vlot leveren? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:00
Op Intel is de SSD toolbox weer te downloaden met een update van 16 november..
http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18182

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:48
Jaapoes schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:02:
Op Intel is de SSD toolbox weer te downloaden met een update van 16 november..
http://downloadcenter.int....aspx?agr=Y&DwnldID=18182
Waar kun je hem dan downloaden.? O-)
Ik zie alleen de link, maar verdedr geen download link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Hier krijg ik dit te zien:

Intel® Solid-​​State Drive Toolbox 11/5/2009 v1.​​1
The SSD Toolbox is temporarily unavailable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
kingrichard47 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 03:19:
Het kriebelt bij mij momenteel ook om een SSD aan te schaffen. De snelheden die ik hier zie zijn geweldig namelijk! Eigenlijk vind ik de prijs nog veel te hoog maar goed, het is al weer een tijd geleden dat ik wat geupgrade heb denk ik dan maar :+

In eerste instantie leek de Kingston 40GB Bootdrive mij wel interessant, na een blik op mijn program files/windows folders ben ik bang dat 40GB toch echt te weinig is... Dan de Intel X-25M dan maar! Wel een stuk duurder maar dan heb je ook wat. Jammer dat dat ding zo slecht te leveren is, anders had ik hem nu direct besteld. Iemand nog een tip waar ze een beetje vlot leveren? :D
Check de pricewatch, inmiddels 2 zaken die zeggen snel te leveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
bck schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:43:Wat betreft snelheid, is er te testen of de harde schijf nu een bottleneck is voor de database ? DukeBox heeft wat dat betreft een punt... er wordt dagelijks grofweg 70MB aan ASCII files in de database geimporteerd, als ik daar over nadenk lijkt het me stug dat de harddisk dan echt een bottleneck is.

Probleem is, in die 70MB staan ongeveer 20.000 records en voor het updaten van de database is mijn PC dan toch een uur bezig.
Dit klinkt mij in de oren als een probleem in de applicatie (verkeerde methode gekozen om de data te importeren) dan als een probleem met schijven en/of database.

Geen idee hoe jouw ASCII files eruit zien, maar je kunt deze vast wel met COPY (tijdelijk) in de database gooien. Daarna eventueel met wat losse INSERT's de data (genormaliseerd) naar de juiste tabellen verplaatsen en klaar is klara. Dat moet in hooguit enkele minuten zijn te realiseren, 70MB importeren hoeft echt geen uur te duren.

Wellicht dat je de configuratie van jouw database nog wat moet aanpassen, moet optimaliseren voor bulkload. Zie de WAL-settings in postgresql.conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brains schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 08:51:
Hier krijg ik dit te zien:

Intel® Solid-​​State Drive Toolbox 11/5/2009 v1.​​1
Iemand op het Intel forum beweert de Toolbox vannacht te hebben gedownload.

Hij is kennelijk even online geweest. Het zou me niks verbazen als Intel hem snel weer heeft teruggetrokken. Zeker nog een bug gevonden. Afwachten maar weer. :z

Onderstaande prevelementje van Intel over de FW bug biedt tenminste uitzicht op een oplossing.

Intel has confirmed an issue with the firmware update process for 34nm (G2) Intel® X25-M SSDs (80GB and 160GB). This predominantly affected Windows* 7 (64bit) users during or immediately after the upgrade process to 02HA firmware using the firmware update tool (version 1.3). Intel plans to release a fix for this issue by the end of November 2009.

Please see below to decide what you should do:

– If you have not upgraded to 02HA but using 02G2 or 02G9 – then use new tool when available to upgrade to new firmware to get Trim support and better sequential write performance (160GB)
– If you have successfully upgraded to 02HA - then continue using the SSD, there are no known issues.
– If you have received a SSD with 02HA pre installed – then continue using the SSD, there are no known issues.
– If you have unsuccessfully upgraded to 02HA - then contact Intel Customer Support for instructions on how to recover the SSD via secure erase or return SSD to Intel for replacement or refund.

*Other names and brands may be claimed as the property of others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb ook thius nog wat benchmarks gedraaid en even aan de collega's laten zien.
Misschien dat bij de volgende aanbesteding het SSD schijven in de desktops stoppen :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hVOKPsYIyqVrIK3l21RfrYLF/full.jpg
Western Digital; 160GB SATA
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hyI8kV07oMujM9P8Xmh9zMFZ/full.jpg
Seagate 750Gb SATA
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NCQo4jGiGELaorydqlb8iw4k/full.jpg
Intel Postville M 80Gb _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Frostbite op 17-11-2009 11:23 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
Wat zou de betere keuze zijn voor boot-ssd?

Een Kingston Vseries 40gb boot drive
Of de Corsair M32 32GB

Ik heb aan 30gb wel genoeg moet ik zeggen.

De Kingston heeft 'maar' 40mb/sec write en de Corsair gaat richting de 100. Beiden zijn ze rond de 90 euro, dat valt dus wel mee. Nu is mijn vraag welke keuze jullie zouden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Danny2008 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:18:
So hee, ik ben mijn Intel 80 Gb SSD nu echt goed zat.

Groeten, danny
Zo veel mogelijk "schrijf"-dingen doen op een tweede HD. Misschien, zoals in de start van dit topic staat aangegeven de schijf iets onderpartitioneren zodat je wat vrije blocks overhoud om data op te schrijven / swappen.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Sc0rPi0N schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:13:
Ik heb ook thius nog wat benchmarks gedraaid en even aan de collega's laten zien.
Misschien dat bij de volgende aanbesteding het SSD schijven in de desktops stoppen :9

[afbeelding]
Western Digital; 160GB SATA
[afbeelding]
Seagate 750Gb SATA
[afbeelding]
Intel Postville M 80Gb _/-\o_
Hehe, ik zal je zeggen: ik als ontwikkelaar heb samen met andere ontwikkelaars wel eens zo'n voorstel gedaan.
Het ging om een geografische applicatie met lokale (dus ook geografische) database op een laptop of tablet die door monteurs van ons bedrijf (Enexis) worden gebruikt.

De applicatie die daar afgelopen jaar door ons voor ontwikkeld is, bevat functies die redelijk database-intensief zijn. En mede omdat er op die machines ook andere database-intensieve applciaties draaien, zijn ze daarom soms niet vooruit te branden.

Dus wij adviseerden een projectleider om eens te kijken of ssd's niet een oplossing kunnen bieden; de door de monteurs gebruikte tablets (toughbooks) kosten toch al 3000 euro!!!
Maar nee... het antwoord: "onze applicatie voldoet aan de specificaties, dus is het niet ons probleem"..

|:( |:( |:(

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
Ik heb een RAMdisk geinstalleerd: http://www.mydigitallife....-xp-2000-and-2003-server/

En daar mijn Temp map op gezet. Ook schrijft Firefox daar de cache naartoe.
Met FileMon van Sysinternals kan ik kijken welke programma's veel schrijven en die ook naar de ramdisk laten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Deagle schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:52:
Wat zou de betere keuze zijn voor boot-ssd?

Een Kingston Vseries 40gb boot drive
Of de Corsair M32 32GB
Als het puur op booten aankomt maakt het volgens mij niet zoveel verschil.

Maar inderdaad wel goed opgemerkt, de Corsair M32 32GB 100mb/s write. Het is alleen de vraag wanneer je die 100mb/s write ook gaat gebruiken.

Het is zeker geen verkeerde optie. Een leuk opstap schijfje. 32GB is een beetje krap, maar als je Windows 7 installeert (11GB) + een paar niet te zware apps en 10% ongepartioneerd laat moet het net kunnen. Iemand een idee hoe het zit met de GB aanduiding bij corsair? Intel 80GB = maar 72GB terwijl OCZ 80GB = 80GB. Hoe zit dit bij Corsair? En hoe kun je zien door welke controller hij wordt aangedreven?

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 17-11-2009 12:07 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2akl0dg.png

Nu heb ik het zo, dus een Corsair moet ook gewoon gaan lijkt me.

EDIT: Deze Windows installatie is dan al wel 3-4 maand oud denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Deagle op 17-11-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

bverstee schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:04:
[...]

Hehe, ik zal je zeggen: ik als ontwikkelaar heb samen met andere ontwikkelaars wel eens zo'n voorstel gedaan.
Het ging om een geografische applicatie met lokale (dus ook geografische) database op een laptop of tablet die door monteurs van ons bedrijf (Enexis) worden gebruikt.

De applicatie die daar afgelopen jaar door ons voor ontwikkeld is, bevat functies die redelijk database-intensief zijn. En mede omdat er op die machines ook andere database-intensieve applciaties draaien, zijn ze daarom soms niet vooruit te branden.

Dus wij adviseerden een projectleider om eens te kijken of ssd's niet een oplossing kunnen bieden; de door de monteurs gebruikte tablets (toughbooks) kosten toch al 3000 euro!!!
Maar nee... het antwoord: "onze applicatie voldoet aan de specificaties, dus is het niet ons probleem"..

|:( |:( |:(
Inventariseer anders eens hoeveel klachten er zijn en stel anders voor bij de projectleider om één of meerdere mensen uit te rusten met een SSD en die een tijdje te laten werken ermee. Als die er baat bij hebben, dan zullen ze eerder bij hun leidinggevende/projectleider aangeven dat dit een gewenste update is.

Niet beginnen bij een projectleider of leidinggevende. Die zeggen idd gewoon van 'het draait' en houden geen rekening met performance ed.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 10:26
Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:05:
Maar inderdaad wel goed opgemerkt, de Corsair M32 32GB 100mb/s write. Het is alleen de vraag wanneer je die 100mb/s write ook gaat gebruiken.

Het is zeker geen verkeerde optie. Een leuk opstap schijfje. 32GB is een beetje krap, maar als je Windows 7 installeert (11GB) + een paar niet te zware apps en 10% ongepartioneerd laat moet het net kunnen. Iemand een idee hoe het zit met de GB aanduiding bij corsair? Intel 80GB = maar 72GB terwijl OCZ 80GB = 80GB. Hoe zit dit bij Corsair? En hoe kun je zien door welke controller hij wordt aangedreven?
Volgens mij is dat iid jmicron.

Zie deze eerdere post: de X serie heeft barefoot controllers.

Zo te zien al een stuk beter leverbaar. Interessante ssd's :)

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 17-11-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Die van Kingston is idd een jmicron ja, maar hij schijnt niet meer te stotteren. Ik denk dat ik toch maar voor de corsair ga.

EDIT: Dat is een X serie ja, ik moet het van de M weten. :p

http://www.corsair.com/products/ssd_legacy/default.aspx

Lijkt gewoon een barefoot in te zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door Deagle op 17-11-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
De kingston V 40GB is een intel (ook goed). Zie hierbij ook eerdere posts. Kingston heeft een niet al te slimme codering aangehouden.

Edit: veel hits bij googlen naar 'corsair m32 jmicron'. Volgens de corsair site zit er ook geen cache op, dus kan het imho al geen samsung/barefoot/intel zijn. Ugh, staat wel cache genoemd.

[ Voor 42% gewijzigd door _H_G_ op 17-11-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Corsair s-series = samsung
Corsair m-series = j-micron
Corsair x-series = indilinx
corsair p-series = samsung (zou een verbeterde controller moeten zijn)

kingston e-series = intel x25-e (dus slc)
kingston m-series = intel x25-m (dus mlc)
kington v+series = samsung (waarschijnlijk zelfde als de corsair p-series)
kingston v-series = jmicron (met verbeterde firmware)

Uitgezonderd de v-series 40gb. Die heeft een intel controller (=dus een x25-m) maar maakt maar gebruik van 5 chips (en 5 kanalen) ipv 10 chips (en 10 kanalen). De schrijfsnelheid is dus ook 2 maal zo traag. De leessnelheid is maar iets trager.

De rest mogen jullie zelf bijelkaar googlelen.

[ Voor 71% gewijzigd door job op 17-11-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
job schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:56:
Corsair s-series = samsung
Corsair m-series = j-micron
Ah, dat verklaart het :) Vond het al vreemd, maar de legacy pagina van corsair klopt dus niet (beetje een mengelmoes van de S en M specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Die legacy pagina is raar. Er staan daar 3 ssd's genoemd.. waarvan (als ik zo snel even google) de onderste onder een andere serie vallen dan de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

http://downloadcenter.int...LineId=3014&FamilyId=3124

Intel geeft nu ineens weer een update datum van 17 november, maar ik kan nog steeds niks downloaden.

Is hier al nieuws over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Afgaande op de pricewatch en het feit dat je het beste voor je geld wilt (en dat de Intel Postvilles erg slecht leverbaar zijn kom ik tot de volgende mogelijkheden): (prijs is laagste prijs incl. verzenden)-(daarachter read/write speeds)

- Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB - € 83,17 - 170/40
- Corsair X32 32GB - € 120,20 - 220/135
- OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 30GB - € 152,90 - 230/135

Voor hetgeen wat ik er mee zou gaan doen: Enkel OS (Windows 7) + standaard programma's, waarbij mijn "Tools" directory (incl. Office) 4GB groot is, zou ik zeggen de Kingston. Tijdens het installeren van programma's (en Windows 7 zelf) gaat het met 40mb p/sec misschien niet zo hard, maar hoe vaak herinstalleer je die programma's? Vanaf dat moment is het enkel "lezen" en 170mb p/sec is dan ruim zat. Klein nadeel moment is dat de Kingston ook niet overal snel leverbaar is.

Alle bovenstaande SSD's hebben geen JMicron controller.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik zit een beetje dezelfde afweging te maken, maar ben wel bang dat ze klein zijn. Slaat mijn suggesties (ergens eerder in het forum) ergens op om het OS er juist niet op te zetten, maar alleen de programma's + swap?

Is er ergens een schatting wanneer de Intel's weer een beejte normaal leverbaar (en misschien goedkoper) worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik ben er in elk geval nu uit. Alles overwogen maar ik neem eerst de Kingston V-Serie 40GB. Tevens een Soundblaster Audigy SE besteld. Bij Alternate was de Kingston weliswaar ietsje duurder maar wel beter leverbaar. En 40GB is meer dan voldoende voor m'n OS en tools.

:)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:40:
Afgaande op de pricewatch en het feit dat je het beste voor je geld wilt (en dat de Intel Postvilles erg slecht leverbaar zijn kom ik tot de volgende mogelijkheden): (prijs is laagste prijs incl. verzenden)-(daarachter read/write speeds)

Voor hetgeen wat ik er mee zou gaan doen: Enkel OS (Windows 7) + standaard programma's, waarbij mijn "Tools" directory (incl. Office) 4GB groot is, zou ik zeggen de Kingston. Tijdens het installeren van programma's (en Windows 7 zelf) gaat het met 40mb p/sec misschien niet zo hard, maar hoe vaak herinstalleer je die programma's? Vanaf dat moment is het enkel "lezen" en 170mb p/sec is dan ruim zat. Klein nadeel moment is dat de Kingston ook niet overal snel leverbaar is.

Doe de Kingston, ik heb hem en installeren gaat super snel. Windows 7 was in 20~25 minuten geinstalleerd met een phenom 2 720 X3 en 4 gb ram geheugen. Het belangrijkste is het verkorten van de acces times en dat doet de Kinston gewoon heel super.

Ik heb trouwens Windows 7, office, een aantal kleine programma's en MW2 (11GB) er op staan met nog 4 gb over. Documenten heb ik op een samsung spinpoint staan.

[ Voor 5% gewijzigd door -Reca- op 17-11-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
bck schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:43:
Probleem is, in die 70MB staan ongeveer 20.000 records en voor het updaten van de database is mijn PC dan toch een uur bezig.

Het zal dus vooral zijn dat het updaten van de indexen etc. een hoop tijd in beslag neemt.
Niet helemaal niet ontopic:

Je kan overwegen bij bulkinsert je indexen (tijdelijk) niet te laten bijwerken.
Bij sommige DBMSsen kan je dat aangeven.

Alternatief is indexen erafgooien, inserten, nadien ineens de indexen weer aanmaken. Is vaak vele malen sneller.

(Er zijn genoeg randvoorwaarden waardoor deze oplossing niet voldoet, bijv. vereiste beschikbaarheid tijdens insert, of dat er ook veel data gelezen wordt tijdens het insertproces etc.)

Anyway, ik heb er in het verleden erg veel plezier van gehad en performance met factor 50-100 mee verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
-Reca- schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:36:
Doe de Kingston, ik heb hem en installeren gaat super snel. Windows 7 was in 20~25 minuten geinstalleerd met een phenom 2 720 X3 en 4 gb ram geheugen. Het belangrijkste is het verkorten van de acces times en dat doet de Kinston gewoon heel super.

Ik heb trouwens Windows 7, office, een aantal kleine programma's en MW2 (11GB) er op staan met nog 4 gb over. Documenten heb ik op een samsung spinpoint staan.
Heb jij ook 10% ongepartioneerd gelaten op jouw Kingston, en is bij jou de Kingston 40GB ook daadwerkelijk 40GB?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Titusvh schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:36:
[...]

Niet helemaal niet ontopic:

Je kan overwegen bij bulkinsert je indexen (tijdelijk) niet te laten bijwerken.
Bij sommige DBMSsen kan je dat aangeven.

Alternatief is indexen erafgooien, inserten, nadien ineens de indexen weer aanmaken. Is vaak vele malen sneller.

(Er zijn genoeg randvoorwaarden waardoor deze oplossing niet voldoet, bijv. vereiste beschikbaarheid tijdens insert, of dat er ook veel data gelezen wordt tijdens het insertproces etc.)

Anyway, ik heb er in het verleden erg veel plezier van gehad en performance met factor 50-100 mee verbeterd.
prepared statements, niet autocommitten yada yada yada

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:32:
Ik ben er in elk geval nu uit. Alles overwogen maar ik neem eerst de Kingston V-Serie 40GB. Tevens een Soundblaster Audigy SE besteld. Bij Alternate was de Kingston weliswaar ietsje duurder maar wel beter leverbaar. En 40GB is meer dan voldoende voor m'n OS en tools.
Ze hebben hem als een van de weinige op voorraad, maar ik vind 20 extra betalen omdat het ding nu leverbaar is een beetje overdreven. Ik heb er nu twee in bestelling (allebei voor een laptop) staan bij salland.
Goedkoper ben ik ze niet tegengekomen, er is alleen nog totaal geen zicht wanneer deze beschikbaar zijn. Levertijd staat al sinds de introductiedatum op 10 - 20 werkdagen (2 - 4 weken dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:51:
[...]

Heb jij ook 10% ongepartioneerd gelaten op jouw Kingston, en is bij jou de Kingston 40GB ook daadwerkelijk 40GB?
Hij is 37,1 GB effectief en ik heb gewoon 1 volledige partitie. De 3 gig verlies je door het verschil van 1024 en 1000 mb per Gb als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:40:

Valt wel mee pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 (Desktop bundle) 40GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Volg de links eens. De meeste shops hebben hem dan opeens niet op voorraad.
hardeschijven.com en intergeheugen.com zijn trouwens de zelfde shop

edit: grappig.. het ding wordt hier besproken, en zo'n beetje alle shops waar die leverbaar was of binnenkort leverbaar zijn geplunderd :P

[ Voor 21% gewijzigd door job op 17-11-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maagdelijke Intel Postville X25-M, net geinstalleerd, is nog leeg:

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 271.020 MB/s
Sequential Write : 84.522 MB/s
Random Read 512KB : 205.774 MB/s
Random Write 512KB : 87.639 MB/s
Random Read 4KB : 24.188 MB/s
Random Write 4KB : 55.750 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/11/17 18:44:35

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/764/cd171109j.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
Ik heb hem net hier besteld: http://www.simmcity.nl/in...mod=3225&art=740617163285

Levering binnen 2 werkdagen volgens de site. ±93 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
job schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 18:12:
[...]
Ze hebben hem als een van de weinige op voorraad, maar ik vind 20 extra betalen omdat het ding nu leverbaar is een beetje overdreven.
Ik lees de verhalen hier wel dat sommigen hier al weken wachten. Daar heb ik geen zin in. Bovendien bespaar ik op de verzendkosten door gelijk een Soundblaster Audigy SE mee te bestellen. :)

En ik betaal gewoon aan de deur, dan maar 5 euro duurder. Ik heb namelijk wel eens het idee dat (online) shops het niet zo nauw nemen met de levertijden als het geld eenmaal op hun rekening staat. Bij rembours krijgen ze hun centen pas als het spul is afgeleverd, dus werken ze wellicht net een beetje sneller.

@-Reca-; hmm net als bij Intel dus, wordt je een klein beetje genaaid. Nou ja, gelukkig is het verschil op een 40GB schijf niet zo groot. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
nou las ik in een revieuw dat de acces times langzaam iets minder worden.
mijn vraag : is dat merkbaar en is het alleen bij mlc of ook bij slc ssd.
ik sta op het punt er een aan te schaffen,en twijvel tussen mlc of slc .

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik heb hem ook bij Alternate besteld, en lag gewoon de volgende dag in bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:15:
Ik lees de verhalen hier wel dat sommigen hier al weken wachten. Daar heb ik geen zin in. Bovendien bespaar ik op de verzendkosten door gelijk een Soundblaster Audigy SE mee te bestellen. :)
De 40GB is in NL net een week verkrijgbaar. niet overdrijven :)

Lees net in mijn mailbox dat salland de kingston 40GB pas op 9/12 verwacht 8)7
Hopen dat dat een foutje is. Maar vrees van niet.
Eens een nachtje over slapen wat we daar mee gaan doen.
Geld terug gaat natuurlijk ook altijd weer even duren.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 17-11-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:04
Ik zit te twijfelen of ik een SSD zal aanschaffen. Ik heb nu 2 Spinpoints van 1TB (F1) in RAID0 staan en onderstaand zie je mijn bijgevoegde screens van CrystalDiskMark.

Als ik er één zou aanschaffen dan ga ik voor een Intel Postville, 80GB. Wat denken jullie, zou ik veel snelheidswinst behalen? Zo ja, waarin en waarmee t.o.v. de huidige testen? Ik weet niet precies hoe ik deze waarden moet interpreteren. Als ik ze vergelijk met screens van een Postville vind ik de waarden nog wel meevallen, behalve de 512 en 4 k. Hoe moet ik deze waarden zien?

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties!

100MB:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/17/1258479650-40.jpg

1000MB:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/17/1258479688-760.jpg

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
juist de lagere waarden zijn belangrijk voor een snel reagerend systeem. Ik zou je OS lekker op een kingston 40gb zetten.
groxgrox schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:03:
Ik zit te twijfelen of ik een SSD zal aanschaffen. Ik heb nu 2 Spinpoints van 1TB (F1) in RAID0 staan en onderstaand zie je mijn bijgevoegde screens van CrystalDiskMark.

Als ik er één zou aanschaffen dan ga ik voor een Intel Postville, 80GB. Wat denken jullie, zou ik veel snelheidswinst behalen? Zo ja, waarin en waarmee t.o.v. de huidige testen? Ik weet niet precies hoe ik deze waarden moet interpreteren. Als ik ze vergelijk met screens van een Postville vind ik de waarden nog wel meevallen, behalve de 512 en 4 k. Hoe moet ik deze waarden zien?

Bedankt voor het meedenken en jullie reacties!

100MB:
[afbeelding]

1000MB:
[afbeelding]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
juist de lagere waarden zijn belangrijk voor een snel reagerend systeem. Ik zou je OS lekker op een kingston 40gb zetten.
Vergeet de accestime ook niet, veel lager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik durf te wedden dat een ieder die tegenwoordig een SSD in z'n computer heeft zich dood ergert aan de slakkengang op een pc met een traditionele harde schijf... :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 13:45
CRXed schreef op maandag 16 november 2009 @ 15:13:
Nou heb ik dus al een weekje mijn 80GB Postville binnen. Ik heb er met Windows 7 op zitten spelen, 32 bit, dit ging prima, lekker snel, ook al zat ie aangesloten op SATA-150 (on-board)

Maar nu wilde ik er W7 64 bit op zetten. Dus ik start op van de DVD, installeer W7 erop en tijdens de installatie herstart mijn PC omdat dat moet, en nu blijft de BIOS hangen op de SSD ;(

De SSD staat wel in het lijstje (SMART Enabled en OK meldingen enzo), maar daar blijft ie op staan.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? :'(
...
Op het Intel forum zag ik dat je er een topic voor had geopend, met tot nu toe nog geen replies. Misschien dat je het al wel gezien had, maar iemand met hetzelfde probleem op dat forum heeft wel een reply. Daarin wordt gesuggereerd dat het aan een mismatch van AHCI in bios en Windows kan liggen. Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:52:
Ik durf te wedden dat een ieder die tegenwoordig een SSD in z'n computer heeft zich dood ergert aan de slakkengang op een pc met een traditionele harde schijf... :)
Nee valt nogal mee. Ik vind nog steeds de winst maar karig. Mss doe ik er niet de juiste dingen mee. Programma's opstarten. Maarja dat deed ik voorheen van de array van Raptors en dat was ook meteen.

De enige echt merkbare verschillen zijn:

- Bijna geen geratel @ boot. Maar niet heel veel sneller alles geladen.
- Sony Vegas laadt duidelijk sneller met z'n SQL-server. Maar dat gebruik ik maar sporadisch.
- Sommige games laden ipv in 10 seconden, nu in 7 seconden.

Big whoop. Ik geloof meteen dat als je een laptop hebt met een 5400 rpm notebookschijfje, dat het een wereld van verschil is. Maar ik ben nogal underwhelmed op het moment.

Misschien als ik een verse install doe van Win7 dat er nog wat vlotter wordt allemaal. Maar dat is voor later. Eerst 7 wat laten rijpen qua support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20

RnB

Ik denk dat het idd komt doordat je al een snelle setup had voor je SSD.

Ik erger me namelijk dood wanneer ik achter laptops, maar ook achter desktops zit waar geen SSD in geplaatst is. Ook Apple's, die doorgaans toch sneller zijn op Mac OSX dan andere systemen op Windows, vind ik veel te traag.
Misschien dat ik me minder of helemaal niet erger wanneer ik achter een pc zit met een dikke RAID setup van Raptors.

Wat trouwens ook meespeelt is de installatie zit ik me net te bedenken, al die laptops en desktops hadden me toch verschrikkelijke bloatware erop, wat natuurlijk ook niet meehelpt in de performance ervan.

[ Voor 19% gewijzigd door RnB op 17-11-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Tsja, een SSD tov een array van Raptors lijkt me inderdaad minder impressive dan een SSD tov. een enkele harddisk (en al helemaal eentje met 5400 rpm).

Echter, troost je dan met de gedachte dat je waarschijnlijk ook veel minder lawaai en stroomverbruik zult hebben :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de array er ook nog steeds in zitten hoor ;)

Ik had pas geleden een schijf uit m'n 486 aangesloten. 3200 rpm, geen cache, 130MB. Dát is pas traag. Als ie 1 MB/sec doet is het veel. Daar heb ik vroeger lang bij gezeten terwijl ie aan het defraggen was onder DOS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 16-09 12:18
Danny2008 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:18:
So hee, ik ben mijn Intel 80 Gb SSD nu echt goed zat.
Had een paar weken geleden probleem met continu freeze Vista, na een 30-40 seconden kwam alles weer los.
Ben een beetje gaan speuren en bleek vaak voor te komen. Oplossing was wachten op de trim functie omdat die SSD eerst ruimte moet vrij maken voor die verder kan.
Windows 7 erop alles lekker schoon. Nu begint dat zeikding weer met HDD lamp vol branden en na 30-40 seconden alles weer ok tot de volgende keer. Ben je lekker je Itunes opnieuw aan het opzetten sta je iedere keer te wachten op dat pokke ding.
Fokking Intel ga eens een trim voor die eerste SSD's regelen voordat ik dat ding door jullie ramen smijt.

Zo dat lucht op.
Morgen dan maar formatteren en backup terug zetten en kijken hoelang het gaat duren.
Zit er serieus over te denken weer naar een raid terug te gaan voor ops.
Intel laat wel ff een paar steken vallen met hun dure SSD's.

Mocht hier iemand zijn met een oplossing laat dit dan aub weten.
Ik heb firmware versie: 045c8820
model: ssdsa2mh080g1gc
Windows 7 32 bit (nog niet over naar 64 bit)

Groeten, danny

edit: p.s. ik heb een dedicated usb stick voor firefox cache om de lading kleine bestandjes van de ssd te houden, dacht eerst dat firefox cache voor problemen zorgde en dit is dus niet zo, helaas.
Wellicht heb je last van de bug beschreven in onderstaande link, had precies hetzelfde als jij, na de registry aanpassing was dit verleden tijd :)

http://derek858.blogspot....tel-sataahci-lockups.html

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fraggler schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:37:
[...]

Wellicht heb je last van de bug beschreven in onderstaande link, had precies hetzelfde als jij, na de registry aanpassing was dit verleden tijd :)

Hmm, ik heb zelf dat hij bij het opstarten en gebruik van AHCI dat hij een tijd staat te wachten voordat hij weer verder gaat. Ik heb echter een AMD systeem en dus geen intel matrix drivers.

Ik hoop dat daar ook een fix voor is. PS ik weet het niet zeker maar ik meen dat als ik mijn 2 SATA DVD branders afkoppel dat het opstarten wel snel gaat, maar dat zou ik nog een keer opnieuw moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:27
RnB schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:27:
Ik denk dat het idd komt doordat je al een snelle setup had voor je SSD.

Ik erger me namelijk dood wanneer ik achter laptops, maar ook achter desktops zit waar geen SSD in geplaatst is. Ook Apple's, die doorgaans toch sneller zijn op Mac OSX dan andere systemen op Windows, vind ik veel te traag.
Misschien dat ik me minder of helemaal niet erger wanneer ik achter een pc zit met een dikke RAID setup van Raptors.

Wat trouwens ook meespeelt is de installatie zit ik me net te bedenken, al die laptops en desktops hadden me toch verschrikkelijke bloatware erop, wat natuurlijk ook niet meehelpt in de performance ervan.
Ik had een pc met 2ssd's in raid0, toen heb ik de pc verkocht omdat ik iets meer budget wilde gaan doen.(Wat uiteindelijk natuurlijk niet lukte omdat ik nu een veel betere pc heb dan die ik verkocht :+)
Maar in ieder geval had ik geen ssd's meer, dat merkte ik direct toen ik Windows7 had geïnstalleerd, ik werd er zo geïrriteerd door dat ik 1dag erna al een intel postville heb besteld, daar ben ik nu wel redelijk tevreden mee :P
Dus ik merkte het wel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Laatst online: 16-09 12:18
EdwardvGelder schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:19:
[...]

Ik had een pc met 2ssd's in raid0, toen heb ik de pc verkocht omdat ik iets meer budget wilde gaan doen.(Wat uiteindelijk natuurlijk niet lukte omdat ik nu een veel betere pc heb dan die ik verkocht :+)
Maar in ieder geval had ik geen ssd's meer, dat merkte ik direct toen ik Windows7 had geïnstalleerd, ik werd er zo geïrriteerd door dat ik 1dag erna al een intel postville heb besteld, daar ben ik nu wel redelijk tevreden mee :P
Dus ik merkte het wel duidelijk
Idd, mijn Vertex was 2 weken geleden ineens onherkenbaar, is terug gestuurd ter reparatie, in die tijd heb ik mijn oude HDD moeten gebruiken... Dat was echt een achteruitgang, ik waardeer mijn SSD nu nog meer nu hij er weer in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 12:55
Arty_Shock schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:11:
[...]

Op het Intel forum zag ik dat je er een topic voor had geopend, met tot nu toe nog geen replies. Misschien dat je het al wel gezien had, maar iemand met hetzelfde probleem op dat forum heeft wel een reply. Daarin wordt gesuggereerd dat het aan een mismatch van AHCI in bios en Windows kan liggen. Zie ook hier.
Hey bedankt voor je antwoord! Ik vind het ook jammer dat ik nergens een reactie krijg ;(

Maar het "probleem" is, dat ik een oud moederbord heb, dat helemaal geen AHCI heeft?
En ik had sowieso niet aan de bios gezeten op het moment dat het probleem zich voordeed...

Dus waar ligt het dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
dominator schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 09:04:
[...]

Check de pricewatch, inmiddels 2 zaken die zeggen snel te leveren. :)
Maar als je doorklikt dan zijn ze ineens 'beperkt op voorraad' bij Informatique en CD-ROM Land is wel erg veel duurder....
ciro-bonano schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:58:
Ik zit een beetje dezelfde afweging te maken, maar ben wel bang dat ze klein zijn. Slaat mijn suggesties (ergens eerder in het forum) ergens op om het OS er juist niet op te zetten, maar alleen de programma's + swap?

Is er ergens een schatting wanneer de Intel's weer een beejte normaal leverbaar (en misschien goedkoper) worden?
Ik heb Cool-Prices even gemaild. Zij verwachten op 23/11 weer een levering binnen te krijgen, dat duurt niet zolang meer. Wanneer de volgende levering dan weer komt is afwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 12:55
CRXed schreef op woensdag 18 november 2009 @ 01:28:
[...]
Dus waar ligt het dan aan?
Nou schiet mij maar lek! Heb met een Win XP setup DVD de schijf weer leeg gemaakt, op een andere PC!
Daar werkte de schijf wel in 1 x en nu ook weer in mijn eigen systeem.....weird.....

Maar ik typ dit nu vanaf mn Win7 64 bit install 8) Thanks!
Pff kost wat nachtelijke uurtjes zo'n schijfje :*)

[ Voor 6% gewijzigd door CRXed op 18-11-2009 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
Snowwie schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:52:
Inderdaad...

Thuis: Intel X25-M, Raptor 80GB, WD 400GB, E8400, 4GB, P35-DS3, 8800GT, Win7 x64

Kom ik op m'n werk, mag ik met een laptop aan de slag.
Op zich niks mis met de hardware van die laptop, maar onze IT-leverancier (momenteel IBM, volgend jaar GeTronics) heeft o.a. omwille van het beveiligings-beleid van ons bedrijf (Enexis) maar ook vanwege de manier waarop ze al jaren werken, namelijk met allerlei scripts (bluebase e.d.), de laptop ZOOOOOOO rete-traag gemaakt!!!

Dus mijn collega's moeten elke morgen weer aanhoren hoe ik me dood-erger aan die g*******t*f*s machines hier..

En dan kom ik thuis, en gaat de versnelling weer aan en kan Windows me weer bijhouden!!! ;)

Heb inmiddels een netbookje met Win7 neergezet voor de (VELE) momenten dat mn laptop niet reageert:

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/netbook_bij_enexis.jpg
Fraggler schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:58:
[...]

Idd, mijn Vertex was 2 weken geleden ineens onherkenbaar, is terug gestuurd ter reparatie, in die tijd heb ik mijn oude HDD moeten gebruiken... Dat was echt een achteruitgang, ik waardeer mijn SSD nu nog meer nu hij er weer in zit :)
Net als met een goede vrouw... ;) De waardering als je d'r even hebt moeten missen hè! :P

[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 18-11-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nieuwe Colossus-SSD's van OCZ: nieuws: OCZ legt Colossus-ssd van 1TB in de schappen

Vanaf 120 GB (449 euro) tot 1 TB (prijs onbekend, waarschijnlijk rond 3000 euro)

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 18-11-2009 15:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

bverstee schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:40:
[...]

Net als met een goede vrouw... ;) De waardering als je d'r even hebt moeten missen hè! :P
Toch altijd makkelijk als je koud in bed stapt en er ligt al iemand lief, onschuldig en warm :*) >:) te slapen
Voor veel tweakers is een vriendin/vrouw niet weggelegd. Ze zijn 'getrouwd' met hun computer ;)

Oh dat geldt niet voor mij hoor ik ben gelukkig getrouwd O+.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
wildhagen schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:37:
Nieuwe Colossus-SSD's van OCZ: nieuws: OCZ legt Colossus-ssd van 1TB in de schappen

Vanaf 120 GB (449 euro) tot 1 TB (prijs onbekend, waarschijnlijk rond 3000 euro)
Intel en anderen kunnen dit ook prima (waarschijnlijk zelfs goedkoper gezien de prijzen van 40GB die door Kingston gedistribueerd worden) maar ze weten dat consumenten er nog niet op zitten te wachten.

Toch betreft de Colossus een MLC-ssd, dus lijkt die zich meer op consumenten dan op professionele toepassingen te richten.
Alhoewel de vraag maar is of je persé SLC-ssd's nodig hebt in een server-omgeving; kwa prijs en levensduur zijn de MLC's waarschijnlijk ook interessant genoeg.
Sc0rPi0N schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:56:
[...]

Toch altijd makkelijk als je koud in bed stapt en er ligt al iemand lief, onschuldig en warm :*) >:) te slapen
Voor veel tweakers is een vriendin/vrouw niet weggelegd. Ze zijn 'getrouwd' met hun computer ;)

Oh dat geldt niet voor mij hoor ik ben gelukkig getrouwd O+.
Hahaha! Als ik een dag of twee weg moet voor werk mis ik de vrouw al.
Maar als ik een dag of 2 mn Windows7+ssd bak niet kan gebruiken, mis ik 'm ook!
Dus mijn situatie betreft een polygame :D

Afbeeldingslocatie: http://www.benophetinternet.nl/tweak/windows7_20x20.jpg + 8) + O+

Ook ik ben een gelukkig getrouwde Tweaker!

[ Voor 30% gewijzigd door ByteDelight op 18-11-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Laatst online: 21-04-2018
ik heb dit forum helemaal doorgelezen, erg leerzaam allemaal.

ik heb een q6600 en een asus k8n-e sli plus deluxe board. 8 gb intern. windows 7 64.

samsung tb schijf maar wil nu graag een SSD voor boot van windows 7.

ik zit te denken aan de 80 gb variant. die van intel. Is dit nog steeds de beste schijf wbt prijs/kwaliteit? dus 195 euro. ? en zit er nu wel standaard TRIM al op?

of kan ik beter voor een andere schijf gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48
tennisbal schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:48:
ik heb dit forum helemaal doorgelezen, erg leerzaam allemaal.
So far so good... d:)b
en zit er nu wel standaard TRIM al op?
Ennn daar zijn we weer... :/

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@tennisbal: misschien moet je het topic nog een keer doorlezen, want die vraag is al minstens 5x voorbijgekomen én beantwoord.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
bverstee schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:40:

Kom ik op m'n werk, mag ik met een laptop aan de slag.
Op zich niks mis met de hardware van die laptop, maar onze IT-leverancier (momenteel IBM, volgend jaar GeTronics) heeft o.a. omwille van het beveiligings-beleid van ons bedrijf (Enexis) maar ook vanwege de manier waarop ze al jaren werken, namelijk met allerlei scripts (bluebase e.d.), de laptop ZOOOOOOO rete-traag gemaakt!!!
Toch jammer, want die Lenovo (T60 of T61 waarschijnlijk) is een prima machine. Met een SSD gaat die ook razendsnel, maarja als ie van je werkgever is kun je er moeilijk een SSD inschroeven he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
wildhagen schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:54:
@tennisbal: misschien moet je het topic nog een keer doorlezen, want die vraag is al minstens 5x voorbijgekomen én beantwoord.
ik weet dat het erop zit, maar ik lees nu opeens dat er ook oudere versies worden verkocht. ik heb geen idee meer wat ik nou moet vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tennisbal schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:01:
[...]

ik weet dat het erop zit, maar ik lees nu opeens dat er ook oudere versies worden verkocht. ik heb geen idee meer wat ik nou moet vertrouwen
Nou, kort samengevat: de versie van de firmware die TRIM ondersteunt is zo buggy als hell, en Intel heeft die teruggetrokken.

In andere woorden, de huidige beschikbare firmwares ondersteunen het TRIM-commando dus nog niet, dus je moet een andere wipe-tool gebruiken tot Intel de bugs heeft gefixed.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:48
kingrichard47 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 02:08:
[...]

Maar als je doorklikt dan zijn ze ineens 'beperkt op voorraad' bij Informatique en CD-ROM Land is wel erg veel duurder....
CD-ROM land heeft ze iig wel op voorraard
Gisteren besteld, vandaag in huis 8)

Deze is overigens niet voor mezelf, maar voor een vriend waarvoor ik een systeempje heb samengesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

wildhagen schreef op woensdag 18 november 2009 @ 17:04:
[...]

Nou, kort samengevat: de versie van de firmware die TRIM ondersteunt is zo buggy als hell, en Intel heeft die teruggetrokken.

In andere woorden, de huidige beschikbare firmwares ondersteunen het TRIM-commando dus nog niet, dus je moet een andere wipe-tool gebruiken tot Intel de bugs heeft gefixed.
lekker ongenuanceerd zeg.

Er is (bij een flash onder W7 x64 in een specifieke situatie) een 1 ernstige bug aangetroffen waardoor Intel de FW voorlopig heeft teruggetrokken.

Verder werkt TRIM prima bij Intel.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Help!!!! schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:34:
[...]

lekker ongenuanceerd zeg.

Er is (bij een flash onder W7 x64 in een specifieke situatie) een 1 ernstige bug aangetroffen waardoor Intel de FW voorlopig heeft teruggetrokken.

Verder werkt TRIM prima bij Intel.
dus de 80 gb post versie is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:38

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja. Zelfs zonder trim is die 100% kickass :P
Ik heb de mijne trouwens probleemloos geflasht naar de firmware met TRIM ;)
Alleen gebruik ik de Intel Storage Matrix driver, dus moet alsnog met de SSD Toolkit handmatig het TRIM commando afvuren. ;)

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

tennisbal schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:22:
[...]

dus de 80 gb post versie is aan te raden?
Ja, uiteraard is het verstandig om mocht je de beschikking hebben over de teruggetrokken FW, pas te flashen als Intel de geupdate FW ter beschikking stelt.
Ook zonder Trim is de schijf zeer goed.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Help!!!! schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:33:
[...]

Ja, uiteraard is het verstandig om mocht je de beschikking hebben over de teruggetrokken FW, pas te flashen als Intel de geupdate FW ter beschikking stelt.
Ook zonder Trim is de schijf zeer goed.
ok en al die verhalen dan, over dat je je complete schijf opnieuw moet installeren? moet dat nou wel of niet?

want dan bestel ik er maar eentje :P en die matrix storage driver. hoe zat dat ook weer, is dat afhankelijk van de chipset oid?

is het nog steeds zo dat je geen complete 3.5 inch behuizing krijgt?

[ Voor 5% gewijzigd door Tennisbal op 18-11-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb dus inmiddels de Kingston 40GB ssd besteld, maar ik vraag nu het volgende af:

Ik heb 2 sata2 hd's op sata poort 1 en 3 en in de bios staat de configuratie ook ingesteld op RAID. Normaal gesproken met 1 hd (of meerdere niet in raid) stond het op AHCI. De SSD die ik ga toevoegen komt niet in een raid configuratie. Moet ik in de bios de configuratie nu wel of niet terugzetten op AHCI? Zo ja, wordt mijn raid0 array dan niet onbruikbaar? En als ik de SSD op de sata1 poort aansluit, en daarbij dus de 2 schijven van sata poort doe veranderen, zal dit ook effect hebben op de raid0 array?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

tennisbal schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:04:
[...]

ok en al die verhalen dan, over dat je je complete schijf opnieuw moet installeren? moet dat nou wel of niet?
Dat hoeft niet. De schijf zal (vast) niet geleverd worden met de corrupte FW. De verbeterde FW die eind november uitkomt zal hoogstwaarschijnlijk ook nondestructive flashen zodat je windows niet opnieuw hoeft te installen.
want dan bestel ik er maar eentje :P en die matrix storage driver. hoe zat dat ook weer, is dat afhankelijk van de chipset oid?
De huidige intel matrix storage driver ondersteunt nog geen TRIM. TRIM werkt alleen met de native MS drivers of door dagelijks (automatisch) de SSD toolbox te laten draaien.
TRIM werkt sowieso pas met de corrupte of de eind november te releasen FW.
Maar dat geeft niet want zo hard gaat die degradatie toch niet bij intel.

Daarnaast werkt TRIM dacht ik ook alleen met W7.
is het nog steeds zo dat je geen complete 3.5 inch behuizing krijgt?
Weet niet wat je bedoeld.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee, het is een 2.5" behuizing (of een 1.8" bij een X18-M maar dat zijn G1's). Maar als je een intel met het type nr. eindigend op R5 koopt dan zit er een bracket bij om in een 3.5" behuizing te hangen.

Dus een complete 2.5" behuizing.

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 02:18
Fraggler schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:37:
[...]

Al een paar dagen geen freezes meer.
Ik heb na wat speuren besloten write cache uitgezet op de ssd en reporting services naar automatic dit stond op manual.
SSD daarna flink misbruikt en alles draait gewoon weer door. Schone re-install nog maar ff uitgesteld.
Ik hou die matrix drivers in de gaten, die zijn de volgende als ik weer last krijg.

Gr, Danny

• _H_G_
Snowwie schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:10:
Ik heb dus inmiddels de Kingston 40GB ssd besteld, maar ik vraag nu het volgende af:

Ik heb 2 sata2 hd's op sata poort 1 en 3 en in de bios staat de configuratie ook ingesteld op RAID. Normaal gesproken met 1 hd (of meerdere niet in raid) stond het op AHCI. De SSD die ik ga toevoegen komt niet in een raid configuratie. Moet ik in de bios de configuratie nu wel of niet terugzetten op AHCI? Zo ja, wordt mijn raid0 array dan niet onbruikbaar? En als ik de SSD op de sata1 poort aansluit, en daarbij dus de 2 schijven van sata poort doe veranderen, zal dit ook effect hebben op de raid0 array?
Als AHCI een optie is zal RAID ook AHCI commando's ondersteunen. Je SSD is dan een non-raid-member op dezelfde controller. En je zou gewoon van sata poorten moeten kunnen wisselen m.b.t. je raid.

Zou dus je ssd op sata 1 zetten, en je raid op 3-4.Of resp. 0 en raid op 2-3, afhankelijk hoe het genummerd is. En DVD / andere removable storage op de jmicron controller (5-6 in de meeste gevallen). Had zelf in het begin wat problemen met de vertex herkend te krijgen, en een dergelijke opstelling werd aangeraden en ik heb daarna geen problemen meer gehad. Je hebt dan wel een andere ssd, maar schijnbaar zit er toch iets in zo'n ICH controller waardoor de "paren" iets anders reageren, en dat een dvd speler, tussen je raid door, toch invloed kan hebben.

• Tennisbal
kluyze schreef op woensdag 18 november 2009 @ 22:20:
Nee, het is een 2.5" behuizing (of een 1.8" bij een X18-M maar dat zijn G1's). Maar als je een intel met het type nr. eindigend op R5 koopt dan zit er een bracket bij om in een 3.5" behuizing te hangen.

Dus een complete 2.5" behuizing.
ok dus met die 3.5 behuizing kan ik hem net in mijn cm stacker kast ophangen (in bricket).

• Dexter
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Ben sinds gisteren ook de gelukkige eigenaar van een Intel 160GB Postville voor in mijn Lenovo W500. Die vervangt daar een WD Scorpio Black 320GB schijf. Die volledige 320GB had ik toch niet nodig, en 80GB was weer te weinig. Dus bij uitzondering toch maar een keer de portemonnee getrokken en daar tot op nu nog geen seconde spijt van gehad. Ding vliegt hard echt hard. Enige wat me wel opviel is dat ik na een fresh windows 7 (ultimate) install bijna geen 'wachttijd' had na het invoeren van mijn wachtwoord. Na het installeren van wat software (o.a. AutoCAD) was die wachttijd er ineens wel, en voor mijn gevoel eigenlijk net iets teveel (ten opzichte van de supersnelheid daarvoor).

Is dit te verklaren/logisch? Dat ie iets vertraagt snap ik wel, maar heb het gevoel dat het nu teveel is...

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• _H_G_
Geen idee wat AutoCAD doet tijdens opstart. Is de snelheid weer terug als je het er af gooit?

• Tennisbal
ik denk dat ik de intel 80 gb koop, maar hoe zit het met mogelijke opvolgers? ik zou het zonde vinden als ik er net een te vroeg gekocht heb. zijn er nog mogelijkheden dat er een véél betere komt op korte termijn? of kan ik met een gerust hard de intel kopen?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Is er al bekend wanneer de gefixte versie van de Intel G2 firmware uitkomt ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
tennisbal schreef op donderdag 19 november 2009 @ 10:04:
ik denk dat ik de intel 80 gb koop, maar hoe zit het met mogelijke opvolgers? ik zou het zonde vinden als ik er net een te vroeg gekocht heb. zijn er nog mogelijkheden dat er een véél betere komt op korte termijn? of kan ik met een gerust hard de intel kopen?
http://www.computerworld....ow_cost_and_high_end_SSDs

Een 40GB drive (ala kingston), en nieuwe enterprise drives in 2010. Geen info over een postville-opvolger. Je kunt met een gerust hart kopen imho.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• ByteDelight
ThinkPadd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 16:57:
[...]

Toch jammer, want die Lenovo (T60 of T61 waarschijnlijk) is een prima machine. Met een SSD gaat die ook razendsnel, maarja als ie van je werkgever is kun je er moeilijk een SSD inschroeven he :D
T61p, 1920x1200 op 16"!! :)

Jewel, ik kan er een ssd inschroeven. Heb nu al een extra harde schijf met Windows7 in de Ultrabay zitten!

Ik heb zelfs al overwogen om een experiment te doen voor mij en mijn collega-ontwikkelaars, om te testen of een ssd VEEL sneller zal werken, maar de kans is groot dat de XP installatie niet toe staat gerund te worden vanaf afwijkende hardware, en ik heb geen administrator rechten.

Maar wie weet, als ik een <100 euro ssd in handen krijg...
Ik verkoop computers, dus als ik binnenkort een bestelling voor iemand moet doen met een ssd, kan ik daar mooi effe een dagje mee testen! ;)
Dexter schreef op donderdag 19 november 2009 @ 09:31:
Ben sinds gisteren ook de gelukkige eigenaar van een Intel 160GB Postville voor in mijn Lenovo W500. Die vervangt daar een WD Scorpio Black 320GB schijf. Die volledige 320GB had ik toch niet nodig, en 80GB was weer te weinig. Dus bij uitzondering toch maar een keer de portemonnee getrokken en daar tot op nu nog geen seconde spijt van gehad. Ding vliegt hard echt hard. Enige wat me wel opviel is dat ik na een fresh windows 7 (ultimate) install bijna geen 'wachttijd' had na het invoeren van mijn wachtwoord. Na het installeren van wat software (o.a. AutoCAD) was die wachttijd er ineens wel, en voor mijn gevoel eigenlijk net iets teveel (ten opzichte van de supersnelheid daarvoor).

Is dit te verklaren/logisch? Dat ie iets vertraagt snap ik wel, maar heb het gevoel dat het nu teveel is...
Welkom bij de zeer tevreden ssd-gebruikers! B-)

Je zou even na kunnen gaan wat er allemaal gestart wordt bij het opstarten van Windows, dus check de Opstarten folder en de services.
Weet je of de software die je geïnstalleerd hebt services aan Windows toevoegen?

[ Voor 38% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 10:27 ]

• ByteDelight
.

[ Voor 99% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 10:26 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Misschien dat autocad een of andere service installeert die een dikke time-out heeft? Is de pauze weer verdwenen als je het de-installeert?

• Dexter
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Ga ik vanavond of morgenavond eens uitzoeken. Laat mijn bevindingen dan hier weer achter!! Dank voor het meedenken alvast en altijd fijn om in een warm nest terecht te komen :)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Dat lijkt me wat autocadderigs, want ik heb op m'n thuis PC W7 op een x25-m g1 160gb staan en zodra ik die inlog poept hij m'n hele buroblad op m'n scherm (50+ icons, background fotos in 2560x1600 en 1920x1200) en kan ik direct outlook, firefox, virtualbox, winamp, en skype open klikken, en die verschijnen allemaal meteen, zodat ik met de eerste klik na Skype VMs kan starten.
De G1 is ondertussen volkomen gedegradeerd tot z'n laagste performance cijfers, niet kakelvers zoals de jouwe, en heeft natuurlijk ook geen TRIM, dus het zou bij jou op alle fronten minstens net zo snel moeten zijn.

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

Intel fixes Windows 7 SSD upgrade

nu mag mijn ssd wel binnekomen!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

"For X25-M owners with 160GB of capacity on the dive, the firmware update also offers a performance boost to sequential write speeds by delivering up to 100MB per second, a 40% performance improvement over the existing firmware version."

Impressive! Enkel een beetje jammer dat ze niet aan de 80GB-gebruikers denken...

System Specs!

• Xtrafris
  • Laatst online: 29-08 12:43
weet niet of dit al gepost was, maar voor alle duidelijkheid, die Dane-Elec schijf heeft nog een extraatje nodig...

Ok, hij is binnen, maar ik kan er nog niks mee :(

Dit schijfje gebruikt de zogenaamde "micro-SATA" aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://i463.photobucket.com/albums/qq351/Kasudain/this_is_sata_sparta_300.jpg

Dussssssss

Hier even wat duidelijkere fotootjes van de schijf en de aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://i244.photobucket.com/albums/gg13/Xtrafresh/100_2157_800x600.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i244.photobucket.com/albums/gg13/Xtrafresh/100_2158_800x600.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i244.photobucket.com/albums/gg13/Xtrafresh/100_2159_800x600.jpg

Is het geen dotje?

Anyway, wat je nodig hebt is dus dit connectortje:
Picco Computers

of deze kabel:
Picco Computers

Uiteraard ook bij andere shops te vinden, maar hier was het goedkoopste.

Just so you know :)

• defcon84

defcon84

Multipass?

ja idd.. men 80gb is ook nog steeds niet binnen, maar ik cancel m niet want vind de 160gb nog te duur.. :(

• ByteDelight
Oh? Heb je wat verder gezocht?
http://downloadcenter.int...c+MLC%2c+High+Performance :
Intel® Solid-​​State Drive Toolbox
Wel vreemd dat er 17 november bij de datum van die pagina staat...

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 13:13 ]

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Xtrafris schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:57:
weet niet of dit al gepost was, maar voor alle duidelijkheid, die Dane-Elec schijf heeft nog een extraatje nodig...

Ok, hij is binnen, maar ik kan er nog niks mee :(

Dit schijfje gebruikt de zogenaamde "micro-SATA" aansluiting.

[afbeelding]

Dussssssss

Hier even wat duidelijkere fotootjes van de schijf en de aansluiting:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Is het geen dotje?

Anyway, wat je nodig hebt is dus dit connectortje:
Picco Computers

of deze kabel:
Picco Computers

Uiteraard ook bij andere shops te vinden, maar hier was het goedkoopste.

Just so you know :)
Ik volg je niet, je hebt het over een Dane-elec schijfje maar je foto's laten duidelijk een Intel zien?

• ByteDelight
SuX DeLuXe schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:12:
[...]

Ik volg je niet, je hebt het over een Dane-elec schijfje maar je foto's laten duidelijk een Intel zien?
Als je 'm niet volgt, heb je dit topic niet bijgehouden!
Xtrafris, bedankt voor de pics!!!

En btw: er was al gemeld dat je een verloopkabeltje nodig hebt.
In ieder geval is de miniaturisering erg mooi, 80GB met mega-hoge prestaties in zo'n piepklein doosje! _/-\o_

• defcon84

defcon84

Multipass?

bverstee schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:11:
[...]

Oh? Heb je wat verder gezocht?
http://downloadcenter.int...c+MLC%2c+High+Performance :

[...]

Wel vreemd dat er 17 november bij de datum van die pagina staat...
heb jij het artikel wel gelezen? 8)7
Intel has indicated it will be re-issuing the upgrade by the end of this month.
dus, het is gefixed volgens intel en ze zullen deze uitgeven tegen eind deze maand.
nu nog hopen of het echt is natuurlijk 8)

• _H_G_
bverstee denk ik een beetje in de war, omdat ie nieuws verwacht. Terwijl je iets post wat hij zelf al twee dagen geleden gepost heeft :P

• Xtrafris
  • Laatst online: 29-08 12:43
SuX DeLuXe schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:12:Ik volg je niet, je hebt het over een Dane-elec schijfje maar je foto's laten duidelijk een Intel zien?
Deze Schijfjes:

pricewatch: Dane-Elec Intel X25-M SSD 1.8" MLC SATA 80GB

Ze hebben niet eens de moeite genomen er een sticker van zichzelf op te plakken ;)

• ByteDelight
_H_G_ schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:32:
[...]

bverstee denk ik een beetje in de war, omdat ie nieuws verwacht. Terwijl je iets post wat hij zelf al twee dagen geleden gepost heeft :P
Sorry ;) De titel doet vermoeden dat de fix er al is, en maakt mensen blij met een dooie mus.
Dat wilde ik even rechtzetten: die is er dus nog niet, maar ik had inderdaad niet gelezen dat dat in dat artikel ook gezegd werd.
Xtrafris schreef op donderdag 19 november 2009 @ 13:33:
[...]

Deze Schijfjes:

pricewatch: Dane-Elec Intel X25-M SSD 1.8" MLC SATA 80GB

Ze hebben niet eens de moeite genomen er een sticker van zichzelf op te plakken ;)
Het lijkt er net als bij de Kingston 40GB op dat ze alleen distributeur zijn, misschien omdat Intel z'n handen al vol heeft aan andere dingen (oplossen van een firmware bug misschien ;) ).
Kingston plakt er dan weer wel een sticker op blijkbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2009 13:57 ]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Arfman

Drome!

Meh? Is dat nu een Intel Postville 80GB voor 159 euro? Of was dit de SSD die gebaseerd is op de G1?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.