Jrz schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:58:
[...]
Hmm dat is een verse installatie eh?
Mijn macbook gebruikt 120gb waar ongeveer 10gb van af kan, dus 128gb kingston voor 185 lijkt me goed te doen.
Ik las een keer dat macs last hebben van 'hickups' met bepaalde SSDs, heb jij hier ook last van?
En die 128GB uit de v-series is dus niet te vergelijken met de 40GB uit de v-series.
De 40GB heeft een intel controller, de overigen een jmicron controller.
Zou ik het geld ervoor hebben, dan kocht ik meteen een ssd met een intel controller of een met een indilinx controller. Voor intel zit je dan vast aan intel zelf, en de kingston m-series. Voor indinlinx heb je tig merken.
Dan is er ook nog als uitzondering de kingston v-series 40GB, maar die heeft wel zijn nadelen (lage write), maar is toch gewild omdat hij zo goedkoop is, en voor een bootschijf de accesstime en read belangrijker is.
Ik heb deze zelf in bestelling staan. Dit omdat ik het geld niet meteen heb liggen voor een intel, en omdat ik toch maar een GB of 30 nodig heb. De rest van mijn data (films muziek) staan op een paar 500GB HD's.
Heb je ook niet het geld om de snelste schijven te kopen, dan is het of... maanden wachten totdat de aan te raden ssd's goedkoper worden (omdat er betere worden geintroduceerd), of genoegen nemen met een mindere ssd. Let dan wel op welke je koopt. Er zijn aardig wat schrijven met het stotter probleem (jmicron controller)
Kingston zegt dit met een betere firmware opgelost te hebben (v-series). Maar lees daar even wat reviews en ervaringen over om dit zeker te weten. Daarnaast heeft de v+series van kingston met een samsung controller.
Lees je je er over in. Kijk wat je budget is, en koop die schijf die bij je past. Dat de ene schijf dus goedkoper is dan de andere is een reden. De fabrikant heeft bewust een langzamer model goedkoper gemaakt.
Je moet zelf afwegen wat voor jou het belangrijkste is (prijs, read, write, access, trim, enz..).
Koop niet zomaar een model omdat die goedkoop is.
[
Voor 77% gewijzigd door
job op 15-11-2009 13:34
]