Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.117 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brains schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:24:
Weer ander nieuws van Intel: http://webwereld.nl/nieuw...en-40-procent-minder.html

Wel rommelig bericht als je wat meer van de huidige ontwikklingen weet. Maar voor volgend jaar staat een nieuwe serie op de planning.
Maar.. er staat een partij met bullshit in dat artikel?

De drivers bieden meer opslag, maar zijn vooral goedkoper.
De drivers :z

Op dit moment verkoopt Intel de X25-E-serie ssd's, met een capaciteit van 32 en 64 gigabyte.
Hee, de X25-M bestaat nog niet zeker? moo-moos }:O }:O }:O

De prijs kan met 6,5 dollar per gigabyte omlaag in vergelijking met de huidige serie.
Ik hoop dat ze met huidige serie de E bedoelen, want de M kost maar 2,50 per gigabyte... dan geven ze dadelijk 2,50 per GB toe op hun SSDs. dan neem ik ze wel allemaal... 8)

Het ergste is dat in het bronartikel wél alles gewoon goed staat en bij name genoemd wordt zodat de puinhoop die het Webwereld artikel is daar niet naar voren komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik draai al vrij lang zonder pagefile en windows klaagt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 21:11

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Weet iemand al zeker of er een 34nm of 50nm X25-M in de Dane-Elec X25-M zit?
Ik kan nergens een test vinden

De Dane-Elec scheelt toch weer zo'n 25 euro met de intel versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik in de pricewatch kijk zie ik 2 X25M 80GB's van Dane-Elec. Bij de goedkope staat wel 1.8" dus eigenlijk zou dat een X18-M zijn. Maar bij de X18-M's van intel zie ik alleen G1's

Tenzij natuurlijk die info verkeerd is.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OCZ komt ook weer met nieuwe modellen SSD's: nieuws: OCZ werkt aan snelle ssd's met SandForce

Virussen? Scan ze hier!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik hoop dat ze dan ook deze serie cnocurrerend positioneren, want de Vertex is in verhouding met Postville wat aan de prijzige kant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:26:
Geen pagefile == gezeik van Windows.
Geen pagefile == gezeik van Windows == Onzin

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:28:
Geen pagefile == gezeik van Windows == Onzin
Hmm? Er zijn gewoon programma's die crashen zonder pagefile. Dat jij die programma's niet gebruikt, betekent nog niet dat het niet zo is. Aan of uit zijn beide prima keuzes, zolang je weet waarom. Idem met indexeren.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Welke programma's zijn dat dan?

• _H_G_
Dat wordt wel erg off-topic, je kan toch ook zoeken? Net of ik hier een lijstje heb liggen ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

_H_G_ schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:41:
[...]

Dat wordt wel erg off-topic, je kan toch ook zoeken? Net of ik hier een lijstje heb liggen ;)
Mij zijn geen applicaties bekend die crashen of fouten geven als je geen pagefile hebt, en lijstjes zjin mij niet bekend, dus kom maar op met een voorbeeld ;)
Al is het er maar één ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 22:59

DaOverclocker

Overclocker for life...

Nou mijn kingston performed net zoals een X25m, alleen de write ligt dus rond de 40MB/s. Werkt super snel als bootdisk voor win7.

systeem specs

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

_H_G_ schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:41:
[...]

Jij poneert de stelling, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan ook het bewijs aandraagt. ;)

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:36

Lief Adje

Love is in the air

Tweak-Freak schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:41:
Weet iemand al zeker of er een 34nm of 50nm X25-M in de Dane-Elec X25-M zit?
Ik kan nergens een test vinden

De Dane-Elec scheelt toch weer zo'n 25 euro met de intel versie.
Ik heb hem besteld en het is de 50nm versie, werk overigens erg fijn :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37

Arfman

Drome!

McKaamos schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:50:
[...]

Mij zijn geen applicaties bekend die crashen of fouten geven als je geen pagefile hebt, en lijstjes zjin mij niet bekend, dus kom maar op met een voorbeeld ;)
Al is het er maar één ;)
Battlefield 2 was vroeger een game welke niet werkte zonder pagefile. Heb het met de 1.5 patch nog niet opnieuw geprobeerd, ik heb namelijk gewoon een pagefile om dat soort gezeik te voorkomen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• _H_G_
Edmin schreef op donderdag 12 november 2009 @ 12:54:
Jij poneert de stelling, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan ook het bewijs aandraagt. ;)
Ok, dan gaan we maar wel offtopic.. Ik poneer? Ja hoor. De stelling "Geen pagefile == gezeik van Windows == Onzin" is lekker onderbouwd 8)7

Vroegere photoshop versies iig. Weet niet of photoshop nog steeds klaagt als je pagefile uitzet (als je wat zoekt zie je CS4 gebruikers nog steeds adviseren om ten minste een kleine page file to maken). Zelf geen problemen met het draaien van een pagefile.

Als het niet gelooft en te lam bent om zelf te zoeken: geen probleem hier :) Het zal toch altijd een discussie blijven.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

_H_G_ schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:48:
[...]
Als het niet gelooft en te lam bent om zelf te zoeken: geen probleem hier :)
Het gaat er niet om of ik het geloof.

Ook ben ik niet 'te lam' om te zoeken (bedankt voor de flame trouwens).

Wel zie ik graag dat je bereid bent om je mening te verdedigen als je hem post.

• _H_G_
Zo bedoelde ik het ook weer niet :) Ik vind de denkwijze wat krom: moeten verdedigen van een optie die standaard aan staat, terwijl diegene die het uitzetten dat lijken te doen zonder zoeken.

Heb nog ff op de MS support gezocht, How to determine the appropriate page file size for 64-bit versions of Windows Server 2003 or Windows XP:
"If you have enough RAM installed in your computer, you may not require a page file at all, unless one is required by a specific application."

Het gaat hier wederom niet om Vista of Windows 7. Wie weet waarom.. Misschien waren er in XP functies beschikbaar om de pagefile te manipuleren en is dat in Vista geschrapt. Of misschien is het nog steeds geldig voor Vista/7.

Met die gedachte lijkt het me beter om iig een kleine pagefile te behouden (en natuurlijk niet 1.5*fysiek).

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:23
Even een quote uit een lang artikel over geheugen en page file in Windows, door Mark Russinovich:
Some feel having no paging file results in better performance, but in general, having a paging file means Windows can write pages on the modified list (which represent pages that aren’t being accessed actively but have not been saved to disk) out to the paging file, thus making that memory available for more useful purposes (processes or file cache). So while there may be some workloads that perform better with no paging file, in general having one will mean more usable memory being available to the system (never mind that Windows won’t be able to write kernel crash dumps without a paging file sized large enough to hold them).
Maw: in sommige gevallen kunnen er problemen optreden als je geen pagefile hebt.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Kwil vandaag of morgen deel 6 starten, een beetje vooruit lopend op de test die momenteel plaatsvindt voor het kunnen wijzigen van de startpost door meerdere enthousiaste ssd-liefhebbers.

Is er iets bijzonders dat we in de TS willen toevoegen? :?

Wie is net als ik (of inmiddels misschien al meer dan ik) enthousiast over ssd's en wil meehelpen de TS up-to-date te houden?
Ik maak je dan mede-auteur.

De nieuwe co-editing feature zal ergens volgende week ingezet worden, dus vanaf dan kun je me helpen de TS bij te houden! Dank alvast! _/-\o_

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Oops excusses oud nieuws |:(

Nieuws van intel:

http://webwereld.nl/nieuw...en-40-procent-minder.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2009 15:42 ]

• Arfman

Arfman

Drome!

Kom op zeg .. het staat notabene bovenaan deze pagina:
Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

Dit is al een topic wat voor instappers moeilijk te volgen is vanwege de grote wildgroei aan SSD's, controllers, fabrikanten en firmwares, als we dan ook nog allemaal rucksichtlos links (naar zeer slecht geschreven en outdated) artikelen gaat posten, loop het helemaal uit de hand.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Arfman schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:41:
[...]

Kom op zeg .. het staat notabene bovenaan deze pagina:
Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

Dit is al een topic wat voor instappers moeilijk te volgen is vanwege de grote wildgroei aan SSD's, controllers, fabrikanten en firmwares, als we dan ook nog allemaal rucksichtlos links (naar zeer slecht geschreven en outdated) artikelen gaat posten, loop het helemaal uit de hand.
Arfman jij moet effe je mond houden aap :) this is your Quake 2 master speaking Gedrain!!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:34
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:43:
[...]

Arfman jij moet effe je mond houden aap :) this is your Quake 2 master speaking Gedrain!!
? :')

Verwijderd

Arfman zat bij mij in het quake 2 team (Drome) alleen ik ownde hem alleen altijd >:) >:) >:)

• Arfman

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 16:51:
[...]

Arfman zat bij mij in het quake 2 team (Drome) alleen ik ownde hem alleen altijd >:) >:) >:)
offtopic:
OMG! Gedrain! Had het laatst met Edwin Kruize nog over jou, wat er van je geworden was enzo, en nu loop je hier te falen! :P
Stuur me eens een DM, long time no see enzo ;)

PS: _iedereen_ ownde mij, dus zo bijzonder was je niet >:)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Ik heb zojuist in mijn Macbook de Kingston 40GB Intel drive ingebouwd, 250GB HDD ernaast als 2e drive (In plaats van dvddrive). De SSD is nu voor 23GB van de 40GB vol.

Kingstond SSD:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 165.20  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.2 (10C540)
        Physical RAM        4096 MB
        Model       MacBook5,1
        Drive Type      KINGSTON SSDNow 40GB
    Disk Test   165.20  
        Sequential  109.06  
            Uncached Write  75.40   46.30 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  74.17   41.97 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   138.93  40.66 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   365.45  183.67 MB/sec [256K blocks]
        Random  340.53  
            Uncached Write  405.51  42.93 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  136.09  43.57 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1641.96 11.64 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   755.52  140.19 MB/sec [256K blocks]

250GB 5400rpm Fujitsu drive:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 47.55   
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.2 (10C540)
        Physical RAM        4096 MB
        Model       MacBook5,1
        Drive Type      FUJITSU MHZ2250BH FFS G1
    Disk Test   47.55   
        Sequential  64.72   
            Uncached Write  83.58   51.32 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  82.37   46.60 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   36.46   10.67 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   97.30   48.90 MB/sec [256K blocks]
        Random  37.58   
            Uncached Write  14.33   1.52 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  82.99   26.57 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   66.66   0.47 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   103.92  19.28 MB/sec [256K blocks]

Wat een verschil op Random uncached write!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een verschil op alles :+

ps: email van simmcity, de kingston's zijn binnen. *O*

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
flippy.nl schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:15:

Ja dat klopt, helemaal super ik heb er vanochten een binnen gekregen. Ik heb windows 7, office en nog een paar klene programma's er op geinstalleerd en ik heb nog bijna 20 gb over. De opstarttijd is verbeterd van 1 minuut 15 naar 28 seconde inclusief boottijd. Echt precies wat ik er van gehoopt had.

Edit: Owwja, windows 7 was geinstalleerd in 20~25 minuten. Ook niet verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door -Reca- op 12-11-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 09:38
Ik zit al een tijdje te azen op de intel x25-m maar vind hem nog wat aan de dure kant. Nu is die kingston 40GB wellicht ook een interessante schijf, die ik later eventueel kan doorschuiven naar m'n netbook en dan alsnog een intel postville te kopen (als de prijs meer richting de 100 euro is).

Ik heb een aantal reviews gelezen maar die zijn wisselende positief. Ik gebruik nu een Samsung F1 1TB HD met Windows 7 64 bit. Als ik mijn opstartpartitie kloon naar de kingston 40GB is er dan een groot performance verschil merkbaar? Welke schrijf/leesacties verricht een doorsnee gebruiker nu vaak op een OS partitie? Random read 4k? Sequentieel schrijven gebeurd alleen bij installatie van programma's en dergelijke? Aangezien 40MB/s wel vrij langzaam is.

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Magnolia schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 02:17:
Ik zit al een tijdje te azen op de intel x25-m maar vind hem nog wat aan de dure kant. Nu is die kingston 40GB wellicht ook een interessante schijf, die ik later eventueel kan doorschuiven naar m'n netbook en dan alsnog een intel postville te kopen (als de prijs meer richting de 100 euro is).

Ik heb een aantal reviews gelezen maar die zijn wisselende positief. Ik gebruik nu een Samsung F1 1TB HD met Windows 7 64 bit. Als ik mijn opstartpartitie kloon naar de kingston 40GB is er dan een groot performance verschil merkbaar? Welke schrijf/leesacties verricht een doorsnee gebruiker nu vaak op een OS partitie? Random read 4k? Sequentieel schrijven gebeurd alleen bij installatie van programma's en dergelijke? Aangezien 40MB/s wel vrij langzaam is.
Ik weet dat ieder programma dat je downloadt vliegensvlug uitgepakt en geinstalleerd is. Een programma dat vanaf een CD/DVD geinstalleerd wordt is denk eerder afhankelijk van de leessnelheid van de DVD-lezer. Alleen voor het wegschrijven van bestanden is die 40 mb/s interessant en ik geloof dat dat met photoshoppen e.d. nog wel eens gebeurt, en denk ik voor de hybrid sleep in windows 7? Ik merk in ieder geval duidelijk dat alles vliegensvlug is geworden sinds mijn Kingston SSD en ik zal hem dan ook aan iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

40MB/sec is vrij weinig inderdaad, maar houd er rekening mee dat je met een normale harddisk veel hogere accesstimes hebt. Iets installeren is relatief veel random writes, allerlei losse files enzo.
Doordat er minder tijd wordt besteed aan accesstimes besteed de disk dus meer tijd aan het wegschrijven van dingen.
Daarbij leest een schijf meer dan dattie schrijft, dus effectief wordt het allemaal stukken sneller. Het zijn vaak de accesstimes waar je op zit te wachten. Alleen bij het uitpakken van iets groots (dus een sequentiele write) zal allicht wat trager zijn, maar wie pakt er nou b.v. een ISO uit naar z'n SSD? Tis niet gek veel ruimte dus die moet je wel nuttig gebruiken voor je OS en veel gebruikte apps.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

die 2de review is echt een bagger review btw... :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 22:59

DaOverclocker

Overclocker for life...

maratropa schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:35:
[...]
Inderdaad, ze vergelijken de 40GB met de 64Gb kwa prijs, terwijl dat een totaal andere SSD is met een andere controller en dus andere snelheden. Alleen sequentail r/w noemen slaat kant nog wal...
"It will go on sale for an MSRP of US$123 with the included bundle, while the standalone offering is US$117. That said, the Kingston SSDNow V-series 64GB MLC-based SSD with desktop bundle is currently available at Newegg for US$158.99 and will provide you with increased storage capacity but with a lower read speed of 100MB/s and write speed of 80MB/s. The bundle is pretty much the same for both drives, but the 64GB model appears to provide a better alternative"

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Wat gebeurd er met de prijs van de 120GB Agility?

Iets meer dan een week heb ik zitten denken om me er een te bestellen, zou toen rond de 300 euro uitkomen inclusief verzendkosten. Heb toen nog even gewacht met bestellen aangezien ik nou ook weer niet zo'n haast had.

De snelheden van een 120GB Agility zitten zo rond die van de 60GB Vertex, in mijn ogen snel genoeg. De 120GB Vertex is nog sneller maar was toen ook weer zo'n 50 euro duurder.

Maar nu zit deze SSD inclusief verzendkosten al op 390 euro. Een 160GB X-25M wordt zo stukken interessanter. De 120GB Vertex is nu zelfs goedkoper.

Dan maar weer wachten op Intel tot er een fatsoenlijke TRIM enabled firmware release verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 14:10:
Dan maar weer wachten op Intel tot er een fatsoenlijke TRIM enabled firmware release verschijnt.
Ik zou nu rustig die X25-M kopen en later flitsen naar TRIM supported versie. ook zonder TRIM blijven de intels knap rap. De mijne (een 160 Gb G1) is ondertussen lang en breed "deteriorated" en de snelheid is op papier ietsje minder dan getrimmed maar ik voel daar nog altijd niets van.
Benchmark staat ergens een stuk terug in dit topic, met de cijfers van nu en toen ie kakelvers was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

flippy.nl schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:15:

Nice. Heb hem maandag besteld, maar nog geen bericht gehad dat iets verstuurd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 09:38
maratropa schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 12:35:
[...]

Klopt, maar ik kon zo snel niet de minder positieve review vinden die ik bedoelde. Ik heb 3 of 4 reviews gelezen. Daarbij twijfel ik of 37.1GB wel genoeg is voor Windows 7 Ultimate 64 bit en nog een redelijk aantal programma's + 6GB pagefile (heb 6GB ram).

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:36

RnB

Heb je veel grote programma's dan? Ik heb hier een redelijk volle Windows 7 64bit installatie met al mijn muziek er ook nog op + documenten + foto's en heb nog 11GB over. En daarbij heb ik maar 29GB, waar jij 37GB heb. Verder zou ik je pagefile gewoon verkleinen naar 1GB of minder, want met 6GB hoef jij echt geen pagefile van 6GB, dat is gewoon onzinnig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Ik heb 'm in een laptop met enkel Muziek en Downloads/Files op een andere disk. 21GB van de 38GB nog vrij :)

De techniek gaat veel te snel met Flash om er nu heftig in te investeren. Een schijfje van 80 euro kan prima als speeltje, maar ik zou dus ook absoluut geen dure raidsetup met dure intel drives opzetten. Doe dat over een 1-2 jaar als de techniek wat volwassener is. Tot die tijd, blijf bij goedkope kleine drives die niet meer kosten dan een avondje uit :) Kun je je geen buil aan vallen en de 40GB kingston geeft al een gigantische performanceboost tegenover mechanische drives.

[ Voor 74% gewijzigd door Xandrios op 13-11-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 17:24
Ik heb sinds gister een X25-M SSD van 80gb. Ik heb hier nu windows 7 op staan en ik zal er nog een aantal games op installeren.. Nou ben ik alleen benieuwd hoe het nou zit met TRIM. Ik kan namelijk nergens vinden of dat nou al werkt of niet? En zo niet, wat is dan aan te raden om je schijf snel te houden qua maintenance?

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 12:07
TRIM is er nog niet..firmware updates zijn onderweg...
Ik ga ook een Intel 80GB kopen als de prijs nog wat daalt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, zoals dat ongeveer om de 10 posts gevraagd/verteld wordt in dit topic werkt dat nog niet, omdat Intel de FW waarmee dat zou kunnen teruggetrokken heeft. Binnen een paar weken zal dit wel gefixed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
De Intel Postville X25-M 80GB wordt steeds slechter leverbaar als ik de pricewatch mag geloven. :(

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik Windows XP draai op mijn Intel Postville, zou ik de optimizer uit de SSD Toolkit gewoon kunnen gebruiken?
Deze is echter niet makkelijk te vinden. Heeft iemand een locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat die ook teruggetrokken is, net zoals de FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 18:11
Ik heb pas een 80GB intel SSD (32nm) Alles werkt vlekkeloos (getest met CrystalDiskMark) alleen een ding begrijp ik niet.

Als ik programma's of games installeer op een andere harde schijf dan de SSD, lijkt dit veel langer te duren dan vroeger met de gewonde HD als C schijf. Hoe kan dit?

Ook het uitpakken van RAR bestanden naar een andere harde schijf duurt immens langer dan vroeger.

Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Magnolia schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:33:
[...]

Klopt, maar ik kon zo snel niet de minder positieve review vinden die ik bedoelde. Ik heb 3 of 4 reviews gelezen. Daarbij twijfel ik of 37.1GB wel genoeg is voor Windows 7 Ultimate 64 bit en nog een redelijk aantal programma's + 6GB pagefile (heb 6GB ram).
Omdat ik veel grote apps gebruik heeft het lang geduurd tot ik het aandurvde maar ik draai nu al weer tijden met vista 64 en 8gb, zonder pagefile.. Nog nooit problemen met 3dmax, photoshop & andere adobe dingen, autocad, rhino3d, etc

Ik kan me voorstellen dat als ik max of photoshop extreem belast ik issues krijg maar dat ben ik nog niet tegengekomen..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Jaapoes schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:44:
Nou ben ik alleen benieuwd hoe het nou zit met TRIM. Ik kan namelijk nergens vinden of dat nou al werkt of niet?
Dan heb je schijnbaar dit topic niet goed doorgelezen want er staat in de afgelopen 5-10 pagina's meer als zat(!) over te vinden over deze SSD + dat het zelfs op de frontpage heeft gestaan.
Iets met een nieuwe firmware van Intel tbv TRIM en dat Intel die 1/2 dag later al weer heeft teruggetrokken omdat er massa's SSD's om zeep werden geholpen?
Wel een beetje zoeken hoor ;)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Vrijdag systeem in elkaar gezet met SSD en zaterdag installatie op Intel SSD 80Gb _/-\o_
Installatie 7 ultimate binnen 20 minuten erop :o

Alleen heb ik het idee dat er nog iets niet zo lekker loopt. Wil zometeen even kijken of het aan de ssd ligt maar ik verwacht het niet. SSD toolkit is trouwens ook niet meer beschikbaar als download.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:15

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij ben ik dan één van de weinigen met geluk. Die nieuwe firmware van Intel draait als een zonnetje hier. Zelfs de SSD Toolkit werkt goed, aangezien ik die om de paar dagen draai onder win7 x64 :D

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24

Jrz

––––––––––––

Xandrios schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:01:
Ik heb zojuist in mijn Macbook de Kingston 40GB Intel drive ingebouwd, 250GB HDD ernaast als 2e drive (In plaats van dvddrive). De SSD is nu voor 23GB van de 40GB vol.
...
Wat een verschil op Random uncached write!
Hmm dat is een verse installatie eh?
Mijn macbook gebruikt 120gb waar ongeveer 10gb van af kan, dus 128gb kingston voor 185 lijkt me goed te doen.
Ik las een keer dat macs last hebben van 'hickups' met bepaalde SSDs, heb jij hier ook last van?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Iemand al USB sticks met een Barefoot of Postville gezien? Dan bedoel ik dus een USB stick formaat, niet een 2,5" disk die ik ook wel in en 2,5" externe behuizing kan stoppen. De achilleshiel van de huidige USB sticks is dan ook weg, kunnen we lekker met 32MB/sec random lezen en schrijven voor kleine bestandjes.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Jrz schreef op zondag 15 november 2009 @ 12:58:
[...]

Hmm dat is een verse installatie eh?
Mijn macbook gebruikt 120gb waar ongeveer 10gb van af kan, dus 128gb kingston voor 185 lijkt me goed te doen.
Ik las een keer dat macs last hebben van 'hickups' met bepaalde SSDs, heb jij hier ook last van?
En die 128GB uit de v-series is dus niet te vergelijken met de 40GB uit de v-series.
De 40GB heeft een intel controller, de overigen een jmicron controller.

Zou ik het geld ervoor hebben, dan kocht ik meteen een ssd met een intel controller of een met een indilinx controller. Voor intel zit je dan vast aan intel zelf, en de kingston m-series. Voor indinlinx heb je tig merken.

Dan is er ook nog als uitzondering de kingston v-series 40GB, maar die heeft wel zijn nadelen (lage write), maar is toch gewild omdat hij zo goedkoop is, en voor een bootschijf de accesstime en read belangrijker is.
Ik heb deze zelf in bestelling staan. Dit omdat ik het geld niet meteen heb liggen voor een intel, en omdat ik toch maar een GB of 30 nodig heb. De rest van mijn data (films muziek) staan op een paar 500GB HD's.

Heb je ook niet het geld om de snelste schijven te kopen, dan is het of... maanden wachten totdat de aan te raden ssd's goedkoper worden (omdat er betere worden geintroduceerd), of genoegen nemen met een mindere ssd. Let dan wel op welke je koopt. Er zijn aardig wat schrijven met het stotter probleem (jmicron controller)
Kingston zegt dit met een betere firmware opgelost te hebben (v-series). Maar lees daar even wat reviews en ervaringen over om dit zeker te weten. Daarnaast heeft de v+series van kingston met een samsung controller.
Lees je je er over in. Kijk wat je budget is, en koop die schijf die bij je past. Dat de ene schijf dus goedkoper is dan de andere is een reden. De fabrikant heeft bewust een langzamer model goedkoper gemaakt.
Je moet zelf afwegen wat voor jou het belangrijkste is (prijs, read, write, access, trim, enz..).
Koop niet zomaar een model omdat die goedkoop is.

[ Voor 77% gewijzigd door job op 15-11-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopRookie
  • Laatst online: 26-04 20:04
Weet iemand of de Runcore Pro IV ssd sneller is dan de Intel X25-M Postville?
Kwam deze nl tegen op het web: RunCore Pro IV 2.5" SATA II ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:24

Jrz

––––––––––––

job schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:05:
[...]

En die 128GB uit de v-series is dus niet te vergelijken met de 40GB uit de v-series.
De 40GB heeft een intel controller, de overigen een jmicron controller.

Zou ik het geld ervoor hebben, dan kocht ik meteen een ssd met een intel controller of een met een indilinx controller. Voor intel zit je dan vast aan intel zelf, en de kingston m-series. Voor indinlinx heb je tig merken.

Dan is er ook nog als uitzondering de kingston v-series 40GB, maar die heeft wel zijn nadelen (lage write), maar is toch gewild omdat hij zo goedkoop is, en voor een bootschijf de accesstime en read belangrijker is.
Ik heb deze zelf in bestelling staan. Dit omdat ik het geld niet meteen heb liggen voor een intel, en omdat ik toch maar een GB of 30 nodig heb. De rest van mijn data (films muziek) staan op een paar 500GB HD's.

Heb je ook niet het geld om de snelste schijven te kopen, dan is het of... maanden wachten totdat de aan te raden ssd's goedkoper worden (omdat er betere worden geintroduceerd), of genoegen nemen met een mindere ssd. Let dan wel op welke je koopt. Er zijn aardig wat schrijven met het stotter probleem (jmicron controller)
Kingston zegt dit met een betere firmware opgelost te hebben (v-series). Maar lees daar even wat reviews en ervaringen over om dit zeker te weten. Daarnaast heeft de v+series van kingston met een samsung controller.
Lees je je er over in. Kijk wat je budget is, en koop die schijf die bij je past. Dat de ene schijf dus goedkoper is dan de andere is een reden. De fabrikant heeft bewust een langzamer model goedkoper gemaakt.
Je moet zelf afwegen wat voor jou het belangrijkste is (prijs, read, write, access, trim, enz..).
Koop niet zomaar een model omdat die goedkoop is.
Ahhhh dat is die nieuwe 40gb. Dat doe je snel :-)
Ja helaas is die 120gb echt wat ik nodig heb :-) Ik heb geen muziek, films of foto's op mn laptop staan.
Misschien dat ik er nog 20gb af zou kunnen halen, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in.
Dus het stotteren is alleen met jmicron.. Mijn grootste reden zou zijn random read performance zijn. Trim maakt me eigenlijk niet zoveel uit.. os-x ondersteunt dat nog niet, en zelfs als je eerst het block moet inlezen, dan is de perfomance winst nog zoveel hoger. Daarnaast vind ik het wel een fijn idee om geen bewegende delen in mn laptop te hebben.
Ik zat al een beetje op alibaba te kijken, of er nog mooie china meuk te koop is :-) maar dat is duurder dan hier in de winkel..
Ik heb eigenlijk niet echt een budget.. :-) Ik ben een cheapass hehehehe, en ik wil niet met nog meer oude ongebruikte hardware zitten

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
Inmiddels al bijna 20 dagen een 80GB postville in bestelling staan bij een zaak die adverteerde met 'levering binnen 5 dagen' :(

... en begin me nu af te vragen welke SSD's net zo goed zijn onder de 200 euro? Zijn de Intels echt de top?

(Gebruik: Windows 7 opstart disk en programma's zoals Photoshop CS4 etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik wacht ook al 37 dagen op mijn postville's, het is jammer dat het zo lang duurt echter ben ik niet van plan om voor een andere SSD te kiezen. Er zijn vast wel acceptabele alternatieven, maar ik weet van mezelf dat ik dan spijt krijg op het moment dat de postville's wel weer gewoon leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Voor mij maken snelle opstarttijden eigenlijk niet veel uit (computer gaat toch maar één keer per dag aan), maar snel met programma's werken zou ik wel fijn vinden. In mijn geval is dat vooral softwareontwikkeling met Eclipse + vmware Workstation. Zou ik niet gewoon een 40GB Kingston SSD kunnen nemen en daar alleen "program files" en vmware images op kunnen zetten?

Mijn Vista installatie heeft geen rare dingen maar neemt nu al 40 GB in gebruik, vind 't een beetje zonde om een SSD te kopen voor mijn winsxs folder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
het verbaast me dat niemand in dit topic het heeft over deze geweldige aanbieding...

Een Intel 80GB, ook nog eens 1,8", voor maar 156 euro? We zijn onder de 2 euro/GB.
Het betreft hier dan wel een G1, dus geen nieuwe firmware en geen TRIM, maar eerlijk gezegd boeit dat helemaal niet zo... 80% van oerend hard is nog steed pokke-hard :D

Anyways, deze schijf (die een paar maanden geleden gemiddeld nog dik 300 euro kostte) Ploft dinsdag bij me op de mat. Ik laat wel weten wat ik we van vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Nu online
Xtrafris schreef op maandag 16 november 2009 @ 06:11:
het verbaast me dat niemand in dit topic het heeft over deze geweldige aanbieding...

Een Intel 80GB, ook nog eens 1,8", voor maar 156 euro? We zijn onder de 2 euro/GB.
Het betreft hier dan wel een G1, dus geen nieuwe firmware en geen TRIM, maar eerlijk gezegd boeit dat helemaal niet zo... 80% van oerend hard is nog steed pokke-hard :D

Anyways, deze schijf (die een paar maanden geleden gemiddeld nog dik 300 euro kostte) Ploft dinsdag bij me op de mat. Ik laat wel weten wat ik we van vind :)
Huh? Ik ken die schijf onder de merknaam van Dane-Elec nog helemaal niet.

Er klopt hier echt iets niet!!!!!
De 1.8" modellen van Intel worden uitgebracht onder de X18-M en X18-S series, niet onder de X25-M of X25-S.
Zie het lijstje op http://ssdworld.net/ssd.htm bijvoorbeeld (effe naar Intel scrollen).

Daarnaast vind ik het erg sterk dat er in de pers nog niets verschenen is over een samenwerking van Dane-Elec en Intel.
In andere woorden: ik geloof niet dat dit een model van Intel is.

Ik vermoed dat Dane-Elec nu ook ssd's maakt, misschien dan wel 1.8" en misschien met Intel controller.
Maar er klopt echt iets niet aan die produkt omschrijving.

edit:

Even wat verder gezocht:

Dane-Elec heeft volgens hun eigen site geen ssd's: http://www.dane-elec.fr/holland/

Echter, op o.a. Salland en Hardware.Info kom ik deze ssd tegen onder de modelnaam X18-M:
http://www.salland.eu/pro...0-mb-s-infd-080mb1au.html
http://www.hardware.info/..._80GB_SATA2_INFD080MB1AU/

Volgens Salland ligt de read-performance op 210 MB/s i.p.v. 250.

Maar nog steeds is 't vreemd dat Dane-Elec niets op de site heeft staan, en ik er nog niks over in de pers of Frontpage over gelezen heb.

Ik kwam op de Amerikaanse site van Dane-Elec wel een categorie 'produkten onder licentie' tegen, maar ook daar geen woord over ssd's:
http://www.dane-elec.fr/s...lates/show.asp?P=397&L=EN

[ Voor 23% gewijzigd door ByteDelight op 16-11-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Xtrafris schreef op maandag 16 november 2009 @ 06:11:
het verbaast me dat niemand in dit topic..
Niemand? De geruchtenmachine rondom deze dane elec gaat anders vrolijk door :+
Het grote SSD topic ~ Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lief Adje schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:02:
Ik heb hem besteld en het is de 50nm versie, werk overigens erg fijn :)
Is ie 2,5 of 1,8 inch (specs/beschrijvingen spreken elkaar wat tegen)?

En op de foto's bij de leveranciers staat gewoon Intel, maar ik neem aan dat er Dane-Elec op de schijf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:46:
[...]

En op de foto's bij de leveranciers staat gewoon Intel, maar ik neem aan dat er Dane-Elec op de schijf staat?
1,8 inch en dezelfde specs/snelheid als de x25-m G1

LET OP MICRO SATA AANSLUITING :)
Zoiets als dit nodig: http://kleinspul.nl/index.php?productID=1957

[ Voor 13% gewijzigd door Lief Adje op 16-11-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bck
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-11-2023

bck

Iemand een idee voor een plekje waar ik kan uitzoeken hoe de SSD's het doen met databases ?

Ik heb me al aardig ingelezen maar ik heb een PostgreSQL database die elke dag wordt geupdate met iets van 20.000 records en vraag me af of ik daar nou wel of niet goed aan doe om een SSD te nemen. Momenteel is deze elke dag ongeveer 1 uur aan het updaten.

Mijn grootste probleem is dat ik een pc heb van een jaar of 3 oud, wel met 4gig geheugen en volop HD ruimte maar ik wil dus eigenlijk het besturingssysteem en deze database op een SSD zetten.

Omdat ik dus een niet zo recente PC heb vraag ik me ook af of bijvoorbeeld een postville geen overkill is (er zit een Intel 82801G SATA controller in). Liefst zou ik de prijstechnisch gunstige V's van Kingston nemen. Weet dat die niet goed zijn in sequential write's maar ik heb het idee dat mijn database dat ook niet gaat doen....

De meningen zijn nogal uiteenlopend, wellicht dat iemand op mijn specifieke situatie wat meer licht kan werpen of mij in ieder geval wat wijzer kan maken waar ik op zou moeten letten bij een SSD voor een database waarin vooral weggeschreven wordt (uitlezen wordt veel minder gedaan).

bij voorbaat dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Even ter informatie, heb naast een paar andere items ook een Intel X25-M Postville 80GB besteld bij 4launch en heb vandaag gemaild wanneer die geleverd zou worden, kreeg dit antwoord:
De verwachte leverdatum van de Intel Solid State Disk 2.5" 80GB SATA, X25-M Postville 9.5mm staat op het moment van schrijven op 2 december.
En vanwege de beperkte beschikbaarheid bij Pricewatch ga ik ervanuit dat de rest de webshops hetzelfde 'probleem' hebben. Just so you guys know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb momenteel een Velociraptor 10k 150GB disk als boot/windows disk (win7), heeft het nog zin om deze te vervangen voor een SSD van rond de 200-250 euro?

Of is het verschil merkbaar te klein om hier 200+ euro voor neer te leggen?

Ik wil overigens wel gewoon mijn page file op deze disk, hier moet ik minimaal 2 jaar wel mee redden neem ik aan? Dan heb ik toch wel weer een andere disk.

Huidige raptor is ook erg vlot en accesstime is ook behoorlijk goed, dus misschien is het beter om te wachten tot de SSD's wat goedkoper zijn? Omdat het verschil anders te duur is?

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 16-11-2009 13:16 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toad
  • Laatst online: 22-09 21:02
Heeft er al iemand geprobeerd een virtuele PC te draaien op een SSD? Het zou dan toch lekker snel moeten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Workaholic schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:16:
Ik heb momenteel een Velociraptor 10k 150GB disk als boot/windows disk (win7), heeft het nog zin om deze te vervangen voor een SSD van rond de 200-250 euro?

Of is het verschil merkbaar te klein om hier 200+ euro voor neer te leggen?

Ik wil overigens wel gewoon mijn page file op deze disk, hier moet ik minimaal 2 jaar wel mee redden neem ik aan? Dan heb ik toch wel weer een andere disk.

Huidige raptor is ook erg vlot en accesstime is ook behoorlijk goed, dus misschien is het beter om te wachten tot de SSD's wat goedkoper zijn? Omdat het verschil anders te duur is?
WD Raptor vs Intel X25-M :D

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Toad schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:47:
Heeft er al iemand geprobeerd een virtuele PC te draaien op een SSD? Het zou dan toch lekker snel moeten lopen?
Ik draai nu Windows 7 met daarop Windows Virtual PC die een Windows XP image draait. Ja, wat kan ik er nu van zeggen? Het draait gewoon heel erg soepel, alsof je op een dedicated pc werkt (ietsjes langzamer dan de host). Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat het voor mij alweer een tijd geleden is geweest dat ik met een virtuele pc heb gewerkt dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Nu online
Lief Adje schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:53:
[...]

1,8 inch en dezelfde specs/snelheid als de x25-m G1

LET OP MICRO SATA AANSLUITING :)
Zoiets als dit nodig: http://kleinspul.nl/index.php?productID=1957
Aha, dat is al wat duidelijker.

Maar er blijven nog wel wat vragen over, bijvoorbeeld:
- Wat is nou exact het type van deze ssd?
- Is die dus echt onder de merknaam Dane-Elec uitgebracht? Er staat immers niets op hun site hierover.
- Heb je wat testresultaten?
- Kun je wat foto's maken en met ons delen (ook evt. van de doos waar die in zat)?

We zouden je erg dankbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje

Lief Adje

Love is in the air

bverstee schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:29:
[...]

Aha, dat is al wat duidelijker.

Maar er blijven nog wel wat vragen over, bijvoorbeeld:
- Wat is nou exact het type van deze ssd?
- Is die dus echt onder de merknaam Dane-Elec uitgebracht? Er staat immers niets op hun site hierover.
- Heb je wat testresultaten?
- Kun je wat foto's maken en met ons delen (ook evt. van de doos waar die in zat)?

We zouden je erg dankbaar zijn!
Type = is een Intel (x18-M) maar word door dane-elec als x25-m 1,8" aangegeven
Het is gewoon een Intel in een Dane Elec doosje
Test/ Bench zijn gewoon zoals de normale X25-M GI
Foto's van de doos gaat niet meer lukken (oud papier) van de ssd moet over een paar dagen wel lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 12:55
Nou heb ik dus al een weekje mijn 80GB Postville binnen. Ik heb er met Windows 7 op zitten spelen, 32 bit, dit ging prima, lekker snel, ook al zat ie aangesloten op SATA-150 (on-board)

Maar nu wilde ik er W7 64 bit op zetten. Dus ik start op van de DVD, installeer W7 erop en tijdens de installatie herstart mijn PC omdat dat moet, en nu blijft de BIOS hangen op de SSD ;(

De SSD staat wel in het lijstje (SMART Enabled en OK meldingen enzo), maar daar blijft ie op staan.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? :'(

Nog wat info:
-als ik de SSD op mn PCI-E SATA-300 controller kaart aansluit en opstart in Windows XP (op een andere SATA HDD) dan is de SSD wel gewoon bruikbaar.
-als ik de SSD op mn PCI-E SATA-300 controller kaart aansluit en W7 installeer en de stuurprogramma's van dit PCI-E kaartje installeer, dan wordt de SSD ook herkend (kan ik alleen Windows niet op installeren omdat ik niet kan booten van deze SATA controller)
-In totaal heb ik denk ik al zo'n 5 keer Windows geïnstalleerd vanaf DVD (ging een paar keer fout met drivers, dus opnieuw begonnen)
-Heb alle kabels al verwisseld voor anderen, heb ook alle andere drives losgekoppeld zodat ik alleen de SSD overhad, en ook de BIOS naar default instellingen gebracht, niks helpt.
-Firmware heb ik niets aan veranderd, zo uit de doos (02G9)
-SSD is op dit moment leeg (Partitie verwijderd met W7 installatie DVD)

PC:
ASUS NCT-D met dual XEON 3.4GHz
4 GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Nu online
Lief Adje schreef op maandag 16 november 2009 @ 14:48:
[...]

Type = is een Intel (x18-M) maar word door dane-elec als x25-m 1,8" aangegeven
Het is gewoon een Intel in een Dane Elec doosje
Test/ Bench zijn gewoon zoals de normale X25-M GI
Foto's van de doos gaat niet meer lukken (oud papier) van de ssd moet over een paar dagen wel lukken
Bizar, dat ze er dan X25-M op (mogen) zetten, terwijl het echt een 1,8" is.
Zouden ze het niet goed begrepen hebben? Kan me niet voorstellen dat Intel hier achter staat.

In feite is de performance (en de 50nm techniek) dus gelijk aan de X25-M G1.
Volgens mij kostte de G1 ook ongeveer 160 euro toen de G2 eenmaal uit was.
In ieder geval is het zo dat er nu dus al 40GB (Kingston) en 80GB (Dane Elec) ssd's op de markt zijn met Intel controller, beiden voor 2€ / GB.

Waarom Intel die modellen nou via andere merken aan de man brengt is mij een beetje onduidelijk, maar dàt ze er zijn is natuurlijk prima. Zal OCZ niet meevallen om iets soortgelijks neer te zetten; er zijn slechts 12 ssd's voor max. 2€ /GB in de PriceWatch momenteel:
http://tweakers.net/price...Rs-NqiY58H0-gizF2NDdCa-0H
Niets van OCZ.

Ben benieuwd naar de foto's van de Dane-Elec!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto538
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 19:53
Sagaris schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:13:
Even ter informatie, heb naast een paar andere items ook een Intel X25-M Postville 80GB besteld bij 4launch en heb vandaag gemaild wanneer die geleverd zou worden, kreeg dit antwoord:

[...]

En vanwege de beperkte beschikbaarheid bij Pricewatch ga ik ervanuit dat de rest de webshops hetzelfde 'probleem' hebben. Just so you guys know.
Ik had dezelfde vraag gesteld aan informatique.
zag zo de berichtgevingen van mensen die er weken op wachten. denk ga eens even peilen hoelang het duurt voor levering.
Geachte heer,

De X25-M van 80 GB is moeilijk leverbaar op het moment door zijn populariteit. Voor zover bekend is het geen uitlopend model, maar wanneer er weer binnenkomen is ons onbekend.

Met vriendelijke groet,
Informatique computers en componenten BV
Ik vond de 160 gig net iets teveel van goede , betreft prijsklasse, vind dat wel leuk moet blijven.
maar dat ze zo'n populaire schijf niet bij maken bij intel.... zouden ze op deze populariteit niet gerekend hebben??

We wachten (on) Geduldig af... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

bck schreef op maandag 16 november 2009 @ 13:13:
Iemand een idee voor een plekje waar ik kan uitzoeken hoe de SSD's het doen met databases ?

Ik heb me al aardig ingelezen maar ik heb een PostgreSQL database die elke dag wordt geupdate met iets van 20.000 records en vraag me af of ik daar nou wel of niet goed aan doe om een SSD te nemen. Momenteel is deze elke dag ongeveer 1 uur aan het updaten.

Mijn grootste probleem is dat ik een pc heb van een jaar of 3 oud, wel met 4gig geheugen en volop HD ruimte maar ik wil dus eigenlijk het besturingssysteem en deze database op een SSD zetten.

Omdat ik dus een niet zo recente PC heb vraag ik me ook af of bijvoorbeeld een postville geen overkill is (er zit een Intel 82801G SATA controller in). Liefst zou ik de prijstechnisch gunstige V's van Kingston nemen. Weet dat die niet goed zijn in sequential write's maar ik heb het idee dat mijn database dat ook niet gaat doen....

De meningen zijn nogal uiteenlopend, wellicht dat iemand op mijn specifieke situatie wat meer licht kan werpen of mij in ieder geval wat wijzer kan maken waar ik op zou moeten letten bij een SSD voor een database waarin vooral weggeschreven wordt (uitlezen wordt veel minder gedaan).

bij voorbaat dank !
Tja, ik draai op een bepaalde bak een db (ook Postgres) die ~11.000 inserts/deletes/updates per dag ziet, op een XP 2200+ met wel 1 Gibyte RAM. De database is rap genoeg omdat ik met enige regelmaat (geautomatiseerd natuurlijk) een VACUUM ANALYZE doe, dus tenzij queries bij jou echt zwaar gebottlenecked worden zou ik er niet in investeren. Aan de andere kant, als je het geld kan missen is het zeker een goed idee. Als je records niet al te groot zijn (wat een indicatie zou zijn van slecht databaseontwerp :P), schat ik dat je database ruim binnen die 40 Gbyte past, mits de verhouding updates/deletes tot inserts groot genoeg is natuurlijk.

Wat ik me wel af zou vragen is hoe het met de betrouwbaarheid van een MLC-SSD zit, want voor een database moet je niet zomaar dingen doen als het fs noatime mounten. Als het een productiebak is, kan je voor de zekerheid je beter beperken tot SLC SSD's.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De bandbreedte van de sata interface is voor databasegebruik niet erg boeiend omdat er toch niet met een hoge transferrate geschreven zal worden. Het belangrijkste is de responstijd. Flashgeheugen is van nature gewoon traag als je het zou beschrijven op dezelfde wijze als een harde schijf. Je hebt daarom een ssd nodig met een slimme controller. Intels controller levert op dit moment de laagste schrijfresponstijden. Een ssd met een Indilinx Barefoot doet het ook prima. Slc-geheugen is wat sneller dan mlc-geheugen, maar is wat betreft invloed op de prestaties ondergeschikt aan de controller. De Kingston SSDNow V 40GB zal op kleine schrijfacties denk ik ook wel goed presteren vanwege de Intel-controller.

Neem in ieder geval niet de oudere modellen met een capaciteit van 64GB of 128GB. Deze hebben een aangepaste JMicron-controller die slecht presteert op random writes en dat is wat je (waarschijnlijk) juist nodig hebt voor jouw database.

De oudere Kingston V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esmit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 16:14
Ik heb de 1,8" Dane Elec net binnen en t is gewoon een 1,8" intel, Dane Elec is denk ik de distributeur oid. Model: SSDSA1MH080G1GN

*sig*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:44
Omdat ik nog niet weet of ik een nieuwe notebook of een nieuwe PC ga kopen heb ik mijn huidige notebook maar geupgrade. Van een 60GB HDD (pricewatch: Fujitsu MHT2060AH, 60GB (5400rpm, ATA100, 8MB)) naar een 32GB SSD (http://www.kingspec.com/s...ducts/ssd-25pata-mlcs.htm).

Met HDD:
Afbeeldingslocatie: http://bredend.com/images/hd-tune-0507.jpg

Met SSD:
Afbeeldingslocatie: http://bredend.com/images/HDTune_Benchmark_KingSpec_KSD-PA25.1-.png

Mijn notebook is een Pentium M 750 (1.86GHz) met 2GB geheugen en heeft een PATA aansluiting. Niet zo spectaculair als vele andere resultaten hier, maar ondanks dat er een JMicron controller in zit, is het toch sneller dan de HDD die erin zat. Van freezes ook geen last. Opstarten van Windows XP en programma's is vooral een stuk sneller. Voor films en muziek heb ik een NAS, dus die 32GB is groot genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Bedoel je qua snelheid ? Want dat helpt natuurlijk alleen als de disk nu je bottleneck is (wat me voor 20.000 records wel wat stug lijkt).
Qua levensduur moet je gewoon kijken hoeveel data er op blocklevel wijzigd (alleen de writes) maar ik denk dat je dan ook spreekt over enkele MB's.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 13:45
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 12:46:
[...]

Net zelf m'n X25-M 80 GB binnen en ik vroeg me ook af of ik de juiste drive had binnengekregen. Hier is te lezen dat de 'snelle' (dus de 34nm G2's) in een zilveren behuizing zitten. De 'langzamere' 50nm versies zitten in een zwarte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Arty_Shock schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:00:
[...]

Net zelf m'n X25-M 80 GB binnen en ik vroeg me ook af of ik de juiste drive had binnengekregen. Hier is te lezen dat de 'snelle' (dus de 34nm G2's) in een zilveren behuizing zitten. De 'langzamere' 50nm versies zitten in een zwarte behuizing.
Ik dacht dat de 'retail versie' in een zwarte behuizing zit. Staat er G2 in de serienummer (SSDSA2MH080G2R5), dan is het een tweede generatie. Waar heb je trouwens deze vandaan, gezien iedereen hem niet meer kan krijgen?

zie link

[ Voor 9% gewijzigd door honey op 16-11-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
honey schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:14:
[...]
Ik dacht dat de 'retail versie' in een zwarte behuizing zit. Staat er G2 in de serienummer (SSDSA2MH080G2R5), dan is het een tweede generatie. Waar heb je trouwens deze vandaan, gezien iedereen hem niet meer kan krijgen?

zie link
Ik wist niet precies hoe de behuizing er uit zou moeten zien, maar omdat het typenummer op de doos (SSDSA2MH080G201) verschilde van het typenummer op de drive zelf (SSDSA2M080G2GN), ben ik eens gaan rondzoeken welke versie ik nu op de kop heb getikt. De mijne is een zilveren 2.5" behuizing en ik heb het idee dat ik wel één van de recente modellen heb.

Hoe ik eraan ben gekomen? Afgelopen vrijdag een search op de Pricewatch gedaan naar X25-M en ik zag één groen vrachtautootje bij SWW Computers staan. Er is niet echt een voorraadindicatie op die site dus ik heb even gebeld. Het bleek dat hij nog eentje had liggen en die heb ik maar direct besteld. De order die ik bij een andere leverancier had staan heb ik gecanceld.

Ik zie SWW Computers inderdaad niet meer in de lijst staan. Bij CDRom Land is hij volgens mij nog wel op voorraad voor 229,95. De prijs is wel wat hoog, maar als je er nog één wil; Wees erbij zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Arty_Shock schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:45:
[...]

Ik zie SWW Computers inderdaad niet meer in de lijst staan. Bij CDRom Land is hij volgens mij nog wel op voorraad voor 229,95. De prijs is wel wat hoog, maar als je er nog één wil; Wees erbij zou ik zeggen.
40 euro meer is wel wat veel ja. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Arty_Shock schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:45:
[...]

Ik wist niet precies hoe de behuizing er uit zou moeten zien, maar omdat het typenummer op de doos (SSDSA2MH080G201) verschilde van het typenummer op de drive zelf (SSDSA2M080G2GN), ben ik eens gaan rondzoeken welke versie ik nu op de kop heb getikt. De mijne is een zilveren 2.5" behuizing en ik heb het idee dat ik wel één van de recente modellen heb.

Hoe ik eraan ben gekomen? Afgelopen vrijdag een search op de Pricewatch gedaan naar X25-M en ik zag één groen vrachtautootje bij SWW Computers staan. Er is niet echt een voorraadindicatie op die site dus ik heb even gebeld. Het bleek dat hij nog eentje had liggen en die heb ik maar direct besteld. De order die ik bij een andere leverancier had staan heb ik gecanceld.

Het typenummer op de doos duidt aan of het een versie met bracket is, of niet. Het typenummer op de drive zelf duidt alleen de drive aan voor zover ik weet. Die zou dus voor iedereen hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bck

bck

TGEN & FEMME & DukeBox, hartelijk dank voor de antwoorden!

Wat betreft snelheid, is er te testen of de harde schijf nu een bottleneck is voor de database ? DukeBox heeft wat dat betreft een punt... er wordt dagelijks grofweg 70MB aan ASCII files in de database geimporteerd, als ik daar over nadenk lijkt het me stug dat de harddisk dan echt een bottleneck is.

Probleem is, in die 70MB staan ongeveer 20.000 records en voor het updaten van de database is mijn PC dan toch een uur bezig.

Het zal dus vooral zijn dat het updaten van de indexen etc. een hoop tijd in beslag neemt.

Geen idee of een SSD daar dan enig voordeel bied maar ik hoor in ieder geval van mensen om mij heen dat het importeren van die records tot wel 5 keer zo snel gaat (niet zozeer omdat zij bijvoorbeeld een SSD hebben maar meer omdat dat gewoon snellere nieuwere pc's zijn met vaak een dedicated HD voor de database)

Nogmaals dank zover !

edit: is er wellicht te testen in hoeverre de HD de bottleneck is en welke programma's druk bezig zijn op de HD ? Ik gebruik XP dus ik kan niet de vista tool gebruiken....

[ Voor 8% gewijzigd door bck op 16-11-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
kan je de IO's van die disken niet monitoren? Lijkt me dat je best kan kijken naar welke component 100% belast is. Is je cpu constant aan het rekenen. Loopt je ram vol? Zit je disk aan zijn maximale IO's

Dan kan je zien wat de bottleneck is. Als het een remote server is lijkt het me niet verkeerd om eens wat logging te bekijken. En misschien zelfs een alarm te laten triggeren als er iets vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bck

bck

kluyze schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:55:
kan je de IO's van die disken niet monitoren? Lijkt me dat je best kan kijken naar welke component 100% belast is. Is je cpu constant aan het rekenen. Loopt je ram vol? Zit je disk aan zijn maximale IO's
Ja, dat is het minste waar ik in ieder geval even mee kan beginnen. Even een lege database aangemaakt en aan het importeren geslagen (dat is zowiezo al sneller dan normaal maar geeft wellicht wel een beetje een idee)

de pc is een dualcore pc.

postgres.exe gebruikt 1 van de twee daarvan helemaal (tussen de 40 en 50% met een gemiddelde van 43 zou ik zeggen). Het programma wat aan het importeren is doet ook vrolijk mee maar "flippert" van 01% naar 25% met een gemiddelde onder de 10%. Niet actief zit zo'n beetje de hele tijd rond de 20%

Aldus, een van de twee cpu's is vol in gebruik maar de pc heeft nog wel wat ruimte zou ik denken.

Het geheugen doet eigenlijk niets. totaal 3537324 met 1120836 beschikbaar en daar blijft het wel zo'n beetje bij. Neemt wel iets af maar het is niet zo dat het fysieke geheugen helemaal vol zit.

Helaas heb ik geen idee hoe ik kan zien of ik aan mijn maximale IO's zit.

Het is overigens geen remote server maar juist mijn eigen pc. Daarom is de lange tijd voor importeren zo vervelend.

Het importeren is nu ongeveer op 1/3 en gaat, met een compleet lege database, ongeveer 1.5* zo snel als normaal (niet vreemd natuurlijk, dacht slechts, ik meld het even)

Beschikbaar geheugen is nu nog 1122416 dus dat blijft gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
honey schreef op maandag 16 november 2009 @ 18:22:
40 euro meer is wel wat veel ja. Bedankt.
Haha. Het hóéft niet. :P Dat krijg je nu eenmaal met schaarse producten. Die worden of duurder, of de duurdere winkels hebben er nog een paar liggen.

Ik heb 'm zelf voor net boven de 200,- kunnen kopen. Het was of dat, of voor onbepaalde tijd wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
Admiral Freebee schreef op maandag 16 november 2009 @ 19:25:
Het typenummer op de doos duidt aan of het een versie met bracket is, of niet. Het typenummer op de drive zelf duidt alleen de drive aan voor zover ik weet. Die zou dus voor iedereen hetzelfde moeten zijn.
Op deze pagina is te zien wat de typenummers inhouden.

Dus in het geval van de 80GB Postville:
SSDSA2MH080G201: Zilveren doosje, 7mm dik;
SSDSA2MH080G2C1: Zilveren doosje met zwart plastic rand. 9,5mm dik, voor in laptops;
SSDSA2MH080G2R5: Zilveren doosje met 3,5'' adapter bracket -> Retail versie.

Kan iemand bevestigen dat het typenummer op de drive zelf inderdaad SSDSA2M080G2GN is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
bck schreef op maandag 16 november 2009 @ 20:23:
[...]
Helaas heb ik geen idee hoe ik kan zien of ik aan mijn maximale IO's zit.
In windows kan dat met 'Perfmon' als ik me niet vergis, gewoon een counter bij maken en dan onder "PhysicalDisk" de juiste counters selecteren die je wilt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
Kan iemand bevestigen dat het typenummer op de drive zelf inderdaad SSDSA2M080G2GN is?
Nee. Ik heb zelf de C1 versie met zwarte rand en op de drive zelf staat SSDSA2M080G2GC

Kan iemand ook mijn vraag beantwoorden ajb? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Heb je al eens een andere win versie proberen te installeren? En is dat de officiële 7 of nog een versie van voor hij uit was? (beta of RC dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markmart33
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:28
Heb het forum wat door gespit maar ik kom wat tegenstrijdigheden tegen, mijn vraag is ik heb de: Intel SSDSA2MH080G2C1 besteld, zit daar nu wel of geen bracket bij?
Bij pricewatch staat dat het een retail versie is en hier op het forum staat dat er dan een bracket bij zit, maar een paar berichten hierboven staat juist weer van niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 23:07
Eindigend op C1 zit er geen bracket bij (dat kan ik bevestigen), en eindigend op R5 zit er wel een bracket bij. In de tabel in de startpost ook wel Installation Kit genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRXed
kluyze schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:52:
Heb je al eens een andere win versie proberen te installeren? En is dat de officiële 7 of nog een versie van voor hij uit was? (beta of RC dus)
Officiele retail Win7 ISO,(van MSDN), maar ik kan er geen andere Windows versie op installeren, omdat hij in de BIOS blijft hangen en dus nooit verder komt. Dan ligt het niet aan het OS toch? Want als ik DEL druk om in de BIOS te komen, dan lukt dat al niet eens. En ik heb ook dagen lang gehad dat alles werkte, met meerdere installs, zowel de 32 als 64 bit. Alleen bij de laatste install ging het opeens fout :(

Ik heb de S.M.A.R.T. data uitgelezen met Everest en alles lijkt goed.

Zou het helpen om de firmware te flashen? En dan met dezelfde versie die er al op staat? (kan alleen de firmware update tool niet vinden op de Intel site)

[ Voor 20% gewijzigd door CRXed op 16-11-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 02:18
So hee, ik ben mijn Intel 80 Gb SSD nu echt goed zat.
Had een paar weken geleden probleem met continu freeze Vista, na een 30-40 seconden kwam alles weer los.
Ben een beetje gaan speuren en bleek vaak voor te komen. Oplossing was wachten op de trim functie omdat die SSD eerst ruimte moet vrij maken voor die verder kan.
Windows 7 erop alles lekker schoon. Nu begint dat zeikding weer met HDD lamp vol branden en na 30-40 seconden alles weer ok tot de volgende keer. Ben je lekker je Itunes opnieuw aan het opzetten sta je iedere keer te wachten op dat pokke ding.
Fokking Intel ga eens een trim voor die eerste SSD's regelen voordat ik dat ding door jullie ramen smijt.

Zo dat lucht op.
Morgen dan maar formatteren en backup terug zetten en kijken hoelang het gaat duren.
Zit er serieus over te denken weer naar een raid terug te gaan voor ops.
Intel laat wel ff een paar steken vallen met hun dure SSD's.

Mocht hier iemand zijn met een oplossing laat dit dan aub weten.
Ik heb firmware versie: 045c8820
model: ssdsa2mh080g1gc
Windows 7 32 bit (nog niet over naar 64 bit)

Groeten, danny

edit: p.s. ik heb een dedicated usb stick voor firefox cache om de lading kleine bestandjes van de ssd te houden, dacht eerst dat firefox cache voor problemen zorgde en dit is dus niet zo, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Danny2008 op 17-11-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArtyShock
Danny2008 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 00:18:
So hee, ik ben mijn Intel 80 Gb SSD nu echt goed zat.
.
.
.
Groeten, danny
Als ik het gemor op het Intel forum lees, lijkt het er niet op dat er een TRIM update komt voor de G1 disks...
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.