Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.117 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:14:
Trouwens je vergeet dat met NTFS je met een Intel SSD minder overhoudt 74,51GB om precies te zijn.
Heeft weinig met NTFS te maken, dat is gewoon de fysieke capaciteit van de schijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
MrBlueEyes schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:07:
[...]

Hij staat nog op voorraad hoor, had het over de 160GB retail versie niet de 80GB versie. Zal wel mooi zijn als ik hem morgen al ontvang.
Ik heb hem inderdaad zaterdag middag ontvangen! Binnenkort komt er een review aan, de test resultaten zijn boven verwachting!

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:00:
[...]

Heeft weinig met NTFS te maken, dat is gewoon de fysieke capaciteit van de schijf ;)
Minus de gereserveerde ruimte voor de MFT na formatteren ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ontwikkelingen in Intelland: nieuws: Intel heeft ssd-bug in het vizier

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kluyze schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:05:
[...]
Als ik het goed begrepen heb gaat het over de houdbaarheid van een ssd, de cellen zijn zo gemaakt dat die maar een x-aantal keer herschreven kunnen worden. En dan zijn die 'stuk', daar kan geen trim of welke tool wat aan doen. Het enige wat kan, en ook gedaan wordt is er voor zorgen dat elke cel ongeveer evenveel beschreven wordt.
En er zitten meer cellen op zo'n SSD als je kunt gebruiken. Dat is waarschijnlijk zo'n 20 tot 25%. Cellen die "sterven" worden "gemarkeerd" en daarvoor in de plaats wordt een cel uit die 20 tot 25% gebruikt. De schijf is dus pas echt dood, als al die extra cellen gebruikt zijn en er dan weer een cel stukgaat.

Volgens IT Trendwatch (hadden een presentatie over SSD op StorageExpo vorige week) zou een SSD door middel van deze 2 technieken toch een aardige levensduur hebben, die niet echt onder hoeft te doen voor een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:12
je schrijft bijna nooit naar je schijf.. wat ik heb gelezen is dat een SSD ongeveer 10 jaar mee gaat. sowieso langer dan een gewone hdd + tegen die tijd heb je al lang weer een nieuwe...

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je het bericht gelezen had waar het over ging; Snow_King in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"
Dan had je geweten dat de ssd in een backup server komt waar hij de ondersteunende database gaat bevatten. Hoezo gaat die niet beschreven worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:04

Snow_King

Konijn is stoer!

kluyze schreef op zondag 08 november 2009 @ 18:50:
Als je het bericht gelezen had waar het over ging; Snow_King in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"
Dan had je geweten dat de ssd in een backup server komt waar hij de ondersteunende database gaat bevatten. Hoezo gaat die niet beschreven worden?
Inderdaad, die wordt flink beschreven! Maar ik maak ook van deze database (dmv binlogs) nog een extra backup naar de oude vertrouwde disks, die catalogus wil ik nml niet kwijt raken.

Maar zeker door onderpartitionering te gebruiken denk ik dat het allemaal geen probleem zal gaan worden, echter moeten we daarvoor nog wel enkele maanden wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In principe zou je eerst de schrijfsnelheid flink omlaag moeten zien gaan als er weinig aantal flash-cellen overblijven. Dat zou je kunnen gebruiken als waarschuwing.

Idealer zou zijn als de RAID-controller TRIM zou kunnen doorgeven, dit scheelt waarschijnlijk al flink in de levensduur van drukke schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Hoe kan trim de levensduur van een ssd omhoog halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Tja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kluyze schreef op zondag 08 november 2009 @ 20:06:
Hoe kan trim de levensduur van een ssd omhoog halen?
het verminderd het aantal onnodige lees en schrijfacties.... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Nar mijn idee doet ie die schrijfakties op meer gewenste momenten in evenredige kwantiteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ook de perfomance kan omhoog gaan, een cel kan leeg worden gemaakt door de SSD in zijn spare-tijd waardoor writes altijd direct op lege cellen kunnen worden gedaan.

En inderdaad, de writes kunnen beter evenredig worden verdeeld over de cellen, maar dit kan ook zonder TRIM, want de SSD kan een cel die bijna nooit beschreven wordt uiteraard ook verplaatsen. De data uit deze "stilstaande" cel naar een drukkere cel zetten, zodat de cel die al heel lang stil heeft gestaan eens wat vaker beschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Xandrios schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:17:
Ik heb zojuist een Kingston 40GB drive met intel controller besteld :) Wordt dinsdag afgeleverd als het goed is. Ben benieuwd! Prijs was een magere 99 euro overigens :)
Waar heb je die vandaan? Ik heb al zitten zoeken maar kan hem niet zo snel vinden.
Komt vast niet uit NL.

edit: verrek.. nu staat het ding wel in de pricewatch.. vanochtend nog niet.
edit2: En nu is de kingston weer uit de pricewatch verdwenen... nouja, hij zal vanzelf weer terugkomen.
Tot die tijd, met google kom je genoeg shops tegen die hem verkopen.

Voor de mensen die willen zoeken:
SNV125-S2/40GB = de gewone versie
SNV125-S2BD/40GB = desktop versie (inclusief bracket, sata kabel, en software om je os over te zetten naar de ssd).

[ Voor 79% gewijzigd door job op 09-11-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb hem inmiddels ook hier besteld.

voor het geld van een postville (2 tientjes minder zelfs) een leuke raid 0 met leesprestaties van over de 400mb/s. de drive is indentiek aan een postville maar dan met de helft van de flash chips erop. en zelfs met maar 5 van die dingen (postville heeft er 10) haalt ie de 220mb/s nog. de sata300 poort op de postville is dus duidelijk een stevige bottleneck....

een setje van 2 in raid 0 kan in theorie de reguliere 80gb postville zijn kont schoppen voor minder geld. als ik ze binnenkrijg zal ik ze direct benchen op mijn desktop voordat ze in mijn laptops verdwijnen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
flippy.nl schreef op maandag 09 november 2009 @ 02:03:

voor het geld van een postville (2 tientjes minder zelfs) een leuke raid 0 met leesprestaties van over de 400mb/s. de drive is indentiek aan een postville maar dan met de helft van de flash chips erop. en zelfs met maar 5 van die dingen (postville heeft er 10) haalt ie de 220mb/s nog. de sata300 poort op de postville is dus duidelijk een stevige bottleneck....

een setje van 2 in raid 0 kan in theorie de reguliere 80gb postville zijn kont schoppen voor minder geld. als ik ze binnenkrijg zal ik ze direct benchen op mijn desktop voordat ze in mijn laptops verdwijnen.
Enkel de sequentiele leessnelheid zal amper tot niets verbeteren en dat is toch het gros wat je doet onder Windows. Tenzij je hele grote bestanden constant gaat verplaatsen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dus juist niet het gros van wat Windows de hele dag doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb een mail naar Areca gestuurd betreffende het TRIM commando, zie hier hun reactie:
Hi,

We will add it on our SAS 2.0 board release.
It will be available on the Q1/2010.

Regards
Billion Wu
De Areca ARC-1880 gaat dus TRIM ondersteunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
job schreef op zondag 08 november 2009 @ 21:55:
[...]
Waar heb je die vandaan? Ik heb al zitten zoeken maar kan hem niet zo snel vinden.
Komt vast niet uit NL.

edit: verrek.. nu staat het ding wel in de pricewatch.. vanochtend nog niet.
edit2: En nu is de kingston weer uit de pricewatch verdwenen... nouja, hij zal vanzelf weer terugkomen.
Tot die tijd, met google kom je genoeg shops tegen die hem verkopen.

Voor de mensen die willen zoeken:
SNV125-S2/40GB = de gewone versie
SNV125-S2BD/40GB = desktop versie (inclusief bracket, sata kabel, en software om je os over te zetten naar de ssd).
Hmmm.... wel vreemd. Ik kom de disken ook tegen in "pricewatch unsorted", maar winkels zoals Zercom en simmcity vermelden bij hetzelfde modelnummer 64 GB? :S. Volgens mij is de "SNV" ook niet de Intel-serie maar moet dat "SNM" zijn......

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 09-11-2009 09:13 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
flippy.nl schreef op maandag 09 november 2009 @ 02:03:

Ook voor jou: Het product waar je naar linkt bij Simmcity is een V-series en dus NIET met de intel chips. Tenzij je daar bewust voor gekozen hebt, dan heb ik niets gezegd ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:25
Als ik dit lees, dan lijkt het toch echt om een 40GB Intel te gaan. Bij de specificaties staan zelfs de chip codes.

Wel vaag dat Kingston de nummering in dezelfde categorie als andere controllers zet. De link gaat wel om een BD versie.

[ Voor 4% gewijzigd door _H_G_ op 09-11-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, dat bevreemdt mij ook. Als die V-series van de links echt SSD's met Intel chips betreft, dan breekt Kingston dus met z'n eigen naamgeving, aangezien de rest van de SSD's met Intel chipsde M-seris betreft en de V-series allemaal budget-modellen zijn.

Dat BD gebeuren dat boeit me verder niet zo... dat is alleen een extensie op het 'normale' model met wat desktop inbouw accessoires. Het gaat mij om het binnenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

De 40GB versie is voor Intel zelf ook een budget geval, dus niet zo vreemd dat Kingston dat gewoon aanhoud en de budget Intel SSD's ook als budget in hun eigen assortiment zet.

Maargoed, wij willen benchies!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 22:59

DaOverclocker

Overclocker for life...

Wanneer je op de specs pagina van kingston zelf kijkt: (SSDNow V Series Drive)
http://www.kingston.com/ssd/v-series.asp
zie je dat:

Sequential Speed** –
64GB, 128GB – Up to 100MB/sec. read; 70MB/sec. write
40GB – Up to 170MB/sec. read; 40MB/sec. write
PCMARK® Vantage Advanced HDD Suite Score+ –
40GB – 13,883
64GB – 10,436
128GB – 10,580
Power Specs –128GB Active: 2.5W (TYP) Sleep: 0.45W (TYP)
64GB Active: 2.0W (TYP) Sleep: 0.45W (TYP)
40GB Active: 0.15W (TYP) Sleep: 0.06W (TYP)

Kingston SSD V Series Part Number:
SNV125-S2/40GB (stand-alone drive)
SNV125-S2/64GB (stand-alone drive)
SNV125-S2/128GB (stand-alone drive)
SNV125-S2BN/64GB (notebook bundle)
SNV125-S2BN/128GB (notebook bundle)
SNV125-S2BD/40GB (desktop bundle)
SNV125-S2BD/64GB (desktop bundle)
SNV125-S2BD/128GB (desktop bundle)

Dus de 40GB v-series is wel degelijk de Intel kloon.
Ik heb hem dan ook meteen besteld voor 83,-, voordat de prijs ineens de pan uitschiet.

[ Voor 20% gewijzigd door DaOverclocker op 09-11-2009 11:11 ]

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik zie op de info pagina die je hierboven linkt (van de V-series) nergens staan dat er intel componenten gebruikt worden, hoor!

Ook zijn de write-speeds die ze zelf opgeven veel later dan de getallen die ik voor Intel Postville's zie..... Bij de M-series staat dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Dat hoort ook zo. helft schrijfsnelheid wat al bekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
http://www.legitreviews.com/article/1111/1/ OK, dat is ook een duidelijk artikel :). De 40 GB V-schijf is dus een vreemde eend in de V-bijt, iig qua controller en in die zin dat hij gebaseerd is op de goede 34nm intel architectuur :).

Toch eens overwegen.....

Sequential write ga je op een OS disk toch niet heel veel doen. Wat ik me wel afvraag: Hoe gaat Kingston zijn met firmware updates? Vnml wat betreft TRIM support....

[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 09-11-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Snow_King schreef op maandag 09 november 2009 @ 08:28:
Ik heb een mail naar Areca gestuurd betreffende het TRIM commando, zie hier hun reactie:

De Areca ARC-1880 gaat dus TRIM ondersteunen :)
* nero355 zit daar ook op te wachten :*)

Maar ehh... ik heb weer iets leuks meegemaakt : Gloednieuwe Vertex die ik als vervangende kreeg voor de vorige die kapot was gegaan is ook kapot gegaan 8)7 Hoeveel pech kan je hebben ... wordt dus WEER omruilen !!

De andere 3 geven geen krimp en deze 4de dus voor de 2de keer stuk |:( Zal wel mijn straf zijn voor al die HDD's die ik heb versleten zonder dat er ook maar 1 is stuk gegaan :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:38:
160GB is toch echt wel overkill. Je OS (Windows 7) vreet misschien 20GB, en als je een 80GB Postville hebt wil je dan beweren dat je aan de resterende 60GB niet genoeg hebt voor je tools & games?

Op dit moment nemen al mijn tools en games samen 13GB in beslag. Dus nog ruimte zat. Tenzij je je SSD wilt gaan gebruiken voor data opslag, maar een beetje tweaker is toch verstandig genoeg om dat niet te doen. Die extra 80GB is dan eigenlijk gewoon geld weggooien.
Mijn 160 GB X25-M G1 heeft 95 GB vulling met hibernate uit. Windows 7, Office 2K7, een winXP VM, en de spellen Fallout 3, X3:TC, Borderlands, Crysis, CoD4MW, The Witcher, Supreme Commander + uitbreiding.
M'n My Documents folder staat op een andere schijf om m'n SSDtje niet overvol te proppen.

De hoeveelheid plaats die je nodig hebt is voor iedereen anders, maar ga er niet van uit dat 80 GB voor iedereen genoeg gaat zijn. Dat was 640K ook niet, laten we zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

McKaamos schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:04:
De 40GB versie is voor Intel zelf ook een budget geval, dus niet zo vreemd dat Kingston dat gewoon aanhoud en de budget Intel SSD's ook als budget in hun eigen assortiment zet.

Maargoed, wij willen benchies!!!
Die benchmarks zijn allang bekend.
Zie een paar pagina's terug: ciro-bonano in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"
En verder zijn er tig sites die hem al getest hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 09-11-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wharfedale
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 20:24
Weet er iemand wanneer de nieuwe firmware van intel weer uitkomt?
Ik heb op frontpage het nieuws gelezen dat de bug is nageproduceerd. Maar wanneer is ze opgelost?
Ben een paar dagen weggeweest, excuses als de vraag al gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wharfedale schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:05:
Weet er iemand wanneer de nieuwe firmware van intel weer uitkomt?
Ik heb op frontpage het nieuws gelezen dat de bug is nageproduceerd. Maar wanneer is ze opgelost?
Ben een paar dagen weggeweest, excuses als de vraag al gesteld is.
Ik heb ook geen idee maar ik ben wel heel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampfimann
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik zit te twijfelen of ik een XM25 wil kopen. De prijzen verschillen nogal, dat is duidelijk. Ik kwam deze tegen, en ziet er voor mij relatief goedkoop uit vergeleken met de andere modellen:

pricewatch: Dane-Elec Intel X25-M SSD 1.8" MLC SATA 80GB

Any good guys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 14:16
nero355 schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:38:
[...]

* nero355 zit daar ook op te wachten :*)

Maar ehh... ik heb weer iets leuks meegemaakt : Gloednieuwe Vertex die ik als vervangende kreeg voor de vorige die kapot was gegaan is ook kapot gegaan 8)7 Hoeveel pech kan je hebben ... wordt dus WEER omruilen !!

De andere 3 geven geen krimp en deze 4de dus voor de 2de keer stuk |:( Zal wel mijn straf zijn voor al die HDD's die ik heb versleten zonder dat er ook maar 1 is stuk gegaan :+
Denk het ook, ik versleet HDD's aan de lopende band, maar mijn postville doet het top, zelfs met die nieuwe brakke firmware, niks aan de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kampfimann schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:58:
Ik zit te twijfelen of ik een XM25 wil kopen. De prijzen verschillen nogal, dat is duidelijk. Ik kwam deze tegen, en ziet er voor mij relatief goedkoop uit vergeleken met de andere modellen:

pricewatch: Dane-Elec Intel X25-M SSD 1.8" MLC SATA 80GB

Any good guys?
Dat kan wel eens een 50nm versie zijn en die krijgt geen TRIM support.
Zou ik dus niet zomaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 20:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De Kingston 40GB MLC's zijn opgenomen in de Pricewatch...

Ik heb 6 poorten op mijn Moederbord, is het dan geen Top-Idee om er hetvolgende van te maken:

Sata 1+2: 2X Intel 40GB SSD, Raid-0
Sata 3+4: 2X Samsung F1 320GB , 320GB Partitie in RAID-0 voor games etc.
Sata 5+6: 1TB Data-Drive, en een DVD-writer.

De Intel/Kingston SSD's zullen dan een write hebben van de 70MB/sec, met een Read van ~320MB/sec. O-)

Of zie ik iets over het hoofd?

PS: Of misshcien toch nu 1X Intel Postville 80GB halen, en later eventueel een 2e... O-)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

salimrmaf schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:16:
De Kingston 40GB MLC's zijn opgenomen in de Pricewatch...

Ik heb 6 poorten op mijn Moederbord, is het dan geen Top-Idee om er hetvolgende van te maken:

Sata 1+2: 2X Intel 40GB SSD, Raid-0
Sata 3+4: 2X Samsung F1 320GB , 320GB Partitie in RAID-0 voor games etc.
Sata 5+6: 1TB Data-Drive, en een DVD-writer.

De Intel/Kingston SSD's zullen dan een write hebben van de 70MB/sec, met een Read van ~320MB/sec. O-)

Of zie ik iets over het hoofd?

PS: Of misshcien toch nu 1X Intel Postville 80GB halen, en later eventueel een 2e... O-)
Gewoon 1 postville. die doorvoersnelheid ga je bij normaal gebruik niet merken, de access times wel. Ik heb de mijne ook uit raid gehaald en de 2e postville in mijn laptop gedaan als bootdisk *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben van plan een SSD aan te schaffen. Kan iemand mij wat koop advies geven (merk, slc/mlc?). Ik wil de SSD enkel gebruiken om het OS op te zetten (win7). Dus tussen 8-16gb zou voldoende moeten zijn. Het doel is dat de opstart tijd drastisch te versnellen (htpc opstart).
Heb al eens zitten kijken, is dit mss iets?:
TRANSCEND SSD 8GB HD HardDisk SATA 2,5 Zoll SLC Solid State Disk SSD

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Verdiep je eens in de sleep-functie als je enige doel is om snel te kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:15

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Windows 7 op een 8GB SSD gaat zowieso niet lukken. Je moet er eentje kopen die minimaal 30GB groot is, als je er ook nog wat programma's op kwijt wilt.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:06:
Verdiep je eens in de sleep-functie als je enige doel is om snel te kunnen opstarten.
Sleep function is idd handig, maar er zijn steeds momenten dat ik de htpc volledig uitgeschakel. Zou handig zijn met een snelle opstart.

Clean install van Win7 neemt maar iets van 6.5gb incl swap file van 1.5gb. SSD moet niet groot zijn, maar merk dat er weinig keus/kwaliteit is in de lage capaciteit. Dus 32gb is ook ok voor mij...

Heb gelezen dat Intel X25, Crosshair, en Samsung aanraders zijn.. Kan je me iets aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:04:
[...]

Sleep function is idd handig, maar er zijn steeds momenten dat ik de htpc volledig uitgeschakel. Zou handig zijn met een snelle opstart.

Clean install van Win7 neemt maar iets van 6.5gb incl swap file van 1.5gb. SSD moet niet groot zijn, maar merk dat er weinig keus/kwaliteit is in de lage capaciteit. Dus 32gb is ook ok voor mij...

Heb gelezen dat Intel X25, Crosshair, en Samsung aanraders zijn.. Kan je me iets aanraden?
Corsair bedoel je ;)
En nee, OCZ is een aanrader. OCZ Vertex van 30GB is wel een strak plan.

Wat mij betreft is het echt OCZ vs Intel.
Intel haalt iets betere radom acties, OCZ doet het iets beter op de sustained reads en writes.

Edit: OCZ Vertex icm hibernate.
Dan moet je bij uit hibernate komen een complete RAM dump inlezen, maar das dan seriously Instant-On. Das waar de sustained read erg leuk is ;)

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 09-11-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Qua snelheid en 'snappyness' zéééér tevreden over mijn 30Gb Vertex op Windows 7.
Echter na installatie van office en wat minor programma's heb je zó 15 gig volstaan hoor.

Maar is voor mij geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:43:
[...]

Corsair bedoel je ;)
En nee, OCZ is een aanrader. OCZ Vertex van 30GB is wel een strak plan.

Intel haalt iets betere radom acties, OCZ doet het iets beter op de sustained reads en writes.

Edit: OCZ Vertex icm hibernate.
Dan moet je bij uit hibernate komen een complete RAM dump inlezen, maar das dan seriously Instant-On. Das waar de sustained read erg leuk is ;)
Idd corsair ;)

Bedankt voor de info! Ga wat prijzen opzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kampfimann
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik ga denk ik toch voor:

2X pricewatch: Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 Inch 40GB in RAID 0

VS

1X pricewatch: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB

Zijn er nog meer mensen die deze keuze al hebben gemaakt, of willen maken? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kampfimann op 09-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denken jullie hiervan?

Corsair 32GB X32 Extreme Intern SATA II 2.5" (SSD)
• Maximum sequential read speed up to 240MB/s
• Maximum sequential write speed up to 170MB/s
• Indilinx Barefoot controller and Samsung MLC NAND flash for maximum performance
• 64MB DRAM cache for stutter-free performance

Heb eens naar OCZ Vertex gekeken.. Maar die vind ik vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Spec hetzelfde als ocz vertex (ene verkoopt die combinatie controller/cache/flash als 32GB, ander als 30GB). Prima ssd's :)
McKaamos schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:43:
Wat McKaamos bedoelt is Indilinx vs Intel. Or zijn best veel merken met een indilinx barefoot controller en 64MB cache. Waaronder Corsair ook dus. Jammer dat ze niet altijd leverbaar zijn.

@verhak: hibernate ook geen optie? Lijkt me sterk dat je veel geheugen in gebruik hebt op een htpc.

[ Voor 58% gewijzigd door _H_G_ op 10-11-2009 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Kampfimann: zoek eens in dit topic op raid 0. Je vindt dan stapels posts van mensen die dezelfde afweging hebben: 1 grote SSD of twee kleine in RAID 0. Mijn persoonlijke mening is dat een SSD al zoveel toevoegd dat de rest van het systeem meestal de bottleneck is. Je gaat RAID omdat dat gaaf is, niet omdat dat nog nodig is.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:23
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:04:
[...]

Windows 7 gebruikt standaard een combinatie van standby en hibernate: hybrid sleep. De inhoud van het RAM wordt volledig weggeschreven naar disk (zoals hibernate) en dan wordt de PC in standby gezet. In normale gevallen wordt dus enkel de standby gebruikt als je de PC terug aanzet (dus redelijk Instant-On). Als de stroom weggevallen is, valt Windows 7 terug op de hibernate stand en wordt de RAM image terug ingelezen.

Met andere woorden: je hebt de snelle afsluit/opstart tijden van standby, maar je kunt ook gewoon de stroom volledig afschakelen als je de HTPC een tijdje niet zult gebruiken. Mooie win-win situatie toch? :)

Ik zit er zelf over te denken om mijn HTPC up te graden naar Windows 7, om die hybrid sleep te kunnen gebruiken. Momenteel draait hij XP en gebruik ik enkel hibernate, dat is toch nog traag met opstarten voor een HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 22-09 15:03
Hoi Allemaal,

Telkens als ik tegen mijn collegas zeg dat ik een SSd ga kopen krijg ik te horen: 'let op een SSd geheugen kun je maar een x-aantal keer gebruiken (100.000??)" dus zet er geen data op die veel verandert (zoals je Swap-file)'

Is dat inderdaad zo? 8)7 :?
Anneke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ja dat is zo.
Hoevaak je een cel kan beschrijven, en wat dit dan voor gevolgen heeft is al uitgebreid besproken dus is prima terug te vinden via de zoekfunctie.
Het verschilt in elkgeval wel voor slc en mlc geheugen. Voor thuisgebruik hoef je je er in elkgeval niet druk om maken.

[ Voor 45% gewijzigd door job op 10-11-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kampfimann schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:06:
Zijn er nog meer mensen die deze keuze al hebben gemaakt, of willen maken? :)
Kijk ook naar de support / after sales. Ik weet niet hoe dit zit met Kingston maar Intel brengt toch op regelmatige basis updates uit (of ze dan werken is een tweede) en dat kan bepalend zijn voor de keuze van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 08 november 2009 @ 09:41:
[...]

Minus de gereserveerde ruimte voor de MFT na formatteren ;)
Hoeveel is dat dan? Veel minder dan een MB neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:47:
Kijk ook naar de support / after sales. Ik weet niet hoe dit zit met Kingston maar Intel brengt toch op regelmatige basis updates uit (of ze dan werken is een tweede) en dat kan bepalend zijn voor de keuze van je SSD.
Kingston linkt voor hun 80GB versies gewoon naar de Intel site, dus zou hetzelfde verwachten voor de 40GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 13:48:
[...]

Hoeveel is dat dan? Veel minder dan een MB neem ik aan?
Als het minder is dan een MB dan heb je wel een heeeeeeeeel klein schijfje

How NTFS reserves space for its Master File Table (MFT)
  • Because of the importance of the MFT to NTFS and the possible impact on performance if this file becomes highly fragmented, NTFS makes a special effort to keep this file contiguous. NTFS reserves 12.5 percent of the volume for exclusive use of the MFT until and unless the remainder of the volume is completely used up.
.

[ Voor 23% gewijzigd door Ortep op 10-11-2009 14:07 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja kansloos is dat. Meestal op het snelste gedeelte van de schijf ook nog. Ik wil dat kunnen verkleinen en verplaatsen. Nog weinig succes. Met registerhacks is het nog steeds te groot en de lokatie is ook niet te veranderen. Lokatie maakt voor een SSD niet uit maar voor HDD's wel degelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hades83
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 13:12
Ik heb een vraagje... Ik heb iets meer dan een weekje geleden een SSDSA2MH080G1C1 gehaald (ja, G1, stom nu ik er meer research over heb gedaan, maar deze was toen de best leverbare schijf)
En ik dacht zelf eens te gaan kijken of ik die read en write speeds ook een beetje haal, maar nu blijkt dat ik met mijn read maar net de 220 MB/s haal. Ik heb CrystalDiskMark gebruikt om te testen, aangezien ik daar wel meer benchmarks mee zie, maar ik zit dus ruim 10% onder de benchmarks van anderen en onder de specs...
Rest van mijn systeempje is een MSI P55-GD65 mobo met een i5 750 erop, 8 GB RAM en windows 7 pro. En ik heb de SSD in en partitie van 30 en 50 GB verdeeld (30 GB voor windows, de 50 voor games).
Waar kan het verschil van ruim 10% door komen? Is er ergens anders in mijn systeem een bottleneck, of heb ik een fout gemaakt (naast een G1 kopen :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
hades83 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:39:
Waar kan het verschil van ruim 10% door komen? Is er ergens anders in mijn systeem een bottleneck, of heb ik een fout gemaakt (naast een G1 kopen :P)?
Hou je dan wel in de gaten dat een G2 sneller is dan een G1?
Vergelijk de resultaten die jij behaalt dus met die van een andere G1-gebruiker. De laatste posts met benchmarks waren volgens mij allemaal van G2-gebruikers.

[ Voor 42% gewijzigd door Mr_Big op 10-11-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hades83
Mr_Big schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:15:
[...]

Hou je dan wel in de gaten dat een G2 sneller is dan een G1?
Vergelijk de resultaten die jij behaalt dus met die van een andere G1-gebruiker. De laatste posts met benchmarks waren volgens mij allemaal van G2-gebruikers.
Ik vergelijk het met de benchmarks van de G1, die zelfs een hogere read speed hoort te hebben dan de G2. Maar goed, de 270 MB/s en 260 MB/s benchmarks die ik heb gezien zijn leuk, een daarvoor geloof ik vast dat mijn systeem niet optimaal genoeg is... maar de normale 245 MB/s tot 250 MB/s moet de G1 ook makkelijk halen, maar daar zit ik dus ruim onder, en ik zou niet weten waarom :/

Hier een linkje waar een G1 en G2 getest worden: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3607&p=4

[ Voor 8% gewijzigd door hades83 op 10-11-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Ik zie dat je gelijk hebt wat betreft sequentiele snelheid.
Een mogelijke verklaring zou zijn dat Anandtech waarschijnlijk de schijf volledig leeg heeft gelaten en als 2e schijf heeft aangesloten. Bij jou is de schijf in gebruik door het OS en andere applicaties. Die lezen en schrijven constant van en naar de schijf, waardoor de benchmarkscore wordt verstoord.

Het is in ieder geval niet iets om je zorgen over te maken. De snelheid met kleine bestanden is in veel gevallen veel belangrijker dan de sequentiele.
Een benchmark hiervan wordt 'in real life' natuurlijk ook verstoord door allerlei lopende processen en services in je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anand test juist met een schijf in realistische gebruiksstaat. Gedegradeerd en wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:25:
Anand test juist met een schijf in realistische gebruiksstaat. Gedegradeerd en wel.
Ja, maar dat is wat anders dan wanneer er applicaties tijdens de benchmarks gebruikmaken van de schijf. Als een applicatie tegelijkertijd wat aan het wegschrijven is heeft dit toch effect op de schijfprestaties? Activiteit buiten de benchmarkapplicatie om worden namelijk niet meegenomen in de benchmarkresultaten zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee maar je kunt ook gewoon benchen met het idee dat je als bootschijf test. Dus dan met een verse installatie van een typisch geconfigureerde pc met default services en evt. een virusscanner e.d. Geen bizarre applicaties waarvan je weet dat het niet vergelijkbaar is met een standaardinstallatie.

Sowieso is de impact minimaal als je systeem verder idle staat en je dan een bench draait. Zelfs met de schijf als niet-systeemschijf heb je nog I/O op de schijf die je test buiten de benchmark om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Ik heb de 40GB Kingston binnen en zojuist even getest :) Ding ziet er netjes uit, metalen behuizing. En naar mijn gevoel ook wat lichter dan een mechanische drive, prima dus.

Helaas heb ik geen windows PC, dus niet de gebruikelijke benchmarks ;) Wat ik gedaan heb is boottijd van mijn systeem met Snow Leopard plus het opstarten van 1 app (Skype) timen. Om maar een indicatie te geven.

Hardware specs:
Unibody Macbook 2.4Ghz, 4GB ram

Met originele 250GB 5400rpm drive:
- 61 sec om desktop te laden en te beginnen met starten Skype
- Skype is bruikbaar 48 seconden later

Met Kingston/Intel SSD
- 27 sec om desktop te laden en te beginnen met starten Skype
- Skype is bruikbaar 2 seconden later

Dat is van een totaal van 109 seconden naar 29 seconden. Flinke verbetering dus!

Natuurlijk was hierbij de mechanische drive in gebruikte staat, en de SSD nieuw en vrijwel leeg. Toch geeft het wel de sterke punten aan. Dingen die voorheen 'onverklaarbaar' veel tijd kostten gaan nu vrijwel instantaneous. Van't weekend maar eens de nieuwe drive inrichten voor gebruik :) Op eBay heb ik een bracket gekocht (tip, $20 inc shipping!) om de originele mechanische HDD in de Superdrive-bay te hangen, om zodoende toch wat lokale opslagruimte te houden.

Overigens over Trim support van de Kingston: Kingston heeft al aangegeven dat het op de roadmap staat om toegevoegd te gaan worden. Ik maak me er weinig zorgen over...de drive zal ook in gebruikte staat zeer goed performen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 10-11-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Xandrios schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:11:
Ik heb de 40GB Kingston binnen en zojuist even getest :) Ding ziet er netjes uit, metalen behuizing. En naar mijn gevoel ook wat lichter dan een mechanische drive, prima dus.

......
Off-topic: Nice, ik heb er ook één in bestelling sinds gisteren. Heb je hem bij simmcity besteld?

Was er ook verbetering merkbaar tijdens installatie?, want de sequentiële schrijfsnelheid is natuurlijk beperkt tot ~40MB/s...

[ Voor 53% gewijzigd door Bartjuh op 10-11-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Bij Salland hebben ze opeens de 120 GB Vertex uit het aanbod gegooid. Nu was ik wat aan het rondkijken, Intel's X-25M is tijdelijk niet leverbaar (vanwege die bug waarschijnlijk). Nu kwam ik op de SuperTalent 128GB UltraDrive ME (FTM28GX25H). Deze is betaalbaar, en Super Talent lijkt me een goed merk. Ik heb een review gelezen erover en hij doet het goed (deze heeft de Indilix controller). Zou dit een goede gelijkwaardige keuze zijn aan de X25M en de Vertex? En dan vooral voor heel veel desktop gebruik, gamen, muziek, films etc. etc.? Alvast bedankt als iemand er wat ervaring mee heeft.
Is de Masterdrive OX van SuperTalent misschien beter dan de Ultradrive voor de doelen die ik voor ogen heb?

[ Voor 8% gewijzigd door SuX DeLuXe op 10-11-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Bartjuh schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:19:
[...]

Off-topic: Nice, ik heb er ook één in bestelling sinds gisteren. Heb je hem bij simmcity besteld?

Was er ook verbetering merkbaar tijdens installatie?, want de sequentiële schrijfsnelheid is natuurlijk beperkt tot ~40MB/s...
Ik denk dat je met installeren van je OS zelden sequentieel 40mb per sec zou halen, dan was het zo gepiept. Die 40mb zal zelden uberhaupt een issue zijn..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Bartjuh schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:19:
[...]

Ik heb 'm van Alternate :) Installatie was niet extreem veel sneller, maar dat is ook afhankelijk van oa de DVD leessnelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zou absoluut NIET voor SuperTalent gaan. Deze gasten goochelen ontzettend met hun specs en verschillende uitvoeringen met andere componenten erin. "Toevallig" komen de goede/snelle exemplaren bij de reviewers terecht, de langzame versies bij de consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SuperTalent UltraDrive ME 128GB van woekele had wat mindere bootprestaties dan de OCZ Agility 120GB en Vertex Turbo 120GB (zie benchmarks). Voor de prijs waarvoor je hem toen in Duitsland kon krijgen was het wel een goede deal. Het blijft een goed presterende ssd die een stuk sneller is dan bijv. de exemplaren met een Samsung-controller. De X25-M en de Vertex zijn sneller.

Voor een paar tientjes meer heb je de X25-M 160GB die me de beste keuze zijn als je geen hoge sequentiële doorvoersnelheden nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Laatst online: 11-07 17:14
Ik heb al enige tijd een 80gb X25-M in mijn gewone pc zitten en dat bevalt zo goed dat ik, nu de 40gb schijfjes er zijn (die kingston V series) ik er toch wel over zit te denken om er nog zo eentje bij te halen om in m'n Samsung NC10 netbookje te zetten.

Want die is puur voor onderweg enzo, beetje mailen, browsen, muziek luisteren, msn, word en excel etc en het zou heel relaxed zijn als ie dat alles lekker vlot doet natuurlijk en 40gb vind ik echt meer dan zat voor dat dingetje, hoeven toch geen grote bestanden op.

Maaar, denken jullie dat ik hier ook veel van zal merken? Ik kan bijv nergens vinden of die NC10 een Sata-150 of 300 aansluiting heeft.

Want ik dacht zelf van het levert niet alleen snelheidswinst op maar ook: minder warmte productie, minder stroom verbruik (gaat ie nóg langer mee!) minder geluid.

Om er een postville in te schroeven vind ik zonde van het geld (een SSD van +- 200eu in een netbookje van 350 is wat overdreven niet?) maar 40gb voor 80-90 eu wordt al veel interessanter natuurlijk.

Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ElayZ schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:48:
Ik heb al enige tijd een 80gb X25-M in mijn gewone pc zitten en dat bevalt zo goed dat ik, nu de 40gb schijfjes er zijn (die kingston V series) ik er toch wel over zit te denken om er nog zo eentje bij te halen om in m'n Samsung NC10 netbookje te zetten.

Want die is puur voor onderweg enzo, beetje mailen, browsen, muziek luisteren, msn, word en excel etc en het zou heel relaxed zijn als ie dat alles lekker vlot doet natuurlijk en 40gb vind ik echt meer dan zat voor dat dingetje, hoeven toch geen grote bestanden op.

Maaar, denken jullie dat ik hier ook veel van zal merken? Ik kan bijv nergens vinden of die NC10 een Sata-150 of 300 aansluiting heeft.

Want ik dacht zelf van het levert niet alleen snelheidswinst op maar ook: minder warmte productie, minder stroom verbruik (gaat ie nóg langer mee!) minder geluid.

Om er een postville in te schroeven vind ik zonde van het geld (een SSD van +- 200eu in een netbookje van 350 is wat overdreven niet?) maar 40gb voor 80-90 eu wordt al veel interessanter natuurlijk.

Wat zeggen jullie?
Ik vond die 5400 rpm schijf in m'n asus netbook knettertraag, ik denk dat zelfs in een netbook het een prima upgrade is..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik had ook een SSD bij Salland in bestelling staan. Heb hem maar na drie weken wachten geannuleerd. Ze weten niet wanneer ze binnenkomen. Ik heb echter van 4Launch gehoord dat ze deze week 30 160giggers (G2 oem) verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Paquito op 10-11-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb exacte dezelfde situatie (ik heb al een 80gb postville in de pc) en de 40gb staat al in de bestelling. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
2x Kingston V-serie 40GB SSD in RAID0
http://www.bit-tech.net/h...series-40gb-intel-x25-x/1

En een leuke video van Kingston 12 SSD's die 50 programma's openen.
http://www.youtube.com/watch?v=X0l5Yy48DcY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt (single) slecht uit die test zeg... Lijkt me wat onterecht. Real world blijft ie toch echt wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-07-2023
Femme schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:46:
De SuperTalent UltraDrive ME 128GB van woekele had wat mindere bootprestaties dan de OCZ Agility 120GB en Vertex Turbo 120GB ([html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo/wide/?TestcomboIDs\[1927]=1&TestcomboIDs\[1913]=1&TestcomboIDs\[1909]=1">zie benchmarks</a>[/html]). Voor de prijs waarvoor je hem toen in Duitsland kon krijgen was het wel een goede deal. Het blijft een goed presterende ssd die een stuk sneller is dan bijv. de exemplaren met een Samsung-controller. De X25-M en de Vertex zijn sneller.

Voor een paar tientjes meer heb je de X25-M 160GB die me de beste keuze zijn als je geen hoge sequentiële doorvoersnelheden nodig hebt.
Ok daar kan ik wel wat mee, maar ja de Ultradrive is dus ook geen slechte keuze als je die paar tientjes op een nieuw systeem net wat teveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even voor de goede orde, gezien ik zelf ook aan een nieuwe PC met SSD wil beginnen...

-Intel X25-M G2 Postvilles ondersteunen fabriek-af TRIM, correct? Geen firmware update nodig?
-De dooie SSD's waren alleen wanneer de firmware geflashed werd met de Intel flash tool onder Win7 x64?
-SLC SSD's zijn wat slijtagebestendiger dan MLC's zoals Intel en OCZ, en daarmee interessanter voor swap drives en temp-files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ElayZ schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 22:48:

[...] Want ik dacht zelf van het levert niet alleen snelheidswinst op maar ook: minder warmte productie, minder stroom verbruik (gaat ie nóg langer mee!) minder geluid.

Wat zeggen jullie?
Ik heb zelf een Vertex 30GB in mijn NC10 gestopt. De capaciteit is ruim voldoende voor Windows 7. Ik installeer er toch geen grote games op en als ik veel data moet meesjouwen (bijv. video's of foto's als ik op vakantie ben of voor mijn werk op een beurs zit) gebruik ik daarvoor een externe harde schijf.

De ssd maakt het netbookje merkbaar vlotter. Een Atom is gewoon een trage processor en de ssd maakt het allemaal wat soepeler. Dankzij de ssd start het systeem een stuk sneller op wat erg prettig is bij een netbookje die je regelmatig wilt uit- en aanzetten.
McKaamos schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:01:
Even voor de goede orde, gezien ik zelf ook aan een nieuwe PC met SSD wil beginnen...

-Intel X25-M G2 Postvilles ondersteunen fabriek-af TRIM, correct? Geen firmware update nodig?
-De dooie SSD's waren alleen wanneer de firmware geflashed werd met de Intel flash tool onder Win7 x64?
-SLC SSD's zijn wat slijtagebestendiger dan MLC's zoals Intel en OCZ, en daarmee interessanter voor swap drives en temp-files?
Slc-ssd's zijn met name bedoeld voor servertoepassingen. Voor desktopgebruik zijn ze overkill en voldoet mlc. Ik neem aan dat je nieuwe pc niet met 512MB geheugen. Met een moderne 4GB of 6GB hoef je je totaal niet ongerust te maken over schrijfacties van de pagefile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
McKaamos schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:01:
Ik denk het niet. Gezien de beschikbaarheid lijkt het er op dat Intel de levering even stop heeft gezet, tot ze de firmware gefixed hebben. Als je er nu een kan bemachtigen, dan zal ie de non-trim firmware hebben. Al werkt dat nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ahh, naja, dan wacht ik nog even denk ik, of worden OCZ's SSD's al fabriek-af geleverd met TRIM support? Want dan heeft OCZ wel de voorkeur en ga ik gewoon daar mee aan de slag.

@Femme: M'n PC zal sowieso minimaal 4GB RAM krijgen, dus wbt de pagefile hoef ik me geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
McKaamos schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:56:
Ahh, naja, dan wacht ik nog even denk ik, of worden OCZ's SSD's al fabriek-af geleverd met TRIM support? Want dan heeft OCZ wel de voorkeur en ga ik gewoon daar mee aan de slag.
Yep, al zullen er ook voorraaden zijn met oude firmware. Nieuwe firmware staat wel op het ocz forum, maar nog niet officieel released of support pagina. Beetje vaag dat ze dan wel ssd's leveren met nieuwe firmware :)

Vraag me af waarom je je keuze daarop baseerd. Als je je eigen niet gaat verdiepen in het TRIM verhaal (bovenstaande info is toch niet zo moeilijk te vinden), dan zou ik het voorlopig gewoon negeren: gewoon een x25-m g2 halen, of -bij ocz- een mogelijke 1.4 levering flashen met 1.41. Er zijn wel wat eisen om trim goed te laten werken (zo had Windows 7 bij mij vrolijk Intel Matrix Storage Manager geïnstalleerd zonder te vragen). 1.4 is een drama als trim niet goed doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Weet iemand het verschil tussen deze en deze kleinere dane-elec varaiant, behalve de naam, prijs, formaat en leverbaarheid?
Ik wil een snelle SSD voor mijn desktop, maar de eerst genoemde is nergens fatsoenlijk leverbaar. De Dane-elec variant is nog goedkoper ook.... what's the catch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Purn0 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:55:
Weet iemand het verschil tussen deze en deze kleinere dane-elec varaiant, behalve de naam, prijs, formaat en leverbaarheid?
Ik wil een snelle SSD voor mijn desktop, maar de eerst genoemde is nergens fatsoenlijk leverbaar. De Dane-elec variant is nog goedkoper ook.... what's the catch?
Kijk eens terug...
Fairy schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:07:
Dat kan wel eens een 50nm versie zijn en die krijgt geen TRIM support.
Zou ik dus niet zomaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hades83
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:32:
Nee maar je kunt ook gewoon benchen met het idee dat je als bootschijf test. Dus dan met een verse installatie van een typisch geconfigureerde pc met default services en evt. een virusscanner e.d. Geen bizarre applicaties waarvan je weet dat het niet vergelijkbaar is met een standaardinstallatie.

Sowieso is de impact minimaal als je systeem verder idle staat en je dan een bench draait. Zelfs met de schijf als niet-systeemschijf heb je nog I/O op de schijf die je test buiten de benchmark om.
Maar zou jij mij dan eventueel kunnen uitleggen waarom ik maar 220 MB/s sequential read haal ipv de 250~260MB/s die bijv bij Anandtech haalt? Het is namelijk een clean windows 7 install, geen extra programma's draaien, zelfs geen virusscanner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Weer ander nieuws van Intel: http://webwereld.nl/nieuw...en-40-procent-minder.html

Wel rommelig bericht als je wat meer van de huidige ontwikklingen weet. Maar voor volgend jaar staat een nieuwe serie op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is puur een vergelijking t.o.v. de X25-E, dus voor consumenten niet zo veelzeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
Is er eigenlijk al iets bekend over de volgende generatie x25-e?

MBP 5,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Het artikel betreft nieuws over de nieuwe x25-e. De vertaling is alleen wat rot (alleen de eerste alinea in bron gaat over de 40GB "boot drive" (oud nieuws).

In de roadmap stond 64GB/128GB gepland voor Q4, maar dat wordt dus 50/100/200. Zal de enterprise versie wel een geheel nieuwe controller krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 11-11-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
_H_G_ schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:34:
[...]

Ik denk het niet. Gezien de beschikbaarheid lijkt het er op dat Intel de levering even stop heeft gezet, tot ze de firmware gefixed hebben. Als je er nu een kan bemachtigen, dan zal ie de non-trim firmware hebben. Al werkt dat nog prima.
Dat zou een weinig slimme marketing strategie zijn, gezien er wel concurrentie is (Vertex serie mn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
hades83 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:20:
[...]

Maar zou jij mij dan eventueel kunnen uitleggen waarom ik maar 220 MB/s sequential read haal ipv de 250~260MB/s die bijv bij Anandtech haalt? Het is namelijk een clean windows 7 install, geen extra programma's draaien, zelfs geen virusscanner...
De test van anandtech die jij linkt daar testen ze een 160GB intel terwijl jij een 80GB hebt, ik weet niet hoe het zit met de G1 maar de test dat ik gezien heb van de G2 was dikwijls de 160GB sneller als de 80GB. Ook heeft intel bij de laatste firware update wat optimalisaties gedaan met de 160GB die niet in de 80GB zaten.
(ik heb niet naar de datum van die benchmark gekeken, alleen naar de figuren)
Ook komt in bijna elke test in die benchmark de G2 beter uit als de G1, waarom zou dan de G1 sneller zijn?

Edit:
Ik heb het artikel eens snel door gekeken; maar ik zie nergens wat voor hardware ze gebruikt hebben. Misschien dat ze daar een raid controller gebruikt hebben die een hogere snelheid kan halen als jij met een onboard controller.

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 11-11-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik haal met de Vertex niet hetzelfde op een JMicron als op een Intel-controller. En ik haal zelfs niet hetzelfde op poort 4 van die controller als op poort 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hades83
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:12:
Ja ik haal met de Vertex niet hetzelfde op een JMicron als op een Intel-controller. En ik haal zelfs niet hetzelfde op poort 4 van die controller als op poort 1.
Thanks, ik zal 'm vanavond eens in een andere controller proppen, kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Deze (SNV125S2BD/40GB) 40 gb versie van kingston heeft toch gewoon de intel controller? Allerlei mensen nieuws: Kingston introduceert kleine, betaalbare ssd hebben het over de Jmicron controller, maar die zit toch alleen in de 32 en 64 gb versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

-Reca- schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:06:
Deze (SNV125S2BD/40GB) 40 gb versie van kingston heeft toch gewoon de intel controller? Allerlei mensen nieuws: Kingston introduceert kleine, betaalbare ssd hebben het over de Jmicron controller, maar die zit toch alleen in de 32 en 64 gb versies?
Ja.

Vind het een beetje een raar nieuwsbericht op de FP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElayZ
  • Laatst online: 11-07 17:14
Femme schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:21:
[...]

Ik heb zelf een Vertex 30GB in mijn NC10 gestopt. De capaciteit is ruim voldoende voor Windows 7. Ik installeer er toch geen grote games op en als ik veel data moet meesjouwen (bijv. video's of foto's als ik op vakantie ben of voor mijn werk op een beurs zit) gebruik ik daarvoor een externe harde schijf.

De ssd maakt het netbookje merkbaar vlotter. Een Atom is gewoon een trage processor en de ssd maakt het allemaal wat soepeler. Dankzij de ssd start het systeem een stuk sneller op wat erg prettig is bij een netbookje die je regelmatig wilt uit- en aanzetten.
Thnx voor de reply's mensen, ik ga lekker een 40gbtje bestellen voor mijn NC10 tiepmasjien! :9
Goed om te weten dan het dus in de praktijk ervaring echt wel uitmaakt!

[ Voor 4% gewijzigd door ElayZ op 11-11-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
McKaamos schreef op woensdag 11 november 2009 @ 09:56:
@Femme: M'n PC zal sowieso minimaal 4GB RAM krijgen, dus wbt de pagefile hoef ik me geen zorgen te maken.
Als je 4GB ram hebt kan de page file toch helemaal uit?

Ik bedoel, zelfs al laat je de page file aan staan, dan is dit slecht voor je SSD omdat data, dat anders naar het geheugen 'geschreven' wordt dan op de SSD terecht komt. Ondanks dat een SSD snel is wil je het toch niet als een ram-disk gaan gebruiken? Met 4GB lijkt me dat overbodig. De page file creëert alleen maar onnodige schrijf acties naar de SSD. Ram kost tegenwoordig ook geen tiet meer. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:52:
[...]

Als je 4GB ram hebt kan de page file toch helemaal uit?

Ik bedoel, zelfs al laat je de page file aan staan, dan is dit slecht voor je SSD omdat data, dat anders naar het geheugen 'geschreven' wordt dan op de SSD terecht komt. Ondanks dat een SSD snel is wil je het toch niet als een ram-disk gaan gebruiken? Met 4GB lijkt me dat overbodig. De page file creëert alleen maar onnodige schrijf acties naar de SSD. Ram kost tegenwoordig ook geen tiet meer. :)
Geen pagefile == gezeik van Windows.
Pagefile ergens anders dan op je SSD == vertragingen die je nou juist niet wilde - daar had je die SSD voor.
De fix: pagefile op je SSD en niet meer over nadenken. Je SSD slijt heus niet op in een paar maanden ofzo.

(en 4 GB is niet veel! 4 GB is er minstens 4 te weinig :o )
woekele schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:44:
Ik draai al vrij lang zonder pagefile en windows klaagt nooit.
Dat hoor ik wel vaker. Dan vraag ik me af wat je zoal doet. Met 6 GB RAM heb ik als ik geen pagefile heb na een paar uur het eerste zeurpoginkje van W7 al aan mn broek hangen, omdat ie vindt dat X3TC teveel ram inneemt, omdat hij het oneens is met Outlook, met de VirtualBox waarop XP draait met 512 MB, omdat hij me een eikel vindt dat ik COD4:MW tegelijk met x3tc laat lopen, omdat er protest is tegen photoshop, Access, of weet ik veel waar vandaag weer het laatste bitje in ging zitten, in elk geval komt ie geheid zeuren over te weinig RAM.

De volgende wordt dan ook gewoon 12 of 16 GB, net wat er in past. dan proberen we het nog eens zonder pagefile :+

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2009 19:31 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.