Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.116 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

aKra: Voorlopig singledrive, later upgraden naar RAID0.
Ik verwacht dat Intel nog wel voor het einde van het jaar met TRIM support in de ICHxR controllers komt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
aKra schreef op donderdag 05 november 2009 @ 02:51:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, en gezien mijn Raptor X setup begint te falen wil ik morgen even nieuwe HDD (dus SSD) halen gezien het "de shit" is :+

Maar, dan zit ik te twijfelen over het volgende:
2 x X25-M Postville 80GB in RAID-0 op een Areca ARC-1210
óf
1 x X25-M Postville 160GB als single drive op ICH9(R) (van P35)

Wie weet kunnen jullie me eerlijk advies geven, gezien ik niet echt 1 op 1 goede reviews kan vinden online.

(Overigens lijkt mijn vraag bijna beantwoord, maar had in ander topic voor de zekerheid nog gepost, met de nieuwe firmware en in RAID-0 dus geen TRIM ondersteuning omdat de RAID kaart het niet ondersteund. Alhoewel Areca er wel mee bezig is, weet ik niet of ze dit voor mijn oudere controller zullen gaan ondersteunen :X)
Ik zou voor 1x X25M 160GB gaan, ik had er 2 in raid0, nu heb ik er 1 als IDE (achi loopt vast in bios bij mij)
en ik merk geen verschil.

het gaat zelfs iets beter dan het in RAID0 draaide, maar dat komt denk ik door de firmware update van laatst wat niet lekker ging bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

aKra, tenzij je het gaaf vindt in RAID te draaien zou ik voor de 1x X25 160GB gaan. Minder gedoe en genoeg snelheid. Tuurlijk, theoretisch is het achter de Areca in RAID-0 sneller, maar in de praktijk loop je tegen de andere bottlenecks in het systeem aan. Zelf heb ik een Areca 1220 met 2x 120 GB Vertex. Geen spijt van, maar het is niet zinnig/noodzakelijk voor thuisgebruik.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 04:03:
Kan iemand die nieuwe firmware van die intel postville ergens uploaden?
Al gevonden? Wil zelf ook wel even een gokje wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:37

aKra

Intentionally left blank.

Thanks voor de tips, 1 x 160GB it is. En als ze voor het oprapen zijn kunnen we altijd nog een RAID-0 maken of iets grappigs... Ben benieuwd wat die MTBF nou echt is :X

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:00

The_Scarabial

MTB for life!

2 weken terug een intel 80gb postville in bestelling gezet, maar de levertijden zijn steeds groter geworden, iemand een idee waar dit aan ligt? Dit is het geval bij meerdere shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44

Zenix

BOE!

Uitje schreef op donderdag 05 november 2009 @ 08:55:
[...]

Al gevonden? Wil zelf ook wel even een gokje wagen :)
Ik heb hem maar even geupload, op eigen risico.
http://www.megaupload.com/?d=9ITODR18 de Firmware
http://www.megaupload.com/?d=SU5FNWJS de Toolbox

Bij mij werken de SSD's van mijn broer en mij nog steeds goed met nieuwe firmware + toolbox
Met Win 7 x64, ssd's waren wel standaard al ondergepartioneerd( 4gb ruimte gelaten)
Misschien is dat wel het recept om het goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

The_Scarabial schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:06:
2 weken terug een intel 80gb postville in bestelling gezet, maar de levertijden zijn steeds groter geworden, iemand een idee waar dit aan ligt? Dit is het geval bij meerdere shops.
Ja...moeilijker leverbaar door toenemende vraag. :) logisch toch?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Zenix schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:34:
[...]

Bij mij werken de SSD's van mijn broer en mij nog steeds goed met nieuwe firmware + toolbox
Met Win 7 x64, ssd's waren wel standaard al ondergepartioneerd( 4gb ruimte gelaten)
Bedankt, uiteraard op eigen risico.... :) ik hou wel van een beetje spanning >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arise
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07-2022
Wat is het verschil tussen een intel-M serie en een Kingston SSDNOW-M serie ? Is dit gewoon de verpakking en extraatjes die kingston meeleverd of zijn hier wezelijke verschillen. Is bvb de firmware van intel rechtstreeks op de kingston bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:54
Gebruik even de zoekfunctie in dit topic. je zult het antwoord vinden:)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arise
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07-2022
IJnte schreef op donderdag 05 november 2009 @ 12:47:
Gebruik even de zoekfunctie in dit topic. je zult het antwoord vinden:)
Je schrijft dat er verschillen zijn en dat de firmware niet hetzelfde is, maar ik zit nu op hetzelfde moment even op de kingston support site te kijken en daar verwijzen ze voor firmware zelf door naar intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dankje voor het uploaden, draait tot nu toe prima op mijn laptop met ihc7 native sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is er al enig zicht op een nieuwe firmware voor de Intel X25-M ? Ik zou hem graag updaten maar ik zet de foute versie er liever niet op. Ik draai nu namelijk Windows 7 x64 en heb de hele SSD gepartitioneerd. Hét recept om te crashen?

Overigens, de mensen waarbij de SSD crashete, zitten die nu allemaal zonder werkende SSD? Dan moet Intel toch als een speer aan de slag gaan om dat te fixen?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 05-11-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 14:16
[...]

Hier is die vol gepartitioneerd met nieuwe firmware en al 2 of 3 keer die toolbox optimzer gerund, hij leeft nog steeds :) (afkloppen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12
Bartjuh schreef op woensdag 04 november 2009 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat het een hogedruk aluminium gietstukje is, waarschijnlijk van gerecycled aluminium.

En wees maar niet bang, is een stuk betere kwaliteit dan het kunststof gebeuren van de concurrentie.
Doet me denken aan de Bigfoots!

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Quantum_Bigfoot_hard_drive-20090206-jhansonxi.jpg

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

The_Scarabial schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:06:
Ik had cool-prices al gemaild maar die weten ook niet wanneer ze binnen komen.
571032 Intel X25-M SATA II SSD 80GB 9.5MM 2.5IN MLC HIGH PERFORMANCE

Bovenstaande SSD is momenteel dusdanig veel gewild waardoor onze leverancier niet precies kan zeggen wanneer hij deze weer verwacht te leveren.

We houden hiervoor een levertijd aan van midden november.
Ik zat ook te denken van als die lang op zich laat wachten daar dan bestel ik hem wel bij een duurdere shop voor een paar tientjes meer. Anders houdt hij de hele bestelling op :/

[ Voor 11% gewijzigd door Frostbite op 05-11-2009 15:28 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Fairy schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:25:
Overigens, de mensen waarbij de SSD crashete, zitten die nu allemaal zonder werkende SSD? Dan moet Intel toch als een speer aan de slag gaan om dat te fixen?
Van de 5 die ik verkloot heb heb ik er 4 die na opnieuw partioneren e.d. gewoon probleemloos werkten. 1 blijft problemen geven. .vaak binnen een paar uur werken of na een herstart van het OS is de data weer corrupt.
Het betreft hier allemaal retails. Deze laatste aangemeld bij Intel 16 dagen geleden en tot op heden nog geen enkel antwoord.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

DukeBox schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:29:
[...]

Van de 5 die ik verkloot heb heb ik er 4 die na opnieuw partioneren e.d. gewoon probleemloos werkten. 1 blijft problemen geven. .vaak binnen een paar uur werken of na een herstart van het OS is de data weer corrupt.
Het betreft hier allemaal retails. Deze laatste aangemeld bij Intel 16 dagen geleden en tot op heden nog geen enkel antwoord.
OK,

Maar stel dat ik nu gewoon alle partities verwijder, daarna de firmware update en vervolgens windows 7 weer opnieuw installeer. Kan ik er dan omheen?

Of zeg je van gewoon updaten en zien of Windows blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
Ik heb de Postville in bestelling samen met Windows 7.

Kan ik nadat Windows geinstalleerd is, updaten na de nieuwste firmware wanneer deze uitkomt met behoud van je data, ... of moet Windows (en de rest) dan weer opnieuw erop gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
aKra schreef op donderdag 05 november 2009 @ 02:51:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, en gezien mijn Raptor X setup begint te falen wil ik morgen even nieuwe HDD (dus SSD) halen gezien het "de shit" is :+

Maar, dan zit ik te twijfelen over het volgende:
2 x X25-M Postville 80GB in RAID-0 op een Areca ARC-1210
óf
1 x X25-M Postville 160GB als single drive op ICH9(R) (van P35)

Wie weet kunnen jullie me eerlijk advies geven, gezien ik niet echt 1 op 1 goede reviews kan vinden online.

(Overigens lijkt mijn vraag bijna beantwoord, maar had in ander topic voor de zekerheid nog gepost, met de nieuwe firmware en in RAID-0 dus geen TRIM ondersteuning omdat de RAID kaart het niet ondersteund. Alhoewel Areca er wel mee bezig is, weet ik niet of ze dit voor mijn oudere controller zullen gaan ondersteunen :X)
Dat even morgen nieuwe halen zal wel niet zo makkelijk gaan. Ze zijn allemaal erg moeilijk leverbaar, of ken jij een winkel waar ze op voorraad liggen?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MrBlueEyes schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:09:
[...]

Dat even morgen nieuwe halen zal wel niet zo makkelijk gaan. Ze zijn allemaal erg moeilijk leverbaar, of ken jij een winkel waar ze op voorraad liggen?
Informatique heeft beiden op voorraad, zowel de 80 GB versie (beperkte voorraad), als de 160 GB versie (ruime voorraad).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 14:15

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Fairy schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:38:
[...]

OK,

Maar stel dat ik nu gewoon alle partities verwijder, daarna de firmware update en vervolgens windows 7 weer opnieuw installeer. Kan ik er dan omheen?

Of zeg je van gewoon updaten en zien of Windows blijft werken?
Of niet updaten en geduldig wachten op de nieuwere firmware. Als je dan toch ècht nu wilt updaten (ik deed het gelijk na de release), en zien of het daarna nog werkt.

Hier draait die nieuwe firmware gewoon nog steeds lekker, zelfs icm de toolkit van Intel. Ik TRIM gewoon om de 3 dagen en tot nu toe geen enkel vuiltje aan de lucht. 8)

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
honey schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:46:

Kan ik nadat Windows geinstalleerd is, updaten na de nieuwste firmware wanneer deze uitkomt met behoud van je data, ... of moet Windows (en de rest) dan weer opnieuw erop gezet worden?
er zijn gevallen dat een firmwareflash je data onbruikbaar kan maken, dit staat in de disclaimer van de desbetreffende firmware in ieder geval. Backup maken is daarom aangeraden.
Het zou echter niet voor moeten komen, tenzij het expliciet is vermeld. Het komt erop neer dat je de readme moet lezen van de desbetreffende upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Die heb ik ook ooit gehad. In een Pentium 166Mhz. Dat waren pas schijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12
honey schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:46:

De update was non-destructive, dus ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat voor de gefixte firmware update hetzelfde geldt.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik heb hier en daar al even rondgekeken maar zou jullie mening ook graag willen hebben. Ik wil namelijk een 64 GB SSD aanschaffen. Welke SSD geeft in deze klasse de meeste "bang-for-buck" ? ik dacht zelf aan de Corsair P64 Performance Series 64GB SSD voor 163 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-08 02:53
souljah1h schreef op donderdag 05 november 2009 @ 18:05:
Ik heb hier en daar al even rondgekeken maar zou jullie mening ook graag willen hebben. Ik wil namelijk een 64 GB SSD aanschaffen. Welke SSD geeft in deze klasse de meeste "bang-for-buck" ? ik dacht zelf aan de Corsair P64 Performance Series 64GB SSD voor 163 euro.
Ik heb gisteren de Corsair P64 geïnstalleerd nadat ik hem voor 180 euro gekocht had (hoera voor de prijzen in België :( ). Zéér degelijke alu behuizing, voelt veel fijner aan dan de (goedkopere) OCZ SSD's (de enige andere SSD's die ik in levende lijve gezien heb). Ik heb voorlopig nog geen benches kunnen draaien maar wat ging alles snel vergeleken met mijn 320GB 7200RPM schijfje!

Ik heb voor deze Corsair gekozen omdat het allemaal degelijke Samsung onderdelen zijn, niet te duur was en toch 64GB bood. 32GB is *echt* te weinig als je WoW speelt dat 15GB opsnoept. De schijf is inderdaad niet de allersnelste maar imo een zéér goede optie op dat prijsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het probleem is alleen dat ik voor 20/30 euro meer een Intel Postville kan krijgen :) alleen die is op dit moment slecht verkrijgbaar. Daarom ben ik opzoek naar een "bang-for-buck" SSD !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Vertex is nog steeds een nette schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabbyData
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 11:47
souljah1h schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:04:
Het probleem is alleen dat ik voor 20/30 euro meer een Intel Postville kan krijgen :) alleen die is op dit moment slecht verkrijgbaar. Daarom ben ik opzoek naar een "bang-for-buck" SSD !
Informatique heeft ze momenteel op voorraad, zoals hierboven ook al werd gezegd. Ik had maandagochtend m'n Intel 80GB Postville G2 besteld bij Informatique, kreeg die zelfde middag bericht dat hij was verstuurd en had hem de volgende dag al binnen! :> "Draait" (8)7) nu i.c.m. Win7 als een trein maglev _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
Uitje schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:48:
[...]

Bedankt, uiteraard op eigen risico.... :) ik hou wel van een beetje spanning >:)
Zojuist m'n SSD geupdate met de nieuwste firmware. Het was uiteraard wel even spannend.
Had in m'n bios de SATA interfaces van RAID naar IDE veranderd, firmware geupdate en weer terug gezet op RAID. Daarna Win 7 Pro x64 weer geboot en tot nu toe nog geen problemen. Sterker nog na het opstarten meteen even een bechmark gedraaied en resultaten, waren nog steeds hetzelfde als voor de update met langzaam terug lopende waardes voor met name de 512k writes (Rond de 45 Write).
Daarna de SSD toolkit geinstalleerd en de Optimizer gedraaid. Benchmark weer uitgevoerd met als resultaat dat de waarden nog nooit zo best zijn geweest :) Zelfs niet nadat ik hem net had gekocht:

Seq: 256.7 Read / 87.21 Write
512K: 210.3 Read / 88.98 Write
4K: 21.11 Read / 43.67 Write

Tot nu toe nog geen spijt dus. Nu maar even afwachten of alles aankomende dagen blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
souljah1h schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:04:
Zoals hierboven iemand mij vertelde heeft Informatique ze verlopig wel op voorraad.

Note to myself: pagina vernieuwen voor een reactie te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door MrBlueEyes op 05-11-2009 19:47 ]

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister mijn Postville 80GB binnen gekregen van Informatique :D Daar was hij nog op voorraad 8) Even een benchje gedaan. Volgens mij kloppen de waardes niet helemaal ... Misschien kunnen jullie daar iets over roepen ??

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/9ga4gy.jpg

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
--------------------------------------------------

Sequential Read : 678.032 MB/s
Sequential Write : 81.805 MB/s
Random Read 512KB : 310.767 MB/s
Random Write 512KB : 141.564 MB/s
Random Read 4KB : 22.693 MB/s
Random Write 4KB : 109.701 MB/s

Test Size : 1000 MB
Date : 2009/11/05 20:43:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:55

RnB

Dat lijkt mij veel te hoog ja, verder is de veel hogere write van de 2e test ook apart..
Denk niet dat die bench goed is gegaan. Komt dit er bij meerdere runs eruit of is dit maar bij 1 run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:57:
Dat lijkt mij veel te hoog ja, verder is de veel hogere write van de 2e test ook apart..
Denk niet dat die bench goed is gegaan. Komt dit er bij meerdere runs eruit of is dit maar bij 1 run?
Het rare is dat dit uit elke run komt die ik draai :? Is het verstandig om een andere benchmark tool te nemen?? Sta open voor alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:06:
[...]

Het rare is dat dit uit elke run komt die ik draai :? Is het verstandig om een andere benchmark tool te nemen?? Sta open voor alternatieven :)
HDTune 3.50 misschien? Hier zit een goede random write/read test in die je I/O goed kan meten.

Ik krijg trouwens wel merkwaardige scores op mijn Vertex 60GB van begin dit jaar...

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/vertex/HDTune_Benchmark_OCZ-VERTEX.png

Random reads zijn wel in orde dacht ik zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/vertex/HDTune_Random_Access_OCZ-VERTEX.png

Alignment is 128K en ik heb nog 5GB van de 60GB vrij. Heb gisteren voor het laatst de trim erdoor gehaald met wiper.exe. :)

Dit was toen in de SSD net nieuw had (maart 2009) met nog 50GB vrij.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/vertex/vertexonboard-hdtune1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/vertex/vertexonboard-hdtune2.png

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 05-11-2009 21:42 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Herkent iemand dit?

Vandaag mijn corsair x32 binnen gekregen, image van mijn oude harddisk overgezet (een perfect, heel veel tijd gekost hebbende Windows 7 htpc, wilde windows dus niet opnieuw installeren) en windows start lekker vlot op.
Helemaal goed dus. Crystal disk mark gestart om plaatjes voor hier te kunnen maken. Na een half minuut crash, herstart van de PC, kan niet gestart worden van bootdisk. Dit zou een nieuw record zijn, binnen een half uur een systeem schijf kapot.

Ik neem aan dat dit niet mag gebeuren, ik ga het nog een keer proberen en als het weer gebeurd de eerst RMA (prive dan) in mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer 'm eens aan een andere controller of kanaal. Mijn Vertex werkt prima op de Intel ICH7R, maar freezed op de JMicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:50:
Probeer 'm eens aan een andere controller of kanaal. Mijn Vertex werkt prima op de Intel ICH7R, maar freezed op de JMicron.
Gedaan, helpt niet, er is iets mis.
Nu met data kopieren (gelukkig kopieren) loopt na een poosje de pc vast (snelheid zakt eerst erg terug, begint bij 55mb per seconde, loopt terug naar 25 mb/s), daarna een onleesbare schijf.
Dit vind ik wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
HlpDsK, jij hebt jouw Vertex ook alweer een tijdje, in hoeverre kun je iets zeggen over de afname van de prestaties? Is daar iets in merkbaar?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Iedereen heeft het over die Intel's maar deze is echt een stuk goedkoper:
Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 64GB

Ook positieve reviews. Waarom zo weinig animo voor deze SSD? Lijkt me op het eerste oog toch de beste koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Wat te gebruiken? Met of zonder?

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/config_vwbc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/met_volume_writeback_cache.jpg
Met

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/crystaldisk_6_nov_09_no_volume_writ.jpg
Zonder

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/met_volume_wb_cache.jpg
Met

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/zonder_volume_wb_cache.jpg
Zonder

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/met.jpg
Met

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/zonder.jpg

In hoeverre zijn deze tests te vertrouwen? Crystaldiskmark en HD Tune spreken elkaar heel erg tegen (CDM vergeleken met random access test van HDT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
kutkip schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 00:46:

Ook positieve reviews. Waarom zo weinig animo voor deze SSD? Lijkt me op het eerste oog toch de beste koop.
Lees en schrijf snelheden zijn redelijk gelijk aan een moderne hd. Je zou bij deze Kingston enkel voordeel halen uit de lage access tijden.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
kutkip schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 00:46:

Volgens mij heeft die serie de beruchte jmicron controller, met stotteren tot gevolg.

[ Voor 30% gewijzigd door pafdaddy op 06-11-2009 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pafdaddy schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 06:28:
[...]

Volgens mij heeft die serie de beruchte jmicron controller, met stotteren tot gevolg.
Waar Kingston echter van zegt de problemen opgelost te hebben.
http://www.pureoverclock.com/article772.html

Pagina 10 laat zien dat de Kingston V-series in random writes nuawelijks beter is dan een Velociraptor, maar in random reads wel.
Verwacht dus geen bizarre performance van dit goedkope SSDtje. Maar, het is wel sneller dan de snelste SATA hard disks dus op zich is het wel een verbetering voor je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Blisterin_Bull schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:21:
[...]

Of niet updaten en geduldig wachten op de nieuwere firmware. Als je dan toch ècht nu wilt updaten (ik deed het gelijk na de release), en zien of het daarna nog werkt.

Hier draait die nieuwe firmware gewoon nog steeds lekker, zelfs icm de toolkit van Intel. Ik TRIM gewoon om de 3 dagen en tot nu toe geen enkel vuiltje aan de lucht. 8)
Inderdaad, Ik denk dat ik toch maar gewoon even op Intel wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In mijn PC hangt een INTEL 80GB X25-2 (oid). Er staat Windows 7 op, partitie is aangemaakt onder Ubuntu. Nu merk ik bij het openen van een standaard map (+/- 80 bestanden) dat het systeem merkbaar blijft hangen of haperen. Is dit een bekend probleem? Waar zou ik naar moeten kijken?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Klein vraagje tussendoor, ik ga een pc bestellen bij DataByte met een Intel SSD. Ze hebben daar echter maar 1 mounting bracket: OCZ Bracket. Ik kan echter niet vinden of een ander merk SSD hier ook op zou passen, is er iemand die mij uitsluitsel kan geven?

Bvd!

(Googlen/forumsearch hielp niets, vandaar hier de vraag.)

[ Voor 8% gewijzigd door Sagaris op 06-11-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Laatst online: 16:09
Tuurlijk past dat

Welk merk? bv 2,5" Intel heeft ook schroefgaten aan de onderzijde

[ Voor 8% gewijzigd door mountainbiker op 06-11-2009 10:30 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:24:
In mijn PC hangt een INTEL 80GB X25-2 (oid). Er staat Windows 7 op, partitie is aangemaakt onder Ubuntu. Nu merk ik bij het openen van een standaard map (+/- 80 bestanden) dat het systeem merkbaar blijft hangen of haperen. Is dit een bekend probleem? Waar zou ik naar moeten kijken?
in de adresbalk moet je kijken. als daar een groene voortgangsbalk loopt dan is windows z'n eigen index aan het bijwerken voor hij jou je files laat zien. Dit is vooral ergerlijk in mappen met fotos en films. Zet indexing uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:29:
HlpDsK, jij hebt jouw Vertex ook alweer een tijdje, in hoeverre kun je iets zeggen over de afname van de prestaties? Is daar iets in merkbaar?
Ik merk amper degradatie. Ik heb er inmiddels wel genoeg naar geschreven dat ie een keer alle blokjes vol gehad moet hebben gok ik. De niveau's zijn lager dan 'beloofd', maar wel vrij constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Sagaris schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:27:
Klein vraagje tussendoor, ik ga een pc bestellen bij DataByte met een Intel SSD. Ze hebben daar echter maar 1 mounting bracket: OCZ Bracket. Ik kan echter niet vinden of een ander merk SSD hier ook op zou passen, is er iemand die mij uitsluitsel kan geven?

Bvd!

(Googlen/forumsearch hielp niets, vandaar hier de vraag.)
Als je de Retail Intel SSD koopt, zit er al bracket bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:58:
[...]

in de adresbalk moet je kijken. als daar een groene voortgangsbalk loopt dan is windows z'n eigen index aan het bijwerken voor hij jou je files laat zien. Dit is vooral ergerlijk in mappen met fotos en films. Zet indexing uit.
Indexing staat uit vanaf het begin. Er loopt geen balkje. Het is puur "even hangen".

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:58:
[...]

Ik heb die groene voortgangsbalk bij mn gewone data HD's, en ik hoor dan ook de schijf opspinnen. Het lijkt alsof de schijf in sleep is, en pas actief is als ik hem wil benaderen. Indexing staat uit voor alle HD's, enig idee wat het dan wel kan zijn?

De OS schijf (Intel X25-M) heeft dit niet . .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
Sagaris schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:27:
Die gaatjes in schijven zijn allemaal standaard. Je SSD zal dus gewoon in een 2,5" bracket passen.

Maar let op: het bracket is vaak niet even lang als een 3,5"drive. Dus je kan hem alleen in een 3,5"bay schroeven die van die sleuven heeft.
Mijn bay heeft gaatjes (om het device in het rubber te kunnen hangen) en dan kan ik hem niet aan alle kanten vastmaken.

Tevens zijn de schroefgaatjes aan de 3,5"zijde stiekum vaak van het kleine formaat zoals bij de 2,5" schijven. Omdat ik - wederom ivm rubber - de schroeven van mijn kast wil gebruiken past dat ook niet, te grote diameter.

Samengevat: 2,5->3,5 brackets zijn niet altijd volledig compatible aan de 3,5"kant.

Probleem o.a. bij de Antect P192.

----

Ik vond de 10 euro die ik voor twee ijzertjes en vier schroefjes moest ophoesten aso-duur.
Ik had uit de topic start wel een goedkoper bracket gevonden, maar die moest ik dan bij een andere leverancier kopen, en daar een tientje verzendkosten voor een bracket van 3,50......

[ Voor 11% gewijzigd door Titusvh op 06-11-2009 12:18 . Reden: uitbr. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
Ik heb nu bij Informatique de Intel X-25 Postville 160GB retail besteld. Ik had er al één in bestelling staan bij misco.nl, alleen daar van kreeg ik vandaag te horen dat ze niet voor eind november verwachten ze binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Titusvh schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:16:
[...]

Die gaatjes in schijven zijn allemaal standaard. Je SSD zal dus gewoon in een 2,5" bracket passen.

Maar let op: het bracket is vaak niet even lang als een 3,5"drive. Dus je kan hem alleen in een 3,5"bay schroeven die van die sleuven heeft.
Mijn bay heeft gaatjes (om het device in het rubber te kunnen hangen) en dan kan ik hem niet aan alle kanten vastmaken.

Tevens zijn de schroefgaatjes aan de 3,5"zijde stiekum vaak van het kleine formaat zoals bij de 2,5" schijven. Omdat ik - wederom ivm rubber - de schroeven van mijn kast wil gebruiken past dat ook niet, te grote diameter.

Samengevat: 2,5->3,5 brackets zijn niet altijd volledig compatible aan de 3,5"kant.

Probleem o.a. bij de Antect P192.

----

Ik vond de 10 euro die ik voor twee ijzertjes en vier schroefjes moest ophoesten aso-duur.
Ik had uit de topic start wel een goedkoper bracket gevonden, maar die moest ik dan bij een andere leverancier kopen, en daar een tientje verzendkosten voor een bracket van 3,50......
Same here... had een poos terug 2 setjes OCZ brackets besteld (eentje voor een Vertex die nu houwtje touwtje in m'n Origen AE X10 htpc case zit) en eentje voor evt. de toekomst. Maar het past voor geen meter, omdat de opstaande zijkanten hoger zijn dan een 3,5 inch formaat :r en bovendien ik hier dus ook maar 1 gaatje aligned krijg.... :S

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wat doet iedereen moeilijk over die brackets. Ik schroef die dingen gewoon aan één kant vast met 2 schroefjes in een willekeurige bay. Ze zijn zo licht dat dat meer dan voldoende is. Zo zet ik gewone 2.5 schijfjes ook al jaren vast zonder een enkel probleem. Ik kan me alleen voorstellen dat het een probleem kan zijn als je de hele PC vastschroeft achter op een four wheel drive en er mee door de duinen gaat crossen.

Een andere iets steviger oplossing is op zijn kant op de bodem van de PC en twee gaatjes in de bodem boren en hem daar aan vast schroeven. Ik heb ook al een keer de hele zaak op zijn kant hangend onder een bay geplaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door Ortep op 06-11-2009 14:04 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Ortep schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:02:
Wat doet iedereen moeilijk over die brackets. Ik schroef die dingen gewoon aan één kant vast met 2 schroefjes in een willekeurige bay. Ze zijn zo licht dat dat meer dan voldoende is. Zo zet ik gewone 2.5 schijfjes ook al jaren vast zonder een enkel probleem. Ik kan me alleen voorstellen dat het een probleem kan zijn als je de hele PC vastschroeft achter op een four wheel drive en er mee door de duinen gaat crossen.
Zoals geschreven: die rubberconstructies gebruiken speciale schroeven die niet eens in het bracket passen. Tenzij je het allemaal gaat zitten opboren.

Verder moet je niet onderschatten wat voor een klappen je PC krijgt als je over een verkeersdrempel rijdt op weg naar een LANparty...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Titusvh schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:07:
Verder moet je niet onderschatten wat voor een klappen je PC krijgt als je over een verkeersdrempel rijdt op weg naar een LANparty...
Dat is dus wat ik schreef het zou eventueel misschien in het onverhoopse geval dan soms een probleem kunnen zijn bij heftig vervoer. Maar daar heeft 99% van de mensen helemaal geen last van, die vervoeren hun PC niet. En als je het echt niet vertrouwt gebruik je de gaatjes aan de onderkant van je schijfje en schroef je hem daar mee ergens tegen aan vast. Bij voorkeur diagonaal 2 schroeven gebruiken. Dan beweegt hij echt niet meer hoor. Als je dat losgerukt krijgt met bewegen heeft ook je videokaart al lang los gelaten, die zit veel gammeler vast.

Het maakt zeker bij een SSD geen moer uit in welke stand hij vast zit als schroef je hem in een hoek van 31.7 gaden vast tegen de bovenkant van je kast. Er zitten geen bewegende onderdelen in die er last van hebben. Je hebt dus ook geen rubber constructies nodig. Gewoon metaal op metaal is pima voor die dingen

[ Voor 19% gewijzigd door Ortep op 06-11-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
MrBlueEyes schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 12:32:
Ik heb nu bij Informatique de Intel X-25 Postville 160GB retail besteld. Ik had er al één in bestelling staan bij misco.nl, alleen daar van kreeg ik vandaag te horen dat ze niet voor eind november verwachten ze binnen te krijgen.
Heb net bericht gekregen dat mijn ssd is verstuurd, paar uur na het bestellen ervan, erg mooi nieuws dus! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MrBlueEyes schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:19:
[...]

Heb net bericht gekregen dat mijn ssd is verstuurd, paar uur na het bestellen ervan, erg mooi nieuws dus! _/-\o_
Je hebt volgens mij meteen de laatste uit de voorraad besteld, want meteen na je vorige post stond hij op "geen voorraad" :P

Maar idd, Informatique is zeer snel met versturen altijd, soms al binnen een uur na bestelling :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Ortep schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:39:
[...]
Dat is dus wat ik schreef het zou eventueel misschien in het onverhoopse geval dan soms een probleem kunnen zijn bij heftig vervoer. Maar daar heeft 99% van de mensen helemaal geen last van, die vervoeren hun PC niet. En als je het echt niet vertrouwt gebruik je de gaatjes aan de onderkant van je schijfje en schroef je hem daar mee ergens tegen aan vast. Bij voorkeur diagonaal 2 schroeven gebruiken. Dan beweegt hij echt niet meer hoor. Als je dat losgerukt krijgt met bewegen heeft ook je videokaart al lang los gelaten, die zit veel gammeler vast.

Het maakt zeker bij een SSD geen moer uit in welke stand hij vast zit als schroef je hem in een hoek van 31.7 gaden vast tegen de bovenkant van je kast. Er zitten geen bewegende onderdelen in die er last van hebben. Je hebt dus ook geen rubber constructies nodig. Gewoon metaal op metaal is pima voor die dingen
Als ik zo te werk ga kan ik ook 6 ijzeren platen als behuizing nemen en alle componenten (behalve het mainboard) daar direct opschroeven.

Ik wil het graag netjes en wel zonder doe-het-zelf gerommel, en daar zijn die brackets nu net voor bedoeld!

Ieder zijn voorkeur hoor! Maar ik denk toch dat de meeste mensen hun PC het liefst bouwen zonder boormachine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
wildhagen schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:22:
[...]

Je hebt volgens mij meteen de laatste uit de voorraad besteld, want meteen na je vorige post stond hij op "geen voorraad" :P

Maar idd, Informatique is zeer snel met versturen altijd, soms al binnen een uur na bestelling :)
Hij staat nog op voorraad hoor, had het over de 160GB retail versie niet de 80GB versie. Zal wel mooi zijn als ik hem morgen al ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ortep schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:39:
Gewoon metaal op metaal is pima voor die dingen
En hebben die dingen ook totaal niets te lijden onder statische electriciteit?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik heb dus een corsair x32 besteld en deze gisteren binnen gekregen, moet dienst doen als OS schijf in mijn HTPC, 30 GB is voldoende, mijn media staat op een NAS elders in huis. IK heb de schijf besteld i.v.m. stilte, ik wilde een 30 GB Vertex bestellen,maar die waren aardig wat duurder geworden de laatste weken, deze was net 100 euro.

Zoals gisteren gemeld in eerste instantie veel problemen, crashen van de hele PC bij kopieer acties. Een nieuwe (beta) bios van mijn moederbord lijkt dit opgelost te hebben (Gigabyte GA-MA78GM-UD2H). Ik heb de tips uit SSD performance op AMD borden info en handleiding gevolgd

Als ik de crystalmark benchtool draai zijn dit mijn resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heelingr/bench1.jpg

Aan de te lage kant, maar dat schijnt meer voor te komen met deze schijven, het is wachten op een firmware update.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heelingr/bench2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heelingr/bench3.jpg
Dit lijkt beter..

[ Voor 7% gewijzigd door [Roland] op 06-11-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
Snowwie schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:10:
[...]

En hebben die dingen ook totaal niets te lijden onder statische electriciteit?
Volgens mij vloeit de lading dan juist goed weg.

Als je dat ding (of bijv een reguliere HDD) gewoon in een bay hangt is het ook metaal op metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Eusebius schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:24:
..partitie is aangemaakt onder Ubuntu...
Hoe ? Windows 7 maakt ze standaar aligned, ubuntu niet tenzij je dat aangeeft.
Maar ik denk dat 'haperen' daar door kan komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
Ortep schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:02:

Een andere iets steviger oplossing is op zijn kant op de bodem van de PC en twee gaatjes in de bodem boren en hem daar aan vast schroeven. Ik heb ook al een keer de hele zaak op zijn kant hangend onder een bay geplaatst.
Je kan ook gewoon plak klitteband gebruiken, kan je hem overal neer plakken :*)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Laatst online: 18-08 23:57
Hai!

IK heb momenteel windows 7 geinstalleerd. HIervoor heb ik mijn 30Gb vertex gebruikt.
in de handleidingen staat dat je hem het beste kunt secure-erasen. begrijpelijk. Echter, secure erase gaf mij een error en hing zichzelf compleet op.
Ik heb maar nieuwe partities aangemaakt, en de schijf geformatteerd. Windows 7 geinstalleerd. Een CristalDiskmark test geeft nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.rielity.org/files/cdmark.jpg

Heb ik het goed dat het TRIM gebeuren nu vanzelf gaat? Ik heb nog altijd een gig ongepartitioneerde ruimte, is dit wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jer er 1.4 op staan ipv 1.41?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakuwakuhullie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 02:53
Na de firmware update lijkt het wel of mijn Postville steeds sneller gaat worden, mijn benchmarks worden steeds beter, iemand die dit ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Titusvh schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:33:
Ik wil het graag netjes en wel zonder doe-het-zelf gerommel, en daar zijn die brackets nu net voor bedoeld!

Ieder zijn voorkeur hoor! Maar ik denk toch dat de meeste mensen hun PC het liefst bouwen zonder boormachine ;)
Tja...als je graag 10 Euro uitgeeft om te voorkomen dat je een gaatje moet boren mag het van mij hoor.

Maar de constructie die ik in eerste instantie aangaf was zonder boren en gewoon met gebruik maken van een willekeurige bay. Dat heeft weinig met doe het zelf gerommel te maken. Bovendien: Ik heb al heel wat professioneel gebouwde PC's gezien waarbij de schijvan ook maar aan één kant vast zat omdat dat sneller gaat bij het monteren. De mijne zitten heel wat degelijker in elkaar.
Als ik hier lees dan moet ik denken aan de 19e eeuw waarin ze er van uit gingen dat een brug pas goed is als je er zoveel mogelijk staal en klinknagels in mept. Moderne bruggen zijn heel wat lichter gebouwd. Dat kan met PC's ook. Die 4 schroeven die in 2.5 inch schijjfjes worden gedraaid kunnen waarschijnlijk iets van 40 kilo veilig dragen. Tikje overdreven lijkt me, dat schijfje weegt maar 80 gram. Twee stuks is echt voldoende. Er zijn mensen die ze met plakband of klittenband vast zetten. Dat is een stuk minder degelijk en mooi, maar het werkt ook.

Dei brackets zijn niet echt bedoeld om een, meestal dichtzittende PC, aan de binnenkant mooier te maken maar om winst op te leveren voor de verkoper. Die dingen kosten nog geen 30 cent om te maken.

Ieder zijn voorkeur hoor, ik geef geld liever aan nuttige dingen uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 07-11-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:38:
[...]

Tja...als je graag 10 Euro uitgeeft om te voorkomen dat je een gaatje moet boren mag het van mij hoor.

Maar de constructie die ik in eerste instantie aangaf was zonder boren en gewoon met gebruik maken van een willekeurige bay. Dat heeft weinig met doe het zelf gerommel te maken. Bovendien: Ik heb al heel wat professioneel gebouwde PC's gezien waarbij de schijvan ook maar aan één kant vast zat omdat dat sneller gaat bij het monteren. De mijne zitten heel wat degelijker in elkaar.
Als ik hier lees dan moet ik denken aan de 19e eeuw waarin ze er van uit gingen dat een brug pas goed is als je er zoveel mogelijk staal en klinknagels in mept. Moderne bruggen zijn heel wat lichter gebouwd. Dat kan met PC's ook. Die 4 schroeven die in 2.5 inch schijjfjes worden gedraaid kunnen waarschijnlijk iets van 40 kilo veilig dragen. Tikje overdreven lijkt me, dat schijfje weegt maar 80 gram. Twee stuks is echt voldoende. Er zijn mensen die ze met plakband of klittenband vast zetten. Dat is een stuk minder degelijk en mooi, maar het werkt ook.

Dei brackets zijn niet echt bedoeld om een, meestal dichtzittende PC, aan de binnenkant mooier te maken maar om winst op te leveren voor de verkoper. Die dingen kosten nog geen 30 cent om te maken.

Ieder zijn voorkeur hoor, ik geef geld liever aan nuttige dingen uit :)
jonges toch, wat een moeite weer. Rolletje ducktape kost 3 euro voor 30 meter. All your assembly needs satisfied. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:00

The_Scarabial

MTB for life!

MrBlueEyes schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:07:
[...]

Hij staat nog op voorraad hoor, had het over de 160GB retail versie niet de 80GB versie. Zal wel mooi zijn als ik hem morgen al ontvang.
idd, heb ook maar die 160GB besteld :D

Kan ik de SSD nu wel opdelen in 2 partities? Of is dit beter van niet?

[ Voor 11% gewijzigd door The_Scarabial op 07-11-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
160GB is toch echt wel overkill. Je OS (Windows 7) vreet misschien 20GB, en als je een 80GB Postville hebt wil je dan beweren dat je aan de resterende 60GB niet genoeg hebt voor je tools & games?

Op dit moment nemen al mijn tools en games samen 13GB in beslag. Dus nog ruimte zat. Tenzij je je SSD wilt gaan gebruiken voor data opslag, maar een beetje tweaker is toch verstandig genoeg om dat niet te doen. Die extra 80GB is dan eigenlijk gewoon geld weggooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 07-11-2009 15:39 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:38:
160GB is toch echt wel overkill. Je OS (Windows 7) vreet misschien 20GB, en als je een 80GB Postville hebt wil je dan beweren dat je aan de resterende 60GB niet genoeg hebt voor je tools & games?

Op dit moment nemen al mijn tools en games samen 13GB in beslag. Dus nog ruimte zat. Tenzij je je SSD wilt gaan gebruiken voor data opslag, maar een beetje tweaker is toch verstandig genoeg om dat niet te doen. Die extra 80GB is dan eigenlijk gewoon geld weggooien.
Correctie, 160GB is voor jou overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

The_Scarabial schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:27:
[...]

idd, heb ook maar die 160GB besteld :D

Kan ik de SSD nu wel opdelen in 2 partities? Of is dit beter van niet?
Ja, waarom niet?
pafdaddy schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:42:
[...]

Nou ik denk dat het voor veel mensen wel overkill is. Het is niet voor niks dat 80gb veel meer wordt verkocht, dat is niet alleen omdat ie goedkoper is. Maar ook omdat het groot zat is voor snelle bootschijf met games en apps.
Ik heb nu 7 spellen op mijn ssd iets van 30 programma's en win 7 dan, en ik ben zeer onzuinig met mijn ruimte. En nog iets van 19gb vrij + nog 4gb wat niet in gebruik is. Natuurlijk is het voor sommigen niet genoeg, maar dat is eerder een uitzondering dan normaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 07-11-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Wat voor jou overkill is, is voor een ander te klein.

C:\ partitie: (Windows 7): 30GB, 6GB vrij
D:\ partitie: (Games): 185GB, 15GB vrij. Zelfs m'n Steam map is al 60GB.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Ik wou het al net als Arfman zeggen 160 GB is voor genoeg mensen geen overkill. Als Ik WoW en Aion erop zet ben ik iets van 33 GB kwijt. Als ik dan nog eens Steam opzet verdwijnt de ruimte al helemaal als sneeuw voor de zon.

Tuurlijk een hoop mensen zullen met 80 GB genoeg hebben, maar er zijn er ook genoeg die daar niet genoeg aan hebben.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Snowwie schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:38:

Op dit moment nemen al mijn tools en games samen 13GB in beslag.
Mijn UT3 folder neemt dit moment 11 GB in beslag, 1 game :/
Voordat ik SSD's overweeg voor mn games dan mag de prijs op zn minst halveren, ik overweeg er ook 1 maar puur voor de snelheid van windows gebruik.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met wat games gaat het hard ja.

Grid: 10GB
Wolfenstein: 6GB
GTA SA: 4.6GB
NFS Shift: 5.1GB
UT3: 9.1GB
TDU: 7GB
Tomb Raider Underworld: 7.3GB
UT2K4: 7.6GB
Portal 6.5GB
NFS Carbon: 5.3GB

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het tikt hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 12-09 15:17
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:24:
Met wat games gaat het hard ja.

Grid: 10GB
Wolfenstein: 6GB
GTA SA: 4.6GB
NFS Shift: 5.1GB
UT3: 9.1GB
TDU: 7GB
Tomb Raider Underworld: 7.3GB
UT2K4: 7.6GB
Portal 6.5GB
NFS Carbon: 5.3GB

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het tikt hard aan.
en hoeveel spellen speel je ook daadwerkelijk? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 3 spellen nodig hebt :P

Bovendien kun je een spel wat je minder vaak speelt of hel groot is natuurlijk ook op een normale hdd zetten, dan heb je nu wel eht voordeel van een snelle schijf voor de spellen die ja vaak speelt en nogsteeds de mogelijkheid om de spellen te spelen die je bijna nooit speelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Zenix schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:46:
Nou ik denk dat het voor veel mensen wel overkill is. Het is niet voor niks dat 80gb veel meer wordt verkocht, dat is niet alleen omdat ie goedkoper is. Maar ook omdat het groot zat is voor snelle bootschijf met games en apps.
Ik heb nu 7 spellen op mijn ssd iets van 30 programma's en win 7 dan, en ik ben zeer onzuinig met mijn ruimte. En nog iets van 19gb vrij + nog 4gb wat niet in gebruik is. Natuurlijk is het voor sommigen niet genoeg, maar dat is eerder een uitzondering dan normaal.
Dus wat je eigenlijk zegt, is dat jij eigenlijk ook een "overkill"' SSD hebt gekocht?
Immers: 80-19-4=57GB, dus had jij beter een 60GB kunnen kopen, toch?

Moraal: ieder bepaalt zelf op basis van voor hem of haar moverende reden, wat passend is.
:O

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunFair schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:29:
[...]

en hoeveel spellen speel je ook daadwerkelijk? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 3 spellen nodig hebt :P

Bovendien kun je een spel wat je minder vaak speelt of hel groot is natuurlijk ook op een normale hdd zetten, dan heb je nu wel eht voordeel van een snelle schijf voor de spellen die ja vaak speelt en nogsteeds de mogelijkheid om de spellen te spelen die je bijna nooit speelt :P
Nou .. mijn array van Raptors laadt spellen vaak gewoon sneller dan de SSD. Dus dat is niet schokkend in verschil. Ik heb niet al deze spellen (en zo overigens nog wel 20) op de SSD staan. Ik wissel idd af en toe wat af. Maar ik heb bv. wel VMware images er op staan van 10GB en meer. Die ruimte gaat meer dan snel genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:07

Snow_King

Konijn is stoer!

Er wordt altijd gezegt dat de MLC SSD's niet geschikt zijn voor servers, de beperkte writes van 10.000 zouden er namelijk voor zorgen dat ze té snel op zijn.

Hoewel ik die theorie volledig geloof ben ik zelf eens aan de slag gegaan om te kijken hoe het nu écht is.

Bij het bedrijf waar ik werk gebruiken we Bacula voor het maken van onze backups. Dit pakket vereist een centrale database waarin de catalogus van de backups (index) wordt bijgehouden.

Deze database wordt bij ons in de vorm van MySQL opgeslagen. Inmiddels is deze database aardig uit de klauwen gelopen, hij is nu ruim 60GB groot met enkele tientallen miljoenen records.

Het probleem is dat als we een "restore" willen uitvoeren de gehele database moet worden doorzocht, de oude servers (4x SAS in RAID-10) trok dit niet echt, dus we hebben besloten deze te vervangen door 4x Intel X25-M.

Deze staan ook in RAID-5 achter een Areca 1220 controller.

Hierbij is wel onder partitionering toegepast, het RAID-set is 240GB groot, echter het volume wat we er op aan hebben gemaakt is 190GB, zo is er dus een ruime 20% van de ruimte niet in gebruik, wat de wear-leveling tegemoet moet komen, evenals de degradatie.

Inmiddels draait deze server al 2 maanden zonder problemen, de RAID-controller heeft nog geen melding gegeven en ook de performance blijft nog steeds prima!

Gemiddeld worden er 500 IOps (writes) uit gevoerd, maar dat piekt in de nacht vaak naar 3000 writes per seconde, daarbij wordt er over 24 uur gemiddeld constant met 10MB/sec geschreven. Maar let op, het zijn allemaal érg kleine writes.

Als ik het zo bereken moeten deze SSD's het met 3 jaar begeven, wat wat mij betreft prima is, dan zijn ze toch al afgeschreven.

Wat ik hiermee wil bekijken is of de X25-E's het wel waard zijn, het prijsverschil is aardig groot en al vervalt de garantie op de X25-M, wat maakt het uit? Je koopt gewoon een nieuwe van wat het geld wat je uitspaart.

Als je meerdere servers hebt kan je (is wel russisch roulette) nog eens wat SSD's onderling uitwisselen om de writes niet op alle SSD's het zelfde te krijgen.

Hoewel ik nu nog geen informatie heb zal ik wellicht over 6 maanden wat meer informatie hebben om te kijken hoe de X25-M dan nog functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

wvexeltweakers schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:31:
[...]

Dus wat je eigenlijk zegt, is dat jij eigenlijk ook een "overkill"' SSD hebt gekocht?
Immers: 80-19-4=57GB, dus had jij beter een 60GB kunnen kopen, toch?

Moraal: ieder bepaalt zelf op basis van voor hem of haar moverende reden, wat passend is.
:O
Ik wou zelf een intel ssd hebben voor met goeie prijs. En dan is dit de enigste optie.
Trouwens je vergeet dat met NTFS je met een Intel SSD minder overhoudt 74,51GB om precies te zijn.
En natuurlijk beslist iedereen zelf wat ie kiest, zeg ik dat het niet zo is? Ik zeg alleen wat het meeste voorkomt. Zullen altijd mensen zijn die er anders of denken, of wat anders doen.
Snow_King schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 17:51:

Hoewel ik nu nog geen informatie heb zal ik wellicht over 6 maanden wat meer informatie hebben om te kijken hoe de X25-M dan nog functioneert.
Interessant, ben er wel benieuwd naar. Zeker als er eventueel nog een firmware uitkomt die TRIM ondersteund met RAID. Dan moeten ze het sowieso al een stuk langer kunnen volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:18
Ik heb zojuist een Kingston 40GB drive met intel controller besteld :) Wordt dinsdag afgeleverd als het goed is. Ben benieuwd! Prijs was een magere 99 euro overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zenix schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:14:
[...]
Interessant, ben er wel benieuwd naar. Zeker als er eventueel nog een firmware uitkomt die TRIM ondersteund met RAID. Dan moeten ze het sowieso al een stuk langer kunnen volhouden.
Als ik het goed begrepen heb gaat het over de houdbaarheid van een ssd, de cellen zijn zo gemaakt dat die maar een x-aantal keer herschreven kunnen worden. En dan zijn die 'stuk', daar kan geen trim of welke tool wat aan doen. Het enige wat kan, en ook gedaan wordt is er voor zorgen dat elke cel ongeveer evenveel beschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
pafdaddy schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 15:42:
Er zijn maar een paar 'dikke' games die veel ruimte innemen en veel van de 'hd' vragen, die zal je dan op je ssd zetten. Maar de simpelere games kunnen prima op een hd. Trouwens zodra ik een ssd heb blijft m'n standaard 2x640GB raid 0 array over. Die is snel genoeg voor de meeste games. Of ik koop er nog een WD Black 640GB schijf bij voor 3 hd's in een raid 0 array. Nou, dan heb ik bijna 2TB aan ruimte en nog lekker snel ook. :)

Partities op een SSD aanmaken zie ik niet als noodzakelijk. Je kan op je C partitie maar een directory "tools" en "games" aanmaken. Als je Windows ooit moet herinstalleren moeten die games en tools sowieso ook overnieuw.

Vergeet niet het feit dat je voor een Postville 160GB ssd gewoon 180 euro extra moet neerleggen. Voor dat geld koop ik dan liever een extra hd die ik toevoeg aan m'n raid array.

Uiteraard is voor iedereen de keus weer anders. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Met die writes valt het écht wel mee mijns inziens.

Sowieso wordt de helft van de SSD nauwelijks gebruikt: daar waar de gigabites van de 'vaste' software staat zit ongeveer 25% van mijn SSD sowieso met een gemiddeld aantal schrijfacties van één per jaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 20-09 21:32
RielN schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:41:
Met die writes valt het écht wel mee mijns inziens.

Sowieso wordt de helft van de SSD nauwelijks gebruikt: daar waar de gigabites van de 'vaste' software staat zit ongeveer 25% van mijn SSD sowieso met een gemiddeld aantal schrijfacties van één per jaar denk ik.
Jawel, maar deze ruimte kun je niet benutten, dus de overgebleven ruimte wordt nog drukker gebruikt = korter te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 18:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

De niet veranderende data wordt vanzelf door de SSD doorgeschoven voor een evenwichtige belasting.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Zenix schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:14:
[...]

Ik wou zelf een intel ssd hebben voor met goeie prijs. En dan is dit de enigste optie.
Trouwens je vergeet dat met NTFS je met een Intel SSD minder overhoudt 74,51GB om precies te zijn.
En natuurlijk beslist iedereen zelf wat ie kiest, zeg ik dat het niet zo is? Ik zeg alleen wat het meeste voorkomt. Zullen altijd mensen zijn die er anders of denken, of wat anders doen.
Nou nee, je zegt namelijk ook Natuurlijk is het voor sommigen niet genoeg, maar dat is eerder een uitzondering dan normaal. Hierin staat volgens mij dat het volgens jou "niet normaal" zou zijn. En dat is wat anders dan alleen zeggen wat het meeste voorkomt.

Laten we het er op houden, dat je het wat ongelukkig hebt neergezet.

[ Voor 4% gewijzigd door wvexeltweakers op 07-11-2009 21:50 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

Klippy

Still Game

Weet trouwens iemand waarom die Vertexen redelijk hard in prijs gestegen zijn?
Net op tijd nog een Vertex 30GB besteld vorige week bij Pixmania, komt in de HTPC, dus 30GB is genoeg. Was behalve cool-prices de enige shop met een redelijke prijs, maar ze zouden vrijdag pas op voorraad komen.
Besteld voor 109 Euro, vrijdag waren ze 147 daar, maar hij is verzonden voor 109. Vraag me alleen af waarom zo duur.
Mijn vorige Vertex 30GB had ik toen voor 132 gekocht, een paar maanden geleden.
Puur omdat de vraag hoog is, of is er een andere reden voor de prijsstijging? Andere SSD's zie ik niet zo hard stijgen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die volgen nog wel. Ik heb wat gelezen over een (al dan niet kunstmatig) flashchiptekort.
Daarbij, mss faseren de originele Vertexen wel uit nu. Vraag en aanbod van de restpartij?
Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.