XboxLive: Dave 130R
conclusie : JA het is duur , maar je krijgt er een boel voor terug (voor mijn gevoel een groot verschil wat ik niet had verwacht)kluyze schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:56:
[...]
Het is ook wel een heel stuk duurder, als je komt van een HDD die 0.06€/GB kost naar een bv X25-M 160GB die 2.3€/GB kost dan is dat wel bijna een factor 40 duurder. Als dat voor hem een argument is om het niet te kopen dan is dat zijn goed recht. €200 is voor de meeste mensen VEEL, ipv peanuts. Als jij met bv €1200 netto in de maand je huur/gas/elek/eten/kledij moet betalen dan ga je echt niet een paar dagen honger willen hebben omdat je PC wat sneller kan gaan.
Bij jouw tekst krijg ik zo het gevoel dat je iets wilt opdringen, als iemand een SSD te duur vindt dan kan dat een heel sterk argument zijn voor die persoon. Het is nu eenmaal crisis, en of dat nu een bangmakerij is of niet, het feit is dat veel mensen hun baan kwijt zijn en dat is heel echt. Ik ben er ook 1 van en een SSD is op dit moment ook nog een te groot luxe object om er zomaar €380 aan uit te geven. (ik zou echt wel voor de retail 160GB gaan) Dus ja, voor mij is het duur zijn van een SSD ook een heel sterk argument om nog te wachten. En ik heb dan nog het geluk dat ik bij mijn ouders woon en dus weinig onkosten heb.
Binnenkort komt er een value serie van intel. misschien is die wat minder snel voor een wat vriendelijker budget.
Ik wacht nog op een value intel ssd (aangekondigd 4e kwartaal) voor mijn 2e pc.
Verkapte check mijn v&A post ?Earzz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:02:
Zo ik zit inmiddels weer op een X25-M, de andere heb ik net op V&A geknald.
ik heb wel interesse maar niet voor die prijs
[ Voor 9% gewijzigd door xdc op 31-10-2009 15:54 ]
slimmehotspot.nl
De Kingston V 40GB met Intel controller is de SSD waar ik op gewacht heb. Betaalbaar, snel, betrouwbaar (Intel), voldoende uitontwikkeld, en groot genoeg voor het OS + wat veelgebruikte apps.
Dat scheelt alweer ~100 euro met de Intel 80GB. 100 euro voor 40GB extra die ik niet gebruik. Voor 100 euro kan ik 5x 's avonds naar een spa resort om te relaxen. Of voor 100 euro kan ik een stel goede boeken kopen. Of voor 100 euro kan ik 50x een fles versgeperst fruitsap halen bij de Albert Hijen.
Daarom vind ik de kostendiscussie niet zo relevant. Sommigen vinden de SSD nu zijn geld waard, anderen wachten liever even.
Verwijderd
Zeker als je XP draait (en blijft draaien). Ik zou echt niet weten hoe je een 40 GB schijf vol krijgt met OS + apps.Bartjuh schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:07:
De Kingston V 40GB met Intel controller is de SSD waar ik op gewacht heb. Betaalbaar, snel, betrouwbaar (Intel), voldoende uitontwikkeld, en groot genoeg voor het OS + wat veelgebruikte apps.
Verwijderd
maar dan spoor e ook niet als je nieuwe grakas gaat kopen...kluyze schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:56:
[...]
Het is ook wel een heel stuk duurder, als je komt van een HDD die 0.06€/GB kost naar een bv X25-M 160GB die 2.3€/GB kost dan is dat wel bijna een factor 40 duurder. Als dat voor hem een argument is om het niet te kopen dan is dat zijn goed recht. €200 is voor de meeste mensen VEEL, ipv peanuts. Als jij met bv €1200 netto in de maand je huur/gas/elek/eten/kledij moet betalen dan ga je echt niet een paar dagen honger willen hebben omdat je PC wat sneller kan gaan.
Ik hoef niemand iets op te dringen, maar als je sterk een ssd afraadt op grond van de prijs is daar niets objectiefs aan. als je een ssd vergelijkt met een hdd dan is een sdd vele malen duurder, maar als je een ssd vergelijkt met andere upgrades om je pc te versnellen, spreek ram, graka, cpu, dan is het ding helemaal zo duur niet, en is de boost wel vel groter dan bij de andere zaken, zéker als je pc al niet heel verouderd is. En dan wordt het ineens een heel andere prijsvergelijking, waarmee de prijs van het ding in GB uitgedrukt volstrekt onzinnig wordt.Bij jouw tekst krijg ik zo het gevoel dat je iets wilt opdringen, als iemand een SSD te duur vindt dan kan dat een heel sterk argument zijn voor die persoon.
En als je werkeloos bent is het zeker een goed argument om geen geld in je pc te gaan steken - maar dan is élke performance upgrade te duur: hij moet werken en dan is het verder wel best. Dus wees dan zo eerlijk om niet te zeggendat er wat mis is met SSDs kopen, maar dat er wat mis is met het kopen van dingen die je pc sneller maken terwijl je dat niet nodig hebt en eigenlijk het geld niet missen kunt.Het is nu eenmaal crisis, en of dat nu een bangmakerij is of niet, het feit is dat veel mensen hun baan kwijt zijn en dat is heel echt. Ik ben er ook 1 van en een SSD is op dit moment ook nog een te groot luxe object om er zomaar €380 aan uit te geven. (ik zou echt wel voor de retail 160GB gaan) Dus ja, voor mij is het duur zijn van een SSD ook een heel sterk argument om nog te wachten. En ik heb dan nog het geluk dat ik bij mijn ouders woon en dus weinig onkosten heb.
Nogmaals - een SSD is een upgrade. hij kost afhankelijk van je wensen tussen de 150 en 500 euro en hij maakt je pc vunzig snel. Als je en upgrade voor je pc wilt kopen om hem snel te maken is een intel of vertex absoluut een goede keuze. Als je geen geld hebt om je pc te versnellen dan is het kopen van een ssd ook geen goed plan.
Dat is dus wat anders dan "ssds zijn te duur".
meer mensen die dit probleem ervaren??
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik dacht dat ik de enigste toen was die dit had Rol-coRol-Co schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:30:
Na de update van mij intel x25-E ssd's krijg ik geen win7 meer op mijn raid setup, vista gaat probleemloos, win7 geeft ene blauwe scherm na de andere .
meer mensen die dit probleem ervaren??
Heb toen 6 verschillende builds geprobeerd en steeds verschillende raid drivers geprobeerd.
Niets hielp .... totdat
clock je cpu en mem ff terug op standaard Rolco
Daarna kan je hem weer gewoon oc-en
Fijn om ook eens een OC-er te kunnen helpen
[ Voor 3% gewijzigd door l3p op 31-10-2009 18:24 ]
Verwijderd
ook standaard hielp niet , 6 treads uitgooien hielp well3p schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:21:
[...]
Ik dacht dat ik de enigste toen was die dit had Rol-co
Heb toen 6 verschillende builds geprobeerd en steeds verschillende raid drivers geprobeerd.
Niets hielp .... totdat
clock je cpu en mem ff terug op standaard Rolco
Daarna kan je hem weer gewoon oc-en
Fijn om ook eens een OC-er te kunnen helpen![]()
edit:
win7 is toch ook wel vaag, je moet ook je schijven als boot zetten voor de installatie en niet je cdrom , dan kan je ook niet installen (dan krijg je het verhaal van niet bepalen of dit een geldige partitie is enz enz)
[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 31-10-2009 19:01 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nou, wat snap je daar niet van dan?Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:43:
ik heb gelezen dat er een intel ssd aankomt Q1 die gebruik zou maken van de sata3 standaard. wat moet ik me daar bij voorstellen ?
Harde schijven (incl. SSDs) van nu zijn bijna allemaal sata 3Gb/s (sata-2). Wat jij gelezen hebt slaat dus op Sata 6Gb/s (sata 3)
Wikipedia: Serial ATA
Ik ga hier niet eens serieus meer op in. Het is duidelijk dat jij helemaal weg bent van SSD. En dat mag ook. Maar ik vind het zelf nog niet echt het grote wonder middel. + in het begin moet je echt een WOW gevoel hebben want je SSD wordt na verloop van tijd trager.Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:55:
[...]
Die SSD kan er natuurlijk niets aan doen dat jij hem nie top ene normaal sata poortje propt. Maar ook zonder Trim ownt je SSD de pan uit dus dat is geen mega ramp. Een "nadeel" is dit zeker niet - check mijn degraded xx25-m/160 performance eerder in dit topique.
[...]
Het herhalen van een argument maakt het niet beter: jij vindt 200 euro te duur om je pc te superchargen. Dat is je goed recht op zich, maar je moet toegeven dat dit een subjectief rguent is waar lang niet iedereen het mee eens hoeft te zin - 200 euro is peanuts voor veel mensen. En voor peanuts koop je een diskje waar je PCs vreselijk vel sneller van worden in dagelijks gebruik.
[...]
peanuts. Spreek uit: PIEJ-nuts.
[...]
Ik vermoed dat jij vrijwel uitsluitend een beetje zit te gamen, filmpjes kijken en internetten dan. Als je namelijk redelijk intensief gebruik maakt van je harddisk (en dat doen slechts enkele games) dan is het verschil tussen hdd of ssd veel groter dan de performance hike van een 8800ultra naar 4790. Zelfs in 2560x1600 liepen de meeste games prima vloeiend op high detail met de 8800, dus tenzij jouw scherm groter is dan het mijne geloof ik niet dat er, behalve in Crysis, veel te winnen is qua snelheid met een nieuwe graka - een nieuwe ssd echter en het haperen van games die cachen is over.
[...]
Ah, een goed onderbouwde mening gebaseerd op diepgaande gebruikservaring
[...]
Wéér datzelfde "het is duur" argument. Herhalen maakt het niet sterker. Ik heb een 160 gb x25m gehaald en ik draai alles van SSD. het verschil is in één woord: enorm.
Dat argument dat ik em niet op een normaal poortje prik is niet eerlijk. 1: het zou gewoon moeten werken op raid controllers. SSD's in raid setups kun je dus totaal niet trimmen. Daarnaast heb ik nog wel een 2e controller maar dat is zo'n vaag geval:
GIGABYTE SATA2 chip:
1. 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2. 2 x JMB322 chips (Smart Backup):
* 4 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_0, GSATA2_1, GSATA2_2, GSATA2_3) supporting up to 4 SATA 3Gb/s devices (Note 4)
* Support for SATA RAID 0, RAID 1 and JBOD
Als ik JMB zie staan heb ik al zo iets van uhmmm. En ik hoorde ook veel mensen zeggen dat je de beste performance uit je SSD haalt als je em op de Intel ICH10 prikt. Maar ik heb daar gewoon nog twee andere raid setups draaien. Daar staan ook apps op die performance nodig hebben. Dus die wil ik niet uit raid halen. En bij intel kun je niet per poot zeggen of je wel of geen raid wil draaien. + voor de bovenstaande controller kan het ook best zijn dat je daar drivers voor moet installeren en dat de stock windows drivers niet werken waardoor trim nog steeds niet werkt. Maar dat zou ik moeten testen.
SSD is nog nieuw en staat nog in de kinder schoenen. De Raid drivers van alle vendors moeten nog support gaan krijgen voor Trim. Maar zelfs intel heeft nog geen drivers voor hun controllers waar Trim wel werkt. Dus het zal wel niet zo simpel zijn. Dit is wel een groot nadeel voor SSD users. Want als je dan raid gebruikt kun je niet timmen. + SSD in raid zijn dan ook een probleem. Enige oplossing is SSD aansluiten op een niet raid controller.
En over mijn game performance. Ik weet niet welke games jij speelt. Maar de games die ik doe zoals DOWII Flatout OC konden makkelijk extra performance gebruiken. Regelmatig zakte de FPS te ver in waardoor het niet meer soepel liep. Met die 5850 is dat gelukkig veel minder maar nog niet helemaal weg.
Daarnaast internet ik ook veel maar ik game ook best wat. Ja me systeem voelt nu sneller aan. Maar Deze install draait nu 2 dagen. Windows wordt na verloop van tijd altijd trager. Die install op me normale HD's draaide al een jaar. En was verre van optimaal. Dus eigenlijk kan ik over een paar maanden pas zeggen of het veel geholpen heeft. Ik verwacht dat het dan wel sneller zal zijn dan mijn hd's en dat trim dan inmiddels ook wel zal werken. Maar toch ga ik dan liever voor een snellere VGA kaart. Als ik bv maar 200 euro zou hebben om iets te verbeteren had ik liever een 5870 gekocht dan een SSD. Maar dat ben ik.......
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik ben een nieuw systeem met een Intel SSD aan het samenstellen en heb een voorkeur voor AMD (om de concurrentie voor Intel gezond te houden). Helaas zie ik alleen maar tegenvallende verhalen voor de combinatie Postville-AMD, tenzij je energiebesparings-opties uitzet en dat vind ik zonde van de stroom.
Iemand die wel goede ervaringen heeft?
En trim of niet, zelfs zonder trim blijft je SSD snel. In het ergste geval worden ze 20% trager na verloop van tijd. Dan nog zijn ze heel erg snel, vooral in raid0. Ik denk dat je het verschil niet eens zal merken en dat het verschil alleen meetbaar is met benchmarks.
Capaciteit is op dit moment nog het grootste probleem, maar daar hoef je ook vaak helemaal geen SSD voor te hebben. Een volwaardige Windows 7 installatie plus wat basisapplicaties en ruimte voor downloads/dvd brander/extracten enz kan prima uit de voeten met 60GB ruimte, meer heb je waarschijnlijk niet nodig.
En over de prijzen, die zijn inderdaad best hoog vergeleken met een gewone harde schijf. Maar dat is ook niet het vergelijkingspunt. Het alternatief voor een SSD is een reeks snelle 15.000 toeren schijven op een controller met onboard cache en voor een dergelijke setup zit je ook zo aan 300 tot 400 euro voor een beetje opslag. Daarbij komt dat je meer geluidsproductie hebt en extra stroomverbruik.
Ik heb op dit moment al mijn games en data op vier 15.000 tpm SAS schijven in raid 0 staan (4x74GB) op een Perc 5i, maar zodra de 160 en 320GB disks betaalbaar worden dan zou ik ook die schijven er wel uit willen hebben..
Goud is geen geld
Deze schijf wil ik gaan inbouwen in mijn laptop (Dell XPS M1530). Ik heb alleen nog een paar vraagjes, ik wil windows 7 gaan draaien, en daarbij 2 partities aanmaken. Twee partities van beiden 40GB, eentje voor de windows+apps en eentje voor mijn documenten, wat muziek en Steam (paar spellen).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Is het gewoon windows 7 installeren en 2 partities creeren van 40GB, of moet ik hier nog met andere zaken rekening houden zoals:
1. Alignment van de partitie
2. Degradatie (10% vrij houden?)
3. Is 2 partities slecht voor de performance?
4. Is 40GB genoeg voor windows 7 + office en nog wat andere applicaties (SPSS, power dvd etc)?
(gebruik onder windows xp nu 20 GB van mijn 40GB partitie, waarbij ik alle nodige applicaties heb geinstalleerd)
5. Andere dingen die ik vergeet....
Zou het fijn vinden als jullie hier wat over kunnen zeggen
Ik ga nu eerst mijn systeem backuppen, dan een benchmark draaien op de huidige schijf/installatie en dan alles ombouwen en installeren.
2: Met Windows 7 is onderpartitioneren niet meer nodig, omdat die het TRIM-commando ondersteunt
3: Geen idee, maar ik zou niet weten waarom het slecht zou moeten zijn.
4: Ja, plenty. Ik heb Win7 ook op een SSD draaien (OCZ Vertex Turbo 60 GB), en Windows 7 neemt na wat tweaken bij mij 13 GB in beslag (hibernate-file heb ik weggehaald, swapfile is maar 200 MB omdat ik genoeg RAM heb). Je houd dus ruimte genoeg over. Office zelf is ook niet echt superspannend, idem voor PowerDVD. Ik ken SPSS verder niet, maar ik kan me niet voorstellen dat die 10+ GB ofzo gebruikt...
Overigens zou ik persoonlijk dingen als documenten, MP3's, downloads etc niet op je SSD opslaan, daar is die te duur voor qua kosten per GB, en laten we eerlijk zijn: performance is daar niet echt een issue. Koop je imho beter een normale HDD voor, en zet het daar op. Kan je de SSD bewaren voor dingen die qua performance wel interessanter zijn: het OS, de apps, swapfile etc.
[ Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 01-11-2009 18:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik zit nu n.l. met seq read/write van 54 MB/S

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
een normale HDD is weer lastig om 'er bij te houden, in een laptop.. tenzij je gelijk weer je diskdrive verwijdert en daar een hdd in zet :P'wildhagen schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:07:
1: Alignment gebeurt vanzelf in Windows 7, hoef je niks meer voor te doen
2: Met Windows 7 is onderpartitioneren niet meer nodig, omdat die het TRIM-commando ondersteunt
3: Geen idee, maar ik zou niet weten waarom het slecht zou moeten zijn.
4: Ja, plenty. Ik heb Win7 ook op een SSD draaien (OCZ Vertex Turbo 60 GB), en Windows 7 neemt na wat tweaken bij mij 13 GB in beslag (hibernate-file heb ik weggehaald, swapfile is maar 200 MB omdat ik genoeg RAM heb). Je houd dus ruimte genoeg over. Office zelf is ook niet echt superspannend, idem voor PowerDVD. Ik ken SPSS verder niet, maar ik kan me niet voorstellen dat die 10+ GB ofzo gebruikt...
Overigens zou ik persoonlijk dingen als documenten, MP3's, downloads etc niet op je SSD opslaan, daar is die te duur voor qua kosten per GB, en laten we eerlijk zijn: performance is daar niet echt een issue. Koop je imho beter een normale HDD voor, en zet het daar op. Kan je de SSD bewaren voor dingen die qua performance wel interessanter zijn: het OS, de apps, swapfile etc.
android since G1.
Virussen? Scan ze hier!
Thnx voor je reactie, haha ja het is een laptop. Ik was van plan om de bestaande schijf uit mijn laptop te halen en die sluit ik dan via een eSATA expresscard extern aan op mijn laptop. Dus als ik dan thuis zit kan ik toch de grote schijf gebruiken voor alle normale data, maar als ik onderweg ben wil ik nog graag bij mijn documenten kunnen dus die bewaar ik ook op de SSD. Nu nog even kijken waar ik mijn huidige 500GB schijf naartoe kan backuppen en dan kan ik beginnen met de SSDwildhagen schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:03:
Oeps, had niet gezien dat het om een laptop ging. Ja, dan is het idd een ander verhaal
Ik heb sinds 2 weken een losse hdd i.p.v. m'n cdrom speler. Samen met ook nog een 32MB sdhc class 6 kaartje van ~43€ waar data opstaat die ik altijd beschikbaar wil hebben kan ik me zo prima redden.coredalae schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:02:
een normale HDD is weer lastig om 'er bij te houden, in een laptop.. tenzij je gelijk weer je diskdrive verwijdert en daar een hdd in zet :P'
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Laptop: http://www.notebookcheck....io-VGN-SZ61WN.7461.0.html
Resultaat:

Zijn dit behoorlijke scores of is er nog ruimte voor veel verbetering?
39
Helaas kan ik de precieze specs van je laptop zo snel niet vinden, maar als de sata controller geen limitatie is en je overige hardware AHCI aan kunnen, dan zou dat een verbetering van vooral je reads geven.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verder zijn die waardes wel netjes hoor voor een laptop chipset icm ICH9M-E
Op het OCZ forum zie je sporadisch een support medewerker die zegt dat het een de nforce chipset ligt, als een gebruiker niet kan flashen/booten/etc. Als je gaat voor een indilinx ssd, dan is de simpele oplossing om de standaard windows driver te gebruiken, en niet de nforce storage driver te installeren. Hetzelfde kan ook goed gelden voor de Postville en wil je sowieso de windows driver voor trim support, dus voor je keuze maakt het weinig uit (post het meer om eventuele storingen voor te zijn).ND863 schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:53:
Interessante ontwikkelingen hier. (ben er een tijdje uit geweest kwa ontwikkelingen). Ik draai momenteel nog op een nForce4 platform (A8N-SLI) en sowieso is m'n harde schijf hét langzaamste onderdeel. Windows (7) op een SSD zetten is volgens mij dan ook niet minder dan een logische stap. Er zitten wel SATA2 aansluitingen op, maar haal ik met een Postville of Indilinx ook de performance die daarbij horen? (anders gevraagd; kan dit relatief oude platform ervoor zorgen dat ik veel minder winst uit een SSD haal?)
Ik zit nu n.l. met seq read/write van 54 MB/S
Hij zal wel de winsxs map bedoelen. Als dit hetzelfde werkt als vista, dan zou je installatie wel 10GB+ kunnen groeien na een tijd.wildhagen schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:07:
[ Voor 21% gewijzigd door _H_G_ op 02-11-2009 08:49 ]
Ik gebruik mijn SSD nochtans voornamelijk om te downloaden. Par checks, repairs en unrarren (naar een gewone HD) gaat enorm snel nu en is echt iets waaraan je merkt dat je investering in een SSD de moeite is. Dat Word een seconde sneller opstart boeit veel minder.wildhagen schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:07:
Dus downloaden naar je SSD kan ik alleen maar aanraden. Het archiveren doe je best een gewone HD's.
Wat een snelheidsverschil!
Ahci aan, standaard windows 7 driver geeft het volgende resultaat:

Verwijderd
Je garantie verloopt toch wel als je dit doet? Je kan natuurlijk wel je oude HDD er weer instoppen als je 'm moet opsturen, maar dan staat daar geen OS opSuperstudent schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:51:
[...]
Thnx voor je reactie, haha ja het is een laptop. Ik was van plan om de bestaande schijf uit mijn laptop te halen en die sluit ik dan via een eSATA expresscard extern aan op mijn laptop. Dus als ik dan thuis zit kan ik toch de grote schijf gebruiken voor alle normale data, maar als ik onderweg ben wil ik nog graag bij mijn documenten kunnen dus die bewaar ik ook op de SSD. Nu nog even kijken waar ik mijn huidige 500GB schijf naartoe kan backuppen en dan kan ik beginnen met de SSD.
Lijkt me niet verstandig om te gaan updaten, terwijl intel niet eens een download ervoor beschikbaar heeft (is weggehaald vanwege de fouten). Gewoon draaien die hap, zonder fw-update. Niet te veel benchmarken en gewoon genietenVerwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:17:
Ik heb mn windows 7 x64 binnen.. nu wil ik mijn pc meteen goed aanpakken (AHCI aan, mn postville FW updaten, alles netjes inrichten en TRIM draaien). Is het verstanding op de updaten? Zijn er manieren waarop ik de hele FW issues kan voorkomen? of is het verstandiger te wachten?
Zeg je dat je ze niet vertrouwd, en je je schijf hebt gewist.Maarten21 schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:37:
[...]
Je garantie verloopt toch wel als je dit doet? Je kan natuurlijk wel je oude HDD er weer instoppen als je 'm moet opsturen, maar dan staat daar geen OS op
Dell zet btw gewoon handleidingen op hun site hoe je je laptop uit elkaar moet halen
There is no place like 127.0.0.1
Verwijderd
ja helaas bij sony dus niet! Deze hebben bij alle laptop behalve de nieuwe viao z serie met de laatste bios aangezet!Blisterin_Bull schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:14:
Op laptops staat AHCI vaak standaard wel aan. Althans, op mijn HP DV5 wel. Sterker nog; Het is niet eens uit te zetten! xD
Verder zijn die waardes wel netjes hoor voor een laptop chipset icm ICH9M-E
Zo'n ramp is het toch ook niet? Je eerder geposte probleem (150MB/s) ligt iig niet aan het ontbreken van AHCI.Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:52:
ja helaas bij sony dus niet! Deze hebben bij alle laptop behalve de nieuwe viao z serie met de laatste bios aangezet!
Je mist dan wel NCQ support, maar volgens mij zie je dat niet eens terug in een Crystal benchmark (wat single queue is)?
Verwijderd
Verwijderd
Zelfde situatie hier, heb nu ook mijn windows 7 x64 binnen, wil ook switchen naar AHCI en een clean install doen. Ik had de FW update al gedaan in Vista x64 en bij mij werkt hij nog steeds.Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:17:
Ik heb mn windows 7 x64 binnen.. nu wil ik mijn pc meteen goed aanpakken (AHCI aan, mn postville FW updaten, alles netjes inrichten en TRIM draaien). Is het verstanding op de updaten? Zijn er manieren waarop ik de hele FW issues kan voorkomen? of is het verstandiger te wachten?
Ben wel bang dat als ik nu naar AHCI switch en een format doe, ik alsnog problemen krijg. Dus ik heb de verleiding tot nu toe maar kunnen weerstaan en kijk dagelijks in het intel support forum of er al nieuwe ontwikkelingen zijn. Tot zover blijft het aardig stil van de Intel kant..
Maar ik begin nu wel te twijfelen, na het lezen van het hele topic hiero begrijp ik een paar dingen niet meer.
1. Moet ik nu wel AHCI aanschakelen in de bios of niet ?
2. Trim werkt dus niet ? ( wordt de SSD dan niet heel langzaam na een paar weken ? )
Ik heb namelijk ook nog 2 gewone HD's in mijn systeem hangen, krijg ik hier geen problemen na het inschakelen van AHCI ?.
Als ik hem nu gewoon "zonder" AHCI laat draaien is dat niet het beste om ellende te voorkomen.
Lijkt me dat je die het beste gewoon aan kunt zetten ivm performance, als je op die andere hdd's geen OS'en hebt staan, zou dit geen problemen mogen geven. Ik heb precies hetzelfde gedaan als jij hierboven benoemt.RoaDHouse schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:48:
Ik heb ook een Intel G2 SSD besteld. (krijg hem vandaag binnen)
Maar ik begin nu wel te twijfelen, na het lezen van het hele topic hiero begrijp ik een paar dingen niet meer.
1. Moet ik nu wel AHCI aanschakelen in de bios of niet ?
2. Trim werkt dus niet ? ( wordt de SSD dan niet heel langzaam na een paar weken ? )
Ik heb namelijk ook nog 2 gewone HD's in mijn systeem hangen, krijg ik hier geen problemen na het inschakelen van AHCI ?.
Als ik hem nu gewoon "zonder" AHCI laat draaien is dat niet het beste om ellende te voorkomen.
Trim support heb ik ook nog niet, ik wacht wel tot er een goede firmware versie komt.
Ik heb overigens geen sony vaio laptop? (q9550 + asus P5Q-E, HD4870, OCZ 2x2GB DDR2)Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:20:
Ik heb het programme everest gedraaid en die gaf bij mij aan dat de max bus speed 150MB per sec ligt. Ik heb ravenstein ook even gevraagd of hij ook everest kan draaien om te kijken wat zijn sony vaio laptop aangeeft bij de max bus speed. Ik weet dat dit niet door ahci komt maar ging meer om het feit dat sony deze optie wat wel ondersteund niet instelbar heeft gemaakt in de bios evenals VT optie kan je niet in of uitschakelen.
Verkeerde user naam hier neer gezet?
Ik wil best everest draaien als je dat wilt, pm dan maar ff
[ Voor 27% gewijzigd door ravenstein op 02-11-2009 14:04 ]
Zelf heb ik de vraag ook. Moet ik de drivers nu ook weer installeren tijdens het installeren van Windows 7 (bij Vista moest ik het wel doen).
[ Voor 94% gewijzigd door Edje_Kroketje op 02-11-2009 15:35 ]
In mijn dell-media bay zit ipv een cdrom gewoon een 120 gb HDDcoredalae schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:02:
[...]
een normale HDD is weer lastig om 'er bij te houden, in een laptop.. tenzij je gelijk weer je diskdrive verwijdert en daar een hdd in zet :P'
Oke tnx voor de info._H_G_ schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:29:
[...]
Op het OCZ forum zie je sporadisch een support medewerker die zegt dat het een de nforce chipset ligt, als een gebruiker niet kan flashen/booten/etc. Als je gaat voor een indilinx ssd, dan is de simpele oplossing om de standaard windows driver te gebruiken, en niet de nforce storage driver te installeren. Hetzelfde kan ook goed gelden voor de Postville en wil je sowieso de windows driver voor trim support, dus voor je keuze maakt het weinig uit (post het meer om eventuele storingen voor te zijn).
[...]
Hij zal wel de winsxs map bedoelen. Als dit hetzelfde werkt als vista, dan zou je installatie wel 10GB+ kunnen groeien na een tijd.
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Misschien al gezegd in dit topic maar kon het niet vinden: AnandTech zegt dat ze op 9 november komen; ze zijn $115 maar met rebate via NewEgg wordt het $85. Ik zou niet weten wat dat betekent voor de nederlandse prijzen & levertijden.Ward Vr schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:24:
Maar er bestaat toch geen 40GB Kingston ? Of 'nog' geen ?
Het lijkt me een zéér interessante optie, zelf voor de volle $115 ~ 80E is er niet echt meer een reden om er geen te kopen.
(referentie: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=4)
Alleen die sequential read/writes zijn wel weer bedroevend
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Deze wil ik namelijk in mijn mediacentertje gaan gebruiken.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Die 30 gig van de goedkoopste OCZ Vertex is net wat aan de kleine kant (mocht ik ooit toch nog Linux en Windows 7 native willen dual booten, voor Linux alleen zou het zat zijn).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Beetje offtopic maar ik heb gister een postville bij informatique besteld en morgen krijg ik hem thuis. Helaas zijn de prijzen wel iets omhoog gegaan..Sc0rPi0N schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:39:
Gezien de levertijd van de intel postville heeft iemand al ervaring met de Kingston SSDnow schijven?
Ik ben bang 40GB voor mij net iets te weinig is om een windows installatie te draaien. Ik zit nu op 32GB met windows 7 en wat standaard programma's.
Verwijderd
Maakt het met SSD's nog steeds uit waar je de cache opzet, bijv. als ik Photoshop draai, moet je dan nog steeds de cache op een andere fysieke schijf plaatsen?
De leverproblemen van de intel ssd (cool-prices.nl) is toch gewoon ontopicjeroen210 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:06:
[...]
Beetje offtopic maar ik heb gister een postville bij informatique besteld en morgen krijg ik hem thuis. Helaas zijn de prijzen wel iets omhoog gegaan..
Ik ben bang 40GB voor mij net iets te weinig is om een windows installatie te draaien. Ik zit nu op 32GB met windows 7 en wat standaard programma's.
Ik heb mijn systeem daar besteld met Intel SSD maar ze weten niet wanneer deze geleverd gaat worden aangezien daar zo'n grote vraag naar is.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Hoeft niets met je SSD te maken te hebben.Luqq schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:25:
Mijn postville begint na ~2 maandjes ineens bijna elke keer als 'k opstart die filesystem repair utility te draaien van windowsHij vind helemaal niks elke keer..beetje raar. SMART data is ook nog helemaal prima, 99% lifetime remaining volgens crystaldiskinfo.
Doe eens een dirty query, en als je disk dirty is moet je via de installatie cd even naar het recovery panel gaan.
In het recovery panel een "chkdsk /f uitvoeren".
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb490641.aspx
Overigens kan een chkdsk /f je probleem ook oplossen als je schijf niet dirty is.
[ Voor 10% gewijzigd door job op 03-11-2009 14:20 ]
Hmmm...dat is een gewetensvraagje, misschienhoney schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:50:
@eymey 100 euro voor 40GB vind ik nog altijd minder dan 80GB voor 190 euro (waar de Intel nu voor te koop is).![]()
Maakt het met SSD's nog steeds uit waar je de cache opzet, bijv. als ik Photoshop draai, moet je dan nog steeds de cache op een andere fysieke schijf plaatsen?
Cache impliceert normaal iets wat nogal veel schrijfacties geeft en dus in RAM plaats zou moeten vinden (aangezien SSD's langzaam maar zeker slijten bij veel schrijfacties, iig sneller dan een normale harddisk).
Maar in Photoshop betekent het natuurlijk wat anders, en zou je er qua snelheden baat bij kunnen hebben om de cache op de SSD te houden... maar alleen mits (op voorwaarde dat) de sequentiele schrijfsnelheid van de SSD hoger ligt dan die van je conventionele HDD.
Als dat niet veel scheelt of je HDD is snel genoeg, dan is het denk ik wel aan te bevelen om de cache op een conventionele HDD te houden, dan spaar je de cellen van je SSD en is het opstarten van Photoshop en de rest van je systeem nog steeds gewoon snel.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik had dit in gedachten:
1 SSD met daarop (alleen) het OS (Win7 Ult. 64 bit) (C:) 80Gb
1 HD met daarop de data/programma's/games (D:) 750Gb
Of is het beter om een deel van je programma's/games ook op je SSD te installeren?
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
nForce4 SLI is juist hartstikke flexibel en zal prima werken met de Vertex SSD's =>_H_G_ schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:29:
Op het OCZ forum zie je sporadisch een support medewerker die zegt dat het een de nforce chipset ligt, als een gebruiker niet kan flashen/booten/etc. Als je gaat voor een indilinx ssd, dan is de simpele oplossing om de standaard windows driver te gebruiken, en niet de nforce storage driver te installeren. Hetzelfde kan ook goed gelden voor de Postville en wil je sowieso de windows driver voor trim support, dus voor je keuze maakt het weinig uit (post het meer om eventuele storingen voor te zijn).
1. Je kan heeeel makkelijk de RAID/AHCI uitschakelen en effe flashen/wipen in MS-DOS/Bootfloppy mode om het maar zo te noemen. Als je klaar bent RAID weer aan en verder gaan waar je was gebleven
2. Al die problemen die je op het OCZ forum ziet is allemaal met nieuwere chipsets en/of halvegare moederborden die super cheap zijn en niet berekend zijn op genoeg bandbreedte.
Mijn DFI moederbord met 4 Vertexen kwam zelfs in de buurt van de Areca + 4x Postville setup die iemand hier had gepost
De ICH10R bijvoorbeeld kapt ermee rond de 700MB/s terwijl ik dan nog bandbreedte over heb
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als je een SSD alleen gebruikt voor je OS heb je 70GB welke je onbenut laat, oftewel zonde van het geld.Sc0rPi0N schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:01:
Wat zou trouwens het beste zijn qua opstelling ?
Ik had dit in gedachten:
Of is het beter om een deel van je programma's/games ook op je SSD te installeren?
Dan kan je beter een vertex 32GB kopen. Of doe het goed.
Alle programma's die baat kunnen hebben van een snelle schijf (snel opstarten dus) zet je op je SSD.
Oftewel, je zet windows, games en programma's op je SSD.
Scratch files, hibernate, pagefile kan je op een van beide schijven zetten; test eens uit wat beter werkt.
Alle data (documenten,muziek,films) zet je op je de langzamere HD. Die hebben toch geen baat bij een snellere schijf.
[ Voor 10% gewijzigd door job op 03-11-2009 16:14 ]
Dat ligt natuurlijk aan wat voor games je speelt en wat voor software je installeert, ik had een tijd terug bijna 130GB (Nu nog 78GB) aan data op mijn primaire vista hdd maar ik zou wel proberen om de programma's en games op je ssd te zetten.Sc0rPi0N schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:01:
Wat zou trouwens het beste zijn qua opstelling ?
Ik had dit in gedachten:
Games die ik dan ga spelen zullen oa far cry 2 / halo 2 en racespellen (nfs shift/ grid, enz ) zijn (lees nieuwste games)
En verder de nodige usenet apps en brandprogramma's. Ik zal binnenkort eens kijken op mijn huidige C schijf welke programma erop staan die ik veel gebruik.
Maar goed dit wordt mijn eerste SSD vandaar mijn vraag.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Leuk maar bandbreedte en doorvoersnelheid is niet alles. IK ben wel eens benieuwd naar real world load tests met quad raid SSD's waar dan de ICH10 en nForce raid vergeleken worden met bv de Areca kaarten.nero355 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:05:
[...]
nForce4 SLI is juist hartstikke flexibel en zal prima werken met de Vertex SSD's =>
1. Je kan heeeel makkelijk de RAID/AHCI uitschakelen en effe flashen/wipen in MS-DOS/Bootfloppy mode om het maar zo te noemen. Als je klaar bent RAID weer aan en verder gaan waar je was gebleven
2. Al die problemen die je op het OCZ forum ziet is allemaal met nieuwere chipsets en/of halvegare moederborden die super cheap zijn en niet berekend zijn op genoeg bandbreedte.
Mijn DFI moederbord met 4 Vertexen kwam zelfs in de buurt van de Areca + 4x Postville setup die iemand hier had gepost
De ICH10R bijvoorbeeld kapt ermee rond de 700MB/s terwijl ik dan nog bandbreedte over heb
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
In de TS wordt gesuggereerd dat het beter is om 10% van je SSD ongepartioneerd te laten, maar, dat dit bij de Intel Postville's niet nodig zou zijn vanwege de Trim functie. Echter, die Trim is recent offline gehaald vanwege problemen. Als ik nu een Postville zou halen, dan zou ik het idee krijgen dat je em toch beter 10% ongepartioneerd kunt laten.
Het is inderdaad bekend dat er een bepaald aantal schrijf acties mogelijk zijn. Is het bekend hoe lang dit normaal duurt? Als het in de praktijk pas na 10 jaar relevant wordt, dan is de schijf allang weer vervangen en maakt het dus niks uit.eymey schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:39:
[...]
[...] (aangezien SSD's langzaam maar zeker slijten bij veel schrijfacties, iig sneller dan een normale harddisk).
[...]
Je moet niks van Photoshop. Met de cache bedoel je waarschijnlijk de scratchfile van Photoshop. Die kan erg grote vormen aannemen en er kan veel naar geschreven worden. Het hangt er een beetje af van hoe je werkt met Photoshop. Ik werk aan ontwerpen van webpagina's die ongecomprimeerd soms richting 500MB groot gaan en dan loopt de omvang van de scratchfile regelmatig richting >4GB. Om die reden heb ik voor een Vertex ipv Postville gekozen in mijn nieuwe laptop. De Vertex heeft hogere sequentiële schrijfsnelheden.honey schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:50:
@eymey 100 euro voor 40GB vind ik nog altijd minder dan 80GB voor 190 euro (waar de Intel nu voor te koop is).![]()
De Kingston SSDNow V 40GB lijkt me gezien de lage sequentiële schrijfsnelheid niet ideaal als scratchdisk voor Photoshop.
Tevens moet je er rekening mee houden dat er veel data naar de ssd geschreven zal worden en dat de dynamisch groeiende scratchfiles er mogelijk voor gaan zorgen dat je bestandssysteem over zijn hele bereik wordt beschreven. Er kan daardoor versnelt performance-degradatie optreden als je besturingssysteem en drive geen trim ondersteunen en er weinig capaciteit vrij is. In dat geval is onderpartitioneren bij een X25-M of ssd met Barefoot-controller aan te raden.
De praktijk zal moeten uitwijzen hoe lang moderne mlc-ssd's het uithouden. De fabrikanten claimen allemaal een levensduur die groter is dan de economische levensduur van de ssd (>5 jaar) bij redelijk extreem gebruik.honey schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:15:
[...]
Het is inderdaad bekend dat er een bepaald aantal schrijf acties mogelijk zijn. Is het bekend hoe lang dit normaal duurt? Als het in de praktijk pas na 10 jaar relevant wordt, dan is de schijf allang weer vervangen en maakt het dus niks uit.
Na een benchmarks geven de 4k bench'es 'maar' ~ 16 read en ~ 25 write aan, terwijl bij veel mensen in dit topic dit minstens 2 keer zo hoog ligt.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
* AHCI aan, defrag uit, index uit.

welke firmware?Rprp schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:17:
Vandaag dan mijn Intel 160G binnen, natuurlijk meteen erin gehangen en geisntalleerd.
Na een benchmarks geven de 4k bench'es 'maar' ~ 16 read en ~ 25 write aan, terwijl bij veel mensen in dit topic dit minstens 2 keer zo hoog ligt.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
* AHCI aan, defrag uit, index uit.
[afbeelding]
slimmehotspot.nl
Standaard firmware, geen idee hoe ik hem moet updaten, aangezien ik geen download kan vinden..
met de laatste firmware (welke inmiddels door intel offline is gehaald wegens problemen)Rprp schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:53:
[...]
Standaard firmware, geen idee hoe ik hem moet updaten, aangezien ik geen download kan vinden..
draait de 160Gb harder.
maar die firmware staat hier nog wel ergens op t forum volgens mij..
slimmehotspot.nl
Ik zou het niet wagen. Op verschillende fora heb ik gelezen dat ook na een succesvolle flash het fout kan gaan na een x aantal keer te rebooten. Die nieuwe firmware is gewoon buggy, wacht op een nieuwe versie en kijk het dan ook even aan. Je baalt flink als de firmware je SSD bricked. Stickers met SSD Rock zouden toepasselijker zijn.xdc schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:58:
[...]
met de laatste firmware (welke inmiddels door intel offline is gehaald wegens problemen)
draait de 160Gb harder.
maar die firmware staat hier nog wel ergens op t forum volgens mij..

ik heb trouwens een email gestuurt naar highpoint om te vragen of ze TRIM in de drivers gaan bouwen. ik kreeg de volgende dag braaf een mailtje terug waarin in verwachtte dat ze me zouden afschepen met een standaard pr-zwamverhaal, maar nee. ik heb keurig een ticket gekregen waarin mijn vraag behandeld gaat worden door iemand van de technische dienst. kennelijk weten die tiepmiepjes niet wat TRIM is of hun standaard-antwoorden-email heeft dat nog niet in het lijstje staan.
als ik antwoord krijg zet ik het hier neer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
http://www.hexus.net/content/item.php?item=20983
Ze claimen de snelste SSD van het moment op de markt te brengen met de S596.
maarre, ff serieus: ik heb intel storage console 7.8(nieuwste, website (terwijl nr eigenlijk 8.9 is, hoe zit dat?) draaien met mijn postville x25 80gb met 1 partitie.
Cashing is aan AHCI ook, index uit, oude firmware (2cv102g9) - allemaal geregeld.
Het enige wat niet werkt is de Intel matrix storage console; die crashed als ik rechts klik op mijn schijf..
eventvwr zegt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Faulting application name: Shell.exe, version: 8.9.0.1023, time stamp: 0x4a287bc5 Faulting module name: PlugInSATA.pin, version: 8.9.0.1023, time stamp: 0x4a287b81 Exception code: 0xc0000005 Fault offset: 0x0000ba20 Faulting process id: 0x8fc Faulting application start time: 0x01ca5cddc28b3226 Faulting application path: C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Shell.exe Faulting module path: C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager\PlugInSATA.pin Report Id: 18112825-c8d1-11de-aaf4-001fc6d9941d |
de applicatie hangt en kan alleen maar sluiten.
windows 7 x64
ervaringen? zoals gezegd; alles werkt, maar vind het wel vreemd
you had me at EHLO
Een echte photoshop ervaringsdeskundige, daar kan ik niet tegen op ;-)Femme schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:29:
[...]
Je moet niks van Photoshop. Met de cache bedoel je waarschijnlijk de scratchfile van Photoshop. Die kan erg grote vormen aannemen en er kan veel naar geschreven worden. Het hangt er een beetje af van hoe je werkt met Photoshop. Ik werk aan ontwerpen van webpagina's die ongecomprimeerd soms richting 500MB groot gaan en dan loopt de omvang van de scratchfile regelmatig richting >4GB. Om die reden heb ik voor een Vertex ipv Postville gekozen in mijn nieuwe laptop. De Vertex heeft hogere sequentiële schrijfsnelheden.
De Kingston SSDNow V 40GB lijkt me gezien de lage sequentiële schrijfsnelheid niet ideaal als scratchdisk voor Photoshop.
Tevens moet je er rekening mee houden dat er veel data naar de ssd geschreven zal worden en dat de dynamisch groeiende scratchfiles er mogelijk voor gaan zorgen dat je bestandssysteem over zijn hele bereik wordt beschreven. Er kan daardoor versnelt performance-degradatie optreden als je besturingssysteem en drive geen trim ondersteunen en er weinig capaciteit vrij is. In dat geval is onderpartitioneren bij een X25-M of ssd met Barefoot-controller aan te raden.
[...]
De praktijk zal moeten uitwijzen hoe lang moderne mlc-ssd's het uithouden. De fabrikanten claimen allemaal een levensduur die groter is dan de economische levensduur van de ssd (>5 jaar) bij redelijk extreem gebruik.
Misschien dan dus toch een OCZ Vertex, @honey? Ik zelf denk er trouwens ook over om het uiteindelijk gewoon een Vertex te laten worden ipv een X25-M. Ik wacht nog ff tot begin december en bekijk dan hoe de markt is.
Ik wilde dat Intel eens opschoot met die firmware. Ik heb ook geflashed op de dag dat die buggy versie uitkwam, en alhoewel het nog steeds werkt na tig keer rebooten en uit- en aanzetten over de laatste week, vind ik het gevoel van op een tikkende bom te zitten niet echt fijn.keldererik schreef op woensdag 04 november 2009 @ 00:11:
[...]
Ik zou het niet wagen. Op verschillende fora heb ik gelezen dat ook na een succesvolle flash het fout kan gaan na een x aantal keer te rebooten. Die nieuwe firmware is gewoon buggy, wacht op een nieuwe versie en kijk het dan ook even aan. Je baalt flink als de firmware je SSD bricked. Stickers met SSD Rock zouden toepasselijker zijn.
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
Als je het niet vertrouwt, waarom doe je dan niet:pafdaddy schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:04:
[...]
Ik wilde dat Intel eens opschoot met die firmware. Ik heb ook geflashed op de dag dat die buggy versie uitkwam, en alhoewel het nog steeds werkt na tig keer rebooten en uit- en aanzetten over de laatste week, vind ik het gevoel van op een tikkende bom te zitten niet echt fijn.
a) win7x64 eraf gooien en tijdelijk op winXP / win7x86 werken oid, aangezien het alleen om win7 x64 gaat blijkbaar
b) ssd afkoppelen tot er nieuwe firmware is, dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan
Ik heb de SSD optimize tool uitgezet, maar gebruik hem nu normaal. Wel dagelijks een backupje draaien van user profiles etc.
Klik voor plaatje: (geen popups)
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2068410.html
wáárom zou je je SSD loskoppelen -.-
en jeroen, ik denk dat jij dus een repairmodelletje te pakken hebt... ik zou m iig terugsturen en nieuwe eisen
[ Voor 39% gewijzigd door sjongenelen op 04-11-2009 12:53 ]
you had me at EHLO
Ik had exact hetzelfde, had ook het gevoel dat de behuizing beschadigd was. Het ziet er exact hetzelfde uit! Maar de SSD zat nog gesealed in de verpakking, dus t lijkt me dat dit normaal is.jeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
Weet iemand of deze vlekken op mijn net binnen gekomen intel SSD normaal zijn?
Als ik reactie heb zal ik deze plaatsen
Verwijderd
of zo
Wat is er dan nog?Astennu schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:38:
[...]
Leuk maar bandbreedte en doorvoersnelheid is niet alles.
Lijkt me geen nieuw exemplaar, althans die van mij had deze rare vlekken niet.jeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Was bij mij ook. Veronderstelde een goedkoop productieproces en verder weinig aandacht aan geschonken.jeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
T.net reviews hebben helaas geen foto's van de achterkant
http://www.tomshardware.c...101-221051-0----jpg-.html
Je zou de SMART waardes uit kunnen lezen. Kan het nu niet kijken, maar ik geloof dat er een waarde is voor aantal "bootups" en "poweron", ofzoiets (al kunnen ze dat ook gereset hebben).
Loopt als een trein, standaard ext4 filesyteem zonder al te veel tweaks.
Voor de rest zit al m'n data over NFS op m'n NAS (met old-skool disken) en dat gaat allemaal wel lekker eigenlijk. (gigabit verbonden)
Heb er ook VMWare server 2.0.2 opgezet omdat ik helaas XP nog vandoen heb voor oa m'n kleuren-laser-multifunctional ; er zijn geen Linux drivers voor de "scanner" functie (scannen over netwerk)
Printen gaat wel onder Linux.
...en het meest aangename was nog de absolute stilte! Effe wennen!
[ Voor 6% gewijzigd door jvanhambelgium op 04-11-2009 13:30 ]
[ Voor 7% gewijzigd door jeroen210 op 04-11-2009 13:47 ]
Verwijderd
Ik draai Linux met S.M.A.R.T. uit en de laatste kernel. Toch heb ik last van bad S.M.A.R.T. errors na het flashen. Ik ben met intel al een week aan het heen en weer mailen. Maar het gaat nu toch een RMA worden. Of ze moeten al hel snel met een oplossing komen. Want mijn geduld is enbeetje op aan het raken.FunFair schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:09:
[...]
Als je het niet vertrouwt, waarom doe je dan niet:
a) win7x64 eraf gooien en tijdelijk op winXP / win7x86 werken oid, aangezien het alleen om win7 x64 gaat blijkbaar
b) ssd afkoppelen tot er nieuwe firmware is, dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan
Ik heb de SSD optimize tool uitgezet, maar gebruik hem nu normaal. Wel dagelijks een backupje draaien van user profiles etc.
Verwijderd
Yep die vlekken heb ik ook aan de onderkant... Mooi hejeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
Op mijn zojuist ontvangen G2C1 zitten ook dergelijke 'vlekken'. Ik maak me er niet te druk om, it's the inside that countsjeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:47:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb navraag bij informatique gedaan. Ze hebben daar een nieuwe uitgepakt en ze beschrijven daar hoe het product verpakt was. Dit is exact hetzelfde als bij mij. Ook zijn dezelfde vlekken zichtbaar. Ik ga er maar vanuit dat dit normaal is, vanavond even aansluiten en SMART uitlezen
Ik vraag me wel af wat het idee is van het zwarte 'bracket' dat bovenop de SSD is geschroefd, net als op dit plaatje: http://www.tomshardware.c...-221052-6745----jpg-.html. Is dat puur een spacer om 'm in laptops te passen ofzo?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
Dat was bij mij ook, dus volkomen normaaljeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
Was bij mij ook zo, dacht ook eerst dat het een tweedehans was.Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:58:
[...]
Yep die vlekken heb ik ook aan de onderkant... Mooi heZe verdienen inderdaat geen schoonheids preis.
je kunt de uren nagaan die uw intelgedraait heeft met deze tool *Intel® Solid-State Drive Toolbox*
http://downloadcenter.int...44&DwnldID=18182&lang=eng
Boottijd tot bureaublad? (Geef mss ook de rest van je specs eens)jvanhambelgium schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:27:
Heb sinds gisteren m'n 30GB OCZ Vertex Turbo in m'n systeempje gestoken en Ubuntu 9.10 x64 erop gezet.
Loopt als een trein, standaard ext4 filesyteem zonder al te veel tweaks.
Voor de rest zit al m'n data over NFS op m'n NAS (met old-skool disken) en dat gaat allemaal wel lekker eigenlijk. (gigabit verbonden)
Heb er ook VMWare server 2.0.2 opgezet omdat ik helaas XP nog vandoen heb voor oa m'n kleuren-laser-multifunctional ; er zijn geen Linux drivers voor de "scanner" functie (scannen over netwerk)
Printen gaat wel onder Linux.
...en het meest aangename was nog de absolute stilte! Effe wennen!
Yep, schijnbaar bestaan er 7mm en 9.5mm drive bays.Frank schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:26:
Is dat puur een spacer om 'm in laptops te passen ofzo?
Zelfde hier, ik wil mijn systeem opnieuw inrichten met Win7 x64 en AHCI (draai nu IDE en Vista x64), maar durf het niet echt aan. Hij doet het nog dus vingers gekruisd en niet aankomen, dat gevoel.pafdaddy schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:04:
[...]
Ik wilde dat Intel eens opschoot met die firmware. Ik heb ook geflashed op de dag dat die buggy versie uitkwam, en alhoewel het nog steeds werkt na tig keer rebooten en uit- en aanzetten over de laatste week, vind ik het gevoel van op een tikkende bom te zitten niet echt fijn.
Ik snap niet dat ze niet even de vorige firmware weer beschikbaar maken. Desnoods voorzien van een hoger nummertje (je schijnt niet terug te kunnen in nummering) en voorzien van een installatie-procedure die de schijf helemaal opnieuw initialiseert. Weinig werk, laag risico en je hebt je klanten uit de brand geholpen. Dan kunnen ze daarna in alle rust kijken wat er mis gegaan is met de TRIM ontsluiting in 02HA.
Maar nee, lekker lang niets van je laten horen is natuurlijk beter....

Bootijd tot bureaublad is een kleine 15 seconden, inclusief VMWare server 2.0.2 opstarten.Ward Vr schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:30:
[...]
Boottijd tot bureaublad? (Geef mss ook de rest van je specs eens)
Ook nog geen enkele tweaking om een aantal dingen uit de init te gooien bijvoorbeeld.
Moet zeker nog sneller kunnen, maar zoals ik schreef is dit een quasi vanilla install.
Hardware :
Intel DG45FC Mini ITX mainboard embedded Intel GFX
Corsair DDR2 2GB 800MHz XMS2-6400 CL5-5-5-18
30GB OCZ SSD
Processor : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz
OpenGL Renderer : Mesa DRI Intel(R) G45/G43 GEM 20090712 2009Q2 RC3
Een banale snelheidstest heb ik effe gedaan door 2 bestanden in een shell met het "cp" command onder een andere naam te schrijven. We hebben dus een lees + schrijf operatie :
480MB bestand ; hij maakt een volledig copy'tje in 4.69s (dmv "time" commando getimed)
780MB bestand ; hij maakt een volledig copy'tje in 10.7s (zelfde)
Best prettig werken dus...
[ Voor 20% gewijzigd door jvanhambelgium op 06-11-2009 14:21 . Reden: Stats toevoegen ]
Ik denk dat het een hogedruk aluminium gietstukje is, waarschijnlijk van gerecycled aluminium.jeroen210 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:49:
En wees maar niet bang, is een stuk betere kwaliteit dan het kunststof gebeuren van de concurrentie.
[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 04-11-2009 18:24 ]
SMART uitgelezen via speedfan (weet geen ander programma hiervoor)

CrystalDiskMark

Moet wel zeggen dat het opstarten van windows wat ik nu 1x heb gedaan erg snel aanvoelt en het starten van andere programma's ook
De SSD is aangesloten op een Asus P5N-D met een nVidia nForce 750i SLI chipset. In mijn bios kan ik niets vinden over AHCI alleen de mogelijkheid om RAID aan te zetten. Op dit moment heb ik RAID niet aanstaan aangezien ik dit niet gebruik.
Verwijderd
Ik geloof dat Alternate er een aantal heeft liggen. Verder nog nergens gezien, zelfs Newegg heeft ze nog niet. Verwacht niet dat deze dingen goed leverbaar zullen zijn, zoals met de meeste SSD's op het moment.Pittie schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:15:
Heeft iemand ook enig idee waneer die Intel 40GB Variant verwacht kan worden?
Deze wil ik namelijk in mijn mediacentertje gaan gebruiken.
Maar, dan zit ik te twijfelen over het volgende:
2 x X25-M Postville 80GB in RAID-0 op een Areca ARC-1210
óf
1 x X25-M Postville 160GB als single drive op ICH9(R) (van P35)
Wie weet kunnen jullie me eerlijk advies geven, gezien ik niet echt 1 op 1 goede reviews kan vinden online.
(Overigens lijkt mijn vraag bijna beantwoord, maar had in ander topic voor de zekerheid nog gepost, met de nieuwe firmware en in RAID-0 dus geen TRIM ondersteuning omdat de RAID kaart het niet ondersteund. Alhoewel Areca er wel mee bezig is, weet ik niet of ze dit voor mijn oudere controller zullen gaan ondersteunen

Intentionally left blank.
Dit topic is gesloten.