Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.110 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Sorry voor het herhalen, maar weet iemand iets over het gebruiken van een Intel X25 met een mobo met nForce 650i chipset ?

Ik lees dingen over Native Command Queueing dat niet ondersteund zou zijn,
en over de noodzaak Windows AHCI te gebruiken - werkt dat met die chipset ?
Heb ik iets gemist in artikelen dat bepaalde chipsets beter zijn om te gebruiken met een SSD om de beste performance te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJnte schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:40:
[...]
... OCZ Vertex (met JMicron controller).
De Vertex heeft nooit een JMicron controller gehad.
Dat de Vertex direkt een Indilinx controller had, maakte dat het direkt zo'n verdomd goede SSD was met alle voordelen van een goede SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LDenninger schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:44:
Sorry voor het herhalen, maar weet iemand iets over het gebruiken van een Intel X25 met een mobo met nForce 650i chipset ?

Ik lees dingen over Native Command Queueing dat niet ondersteund zou zijn,
en over de noodzaak Windows AHCI te gebruiken - werkt dat met die chipset?
Ik mag aannemen dan nV wel een AHCI driver heeft (zeker als het hele internet vol staat over de niet perfecte AHCI driver van ATi).

Dat gaat echt wel werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:48:
[...]

De Vertex heeft nooit een JMicron controller gehad.
Dat de Vertex direkt een Indilinx controller had, maakte dat het direkt zo'n verdomd goede SSD was met alle voordelen van een goede SSD.
My bad, was inderdaad een Vertex met Indillinx controller (welke in het begin ook crappy was, en ook fikse latency problemen had).

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Kain_niaK schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:16:
Oh ja en onder patitioneren bij die intel postvilles is onzin. Ze hebben zelf genoeg spare ruimte over.
Ik draai nu met vrij intensief gebruik al meer als 6 maanden met mijn configuratie en als ik benchmarks doe heb ik nog geen 5% verschil met mijn eerste runs op maagdelijke disk.
Had je de postville al 6 maanden geleden? Geluksvogel :+

Eerste vertexes hebben geen latency problemen gehad. Alleen hele sterke degradatie.

[ Voor 8% gewijzigd door _H_G_ op 29-10-2009 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:09
_H_G_ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:37:
[...]

Eerste vertexes hebben geen latency problemen gehad. Alleen hele sterke degradatie.
Die latency problemen hebben ze wel gehad.

Staat ook in een van de Anandtech artikelen over SSD's vermeld.

Is alleen behoorlijk snel opgelost ten koste van wat sequentiële snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Ik ben aan't twijfelen een SSD als boot disk in mijn PC te plaatsen, maar ik twijfel tussen een OCZ Vertex 60 Gb of een goedkopere Kingston SSD Now V-series (nog te bepalen grootte). Aan de ene kant zie ik dat de snelheid van een de OCZ beter is, maar tegelijk is ie ook duurder. In hoeverre merk je het snelheidsverschil tussen de OCZ en de Kingston SSD?
Ik heb overigens een met een Gigabyte GA965P-DS4 mobo met een Intel E6600 (2.4@3.0ghz) processor, met 4 Gb intern geheugen.
Met de SSD ben ik van plan Windows 7 x64 Professional te gaan draaien.

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IJnte schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:26:
[...]

My bad, was inderdaad een Vertex met Indillinx controller (welke in het begin ook crappy was, en ook fikse latency problemen had).
De pre-release firmware die AnandTech heeft getest presteerde minder dan de uiteindelijke firmware. De drives die ik eind april kocht, toen de Vertex net op de markt was, presteerden gewoon goed, alleen zat er de bug in die de drive liet crashen en daarbij het bestandssysteem corrupt kon maken. Dat werd toen verholpen met een destructieve firmware update.

De JMicron JMF602 is een demonstratie van hoe flash-ssd's presteren als je geen/onvoldoende workarounds bedenkt voor de beperkingen van flashgeheugen. Indilinx heeft het wel vanaf het begin goed willen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
GH45T schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:53:
Die latency problemen hebben ze wel gehad.

Staat ook in een van de Anandtech artikelen over SSD's vermeld.

Is alleen behoorlijk snel opgelost ten koste van wat sequentiële snelheid.
Oh dat.. Als jij die versie in handen hebt gekregen, dan heb je wel hele goeie contacten bij ocz ;) Personen in deze SSD topics, die als eerste de vertex hadden, hadden allen de gefixte versie (officiele release).

[ Voor 0% gewijzigd door _H_G_ op 29-10-2009 09:26 . Reden: te laat ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
wildhagen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:23:
[...]

Hoezo, te klein? Draai zelf ook Win7 op een SSD (OCZ Vertex Turbo, 60 GB), en Win7 neemt na wat tweaken welgeteld 13 GB in beslag. Plenty of ruimte voor de apps dus.

Bij 6 GB kan je volstaan met een swapfile van een paar 100 MB, hibernatefile kan weg als je die niet gebruikt (vanaf administrative cmd-prompt powercfg -hibernate off commando), en overbodige zaken die je niet gebruikt deinstalleren (Control Panel -> Programs&Features -> Turn Windows features on or off).

Met een SSD van 40 GB kan je dus prima werken als bootschijf + schijf voor de meeste apps. Over snelheid kan ik verder niet oordelen, ik ken het model verder niet.
Mijn Win Vista Enterprise 64 install met updates en basis apps zoals office en power dvd zit ik op 32 gb :? ik had die hibernate file er al uit gehaald. Swapfile staat wel op die disk. Of win 7 moet veel minder gebruiken dan vista of ik doe iets verkeerd.
Femme schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Hoe kun je nou beoordelen dat deze drive traag is?

Volgens de review van Legit Reviews is de random write performance dik in orde (44MB/s bij 4K random writes!) en scoort hij goed in PC Mark Vantage (beter dan de mlc-drives met een Barefoot-controller). De prestaties lijken me zeer goed bruikbaar in de praktijk.

De capaciteit is prima als je niet teveel applicaties hoeft te installeren. Ik gebruik naar volle tevredenheid een 30GB Vertex in een mediacenter en netbook met Windows 7. Ik snap het gezeik op Kingston niet helemaal. Ze proberen een product op de markt te brengen dat goedkoop is, goed presteert en net voldoende capaciteit heeft om als bootdrive ingezet te kunnen worden. De prijs van 85 dollar na rebate maakt het mijn inziens een topaanbieding.
Random 4K is niet alles. Hij is aanzienlijk trager dan de 80gb. En bij anandtech zie je ook dat hij bij de heavy load test net zo snel is als een gewone HD. Waar de overige SSD's wel uitblinken. Bij lagere belasting is hij wel een factor 4 sneller dan een normale hd.

Ja hij is een stuk goedkoper. Als in 90 euro. Maar gezien de performance / disk ruimte heb ik dan liever een traditionele HD. Of een Raid 0 van twee oude hd's daar ben je 130 euro voor kwijt en dan heb je een 2 TB raid 0 setup. Dat heeft ook aardig wat performance. En veel meer storrage.

De 80 GB is wel twee keer zo duur. Maar ook een heel stuk sneller vooral in heavy load situaties. Dus je betaalt dan wel het dubbele maar je krijgt ook 2x zo veel storage en meer snelheid. De 160GB is nu ook weer interessanter geworden door zijn speed boost.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Femme schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:18:
[...]

De pre-release firmware die AnandTech heeft getest presteerde minder dan de uiteindelijke firmware. De drives die ik eind april kocht, toen de Vertex net op de markt was, presteerden gewoon goed, alleen zat er de bug in die de drive liet crashen en daarbij het bestandssysteem corrupt kon maken. Dat werd toen verholpen met een destructieve firmware update.

De JMicron JMF602 is een demonstratie van hoe flash-ssd's presteren als je geen/onvoldoende workarounds bedenkt voor de beperkingen van flashgeheugen. Indilinx heeft het wel vanaf het begin goed willen aanpakken.
Daarnaast werkt Indilinx geloof ik erg goed samen met zijn klanten. Ze leveren firmware edities eerder op aan OCZ , zodat die alvast kunnen gaan testen. Alle feedback wordt vervolgens ook verwerkt. Dat is het voordeel van een iets wat kleiner bedrijfje. Lijkt me ook een erg goede insteek overigens. Ze hebben in samenwerking met OCZ hun toch wat onbekende bedrijfje naar een bedrijf gebracht met naamsbekendheid in een jaar tijd. Is toch ook wel knap te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:56:
[...]

Random 4K is niet alles. Hij is aanzienlijk trager dan de 80gb. En bij anandtech zie je ook dat hij bij de heavy load test net zo snel is als een gewone HD. Waar de overige SSD's wel uitblinken. Bij lagere belasting is hij wel een factor 4 sneller dan een normale hd.

Ja hij is een stuk goedkoper. Als in 90 euro. Maar gezien de performance / disk ruimte heb ik dan liever een traditionele HD. Of een Raid 0 van twee oude hd's daar ben je 130 euro voor kwijt en dan heb je een 2 TB raid 0 setup. Dat heeft ook aardig wat performance. En veel meer storrage.
Ik zou nog eens beter kijken naar de benchmarks van AnandTech. De heavy load trace is zo'n beetje de enige test waarin de Kingston SSDNow V 40Gb achterblijft bij de Velociraptor. Het is een trace met veel schrijfacties. Op een bootdrive van 40GB ga je niet veel schrijfacties doen, al was het maar omdat de ruimte daarvoor ontbreekt. In PCMark Vantage en de overige traces van AnandTech is de Kinstong fors sneller dan de Velociraptor en is het verschil met een 10-kanaals X25-M beperkt.

Twee harde schijven in raid 0 halen nooit de prestaties van een Kingston SSDNow V bij inzet als boot/applicatiedrive. Zelfs als je de toegangstijd van een 10.000rpm harde schijf door midden deelt heeft een de Kingston nog een toegangstijd die een factor >50 lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Ok ik ben het even helemaal kwijt wat de mogelijkheden met de Intel Solid-State toolbox nu zijn.
Ik draai nu sinds een maandje windows 7 op m’n Intel X25-M SSD (80G). Bevalt me erg goed en nu las ik over de problemen, welke er kunnen optreden met de nieuwe firmware.
Draai zelf nog met firmware 1.3 en wacht even met updaten, totdat er wat meer bekend is omtrend deze problemen en ik m’n nieuwe Windows 7 OEM versie binnen heb.

Ik gebruik de SSD op het volgende MB met de volgende config:

MB: Asus p5k-E wifi/ap
Raid Controller: Intel ICH9R

Sata 1: Intel SSD
Sata 2: Samsung HD
Sata 3: Samsung HD (Raid 0)
Sata 4: Samsung HD (Raid 0)

Heb in de bios de SATA controller als raid geconfigureerd waardoor de TRIM functie niet meer wordt ondersteund. Nu heb ik de volgende vraag m.b.t de Solid-State toolbox.
Is het nu toch mogelijk om met de toolbox het TRIM commando te schedulen, ondanks dat ik gebruik maak van de Intel Matrix Drivers? Zo ja is dit ook al mogelijk met de 1.3 firmware of heb je hier absoluut de nieuwe firmware voor nodig, welke nu niet meer op de Intel site staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Femme schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:03:
[...]

Ik zou nog eens beter kijken naar de benchmarks van AnandTech. De heavy load trace is zo'n beetje de enige test waarin de Kingston SSDNow V 40Gb achterblijft bij de Velociraptor. Het is een trace met veel schrijfacties. Op een bootdrive van 40GB ga je niet veel schrijfacties doen, al was het maar omdat de ruimte daarvoor ontbreekt. In PCMark Vantage en de overige traces van AnandTech is de Kinstong fors sneller dan de Velociraptor en is het verschil met een 10-kanaals X25-M beperkt.

Twee harde schijven in raid 0 halen nooit de prestaties van een Kingston SSDNow V bij inzet als boot/applicatiedrive. Zelfs als je de toegangstijd van een 10.000rpm harde schijf door midden deelt heeft een de Kingston nog een toegangstijd die een factor >50 lager ligt.
Femme, jij hebt er best veel ervaring mee..

Hoe realistisch vind jij de Real World Traces van Anand als je er vanuit gaat dat een SSD meestal als OS boot en game schijf wordt gebruikt?

Ik bedoel, real world traces zijn een goed idee maar hun nut is wel sterk afhankelijk of de traces ook aansluiten met het verwachte gebruik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Alsnog mijn twee x25-m ssd'tjes voorzien van een firmware update.
Allebei zijn ze 80GB en hangen in raid 0.
Eerder poste ik dat ik niet kon updaten. Dit kan nog steeds niet maar heb ze even aan een andere pc gehangen.
Updaten verliep prima, het opstarten van Windows 7 x64 ook. Nog geen problemen gemerkt.
Jammer dat de toolbox niet werkt met raid systemen. Verder heb ik geen idee of de trim functie werkt met raid 0??

Heb 1 partitie van 40 GB en 1 van 104GB. Een paar GB heb ik niet toegewezen.

De resultaten gaan voornamelijk omhoog bij de WRITE van de ssd.
http://img229.imageshack.us/img229/5563/ssdupdate32895.png

Al met al was het het wel waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 21-09 16:54
Hmmm, ik begin nu toch te twijfelen. Ik wil een SSD in m'n Ubuntu pc als boot-schijf, daar ben ik zeker van. En het liefst zo snel mogelijk :P.

Mijn keus gaat nu dus tussen 3 schijven....

* De Kinston SSDnow V 40 GB
* De Intel X25-m postville 80 GB
* de OCZ Vertex 60GB

Prijs per gigabyte winnen de Kingston en Intel het natuurlijk wel van de Vertex. Daarbij komt dat de Vertex her en der nog aardig leverbaar is. De Kingston heb ik nog helemaal niet in de PW zien staan en van de Intel weten we het verhaal inmiddels wel. Daarnaast blijkt dat OCZ z'n firmware ook reeds het beste op orde heeft.

Het enige waar ik dan nog over twijfel is dat ik, als ik de user-reviews van de OCZ en Intel hier in de pricewatch bekijk, dat de Intel toch een pakje beter is in random writes dan de Vertex.

Heeft iemand hier ervaring met de OCZ Vertex 60G als single drive? Evt tov Intel.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
IJnte schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:26:
[...]

Aai.. Dat is minder..
Als je kijkt naar de PriceWatch, dan zie je dat geen enkele leverancier hem nog op voorraad heeft:
pricewatch: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB
De 160Gb versie is nog wel bij enkele shops op voorraad, maar ik vind het prijsverschil daarvoor veels te groot:
pricewatch: Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2C1 160GB
Cool-Prices verwacht de 80GB X25-M pas half november binnen! Ze hebben bij intel hun zaakjes op dit moment niet zo best voor elkaar (qua levering en qua firmware)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-09 22:08
eymey schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:42:
Hmmm, ik begin nu toch te twijfelen. Ik wil een SSD in m'n Ubuntu pc als boot-schijf, daar ben ik zeker van. En het liefst zo snel mogelijk :P.

Mijn keus gaat nu dus tussen 3 schijven....

* de OCZ Vertex 60GB

Prijs per gigabyte winnen de Kingston en Intel het natuurlijk wel van de Vertex. Daarbij komt dat de Vertex her en der nog aardig leverbaar is. De Kingston heb ik nog helemaal niet in de PW zien staan en van de Intel weten we het verhaal inmiddels wel. Daarnaast blijkt dat OCZ z'n firmware ook reeds het beste op orde heeft.

Het enige waar ik dan nog over twijfel is dat ik, als ik de user-reviews van de OCZ en Intel hier in de pricewatch bekijk, dat de Intel toch een pakje beter is in random writes dan de Vertex.

Heeft iemand hier ervaring met de OCZ Vertex 60G als single drive? Evt tov Intel.
Ik snap niet waarom dit zo'n moeilijke keuze is.
Er is nu toch al heel veel gezegd (5x40x25 = ruim 5000 reacties) over alle 3 de modellen die je noemt.

Alle drie voldoen uitstekend als boot-schijf, met als belangrijkste argumenten:
1. Toegangstijden liggen <0.1 ms
2. Schrijfsnelheden zijn niet zo van belang
3. Prijs per GB ligt dicht bij elkaar

In mijn ogen hangt de keuze dus simpelweg af van:
1. Wat je budget is
2. Hoeveel ruimte je geplande OS in beslag gaat nemen

En punt 2 is waarschijnlijk altijd onder de 40GB, dus volstaat de 40GB Kingston al.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Is de OCZ Vertex 30GB dan niks voor de mensen die twijfelen om voor een Kingston te gaan?
Die is ongeveer 120 euro en even snel als zijn broers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
wildhagen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:01:
[...]

Sommige programma's vereisen echt een aanwezige pagefile, ook al heb je 1 TB RAM in je PC zitten. Meestal word dan ook aangeraden om een minimale pagefile, meestal 200 MB, te hebben om die programma's toch goed te laten werken.
Dan zou je kunnen kijken naar een pagefile op een ramdisk.
De software die pagefile eist kan werken, en je hoeft niet je SSD extra te belasten met writes.
200 MB kan je wel missen als je 12 GB hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Femme schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:03:
[...]

Tja dat vraag ik me dus allemaal af. De enige rede waarom ik een SSD koop is performance. Ik ga er ook alleen maar mijn OS vanaf draaien om dat wat sneller te krijgen. Want dat vind ik nu onvoldoende presteren op een Raid 0 met 2x 1TB WD Blacks. Games draai i al vanaf een andere Raid 0 set.

En dan is het dus de vraag of ik dan niet beter voor die 80gb kan gaan. En of het überhaupt merkbaar sneller gaat worden. Ik heb die SSD al even in bestelling staan maar ze zijn nu overal uitverkocht....
n0elite schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:39:
Is de OCZ Vertex 30GB dan niks voor de mensen die twijfelen om voor een Kingston te gaan?
Die is ongeveer 120 euro en even snel als zijn broers.
Nee deze is ook iets trager dan de 64 gb. En de 64 is weer trager dan de 128gb. Alleen de verschillen zijn daar wat kleiner dan bij intel.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mwa, de Vertex 30GB zit op dit moment in de HTPC (met een XBMC Live installatie erop). En @bverstee, je hebt inderdaad gelijk: Booten gaat sowieso al perfect, ook met dat ding.

Echter, helaas zijn ook OS'en niet helemaal 'schrijf-loos'. In ieder geval, 30 gig in m'n gewone pc wordt denk ik net wat te weinig, aangezien ik op z'n minst een Ubuntu / win7 dual boot wil (of mss. eventueel win7 gevirtualiseerd, en dat kan dan wel weer op een HD).

Hmmmmm.... :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb de 160gb G2 Postville van Intel besteld. Ben benieuwd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Uitje schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:11:
Ok ik ben het even helemaal kwijt wat de mogelijkheden met de Intel Solid-State toolbox nu zijn.
Ik draai nu sinds een maandje windows 7 op m’n Intel X25-M SSD (80G). Bevalt me erg goed en nu las ik over de problemen, welke er kunnen optreden met de nieuwe firmware.
Draai zelf nog met firmware 1.3 en wacht even met updaten, totdat er wat meer bekend is omtrend deze problemen en ik m’n nieuwe Windows 7 OEM versie binnen heb.

Ik gebruik de SSD op het volgende MB met de volgende config:

MB: Asus p5k-E wifi/ap
Raid Controller: Intel ICH9R

Sata 1: Intel SSD
Sata 2: Samsung HD
Sata 3: Samsung HD (Raid 0)
Sata 4: Samsung HD (Raid 0)

Heb in de bios de SATA controller als raid geconfigureerd waardoor de TRIM functie niet meer wordt ondersteund. Nu heb ik de volgende vraag m.b.t de Solid-State toolbox.
Is het nu toch mogelijk om met de toolbox het TRIM commando te schedulen, ondanks dat ik gebruik maak van de Intel Matrix Drivers? Zo ja is dit ook al mogelijk met de 1.3 firmware of heb je hier absoluut de nieuwe firmware voor nodig, welke nu niet meer op de Intel site staat?
De toolbox is juist bedoeld om te schedulen en raadt aan om dit 1 keer per dag te doen. Of het werkt i.c.m. de raid controller weet ik niet. De trim werkt alleen met de nieuwe firmware, met 1.3 krijg je een melding dat deze niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
FunFair schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:17:
[...]

De toolbox is juist bedoeld om te schedulen en raadt aan om dit 1 keer per dag te doen. Of het werkt i.c.m. de raid controller weet ik niet. De trim werkt alleen met de nieuwe firmware, met 1.3 krijg je een melding dat deze niet wordt ondersteund.
Intel gebruikt toch helemaal geen versie nummers met een decimaal maar bijvoorbeeld 02HA naar mijn weten.

[ Voor 11% gewijzigd door pafdaddy op 29-10-2009 14:43 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
pafdaddy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:33:
Firmware 1.3 voor Intel? Intel gebruikt toch helemaal geen versie nummers met een decimaal?
Intel's codering is bijvoorbeeld 02HA naar mijn weten.
Yep, al noemt Intel de updater 1.3 (waar dan de firmware in zit voor de verschillende ssds).

1.1 was de updater om de degradatie van de oude x25-m te fixen
1.2 was de updater waar de g2 firmware was toegevoegd
1.3 was de updater waar nieuwe x25-e firmware in zat

Handiger dan die codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 17:29
Hmmm, ik heb zojuist de Intel x25m opgehaald en dacht even de updates te gaan installeren. Maar die SSD Toolbox is gewoon nog te downloaden op Intel zijn site, betekent dit dat de SSD toolbox geen problemen meer geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
De toolbox kan zijn werk niet doen zonder de laatste firmware, en die laatste is vooralsnog teruggetrokken.

[ Voor 3% gewijzigd door pafdaddy op 29-10-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zijn er hier mensen die ervaring hebben met de kingston SSDNow V+ serie ?
Ik zit erover te denken om er zo een aanteschaffen als boot disk en voor programma's die ik vaak gebruik (office en games) het gaat dan om het 64 GB model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

_H_G_ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:37:
[...]

Je hebt gelijk ik heb ze sinds 19 augustus.
Dus bijna 3 maanden. Het voelt veel langer :o
Als ik nu op een snelle pc zit met een (respectievelijke) trage harde schijf in irriteer ik mij mateloos. :+

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
eymey schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:42:.
* de OCZ Vertex 60GB
Kingston SSDnow V 40GB ?! Ik zie alleen 32GB en 64GB in de pricewatch.
Ook zie ik die nieuwe 40GB intels (nog) niet in de PW ...

btw Kingston SSDnow V 64GB voor 107EUR in de pw :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Ward Vr schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:12:
[...]

Die 40GB is onderhuids dezelfde als de aankomende intel 40GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
(Dacht al zoiets, maar ben toch benieuwd waar de verschillen gaan zitten.)
Maar er bestaat toch geen 40GB Kingston ? Of 'nog' geen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb onlangs een FusionIO kaart (ioDrive) binnengekregen. Dit is een PCIe kaart met 80Gb supersnel SSD geheugen. Helaas vreselijk duur nog, maar de laatste dagen heb ik deze aan de tand kunnen voelen om te kijken hoe de kaart presteert.

Het voornaamste waar deze kaart voor gaat dienen is het sneller maken van een MySQL server. De tests hebben zich voornamelijk geconcentreerd hierop. Er is een dramatisch verschil merkbaar tussen een disk array en deze kaart, als andere factoren gelijk blijven.

Met een test tabel met 20 miljoen records en 20.000 queries die gebruik maken van random keys en tablescans kwam ik op een kleine 30 seconden uit als de database op een RAID5 array staat van 4 disks (Dell server met Perc6i SAS RAID controller en 15k SAS drives). Door alleen de database bestanden op de FusionIO kaart te plaatsen reduceerde deze tijd structureel naar ongeveer 0,3 seconden. Dat is dus een factor 100 verschil (!!)

Ook qua concurrency is er een enorm verschil merkbaar. Met 500 concurrent users zakte de load van het systeem na het overzetten van de databases naar de FusionIO kaart met maar liefst 98%. Door de supersnelle random IO kunnen nu dus veel meer queries tegelijk uitgevoerd worden. Al met al een behoorlijk spectaculaire verbetering.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Kain_niaK schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:11:
[...]
...
Als ik nu op een snelle pc zit met een (respectievelijke) trage harde schijf in irriteer ik mij mateloos. :+
Dat is dan ook 1 van de redenen die ik als "nadeel" aangeef als anderen vragen hoe de SSD's bevallen.
Voor mijn werk moet ik veel op een notebook met HDD's werken, en net wat je zegt: je ergert je dan weer kapot.
Gezien de crisis zal m'n baas voorlopig wel niet investeren in betere hardware.
Ach, luxe-probleem....
:O

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Hier hebben we iemand die 1 van zijn X25-M's gaat opruimen omdat de RAID ondersteuning te lang op zich laat wachten.
Ben wel van plan om tegen de tijd een 160GB te kopen, eerst maar eventjes afwachten wat de prijzen gaan doen als de 320GB uitkomt.

Edit:
Ward Vr schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:24:
Maar er bestaat toch geen 40GB Kingston ? Of 'nog' geen ?
idd, nog heel even wachten.
De Intel 40GB's zullen wel kort erop volgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Earzz op 29-10-2009 17:42 ]

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag. Sony heeft in mijn laptop AHCI uitgeschakeld wat ook niet ingeschakeld kan worden in de bios en de max speed van bus staat ingesteld op 150MB per sec maar er zit wel een SATA III in. Maar goed de vraag is als ik een Intel X25-m postville 160GB zou halen dan is 150MB per sec nog steeds genoeg of niet i.c.m. met ACHI uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ward Vr schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:12:
[...]

De SSDNow V 64GB heeft een aangepaste JMicron-controller waar je niet echt gelukkig van wordt. Hij presteert minder slecht dan een normale JMF602 maar heeft nog steeds slechte random write prestaties.
DexterDee schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:43:
Met een test tabel met 20 miljoen records en 20.000 queries die gebruik maken van random keys en tablescans kwam ik op een kleine 30 seconden uit als de database op een RAID5 array staat van 4 disks (Dell server met Perc6i SAS RAID controller en 15k SAS drives). Door alleen de database bestanden op de FusionIO kaart te plaatsen reduceerde deze tijd structureel naar ongeveer 0,3 seconden. Dat is dus een factor 100 verschil (!!)
Mooie resultaten. De FusionIO drives zijn inderdaad erg duur. Met sata-ssd's kun je ook al hele mooie resultaten halen. Alleen jammer dat de server oem's nog steeds woekerprijzen vragen. Ten opzichte van grote raid-arrays met 15.000 toeren harde schijven in externe disk enclosures zijn ssd's al goedkoper wat betreft price/performance.
Earzz schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:39:
Hier hebben we iemand die 1 van zijn X25-M's gaat opruimen omdat de RAID ondersteuning te lang op zich laat wachten.
De X25-M werkt toch gewoon in raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

Earzz: ga je een 80GB Postville verkopen of snap ik je nu verkeerd :?

Zo ja, wat moet je ervoor hebben? :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Astennu schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:56:
[...]

Mijn Win Vista Enterprise 64 install met updates en basis apps zoals office en power dvd zit ik op 32 gb :? ik had die hibernate file er al uit gehaald. Swapfile staat wel op die disk. Of win 7 moet veel minder gebruiken dan vista of ik doe iets verkeerd.
Hmm, dat is wel raar.

Op een gewone HDD hier. Win7 + alle applicaties zoals office, solidworks, matlab, lightroom, photoshop, c++ , + temp files en swap enzo, maakt ~30GB.

Dan kan ik nog een boel optimaliseren in apps, temp-folders elders neerzetten enzo, scheelt zo weer een aantal GB.

Moet wel zeggen dat ik My Documents altijd op een andere partitie heb staan (windows verwijzing aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Femme schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:21:

[...]

De X25-M werkt toch gewoon in raid?
De SSD's werken prima in RAID alleen vind ik de degradatie minder, daarom had ik graag dat de toolbox werkt maar daar kan ik nog wel ff op wachten denk ik.

Buiten dat alles kom ik SATA poorten te kort omdat ik meer opslag wil.
Ook merk ik er (op de benchmarks na) weinig van dat ik RAID draai, beetje zonde van het geld dan hè.
1 SSD is dus al wel snel genoeg voor mij.
Arfman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:23:
Earzz: ga je een 80GB Postville verkopen of snap ik je nu verkeerd :?

Zo ja, wat moet je ervoor hebben? :P
Doe maar een een goed bod (PM), de SSD komt anders dit weekend toch wel terecht op V&A.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ter info:

Ik heb momenteel de volgende onderdelen in mijn systeem:
- Gigabyte M790X-UD4 bios F2A (niet de recentste)
- AMD Phenom 940BE
-2x WD 500GB Caviar black (SATA), 1x WD 1TB Green Power (SATA), 1x Samsung DVD RAM (SATA)
-1x Intel Postville 80GB G2 (SATA) Firmware 1.3 (release voor de huidige teruggetrokken firmware).
+ nog wat andere meuk om het allemaal te laten draaien.

Deze week ben ik bezig geweest met mijn Windows 7 64bit Ultimate installatie en ik wilde wat ervaringen delen.

1) Ik ben tegen het probleem aangelopen dat dit moederbord met deze BIOS, met geen mogelijkheid wil booten vanaf HD, DVD of SSD indien AHCI aan staat voor alle SATA poorten. Drives starten alleen op indien er een deel (poorten 5 en 6) of alle SATA poorten op IDE native mode draaien. Op verschillende sites wordt gesuggereerd dat het wel werkt, maar dat de bootvolgorde aangepast moet worden. Na een berg proberen lukte het ook met AHCI (niet booten van CDROM maar HD kiezen en dan toch DVD station kiezen), echter bij de installatie van Windows 7 waren volgens Windows 7 zelf geen één van de schijven bruikbaar als bootdisk en / of kon ik ze niet goed formatteren. Ook waren er een aantal schijven missende in het menu van selectie. Na een half-bakken install leidde de eerstvolgende boot tot geen bootdisk gevonden... Niet goed te gebruiken, en dus geen AHCI voor mij :( Uiteindelijk heb ik voor de veiligheid maar gekozen om met native IDE mode voor alle SATA drives te gaan. Dit werkte namelijk wel consistent.

2/ Formatteer je Intel SSD met Windows Vista of Windows 7. Reden is de "alignment" van je data (even een kleine copy-paste). Vanuit Windows 7 op een blanco Intel SSD schijf ging dit dus gelijk goed bij mij.

To check alignment, run this command from a command line (Start, type "cmd" into the search box):

"wmic partition get BlockSize, StartingOffset, Name, Index"

This is what an unaligned partition looks like. Mine is a leftover from XP days, upgraded to Vista and then again to 7:

BlockSize Index Name StartingOffset
512 0 Disk #0, Partition #0 32256

That's a 63 sector offset.

An aligned partition created by Vista / 7 will have an offset of 2048 blocks, which will look like this:

BlockSize Index Name StartingOffset
512 0 Disk #0, Partition #0 1048576

Running an SSD unaligned is throwing performance away. Your SSD "thinks" in 4k flash "pages". If you're mis-aligned, filesystem clusters span across flash pages, which means a very real performance hit.

3/ Ik heb al mijn schijven na de Windows 7 installatie ook in IDE mode laten staan(!)
Reden hiervoor is dat het goed draait en ik van verschillende bronnen heb vernomen dat het onder AMD AHCI nog wel eens problemen geeft. Veder heb ik ook GEEN(!) moederbord drivers geinstalleerd voor de AMD chipset (niet nodig wegens geen RAID en geen AHCI).

4/ Nu komt het leuke de trimming functie wordt ook onder IDE mode native ondersteund door de Windows 7 IDE drivers. Trimming is dus ook actief met Windows 7 als je echter WEL de Windows 7 IDE (of AHCI) drivers gebruikt en dus NIET andere van het moederbord zelf.

Check de trim met het commando (DOSprompt):

"fsutil behavior query disabledeletenotify"
DisableDeleteNotify = 0.

DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

5/ check of defrag + indexing uit staan (want die stonden bij mij wel aan).

Het huidige idee is dat indien je een niet-alignde Intel disk gebruikt, en deze laat Trimmen dat ook de verkeerde / extra bloks gewist worden! (idee, niet zeker)

Natuurlijk gaat dit alles ten koste van de extra AHCI performance natuurlijk en ook hebben mijn WD schijven geen NCQ meer, dit weet ik, maar ik heb liever een stabiel systeem.

Als laatste gevonden:

* Windows 7 + MS AHCI or IDE driver = No need for SSD Optimizer (Windows doet dit)
* Windows 7 + Intel Matrix driver = Run SSD optimizer on a schedule (manual TRIM works fine with any driver) (wel AHCI + geen raid nodig en in IDE mode zou dit niet moeten werken)
* Windows Vista + any driver = Run SSD Opt on a schedule (AHCI + geen raid nodig, geen IDE mode)
* Windows XP + any driver = Run SSD Opt on a schedule (AHCI + geen raid nodig, geen IDE mode)

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Checken of trim werkt met "fsutil behavior query disabledeletenotify" wil nog niet zeggen dat het commando bij de SSD aankomt. Ik krijg netjes DisableDeleteNotify = 0 maar weet toch dat de Matrix Storage driver die ik gebruik geen trim commando doorstuurd.

Nog wat info hierover op http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=56351

Therefore here is what we know:

1) Windows 7 by default sets DisableDeleteNotify = 0, meaning it is always sending the TRIM command to the storage stack (ie storage driver) of the HDD, SSD, whatever. Heck, I checked on my Win 7 Beta install and apparantly the setting was enabled then too.

2) The burden is now on the drive manufacturer (for us OCZ) AND the driver software for the storage controller (INTEL, Nvidia, etc) to accept and implement the TRIM command so that the drives TRIMs. Otherwise, the command never makes it to the drive.

[ Voor 62% gewijzigd door pafdaddy op 29-10-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
DexterDee schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:43:
Ik heb onlangs een FusionIO kaart (ioDrive) binnengekregen. [...] Al met al een behoorlijk spectaculaire verbetering.
Mooi verhaal, bedankt! Een stuk interessanter dan het stukje op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 15:50
Ik heb even een vraagje: Ik heb een Asus Striker Extreme moederbord, met nForce 680i SLI chipset. Deze chipset ondersteunt (las ik net) geen AHCI. Is het dan voor mij onmogelijk om TRIM te laten werken, omdat m'n BIOS het niet ondersteunt, of is dit een kwestie van drivers en kan ik het dus fixen door andere drivers (bijvoorbeeld van Microsoft) te installeren?

Ik heb de firmware van mijn 80GB X25-M postville gisteren geüpdate (gelukkig zonder problemen), maar de Intel SSD Toolbox werkt niet. Hij herkent de SSD wel, maar de knoppen waarmee je de tools zou moeten activeren zijn uitgeschakeld. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74, bedankt voor je heldere verhaal over o.a. aligned partitions. Heb het meteen gecheckt en de partities op m'n Intel postville waren dus niet aligned. Windows 7 heb ik inmiddels opnieuw geïnstalleerd, nu wel met aligned partitions. Het vreemde is echter dat crystaldiskmark geen noemenswaardig verschil laat zien met de oude situatie. Echt alle zes de waarden zijn praktisch hetzelfde gebleven. Ik heb nu dus wel mijn twijfels bij de theorie dat een non-aligned partition slechter zou presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 09:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het maakt vooral bij kleine bestanden verschil. Bij goede caching van OS/drive merk je er weinig van. Vooral bij de oude JMicron controller is het een must, bij de Indilux/Intel SSD's is het een optimalisatie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Pff ik heb lang getwijfeld over een SSD, maar alles hier zo lees wacht ik nog maar even.
Zolang het niet gewoon inpluggen en gaan is blijf ik er maar vanaf.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik wacht toch ook nog maar ff met SSD aanchaf, maar dan met name om te wachten tot de voorraden her en der weer wat aantrekken (en de prijzen misschien nog wat zakken). Bovendien moest ik nu ook nog een nieuwe HDD voor m'n NAS aanschaffen (out of diskspace op m'n oude) en is daarmee ook straks de weg vrij om nog meer bestanden van m'n PC naar NAS te verplaatsen :)

@Phusebox: Wat is er dan niet-plug&play aan? In principe zijn ze dat wel, tenzij je echt het maximale eruit wil halen. Wat gebruik je allemaal nog meer niet omdat het "niet plug & play" is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
eymey schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:50:
Ik wacht toch ook nog maar ff met SSD aanchaf, maar dan met name om te wachten tot de voorraden her en der weer wat aantrekken (en de prijzen misschien nog wat zakken). Bovendien moest ik nu ook nog een nieuwe HDD voor m'n NAS aanschaffen (out of diskspace op m'n oude) en is daarmee ook straks de weg vrij om nog meer bestanden van m'n PC naar NAS te verplaatsen :)

@Phusebox: Wat is er dan niet-plug&play aan? In principe zijn ze dat wel, tenzij je echt het maximale eruit wil halen. Wat gebruik je allemaal nog meer niet omdat het "niet plug & play" is? ;)
Nou als ik dingen lees zoals coaching van je SSD, trimming, instellingen, drivers, firmware... dan is het voor mij een product dat nog niet af is.

Verder heb ik volgens mij niets dat niet plug&play is. Ok mijn WLAN kaart werkt niet onder Vista en Windows 7, maar goed, die had ik al voordat deze uitkwamen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03

RnB

Als je echt een SSD wil zonder heisa, denk dan eens aan eentje van Mtron. Heb de mijne al bijna een jaar en doet het nog perfect. De reden dat je bij deze SSD niets hoeft te doen, is volgens mij omdat het SLC geheugen gebruikt. Geloof dat je nu 200 euro betaalt voor een 32GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:02:
[...]

Nou als ik dingen lees zoals coaching van je SSD, trimming, instellingen, drivers, firmware... dan is het voor mij een product dat nog niet af is.
Het is al vaak genoeg gezegd dat je een X25-M of een ssd met een Barefoot-controller gewoon in je systeem kunt stoppen en dan zorgeloos kunt genieten van hoge prestaties. Om optimale prestaties te krijgen kun je er wat aan gaan tweaken. Dit kan net zo goed bij harde schijven dmv defragmenteren, shortstroken, het optimaliseren van de partitieindeling zodat fragmentatie en afstanden die de koppen moeten afleggen zoveel mogelijk beperkt worden. Dat zijn allemaal dingen waar je je bij een ssd niet druk om hoeft te maken.
RnB schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:14:
Als je echt een SSD wil zonder heisa, denk dan eens aan eentje van Mtron. Heb de mijne al bijna een jaar en doet het nog perfect. De reden dat je bij deze SSD niets hoeft te doen, is volgens mij omdat het SLC geheugen gebruikt. Geloof dat je nu 200 euro betaalt voor een 32GB versie.
De controller van Mtron is minder geavanceerd en heeft daardoor minder degradatie dan de X25-M en de Barefoot-controller in eerste instantie hadden. Door het slc-geheugen presteren de Mtron's toch erg goed. De responstijd van random write I/O's is wat hoger bij de Mtron Pro 7000 en Mobi 3000 (gem. rond de 9,0 milliseconde waar een X25-M onder optimale omstandigheden onder 0,1ms zit). Het is echter lang niet zo slecht dan de zeer hoge responstijden (>200ms) van JMicron-drives, waardoor de Mtron's in de praktijk goed bruikbaar zijn. Ik zou ze nu niet meer kopen vanwege de betere basisprestaties van de X25-M en de Vertex en trim-ondersteuning. Mijn Mtron Mobi 3000's doen het na anderhalf jaar trouwens ook nog uitstekend. Als ik Windows 7 ga installeren moet ik ze misschien maar eens benchen om te kijken wat er over is gebleven van de prestaties.

[ Voor 44% gewijzigd door Femme op 30-10-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 09:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het is net als met processoren. Als je in het overklok topic kijkt denk je dat het heel ingewikkeld is allemaal, maar voor de gemiddelde gebruiker is het inprikken en het werkt. Maar je kan ook moeilijk doen en cores unlocken, overklokken en de die lappen.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 30-10-2009 09:28 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

@hierboven
je vergeet de vloeibare stikstof, de voltmods, de potmeters 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Beste allen, toch nog even voor de zekerheid: dit is wat ik heb gevonden na wat gespeur op het internet toen ik net een nieuwe Intel had gekocht. Of het daadwerkelijk allemaal veel uit maakt, dat weet ik dus nog niet. De commando's die ik gaf staat echter zeker niet aan het begin van dit topic. Of dat echt moet weet ik ook niet, maar ik vond dit wel nuttig.

Betreffende algnment: als je bestanden van een block wegschrijft vul je bij een niet alignde schijf dus misschien twee blokken. Beetje zonde van de extra schrijf opdracht voor het extra blok als je het kan vermijden. In de praktijk zal het denk ik bar weinig uitmaken, als je niet duidzenden kleine bestanden op je SSD leest en schrijft.

Ik geniet trouwens heel erg van de snelheidsboost van Windows 7 + Intel.
Dat is het geld zeker waard geweest.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zie ik welke driver ik gebruik? Heb ooit de Intel Matrix Storage Manager geinstalleerd, maar deze later ge-uninstalled. Wil dat automatisch zeggen dat mijn systeem de AHCI driver van Intel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Dat kan je gewoon vinden bij systeembeheer.
Je kies het apparaat wat je wilt controleren, rechtermuisklik eigenschappen, tabblad stuurprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zo ik zit nu ook op me SSD te werken.

Maar de stilte is gewoon eng :D je bent dat gewoon niet gewend dat hij bij het starten van apps niet rammelt. Het loopt ook heerlijk door. Ben nu alles aan het installeren zodat ik een beetje dezelfde werklast krijg als ik op me oude Vista install had.

Maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de snelheid. Ik heb ook pas 20 gb in gebruik. Win 7 lijkt daar mee aanzienlijk minder diskspace te gebruiken dan Vista 64 Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:44:
Betreffende algnment: als je bestanden van een block wegschrijft vul je bij een niet alignde schijf dus misschien twee blokken. Beetje zonde van de extra schrijf opdracht voor het extra blok als je het kan vermijden. In de praktijk zal het denk ik bar weinig uitmaken, als je niet duidzenden kleine bestanden op je SSD leest en schrijft.
Wat me wel opvalt, is dat de prestatie met de standaard AHCI driver van Win7 een stuk hoger ligt. De Intel Matrix Storage driver heeft nu praktisch geen effect meer. Draai nu maar weer met de standaard driver. Als Intel straks een goede firmware update uitbrengt voor de postville dan kan ik meteen van TRIM profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:35:
[...]

Wat me wel opvalt, is dat de prestatie met de standaard AHCI driver van Win7 een stuk hoger ligt.
Een stuk hoger dan wat?
De Intel Matrix Storage driver heeft nu praktisch geen effect meer. Draai nu maar weer met de standaard driver.
Die driver is toch bedoeld voor als je een raid set wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik ben me ook nog steeds aan het oriënteren op de aanschaf van een SSD, het wordt waarschijnlijk toch de Intel Postville (gezien de positieve reacties hier).

Maar wat is nu het verschil tussen deze 2 postvilles:

Specs:
Merk en Type
Merk Intel
Type X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1
Eerste prijsvermelding dinsdag 21 juli 2009
Technische Specificatie
Hardeschijf Grootte 80GB
SSD type Multi Level Cell
Hardeschijf bus (intern) SATA-300
Technische Specificaties
Behuizing Bay 2.5"
Snelheden
HDD leessnelheid 250MB/s
HDD schrijfsnelheid 70MB/s

pricewatch: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5 80GB
Specs:
Merk en Type
Merk Intel
Type X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5
Eerste prijsvermelding zaterdag 12 september 2009
Technische Specificatie
Hardeschijf Grootte 80GB
Technische Specificaties
Behuizing Bay 2.5"
Snelheden
HDD leessnelheid 250MB/s

Alleen het type nummer en eerste prijsvermelding zijn verschillend. Ook is de ene zwart en de andere zilver. De prijzen zijn nagenoeg gelijk.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb na de firmware update van Intel zeer bedroevende resultaten overgehouden. ik kan er niks over vinden, het lijkt wel dat ik 1 van de enigste ben met dit probleem.

Net voor de update RAID0, met een maand of 5/6 zeer intensief gebruik en voor 80% vol

Link verwijderd op verzoek, afbeelding was niet meer beschikbaar.

Direct na de update (helaas geeen screen shot van)
Sequential Read : 451.6 MB/s
Sequential Write : 108.5 MB/s
Random Read 512KB : 283.9 MB/s
Random Write 512KB : 92.99 MB/s
Random Read 4KB : 21.47 MB/s
Random Write 4KB : 63.69 MB/s

Na de update met een nieuwe RAID0 array en een verse installatie windows 7 64Bit voor de rest geen software geïnstalleerd

Link verwijderd op verzoek, afbeelding was niet meer beschikbaar.

Ik merk dat het systeem af en toe hapert/hangt, voorheen was alles wat ik aanklikte direct geopend, nu moet ik soms +/- 2 sec wachten voor er iets gebeurt, het voelt minder stabiel lijkt wel

Wat heb ik gedaan,
Array gewist en opnieuw opgebouwd
Verschillende cluster sizes geprobeerd
Ander moederboard Gigabyte EX-58
ander DDR3 geheugen
Clean install windows 7
Diskalligned
Diverse harddisk tools geïnstalleerd, maar kan geen enkele fout vinden.
Logs geven ook geen problemen aan.

het wordt alleen maar langzamer volgens de tests, het 2de plaatje is na een paar keer testen, als ik reboot en dan test liggen de waardes nog lager writes +/- 70 ;(

Heeft iemand een idee wat ik hier nog aan kan doen?

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 18-03-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je ALT-Printscreen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Algemeen wordt aangeraden om met een Intel X25-M AHCI aan te zetten. Dit heb ik dan ook gedaan, maar nu wil mijn DVD brander niets meer branden. Alle brandprocessen stoppen na een paar procent. In dit topic zie ik dat veel mensen AHCI hebben aanstaan, maar lees ik eigenlijk weinig over problemen met SATA branders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

zo ik heb nu een weekje een SSD intel 80Gb postville in mijn nieuwe computer!
Wat een heerlijke luxe en snelheid!

Ik wil nu mijn inmiddels oudere pc (q6600) ook gaan upgraden met een SSD,
maar om nu weer 190 euro uit te geven aan een SSD van intel is me wat te gortig.

Er hoeft enkel en alleen een OS op te komen staan. 40-60Gb volstaat.
Een kingston met intel-controller zou dus volstaan.
Kan iemand een link geven naar de pricewatch van deze? kan hem niet vinden :X
Weet niet welke ik moet hebben.

Kortom zoek een goedkoop alternatief ssdtje voor OS win7 op mijn oude pc ...
iemand tips advies andere opties die ik moet overwegen? De nieuwe intel budget lijn die uit gaat komen ?
Al beschikbaar ?

*edit* ik wacht nog wel even het 4e kwartaal af op de intel-value intel-v serie

[ Voor 12% gewijzigd door xdc op 30-10-2009 21:10 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:11:
Ik ben me ook nog steeds aan het oriënteren op de aanschaf van een SSD, het wordt waarschijnlijk toch de Intel Postville (gezien de positieve reacties hier).

Maar wat is nu het verschil tussen deze 2 postvilles:

Specs:
Merk en Type
Merk Intel
Type X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1
Eerste prijsvermelding dinsdag 21 juli 2009
Technische Specificatie
Hardeschijf Grootte 80GB
Technische Specificaties
Behuizing Bay 2.5"
Snelheden
HDD leessnelheid 250MB/s

pricewatch: Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5 80GB
Specs:
Merk en Type
Merk Intel
Type X25-M Postville SSDSA2MH080G2R5
Eerste prijsvermelding zaterdag 12 september 2009
Technische Specificatie
Hardeschijf Grootte 80GB
Technische Specificaties
Behuizing Bay 2.5"
Snelheden
HDD leessnelheid 250MB/s

Alleen het type nummer en eerste prijsvermelding zijn verschillend. Ook is de ene zwart en de andere zilver. De prijzen zijn nagenoeg gelijk.
Tsjongejonge, is even zoeken in dit topic op g2r5 te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Noodle schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:11:
Ik heb na de firmware update van Intel zeer bedroevende resultaten overgehouden. ik kan er niks over vinden, het lijkt wel dat ik 1 van de enigste ben met dit probleem.

Net voor de update RAID0, met een maand of 5/6 zeer intensief gebruik en voor 80% vol

[afbeelding]

Direct na de update (helaas geeen screen shot van)
Sequential Read : 451.6 MB/s
Sequential Write : 108.5 MB/s
Random Read 512KB : 283.9 MB/s
Random Write 512KB : 92.99 MB/s
Random Read 4KB : 21.47 MB/s
Random Write 4KB : 63.69 MB/s

Na de update met een nieuwe RAID0 array en een verse installatie windows 7 64Bit voor de rest geen software geïnstalleerd

[afbeelding]

Ik merk dat het systeem af en toe hapert/hangt, voorheen was alles wat ik aanklikte direct geopend, nu moet ik soms +/- 2 sec wachten voor er iets gebeurt, het voelt minder stabiel lijkt wel

Wat heb ik gedaan,
Array gewist en opnieuw opgebouwd
Verschillende cluster sizes geprobeerd
Ander moederboard Gigabyte EX-58
ander DDR3 geheugen
Clean install windows 7
Diskalligned
Diverse harddisk tools geïnstalleerd, maar kan geen enkele fout vinden.
Logs geven ook geen problemen aan.

het wordt alleen maar langzamer volgens de tests, het 2de plaatje is na een paar keer testen, als ik reboot en dan test liggen de waardes nog lager writes +/- 70 ;(

Heeft iemand een idee wat ik hier nog aan kan doen?
Loopt bij jou de reactietijd hoog op in Betrouwbaarheids- en prestatiecontrole onder schijf? Ik had met mijn 2 vertexen, dat de reactietijd op 3000ms stond als ik de ssd`s belaste met opstarten van windows of applicaties. Daardoor haperde mijn systeem behoorlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 17-09 22:13
Zojuist de 160GB Postville besteld, volgens de webshop is die leverbaar dus ik hoop dat ik hem snel binnen heb. :-)

Ik neem aan dat een SSD ook helemaal stil is? Ook geen gezoem e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Rprp schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:11:
Zojuist de 160GB Postville besteld, volgens de webshop is die leverbaar dus ik hoop dat ik hem snel binnen heb. :-)

Ik neem aan dat een SSD ook helemaal stil is? Ook geen gezoem e.d.?
SSD heeft geen bewegende onderdelen, dus als jij de spanning goed aansluit en de satakabel goed aansluit komt er geen geluid uit :) als je 1 van die twee dingen niet goed gedaan heeft kan ie gaan piepen of roken :z
Ik krijg morgen ook mijn Intel X25-M 80Gb binnen van Alternate (daar was ie wel op voorraad)..

[ Voor 8% gewijzigd door IJnte op 30-10-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alle onderdelen zonder bewegende delen zijn stil. Een spoel kan geluid maken, of dingen als condensators. Gelukkig heb ik een SSD nog nooit herrie horen maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:03

RnB

Die van mij maakt herrie. :P
Gelukkig is het alleen te horen in een volledige stille kamer voordat de koelingsfan is aangesprongen.
In het begin leek het net het seeken van een harde schijf, maar na langer ernaar geluisterd te hebben, lijkt het net alsof je electronica hoort.
Typisch die piepjes die je bij cartoons hoort wanneer ze in een space ship zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat meegemaakt met videokaarten. Dat is zoooooo irritant. Meteen retour gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/DSC05832.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i558.photobucket.com/albums/ss30/keldererik/crystaldiskmark.png

128k stripe, ik ben wel tevreden. 512k write zou misschien iets sneller kunnen maar ach. Weer even SSD Tweaker erbij halen om wat standaard dingetjes uit te schakelen zoals prefetch. :)

[ Voor 9% gewijzigd door keldererik op 30-10-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Laatst online: 17-09 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 19:38:
Niet alle onderdelen zonder bewegende delen zijn stil. Een spoel kan geluid maken, of dingen als condensators. Gelukkig heb ik een SSD nog nooit herrie horen maken :P
Helaas maakte mijn HDD veel herrie in idle. Dus niet van dat 'kggkgkgggg' geluid dat ie aan het zoeken is.

Meer een soort fan geluid die net iets te hoog draait. Vandaar dat ik een SSD heb aangeschaft, en hiermee hoop ik volg. week ook van dit laatste probleem af te zijn. Anders gaat ie gewoon weer retour :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Vandaag de Intel X25-m 80GB gehaald bij Yorcom, daar hadden ze deze nog voldoende. De intel ssd is ter vervanging van de 5200 rpm schijf in míjn laptop. Windows 7 dmv een usb stick geinstalleerd en dat ging ongeloofelijk snel!
De laptop lijkt wel een geheel nieuwe pc zo snel, alles start op in een flits, heerlijk! :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:22
Fietsbel schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 21:14:
Vandaag de Intel X25-m 80GB gehaald bij Yorcom, daar hadden ze deze nog voldoende. De intel ssd is ter vervanging van de 5200 rpm schijf in míjn laptop. Windows 7 dmv een usb stick geinstalleerd en dat ging ongeloofelijk snel!
De laptop lijkt wel een geheel nieuwe pc zo snel, alles start op in een flits, heerlijk! :)
Mag ik vragen wat voor laptop je hebt? Is het makkelijk om een HDD te vervangen?
180 euro voor 'zelf doen' lijkt erg aantrekkelijk. Normaal gesproken betaal je honderden euro's meer voor een laptop met een SSD aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

klopt inderdaad, op deze manier is het nog "leuk"om te doen. ik heb een sony sz61wnc, de hdd was binnen 10minuutjes vervangen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Heb vandaag een Postville 80GB besteld, waar ik Windows 7 op wil gaan zetten. Maar wat is nu wijsheid? Wachten totdat Intel die nieuwe firmware gefixt heeft en opnieuw released of gewoon Windows 7 installeren en de firmware later installeren?

Volgens mij is het zo dat het gedeelte waar al data op stond dan niet meer geoptimaliseerd wordt door TRIM, of heb ik het verkeerd begrepen? Weinig zin om over 3 maanden weer een reinstall te moeten doen omdat bleek dat de firmware alleen op een lege schijf geïnstalleerd kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij moet het gedeelte waar data staat helemaal niet geoptimaliseerd worden door TRIM, trim dient toch om de ssd te laten weten welke delen van de schijf vrij zijn en dus door de controller kunnen aangeduid worden om te schrijven. En zo sneller kan werken omdat dan de controller niet eerst moet gaan lezen of de plaats vrij is.

Er is natuurlijk altijd kans op data verlies indien een nieuwe firmware erop gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kluyze schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:55:
Volgens mij moet het gedeelte waar data staat helemaal niet geoptimaliseerd worden door TRIM, trim dient toch om de ssd te laten weten welke delen van de schijf vrij zijn en dus door de controller kunnen aangeduid worden om te schrijven. En zo sneller kan werken omdat dan de controller niet eerst moet gaan lezen of de plaats vrij is.

Er is natuurlijk altijd kans op data verlies indien een nieuwe firmware erop gezet wordt.
Nee, TRIM markeert blokken als verwijderbaar.
Normaal betekent delete "verwijder uit de file table". Data zelf wordt niet weggehaald, ookal heb je ingesteld dat het niet naar de prullenbak gaat.
Op een normale HDD maakt dat niet uit, overschrijven gaat net zo snel als een lege sector volschrijven.
Bij flashgeheugen is het anders. Als je daar een blok moet overschrijven moet het blok eerst gewist worden en dan beschreven.

TRIM merkt blokken dus aan dat ze daadwerkelijk leeg mogen. De controller in de SSD zal dan kort nadat die aanmerking is gezet het blok legen zodat er bij een write actie minder tijd verloren gaat.
In princiepe wordt het probleem dus opgelost op een moment dat de SSD even niks te doen heeft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het idee van TRIM is dat bij een delete ook aan de SSD wordt doorgegeven dat de data ongeldig is en niet meer bewaard hoeft te worden. De toolbox geeft een commando aan het OS om door te geven aan de SSD wat geldig/niet geldig is. Zover ik weet hoef je dat in Win7 (met windows drivers en geed raid etc etc, TRIM-paraat dus) alleen 1 keer te doen na het flashen van de firmware omdat je geen delete (met trim) meer kan geven voor je oude meuk. Dat laatste lijkt me logisch maar mocht het niet kloppen dan hoor ik dat graag, uiteraard.

Hoe dan ook, TRIM is voor data die je weggegooid hebt, het doet niks met geldige data (niet direct iig). Hier komt overigens ook bij dat data recovery niet meer werkt. Misschien dat als je snel bent voordat de GC de boel opschoont en samen voegt je nog iets kan vinden, maar daarna is de data iig zeker fysiek pleite.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

TimMer schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:42:
Heb vandaag een Postville 80GB besteld, waar ik Windows 7 op wil gaan zetten. Maar wat is nu wijsheid? Wachten totdat Intel die nieuwe firmware gefixt heeft en opnieuw released of gewoon Windows 7 installeren en de firmware later installeren?

Volgens mij is het zo dat het gedeelte waar al data op stond dan niet meer geoptimaliseerd wordt door TRIM, of heb ik het verkeerd begrepen? Weinig zin om over 3 maanden weer een reinstall te moeten doen omdat bleek dat de firmware alleen op een lege schijf geïnstalleerd kan worden...
gewoon installeren, als je hem krijgt zet je zoizo er een nieuwe windows erop en als de nieuwe firmware uit is zet je die erop en draai je 1x het ssd toolkit om te zorgen dat ie helemaal fris is en je hoeft er dan niet meer naar om te kijken.

ik gebruik dat ding nu al enkele maanden en zit continu te wisselen tussen mijn pc en laptop (dual boot win7) en din zit tot aan de nok vol en merk geen ruk van de prestatieverlies (als die er al is).

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

:P
Astennu schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:31:
Zo ik zit nu ook op me SSD te werken.

Maar de stilte is gewoon eng :D je bent dat gewoon niet gewend dat hij bij het starten van apps niet rammelt. Het loopt ook heerlijk door. Ben nu alles aan het installeren zodat ik een beetje dezelfde werklast krijg als ik op me oude Vista install had.

Maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de snelheid. Ik heb ook pas 20 gb in gebruik. Win 7 lijkt daar mee aanzienlijk minder diskspace te gebruiken dan Vista 64 Enterprise.
Voor een hardware enthusiast ben je late to the party... :P ;)

Dit doet meer voor je pc dan 4890 -> 5850 8)

Maarrruh welke heb je genomen ?
TimMer schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:42:

- De meest recente (maar teruggetrokken) firmware kon gewoon geflashed met behoud van data.
- Niemand weet wat de oplossing gaat zijn voor de gemelde problemen met deze teruggetrokken Firmware
- Als het een nieuwe Firmware wordt weet ook niemand of die ook met behoud van data geflashed kan worden.
- Er worden bepaalde specifieke omstandigheden gemeld waaronder je met meest recente (teruggetrokken) FW je SSD naar zijn mallemijer helpt. Ook hier geldt de precieze reden is onduidelijk. Intel heeft nog geen formele oorzaak gemeld.

Maw je vraag is niet te beantwoorden.... :)

1 geruststelling, nee 2
1) Met de oude FW werkt het ook als een tierelier
2) Al zou je alles opnieuw moeten installen, dit gaat zeer snel :)

succes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2009 00:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Dan ga ik gewoon over naar Windows 7, firmware of geen firmware. Dank u voor uw tijd heren. Afbeeldingslocatie: http://i.fok.nl/s/thumbsup.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 07:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Zover ik dit topic volg ben ik de enige met het probleem van een corrupte postville SSD na de flash. Ik heb hem dinsdag aangemeld bij Intel via een web formulier maar tot op heden nog geen enkele reactie. Enig idee hoelang dat normaal duurt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ok, het principe was niet geheel juist maar het is toch wel juist dat het trim commando de delen van de schijf waar data staat met rust laat en er dus helemaal geen optimalisatie nodig is (of kan gedaan worden met of zonder trim) op de delen waar data staat. Dus het maakt niet uit dat je eerst trim enabled hebt en dan er data op zet of je zet er eerst data op en enabled dan pas je trim.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 31-10-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
kluyze schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 00:37:
[...]
Ok, het principe was niet geheel juist maar het is toch wel juist dat het trim commando de delen van de schijf waar data staat met rust laat en er dus helemaal geen optimalisatie nodig is (of kan gedaan worden met of zonder trim) op de delen waar data staat. Dus het maakt niet uit dat je eerst trim enabled hebt en dan er data op zet of je zet er eerst data op en enabled dan pas je trim.
Ook niet voor data die je voor de TRIM-update hebt geparkeerd en na de TRIM-update weghaalt? Want dat lijkt mij het grootste probleem: dat het TRIM-mechanisme dat niet al 'zijn' gebied ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-06 22:48
Ik heb dus ook maar eens een SSD'tje aangeschaft, namelijk deze:
Transcend 32GB 2.5" SATA SSD - SLC (TS32GSSD25S-S)

Volgens Transcend zou het schijfje de volgende snelheden kunnen behalen:
Read up to 150MB/s, Write up to 120MB/s

Ik behaal echter de volgende resultaten in Crystal:
Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/551/crystal3noahcinochipset.png

De random reads en writes zijn idd niet zo hoog, maar ik dacht dat deze Transcends de beruchte JMicron controller hadden (am I right?).. In elk geval sequential gaat ie wel boven de opgegeven snelheid en dat is dan weer mooi.
Waarom ik 'm heb gekocht is eigenlijk simpel, ik kon 'm voor de prijs niet laten liggen (dus ik heb er idd bij verre geen 250 euro voor betaald).. ;)

Hier nog 2 benchmarks:
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/5955/hdtunebenchmarkts32gssd.png
&
Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/1228/atto1noahcinochipset.png

Bij ATTO is te zien dat ie even tijd nodig heeft om op gang te komen, maar ik denk dat de cijfers best oké zijn.

Specs:
CPU: AMD Athlon X2 5600+ 2.9Ghz OC --> 3.2Ghz
Mobo: MSI K9A2 CF (AM2+, AMD 790X / SB600 Chipset)
Geheugen: 1x 2GB 800Mhz (Single-channel dus, 1 bankje defect.)
SSD: 1x Transcend 32GB 2.5" SATA SSD - SLC (TS32GSSD25S-S)

Nog even wat constateringen, ik heb echt talloze benches gedraaid en ik blijk dus de beste resultaten te behalen met de volgende config:
- Geen AHCI
- Standaard Windows drivers
- Write cache disabled

Uitleg:
- Hij lijkt iets minder te presteren met AHCI aan. Omdat de resultaten een beetje schommelden heb ik echt in elk programma wel een stuk of 8 benchmarks gedraaid om verschil te kunnen zien en zelfs nu ben ik niet zeker. In elk geval gaf het geen performancewinst, hooguit verlies.
- De nieuwe chipset drivers van de AMD site lijken vastlopers te veroorzaken, bovendien heb ik er ook geen betere prestaties mee behaald. Ik heb vervolgens Win7 helemaal opnieuw geïnstalleerd zonder deze drivers.
- De write cache schijnt gewoon helemaal niet ondersteund te worden door deze schijfjes, ik kan het niet aanpassen en in CrystalDiskInfo staat het ook aangegeven als niet ondersteund. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/9571/janietdus.png

Eigenlijk druist deze config aardig in tegen de tips die gegeven zijn, maar zo zie je maar, wat bij de 1 optimaal werkt kan bij de ander kut zijn of niks uithalen.

Nog een paar feiten over deze SSD:
- Hij ondersteunt geen TRIM (JMicron? En is het wel echt nuttig bij SLC?)
- wiper.exe lukt ook niet, wilde namelijk voordat ik Win7 opnieuw ging installeren de boel netjes wipen (heb hiervoor, de HD Wipe Tool van HDDGuru.com gebruikt, kan iemand me vertellen of deze volstaat?)
- Bij de Windows Experience Index krijgtie een 6.7 (had eigenlijk hoger verwacht, maar goed.)
- Hij is niet te updaten/flashen volgens Transcend.

Na mijn reviewtje heb ik nog wat vragen voor jullie:
  • Is 0.2ms AT nog wel acceptabel? Is 0.1ms niet gangbaarder voor een SSD?
  • Waarom krijgen veel mensen met SSD's in HDTune een rechte lijn en gaat het bij deze Transcends op en neer?
  • Kan iemand me vertellen of het idd om de JMicron controller gaat?
  • Waarom krijg ik -1.0% cpu verbruik te zien bij HD Tune? (bugje?)
  • Bij welke praktijkvoorbeelden wordt veel gebruik gemaakt van sequentieel lezen/schrijven en wanneer random?
  • Komt het vaker voor dat write cache niet ondersteund wordt door SSD's? (Of is het soms niet nodig bij SLC?)
  • Hoe staan jullie tegenover deze benches, is hij z'n geld waard (even van de normale prijs van 250 euro uitgaande)?
  • Er wordt hier aangegeven dat write cache echt een must is bij JMicron SSD's, waarom?
  • Is TRIM ook nuttig bij SLC SSD's?
Wat ik nog kwijt wil is dat het ook voor mij echt een flinke overgang is naar de SSD. Maak gelijk ook voor het eerst gebruik van Windows 7, maar het gaat werkelijk bizar snel.
Jammer dat de bios er zo lang over doet haha :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat voor MLC SSD's opgaat, gaat niet altijd op voor SLC SSD's. Mogelijk dat jouw SSD nog wel een stuk sneller zou kunnen zijn met een andere controller of met cache geheugen, maar omdat het SLC geheugen is, is hij toch snel genoeg.

0.2ms is overigens niet erg hoor. Dat ga je niet merken. Zeker niet als je de resultaten vergelijkt met een gewone HDD. :) Sequentieel lezen en schrijven ga je vooral doen bij het verplaatsen van grote bestanden. Vandaar dat de random prestaties toch redelijk belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 00:10:
Voor een hardware enthusiast ben je late to the party... :P ;)

Dit doet meer voor je pc dan 4890 -> 5850 8)

Maarrruh welke heb je genomen ?
Ja en nee. Ja ik ben vrij laat met een SSD maar dat is omdat er te veel nadelen aan zitten. Zoals dat ik nu gewoon geen trim heb omdat ik me SSD op die intel raid controller heb zitten waar mijn 2 Raid setups ook aan hangen. Ze zijn absurt duur. Weinig opslag. Prestatie is wel goed maar als je naar de prijs gaat kijken is het nog te duur. Dit is geen noodzaak voor je pc. Als je pc eenmaal geboot is gaat het wel prima. Ja de SSD is dan sneller en de pc voelt soepeler maar 190 euro ?

Dan dus punt twee de 5850 heeft meer voor me pc gedaan dan de SSD. Als ik zou moeten kiezen tussen SSD met de 4890. Of me oude HD's met de 5850 zou ik meteen voor de laatste optie gaan. Maar ik kon wel 200 euro missen dus ik wou SSD toch eens proberen. Ik werk er nu ook pas een dag mee.

Ik denk dat het pas echt interessant gaat worden als je bv 300 GB voor deze prijs had gehad. Dan kun je ook echt die normale disks uit je pc laten of tenminste alleen voor data storrage gebruiken. En dan alle apps en games van je SSD draaien. Als ik dat nu wil doen moet ik of de hele tijd games eerst naar me SSD kopieren. Of veel en veel te veel geld uit geven. Want dan zou ik toch een 256-320 GB SSD er bij moeten hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 31-10-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 08:45
Ik heb woensdag de Firmware geupdate, geen enkel probleem ook de Tool Kit werkte perfect.
echter vanaf gisteren kreeg ik problemen, Windows 7 starte niet meer op. "boot mgr ontbreekt"
kreeg ook een keer ïnvalid partition table" bij controle bleek de ssd compleet leeg.

als ik de bv pc uitzette kreeg ik ook b.g. meldingen, lijkt net of de SSD wordt schoongepoets.

ik heb het tot nu toe als volgt opgelost.:

1 ssd met HHDERASE 3.3 schoongemaakt.
2 in de bios opstarten vanaf ide
3 windows 7 premium 64 bits
4 windows twee parties op de ssd laten installeren (is 100mb en de rest van de ssd)
5 intel drivers 9.11.1020 geinstalleerd.

maar Beslist niet de Tool KIT installeren !!! daarna kreeg ik de problemen weer
ondanks dat alle test goed waren!

mijn configuratie is Gigabyte ga p55 ud6 met intel i7 860 2 x 2gn (1366) corsair geheugen.
Intel SSD 80 gb Postville

tot nu toe werkt het nog goed.

op de onderstaande link staan div. reacties van mensen, m.b.t. de ssd problemen.

ik neem aan dat als Intel de nieuwe Firmware weer vrijgeeft de problemen verholpen zijn.

http://communities.intel.com/communi...F2BC.node5COMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die firmware update faalt echt heel hard |:( 8)7 Die laat ik mooi links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:34:
[...]

Ja en nee. Ja ik ben vrij laat met een SSD maar dat is omdat er te veel nadelen aan zitten. Zoals dat ik nu gewoon geen trim heb omdat ik me SSD op die intel raid controller heb zitten waar mijn 2 Raid setups ook aan hangen. Ze zijn absurt duur. Weinig opslag. Prestatie is wel goed maar als je naar de prijs gaat kijken is het nog te duur. Dit is geen noodzaak voor je pc. Als je pc eenmaal geboot is gaat het wel prima. Ja de SSD is dan sneller en de pc voelt soepeler maar 190 euro ?

Dan dus punt twee de 5850 heeft meer voor me pc gedaan dan de SSD. Als ik zou moeten kiezen tussen SSD met de 4890. Of me oude HD's met de 5850 zou ik meteen voor de laatste optie gaan. Maar ik kon wel 200 euro missen dus ik wou SSD toch eens proberen. Ik werk er nu ook pas een dag mee.

Ik denk dat het pas echt interessant gaat worden als je bv 300 GB voor deze prijs had gehad. Dan kun je ook echt die normale disks uit je pc laten of tenminste alleen voor data storrage gebruiken. En dan alle apps en games van je SSD draaien. Als ik dat nu wil doen moet ik of de hele tijd games eerst naar me SSD kopieren. Of veel en veel te veel geld uit geven. Want dan zou ik toch een 256-320 GB SSD er bij moeten hebben
Ik vind TRIM best belangrijk maar zonder werkt het met een X-25M of Vertex ook prima.
200 euro is best wat geld, maar de snelheid en vooral ook de stilte maken het voor mij ruimschoots de moeite waard.
Daarnaast X-25M of Vertex als bootschijf kunnen imo wel een flink tijdje mee. Ok er zullen SSD's komen met nog hogere read & writespeeds maar of het qua gevoel zo'n sprong zal zijn als HD-> SSD, ik betwijvel het.

Qua GPU's:
Als ik met mijn HD5870 een spel speel is de ervaring qua snelheid/IQ niet of nauwelijks beter dan met mijn vorige kaart. (grootste pluspunt is stroomverbruik en maar 1 kaart nodig)
Terwijl die SSD mijn hele PC ervaring, elke keer als ik er mee werk, sterk verbetert heeft. In dat opzicht doet een SSD voor mij dus meer dan die GPU upgrade. :)

Sowieso zijn HD's altijd al de zwakke schakel geweest qua snelheid, de ontwikkeling ging erg langzaam en kon de ontwikkelingen vd rest vd PC bij lange na niet bijbenen. Nu is er eindelijk iets wat dat rechttrekt (SSD) en dat merk je dan ook gelijk in het dagelijks gebruik.

Maar ben benieuwd als je er een tijdje mee gewerkt hebt, en je zou je oude bootschijf terughangen hoe je er dan over denkt... :)

ps: ik ben sinds april over en ben dus O+ op mijn SSD'tjes .... :P

Kan dus niet wachten tot grote capaciteit (1TB ofzo) ook betaalbaar wordt en die lompe, grote, lawaaierige en stroomslurpende spindlebased oplossingen definiteif mijn kast uitkunnen. 8)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 19:33

superwashandje

grofheid alom

iemand ervaring met de wiper.exe van ocz, de 120 gb agility en windows 7 64bit beta? ik kan mijn wiper.exe opstarten en zodra ik zeg dat ie aan het werk moet gaat ie alle drives/partities langs en zegt dat ie nergens kan werken. :S

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:38:
klopt inderdaad, op deze manier is het nog "leuk"om te doen. ik heb een sony sz61wnc, de hdd was binnen 10minuutjes vervangen.
zou je eens wat bencmarks kunnen posten ik ben benieuwd of je seq reads boven de 150MB per sec uit komen. Heb je AHCI ingeschakeld in de bios??

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Nu online
superwashandje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:14:
iemand ervaring met de wiper.exe van ocz, de 120 gb agility en windows 7 64bit beta? ik kan mijn wiper.exe opstarten en zodra ik zeg dat ie aan het werk moet gaat ie alle drives/partities langs en zegt dat ie nergens kan werken. :S
"Run as administrator" gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 19:33

superwashandje

grofheid alom

geloof het wel, het programmatje runt dus wel alleen het lijkt net of ie de ssd niet herkend(t?)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:34:
[...]
Ja en nee. Ja ik ben vrij laat met een SSD maar dat is omdat er te veel nadelen aan zitten. Zoals dat ik nu gewoon geen trim heb omdat ik me SSD op die intel raid controller heb zitten waar mijn 2 Raid setups ook aan hangen.
Die SSD kan er natuurlijk niets aan doen dat jij hem nie top ene normaal sata poortje propt. Maar ook zonder Trim ownt je SSD de pan uit dus dat is geen mega ramp. Een "nadeel" is dit zeker niet - check mijn degraded xx25-m/160 performance eerder in dit topique.
Ze zijn absurt duur. Weinig opslag. Prestatie is wel goed maar als je naar de prijs gaat kijken is het nog te duur.
Het herhalen van een argument maakt het niet beter: jij vindt 200 euro te duur om je pc te superchargen. Dat is je goed recht op zich, maar je moet toegeven dat dit een subjectief rguent is waar lang niet iedereen het mee eens hoeft te zin - 200 euro is peanuts voor veel mensen. En voor peanuts koop je een diskje waar je PCs vreselijk vel sneller van worden in dagelijks gebruik.
Dit is geen noodzaak voor je pc. Als je pc eenmaal geboot is gaat het wel prima. Ja de SSD is dan sneller en de pc voelt soepeler maar 190 euro ?
peanuts. Spreek uit: PIEJ-nuts.
Dan dus punt twee de 5850 heeft meer voor me pc gedaan dan de SSD. Als ik zou moeten kiezen tussen SSD met de 4890. Of me oude HD's met de 5850 zou ik meteen voor de laatste optie gaan. Maar ik kon wel 200 euro missen dus ik wou SSD toch eens proberen.
Ik vermoed dat jij vrijwel uitsluitend een beetje zit te gamen, filmpjes kijken en internetten dan. Als je namelijk redelijk intensief gebruik maakt van je harddisk (en dat doen slechts enkele games) dan is het verschil tussen hdd of ssd veel groter dan de performance hike van een 8800ultra naar 4790. Zelfs in 2560x1600 liepen de meeste games prima vloeiend op high detail met de 8800, dus tenzij jouw scherm groter is dan het mijne geloof ik niet dat er, behalve in Crysis, veel te winnen is qua snelheid met een nieuwe graka - een nieuwe ssd echter en het haperen van games die cachen is over.
Ik werk er nu ook pas een dag mee.
Ah, een goed onderbouwde mening gebaseerd op diepgaande gebruikservaring :+
Wéér datzelfde "het is duur" argument. Herhalen maakt het niet sterker. Ik heb een 160 gb x25m gehaald en ik draai alles van SSD. het verschil is in één woord: enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hammer schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:00:
Wat ik mij afvraag bij dit soort schijfjes; zijn alléén laadtijden/schrijftijden van programma's/ data sneller, of is er ook een verschil in benchmarkscores zoals superPi of 3d mark merkbaar?

Verder zie ik in de pricewatch dat de corsair SSD's sneller (en goedkoper per gb) zijn in read/write dan de intel versies (die gecapped zouden zijn op 70mb/s write?) Iemand hier ervaring mee?
Ik he vandaag op de gok een corsair x32 besteld (idd weinig reviews), de vertexen zijn zo in prijs gestegen dat ik hiervoor gekozen heb. Zal als deze bezorgd is een reviewtje schrijven.

Overigens zag ik wel dat bij de overklok contest corsair ssd's gebruikt zijn. Misschien zijn die er nog en wordt daar nog een review over geschreven.
Nu hopen dat ze net als de vertexen (zelfde controllen) ook ondersteuning voor trim krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:55:
[...]

Wéér datzelfde "het is duur" argument. Herhalen maakt het niet sterker. Ik heb een 160 gb x25m gehaald en ik draai alles van SSD. het verschil is in één woord: enorm.
Het is ook wel een heel stuk duurder, als je komt van een HDD die 0.06€/GB kost naar een bv X25-M 160GB die 2.3€/GB kost dan is dat wel bijna een factor 40 duurder. Als dat voor hem een argument is om het niet te kopen dan is dat zijn goed recht. €200 is voor de meeste mensen VEEL, ipv peanuts. Als jij met bv €1200 netto in de maand je huur/gas/elek/eten/kledij moet betalen dan ga je echt niet een paar dagen honger willen hebben omdat je PC wat sneller kan gaan.

Bij jouw tekst krijg ik zo het gevoel dat je iets wilt opdringen, als iemand een SSD te duur vindt dan kan dat een heel sterk argument zijn voor die persoon. Het is nu eenmaal crisis, en of dat nu een bangmakerij is of niet, het feit is dat veel mensen hun baan kwijt zijn en dat is heel echt. Ik ben er ook 1 van en een SSD is op dit moment ook nog een te groot luxe object om er zomaar €380 aan uit te geven. (ik zou echt wel voor de retail 160GB gaan) Dus ja, voor mij is het duur zijn van een SSD ook een heel sterk argument om nog te wachten. En ik heb dan nog het geluk dat ik bij mijn ouders woon en dus weinig onkosten heb.
Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.