Ik heb dus ook maar eens een SSD'tje aangeschaft, namelijk deze:
Transcend 32GB 2.5" SATA SSD - SLC (TS32GSSD25S-S)
Volgens Transcend zou het schijfje de volgende snelheden kunnen behalen:
Read up to 150MB/s, Write up to 120MB/s
Ik behaal echter de volgende resultaten in Crystal:
De random reads en writes zijn idd niet zo hoog, maar ik dacht dat deze Transcends de beruchte JMicron controller hadden (am I right?).. In elk geval sequential gaat ie wel boven de opgegeven snelheid en dat is dan weer mooi.
Waarom ik 'm heb gekocht is eigenlijk simpel, ik kon 'm voor de prijs niet laten liggen (dus ik heb er idd bij verre geen 250 euro voor betaald)..
Hier nog 2 benchmarks:

&
Bij ATTO is te zien dat ie even tijd nodig heeft om op gang te komen, maar ik denk dat de cijfers best oké zijn.
Specs:
CPU: AMD Athlon X2 5600+ 2.9Ghz OC --> 3.2Ghz
Mobo: MSI K9A2 CF (AM2+, AMD 790X / SB600 Chipset)
Geheugen: 1x 2GB 800Mhz (Single-channel dus, 1 bankje defect.)
SSD: 1x Transcend 32GB 2.5" SATA SSD - SLC (TS32GSSD25S-S)
Nog even wat constateringen, ik heb echt talloze benches gedraaid en ik blijk dus de beste resultaten te behalen met de volgende config:
- Geen AHCI
- Standaard Windows drivers
- Write cache disabled
Uitleg:
- Hij lijkt iets minder te presteren met AHCI aan. Omdat de resultaten een beetje schommelden heb ik echt in elk programma wel een stuk of 8 benchmarks gedraaid om verschil te kunnen zien en zelfs nu ben ik niet zeker. In elk geval gaf het geen performancewinst, hooguit verlies.
- De nieuwe chipset drivers van de AMD site lijken vastlopers te veroorzaken, bovendien heb ik er ook geen betere prestaties mee behaald. Ik heb vervolgens Win7 helemaal opnieuw geïnstalleerd zonder deze drivers.
- De write cache schijnt gewoon helemaal niet ondersteund te worden door deze schijfjes, ik kan het niet aanpassen en in CrystalDiskInfo staat het ook aangegeven als niet ondersteund. Zie hier:
Eigenlijk druist deze config aardig in tegen de tips die gegeven zijn, maar zo zie je maar, wat bij de 1 optimaal werkt kan bij de ander kut zijn of niks uithalen.
Nog een paar feiten over deze SSD:
- Hij ondersteunt geen TRIM (JMicron? En is het wel echt nuttig bij SLC?)
- wiper.exe lukt ook niet, wilde namelijk voordat ik Win7 opnieuw ging installeren de boel netjes wipen (heb hiervoor, de HD Wipe Tool van HDDGuru.com gebruikt, kan iemand me vertellen of deze volstaat?)
- Bij de Windows Experience Index krijgtie een 6.7 (had eigenlijk hoger verwacht, maar goed.)
- Hij is niet te updaten/flashen volgens Transcend.
Na mijn reviewtje heb ik nog wat vragen voor jullie:
- Is 0.2ms AT nog wel acceptabel? Is 0.1ms niet gangbaarder voor een SSD?
- Waarom krijgen veel mensen met SSD's in HDTune een rechte lijn en gaat het bij deze Transcends op en neer?
- Kan iemand me vertellen of het idd om de JMicron controller gaat?
- Waarom krijg ik -1.0% cpu verbruik te zien bij HD Tune? (bugje?)
- Bij welke praktijkvoorbeelden wordt veel gebruik gemaakt van sequentieel lezen/schrijven en wanneer random?
- Komt het vaker voor dat write cache niet ondersteund wordt door SSD's? (Of is het soms niet nodig bij SLC?)
- Hoe staan jullie tegenover deze benches, is hij z'n geld waard (even van de normale prijs van 250 euro uitgaande)?
- Er wordt hier aangegeven dat write cache echt een must is bij JMicron SSD's, waarom?
- Is TRIM ook nuttig bij SLC SSD's?
Wat ik nog kwijt wil is dat het ook voor mij echt een flinke overgang is naar de SSD. Maak gelijk ook voor het eerst gebruik van Windows 7, maar het gaat werkelijk bizar snel.
Jammer dat de bios er zo lang over doet haha

.