bverstee schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:55:
[...]
Volgens mij is dat de erfenis van de perikelen rond de ssd's met JMicron controllers.
Inmiddels heeft Kingston ssd's in het assortiment opgenomen met totaal andere controllers, die wellicht/blijkbaar niet dezelfde kinderziektes kennen als de eerste modellen met JMicron controller.
Wat ik echter erg lastig vind is te onderscheiden (vnl. door de grote hoeveelheid modellen per fabrikant):
1. welke ssd in de buurt komt van prestaties die je voor die prijs mag verwachten - nu blijven veel modellen links liggen omdat er simpelweg betere voor om en nabij dezelfde prijs te krijgen zijn
2. of de ssd's met b.v. JMicron controller na de verschillende facelifts en firmware-upgrades daadwerkelijk beter (acceptabel) zijn gaan presteren
Vrij weinig personen gaan daarmee experimenteren, aangezien het een dure aangelegenheid is.
En als bijvoorbeld iemand (of T.net) ssd's met brakke firmware mag testen, lees je daar éénmaal over, en ondanks dat de firmware later verbeterd is, hoor je eigenlijk niets meer van die modellen.
Ik denk dat het in deze markt (die van ssd's) dus erg belangrijk is dat de fabrikanten meteen met een acceptabele firmware op de proppen komen.
Die kan dan later (zoals in het geval van de Vertex en Postville) nog wel een boost krijgen, maar dient vanaf het begin af aan accaptabele prestaties neer te zetten.
Dat was in eerste instantie ook zo inderdaad met de SSD van OCZ Vertex (met
JMicronIndilinx controller). Die had eerst ook een latency van 48ms, maar was wel erg snel! Alleen als je heel snel bent, en dan 48ms moet gaan ademhalen en daarna weer even kan rennen, heb je overal erg weinig aan de drive. Daar hebben ze dus ook besloten dan maar wat minder snel te zijn (bandbreedte inleveren) en er voor zorgen dat de controller het allemaal netjes bij kan benen.
Ik denk dat het wel bekend is dat je nu moet gaan voor, of een
Intel SSD of een SSD met een Indilinx controller (b.v. de
OCZ Vertex 120Gb). De OCZ SSD's hebben gewoon een goede value-for-money, maar de intel komt er denk ik toch het beste vanaf (de G2 versie dan).
Over die Kingston SSD: Dat is natuurlijk een hele mooie instapschijf voor een basis of budget systeem. Het doet qua prestaties al een hele hoop voor je systeem (factor 35 beter in random write tests, en een factor 60 beter in random read tests). Het is een kleinere schijf, welke door zijn opbouw (gewoon een mini intel X25-M) minder bandbreedte tot zijn beschiking heeft. Daardoor is hij wel een klap goedkoper dan een Intel SSD, maar verslaat hij nogsteeds een ordinaire HDD met gemak. De prijs per Gb is natuurlijk nog steeds ver te zoeken t.o.v. een normale HDD: Kingston kost ~$85 dollar en heeft 40Gb aan boord: ~$2.1/Gb (even omgerekend naar euro: $84,99 = 57.48 euro /40=1.43 euro per Gb). Een Intel SSD (80Gb G2) kost 185 euro en heeft 80Gb aan boord: ~2.31 euro/Gb. Je ziet daar dus ook de halvering in prijs per Gigabyte.
Een normale HDD, kost nu zo'n 61 euro (Samsung F3, 1TB), en daarbij is de prijs per Gb zo'n 0.061 euro/Gb. Het blijft natuurlijk voorlopig een keuze of je gaat voor snelheid (SSD) of storage (HDD). In dat opzich is die Kingston natuurlijk een mooie middenweg

Gewoon een simpele, doch kleine SSD met gemiddelde prestaties als boot disk zal je systeem al een heel stukje sneller maken
Zoals ik al eerder aangaf, heeft Kingston in dat opzicht wel gewoon geluk dat ze die Intel SSD Controller mogen gebruiken. Dat ze daarvoor wellicht wat restricties opgelegd hebben gekregen hebben ze op de koop toe genomen

Ze hebben natuurlijk een knaller van een disk (qua marktsegment dan) gemaakt!
[
Voor 23% gewijzigd door
IJnte op 29-10-2009 07:27
]