Het grote SSD topic ~ Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste
Acties:
  • 197.109 views

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel.rietveld
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06-2024
Heren/dames, vraagje, als ik mijn pc opnieuw ga installeren en nu voor windows7 kies en meteen overstap op ssd wat is dan wijsheid.

1 x ssd voor windows7 boot
1 x ssd voor games

of beide ssd's in raid 0 en dan 2 partities voor boot en games?

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij RAID heb je i.i.g. niets aan Windows 7 (i.r.t. een SSD).

Relevantere vraag lijkt me overiges: 1 grote SSD of 2 kleine (samen even groot als de grote) in RAID0.

Antwoord is moeilijk, ik neem een gelijke prijs aan per GB. Bij OCZ zou ik zeggen 2 kleine in RAID0, bij Intel zou ik zeggen 1 grote SSD.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wakuwakuhullie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 02:53
Ik zou ze niet in raid zetten vanwege TRIM. Ik denk dat je het verschil tussen raid en niet raid wel kunt meten maar dat je het in de praktijk niet echt zal merken.

Ik heb afgelopen zaterdag een Postville 80GB gehaald en ben wat aan het testen geweest. Ik vind 1 SSD voor mijn OS al een enorme verbetering tov 2 Raptors in raid 0.

Na de nieuwe firmware en de Intel AHCI driver zijn dit mijn gemiddelde scores.

--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo
--------------------------------------------------

Sequential Read : 262.021 MB/s
Sequential Write : 87.747 MB/s
Random Read 512KB : 208.741 MB/s
Random Write 512KB : 89.070 MB/s
Random Read 4KB : 22.501 MB/s
Random Write 4KB : 68.635 MB/s

Test Size : 100 MB
Date : 2009/10/27 18:57:41

Overigens kun je je games wel op de harddisk laten staan, de meeste games maken in de AppData folder een "werkfolder" aan die dan toch al op je SSD staat.

Ik zou 1 SSD kopen en voor het geld van de andere SSD een HD5850 van Ati nemen. Stel dat volgens jaar als SATA 3 is doorgedrongen en je wilt de rest van je systeem upgraden, dan kun je mooi meteen een SATA 3 SSD nemen en de SSD die je nu koopt gebruik je dan als 2e SSD of je verhuist hem naar een laptop of ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

FunFair schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:30:
een verse format / herpartitionering en herinstallatie werkt ook niet?
Nee, aangezien er niet veel meer verloren kan gaan ga ik eens proberen hem terug te flashen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist mijn Postville geflashed met de nieuwe TRIM firmware. Ik gebruik XP dus ik heb geen Trim, maar ik vermoed dat Intel stiekum wel een paar kleine optimalisaties heeft uitgevoerd. Toch maar flashen dus.

Tevens de Intel SSD Toolbox geinstalleerd. Die heeft o.a. een OCZ Wiper- achtig ding aan boord om handmatig TRIM uit te voeren. Werkt prima, reads gingen omhoog van 220 naar 233 en de writes zijn stabiel op 70+ MB/s. HD Tune geeft een stabiele, bijna vlakke grafiek, zelfs op de delen waar data staat.

Op het Intel forum suggereert iemand dat de combinatie TRIM firmware + W7 64-bits mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van de uitval van sommige Postvilles na de upgrade. De drive werkt immers eerst normaal, maar geeft de geest zodra W7 er nieuwe drivers voor installeert. Dat doet hij omdat hij een 'nieuwe' drive ziet na de flash. Men vermoedt nu dat de drivers de SSD om zeep helpen. Hij is dan echt kapot en kan ook niet meer teruggeflashed worden naar de 'password bug fix' firmware.

Wat daarvan waar is zal nog moeten blijken, maar misschien kunnen W7 64-bits gebruikers beter eerst even de kat uit de boom kijken. Je moet je kapotte drive immers RMA sturen. Hierbij de link naar het Intel SSD forum.

http://communities.intel.com/community/tech/solidstate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 10:23
Probeer net mijn 2x 80 GB X25-M (INTEL SSDSA2M080G2GN) ssdtjes te voorzien van nieuwe firmware, maar telkens krijg ik een foutmelding namelijk:

INITDISKBAD command.com /p /e :256

FreeDos zie ik laden met het command -INITDISK .. maar die gaat dus uiteindelijk over zoals hierboven staat.

Heb in de bios netjes alles op IDE SATA MODE gezet en de readme gelezen.
Tenslotte heb ik het ook een x geprobeerd met alleen mn Intel SSD's (Rest dus afgekoppeld)

Iemand een idee? :/

[ Voor 3% gewijzigd door m0nkm0nk op 27-10-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Bij mij is de flash goed gegaan op een W7 x64 machine. Wél draai ik met de Intel Matrix Storage drivers, omdat ik ook een RAID5 set in de machine heb. Ik heb dus ook de toolbox geinstalleerd en gescheduled. (voordat er slimme opmerkingen over komen :P)

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:41:
Op het Intel forum suggereert iemand dat de combinatie TRIM firmware + W7 64-bits mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van de uitval van sommige Postvilles na de upgrade.
Klinkt bekend.. maar ik heb gewoon cd usbkey normaals gestart en geflast.. ik kan hem nu weer benaderen. De data is echter wel pleite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:39:
[...]

Ik snap niet waarom je dit zo geprobeerd hebt ("on the fly"). Niet alleen je SATA mode moet namelijk goed staan, maar ook je fysieke adapters. Waarom denk je dat je hot plug bays hebt?
Is ook niet iets wat ik zelf had bedacht, maar volgens de officiele guides van OCZ. Vond het ook wel apart, maar je moet alles een keer mee hebben gemaakt, nietwaar?

Kern van het verhaal is dat die methode bij mij niet werkte, en ik toch moest backflashen in IDE-mode. Daarom heb ik het hier gemeld, mochten er nog tweakers zijn die dit traject door moeten.

Was trouwens nog een heel gedoe. Ben in totaal wel een uurtje of 6 bezig geweest voordat mijn Windows 7 weer operationeel was als daarvoor. Dat haal ik er in tijdwinst nooit meer uit, schat ik. Blijf het dan maar als hobby zien....

Heb nu wel gelijk een andere bracket voor mijn SSD's ingebouwd, zit een stuk beter nu.Kan ik er nu vanaf het front bij (zit in een 3,5 inch floppy-bay).

Afbeeldingslocatie: http://www.vanexel.com/images/bracketssd.jpg

Gelukkig kost een auto minder tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door wvexeltweakers op 27-10-2009 20:10 ]

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkm0nk
  • Laatst online: 19-09 10:23
michel.rietveld schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:48:
Heren/dames, vraagje, als ik mijn pc opnieuw ga installeren en nu voor windows7 kies en meteen overstap op ssd wat is dan wijsheid.

1 x ssd voor windows7 boot
1 x ssd voor games

of beide ssd's in raid 0 en dan 2 partities voor boot en games?

Michel
Heb zelf raid 0..

40GB - Windows
104GB - Games

De rest heb ik niet toegewezen (las dat het hielp op langere termijn maar het zou allemaal wel)

Loopt als een malle sneltrein >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb inmiddels ook de nieuwe postville firmware erop staan. geen zuchtje pijn. gewoon fatsoenlijke software/drivers zoals ik van intel gewend ben. :>

ietjes minder vind ik het nu ik de ssd toolkit heb geinstalleerd.
ik krijg totaal geen verbinding met de ssd. hij ziet de intel wel, maar blijft de melding geven "error connecting to drive" en wil dus ook niet smart of wat dan ook aangeven. alle funcites behalve exit en refresh blijven grijs.

ik draai geen raid en naar mijn weten staat AHCI ook niet aan. in de bios is daar iig geen optie voor. (asus crosshair 1, nvidia chip)

op internets is er nog bijna niks over te vinden gezien de software pas 24 uur uit is maar heb al wel enkele meldingen gevonden van mensen met hetzelfde probleem....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

IJnte schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:38:
[...]

Ik moet zeggen, dat ik de review van Anandtech hier toch wat beter over vind. Ze hebben daar een aantal zeer goede reviews geschreven over het hele SSD verhaal. Hier nog een overzichtje van hun nieuw geintroduceerde benchmark: Anandtech Storage Bench.

Light:

[...]

[afbeelding]

Heavy:

[...]

[afbeelding]

Het idee van anandtech was om een storage bench te maken die kijkt naar het werkelijke gebruik van de SSD (in I/O Operations per Second (IOPS)) onder normale (lichte) omstandigheden en naar de zware gebruikersomstandigheden. De filosofie was: Cijfertjes zijn leuk, maar het gaat om de gebruikerservaring. Opzich best sterk natuurlijk :)
Is idd een goede review. Volgensmij postte ik die link hier als eerste... 8) O-)

Het idee van Anand is uiteraard erg goed en kan potentieel meer inzicht geven dan een simpele run van Crystaldiskmark. Echter ook zijn hardwaretraces zijn "een keuze". En Femme heeft ook al vaker aangegeven dat het verdomd moeilijk is om een realistische Real World Bench in elkaar te draaien. Want wat is realistisch :?

Als je een SSD wilt aanschaffen zul je jezelf nog steeds moeten afvragen in hoeverre de gekozen waarden in dat soort Real World Benches realistisch zijn voor jouw gebruik.

Op basis vd aanname dat de meeste mensen een SSD aanschaffen als OS / Game schijf en obv alle reviews die ik gelezen heb ben ik iig geneigd nog steeds relatief minder waarde toe te kennen aan sequentiele writespeed.
Alhoewel ik Anand nog steeds vd allerfijnste reviewsites vind, vind ik het lastig te beoordelen hoe representatief de door hem gekozen traces zijn voor een OS schijf.

Misschien kan iemand als Femme die er meer ervaring mee heeft er wat over zeggen.

De topreview vd toekomst zou een combinatie van goedgekozen Realworldbenches en wat synthetische benches moeten zijn.

Iedereen wil natuurlijk de "beste" keuze maken maar met een indilinx of intel based SSD zit je sowieso in de top vd markt en zal je gebruikerservaring vele male beter zijn dan magnetisch mormel.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 27-10-2009 20:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:25
Ik krijg opeens:
Download Not Available

This download is no longer available.
Als ik de intel firmware probeer te downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

download is idd floepsie -O-

waarom krijg ik nou het idee dat intel ergens een foutje heeft gemaakt en de verkeerde firmware de deur uit heeft gegooit.... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zelfde probleem hier :'(

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Inderdaad, hier ook. Laat me raden, er komt een nieuwe versie vanwege de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:12:
download is idd floepsie -O-

waarom krijg ik nou het idee dat intel ergens een foutje heeft gemaakt en de verkeerde firmware de deur uit heeft gegooit.... :X
ff afkloppen, :o vooralsnog werkt mijn G2 nog maar was oorspronkelijk idd van plan om even de ontwikkelingen af te wachten alvorens te flashen. Maar ja toch te ongeduldig.... :X

ps:
zou wel fijn zijn als Intel ff een FW flasher neerzet waarmee je terugkunt naar de vorige versie. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 27-10-2009 21:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lijkt me wel een frontpage berichtje waardig dit nieuws :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Ik vind toch dat die kingston met de V series 40GB, een domme keus heeft gemaakt.
Slim dat ze een 40GB versie uitbrengen, maar waarom hebben ze er voor gekozen om maar 5 geheugen chips te gebruiken. Daarmee is het ding half zo snel als het kunnen zijn als ze voor 10 chips hadden gekozen die half zo groot waren. Wellicht dat intel zelf zo'n versie uit wil brengen... maar waarom kingston ermee akkoord gaat?
Jammer.. deze schijf was eigenlijk een waar op zat te wachten. Meer dan 40GB heb ik voor een OS schijf niet nodig.

quote van anandtech:
Only 5 devices means the Intel controller works in 5-channel mode, instead of 10-channel like the X25-M G2. With only half the NAND flash of an 80GB X25-M (only five NAND devices on board), its sequential write speeds are cut in half - Kingston rates the drive at 40MB/s. Random performance suffers a bit, but sequential write performance sees the biggest hit.
Of verkijk ik me teveel op de schrijfsnelheid? En is dat als OS schijf niet zo belangrijk?
De leessnelheid is nog wel redelijk, net iets langzamer dan de 80GB intel postville.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 27-10-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is niet echt een kwestie van kiezen, dat is gewoon de meest logische (en goedkope) manier om een kleinere schijf te maken. En dat hij iets langzamer is is voor de fabrikanten alleen maar een voordeel omdat er dan wat differentiatie ontstaat.
De leessnelheid is nog wel redelijk, net iets langzamer dan de 80GB intel postville.
Dat komt omdat die laatste begrensd wordt door de SATA2 interface. Zonder deze begrenzing zou de 80 GB Postville exact 2x zo snel zijn (als de 40 GB versie).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Je ziet het inderdaad vaker in de electronica branch. Zelfde printplaat, maar je steekt er minder componenten op.
Het zal dan wellicht een keuze zijn geweest. Ik had alleen gehoopt op een 40GB versie die zou presteren als een 80GB versie. that's all.

De leessnelheid van de postville zit inderdaad al flink tegen de max snelheid van sata2 aan, dus dat zal inderdaad wel de beperkende factor zijn. Reviews zijn verder wel lovend over de kingston v series 40GB.
Zal eens kijken wat de prijs in europa wordt als het ding hier uitkomt.. misschien eerst eens in mijn laptop testen voordat ik ga kiezen wat ik in mijn desktops ga schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 27-10-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel goed dat ze snel reageren door de link down te halen. Ook verstandig wat Imo zijn de MLC SSD kopers wel het type gebruiker dat dit soort Flashes redelijk snel uitvoert. Wordt een beetje kostbare zaak als idd veel SSD's gaan bricken.....

PS: Intel Toolbox link werkt nog gewoon.

mmm zal ik die toolbox blijven gebruiken :?

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 27-10-2009 22:30 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
heb ik mazzel gehad.. heb de tool draaien onder win7 x64, maar geen gekke dingen gezien. Voor de zekerheid toch maar even die schedule uitschakelen! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik heb geen goed woord over voor dat stelletje incompetente prutsers. Tis potjandorie een miljardenbedrijf en dan zo een belangrijke update verknallen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:04:
De leessnelheid van de postville zit inderdaad al flink tegen de max snelheid van sata2 aan, dus dat zal inderdaad wel de beperkende factor zijn. Reviews zijn verder wel lovend over de kingston v series 40GB.
Zal eens kijken wat de prijs in europa wordt als het ding hier uitkomt.. misschien eerst eens in mijn laptop testen voordat ik ga kiezen wat ik in mijn desktops ga schuiven.
Ik ga hem zeker kopen. Die lage seq write speed vind ik totaal geen issue, want er komt toch geen data op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er helemaal geen data op komt, waarom koop je 'm dan? Presse-papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
Ik heb de FW ISO nog wel hoor voor de liefhebbers :P
Gelukkig heb ik geen problemen en ga ik die hopelijk ook niet krijgen, maarja de tijd zal t leren.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

pafdaddy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:33:
Ik heb geen goed woord over voor dat stelletje incompetente prutsers. Tis potjandorie een miljardenbedrijf en dan zo een belangrijke update verknallen. |:(
Beetje overdreven reactie :?

Het is nog helemaal niet duidelijk waaraan het ligt dat een aantal gebruikers problemen hebben.

Volgensmij is er sowieso nog heel weinig zeker. Alleen, ommdat het hier om data op harde schijven gaat neemt Intel, heel verstandig, het zekere voor het onzekere.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

FunFair schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:32:
[...]

heb ik mazzel gehad.. heb de tool draaien onder win7 x64, maar geen gekke dingen gezien. Voor de zekerheid toch maar even die schedule uitschakelen! :|
ik heb ook al geupdate en toolbox gedraaid , geen centje pijn , en goede benchies onder crystaldisk mark
vergelijkbaar met eerder geposte screens.

even afwachten wat er gaat komen dus...

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gapper100
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 15:50
Hmm, ik heb mijn 80GB X25-M ook geflashed, nog niks aan de hand gelukkig.

Maar ik heb wel een ander probleem: De SSD Toolbox werkt niet. Het start gewoon op en herkent m'n SSD, maar de tools aan de linkerkant kan ik niet aanklikken... Ze staan er wel, maar ze zijn grijs en erop klikken heeft geen zin. Iemand enig idee?

Mobo: Asus Striker Extreme (nVidia 680i SLI chipset)

EDIT: Ik las in de ReadMe van de SSD Toolbox dat "Drives exposed to Microsoft Windows* as SCSI are not supported". Ik heb even gekeken en dit is bij mij het geval... Maar wat kan ik hieraan doen, en hoe?

EDIT2: De regel van de SSD in het programma is als volgt: "C: INTEL SSDSA2M080G2GC 80 GB RAID not supported". Ik heb bij bij een aantal plaatjes van andere mensen (waar de Toolbox wel werkt) gezien dat zij het stukje "RAID not supported" niet hebben. Ik heb naast de SSD ook een RAID0-opstelling van 2 500GB Seagate Barracuda schijven staan.

[ Voor 29% gewijzigd door gapper100 op 27-10-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pafdaddy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:33:
jij gebruikt overduidelijk geen microsoft producten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:42:
Als er helemaal geen data op komt, waarom koop je 'm dan? Presse-papier?
Windows en programma's noem ik geen data. Maar je kan natuurlijk elk bitje data noemen. Een lege schijf bevat volgens die definitie ook heel veel data. Misschien interessant voor jou om dit eens verder te onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ben benieuwd hoeveel gebruikers met een onbruikbare SSD zitten, en of er een verband te vinden is. Ik heb nergens last van iig, heb voor de zekerheid wel schedule van de Toolbox leeg gemaakt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:50:
[...]

Beetje overdreven reactie :?

Het is nog helemaal niet duidelijk waaraan het ligt dat een aantal gebruikers problemen hebben.

Volgensmij is er sowieso nog heel weinig zeker. Alleen, ommdat het hier om data op harde schijven gaat neemt Intel, heel verstandig, het zekere voor het onzekere.
Hadden ze een andere keus dan? Ik denk dat ze bij Intel al platgebeld/gemaild zijn. Het is zelfbescherming; al die SSD's vervangen kost ook klauwen met geld. In eerste instantie nemen ze die update offline voor zichzelf, en niet voor de eindgebruiker, en om dan Intel een schouderklopje te geven acht ik een gevalletje omgekeerde wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door pafdaddy op 27-10-2009 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:57:
[...]

jij gebruikt overduidelijk geen microsoft producten O-)
Haha da's ook weer waar. Aleen lijkt me dit wat ernstiger dan een foute Microsoft update; je SSd is gelijk naar de knoppen als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
Bosmonster schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:29:
[...]

De vraag is ook maar of de shops die zeggen hem op voorraad te hebben hem ook daadwerkelijk nog hebben. Informatique heeft aangegeven dat ze pas half november weer leveringen verwachten.. (of anders gezegd, hun leverancier heeft aangegeven ze pas half november weer te kunnen leveren :P)
Had er ook 1 besteld bij een shop maar na 4 dagen wachten bleek dat ze hem helemaal niet op voorraad hebben zoals ze me wel eerder per mail bevestigd hadden. Alleen kut dat ik al betaald had. Heb toen de hele order gecancellled.

Zit nog steeds de 80 GB te zoeken vooral de R5 :P Maar ga er absoluut geen 230 euro voor neertellen . 190-200 vind ik echt max. Moet wel hobby blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel.rietveld
  • Laatst online: 25-06-2024
flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:50:
ik heb inmiddels ook de nieuwe postville firmware erop staan. geen zuchtje pijn. gewoon fatsoenlijke software/drivers zoals ik van intel gewend ben. :>

ietjes minder vind ik het nu ik de ssd toolkit heb geinstalleerd.
ik krijg totaal geen verbinding met de ssd. hij ziet de intel wel, maar blijft de melding geven "error connecting to drive" en wil dus ook niet smart of wat dan ook aangeven. alle funcites behalve exit en refresh blijven grijs.

ik draai geen raid en naar mijn weten staat AHCI ook niet aan. in de bios is daar iig geen optie voor. (asus crosshair 1, nvidia chip)

op internets is er nog bijna niks over te vinden gezien de software pas 24 uur uit is maar heb al wel enkele meldingen gevonden van mensen met hetzelfde probleem....
Hmm, ik heb nu in mijn asus p5b-e plus bios de onboard sata raid controller op ahci/raid ingesteld, de ssd op de eerste sata poort aangesloten en windows 7 geinstalleerd, betekent dit nu dat ik geen os ondersteuning heb voor trim?
Moet ik het opnieuw inrichten en de bios instelling hard op sata2 zetten?
Of schedule ik dagelijks de trim vanuit de ssd toolbox?

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pafdaddy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:12:
[...]Haha da's ook weer waar. Aleen lijkt me dit wat ernstiger dan een foute Microsoft update; je SSd is gelijk naar de knoppen als je pech hebt.
er zijn al diverse updates geweest die effectief je windows brickten. veel sucses voor de mensen die nog data in mijn documenten hebben staan. voor veel zakelijke gebruikers is dat heel wat meer waard dan een ssd van 180 eurie waar gewoon garantie op zit. (even de domheid van het hebben van zulke data op de c: houden terzijde) en nu worden maar enkele duizenden "getroffen" door deze fout. als MS weer eens een gare update uitbrengt hebben ze daar direct ettelijke miljoenen pc's mee getroffen...

@ hierboven: zet AHCI uit, anders kan windows de TRIM commando's niet doorgeven. hopelijk komt er nog een update uit om dat te fixen...

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 27-10-2009 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:23:
[...]

er zijn al diverse updates geweest die effectief je windows brickten. veel sucses voor de mensen die nog data in mijn documenten hebben staan. voor veel zakelijke gebruikers is dat heel wat meer waard dan een ssd van 180 eurie waar gewoon garantie op zit. (even de domheid van het hebben van zulke data op de c: houden terzijde) en nu worden maar enkele duizenden "getroffen" door deze fout. als MS weer eens een gare update uitbrengt hebben ze daar direct ettelijke miljoenen pc's mee getroffen...

@ hierboven: zet AHCI uit, anders kan windows de TRIM commando's niet doorgeven. hopelijk komt er nog een update uit om dat te fixen...
Ik heb nog nooit een kapotte windows installatie gehad na een slechte update, en dan nog zijn er opties om terug te gaan naar een eerdere status.

[ Voor 4% gewijzigd door pafdaddy op 27-10-2009 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:23:
Volgens mij moet ie juist aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@flippy.nl: Dat is nieuw voor mij, dus je zegt dat AHCI het trim commando niet ondersteunt..?! :?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:33:
@flippy.nl: Dat is nieuw voor mij, dus je zegt dat AHCI het trim commando niet ondersteunt..?! :?
michel.rietveld schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:17:Hmm, ik heb nu in mijn asus p5b-e plus bios de onboard sata raid controller op ahci/raid ingesteld
naar mijn weten (en de readme) moet de raid functies dus worden uitgezet voor het updaten en TRIM gedoe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik ben nog wat wezen testen en de postville update lijkt alleen fout te gaan bij win7 x64 wanneer je partitie alligned is en de gehele ssd is toegewezen. Op deze manier heb ik nu 3 SSD's corrupt gekregen als de partitie niet alligned is gaat het prima of wanneer deze een paar MB kleiner is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:03

IEF

Why so serious?

AHCI zou trim niet kunnen doorgeven? Misschien met intel AHCI drivers niet.
met de default MS drivers (win7 x64) werkt trim prima hoor (al maanden - met een OCZ Vertex).

Ik zie niet in waarom dat bij de Postville anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Umm ik zie dat trim zn werk doet bij me postville, want heb weer scores zoals een fresh postville. Alleen als ik via de toolbox ga trimmen, duurt dat maar 5 seconden of is dat iets anders? Ik neem aan van wel, maar ik wist het niet dat echt zo snel kon. Dus kan iemand het bevestigen of wat ik zeg waar is er is niks vreemd met me systeem, was gewoon curious ^^

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
DukeBox schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:03:
Ik ben nog wat wezen testen en de postville update lijkt alleen fout te gaan bij win7 x64 wanneer je partitie alligned is en de gehele ssd is toegewezen. Op deze manier heb ik nu 3 SSD's corrupt gekregen als de partitie niet alligned is gaat het prima of wanneer deze een paar MB kleiner is ook.
Ik heb mijn SSD via de windows 7 installer geformatteerd waardoor er 100 MB af moest van microsoft. Het klinkt dat ik daarom nu mazzel heb gehad?
An1mA schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 01:43:
Umm ik zie dat trim zn werk doet bij me postville, want heb weer scores zoals een fresh postville. Alleen als ik via de toolbox ga trimmen, duurt dat maar 5 seconden of is dat iets anders? Ik neem aan van wel, maar ik wist het niet dat echt zo snel kon. Dus kan iemand het bevestigen of wat ik zeg waar is er is niks vreemd met me systeem, was gewoon curious ^^
Ik had hier hetzelfde, met dezelfde twijfels :P Maar de scores liegen er niet om, dus het zal wel werken.

[ Voor 34% gewijzigd door FunFair op 28-10-2009 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
job schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:41:
Ik vind toch dat die kingston met de V series 40GB, een domme keus heeft gemaakt.
Slim dat ze een 40GB versie uitbrengen, maar waarom hebben ze er voor gekozen om maar 5 geheugen chips te gebruiken. Daarmee is het ding half zo snel als het kunnen zijn als ze voor 10 chips hadden gekozen die half zo groot waren. Wellicht dat intel zelf zo'n versie uit wil brengen... maar waarom kingston ermee akkoord gaat?
Je vergeet 1 belangrijk ding: Kingston is het enige merk wat op dit moment gebruik mag maken van de Intel SSD controller. Daarbij zal wel de afspraak gemaakt zijn met Intel dat ze geen concurrent zullen worden voor de intel SSD (X-25M). Anders zou intel zichzelf in zijn eigen voet schieten natuurlijk. Stel je eens voor dat Intel zegt: "Ah Kingston, jullie mogen voor x bedrag onze controllers kopen. Succes ermee!.." Paar maandjes later hebben ze voor 50 of 100 dollar minder een schijf op de markt gebracht die dezelfde, dan wel niet betere specs heeft dan de Intel SSD.. Er zullen dus echt wel afspraken gemaakt zijn.
Daarnaast heeft de Kingston SSD wel een intel controller, maar deze kan niet meeliften op de firmware updates van de X-25M. De intel tool zal hem niet als een intel SSD herkennen, en ook de toolbox zal niet werken op de Kingston SSD.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat ik mij afvraag bij dit soort schijfjes; zijn alléén laadtijden/schrijftijden van programma's/ data sneller, of is er ook een verschil in benchmarkscores zoals superPi of 3d mark merkbaar?

Verder zie ik in de pricewatch dat de corsair SSD's sneller (en goedkoper per gb) zijn in read/write dan de intel versies (die gecapped zouden zijn op 70mb/s write?) Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
@ Hammer: Misschien is het een idee om een aantal reviews te lezen. 99,9% van de gevallen worden er meer dan voldoende benchmarks gedraaid en vergelijkingen gemaakt met andere SSD's/HDD's. Ook over de Corsair SSD is al het een en ander geschreven (zie b.v. Anandtech). Ook Tweakers.net heeft een aantal goede reviews over SSD's op de frontpage staan. Verder is dit forumtopic één grote verzameling van ervaringen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:45
flippy.nl schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:48:
[...]

[...]

naar mijn weten (en de readme) moet de raid functies dus worden uitgezet voor het updaten en TRIM gedoe. ;)
Je kan idd de SSD niet updaten met AHCI aan. De update tool ziet de SSD dan niet. Ik heb hem even in een andere PC gehangen om te updaten. Je kan wel de SSD toolbox draaien met AHCI aan, heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:43:
[...]

Intel zou dit wel kunnen activeren ja (80 en 160 GB SDD's zijn beide 10 kanaals). Dat gaan ze dus alleen niet doen.

Ik vind dat trouwens wel grappig in al die reviews van gisteren: de reviewers vragen dan aan Intel waarom de 80 GB schijf niet sneller is geworden met de nieuwe FW (waarop ze geen of een onduidelijk antwoord krijgen).

Maar bij een CPU test van een niet-highend model gaan ze toch ook niet vragen waarom x64 of Vanderpool (hardware virtualistie) het niet doet? Dat heeft Intel gewoon uitgeschakeld terwijl ze het wel gratis aan alle klanten aan hadden kunnen bieden.
Had gister een review gevonden. Waar intel claimde dat het kwam doordat de 160 GB dubbel zo veel geheugen chips had. Dit is volgens mij bullshit want wat heb je aan meer chips als je niet meer geheugen kanalen hebt ? Of zie ik nu iets over het hooft.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat voor werk doe jij dat je ff 3 dure SSD's kan flashen om te testen waar de bug zit :?
AHCI support TRIM. Echter, alleen de standaard W7 Microsoft AHCI drivers ondersteunen TRIM.

De Intel Matrix Storage Drivers (en chipsetdrivers :?) nog niet. Intel geeft aan dat dat nog een paar maanden kan duren.
Als je de Inteldrivers hebt draaien kun je wel de SSD Toolbox gebruiken en die schedulen dat ie elke dag een keer de SSD TRIMT.
DarkTemple schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:29:
[...]

Je kan idd de SSD niet updaten met AHCI aan. De update tool ziet de SSD dan niet. Ik heb hem even in een andere PC gehangen om te updaten. Je kan wel de SSD toolbox draaien met AHCI aan, heb ik ook.
Kan wel. Heb het namelijk zelf gedaan. :P

Wat wel zo is, is dat SSD updaten met AHCI aan niet bij elke configuratie werkt. Je moet dan idd terug naar IDE in het BIOS, flashen en weer terugzetten naar AHCI.

[ Voor 50% gewijzigd door Help!!!! op 28-10-2009 08:55 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

. dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Help!!!! op 28-10-2009 08:50 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Astennu schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:34:
Had gister een review gevonden. Waar intel claimde dat het kwam doordat de 160 GB dubbel zo veel geheugen chips had. Dit is volgens mij bullshit want wat heb je aan meer chips als je niet meer geheugen kanalen hebt ? Of zie ik nu iets over het hooft.
Het "dubbel" gedeelte klopt wel, een 80gb postville is aan één kant leeg, 160gb versie is aan beide kanten gevuld. Of dat de reden is, geen idee.
Help!!!! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:50:
Wat voor werk doe jij dat je ff 3 dure SSD's kan flashen om te testen waar de bug zit :?
Hij heeft gewoon garantie hoor :) En duur is een relatief begrip.

[ Voor 21% gewijzigd door _H_G_ op 28-10-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Natuurlijk is duur relatief. Maar om nou willens en wetens schijfen te gaan flashen met faulty firmware omdat je toch garantie hebt :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Volgens mij voldoe ik aan deze criteria en toch is het bij mij goed gegaan. Misschien omdat ik de Matrix Storage drivers gebruik vanwege een raid5 set?

Microsoft DiskPart version 6.1.7600
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
On computer: PC

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 149 GB 1024 KB
Disk 1 Online 1788 GB 1024 KB

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> list partition

Partition ### Type Size Offset
------------- ---------------- ------- -------
Partition 1 Primary 149 GB 1024 KB

DISKPART>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:00:
Het "dubbel" gedeelte klopt wel, een 80gb postville is aan één kant leeg, 160gb versie is aan beide kanten gevuld. Of dat de reden is, geen idee.
Nee, hebben beide 10 kanalen dus dat is het niet. Maar goed, er zijn oneindig veel produkten in de wereld die alleen door bewust aangebrachte limitaties minder performen. Het zou raar zijn om alleen bij Intel hierover te klagen terwijl het bij andere objecten voor lief genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 07:17

edwardVdV

I shall say this only once!

Ook hier een dode 80GB postville X25M SSD na de nieuwste firmware update te hebben gedraaid... Win7 x64. De SSD gaf meteen bad blocks, en SMART vloog op BAD, wordt nu zelfs niet meer herkend door het BIOS!

De vraag is nu: RMA of even wachten op Intel?

Knockwurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Heb bij Misco de X-25 Postville 160GB retail besteld, stond dat ze op voorraad hebben maar na e-mail contact ben ik er achter dat ze eind van deze week ze pas weer binnen krijgen. Dus dan word het toch nog volgende week voordat ik hem binnen heb.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nec1560
  • Laatst online: 20-09 08:45
Gisteren direct na het uitkomen van de firmware mijn Intel Postville 80gb geupdate.
de update werkte goed en via de toobox zijn alle settings goed.
ik heb windows 7 64 bits, maar gedurende de installatie laat ik windows de
100mb partitie aanmaken alvorens Windows daarna op de resterende ruimte
te installeren.
heb ik dus geluk gehad en kan ik de Toolbox blijven gebruiken of wordt dit
afgeraden in afwachting van de nieuwe firmware update?

vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:36

QinX

Shai-Hulud

Heb hier 2 Intel Postvilles, 1tje is goed geupdate de 2e daarentegen niet. Hij wordt niet herkend door de update tool. Ook als ik de andere SSD en mijn 2 HDDs los haal wordt hij nog niet herkent. Intel Toolbox geeft wel aan dat de firmware die erop zitten niet ondersteunt wordt voor TRIM. Iemand ideen?

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nec1560 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:53:

heb ik dus geluk gehad en kan ik de Toolbox blijven gebruiken of wordt dit
afgeraden in afwachting van de nieuwe firmware update?
Tot nu toe heb je geluk gehad. Maar wat ik weet geeft alleen de firmware problemen. De SSD toolbox werkt goed. In ieder geval even wachten op Intel. Tot dat zij met meer info naar buiten komt

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Kingston komt ook uit met een 40GB Intel-based drive. Zeer interessant als boot drive. Leukste is nog de prijs, $85. Dus als je hem somehow kunt importeren vanuit de US, dan heb je een Intel SSD voor 60 euro :)

Review: http://www.legitreviews.com/article/1111/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

GVD! Nadat ik de aansluiting van SSD 1 op SSD 2 heb gezet kon ik mijn 2e SSD wel updaten naar de nieuwe firmware. Nu krijg ik constant Select Proper Boot Device, de SSDs en HDDs zelf worden gewoon herkent in de BIOS. Alleen kan ik niet meer booten :o. Kga nu eens kijken wat er nog op staat in mijn andere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

Eagle Creek

Breathing security

TRIM aan:

Bestand wordt verwijderd, en niet zoals (traditioneel) gemarkeerd, maar ook echt vrijgegeven.
Betekent dit dat het gebruik van Recuva-achtige programma's ten einde komt bij SSD's?

Iemand een goede gedachte hierover :9 ?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
QinX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:40:
GVD! Nadat ik de aansluiting van SSD 1 op SSD 2 heb gezet kon ik mijn 2e SSD wel updaten naar de nieuwe firmware. Nu krijg ik constant Select Proper Boot Device, de SSDs en HDDs zelf worden gewoon herkent in de BIOS. Alleen kan ik niet meer booten :o. Kga nu eens kijken wat er nog op staat in mijn andere PC.
De update is inmiddels al teruggetrokken door Intel, waarom zou je dan koppig doen en je SSD's toch gaan updaten..?

[ Voor 64% gewijzigd door Hahn op 28-10-2009 12:42 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
QinX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:40:
dus je hebt je 2e SSD op de plek van je 1e SSD aangesloten? ik vermoed dat hij probeert te booten met je 2e SSD in dit geval. Staat daar wel je boot op? ik snap het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
IJnte schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 07:48:
Je vergeet 1 belangrijk ding: Kingston is het enige merk wat op dit moment gebruik mag maken van de Intel SSD controller. Daarbij zal wel de afspraak gemaakt zijn met Intel dat ze geen concurrent zullen worden voor de intel SSD (X-25M). Anders zou intel zichzelf in zijn eigen voet schieten natuurlijk. Stel je eens voor dat Intel zegt: "Ah Kingston, jullie mogen voor x bedrag onze controllers kopen. Succes ermee!.." Paar maandjes later hebben ze voor 50 of 100 dollar minder een schijf op de markt gebracht die dezelfde, dan wel niet betere specs heeft dan de Intel SSD.. Er zullen dus echt wel afspraken gemaakt zijn.
Als ik de plaatjes van bovenstaande review langs een postville leg, dan is het enigste verschil het aantal nand chips. Ik denk dat Kingston ze gewoon zo besteld bij Intel, en verder alleen een andere sticker er op plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Xandrios schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:35:
Kingston komt ook uit met een 40GB Intel-based drive. Zeer interessant als boot drive. Leukste is nog de prijs, $85. Dus als je hem somehow kunt importeren vanuit de US, dan heb je een Intel SSD voor 60 euro :)

Review: http://www.legitreviews.com/article/1111/
Die wel zo traag is al $#@!# en te klein is voor een normale Windows Vista / Win 7 install van een high end systeem met 6gb ram.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Heb even een vraagje. Heb mijn OZC Vertex 60 GB destijds geupgrade naar firmware 1.41 b geloof ik. Om de onlangs gelanceerde firmware 1.40 erop te krijgen moet ik hem eerst downgraden naar 1.10. Begrijp uit hun site dat ik dat via windows moet doen. De Vertex is mijn opstartschijf dus hoe doe ik dat? Kun je de dipswitch er opzetten als de pc aanstaat? Zou anders niet weten hoe ik dat ding kan downgraden zonder een andere harddisk als opstartschijf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Astennu schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:16:
[...]

Die wel zo traag is al $#@!# en te klein is voor een normale Windows Vista / Win 7 install van een high end systeem met 6gb ram.
Hoezo, te klein? Draai zelf ook Win7 op een SSD (OCZ Vertex Turbo, 60 GB), en Win7 neemt na wat tweaken welgeteld 13 GB in beslag. Plenty of ruimte voor de apps dus.

Bij 6 GB kan je volstaan met een swapfile van een paar 100 MB, hibernatefile kan weg als je die niet gebruikt (vanaf administrative cmd-prompt powercfg -hibernate off commando), en overbodige zaken die je niet gebruikt deinstalleren (Control Panel -> Programs&Features -> Turn Windows features on or off).

Met een SSD van 40 GB kan je dus prima werken als bootschijf + schijf voor de meeste apps. Over snelheid kan ik verder niet oordelen, ik ken het model verder niet.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 28-10-2009 13:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:16:
[...]

Hoe kun je nou beoordelen dat deze drive traag is?

Volgens de review van Legit Reviews is de random write performance dik in orde (44MB/s bij 4K random writes!) en scoort hij goed in PC Mark Vantage (beter dan de mlc-drives met een Barefoot-controller). De prestaties lijken me zeer goed bruikbaar in de praktijk.

De capaciteit is prima als je niet teveel applicaties hoeft te installeren. Ik gebruik naar volle tevredenheid een 30GB Vertex in een mediacenter en netbook met Windows 7. Ik snap het gezeik op Kingston niet helemaal. Ze proberen een product op de markt te brengen dat goedkoop is, goed presteert en net voldoende capaciteit heeft om als bootdrive ingezet te kunnen worden. De prijs van 85 dollar na rebate maakt het mijn inziens een topaanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu al enige tijd met de pagefile uit. Ik heb 12GB intern in mijn machine aanwezig, en de pagefile activeren zorgt voor een standaard 24GB pagefile. Je kunt de pagefile ook verkleinen tot een paar MB, maar ik ben nog niet tegen issues aangelopen dat de pagefile vereist is en ik draai Photoshop, Lightroom, VS.NET 2008.

Ik heb dus de pagefile uitgezet, met name omdat ik zat geheugen heb en de SSD verder niet wil belasten met overbodige writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Pagefile heeft ook pas zin als je geheugen volloopt en met 12GB lijkt me dat niet zo snel gebeuren. Kom je überhaupt ooit boven de 6GB gebruik?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:56:
Ik draai nu al enige tijd met de pagefile uit. Ik heb 12GB intern in mijn machine aanwezig, en de pagefile activeren zorgt voor een standaard 24GB pagefile. Je kunt de pagefile ook verkleinen tot een paar MB, maar ik ben nog niet tegen issues aangelopen dat de pagefile vereist is en ik draai Photoshop, Lightroom, VS.NET 2008.

Ik heb dus de pagefile uitgezet, met name omdat ik zat geheugen heb en de SSD verder niet wil belasten met overbodige writes.
Sommige programma's vereisen echt een aanwezige pagefile, ook al heb je 1 TB RAM in je PC zitten. Meestal word dan ook aangeraden om een minimale pagefile, meestal 200 MB, te hebben om die programma's toch goed te laten werken.

Maar idd, in de praktijk heb je als je 4 GB of meer RAM hebt meestal niet ecvht een pagefile meer nodig, of je moet echt heftige dingen (zware photoshop, rendering etc) doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Digibilly schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:23:
Heb even een vraagje. Heb mijn OZC Vertex 60 GB destijds geupgrade naar firmware 1.41 b geloof ik. Om de onlangs gelanceerde firmware 1.40 erop te krijgen moet ik hem eerst downgraden naar 1.10. Begrijp uit hun site dat ik dat via windows moet doen. De Vertex is mijn opstartschijf dus hoe doe ik dat? Kun je de dipswitch er opzetten als de pc aanstaat? Zou anders niet weten hoe ik dat ding kan downgraden zonder een andere harddisk als opstartschijf te maken.
Flashen gebeurt niet vanuit Windows, maar vanop een bootable CD/USB (staat allemaal beschreven op hun site), maar als je terug gaat van 1.40/1.41 naar 1.10 geraak je denk ik al je gegevens kwijt (heb ik gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX

QinX

Shai-Hulud

FunFair schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:43:
[...]

dus je hebt je 2e SSD op de plek van je 1e SSD aangesloten? ik vermoed dat hij probeert te booten met je 2e SSD in dit geval. Staat daar wel je boot op? ik snap het niet helemaal.
Nee, ik heb daarna alles weer gewoon aangesloten, andere PC vond de SSD wel gewoon en de Data is ook gewoon veilig erop. Maar heb maar gewoon een reinstall gedaan, had windows 7 er pas 2 dagen opstaan. Dus alles werkt nu weer gewoon. 2x SSD met nieuwe firmware zonder problemen draaiend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Hmmmm. Mijn 4 80GB postvilles in RAID0 op een Areca controller kan ik natuurlijk niet flashen naar de nieuwere firmware.
Maar wat als ik ze één voor één afkoppel en op het moederbord aansluit in IDE mode?
Dan kan ik vast wel flashen, maar raak ik dan geen data kwijt als ik ze daarna terug in RAID zet?
Ik denk dat ik het voorlopig nog niet aan durf zeker nu met de problemen die er zouden kunnen zijn.
En ik denk ook niet dat die firmware mij zo veel voordeel op gaat leveren.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Lijkt me niet echt snugger om nu te gaan flashen zolang niet precies duidelijk is welke factoren datacorruptie kunnen veroorzaken.... 8)7 :o

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Laatst online: 13-09-2015
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:02:
[...]
Flashen gebeurt niet vanuit Windows, maar vanop een bootable CD/USB (staat allemaal beschreven op hun site), maar als je terug gaat van 1.40/1.41 naar 1.10 geraak je denk ik al je gegevens kwijt (heb ik gelezen).
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646 Staat toch echt dat het onder windows gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:13:
Lijkt me niet echt snugger om nu te gaan flashen zolang niet precies duidelijk is welke factoren datacorruptie kunnen veroorzaken.... 8)7 :o
Ik zou het gewoon doen. Kain houdt van uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 10:22:
[...]

Nee, hebben beide 10 kanalen dus dat is het niet. Maar goed, er zijn oneindig veel produkten in de wereld die alleen door bewust aangebrachte limitaties minder performen. Het zou raar zijn om alleen bij Intel hierover te klagen terwijl het bij andere objecten voor lief genomen wordt.
Misschien is het zo dat je - los van het aantal kanalen - niet binnen een bepaalde tijd eenzelfde geheugenbank opnieuw kan aanspreken. Niet de tienkanaalscontroller is dan het knelpunt maar het geheugen.
Dan kan het wel degelijk zo zijn dat je met meer geheugen een hogere performance kan halen. Omdat je mer kans hebt een vers stuk geheugen aan te spreken ipv een stuk geheugen wat nog niet opnieuw toegankelijk is.

Ik zeg niet dat het zo werkt, maar het kan dus prima zijn dat er wel degelijk een 'echte' reden achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mute schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:57:
Pagefile heeft ook pas zin als je geheugen volloopt en met 12GB lijkt me dat niet zo snel gebeuren. Kom je überhaupt ooit boven de 6GB gebruik?
Nee nooit, maar voor het geld hoef je het tegenwoordig niet meer te laten. Volgens mij was ik maar 180 euro kwijt ofzo voor 6 reepjes en heb je nooit gezeur met pagefile, snelheid of een tekort aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kain_niaK schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:07:
Hmmmm. Mijn 4 80GB postvilles in RAID0 op een Areca controller kan ik natuurlijk niet flashen naar de nieuwere firmware.
Maar wat als ik ze één voor één afkoppel en op het moederbord aansluit in IDE mode?
Dan kan ik vast wel flashen, maar raak ik dan geen data kwijt als ik ze daarna terug in RAID zet?
Ik denk dat ik het voorlopig nog niet aan durf zeker nu met de problemen die er zouden kunnen zijn.
En ik denk ook niet dat die firmware mij zo veel voordeel op gaat leveren.
tis 320GB... je kan dat vast wel ergens kwijt... een USB HDDtje met een Acronis image er op ofzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Vraagje, ik heb momenteel een P6N SLI V2 mobo met nForce 650i chipset.
Ik wil nu een X25 SSD eraan hangen.

Hoe zit het met de 650i chipset en AHCI, NCQ etcetera ?
Iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
@ Kain,

Ik heb zelf 4 samsung F1's aan een highpoint Rocketraid 3560 hangen en nog 4 aan de intel ICH9R. Van deze 8 schijven heb ik laatst ook zonder problemen de firmware geupdate door ze gewoon aan de onboard controller te kopellen, de updaten en weer terug aan de Rocketraid te hangen. Die aan de onboard ICH9R hoefde ik niet eens uit de raid configuratie te halen.
Het blijft uiteraard wel op eigen risico :p

Ik vraag me af of dit euvel met de firmware nog invload zal hebben op de levertijd van nieuwe intel SSD's. En of de nieuwe lichting met de oude, of de nieuwe firmware geleverd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Help!!!! schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:50:
Niets byzonders. .we hebben ze op de plank liggen voor vervanging.. ik stuur ze gewoon retour naar intel aangezien het allemaal retails zijn. Overigens heb ik met een maxtor LLF tool een low level uitgevoerd (ik weet het, nutteloos voor een SSD) maar ik kan er nu weer gewoon data opzetten en weer teruglezen enz. Ik blijf ze nog ff testen maar het lijkt erop dat ze weer bruikbaar zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:09
LDenninger schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:14:
Vraagje, ik heb momenteel een P6N SLI V2 mobo met nForce 650i chipset.
Ik wil nu een X25 SSD eraan hangen.

Hoe zit het met de 650i chipset en AHCI, NCQ etcetera ?
Iemand hier ervaring mee ?
Ik weet niet hoe het zit met die update momenteel, aangeizen ik dit nog niet heb gedaan ivm de bekende problemen nu. Maar verder draait de SSD goed op dit mobo, ik heb deze namelijk ook. Loopt echt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 22:08
Femme schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Volgens de review van Legit Reviews is de random write performance dik in orde (44MB/s bij 4K random writes!) en scoort hij goed in PC Mark Vantage (beter dan de mlc-drives met een Barefoot-controller). De prestaties lijken me zeer goed bruikbaar in de praktijk.

De capaciteit is prima als je niet teveel applicaties hoeft te installeren. Ik gebruik naar volle tevredenheid een 30GB Vertex in een mediacenter en netbook met Windows 7. Ik snap het gezeik op Kingston niet helemaal. Ze proberen een product op de markt te brengen dat goedkoop is, goed presteert en net voldoende capaciteit heeft om als bootdrive ingezet te kunnen worden. De prijs van 85 dollar na rebate maakt het mijn inziens een topaanbieding.
Volgens mij is dat de erfenis van de perikelen rond de ssd's met JMicron controllers.

Inmiddels heeft Kingston ssd's in het assortiment opgenomen met totaal andere controllers, die wellicht/blijkbaar niet dezelfde kinderziektes kennen als de eerste modellen met JMicron controller.

Wat ik echter erg lastig vind is te onderscheiden (vnl. door de grote hoeveelheid modellen per fabrikant):
1. welke ssd in de buurt komt van prestaties die je voor die prijs mag verwachten - nu blijven veel modellen links liggen omdat er simpelweg betere voor om en nabij dezelfde prijs te krijgen zijn
2. of de ssd's met b.v. JMicron controller na de verschillende facelifts en firmware-upgrades daadwerkelijk beter (acceptabel) zijn gaan presteren

Vrij weinig personen gaan daarmee experimenteren, aangezien het een dure aangelegenheid is.

En als bijvoorbeld iemand (of T.net) ssd's met brakke firmware mag testen, lees je daar éénmaal over, en ondanks dat de firmware later verbeterd is, hoor je eigenlijk niets meer van die modellen.

Ik denk dat het in deze markt (die van ssd's) dus erg belangrijk is dat de fabrikanten meteen met een acceptabele firmware op de proppen komen.
Die kan dan later (zoals in het geval van de Vertex en Postville) nog wel een boost krijgen, maar dient vanaf het begin af aan accaptabele prestaties neer te zetten.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:56

XanderDrake

Build the future!

Een paar weken geleden postte ik nieuws over de Intel el-cheapo SSD de X25-X, met maar 40gb opslag en 170/35MBs lees/schrijf snelheden. Ik twijfelde of het klopte, ik vond de specs nogal mager.

En nu heb ik een persbericht van Kingston gevonden, die precies zo'n SSD gaan introduceren!
Kijk maar op hun website.

Opzich wel logisch, Kingston verkoopt ook rebranded Intel X25-m's enzo, dus het lijkt wel te kloppen!

Prijs tussen de 100 en 80 $ dus wel lekker goedkoop :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
bverstee schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:55:
[...]
Volgens mij is dat de erfenis van de perikelen rond de ssd's met JMicron controllers.

Inmiddels heeft Kingston ssd's in het assortiment opgenomen met totaal andere controllers, die wellicht/blijkbaar niet dezelfde kinderziektes kennen als de eerste modellen met JMicron controller.

Wat ik echter erg lastig vind is te onderscheiden (vnl. door de grote hoeveelheid modellen per fabrikant):
1. welke ssd in de buurt komt van prestaties die je voor die prijs mag verwachten - nu blijven veel modellen links liggen omdat er simpelweg betere voor om en nabij dezelfde prijs te krijgen zijn
2. of de ssd's met b.v. JMicron controller na de verschillende facelifts en firmware-upgrades daadwerkelijk beter (acceptabel) zijn gaan presteren

Vrij weinig personen gaan daarmee experimenteren, aangezien het een dure aangelegenheid is.

En als bijvoorbeld iemand (of T.net) ssd's met brakke firmware mag testen, lees je daar éénmaal over, en ondanks dat de firmware later verbeterd is, hoor je eigenlijk niets meer van die modellen.

Ik denk dat het in deze markt (die van ssd's) dus erg belangrijk is dat de fabrikanten meteen met een acceptabele firmware op de proppen komen.
Die kan dan later (zoals in het geval van de Vertex en Postville) nog wel een boost krijgen, maar dient vanaf het begin af aan accaptabele prestaties neer te zetten.
Dat was in eerste instantie ook zo inderdaad met de SSD van OCZ Vertex (met JMicronIndilinx controller). Die had eerst ook een latency van 48ms, maar was wel erg snel! Alleen als je heel snel bent, en dan 48ms moet gaan ademhalen en daarna weer even kan rennen, heb je overal erg weinig aan de drive. Daar hebben ze dus ook besloten dan maar wat minder snel te zijn (bandbreedte inleveren) en er voor zorgen dat de controller het allemaal netjes bij kan benen.
Ik denk dat het wel bekend is dat je nu moet gaan voor, of een Intel SSD of een SSD met een Indilinx controller (b.v. de OCZ Vertex 120Gb). De OCZ SSD's hebben gewoon een goede value-for-money, maar de intel komt er denk ik toch het beste vanaf (de G2 versie dan).

Over die Kingston SSD: Dat is natuurlijk een hele mooie instapschijf voor een basis of budget systeem. Het doet qua prestaties al een hele hoop voor je systeem (factor 35 beter in random write tests, en een factor 60 beter in random read tests). Het is een kleinere schijf, welke door zijn opbouw (gewoon een mini intel X25-M) minder bandbreedte tot zijn beschiking heeft. Daardoor is hij wel een klap goedkoper dan een Intel SSD, maar verslaat hij nogsteeds een ordinaire HDD met gemak. De prijs per Gb is natuurlijk nog steeds ver te zoeken t.o.v. een normale HDD: Kingston kost ~$85 dollar en heeft 40Gb aan boord: ~$2.1/Gb (even omgerekend naar euro: $84,99 = 57.48 euro /40=1.43 euro per Gb). Een Intel SSD (80Gb G2) kost 185 euro en heeft 80Gb aan boord: ~2.31 euro/Gb. Je ziet daar dus ook de halvering in prijs per Gigabyte.
Een normale HDD, kost nu zo'n 61 euro (Samsung F3, 1TB), en daarbij is de prijs per Gb zo'n 0.061 euro/Gb. Het blijft natuurlijk voorlopig een keuze of je gaat voor snelheid (SSD) of storage (HDD). In dat opzich is die Kingston natuurlijk een mooie middenweg :) Gewoon een simpele, doch kleine SSD met gemiddelde prestaties als boot disk zal je systeem al een heel stukje sneller maken :)
Zoals ik al eerder aangaf, heeft Kingston in dat opzicht wel gewoon geluk dat ze die Intel SSD Controller mogen gebruiken. Dat ze daarvoor wellicht wat restricties opgelegd hebben gekregen hebben ze op de koop toe genomen :) Ze hebben natuurlijk een knaller van een disk (qua marktsegment dan) gemaakt!

[ Voor 23% gewijzigd door IJnte op 29-10-2009 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

XanderDrake schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:07:
Een paar weken geleden postte ik nieuws over de Intel el-cheapo SSD de X25-X, met maar 40gb opslag en 170/35MBs lees/schrijf snelheden. Ik twijfelde of het klopte, ik vond de specs nogal mager.

En nu heb ik een persbericht van Kingston gevonden, die precies zo'n SSD gaan introduceren!
Kijk maar op hun website.

Opzich wel logisch, Kingston verkoopt ook rebranded Intel X25-m's enzo, dus het lijkt wel te kloppen!

Prijs tussen de 100 en 80 $ dus wel lekker goedkoop :)
Paar dagen terug zijn er reviews van de drive gepost :)
Lijkt mij ook een erg interessante schijf. Waarschijnlijk koop ik deze als systeemschijf, ik heb toch niet meer dan 40GB nodig voor win7 + wat veelgebruikte applicaties. Voor de rest, downloaden, my documents etc gebruik ik toch een gewone harde schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Klopt het nu dat voor de niet doorsnee TRIM gebruikers de nieuwe firmware en de Intel-toolset wel werken om te trimmen. Dit zonder enige restricties op de gebruikte drivers?

In mijn situatie: 2x Postville in raid 0 aan een Intel ich9 controller. Op dit moment 10% ondergepartioneerd op windows vista business (64bit). Maakt het nu niets uit over ik standaard windows drivers of intel matrix storage drivers en windows vista of windows 7 gebruik voor TRIM? In beide gevallen moet het via de toolkit verlopen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet zo goed waarom mensen gaan onderpartitioneren. Intel heeft echt wel nagedacht over gebruik in de praktijk en hier genoeg algoritmes en opvang voor ingebouwd in de hardware. Nu gooi je mijnziens 10% capaciteit weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Femme schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Precies. De review is positief, en behalve eventueel sequenciele write zien de scores er erg goed uit. Jij hebt het nu over een netbook, maar ook voor mijn workstation zou 40GB ruimschoots voldoen voor OS en apps. De sequenciele writes kunnen me voor een bootschijf weinig uitmaken eigenlijk...wanneer is dat belangrijk? Vrijwel nooit imho :)

Ik heb ook een netbook met 16GB SSD en een 1.6Ghz Atom. Dat ding is 2 jaar oud en de SSD heeft een sequentiele write van ~2.5MB/sec. Toch is hij met booten sneller dan mijn 2.4Ghz Core2Duo Macbook unibody met SATA drive. Safari en andere tools starten even snel op beide laptops, heerlijk vlot en de goedkope Netbook is daarmee prima te vergelijken met de (ruim 10x duurdere!) Macbook met Sata drive.

Mijn conclusie is dus dat vooral de readsnelheid belangrijk is. En die is prima in orde. Klinkt als een zeer goede deal dus!

[ Voor 17% gewijzigd door Xandrios op 28-10-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Intel's algoritme voor het optimaal houden van de conditie van de SSD is vrij goed al van zichzelf. Het werd gebruikt om de snelheid wat hoger te krijgen (immers, er hoeven geen read -> cache -> trim -> write acties uitgevoerd te worden) omdat er voldoende spare ruimte was om je data kwijt te kunnen (er is immers extra ruimte vrij daarvoor). Met het TRIM commando is dit achterhaald, omdat je data nu ook fysiek verwijderd wordt uit het flash van je SSD als je daadwerkelijk wat verwijderd van je disk (dit was voorheen niet het geval).
Xandrios schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:01:
[...]
De sequenciele writes kunnen me voor een bootschijf weinig uitmaken eigenlijk...wanneer is dat belangrijk? Vrijwel nooit imho :)
Daar sla je precies de spijker op zijn kop :) Voor booten (lees: lezen van de disk) is dit prima, en zul je zeker prestatiewinsten boeken. Meeste mensen hebben toch wel een tweede (grotere) HDD waarop je je zut kwijtkunt(films/mp3/foto's etc). Die seq. writes zijn voor een "statische" partitie niet heel erg van belang. Je C:/Windows map wordt 1 malig geschreven tijdens de installatie, en daarna nooit meer verplaatst. Hooguit een updatje hier of daar, maar dat mag de pret niet drukken. Je hebt nog steeds een flinke (write) prestatiewinst t.o.v. een normale HDD :)

[ Voor 43% gewijzigd door IJnte op 28-10-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hele hoge sequentiële schrijfsnelheid heb je inderdaad niet nodig voor een bootschijf. Snel kunnen schrijven is nog wel handig als je bijvoorbeeld met Photoshop werkt en er regelmatig zeer veel data naar een scratchfile geschreven moet worden, maar dat kan ook op een harde schijf. Voor een bootdrive zijn de random writes belangrijker en zijn gewoon in orde bij de Kingston V Series 40GB. Als je met process monitor gaat wijken wat er aan disk I/O plaatsvindt zul je niet dat er redelijk wat kleine schrijfacties plaatsvinden. Wat je niet wilt is dat daar een JMicron-achtige responstijd van 200ms overheen gaat. De Intel-controller is er gewoon super snel in en doet random writes in <0,1ms als er vrije gewiste geheugenblokken beschikbaar zijn.

Garbage collection is nog wel nuttig icm trim om gefragmenteerde geheugenblokken (dwz geheugenblokken met gedeeltelijk valide data) samen te voegen om zo meer geheugenblokken vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Paquito schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:18:
[...]

Ik zou het gewoon doen. Kain houdt van uitdagingen.
Ik zei toch dat ik het niet zou doen. Ik heb niet eens een volledige backup van die 4 schijven in raid0. Alleen maar mijn belangrijke bestanden. Maar als er iets mis zou gaan dan zou ik heel win7 opnieuw moeten installeren etc etc. Heb ik geen zin in. Ik ga wel een dezer dagen is een image maken van die 320 GB.

Oh ja en onder patitioneren bij die intel postvilles is onzin. Ze hebben zelf genoeg spare ruimte over.
Ik draai nu met vrij intensief gebruik al meer als 6 maanden met mijn configuratie en als ik benchmarks doe heb ik nog geen 5% verschil met mijn eerste runs op maagdelijke disk.
Daarbij als ik een mooie ghost image heb genomen van mijn 2 partities (windows en programs) kan ik altijd die disken erasen met hd erase. Maar flashen na de nieuwe firmware ga ik nog niet doen hoor. Don't fix it if it aint broken zeggen ze niks voor niks.
Ik haal nog altijd op beide partities lees snelheden van ronde de 750 MB/s
schrijfsnelheid van rond de 300 MB/s
En random reads van 4k van 20 MB/s en writes 80 MB/s
Snel zat :)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.