Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:54
Spannend om dan voor de eerste keer weer op de fiets te stappen. Helaas nog geen ervaring met route van Rijssen. Staat nog wel op mijn lijstje. Binnenkort moet ik voor mijn werk die kant op. Volgens mij de ATB dan maar in de auto mee. Laat maar even weten wat je er van vond.

Ik heb morgen mooi wat tijd en ben van plan om een 100+ rit te doen. Nu al zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:16
Galois schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:11:
Weer voor het eerst op de fiets sinds m'n sleutelbeenblessure (AC-luxatie) in september. Kijken hoe het gaat...
Wel veel hardgelopen, dus met de conditie zit het wel goed...
Houdt er rekening mee dat het behoorlijk tegen kan vallen. Je schouder heeft toch nog behoorlijk wat tijd nodig om te wennen aan hoe het nu allemaal zit. Je hebt ook geen zin denk ik dat als je schouder aangeeft dat het genoeg is dat je nog een heel stuk moet.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 21-01-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:27
Rijssen is mooi qua omgeving. Route zelf nog niet gedaan. Hij is wel kort, 18km. Hij is te combineren met Markelo. Die route begint 750 meter van mijn huis af :) als ik fit genoeg ben ga ik er straks nog ff naar toe. Fiets heeft andere remschijf nu en dat lijkt weer een stuk soepeler te rijden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Mijn 100+ is op 30km blijven steken. Al fietsend net bij de route in Gieten aangekomen waar op het eerste stuk van de route mijn ketting knapt. Op meerdere plaatsen dus missinglink heeft geen zin. Nu wachten tot ik opgehaald wordt. Balen. Echt heerlijk fietsweer en dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben van plan mijn wat aan mijn Bird te gaan sleutelen. Ik kan normaliter alles wel zelf, maar heb nu nog een paar vragen:

Ik wil van een volledige SLX montage met 2x10 naar SRAM GX 1x11 met gripshift. De remmen laat ik gewoon SLX. Volgens mij hoef ik verder nergens naar te kijken toch? Als een hub Shimano ondersteund, dan moet SRAM ook passen toch? Alleen de trapas-lager moet ik vervangen voor een GPX BSA (ik heb nu een XTR lager). Zijn er nog bepaalde overwegingen om niet naar SRAM te gaan, maar bij Shimano te blijven?

Mijn RS Revelation RL (2015) moet een beurt hebben. Ik heb al verschillende video's bekeken en volgens mij gaat dit wel lukken. De olie lijkt me al duidelijk (5ml wt15 per kant + 134 ml wt5 voor in de demper). Maar ze gebruiken in verschillende video's ook een lube (RS redrum) voor de seals. Ik kan dat echter online niet terugvinden in een webshop? Ik wil alles bij bike-components.de halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

wisselwerking schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:05:
Spannend om dan voor de eerste keer weer op de fiets te stappen. Helaas nog geen ervaring met route van Rijssen. Staat nog wel op mijn lijstje. Binnenkort moet ik voor mijn werk die kant op. Volgens mij de ATB dan maar in de auto mee. Laat maar even weten wat je er van vond.

Ik heb morgen mooi wat tijd en ben van plan om een 100+ rit te doen. Nu al zin in.
Het was een mooie route. We hebben 'm 2x gedaan. Om 10:30 gestart en de eerste keer was er helemaal geen modder oid. Grappig om te zien dat de tweede ronde er hier en daar al begon te smelten en er al heel wat modder was op sommige stukken. Ik denk dat de route een stuk minder was rond een uur of 14-15.

We hebben in ieder geval genoten. Prachtig weer, heerlijk zonnetje. Stilstaan zat er niet bij, daar was het te koud voor :)

Enig minpunt van de route is wel dat het best ééntonig is. Continu draaien, continu (hele) kleine stukjes omhoog en (hele) kleine stukjes omlaag. Ze hebben de hoogteverschillen in de omgeving goed uitgebuit in ieder geval. Zeker een mooie route om te doen (maar ik zal er niet snel weer een uur voor rijden).

Mijn schouder heeft zich goed gehouden. Weinig last gehad. Hij voelt nu wel wat 'vermoeid' aan, maar niets meer.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
DjVe schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:15:
Ik ben van plan mijn wat aan mijn Bird te gaan sleutelen. Ik kan normaliter alles wel zelf, maar heb nu nog een paar vragen:

Ik wil van een volledige SLX montage met 2x10 naar SRAM GX 1x11 met gripshift. De remmen laat ik gewoon SLX. Volgens mij hoef ik verder nergens naar te kijken toch? Als een hub Shimano ondersteund, dan moet SRAM ook passen toch? Alleen de trapas-lager moet ik vervangen voor een GPX BSA (ik heb nu een XTR lager). Zijn er nog bepaalde overwegingen om niet naar SRAM te gaan, maar bij Shimano te blijven?

Mijn RS Revelation RL (2015) moet een beurt hebben. Ik heb al verschillende video's bekeken en volgens mij gaat dit wel lukken. De olie lijkt me al duidelijk (5ml wt15 per kant + 134 ml wt5 voor in de demper). Maar ze gebruiken in verschillende video's ook een lube (RS redrum) voor de seals. Ik kan dat echter online niet terugvinden in een webshop? Ik wil alles bij bike-components.de halen.
Let op dat Sram hun eigen Xd body gebruiken voor de hub. Een gx cassette gaat niet op je shimano hub passen. Dit is noodzaak om de 10 cog mogelijk te maken. Nu weet ik niet welke wielset je hebt, maar dt Swiss heeft losse XD body's voor hun naven.

Wat ik niet 100% zeker weet is of de NX cassette op je shimano naaf past. Deze heeft een bereik van 11-42 en volgens de sram website non-xd body compatible.

De enige overweging waarom je bij shimano zou blijven is naar mijn idee de kosten. Andere body en trapaslager. Persoonlijk vind ik het I-spec concept ook wel leuk. Houdt alles lekker clean op je stuur. Ik heb verder ook geen ervaring met sram, dus daar zal vast iemand anders je wel bij kunnen helpen. Wat ik wel eens hoor dat shimano een stuk 'smoother' schakelt en sram meer klik-klak is. Wat het beste bij jou past is erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Of je kijkt voor een Shimano 11-speed casette. Die passen namelijk wél op een 9/10 speed body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het gripshiften lijkt me erg fijn, vandaar de keuze. Ik heb een Raceface Turbine wielset met 10 speed Shimano cassette. Als ik het goed begrijp kan ik dus wel een Shimano cassette met een SRAM systeem gebruiken? In dat geval kan ik inderdaad ook een Shimano cassette plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
Jep. De CS-M8000 wordt vaak gecombineerd met een GX-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02:58
dnhelle schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:41:
Haha, mijn advertentie wekt toch meer emotie op dan gedacht!

Om dan toch maar even verder te gaan: wat denken jullie dan van de continue wijzigende standaarden? Denk daarbij aan 'innovaties' als boost, 135mm/142mm asbreedte, steekas-varianten, crankset-standaarden, lager-standaarden, 1x12 vs. 1x11 vs. 2x11 vs. 1x10 vs 2x10?

Volgens mij zit daar namelijk de crux van 'is het troep' of 'goed voor verkoop'. Als voorbeeld, mijn Turner Flux was 5jr na dato nog prima verkoopbaar (in de vooravond van de 29'er opkomst), de 26" Vertex daarvoor ook (nog geen eens 29'er als standaard), maar de Sirius daarentegen nu heeft serieus last van alle wijzigende standaarden.
Innovaties juich ik toe. Wijzigende standaard dan weer niet... Maar ik ken het koopgedrag van MTB'ers niet. Ik denk dat grosso modo eens per x jaar een nieuwe fiets koopt en geen last heeft van het upgrade-virus. In mijn opinie hebben die gebruikers dan ook geen last van almaar nieuwe standaarden.

Waar ik persoonlijk last van heb is iets kopen in het hogere segment en dat nog met een gezonde procentuele-afschrijving kwijtraken. Dat lukt gewoon niet. Tweedehands verkoop staat gelijk aan geen garantie (terecht) en dus een gekelderde prijs. Daar ben ik dus wel klaar mee ;) Ik koop mijn fietsen alleen nog maar aan het einde van het seizoen en dan het instapmodel met een fatsoenlijk frame. De rest geef ik zelf wel een upgrade ;). En met die upgrade wacht ik net zo lang tot de innovaties uitgekristalliseerd zijn en ik weet waarmee ik verder kan (ook naar een volgend frame ;) ). Daarom heeft mijn MTB nu nog een 2x10 XO groep en geen 1/2x11 / 1x12=groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Eens.
Zie ook mijn comment richting DjVE; eigenlijk is het vreemd dat Sram jarenlang de XD-body heeft gepushed als in 'kan niet anders met onze cassette' en dat Shimano vrolijk afgelopen jaar een 11-speed cassette introduceert die wél compatibel is.

By the way; je verkoop positioneren naar de juiste doelgroep is ook prettig, via dit forum Frame en vork kunnen verkopen. Jeuj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
Ruud schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:24:
[...]

Innovaties juich ik toe. Wijzigende standaard dan weer niet... Maar ik ken het koopgedrag van MTB'ers niet. Ik denk dat grosso modo eens per x jaar een nieuwe fiets koopt en geen last heeft van het upgrade-virus. In mijn opinie hebben die gebruikers dan ook geen last van almaar nieuwe standaarden.
Die hebben er wel degelijk last van. Vroeger kon je op een X jaar oude fiets makkelijk een kapot onderdeeltje vervangen. Kan dat nu nog steeds? Neem eens het voorbeeld van net: cassette is versleten, even een nieuwe halen. Voorvork is kapot, koop eens een nieuwe. Welke maat wiel? Tapering in frame? Er zijn nu wel 10 maten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

dnhelle schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:42:
Eens.
Zie ook mijn comment richting DjVE; eigenlijk is het vreemd dat Sram jarenlang de XD-body heeft gepushed als in 'kan niet anders met onze cassette' en dat Shimano vrolijk afgelopen jaar een 11-speed cassette introduceert die wél compatibel is.
Is die XD-body niet vooral om een 10-tands kransje mogelijk te maken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Demo schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
[...]
Is die XD-body niet vooral om een 10-tands kransje mogelijk te maken?
Correct! Maar ja, wie gebruikt die 10'er als je een prima voorblad hebt? Dat is ook het punt van de 12-speed Eagle. Vooral onnodig als je meerdere voorbladen hebt liggen.

Zie ook:
Grote stappen heeft de cassette onderaan nog steeds, maar dat blijft - eerlijk gezegd - voor mij toch een persoonlijk en vooral typisch Nederlands (vlakkelands) probleem. In het buitenland had ik nooit echt moeite met 1x11. Op een fiets met veel veerweg was het bij lange dagtochten soms wel fijner geweest om net twee tanden kleiner vooraan op de crank te hebben. Met 1x12 op mijn huidige 150 mm fully bleef die gedachte achterwege, met 32x50t als lichtste kwam ik overal boven, zover tractie dat toeliet. Bergaf trapte ik nooit in het luchtledige. Sterker nog: ik geloof niet dat ik de 10t echt nodig heb gehad om als eerste bij de koffiebar beneden aan het strand te zijn.

Of Eagle nu ook mag landen op mijn XC-fiets? Nee. Simpelweg omdat ik dan op pad zou zijn met een zwaardere cassette dan nodig. Zeker met een groter kettingblad vooraan zou ik nog minder gebruik maken van de kleinste en misschien zelfs op-één-na kleinste krans. Het leert me vooral bewust een keuze te maken bij de 1x11 setup. In Nederland een iets groter kettingblad en voor die enkele marathon in de Ardennen een kettingblad met 2 of 4 tanden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
DjVe schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:15:
Ik gebruik RSP Slick Kick (ook te krijgen bij Bike-components :))
MBV schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Die hebben er wel degelijk last van. Vroeger kon je op een X jaar oude fiets makkelijk een kapot onderdeeltje vervangen. Kan dat nu nog steeds? Neem eens het voorbeeld van net: cassette is versleten, even een nieuwe halen. Voorvork is kapot, koop eens een nieuwe. Welke maat wiel? Tapering in frame? Er zijn nu wel 10 maten...
Is dat zo? Tuurlijk moet je opzoeken welke maat je nodig hebt maar te leveren is het nog wel.

Als ik last heb van het upgrade-virus moet ik bij een nieuwe frame een nieuwe wielset kopen (of omspaken). Wil ik naar SRAM 11/12-speed dan moet ik naar XD-drivers die mogelijk niet te krijgen zijn voor mijn wielset.

Of een nieuw frame met steekassen maar mijn naven kunnen niet omgebouwd worden? Of Boost/RS1-vorken?

Hmm wel vaak, wielgerelateerd ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Ruud op 23-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
dubbel..

[ Voor 98% gewijzigd door Ruud op 23-01-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kent iemand de wandelroute Eifelsteig?

Lees veel dat deze ook regelmatig gebruikt wordt om te mountainbiken. Een vriend van mij heeft vorig jaar enkele stukken ervan gefietst (hij was er in de buurt op vakantie). Beviel 'm erg goed en nu is het plan ontstaan om van de zomer van Trier naar Aken te fietsen (3 etappes, 2x hotel).

Op zich een leuk plan, maar 2 dingen waar ik een beetje mee zit omdat het geen MTB-route is:
1) val je wandelaars niet teveel lastig? Als je continu wandelaars tegenkomt die op hun eigen wandelpad 'in de weg' lopen, is dat erg vervelend voor hun en is denk ik niet de bedoeling van een wandelroute.
2) is het een beetje goed te fietsen. De stukken die die vriend van mij gedaan heeft, wel, maar als je verder vele stukken moet lopen omdat ze niet te fietsen zijn, is het ook niet echt tof.

Iemand ervaring met de Eifelsteig?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Stel die vraag op hikingsite.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
[b][message=49978101,noline]

Iemand ervaring met de Eifelsteig?
Deze is wel voor MTB bedoeld: EIFEL DURCHQUERUNG

Zelf niet gereden, maar op mijn to-do lijst.

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 23-01-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

pdukers schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:32:
[...]

Deze is wel voor MTB bedoeld: EIFEL DURCHQUERUNG

Zelf niet gereden, maar op mijn to-do lijst.
Gaaf!! :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Galois schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:57:

Op zich een leuk plan, maar 2 dingen waar ik een beetje mee zit omdat het geen MTB-route is:
1) val je wandelaars niet teveel lastig? Als je continu wandelaars tegenkomt die op hun eigen wandelpad 'in de weg' lopen, is dat erg vervelend voor hun en is denk ik niet de bedoeling van een wandelroute.
Deze zomer reed ik met een groepje mountainbikers (met een VVV-gids) in een gebied waar ook gewandeld wordt. Er komt een groepje wandelaars, dus wij stappen even aan de kant om ze te laten passeren. Komt er 1 idioot op ons afgestormd dat het hier een wandelgebied is, en dat we maar lekker op het asfalt moeten gaan fietsen |:(
Andere uiterste was bij Morzine: daar liep ik een middagje met mijn ouders mee, en daar reed een stel idioten op een downhill-fiets met meer dan 30km/u langs ons, en ook langs een stel met kinderwagen, met zo ongeveer 20cm tussen het stuur en de kinderwagen 8)7
Naar mijn idee is er geen probleem zolang je rekening houdt met elkaars veiligheid: ga niet met 60km/u van een voetpad af denderen in de hoop dat alle voetgangers aan de kant springen, maar passeer voetgangers langzaam zodra ze je gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, uiteraard. Ik heb in de dolomieten ook op wandelpaden gemtbd (jaaaaaaaren geleden). Dat was geen probleem omdat ik er misschien 3 per uur tegenkwam. Maar ik denk dat het in de Eiffel wel meer zullen zijn.

3 per uur en niemand maakt zich druk. 300 per uur en het zal zeker vervelend voor ons zijn (aangezien we dan afstappen, rustig langsrijden, etc).

Maar na wat meer gegoogle lijkt het erop dat het best wel kan en niemand zich echt druk maakt. We zullen zien... (en wat we gaan doen). Voor nu als er mensen zijn met persoonlijke ervaringen: deel ze :)

(De vraag was: is de Eiffelsteig op de MTB te doen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

dnhelle schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:41:
Haha, mijn advertentie wekt toch meer emotie op dan gedacht!

Om dan toch maar even verder te gaan: wat denken jullie dan van de continue wijzigende standaarden? Denk daarbij aan 'innovaties' als boost, 135mm/142mm asbreedte, steekas-varianten, crankset-standaarden, lager-standaarden, 1x12 vs. 1x11 vs. 2x11 vs. 1x10 vs 2x10?

Volgens mij zit daar namelijk de crux van 'is het troep' of 'goed voor verkoop'. Als voorbeeld, mijn Turner Flux was 5jr na dato nog prima verkoopbaar (in de vooravond van de 29'er opkomst), de 26" Vertex daarvoor ook (nog geen eens 29'er als standaard), maar de Sirius daarentegen nu heeft serieus last van alle wijzigende standaarden.

[...]

Check even je PM ;)
Die wijzigende standaarden zijn wel erg vervelend.
Heb momenteel op m'n vertex 1x11 (met 2 verschillende voorbladen 36t en een 30t), vorig jaar overgestapt, maar vind het wel superfijn. Op m'n fully nog wel steeds op 2x10, maar voor de uitwisselbaarheid zijn allebei de fietsen totaal uitwisselbaar. Daarom ook geen overstap naar een xd-body, Ik rijd ook veel meerdaagse wedstrijden en dan is het wel erg fijn om uitwisselbaarheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Een kennis van mij zoekt een MTB, budget ongeveer 350 euro. Wat voor afmontage en merken/types kan hij in de gaten houden? En is bijvoorbeeld een Deore afgemonteerde fiets uit 2011 een beter keus dan een XT afgemonteerde fiets uit 2007? Er staat namelijk erg veel zooi op marktplaats in het prijssegment waar hij zoekt. Daarom zijn tips om het kaf van het koren te scheiden erg welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Het zal er helemaal vanaf hangen in welke staat de groepen zich bevinden.

Maar ik zou mij voor deze prijs, niet blindstaren op Deore of XT. Deore zal prima voldoen (mits in goede staat). Maar de oude groep lx kom je ook nog veel tegen.

Verder zal de voorvork veel bepalender zijn. Maar voor deze prijs... lastig. En remmen. Schijf of niet? Enig alternatief op schijfremmen vind ik eigenlijk alleen de hs33 van Magura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Voorvorktechnisch kom je ook geen topfietsen tegen. Maar omdat "vroeger" werd gezegd dat je minimaal Deore moest hebben dacht ik dat dat wel de standaard was. Maargoed het kan natuurlijk zo zijn dat de Alivio van 2013 even goed is als de Deore van 5 jaar ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Mochten hier medelurkers zijn die de MTB route Gieten binnenkort gaan fietsen.. Als je een Galaxy Alpha tegenkomt is het de mijne :(

Edit: Terecht alweer! Mn vrouw kreeg een telefoontje van de vinder \o/

[ Voor 21% gewijzigd door Bokmaaa op 25-01-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Galois schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:45:
Het zal er helemaal vanaf hangen in welke staat de groepen zich bevinden.

Maar ik zou mij voor deze prijs, niet blindstaren op Deore of XT. Deore zal prima voldoen (mits in goede staat). Maar de oude groep lx kom je ook nog veel tegen.

Verder zal de voorvork veel bepalender zijn. Maar voor deze prijs... lastig. En remmen. Schijf of niet? Enig alternatief op schijfremmen vind ik eigenlijk alleen de hs33 van Magura.
Voor dat geld kan je mazzel hebben op marktplaats, maar ik zou zelf eerst op de fora zoeken: veel mensen willen hun 26" fiets dumpen voor weinig.
Afmontage qua schakelwerk zou ik geen topprioriteit aan geven: als dat te slecht of versleten is kan je dat voor een paar tientjes vervangen. Voorvork is duurder, remmen zijn belangrijker.
Ondanks dat zou ik deore als standaard aanhouden: ik kan me niet voorstellen dat je betere remmen en vork krijgt op een fiets zonder fatsoenlijk schakel-spul :)

Leeftijd zou ik trouwens ook niet zo zwaar aan tillen. Mijn Copperhead deed het na 9 jaar nog prima: vork was regelmatig geserviced en deed het nog helemaal top, XT versnellingen zonder bijzondere aandacht ook (uiteraard nieuwe ketting en tandjes, volgens mij ook een keer de kabels vervangen). Remmen was iets aan afgebroken en had ik dus vervangen door iets tweedehands, maar daarbij was de leeftijd dus niet het probleem (regelmatig ontlucht etc).
Als je een oude fiets gaat kopen (wel van deze eeuw, als je een moderne geometrie etc wilt), reken dan op wat kleine reparaties: servicebeurt voor de vork, setje versnellingskabels, remmen ontluchten (oftewel: vloeistof vervangen), remblokjes vervangen. En uiteraard goed testen of alles werkt en kettingslijtage controleren (ketting+cassette vervangen kost geld), maar dat zou ik bij een nieuwe fiets net zo goed doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Als ik in een straal van 25km rond postcode 7471 zoek op marktplaats tussen 25-400 euro dan vind ik allemaal troep. Allemaal budgetfietsjes of erg oude bagger. Zie bij mantel een magazijnaanbieding van een Giant Talon 27.5 0 LTD, SLX afgemonteerd, Reba voorvorkje en nieuw voor 699... misschien dat maar eens voorstellen :P anders maar verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zo, vandaag een rondje Zeist gedaan op de singlespeed, een paar uur geharkt en daarna nog een rondje gefietst. Kent iemand de 'oude' route van Austerlitz nog? Die krijgt een make-over waar je U tegen zegt ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
NoepZor schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:32:
Een kennis van mij zoekt een MTB, budget ongeveer 350 euro. Wat voor afmontage en merken/types kan hij in de gaten houden? En is bijvoorbeeld een Deore afgemonteerde fiets uit 2011 een beter keus dan een XT afgemonteerde fiets uit 2007? Er staat namelijk erg veel zooi op marktplaats in het prijssegment waar hij zoekt. Daarom zijn tips om het kaf van het koren te scheiden erg welkom! :)
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=20&t=131690
500€ maar wellicht kan hij nog wat met de prijs doen? Denk dat je voor 450€ een nette mountainbike hebt, waar je jaren nog op door kunt fietsen. Overige mountainbikes hieronder zijn allemaal van die bikes welke je binnen jaar weer inruilt als je virus te pakken hebt.

350€ ziet er redelijk goed uit. Geen idee hoe de vork en remmen zijn kwestie van proberen. Giant is een degelijk merk qua instappers.

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=19
Ziet er ook redelijk net uit. Maar alles staat natuurlijk met die vork.

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=25
Ik vind deze ook nog redelijk ogen, slijtageonderdelen zien er op de foto's van afstand nog goed uit. Maar ook hier kan ik van de foto's niet opmaken goed de vork is.

Budget van onder de 350€ moet je ook beetje geluk hebben of je moet hem van een kennis kunnen kopen. Beter koop je rond dat een budget een mountainbike van een fietsenzaak, dan krijg je ook stuk service erbij mocht je problemen krijgen.

Succes met de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
asdf25 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 19:38:
[...]

500€ maar wellicht kan hij nog wat met de prijs doen? Denk dat je voor 450€ een nette mountainbike hebt, waar je jaren nog op door kunt fietsen. Overige mountainbikes hieronder zijn allemaal van die bikes welke je binnen jaar weer inruilt als je virus te pakken hebt.

350€ ziet er redelijk goed uit. Geen idee hoe de vork en remmen zijn kwestie van proberen. Giant is een degelijk merk qua instappers.

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=19
Ziet er ook redelijk net uit. Maar alles staat natuurlijk met die vork.

http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=25
Ik vind deze ook nog redelijk ogen, slijtageonderdelen zien er op de foto's van afstand nog goed uit. Maar ook hier kan ik van de foto's niet opmaken goed de vork is.

Budget van onder de 350€ moet je ook beetje geluk hebben of je moet hem van een kennis kunnen kopen. Beter koop je rond dat een budget een mountainbike van een fietsenzaak, dan krijg je ook stuk service erbij mocht je problemen krijgen.

Succes met de zoektocht
Die eerste had ik ook gezien en hem onder de aandacht gebracht. Ook maar even de link naar die talon 27.5 (nieuw met reba vork) gestuurd. De andere zal ik eens bekijken, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Eerste is weg, 2e link is hetzelfde, en de andere 2 hebben een suntour voorvork. Daar zou ik geen geld op inzetten.
Als je voor €750 dit kan kopen zou ik dat veel liever doen :) Serieus? Adviesprijs is 1100, weegt maar 12kg. Misschien wel ooit de Acera remmen vervangen door iets beters, kost je minder dan €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
699 kost die bij mantel :P serieuze optie. Baal zelf dat ik nu geen fietsplan kan doen haha. Volgend jaar zelf maar eens kijken naar een mooie uitloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:28
Volledig QR in de wielen helaas.

Voor een nieuwe fiets is dat een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Mja, een nieuwe fiets met full XT en Reba vork kost normaal* ongeveer €1000. QR in wielen en goede remmen i.p.v. Acera, is dat €300 extra waard? Ik snap de voordelen van steekassen, maar als je een 'normale' nieuwe fiets van €700 koopt weegt het 14kg en zit er een suntour vork in. Ik zou er minstens een rondje mee gaan fietsen :)

*) net gecheckt bij 12gobiking. Je kan nu stuntprijzen van mantel en co gaan opzoeken om mijn ongelijk te bewijzen, ik denk dat noepzor dat niet erg vindt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MBV op 26-01-2017 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Tuurlijk, het is maar net uitzoeken wat je wil upgraden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik had het in ieder geval niet erg gevonden om mijn oude copperhead voor die fiets in te ruilen. Heb nu XT en ook een rebavork alleen 26". Mooiste voor mezelf is een 29er. Volgend jaar de "sale" maar eens in de gaten houden :) ik heb nog een fietsplan. Ik kan dan budgetneutraal over. Voordeel bruto netto + wat verlof verkopen + verkoop oude fiets komt aardig in de buurt van 800 piek aan budget.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qCMFd6t.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door NoepZor op 27-01-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zie ik daar heel in de verte nou een heuvel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat klopt! Foto is gemaakt op de MTB route van Markelo. Bij 1 is de foto gemaakt (kijkrichting langs de verticale blauwe beek). 2 is de heuvel die je ziet op de foto (Markelose berg). Bij 3 ligt het voornaamste deel van de MTB route, valt net buiten de foto, genaamd Herikerberg.

[ Voor 9% gewijzigd door NoepZor op 27-01-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:41:
Volledig QR in de wielen helaas.

Voor een nieuwe fiets is dat een beetje jammer.
Is een steekas aan de voorkant dan wel achterkant zo nodig dan?Ik heb daar met de Nederlandse platte XC-rondjes nooit het voordeel van gevoeld. Maar ik heb een en dezelfde fiets ook nooit als upgrade met 15mm steekas gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:01
Demo schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:15:
Zo, vandaag een rondje Zeist gedaan op de singlespeed, een paar uur geharkt en daarna nog een rondje gefietst. Kent iemand de 'oude' route van Austerlitz nog? Die krijgt een make-over waar je U tegen zegt ;)
Wat gaat er gebeuren op Austerlitz? Dat was altijd lange rechte stukken door het bos en af en toe een saaie bocht :) Heb je het nieuwe stuk 1800m singletrack op zeist al meegepakt, deze vervangt het lange stuk fietspad volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Malt007 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Wat gaat er gebeuren op Austerlitz? Dat was altijd lange rechte stukken door het bos en af en toe een saaie bocht :) Heb je het nieuwe stuk 1800m singletrack op zeist al meegepakt, deze vervangt het lange stuk fietspad volgens mij.
Ja, dat was geen pretje op de starre singlespeed. Ik ken het grote plan niet helemaal en weet ook niet hoeveel daarover al aan het grote publiek verteld mag worden, maar in de omgeving van de oude route en de Woudenbergseweg liggen wat zichtbare sporen ;) Als je meer wil weten, meld je aan als vrijwilliger en schoffel een dagje mee. Dan hoor je het vanzelf en krijg je elke keer een smile als je door 'jouw' bochtjes heen stuurt :D Het 'boswerkerspaden met haakse bochten' karakter gaat er in ieder geval vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Demo op 27-01-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:11:
[...]

Is een steekas aan de voorkant dan wel achterkant zo nodig dan?Ik heb daar met de Nederlandse platte XC-rondjes nooit het voordeel van gevoeld. Maar ik heb een en dezelfde fiets ook nooit als upgrade met 15mm steekas gereden.
Het maakt het geheel wat stijver, als je wielen dat ook zijn iig.
Ligt natuurlijk ook aan de naaf natuurlijk maar ik heb qr naven gehad dat als je stevig op de trappers stond in de laagste versnelling er wel wat ging flexen. Sindsdien rij ik achter geen QR meer.
Moer en Bout combo voor nu. Geen frame gehad waar een steekas achter zat tot nu toe.

En ja, dat is gewoon standaard sleuteltje 15 in de zak mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Torched schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan de naaf natuurlijk maar ik heb qr naven gehad dat als je stevig op de trappers stond in de laagste versnelling er wel wat ging flexen. Sindsdien rij ik achter geen QR meer.
Moer en Bout combo voor nu. Geen frame gehad waar een steekas achter zat tot nu toe.

Ik heb op mijn singlespeed achter een vaste as gemonteerd (Shimano asje is zo te vervangen door M10x1) heb daarvoor een steek/ringsleutel 15 van de Action gekocht en de open bek er af gezaagd. Ringsleuteltje is nu compact genoeg voor in de Camelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Tsjah, bij stevig aanzetten beweegt er wel meer. Zijn het je velgen niet, dan zijn het je naven/QR's wel en daarna je vork of achterbrug als je dan eindelijk steekassen hebt.

Ik heb er op platte Nederlandse XC-rondjes geen last van gehad toen ik nog QR's reed :) Korte switchbacks wil ik zo min mogelijk flex hebben. Maar dat is nu verplaatst van velgen en naven naar vork, bracket en achterbrug.

Zelfs met 1500W op de pedalen in een sprint op de racefiets heb ik nooit last van dit soort geneuzel. Met QR's! Of het valt me niet op. Of ik maak me er niet druk over ;)

Het wordt vervelend als je de fiets er niet door onder controle hebt in een afdaling en hij een eigen leven gaat leiden. Maar dat komt eerder voor bij een te stijf geheel dan bij een te slap geheel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
jeez. Gisteren na een tijdje weer eens mijn Scalpel gepakt. Gewoon een 26 incher, carbon met lefty. Wat een heerlijke bak is dat toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Ruud schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:11:
[...]

Een steekas is gewoon heel erg praktisch, je wiel zit er altijd goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
The_Scarabial schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:46:
[...]

Een steekas is gewoon heel erg praktisch, je wiel zit er altijd goed in.
Ik heb nog nooit gehad dat een wiel er scheef in zat met QR, en haalde 4 jaar lang wekelijks mijn voorwiel eruit om met de auto ergens heen te rijden. Nog niet 1 keer 8)7 Fiets ondersteboven neerzetten, wiel erin, QR dicht, fiets omdraaien, klaar. Versus: wiel erin, steekas erin, 20x zwengelen, QR-achtig ding dicht, oh nee toch nog 5x extra zwengelen, fiets omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwe (uit 2016) Koga X29-Team voor
1400euro, is dat een goede deal?
Oude prijs was overigens: euro 1699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

MBV schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat een wiel er scheef in zat met QR, en haalde 4 jaar lang wekelijks mijn voorwiel eruit om met de auto ergens heen te rijden. Nog niet 1 keer 8)7 Fiets ondersteboven neerzetten, wiel erin, QR dicht, fiets omdraaien, klaar. Versus: wiel erin, steekas erin, 20x zwengelen, QR-achtig ding dicht, oh nee toch nog 5x extra zwengelen, fiets omdraaien.
Ik ook nog nooit :), maar uit mijn eigen ervaring vind ik steekassen praktischer.
Ook eens iemand z'n voorwiel zien verliezen met de 9mm QR in een downhill tijdens de Transalp, daar werd hij niet blij van.
Maar goed zo heeft iedereen zijn voorkeuren en daarom zullen er in de fietswereld wel zoveel 'standaarden' bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Oh, die ervaring heb ik ook gehad :P
Alleen dan over een drempel op de gewone weg.
Heb nog een mooie foto van voor de hechtingen aan mijn gezicht waar je gelukkig vrij weinig meer van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Na dit filmpje van Fabio;

Dacht ik; Tja, ik kan nog steeds geen goeie wheelies. Na pakweg 10 meter houd t wel op. Terwijl ik wel eens van die jochies op een stadsfiets de halve straat zie doen.
Manual kan ik uberhaupt niet.

Dus net een tijdje geoefend. Voornemen om dat elke week even een half uurtje te doen. Volgens mij is dat de enige manier om het echt te leren: Heel veel herhalen.
Flinke kramp aan mijn handen, en 1x onderuit toen en manual plots heel goed van start ging en ik ongeveer de fiets voor mij uit gooide 8)7 Nog niet echt verbetering, vooral toen ik wat vermoeider raakte werd een manual erg lastig.
Wheelie gaat nog hetzelfde, kan een eindje, maar het is dan wel met accelereren, anders val ik voorover.
Als ik wat harder start val ik juist weer gauw achterover, en dan heb ik nu nog de reflex om zowel te remmen alsook te stoppen met trappen, en ook nog eens naar voren te buigen, waardoor je weer naar voren klettert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

_ferry_ schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:59:
Na dit filmpje van Fabio;
[video]
Dacht ik; Tja, ik kan nog steeds geen goeie wheelies. Na pakweg 10 meter houd t wel op. Terwijl ik wel eens van die jochies op een stadsfiets de halve straat zie doen.
Manual kan ik uberhaupt niet.

Dus net een tijdje geoefend. Voornemen om dat elke week even een half uurtje te doen. Volgens mij is dat de enige manier om het echt te leren: Heel veel herhalen.
Flinke kramp aan mijn handen, en 1x onderuit toen en manual plots heel goed van start ging en ik ongeveer de fiets voor mij uit gooide 8)7 Nog niet echt verbetering, vooral toen ik wat vermoeider raakte werd een manual erg lastig.
Wheelie gaat nog hetzelfde, kan een eindje, maar het is dan wel met accelereren, anders val ik voorover.
Als ik wat harder start val ik juist weer gauw achterover, en dan heb ik nu nog de reflex om zowel te remmen alsook te stoppen met trappen, en ook nog eens naar voren te buigen, waardoor je weer naar voren klettert :+
Tip probeer te oefenen op een straat die naar beneden loopt, merk je dat het makkelijker gaat.
En verder als je te snel gaat kun je je afremmen door meer naar achter te hangen en de rem licht aan te laten lopen. Maar denk dat wat je al zegt klopt, herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Vanmiddag mtb route Markelo gefietst. Stond op de open stukken een schrale koude wind. In het bos was het erg papperig (mix van gesmolten sneeuw en modder). Ook aantal onverharde verbindingsweggetjes die onbegaanbaar waren. Kun je je energie wel in kwijt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
NoepZor schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:53:
Dat klopt! Foto is gemaakt op de MTB route van Markelo. Bij 1 is de foto gemaakt (kijkrichting langs de verticale blauwe beek). 2 is de heuvel die je ziet op de foto (Markelose berg). Bij 3 ligt het voornaamste deel van de MTB route, valt net buiten de foto, genaamd Herikerberg.
Paar weken geleden ook eens helemaal gefietst, normaal pak ik alleen stukken rondom de Herikerberg. Van de week nog met iemand gesproken die dichtbij de bouwers staat. Jammer dat ze rondom de camping Monte Bello en aan de overkant van Goorseweg (bos bij camping bergzicht) singletracks niet mogen uitbreiden. Mijn inziens valt er nog veel meer uit dat gebied te halen. Ze mogen nu alleen gebruik maken van watervoorziening groenstroken. Overigens is het een zeer leuk rondje. Zit redelijk wat asfalt- en zandpaden in maar daar ontkom je gewoonweg niet aan. Ze zijn nu bezig met een nieuwe track bij het industrieterrein en kanaal. Is dit je thuisrondje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Klopt het begin is op en af over de herikerberg en hulpe. Dan stukje verbinding naar de markelose berg. Daarna wordt het wat meer zandpad en asfalt. Vind zelf die stukjes bij het kanaal wel geinig en gisteren was het normale overharde fietspad ook al een uitdaging op zich :p Maar daarna is het ook snel klaar. Die klimmetjes op de kant van het hotel maar overgeslagen. Liggen erg mooie tracks wel, maar ik had begrepen dat ze daar niet mogen rijden. Het is bijna letterlijk mijn thuisrondje, ik woon 700 meter van de route af :) Ik wil de route van Rijssen binnenkort ook eens pakken. Die is 8km start 8km van mijn huis. en kan ik Ik kan daar eventueel nog het deel herikerberg voor plakken.

[ Voor 3% gewijzigd door NoepZor op 13-02-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
NoepZor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:14:
Klopt het begin is op en af over de herikerberg en hulpe. Dan stukje verbinding naar de markelose berg. Daarna wordt het wat meer zandpad en asfalt. Vind zelf die stukjes bij het kanaal wel geinig en gisteren was het normale overharde fietspad ook al een uitdaging op zich :p Maar daarna is het ook snel klaar. Die klimmetjes op de kant van het hotel maar overgeslagen. Liggen erg mooie tracks wel, maar ik had begrepen dat ze daar niet mogen rijden. Het is bijna letterlijk mijn thuisrondje, ik woon 700 meter van de route af :) Ik wil de route van Rijssen binnenkort ook eens pakken. Die is 8km en kan ik eventueel nog het deel herikerberg voor plakken.
18km bedoel je denk ik ;) Heb ze laatste in combinatie gefietst Rijssen en Markelo. Ik fiets stukken rondom de Herikerberg in de zomer wel eens, werk in de buurt van Goor. Als ik dan op de fiets naar huis ga met de mountainbike pak ik die stukken wel eens. Ik vind Rijssen wel leuk maar na mijn mening zit er in de route Hellendoorn meer variatie. Rijssen is vooral een leuke interval training, waar je veel van hetzelfde hebt. Route staat zeer hoog aangeschreven door de uitdagende singletracks. Mijn thuisrondjes zijn Hellendoorn en Wierden. Haaksbergen is ook een leuke route heb je die al eens gefietst? Best dichtbij dan voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
asdf25 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:31:
[...]

18km bedoel je denk ik ;) Heb ze laatste in combinatie gefietst Rijssen en Markelo. Ik fiets stukken rondom de Herikerberg in de zomer wel eens, werk in de buurt van Goor. Als ik dan op de fiets naar huis ga met de mountainbike pak ik die stukken wel eens. Ik vind Rijssen wel leuk maar na mijn mening zit er in de route Hellendoorn meer variatie. Rijssen is vooral een leuke interval training, waar je veel van hetzelfde hebt. Route staat zeer hoog aangeschreven door de uitdagende singletracks. Mijn thuisrondjes zijn Hellendoorn en Wierden. Haaksbergen is ook een leuke route heb je die al eens gefietst? Best dichtbij dan voor jou.
Fixed :P de route van Rijssen start 8km van mijn huis. In de route van Rijssen schijnen mooie singletracks te zitten. Ik ben er in het verleden wel eens geweest toen er nog geen route was. Dan gingen we vanuit Goor de Herikerberg over, vervolgens de Friezenberg en de Borkeld door richting Rijssen en weer terug. Haaksbergen ben ik wel eens geweest met een toertocht, verder eigenlijk niet. Holterberg is wel vrij pittig als je die helemaal wilt doen. De blauwe route (30km) plus heen en terug fietsen is samen al 60 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Enige mening over magura mt5 vs Shimano xt remmen?

Ik zit zelf erg richting de magura aan te leunen.
Diverse artikelen op internet die aangeven dat die mt5 net wat meer remkracht hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Torched op 13-02-2017 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Torched schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:47:
Enige mening over magura mt5 vs Shimano xt remmen?

Ik zit zelf erg richting de magura aan te leunen.
Diverse artikelen op internet die aangeven dat die mt5 net wat meer remkracht hebben.
Praat je dan over de nieuwe XT M8000 remmen? Reviews zijn niet best, op mountainbike forum wordt er veel over geklaagd en op internationale fora ook. Zelf overigens alleen ervaring met de oude set BR-M785 en SLX set. Was zelf nog in de markt voor die oude set (M785), uiteindelijk bijna nergens meer te kopen, dus heb 't maar laten varen. In de na zomer wissel ik de XT en SLX set denk ik tussen mijn beide fietsen. Nu weinig zin om te sleutelen.

Edit: die Magura MT5 vind ik overigens ook fraaier ogen, ook al heb ik niks met het merk. Had dan eerder Hope gekocht. Op oude 26er HS33 velgremmen gehad dat vond ik echt niks, maar kan wellicht ook komen door verschil tussen velg en schijf.
NoepZor schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:19:
[...]

Fixed :P de route van Rijssen start 8km van mijn huis. In de route van Rijssen schijnen mooie singletracks te zitten. Ik ben er in het verleden wel eens geweest toen er nog geen route was. Dan gingen we vanuit Goor de Herikerberg over, vervolgens de Friezenberg en de Borkeld door richting Rijssen en weer terug. Haaksbergen ben ik wel eens geweest met een toertocht, verder eigenlijk niet. Holterberg is wel vrij pittig als je die helemaal wilt doen. De blauwe route (30km) plus heen en terug fietsen is samen al 60 km.
Borkeld en Friezenberg is leuk fietsen ja als combinatie stuk. Hier zijn verbindingstukken tussen routes vaak saai tussen de weilanden door, wat dat betreft boffen jullie daar wel ;) Nieuwe route in Hellendoorn vind ik samen met Amerongen en Leersum leukste routes wat ik heb gefietst in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door asdf25 op 13-02-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
asdf25 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 22:54:
[...]

Praat je dan over de nieuwe XT M8000 remmen? Reviews zijn niet best, op mountainbike forum wordt er veel over geklaagd en op internationale fora ook. Zelf overigens alleen ervaring met de oude set BR-M785 en SLX set. Was zelf nog in de markt voor die oude set (M785), uiteindelijk bijna nergens meer te kopen, dus heb 't maar laten varen. In de na zomer wissel ik de XT en SLX set denk ik tussen mijn beide fietsen. Nu weinig zin om te sleutelen.

Edit: die Magura MT5 vind ik overigens ook fraaier ogen, ook al heb ik niks met het merk. Had dan eerder Hope gekocht. Op oude 26er HS33 velgremmen gehad dat vond ik echt niks, maar kan wellicht ook komen door verschil tussen velg en schijf.

[...]

Borkeld en Friezenberg is leuk fietsen ja als combinatie stuk. Hier zijn verbindingstukken tussen routes vaak saai tussen de weilanden door, wat dat betreft boffen jullie daar wel ;) Nieuwe route in Hellendoorn vind ik samen met Amerongen en Leersum leukste routes wat ik heb gefietst in NL.
Ja, nieuwe XT, oude XT is idd bijna niet te vinden. Die negativiteit had ik inderdaad ook een beetje gezien.
Hope ziet er leuk uit. Maar de prijs is ook gelijk leuk. Die MT5 en XT zijn meer binnen mijn budget eigenlijk.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat me nu overkwam... :+

Onderhoud aan m'n MTB doe ik in principe allemaal zelf. Regelmatig schoonmaken, smeren, stellen, etc.
Om de zoveel tijd nieuwe banden, andere remmen, weer eens cassette/ketting wisselen en kettingbladen vóór vervangen als de boel te ver afslijt. De nodige bandenplak als er weer eens ergens glasscherven je band doorboorden, terwijl er op die plek normaliter helemaal geen glas behoort te liggen.
Afijn, het gebruikelijke verhaal.

Fietste vanochtend een route (alhier vlak rond de Oostvaardersplassen) die ik wel vaker neem. Diverse (fiets)paadjes, bruggetjes, af en toe wat blubberroutes (zeker nu net alles weggedooid is). En de laatste week sloeg m'n ketting wel eens een tandje door, maar door alle blubber (zout?) zag ik nou niet echt beschadigingen. Ook om de dag spoel ik de gehele fiets ff af om de ergste blubber/zoutaanslag eraf te krijgen.

Fiets een bruggetje op, wilde ff flink aanzetten om de helling naar boven te nemen, hoor geratel, kijk naar beneden en zie zo m'n ketting (SRAM PC971) eraf lopen om vervolgens met een sierlijke plons in de sloot onder me te verdwijnen! :'( ;w
Dan sta je toch wel raar te kijken, zo ineens midden in het bos, zonder ketting en een loos trappende crank... Dus dat werd steppen en lopen naar huis... :-(
En de buren maar gniffelend door de ramen kijken, toen ik kwam aansjokken in de straat (na 5km steppen/lopen) >:)

Nu weer een paar dagen wachten totdat de bestelde onderdelen binnen zijn (gelijk maar 2 x ketting, cassette, vóórkettingbladen, kettingbladboutjes, e.d. besteld)

Mooie Plaatjes   

• Ruud
Hoe groot is de kans....

Met de MTB ook wel eens één of meerdere kettingen doormidden getrapt. Gewoon verkeerd schakelen op momenten dat het eigenlijk niet meer kan. Maar gelukkig verdween de ketting daarna niet in de plomp..

Wel een keer een onfortuinlijke MTB'er geholpen met mijn laatste missing link, je raadt het al :/ Sindsdien heb ik er altijd minimaal twee bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb het ook wel eens gehad. Midden in het bos, zo'n 15 km van huis. Gelukkig had ik een missing link en multitool met ponsje bij :)

Na wat avondjes sleutelen, waarbij ik mijn Bird Zero helemaal gestript heb, ben ik gisteren begonnen met het opnieuw opbouwen. Ik heb dit voor het eerst gedaan en het was soms even vloeken , maar het is me meegevallen.

Ik heb de vork (RS Revelation) een revisie gegeven, de 2x10 SLX groep maakt plaats voor 1x11 GX met gripshift en gelijk de bestaande SLX remmen ontlucht en voorzien van nieuwe blokjes.

Het meest lastige vond ik de zoektocht naar een geschikt balhoofd (Crane Creek 40 geworden) en de XD hub.

Ik hoop zondag tijd te hebben om de fiets weer rijdend te krijgen. Uiteraard dan ook pic's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ook een keer gehad, in een afdaling. In mul zand. Vreemde gewaarwording als je erachter komt dat bij een trap-beweging je geen voortbeweging voelt.
Nog vreemder dat je vervolgens op je knieën door het zand je ketting kan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik wilde in januari een 100km rit maken op de ATB maken, maar bij de route van Gieten (ik was 30km onderweg) ging het mis. Ketting finaal aan gort (daar hielp ook geen missinglink). Geen idee wat nu de oorzaak was. Voor foto's zie Stravarit https://www.strava.com/activities/840555756. Sta je daar op zondag. Niks open, geen fatsoenlijke verbinding naar huis en mijn vrouw die toevallig op dat moment bij haar ouders was (wat nog wat verder weg is als ons eigen huis). Uiteindelijk heeft ze mij daar dan toch maar opgehaald (ik had inmiddels al wel wat kilometers te voet afgelegd).
Missinklink en multitool zal ik desondanks toch maar eens aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@wisselwerking, was het niet meer mogelijk om er voorzichtig mee verder te fietsen? De keer dat ik mijn laatste link weggaf heb ik met een halve schakel nog voorzichtig naar huis gefietst (16km) alleen kracht zetten als die schakel voorbij je crank was. Uiteraard alleen over het asfalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hehe, toevallig had ik een tijdje geleden ook een gebroken ketting (lijkt wel of het in de lucht zit deze periode :P) tijdens een toertocht. Omdat ik al jaren fiets zonder mankementen onderweg ben ik een beetje laks geworden en had dus niet veel qua reparatiespullen bij me die ik vroeger altijd wel netjes bij me had.

Gelukkig wel een multitool met kettingpons bij me, echter het kettingpons-gedeelte kon alleen aangedraaid worden met een inbussleutel (die dus vast aan de multitool zat waar ook de kettingpons in zat.....) **. Gelukkig kwam er iemand langs die een inbussleutel bij zich had en daarmee lukte het om de ketting iets in te korten en weer aan te sluiten. Had echter geen powerlinkje bij me, dus je krijgt de ketting dan nooit meer stevig aan elkaar. Het ging daarna nog ong. 15km goed, waarna die weer brak. Ditmaal niemand met inbussleutel in de buurt en aangezien het een georganiseerde tocht was heb ik de bezemwagen maar gebeld... Wel een beetje een afgang om zo te eindigen, maar was allang blij dat het bij een toertocht was en niet als ik alleen ergens 30km van huis was.

(** pas thuis tijdens nadere inspectie van de multitool kwam ik erachter dat er toch een plastic stokje aan de zijkant van de tool zat met een inbus-bitje om de kettingpons te bedienen :X)

Moraal van dit verhaal is dat ik mn mtb weer even een goede onderhoudsbeurt heb gegeven (nieuwe ketting, cassette, schakelkabels, alles nalopen) en ook wat spullen heb gekocht om onderweg dergelijke problemen te kunnen fixen (powerlinkjes, binnenband, bandenplak, tie wraps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar mijn ketting verdween gewoon in de zwarte blubber van een slootje, vlak onder me... :-(

Geen tool die daar wat tegen doet.
Normaliter heb ik eigenlijk niks aan gereedschap en/of onderdelen bij me. Vaak niet eens een mobieltje. Begin er nu toch maar over te denken om wel iets mee te nemen. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

ehtweak schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:08:
Maar mijn ketting verdween gewoon in de zwarte blubber van een slootje, vlak onder me... :-(

Geen tool die daar wat tegen doet.
Normaliter heb ik eigenlijk niks aan gereedschap en/of onderdelen bij me. Vaak niet eens een mobieltje. Begin er nu toch maar over te denken om wel iets mee te nemen. >:)
En een reserve ketting? })

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Mountainbike al de nodige jaren maar nog nooit een ketting gebroken. Oude missing links gebruik ik niet meer bij een nieuwe ketting. Daarbij rij ik ook met meerdere kettingen op de fiets en gooi ze denk ik best snel weg. Ik vind het niks vervelend om met panne langs de weg/ tracks te staan, ketting kost me maar 16euro daar ga ik niet op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
fmb schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:58:
[...]

En een reserve ketting? })
Reservewiel, reservecassette, reserve buitenband. Zo blijf je bezig :+

Multitool, powerlink, binnenband, pompje en je komt een heel eind. Scheelt over het algemeen in ieder geval lopen of iemand bellen voor vervoer. Als je derailleur hanger afbreekt kun je er met de juiste spullen nog een singlespeed van maken om thuis te komen. En ja dat past makkelijk allemaal in een zadeltasje, camelbak of zelfs achterin je shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Vandaag had ik ook een mooi probleem wat niet zo prettig is.

Kreeg halverwege de rit mijn klikkertje niet meer van het pedaal af. (spl) Na wat kunst en vliegwerk het nog voor elkaar gekregen om af te stappen.
Was ik 1 schroefje van de 2 kwijt, en de andere zat ook tamelijk los. Die maar even aangedraaid en voorzichtig doorgefietst.

Leuke verrassing weer. Wel mooi weer gehad, lekkere zon en de route was droog.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 18-02-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

pjlgt schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Reservewiel, reservecassette, reserve buitenband. Zo blijf je bezig :+

Multitool, powerlink, binnenband, pompje en je komt een heel eind. Scheelt over het algemeen in ieder geval lopen of iemand bellen voor vervoer. Als je derailleur hanger afbreekt kun je er met de juiste spullen nog een singlespeed van maken om thuis te komen. En ja dat past makkelijk allemaal in een zadeltasje, camelbak of zelfs achterin je shirt.
Ik heb ook altijd 2 missing links mee, een multitool, bandenlichters, een pompje en minimaal 1 binnenband.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ruud schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:00:
@wisselwerking, was het niet meer mogelijk om er voorzichtig mee verder te fietsen? De keer dat ik mijn laatste link weggaf heb ik met een halve schakel nog voorzichtig naar huis gefietst (16km) alleen kracht zetten als die schakel voorbij je crank was. Uiteraard alleen over het asfalt :)
Ik heb het even geprobeerd, maar ben er snel mee op gehouden. Ik wilde niet meer beschadigen en bovendien zag ik het op die manier (als het al had gekund) niet zitten om 30km terug te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Gisteren maar eens m'n voorvork (RS Pike) een eerste service beurtje gegeven. Dit was hoognodig ook, ik heb de fiets al 1.5 jaar en nog geen 1 service beurt gehad.

Ik heb doordat het mijn eerste keer was enkel de lower legs aangepakt. Alles goed schoongemaakt en van nieuwe Seals en olie voorzien. Zo gezegd zo gedaan. Enkel de lower legs weer terug schuiven had zo z'n tijd nodig. Ik had gelijk het genoegen om vandaag de vork in Duitsland uit te kunnen testen en wat een wereld van verschil is dat! De vork spreekt een gelijk een stuk soepel aan, voornamelijk over de kleine hobbels.

Nu zit ik ook na te denken om mijn RS demper en reverb een onderhoudsbeurt te geven. Nu zie ik wel dat dit een stuk ingewikkelder is dan een (lower leg) service van een voorvork. Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe uitdagender was de demper en reverb dan de voorvork? Ik ben met name benieuwd naar de reverb, want dat zag er toch best lastig uit in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Wat ik zie mbt de Reverb valt wel mee, volgens mij vooral een kwestie van de juiste O-ringen op de juiste plek gebruiken en de volgorde in de manual van alles in de gaten houden.
Achterdemper heb ik ook eens gedaan (Fox Float, wat ik in de manual van de RS Monarch zie is precies hetzelfde) en dat was minder spannend dan de voorvork. Druk er af, aircan open schroeven, O-ringen en plastic bushings vervangen in de can en op de piston, alles goed in de SRAM butter zetten, aircan weer dicht schroeven - dat kan lastig zijn zonder bankschroef maar lukt uiteindelijk wel - en de demper weer op druk brengen.

Vandaag Amerongen en Rhenen gefietst. Rhenen was ik nog niet eerder geweest, maar wat een gaaf baantje is dat zeg! Mooie kombochtjes en veel hobbels. Was de tweede rit na een rondje Zeist met een dropper in mijn fiets, op Zeist is dat nogal nutteloos maar vandaag het nut van dat ding helemaal begrepen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Om even op het Reverb verhaal in te haken; ik heb vorig jaar een linkse (matchmaker) reverb 150mm gekocht. Achteraf had ik beter een rechter kunnen kopen omdat je deze ook links kunt monteren, maar dan onderlangs waardoor je sneller met je duim bij je reverb kunt komen. Nu heb ik al zitten googlen om een rechter matchmaker te kopen, alleen kosten die krengen 90€. Door mijn rem en shifterklemband blijft er weinig ruimte over mijn reverb dicht bij de duim te krijgen links, hierdoor moet ik nu dus altijd met de hand ver van het handvat om m'n reverb te bedienen. Behoorlijk kloten omdat je hem vaak gebruikt op de intensievere stukken. Iemand hier een andere oplossing voor? Of anders maar rechtsonderin monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Wat betreft banden,

Ik rijd nu op een nobby nic voor en racing ralph achter. Alleen met het huidige stand van het bos loopt het achterwiel vol met modder en heb ik minimaal grip achter. Nobby nic is wat minder erg maar prettig is anders.

Ik zat te kijken naar 2 x magic mary of een dirty dan /magic mary combo,

Wat wordt door jullie gereden in de modder? Of gewoon niet rijden :D

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 25-02-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik rij het hele jaar door met Specialized Fasttrak bandjes 2.3" voor en 2.2" achter. Magic mary is echt wel 100x overkill voor NL, zelfs de nobby nic is al overkill. Je moet gewoon leren dat in modder geen grip is :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik rij nog met de af fabriek rara/noni combi. Achterband wordt wat minder. Is een rara weer de juiste keuze of is bijv een setje rocket rons ook voldoende? Die lopen als het goed is lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Gisteren pas de tijd gevonden om m'n fiets af te maken. Zo is die geworden:

https://ibb.co/huht0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Torched schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:05:
Wat betreft banden,

Ik rijd nu op een nobby nic voor en racing ralph achter. Alleen met het huidige stand van het bos loopt het achterwiel vol met modder en heb ik minimaal grip achter. Nobby nic is wat minder erg maar prettig is anders.

Ik zat te kijken naar 2 x magic mary of een dirty dan /magic mary combo,

Wat wordt door jullie gereden in de modder? Of gewoon niet rijden :D
Echt dikke overkill in Nederland voor XC. Ik rij nu in de winter ook met NN/ RR en nog een enkele keer gevoel dat ik geen controle heb gehad, fiets het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

zonoskar schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:41:
Ik rij het hele jaar door met Specialized Fasttrak bandjes 2.3" voor en 2.2" achter. Magic mary is echt wel 100x overkill voor NL, zelfs de nobby nic is al overkill. Je moet gewoon leren dat in modder geen grip is :)
Mwow ik merkte met de Mountainkings van Conti dat er toch wel veel verschil was tov de Speedkings. Daarover trouwens, heb nog een setje MK's liggen in 26 inch voor de liefhebber, gratis af te halen in Veghel. Mochten er nog mensen rijden met 26 that is. :+ Een band is zgan, ander spiksplinternieuw, en ik meende 2.4 breed. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
NoepZor schreef op zondag 26 februari 2017 @ 08:31:
Ik rij nog met de af fabriek rara/noni combi. Achterband wordt wat minder. Is een rara weer de juiste keuze of is bijv een setje rocket rons ook voldoende? Die lopen als het goed is lichter.
Rocket Ron zit tussen Nobby Nick en Racing Ralph in: ze hebben ooit RaRa wat sneller gemaakt, en zo ongeveer de oude RaRa wordt nu als RoRo verkocht :) Dus kijk lekker wat je fijn vindt rijden, ik zou in Nederland aanraden dat NoNi/RaRa een goede combi is voor natte ondergrond. Voor in de zomer heb ik een setje van continental (weet even niet exact welke), dat rijdt vaak iets fijner :)

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 26-02-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Afgelopen zomer reed ik RaRa x 2 en dat beviel wel goed. Tot een tijdje geleden voldeed Noni/RaRa. Ik ga wel een poging wagen op NoNi x 2. Kan geen kwaad, en anders komt die band volgend jaar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Daarom dacht ik ook aan een setje Rara's, vooral als het wat droger is zou dit prima moeten gaan. Ik heb meer dat de achterkant glijdt. Voorkant met de Noni gaat nergens heen ook niet met erge blubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Dat kan je makkelijk uitproberen: wissel ze een keer om (of koop eerst een nieuwe RaRa band om de combinatie te proberen). Ik durf te wedden dat dan je voorwiel wegglijdt, en achter niet. Oftewel: met 2x RaRa glijdt je fiets alle kanten op.
De reden dat veel mensen NoNi/RaRa rijden is dat je voor moet kunnen remmen en sturen, terwijl als je achterwiel wegglijdt er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met RaRa heb je ook best veel grip hoor. Je moet alleen niet hangend door de modder proberen te rijden. Maar dat lukt met niet veel banden (Blackshark mud van vroeger kon dat).

Bonus is dat je leert sturen en remmen :) (nadeel is dat je misschien een keer onderuit gaat, maar als je niet minimaal 1 keer een momentje hebt per ritje ga je niet hard genoeg).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik doelde meer op dat als je door de modder heen bent je profiel bij RaRa vol zit. En het komt er maar niet uit. NoNi heeft daar net wat minder last van lijkt het. Doordat die modder erin blijft zitten schuift op stukken waar het redelijk droog is het achterwiel nog steeds.

Dat is even leuk, maar na een uur is het vervelend. En om nu na elke modderplas met een bandenlichter het profiel schoon te krabben is ook maar zo zo.
Wat ansich ook wel kan is een aantal noppen op RaRa wegsnijden zodat hij beter ontmoddert, maar heb nu al een NoNi besteld dus proberen we eerst wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Torched op 27-02-2017 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 17:56
Zit al een tijdje te twijfelen om een MTB aan te schaffen. Op mijn werk een collega die ook al een MTB heeft en ik ben samen met de collega's ook al eens naar Schoorl geweest. Daar het parcours met een e-mountainbike gereden aangezien ik conditioneel zeer slecht ben :P
Wat een mooi parcours was dat! Ook vorig jaar een clinic gedaan bij Lage Vuursche, had ik cadeau gekregen van mijn vrouw.

Nu kom ik zelf uit de buurt van Gouda en daar heb je in de buurt niet zoveel parcourtjes liggen behalve Zoetermeer en Bergschenhoek. Verder gebruik ik vaak mijn Merida 410 EQ e-bike om naar mijn werk te fietsen ( zie avatar rechts )
Indien het lekker fietsweer is met weinig wind zou ik ook nog ervoor kunnen kiezen om een keer de mountainbike naar mijn werk te pakken (25km enkele rit) om toch wat aan mijn conditie te doen :)

Maar goed, dan kom je weer uit op het kostenplaatje, zelfs een instapmodelletje is niet bepaald goedkoop... Collega's geven aan dat ik toch minimaal moet beginnen met Shimano Deore en dat ik Altus en Alivio moet laten voor wat het is...

Na een beetje speuren en zoeken kom ik dan op een model als dit uit: https://www.12gobiking.nl/bulls-lt-29-2017
Lijkt mij geen slechte beginners mountainbike?

Komt er dus op neer dat ik hem af en toe zou gaan gebruiken om met vrienden / collega's een parcourtje te pakken en soms ook bij mooi weer naar mijn werk te fietsen... Dus vooralsnog niet super fanatiek 3 keer in de week een parcours gaan raggen 8)

Wat is jullie input?

Speel trouwens ook met gedachte om een high speed e-bike te kopen zodat ik elke dag 10~15 minuten pak op mijn woon-werkroute >:) Maar daar koop je 5 instap MTB's voor :+

[ Voor 18% gewijzigd door Vlassie1980 op 28-02-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:39:
Zit al een tijdje te twijfelen om een MTB aan te schaffen. Op mijn werk een collega die ook al een MTB heeft en ik ben samen met de collega's ook al eens naar Schoorl geweest. Daar het parcours met een e-mountainbike gereden aangezien ik conditioneel zeer slecht ben :P
Wat een mooi parcours was dat! Ook vorig jaar een clinic gedaan bij Lage Vuursche, had ik cadeau gekregen van mijn vrouw.

Nu kom ik zelf uit de buurt van Gouda en daar heb je in de buurt niet zoveel parcourtjes liggen behalve Zoetermeer en Bergschenhoek. Verder gebruik ik vaak mijn Merida 410 EQ e-bike om naar mijn werk te fietsen ( zie avatar rechts )
Indien het lekker fietsweer is met weinig wind zou ik ook nog ervoor kunnen kiezen om een keer de mountainbike naar mijn werk te pakken (25km enkele rit) om toch wat aan mijn conditie te doen :)

Maar goed, dan kom je weer uit op het kostenplaatje, zelfs een instapmodelletje is niet bepaald goedkoop... Collega's geven aan dat ik toch minimaal moet beginnen met Shimano Deore en dat ik Altus en Alivio moet laten voor wat het is...

Na een beetje speuren en zoeken kom ik dan op een model als dit uit: https://www.12gobiking.nl/bulls-lt-29-2017

Komt er dus op neer dat ik hem af en toe zou gaan gebruiken om met vrienden / collega's een parcourtje te pakken en soms ook bij mooi weer naar mijn werk te fietsen... Dus vooralsnog niet super fanatiek 3 keer in de week een parcours gaan raggen 8)

Wat is jullie input?

Speel trouwens ook met gedachte om een high speed e-bike te kopen zodat ik elke dag 10~15 minuten pak op mijn woon-werkroute >:) Maar daar koop je 5 instap MTB's voor :+
Met dat budget was ik altijd voor een tweedehands mountainbike gegaan, krijg je veel meer bang-for-buck. Exact hetzelfde als met racefietsen, onder de 900/1000€ mooi tweedehands kopen via MP of een fietsenzaak. Weet je je framemaat? Wellicht kunnen we je helpen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Voor dqta geld heb je een hele mooie 2de hamds 26 incher, maar dan ook echt een hele mooie of gewoon een goede 29'er. Die ook absoluut de moeite gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 16:39:

Het lijkt mij ook geen goede MTB. Hij weegt 15kg, terwijl een goede fiets (nieuw €1000) 12kg weegt. Dat betekent dat het je veel meer kracht (en dus: moeite) gaat kosten om de fiets op het juiste spoor te houden. XC30 vork lijkt mij ook niet heel goed. Vroeger moest je minstens een Tora willen, geen idee hoe dat nu heet. Tektro remmen durf ik niks over te zeggen.
Ik geef hem een 5,6: hij zal heel blijven, en in Nederland zal je er een route mee kunnen rijden, maar je zal veel blijer worden van een fiets die nieuw €1000 kost (bijvoorbeeld een Copperhead).
Ga dus zoeken naar een goede tweedehands, zeker in 26" is daar heel veel goeds voor bijna niks in te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MBV schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:41:
[...]
Ga dus zoeken naar een goede tweedehands, zeker in 26" is daar heel veel goeds voor bijna niks in te vinden.
Vertel mij wat. Vorig jaar een Dale Scalpel 26'er gekocht, carbon. Prijskaartje zat er nog nij. met upgrades bijna 4000 euro gekost. Mocht ik meenemen voor 650. Man, wat een heerlijk fietsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 17:56
Iedereen bedankt voor de adviezen. Dat gewicht had ik nog niet naar gekeken, 3 kg verschil is toch wel aanzienlijk. Ik zou niet gelijk een carbon willen hebben maar dat gewicht kan dus wel een dingetje zijn.

Denk dat het dan gewoon over gaat, ik ben niet van het tweedehands met fietsen betreft. Dan spaar ik liever nog wel even door. De prioriteit gaat ook eerder naar een speed-pedelec om snel mijn woon-werk te doen :)

Als ik een keer met vrienden / collega's ga rijden maar gewoon even wat huren dan. Als het echt bevalt ga ik me er nog een keer op bezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 10:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zelf heb ik toen ik in november eindelijk een MTB gekocht heb wel voor een goedkope instapper gekozen. Het 2e hands circuit in het echt goedkope segment houd voor 29" disc modellen in mijn ogen ook niet echt over.
Uitloopmodel 2016 van de Cube Analog gekocht die net niet de echte instap onderdelen heeft, maar ook zeker niets 'serieus' aan boord.

Gezien mijn fietservaring puur weg/tt/cx is kon ik enkel niet wennen aan de 3x9 die erop zat, dus heb in 2 maanden tijd (en 730km...) de groep vervangen door een 2x10 mix setup (crank + voorderrie zijn al 11sp modellen) wat me een stuk beter bevalt. Zo'n upgrade kost wel 60-70% van wat ik voor de fiets betaald heb, maar een nieuwe fiets met voornamelijk XT onderdelen aan boord is ook vrij onbetaalbaar.
In de uitverkoop ook nog een vorige gen. XT voorwiel gekocht (M785 geloof ik?) en zo is de kale fiets nu een 'acceptabel' gewicht. Verder vind ik het sowieso leuk om zelf aan de fietsen te knutselen, dus dat geeft je wat meer mogelijkheden om niet meteen het gewenste 'eindresultaat' aan te schaffen, maar een los frame kopen is gewoon extreem ongunstig. Ik doe 19 maart mee met de Marathon in Haarle en hoop dit met mijn nog altijd gebrekkige skills op een MTB in een redelijke tijd te volbrengen, maar heb er wel veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Vandaar dat ik zei:
29" is leuk, maar volgens mij ga je het verschil pas echt merken als je al echt kan mountainbiken. Dat kan je beter leren op een goede 26" voor bijna niks, dan een slechte 29".

Dan over nieuwe fietsen, je geeft het zelf al aan: je hebt een fiets van minstens €550 gekocht, en daar 60-70% = €300 (2x10 setup) + €100 (wiel) bovenop gelegd. Dus dan heb je minstens €950 uitgegeven aan een fiets met suntour voorvork (heel vaak gehoord dat die binnen een jaar kapot gaan), QR wielen, slecht achterwiel (voorwiel moest vervangen worden, achterwiel is van dezelfde set), van meer dan 13kg.
Dit was wat ik er ook bij schreef:
Ik geef hem een 5,6: hij zal heel blijven, en in Nederland zal je er een route mee kunnen rijden, maar je zal veel blijer worden van een fiets die nieuw €1000 kost (bijvoorbeeld een Copperhead).
En dat is wat je met jouw verhaal duidelijk bevestigd: je kan beter een nieuwe fiets van €1000 kopen, dan ben je in een keer klaar. Bij een fiets van €500 moet je nog veel gaan upgraden etc voor je er fijn mee fietst.
Pagina: 1 ... 98 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.